There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Inteligent ammahoela!nero355 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:44:
Ja, maar er staat "intelligently handles changing dependencies" en dat is toch AI en zo en dat is toch heel hip tegenwoordig!![]()
/rant...
Tis altijd ik die weer de bende moet fixen als apt weer in het "dependency forest" verdwaalt
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't
Dan vraag ik me af hoe jouw installatie er uit ziet. Ik heb nog nooit een probleem gehad na een dist-upgrade. Wel vaker problemen gehad met los geïnstalleerde programma's en bibliotheken die niet standaard in de repo's van Debian/Raspbian staan.deHakkelaar schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:28:
[...]
Inteligent ammahoela!
Tis altijd ik die weer de bende moet fixen als apt weer in het "dependency forest" verdwaalt
Zoals @Freee!! al aangaf, ik vind het niet zo fijn dat packages zomaar worden verwijdert.dennis_rsb schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:03:
Dan klinkt het voor mij logischer om dist-upgrade ipv upgrade te kiezen, ...
Voor reguliere updates draai ik gewoon apt upgrade.
Voor andere apt dependency problemen volstaat het soms om gewoon een duwtje in de goede richting te geven door expliciet aan te geven welke package versie je wilt.
Als ik naar een nieuwe major (EDIT: distro) release wil upgraden, kom je er vaak niet omheen om niet dist-upgrade of full-upgrade te draaien.
Maar dan ga je ervoor zitten en neemt de tijd om eventulele problemen te fixen,
Met die laatste kun je gewoon meer problemen verwachten als zomaar packages verdwijnen.
Vandaar dat ik deze zelden draai.
Zover ik weet worden beveiligingsupdates voor alle architecturen tegelijk gemaakt. Hooguit dat er extra tijd en werk aan zit als een update voor een bepaalde architectuur niet door de standaard testen komt. Tegenwoordig verwacht ik dat eerder bij een 32 bits versie dan bij een 64 bits versie.SebasFM schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:05:
[...]
Onderwater is RaspberryPi OS gewoon gebaseerd op Debian 11. Een betere vraag is (denk ik) hoe snel Debian beveiligingsupdates doorvoert voor ARM64.
De ARM64 versie van Debian bestaat al een poosje maar het booten van en de kernel tweaken voor de Pi heeft wel de nodige tijd gekost.
Ik heb onderhand heel heel veel verschillende Linux systemen opgezet.synoniem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:40:
Dan vraag ik me af hoe jouw installatie er uit ziet. ...
Wat wil je precies weten dan?
dist-upgrade doe ik echt als allerlaatste als ik er niet uitkom.
Maar dan neem ik meestal de tijd om voorbereid te zijn op problemen.
Je installeert niet vaak software van buiten de Debian repo's begrijp ik daaruit.deHakkelaar schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:49:
[...]
Ik heb onderhand heel heel veel verschillende Linux systemen opgezet.
Wat wil je precies weten dan?
dist-upgrade doe ik echt als allerlaatste als ik er niet uitkom.
Maar dan neem ik meestal de tijd om voorbereid te zijn op problemen.
Bij elke y.x update van Debian doe ik een dist-upgrade en tot zover zonder problemen. En ik heb heel heel heel veel Linux systemen opgezet en lopen.
Correct.synoniem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:58:
Je installeert niet vaak software van buiten de Debian repo's begrijp ik daaruit...
Dat doe ik alleen als het echt niet anders kan.
Alles wat je buiten apt om installeert, daar weet apt dus niet van.
Mijn ervaring is dat dit je gaat bijten na verloop van tijd.
Ik probeer alles zoveel mogelijk basic te installeren zonder teveel poespas ... KISS.
Je hebt meestal al genoeg andere zorgen om je systeem behoorlijk te laten draaien.
Zat zo te denken wanneer het is geweest dat ik m'n eerste echte publieke colocated Linux server had opgezet.synoniem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:58:
En ik heb heel heel heel veel Linux systemen opgezet en lopen.
Gelukkig onthoudt het "Internet" vanalles:
https://www.hslan.de/forum/viewtopic.php?t=2186
EDIT: Ook een versie dependency probleem
[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 04-02-2022 22:29 ]
Dat is ff geledendeHakkelaar schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:17:
[...]
Zat zo te denken wanneer het is geweest dat ik m'n eerste echte publieke Linux server had opgezet.
Gelukkig onthoudt het "Internet" vanalles:
https://www.hslan.de/forum/viewtopic.php?t=2186
EDIT: Ook een versie dependency probleem
Ik ben begonnen met SunOS en HP-UX systemen toen linux en het internet nog niet bestonden. Maar ik zou niet meer weten wanneer ik mijn eerste linux server in elkaar gezet heb. Het was Redhat op een DEC Alpha processor dat weet ik nog wel. En werkte voor geen meter omdat je zo ongeveer alle drivers nog zelf moet compileren. Over dependency problemen gesproken
Je had tenminste nog een compilersynoniem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:33:
[...]
Dat is ff geleden![]()
Ik ben begonnen met SunOS en HP-UX systemen toen linux en het internet nog niet bestonden. Maar ik zou niet meer weten wanneer ik mijn eerste linux server in elkaar gezet heb. Het was Redhat op een DEC Alpha processor dat weet ik nog wel. En werkte voor geen meter omdat je zo ongeveer alle drivers nog zelf moet compileren. Over dependency problemen gesproken.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Boven was m'n eerste colocated server.synoniem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:33:
[...]
Dat is ff geleden![]()
Ik ben begonnen met SunOS en HP-UX systemen toen linux en het internet nog niet bestonden. ...
Mijn eerste Linux ervaring was met Debian 3 Woody rond 2002.
Daarvoor al ervaring met Berkeley Unix op school.
Toen zat een boel nog niet standaard in de repo's dus was je idd wat vaker aan het compileren.
