Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• kevinkoster
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22-11 12:37
Hoeveel RAM denken jullie dat ik nodig heb?

Ik heb nu een Rpi 2B+ met volgens mij 512MB RAM. Voor Domoticz was dat prima, maar OctoPi draait er niet zo soepel op. Het 3d-printen vanaf een sd-kaartje gaat soepeler dan via OctoPi. Hij hapert dan een beetje, vooral bij complexe vormen en cirkels. De cpu zit dan aan zijn max.

Ik wil nu een Rpi 4 er bij kopen, maar twijfel tussen de verschillende versies. 1GB zal vast genoeg zijn om OctoPi + Domoticz te draaien, maar ik ben ook van plan de OctoLapse functie te gebruiken om vette timelapses te kunnen maken en wie weet welk project ik in de toekomst nog zal starten. Ik ben ook bang dat nu er 4GB beschikbaar is, er ook meer applicaties ontwikkeld zullen worden die meer RAM nodig hebben. Wat denken jullie? Is 1 of 2 GB ruim voldoende, of is het beter om twee tientjes meer uit te geven om het op safe te spelen? :)

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:34
kevinkoster schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:15:
Hoeveel RAM denken jullie dat ik nodig heb?

Ik heb nu een Rpi 2B+ met volgens mij 512MB RAM. Voor Domoticz was dat prima, maar OctoPi draait er niet zo soepel op. Het 3d-printen vanaf een sd-kaartje gaat soepeler dan via OctoPi. Hij hapert dan een beetje, vooral bij complexe vormen en cirkels. De cpu zit dan aan zijn max.

Ik wil nu een Rpi 4 er bij kopen, maar twijfel tussen de verschillende versies. 1GB zal vast genoeg zijn om OctoPi + Domoticz te draaien, maar ik ben ook van plan de OctoLapse functie te gebruiken om vette timelapses te kunnen maken en wie weet welk project ik in de toekomst nog zal starten. Ik ben ook bang dat nu er 4GB beschikbaar is, er ook meer applicaties ontwikkeld zullen worden die meer RAM nodig hebben. Wat denken jullie? Is 1 of 2 GB ruim voldoende, of is het beter om twee tientjes meer uit te geven om het op safe te spelen? :)
Ik koop gewoon de 4, dat beetje prijsverschil, boeiend. ;)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Is dit het juiste topic om een vraag te stellen over een backupscriptje voor m'n rPi of moet ik dan in een obscuur Unix-hoekje zijn? :+

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

sOid schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 08:58:
Is dit het juiste topic om een vraag te stellen over een backupscriptje voor m'n rPi of moet ik dan in een obscuur Unix-hoekje zijn? :+
Lees maar een stukje terug, ik heb wel eens wat gepost. Op het moment is mijn script weer onder handen, dus de laatste versie ga/kan ik nog niet posten.

EDIT:
Zie: Freee!! in "Raspberry Pi - deel 2"

Freee!! wijzigde deze reactie 04-08-2019 11:49 (8%)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• sOid
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:46:
[...]

Lees maar een stukje terug, ik heb wel eens wat gepost. Op het moment is mijn script weer onder handen, dus de laatste versie ga/kan ik nog niet posten.

EDIT:
Zie: Freee!! in "Raspberry Pi - deel 2"
Grappig, dat is praktisch hetzelfde script als dat ik heb draaien. Is dat van origine deze?

Het werkt bij mij prima, maar hij delete de oude backups na de ingestelde retention niet. Werkelijk geen idee waar het aan ligt.

• Freee!!

Freee!!

sOid schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:14:
[...]
Grappig, dat is praktisch hetzelfde script als dat ik heb draaien. Is dat van origine deze?
Klopt, maar ik kan mijn posts hier een stuk gemakkelijker terugvinden.
Het werkt bij mij prima, maar hij delete de oude backups na de ingestelde retention niet. Werkelijk geen idee waar het aan ligt.
Daar heb ik geen problemen mee, ergens een typo in de verwijder-regel :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• sOid
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

Klopt, maar ik kan mijn posts hier een stuk gemakkelijker terugvinden.

[...]

Daar heb ik geen problemen mee, ergens een typo in de verwijder-regel :?
Nee, daar lijkt het niet op.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
# Declare vars and set standard values
backup_path=/mnt/backup
retention_days=3

# Check that we are root!
if [[ ! $(whoami) =~ "root" ]]; then
echo ""
echo "**********************************"
echo "*** This needs to run as root! ***"
echo "**********************************"
echo ""
exit
fi

# Check to see if we got command line args
if [ ! -z $1 ]; then
   backup_path=$1
fi

if [ ! -z $2 ]; then
   retention_days=$2
fi

# Create trigger to force file system consistency check if image is restored
touch /boot/forcefsck

# Perform backup
dd if=/dev/mmcblk0 of=$backup_path/$HOSTNAME.$(date +%Y%m%d).img bs=1M

# Remove fsck trigger
rm /boot/forcefsck

# Delete old backups
find $backup_path/$HOSTNAME.*.img -mtime +$retention_days -type f -delete

Ik pas 'm wel toe via smb/cifs met username en password. Volgens mij staan de permissions van die user gewoon goed...

Edit: dit is hoe ik de mount in fstab heb ingevoerd.

code:
1
//192.168.178.96/Data/Backups/RaspberryPi /mnt/backup cifs username=*****,password=******,iocharset=utf8 0 0

Als ik de eigenschappen van de backups bekijk, staat er user en group als root. Dat is niet wat ik in fstab heb ingevoerd, maar komt waarschijnlijk doordat het script door root uitgevoerd moet worden. Daar zal het dus aan liggen.

code:
1
-rwxr-xr-x 1 root root 31914983424 Aug  4 03:37 raspberrypi.20190804.img

Enig idee hoe ik dit kan fiksen?

sOid wijzigde deze reactie 07-08-2019 09:03 (17%)

• BosGnoom
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 05-12 13:36
Als je een script als root uitvoert, is het niet gek dat de bestanden dan ook als user=root weggeschreven worden. Je zou een chown pi.pi <bestandnaam> oid kunnen gebruiken om de eigenaar te veranderen.

• sOid
  • Niet online
BosGnoom schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:42:
Als je een script als root uitvoert, is het niet gek dat de bestanden dan ook als user=root weggeschreven worden. Je zou een chown pi.pi <bestandnaam> oid kunnen gebruiken om de eigenaar te veranderen.
Dat zou inderdaad kunnen. Maar ik ben wel benieuwd hoe @Freee!! dat heeft aangepakt, aangezien hij hetzelfde script heeft draaien.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp: ik draai 'm als root op de rPi, dat is toch een andere root dan op m'n Synology? Ik heb juist een extra user aangemaakt die de NAS via een SMB share benadert en alleen toegang heeft tot die share. Verder niks. Komt wat onlogisch over dat je dan vervolgens wel als root kan wegeschrijven zonder daarvoor apart in te loggen.

• BosGnoom
  • Laatst online: 05-12 13:36
@sOid Er zit een verschil in de toegangsrechten vanuit je NAS om via cifs een share te mogen mounten en de gebruiker (uid) waarmee je files aanmaakt op die share. Lees maar eens de man page van cifs.mount: https://linux.die.net/man/8/mount.cifs

Je zou op de NAS de gebruikers uid moeten opzoeken en die als optie meegeven bij het mounten van je share, volgens mij heb je 'm dan hoe je het wil hebben...

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:32
sOid schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen. Maar ik ben wel benieuwd hoe @Freee!! dat heeft aangepakt, aangezien hij hetzelfde script heeft draaien.

Wat ik alleen niet helemaal begrijp: ik draai 'm als root op de rPi, dat is toch een andere root dan op m'n Synology? Ik heb juist een extra user aangemaakt die de NAS via een SMB share benadert en alleen toegang heeft tot die share. Verder niks. Komt wat onlogisch over dat je dan vervolgens wel als root kan wegeschrijven zonder daarvoor apart in te loggen.
Root kan alles.
Als je wil voorkomen dat de owner/group van de img file root is, kun je het dd commando als een andere user uitvoeren.
Edit: dit geldt voor NFS mounts, niet CIFS.

• sOid
  • Niet online
@BosGnoom Right! Ik heb nu de UID aan de cifs mount toegevoegd en het scriptje gestart. Ben benieuwd!

@teaser Ik snap dat root alles kan, maar wat ik niet snap is dat root op de Pi (waar ik het script dus onder root laat draaien) ook als root kan schrijven op de Synology. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Of schrijft de root van de Pi het alleen onder die naam weg op de Synology, maar is het niet écht de root ván de Synology?

Sorry voor het wellicht wat warrige verhaal, weet niet hoe ik het beter kan verwoorden :/

• teaser
sOid schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:44:
@teaser Ik snap dat root alles kan, maar wat ik niet snap is dat root op de Pi (waar ik het script dus onder root laat draaien) ook als root kan schrijven op de Synology. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Of schrijft de root van de Pi het alleen onder die naam weg op de Synology, maar is het niet écht de root ván de Synology?

Sorry voor het wellicht wat warrige verhaal, weet niet hoe ik het beter kan verwoorden :/
Op welke manier mount je eigenlijk?
Indien NFS: root heeft altijd uid=0, dus root op je nas en op de rpi zijn wel 'dezelfde'.
Indien CIFS: deze kent geen linux permissies, maar doet uitschijnen dat alle files van je share degene zijn waarmee je gemount hebt (zie uitleg onderaan de man-page waar hierboven naar werd gelinkt).

• sOid
  • Niet online
@teaser Mount 'm met CIFS. Want blijkbaar kan met NFS geen username/password meegeven bij de mount. Correct me if i'm wrong.

Script is net klaar met draaien. Ls -la van de mount op de Pi:

code:
1
-rwxr-xr-x 1 1033 root 31914983424 Aug  7 12:35 raspberrypi.20190807.img

Ls -la van de folder op de Synology (ingelogd met adminaccount):

code:
1
-rwxrwxrwx+ 1 pibackup users 31914983424 Aug  7 12:35 raspberrypi.20190807.img

Grappig; de Pi ziet dus een andere user (nu blijkbaar UID, eerst was dat ook root) dan de Syno (die ziet wel de juiste user en group).

Ik wacht de reactie van @Freee!! wel even af. Ben benieuwd hoe hij 'm heeft draaien. Wellicht is de mount via cifs het probleem.

• teaser
Om te kunnen deleten heb je ook schrijfrechten nodig op de directory. Dus een chmod of chown op de Synology van die directory en het zou moeten werken.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 05-12 10:09
Zou booten vanaf usb 3, volledig zonder sd kaart, ooit ondersteund worden op de RPI4? Op de 3 kan ik vanaf USB booten maar ik lees niks meer over de status op de 4. Ik wil de RPI 4, 4GB als server gaan inzetten maar moet wachten tot dit ondersteund wordt(en ook tot Ubuntu server de 4 ondersteunt trouwens).

• Freee!!

Freee!!

sOid schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:44:
[...]
Ik wacht de reactie van @Freee!! wel even af. Ben benieuwd hoe hij 'm heeft draaien. Wellicht is de mount via cifs het probleem.
Als root, mount opdracht in /etc/fstab ziet er als volgt uit:

code:
1
//192.168.2.252/Ewent/Backups/Backup_Raspberry_Pi /mnt/backup cifs comment=systemd.automount,defaults,rw,username=admin,password=<password>,uid=1000,gid=46 0 0

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Voor cifs shares gebruik ik tegenwoodig autofs
https://help.ubuntu.com/community/Autofs

Dat is net wat minder clunky dan het in fstab gooien

Repareren doe je zo.

• sOid
  • Niet online
@teaser De rechten van die user op de Syno staan wel goed, dus daar ligt het denk ik niet aan.

@Freee!! Dank, dat ziet er net wat anders uit dan bij mij. Ga ik mee experimenteren.

@Sine Ook dank, ga ik bestuderen!

• Sine
Voor de volledigheid.

Een regel in mijn auto.cifs ziet er dan zo uit:

code:
1
Series    -fstype=cifs,credentials=/home/leecher/.smbcredentials,vers=3.02,iocharset=utf8,sec=ntlmv2,uid=1000,gid=1000  ://192.168.10.10/Series

En in auto.master

code:
1
2
+auto.master
/cifs  /etc/auto.cifs    --timeout=600 --ghost

/cifs moet je dan aanmaken, alle gemounte dirs daarin (in dit geval Series) worden automagisch aangemaakt op het moment dat ze mountable zijn.

Ofwel, bij geen mount bestaat ook het mountpoint niet (bonus!)

Repareren doe je zo.

• sOid
  • Niet online
@Sine @Freee!! Grappig; hij doet het nu zonder problemen. Na het toevoegen van UID dus, verder niks. Blijkbaar heeft dat toch iets gedaan?

• kevinkoster
Rpi4 4GB besteld :)

Heeft iemand een model om te 3d-printen van een case die compatible is met de fan shim?

• GeeBee
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 02-12 22:46

GeeBee

Oddball

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• kevinkoster
Top, dank je! Precies wat ik zocht. Ik had wel even gezocht ja, maar had hem gemist doordat de foto thumbnail niet op een case leek 🙄 gelukkig heb jij beter opgelet!

• Linqed
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 04-12 22:05
Had een Pi4 in de originele behuizing, met Pi Hole en een VPN server draaide hij op 65C. Nu een aluminium behuizing met kleine fan van Geekworm er omheen en zit hij netjes op 45. Die originele behuizing is waardeloos. Ik had hem zelf van Amazon in de VS, maar dit is dezelfde volgens mij.

Linqed wijzigde deze reactie 14-08-2019 19:12 (53%)

• Freee!!

Freee!!

Linqed schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:10:
Had een Pi4 in de originele behuizing, met Pi Hole en een VPN server draaide hij op 65C. Nu een aluminium behuizing met kleine fan van Geekworm er omheen en zit hij netjes op 45. Die originele behuizing is waardeloos. Ik had hem zelf van Amazon in de VS, maar dit is dezelfde volgens mij.
Ziet er netjes uit, maar ik denk dat je dan niet veel meer aan de wifi hebt.

• Sine
ws niet, wifi is netjes afgeschermd, niet spannend als je dat niet nodig hebt natuurlijk.

Ik heb zelf de Flirc doosjes binnen, netjes passief gekoeld, maar wifi is waarschijnlijk dood.
Niet dat dat boeit verder, gebruik ik in deze toepassing toch niet.

Repareren doe je zo.

• Freee!!

Freee!!

Sine schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:34:
ws niet, wifi is netjes afgeschermd, niet spannend als je dat niet nodig hebt natuurlijk.

Ik heb zelf de Flirc doosjes binnen, netjes passief gekoeld, maar wifi is waarschijnlijk dood.
Niet dat dat boeit verder, gebruik ik in deze toepassing toch niet.
Wifi was één methode om de dradentroep te verminderen, maar mijn Pi 3B+ heeft nu een PoE HAT.

• Sine
Betrouwbaarheid gaat soms (meestal) boven een draadje extra, dus die wifi blijft plat ;)

Repareren doe je zo.

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:23
Ik heb die van mij nog steeds in de preorder staan, ook inclusief de originele behuizing maar wel met heatsink.
Maar je draait alleen Pi-hole en VPN?
Had je er wel een heatsink in?

Dan wordt Pi-hole, VPN, Nextcloud, Unifi en domoticz nog een hele uitdaging voor mij
Ik denk dat ik mijn originele behuizing dan ook maar annuleer.

Edit: ik zie dat SOS ook een behuizing met ventilator heeft.

yorroy wijzigde deze reactie 14-08-2019 21:38 (8%)

iPhone 7 |  Watch 2 |  MBpR 2015 |  Apple TV 4 |  Hackintosh i3-8100

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:33
In het kader van koelen en behuizing van rPI 4 is misschien deze test van phoronix ook wel interessant om te melden (inclusief benchmark resultaten): https://www.phoronix.com/...spberrypi-4-cooling&num=1

gekkie wijzigde deze reactie 14-08-2019 22:19 (7%)

• Linqed
yorroy schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

Ik heb die van mij nog steeds in de preorder staan, ook inclusief de originele behuizing maar wel met heatsink.
Maar je draait alleen Pi-hole en VPN?
Had je er wel een heatsink in?

Dan wordt Pi-hole, VPN, Nextcloud, Unifi en domoticz nog een hele uitdaging voor mij
Ik denk dat ik mijn originele behuizing dan ook maar annuleer.

Edit: ik zie dat SOS ook een behuizing met ventilator heeft.
Had geen heatsink op de chip, nu ook niet. Zat er bij die van mij niet bij. Misschien nog maar eens bestellen, maar denk dat dat niet uitgemaakt had. De originele behuizing is een afgesloten plastic case zonder een manier om lucht door te stromen, een heatsink haalt dan ook niks uit denk ik

Iemand een tip voor een niet al te hoog heatsinkje? :9

Linqed wijzigde deze reactie 14-08-2019 22:45 (3%)

• nero355
  • Laatst online: 23:45

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Linqed schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:44:
De originele behuizing is een afgesloten plastic case zonder een manier om lucht door te stromen
En ontzettend gammel!

Een aluminium behuizing met gaten erin is echt veeeel beter!

Ook bij de 3B zoals in mijn geval :)
Iemand een tip voor een niet al te hoog heatsinkje? :9
Heb wel een mooie 486 CPU Cooler voor je als je wil ?! :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:24
gekkie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:19:
In het kader van koelen en behuizing van rPI 4 is misschien deze test van phoronix ook wel interessant om te melden (inclusief benchmark resultaten): https://www.phoronix.com/...spberrypi-4-cooling&num=1
Ik heb deze nu in bestelling. Schijnt ook lekker te koelen volgens dit filmpje.

Arriving Somewhere but not here....

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:36
Staat de fan altijd aan wanneer de Pi aan staat? Of is deze mogelijk te controlen met het script wat er voor de Fan Shim (Pimoroni) geschreven is?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• Freee!!

Freee!!

alesandro_46 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:08:
[...]
Staat de fan altijd aan wanneer de Pi aan staat? Of is deze mogelijk te controlen met het script wat er voor de Fan Shim (Pimoroni) geschreven is?
Zoals ik al eerder schreef, gebruik ik een PoE HAT voor mijn Pi en daar zit ook een fan in, Die fan gaat alleen aan als de Pi het nodig vindt (althans, soms is die aan en soms niet). De temperatuur blijft ook in één keer netjes binnen de perken.

• KOOIN
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:41
Ik wil een Bitcoin node en een Teamspeak 3 server gaan hosten op mijn RPi 3b+. Nu wil ik een externe SSD gaan gebruiken, een Western Digital Elements 1TB. Kan ik de SSD gewoon van stroom laten voorzien via de RPi of kan dit voor problemen gaan zorgen?

• Freee!!

Freee!!

carebaer schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:47:
Ik wil een Bitcoin node en een Teamspeak 3 server gaan hosten op mijn RPi 3b+. Nu wil ik een externe SSD gaan gebruiken, een Western Digital Elements 1TB. Kan ik de SSD gewoon van stroom laten voorzien via de RPi of kan dit voor problemen gaan zorgen?
Zou moeten kunnen.

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Ik heb een hd aan de pi hangen als mediaspeler.
Zolang dat een 3,5” hd is, geen probleem. Ssd moet dus zeker kunnen.

• kevinkoster
gekkie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:19:
Is dat dan met de fan shim draaiende op volle toeren? Ik zal even afwachten (fan shim in bestelling) hoe irritant ik het geluid van de actieve koeling vind, anders bestel ik ook deze denk ik!

• Freee!!

Freee!!

kevinkoster schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:46:
[...]
Is dat dan met de fan shim draaiende op volle toeren? Ik zal even afwachten (fan shim in bestelling) hoe irritant ik het geluid van de actieve koeling vind, anders bestel ik ook deze denk ik!
Ik kan in ieder geval vermelden, dat de ingebouwde fan van de PoE HAT een (voor mij althans) zeer acceptabel geluidsniveau heeft.

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:33
kevinkoster schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:46:
[...]
Als ik de benchmarks interpreteer presteren ze beiden ongeveer even goed, maar maakt passief uiteraard geen herrie. Wat inderdaad wel een ommissie is in de benchmark, is dat het aantal RPM/DB's van de fan niet gepubliceerd is.

• Linqed
Freee!! schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:34:
[...]

Ziet er netjes uit, maar ik denk dat je dan niet veel meer aan de wifi hebt.
Je bracht mij op een idee, BT en WiFi gebruik ik toch niet, dus ik zet ze uit. Voor anderen die dat ook willen, dit vond ik de makkelijkste manier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
$ echo "dtoverlay=pi3-disable-wifi" | sudo tee -a /boot/config.txt

$ echo "dtoverlay=pi3-disable-bt" | sudo tee -a /boot/config.txt

$ sudo systemctl disable hciuart

$ sudo reboot

Dit disabled WiFi en BT on boot en de service die UART BT modems initialiseert. Je kan het controleren met ifconfig na een reboot. Werkt op Pi4, diable-wifi/bt zou ook werken zonder pi3 er voor, maar dat heb ik niet getest.
Freee!! schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:54:
[...]

Ik kan in ieder geval vermelden, dat de ingebouwde fan van de PoE HAT een (voor mij althans) zeer acceptabel geluidsniveau heeft.
Same here met mijn fannetje, je hoort er niet veel van. Blijft wel continu draaien volgens mij, maar hij hangt toch in de meterkast. :9

Linqed wijzigde deze reactie 18-08-2019 01:57 (6%)

• nero355

nero355

carebaer schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:47:
Misschien handig om te weten : Een TeamSpeak 3 Server en de Raspberry Pi mixen niet echt fijn, want geen ARM based TeamSpeak 3 Server versie beschikbaar... :-(

Dus... tenzij je ontzettend aan de pruts wil : Host die lekker ergens anders op! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:35
Weet iemand of het mogelijk is om te scannen middels het opzetten van een printer server (zonder Sane)?

HP Officejet 7300
RPI 3B met Raspbian
  • Cups - Printen werkt
  • Sane - Geïnstalleerd, maar bij "scanimage -L" krijg ik een device not found melding, terwijl hij daarvoor de HP wel herkent. Onder supported devices bij Sane zie ik enkel losse scanners staan en geen MFP. Zou het daaraan liggen? Is hiervoor nog een alternatief?

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 04-12 16:18
Freakster86 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:57:
Weet iemand of het mogelijk is om te scannen middels het opzetten van een printer server (zonder Sane)?
Zit hier iets bruikbaars bij? Het zou met Sane moeten kunnen werken. Misschien een config issue?

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:24
Freakster86 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:57:
Is hiervoor nog een alternatief? [/li]
[/list]
Kun je niet scannen naar een FTP server?
Zo scan ik ook via mijn Brother AiO naar de Pi.

Arriving Somewhere but not here....

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:31
Ik heb een Pi 3b+ als basis voor mijn Domoticz systeem en deze via ethernet aan mijn Ziggo router hangen met een vast IP adres. Nu loop ik er echter tegenaan dat regelmatig de Pi ineens totaal onbereikbaar geworden is en ik er alleen via een reboot weer met VNC viewer in kan komen. Heeft er iemand enig idee waar dit door kan komen en hoe ik het kan verhelpen? Je kunt er geen pijl op trekken wanneer het gebeurt en ik heb ook het idee dat Domoticz wel gewoon doorloopt, want de grafieken hebben na een reboot (en eventueel dan nog een herstart van Domoticz) geen periodes waarin niks geregistreerd is.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:34

rens-br

Moderator Mobile & IN
Aziraphale schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:40:
VNC viewer in kan komen. Heeft er iemand enig idee waar dit door kan komen
Is er een reden waarom je VNC viewer gebruikt?

En is je Pi niet meer te bereiken of alleen niet via VNC?

• Freakster86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:35
mphilipp schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:03:
[...]

Zit hier iets bruikbaars bij? Het zou met Sane moeten kunnen werken. Misschien een config issue?
Ik zal het allemaal nog eens gaan nalopen, al vind ik jouw link nogal summier (voor mij als Linux leek). Al meerdere handleidingen doorlopen, maar liep telkens tegen deze zelfde foutmelding aan. Was trouwens niet de foutmelding die ik net gaf (die ging goed), maar "scanimage > ~/test-scan-file.pnm" Daar krijg ik de melding device not found/supported. Ook met sudo ervoor geprobeerd, maar geen succes.

Zat eigenlijk te overwegen om gewoon een oude router erachter te plakken en een wireless bridge op te zetten. Volgens mij een stuk simpeler dan dit gehannes met cups/sane (achteraf gezien)... Ook met het oog met het behoud van alle functies van de MFP zelf. Kan hier op Tweakers ook nauwelijks iets vinden over een printer server (inclusief scan functie), dus blijkbaar ook geen populaire oplossing?
Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:37:
[...]

Kun je niet scannen naar een FTP server?
Zo scan ik ook via mijn Brother AiO naar de Pi.
Zal eens kijken of dit een optie is. Nog niet naar gekeken eerlijk gezegd.

• mphilipp
Freakster86 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:11:
[...]
Ik zal het allemaal nog eens gaan nalopen, al vind ik jouw link nogal summier (voor mij als Linux leek).
Dit soort dingen zijn best een gedoe als je een Linux leek bent. De fabrikanten hebben vaak niet eens fatsoenlijke Linux drivers die ze onderhouden. Als je geluk hebt, donderen ze ergens een source neer waar je zelf iets van kan compileren. Daar kunnen de juiste mensen dan weer iets mee knutselen tbv Sane of Cups. Maar het is niet altijd makkelijk. Ik moest ook door een paar hoepels springen om mijn Samsung laser aan de praat te krijgen, maar gelukkig was er wel wat te krijgen, maar niet van Samsung zelf.

Zie het als een mooie kans om wat meer van Linux te weten te komen. Dan heb je ook iets meer aan de Pi...

• nero355

nero355

Freakster86 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:11:
Kan hier op Tweakers ook nauwelijks iets vinden over een printer server (inclusief scan functie), dus blijkbaar ook geen populaire oplossing?
Als ik heel eerlijk ben : Een All-in-One Printer/Scanner/Fax kan je het beste meteen met een eigen LAN of WiFi NIC aanschaffen!

Losse Printers zijn geen probleem en is altijd wel wat voor te verzinnen op de een of andere manier, maar alle andere apparaten zijn gewoon een draak om mee te werken... -O-
Aziraphale schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:40:
Ik heb een Pi 3b+ als basis voor mijn Domoticz systeem en deze via ethernet aan mijn Ziggo router hangen met een vast IP adres. Nu loop ik er echter tegenaan dat regelmatig de Pi ineens totaal onbereikbaar geworden is en ik er alleen via een reboot weer met VNC viewer in kan komen. Heeft er iemand enig idee waar dit door kan komen en hoe ik het kan verhelpen? Je kunt er geen pijl op trekken wanneer het gebeurt en ik heb ook het idee dat Domoticz wel gewoon doorloopt, want de grafieken hebben na een reboot (en eventueel dan nog een herstart van Domoticz) geen periodes waarin niks geregistreerd is.
Misschien last van die bug die eerder werd omschreven door iemand en men al mee bezig is hier en daar om te fixen :
Corvo in "Raspberry Pi - deel 2" :?

• Aziraphale
rens-br schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:43:
[...]

Is er een reden waarom je VNC viewer gebruikt?

En is je Pi niet meer te bereiken of alleen niet via VNC?
VNC gebruik ik enkel om via een grafische interface bij de Pi te kunnen, aangezien ik hem zonder monitor oid bovenin een boekenkast heb staan. Als er een betere optie is hou ik me aanbevolen, maar dit is wat ik als Pi-noob ontdekte. :)

En ik kom er altijd achter doordat Domoticz geen verbinding meer heeft en dan kan ik er via VNC ook niet meer bij. Andere opties ken ik nog niet (noob...) en ik ging er dan ook vanuit dat als ik er via VNC niet in kwam, hij onbereikbaar is.

Het zou best kunnen dat ik die bug heb die @nero355 noemt, maar daar is zo te zien nog geen oplossing voor.

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Aziraphale schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:25:
[...]

VNC gebruik ik enkel om via een grafische interface bij de Pi te kunnen, aangezien ik hem zonder monitor oid bovenin een boekenkast heb staan. Als er een betere optie is hou ik me aanbevolen, maar dit is wat ik als Pi-noob ontdekte. :)
Remote Desktop (Windows) werkt ook prima.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:24
[...]

En ik kom er altijd achter doordat Domoticz geen verbinding meer heeft en dan kan ik er via VNC ook niet meer bij. Andere opties ken ik nog niet (noob...) en ik ging er dan ook vanuit dat als ik er via VNC niet in kwam, hij onbereikbaar is.

Het zou best kunnen dat ik die bug heb die @nero355 noemt, maar daar is zo te zien nog geen oplossing voor.
Als je verder wilt debuggen:
- kijk of je 'm nog kunt pingen
- zo ja, kijk of je via SSH kunt inloggen (moet je dat wel aan hebben staan natuurlijk)
- zo nee, log in via de seriele interface. Dat is wel zo'n beetje de laatste optie. Als dat niet werkt moet je rebooten.

zcflevo.nl

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:34

rens-br

Moderator Mobile & IN
Ik was mij meer aan het afvragen wanneer je bij de grafische interface van de Pi moet komen. Mijn Pi werkt ook headless en doe verder eigenlijk alles via SSH.
Werkt SSH dan ook niet meer? En wat zie je dan wanneer je er wel even een scherm aan hangt?

• Aziraphale
rens-br schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

Ik was mij meer aan het afvragen wanneer je bij de grafische interface van de Pi moet komen. Mijn Pi werkt ook headless en doe verder eigenlijk alles via SSH.

[...]

Werkt SSH dan ook niet meer? En wat zie je dan wanneer je er wel even een scherm aan hangt?
Ik heb geen idee, want SSH heb ik nog nooit gebruikt. Werken via de grafische interface vind ik makkelijker wanneer ik bestanden op moet zoeken etc. Via de terminal kom ik er ook wel, maar dat vind ik minder overzichtelijk. Er een scherm aan hangen zal ik eens proberen, volgens mij heb ik nog wel ergens een lange hdmi-kabel...

• nero355

nero355

Aziraphale schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:27:
Ik heb geen idee, want SSH heb ik nog nooit gebruikt. Werken via de grafische interface vind ik makkelijker wanneer ik bestanden op moet zoeken etc. Via de terminal kom ik er ook wel, maar dat vind ik minder overzichtelijk. Er een scherm aan hangen zal ik eens proberen, volgens mij heb ik nog wel ergens een lange hdmi-kabel...
Wikipedia: Midnight Commander

en

code:
1
find / -name een.bestand

Meer heb je niet nodig ;)

• Aziraphale
nero355 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:40:
[...]

Wikipedia: Midnight Commander

en

code:
1
find / -name een.bestand

Meer heb je niet nodig ;)
Ga ik proberen, thanks!

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 05-12 14:01
Is er iemand die een realtime Linux kernel heeft draaien op een Raspberry Pi?

Ik ben met Guitarix (gitaar amp modeller) en Jackd aan het prutsen op een Raspberry, en probeer de latency omlaag te krijgen.

• robkamp
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-10 09:55

robkamp

Always one step ahead ;-)

Mijn Raspberry Pi4 heeft het warm, namelijk 86 graden. Nu ben ik op zoek naar een case met actieve voeding. De uitdaging is dat ik een zwave.me GPIO uitbreiding heb voor home automation doeleinden.

Heeft iemand ervaring met deze combi en een passende behuizing gevonden?

• alesandro_46
@robkamp, zelf heb ik de Pi4 in een Pibow cabrio case met de fan shim. Kijkend naar de zwave.me GPIO HAT lijkt het me lastig dat hiermee nog een fan gecombineerd kan worden. Als deze al past dan kan die zijn lucht niet kwijt.
Misschien wordt de keuze voor een behuizing groter als je de GPIO kan verhogen door bijvoorbeeld één of meerdere van deze deze stacking headers te gebruiken?

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik heb een Raspberry Pi 4 1GB al 2 maanden in de preorder. Kan ik daarmee direct een van deze twee hardeschijven er aan hangen, zonder extra stroom?
pricewatch: Seagate Expansion Portable 4TB Zwart
pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 4TB Zwart

• Freee!!

Freee!!

tdn135 schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:46:
Ik heb een Raspberry Pi 4 1GB al 2 maanden in de preorder. Kan ik daarmee direct een van deze twee hardeschijven er aan hangen, zonder extra stroom?
Allebei als ik het goed zie.

• RedPixel
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 03-12 18:44
tdn135 schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:46:
Ik denk dat dat meer afhangt van je power adapter dan van de Raspberry Pi 4. Op papier kan die 500mA per poort leveren, en das ook ongeveer wat een externe 2.5" schijf trekt (tussen de 2.2W en 2.5W)

I see red pixels.

• yorroy
Wellicht dat iemand dit weet:
Ik wil voor een vriend alvast Libeelec helemaal voorbereiden op mijn eigen Pi. Kan ik hierna het microsd kaartje meenemen en in een andere Pi stoppen en direct gebruiken?

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:52
@yorroy Als het hetzelfde model is lijkt me dat geen probleem.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

@yorroy Op zich zijn die images universeel, zolang ze binnen dezelfde categorie vallen, zie https://libreelec.tv/downloads/. Dus dan zou de installatie zelfs op een ander model moeten werken.

Evanescent wijzigde deze reactie 02-09-2019 10:48 (36%)

A magician asked me a trick question. And I still have no idea how he did it.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Ik wil mijn installatie overzetten van SD kaartje naar een SSD omdat ik gebruik maak van InfluxDB en niet verwacht dat een SD kaartje deze read/writes lang vol houd.

Ik zat aan de pricewatch: Crucial BX500 240GB te denken maar heb er nog een behuizing voor nodig. Komt het heel nauwkeurig welke behuizing ik neem met betrekking tot chipset? Of is in principe elke chipset wel geschikt?

Plan was om een image te trekken van de huidige SD kaart en deze dan op de SSD te zetten zodat een herinstallatie niet nodig is. Dat moet geen probleem zijn neem ik aan?

• Freee!!

Freee!!

Tsurany schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:24:
Ik wil mijn installatie overzetten van SD kaartje naar een SSD omdat ik gebruik maak van InfluxDB en niet verwacht dat een SD kaartje deze read/writes lang vol houd.

Ik zat aan de pricewatch: Crucial BX500 240GB te denken maar heb er nog een behuizing voor nodig. Komt het heel nauwkeurig welke behuizing ik neem met betrekking tot chipset? Of is in principe elke chipset wel geschikt?

Plan was om een image te trekken van de huidige SD kaart en deze dan op de SSD te zetten zodat een herinstallatie niet nodig is. Dat moet geen probleem zijn neem ik aan?
Ik zou gewoon die SSD bijplaatsen en daar de database (met bijbehorende I/O) opzetten, terwijl ik het OS op de SD zou houden, scheelt meteen nog wat opslagruimte.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Freee!! schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:49:
[...]

Ik zou gewoon die SSD bijplaatsen en daar de database (met bijbehorende I/O) opzetten, terwijl ik het OS op de SD zou houden, scheelt meteen nog wat opslagruimte.
Ik zet liever alles meteen over. Ik draai al jaren FreeNAS vanaf USB sticks en ook daar moet ik om het jaar wel weer de USB stick vervangen. Een SD kaart is simpelweg minder geschikt voor dit soort werk.

• nero355

nero355

Ik zeg gewoon doen!

Niet te moeilijk denken en logisch te werk gaan dan komt het allemaal wel goed! :)

• teaser
Een juiste verwachting.
Ik had eerst een behuizing waarmee ik de schijf niet aan de praat kreeg. Onder Windows geen probleem, maar de Linux op de RPI pakte hem niet. Dmesg toonde errors nadat de usb werd geplugged. Uiteindelijk is het wel gelukt met een andere behuizing.
Dat zal niet werken. Bekijk deze howto eens.

teaser wijzigde deze reactie 09-09-2019 10:38 (7%)

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18:54
Je zou ook eens BerryBoot kunnen proberen en één van hun BerryBoot Images kunnen gebruiken.
Helaas nog niet geschikt voor de RPI 4.

• aKra
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

aKra

Intentionally left blank.

Ik ben van plan een Raspberry Pi aan te schaffen maar ik twijfel tussen de 3B+ of de nieuwe 4. Dat is voornamelijk omdat ik een 4K UHD TV moet aansturen die een simpele website moet weergeven via een browser.

Klopt het dat de 3B+ ook een 4K UHD TV "wel kan" aansturen via HDMI? Maar dan met een lagere FPS? (wat voor een simpele website niet veel uitmaakt natuurlijk)
Of wordt het lastig met de 3B+ en toch meteen voor de 4 gaan?

• GeeBee

GeeBee

Oddball

4K @15Hz op een 3+ schijnt te kunnen.
https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=38&t=79330

De 4 kan het op 60 Hz.

GeeBee wijzigde deze reactie 10-09-2019 22:43 (11%)

• nero355

nero355

aKra schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:05:
Ik ben van plan een Raspberry Pi aan te schaffen maar ik twijfel tussen de 3B+ of de nieuwe 4. Dat is voornamelijk omdat ik een 4K UHD TV moet aansturen die een simpele website moet weergeven via een browser.
Als ik de Desktop ervaringen met de 3B/3B+ mag geloven is het een veel beter idee om gelijk voor de 4 te gaan! :)

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:40
nero355 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:16:
[...]

Als ik de Desktop ervaringen met de 3B/3B+ mag geloven is het een veel beter idee om gelijk voor de 4 te gaan! :)
Ik heb bijna een jaar zonder smartphone gedaan.
Op een 2B was het browsen binnen chromium best te doen.
Op een 3B heb ik het nog niet geprobeerd, maar het is best werkzaam. Je hoeft er niet eens zoveel geduld voor te hebben.

who put a "stop payment" on my reality check

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:52
Ik zag enkele reacties over Windows 10 gebruiken op een Raspberry Pi.
Inmiddels is de Rpi 4 uitgekomen die over wat meer geheugen beschikt.

Echter kon ik zo gauw niet vinden wat de cache is waar ze gebruik van maken.
Lees wel dat het te vergelijken is met een instapmodel x86.

Ik betwijfel of het dus een beetje lekker werkt.
Mensen hier ervaring mee met Windows 10 op een Rpi 4B met 4GB?

Zal ongetwijfeld geen volwaardige vervanger worden van mijn laptop :D

2250 WP Zuid PVoutput

• Schumaster
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 04-12 12:15
Zie trouwens dat er in de topicstart onder de raspberry pi 4 staat:
1,5GHz, single-core CPU

Lijkt mij dat dat quad-core CPU moet zijn :)

• MdO82
Schumaster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:08:
Zie trouwens dat er in de topicstart onder de raspberry pi 4 staat:
1,5GHz, single-core CPU

Lijkt mij dat dat quad-core CPU moet zijn :)
Je hebt helemaal gelijk, ik had niet goed gekeken bij het aanpassen van de OP :F ;)

Edit: aangepast

2250 WP Zuid PVoutput

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

MdO82 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:56:
Zal ongetwijfeld geen volwaardige vervanger worden van mijn laptop :D
Vast niet, want het is om te beginnen Win10 IoT dat geen grafische interface heeft.

• nero355

nero355

DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:52:
Op een 3B heb ik het nog niet geprobeerd, maar het is best werkzaam. Je hoeft er niet eens zoveel geduld voor te hebben.
Dan heb jij iets heel anders gedaan dan de meesten, want zo'n beetje iedere ervaring die ik heb gelezen ging over het feit dat men totaal andere verwachtingen had van de prestaties i.c.m. een full blown RaspBian Desktop installatie :)

Daarnaast weten we ook niet wat @aKra allemaal van plan is, maar ik zou dan alsnog het zekere voor het onzekere nemen en voor de Pi 4 kiezen!

En als je nog meer rekenkracht nodig denkt te hebben dan zijn er leuke Intel NUC achtige modellen tekoop voor rond de € 100 a € 129 bij de vele Chinese Webshops ;)

• mphilipp
DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:52:
[...]
Ik vond het maar zeer matig. Youtube moest je niet eens willen proberen. Of deed ik iets verkeerd?
Ik dacht een simpele oplossing te hebben voor een soort desktopvervanger als je alleen maar iets op het web wilt doen; beetje browsen dus; webmail lezen, fillempie kijken op YT. Maar ik kreeg er al gauw genoeg van. Dat was op een Pi3B.

Geen idee of je nog een speciale distro hebt die alles goed heeft staan voor browsen, maar een paar googletjes op youtube en raspberry pi leerde me dat dat in ieder geval een slecht idee was.

Maar wie weet leg ik de lat te hoog of heb ik te weinig geduld, want ik vindt de Pi ook al totaal ongeschikt voor Kodi (tot Pi 3B geprobeerd). Veel en veel te langzaam, en iets als een leuke bluray rip komt maar hortent en stotend eruit.

mphilipp wijzigde deze reactie 11-09-2019 17:22 (12%)

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:40
mphilipp schreef op woensdag 11 september 2019 @ 17:21:
[...]

Ik vond het maar zeer matig. Youtube moest je niet eens willen proberen. Of deed ik iets verkeerd?
Ik dacht een simpele oplossing te hebben voor een soort desktopvervanger als je alleen maar iets op het web wilt doen; beetje browsen dus; webmail lezen, fillempie kijken op YT. Maar ik kreeg er al gauw genoeg van. Dat was op een Pi3B.

Geen idee of je nog een speciale distro hebt die alles goed heeft staan voor browsen, maar een paar googletjes op youtube en raspberry pi leerde me dat dat in ieder geval een slecht idee was.

Maar wie weet leg ik de lat te hoog of heb ik te weinig geduld, want ik vindt de Pi ook al totaal ongeschikt voor Kodi (tot Pi 3B geprobeerd). Veel en veel te langzaam, en iets als een leuke bluray rip komt maar hortent en stotend eruit.
OSMC met een chromium script dat KODI afsloot en dan een bare desktop met chromium browser start.
Beetje internetbankieren en browsen ging prima, voor youtube ging ik dan weer terug naar KODI.

Ik draai nu OSMC op een 3B. Gisteren voor mijn buurman OSMC op een 3B+ geinstalleerd. Zit toch wel een merkbaar verschil qua snelheid in.
Even alle series via TRAKT terugzetten ging aanzienlijk sneller op de 3B+ dan op een 3B.

who put a "stop payment" on my reality check

• aKra
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online

aKra

Het zou letterlijk voor een menukaart zijn op een UHD TV, of te wel een statische website met prijzen en dergelijken. Omdat het wel af en toe aanpasbaar moet zijn kan het niet een simpel USB stickje met een JPEG achterin de Samsung TV |:(

• yorroy
Net eindelijke de Rpi 4 binnen gekregen.
Is iemand anders al opgevallen dat de handleiding spreekt over deze varianten:
1 gb, 2gb, 4gb, 8gb

Is er een 8gb versie op komst?

• MdO82
yorroy schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:51:
1 gb, 2gb, 4gb, 8gb

Mij zijn alleen de 1gb, 2gb en 4gb bekend.
Wellicht komt er nog een 8gb variant ;)
Vraag het eens na waar je hem besteld hebt wellicht weten ze al meer :)

2250 WP Zuid PVoutput

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:20

ed1703

I'm still learning...

yorroy schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:51:
1 gb, 2gb, 4gb, 8gb

https://www.raspberrypi.o...243372&start=350#p1485310
Het is een typo.. hij komt niet.

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, speelt/werkt met Cisco (ISE, Nexus, Catalyst), Mikrotik, Ubiquiti (edge+unifi), VMWare, RaspBerry PI, Debian, Ubuntu, Domoticz en Synology.

• yorroy
Ondertussen mijn case met heatsinks en fan in elkaar gezet en Raspbian buster geinstalleerd.
Maar wat maakt die fan een herrie zeg.. een stuk meer dan mijn pc.

Ik had deze besteld:
https://www.sossolutions....erry-pi-4b-met-ventilator

Ik denk dat ik die fan er toch maar weer heel snel uit haal..

Raspberry 4 (4gb) draait nu op 34 graden.

yorroy wijzigde deze reactie 11-09-2019 21:15 (6%)

• mphilipp
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:00:
[...]
OSMC met een chromium script dat KODI afsloot en dan een bare desktop met chromium browser start.
Beetje internetbankieren en browsen ging prima, voor youtube ging ik dan weer terug naar KODI.
Dat bedoel ik dus. Je moet een beetje truukendozen en daar ben ik niet van. Leuk als je op een budget zit en geen tientje meer wilt uitgeven, maar ik ben voor het gemak. De tijd van de ZX81 heb ik achter me gelaten... :+
Ik draai nu OSMC op een 3B. Gisteren voor mijn buurman OSMC op een 3B+ geinstalleerd. Zit toch wel een merkbaar verschil qua snelheid in.
Ik download eigenlijk alleen maar grote filmbestanden, BR rips enzo met DTS-HD. Primair voor in de woonkamer. Kodi met TVHeadend voor de TV beelden. Tvtje in de slaapkamer voorzien van een Pi, maar dat was één brok ellende. Toen had ik nog een NUC in de woonkamer, maar die is nu vervangen door een Nvidia Shield. De NUC is nu de desktopper/thuiswerkplek op mijn kantoortje. Werkt prima. Ik vind het op een Pi nét niet. Het kán, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Zoals ik al zei: die tijd met de ZX81 en C64 heb ik achter me gelaten. Nu moet het gewoon werken, en zo snel mogelijk :+

• jerry-c
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15:55
Ik heb nu een pi3b+ draaien die een website weer moet geven. Deze website wisselt tussen wat buienradar beelden, windy.com, een paar rss feeds en een verkeersmap. Maar dat trekt de pi totaal niet, denk zelf dat het aan de gpu ligt, werkgeheugen houd ook niet over maar is nog niet veel aan het swappen. Zal de pi4 hier minder moeite mee hebben of kan ik beter naar iets anders kijken?

• nero355

nero355

jerry-c schreef op woensdag 11 september 2019 @ 23:53:
Ik heb nu een pi3b+ draaien die een website weer moet geven. Deze website wisselt tussen wat buienradar beelden, windy.com, een paar rss feeds en een verkeersmap. Maar dat trekt de pi totaal niet, denk zelf dat het aan de gpu ligt, werkgeheugen houd ook niet over maar is nog niet veel aan het swappen. Zal de pi4 hier minder moeite mee hebben of kan ik beter naar iets anders kijken?
Daar hebben we het net over! :P

Lees eens een stukje terug... 8)7

• jerry-c
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15:55
nero355 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 00:35:
[...]

Daar hebben we het net over! :P

Lees eens een stukje terug... 8)7
Ja dat zie ik ook wel maar ik vraag me dan nog steeds af of een pi4 een heel stuk beter is of dat ik op zoek moet naar iets anders. Ook vraag ik me nog steeds af of het komt door een gebrek aan gpu power of mist de pi nog iets anders wat een smartphone of pc wel heeft waar de website prima op draait.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:24
Ik vraag me sowieso af wat je die RPi allemaal laat doen? Wat externe bronnen inladen kun je ook wel clientside afhandelen lijkt me? Een statische pagina serveren moet een RPi echt wel kunnen.

zcflevo.nl

• alesandro_46
yorroy schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:14:
Ondertussen mijn case met heatsinks en fan in elkaar gezet en Raspbian buster geinstalleerd.
Maar wat maakt die fan een herrie zeg.. een stuk meer dan mijn pc.

Ik had deze besteld:
https://www.sossolutions....erry-pi-4b-met-ventilator

Ik denk dat ik die fan er toch maar weer heel snel uit haal..

Raspberry 4 (4gb) draait nu op 34 graden.
Zelf stoorde ik me ook aan het geluid van de Pimoroni fan.
Ik ben aan het experimenteren met Libreelec, de Pimoroni Fan shim (Pimoroni/Kiwi) i.c.m. de Ninja cabrio case op een Pi4 2GB.
De fan heb ik in Libreelec aan de gang gekregen middels een script wat ik in deze blog gevonden heb.

Ondanks dat de pi in een afgesloten tv meubel ligt hoor ik deze inderdaad ook (ondanks dat ik de CoreTempMax wat verhoogd heb).

Daarom gisteren besloten om de Flirc case te kopen. Heb hem rechtstreeks via Flirc gekocht omdat er binnen de EU (Welectron) geen voorraad is. Komt als het goed is met 5 werkdagen binnen.
Over de Flirc case zijn wat reviews e.d. op Youtube te vinden.

alesandro_46 wijzigde deze reactie 12-09-2019 09:51 (4%)

• yorroy
alesandro_46 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:50:
[...]

Zelf stoorde ik me ook aan het geluid van de Pimoroni fan.
Ik ben aan het experimenteren met Libreelec, de Pimoroni Fan shim (Pimoroni/Kiwi) i.c.m. de Ninja cabrio case op een Pi4 2GB.
De fan heb ik in Libreelec aan de gang gekregen middels een script wat ik in deze blog gevonden heb.

Ondanks dat de pi in een afgesloten tv meubel ligt hoor ik deze inderdaad ook (ondanks dat ik de CoreTempMax wat verhoogd heb).

Daarom gisteren besloten om de Flirc case te kopen. Heb hem rechtstreeks via Flirc gekocht omdat er binnen de EU (Welectron) geen voorraad is. Komt als het goed is met 5 werkdagen binnen.
Over de Flirc case zijn wat reviews e.d. op Youtube te vinden.
Dan ben ik heel benieuwd hoe je het geluid van de Flirc vindt.
Het geluid van deze fan is echt niet te doen, ik stuur deze wel terug naar SOS

• alesandro_46
yorroy schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:09:
[...]

Dan ben ik heel benieuwd hoe je het geluid van de Flirc vindt.
Het geluid van deze fan is echt niet te doen, ik stuur deze wel terug naar SOS
Het geluid van de Flirc zal prima zijn, deze behuizing is namelijk één grote aluminium heatsink met boven en onder een plastic "deksteltje". ;)
http://powerpi.de/wp-content/uploads/2015/02/powerpi_flirc_case_raspberry_pi_2_gehause_1.jpg

Volgens wat Youtubers schijnt hij de Pi4 bijna net zo koel te kunnen houden als een fan.
Dit geldt uiteraard alleen als de Pi kortere tijd onder hoge load staat. Bij een hoge load voor langere duur zal uiteindelijk de heatsink de warmte niet kunnen doorgeven aan de omgeving.
Ander mogelijk nadeel is dat de heatsink zelf best warm kan worden. In mijn geval geen probleem omdat deze niet direct binnen handbereik lift.

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

alesandro_46 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:16:
[...]

Het geluid van de Flirc zal prima zijn, deze behuizing is namelijk één grote aluminium heatsink met boven en onder een plastic "deksteltje". ;)
[Afbeelding]

Volgens wat Youtubers schijnt hij de Pi4 bijna net zo koel te kunnen houden als een fan.
Dit geldt uiteraard alleen als de Pi kortere tijd onder hoge load staat. Bij een hoge load voor langere duur zal uiteindelijk de heatsink de warmte niet kunnen doorgeven aan de omgeving.
Ander mogelijk nadeel is dat de heatsink zelf best warm kan worden. In mijn geval geen probleem omdat deze niet direct binnen handbereik lift.
Dat is geen 'één grote aluminium heatsink', het is gewoon hol. En let op dat het een 1-malige fit is, daarna moet er een nieuw laagje koelpasta tussen het deksel en de Pi ;)
Ik vind de case mooi maar echt praktisch of een wondermiddel is het niet. En die reviews zou ik moeten controleren want volgens mij was de koeling helemaal niet zo magisch.

A magician asked me a trick question. And I still have no idea how he did it.

• alesandro_46
Evanescent schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:19:
[...]

Dat is geen 'één grote aluminium heatsink', het is gewoon hol. En let op dat het een 1-malige fit is, daarna moet er een nieuw laagje koelpasta tussen het deksel en de Pi ;)
Ik vind de case mooi maar echt praktisch of een wondermiddel is het niet. En die reviews zou ik moeten controleren want volgens mij was de koeling helemaal niet zo magisch.
Het is inderdaad geen solide blok, correct. :) eenmalige fit klopt inderdaad ook, daar was ik zelf wel van op de hoogte en is het vermelden zeker waard. Aangezien ik hoop dat voor mijn situatie de oplossing is hoop ik de case niet meer van de pi af te moeten halen.

Overigens is de Flirc niet de enige "grote" heatsink, o.a. Joy-it heeft er ook een aantal: een heatsink (zoals hieronder maar ook i.c.m. fans. Deze heatsink is o.a. te koop bij Conrad.

.

Pagina: 1 ... 42 ... 45 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True