MrMonkE schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:57:
Hallo,
Ik wil een Pihole bij mijn vader in de meterkast plaatsen en wil het liefst een kastje met ingebouwde voeding.
Bestaan die? Anders koop ik er een met powerbrick maar als het 1 geheel is vind ik netter.
Vraag twee:
Ikz oek in de pricewatch naar raspberry pi kastjes en vond ze onder overige.
Is er een methode om alle kasten specifiek voor pi naar boven te halen in de pricewatch?
Waarom zoek je precies een behuizing met ingebouwde voeding? Wat wil je daarmee precies bereiken? Want linksom of rechtsom moet dat kastje stroom krijgen, en dat is of met een apparatensnoer of via een kleine adapter, waarbij de adapter als voordeel heeft dat er nergens 230v op kan staan bij de Pi (als de adapter van een beetje redelijke kwaliteit is). En 2A USB-adapters zijn tegenwoordig zo klein dat een gemiddelde 230V stekker haast nog groter is.
Wie kan mij op weg helpen met een beetje irritant probleempje dat ik met mijn Pi heb... Ik gebruik een 3B+ als mediaspeler (OSMC als OS). Die draait goed, maar om de één of andere reden, iedere avond tussen 22.30u en 23.00u loopt hij een keer vast met een gigantische IO-load (voor zover ik dat kan achterhalen).
Inloggen via SSH is niet meer mogelijk (time-out), kodi loopt vast en ook de LCD die via I2C aan de Pi hangt, hapert. Soms komt hij weer tot leven door maar lang genoeg te wachten, maar meestal is geforceerd afsluiten de enige oplossing. En dat is ook gelijk het probleem, met het geforceerd afsluiten ben ik ook gelijk alle logs kwijt. Die staan namelijk op een ram-drive om slijtage aan de microSD te voorkomen.
Er draait geen cronjob rond die tijd, in kodi zijn er geen scripts die rond die tijd actief kunnen worden en er draaien geen services op de achtergrond die een hoge IOload kunnen verklaren (er draait niks aanvullends behalve LCDd naast wat door OSMC zelf wordt gestart).
Maar ik weet dus niet wat de IOload veroorzaakt. Ik heb 4 mogelijke veroorzakers:
- Netwerk timeouts
- Geheugen dat volloopt
- Recoverable Kernel panics veroorzaakt door de CPU
- IO naar de microSD
Maar zonder logs of monitoring is dit gissen. Dus krijg graag wat tips hoe ik dit gestructureerd kan aanpakken.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier