Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jerry-c
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23:56
mcDavid schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:49:
Ik vraag me sowieso af wat je die RPi allemaal laat doen? Wat externe bronnen inladen kun je ook wel clientside afhandelen lijkt me? Een statische pagina serveren moet een RPi echt wel kunnen.
De RPi serveert de website maar laat deze ook zien dmv firefox in full screen mode. Gewoon full hd.

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 26-01 16:52
alesandro_46 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:16:
[...]

Het geluid van de Flirc zal prima zijn, deze behuizing is namelijk één grote aluminium heatsink met boven en onder een plastic "deksteltje". ;)
[Afbeelding]

Volgens wat Youtubers schijnt hij de Pi4 bijna net zo koel te kunnen houden als een fan.
Dit geldt uiteraard alleen als de Pi kortere tijd onder hoge load staat. Bij een hoge load voor langere duur zal uiteindelijk de heatsink de warmte niet kunnen doorgeven aan de omgeving.
Ander mogelijk nadeel is dat de heatsink zelf best warm kan worden. In mijn geval geen probleem omdat deze niet direct binnen handbereik lift.
Ah ik dacht dat de flirc ook een fan had, niet dus

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:59

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

yorroy schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:14:
Ondertussen mijn case met heatsinks en fan in elkaar gezet en Raspbian buster geinstalleerd.
Maar wat maakt die fan een herrie zeg.. een stuk meer dan mijn pc.

Ik had deze besteld:
https://www.sossolutions....erry-pi-4b-met-ventilator

Ik denk dat ik die fan er toch maar weer heel snel uit haal..

Raspberry 4 (4gb) draait nu op 34 graden.
alesandro_46 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:50:
[...]

Zelf stoorde ik me ook aan het geluid van de Pimoroni fan.
Ik ben aan het experimenteren met Libreelec, de Pimoroni Fan shim (Pimoroni/Kiwi) i.c.m. de Ninja cabrio case op een Pi4 2GB.
De fan heb ik in Libreelec aan de gang gekregen middels een script wat ik in deze blog gevonden heb.

Ondanks dat de pi in een afgesloten tv meubel ligt hoor ik deze inderdaad ook (ondanks dat ik de CoreTempMax wat verhoogd heb).

Daarom gisteren besloten om de Flirc case te kopen. Heb hem rechtstreeks via Flirc gekocht omdat er binnen de EU (Welectron) geen voorraad is. Komt als het goed is met 5 werkdagen binnen.
Over de Flirc case zijn wat reviews e.d. op Youtube te vinden.
Zullen we het simpel houden ?

Gewoon deze bestellen :
Magic schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:12:
Ah, zat even te zoeken, en de geekworm armor case is inmiddels ook voor de pi 4 te bestellen.
https://nl.aliexpress.com/item/4000001902776.html of https://nl.aliexpress.com/item/33060867969.html

Meteen de fanloze maar besteld, ben benieuwd hoeveel dat scheelt.
En hier zijn de resultaten :
Magic schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:26:
@Evanescent @DJ-Promo
Zo, mijn Armor Case van aliexpress is net op tijd voor de hittegolf binnengekomen. Vandaag de tijd gehad om een paar testjes te draaien*:
[Afbeelding: Pi4 Armor case test]

De stresstest en plots zijn gegenereerd door stressberry met de standaardinstellingen. in het kort wacht hij tot de idle temperatuur stabiel is, logt daarna 2,5 minuut de idle temperatuur, stresstest 5 minuten, en dan 2,5 minuten weer cooldown.

Uiteraard throttled de pi bij 80 graden, en dat is te zien in de afvlakking bij de zonder, en kleine heatsink. De "kleine heatsink" die ik getest heb is een van de grotere Zalman VGA Ram heatsinks welke ik ooit van een silenced videokaart heb geoogst.

Al met al erg tevreden met het resultaat. Waarschijnlijk gaat hij wel throttlen op een gegeven moment zonder airflow, maar of dat in de praktijk voor gaat komen valt te bezien.

De bodemplaat van de Armor case is voor de sier. De pi3 versie heeft nog contact met het geheugen op de bodem van de pi, maar aan de pi4 is er niets meer te vinden aan de onderkant. Verder word de CPU, USB controller en het geheugen gekoeld met de bovenste heatsink, welke exact 50 gram weegt.

*disclaimer: in geen geval wetenschappelijk aangepakt, de temperatuur in mijn meterkast waar getest is is zo'n 23 graden en ik heb niet een speciale installatie gemaakt van raspbian, er draait dus het eea op de achtergrond mee.
En nog een linkje : Magic in "Raspberry Pi - deel 2"

BAM! KLAAR!!! >:) 8) :P :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:20
nero355 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:04:
[...]

[...]

Gewoon deze bestellen :

[...]

[...]

Dit:
Opmerking: De Raspberry Pi board is niet inbegrepen
vind ik dan persoonlijk weer jammer :+

2250 WP Zuid PVoutput

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:04:
[...]

[...]

Gewoon deze bestellen :

[...]

[...]

Komt ie nú mee. :+ :p Ik heb hem in de wishlist gezet, mocht de Flirc case niks zijn...
De Joy-it die ik eerder linkte lijkt een één op één kopie van de Aliexpress variant. :)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:23

rens-br

Moderator Mobile & IN
Ik gebruik een PI3B en gezien de onbetrouwbaarheid en ervaring met de SD kaarten wil ik graag een SSD/HDD gaan gebruiken i.p.v. de SD. Nu zou ik daar meteen een bijpassende case voor willen. Ik zie dat er verschillende mensen cases gebruiken van Geekworm, maar zijn er ook mensen die ervaring hebben met deze Case. Of zijn er andere cases aan te raden?

En is er een reden waarom veel mensen kiezen voor een SSD i.p.v. een HDD? Ik heb beide liggen, maar een SSD gebruiken en die vervolgens lezen met USB2.0 is een beetje zonde van de performance, of zie ik dat verkeerd?

rens-br wijzigde deze reactie 13-09-2019 12:20 (52%)

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 24-01 10:45
rens-br schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:00:
En is er een reden waarom veel mensen kiezen voor een SSD i.p.v. een HDD? Ik heb beide liggen, maar een SSD gebruiken en die vervolgens lezen met USB2.0 is een beetje zonde van de performance, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb nu een Pi4 (2Gb) draaien als Pihole, Samba, FTP en OpenVPN server met daaraan een externe samsung SSD en dat draait super! Gigabit LAN en USB3 geeft mij gewoon een schrijfperformance van rond de 100 MB/sec. dat is slechts ietsje lager dan m'n Synology NAS ;)
De reden dat ik een SSD heb ipv HDD is energieverbruik, de Pi hoeft dan geen "motors" te laten draaien, betrouwbaarheid en geluid. :P

Enne, ik had die SSD nog liggen... :+

Arriving Somewhere but not here....

• nero355

nero355

alesandro_46 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:59:
Komt ie nú mee. :+ :p Ik heb hem in de wishlist gezet, mocht de Flirc case niks zijn...
De Joy-it die ik eerder linkte lijkt een één op één kopie van de Aliexpress variant. :)
"Use The Force Search Luke!"

Dus... :P :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• yorroy
Joop_Klepzeiker schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 12:25:
[...]

Ik heb nu een Pi4 (2Gb) draaien als Pihole, Samba, FTP en OpenVPN server met daaraan een externe samsung SSD en dat draait super! Gigabit LAN en USB3 geeft mij gewoon een schrijfperformance van rond de 100 MB/sec. dat is slechts ietsje lager dan m'n Synology NAS ;)
De reden dat ik een SSD heb ipv HDD is energieverbruik, de Pi hoeft dan geen "motors" te laten draaien, betrouwbaarheid en geluid. :P

Enne, ik had die SSD nog liggen... :+
Toevallig net bezig ongeveer hetzelfde in te stellen, maar dan ook nog met plex erbij. Plex draai ik rechtstreeks op Raspbian en dan wil ik de rest in Docker zetten.

Wat gebruikt jij als basis? Raspbian?

• alesandro_46
  • Nu online
yorroy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:11:
[...]

Toevallig net bezig ongeveer hetzelfde in te stellen, maar dan ook nog met plex erbij. Plex draai ik rechtstreeks op Raspbian en dan wil ik de rest in Docker zetten.

Je zou naar Openmediavault kunnen kijken. Hiermee creëer je in korte tijd een NAS. Docker is beschikbaar als plugin.
Techno Dad Life heeft een hoop tutorials op YouTube geplaatst over Openmediavault i.c.m. Docker.
Onderstaande images draaien op Debian en de zijn geoptimaliseerd voor SBC's.
Image kan je hier downloaden.
Hier een topic op Openmediavault specifiek voor de Rpi4.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

alesandro_46 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:10:
[...]
Je zou naar Openmediavault kunnen kijken. Hiermee creëer je in korte tijd een NAS. Docker is beschikbaar als plugin.
En werkt uitstekend, met een handige GUI voor de Docker plugin.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• yorroy
Freee!! schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:55:
[...]

En werkt uitstekend, met een handige GUI voor de Docker plugin.
Ik heb al eens eerder met openmediavault gewerkt op mijn vorige server. Ik wist niet dat er een rpi versie was.
Heb nu Raspbian met docker en daarop Portainer draaien, ook een erg handig gui

• icegodd
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-01 09:31
Vraag

Dit is mn eerst raspberry pi 3 b+ (marktplaats) en ik heb wat probleem ermee:

Boot niet op > geen beeld op HDMI.
Rode led blijft branden. (geen groen led)
pin 3.3v geeft 1.5v!!? (5v pin geeft 5v)

Volgens mij onderzoek is mn pi kapot (google short 0v op 3.3v pin = death), klopt het (ik hoop op een wonder/fix)?

• Freee!!

Freee!!

yorroy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:51:
[...]
Ik heb al eens eerder met openmediavault gewerkt op mijn vorige server. Ik wist niet dat er een rpi versie was.
Heb nu Raspbian met docker en daarop Portainer draaien, ook een erg handig gui
Persoonlijk vind ik de Docker interface van OMV wat handiger, enige dat ik daar mis en wel met Portainer direct kan zien, is het IP-adres.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 25-01 06:08
Wederom een Raspberry Pi 4 met twee nieuwe actieve koelers getest:

Suc6

• The-X
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-01 20:09
Freee!! schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:04:
[...]

Persoonlijk vind ik de Docker interface van OMV wat handiger, enige dat ik daar mis en wel met Portainer direct kan zien, is het IP-adres.
Wat ik begreep van het OMV forum is dat in OMV 5 de docker plugin op de schop gaat en dat er via de Portainer interface gewerkt gaat worden.

• nero355

nero355

PE4000 schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:38:
[YouTube: Raspberry Pi 4: More Active Cooling!]

Suc6
Ik heb niet de hele video gekeken (duurt mij te lang en lees liever een artikel en zo), maar die mini tower heatsink die als Preview te zien is vind ik echt GE-WEL-DIG!!! :D _O-

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 25-01 06:08
@nero355 Dan heb ik een overzicht voor je:

• GeeBee
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 26-01 16:18

GeeBee

Oddball

nero355 schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:06:
[...]

Ik heb niet de hele video gekeken (duurt mij te lang en lees liever een artikel en zo), maar die mini tower heatsink die als Preview te zien is vind ik echt GE-WEL-DIG!!! :D _O-
Duurt maar een kwartiertje en ondertussen genieten van een heerlijk Britse tongval.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• nero355

nero355

NICE! :)

En ook nog eentje met de herrie die wordt gemaakt toevallig ?

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

PE4000 schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:38:
[YouTube: Raspberry Pi 4: More Active Cooling!]

Suc6
Hmmm.... maar eens kijken of een Noctua NH-D15S ofzo te modden is voor de Pi 4. :P :+

Of een NZXT Kraken X72. :+

Wildfire wijzigde deze reactie 15-09-2019 23:34 (3%)

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Freee!!

Freee!!

The-X schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:01:
[...]
Wat ik begreep van het OMV forum is dat in OMV 5 de docker plugin op de schop gaat en dat er via de Portainer interface gewerkt gaat worden.
Ik heb ook zoiets begrepen en vind dat best wel jammer. Gelukkig ben ik niet van de GUI afhankelijk, command line kan ik ook heel veel regelen.

Freee!! wijzigde deze reactie 16-09-2019 08:53 (12%)

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 24-01 10:45
yorroy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:11:
[...]
Yep, "Raspbian Buster with desktop" via Link
Plex zal die er echt wel bij kunnen doen, want de systeembelasting hou ik makkelijk onder de 5%

Arriving Somewhere but not here....

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 23-01 19:40
Net de Raspberry Pi 4 binnen(4GB versie), behuizing met 1 klein ventilatortje zwevend erboven. Op 800Mhz gezet, 50 graden.

Heb Gnome 3.30 geïnstalleerd vanuit aptitude. Ben nogal fan van Gnome 3, vooral versie 3.32 en 3.34(dat super smooth is) https://www.youtube.com/watch?v=ElfpeiDHbwE

Snelheid op de raspberry pi met Gnome 3.30 is natuurlijk minder, ga later nog proberen om Gnome 3.34 erop te krijgen. Ik ga hem tevens voorzien van fatsoenlijke koel element met dubbele actieve koeling en overclocken naar 1.8Ghz in plaats van 800Mhz met nieuwste Firmware moet dat lukken.

Gnome 3.30 is een beetje te vergelijken met een lichte DE op de raspberry pi 1 & 2. Niet echt super snel, maar voelt tenminste wel aan als een volwaardige desktop. Raspbian zoals geleverd op de image van de foundation voelt echt zwaar gehandicapt majha.

Mijn plan:
Overklokken naar 1.8Ghz of 2Ghz + Goede actieve koeling + Gnome 3.34 erop krijgen en kijken waar het naar toe gaat !! In combinatie met goed werkende GPU :) Omdat het kan. Doel: Gnome 3 lekker draaiend krijgen op de Raspberry Pi 3 voor ECHTE desktop ervaring.

Immutable wijzigde deze reactie 29-09-2019 21:47 (15%)

• tafkaw
  • Laatst online: 26-01 18:01
Ik heb nog een Pi B (niet plus) rev 2 liggen. Daar wil ik graag een Volumio doos van maken. Deze heeft echter een 26 pins GPIO en een losse P5 connector. Dat heeft de Hifiberry DAC+ die ik gekocht heb natuurlijk niet, dus het moet even creatief.

De Hifiberry site zegt dat ze GPIO 18,19,20,21 gebruiken voor de communicatie. Nu zijn die functies ook beschikbaar op de P5 connector namelijk:

GPIO # - PIN - Func. - P5 # - PIN
GPIO18 - 12 - CLK - GPIO28 - 3
GPIO19 - 35 - FS - GPIO29 - 4
GPIO20 - 38 - DIN - GPIO30 - 5
GPIO21 - 40 - DOUT - GPIO31 - 6

Zie ik iets over het hoofd of kan dit gewoon? En welke dtoverlay moet ik dan laden, want daar zitten de GPIO's natuurlijk hard in. Kan ik daar de gewone hifiberry-dac voor gebruiken (die ook op de P5 ging vroeger) of een generieke I2S driver oid?

• nero355

nero355

@tafkaw : Heb je ook zonder DAC het geluid getest :?

Ik heb tegenwoordig een Raspberry Pi 3B als Internet Radio draaien met Pi MusicBox en het geluid is gewoon prima via de 3,5 mm. uitgang die weer met 2x RCA op een oudere stereo is aangelosten!

Totaal geen ruis of andere rare bijgeluiden ;)

• tafkaw
  • Laatst online: 26-01 18:01
nero355 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:33:
@tafkaw : Heb je ook zonder DAC het geluid getest :?

Ik heb tegenwoordig een Raspberry Pi 3B als Internet Radio draaien met Pi MusicBox en het geluid is gewoon prima via de 3,5 mm. uitgang die weer met 2x RCA op een oudere stereo is aangelosten!

Totaal geen ruis of andere rare bijgeluiden ;)
Maar de pi3 heeft een andere audiochip toch? En wat erachter hangt is een audiofiel ding, dus die hifiberry moet er toch maar aan... :9

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:33

Quakie

quakelen

Zojuist mijn eerste raspberry Pi besteld. Ik ben benieuwd. Ik ben toch voor de zekerheid voor een 4 met 4GB gegaan.
Ik ben nogal een beginner maar ik wil mijn slimme meter uitlezen met geloof ik domoticz, pi hole draaien, unifi controller.. Het liefst zonder docker.

In toekomst zou ik hem ook willen inzetten als NAS, denk nextcloud ofzo? Met een backup taak naar STACK.

Gaat ie dat trekken?

Ik teken nergens meer voor

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Quakie schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:03:
Zojuist mijn eerste raspberry Pi besteld. Ik ben benieuwd. Ik ben toch voor de zekerheid voor een 4 met 4GB gegaan.
Ik ben nogal een beginner maar ik wil mijn slimme meter uitlezen met geloof ik domoticz, pi hole draaien, unifi controller.. Het liefst zonder docker.

In toekomst zou ik hem ook willen inzetten als NAS, denk nextcloud ofzo? Met een backup taak naar STACK.

Gaat ie dat trekken?
In de basis moeten al die applicaties prima draaien, pas als je alle applicaties zeer intensief gaat gebruiken wordt het wat zwaarder, maar je moet wel erg ver gaan om de limiet te vinden.

Je hebt het over het uitlezen van de slimme meter, als het enkel daar om gaat zou ik geen Domoticz gebruiken maar een python script met Influxdb en Grafana. Domoticz werkt wat vreemd en is in mijn ogen overkill voor enkel het uitlezen van een slimme meter.

• Quakie

Quakie

quakelen

@Tsurany thanks, ga ik daar eens naar kijken... ik wil eigenlijk gewoon een website zien met mooie grafiekjes van mijn gebruik. Zodat ik beetje kan zie wat er gebeurd in huis..

Dacht zelf dat nextcloud zwaar was voor een Pi.

• KOOIN
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 26-01 10:09
Ik had via Amazon.de een nieuwe adapter gekocht van 5V. Nu wilde ik 'm net in het stopcontact steken, zie ik dat één van de contactpunten die je in het stopcontact steekt naar binnen staat (scheef dus). Ik heb 'm terug recht gebogen en deed 'm in het stopcontact. Nu kwam er een vonk van af.

Ik haal de adapter uit het stopcontact, boog het contactpunt nog wat rechter en deed 'm weer in het stopcontact. Geen vonk en de RPi start wel gewoon op met deze adapter. Maar kan dit gevaarlijk zijn?

• nero355

nero355

carebaer schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:28:
Ik had via Amazon.de een nieuwe adapter gekocht van 5V.
De officiële Raspberry Pi voeding mag ik hopen :?

Er zijn vonken en er zijn vonken dus wij kunnen zo niet zeggen hoe goed of slecht het is wat je hebt gedaan...

Maak anders eens een paar foto's van die adapter ?

• yorroy

Gaat ie dat trekken?
Ik heb een tijdje de P1 monitor van ztatz gebruikt. Die werkte behoorlijk goed en was erg licht. Misschien is dat iets voor je.

https://www.ztatz.nl

• gpgekko
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 11:21
Ik had via Amazon.de een nieuwe adapter gekocht van 5V. Nu wilde ik 'm net in het stopcontact steken, zie ik dat één van de contactpunten die je in het stopcontact steekt naar binnen staat (scheef dus). Ik heb 'm terug recht gebogen en deed 'm in het stopcontact. Nu kwam er een vonk van af.

Ik haal de adapter uit het stopcontact, boog het contactpunt nog wat rechter en deed 'm weer in het stopcontact. Geen vonk en de RPi start wel gewoon op met deze adapter. Maar kan dit gevaarlijk zijn?
Hoe scheef is scheef? Want de pinnen van eurostekkers staan naar mijn weten nagenoeg altijd licht naar elkaar toe gebogen.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
Ik zou me eerder zorgen maken over dat buigen dan over die vonk... Maar idd zonder glazen bol valt er weinig van te zeggen.

zcflevo.nl

• krizzziz
  • Laatst online: 26-01 23:37

Gaat ie dat trekken?
Ik heb deze P1 naar usb kabel via Ali https://s.click.aliexpress.com/e/5QyWbDCG

Werkt instant met Domoticz. Heel blij mee. Wel ff checken of deze ook werkt op jouw slimme meter.

krizzziz wijzigde deze reactie 05-10-2019 11:08 (4%)

ehhhh..HOI

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
yorroy schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Ik heb een tijdje de P1 monitor van ztatz gebruikt. Die werkte behoorlijk goed en was erg licht. Misschien is dat iets voor je.

[rant]
Weer zo'n stukje software wat een complete image voor een pi aanbiedt, wat prima naast andere software op een pi met raspbian zou kunnen draaien. Images voor een pi3 en pi4, een pi zero volstaat ook prima hiervoor. Waarom niet gewoon een .deb die je kunt installeren ?
[/rant]
Ik lees mijn meter uit met een pi zero, direct op de seriele poort met een paar weerstandjes en transistor om te inverteren, die hele setup kost minder dan de gemiddelde P1 kabel, laat staan dat je er een dedicated pi3 of pi4 voor moet gebruiken 8)7

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• KOOIN
@nero355 @gpgekko De ene pin stond zo ver naar binnen dat ik 'm niet eens in het stopcontact kon doen. Toen dus terug gebogen en bij het in het stopcontact steken zag ik even één 'schok'. Daarna nog wat bij gebogen en toen ging het goed zonder schok.

De adapter die ik heb is https://www.amazon.de/gp/product/B01JZE38QE.

Nog een andere vraag. Ik wil graag mijn RPi verbinden met wifi. Hiervoor volg ik deze instructies https://stadicus.github.i...t_20_pi.html#prepare-wifi.

Het resultaat voor mij is als volgt:

country=NL
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1
network={
ssid="wifinaam"
psk="password"
}

Dit klopt toch wat ik ingevuld heb? Als ik inlog op mijn KPN router zie ik echter de RPi er niet tussen staan. Blijkbaar doe ik toch wat verkeerd. Is de countrycode, wifi en wachtwoord hoofdlettergevoelig? Gebruik ik een verkeerde country code?

• Quakie

Quakie

quakelen

yorroy schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

Thanks maar als ik het goed lees is kan je dit niet er naast draaien. Ik wil afscheid nemen van docker oplossingen en alles op een os draaien

• yorroy
Quakie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:18:
[...]

Thanks maar als ik het goed lees is kan je dit niet er naast draaien. Ik wil afscheid nemen van docker oplossingen en alles op een os draaien
Ah ja dan wordt het lastig. Ik had me er verder niet in verdiept dus wist niet dat deze niet gewoon op Rasbian kan draaien.

• nero355

nero355

carebaer schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:55:
@nero355 @gpgekko De ene pin stond zo ver naar binnen dat ik 'm niet eens in het stopcontact kon doen. Toen dus terug gebogen en bij het in het stopcontact steken zag ik even één 'schok'. Daarna nog wat bij gebogen en toen ging het goed zonder schok.

De adapter die ik heb is https://www.amazon.de/gp/product/B01JZE38QE
Zo te zien ben je niet de enige die een gebogen exemplaar kreeg toegestuurd als ik daar de Reviews lees... ;)

Voor dat geld had je ook de originele voeding kunnen kopen :
- pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Zwart
- pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Wit

Pick one! :P

/EDIT :
u_nix_we_all schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:29:
[rant]
Weer zo'n stukje software wat een complete image voor een pi aanbiedt, wat prima naast andere software op een pi met raspbian zou kunnen draaien. Images voor een pi3 en pi4, een pi zero volstaat ook prima hiervoor. Waarom niet gewoon een .deb die je kunt installeren ?
[/rant]
Ik lees mijn meter uit met een pi zero, direct op de seriele poort met een paar weerstandjes en transistor om te inverteren, die hele setup kost minder dan de gemiddelde P1 kabel, laat staan dat je er een dedicated pi3 of pi4 voor moet gebruiken 8)7
Een repository mag uiteraard ook! :+

nero355 wijzigde deze reactie 05-10-2019 14:53 (27%)

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

/EDIT :

[...]

Repository, package, tarball, of desnoods een git repo met een installer script, voor mijn part een python virtual environment, er zijn talloze oplossingen die wmb allemaal beter zijn dan de "All your pi are belong to us" methode :p

Wie terrabyte zegt, is een neptweaker. Of zeg je ook megga- , gigga- en killo-bytes ? PSN: jaap_10

• Tsurany
  • Niet online
Quakie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:18:
[...]

Kijk even naar mijn posts in het P1 uitlezen topic, daar staat wel een mooie oplossing in.

• Quakie

Quakie

quakelen

@Tsurany thx. Ga daar eens neuzen

• KOOIN
Hah, ik heb ook de originele voeding maar ik had eentje nog met hogere Ampere/Voltage. Reden daarvan is dat de originele voeding het niet trekt om mijn RPi én SSD in leven te houden.

PS: Ik probeer een Raspiblitz Bitcoin node te draaien en die adviseren dus deze voeding vanwege hogere voltage. Opzetten van de node gaat echter ook niet echt van harte.. :'(
nero355 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:32:
[...]

Zo te zien ben je niet de enige die een gebogen exemplaar kreeg toegestuurd als ik daar de Reviews lees... ;)

Voor dat geld had je ook de originele voeding kunnen kopen :
- pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Zwart
- pricewatch: Raspberry Pi universal power supply Wit

Pick one! :P

/EDIT :

[...]

KOOIN wijzigde deze reactie 06-10-2019 18:44 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Nu online
Uhhhh... Een voeding met een hogere spanning zou ik niet bepaald adviseren eigenlijk... Een paar tienden volt kan 'ie misschien tegen maar anders is dat gewoon de boel slopen. Als je niet weet wat je doet, gewoon aan de specificaties houden!

zcflevo.nl

• JoeZuCK
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10:47

JoeZuCK

_Fonz > all.

Kun je meerdere projecten starten / laten lopen met 1 Rpi?

Stel ik wil hem gebruiken als NAS, PiHole en Unify controller. Of heb ik dan meerdere SD kaartjes nodig die je moet swappen.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
@JoeZuCK Gewoon de installatie files zoeken en kijken of er een mogelijkheid is om ze los op een raspbian installatie te laten draaien.
Voor zover is NAS alleen bestandsdeling. Daar moet je dan eigenlijk zorgen dat je de shares maakt. Of een stuk software daar voor gebruiken. Bijvoorbeeld met OpenMediaVault Link is een uitleg. Je kunt ieder andere daar voor gebruiken hoor.

Pihole kun je gewoon installeren. Volg de instructies en klaar.
Unify controller idem. Daar hoef je niets speciaals voor te doen. Dus 1 hoofdinstallatie en de rest er bij installeren.

Kijk even of je ergens kunt vinden hoe je met de hand installeert en dat is het eigenlijk.

Zit er zelf nog over te denken om de laatste Pi aan te schaffen en die te gebruiken als CarServer voor Plex. Het werkt nu op een Pi3B+. Het liefste wil ik de snelste variant van de 4 hebben, maar het kan zijn dat de adapter dan weer niet sterk genoeg is. De aansluiting in de auto kan volgens mij 15A aan. :+

Arunia wijzigde deze reactie 09-10-2019 08:56 (42%)

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Freee!!

Freee!!

JoeZuCK schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 05:56:
Kun je meerdere projecten starten / laten lopen met 1 Rpi?

Stel ik wil hem gebruiken als NAS, PiHole en Unify controller. Of heb ik dan meerdere SD kaartjes nodig die je moet swappen.
Zoals @Arunia al schreef, kan dat gemakkelijk. Ik heb oorspronkelijk mijn Raspberry Pi (3B+) als NAS aangeschaft, maar daarvoor is die eigenlijk iets te traag. Omdat de installatie van Pi-Hole niet helemaal goed ging, heb ik die onder Docker draaien (naast o.a twee Unbound containers). Het voordeel van de OpenMediaVault installatie, die @Arunia al aanried, is dat Docker vrij eenvoudig te activeren is, is één van de optionele plug-ins.

• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 26-01 23:51
carebaer schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:40:
Hah, ik heb ook de originele voeding maar ik had eentje nog met hogere Ampere/Voltage. Reden daarvan is dat de originele voeding het niet trekt om mijn RPi én SSD in leven te houden.

PS: Ik probeer een Raspiblitz Bitcoin node te draaien en die adviseren dus deze voeding vanwege hogere voltage. Opzetten van de node gaat echter ook niet echt van harte.. :'(

[...]
Ik heb ook net een externe SSD aan de Pi gehangen (oude 80GB Intel). Bij het installeren kreeg ik wel de gehele tijd voeding waarschuwingen.
Ik had nog een USB Y-kabel liggen en heb op die manier de SSD met een extra (iPad) adapter van stroom voorzien.
Ik moet e.e.a. nog wel even fatsoeneren in de meterkast. beetje rommelig zo.

• kneusteun
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 26-01 16:41

Is normaal, dat vonken kan gebeuren (vooral in wat oudere huizen) dan maakte de eerste pool contact en de tweede bijna, dan kan het wel eens vonken.

• kneusteun
carebaer schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:40:

[...]
De 5v kan soms over een langere kabel iets terug lopen. Als de afstand langer is dan 2 meter kan je best een 5.1 of 5.25V proberen. maar je kan altijd nameten wat er daadwerkelijk uitkomt.
Maar omdat je zegt SSD denk ik dat alleen Ampere de truc zou moeten doen.
Als je in de boot het regenboog logo krijgt dan is Voltage wat aan de lage kant.

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 26-01 21:39

Arfman

Drome!

Beginnersvraag hier, maar klopt het dat de Raspberry Pi 3B+ geen WOL (Wake On Lan) ondersteunt? Dat zou mijn plannen om hem in te zetten als goedkope Kodi box redelijk in de war schoppen, en ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n modern apparaat dat niet ondersteunt. Heb ik het mis?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Arfman schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:47:
Beginnersvraag hier, maar klopt het dat de Raspberry Pi 3B+ geen WOL (Wake On Lan) ondersteunt? Dat zou mijn plannen om hem in te zetten als goedkope Kodi box redelijk in de war schoppen, en ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n modern apparaat dat niet ondersteunt. Heb ik het mis?
De Pi heeft geen 'off' of 'stand-by' stand. Het is aan of uit. Daarna gaat ie niet meer aan. ;) Dus als je dat wilt schakelen, zul je een extra device ertussen moeten zetten. Of een andere singleboardcomputer.

I'm thankful for the Foo Fighters because I've never felt threatened by a foo
so that means they're doing a hell of a job on the frontlines!

• nero355

nero355

De 3B en 2B zijn een stukje zuiniger dan de 3B+ en 4 dus als die snel genoeg zijn dan kan je ze makkelijk 24/7 aan laten staan :? :)

@Arfman gewoon een POE splitter er tussen zetten:
https://nl.aliexpress.com/item/33035428356.html

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

Dat (ding) heeft toch niks met WOL (Wake On Lan) te maken? :? Tenzij je remote de PoE-poort aan de switch-kant kunt schakelen maar dat lijkt me meer een hack die dan beter op te lossen is door een (klik-aan-klik-uit / zwave) schakelaar tussen de muur en de voeding te plaatsen. :P

Evanescent wijzigde deze reactie 09-10-2019 23:46 (28%)

Evanescent schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:43:
[...]

Dat (ding) heeft toch niks met WOL (Wake On Lan) te maken? :?
:$ Oeps, verkeerd gelezen. Al die afkortingen ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Arfman

Arfman

Drome!

nero355 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:31:
[...]

De 3B en 2B zijn een stukje zuiniger dan de 3B+ en 4 dus als die snel genoeg zijn dan kan je ze makkelijk 24/7 aan laten staan :? :)
Dat kan, maar ik heb een nogal specifieke situatie. TV op de slaapkamer heeft 2 HDMI inputs. 1 wordt gebruikt voor de Chromecast, de andere dmv. een automatische splitter voor een Humax decoder en de Raspberry. Als de Pi altijd aan staat kan ik de decoder niet meer gebruiken omdat die splitter dat natuurlijk niet snapt. Daarnaast moet ik dan handmatig de library van Kodi steeds refreshen, terwijl dat nu bij het opstarten gebeurt.

Ik denk dat ik er maar een KlikAanKlikUit tussengooi, kan natuurlijk anno 2019 niet meer zo zijn dat je je bed uit moet :+

• nero355

nero355

Arfman schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:55:
Dat kan, maar ik heb een nogal specifieke situatie. TV op de slaapkamer heeft 2 HDMI inputs. 1 wordt gebruikt voor de Chromecast, de andere dmv. een automatische splitter voor een Humax decoder en de Raspberry. Als de Pi altijd aan staat kan ik de decoder niet meer gebruiken omdat die splitter dat natuurlijk niet snapt. Daarnaast moet ik dan handmatig de library van Kodi steeds refreshen, terwijl dat nu bij het opstarten gebeurt.
Koop toch een cheapass versterker en speakers! Probleem opgelost! :P
Ik denk dat ik er maar een KlikAanKlikUit tussengooi, kan natuurlijk anno 2019 niet meer zo zijn dat je je bed uit moet :+
Voor de Humax en Chromecast mag ik hopen :?

Tenzij je op corrupte kaartjes kickt >:) :+

/EDIT :
Evanescent schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 00:21:
Ja, je moet de Pi wel afsluiten voordat je de stroom eraf schakelt. ;)
Uiteraard! :)

nero355 wijzigde deze reactie 10-10-2019 16:56 (11%)

• Evanescent
  • Niet online

Evanescent

nero355 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:59:
[...]

Ja, je moet de Pi wel afsluiten voordat je de stroom eraf schakelt. ;)

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:05
[...]

Euhm, kodi doet toch een automatische library refresh?

who put a "stop payment" on my reality check

• kneusteun
nero355 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:59:
[...]

Koop toch een cheapass versterker en speakers! Probleem opgelost! :P

[...]

Gewoon USB boot, daarmee sluit je corrupte kaartjes uit, tenminste hier er nooit meer last van gehad.

• Tsurany
  • Niet online
[...]

HDMI switch met afstandsbediening aanschaffen? Dat kost je de wereld niet.
rinkel schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:21:
[...]

Ik heb ook net een externe SSD aan de Pi gehangen (oude 80GB Intel). Bij het installeren kreeg ik wel de gehele tijd voeding waarschuwingen.
Ik had nog een USB Y-kabel liggen en heb op die manier de SSD met een extra (iPad) adapter van stroom voorzien.
Ik moet e.e.a. nog wel even fatsoeneren in de meterkast. beetje rommelig zo.
Ik weet niet wat een RaspberryPi 4 gebruikt qua stroom maar de rest verbruikt, zelfs onder full load, maximaal 5 watt. Met een 2A charger heb je dus nog 5 watt over om een SSD van stroom te voorzien.

Bron: https://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/power-consumption

• rinkel
Tsurany schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:10:

[...]

Ik weet niet wat een RaspberryPi 4 gebruikt qua stroom maar de rest verbruikt, zelfs onder full load, maximaal 5 watt. Met een 2A charger heb je dus nog 5 watt over om een SSD van stroom te voorzien.

Bron: https://www.pidramble.com/wiki/benchmarks/power-consumption
Ik was er natuurlijk vergeten bij te vermelden dat het gaat om een Rpi 3B+, maar die zou zelfs minder moeten gebruiken.
Ik had de originele adapter er aan, maar kreeg bij installeren steeds de undervoltage-melding (en het bliksempje rechtsboven)

Ik heb voor de zekerheid een 4A-microUsb adapter besteld, hopelijk hoef ik dan niet met die Y-kabel te werken.

• alesandro_46
  • Nu online
[...]

Wellicht is Watchdog iets voor je?

• Arfman

Arfman

Drome!

Bedankt voor de tips/adviezen! Ik ga echter geen versterker kopen of andere kosten maken, ik was vooral verbaasd dat zo'n dingetje een basic feature als WOL mist. Ik zie zelfs dat de Pi 4 ook weer WOL mist 8)7

• Tsurany
  • Niet online
Arfman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:41:
Bedankt voor de tips/adviezen! Ik ga echter geen versterker kopen of andere kosten maken, ik was vooral verbaasd dat zo'n dingetje een basic feature als WOL mist. Ik zie zelfs dat de Pi 4 ook weer WOL mist 8)7
Doet me een beetje hier aan denken:

Daarnaast is het de vraag of dit echt zo'n basic feature is in een apparaat dat zo weinig stroom gebruikt dat je hem net zo goed permanent aan kan laten staan.

• rinkel
Net de nieuwe 4A adapter aangesloten. De pi even op de monitor. SSD eraan en alles werkt top.
Moest wel even de kabel verlengen (solderen) en merkte dat die behoorlijk dik is. Toch maar even een gewone elektrakabel gebruikt voor verlengen.

• Freee!!

Freee!!

Ik heb net gezien, dat de OpenMediaVault installatie een WOL-plugin heeft. Ik weet niet hoe goed die is, gebruik die plugin zelf niet.

• mcDavid
  • Nu online
Arfman schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:41:
Je moet dat wel even in perspectief zien he. Een idle RPi verbruikt way minder stroom dan welke andere PC dan ook die op WOL broadcasts zit te wachten. Ik weet ook niet echt wat je er precies mee op zou schieten, want als je de SOC zou willen uitschakelen, moet je dus een extra chip toevoegen die netwerkverkeer afhandelt... Iets waarvan we juist zo blij zijn dat de RPi 4 dat niet meer nodig heeft...

zcflevo.nl

• Arfman

Arfman

Drome!

Allemaal valide argumenten, alleen werkt het voor mijn specifieke situatie niet. Maar goed, offtopic :)

Gebruik overigens naar volle tevredenheid een pi 1 als pihole en ben van plan een pi 4 te gaan gebruiken als 4k media player.

• nero355

nero355

Arfman schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:46:
Gebruik overigens naar volle tevredenheid een pi 1 als pihole en ben van plan een pi 4 te gaan gebruiken als 4k media player.
Waarom eigenlijk geen Vero 4K+, Xiaomi Mi Box 2S, enz... :?

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, iemand hier een idee of de Pi 4 werkt met een VGA adapter zoals deze?

Heb zitten googlen maar lees alleen over problemen met passieve HDMI naar VGA converters, niet zozeer een VGA adapter die je op de GPIO pins drukt.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 19-01 21:43
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:02:
Vraagje, iemand hier een idee of de Pi 4 werkt met een VGA adapter zoals deze?

[Afbeelding]

Heb zitten googlen maar lees alleen over problemen met passieve HDMI naar VGA converters, niet zozeer een VGA adapter die je op de GPIO pins drukt.
Ik heb er over gelezen, leuke bedacht en het schijnt te werken. Het enige nadeel is dat je daarmee zo ongeveer alle GPIO pennen verbruikt. Het hangt er vanaf wat je toepassing is. Ik zou er eerder voor kiezen om HDMI te gebruiken of als je echt VGA nodig hebt dit extern om te zetten. Maar wanneer je per se VGA moet hebben en je het geen probleem vindt dat dit ding zowat al je GPIO's opslokt dan is het een prima oplossing.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

FrankHe schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 17:20:
[...]

Ik heb er over gelezen, leuke bedacht en het schijnt te werken. Het enige nadeel is dat je daarmee zo ongeveer alle GPIO pennen verbruikt. Het hangt er vanaf wat je toepassing is. Ik zou er eerder voor kiezen om HDMI te gebruiken of als je echt VGA nodig hebt dit extern om te zetten. Maar wanneer je per se VGA moet hebben en je het geen probleem vindt dat dit ding zowat al je GPIO's opslokt dan is het een prima oplossing.
Ik heb dit in gebruik op een 3B+ waar het prima bij werkt, wilde echter upgraden naar een 4 vanwege de additionele snelheid, zou gewoon moeten kunnen toch?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• FrankHe
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 19-01 21:43
Sp33dFr34k schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:14:
[...]

Ik heb dit in gebruik op een 3B+ waar het prima bij werkt, wilde echter upgraden naar een 4 vanwege de additionele snelheid, zou gewoon moeten kunnen toch?
Ik heb er geen ervaring mee maar je zou verwachten dat het gewoon zou moeten werken.

• nero355

nero355

Sp33dFr34k schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:14:
Dan kan je het toch gewoon testen als je een Pi 4 bestelt :?

En ons uiteraard de uitkomst laat weten! :P :+

Ik gok dat het gewoon werkt, want er is niks aan de GPIO pins veranderd...

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

nero355 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 18:44:
[...]

Dan kan je het toch gewoon testen als je een Pi 4 bestelt :?

En ons uiteraard de uitkomst laat weten! :P :+

Ik gok dat het gewoon werkt, want er is niks aan de GPIO pins veranderd...
True, lang verhaal maar mijn 3B+ zit verstopt in een arcadekast om 15khz te draaien via VGA. Power, beeld, audio, controls via usb is allemaal connected aan de kast. Nu is de usb-c voeding anders, dus die kabel moet ik al aanpassen. Verder heb ik een custom behuizing waar die vga connector netjes in past. Met nog heatsinkjes voor de koeling. Maar sommige games trekt ie net niet lekker, vandaar dit kleine onderzoekje, veel werk maar ik weet nog niet hoeveel resultaat... :)

• nero355

nero355

Sp33dFr34k schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:06:
True, lang verhaal maar mijn 3B+ zit verstopt in een arcadekast om 15khz te draaien via VGA. Power, beeld, audio, controls via usb is allemaal connected aan de kast. Nu is de usb-c voeding anders, dus die kabel moet ik al aanpassen. Verder heb ik een custom behuizing waar die vga connector netjes in past. Met nog heatsinkjes voor de koeling.
Maar sommige games trekt ie net niet lekker, vandaar dit kleine onderzoekje, veel werk maar ik weet nog niet hoeveel resultaat... :)
Zou je ook eventueel eerst buiten de kast kunnen testen neem ik aan, voordat je de zooi inbouwt/customized ?

• KOOIN
Ik moet mezelf corrigeren want het gaat om een HDD!

Alles lijkt goed te werken overigens. Geen foutmeldingen o.i.d.
kneusteun schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:50:
[...]

De 5v kan soms over een langere kabel iets terug lopen. Als de afstand langer is dan 2 meter kan je best een 5.1 of 5.25V proberen. maar je kan altijd nameten wat er daadwerkelijk uitkomt.
Maar omdat je zegt SSD denk ik dat alleen Ampere de truc zou moeten doen.
Als je in de boot het regenboog logo krijgt dan is Voltage wat aan de lage kant.

• Markos
  • Laatst online: 09:51

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Kan je een Raspberry Pi (2/3/4) met 4 monitoren verbinden via DVI, mirror. Het lijkt mij van wel, maar ik krijg het zo snel niet gevonden waarin dit bevestigd wordt.
Ik wil namelijk een soort (budget) media center in het midden van een ruimte neerzetten zodat iedereen vanuit elke hoek naar hetzelfde scherm kan kijken. (Bijvoorbeeld een emulator draaien met bluetooth controllers zodat je vanuit elke hoek tegen elkaar kunt spelen zonder dat je echt daadwerkelijk naast elkaar hoeft te zitten :9 )

Moet je hiervoor een speciale hdmi>dvi adapter gebruiken? En kan je dan vervolgens gewoon een 1x4 dvi splitter of 3x een 1x2 dvi splitter gebruiken? (Dat laatste lijkt me het goedkoopste voor dit budget systeem, maar het is wat omslachtig. Hdmi > DVI en dan DVI > 2xDVI en vervolgens op beide DVI poorten weer een DVI > 2xDVI
Edit: vga splitter mag eventueel ook want ik zie dat dat enorm scheelt in de prijs.

(het is erg beun, maar als het werkt dan werkt het :+ )

Markos wijzigde deze reactie 21-10-2019 14:10 (4%)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

nero355 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 19:08:
[...]

[...]

Zou je ook eventueel eerst buiten de kast kunnen testen neem ik aan, voordat je de zooi inbouwt/customized ?
Ja, dat buiten de kast testen is sws de bedoeling, maar ik wilde alvast bekijken of er longterm opties zijn. Die connector moet makkelijk lukken, echter is de behuizing een ander verhaal.

• Liquid-Man
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:17
@Markos Ik heb in het verleden een 4-weg HDMI-splitter aan een RPI gehangen, deze was wel los gevoed, lijkt me dus niet echt een probleem wanneer je iets vergelijkbaar pakt met DVI.

Maar waarom de DVI? Heb je de schermen al en hebben deze geen HDMI?
Maar dan zou je uitkomen op zoiets: https://www.allekabels.nl...vi-splitter-4-poorts.html
Met dan de input kabel een HDMI naar DVI verloopkabel.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Liquid-Man schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:45:
@Markos Ik heb in het verleden een 4-weg HDMI-splitter aan een RPI gehangen, deze was wel los gevoed, lijkt me dus niet echt een probleem wanneer je iets vergelijkbaar pakt met DVI.

Maar waarom de DVI? Heb je de schermen al en hebben deze geen HDMI?
De schermen staan er idd al en hebben enkel DVI en VGA (en de 4:3 verhouding is prima voor het emulatorwerk)
Maar dan zou je uitkomen op zoiets: https://www.allekabels.nl...vi-splitter-4-poorts.html
Met dan de input kabel een HDMI naar DVI verloopkabel.
Die had ik inderdaad ook gevonden (bij conrad 75 euro) maar is dus best prijzig. VGA is echt een heel stuk goedkoper en voor af en toe wat filmpjes en emulatie spellen lijkt mij dat meer dan voldoende. Ik weet alleen niet hoe goed VGA werkt op de RPi, want volgens mij heb je dan een actieve adapter nodig?

• Liquid-Man
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:17
Ik heb geen ervaring over VGA op een RPI, maar als ik zo snel hierboven lees wordt daar ook al het e.e.a. over geschreven.
Of misschien gaan voor:
https://www.onlinekabelsh...t-voedingsadapter-4k-30hz
Samen met goedkope HDMI naar DVI verloopkabels?

• nero355

nero355

Markos schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:58:
De schermen staan er idd al en hebben enkel DVI en VGA (en de 4:3 verhouding is prima voor het emulatorwerk)
4:3 of 5:4 :? Ik gok het laatste, want de 4:3 TFT modellen kan je op één hand tellen! ;)

/EDIT :
Tadango schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:03:
TIP: Koop een HDMI - VGA kabel MET audio uitgang, want de analoog van de PI is echt waardeloos.
Tot nu toe valt er prima te leven met die van de Pi 3B :)

nero355 wijzigde deze reactie 21-10-2019 15:08 (31%)

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Voor VGA uit de HDMI poort heb je inderdaad een actieve adapter nodig. Deze werkt dan wel prima zover ik heb kunnen testen (17inch monitor, 1280x1024 met retropie ;)). Een passieve adapter werkt echt niet (had een verkeerde besteld...)

TIP: Koop een HDMI - VGA kabel MET audio uitgang, want de analoog van de PI is echt waardeloos.

• Tadango
  • Nu online
nero355 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:03:
Als je de speakers niet voedt met dezelfde voeding als de PI is het acceptabel, anders echt niet. Toch blijf het een slechte audio uitgang :(

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

nero355 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:03:
[...]

4:3 of 5:4 :? Ik gok het laatste, want de 4:3 TFT modellen kan je op één hand tellen! ;)

/EDIT :

[...]

Excuses 5:4 inderdaad :+

Dan moet ik maar eens op zoek naar een goede hdmi>vga adapter (hoopte het bij conrad oid te kunnen bestellen)
Tadango schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:03:
Voor VGA uit de HDMI poort heb je inderdaad een actieve adapter nodig. Deze werkt dan wel prima zover ik heb kunnen testen (17inch monitor, 1280x1024 met retropie ;)). Een passieve adapter werkt echt niet (had een verkeerde besteld...)

Weet je een kabel met audio die geschikt is?

• Tadango
  • Nu online
Markos schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:16:
Weet je een kabel met audio die geschikt is?
Volgens mijn zijn alle kabels met audio uitgang actief, en dus geschikt. Er is immers een converter nodig voor de HDMI omzetting. Een passieve kabel verwacht dat de uitgang omschakelt naar VGA en dan vervalt de audio altijd.

EDIT: Bv
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Tadango wijzigde deze reactie 21-10-2019 15:20 (16%)

• nero355

nero355

Tadango schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:10:
Als je de speakers niet voedt met dezelfde voeding als de PI is het acceptabel, anders echt niet. Toch blijf het een slechte audio uitgang :(
Raspberry Pi 3B => 3,5 mm. naar 2x RCA uitgang L/R van een meter of 5 => Oude Stereo via AUX ingang = Fantastisch geluid elke dag via Internet Radio! :)

Nieuwtje?

downloads: Ubuntu 19.10

The Raspberry Pi 4 Model B is supported by Ubuntu 19.10. The latest board from the Raspberry Pi Foundation offers a faster system-on-a-chip with a processor that uses the Cortex-A72 architecture (quad-core 64-bit ARMv8 at 1.5GHz) and offers up to 4GB of RAM. With the Raspberry Pi 4 Model B, developers get access to a low-cost board, powerful enough to orchestrate workloads at the edge with MicroK8s.

Donate ETH

• Reinder83
  • Laatst online: 10:12
kraades schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:46:
Nieuwtje?

downloads: Ubuntu 19.10

The Raspberry Pi 4 Model B is supported by Ubuntu 19.10. The latest board from the Raspberry Pi Foundation offers a faster system-on-a-chip with a processor that uses the Cortex-A72 architecture (quad-core 64-bit ARMv8 at 1.5GHz) and offers up to 4GB of RAM. With the Raspberry Pi 4 Model B, developers get access to a low-cost board, powerful enough to orchestrate workloads at the edge with MicroK8s.
Niet nieuw, kon al een tijdje, zie ook: https://ubuntu.com/download/iot/raspberry-pi

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-01 21:40
Helaas is een tijd geleden mijn geheugenkaart van de MagicMirror defect geraakt ( corrupt ) ik kan er niks meer mee. Gelukkig heb ik toen der tijd een back-up gemaakt.

Deze heb ik op een nieuw kaartje gezet, maar het groene lampje wat knippert op de RPI blijft constant branden. En verder krijg ik ook geen scherm te zien. Tevens zie ik hem ook niet terug in de DHCP pool van het modem.

Ik heb via 2 programma's nu al geprobeerd de back-up op de kaart te plaatsen. Tevens heb ik ook 2 verschillende kaartje getest. Doe ik iets fout of moet ik nog iets aanpassen voordat het gaat werken?
De kaartje wat ik voorzien heb van een back-up heb ik overigens ook in een werkende RPI getest, zodat ik kan uitsluiten dat de RPI zelf defect. In een andere RPI werken de kaartjes ook niet.

• Freee!!

Freee!!

Racer89 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:06:
Helaas is een tijd geleden mijn geheugenkaart van de MagicMirror defect geraakt ( corrupt ) ik kan er niks meer mee. Gelukkig heb ik toen der tijd een back-up gemaakt.

Deze heb ik op een nieuw kaartje gezet, maar het groene lampje wat knippert op de RPI blijft constant branden. En verder krijg ik ook geen scherm te zien. Tevens zie ik hem ook niet terug in de DHCP pool van het modem.

Ik heb via 2 programma's nu al geprobeerd de back-up op de kaart te plaatsen. Tevens heb ik ook 2 verschillende kaartje getest. Doe ik iets fout of moet ik nog iets aanpassen voordat het gaat werken?
De kaartje wat ik voorzien heb van een back-up heb ik overigens ook in een werkende RPI getest, zodat ik kan uitsluiten dat de RPI zelf defect. In een andere RPI werken de kaartjes ook niet.
Dan ben ik bang, dat je backup niet goed is.

• El_Bartholomew
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-01 07:04
Ik heb een vraagje ivm de Rasberry (4) op een Samsung (QE55Q7FAM) met een smart hub.
Ik krijg de PI niet aangesloten in die zin dat ik door een heel menu moet heen worstelen bij sources om een device toe te voegen en de PI staat niet in die lijst.
Kies ik om het even welk apparaat zoals xbox dan krijg ik hem uiteindelijk wel te zien maar als ik de TV uitzet kan ik telkens opnieuw door het hele proces heen worstelen.
Ook werkt CEC niet.

Weet niet of iemand ervaring en succes heeft met de smart hub van Samsung, op dat gebied mis ik de plug & play van vroeger, gewoon kabeltje in hdmi en bij sources kiezen de welke en spelen maar.

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-01 21:40
Freee!! schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:50:
[...]

Dan ben ik bang, dat je backup niet goed is.
Lijkt er wel op. Gisteren maar alles opnieuw geïnstalleerd en nu werkt hij weer. Gelukkig wel een kopie van de config gemaakt. Die ga ik straks proberen en kijken of deze wel werkt.

Edit; Config staat er inmiddels op, alles lijkt weer te werken behalve Domoticz helaas.

Racer89 wijzigde deze reactie 29-10-2019 18:55 (11%)

• skank
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15-01 17:42
Kan ik volgende dingen op 1 pi zetten:
- ubiquiti controller
- pi-hole
- home assistant
(eventueel nog connecteren met digitale meter gas en elec.)

Wat moet ik dan draaien?

Welke pi raden jullie dan aan? (incl lader, geheugenkaart, pi case).

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Nu online
skank schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:30:
Kan ik volgende dingen op 1 pi zetten:
- ubiquiti controller
- pi-hole
- home assistant
(eventueel nog connecteren met digitale meter gas en elec.)

Wat moet ik dan draaien?

Welke pi raden jullie dan aan? (incl lader, geheugenkaart, pi case).
Wanneer je Hass.io draait, kun je daarbinnen een unifi controller en pi-hole draaien middels add-ons. Je maakt daarmee je RPI wel heel belangrijk in je netwerk. Vooral Pi-Hole zou ik afzonderlijk, dedicated op een Pi draaien (een Pi-Zero is hiervoor voldoende). De rest draait bij mij moeiteloos op een RPI 3B.

JayOne wijzigde deze reactie 30-10-2019 18:57 (8%)

What's the speed of dark?

Pagina: 1 ... 43 ... 47 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True