En pas de volgende dag erachter komen dat het fout ging en je weer opnieuw kon beginnen
EDIT: Lang leve cross-compilen !!!
[ Voor 3% gewijzigd door deHakkelaar op 04-02-2022 22:46 ]
Welke bedoel je?
Heb nog in Assembly geschreven en gecompileerd.
Maar dat registertjes schuiven en stack pointers manipuleren beviel me niet zo
deHakkelaar schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:41:
[...]
Welke bedoel je?
Heb nog in Assembly geschreven en gecompileerd.
Maar dat registertjes schuiven en stack pointers manipuleren beviel me niet zo
Ik heb nog 6502 hex codes in zitten kloppen. En stack- (en return-)pointers heb ik nog met Forth gemanipuleerd, zelfs een Forth decompiler in Forth geschreven.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ik heb nog lopen peeken en poken op de C64 en m'n Casio FX-850P.
[ Voor 25% gewijzigd door deHakkelaar op 05-02-2022 00:40 . Reden: linkje ]
Een ontwikkelaar past ook bij bugs inderdaad de source code aan, waarna de build systemen voor alle archs de .debjes bouwen en deze toevoegen aan de repository’s.synoniem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:44:
[...]
Zover ik weet worden beveiligingsupdates voor alle architecturen tegelijk gemaakt. Hooguit dat er extra tijd en werk aan zit als een update voor een bepaalde architectuur niet door de standaard testen komt. Tegenwoordig verwacht ik dat eerder bij een 32 bits versie dan bij een 64 bits versie.
De ARM64 versie van Debian bestaat al een poosje maar het booten van en de kernel tweaken voor de Pi heeft wel de nodige tijd gekost.
De kernel van de Pi is een losstaand project op github buiten de debian community vziw.
Klopt, de kernel en bootloader van de Pi wordt door RasPi Foundation beheerd. Dat is de reden dat Debian zelf al veel langer een ARM64 versie heeft. Vandaar ook dat een upgrade van Raspi OS naar Debian op zich goed gaat want de programmacode is identiek maar je hebt specifiek het raspi-firmware package nodig als je de kernel en bootloader wil updaten.ed1703 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 07:02:
[...]
Een ontwikkelaar past ook bij bugs inderdaad de source code aan, waarna de build systemen voor alle archs de .debjes bouwen en deze toevoegen aan de repository’s.
De kernel van de Pi is een losstaand project op github buiten de debian community vziw.
Ik weet niet of dit standaard is, maar de gewone dagelijkse upgrade doe ik met apt/apt-get upgrade en apt/apt-get dist-upgrade is typisch nodig voor een kernelupgrade.
Ik vind het praktisch dat ik een kernelupgrade kan uitstellen tot een moment dat niet super ongunstig is, want er is altijd een risico dat je PC daarna niet meer opstart. Bij de Raspberry Pi is dat risico natuurlijk kleiner.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ja het aantal modellen waarop je een update moet testen is vrij beperkt bij de Pi. Dat scheel een stuk in de kans op fouten.aawe mwan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:29:
Op mijn x86 computer thuis gebruik ik Ubuntu.
Ik weet niet of dit standaard is, maar de gewone dagelijkse upgrade doe ik met apt/apt-get upgrade en apt/apt-get dist-upgrade is typisch nodig voor een kernelupgrade.
Ik vind het praktisch dat ik een kernelupgrade kan uitstellen tot een moment dat niet super ongunstig is, want er is altijd een risico dat je PC daarna niet meer opstart. Bij de Raspberry Pi is dat risico natuurlijk kleiner.
Niet typisch voor Raspbian/Pi-OS/Debian:aawe mwan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:29:
pi@ph5b:~ $ apt list --upgradable [..] raspberrypi-kernel/stable 1:1.20220120-1 armhf [upgradable from: 1:1.20211118-3]
pi@ph5b:~ $ uname -r 5.10.63+
pi@ph5b:~ $ sudo apt upgrade [..] Setting up raspberrypi-kernel (1:1.20220120-1) ...
pi@ph5b:~ $ sudo reboot
pi@ph5b:~ $ uname -r 5.10.92+
Een Desktop installatie is zo gefixt als het mis is gegaan d.m.v. een Offline Mount van het systeem en bovendien heb je vaak een hele sloot aan oudere Kernels om uit te kiezen als je GRUB doorbladert!aawe mwan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:29:
Op mijn x86 computer thuis gebruik ik Ubuntu.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat is: opstarten via een netwerkdrive, dus je hebt geen SD-kaartje nodig en ook geen USB drive.
Ik zag namelijk een video op YouTube van iemand die dat echt werkend heeft. Hij laat ook zien hoe je dit configureert, maar dat kwam nogal complex over op me. Vandaar mijn vraag: is het echt zo complex?
Of je een SD-kaartje nodig blijft houden hangt van het model Pi af. Vanaf de Pi 3 kan het zonder. Maar ik heb er een paar blogs aan gespendeerd. Alleen die van Pi 4 is achterhaald omdat je die tegenwoordig via raspi-config de bootvolgorde kan aangeven.aawe mwan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:48:
Zijn er mensen die PXE boot (=network boot) gebruiken op de Raspberry Pi?
Dat is: opstarten via een netwerkdrive, dus je hebt geen SD-kaartje nodig en ook geen USB drive.
Ik zag namelijk een video op YouTube van iemand die dat echt werkend heeft. Hij laat ook zien hoe je dit configureert, maar dat kwam nogal complex over op me. Vandaar mijn vraag: is het echt zo complex?
Synoniem's blog: Netwerk booten van een Raspberry Pi
Een tegenvraag: welk model Pi heb je? Alleen de Pi 2 B revisie 1.2, de Pi 3, de Pi 4 en de Pi Zero 2 kunnen ARM64/AArch64 code draaien.Beetje off topic, maar is er ergens een community beschikbaar met vragen over de Pi?
Want ik krijg maar geen oplossing gevonden via Google. En ik denk zelfs dat ik met deze nieuwe functie exact hetzelfde zou hebben. Mijn probleem is dat geen enkele image op geen enkele device USB/SDCARD een OS kan opstarten. Of ik het nu via Imager doe of via etcher en een eigen img te downloaden. Het start maar niet op. Mocht iemand dit lezen en heel veel informatie hebben over de Pi lees dan even door:
Nu hebben we eindelijk Raspberry Pi OS 64bit.
Ik heb twee mogelijkheden geprobeerd: 1 Imager 2 Etcher (img zelf downloaden)
Stop SD card/USB in de PI. (Beide geprobeerd)
Start de PI
Resizing verschijnt
Reboot
Zwart scherm en niks anders gebeurd.
Stop ik de originele SD Card er weer in: geen enkele issue.
Nu heb ik hoop dat deze nieuwe functie zal werken, maar ben er bang voor.
Mocht iemand iets weten of willen helpen! Let me know :-)
(P.S. Sorry dat ik deze post zo plaats)
[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 09-02-2022 14:49 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Thanks alvast voor je hulp!The Zep Man schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:46:
Een vraag van de frontpage van tweaker @Electr0n:
[...]
Een tegenvraag: welk model Pi heb je? Alleen de Pi 2 B revisie 1.2, de Pi 3, de Pi 4 en de Pi Zero 2 kunnen ARM64/AArch64 code draaien.
Ik heb een Raspberry Pi 400.
De Pi 4 draait netjes zijn Ubuntu Server :-)
Onder Windows kan je beter Rufus gebruiken : https://rufus.ie/en/Electr0n schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:23:
Onder Linux zou ik het gewoon met DD doen :
dd if=/pad/naar/je/image.iso of=/dev/mmcNOGWAT bs=4MB
Succes!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bedankt, net eentje besteld.bladieblaNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:18:
Op youtube volg ik al een lange tijd Jeff Geerling die hele mooie dingen doet met vooral raspberry pi's. Op een van z'n community posts deelde hij recentelijk de volgende site: https://rpilocator.com/ . Via deze site kun je zien waar en wat er aan raspberry pi's op voorraad zijn. Via twitter kun je notificaties krijgen.
Controleer of dit goed geconfigureerd is.Electr0n schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:23:
Zal het controleren! Thanks 🙏🏻The Zep Man schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:48:
[...]
Controleer of dit goed geconfigureerd is.
Rufus nog niet geprobeerd.nero355 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:00:
[...]
Onder Windows kan je beter Rufus gebruiken : https://rufus.ie/en/
Onder Linux zou ik het gewoon met DD doen :
dd if=/pad/naar/je/image.iso of=/dev/mmcNOGWAT bs=4MB
Succes!
DD wel en werkte ook niet.
Edit: ik zie nu dat vnc server op de pi eem erg oude versie is (bijna 1 jaar oud) heb hem nu ge-update. Morgen ff proberen of het helpt.
Hoe zijn jullie ervaringen überhaupt met bullseye desktop op een pi 3b of 3b+? Ik gebruik hem puur en alleen als samba server.
Edit: Probleem lijkt gefixt te zijn door de update van de vnc server. Het gekke is, Bullseye heb ik sinds een maand ofzo draaien. De melding van de update van VNC zag ik pas gisteren. Tot nu toe geen laggy vnc connectie meer in elk geval. Waarschijnlijk gefixt door de update van vnc server, maar wellicht ben ik blij met een dode mus, want de pi heb ik gisteren ook opnieuw opgestart. Dus eens kijken of het nu soepel blijft draaien ook als de pi langer aanstaat.
[ Voor 79% gewijzigd door dennis_rsb op 10-02-2022 14:18 ]
Een gui op een serverdennis_rsb schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:20:
Meer mensen last van een zeer trage VNC verbinding sinds bullseye? Voordat ik bullseye had werkte het soepel op een pi 3b. Als cliënt op Windows gebruik ik realvnc.
Edit: ik zie nu dat vnc server op de pi eem erg oude versie is (bijna 1 jaar oud) heb hem nu ge-update. Morgen ff proberen of het helpt.
Hoe zijn jullie ervaringen überhaupt met bullseye desktop op een pi 3b of 3b+? Ik gebruik hem puur en alleen als samba server.
Edit: Probleem lijkt gefixt te zijn door de update van de vnc server. Het gekke is, Bullseye heb ik sinds een maand ofzo draaien. De melding van de update van VNC zag ik pas gisteren. Tot nu toe geen laggy vnc connectie meer in elk geval. Waarschijnlijk gefixt door de update van vnc server, maar wellicht ben ik blij met een dode mus, want de pi heb ik gisteren ook opnieuw opgestart. Dus eens kijken of het nu soepel blijft draaien ook als de pi langer aanstaat.
[ Voor 66% gewijzigd door dennis_rsb op 10-02-2022 14:18 ]
Ik heb hier ook last van.dennis_rsb schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:20:
Meer mensen last van een zeer trage VNC verbinding sinds bullseye? Voordat ik bullseye had werkte het soepel op een pi 3b. Als cliënt op Windows gebruik ik realvnc.
Groetjes André,
Dus ik zou als ik jou was eens kijken of het update van de vnc server op de pi helpt. Out of the box draait op bullseye nog vnc server uit maart 2021. Intussen zijn we een behoorlijk aantal versies verder. Ik draai nu op de nieuwste versie: 6.8.0
Ik weet niet precies wat je bedoeld?dennis_rsb schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:05:
@andregroeneveld Ik heb het nog een keer gechecked, uptime is nu 2,5 dag ongeveer en het gaat nog steeds soepel.
Dus ik zou als ik jou was eens kijken of het update van de vnc server op de pi helpt. Out of the box draait op bullseye nog vnc server uit maart 2021. Intussen zijn we een behoorlijk aantal versies verder. Ik draai nu op de nieuwste versie: 6.8.0
Groetjes André,
edit: directe link naar de nieuwste versie: https://www.realvnc.com/d...erver-6.8.0-Linux-ARM.deb
[ Voor 11% gewijzigd door dennis_rsb op 11-02-2022 14:51 ]
Ik heb geen raspberry pi met "grafische interface" draaien volgens mij.dennis_rsb schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:50:
@andregroeneveld Als je raspberry pi met grafische interface draait, dan zie je onderin beeld (rechtsonder) een blauw icoontje van VNC. Rechtermuisknop erop klikken, en dan staat er zoiets als ''check to update". Klik daarop, als ie aangeeft dat er een nieuwe versie is klik je op die link. Dan ben je op de site van realvnc, en dan kies je je apparaat (rasbperry pi) en dan download je de nieuwste versie. Dubbelklik om uit te voeren. Tot slot rasbperry pi opnieuw starten als het even kan.
edit: directe link naar de nieuwste versie: https://www.realvnc.com/d...erver-6.8.0-Linux-ARM.deb
Groetjes André,
Maar hij wel en jij beweert dat je hetzelfde probleem hebt dus... ehh... W-T-Fandregroeneveld schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:04:
Ik heb geen raspberry pi met "grafische interface" draaien volgens mij.

En je zegt ''volgens mij'' Even voor de helderheid, grafische interface is gewoon met icoontjes. Zónder grafische interface heb gebruik je alleen terminalcommando's.
Maar na de installatie Bullseye is hij wel trager geworden. Dacht dat ging om trager zijn na Bullseye???dennis_rsb schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:20:
@andregroeneveld Nu snap ik hem ook niet meer. Zoals @nero355 zegt, zeg jij dat je hetzelfde probleem hebt met vnc. En vnc draai je niet op een distro met grafische interface![]()
En je zegt ''volgens mij'' Even voor de helderheid, grafische interface is gewoon met icoontjes. Zónder grafische interface heb gebruik je alleen terminalcommando's. Ja, klopt.
Groetjes André,
Wat of hoe merk je dat danandregroeneveld schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:16:
Maar na de installatie Bullseye is hij wel trager geworden.
En wat draaide je precies voordat je Bullseye had geïnstalleerd ??
Bullseye an sinch trager op de 3b heb ik niet gemerkt, maar ik gebruik hem alleen al samba share. Dus hij wordt niet echt op zijn staart getrapt.
Ik zou even de taskmanager openen om te kijken of de cpu of mem niet te zwaar belast is. En ff checken met ander microSD kaartje? Of een ssd als bootmedium gebruiken.
Hiervoor had ik buster en ik merk het als ik via putty inlog, duurt gewoon 3 x zo lang.nero355 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:22:
[...]
Wat of hoe merk je dat dan
En wat draaide je precies voordat je Bullseye had geïnstalleerd ??
Groetjes André,
ik merk er niks vanandregroeneveld schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:56:
[...]
Hiervoor had ik buster en ik merk het als ik via putty inlog, duurt gewoon 3 x zo lang.
Dus er verandert wel af en toe wat. Hij draait Buster.
Probeer het nog maar eens met Bullseye.aawe mwan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:14:
Bij mij staat een Pi 400 te draaien (zonder workload) om te bewijzen dat hij een stabiele server is. Vorige week kon je voelen dat hij een hotspot had ongeveer in het midden van het toetsenbord. Na een paar software updates is dat niet meer zo; nu is hij helemaal koel.
Dus er verandert wel af en toe wat. Hij draait Buster.
Dat ligt niet aan bullseye maar aan een misconfiguratie (waarschijnlijk van je route of dns).andregroeneveld schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:56:
[...]
Hiervoor had ik buster en ik merk het als ik via putty inlog, duurt gewoon 3 x zo lang.
Je kunt beginnen met wat tips van hier te volgen:
https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=44945
Dank voor deze tips! Ik zie dat ik nu ook veel sneller met SSH kan inloggen op de Raspberry Pi (op Buster). Bij mij komt het doordat de DNS van de FRITZ!Box een verkeerd IPv6 adres voor de Raspberry Pi heeft en ik daarom steeds moet wachten tot de verbinding terugvalt naar IPv4.rvk schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:26:
[...]
Geef dat ding dan eens een schop zodat die zijn cache ververstaawe mwan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:07:
Dank voor deze tips! Ik zie dat ik nu ook veel sneller met SSH kan inloggen op de Raspberry Pi (op Buster). Bij mij komt het doordat de DNS van de FRITZ!Box een verkeerd IPv6 adres voor de Raspberry Pi heeft en ik daarom steeds moet wachten tot de verbinding terugvalt naar IPv4.
Maar wat ik me vooral afvraag : Hoe heb je de boel zodanig opgezet dat zoiets überhaupt al kan gebeuren ?!
Ik heb net de beta bootloader geïnstalleerd op de Pi400 zodat ik de nieuwe netwerk-installatie kon uitproberen.
Die werkt geweldig! De Pi kon zelf Bullseye 64-bit installeren op een USB NVMe drive.
Maar... met Bullseye haal ik niet meer de speedtest score die ik eerder met exact ditzelfde apparaat haalde; de score is nu 15% trager.
[ Voor 10% gewijzigd door aawe mwan op 12-02-2022 15:43 ]
Gewoon de standaard installatie.nero355 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:19:
[...]
Maar wat ik me vooral afvraag : Hoe heb je de boel zodanig opgezet dat zoiets überhaupt al kan gebeuren ?!
Ik heb wel een idee waar het probleem vandaan komt: ik denk dat de IPv6 adressen die niet werken, ooit IPv6 adressen van de WiFi interface geweest zijn, intussen vervallen, terwijl ik meestal juist Ethernet via een kabeltje gebruik omdat de WiFi verbinding te slecht is.
[ Voor 19% gewijzigd door aawe mwan op 12-02-2022 16:40 ]
Ik heb al de tips gevolgd zonder succes.rvk schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:26:
[...]
Dat ligt niet aan bullseye maar aan een misconfiguratie (waarschijnlijk van je route of dns).
Groetjes André,
Wellicht een HDMI kabel met breuk, wellicht slechte verbinding, wellicht slechte uitzending. Kunnen erg veel oorzaken zijn. Ook slechte contact binnen de pi.
ik zou het vooral in de richting van de tv-kabel zoeken. Loopt die misschien langs de pi heen, of langs de voedingskabel van de pi? Is het wel een type wat goedgekeurd is?kraanwagen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:48:
Ik gebruik mijn pi met kodi als ‘mediacentrum’ bij mijn TV. Als ik de Pi aan heb, merk ik dat soms sommige zenders (kabel-tv) verstoord worden weergegeven. Een betere hdmi-kabel verhielp het probleem tijdelijk, maar helaas zijn de problemen weer terug. Iemand een idee hoe ik dit probleem op zou kunnen lossen?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ik zal alles eens langslopen.Joey54 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:41:
Kun je eens een foto ervan maken?
Wellicht een HDMI kabel met breuk, wellicht slechte verbinding, wellicht slechte uitzending. Kunnen erg veel oorzaken zijn. Ook slechte contact binnen de pi.
Ja, originele voeding (dacht ik). Ik check het als ik thuis ben.Magic schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:44:
[...]
ik zou het vooral in de richting van de tv-kabel zoeken. Loopt die misschien langs de pi heen, of langs de voedingskabel van de pi? Is het wel een type wat goedgekeurd is?
Ik bedoelde eigenlijk of de antennekabel wel goedgekeurd is door Ziggo of je lokale kabelboer. Maar de voeding controleren kan inderdaad ook zeker geen kwaad, een slechte 5 volt of vooral ground kan zeker doorwerken naar ander apparatuur.kraanwagen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Ja, originele voeding (dacht ik). Ik check het als ik thuis ben.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ik heb dit ook gehad. Bij mij was het de coax kabel die een brakke stekker had. Die was wel goed genoeg om het signaal door te geven maar niet goed genoeg om storing buiten te sluiten.kraanwagen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:48:
Ik gebruik mijn pi met kodi als ‘mediacentrum’ bij mijn TV. Als ik de Pi aan heb, merk ik dat soms sommige zenders (kabel-tv) verstoord worden weergegeven. Een betere hdmi-kabel verhielp het probleem tijdelijk, maar helaas zijn de problemen weer terug. Iemand een idee hoe ik dit probleem op zou kunnen lossen?
Na vervangen van de kabel was het probleem verholpen.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ik heb ook al een ander SD kaartje met Raspbian geprobeerd maar geeft zelfde resultaat.
Net als veschillende voedingen.
Was er nou iets bijzonders met de model A versie qua welke OS-en je wel en niet kon doen?
[ Voor 9% gewijzigd door !null op 25-02-2022 15:47 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Hebben meer mensen dit? Ik heb het echt pas sinds Bullseye.. Ik vraag me af is dit alleen Bullseye i.c.m. met de pi 3b, of is het met alle pi modellen?
edit; ik zal nog wel eens kijken hoe de pi reageert met monitor eraan. Maar zelfs al zou dat goed gaan, ik wil de pi 3b kunnen bedienen via VNC. Want de pi 3b ligt nu in het tv meubel, en alles bedienen vanaf een TV met een draadloos toetsenbordje in een gare houding wil ik niet.
[ Voor 31% gewijzigd door dennis_rsb op 09-03-2022 21:31 ]
Installeer anders Anydesk, werkt vele malen beter dan VNC en je kan er ook vanaf het internet bij als je het zo instelt (hoeft niet is wel gemakkelijk). https://anydesk.com/en/downloads/raspberry-pidennis_rsb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:27:
Helaas, VNC op de pi 3b blijft k#t werken, stroperig. Hij werkt alleen soepel als ik de pi opnieuw opstart, dan doet hij het een tijdje oke, daarna weer niet.
Hebben meer mensen dit? Ik heb het echt pas sinds Bullseye.. Ik vraag me af is dit alleen Bullseye i.c.m. met de pi 3b, of is het met alle pi modellen?
edit; ik zal nog wel eens kijken hoe de pi reageert met monitor eraan. Maar zelfs al zou dat goed gaan, ik wil de pi 3b kunnen bedienen via VNC. Want de pi 3b ligt nu in het tv meubel, en alles bedienen vanaf een TV met een draadloos toetsenbordje in een gare houding wil ik niet.
Ik doe het meeste via SSH en CLI. Als ik iets met een grafische interface wil/moet doen, doe ik het in een browser (heb OpenMediaVault geïnstalleerd).dennis_rsb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:27:
Helaas, VNC op de pi 3b blijft k#t werken, stroperig. Hij werkt alleen soepel als ik de pi opnieuw opstart, dan doet hij het een tijdje oke, daarna weer niet.
@Freee!! ik vind alles via ssh of cli niet echtprettig. Bij OMV is het andere hè, daar kun je veel via GUI doen in je browser.
Maar het gaat er mij meer om, hoe kan het dat het voorheen vlekkeloos liep, dat vnc, en sinds Bullseye een drama?
Goede vraag, bij mij lopen een paar dingen ook niet helemaal lekker op de RPi3B+ na de overstap op Bullseye. En op een RPi4B met Bullseye heb ik ook nog een klein probleempje.dennis_rsb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:00:
[...]
Maar het gaat er mij meer om, hoe kan het dat het voorheen vlekkeloos liep, dat vnc, en sinds Bullseye een drama?
Anydesk is erg simpel kwestie van installeren en het werkt. Je moet uiteraard een sterk wachtwoord instellen dan is het naar mijn idee veilig genoeg.dennis_rsb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:00:
@synoniem Thanks, ga ik onderzoeken. Klein tipje van de sluier misschien? Is het out of the box simpel én veilig? Aangezien vnc standaard in raspberry os zit heb ik die gebruikt.
@Freee!! ik vind alles via ssh of cli niet echtprettig. Bij OMV is het andere hè, daar kun je veel via GUI doen in je browser.
Deze Pi crashte in eerste instantie elke ± drie dagen, wat ik in heb kunnen oplossen door de NVMe drive door een SATA drive te vervangen. Daarna heb ik de 64-bits versie van Bullseye geïnstalleerd op die crashende NVMe drive (met de nieuwe netwerk installatie methode) en met die software werkt de NVMe drive ineens wel goed, ik denk omdat deze installatie een nieuwere kernel heeft.
Maar nu kreeg hij steeds na ongeveer een dag of zes IPv6 connectiviteitsproblemen. Ik heb toen de IPv6 privacy extensions uitgezet, maar dat op zich was niet de oplossing. Het vreemde was dat het probleem bij de WiFi interface vandaan leek te komen (met het MAC adres en een regel in dmesg), maar ik had WiFi met rfkill uitgeschakeld. De oplossing was daarna WiFi uitschakelen met de bootoptie, in plaats van rfkill.
Gelukkig ben ik geen veeleisende gebruiker. Ik update de pi alleen, en soms wat wijzigingen in de samba file, en dat was het zo ongeveer.
@synoniem Oke top. Sterk wachtwoord snap ik, hoewel ik alleen lokaal het gebruik. En ik neem aan dat Anydesk net als VNC out of the box al prima encryptie heeft.
When you assume...dennis_rsb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:33:
@synoniem Oke top. Sterk wachtwoord snap ik, hoewel ik alleen lokaal het gebruik.
En ik neem aan dat Anydesk net als VNC out of the box al prima encryptie heeft.
Als je toch al alleen lokaal werkt dan kan je net zo goed dit proberen : https://www.nomachine.com/
Was men helemaal lyrisch over in een ander topic omdat je het geheel zelf host en zelfs buiten je netwerk kan gebruiken indien je dat opeens wilt in de toekomst!
Volgens mij was dat vooral een TeamViewer concurrentsynoniem schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:46:
Installeer anders Anydesk, werkt vele malen beter dan VNC en je kan er ook vanaf het internet bij als je het zo instelt (hoeft niet is wel gemakkelijk). https://anydesk.com/en/downloads/raspberry-pi
Doe mij maar SSH/OpenVPN/Wireguard met sterk beveiligde certificaten/keys als ik heel eerlijk ben!synoniem schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:06:
Anydesk is erg simpel kwestie van installeren en het werkt. Je moet uiteraard een sterk wachtwoord instellen dan is het naar mijn idee veilig genoeg.
Ik gebruik overal xrdp (http://xrdp.org/) waar ik de gui wil kunnen gebruiken. Geen idee of dit beter/sneller werkt dan vnc.dennis_rsb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:27:
Het mooiste zou zijn dat vnc normaal zou werken, maar als dat niet lukt zijn genoemde opties door de Tweakers een prima optie die ik de komende tijd ga onderzoeken en uitproberen.
En in worst case kan ik de pi verplaatsen en dan op een monitor aansluiten, maar liever met vnc/anydesk of iets dergelijks.
Telnet over Tor met client authorization. Geen port forwardings nodig, geen SSH nodig, werkt ook over gecensureerde netwerken heen, en biedt ook communicatiebeveiliging.nero355 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:41:
Doe mij maar SSH/OpenVPN/Wireguard met sterk beveiligde certificaten/keys als ik heel eerlijk ben!
This is not a good idea. Don't try this at home.

Wabliefdennis_rsb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:54:
En in worst case kan ik de pi verplaatsensoetingen een monitor aansluiten, maar liever met vnc/anydesk of iets dergelijks.
Telnet...The Zep Man schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:51:
Telnet over Tor met client authorization. Geen port forwardings nodig, geen SSH nodig, werkt ook over gecensureerde netwerken heen, en biedt ook communicatiebeveiliging.
This is not a good idea. Don't try this at home.

Grapjas!
Het moest zijn "En in worst case kan ik de pi verplaatsen en dan op een monitor aansluiten, maar liever met vnc/anydesk of iets dergelijks."
edit: Anydesk wilde niet openen na installatie. NoMachine werkt wel, maar lagt nog erger dan VNC. Zelfs bij typen in de terminal. Hmm ik hou het dan maar bij VNC, en hopen dat het gefixt wordt een keer. En anders maar even af en toe de pi herstarten. Of toch een monitor aansluiten.
[ Voor 154% gewijzigd door dennis_rsb op 10-03-2022 21:29 ]
De New York public library schijnt nog Telnet te gebruiken, dat URL is trouwens wel om je te bescheuren
Adjust non olet, plerumque...
Of de CLI gaan gebruikendennis_rsb schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:58:
Of toch een monitor aansluiten.
Iets totaal anders: Ik kan de Argon One case van harte aanbevelen voor een RPi4B, blijft lekker koel. Ik heb een tijdje geleden een tweede RPi4B aangeschaft en direct in een Argon One case gestopt, vandaag een oudere RPi4B overgezet naar een tweede Argon One case, had ik eerder moeten doen. Enige probleem van die Argon One case is dat ik de PoE HAT niet meer kan gebruiken.
Toevallig was ik vandaag bij een vriend, en die zei ook dat ssh (om terminal te gebruiken) al prima safe is met een normaal wachtwoord, omdat je het lokaal gebruikt. Als je bv poorten forward in de router vanwege op andere locatie je pi benaderen, dan behoeft ssh wel extra beveiliging (zoals extreem lang password gegenereerd met keepass en fail2ban)
En het mooiste is nog wel, dat je zo sluipenderwijs Linux leert.dennis_rsb schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:50:
@Freee!! Jup, is een optie, zeker omdat ik slechts enkele handelingen uitvoer.
Toevallig was ik vandaag bij een vriend, en die zei ook dat ssh (om terminal te gebruiken) al prima safe is met een normaal wachtwoord, omdat je het lokaal gebruikt. Als je bv poorten forward in de router vanwege op andere locatie je pi benaderen, dan behoeft ssh wel extra beveiliging (zoals extreem lang password gegenereerd met keepass en fail2ban)
1. Regelmatig het systeem updaten
2. Smart checken ext hdd met gsmartcontrol
3. Samba file aanpassen
Dat was het letterlijk
Als je ssh binnen je eigen netwerk gebruikt heb je aan een wachtwoord genoeg inderdaad. Als je sshserver vanaf het internet bereikbaar is moet je passwords uitschakelen en public key autorisatie gebruiken.dennis_rsb schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:57:
Zeker, ik ben ook niet schuw voor de cli, maar voor sommige dingen is een GUI fijner. Maar anderszijds, ik doe maar een paar dingen, namelijk;
1. Regelmatig het systeem updaten
2. Smart checken ext hdd met gsmartcontrol
3. Samba file aanpassen
Dat was het letterlijk
Afhankelijk van hoe ssh geconfigureerd is kun je ook inloggen met ssh -X en dan op de command prompt gsmartcontrol opstarten. Tenminste als je dat vanaf een Linux machine doet. Met WSL 2 onder Windows kan het wellicht ook maar heb ik nog niet geprobeerd.
Ja dan heb je port forwarding aan staan in je router.dennis_rsb schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:57:
@synoniem Hoe weet ik of SSH buitenhuis aanstaat? Dat is enkel en alleen als je zelf bewust poorten opent in je router toch?
ik heb bij een vriend poort 22 geforward, hij heeft 2 pi's, met iptables de boel dicht getimmert met 3 regels code. Verder met ssh-copy-id de key over gezet en hoef dan geen wachtwoord meer in te geven, naar zijn 2e pi kan ik rechtstreeks in d.m.v.:dennis_rsb schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:50:
@Freee!! Jup, is een optie, zeker omdat ik slechts enkele handelingen uitvoer.
en die code staat in een .sh filetje, je moet het jezelf makkelijk makenssh -t pi@<zijn-ip-adres> ssh pi@<zijn-interne-ipadres-2e-pi>
Voor de meeste mensen kan ik ufw aanbevelen, is wat eenvoudiger dan rechtstreeks met iptables stoeien.dss58 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:15:
[...]
ik heb bij een vriend poort 22 geforward, hij heeft 2 pi's, met iptables de boel dicht getimmert met 3 regels code. Verder met ssh-copy-id de key over gezet en hoef dan geen wachtwoord meer in te geven, naar zijn 2e pi kan ik rechtstreeks in d.m.v.:
[...]
en die code staat in een .sh filetje, je moet het jezelf makkelijk maken
1
| ssh -t pi@<zijn-ip-adres> ssh pi@<zijn-interne-ipadres-2e-pi> |
kan je ook
1
| ssh -J pi@<zijn-ip-adres> pi@<zijn-interne-ipadres-2e-pi> |
gebruiken.
Of in de .ssh map een bestandje config aanmaken met de volgende inhoud:
1
2
3
4
5
| Host vriend Hostname <zijn-interne-ip-adres-2e-pi> Port 22 User pi Proxycommand ssh pi@<zijn-ip-adres> -W %h:%p |
Dan kun je daarna volstaan met: ssh vriend
edit: 1x ssh teveel
dit krijg ik niet aan de praat "host not found", maar zoals het nu werkt ben ik er tevreden mee, immers ben ik de enige die er vanbuiten in kan, de rest van de wereld niet.synoniem schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:38:
[...]
Voor de meeste mensen kan ik ufw aanbevelen, is wat eenvoudiger dan rechtstreeks met iptables stoeien.
Ja begrijp ik, maar toen ik het uit vogelde kende ik de functionaliteit van ufw (nog) niet en van iptables wel![]()
code:
1 ssh -t pi@<zijn-ip-adres> ssh pi@<zijn-interne-ipadres-2e-pi>
kan je ook
code:
1 ssh -J pi@<zijn-ip-adres> pi@<zijn-interne-ipadres-2e-pi>
gebruiken.
Of in de .ssh map een bestandje config aanmaken met de volgende inhoud:
code:
1 2 3 4 5 Host vriend Hostname <zijn-interne-ip-adres-2e-pi> Port 22 User pi Proxycommand ssh pi@<zijn-ip-adres> -W %h:%p
Dan kun je daarna volstaan met: ssh vriend
edit: 1x ssh teveel
Achteraf gezien had ik ook poort 22222 kunnen gebruiken ofzo, want er zijn dagelijks honderden pogingen van buitenaf die erin proberen te komen
letterlijk staat er:synoniem schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:41:
Overigens hoop ik dat je bij je vriend in /etc/ssh/sshd_config wel
code:ingesteld hebt.
1 PasswordAuthentication no
# PasswordAuthentication yes
[ Voor 11% gewijzigd door dss58 op 13-03-2022 15:56 ]
Dan heb je waarschijnlijk het 1e en het 2e ip adres omgewisseld.dss58 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:53:
[...]
dit krijg ik niet aan de praat "host not found", maar zoals het nu werkt ben ik er tevreden mee, immers ben ik de enige die er vanbuiten in kan, de rest van de wereld niet.
Achteraf gezien had ik ook poort 22222 kunnen gebruiken ofzo, want er zijn dagelijks honderden pogingen van buitenaf die erin proberen te komen
Een hoger poortnummer scheelt inderdaad iets in het aantal pogingen maar ook op 22222 zul je er nog genoeg (/teveel) zien. Ik installeer meestal fail2ban en dan een termijn van dagen in plaats van een paar uur.
Ja dat betekent dat dit de default instelling is zodat je die niet aan hoeft te zetten. Maar je wilt juist geen wachtwoorden vandaar:dss58 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:53:
[...]
letterlijk staat er:
code:
1 # PasswordAuthentication yes
1
| PasswordAuthentication no |
Moet je uiteraard wel van te voren testen of je key werkt anders kom je er niet meer in.
omgewisseld, zelfde resultaatsynoniem schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:01:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk het 1e en het 2e ip adres omgewisseld.
Een hoger poortnummer scheelt inderdaad iets in het aantal pogingen maar ook op 22222 zul je er nog genoeg (/teveel) zien. Ik installeer meestal fail2ban en dan een termijn van dagen in plaats van een paar uur.
Ja, had net zogoed poort 51293 kunnen zijn
ja ik begrijp het, een soort van extra beveiliging, ik heb het gezien op youtube, van Jay McCroy uit Detroit geloof ik, die legt het haarfijn uit met voorbeeldensynoniem schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:06:
[...]
Ja dat betekent dat dit de default instelling is zodat je die niet aan hoeft te zetten. Maar je wilt juist geen wachtwoorden vandaar:
code:en de ssh-server even herstarten.
1 PasswordAuthentication no
Moet je uiteraard wel van te voren testen of je key werkt anders kom je er niet meer in.
Je hebt het bestand config in de goede map staan? Bijv. /home/dss58/.ssh/config
1
2
3
4
5
| Host vriend Hostname <zijn-interne-ip-adres-2e-pi> Port 22 User pi Proxycommand ssh pi@<zijn-externe-ip-adres-1e-pi> -W %h:%p |
Ik heb het namelijk nog even getest voordat ik het hier plaatste en zou moeten werken.
Alles lokaal is prima. Heel af en toe heb ik wel eens dat ik aan iemand een foto wil laten zien, die ik dan niet op mijn tel heb. Maarja da's pech dan, of ik pleur wat in google drive ofzo haha.
doet het dus niet... ip adressen omgewisseld zoals je ergens aan gaf, zelfde resultaat, blijkbaar is er ergens nog een setting die niet goed staat vermoed ik.synoniem schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:33:
[...]
Je hebt het bestand config in de goede map staan? Bijv. /home/dss58/.ssh/config
uiteraard, en de rechten staan ook goed volgens mij
code:
1 2 3 4 5 Host vriend Hostname <zijn-interne-ip-adres-2e-pi> Port 22 User pi Proxycommand ssh pi@<zijn-externe-ip-adres-1e-pi> -W %h:%p
Ik heb het namelijk nog even getest voordat ik het hier plaatste en zou moeten werken.
Zover ben ik gekomen:
1
2
3
| pi@raspberrypi:/etc/apt/sources.list.d $ cat grafana.list #deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main |
en dit
1
2
3
| pi@raspberrypi:/etc/apt/sources.list.d $ sudo grep -i dl.bintray.com -R /etc/apt/sources.list* /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:#deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main |
Daar zat het probleem bij het updaten en upgraden. Maar hoe kan ik die regel uit commenten?
Wat ik al geprobeerd heb is:
1
| nano grafana.list |
en
1
| sudo nano grafana.list |
Maar daarmee krijg ik alleen een leeg bestand te zien. Dat is dus kennelijk niet de juiste benadering.
tips hoe ik daar wel bij kan komen om het uit te schakelen?
Daarna kan ik eens een nieuwe poging doen op de boel te updaten en upgraden. Hoewel het de Pi redelijk probleemloos draait is het is al even te lang geleden sinds de laaste keer. Kan wel eens een half jaartje geleden zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Copitano op 15-03-2022 18:18 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Je kan het hele bestand verwijderen:Copitano schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:16:
@deHakkelaar Na het probleem even een tijdje te laten rusten heb ik de draad maar weer eens opgepakt.
Zover ben ik gekomen:
code:
1 2 3 pi@raspberrypi:/etc/apt/sources.list.d $ cat grafana.list #deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main
en dit
code:
1 2 3 pi@raspberrypi:/etc/apt/sources.list.d $ sudo grep -i dl.bintray.com -R /etc/apt/sources.list* /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:#deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main /etc/apt/sources.list.d/grafana.list:deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main
Daar zat het probleem bij het updaten en upgraden. Maar hoe kan ik die regel uit commenten?
Wat ik al geprobeerd heb is:
code:
1 nano grafana.list
en
code:
1 sudo nano grafana.list
Maar daarmee krijg ik alleen een leeg bestand te zien. Dat is dus kennelijk niet de juiste benadering.
tips hoe ik daar wel bij kan komen om het uit te schakelen?
Daarna kan ik eens een nieuwe poging doen op de boel te updaten en upgraden. Hoewel het de Pi redelijk probleemloos draait is het is al even te lang geleden sinds de laaste keer. Kan wel eens een half jaartje geleden zijn.
1
| sudo rm /etc/apt/sources.list.d/grafana.list |
of een # plaatsen voor de regel
1
| deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main |
en dat kan je doen met
1
| sudo nano /etc/apt/sources.list.d/grafana.list |
Het zijn de kleine dingen die het doen. Tis nog niet helemaal opgelost, maar dit punt wel.synoniem schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:25:
[...]
Je kan het hele bestand verwijderen:
code:
1 sudo rm /etc/apt/sources.list.d/grafana.list
of een # plaatsen voor de regel
code:
1 deb https://dl.bintray.com/fg2it/deb jessie main
en dat kan je doen met
code:
1 sudo nano /etc/apt/sources.list.d/grafana.list
Ga het eerst verder weer even zelf proberen
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs