• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:21
Inderdaad onder Dupont, houd er wel rekening mee dat die Ali dingen corroderen met de tijd.
Als je een paar cent extra betaald dan blijft de connectie veel beter (vooral bij data).
Zoek wel even een goede tang, want die van Ali zijn drama!!! Tenzij je echt maar een paar krimps hoeft te doen.

• JorisV
  • Laatst online: 14-01 21:57
Ik wil graag mijn deurbel monitoren via de RPI (voor notificaties en kaku aansturen). Kaku alleen is toch niet betrouwbaar genoeg. Nu heb ik verschillende voorbeeldjes gevonden hier en daar, maar niet de combinatie die ik zoek. Kan onderstaande schema volgens jullie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0MTfUYmzsdYqJMvHwBxKIjFq/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door JorisV op 20-11-2019 22:44 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:46
Als je nog een traditionele beltrafo in de meterkast hebt ... Dan kan kan je beter de bel rechtstreeks aansluiten op de RPi ... En die dan maar een geluidje laten produceren.
JorisV schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:31:
Ik wil graag mijn deurbel monitoren via de RPI (voor notificaties en kaku aansturen). Kaku alleen is toch niet betrouwbaar genoeg. Nu heb ik verschillende voorbeeldjes gevonden hier en daar, maar niet de combinatie die ik zoek. Kan onderstaande schema volgens jullie?[Afbeelding]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-01 15:22
nero355 schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:17:
[...]

Wat een prijzen! :X

Op één of twee na voor rond de € 10 a € 11 zijn die krengen echt veel te duur! :/

Een paar winkels durven zelfs € 20 ervoor te vragen ?! :o
Dan kan je net zo goed voor een volledige 3B/3B+/4 gaan!
dank voor de tip, heb een zeroW besteld :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kneusteun schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:27:
Inderdaad onder Dupont, houd er wel rekening mee dat die Ali dingen corroderen met de tijd.
Als je een paar cent extra betaald dan blijft de connectie veel beter (vooral bij data).
Zoek wel even een goede tang, want die van Ali zijn drama!!! Tenzij je echt maar een paar krimps hoeft te doen.
De opendeurvraag natuurlijk, waar haal je wel goede Dupont-kabeltjes? Want op basis van foto's en specs is het verschil niet te zien en zeker op eBay en Ali zijn de prijzen ook niet bepaald de onderscheidende factor (duurder is niet per definitie beter...)

Ik zoek voor mijn mediaspeler nog goede kabeltjes namelijk (bij voorkeur direct passend op een 4-polige pinheader). Ik heb een 4x20 LCD die via I2C aangestuurd wordt, maar die data-overdracht wordt met de huidige kabeltjes nog weleens verstoord, met als gevolg dat er alleen nog maar rommel op het scherm verschijnt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 05:51
deepbass909 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:40:
[...]

De opendeurvraag natuurlijk, waar haal je wel goede Dupont-kabeltjes? Want op basis van foto's en specs is het verschil niet te zien en zeker op eBay en Ali zijn de prijzen ook niet bepaald de onderscheidende factor (duurder is niet per definitie beter...)

Ik zoek voor mijn mediaspeler nog goede kabeltjes namelijk (bij voorkeur direct passend op een 4-polige pinheader). Ik heb een 4x20 LCD die via I2C aangestuurd wordt, maar die data-overdracht wordt met de huidige kabeltjes nog weleens verstoord, met als gevolg dat er alleen nog maar rommel op het scherm verschijnt...
Ik bestel mijn dupont-kabels gewoon bij tinytronics.nl
Levertijd staat op volgende werkdag maar is altijd een dag langer.
Op zich is dat totaal niet storend, maar als je weer wat bedacht hebt en je wil het projectje de volgende dag uitproberen, dan zit je voor niets als blije hond te wachten tot je een snoepje krijgt :p

who put a "stop payment" on my reality check

• kneusteun
Ja zelf haal ik ze bij digikey dacht ik.
Maar tinytronics klinkt ook bekend.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-01 19:40
Hoi,

Mijn eerste pi bordje is onderweg.
Nu had ik graag geweten hoe ik dit best installeer.
Al die verschillende Os'en maken het niet makkelijk. De pi komt met NOOBS erop geinstalleerd

Wat wil ik doen met mn pi:
- pi-hole
- ubiquiti controller (wifi)
- home assistant
- lsc lampen flashen

Hoe ga ik nu best te werk? De pi komt met een sd kaartje.
Ik heb al gelezen dat je die best af en toe backup'ed..
Graag daar ook in de setup rekening mee houden

Hass.io? of OMV met addon ?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

SniperGuy schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:49:
dank voor de tip, heb een zeroW besteld :)
De eer gaat toch echt volledig naar @MrMarcie in de post MrMarcie in "Raspberry Pi - deel 2" :*)

Maar mooi dat je er één te pakken hebt! ;)
skank schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:12:
Hoi,

Al die verschillende Os'en maken het niet makkelijk. De pi komt met NOOBS erop geinstalleerd

- pi-hole
- home assistant
- lsc lampen flashen

IMHO is dat vaak genoeg besproken in dit Topic en kan je het gewoon met de Search bovenaan terugvinden... :?

Ik zou gewoon een kale RaspBian installatie erop zetten en dan alles los installeren, want de eerste 3 kunnen prima naast elkaar leven voor zover ik weet! :)

[ Voor 56% gewijzigd door nero355 op 21-11-2019 16:04 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-01 18:37

n0ss

⭐⭐⭐

skank schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:12:
Hoi,

- pi-hole
- home assistant
- lsc lampen flashen

Ik ben zelf voor hass.io gegaan i.c.m een Raspberri Pi 4. Na het installeren van Home Assistant kun je vervolgens Pi-hole via een addon in HA installeren.

- ubiquiti controller (wifi) heb ik geen ervaring mee maar verwacht dat dit seperaat moet (of je moet voor de Home Assistant versie gaan, er zijn er 2 -> hass.io(docker) en home assistant

- lsc lampen flashen, ben ik me ook in aan het verdiepen, dit kan ook via een laptop met linux of een VM met linux, als je netwerkkaart maar een hotspot kan opzetten (als ik het goed heb, ben nog bezig met mijzelf inlezen)

• skank
Freee!! schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:07:
[...]

Image downloaden van https://sourceforge.net/p.../Raspberry%20Pi%20images/ en flashen (Balena Etcher werkt uitstekend), Raspberry Pi opstarten en geduldig wachten, totdat die klaar is met alle installatie-updates.

[...]

Via de webgui van OMV op je Raspberry Pi activeren.

[...]

Betreffende plug-in activeren/installeren

[...]

Juiste image opzoeken en gebruiken om een container te runnen.

[...]

Juiste image opzoeken en gebruiken om een container te runnen (homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:latest)(ja, ik heb die gehad, geen toegevoegde waarde voor mij).

[...]

In grote lijnen.
Dus best dit doen dan.
Kan ik die pi headless zo installeren, of best gewoon ff eerst aan scherm en daarna headless...

Ik zie daar ook 2 versies staan, welke moet ik?

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 22-11-2019 13:05 ]

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:38

rvk

skank schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:03:
[...]
Dus best dit doen dan.
Kan ik die pi headless zo installeren, of best gewoon ff eerst aan scherm en daarna headless...

Ik installeer altijd headless. Ik hoef op de meeste pi's geen GUI dus dan pak ik de "Raspbian Buster Lite" en kopieer en plak ik het volgende na het branden van de image op sd in een command prompt (cmd) (H is dan de driveletter):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
(
echo country=NL
echo ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
echo update_config=1
echo network={ 
echo   ssid="mijn_wifi_ssid"
echo   psk="passwordwifi"
echo   key_mgmt=WPA-PSK
echo }
)>H:\wpa_supplicant.conf

(
echo .
)>H:\ssh

De eerste echo zorgt voor eventueel directe WiFi verbinding bij opstarten.
De tweede echo zorgt voor aanzetten van ssh.
Als je de pi op kabel aansluit dan hoef je alleen de ssh aan te maken.

Via Advanced IP scanner of Fing (op Android) kijk ik welk IP adres de pi heeft gekregen (na opstarten).
Dan kan ik inloggen via putty en met pi als gebruikersnaam en raspberry als wachtwoord.

Daarna kijk ik wat ik nodig heb en installeer ik dat met apt-get.
Na de initiele sudo apt-get update en sudo apt-get upgrade.

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:46
skank schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:03:
[...]

Dus best dit doen dan.

Ik zou de laatste versie pakken (2019-07-17). Het lijkt erop dat ze die versie geschikt hebben gemaakt voor de RPi4

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:53
Ik wil graag mijn deurbel monitoren via de RPI (voor notificaties en kaku aansturen). Kaku alleen is toch niet betrouwbaar genoeg. Nu heb ik verschillende voorbeeldjes gevonden hier en daar, maar niet de combinatie die ik zoek. Kan onderstaande schema volgens jullie?[Afbeelding]
Jouw schema heeft nog een kleine aanpassing nodig met hoe je de opto aan de Pi koppelt. Pin 4 van de opto zou ik aan ground van de Pi verbinden. Tussen een 3,3V pin van de Pi en pin 5 van de opto zou ik dan een 4,7kOhm weerstand plaatsen en dan pin 5 van de opto met een vrije GPIO (pin 23 in jouw schema) van de Pi verbinden. Je hebt dan een pull-up weerstand die er voor zorgt dat als de bel niet ingedrukt is die GPIO als hoog/1 uitgelezen wordt. Drukt iemand dan op de bel dan wordt die GPIO laag/0. Die overgang van 1 naar 0 wordt dan het event waar je iets op laat triggeren.

Verder weet ik niet 100% zeker of je deze opto ook kunt gebruiken voor wisselspannings detectie. In veel voorbeelden zie ik nog een brugcel ervoor om er gelijkstroom van te maken. Er bestaan ook wel optos voor wisselspanning. Zelf heb ik wel met een MID40 gewerkt, maar er zijn er vast meer.

• JorisV
tsjoender schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:01:
[...]
Jouw schema heeft nog een kleine aanpassing nodig met hoe je de opto aan de Pi koppelt. Pin 4 van de opto zou ik aan ground van de Pi verbinden. Tussen een 3,3V pin van de Pi en pin 5 van de opto zou ik dan een 4,7kOhm weerstand plaatsen en dan pin 5 van de opto met een vrije GPIO (pin 23 in jouw schema) van de Pi verbinden. Je hebt dan een pull-up weerstand die er voor zorgt dat als de bel niet ingedrukt is die GPIO als hoog/1 uitgelezen wordt. Drukt iemand dan op de bel dan wordt die GPIO laag/0. Die overgang van 1 naar 0 wordt dan het event waar je iets op laat triggeren.

Verder weet ik niet 100% zeker of je deze opto ook kunt gebruiken voor wisselspannings detectie. In veel voorbeelden zie ik nog een brugcel ervoor om er gelijkstroom van te maken. Er bestaan ook wel optos voor wisselspanning. Zelf heb ik wel met een MID40 gewerkt, maar er zijn er vast meer.
Of de 4N35 werkt met AC stroom is nog een verrassing, als ik op internet rondkijk lijkt het dat meer mensen dit gebruiken.
Dank, ik heb wat aanpassingen gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ioibT70ZxemUAfxS33uuMy6S/full.png
duvekot schreef op donderdag 21 november 2019 @ 00:11:
Als je nog een traditionele beltrafo in de meterkast hebt ... Dan kan kan je beter de bel rechtstreeks aansluiten op de RPi ... En die dan maar een geluidje laten produceren.
[...]
Ik krijg klachten dat de kaku niet altijd reageert, dus ik wil iets dat blijft werken als de RPi er mee stopt.

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:39

mlo

Ik heb mijn oplossing hier beschreven: https://community.openhab...doorbell-to-openhab/26018

Wellicht gebruik je geen openhab, maar ik verwacht dat je veel kan hergebruiken. Ik gebruik een rpi met mqtt

• JorisV
mlo schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 21:33:
[...]

Ik heb mijn oplossing hier beschreven: https://community.openhab...doorbell-to-openhab/26018

Wellicht gebruik je geen openhab, maar ik verwacht dat je veel kan hergebruiken. Ik gebruik een rpi met mqtt
Duidelijk. Er moet dus nog een diode bij ivm de wisselstroom.

• skank
Freee!! schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 18:07:
[...]

Image downloaden van https://sourceforge.net/p.../Raspberry%20Pi%20images/ en flashen (Balena Etcher werkt uitstekend), Raspberry Pi opstarten en geduldig wachten, totdat die klaar is met alle installatie-updates.

[...]

Via de webgui van OMV op je Raspberry Pi activeren.

[...]

Betreffende plug-in activeren/installeren

[...]

Juiste image opzoeken en gebruiken om een container te runnen.

[...]

Juiste image opzoeken en gebruiken om een container te runnen (homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:latest)(ja, ik heb die gehad, geen toegevoegde waarde voor mij).

[...]

In grote lijnen.
Man slechte site om die build vanaf te halen, zo traag :(
Hij mislukt zelfs, telkens aan 157mb

edit: Franse mirror genomen, toch wat sneller nu ;p

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 23-11-2019 16:13 ]

• skank
Poging gedaan om omv op mn pi te zetten om dan via de extras plugin dockers te kunnen toevoegen.
Dit voor (pihole, home assistant en unifi controller)
Echter zodra ik de docker gui extensie wil installeren krijg ik foutmeldingen

Nog iemand die dit heeft?
Zit op omv 4.1.27

Of is dit onmogelijk met omv en een raspberry pi?

Andere opties om die pihole, home assistant en unifi controller naast elkaar te laten draaien?

Die docker vond ik een mooie optie

• skank
Ik draai nu succesvol OMV op rpi

Ik kan daar dockers downloaden maar hoe weet ik of ik de juiste heb?
Zo zag ik staan linuxserverio staan voor unifi controller, maar dat was blijkbaar de verkeerde..
Nu zie ik daar veel van die unifi controllers staan maar jah welke is de goeie

Iemand een idee?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

skank schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:26:
Ik draai nu succesvol OMV op rpi

Ik kan daar dockers downloaden maar hoe weet ik of ik de juiste heb?
Zo zag ik staan linuxserverio staan voor unifi controller, maar dat was blijkbaar de verkeerde..
Nu zie ik daar veel van die unifi controllers staan maar jah welke is de goeie

Iemand een idee?
Experimenteren, als je niet de goede hebt, heb je ze ook zo weer weggegooid.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• skank
Gelukt :)

• skank
Wow die unifi controller alleen al gebruikt 40% van de pi zn geheugen
Als dat maar goed komt met pihole en home assistant er nog bij

• Freee!!

Freee!!

Welke versie?
skank schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:58:
Pi-Hole gebruikt niet zoveel, HA wel.

[ Voor 51% gewijzigd door Freee!! op 24-11-2019 22:01 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• skank
Freee!! schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:00:
[...]

Welke versie?

[...]

Pi-Hole gebruikt niet zoveel, HA wel.
Deze https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller
Ja hopelijk lukt dat wel, anders heb ik miskocht

• nero355

nero355

skank schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:58:
Dat is raar, want ik heb hier 48,6% RAM usage met Pi-Hole, Unbound, UniFi Controller gewoon direkt in RaspBian zelf!

Wat je zou kunnen doen is de UniFi Controller een beetje limiteren qua RAM usage door dit te doen : https://community.ui.com/...30-42a0-b97c-b14ef9767edb

MongoDB kan je ook het een en ander aan tunen geloof ik dus kijk daar ook effe naar... :)

En ja, dat zou allemaal ook i.c.m. Docker moeten kunnen!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• skank
ik heb dus de pi geinstalleerd met openmediavault
vervolgens unifi controller erop gezet (docker en image)
alles werkende
daarna de pihole opgezet maar die wou niet starten wegens poort bezet

ik heb toen in mediavault een wijziging gedaan van poort (80 weggedaan) met als gevolg dat ik nu wel in de pihole gui geraak, maar niet meer in mijn mediavault...

Kan iemand me helpen aub? Ik zit dus vast...
OMV is niet meer bereikbaar (denk ik)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
skank schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:20:
[...] ik heb toen in mediavault een wijziging gedaan van poort (80 weggedaan) [...]
Volgens mij moet je het hier zoeken. 8)7

Je kunt met `sudo ss -l4pn` eens kijken wat er allemaal luistert en op welke poort.

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 27-11-2019 13:32 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• skank
Room42 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:30:
[...]

Volgens mij moet je het hier zoeken. 8)7

Je kunt met `sudo ss -l4pn` eens kijken wat er allemaal luistert en op welke poort.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LYWBWw8/poort.jpg

Wat bedoel je met, volgens mij moet je het hier zoeken? 8)7

Daarvoor dient het forum toch? voor help?

[ Voor 13% gewijzigd door skank op 27-11-2019 13:47 ]

• Room42
  • Niet online
Het is tekst, waarom plaats je daar een screenshot van? :+

Maar je moet dus OMV op een andere poort dan 80 draaien of Pi-hole op een andere poort. Overigens zou ik kijken of je geen TLS kunt configureren (HTTPS op poort 443 dus).

Als je beiden op poort 80 wilt kunnen benaderen, kun je een reverse proxy configureren met NGINX of Apache, maar dat zal wel een stapje te ver zijn. :)
skank schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:38:
[...] Wat bedoel je met, volgens mij moet je het hier zoeken? 8)7

Daarvoor dient het forum toch? voor help?
Je verwijdert een poort en dan verbaas je je erover dat de service niet meer bereikbaar is. Dat vind ik grappig. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 27-11-2019 13:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• alesandro_46
skank schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:20:
ik heb dus de pi geinstalleerd met openmediavault
vervolgens unifi controller erop gezet (docker en image)
alles werkende
daarna de pihole opgezet maar die wou niet starten wegens poort bezet

ik heb toen in mediavault een wijziging gedaan van poort (80 weggedaan) met als gevolg dat ik nu wel in de pihole gui geraak, maar niet meer in mijn mediavault...

Kan iemand me helpen aub? Ik zit dus vast...
OMV is niet meer bereikbaar (denk ik)
Via SSH verbinden met de Pi. Vervolgens omv-firstaid (mogelijk met sudo ervoor?) ingeven. In het menu dat volgt kan je de poort van Openmediavault aanpassen.

• skank
alesandro_46 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:54:
[...]

Via SSH verbinden met de Pi. Vervolgens omv-firstaid (mogelijk met sudo ervoor?) ingeven. In het menu dat volgt kan je de poort van Openmediavault aanpassen.
op welke zet ik die dan?

• skank
Room42 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:52:
[...]

Het is tekst, waarom plaats je daar een screenshot van? :+

Maar je moet dus OMV op een andere poort dan 80 draaien of Pi-hole op een andere poort. Overigens zou ik kijken of je geen TLS kunt configureren (HTTPS op poort 443 dus).

Als je beiden op poort 80 wilt kunnen benaderen, kun je een reverse proxy configureren met NGINX of Apache, maar dat zal wel een stapje te ver zijn. :)

[...]

Je verwijdert een poort en dan verbaas je je erover dat de service niet meer bereikbaar is. Dat vind ik grappig. :)
Sorry voor dubbele post, maar hoe quote ik meerdere keren?

Maakt mij niet zoveel uit op welke poort, denk ik ? Not sure?
Netwerkkennis is laag.
TLS?
Ik weet ook niet hoe ik pihole op andere poort krijg

Ik vind het overigens erg jammer dat ik niet vanuit OMV rechtstreeks naar de gui van de pihole of unifi kan, ik moet altijd manueel het ipadres typen en daarachter de poort, maar ik vergeet die poorten

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:42
@skank Naar de post scrollen waar je ook nog op wilt quoten en dan op de quote knop drukken.

Qua poort maakt het niet uit. Ikzelf draai wat spullen en heb daar de poort voor aangepast naar iets anders. Officieel zijn er wel poorten waar je niets mee moet doen, maar in de praktijk maakt het verder weinig uit.

Weet niet of je Windows gebruikt, maar maak in de browser die je gebruikt gewoon een favoriet aan als je het ip met poort ingetikt hebt. Voor de rest maak ik zelf een lijstje met poortnummers en waar ze naartoe gaan.

• skank
Arunia schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:13:
@skank Naar de post scrollen waar je ook nog op wilt quoten en dan op de quote knop drukken.

Qua poort maakt het niet uit. Ikzelf draai wat spullen en heb daar de poort voor aangepast naar iets anders. Officieel zijn er wel poorten waar je niets mee moet doen, maar in de praktijk maakt het verder weinig uit.

Weet niet of je Windows gebruikt, maar maak in de browser die je gebruikt gewoon een favoriet aan als je het ip met poort ingetikt hebt. Voor de rest maak ik zelf een lijstje met poortnummers en waar ze naartoe gaan.
ok
ik heb nu
x de pihole
xde omv
x de unifi controller

Alles is nu terug bereikbaar
oef
Kan dat eigenlijk kwaad als ik die adressen hier zo zet?

Dus die dingen gewoon als site bookmarken? Dat kan ja
(of gebruik maken van chrome en inloggen, dan pak ik die dingen overal mee)

Nu het draait nu dus voorlopig.
Vraag is nu.. moet ik die poorten terug veranderen of is alles ok?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:42
@skank Die poorten zijn prima hoor. Als het werkt is het helemaal goed. Er zullen best programma's zijn welke een vaste poort hebben, maar dan verander je het bij de andere als het nodig is.

Die adressen zijn interne adressen. Hooguit als iemand je pc over neemt, maar dan komen ze daar ook wel achter. Haal ze anders gewoon weg. Of vervang voor het woord: "IP-adres":poort waarbij je de poort wel laat zien, maar je kunt het net zo goed helemaal weg halen. Het werkt en dat is gewoon prima.

• skank
Arunia schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:43:
@skank Die poorten zijn prima hoor. Als het werkt is het helemaal goed. Er zullen best programma's zijn welke een vaste poort hebben, maar dan verander je het bij de andere als het nodig is.

Die adressen zijn interne adressen. Hooguit als iemand je pc over neemt, maar dan komen ze daar ook wel achter. Haal ze anders gewoon weg. Of vervang voor het woord: "IP-adres":poort waarbij je de poort wel laat zien, maar je kunt het net zo goed helemaal weg halen. Het werkt en dat is gewoon prima.
Ik weet ook helemaal niet hoe ik die poorten nu zou moeten veranderen van pihole, unifi, home assistants straks en de openmediavault

Voor die pihole, wat moet ik nu nog instellen?
Ik had de raspberry een vast ip gegeven via de unifi controller is dat ook goed?

Ik heb gelezen dat je voor pihole 2 mogelijkheden hebt: ofwel al je toestellen de dns laten gebruiken van de pi, ofwel in je router die dns gebruiken waardoor alle toestellen deze automatisch gebruiken (lijkt me beter)

Klopt dat?
Hoe stel ik dat dan in , in mijn router (unifi usg)

En moet ik anders nog iets instellen in pihole?

• SA007
  • Laatst online: 23:34

SA007

Moderator Tweaking
@skank Wellicht is het een goed idee om hiervoor een nieuw topic te openen?

Dit gaat wat diep voor een verzameltopic..

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-01 20:42
Hoi kleine vraag, waar ik toch achteraf waarschijnlijk zelf antwoord van weet.
Mijn Kodi heeft ongeveer 2 jaar goed gedraaid. Maar nu loopt hij vast. Als ik SD-card ga uitlezen dan lijkt net als deze corrupt is geraakt.
Na verse install draait Kodi weer goed maar na ongeveer 1 week loopt hij vast en weer "corrupte" sd-card.

Mijn vraag is dan ook...sd-card corrupt en nieuwe kopen? En hebben andere gebruikers daar ook last van gehad?

V-Strom 650

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Xoxol schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:11:
Mijn Kodi heeft ongeveer 2 jaar goed gedraaid. Maar nu loopt hij vast. Als ik SD-card ga uitlezen dan lijkt net als deze corrupt is geraakt.
Na verse install draait Kodi weer goed maar na ongeveer 1 week loopt hij vast en weer "corrupte" sd-card.

Mijn vraag is dan ook...sd-card corrupt en nieuwe kopen? En hebben andere gebruikers daar ook last van gehad?
Ik had het ook na een jaar of 2 dat de Pi had aangestaan met Kodi, herinstalleren heeft geen zin, gewoon een nieuwe kaart kopen bij een respectable verkoper, opnieuw installeren (als je alleen Kodi gebruikt zou ik OSMC aanraden!) en verder genieten ;)

• Xoxol
@Liquid-Man thanks voor je reactie. Ik had een goede sd-card. Ik zal eens kijken welke kaarten worden aanbevolen. En ik had inderdaad OSMC met Retropie geinstallerd gehad.

V-Strom 650

• kneusteun
Xoxol schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:11:

boot op usb doen, dan heb je hier amper nog last van.

• Liquid-Man
@Xoxol Als je een nieuwe SD-kaart had gebruikt bij de herinstallatie, dan is het niet snel te zeggen wat er aan de hand is. Als je de oude hebt hergebruikt, dan ligt daar je probleem en is de SD-kaart gewoon 'op'.

Wat @kneusteun aangeeft is ook een optie, alleen vergt dat wel wat handelingen om voor elkaar te krijgen.

Wat SD-kaarten betreft, zie:
nero355 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:48:
[...]

En daarom ben ik het dus helemaal hiermee eens :

[...]

DataIO is gewoon DE WINKEL wat mij betreft voor dit soort aankopen en daarmee heb ik tot nu toe nog nooit gezeik gehad! d:)b

Kies gewoon wat leuks uit van Sandisk/Lexar/Transcend/Samsung en draai lekker wat je maar wilt op je Pi zonder je constant zorgen te maken over de kwaliteit! :Y)

Op voorwaarde dat je ook gewoon een fatsoenlijke originele voeding gebruikt uiteraard... :+

• Xoxol
kneusteun schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:16:
[...]

boot op usb doen, dan heb je hier amper nog last van.
Dat is inderdaad ook nog een optie.

Ik heb een Sandisk van dataIO kaartje, maar die is gewoon op denk ik dan. Ga aan de slag met usb boot.
Bedankt allen.
Ik zag hier mooie voorbeelden voorbij komen om Piehole en wat andere software naast elkaar te draaien.

V-Strom 650

• kneusteun
Xoxol schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:59:
[...]

Dat is inderdaad ook nog een optie.

Ik heb een Sandisk van dataIO kaartje, maar die is gewoon op denk ik dan. Ga aan de slag met usb boot.
Bedankt allen.
Ik zag hier mooie voorbeelden voorbij komen om Piehole en wat andere software naast elkaar te draaien.
Wij hadden een installatie gebouwd op basis van 33 pi's die niks anders deden dan video afspelen en een touchscreen draaiden.
Daar konden we om de 3 weken tussen de 1 a 3 SD's vervangen (nette dataio sandisks).
Nu alles op USB en draait al een jaar zonder 1 issue _/-\o_

Sindsdien booten al onze pi's vanaf een sandisk usb.

• nero355

nero355

Xoxol schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:59:
Bedankt allen.
kneusteun schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:12:
Wij hadden een installatie gebouwd op basis van 33 pi's die niks anders deden dan video afspelen en een touchscreen draaiden.
Daar konden we om de 3 weken tussen de 1 a 3 SD's vervangen (nette dataio sandisks).

Er is Sandisk en Sandisk hé!

Deze zou ik bijvoorbeeld nooit kopen : https://www.dataio.nl/san...enkaart-uhs-i-a1-adapter/

Deze heb ik echter twee keer gekocht en doen het al heel lang prima : https://www.dataio.nl/san...-pro-a1-u3-geheugenkaart/ :)

En als alternatief zou deze misschien ook nog wel kunnen : https://www.dataio.nl/san...-geheugenkaart-u3-100mbs/

Maar ik hou het lekker op het model dat ik al heb op het moment! :Y)
Daarnaast koop ik dus graag kaartjes die wat groter zijn dan ik eigenlijk nodig heb, zodat er niet constant over dezelfde cellen heen geschreven wordt! ;)

Zo heb ik ook een hele lange tijd een oud 128 GB Samsung microSDXC kaartje gehad dat uit mijn vorige telefoon kwam en die hield het ook 2 jaar of zo uit en is daarna weer in de telefoon van iemand anders verdwenen :D

Sandisk/Lexar/Samsung/Transcend = Allemaal prima, maar koop niet het goedkoopste van het goedkoopste, want dat zijn meer "camerakaartjes" naar mijn mening!

• skank
kneusteun schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:12:
[...]

gewoon een usb stick dan?

[ Voor 146% gewijzigd door skank op 29-11-2019 19:17 ]

• Room42
  • Niet online
skank schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:47:
[...]

gewoon een usb stick dan?
Dat schrijft ie toch juist?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar hebben USB sticks niet hetzelfde probleem als geheugenkaartjes, het gebrek aan logica om het slijten van geheugencellen te spreiden? (wear leveling dus)

Weet iemand toevallig een wat betaalbaarder alternatief voor de PiJuice? Dat ding kost meer dan een RPi en het spul wat er hier aan hangt.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 29-11-2019 19:17 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SA007
  • Laatst online: 23:34

SA007

Moderator Tweaking
Reactie van @skank verplaatst naar een nieuw topic, zag er goed genoeg uit als topicstart voor een los topic.

Zie: Problemen met meerdere applicaties op een raspi.

[ Voor 26% gewijzigd door SA007 op 30-11-2019 15:44 ]

• nero355

nero355

Raven schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:16:
Maar hebben USB sticks niet hetzelfde probleem als geheugenkaartjes, het gebrek aan logica om het slijten van geheugencellen te spreiden? (wear leveling dus)
Volgens mij wel, maar gezien de prijzen van SSD's van tegenwoordig zou ik dan eerder gelijk voor een USB SSD gaan! :)
Weet iemand toevallig een wat betaalbaarder alternatief voor de PiJuice? Dat ding kost meer dan een RPi en het spul wat er hier aan hangt.
Zoiets : https://uk.pi-supply.com/products/pijuice-12000mah-battery :?

Kende dat hele ding niet, maar volgens mij waren er weleens andere alternatieven in het verleden die hetzelfde deden...??

• skank
SA007 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:17:
Reactie van @skank verplaatst naar een nieuw topic, zag er goed genoeg uit als topicstart voor een los topic.

Zie: Problemen met meerdere applicaties op een raspi.
Jammer dat je afsplitst.
Je zal zien dat daar geen reacties komen.
Soms krijg ik het wel op mijn heupen.
Ofwel mag je hier niets posten omdat het zogezegd niks met het topic te maken heeft als je een klein beetje afwijkt.
Wijk je niet af, en post je echt ontopic, dan splitsen ze af omdat de vraag te uitgebreid is.
Erg jammer

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:46
Ik heb een vraagje, ik heb op AliE een kit met een RPi 4 4gb besteld met een 3,5" LCD. Ik heb het schermpje werkend maar niet tegelijk met hdmi. ik heb ergens gelezen dat je de RPi 4 niet hoeft te switchen tussen LCD en HDMI omdat hij 2 HDMI uitgangen heeft.

Weet iemand waar ik een goede tutorial kan vinden om dat voor elkaar te krijgen? Dat ik dus niet hoef te switchen maar dat ik output heb zowel op hdmi als op het LCD.

[ Voor 54% gewijzigd door 1nsane op 30-11-2019 23:45 ]

Adjust non olet, plerumque...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:35:
[...]

Zoiets : https://uk.pi-supply.com/products/pijuice-12000mah-battery :?

Kende dat hele ding niet, maar volgens mij waren er weleens andere alternatieven in het verleden die hetzelfde deden...??
Dat is alleen de (alternatieve) accu, ik bedoel de HAT.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:00

• skank
Hoi

Ik draai nu een tijdje hassio met daarop pihole en unifi controller als addon

Dat lukt ferm goed!

Ik wil nu een stapje verder namelijk:
- me beschermen tegen een crash van de ganse pi (lees sd kaart)
- automatische updates van die hassio en die addons (of gebeurd dit al?)
- een backup hebben van de unifi controller ook
- een backup van alles

Hoe ga ik hiet nu best voor tewerk?

• Freee!!

Freee!!

skank schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:31:
Hoi

Ik draai nu een tijdje hassio met daarop pihole en unifi controller als addon

Dat lukt ferm goed!

Ik wil nu een stapje verder namelijk:
- me beschermen tegen een crash van de ganse pi (lees sd kaart)
- automatische updates van die hassio en die addons (of gebeurd dit al?)
- een backup hebben van de unifi controller ook
- een backup van alles

Hoe ga ik hiet nu best voor tewerk?
Een beetje terug bladeren door dit topic, genoeg over gepost. Hang er een USB-drive aan van voldoende grootte, mount daarvan een folder als backup en laat een script lopen.

• skank
Freee!! schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:29:
[...]

Een beetje terug bladeren door dit topic, genoeg over gepost. Hang er een USB-drive aan van voldoende grootte, mount daarvan een folder als backup en laat een script lopen.
Is de auto backup hass.io addon van marcelveldt, een even goeie oplossing?
Die kan blijkbaar ook de backup syncen nr de cloud (google)

• Freee!!

Freee!!

skank schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:32:
[...]
Is de auto backup hass.io addon van marcelveldt, een even goeie oplossing?
Die kan blijkbaar ook de backup syncen nr de cloud (google)
Ken ik niet, ik gebruik geen hass.io.

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-01 15:47
Hallo allemaal,

Heb even een quick search gedaan, maar zag dat er nog niet zoveel van was.
Heeft er iemand hier de raspberry pi 4 (4GB) al werkend met Retropie?

Ik loop tegen wat problemen aan (ja ik weet dat er tot op heden nog geen support is voor Raspberry pi 4)

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:46
FRGert schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:19:
Hallo allemaal,

Heb even een quick search gedaan, maar zag dat er nog niet zoveel van was.
Heeft er iemand hier de raspberry pi 4 (4GB) al werkend met Retropie?

Ik loop tegen wat problemen aan (ja ik weet dat er tot op heden nog geen support is voor Raspberry pi 4)
Retropie is gewoon een Debian afgeleide toch? Ik las ergens dat je ook gewoon Raspbian kan installen en dan retropie als app package kan binnenhalen. Ik heb het in elk geval werkend gezien op een rpi 4 4gb

Adjust non olet, plerumque...

• BounceCloud
  • Laatst online: 15-01 21:01
Ik kom ergens niet uit. Ik heb Hass.io in docker draaien op een Pi 4 (4GB). Werkt allemaal prima. Probleem is alleen dat Watchtower (een automatische updater) elke 5 minuten hassio_supervisor en hassio_dns update. Ik snap werkelijk waar niet waarom dit gebeurt. Heb al van alles geprobeerd, maar kan niet ontdekken waarom dit gebeurt. Het lijkt mij heel sterk dat er elke 5 minuten een nieuwe versie van hassio_supervisor is. Ook een middagje googl'en levert mij geen spoor op.

Herkent iemand iets dergelijks of weet wat ik nog zou kunnen proberen? :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
time="2019-12-08T16:41:57Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T16:42:12Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T16:42:12Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (194d7f099a2f32f9ed0f587781c9bb3d919141f7481b00ad69b4461d7c1c065a) with SIGTERM",
time="2019-12-08T16:42:15Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T16:46:54Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T16:47:16Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T16:47:16Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (6db27a1775ea9b25cb64cf2f1454484aab73c6bd471dfecee43c296ea0c88b72) with SIGTERM",
time="2019-12-08T16:47:18Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T16:51:56Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T16:52:11Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T16:52:11Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (4829ffb48b4916239d81dc87f30073ddfdc5cfdc9bb85a2115320547c8808627) with SIGTERM",
time="2019-12-08T16:52:15Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T16:56:48Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T16:57:05Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T16:57:06Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (b2d3aa768e849e6e642ab121d08d77a984ae123dc43a959831be39b656d7cd85) with SIGTERM",
time="2019-12-08T16:57:09Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:01:56Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:02:11Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:02:11Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (1c4565b863fd97baf7d0e6f7bfb3cfe73abceae30c074407d7d6cf540dffca61) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:02:14Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:06:48Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:07:09Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:07:09Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (c416376ec7c8b586d3f7d71e4b27dd0413aaee1e1c157f1b3e7884c26b288440) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:07:11Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:11:49Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:12:11Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:12:11Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (f039f6b731d33030549c079735cf1013078d6e4b2bb257e7b90abf9ccc574521) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:12:14Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:16:45Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:17:12Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:17:12Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (77c338934abd79e22591428568f163724d5e160ebadc14beb352b078fa889c35) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:17:15Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:21:45Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:22:04Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:22:04Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (aa965d6f9f0da94651aefd314148ab3814b34bf39784035103b65e35d899ac05) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:22:07Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:26:45Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:26:52Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:26:52Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (ca4d8b857dbecd3629e922a9565205fbf97d1a0544da3cfd56f7120e77739a0c) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:26:55Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",

• Freee!!

Freee!!

BounceCloud schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:35:
Ik kom ergens niet uit. Ik heb Hass.io in docker draaien op een Pi 4 (4GB). Werkt allemaal prima. Probleem is alleen dat Watchtower (een automatische updater) elke 5 minuten hassio_supervisor en hassio_dns update. Ik snap werkelijk waar niet waarom dit gebeurt. Heb al van alles geprobeerd, maar kan niet ontdekken waarom dit gebeurt. Het lijkt mij heel sterk dat er elke 5 minuten een nieuwe versie van hassio_supervisor is. Ook een middagje googl'en levert mij geen spoor op.

Herkent iemand iets dergelijks of weet wat ik nog zou kunnen proberen? :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
time="2019-12-08T16:41:57Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T16:42:12Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T16:42:12Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (194d7f099a2f32f9ed0f587781c9bb3d919141f7481b00ad69b4461d7c1c065a) with SIGTERM",
time="2019-12-08T16:42:15Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T16:46:54Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T16:47:16Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T16:47:16Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (6db27a1775ea9b25cb64cf2f1454484aab73c6bd471dfecee43c296ea0c88b72) with SIGTERM",
time="2019-12-08T16:47:18Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T16:51:56Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T16:52:11Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T16:52:11Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (4829ffb48b4916239d81dc87f30073ddfdc5cfdc9bb85a2115320547c8808627) with SIGTERM",
time="2019-12-08T16:52:15Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T16:56:48Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T16:57:05Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T16:57:06Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (b2d3aa768e849e6e642ab121d08d77a984ae123dc43a959831be39b656d7cd85) with SIGTERM",
time="2019-12-08T16:57:09Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:01:56Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:02:11Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:02:11Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (1c4565b863fd97baf7d0e6f7bfb3cfe73abceae30c074407d7d6cf540dffca61) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:02:14Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:06:48Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:07:09Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:07:09Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (c416376ec7c8b586d3f7d71e4b27dd0413aaee1e1c157f1b3e7884c26b288440) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:07:11Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:11:49Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:12:11Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:12:11Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (f039f6b731d33030549c079735cf1013078d6e4b2bb257e7b90abf9ccc574521) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:12:14Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:16:45Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:17:12Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:17:12Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (77c338934abd79e22591428568f163724d5e160ebadc14beb352b078fa889c35) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:17:15Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:21:45Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:22:04Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:22:04Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (aa965d6f9f0da94651aefd314148ab3814b34bf39784035103b65e35d899ac05) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:22:07Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
time="2019-12-08T17:26:45Z" level=info msg="Found new homeassistant/armv7-hassio-supervisor:latest image (sha256:c682c3a098f974278722af72e10c01a8b3da55abb383d8d2494ce415834e6c85)",
time="2019-12-08T17:26:52Z" level=info msg="Executing pre-update command.",
time="2019-12-08T17:26:52Z" level=info msg="Stopping /hassio_supervisor (ca4d8b857dbecd3629e922a9565205fbf97d1a0544da3cfd56f7120e77739a0c) with SIGTERM",
time="2019-12-08T17:26:55Z" level=info msg="Creating /hassio_supervisor",
Welke Watchtower :? En probeer het anders eens met Ouroboros.

• deepbass909

deepbass909

1nsane schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:22:
[...]

Retropie is gewoon een Debian afgeleide toch? Ik las ergens dat je ook gewoon Raspbian kan installen en dan retropie als app package kan binnenhalen. Ik heb het in elk geval werkend gezien op een rpi 4 4gb
Volgens de site van Retropie werkt de laatste versie (4.5.1) nog niet (goed) op de RPi4 (bron).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• BounceCloud
  • Laatst online: 15-01 21:01
Freee!! schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:41:
[...]

Welke Watchtower :? En probeer het anders eens met Ouroboros.
Deze: https://github.com/containrrr/watchtower

Zal Ouroboros eens proberen :)

• Freee!!

Freee!!

Die gebruik ik tegenwoordig ook.
Zal Ouroboros eens proberen :)
Het kan ook aan de container (image) liggen, ik heb een tijdje terug een Unbound gehad, die inderdaad heel vaak werd bijgewerkt (nu gelukkig weer stabiel).

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01 14:38
iemand een actuele tutorial om mijn oude RPI 2b om te toveren tot weerstation (gelinkt aan WU ofzo?)

Ik kom wel e.e.a. tegen maar dat is uit 2015 en lijtk me niet persé meer relevant, en aangezien ik de hardware nog moet kopen (de sensors) zoek ik wat actueels. Echter heeft mijn zoektocht nog niet veel nuttigs opgeleverd

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:56

Pierre

Van nature lui!

Reloader schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:55:
iemand een actuele tutorial om mijn oude RPI 2b om te toveren tot weerstation (gelinkt aan WU ofzo?)

Ik kom wel e.e.a. tegen maar dat is uit 2015 en lijtk me niet persé meer relevant, en aangezien ik de hardware nog moet kopen (de sensors) zoek ik wat actueels. Echter heeft mijn zoektocht nog niet veel nuttigs opgeleverd
Geen idee of het voor de RPi 2b te gebruiken is
https://projects.raspberr...-your-own-weather-station

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-01 14:38
danku, deze stond inderdaad op mijn lijstje als levensvatbaar :)

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Hallo,

Ik wil een Pihole bij mijn vader in de meterkast plaatsen en wil het liefst een kastje met ingebouwde voeding.
Bestaan die? Anders koop ik er een met powerbrick maar als het 1 geheel is vind ik netter.

Vraag twee:
Ikz oek in de pricewatch naar raspberry pi kastjes en vond ze onder overige.
Is er een methode om alle kasten specifiek voor pi naar boven te halen in de pricewatch?

★ What does that mean? ★

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11-2025
MrMonkE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:57:

Vraag twee:
Is er een methode om alle kasten specifiek voor pi naar boven te halen in de pricewatch?
Trefwoord "pi" toevoegen O-)

[ Voor 6% gewijzigd door DFKT op 10-12-2019 19:34 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

DFKT schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:33:
[...]

Trefwoord "pi" toevoegen O-)
Geen enkele met voeding. :/
Ja, wat minitowers die tevoorschijn komen die 400W ofzo hebben.

★ What does that mean? ★

• nero355

nero355

Ik wil een Pihole bij mijn vader in de meterkast plaatsen en wil het liefst een kastje met ingebouwde voeding.
Bestaan die?
Volgens mij niet, maar ik kan het mis hebben :)
Anders koop ik er een met powerbrick maar als het 1 geheel is vind ik netter.
Lijkt me sowieso gewoon het beste!
Vraag twee:
Je kan beter handmatig allerlei webshops afgaan die Raspberry Pi artikelen verkopen dan de Pricewatch gebruiken, want die is daar niet echt ideaal voor zoals dat met PC onderdelen het geval is! ;)

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

nero355 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:31:
[...]

Volgens mij niet, maar ik kan het mis hebben :)

[...]

Lijkt me sowieso gewoon het beste!

[...]

Je kan beter handmatig allerlei webshops afgaan die Raspberry Pi artikelen verkopen dan de Pricewatch gebruiken, want die is daar niet echt ideaal voor zoals dat met PC onderdelen het geval is! ;)
Had eigenlijk verwacht dat zulke tweaker HW keihard in de pricewatch ondersteund werd. (bv als formfactor bij behuizingen. :)
Ik zal eens bij Ali Express kijken of ik wat kan vinden. En dan kijken wat dezelfde spullen in NL kosten als ik ze kan vinden.

Dank je voor de tip.
Ik was inderdaad op wat youtube en google searches na voornamelijk op TW.NET gefocussed.

★ What does that mean? ★

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11-2025
MrMonkE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:48:
[...]

Had eigenlijk verwacht dat zulke tweaker HW keihard in de pricewatch ondersteund werd. (bv als formfactor bij behuizingen. :)
Ik zal eens bij Ali Express kijken of ik wat kan vinden. En dan kijken wat dezelfde spullen in NL kosten als ik ze kan vinden.

Dank je voor de tip.
Ik was inderdaad op wat youtube en google searches na voornamelijk op TW.NET gefocussed.
Amazon.de heeft volgens mij ook een ruim assortiment, heb daar toevallig gisteren casing+voeding besteld.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• nero355

nero355

@MrMonkE @DFKT : Neem gewoon zoiets als referentie => pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB

En ga lekker al die winkels af! :)

Chinese Webshops zijn natuurlijk ook een goede tip!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

nero355 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:15:
@MrMonkE @DFKT : Neem gewoon zoiets als referentie => pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB

En ga lekker al die winkels af! :)

Chinese Webshops zijn natuurlijk ook een goede tip!
Helaas was ik in de war met Arduino's.. qua prijs. 35 euro.. hmm.. dacht meer 8$ ofzo. Foutje.
Wil een pihole bij mijn pa in de meterkast hangen.
Denk dat ik gewoon een setje zoek met alles.
Voor een PiHole heb ik aan een oudere A toch genoeg?
Of is het slimmer een 3 of 4 te nemen?
De kans dat het iets anders gaat hoeven doen is vrijwel 0.

★ What does that mean? ★

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-01 19:15
@MrMonkE
je zou het zelf op een pi zero kunnen draaien, dus ja...
minimaal 512MB ram staat er voor.
pi zero W is alleen wireless dus dat zou een keuze zijn, anders usb ethernet erbij kan ook.
of op markplaats een 2e hands pi scoren zou ook nog kunnen.

• nero355

nero355

MrMonkE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:26:
Wil een pihole bij mijn pa in de meterkast hangen.
Denk dat ik gewoon een setje zoek met alles.
Voor een PiHole heb ik aan een oudere A toch genoeg?
Of is het slimmer een 3 of 4 te nemen?
De kans dat het iets anders gaat hoeven doen is vrijwel 0.
Mijn favorieten zijn oudere de 2B en 3B modellen vanwege het verbruik, maar je kan het inderdaad ook op een Wireless model draaien desnoods! :)

Je zou ook nog zoiets kunnen gebruiken : https://www.banggood.com/search/orange-pi.html?

Alleen waren die ooit ook voor minder dan de helft tekoop dus ik vind de huidige prijzen een beetje asociaal :/

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Die heb ik even gebook marked

Hmm en er hangt een router in de gangkast en die heeft een USB poort hoop ik. ANders toch maar een adapter.
Deze stond als vaak smamen gekocht: https://www.banggood.com/...together&cur_warehouse=CN
Dan zou ik daar die orange (of andere pi) pi mee kunnen voeden.

★ What does that mean? ★

• nero355

nero355

MrMonkE schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:22:
Hmm en er hangt een router in de gangkast en die heeft een USB poort hoop ik. ANders toch maar een adapter.
Deze stond als vaak smamen gekocht: https://www.banggood.com/...together&cur_warehouse=CN
Dan zou ik daar die orange (of andere pi) pi mee kunnen voeden.
Ik ben daar niet zo'n fan van eerlijk gezegd :/

https://www.banggood.com/...-Orange-Pi-p-1101780.html
Kost geen drol en doet wat die moet doen :)

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

nero355 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:25:
[...]

Ik ben daar niet zo'n fan van eerlijk gezegd :/

https://www.banggood.com/...-Orange-Pi-p-1101780.html
Kost geen drol en doet wat die moet doen :)
Niets anders dan pihole zijn. 1 purpose. 1 goal. 1 pi.

★ What does that mean? ★

• deepbass909

deepbass909

Hallo,

Bestaan die? Anders koop ik er een met powerbrick maar als het 1 geheel is vind ik netter.

Vraag twee:
Waarom zoek je precies een behuizing met ingebouwde voeding? Wat wil je daarmee precies bereiken? Want linksom of rechtsom moet dat kastje stroom krijgen, en dat is of met een apparatensnoer of via een kleine adapter, waarbij de adapter als voordeel heeft dat er nergens 230v op kan staan bij de Pi (als de adapter van een beetje redelijke kwaliteit is). En 2A USB-adapters zijn tegenwoordig zo klein dat een gemiddelde 230V stekker haast nog groter is.

Wie kan mij op weg helpen met een beetje irritant probleempje dat ik met mijn Pi heb... Ik gebruik een 3B+ als mediaspeler (OSMC als OS). Die draait goed, maar om de één of andere reden, iedere avond tussen 22.30u en 23.00u loopt hij een keer vast met een gigantische IO-load (voor zover ik dat kan achterhalen).
Inloggen via SSH is niet meer mogelijk (time-out), kodi loopt vast en ook de LCD die via I2C aan de Pi hangt, hapert. Soms komt hij weer tot leven door maar lang genoeg te wachten, maar meestal is geforceerd afsluiten de enige oplossing. En dat is ook gelijk het probleem, met het geforceerd afsluiten ben ik ook gelijk alle logs kwijt. Die staan namelijk op een ram-drive om slijtage aan de microSD te voorkomen.

Er draait geen cronjob rond die tijd, in kodi zijn er geen scripts die rond die tijd actief kunnen worden en er draaien geen services op de achtergrond die een hoge IOload kunnen verklaren (er draait niks aanvullends behalve LCDd naast wat door OSMC zelf wordt gestart).

Maar ik weet dus niet wat de IOload veroorzaakt. Ik heb 4 mogelijke veroorzakers:
  • Netwerk timeouts
  • Geheugen dat volloopt
  • Recoverable Kernel panics veroorzaakt door de CPU
  • IO naar de microSD
Maar zonder logs of monitoring is dit gissen. Dus krijg graag wat tips hoe ik dit gestructureerd kan aanpakken.

• Room42
  • Niet online
@deepbass909 Heb je geen NAS of ander device die als remote syslog server kan dienen? Of anders de logs (tijdelijk) naar USB schrijven?

Wat staat er verder in /etc/cron.daily? Wellicht dat die verdacht zijn? Doet Kodi of een van de plugins misschien een optimalisatie rond die tijd?

Ik zou dus inderdaad proberen de logs veilig te stellen. :)

• DataCopy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:24

DataCopy

Dum vita est spes est

Ik sta op het punt om een eerste Pi te kopen. Dan maar meteen voor de Pi4 met 4GB gaan.

Het idee is om hem te gebruiken voor de monitoring van PV panelen (dus in ieder geval influxdb/node-red/grafana etc), maar als hij hier eenmaal staat dan ga ik er vast wat meer mee spelen met andere zaken.

Nu had ik eigenlijk al gezien dat het handiger is om zelf een selectie te maken van componenten, in plaats van een starters kit te kopen. Ik wil toch wel wat van koeling toepassen uiteraard, het liefst passief (maar waarbij de Wifi wel blijft werken) of eventueel een hele stille schakelbare fan.

Ik kwam nu qua behuizing uit op eventueel de Flirc, of anders misschien de combi Pibow Coupe 4 ninja met een fan SHIM. Die laatste klinkt wel interessant aangezien ik de koeling kan gebruiken indien nodig, en anders gewoon een stiller systeempje heb. Lijken dit goede alternatieven te zijn, of hebben jullie nog adviezen?

Nu lijkt de Flirc hier in NL moelijk(er) te krijgen te zijn (bijv SOS solutions, Tinytronics), dus was ik al aan het kijken bij The Pi Hut of Pimoroni. Wellicht hebben jullie nog aanraders voor shops waar ik een mooie combinatie (met Flirc, Pibow/fan SHIM of ander voorstel) bij elkaar kan klikken?

| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@DataCopy bestel in ieder geval een SSD mee, als je echt elke x seconden data gaat loggen heb je wel stabiele opslag nodig die tegen schrijfacties kan. Een SD kaartje is dan zo gesloopt helaas.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

Tsurany schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:29:
@DataCopy ...bestel in ieder geval een SSD mee...
Thnx goeie tip, ga ik me even in verdiepen!

• alesandro_46
i.p.v. een SSD zou je log2ram kunnen overwegen. Dit tool verzamelt log files en schrijft deze eens per dag (?) naar de SD kaart.

Verder heb ik zelf de Fan shim in bezit. Ik heb deze, samen met de RPi 4 besteld bij Pimoroni. De fan vond ik in een afgesloten meubel teveel geluid maken. Ben toen voor de Flirc case gegaan (rechtstreeks besteld bij flirc.tv ($ 15,- + ~$ 15 shipping, redelijk snel in huis).
Nadat ik deze besteld had werd ik nog op een goedkoper alternatief geattendeerd: https://nl.aliexpress.com/item/33060867969.html Ook bij Conrad verkrijgbaar, sneller geleverd maar daar is de prijs ook naar.

• DataCopy

DataCopy

Dum vita est spes est

alesandro_46 schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:00:
i.p.v. een SSD zou je log2ram kunnen overwegen. Dit tool verzamelt log files en schrijft deze eens per dag (?) naar de SD kaart...
Thnx, ga ik ook eens verder nalezen. Klinkt als een goed alternatief.
...Verder heb ik zelf de Fan shim in bezit. Ik heb deze, samen met de RPi 4 besteld bij Pimoroni. De fan vond ik in een afgesloten meubel teveel geluid maken. Ben toen voor de Flirc case gegaan (rechtstreeks besteld bij flirc.tv ($ 15,- + ~$ 15 shipping, redelijk snel in huis).
Nadat ik deze besteld had werd ik nog op een goedkoper alternatief geattendeerd: https://nl.aliexpress.com/item/33060867969.html Ook bij Conrad verkrijgbaar, sneller geleverd maar daar is de prijs ook naar.
Ik was juist geïnteresseerd in de fan shim omdat die stil zou zijn. Had je hem continu aanstaan, of liep de temp in je meubel gewoon snel op (je gebruikt hem als mediaspeler?)

Die case met de dual fan, blokkeert die het wifi signaal niet flink?

• alesandro_46
DataCopy schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:08:
[...]

Thnx, ga ik ook eens verder nalezen. Klinkt als een goed alternatief.

[...]

Ik was juist geïnteresseerd in de fan shim omdat die stil zou zijn. Had je hem continu aanstaan, of liep de temp in je meubel gewoon snel op (je gebruikt hem als mediaspeler?)

Die case met de dual fan, blokkeert die het wifi signaal niet flink?
Ik gebruik heb inderdaad als mediaspeler. In het scripts had ik zelfs de minimum temperatuur iets hoger gezet, maar zelfs idle (Pi staat altijd aan) hoorde ik hem regelmatig aan gaan. Het meubel is groot genoeg en heeft gaten aan de achterkant om de warmte (en ook geluid >:) :p) kwijt te kunnen.
Genoeg kanttekeningen bij bovenstaande setup zoals OSMC/Libreelec die nog geen final build (dus niet geoptimaliseerd) hebben voor de RPi4, firmware van de Raspberry Foundation die nog niet optimaal was (zie bijvoorbeeld hier)..
Nu met de Flirc case lekker stil :)

Zelf gebruik ik de Pi bedraad dus kan ik geen uitspraak doen over het wifi signaal.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

alesandro_46 schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:00:
i.p.v. een SSD zou je log2ram kunnen overwegen. Dit tool verzamelt log files en schrijft deze eens per dag (?) naar de SD kaart.
Hij wilt een database gaan draaien voor logging, dan hebben we het over ~60 schrijfacties per minuut. Dat gaat een SD kaartje echt niet vol houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• alesandro_46
Kwam zojuist onderstaande HAT tegen (link naar productpagina en link naar wiki). Hiermee kan je maximaal 4 SSD's/HDD's (2.5" en/of 3.5") op de RPi4 aansluiten. Kost $ 25,- excl. verzendkosten.
Afbeeldingslocatie: https://wiki.radxa.com/mw/images/thumb/b/b0/Quad_sata_hat_angle.png/500px-Quad_sata_hat_angle.png
Performance

The Quad SATA HAT utilizes two high performance JMS561 (one JMS561 for the Dual SATA HAT) and provides up to 400MB/s read/write performance with four disks in RAID0 mode.
Er is ook een kit beschikbaar voor $ 99,- met daarin een case en een fan met display (link naar productpagina).
Wel misleidend in onderstaand plaatje, de vier USB 3 poorten ben je namelijk kwijt omdat hier een pcb in geplaatst moet worden om de onderste twee poorten (RPi 4) te koppelen met de bovenste twee (HAT).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0021/1497/7894/products/B7_1024x1024@2x.jpg?v=1575641950

• alesandro_46
Tsurany schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:48:
[...]

Hij wilt een database gaan draaien voor logging, dan hebben we het over ~60 schrijfacties per minuut. Dat gaat een SD kaartje echt niet vol houden.
Ah oke. Ik had niet gedacht dat monitoring van PV panelen zoveel schrijfascties behoeft.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

alesandro_46 schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:05:
[...]

Ah oke. Ik had niet gedacht dat monitoring van PV panelen zoveel schrijfascties behoeft.
Hangt er een beetje vanaf wat je doet maar in principe wil je iedere 10 seconden een reeks waarden wegschrijven gecombineerd met de data van je slimme meter.

Mijn Node-RED flow stuurt iedere 10 seconden 15 DB inserts naar InfluxDB, dat is peanuts op een SSD of HDD maar killing voor een sd kaart.

• alesandro_46
Tsurany schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:10:
[...]

Hangt er een beetje vanaf wat je doet maar in principe wil je iedere 10 seconden een reeks waarden wegschrijven gecombineerd met de data van je slimme meter.

Mijn Node-RED flow stuurt iedere 10 seconden 15 DB inserts naar InfluxDB, dat is peanuts op een SSD of HDD maar killing voor een sd kaart.
Bedankt voor je toelichting. Je wil deze data zo vaak in de database zetten zodat je realtime de data kan zien? Is het mogelijk om, bijvoorbeeld, deze data twee keer per dag weg te schrijven? Of krijg je dan i.p.v. veel waarden slechts twee waarden per dag?

Ik heb hier namelijk nog een P1 kabel en inductieve sensor (water meter) liggen, project voor de toekomst. En is er nog verschil tussen een SSD en een USB stick?

• Liquid-Man
@DataCopy Ik heb zelf recent deze aangeschaft, samen met een Pi4B 4GB:
https://www.reichelt.nl/b...261677.html?&trstct=pos_3
Je hebt 'm ook me tfan:
https://www.reichelt.nl/b...261678.html?&trstct=pos_4

Heb hem zelf nog niet echt getest gezien ik nog op andere spullen zit te wachten, ik weet dus ook niet heel veel te vertellen over de warmteontwikkeling met deze case.

• pipodejunk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-12-2025
Vraagje aan de kenners,

Ik heb een Rpi 3B +, Hierop draait Pi-Hole & OpenVPN op een 16gb kaartje.
nu heb ik een 500gb SSD schijf besteld, want ik wil ook NextCloud erop zetten.

Hoe moet ik dit aanpakken.

- Pi Opstarten vanaf SSD? en daarop alles installeren? kan dat?
- of alles toch op SSD en alleen data van Next Cloud op SSD zetten.

plus hoe zit het eigenlijk met veiligheid van nextcloud? Want ik ben niet echt Fan van poorten open zetten.. voor openVPN heb ik dat wel gedaan, maar daar werk je met certificaten.. Dat kan ook met NextCloud, maar ben niet echt zeker van nextcloud, iemand die hier wat over kan zeggen?

[ Voor 50% gewijzigd door pipodejunk op 16-12-2019 09:28 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:56

Pierre

Van nature lui!

pipodejunk schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:25:
- Pi Opstarten vanaf SSD? en daarop alles installeren? kan dat?
Hier staat wel info https://www.tomshardware....ry-pi-from-usb,39782.html

Voor je andere vragen moet je helaas niet bij mij zijn, maar dat zal best wel ergens te vinden zijn.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• nero355

nero355

Pierre schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:05:
Hier staat wel info https://www.tomshardware....ry-pi-from-usb,39782.html

Voor je andere vragen moet je helaas niet bij mij zijn, maar dat zal best wel ergens te vinden zijn.
Rare guide : Men zit met fdisk te kloten, terwijl parted tegenwoordig toch wel de standaard is en ook nog eens beter werkt qua het alignen van partities op SSD's en zo :)

Wat ik wel interessant vond in het andere artikel dat daar wordt genoemd : https://www.tomshardware....-pi-4-ssd-test,39811.html
Namelijk deze reactie :
Nobuo11 July 2019 01:03
Have you ever made the same test with the microSD overclocked for better disk I/O ?

The microSD card reader can be overclocked from 50MHz to 100MHz with a 25% to 50% improvement in performance for real-world disk operations.

With any UHS certified cards like "Samsung Evo+", "SanDisk Extreme" or "Samsung Pro+" the chances of data corruption are almost zero according to the intensive tests made with them. (I've been using my RPi 2 and 3 SDcard readers OC at 100Mhz during 4 years without a single data corruption issue)

So I think it would be a very nice addition to this interesting test!
Sluit aardig aan op mijn microSDXC verhaal dat ik eerder een paar keer heb verteld in dit Topic :)

Maar dat hele overclock verhaal wist ik dan weer niet dus mocht iemand wel daarmee hebben getest : Laat het vooral weten! d:)b

• Freee!!

Freee!!

Liquid-Man schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:24:
@DataCopy Ik heb zelf recent deze aangeschaft, samen met een Pi4B 4GB:
https://www.reichelt.nl/b...261677.html?&trstct=pos_3
Je hebt 'm ook me tfan:
https://www.reichelt.nl/b...261678.html?&trstct=pos_4

Heb hem zelf nog niet echt getest gezien ik nog op andere spullen zit te wachten, ik weet dus ook niet heel veel te vertellen over de warmteontwikkeling met deze case.
Walgelijke vertaling, ben direct afgehaakt.

Pagina: 1 ... 45 ... 86 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs