Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leer gewoon met dat ding omgaan en koop geen rotte voedingen :P

Of slechte sd kaartjes :P

Als je je Pi uit wilt zetten doe dan in een terminal een sudo shutdown. En niet lomp de stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:52
Ga mijn versie 1 ook eens inzetten als Pi-Hole :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:41:
Leer gewoon met dat ding omgaan en koop geen rotte voedingen :P

Of slechte sd kaartjes :P

Als je je Pi uit wilt zetten doe dan in een terminal een sudo shutdown. En niet lomp de stekker eruit.
Jaja, rtfm blabla.

Mijn OrangePi's en RPi 2b hang ik altijd gewoon aan de USB van de router. De RPi B wou daarmee niet booten. Ik snap best waarom dat is, maar toch vind ik het lastig dat ik weer een stekkerdoos en lader moet gaan zoeken. Vervolgens wil hij een bepaald SD-kaartje niet booten. Dan snap ik best dat ik deze aangedrukt moet houden of klem moet zetten (wasknijper doet wonderen), maar handig is het niet.
Kortom, dat het in vergelijking met zijn opvolgers en andere moderne SBC's een rotding was staat gewoon vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:23
Module /sensor kitje voor de raspberry-pi. Leuk spulletje. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-10 20:20
Ik heb een RPi B+, en wilde deze aansluiten met een nieuwe voedingsblok (usb ingebouwd) nu constateer ik dat er een rood lampje blijft branden (is dit een indicatie stroom te weinig?)

Heb vervolgens verschillende adapters getest:

Nieuw blok (rood led): max 5V - 2100mA
Werkend blok (alleen groen led): Samsung 4.4V - 400mA
Overige (rood led): 5V - 2.1A

Iemand die kan aangeven of dit powerled steady moet branden, of knipperen?

EDIT: Volgens mij is de netwerkkabel gewoon niet lekker 8)7 en krijg ik daarom geen verbinding... Ik ga dat eerst eens bekijken.

[ Voor 34% gewijzigd door Purejet op 01-06-2016 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
de powerled (rood) brandt als de spanning 4,7 V of hoger is. Als je RPi netjes 5 V krijgt zou die dus continue moeten branden. Maar een B+ werkt ook wel op veel lagere spanningen dus het hoeft niet per se een probleem te zijn als'ie niet brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Laatst online: 18-10 20:20
mcDavid schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:12:
de powerled (rood) brandt als de spanning 4,7 V of hoger is. Als je RPi netjes 5 V krijgt zou die dus continue moeten branden. Maar een B+ werkt ook wel op veel lagere spanningen dus het hoeft niet per se een probleem te zijn als'ie niet brandt.
Ahh oké dank. Naar deze info was ik dus op zoek. Was een beetje in de wat met de led-indicatie van de verschillende adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Dacuuu schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:02:
[...]
Nee, alleen de DNS requests, routers doen dit normaal. Het draait zelfs perfect op mijn pi 1. ;)
Vraagje over Pi-Hole.
Aangezien ik nog wat Pi 1B's had rondslingeren heb ik er sinds een paar dagen één als VPN server opgetuigd (OpenVPN). Dat werkt allemaal prima. Voornaamste reden hiervoor is toegang tot uitzending gemist via de VPN, aangezien we binnenkort voor een tijdje naar het buitenland verhuizen.

Nu wil ik ook graag Pi-Hole gaan gebruiken. Heeft er iemand ervaring met OpenVPN en Pi-Hole op dezelfde Pi draaien? Ik heb nog weinig succesverhalen gevonden op het web, wel een paar mislukkingen.
Heb nog wel ergens een Pi 1B rondslingeren maar had ook nog andere projecten in gedachten, dus die gebruik ik liever niet als dedicated Pi-Hole.
Omdat ik waarschijnlijk enkele jaren geen fysieke toegang tot de Pi heb is stabiliteit ook wel een beetje belangrijk :) Dat pleit dan weer voor een aparte Pi. Dan is mijn VPN niet weg als Pi-Hole de boel verpest.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
Als je het enkele jaren gaat gebruiken, kun je dat überhaupt niet beter dedicated Pi gebruiken? Kosten per jaar zullen dan erg laag zijn. Sterker nog, ik zou eerder denken aan redundantie, dan synergy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pi-Hole gewoon lokaal draaien (waar je gaat wonen dus), scheelt je een hoop kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

SkyFlyer schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:22:
Als je het enkele jaren gaat gebruiken, kun je dat überhaupt niet beter dedicated Pi gebruiken? Kosten per jaar zullen dan erg laag zijn. Sterker nog, ik zou eerder denken aan redundantie, dan synergy.
De kosten zullen juist hoger zijn (2 Pi's ipv 1). Maar €4 per jaar extra lig ik inderdaad niet wakker van. Redundantie is een goed punt. Hoe zou ik dat zo stabiel mogelijk kunnen doen? In ieder geval op verschillende groepen in de meterkast en misschien ook verschillende distro's (hoewel klonen van de image wel aantrekkelijk is ivm configureren).
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:26:
Pi-Hole gewoon lokaal draaien (waar je gaat wonen dus), scheelt je een hoop kopzorgen.
Ook een 2e Pi inzetten dus. Op locatie is een goed idee, maar wilde eigenlijk zowel het lokale als remote netwerk tackelen met 1 Pi-Hole.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanPedaal schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:03:
[...]

...

Ook een 2e Pi inzetten dus. Op locatie is een goed idee, maar wilde eigenlijk zowel het lokale als remote netwerk tackelen met 1 Pi-Hole.
Kan, maar nuttig is een ander verhaal. Het hele idee van Pi-Hole is dat je endpoint geen ads meer heeft.
En aangezien het ding als DNS server gaat draaien ga je ook niet blij zijn van de pingtijden op een remote verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:09:
[...]
Kan, maar nuttig is een ander verhaal. Het hele idee van Pi-Hole is dat je endpoint geen ads meer heeft.
En aangezien het ding als DNS server gaat draaien ga je ook niet blij zijn van de pingtijden op een remote verbinding.
Klopt. Het voordeel zou zijn dat als ik mijn wireless devices via VPN gebruik op een willekeurig netwerk, de Pi-Hole in NL deze devices ook beschermt. Maar denk dat ik me al snel zou ergeren aan de latency inderdaad.
Geen Pi-Hole aan de NL kant dus :)

[edit]
Maar in geval van VPN zit de DNS server toch hoe dan ook aan de andere kant van de tunnel? Dan maakt het voor de latency toch niet uit of de Pi-Hole de DNS lookup doet of de router?

[ Voor 13% gewijzigd door JanPedaal op 02-06-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah je wilt beide kanten op, dat is dus een ander verhaal. 2 pi's dus. Of 3 als losse VPN server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 15:57

Apie!

Newer, better & confusinger

dglavimans schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:09:
Wat jammer dat er geen goeie camera mount case is voor de pi.... in ieder geval kan ik er geen vinden behalve 1 hele goeie die nergens op voorraad is op dit moment :( Jullie nog suggesties?
Wat is voor jou een goeie camera mount case en welke had je al gezien?

Ik ben zelf ook op zoek voor m'n rpi3 en zero straks. Liefst IP65+, plek voor een accu en mogelijkheid voor pan-tilt camera.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:56

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb de Official Raspberry Pi LCD Touch Screen Case maar ook daar ben ik voor op zoek naar een oplossing voor de camera..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

Wildfire

Joy to the world!

Weet iemand hoe je bv. filmpjes die op Nu.nl staan kunt zien met een Pi-Hole? Die lijkt ze namelijk te blokkeren. Middels pihole -w heb ik al kijk.nl, zie.nl, media.nu.nl en videoplaza.tv toegevoegd aan de whitelist (en natuurlijk met pihole -g afgerond), maar de filmpjes werken nog steeds niet. Pas wanneer ik terug ga naar m'n normale DNS werken de filmpjes weer...

-- Edit: zie paar berichtjes verderop. Bovengenoemde domeinen hoeven niet in de whitelist, voor de filmpjes moeten cts.snmmd.nl en sss.snmmd.nl in de whitelist.

[ Voor 18% gewijzigd door Wildfire op 02-06-2016 17:08 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:21
Worden die filmpje niet gehost vanaf een ander adres?
Wellicht dat dat adres toegevoegd moet worden aan de whitelist ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kijk anders eens met wireshark wat voor DNS verzoeken er uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zo'n Pi-Hole is wel handig, maar als een site niet meer werkt door de Pi-Hole dan wordt het knutselen. Zo merk ik nu ook op dat op de site van het Brabants Dagblad (www.bd.nl) de links niet meer werken als DNS via de Pi-Hole loopt. Rare is wel, doe ik rechtermuisknop op zo'n link en dan openen in nieuw tabblad, dan werkt het wel.

Ik ga eens kijken hoe Wireshark werkt en of ik daar iets mee kan.

-- Edit: voor het Brabants Dagblad ben ik er uit, daar moeten ssl.synovite-scripts.com en www.synovite-scripts.com voor gewhitelist worden. Nu nog eens neuzen bij Nu.nl voor de filmpjes van hun...

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 02-06-2016 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:58

page404

Website says no

Wildfire schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:39:
Zo'n Pi-Hole is wel handig, maar als een site niet meer werkt door de Pi-Hole dan wordt het knutselen. Zo merk ik nu ook op dat op de site van het Brabants Dagblad (www.bd.nl) de links niet meer werken als DNS via de Pi-Hole loopt. Rare is wel, doe ik rechtermuisknop op zo'n link en dan openen in nieuw tabblad, dan werkt het wel.

Ik ga eens kijken hoe Wireshark werkt en of ik daar iets mee kan.

-- Edit: voor het Brabants Dagblad ben ik er uit, daar moeten ssl.synovite-scripts.com en www.synovite-scripts.com voor gewhitelist worden. Nu nog eens neuzen bij Nu.nl voor de filmpjes van hun...
Je kan sites toch whitelisten in pi-hole? Of is dat niet voldoende in dit geval?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Ik heb Pi-hole ook al een tijdje draaiend en het werkt uitstekend.
Ben er net ook achter gekomen hoe ik sites kan white-listen en dat is soms wel nodig.

Nu vraag ik mij af hoe ik Pi-hole toe kan voegen in de lijst v/d 'Monit Service Manager' zodat ik remote kan checken of Pi-hole nog werkt.
Iemand een idee hoe ik dat moet doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

page404 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:13:
[...]

Je kan sites toch whitelisten in pi-hole? Of is dat niet voldoende in dit geval?
Nee, zo werkt het niet. Ik kan bv. www.nu.nl wel whitelisten, maar dan worden alleen dingen die vanaf het nu.nl domein zelf komen toegestaan. Er wordt specifiek op domeinen geblokkeerd.

Ik ben er ondertussen achter dat voor de filmpjes op nu.nl de domeinen cts.snmmd.nl en sss.snmmd.nl gewhitelist moeten worden in de Pi-Hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
JanPedaal schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:59:
[...]
Nu wil ik ook graag Pi-Hole gaan gebruiken. Heeft er iemand ervaring met OpenVPN en Pi-Hole op dezelfde Pi draaien? Ik heb nog weinig succesverhalen gevonden op het web, wel een paar mislukkingen.
Heb nog wel ergens een Pi 1B rondslingeren maar had ook nog andere projecten in gedachten, dus die gebruik ik liever niet als dedicated Pi-Hole.
Ik heb een Pi en heb er OpenVPN en Pi-hole op staan, maar het is mij in ieder geval nooit gelukt ze samen te laten werken... Wat ik best jammer vind, want het leek mij ideaal. Ik heb geen behoefte aan Pi-hole continu draaien (heb zelf ook een site met inkomsten uit ads), maar in combinatie met mijn VPN leek me dat juist weer wel wat, daar ik die toch eigenlijk alleen gebruik op brakke openbare WiFi-netwerken en dan kan ik de extra load van ads ook missen als kiespijn.

Benieuwd of je een oplossing kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik ben altijd op zoek naar leuke dingen die ik kan uitproberen met de Pi. Nu zie ik voorbijkomen dat iemand een DVB-T stick gat aansluiten op de Pi....wat heb je daar aan? Je kunt tegenwoordig alleen maar de Free To Air kanalen ontvangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
VAnTurenhout schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:58:
Ik ben altijd op zoek naar leuke dingen die ik kan uitproberen met de Pi. Nu zie ik voorbijkomen dat iemand een DVB-T stick gat aansluiten op de Pi....wat heb je daar aan? Je kunt tegenwoordig alleen maar de Free To Air kanalen ontvangen toch?
Met rtl_sdr kun je letterlijk alles ontvangen wat in de ether zit tussen de grofweg 50 en 1800 MHz. Of je nou vliegtuigen wilt tracken, GSM verkeer wilt hacken of simpelweg radio luisteren of TV kijken, de mogelijkheden zijn praktisch eindeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Idd, de RTL-SDR is echt een superding. Hier is er een uitgebreid topic over:
\[RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik ben op zoek naar zoiets voor m'n pi zero: http://www.aliexpress.com...65-44bc-8f19-d60eb4b41859 Weet iemand hoe ik daaraan kan komen voor minder dan 4 euro? Vind dat nogal veel voor een pi zero :P

Het is overigens zodat ik dit scherm er aan kan hangen: http://www.aliexpress.com...odel-B-B/32664395270.html Iemand enig idee of ik ergens de pin out kan vinden? Heb er geen documentatie bij gekregen. Wellicht heb ik maar een paar pinnen nodig ipv de gehele strip.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
http://www.ebay.com/sch/i...w=2x20+pin+header&_sop=15

beetje spelen met de zoektermen, male/female etc.
Je kunt ook single row headers bestellen en er gewoon 2 naast elkaar op zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 02-06-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
Hm ja valt me op dat male headers op ebay ook duurder zijn dan female. Was op ali ook zo. Zal wel zo horen dan :P
Maar een setje besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Pffffft... Pi-Hole is echt met een botte bijl hakken. Zojuist bleek dat zelfs de Google Play Store compleet was geblokkeerd. Blijkt na wat googlen dat je daarvoor play.google.com, ggpht.com en android.clients.google.com dient te whitelisten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:21
Jij wil de deur dicht hebben :P >:) :D
Maar idd je moet er even tijd voor hebben.

Heb zelf de tijd en energie er niet voor anders had ik hem ook geïnstalleerd :)

[ Voor 60% gewijzigd door MdO82 op 02-06-2016 22:39 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

MdO82 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:37:
Jij wil de deur dicht hebben :P >:) :D
Maar idd je moet er even tijd voor hebben.

Heb zelf de tijd en energie er niet voor anders had ik hem ook geïnstalleerd :)
Het werkt wel erg goed, moet ik zeggen. Je kunt ook de Windows 10 telemetrie blokkeren zelfs :P

Het is ff wennen en wat fine-tunen. En vooral niet vergeten een backup van de configuratie te maken, anders kun je later alles weer opnieuw uitvogelen voor de white- en blacklists :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32
Wildfire schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:40:
[...]

Het werkt wel erg goed, moet ik zeggen. Je kunt ook de Windows 10 telemetrie blokkeren zelfs :P

Het is ff wennen en wat fine-tunen. En vooral niet vergeten een backup van de configuratie te maken, anders kun je later alles weer opnieuw uitvogelen voor de white- en blacklists :+
Op 1 pc gebruik ik pi-hole nu ook als test opstelling. Wat me opviel is dat ik op nu.nl geen enkele video meer kan bekijken? Had je daar al een oplossing voor gevonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Lizard schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:55:
[...]
Op 1 pc gebruik ik pi-hole nu ook als test opstelling. Wat me opviel is dat ik op nu.nl geen enkele video meer kan bekijken? Had je daar al een oplossing voor gevonden?
Zie een paar berichtjes terug: je moet cts.snmmd.nl en sss.snmmd.nl whitelisten.

Kun je doen door bv. met Putty te SSH'en naar de Pi-Hole, in te loggen en dan pihole -w domeinnaam te doen gevolgd door pihole -g om de wijzigingen te verwerken/laden.

Evenzo is pihole -b domeinnaam de manier om een domein te blacklisten.

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 03-06-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:32:
Pffffft... Pi-Hole is echt met een botte bijl hakken. Zojuist bleek dat zelfs de Google Play Store compleet was geblokkeerd. Blijkt na wat googlen dat je daarvoor play.google.com, ggpht.com en android.clients.google.com dient te whitelisten... :P
Heb jij een oude lijst ofzo? Totaal geen last van namelijk :P Video's e.d. doen het ook gewoon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:13:
[...]

Heb jij een oude lijst ofzo? Totaal geen last van namelijk :P Video's e.d. doen het ook gewoon :?
Raar, verse installatie van afgelopen woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:17:
[...]

Gewoon een verse Raspian img en via pi-hole.net de DNS server gepakt. Of heb je zelf lopen te prutsen soms? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32
Wildfire schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 00:03:
[...]

Zie een paar berichtjes terug: je moet cts.snmmd.nl en sss.snmmd.nl whitelisten.

Kun je doen door bv. met Putty te SSH'en naar de Pi-Hole, in te loggen en dan pihole -w domeinnaam te doen gevolgd door pihole -g om de wijzigingen te verwerken/laden.

Evenzo is pihole -b domeinnaam de manier om een domein te blacklisten.
Thanks, blijkbaar een paar berichten over het hoofd gezien. Werkt nu wel goed, alleen nu wel een advertentie voor het filmpje ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:22:
[...]

Gewoon een verse Raspian img en via pi-hole.net de DNS server gepakt. Of heb je zelf lopen te prutsen soms? :P
Ik heb hetzelfde gedaan als Wildfire, verse raspbian en nieuwste pi-hole. Totdat ik die domeinen gewhitelist had werkten de video's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:22:
[...]

Nope, instructies van Pi-Hole gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:34:
[...]

Nope, instructies van Pi-Hole gevolgd.
Just Krusher things kennelijk.

Heb ik ook altijd als ik op pad moet om een pc te repareren, ben je er en op magische wijze werkt alles 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• etimm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-10 10:17
Eindelijk eens iets nuttigs gedaan met de GPIO pinnen van de Raspberry Pi.

Al enige tijd hebben we twee Sonos Play 5 speakers thuis. Erg tevreden met het geluid en Spotify integratie, maar het stond me toch tegen dat ik hem niet even snel op pauze of mute kon zetten als de telefoon ging. (Terwijl je gebeld wordt op je mobiel, de Sonos app openen, wachten tot deze geladen is en dan op pauze drukken om vervolgens terug te gaan naar het bel scherm en hopen dat je nog op tijd bent om op te nemen... :| )

Om dat probleem te tackelen besloot ik de Raspberry Pi Zero te gebruiken. Goedkoop, dus enkel als IR receiver gebruiken vond ik niet heel erg. Totdat ik bedacht dat ik natuurlijk ook Airplay aan de Sonos kon toevoegen. En bluetooth audio! Helaas heeft de Pi Zero maar een USB poort en zover ik weet bestaan er nog geen wifi & bluetooth usb sticks. Hier bood de ESP8266 WiFi module uitkomst! Omdat de Zero ook geen audio uit heeft (en de standaard Pi audio toch niet erg best is) heb ik gelijk een DAC aangeschaft.

Het soldeerwerk voor de ESP8266 (ESP-12F om precies te zijn) was echt een @#$% :X klusje, maar dit lag ook aan de wat te dikke soldeerpunt.

Uiteindelijk een mooi compact pakketje geworden al zeg ik het zelf:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6Mb2hRCModippX5oHwRfOfxP/medium.jpg

Er moet nog een kleine behuizing omheen die ik dan ergens netjes onder te TV of ergens anders redelijk uit het zicht kan neerleggen. Helemaal verstoppen kan niet aangezien hij wel het infrarood signaal moet kunnen ontvangen.

De gebruikte componenten:
Raspberry Pi Sonos addon
  • Raspberry Pi Zero
  • Pimoroni Phat DAC
  • AI-THINKER ESP-12F
  • TSOP 38238 IR receiver
  • 6x 33ohm weerstand
  • Apple TV 3 afstandsbediening
Wifi module (met weerstanden) en infrarood oogje aan de onderkant van de Raspberry Pi gesoldeerd. Mijn doel was om het geheel zo compact mogelijk te houden.
Raspberry Pi Zero ESP-12F TSOP38238

De wifi module en het infrarood oogje zouden dus tussen de Zero en Phat Dac komen. Het grootste risico hierbij zou slecht bereik zijn van de wifi module omdat deze tussen twee printplaten zou komen, maar dit lijkt mee te vallen. Er worden enkel wat SOAP berichten naar de SONOS verstuurd. Daarvoor heb ik geen hoge doorvoersnelheid voor nodig.

Met de afstandbediening kan ik nu een aantal eenvoudige functies gebruiken: play/pause, next, previous, volume up en volume down.
Zodra de pi de Airplay stream ontvangt dan schakelt de SONOS over naar line-in. Wanneer hij stopt, dan schakelt hij weer terug naar de playlist.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2C9cZZlX3usyzyzN52cmDn6e/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nTv3PHdRgoTpnj6oYyzUMJEQ/medium.jpg

Het geheel draait op basis van Raspbian Jessie Lite
De gebruikte guides:
Shairport-Sync: https://github.com/mikebrady/shairport-sync
ESP-12F Wifi Module: https://hackaday.io/proje...spberry-pi-gpio-sdio-wifi
Sonos PHP Class: https://github.com/DjMomo/sonos
Infrarood: http://www.modmypi.com/bl...-pis-remotes-ir-receivers

Bluetooth audio moet ik nog aan de praat krijgen. Ik wil dat hij iedere verbinding accepteert zodat ook vrienden die een nieuw nummer willen laten horen dit kunnen zonder eerst handmatig te moeten koppelen.

De volgende stap is het toevoegen van radio functionaliteit. Toevallig kwam ik de tea5767 tegen, anders was ik hier misschien niet eens op gekomen. Met uitzondering van de aanbevolen 3,3v zijn de overige benodigde pinnen hiervoor nog beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://electrosome.com/wp-content/uploads/2015/01/FM-Stereo-Radio-Module-TEA5767.jpg

Helaas zal het toevoegen van de FM module en USB bluetooth er wel voor zorgen dat het pakketje iets groter gaat worden. Maar nog steeds een stuk kleiner dan een normale Raspberry Pi. Ik ben in ieder geval blij dat ik nu meer uit m'n SONOS kan halen. :D

[ Voor 0% gewijzigd door etimm op 03-06-2016 19:30 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk projectje hoor :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Wildfire schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:17:
[...]

Ik heb pi-hole ook woensdag geinstalleerd, maar af en toe wilde heel nu.nl niet meer laden, en mmajunkie mmafighting wilden helemaal niet meer laden met pi-hole. Ik heb het maar weer even uitgezet.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Apie! schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:49:
[...]

Ik heb pi-hole ook woensdag geinstalleerd, maar af en toe wilde heel nu.nl niet meer laden, en mmajunkie mmafighting wilden helemaal niet meer laden met pi-hole. Ik heb het maar weer even uitgezet.
Die sites doen het hier via de Pi-Hole gewoon hoor. Nu.nl ook geen problemen mee, alleen die twee domeinen die ik noemde whitelisten als je Nu.nl filmpjes wilt kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kennelijk had ik mazzel _O-

Out of the box werkte alles gewoon, zonder ads en andere narigheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 14:45:
Kennelijk had ik mazzel _O-

Out of the box werkte alles gewoon, zonder ads en andere narigheid :P
Ik moest toch echt wat dingen whitelisten. Die eerder genoemde twee domeinen om op Nu.nl weer filmpjes te kunnen zien, drie domeinen om de Google Play Store te laten werken en twee domeinen om op de site van het Brabants Dagblad überhaupt linkjes te kunnen aanklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17
Wildfire schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:42:
[...]

Ik moest toch echt wat dingen whitelisten. Die eerder genoemde twee domeinen om op Nu.nl weer filmpjes te kunnen zien, drie domeinen om de Google Play Store te laten werken en twee domeinen om op de site van het Brabants Dagblad überhaupt linkjes te kunnen aanklikken.
Ben ook met PI-hole aan het stoeien geweest.

Ik kreeg echter continue een uitroepteken bij mijn netwerkverbinding terwijl ik wel gewoon kon internetten.

Mijn MSN account wilde ook continue NIET inloggen en links op bd.nl waren niet klikbaar (sowieso een slechte site).

Voorlopig maar even weer uitgeschakeld. Heeft toch wel wat haken en ogen en daar moet ik me nog in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Noppesnada schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:05:
[...]

Ik kreeg echter continue een uitroepteken bij mijn netwerkverbinding terwijl ik wel gewoon kon internetten.

Mijn MSN account wilde ook continue NIET inloggen en links op bd.nl waren niet klikbaar (sowieso een slechte site).

Voorlopig maar even weer uitgeschakeld. Heeft toch wel wat haken en ogen en daar moet ik me nog in verdiepen.
Dat uitroeptekentje komt omdat www.msftncsi.com geblokkeerd is, een domein dat Windows gebruikt om te testen of je verbinding hebt. Kortom, www.msftncsi.com aan je whitelist.txt toevoegen. Kan zijn dat je MSN-issue dan ook gefixed is.

Brabants Dagblad los je op door ssl.synovite-scripts.com en www.synovite-scripts.com aan whitelist.txt toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Wildfire schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:09:
[...]

Dat uitroeptekentje komt omdat www.msftncsi.com geblokkeerd is, een domein dat Windows gebruikt om te testen of je verbinding hebt. Kortom, www.msftncsi.com aan je whitelist.txt toevoegen. Kan zijn dat je MSN-oissue dan ook gefixed is.

Brabants Dagblad los je op door ssl.synovite-scripts.com en www.synovite-scripts.com aan whitelist.txt toe te voegen.
Bedankt voor de tips !

Ga het binnenkort eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:42

sphere

Debian abuser

Het blijft wel angstvallig stil rond pxe en USB voor de 3. :/

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Dacht ik even leuk aan de slag te kunnen met m'n zero, de v2 camera en motioneyeos, maar de v2 wordt nog niet ondersteund door motioneyeos (img 20160410).

Oh, en de Raspberry Pi Camera Mount is niet compatible met de v2 camera. Het gaatje waar de lens doorheen moet, is te klein.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Welke case gebruiken jullie voor een rpi i.c.m. een hdd? Het enige wat ik kan vinden is:

WD Pi Enclosure
WD Pi Enclosure
Plusberry case

Het is allemaal niet echt mijn smaak of ik vind het te prijzig (plusberry). Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-10 22:26
Freakster86 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:44:

Het is allemaal niet echt mijn smaak of ik vind het te prijzig (plusberry). Iemand tips?
Ik gebruik gewoon twee losse cases en zet ze op elkaar. Waarom zou je het zo graag willen combineren in 1 case? Met twee cases kan je de HDD makkelijk loshalen en af en toe via een andere computer de data accessen (stuk sneller dan via netwerk...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Vanx schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:27:
[...]

Ik gebruik gewoon twee losse cases en zet ze op elkaar. Waarom zou je het zo graag willen combineren in 1 case? Met twee cases kan je de HDD makkelijk loshalen en af en toe via een andere computer de data accessen (stuk sneller dan via netwerk...).
Hij staat in het zicht. Een nette alles in 1 oplossing heeft dus de voorkeur. En eenmaal geïnstalleerd hoef ik hem niet meer te benaderen, dus een losse hdd heeft voor mij geen voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-10 15:50

TommyGun

Stik er maar in!

Verdomme, de USB ports op mijn RPi3 werken plots niet meer... al diverse keren de SD card opnieuw geformatteerd (met zowel OpenELEC, LibreELEC als Raspbian) maar niks helpt... De LAN port werkt nog wel. Ik gebruik de originele USB adapter en kabel, maar heb het ook getest met m'n Samsung charger en kabel, helaas eveneens zonder resultaat.

Iemand suggesties? :'(

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Zoiets had ik eergisteren ook met mijn zero. Ik heb geen idee wat het nou triggerde en wat het heeft gefixed.
Ik heb meerdere USB bluetooth en WiFi dongles geprobeerd en een paar keer geswitched tussen motioneyeos en raspbian.

Edit: ook een andere powersource gebruikt. PS4 <> USB snellader

Ik zie dat motioneyeos sinds gisteravond een nieuwe build heeft staan die ook de v2 camera onderstuent d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Apie! op 06-06-2016 07:47 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Apie! schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:54:
Dacht ik even leuk aan de slag te kunnen met m'n zero, de v2 camera en motioneyeos, maar de v2 wordt nog niet ondersteund door motioneyeos (img 20160410).

Oh, en de Raspberry Pi Camera Mount is niet compatible met de v2 camera. Het gaatje waar de lens doorheen moet, is te klein.
Volgens mij is er NU een nieuwe release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:37
Ik heb een Pi 2 met Domoticz erop en nu wil daar een touchscreen aan hangen. De touchscreen doet het, althans ik zie de command line (of raspbian inlog, maar net hoe ikhem laat booten). Maar ik wil Domoticz op het schermpje krijgen en dit lukt mij niet, heb 1 tutorial gevonden maar daar lukt het niet mee. Het is een 3,5 inch scherm, de drivers werken nu nog opstarten met Domoticz op het scherm.

iemand die mij in de juiste richting kan sturen?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
gielie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:25:
Ik heb een Pi 2 met Domoticz erop en nu wil daar een touchscreen aan hangen. De touchscreen doet het, althans ik zie de command line (of raspbian inlog, maar net hoe ikhem laat booten). Maar ik wil Domoticz op het schermpje krijgen en dit lukt mij niet, heb 1 tutorial gevonden maar daar lukt het niet mee. Het is een 3,5 inch scherm, de drivers werken nu nog opstarten met Domoticz op het scherm.

iemand die mij in de juiste richting kan sturen?
Je wil dus een website (domoticz pagina) laden bij het booten? Zoek op Raspberry pi kiosk mode. Dan vind je genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ja Chrome/chromium heeft een hele goede kiosk mode. Zelf ook gebruikt bij een project voor een collega met zo'n adafruit touchscreen. Je moet dan alleen de muis nog ff uitschakelen in X-Windows.

[ Voor 59% gewijzigd door GekkePrutser op 06-06-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Apie! schreef op maandag 06 juni 2016 @ 07:21:
Zoiets had ik eergisteren ook met mijn zero. Ik heb geen idee wat het nou triggerde en wat het heeft gefixed.
Ik heb meerdere USB bluetooth en WiFi dongles geprobeerd en een paar keer geswitched tussen motioneyeos en raspbian.

Edit: ook een andere powersource gebruikt. PS4 <> USB snellader
Ook een USB powered fan werkt niet... ik neem aan dat er toch altijd spanning op de USB ports staat?

Heb maar een RMA aangevraagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Zucht, de clip waarmee je de camera cable vastzet in de pi zero is gebroken :')

edit: en antwoord van The Pi Hut: er zijn geen spare parts :/

[ Voor 29% gewijzigd door Apie! op 07-06-2016 14:21 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjeed
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Apie! schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:38:
Zucht, de clip waarmee je de camera cable vastzet in de pi zero is gebroken :')

edit: en antwoord van The Pi Hut: er zijn geen spare parts :/
http://nl.farnell.com/wur...ceptacle-22pos/dp/2470706

Deze bedoel je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
Voor die prijs heb je een nieuwe pi-zero :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

lol, koop er meteen 10000
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/5wcwf4.png

Op aliexpress kan ik ook niet echt een goedkopere vinden.. Maar wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen 8)7

Iets anders. Ik hoorde pas iemand praten over een fully automated kas (greenhouse) met vochtregelaars, temperatuurmeting en alles. Met wat googelen kom ik wat voorbeelden tegen maar nergens wordt echt stap voor stap uitgelegd hoe je zoiets kan maken. Tenminste nog niet bij degene die ik tot nu toe gevonden heb. Iemand hier toevallig die er een weet? Als het kan een beetje noob proof.
Hoewel het maar een beetje dagdromen is (ik heb nog geen tuin op dit moment haha) ben ik toch wel benieuwd wat hier allemaal bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:11
Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:54:
Iets anders. Ik hoorde pas iemand praten over een fully automated kas (greenhouse) met vochtregelaars, temperatuurmeting en alles. Met wat googelen kom ik wat voorbeelden tegen maar nergens wordt echt stap voor stap uitgelegd hoe je zoiets kan maken. Tenminste nog niet bij degene die ik tot nu toe gevonden heb. Iemand hier toevallig die er een weet? Als het kan een beetje noob proof.
Hoewel het maar een beetje dagdromen is (ik heb nog geen tuin op dit moment haha) ben ik toch wel benieuwd wat hier allemaal bij komt kijken.
Ken je het MySensors project. Aan de linkerzijde op deze pagina zie je zowel de mogelijke sensors en de mogelijke actuators. Bij elk van deze zaken staat precies wat je nodig hebt en hoe je het kunt aansluiten.

De Raspberry Pi dient dan als Gateway waar alle informatie draadloos op binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:13
Wildfire schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:09:
[...]

Dat uitroeptekentje komt omdat www.msftncsi.com geblokkeerd is, een domein dat Windows gebruikt om te testen of je verbinding hebt. Kortom, www.msftncsi.com aan je whitelist.txt toevoegen. Kan zijn dat je MSN-issue dan ook gefixed is.

Noppesnada schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:05:
[...]

Ter info, er is een nieuwe versie van Pi-Hole uitgekomen en daarin kun je webbased je whitelist en blacklist updaten!
Om te updaten gewoon de setup opnieuw draaien:
code:
1
curl -L https://install.pi-hole.net | bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

PuckStar schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:22:

[...]

Ter info, er is een nieuwe versie van Pi-Hole uitgekomen en daarin kun je webbased je whitelist en blacklist updaten!
Om te updaten gewoon de setup opnieuw draaien:
code:
1
curl -L https://install.pi-hole.net | bash
Ik zal eens kijken. Ik heb iig de Pi-Hole momenteel maar even compleet buiten spel gezet in m'n netwerk, om uit te sluiten dat het niet de oorzaak is van het feit dat m'n RIPE Atlas probe opeens geen resultaten meer meldt aan RIPE Atlas... zodra duidelijk is of dit wel of niet de oorzaak was kan ik pas verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 12 juni 2016 @ 13:44:
[...]

Ik zal eens kijken. Ik heb iig de Pi-Hole momenteel maar even compleet buiten spel gezet in m'n netwerk, om uit te sluiten dat het niet de oorzaak is van het feit dat m'n RIPE Atlas probe opeens geen resultaten meer meldt aan RIPE Atlas... zodra duidelijk is of dit wel of niet de oorzaak was kan ik pas verder...
Kan je op die probe niet gewoon een andere DNS instellen? Als je de DNS van de pi hole niet gebruikt dan geeft hij verder geen enkel effect op je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

GekkePrutser schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:09:
[...]

Kan je op die probe niet gewoon een andere DNS instellen? Als je de DNS van de pi hole niet gebruikt dan geeft hij verder geen enkel effect op je netwerk.
De RIPE Atlas probe is niet user-configurable, dus nee. Ik moet het dan meteen netwerkwijd aanpakken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tenzij je je Pi als router en/of als DHCP-server gebruikt pikt de probe de PiHole DNS-server daarvan toch niet op?

Semi-offtopic (draait bij mij namelijk niet op een Pi maar Ubuntu Server 16.04 VM): Bij mij blijft PiHole's webinterface telkens alleen een "laden" ding weergeven bij "Queries over time". Dat heb ik nog niet op weten te lossen...

[ Voor 51% gewijzigd door Raven op 12-06-2016 14:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Raven schreef op zondag 12 juni 2016 @ 14:32:
Tenzij je je Pi als router en/of als DHCP-server gebruikt pikt de probe de PiHole DNS-server daarvan toch niet op?
Ik had de Pi-Hole in m'n router opgegeven als DNS-server, zodat automatisch alle apparaten in het netwerk er gebruik van maakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:19
Als je gebruik maakt van DNSmasq (maar vast ook andere DHCP software) dan kan je mbv filters per machine aangeven welke gegevens via de DHCP response terug gegeven moet worden. Daarmee heb je precies controle hebben over welke DNS servers er via DHCP aan welke machine gegeven wordt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

duvekot schreef op zondag 12 juni 2016 @ 22:47:
Als je gebruik maakt van DNSmasq (maar vast ook andere DHCP software) dan kan je mbv filters per machine aangeven welke gegevens via de DHCP response terug gegeven moet worden. Daarmee heb je precies controle hebben over welke DNS servers er via DHCP aan welke machine gegeven wordt bijvoorbeeld.
Mijn router is een ASUS RT-AC87U dus dat gaat 'm niet worden. Plus dat ik de Pi-Hole buitenspel heb gezet is maar tijdelijk, als er morgen nog niets is veranderd met m'n RIPE Atlas probe dan weet ik dat iig de Pi-Hole niet de oorzaak was. Maar ik denk dat ik eigenlijk al wel weet dat er meer mis is: paar uur terug heb ik de RIPE Atlas probe in de DMZ gezet en nog steeds gaat het niet goed. Denk dat 'ie kaduuk is ofzo.

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 12-06-2016 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wildfire schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:44:
[...]

Mijn router is een ASUS RT-AC87U dus dat gaat 'm niet worden. Plus dat ik de Pi-Hole buitenspel heb gezet is maar tijdelijk, als er morgen nog niets is veranderd met m'n RIPE Atlas probe dan weet ik dat iig de Pi-Hole niet de oorzaak was. Maar ik denk dat ik eigenlijk al wel weet dat er meer mis is: paar uur terug heb ik de RIPE Atlas probe in de DMZ gezet en nog steeds gaat het niet goed. Denk dat 'ie kaduuk is ofzo.
Ik heb wel een keer gehad dat de probe ineens meer niets doorgaf, heb je de LED's al bekeken op dat ding? Hier brandden die niet op de manier waarop zou moeten, na wat heen en weer gemail een ander FAT32 geformat stickje erin gestoken en nu draait ie alweer een hele tijd.

https://atlas.ripe.net/ab...he-side-of-the-probe-mean

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Raven schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:21:
[...]

Ik heb wel een keer gehad dat de probe ineens meer niets doorgaf, heb je de LED's al bekeken op dat ding? Hier brandden die niet op de manier waarop zou moeten, na wat heen en weer gemail een ander FAT32 geformat stickje erin gestoken en nu draait ie alweer een hele tijd.

https://atlas.ripe.net/ab...he-side-of-the-probe-mean
Ik had idd ook al iets gevonden over het stickje wat mogelijk niet goed was. Of de probe zelf is niet goed, of het stickje; ik heb de probe vannacht in de DMZ van m'n router gehad en nog steeds hetzelfde probleem namelijk.

Kan er gewoon een geformatteerd stickje in of moet er nog iets op staan?

-- Edit: na het plaatsen van een FAT32-geformatteerd stickje doet de probe weer wat 'ie moet doen. Ik ga nu de Pi-Hole weer in gebruik nemen :)

-- Edit #2: ja, off-topic besef ik me nu, maar toch voor de RIPE Atlas probe bezitters: de meegeleverde USB-stick van de probe heb ik net met Flash Drive Tester getest en ja hoor, de stick is niet 100% meer. Totaal 128 compare-errors na een write/read/compare sessie op de stick.

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 13-06-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Soul__assasin

de Belbelg

Voor een recalbox pi2 op zoek naar een bluetooth stickje.. Iemand tips over welke bluetooth singles het beste werken ism een pi2

www.weefab.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:09:
[...]
...

-- Edit #2: ja, off-topic besef ik me nu, maar toch voor de RIPE Atlas probe bezitters: de meegeleverde USB-stick van de probe heb ik net met Flash Drive Tester getest en ja hoor, de stick is niet 100% meer. Totaal 128 compare-errors na een write/read/compare sessie op de stick.
Vind het redelijk raar dat men de Pi SD kaartjes en de Atlas probe stickjes zoo kunnen slopen. Draait hier nog als een zonnetje :Y

Bash:
1
2
pi@raspberrypi:~ $ uptime
 23:21:51 up 13 days, 12:04,  3 users,  load average: 0.17, 0.37, 0.29

Router pakt de DNS via pi-hole (open WRT- eventueel via Don't forward DNS-Requests without DNS-Name)

Wel een automated update gekregen van pihole zag ik :D (terwijl dat in de oude versie niet zat :?) _/-\o_

Nu nog de webinterface, die werkte nog niet lekker :P

edit:

nu wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JAjFnlQpMQbYmW3rQazDAE3g/thumb.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2016 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 01:19:

[...]

Nu nog de webinterface, die werkte nog niet lekker :P

edit:
nu wel

[afbeelding]
Zo te zien ben je nog een voorzichtige blocker. Mijn Pi-Hole blokkeert ruim 47.000 domeinen meer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Wildfire schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:50:
[...]

Zo te zien ben je nog een voorzichtige blocker. Mijn Pi-Hole blokkeert ruim 47.000 domeinen meer. :P
Hier ook 100k blocked. Heb geen extra lijsten aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:50:
[...]

Ik kom maar op een beperkt aantal websites, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Weet iemand waar je een usb device kan kopen om een usb microfoon en usb speaker op aan te sluiten voor de raspberry pi
Ik had al gekeken bij sos solutions maar niks gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

verbatim schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:18:
Weet iemand waar je een usb device kan kopen om een usb microfoon en usb speaker op aan te sluiten voor de raspberry pi
Ik had al gekeken bij sos solutions maar niks gevonden
Ehm, USB mic en USB speaker kun je toch rechtstreeks op de Pi aansluiten? Desnoods via hub met aparte voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 15-06-2016 20:27 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Raven schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:27:
[...]

Ehm, USB mic en USB speaker kun je toch rechtstreeks op de Pi aansluiten? Desnoods via hub met aparte voeding.
Dat wordt aangeven in het ebook raspbery pi robotics project om te gebruiken voor voice recognice
Op de afbeelding is te zien een hub met input usb mic en output speaker met voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
verbatim schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:36:
[...]

Dat wordt aangeven in het ebook raspbery pi robotics project om te gebruiken voor voice recognice
Op de afbeelding is te zien een hub met input usb mic en output speaker met voeding.
Bedoel je niet gewoon een USB-geluidskaart waar je een analoge mic en speakers op kunt aansluiten? Anders heb je geen hub nodig hoor. Mag wel, hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
mcDavid schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:42:
[...]

Bedoel je niet gewoon een USB-geluidskaart waar je een analoge mic en speakers op kunt aansluiten? Anders heb je geen hub nodig hoor. Mag wel, hoeft niet.
ik heb wat gevonden:http://www.allekabels.nl/usb-adapter-omvormer/177/1082656/externe-usb-geluidskaart-71.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
je hebt ze ook voor 2 dollar op ebay of dealextreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
mcDavid schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:18:
je hebt ze ook voor 2 dollar op ebay of dealextreme.
Ik heb even gekeken op dealextram maar hoeveel douanekosten komen daar wel niet bij en dan nog 7 dagen wachten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

TommyGun schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:29:
[...]

Ook een USB powered fan werkt niet... ik neem aan dat er toch altijd spanning op de USB ports staat?

Heb maar een RMA aangevraagd...
Ik had eergisteren weer dat m'n zero devices via USB niet meer herkende. Ik had per ongeluk de stekker er uit getrokken en daarna deed geen enkele USB device die ik aansloot het meer...totdat.... ik heb geen idee, opeens deed ie het weer.

De vorige keer dat dit gebeurde was het ook nadat ik de stekker er uit had getrokken overigens.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 23:20

GeeBee

Oddball

verbatim schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:37:
[...]

Ik heb even gekeken op dealextram maar hoeveel douanekosten komen daar wel niet bij en dan nog 7 dagen wachten. :(
Vinkje zetten bij Gift en dat gaat in 99% van de gevallen goed.
Wachttijd... Tja, daar heb je een punt. Haast moet je niet hebben bij DX.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Apie! schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:05:
[...]

Ik had eergisteren weer dat m'n zero devices via USB niet meer herkende. Ik had per ongeluk de stekker er uit getrokken en daarna deed geen enkele USB device die ik aansloot het meer...totdat.... ik heb geen idee, opeens deed ie het weer.

De vorige keer dat dit gebeurde was het ook nadat ik de stekker er uit had getrokken overigens.
Bij mij deden de USB ports het plots weer... voor een tijdje. Snel maar de interne WiFi aangezet (ik had er een WiFi stick ingestoken voor 5ghz) aangezien ik de ports niet meer vertrouw. Later viel het ook weer uit namelijk. Kan de RPi nu dus wel gewoon gebruiken (beheer via Yatse, en dus interne WiFi) maar fijn is het niet. Denk dat ik 'm toch maar RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Een vraag tussendoor. Heb naar alle tevredenheid nu al ruim een half jaar een Raspberry Pi met Pi-hole in mijn netwerk hangen. Nu wil ik de Raspberry Pi ook inzetten als Ubiquity controller voor mijn AC-LR AP. Kan ik dit realiseren zonder dat de Pi-hole in gevaar komt? Ben namelijk niet zo thuis in de Linux-wereld, alhoewel ik wel zag dat de packages van Pi-hole en de controller geen overeenkomsten hebben. Mijn onderbuik zegt dat het wel moet kunnen... Kunnen jullie dit bevestigen / ontkrachten? Alvast bedankt.

Edit: omdat een inhoudelijke reactie nog niet is ontvangen, heb ik de vraag ook gesteld in: Netwerken / [Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur 1.

[ Voor 17% gewijzigd door GEi op 20-06-2016 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat zijn jullie ervaringen met pi-hole .i.c.m. Windows phone 8.1?

Ik gebruik hier iOS en Android zonder problemen i.c.m. met pihole, maar met Windows phone 8.1 krijg ik last met de WiFi-verbinding.
Hij wil moeilijk connecten, en als hij connect, word je eerst via de browser naar een Microsoft pagina geleid.
Uiteindelijk werkt de WiFi dan wel, maar dit lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb hier al een tijdje naar een oplossing lopen Googlen, maar nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:36
sssensss schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:51:
Wat zijn jullie ervaringen met pi-hole .i.c.m. Windows phone 8.1?

Ik gebruik hier iOS en Android zonder problemen i.c.m. met pihole, maar met Windows phone 8.1 krijg ik last met de WiFi-verbinding.
Hij wil moeilijk connecten, en als hij connect, word je eerst via de browser naar een Microsoft pagina geleid.
Uiteindelijk werkt de WiFi dan wel, maar dit lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb hier al een tijdje naar een oplossing lopen Googlen, maar nog niet gevonden.
Even deze in je whitelist zetten "www.msftncsi.com".
Maar hier is genoeg over te vinden op google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dank je mkroes, ik ga het proberen.
#edit: ik heb het adres erin gezet en het werkt nu i.d.d.. Top!

Ik heb eerder al meerdere lijstjes van internet gehaald en in de whitelist gezet, maar dat lukte dus niet.
Deze lijst bijvoorbeeld:

settings-win.data.microsoft.com
apprep.smartscreen.microsoft.com
fe2.update.microsoft.com.akadns.net
schemas.microsoft.akadns.net
microsoft.com (yes, this was in one of the lists!)
amer.hops.glbdns.microsoft.com
dmd.metaservices.microsoft.com
s.gateway.messenger.live.com (skype)

#possible (bad) telemetry servers, I'm not 100% sure about these. I don't consider normal Windows opt-in telemetry as "bad" reports.
wes.df.telemetry.microsoft.com
statsfe2.ws.microsoft.com
wes.df.telemetry.microsoft.com

[ Voor 4% gewijzigd door sssensss op 20-06-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

GeeBee schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 08:09:
[...]

Vinkje zetten bij Gift en dat gaat in 99% van de gevallen goed.
Wachttijd... Tja, daar heb je een punt. Haast moet je niet hebben bij DX.
Douanekosten? Ik bestel al jaren zooi bij DX en ik heb dat nog nooit gehad ;) Alleen levertijd is een dingetje, 7 dagen is echt al te optimistisch, ik heb bestellingen gehad die er eerder 2 maanden over deden :X Tegenwoordig is het trouwens al wel een stuk beter.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaapkamer
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-11-2024
Hallo mede tweakers,
Even een vraagje ban een noob raspberry pi gebruiker:
Ik heb gisteren voor Vaderdag :) een pi 3 gekregen van mijn kids en ben een beetje mee aan het proberen (dat is al hel leuk natuurlijk) maar , en vergeef me maar ik ben me nog aan het inlezen , een paar vraagjes:
Ik wil graag een draadloos toetsenbord en muis is een all in one van microsoft of logitech (k700) iets ?
Ik wil graag kodi draaien en ook retropi is dat in 1 bijvoorbeeld in een dual boot te draaien?

wat zijn in het bovenste geval eigenlijk de beste busturingssystemen?

bedankt en excuses voor de noob vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
slaapkamer schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:08:
Hallo mede tweakers,
Ik heb gisteren voor Vaderdag :) een pi 3 gekregen van mijn kids en ben een beetje mee aan het proberen (dat is al hel leuk natuurlijk) maar , en vergeef me maar ik ben me nog aan het inlezen , een paar vraagjes:
Ik wil graag een draadloos toetsenbord en muis is een all in one van microsoft of logitech (k700) iets ?
Ik wil graag kodi draaien en ook retropi is dat in 1 bijvoorbeeld in een dual boot te draaien?

je kunt OSMC imstalleren: https://osmc.tv/ dit is een linux build met kodi als main UI.
Hierop kun je retropi installeren, zie: https://discourse.osmc.tv...-retrogaming-on-osmc/6671

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:13
slaapkamer schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:08:
Hallo mede tweakers,

Sowieso voor osmc gaan (wat Maverick ook al zegt). Dat is echt een fijne all in one installer (os en kodi).
Ik gebruik wel de Arctic Zephyr skin ipv osmc of confluence.

Mocht je nog iets anders willen proberen met je pi kun je ook naar pi-hole kijken en home assistant.
GEi schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:54:
Een vraag tussendoor. Heb naar alle tevredenheid nu al ruim een half jaar een Raspberry Pi met Pi-hole in mijn netwerk hangen. Nu wil ik de Raspberry Pi ook inzetten als Ubiquity controller voor mijn AC-LR AP. Kan ik dit realiseren zonder dat de Pi-hole in gevaar komt? Ben namelijk niet zo thuis in de Linux-wereld, alhoewel ik wel zag dat de packages van Pi-hole en de controller geen overeenkomsten hebben. Mijn onderbuik zegt dat het wel moet kunnen... Kunnen jullie dit bevestigen / ontkrachten? Alvast bedankt.

Edit: omdat een inhoudelijke reactie nog niet is ontvangen, heb ik de vraag ook gesteld in: Netwerken / [Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur 1.
Ik zou het niet weten maar pi-hole is natuurlijk zo opnieuw geinstalleerd. Veel settings heeft het niet en je white/blacklists kun je effe backuppen.
Dus ik zou zeggen gewoon proberen :)

[ Voor 32% gewijzigd door PuckStar op 20-06-2016 23:24 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs