With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Volumioxzaz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:02:
Ik zag laatst op in de software updates een distro staan voor de Raspberry PI voor het headless afspelen van muziek / radio maar ik kan hem niet meer vinden. Iemand enig idee?
piCorePlayer
Pimusicbox
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Gewoon RaspBian/Raspberry Pi OS i.c.m. MPD of Mopidy en gaan met die banaan!xzaz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:02:
Ik zag laatst op in de software updates een distro staan voor de Raspberry PI voor het headless afspelen van muziek / radio maar ik kan hem niet meer vinden. Iemand enig idee?
Maar dit kan uiteraard ook :
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Daar zijn er heel veel van en die kan je op hun eigen fora vinden om te testen!Reinder83 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:17:
een webinterface bovenop mpd/mopidy
Wat ik erg leuk vind aan de webGUI van Pi MusicBox is dat je die ook los kan installeren en de webGUI je in principe een app achtige ervaring geeft i.c.m. welke browser dan ook op een telefoon!
Maar er zijn ook een aantal dedicated apps verkrijgbaar die volledig opensource zijn als je geen zin hebt om zo'n webGUI op je Raspberry Pi te draaien of simpelweg te weinig resources ervoor hebt : https://play.google.com/store/search?q=mpd%20mopidy
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dan kan ze daar muziek mee af spelen via Plex en de Hue lightstrip en lampen bedienen via OpenHAB of een andere als ik toch weer de kolder in mijn kop krijg om een andere home automation oplossing te gebruiken.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Hoe ook rekening mee dat je dikke kabel (minimaal 4qmm) gebruikt waar alle Pi's over dezelfde kabel gaan. Zou ze ook individueel afzekeren met een 3A traag.
Fresh install.19roland70 schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:51:
Is het mogelijk om de raspberry te updaten van bullseye 32 bit naar 64 bit of moet ik dan een fresh install doen?
Gezien de tijd die je ermee kwijt bent om een upgrade uit te voeren en daarbij dat het veelal mislukt en met allerlei gebroken bende zit waar je weer in moet duiken zou ik gewoon even een nieuwe image downloaden en kaartje wegschrijven.19roland70 schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:51:
Is het mogelijk om de raspberry te updaten van bullseye 32 bit naar 64 bit of moet ik dan een fresh install doen?
Als je de Search bovenaan gebruikt dan kom je een reactie tegen waarin dat netjes wordt uitgelegd!19roland70 schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:51:
Wildfire schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:57:
Fresh install.
"Say NO to defeatist attitude!"Miki schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:15:
Gezien de tijd die je ermee kwijt bent om een upgrade uit te voeren en daarbij dat het veelal mislukt en met allerlei gebroken bende zit waar je weer in moet duiken zou ik gewoon even een nieuwe image downloaden en kaartje wegschrijven.
Nah, embrace KISS attitude > be more goldfishnero355 schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:10:
[...]
Als je de Search bovenaan gebruikt dan kom je een reactie tegen waarin dat netjes wordt uitgelegd!
[...]
[...]
"Say NO to defeatist attitude!"
/f/image/mv323Gqstmi3vu5Ow50fCf9x.png?f=fotoalbum_large)
Mis ik nu iets? Iemand nog tips?? Zou ik hiermee video kunnen streamen om de nachtelijke egeltjes mooi vast te leggen?
#projectje #met #kinderen
[ Voor 9% gewijzigd door smeerbartje op 14-12-2021 13:10 ]
Ah, helemaal vergeten!Webgnome schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:32:
Ik mis een case voor de rpi. Ik neem aan dat deze in een hok zit? Dan is het misschien wel handig om er een kleine case omheen te bouwen zodat die niet beschadigd om welke reden dan hook. Verder mist er volgens mij niks.
Nog tips qua RPI zero 2W cases die weersbestandig zijn?
Weet je dat je 2 usb card readers hebt? Voor de RPI heb je hem niet nodig en ik denk niet dat je zoveel schrijft naar SD dat je er 2 nodig hebt.
En waar heb je de OTG kabel voor nodig?
[ Voor 7% gewijzigd door ge-flopt op 14-12-2021 14:27 ]
Oh het moet ook nog weersbestendig zijn? dan zou ik het in een plastic electronicabehuizing met doorzichtige deksel stoppen.smeerbartje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:37:
[...]
Ah, helemaal vergeten!Thanks!
Nog tips qua RPI zero 2W cases die weersbestandig zijn?
Beetje kut vinden die dingen altijd, hier staan er wel een paar iig:
https://sinuss.nl/compone...estendige-abs-behuizingen
edit: @ge-flopt ik ga er vanuit dat de cardreader en kabeltjes voor debugging doeleindes zijn. Denk niet dat de egeltjes zelf een HDMI scherm nodig hebben
Overigens kan het verstandig zijn ff te kijken of het geselecteerde SD-kaartje van een fatsoenlijk merk is (samsung/sandisk).
[ Voor 53% gewijzigd door mcDavid op 14-12-2021 14:34 ]
Keertje teveel geclickedge-flopt schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:25:
[...]
Weet je dat je 2 usb card readers hebt? Voor de RPI heb je hem niet nodig en ik denk niet dat je zoveel schrijft naar SD dat je er 2 nodig hebt.
En waar heb je de OTG kabel voor nodig?
Inderdaad, dat ding gaat headless draaien. De rest is puur voor installatie/debug doeleinden. Deze lijkt me dan beter, right? Dat OS flash ik er zelf wel op.mcDavid schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:30:
[...]
Oh het moet ook nog weersbestendig zijn? dan zou ik het in een plastic electronicabehuizing met doorzichtige deksel stoppen.
Beetje kut vinden die dingen altijd, hier staan er wel een paar iig:
https://sinuss.nl/compone...estendige-abs-behuizingen
edit: @ge-flopt ik ga er vanuit dat de cardreader en kabeltjes voor debugging doeleindes zijn. Denk niet dat de egeltjes zelf een HDMI scherm nodig hebben
Overigens kan het verstandig zijn ff te kijken of het geselecteerde SD-kaartje van een fatsoenlijk merk is (samsung/sandisk).
[ Voor 7% gewijzigd door smeerbartje op 14-12-2021 14:43 ]
En de OTG kabel? Die heb je niet (standaard) nodig.smeerbartje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:38:
[...]
Keertje teveel geclicked. Thanks.
[...]
Een een (USB) toetsenbord aan te sluiten toch?ge-flopt schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:32:
[...]
En de OTG kabel? Die heb je niet (standaard) nodig.
Hoezo, als je dat ding headless gaat draaien, kun je hem beter ook headless installeren.smeerbartje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:34:
[...]
Een een (USB) toetsenbord aan te sluiten toch?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ah nu begrijp ik je. Je wil gelijk na het kopieren van het OS op de sdcard de ssh + wifi config fixen, zodat ik -inderdaad- geen toetsenbord nodig heb. Is inderdaad een optie; echter het hebben vaneen fysieke manier om te debuggen vind ik toch wel relaxtFreee!! schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:38:
[...]
Hoezo, als je dat ding headless gaat draaien, kun je hem beter ook headless installeren.
Die kosten een paar euro en het zijn normale metalen behuizingen van een IP-camera. Het meegeleverde binnenwerk gooi je er uit (batterijhouder en een knipperend lampje) en jouw spul bouw je er in.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Inderdaad. Het is niet strikt noodzakelijk maar mocht je ooit gedoe krijgen dan kun je er in ieder geval via die kabel gewoon nog bij. Dat heeft mij in het verleden nog wel eens wat gedoe bespaard. Dus goed dat je die kabel erbij doet. headless is leuk totdat je pi besluit geen vriendjes meer te willen zijn met het netwerk bijvoorbeeld.smeerbartje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:40:
[...]
Ah nu begrijp ik je. Je wil gelijk na het kopieren van het OS op de sdcard de ssh + wifi config fixen, zodat ik -inderdaad- geen toetsenbord nodig heb. Is inderdaad een optie; echter het hebben vaneen fysieke manier om te debuggen vind ik toch wel relaxt.
Zitten daar IR LEDjes bij toevalligaawe mwan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:03:
Als case voor de Pi en de camera samen kan je kijken naar een "dummy" bewakingscamera uit China.
Die kosten een paar euro en het zijn normale metalen behuizingen van een IP-camera. Het meegeleverde binnenwerk gooi je er uit (batterijhouder en een knipperend lampje) en jouw spul bouw je er in.
Want dat mis ik in dit lijstje :
* nero355 heeft ook een keer een egeltje hier in de buurt gered en door de egeltjesopvang laten verzorgensmeerbartje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:06:
Newbie rPI gebruiker hier. Ik sta op het punt om te beginnen met mijn eerste projectje: een "egel hok" voor in de tuin, maar dan met camera. Nu heb ik het volgende lijstje bedacht:
[Afbeelding]
Mis ik nu iets? Iemand nog tips?? Zou ik hiermee video kunnen streamen om de nachtelijke egeltjes mooi vast te leggen?
Dus dit projectje krijgt een dikke
Ik dacht eigenlijk dat die NoIR camera al redelijk oké is qua beeld in het donker. Zie ook deze review.
Ik heb het niet zo op YouTube meuk kijken dus ik sla effe over als je het niet erg vindtsmeerbartje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:32:
Ik dacht eigenlijk dat die NoIR camera al redelijk oké is qua beeld in het donker. Zie ook deze review.
Maar het was ook maar een suggestie, want meestal zijn extra IR LED's gewoon wenselijk voor dergelijke camera's
In die video zegt de YouTuber juist dat het heel belangrijk is om IR verlichting te gebruiken, omdat je anders in het donker niets ziet met de NoIR camera (1:50-1:55)?smeerbartje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:32:
Ik dacht eigenlijk dat die NoIR camera al redelijk oké is qua beeld in het donker.
Dus voor 's nachts heb je inderdaad een paar IR lampjes nodig (1 grote lijkt misschien goedkoper, maar dan is je beeld niet egaal verlicht en gezond is dat ook niet want de iris van een oog reageert niet op IR licht).
Overigens geeft een IR camera bij daglicht een slecht, verwassen beeld (om dat te verhelpen heb je een automatisch IR-cut filter op de lens nodig, of een tweede camera).
Ben nu bezig met een pi 1B die ik nog had liggen om een muziekstreamer te maken. Heb pCP (piCorePlayer) geprobeerd, dat was wel okee. Vrij snel up and running inclusief Spotify en Bluetooth audio streamen vanaf telefoon. Ik kreeg alleen de LCD niet aan de praat.andru123 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 04:00:
Ah come on, iemand post een leuke plaatje hoe je je pi gebruikt! Ben benieuwed!
Ben nu Mopidy aan het proberen. Tot nu toe ben ik nog niet onder de indruk. Hoop gedoe om alles geconfigureerd te krijgen. Spotify en bluetooth streamen is nog niet gelukt, en ook webradio nog niet beschikbaar.
De LCD heb ik al wel met een pythonscript aan de gang. De informatie die er nu op staat is statisch (behalve de datum en de klok), maar dat moet natuurlijk gekoppeld gaan worden aan Mopidy. De onderste regel scrollt zodat de songtitels langer kunnen zijn dan 20 tekens.
Er is een API die ik voor de Mopidy info wil gaan gebruiken. Als het allemaal werkt ga ik een snellere pi ervoor regelen; streamen gaat prima maar de bediening en library updates gaan me te traag.
Als iemand tips heeft hoe ik met pCP de LCD werkend krijg hou ik me aanbevolen
[ Voor 4% gewijzigd door JanPedaal op 15-12-2021 11:19 ]
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Je zou Volumio kunnen proberen volgens mij heeft die een LCD plugin voor het tonen van informatie.JanPedaal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:17:
[...]
Ben nu bezig met een pi 1B die ik nog had liggen om een muziekstreamer te maken. Heb pCP (piCorePlayer) geprobeerd, dat was wel okee. Vrij snel up and running inclusief Spotify en Bluetooth audio streamen vanaf telefoon. Ik kreeg alleen de LCD niet aan de praat.
Ben nu Mopidy aan het proberen. Tot nu toe ben ik nog niet onder de indruk. Hoop gedoe om alles geconfigureerd te krijgen. Spotify en bluetooth streamen is nog niet gelukt, en ook webradio nog niet beschikbaar.
De LCD heb ik al wel met een pythonscript aan de gang. De informatie die er nu op staat is statisch (behalve de datum en de klok), maar dat moet natuurlijk gekoppeld gaan worden aan Mopidy. De onderste regel scrollt zodat de songtitels langer kunnen zijn dan 20 tekens.
Er is een API die ik voor de Mopidy info wil gaan gebruiken. Als het allemaal werkt ga ik een snellere pi ervoor regelen; streamen gaat prima maar de bediening en library updates gaan me te traag.
Als iemand tips heeft hoe ik met pCP de LCD werkend krijg hou ik me aanbevolenAndere tips ook welkom.
[Afbeelding]
Die heb ik ook geprobeerd maar ben afgeknapt op het verdienmodel. Je moet een betaalde account (Volumio Primo á €5/mnd) nemen om bluetooth te kunnen streamen. Dat is ook wat ik mooi vind aan Mopidy: vrij beschikbaar en python based.synoniem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:23:
[...]
Je zou Volumio kunnen proberen volgens mij heeft die een LCD plugin voor het tonen van informatie.
Als je met python overweg kan staat er in de python source code van https://github.com/synoniem/pydPiper3 genoeg herbruikbare code om informatie van een mpd speler te halen. Het draait overigens ook in een docker container op een Pi Zero dus het zou ook op een Pi 1B moeten kunnen draaien. Maar dat was meer een kwestie van omdat het kan, rechtstreeks op de hardware draaien is uiteraard wat sneller.JanPedaal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:32:
[...]
Die heb ik ook geprobeerd maar ben afgeknapt op het verdienmodel. Je moet een betaalde account (Volumio Primo á €5/mnd) nemen om bluetooth te kunnen streamen. Dat is ook wat ik mooi vind aan Mopidy: vrij beschikbaar en python based.
Ahh dat papiertje is wel handig, ik ben altijd aan het tellenJanPedaal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:17:
[...]
Ben nu bezig met een pi 1B die ik nog had liggen om een muziekstreamer te maken. Heb pCP (piCorePlayer) geprobeerd, dat was wel okee. Vrij snel up and running inclusief Spotify en Bluetooth audio streamen vanaf telefoon. Ik kreeg alleen de LCD niet aan de praat.
Als iemand tips heeft hoe ik met pCP de LCD werkend krijg hou ik me aanbevolenAndere tips ook welkom.
[Afbeelding]
https://www.rouwette.com/
De raspberry pi is aangesloten met een ethernetkabel.
Hetzelfde wil ik nu uitproberen middels een raspberry pi maar nu via wifi.
Helaas lukt mij niet om het met macvlan werkend te krijgen.
Na wat zoekwerk kwam ik dit artikel tegen https://bkhome.org/news/2...es-not-work-for-wifi.html.
Kan iemand mij bevestigen dat dit niet gaat werken of is er wellicht een andere oplossing (ipvlan) mogelijk?
Rouwette schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:56:
[...]
Ahh dat papiertje is wel handig, ik ben altijd aan het tellen
Ze zijn voor alle Pi-modellen te vinden met een snelle Google search. Even op de goede schaal printen en tellen behoort tot het verleden!
Dit is geen plaatjes topic of zoandru123 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 04:00:
Ah come on, iemand post een leuke plaatje hoe je je pi gebruikt! Ben benieuwed!
En terecht!maasnet schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:11:
Met jullie hulp heb ik een tijdje geleden Pihole en Bitwarden geinstalleerd gebruik makend van docker containers, portainer en macvlan.
De raspberry pi is aangesloten met een ethernetkabel.
Hetzelfde wil ik nu uitproberen middels een raspberry pi maar nu via wifi.
Helaas lukt mij niet om het met macvlan werkend te krijgen.
Na wat zoekwerk kwam ik dit artikel tegen https://bkhome.org/news/2...es-not-work-for-wifi.html.
Kan iemand mij bevestigen dat dit niet gaat werken of is er wellicht een andere oplossing (ipvlan) mogelijk?
Server toestanden draaien via WiFi is gewoon een slecht idee!
MPD/Mopidy is veel leuker als je het eenmaal door hebt i.p.v. Volumio en vele andere kant en klare oplossingen IMHOJanPedaal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:32:
Die heb ik ook geprobeerd maar ben afgeknapt op het verdienmodel. Je moet een betaalde account (Volumio Primo á €5/mnd) nemen om bluetooth te kunnen streamen. Dat is ook wat ik mooi vind aan Mopidy: vrij beschikbaar en python based.
Ik heb wel een kleine uitzondering leren kennen : De webGUI van Pi MusicBox is echt geweldig!
Ik luister dus echt elke dag zowat webradio/internetradio met Pi MusicBox dus hoezo werkt dat nietJanPedaal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:17:
Ben nu Mopidy aan het proberen.
Tot nu toe ben ik nog niet onder de indruk.
Hoop gedoe om alles geconfigureerd te krijgen.
Spotify en bluetooth streamen is nog niet gelukt, en ook webradio nog niet beschikbaar.
Verder moet je misschien hier effe naar kijken : Kammika in "Raspberry Pi - deel 2"
Klopt, beetje hobbyen kan als Tweaker geen kwaad tochnero355 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:14:
[...]
MPD/Mopidy is veel leuker als je het eenmaal door hebt i.p.v. Volumio en vele andere kant en klare plossingen IMHO
Ik heb wel een kleine uitzondering leren kennen : De webGUI van Pi MusicBox is echt geweldig!
Ik zeg niet dat het niet werkt, alleen dat het nog niet beschikbaar is. De webclient die ik momenteel gebruik (musicbox-webclient) laat niet standaard webradio's zien, je moet handmatig een stream invoeren. Dat moet handiger kunnen en waarschijnlijk kan dat ook met de juiste extensies en configuratie, maar zover ben ik dus nog niet. Deze webclient is schijnbaar dezelfde als bij de Pi Musicbox, dus er moet wel e.e.a. mogelijk zijn.Ik luister dus echt elke dag zowat webradio/internetradio met Pi MusicBox dus hoezo werkt dat niet
Bij pCP werd vanuit LMS automatisch TuneIn aangeboden dus was het zo geregeld.
Dank, hier zitten wel wat handige links inVerder moet je misschien hier effe naar kijken : Kammika in "Raspberry Pi - deel 2"
JanPedaal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:44:
Klopt, beetje hobbyen kan als Tweaker geen kwaad toch
Je moet je streams in een .m3u file proppenIk zeg niet dat het niet werkt, alleen dat het nog niet beschikbaar is.
Dit is mijn .m3u file die MPD gebruikt op mijn laptop :De webclient die ik momenteel gebruik (musicbox-webclient) laat niet standaard webradio's zien, je moet handmatig een stream invoeren.
Dat moet handiger kunnen en waarschijnlijk kan dat ook met de juiste extensies en configuratie, maar zover ben ik dus nog niet. Deze webclient is schijnbaar dezelfde als bij de Pi Musicbox, dus er moet wel e.e.a. mogelijk zijn.
root@ThinkPad-T520-Nero:/home/nero/.mpd/playlists# ls -a . .. '[Radio Streams].m3u' root@ThinkPad-T520-Nero:/home/nero/.mpd/playlists# cat '[Radio Streams].m3u' http://icecast.omroep.nl:80/3fm-bb-mp3#NPO 3FM - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-bb-mp3#FunX NL - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-rotterdam-bb-mp3#FunX Rotterdam - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-amsterdam-bb-mp3#FunX Amsterdam - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-utrecht-bb-mp3#FunX Utrecht - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-denhaag-bb-mp3#FunX Den Haag - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-slowjamz-bb-mp3#FunX Slow Jamz - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-reggae-bb-mp3#FunX Reggae - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-dance-bb-mp3#FunX Dance - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-arab-bb-mp3#FunX Arab - 192 Kbps http://icecast.omroep.nl:80/funx-latin-bb-mp3#FunX Latin - 192 Kbps http://icecast-qmusicnl-cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live_96.mp3#Q-Music- 96 Kbps http://icecast-qmusicnl-cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_fouteuur_96.mp3#Q-Music - Het Foute Uur Non Stop - 96 Kbps https://icecast.globallogic.nl/decibel.mp3#Decibel Radio - 192 MP3 http://stream.nlradio.nl/decibelnh#Decibel Radio - 192 MP3 - Noord-Holland https://stream.gal.io/decibelnh#Nog meer Decibel NH https://stream.gal.io/decibelzh#Nog meer Decibel ZH
De indeling die Pi MusicBox gebruikt is ietsje anders geloof ik, maar komt op hetzelfde neer uiteindelijk!
Ik zou zo gauw effe niet weten of MPD of Mopidy een TuneIn account kunnen uitlezen...Bij pCP werd vanuit LMS automatisch TuneIn aangeboden dus was het zo geregeld.
Een tijdje geleden kwam ik er wel achter dat beiden als Client worden ondersteund door Jellyfin dus misschien kan je daarmee het een en ander aan elkaar koppelen : https://jellyfin.org/clients/
Spotify is inderdaad een te installeren extensie https://mopidy.com/ext/spotify/JanPedaal schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:44:
Ik zeg niet dat het niet werkt, alleen dat het nog niet beschikbaar is. De webclient die ik momenteel gebruik (musicbox-webclient) laat niet standaard webradio's zien, je moet handmatig een stream invoeren. Dat moet handiger kunnen en waarschijnlijk kan dat ook met de juiste extensies en configuratie, maar zover ben ik dus nog niet. Deze webclient is schijnbaar dezelfde als bij de Pi Musicbox, dus er moet wel e.e.a. mogelijk zijn.
Bij pCP werd vanuit LMS automatisch TuneIn aangeboden dus was het zo geregeld.
[...]
Dit was de gouden tip
Ja, er is een TuneIn extensie. Die had ik al enabled maar het zoeken naar de juiste stations ging moeizaam via Mopidy. Door ze 1x te zoeken (op de website) en dan in een playlist te zetten werkt dat echter ideaal. Mijn m3u ziet er nu zo uit:Ik zou zo gauw effe niet weten of MPD of Mopidy een TuneIn account kunnen uitlezen...
/var/lib/mopidy/m3u/playlists_dir $ sudo cat _Webradio.m3u #EXTM3U #EXTINF:-1, NPO Radio 1 tunein:station:s17523 #EXTINF:-1, NPO Radio 2 tunein:station:s9483 #EXTINF:-1, NPO 3FM tunein:station:s6707 #EXTINF:-1, NPO Radio 4 tunein:station:s25548 #EXTINF:-1, Radio 538 tunein:station:s6712 #EXTINF:-1, Slam! tunein:station:s67814 #EXTINF:-1, Sublime tunein:station:s25777 #EXTINF:-1, Arrow Classic Rock tunein:station:s6702 #EXTINF:-1, 100% NL tunein:station:s76590 #EXTINF:-1, Q-Music tunein:station:s87683 #EXTINF:-1, Radio Veronica tunein:station:s6717 #EXTINF:-1, Radio 538 non-stop tunein:station:s252020 #EXTINF:-1, Radio 538 Ibiza tunein:station:s168807 #EXTINF:-1, Radio 538 Dance Department tunein:station:s75171
Tevens de "Iris" webclient geïnstalleerd. Ziet er gelikt uit en werkt perfect met mixed sources (lokaal, Spotify, webradio)
Nu alleen nog "even" de LCD met MPD info aan de praat krijgen met de python code van @synoniem
[ Voor 0% gewijzigd door JanPedaal op 17-12-2021 11:53 . Reden: adres NPO 2 aangepast ]
Ok bedankt.
Ik heb alles uitgezocht en voor ons in de volgende situatie van toepassing. Wij gebruikten altijd gewoon radio via de kabel maar dat is gestopt dus dat werkt niet meer hier wil ik dus een oplossing voor verzinnen.
Dus:
- Ik heb mijn muziek op de server hier thuis staan dus het zal mooi zijn als ik die ook kan afspelen.
- We willen radio luisteren
- We willen centraal via de mobiel alles kunnen besturen
- We willen geen extra hardware als het nodig is
Als ik bekijk welke hardware we hebben en welke opties we hebben zijn er eigenlijk maar twee opties. We kunnen iets met de kabel doen of met bluetooth. We draaien als een RPI naast de server voor de P1 poort van de meter. We kunnen dus de RPI bluetooth gebruiken om connectie te maken met de stereo toren.
Dit was wel een probleem wat op een of andere manier is headless audio via pulse audio gewoon ruk. Met wat instellingen hier en daar is het wel mogelijk en na 2 uur geen juiste error krijgen van bluetoothctl waarom die niet wilde connecten eindelijk voor elkaar gekregen dat die trust heeft in de stereo. Ik kan nu ook gewoon wav files via de CLI afspelen op de stereo.
Het mooie is nu dat we de stereo gewoon kunnen aan het uit zetten en de RPI maakt direct verbinding met de stereo.
Nu ik connectie heb ik gekozen voor MPD. Dit is eigenlijk precies wat ik nodig heb. Niks anders dan een service die muziek handelt maar geen GUI heeft. Je kan hem uiteindelijk runnen als een service.
Instellen ging prima. Je moet alleen wel pulseaudio een socket laten opzetten naar localhost omdat ze op andere users bevinden. Pulse draait op user pi en MPD op root. Via de config kan je dan verbinden met salsa. Ook kan MPD direct via cifs / samba mijn muzieklib laden. Ook nice.
Nu zitten we alleen nog met radio. Het moet mogelijk zijn maar ik ben hier nog mee bezig. Dus nog te doen:
- externe bt dongle buiten de meterkast voor beter bereik.
- Radio testen. Dit moet te doen zijn maar nog geen tijd voor gehad.
My 2 cents
edit: Ik zie dat men hierboven er ook mee bezig is. Dat kan ik zeker gebruiken
edit2: Ok radio zit er ook weer in. Kunnen we niet een git repo opzetten met Playlists voor radio?
[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 19-12-2021 10:47 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Je kunt in de configuratie van MPD opgeven als welke user de service moet draaien.xzaz schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:37:
[...]
Nu ik connectie heb ik gekozen voor MPD. Dit is eigenlijk precies wat ik nodig heb. Niks anders dan een service die muziek handelt maar geen GUI heeft. Je kan hem uiteindelijk runnen als een service.
Instellen ging prima. Je moet alleen wel pulseaudio een socket laten opzetten naar localhost omdat ze op andere users bevinden. Pulse draait op user pi en MPD op root. Via de config kan je dan verbinden met salsa. Ook kan MPD direct via cifs / samba mijn muzieklib laden. Ook nice.
1
2
3
4
5
6
| # Read the user manual for documentation: http://www.musicpd.org/doc/user/ # or /usr/share/doc/mpd/user-manual.html # This setting specifies the user that MPD will run as. MPD should never run as # root and you may use this setting to make MPD change its user ID after # current user. user "mpd" |
Je kan met mpc (de client op de Pi die bij mpd hoort) ook een radiostation toevoegen:xzaz schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:37:
[...]
edit2: Ok radio zit er ook weer in. Kunnen we niet een git repo opzetten met Playlists voor radio?
1
| mpc add https://icecast.omroep.nl/radio1-bb-mp3 |
Vrijwel alle streams zijn te vinden op https://www.hendrikjansen.nl/henk/streaming.html
IMHO kan je beter een extra Raspberry Pi 3B of een Intel Atom NUC erbij nemen en die P1 uitlezende Pi laten voor wat het isxzaz schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:37:
Ik heb alles uitgezocht en voor ons in de volgende situatie van toepassing. Wij gebruikten altijd gewoon radio via de kabel maar dat is gestopt dus dat werkt niet meer hier wil ik dus een oplossing voor verzinnen.
Dus:
- Ik heb mijn muziek op de server hier thuis staan dus het zal mooi zijn als ik die ook kan afspelen.
- We willen radio luisteren
- We willen centraal via de mobiel alles kunnen besturen
- We willen geen extra hardware als het nodig is
Als ik bekijk welke hardware we hebben en welke opties we hebben zijn er eigenlijk maar twee opties. We kunnen iets met de kabel doen of met bluetooth. We draaien als een RPI naast de server voor de P1 poort van de meter. We kunnen dus de RPI bluetooth gebruiken om connectie te maken met de stereo toren.
Waarom ? Nou... :
- Ik vind de Analoge Output van mijn Pi 3B erg netjes i.c.m. een hele oude stereo!
- Beiden hebben HDMI als optie op voorwaarde dat je een Versterker hebt die nieuw genoeg is uiteraard.
- De Intel NUC kan zijn 3,5 mm. Audio omtoveren in een S/P-DIF Out als je een kleine converter erbij koopt!
En tweedehands kosten ze amper meer dan een complete Raspberry Pi set
Ik zou eerder Bluetooth de schuld geven...Dit was wel een probleem wat op een of andere manier is headless audio via pulse audio gewoon ruk. Met wat instellingen hier en daar is het wel mogelijk en na 2 uur geen juiste error krijgen van bluetoothctl waarom die niet wilde connecten eindelijk voor elkaar gekregen dat die trust heeft in de stereo. Ik kan nu ook gewoon wav files via de CLI afspelen op de stereo.
NICE!Het mooie is nu dat we de stereo gewoon kunnen aan het uit zetten en de RPI maakt direct verbinding met de stereo.
Als je eenmaal MPD of Mopidy leert kennen dan gaat er echt een wereld voor je open!Nu ik connectie heb ik gekozen voor MPD. Dit is eigenlijk precies wat ik nodig heb. Niks anders dan een service die muziek handelt maar geen GUI heeft. Je kan hem uiteindelijk runnen als een service.
Ik had ook zoiets destijds in mijn Kubuntu installatie :Instellen ging prima. Je moet alleen wel pulseaudio een socket laten opzetten naar localhost omdat ze op andere users bevinden. Pulse draait op user pi en MPD op root. Via de config kan je dan verbinden met salsa. Ook kan MPD direct via cifs / samba mijn muzieklib laden. Ook nice.
- MPD draait op root en neemt gewoon de hele geluidskaart in beslag als je wat afspeelt!
- Gevolg is dat je inderdaad MPD als user moet runnen en dan wordt er het een en ander anders gedaan, waardoor je WEL een video in je browser kan afspelen met het geluid Aan of Uit terwijl je wat muziek luistert via Cantata
Ik weet effe niet meer of ik PulseAudio sinks moest aanmaken...
Voor Radio heb je dus een .m3u file nodig!Nu zitten we alleen nog met radio. Het moet mogelijk zijn maar ik ben hier nog mee bezig. Dus nog te doen:
- externe bt dongle buiten de meterkast voor beter bereik.
- Radio testen. Dit moet te doen zijn maar nog geen tijd voor gehad.
My 2 centsMisschien dat iemand er wat aan heeft.
edit: Ik zie dat men hierboven er ook mee bezig is. Dat kan ik zeker gebruiken
En de streams die je daarin kan zetten vind je op de volgende websites :
- http://fmstream.org/index.php
- https://www.hendrikjansen.nl/henk/streaming.html zoals @synoniem al zei
Wij zijn niet zulke audiofielen maar misschien zit er nog wat in het vat. Probleem was, dat onze 'stereo toren' echt een standaard uitvoering is met niks geen poespas. Het heeft maar een paar mogelijkheden; kabel, DAB+, bluetooth en USB. Dan is er niet zoveel keuze gezien DAB+ echt ruk is en totaal geen stabiele ontvangst heeft.nero355 schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:32:
[...]
Waarom ? Nou... :
- Ik vind de Analoge Output van mijn Pi 3B erg netjes i.c.m. een hele oude stereo!
- Beiden hebben HDMI als optie op voorwaarde dat je een Versterker hebt die nieuw genoeg is uiteraard.
- De Intel NUC kan zijn 3,5 mm. Audio omtoveren in een S/P-DIF Out als je een kleine converter erbij koopt!
En tweedehands kosten ze amper meer dan een complete Raspberry Pi set
IK heb nu de radiozenders toegevoegd met wat kinderzenders en de vrouw is weer tevreden
Edit: oh jeej de radio in de badkamer doet het ook niet meer. Daar hebben de vorige bewoners een autoradio ingebouwd. Dit vraagt om actie
[ Voor 6% gewijzigd door xzaz op 19-12-2021 19:16 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik probeer mijn Pi 3B+ te upgraden met sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade. Ik krijg dan de volgende reeks foutmeldingen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| pi@raspberrypi:~ $ sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade Geraakt:1 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster InRelease Geraakt:2 http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease Geraakt:3 https://repos.influxdata.com/debian stretch InRelease Fout:4 https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie InRelease 502 Bad Gateway [IP: 52.39.229.247 443] Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar W: Opvragen van het in de configuratie vermeld bestand 'staging/binary-armhf/Packages' overgeslagen, vermits pakketbron 'http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease' de component 'staging' niet bevat (fout gespelde component in sources.list?) W: Opvragen van het in de configuratie vermeld bestand 'staging/i18n/Translation-en' overgeslagen, vermits pakketbron 'http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease' de component 'staging' niet bevat (fout gespelde component in sources.list?) W: Opvragen van het in de configuratie vermeld bestand 'staging/i18n/Translation-nl_NL' overgeslagen, vermits pakketbron 'http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease' de component 'staging' niet bevat (fout gespelde component in sources.list?) W: Opvragen van het in de configuratie vermeld bestand 'staging/i18n/Translation-nl' overgeslagen, vermits pakketbron 'http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease' de component 'staging' niet bevat (fout gespelde component in sources.list?) W: Ophalen van https://dl.bintray.com/fg2it/deb/dists/jessie/InRelease is mislukt 502 Bad Gateway [IP: 52.39.229.247 443] W: Ophalen van sommige indexbestanden is mislukt. Deze zijn of genegeerd, of er zijn oudere versies van gebruikt. W: Doel Packages (main/binary-armhf/Packages) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2 W: Doel Packages (main/binary-all/Packages) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2 W: Doel Translations (main/i18n/Translation-nl_NL) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2 W: Doel Translations (main/i18n/Translation-nl) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2 W: Doel Translations (main/i18n/Translation-en) is meerdere keren geconfigureerd in /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:1 en /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:2 Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar Boom van vereisten wordt opgebouwd De statusinformatie wordt gelezen... Klaar U kunt 'apt --fix-broken install' uitvoeren om dit op te lossen. De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten: default-mysql-client : Vereisten: mariadb-client-10.1 maar het is niet installeerbaar default-mysql-server : Vereisten: mariadb-server-10.3 maar het is niet ge▒nstalleerd E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt --fix-broken install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren). |
apt --fix-broken install helpt niet.
Ooit het ik heb ooit mysql geïnstalleerd. Daarbij wordt Mariadb automatisch mee geïnstalleerd. Ik heb er eigenlijk nooit iets mee gedaan. Mariadb lijkt een probleem te veroorzaken en is overigens ook niet meer te benaderen. Ik durf mysql er niet zomaar af te gooien omdat ik niet weet welke programma's er misschien gebruik van maken. Domoticz? Grafana? Influxdb?
Edit: Ik heb nog een tweede gelijke Pi draaien en daar is het upgraden geen enkel probleem (staat geen mysql op).
Nuttige instructies worden zeer op prijs gesteld
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
En anders als je het niet weet. backup de sd card, gooi mysql er af en kijk wat er gebeurd?
Tip: als je je computer op de Engelse taal zet, dan krijg je foutmeldingen die meer resultaat opleveren als je Google gaat gebruiken voor jouw specifieke foutmeldingen.Copitano schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:39:
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Ik probeer mijn Pi 3B+ te upgraden met sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade. Ik krijg dan de volgende reeks foutmeldingen.
Wat ik in elk geval zie is dat jij een „private repository” toegevoegd hebt op het adres dl.bintray.com. Dit adres heeft normaal 2 IPv4 adressen (eentje daarvan zie je in jouw log), maar die zijn momenteel beide niet bereikbaar. Dus daar krijg je de eerste foutmelding door. Heb je deze PPA ook echt nodig? Zo niet, dan kan je hem verwijderen, je ziet hem staan ofwel in het bestand /etc/apt/sources.list of in een van de bestanden in de directory /etc/apt/sources.list.d/ .
Het eerste resultaat wat ik op Google vond toen ik daar op zocht, was dat het de hele maand al een terugkerend probleem is dat deze server er regelmatig uit ligt.
Controleer als eerste even of je de lokale tijd op de Pi wel goed ingesteld hebt: sommige problemen die niet gerelateerd lijken te zijn aan de tijd, kunnen toch veroorzaakt worden door een verkeerd ingestelde lokale klok.
[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 21-12-2021 08:32 ]
@Copitano , onderstaande zou dat vertaal probleempje kunnen verhelpen als je gaat zoeken op het net naar foutcodes etc:aawe mwan schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:26:
Tip: als je je computer op de Engelse taal zet, dan krijg je foutmeldingen die meer resultaat opleveren als je Google gaat gebruiken voor jouw specifieke foutmeldingen.
1
| sudo LC_ALL=C apt-get update |
$ man bash
[..]
LC_ALL This variable overrides the value of LANG and any other LC_
variable specifying a locale category.Repo is nog steeds brak:
$ curl -sSLI https://dl.bintray.com/ HTTP/1.1 502 Bad Gateway Server: nginx Date: Mon, 20 Dec 2021 21:52:03 GMT Content-Type: text/html Content-Length: 166 Connection: keep-alive
EDIT: Als toegift:
$ locale LANG=en_GB.UTF-8 LANGUAGE= LC_CTYPE="en_GB.UTF-8" LC_NUMERIC="en_GB.UTF-8" LC_TIME="en_GB.UTF-8" LC_COLLATE="en_GB.UTF-8" LC_MONETARY="en_GB.UTF-8" LC_MESSAGES="en_GB.UTF-8" LC_PAPER="en_GB.UTF-8" LC_NAME="en_GB.UTF-8" LC_ADDRESS="en_GB.UTF-8" LC_TELEPHONE="en_GB.UTF-8" LC_MEASUREMENT="en_GB.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="en_GB.UTF-8" LC_ALL=
$ sudo nano /etc/locale.gen [..] en_GB.UTF-8 UTF-8 [..] nl_NL.UTF-8 UTF-8 [..]
$ sudo locale-gen Generating locales (this might take a while)... en_GB.UTF-8... done nl_NL.UTF-8... done Generation complete.
$ LC_ALL=C date Tue Dec 21 00:08:58 CET 2021
$ LC_ALL=en_GB.UTF-8 date Tue 21 Dec 00:08:45 CET 2021
$ LC_ALL=nl_NL.UTF-8 date di 21 dec 2021 0:08:12 CET
[ Voor 33% gewijzigd door deHakkelaar op 21-12-2021 00:14 ]
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Ik ben niet zo goed thuis in het jargon. Wat is een PPA?aawe mwan schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:26:
[...]
Wat ik in elk geval zie is dat jij een „private repository” toegevoegd hebt op het adres dl.bintray.com. Dit adres heeft normaal 2 IPv4 adressen (eentje daarvan zie je in jouw log), maar die zijn momenteel beide niet bereikbaar. Dus daar krijg je de eerste foutmelding door. Heb je deze PPA ook echt nodig?
Ik kan mij niet herinneren dat ik zelf ooit zoiets heb aangemaakt, maar ik kan dit vinden in /etc/apt/sources.list :Zo niet, dan kan je hem verwijderen, je ziet hem staan ofwel in het bestand /etc/apt/sources.list of in een van de bestanden in de directory /etc/apt/sources.list.d/ .
1
2
3
| deb http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/ buster main contrib non-free rpi # Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source' #deb-src http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/ buster main contrib non-free rpi |
En dit in /etc/apt/sources.list.d/raspi.list
1
2
3
| deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main ui staging # Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source' #deb-src http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main ui |
Wat moet ik daaraan wijzigen?
De tijd staat gewoon op Amsterdam. Dat lijkt mij goed?Controleer als eerste even of je de lokale tijd op de Pi wel goed ingesteld hebt: sommige problemen die niet gerelateerd lijken te zijn aan de tijd, kunnen toch veroorzaakt worden door een verkeerd ingestelde lokale klok.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
LCDProc heb ik inderdaad gebruikt toen ik met pCP bezig was; die kreeg ik toen niet werkend.u_nix_we_all schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:52:
@JanPedaal Voor die LCD display zou je nog kunnen kijken naar LCDProc / LCDd (https://manpages.debian.org/testing/lcdproc/LCDd.8.en.html , http://lcdproc.org) , en er zou ook een python client mpclcd te vinden moeten zijn.
Ik ben nu op basis van de RPLCD python library zelf een python script aan het maken om de LCD aan te sturen, maar wellicht zitten er in rpi-mpc-lcd nog handige stukjes code. Ga ik even naar kijken, dank!
Nu je het zegt, daar was idd nog wel een issue mee, is alweer een tijdje geleden* dat ik ermee bezig geweest ben. Als ik me niet vergis heb ik de driver hd44780.so vervangen met een andere, die hier staat: https://github.com/wilberforce/lcdprocJanPedaal schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:05:
[...]
LCDProc heb ik inderdaad gebruikt toen ik met pCP bezig was; die kreeg ik toen niet werkend.
* Oh alweer bijna 6 jaar geleden dus
[ Voor 11% gewijzigd door u_nix_we_all op 21-12-2021 08:32 ]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Copitano schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 01:56:
Ik ben niet zo goed thuis in het jargon. Wat is een PPA?
Wikipedia: UbuntuPackage Archives
A Personal Package Archive (PPA) is a software repository for uploading source packages to be built and published as an Advanced Packaging Tool (APT) repository by Launchpad.[82] While the term is used exclusively within Ubuntu, Launchpad's host, Canonical, envisions adoption beyond the Ubuntu community.
Raspbian/Pi-OS gebruikt geen "Launchpad" dus de term is een beetje verkeerd hiervoor.
Toch is die dl.bintray.com repo ergens geconfigureerd in apt.Copitano schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 01:56:
Ik kan mij niet herinneren dat ik zelf ooit zoiets heb aangemaakt, maar ik kan dit vinden in /etc/apt/sources.list :
code:
1 2 3 deb http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/ buster main contrib non-free rpi # Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source' #deb-src http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/ buster main contrib non-free rpi
code:
1 2 3 deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main ui staging # Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source' #deb-src http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main ui
Find je hem niet als je onderstaande doet?
1
| sudo grep -i dl.bintray.com -R /etc/apt/sources.list* |
Copitano schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 01:56:
De tijd staat gewoon op Amsterdam. Dat lijkt mij goed?
1
| timedatectl |
EDIT: En nog steeds brak:
pi@ph5b:~ $ curl -sSLI https://dl.bintray.com/ HTTP/1.1 502 Bad Gateway Server: nginx Date: Tue, 21 Dec 2021 21:03:00 GMT Content-Type: text/html Content-Length: 166 Connection: keep-alive
[ Voor 5% gewijzigd door deHakkelaar op 21-12-2021 22:03 ]
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
@Copitano , ik merk ook dat bovenstaande afwijkt van de mijne:Copitano schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 01:56:
code:
1 2 3 deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main ui staging # Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source' #deb-src http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main ui
pi@ph5a:~ $ cat /etc/apt/sources.list.d/raspi.list deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main # Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source' #deb-src http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main
Wat waarschijnlijk resulteert in onderstaande:
Copitano schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:39:
code:
1 W: Opvragen van het in de configuratie vermeld bestand 'staging/binary-armhf/Packages' overgeslagen, vermits pakketbron 'http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease' de component 'staging' niet bevat (fout gespelde component in sources.list?)
Wilde dit ook al gaan posten, maar goed dat ik even keek of het al voorbij was gekomenWiley99 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:28:
[...]
Nog een aanvulling: als je vanaf USB start en je hebt geen SD kaart meer in het slot, dan zul je zien dat je idle load verbazingwekkend hoog is (bij mij rond 1 terwijl mijn RPi1 en 3 idle rond 0,2 zweven. Processor doet niets, IO valt ook mee enz. Probleem is dat je Raspberry naar de SD blijft pollen. Dat is een feature (je kan er elk moment één toevoegen) maar wel een beetje extreem; Twee oplossingen: 1. stop er een non-bootable SD in voor bijv. backups; of 2. voeg dit toe aan je /boot/config.txt:code:
1 dtparam=sd_poll_once
Mijn Pi 4 wordt sowieso (nog) niet zwaar belast (draait PiHole, NTP server en Domoticz momenteel) maar ook hier zie je het verschil. Er wordt nu alleen nog maar tijdens het booten gecontroleerd of er een SD-kaart aanwezig is.

3x Raden hoe laat ik deze SD-kaart polling fix doorvoerde.
[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 22-12-2021 00:23 ]
Ja, hier:deHakkelaar schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:02:
Toch is die dl.bintray.com repo ergens geconfigureerd in apt.
Find je hem niet als je onderstaande doet?
code:
1 sudo grep -i dl.bintray.com -R /etc/apt/sources.list*
1
| /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main |
Hier lijkt mij niets verkeerds mee?code:
1 timedatectl
1
2
3
4
5
6
7
8
| $ timedatectl
Local time: do 2021-12-23 13:25:02 CET
Universal time: do 2021-12-23 12:25:02 UTC
RTC time: n/a
Time zone: Europe/Amsterdam (CET, +0100)
System clock synchronized: yes
NTP service: active
RTC in local TZ: no |
Je hebt hier een verwijzing staan naar een Jessie repository, terwijl je Buster draait. Ik weet niet of dat het probleem is, maar het valt me op. Ik heb zelf Grafana niet via een repo geïnstalleerd, dus kan niet vergelijken.Copitano schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:27:
[...]
Ja, hier:
code:
1 /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main
Ik ga vanavond eens een complete kopie maken van de emmc module en dan aanpassen naar zoals jij het hebt en dan nog eens proberen. Zal ook eens op de tweede pi kijken hoe het er daar uitzietdeHakkelaar schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:53:
[...]
@Copitano , ik merk ook dat bovenstaande afwijkt van de mijne:
pi@ph5a:~ $ cat /etc/apt/sources.list.d/raspi.list deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main # Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source' #deb-src http://archive.raspberrypi.org/debian/ buster main
Wat waarschijnlijk resulteert in onderstaande:
[...]
Ga vanavond na het maken van een kopie wel eens expirimenteren en eens kijken naar een tweede pi die ik recent geinstalleerd heb. De Pi waar het om gaat is oorspronkelijk geinstalleerd met Jessie en geupgrade naar Buster. De tweede pi is direct geinstalleerd met buster.JanPedaal schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:40:
[...]
Je hebt hier een verwijzing staan naar een Jessie repository, terwijl je Buster draait. Ik weet niet of dat het probleem is, maar het valt me op. Ik heb zelf Grafana niet via een repo geïnstalleerd, dus kan niet vergelijken.
[ Voor 12% gewijzigd door Copitano op 23-12-2021 13:54 ]
Dat ziet er goed uit idd.Copitano schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:27:
Hier lijkt mij niets verkeerds mee?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8$ timedatectl Local time: do 2021-12-23 13:25:02 CET Universal time: do 2021-12-23 12:25:02 UTC RTC time: n/a Time zone: Europe/Amsterdam (CET, +0100) System clock synchronized: yes NTP service: active RTC in local TZ: no
De Raspi heeft geen batterij gevoede hardwarematige RTC (RealTime Clock ) on-board.
Er zijn wel RTC's beschikbaar voor de Pi (zoeken naar "RTC HAT").
En zo te zien synct de klok correct via netwerk met NTP server(s).
Er zijn vershillende manieren om software te installeren met Linux:Copitano schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:17:
@JanPedaal @deHakkelaar Heb net even gekeken op de tweede pi. Gek genoeg is daar grafana.list helemaal niet aanwezig, tewijl Grafana er wel op geinstalleerd is
- Via apt repositories;
- Een deb package handmatig installeren;
- Compileren van source en installeren met bijbehorende install script;
- Direct van Gitub de bestanden binnenhalen/clonen en een install script draaien;
- En mogelijk nog een aantal methodes.
1
| apt policy <SOFTWARE_PACKAGE_NAME> |
Als ik een systeem opzet welke ook maar een klein beetje ingewikkeld is, dan documenteer ik dat.
Meestal ben je na een paar maanden al bepaalde details vergeten.
Voor Pi-OS Bullseye met Pi-hole (ook als DHCP server) plus Unbound heb ik bv onderstaande gedocumenteerd:
https://pastebin.com/gYzVYeUt
Als ik een systeem opzet welke ook maar een klein beetje ingewikkeld is, dan documenteer ik dat.
Meestal ben je na een paar maanden al bepaalde details vergeten.
Voor Pi-OS Bullseye met Pi-hole (ook als DHCP server) plus Unbound heb ik bv onderstaande gedocumenteerd:
https://pastebin.com/gYzVYeUt
</knip>
[/quote]
dat is de exacte reden dat ik het voor mezelf documenteer
Korte update. Ik heb inmiddels door hoe ik de Mopidy info in Python kan krijgen. Nu nog even een robuuste update routine voor de LCD display schrijven.JanPedaal schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:05:
[...]
LCDProc heb ik inderdaad gebruikt toen ik met pCP bezig was; die kreeg ik toen niet werkend.
Ik ben nu op basis van de RPLCD python library zelf een python script aan het maken om de LCD aan te sturen, maar wellicht zitten er in rpi-mpc-lcd nog handige stukjes code. Ga ik even naar kijken, dank!
In de tussentijd heb ik nog even een klok-scriptje geschreven om beetje met de LCD te spelen. Dit wil ik als 'screensaver' draaien als er geen muziek speelt op de RPi, of eventueel met een hardware knop schakelen tussen klokview en Mopidy-infoview. Dan kan op de onderste regel ook bijvoorbeeld Artiest-Titel komen te staan i.p.v. de datum.
Als ik
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade Err:1 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian bullseye InRelease Temporary failure resolving 'raspbian.raspberrypi.org' Err:2 http://archive.raspberrypi.org/debian bullseye InRelease Temporary failure resolving 'archive.raspberrypi.org' Reading package lists... Done W: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/dists/bullseye/InRelease Temporary failure resolving 'raspbian.raspberrypi.org' W: Failed to fetch http://archive.raspberrypi.org/debian/dists/bullseye/InRelease Temporary failure resolving 'archive.raspberrypi.org' W: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead. Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Reading state information... Done Calculating upgrade... Done 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. |
Na wat te zitten googlelen, ben ik op volgende post gestoten:
https://forums.raspberryp...e5102dfc1d6420ce#p1556751
Dit lost het issue op voor paar uur, maar na x-aantal tijd komt het issue terug.
Bij Pi OS Buster had ik dit issue niet.
Iemand die me kan helpen om dit definitief op te lossen?
Wat geeft onderstaande commando voor resultaat?TheCeet schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:01:
Sinds ik deze week mijn Pi4 complete cleane install heb uitgevoerd van Raspberry Pi OS Bullseye heb ik wat DNS issues.
Als ikcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade Err:1 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian bullseye InRelease Temporary failure resolving 'raspbian.raspberrypi.org' Err:2 http://archive.raspberrypi.org/debian bullseye InRelease Temporary failure resolving 'archive.raspberrypi.org' Reading package lists... Done W: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/dists/bullseye/InRelease Temporary failure resolving 'raspbian.raspberrypi.org' W: Failed to fetch http://archive.raspberrypi.org/debian/dists/bullseye/InRelease Temporary failure resolving 'archive.raspberrypi.org' W: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead. Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Reading state information... Done Calculating upgrade... Done 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Dit lost het issue op voor paar uur, maar na x-aantal tijd komt het issue terug.
1
| cat /etc/resolv.conf |
Ps. gebruik de volgende commando's om je Pi bij te werken, apt-get is nog een historisch relikwie:
1
| sudo apt update && sudo apt full-upgrade |
[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 25-12-2021 14:13 ]
Tijdens de issues:Miki schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:08:
[...]
Wat geeft onderstaande commando voor resultaat?
code:
1 cat /etc/resolv.conf
Ps. gebruik de volgende commando's om je Pi bij te werken, apt-get is nog een historisch relikwie:
code:
1 sudo apt update && sudo apt full-upgrade
1
2
3
| # Generated by resolvconf domain lan nameserver 127.0.0.1 |
Nu staat eronder nog nameserver 8.8.8.8, maar die verdwijnt dan na een nieuwe DHCP lease veronderstel ik
Ik zou je dhcpd.conf even bijwerken met een statisch adres en je name servers bijwerken. Let wel op dat het verstandig is om een adres te kiezen die buiten je DHCP range.TheCeet schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:18:
[...]
Tijdens de issues:
code:
1 2 3 # Generated by resolvconf domain lan nameserver 127.0.0.1
Nu staat eronder nog nameserver 8.8.8.8, maar die verdwijnt dan na een nieuwe DHCP lease veronderstel ik
1
| sudo nano /etc/dhcpcd.conf |
1
2
3
4
5
6
7
| interface eth0 static ip_address=192.168.X.X/24 # Skip this line if you don't want IPv6 support # static ip6_address=xxxx static routers=192.168.2.1 # Remove the last 2 IPs if you don't want IPv6 support static domain_name_servers=1.1.1.1 1.0.0.1 |
Uiteraard mag je de Cloudflare name servers vervangen voor de Google name servers. Nadat je alles hebt ingesteld moet je even je Pi rebooten.
[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 25-12-2021 14:44 ]
Dat schijnt een systemd-resolved issue te zijn. Ik heb het opgelost doorTheCeet schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:01:
Sinds ik deze week mijn Pi4 complete cleane install heb uitgevoerd van Raspberry Pi OS Bullseye heb ik wat DNS issues.
Als ikcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade Err:1 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian bullseye InRelease Temporary failure resolving 'raspbian.raspberrypi.org' Err:2 http://archive.raspberrypi.org/debian bullseye InRelease Temporary failure resolving 'archive.raspberrypi.org' Reading package lists... Done W: Failed to fetch http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/dists/bullseye/InRelease Temporary failure resolving 'raspbian.raspberrypi.org' W: Failed to fetch http://archive.raspberrypi.org/debian/dists/bullseye/InRelease Temporary failure resolving 'archive.raspberrypi.org' W: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead. Reading package lists... Done Building dependency tree... Done Reading state information... Done Calculating upgrade... Done 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
nameserver 1.1.1.1
op te nemen in /etc/resolv.conf en die vervolgens readonly te maken.
Dat is dus NIET WAAR!!!Miki schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:08:
Ps. gebruik de volgende commando's om je Pi bij te werken, apt-get is nog een historisch relikwie :
code:
1 sudo apt update && sudo apt full-upgrade
Ze hebben elk hun eigen doel!code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10SCRIPT USAGE AND DIFFERENCES FROM OTHER APT TOOLS The apt(8) commandline is designed as an end-user tool and it may change behavior between versions. While it tries not to break backward compatibility this is not guaranteed either if a change seems beneficial for interactive use. All features of apt(8) are available in dedicated APT tools like apt-get(8) and apt-cache(8) as well. apt(8) just changes the default value of some options (see apt.conf(5) and specifically the Binary scope). So you should prefer using these commands (potentially with some additional options enabled) in your scripts as they keep backward compatibility as much as possible.
Heb ik toegepast maar dat werkt niet.Miki schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:25:
[...]
Ik zou je dhcpd.conf even bijwerken met een statisch adres en je name servers bijwerken. Let wel op dat het verstandig is om een adres te kiezen die buiten je DHCP range.
code:
1 sudo nano /etc/dhcpcd.conf
code:
1 2 3 4 5 6 7 interface eth0 static ip_address=192.168.X.X/24 # Skip this line if you don't want IPv6 support # static ip6_address=xxxx static routers=192.168.2.1 # Remove the last 2 IPs if you don't want IPv6 support static domain_name_servers=1.1.1.1 1.0.0.1
Uiteraard mag je de Cloudflare name servers vervangen voor de Google name servers. Nadat je alles hebt ingesteld moet je even je Pi rebooten.
Na reboot is de resolv.conf terug gerest naar standaard waarden met 127.0.0.1.
Misschien moet ik even proberen wat synoniem hier zegt. De resolv.conf read only maken
Nog even toevoegen dat statisch IP ook in ingesteld in de Asus router > 192.168.50.18 is de Pi.
DHCP scoop begint vanaf .25
[ Voor 6% gewijzigd door TheCeet op 25-12-2021 16:12 ]
Dat doet de SystemD Network Resolver elke keer dus als je daar niet meer afhankelijk van wil zijn zal je die moeten disablen en alles zelf handmatig moeten instellen : https://duckduckgo.com/?t...+systemd+network+resolverTheCeet schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:10:
Heb ik toegepast maar dat werkt niet.
Dat kan ook, maar is een dirty oplossing IMHO die je alleen tijdelijk moet gebruiken, totdat de SystemD problemen zijn opgelost!Misschien moet ik even proberen wat synoniem hier zegt. De resolv.conf read only maken
Ik denk inderdaad dat systemd-resolved inderdaad dan roet in het eten gooit. Gelukkig weet je al wat je moet doenTheCeet schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:10:
[...]
Heb ik toegepast maar dat werkt niet.
Misschien moet ik even proberen wat synoniem hier zegt. De resolv.conf read only maken
Nog even toevoegen dat statisch IP ook in ingesteld in de Asus router > 192.168.50.18 is de Pi.
DHCP scoop begint vanaf .25
Ik blijf gewoon weer de noobnero355 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:16:
[...]
Dat doet de SystemD Network Resolver elke keer dus als je daar niet meer afhankelijk van wil zijn zal je die moeten disablen en alles zelf handmatig moeten instellen : https://duckduckgo.com/?t...+systemd+network+resolver
[...]
Dat kan ook, maar is een dirty oplossing IMHO die je alleen tijdelijk moet gebruiken, totdat de SystemD problemen zijn opgelost!
Dus ik heb 'systemctl stop systemd-resolved' &' systemctl disable systemd-resolved' toegepast.
1
2
3
4
5
6
7
8
| service systemd-resolved status
● systemd-resolved.service - Network Name Resolution
Loaded: loaded (/lib/systemd/system/systemd-resolved.service; disabled; vendor preset: enabled)
Active: inactive (dead)
Docs: man:systemd-resolved.service(8)
man:org.freedesktop.resolve1(5)
https://www.freedesktop.org/wiki/Software/systemd/writing-network-configuration-managers
https://www.freedesktop.org/wiki/Software/systemd/writing-resolver-clients |
na een 'sudo reboot' is de "etc/resolv.conf" opnieuw gereset naar 127.0.0.1..
Ik snap er niets meer van.
Doe eens dit dan : https://bobcares.com/blog...stemd-resolved-in-ubuntu/
Als het dan nog niet werkt dan weet ik het ook niet meer...
ZE spreken daar over 'network-manager'
Maar ik draai Raspberry Pi OS, wat geen Ubuntu is.
Dus die network-manager heb ik niet
Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als hij je kabel niet helemaal vertrouwt (te veel fouten in korte tijd).[b]Webgnome schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:33:En waarom zou die ineens uit zichzelf terug schakelen?
Als je ethtool hebt, dan kan je zo de actuele snelheid bekijken:
1
2
3
| ethtool eth0 | grep -i 'speed'
Cannot get wake-on-lan settings: Operation not permitted
Speed: 1000Mb/s |
1
2
| sudo ethtool eth0 | grep -i 'speed'
Speed: 1000Mb/s |
Ben er al achter wat het probleem was. Blijkbaar had mijn tplink switch bedacht om alles te resetten en dat had negatieve gevolgen voor mijn bedrade connectie. Nu weer alles op de settings gezet zoals ze horen (flow control aan!) en nu is het weer snel
[ Voor 64% gewijzigd door Webgnome op 25-12-2021 22:53 ]
Dat boeit niet : Het gaat om dezelfde service die dezelfde file vult met 127.0.0.1TheCeet schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:42:
@nero355
ZE spreken daar over 'network-manager'
Maar ik draai Raspberry Pi OS, wat geen Ubuntu is.
Dus die network-manager heb ik niet
Allemaal SystemD meuk...
En dan zeggen ze nog, dat Linux geen virussen kent
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Heb je de Pi-OS lite of de desktop versie ge-flashed naar SD?TheCeet schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:01:
De lite versie heeft namelijk die systemd-resolved unit/service helemaal niet geactiveerd OOTB:
pi@ph5b:~ $ lsb_release -a [..] Codename: bullseye
pi@ph5b:~ $ service systemd-resolved status
[..]
Active: inactive (dead)
[..]Lastig te bepalen waar jouw probleem ligt want dan hebben we veeeeel meer details nodig.
Maar voor een beetje achtergrond, de meeste Linux distro's komen geinstalleerd met een "network manager".
Voor Pi-OS lite is dat dhcpcd5:
pi@ph5b:~ $ apt show dhcpcd5 [..] Description: DHCPv4, IPv6RA and DHCPv6 client with IPv4LL support dhcpcd is a one stop network management daemon which includes * RFC compliant DHCPv4 and DHCPv6 clients * DHCPv6 Prefix Delegation support * IPv4LL (aka ZeroConf) support * ARP address conflict resolution * Link carrier detection * Wireless SSID profiles * ARP ping profiles
pi@ph5b:~ $ journalctl -u dhcpcd [..] Dec 24 16:18:28 ph5b dhcpcd[19727]: eth0: using static address 10.0.0.4/24 Dec 24 16:18:28 ph5b dhcpcd[19727]: eth0: adding route to 10.0.0.0/24 Dec 24 16:18:28 ph5b dhcpcd[19727]: eth0: adding default route via 10.0.0.1
Deze network manager roept/hooked onderstaande aan om het /etc/resolv.conf bestandje te laten vullen met gegevens:
pi@ph5b:~ $ apt show openresolv [..] Description: management framework for resolv.conf Allows multiple daemons to manage resolv.conf and configures local resolvers such as dnsmasq and unbound. . This package may require some manual configuration. Please read resolvconf(8) and resolvconf.conf(5) for detailed instructions.
Voorbeeldje hiero:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Ps, ik heb kort geleden ook Pi-OS Bullseye lite geinstalleerd voor een Pi-hole + Unbound combo en geen problemen ondervonden.
Behalve dan dat ik voor Unbound extra handelingen moest verrichten zodat de juiste DNS servers in het resolv.conf bestandje geraakte.
[ Voor 3% gewijzigd door deHakkelaar op 26-12-2021 10:04 ]
Angst voor het onbekende.Freee!! schreef op zondag 26 december 2021 @ 00:48:
[...]
En dan zeggen ze nog, dat Linux geen virussen kent
Ze zeggen altijd dat het virus zit tussen stoel en toetsenbord
Was de Lite.deHakkelaar schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:55:
[...]
Heb je de Pi-OS lite of de desktop versie ge-flashed naar SD?
De lite versie heeft namelijk die systemd-resolved unit/service helemaal niet geactiveerd OOTB:
pi@ph5b:~ $ lsb_release -a [..] Codename: bullseye
pi@ph5b:~ $ service systemd-resolved status [..] Active: inactive (dead) [..]
Lastig te bepalen waar jouw probleem ligt want dan hebben we veeeeel meer details nodig.
Maar voor een beetje achtergrond, de meeste Linux distro's komen geinstalleerd met een "network manager".
Voor Pi-OS lite is dat dhcpcd5:
pi@ph5b:~ $ apt show dhcpcd5 [..] Description: DHCPv4, IPv6RA and DHCPv6 client with IPv4LL support dhcpcd is a one stop network management daemon which includes * RFC compliant DHCPv4 and DHCPv6 clients * DHCPv6 Prefix Delegation support * IPv4LL (aka ZeroConf) support * ARP address conflict resolution * Link carrier detection * Wireless SSID profiles * ARP ping profiles
pi@ph5b:~ $ journalctl -u dhcpcd [..] Dec 24 16:18:28 ph5b dhcpcd[19727]: eth0: using static address 10.0.0.4/24 Dec 24 16:18:28 ph5b dhcpcd[19727]: eth0: adding route to 10.0.0.0/24 Dec 24 16:18:28 ph5b dhcpcd[19727]: eth0: adding default route via 10.0.0.1
Deze network manager roept/hooked onderstaande aan om het /etc/resolv.conf bestandje te laten vullen met gegevens:
pi@ph5b:~ $ apt show openresolv [..] Description: management framework for resolv.conf Allows multiple daemons to manage resolv.conf and configures local resolvers such as dnsmasq and unbound. . This package may require some manual configuration. Please read resolvconf(8) and resolvconf.conf(5) for detailed instructions.
Voorbeeldje hiero:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Ps, ik heb kort geleden ook Pi-OS Bullseye lite geinstalleerd voor een Pi-hole + Unbound combo en geen problemen ondervonden.
Behalve dan dat ik voor Unbound extra handelingen moest verrichten zodat de juiste DNS servers in het resolv.conf bestandje geraakte.
Ondertussen Dietpi geïnstalleerd en daar heb ik geen problemen mee.
Opmerkelijk, niet zo heel lang geleden heb ik een verse Bullseye lite install gedaan en die had geen systemd resolv.TheCeet schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:18:
[...]
Was de Lite.
Ondertussen Dietpi geïnstalleerd en daar heb ik geen problemen mee.
Ah ja DietPi is ook prima al is dat onderwater evengoed PiOS. Als dit wel werkt dan is dat dikke prima, uiteindelijk moet het een doel dienen
Ik draai AdGuard Home & Unbound op de pi. Misschien één van deze die voor problemen zorgde.Miki schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:21:
[...]
Opmerkelijk, niet zo heel lang geleden heb ik een verse Bullseye lite install gedaan en die had geen systemd resolv.
Ah ja DietPi is ook prima al is dat onderwater evengoed PiOS. Als dit wel werkt dan is dat dikke prima, uiteindelijk moet het een doel dienen
Vond het toch een heel gedoe om te troubleshooten. Heb dan maar de korte pijn gekozen en fresh install van ‘ander’ OS.
In ieder geval, iedereen bedankt om toch mee te denken en te zoeken!
Volgens mij ligt het aan unbound die tegenwoordig zelf nog een resolvd mee installeert. Zie ook de Pihole Unbound handleiding: https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/TheCeet schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:10:
[...]
Ik draai AdGuard Home & Unbound op de pi. Misschien één van deze die voor problemen zorgde.
Vond het toch een heel gedoe om te troubleshooten. Heb dan maar de korte pijn gekozen en fresh install van ‘ander’ OS.
In ieder geval, iedereen bedankt om toch mee te denken en te zoeken!
Note to myself, doorvragen voordat je oplossingen biedt
Ik zei nog:TheCeet schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:10:
Ik draai AdGuard Home & Unbound op de pi.
Kort door de bocht voor Pi-OS Bullseye en Unbound recursief:deHakkelaar schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:55:
1
| sudo systemctl disable unbound-resolvconf.service |
1
| sudo systemctl stop unbound-resolvconf.service |
1
| sudo sed -i 's\^unbound_conf=\#unbound_conf=\g' /etc/resolvconf.conf |
1
| sudo rm -f /etc/unbound/unbound.conf.d/resolvconf_resolvers.conf |
1
| sudo service unbound restart |
En zorgen dat je DNS servers goed staan in het /etc/dhcpcd.conf bestandje (EDIT: als deze statisch is geconfigureerd ipv automatisch via DHCP!).
[ Voor 7% gewijzigd door deHakkelaar op 26-12-2021 14:11 ]
Nu heb ik een bash scriptje gemaakt die dat probleem zou moeten oplossen door elke nacht de database opnieuw op te laten bouwen maar dat lijkt helemaal niet te werken? Iemand enig idee wat ik fout doe?
1) bash script gemaakt update_dlna.sh
1
2
3
| service minidlna stop minidlnad -R service minidlna start |
2) crontab toegevoegd voor root user:
sudo nano crontab -e
1
| 0 3 * * * /home/pi/data/update_dlna.sh > /var/log/minidlna_update.log |
Ik zie dat de log file wel elke nacht overschreven word maar dat is ook alles. Verder lijkt het script niets te doen?
Als ik het in de console aanroep via sudo dan werkt het namelijk wel?
[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 31-12-2021 06:47 ]
Weer een update. Scriptje draait en crasht niet zo vaak meerJanPedaal schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:12:
[...]
Ik heb inmiddels door hoe ik de Mopidy info in Python kan krijgen. Nu nog even een robuuste update routine voor de LCD display schrijven.
Hieronder een korte demo voor de geïnteresseerden, met daarin te zien het afspelen van webradiostations via Tunein, gevolgd door een paar tracks via Spotify. Als de door MPD aangeleverde titel langer is dan 20 tekens gaat deze scrollen.
Dit is een timelapse dus de scrollsnelheid is niet te zien, maar in werkelijkheid gaat het scrollen trager dan ik zou willen. Dit komt denk ik doordat alles draait op een RPi 1B. Als de prijzen voor snellere RPi's weer wat normaler zijn (ook tweedehands belachelijk duur op het moment) komt er wel een keer een upgrade.
Kijk eens naar wat alternatieven :JanPedaal schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:05:
Als de prijzen voor snellere RPi's weer wat normaler zijn (ook tweedehands belachelijk duur op het moment) komt er wel een keer een upgrade.
- V&A aangeboden: Orange pi Zero LTS 512MB + 32GB SD kaart
- https://tweakers.net/aanbod/user/396800/ <= @CurlyMo wil ze vast wel aan je verkopen voor een redelijke prijs!
Nu niet meer natuurlijknero355 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:59:
[...]
- https://tweakers.net/aanbod/user/396800/ <= @CurlyMo wil ze vast wel aan je verkopen voor een redelijke prijs!
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dit is het enige wat ik te zien krijg:
1
| E: Unable to locate package python3-pifacedigital-emulator |
Wat ik daarover vind zegt dit:19roland70 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:48:
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik een piface emulator werkend krijg ?
Dit is het enige wat ik te zien krijg:
code:
1 E: Unable to locate package python3-pifacedigital-emulator
Download the stuff from github and install it manually with python3 setup.py install.
https://github.com/piface/pifacedigital-emulator
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs