Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-10 12:13
Dacuuu schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:36:
[...]

Hier ook 100k blocked. Heb geen extra lijsten aangezet.
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:49:
[...]

Ik kom maar op een beperkt aantal websites, dat scheelt.
Wildfire schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:50:
[...]

Zo te zien ben je nog een voorzichtige blocker. Mijn Pi-Hole blokkeert ruim 47.000 domeinen meer. :P
Weet 1 van jullie toevallig of er ook een hosts site is met specifiek nederlandse reclame domeinen?
Ik heb een tijdje gezocht en vind wel lijsten voor ublock origin bijv. maar geen reclame domeinlijst.

Ik zie dat er blijkbaar in de standaard lijsten ook al wel Nederlandse sites staan. Zoals cookiesv2.publiekeomroep.nl wordt gepi-holed.

[ Voor 8% gewijzigd door PuckStar op 20-06-2016 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

slaapkamer schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:08:
Ik wil graag een draadloos toetsenbord en muis is een all in one van microsoft of logitech (k700) iets ?
Of zoiets iets is, is persoonlijke smaak. Ga naar de lokale Mediamarkt en probeer 'm uit of ie lekker typt ;)
En of ie ondersteund wordt, zie http://elinux.org/RPi_USB_Keyboards

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:14:
[...]

Of zoiets iets is, is persoonlijke smaak. Ga naar de lokale Mediamarkt en probeer 'm uit of ie lekker typt ;)
En of ie ondersteund wordt, zie http://elinux.org/RPi_USB_Keyboards
Ik had ook zo'n Logitech K400 gehaald voor mn Pi. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-10 14:04

Goner

What can I do you for ?

ik heb 2 van die RII Mini keyboards, erg handig :
https://www.kiwi-electron...J2zl5bZuM0CFTUz0wodWU0Aiw
houden ook fijn vast : http://g02.a.alicdn.com/k...Google-Andriod-TV-Box.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Goner op 21-06-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaapkamer
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-11-2024
thanx ,denk idd dat ik voor een k400 ga :)
Palomar schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:20:
[...]

Ik had ook zo'n Logitech K400 gehaald voor mn Pi. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

verbatim schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:37:
[...]

Ik heb even gekeken op dealextram maar hoeveel douanekosten komen daar wel niet bij en dan nog 7 dagen wachten. :(
Geen. Als de waarde onder de 25€ligt van een pakket moet je nooit BTW of invoerrechten betalen.

(tussen de 25 en 150€ heb je kans op invoerrechten, boven de 150€, kans op BTW + invoerrechten).

Je kan op op bangood, dealextreme, gearbest zeggen dat je van uit het EU warehouse wilt bestellen. Is iets duurder maar 0.0 kans op extra kosten en veel sneller geleverd :+

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 14:52
Ik ben sinds kort ook een Pi gebruiker en het pi-hole principe spreekt me aan. Nu heb ik een artikel gevonden waarin het 1 en ander uitgelegd wordt.. aan de ervaren gebruikers de vraag of ik deze link:

http://jacobsalmela.com/b...-a-raspberry-pi-hole-2-0/

klakkeloos kan volgen? Of zijn er betere methodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:29
demokert schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:19:
Ik ben sinds kort ook een Pi gebruiker en het pi-hole principe spreekt me aan. Nu heb ik een artikel gevonden waarin het 1 en ander uitgelegd wordt.. aan de ervaren gebruikers de vraag of ik deze link:

http://jacobsalmela.com/b...-a-raspberry-pi-hole-2-0/

klakkeloos kan volgen? Of zijn er betere methodes?
https://github.com/pi-hole/pi-hole/#automated-install

Nog iets gemakkelijker, tenzij je uiteraard meerdere services op 1 RPi wilt combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 14:52
Bedankt voor de snelle reply, aan welke services denk je? (ik ben nog nieuw en redelijk onervaren wat betreft Raspberry Pi.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:29
demokert schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:29:
Bedankt voor de snelle reply, aan welke services denk je? (ik ben nog nieuw en redelijk onervaren wat betreft Raspberry Pi.)
Geen idee, maar er zijn veel mensen die home-automation tools of gelijkaardige zaken (die ook een web-interface nodig hebben) willen combineren met Pihole, omdat ze geen zin/budget/... hebben om meerdere RPi's te draaien.

Als je van plan bent om enkel de PiHole te draaien initieel kan je gerust met de auto-install beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik gebruik mijn Pi nu ook voor file sharing (samba), plex en torrent (transmission). Ben ook een beetje huiverig om die genoemde installer te draaien, want als ik het script bekijk (http://install.pi-hole.net) gaat ie van alles wijzigen aan je hostname, ip-instellingen e.d. Ben bang dat mijn andere genoemde services daar hinder van ondervinden. Of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:37:
Ik gebruik mijn Pi nu ook voor file sharing (samba), plex en torrent (transmission). Ben ook een beetje huiverig om die genoemde installer te draaien, want als ik het script bekijk (http://install.pi-hole.net) gaat ie van alles wijzigen aan je hostname, ip-instellingen e.d. Ben bang dat mijn andere genoemde services daar hinder van ondervinden. Of valt dat mee?
Ik zou het niet wagen, want dan kun je met de hand alle instellingen gaan aanpassen. Pihole kun je beter dedicated draaien, dat scheelt een hoop kopzorgen :X

En een extra Pi kost toch geen drol dus bespaar je de ellende.

Tenzij je puzzelen in Linux leuk vind, maar dan raad ik aan Pihole handmatig te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:03:
[...]

Ik zou het niet wagen, want dan kun je met de hand alle instellingen gaan aanpassen. Pihole kun je beter dedicated draaien, dat scheelt een hoop kopzorgen :X

En een extra Pi kost toch geen drol dus bespaar je de ellende.

Tenzij je puzzelen in Linux leuk vind, maar dan raad ik aan Pihole handmatig te installeren.
ja precies, een aparte pi leek me ook al een beter idee ;)

En verder wat betreft ad blocking. Gaat dat altijd goed of blokkeert ie ook wel eens wél gewenste zaken? Draai zelf adblock plus als plugin voor chrome en heb ooit wel eens gehad dat bepaalde functionaliteit op een website niet goed werkte, wat wel werkte nadat ik adblock tijdelijk uit heb gezet. Wat het was weet ik niet meer, maar volgens mij iets met automatisch inloggen via facebook single signon ofzo. Of iets met een iframe ofzo die niet verscheen. Bij zo'n pihole kun je het blocken niet even makkelijk uitzetten lijkt me om je adblocker uit te sluiten bij problemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 22-06-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:15:
[...]
Of iets met een iframe ofzo die niet verscheen. Bij zo'n pihole kun je het blocken niet even makkelijk uitzetten lijkt me om je adblocker uit te sluiten bij problemen?
Tijdelijk de DNS entry op je client computer aanpassen (gewoon de ipadressen van opendns inkloppen bij je netwerkadapter dus) (of zoals bij mij: de router).

En ja, soms dan kom je websites tegen waar opeens een aantal zaken niet meer werken, en dan moet je gaan zoeken naar precies wat en waar, en die whitelisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
Ik ben op dit moment bezig om mijn raspberry opnieuw in te richten.
Tot nu toe werkt alles bijna weer zoals het moet, maar ik loop tegen een probleem(uitdaging) aan welke ik vorige keer ook had en weet even niet meer waar het in zat.

Ik heb het vorige keer voor elkaar gekregen dat ik een ssh verbinding kon maken tussen mijn raspberry en synology.

Ik heb dit gedaan via deze handleiding.

Het volgende heb ik aangepast in de file /etc/ssh/sshd_config

PermitRootLogin veranderd van no naar yes.

Daarnaast heb ik het commando sudo passwd root uitgevoerd en een wachtwoord ingesteld.
Echter als ik dan su ~ doe dan krijg ik telkens de melding: No passwd entry for user '/root'

Daarom krijg ik waarschijnlijk vanaf de synology telkens de melding: Permission denied (publickey,password).

De key is reeds aangemaakt en had de know hosts verwijderd.

Het volgende commando voer ik uit op de synology:

cat ~/.ssh/id_rsa.pub | ssh root@<ip_van _raspberry 'cat >> .ssh/authorized_keys'

Ik zie even niet waar ik nu de mist in ga.

Edit: last van het warme weer denk ik, even het wachtwoord rustig intikken en dan lukt het wel :z

Het wordt alleen zo frustrerend als het dan telkens niet wil lukken :X

[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 22-06-2016 16:36 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 07:26
Palomar schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:15:
[...]

ja precies, een aparte pi leek me ook al een beter idee ;)

En verder wat betreft ad blocking. Gaat dat altijd goed of blokkeert ie ook wel eens wél gewenste zaken? Draai zelf adblock plus als plugin voor chrome en heb ooit wel eens gehad dat bepaalde functionaliteit op een website niet goed werkte, wat wel werkte nadat ik adblock tijdelijk uit heb gezet. Wat het was weet ik niet meer, maar volgens mij iets met automatisch inloggen via facebook single signon ofzo. Of iets met een iframe ofzo die niet verscheen. Bij zo'n pihole kun je het blocken niet even makkelijk uitzetten lijkt me om je adblocker uit te sluiten bij problemen?
2 services op een rpi kan prima. Op mijn RPI 2 heb ik Domoticz en pi-hole draaien.

Ik heb eerst de Domoticz image geïnstalleerd en daar na de pi-hole automated install gedraaid.

Beide applicaties werken al +\- 6 maanden vlot en feilloos.

Mocht een bepaalde website niet goed werken door Pi-hole, kan je idd zoals al eerder gezegd je DNS instellingen op de client tijdelijk wijzigen in de default settings, maar ik heb een dergelijke situatie nog niet meegemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door netvista op 22-06-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netvista schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:09:
[...]

2 services op een rpi kan prima. Op mijn RPI 2 heb ik Domoticz en pi-hole draaien.

Ik heb eerst de Domoticz image geïnstalleerd en daar na de pi-hole automated install gedraaid.
...
Al draai je 100 services, dat is niet het punt. Het kan fout gaan, en dan moet je maar uitvogelen wat er fout is gegaan, en als je dan niet handig bent of geen/niet genoeg kennis hebt van Linux zit je wel even met je handen in het haar.

En dan nog, een losse Pi werkt wel zo makkelijk, bovendien hoeft hij de resources niet te delen met andere services.
De admin page van Pihole is al zo traag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:16:
[...]

Al draai je 100 services, dat is niet het punt. Het kan fout gaan, en dan moet je maar uitvogelen wat er fout is gegaan, en als je dan niet handig bent of geen/niet genoeg kennis hebt van Linux zit je wel even met je handen in het haar.

En dan nog, een losse Pi werkt wel zo makkelijk, bovendien hoeft hij de resources niet te delen met andere services.
De admin page van Pihole is al zo traag :+
Een losse PI kan natuurlijk ook, maar is naar mijn ervaring totaal overbodig en zonde van de extra hardware en extra stroomverbruik. Een rpi verbruikt weliswaar niet veel, maar toch. Als het niet nodig is...

Als jouw pi-hole interface enorm traag is klopt er misschien iets niet. De pi-hole admin interface laad hier idd niet instant, maar binnen een seconde of 2 a 3 is hier toch wel alle info geladen.

Maar goed, e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal queries binnen het netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door netvista op 22-06-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:39
GEi schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:54:
Een vraag tussendoor. Heb naar alle tevredenheid nu al ruim een half jaar een Raspberry Pi met Pi-hole in mijn netwerk hangen. Nu wil ik de Raspberry Pi ook inzetten als Ubiquity controller voor mijn AC-LR AP. Kan ik dit realiseren zonder dat de Pi-hole in gevaar komt? Ben namelijk niet zo thuis in de Linux-wereld, alhoewel ik wel zag dat de packages van Pi-hole en de controller geen overeenkomsten hebben. Mijn onderbuik zegt dat het wel moet kunnen... Kunnen jullie dit bevestigen / ontkrachten? Alvast bedankt.

Edit: omdat een inhoudelijke reactie nog niet is ontvangen, heb ik de vraag ook gesteld in: Netwerken / [Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur 1.
Ja hoor, dat werkt prima (al een week of 8/9) en ook nog met een mFi controller er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Dank je wel lazybones voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 16:03:
Pihole kun je beter dedicated draaien, dat scheelt een hoop kopzorgen :X
Dat heb ik gemerkt ja :P

Had er al apache2 op draaien, die zat op poort 80 lighttpd in de weg, apache2 ingesteld op 8080 en probleem opgelost. Daarnaast bleek dat het installscript van Pi-Hole niet alle afhankelijkheden (bepaald php-pakketje) erop had gezet. Maar dat valt niet op te lossen door dedicated te draaien.
Beide problemen waren niet zo gauw terug te vinden in de logs...

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 22-06-2016 18:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Raven schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:15:
[...]

Had er al apache2 op draaien, die zat op poort 80 lighttpd in de weg, apache2 ingesteld op 8080 en probleem opgelost. Daarnaast bleek dat het installscript van Pi-Hole niet alle afhankelijkheden (bepaald php-pakketje) erop had gezet. Maar dat valt niet op te lossen door dedicated te draaien.
Even off-topic, maar ik ben ook even bezig geweest met pi-hole, maar hoe kan je een website uit de blacklist halen ?
Ik krijg hem er niet uit via het prullenbakje :X

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
MdO82 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:26:
[...]

Even off-topic, maar ik ben ook even bezig geweest met pi-hole, maar hoe kan je een website uit de blacklist halen ?
Ik krijg hem er niet uit via het prullenbakje :X
Klopt, dit is een bug. Je kan hem hier handmatig verwijderen: /etc/pihole/blacklist.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:15:
[...]

Ik heb gewoon een standaard installatie van Raspbian (zonder apache enzo) en daar werkt het installscript gewoon prima op. Alle dependencies werden prima door het script opgelost.

Als jij loopt te prutsen tja daar kan dat script niets aan doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
netvista schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:44:
[...]

Klopt, dit is een bug. Je kan hem hier handmatig verwijderen: /etc/pihole/blacklist.txt
Thanks *O*

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Meer mensen problemen met Pi hole en Spotify. Op de iPad met Spotify premium werkt bepaalde functionaliteit binnen de app niet, zoals bladeren. Zit hem echt in Pi Hole want als ik het uitschakel werkt het wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nc2FxvD.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pi-hole gewoon niet meer gebruiken. Heb het ook een paar dagen in een VM draaiend gehad, maar het maakte meer kapot dan dat ik er baat bij had.

Ik gebruik nu gewoon de "uBlock Origin" add-on in m'n browser (Chrome) om reclame en andere ongein te blokkeren en dat werkt ook prima. En heeft het grote voordeel dat ik hem kan uitschakelen en een pagina kan herladen. Je hebt in apps zoals bij jou dan wel weer reclame, maarja dat liever dan allerlei pagina's die niet goed meer werken. Vriendin gebruikt bijv. veel YouTube op haar iPad, ze zag nu geen reclame meer, maar zat wel <duur van reclame> tegen een zwart scherm aan te kijken voordat het filmpje begon. En ik kon op Twitter geen URL's meer aanklikken, de redirect werd door Pi-hole geblokkeerd. Dat soort dingen zijn gewoon vervelend.

En met een browserplugin zoals "uBlock Origin" kun je ook alleen bepaalde elementen op een site blokkeren ipv. alleen een heel (sub)domein.

Het idee achter Pi-hole is leuk, maar in de praktijk viel het mij tegen.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Heb pihole net toch maar geinstalleerd (heb nog wel een backup van mn sd kaartje mocht alles fubar raken :P). Al mijn bestaande services lijken nog goed te werken (samba, plex, transmission) en ads worden netjes geblockt nadat ik de dns in mn router heb aangepast. So far so good. Nog ff een tijdje aankijken of ik niet tegen iets geks aanloop, want zoals hierboven genoemd als bijv. bepaalde content niet meer werkt dan gaat het er weer af. Bij mij lijkt spotify op mn android tablet nog wel goed te werken overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:33:
...

Het idee achter Pi-hole is leuk, maar in de praktijk viel het mij tegen.
Kwestie van tunen.

En uBlock is leuk, maar dat blijft de boel vertragen. Bovendien is het voordeel van Pihole dat je hele netwerk geen last meer heeft van troepa. Zelfs Android apps met in-adds houden zich koest.

Pihole moet je meer zien als een framework, de rest moet je zelf maar customizen. Het is inderdaad geen 1 click solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Hmz, zat een beetje te spelen met whitelisten en blacklisten met tweakers.net als test url, maar nu kan ik www.tweakers.net niet meer benaderen. Melding: site refused to connect :( (forum werkt nog wel). In de web admin en in de whitelist.txt en blacklist.txt komt tweakers.net niet meer voor.

Hoe krijg ik dit weer goed? Heb enkel een paar keer via de web interface wat toegevoegd en verwijderd. Geen gepruts in textfiles ofzo. Kan ik de pihole service handmatig herstarten om te beginnen?

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 22-06-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:25:
Hmz, zat een beetje te spelen met whitelisten en blacklisten met tweakers.net als test url, maar nu kan ik www.tweakers.net niet meer benaderen. Melding: site refused to connect :( (forum werkt nog wel). In de web admin en in de whitelist.txt en blacklist.txt komt tweakers.net niet meer voor.

Hoe krijg ik dit weer goed? Heb enkel een paar keer via de web interface wat toegevoegd en verwijderd. Geen gepruts in textfiles ofzo. Kan ik de pihole service handmatig herstarten om te beginnen?
Je client draait op windows?

open een CMD (eventueel elevated) en ipconfig /flushdns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:30:
[...]

Je client draait op windows?

open een CMD (eventueel elevated) en ipconfig /flushdns
Ik zit op een android tablet. Maar flushdns is het probleem volgens mij niet. Op mn telefoon werkt tweakers.net ook niet meer. Lijkt erop dat pihole tweakers.net blokkeert...
Dns weer terugzetten naar standaard van mn provider en dan werkt het wel weer, maar via pihole zou ik het ook weer werkend willen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 22-06-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Router rebooten?

Pi rebooten?

Bash:
1
sudo reboot

Anders in /etc/pihole de files nalopen of er echt geen rule is die www.tweakers.net blocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:24:
[...]
Het is inderdaad geen 1 click solution.
Maar zo presenteren ze het wel.... En tunen...de standaard lijsten zijn veel te agressief. Het is mij teveel werk om dan weer uit te zoeken welk domein ik moet whitelisten om de site weer goed aan de praat te krijgen. Het vervelende is namelijk dat je dat met Pi-hole minder goed kunt herleiden dan met een adblocker die je simpelweg per pagina even aan/uit kunt zetten.

En vertraging met uBlock merk ik niet echt. Dat was met Adblock Plus wel zo, daar merkte ik het wel een beetje.

Het is ook niet mijn bedoeling om Pi-hole de grond in te stampen hoor, het idee is erg goed en de user interface ook erg netjes. Maar het werkte mij gewoon te agressief waardoor ik zelf klachten had en m'n vriendin ook kwam zeuren waarom dingen die eerder goed werkten, nu niet meer werkten.

En nog zoiets, ik had een site waarbij er reclame van e248.akamai.net ofzo werd geladen. Dat subdomein dus geblokkeerd. De ads waren daarna verdwenen op de website die ik bezocht, dus ik was tevreden. Helaas bleek dat subdomein ook door populaire sites gebruikt te worden om legitieme content voor het functioneren van de website in te laden. Omdat het subdomein door mij geblokkeerd was, werkte de site niet goed meer. Op die manier kun je jezelf aardig om de tuin leiden. Zie later maar eens de link te leggen dat je toen dat subdomein geblokkeerd hebt.

Dat bedoel ik met het verschil tussen blokkeren op domeinnaam, of simpelweg met uBlock een <div> aanwijzen die hij moet verbergen. Dat laatste is veel verfijnder.

[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 22-06-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:37:
Router rebooten?

Pi rebooten?

Bash:
1
sudo reboot

Anders in /etc/pihole de files nalopen of er echt geen rule is die www.tweakers.net blocked.
En nu opeens, na niks te hebben aangepast of herstart, werkt tweakers.net opeens wel weer. Misschien dat dat whitelisten en blacklisten dan niet direct gebeurt en dat er een vertraging in zit oid. Ik blijf er nu maar even vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:40:
[...]
...

En vertraging met uBlock merk ik niet echt.
Ik merk het enorm op mijn prutslaptopje met een eenvoudige Intel Celeron N2830. Telegraaf.nl is met ublock nog steeds een ramp, met pihole aan vliegt het mijn scherm over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:43:
[...]

En nu opeens, na niks te hebben aangepast of herstart, werkt tweakers.net opeens wel weer. Misschien dat dat whitelisten en blacklisten dan niet direct gebeurt en dat er een vertraging in zit oid. Ik blijf er nu maar even vanaf ;)
Heb je Ziggo soms? Heb de hele dag namelijk al rare storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:47:
[...]

Heb je Ziggo soms? Heb de hele dag namelijk al rare storingen.
Wel ziggo idd, maar deze problemen treden pas nu op sinds ik met pihole aan het spelen ben.

Nu wordt tweakers.net overigens uit het niets opeens weer geblokkeerd... :X

Edit. Heb uit gravity.list tweakers.net verwijderd en daarna usr/local/bin/pihole -g uitgevoerd. Nu werkt het weer.

[ Voor 14% gewijzigd door Palomar op 23-06-2016 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
netvista schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:22:
[...]

Een losse PI kan natuurlijk ook, maar is naar mijn ervaring totaal overbodig en zonde van de extra hardware en extra stroomverbruik. Een rpi verbruikt weliswaar niet veel, maar toch. Als het niet nodig is...

Als jouw pi-hole interface enorm traag is klopt er misschien iets niet. De pi-hole admin interface laad hier idd niet instant, maar binnen een seconde of 2 a 3 is hier toch wel alle info geladen.

Maar goed, e.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal queries binnen het netwerk.
IDD gebruik dietpi nu , staat een 10 tal programma's op, draait perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:02
Hebben jullie een idee hoe je een 2e IP toevoegt aan Jessie? Vroeger met /etc/network/interfaces, maar nu moet dat via dhcpcd.conf lopen. Maar die slikt maar 1 ip zoals gebruikelijk met DHCP.

Heb tijdelijk een andere extra IP nodig om een hardware device toe te voegen wat altijd opstart in een vaste range...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog altijd gewoon via network interfaces hoor.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:39
stormfly schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:23:
Hebben jullie een idee hoe je een 2e IP toevoegt aan Jessie? Vroeger met /etc/network/interfaces, maar nu moet dat via dhcpcd.conf lopen. Maar die slikt maar 1 ip zoals gebruikelijk met DHCP.

Heb tijdelijk een andere extra IP nodig om een hardware device toe te voegen wat altijd opstart in een vaste range...
Snelle google levert dit op:
https://www.garron.me/en/linux/add-secondary-ip-linux.html

Dus kan ook zonder aanpassen van /etc/network/interfaces als het alleen tijdelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Slim! Tijdelijk kan natuurlijk ook, het hoeft helemaal niet te blijven staan na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
CurlyMo schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:40:
Bij de nieuwere versies is dit veranderd ;)

Bij versies die gebaseerd zijn op Debian Jessie is dit nu:
/etc/dhcpcd.conf

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:40:
Nope:) je loopt achter qua updates denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration

Ik kan me voorstellen dat gezien de vele pi-hole reacties hier dat dat advies wordt overgenomen:
Being by editing the file (do not use /etc/network/interfaces anymore!)
Maar de Debian documentatie is helder. Dat er tools zijn die hun eigen configuratie proberen te pushen zoals dhcpcd of wpa-supplicant klopt, maar de basis configuratie gaat nog altijd via de standaard manier.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:49

Bozevkwa

The Falcons have landed

CurlyMo schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:37:
[...]

[...]

https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration

Ik kan me voorstellen dat gezien de vele pi-hole reacties hier dat dat advies wordt overgenomen:

[...]

Maar de Debian documentatie is helder. Dat er tools zijn die hun eigen configuratie proberen te pushen zoals dhcpcd of wpa-supplicant klopt, maar de basis configuratie gaat nog altijd via de standaard manier.
Ik kan dat be-amen. Ik heb Pi-hole in VM op een standaard Debian Jessie draaien. De dhcpd.conf werd netjes door het pi-hole script geconfigureerd maar dat werkte niet. De standaard manier (het wijzigen van /etc/network/interfaces) werkte wel :)

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Bozevkwa schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:43:
[...]

Ik kan dat be-amen. Ik heb Pi-hole in VM op een standaard Debian Jessie draaien. De dhcpd.conf werd netjes door het pi-hole script geconfigureerd maar dat werkte niet. De standaard manier (het wijzigen van /etc/network/interfaces) werkte wel :)
Toch verschil in de theorie en praktijk ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Weet iemand een klein luidsprekertje dat ik aan kan sluiten op een pi? (maatje euro muntstuk) Hoeft geen muziek uit te komen, maar wil wel wat meer dan enkel een piepje kunnen laten horen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maverick schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:27:
Weet iemand een klein luidsprekertje dat ik aan kan sluiten op een pi? (maatje euro muntstuk) Hoeft geen muziek uit te komen, maar wil wel wat meer dan enkel een piepje kunnen laten horen.
Zo'n ding wat in computerbehuizingen zit/zat?

edit: https://www.kiwi-electronics.nl/piezo-buzzer dus.
En anders hebben ze daar nog wel wat alternatieven: https://www.kiwi-electron...uct/search&search=speaker

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 23-06-2016 13:30 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Weer even de hulptroepen inschakelen :)

Ik doe een poging om phpmyadmin op mijn raspberry te installeren met apache2.
Echter krijg ik de volgende foutcode na het herstarten van apache2:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Jun 23 13:30:16 raspberrypi systemd[1]: Reloading LSB: Apache2 web server.
Jun 23 13:30:17 raspberrypi apache2[8047]: Reloading web server: apache2 failed!
Jun 23 13:30:17 raspberrypi apache2[8047]: Apache2 is not running ... (warning).
Jun 23 13:30:17 raspberrypi systemd[1]: apache2.service: control process exited, code=exited status=1
Jun 23 13:30:17 raspberrypi systemd[1]: Reload failed for LSB: Apache2 web server.
Jun 23 13:30:32 raspberrypi systemd[1]: Reloading LSB: Apache2 web server.
Jun 23 13:30:33 raspberrypi apache2[8096]: Reloading web server: apache2 failed!
Jun 23 13:30:33 raspberrypi apache2[8096]: Apache2 is not running ... (warning).
Jun 23 13:30:33 raspberrypi systemd[1]: apache2.service: control process exited, code=exited status=1
Jun 23 13:30:33 raspberrypi systemd[1]: Reload failed for LSB: Apache2 web server.

Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:26

Arjan A

Cenosillicafoob

MdO82 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:34:
Weer even de hulptroepen inschakelen :)

Ik doe een poging om phpmyadmin op mijn raspberry te installeren met apache2.
Echter krijg ik de volgende foutcode na het herstarten van apache2:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Jun 23 13:30:16 raspberrypi systemd[1]: Reloading LSB: Apache2 web server.
Jun 23 13:30:17 raspberrypi apache2[8047]: Reloading web server: apache2 failed!
Jun 23 13:30:17 raspberrypi apache2[8047]: Apache2 is not running ... (warning).
Jun 23 13:30:17 raspberrypi systemd[1]: apache2.service: control process exited, code=exited status=1
Jun 23 13:30:17 raspberrypi systemd[1]: Reload failed for LSB: Apache2 web server.
Jun 23 13:30:32 raspberrypi systemd[1]: Reloading LSB: Apache2 web server.
Jun 23 13:30:33 raspberrypi apache2[8096]: Reloading web server: apache2 failed!
Jun 23 13:30:33 raspberrypi apache2[8096]: Apache2 is not running ... (warning).
Jun 23 13:30:33 raspberrypi systemd[1]: apache2.service: control process exited, code=exited status=1
Jun 23 13:30:33 raspberrypi systemd[1]: Reload failed for LSB: Apache2 web server.

Kan iemand mij vertellen wat er mis gaat ?
Wat zegt apache2ctl configtest ?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Arjan A schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:41:
[...]

Wat zegt apache2ctl configtest ?
code:
1
2
3
[Thu Jun 23 13:44:30.007310 2016] [alias:warn] [pid 8308:tid 3069485584] AH00671: The Alias directive in /etc/phpmyadmin/apache.conf at line 3 will probably never match because it overlaps an earlier Alias.
AH00558: apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 127.0.1.1. Set the 'ServerName' directive globally to suppress this message
Syntax OK

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
Raven schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:28:
[...]

Zo'n ding wat in computerbehuizingen zit/zat?

edit: https://www.kiwi-electronics.nl/piezo-buzzer dus.
En anders hebben ze daar nog wel wat alternatieven: https://www.kiwi-electron...uct/search&search=speaker
Das dus alleen een piepje. Die wil ik juist niet :P
Goed, kan ik hier niet gewoon een 3.5mm connector an solderen en dan inpluggen in de pi? https://www.kiwi-electron...8-ohm-0-5w?search=speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:04
Maverick schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:45:
[...]

Das dus alleen een piepje. Die wil ik juist niet :P
Goed, kan ik hier niet gewoon een 3.5mm connector an solderen en dan inpluggen in de pi? https://www.kiwi-electron...8-ohm-0-5w?search=speaker
Zou inderdaad gewoon zo moeten werken.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:57

DukeBox

loves wheat smoothies

alesandro_46 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:07:
Zou inderdaad gewoon zo moeten werken.
Als is 8 Ohm wel wat laag voor een koptelefoon jack..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
DukeBox schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:31:
[...]

Als is 8 Ohm wel wat laag voor een koptelefoon jack..
Wat is daar het nadeel van?

OT: een tijdje geleden heb ik ooit drie verschillende speakertjes (1, 2, 3) besteld om mee te experimenteren om muziek af te spelen en ben oprecht benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
alesandro_46 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:01:
[...]

Wat is daar het nadeel van?

OT: een tijdje geleden heb ik ooit drie verschillende speakertjes (1, 2, 3) besteld om mee te experimenteren om muziek af te spelen en ben oprecht benieuwd.
Hou ons op de hoogte zou ik zeggen. Ben ook wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Hoe lager de impedantie, hoe hoger het opgenomen vermogen en dus het geluidsniveau.

Het gevaar van speakers met een impedantie lager dan de specificaties van de versterker toelaten, is dat je de versterker gemakkelijk kunt overdriven, wat je meestal je speaker kost.

Als je een beetje verstandig met het volume omgaat is er echter weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
mcDavid schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:24:
[...]

Hoe lager de impedantie, hoe hoger het opgenomen vermogen en dus het geluidsniveau.

Het gevaar van speakers met een impedantie lager dan de specificaties van de versterker toelaten, is dat je de versterker gemakkelijk kunt overdriven, wat je meestal je speaker kost.

Als je een beetje verstandig met het volume omgaat is er echter weinig aan de hand.
Helder, bedankt voor de uitleg. In ieder geval goed om te weten dat, als er iets kapot gaat, dat het speakertje van een paar euro is en niet de versterker.
Maverick schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:36:
[...]

Hou ons op de hoogte zou ik zeggen. Ben ook wel benieuwd :)
Ik was zelf benieuwd naar de uitleg van de lage impendantie :). De speakers heb ik een tijdje geleden getest als vervangende speakers voor de helm communicatie (Scala Rider G9). Dit bleek niet echt een verbetering dus de originele weer terug gezet.

Als je wil kan ik wel wat testen op een Pi 1B, dan moet ik wel weten wat ik moet testen uiteraard ;). Mogelijk kan je zelf testen met een in-ear hoofdtelefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Iemand die zonder problemen cacti kan installeren ?
Het lijkt erop dat de software van de raspberry iets aangepast is of ik mis iets ;)

apache2: Syntax error on line 226 of /etc/apache2/apache2.conf: Could not open config directory /etc/apache2/conf.d: No such file or directory

Die hele map /conf.d komt bij mij niet voor.
Ik heb daar wel een conf-enabled en conf-available.

Iemand een idee hoe je dit op kan lossen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik wil vanmiddag een Pi 3 bestellen, deze zou ik dan willen gebruiken als media center. Media wil ik streamen via mijn NAS of indien mogelijk via mijn telefoon (soort chromecast idee).

Nou vroeg ik me af, heb ik genoeg aan een normale telefoon oplader? Ik weet niet precies hoeveel Ampère die dingen leveren (zal waarschijnlijk 1.0A zijn denk ik), maar ik zag wel dat er aparte Pi 3 'voedingen' te krijgen zijn. Het enige wat ik aan zal sluiten, is een ethernet en HDMI kabel.

Ik kon helaas niets vinden met mijn zoekwoorden in dit topic, maar het zal vast wel eens zijn gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rule
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 09:46
xPhantom schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:52:
Ik wil vanmiddag een Pi 3 bestellen, deze zou ik dan willen gebruiken als media center. Media wil ik streamen via mijn NAS of indien mogelijk via mijn telefoon (soort chromecast idee).

Nou vroeg ik me af, heb ik genoeg aan een normale telefoon oplader? Ik weet niet precies hoeveel Ampère die dingen leveren (zal waarschijnlijk 1.0A zijn denk ik), maar ik zag wel dat er aparte Pi 3 'voedingen' te krijgen zijn. Het enige wat ik aan zal sluiten, is een ethernet en HDMI kabel.

Ik kon helaas niets vinden met mijn zoekwoorden in dit topic, maar het zal vast wel eens zijn gevraagd.
Als ik deze hier bestel zie ik minimaal 2A. Ik gok daarom dat 1A wel te weinig is, niet iedere generieke oplader zal de optimale prestaties leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46

De 'speciale voeding' voor de Pi3 heb je alleen nodig als je veel op de USB poorten aan gaat sluiten. In jouw geval is dat niet en heb je voldoende aan een 'gewone' variant.
Indien de oplader van je telefoon inderdaad slechts 1A is dan denk ik dat dit niet voldoende gaat zijn. Ik denk dat je oplader/voeding >2A moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mcDavid schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:24:
Het is precies omgekeerd.. doordat er een hogere stroom gaat lopen dan waar de versterker voor gemaakt is kan deze stuk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
DukeBox schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 15:10:
[...]

Het is precies omgekeerd.. doordat er een hogere stroom gaat lopen dan waar de versterker voor gemaakt is kan deze stuk gaan.
Meestal gaat de speaker eerst stuk doordat de versterker gaat clippen, waar speakers erg slecht tegen kunnen. Maar anyway, voorzichtigheid is dus geboden in zo'n situatie. Gelukkig gaat het allemaal niet om duur high-end spul.

Een (goede) 1A voeding met goede usb-voedingskabel moet echt ruimschoots voldoende zijn hoor. zo'n ding trekt hooguit 700-800 mA onder volle load als je geen zware randapparatuur aansluit.

[ Voor 48% gewijzigd door mcDavid op 24-06-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaapkamer
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-11-2024
Hallo,
Ik heb nog even een vraag :
Heb vandaag op mijn pi 3 osmc retropie geprobeerd te installeren,dit is gelukt en ik zie onder programs van osmc "retropie"wel staan
Alleen als ik hem nu opstart gaat zie ik dat hij bezig is op te starten maar gaat daarna elke keer weer terug naar het homescreen van osmc

Kan het te maken hebben met dat ik niet een goeie voeding gebruik? (regenboog blokje rechts boven in scherm)
Ik moet namelijk nog een beter voeding gebruiken gebruik nu 1 van mijn telefoon (volgens mij bestaan er originele voedingen ?)
Ik heb deze setup gebruikt voor het installeren van retropie : https://discourse.osmc.tv...-retrogaming-on-osmc/6671

Weet iemand of ik iets fout doe?

thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 18:19
Eindelijk bezig om mijn Raspberry Pi te gebruiken voor wat electronica werk ipv een simpele Linux machine :) Nu wil ik zoveel mogelijk SPI aansluitingen hebben omdat ik aan de SPI bus een leuke hoeveelheid AVR XMEGA chips wil hangen. Die moeten dan vervolgens weer een flink aantal (>1000) WS2812 LEDs gaan aansturen. Nu zag ik in de documentatie dat je in de /boot/config.txt een dtoverlay kunt aangeven waarmee je tot 3 SPI slaves tegelijk kunt aansluiten (je krijgt dan drie CE/SS pinnen). Echter, dit levert mij een configuratie op waar ik mijn twijfels bij heb.

Mijn /boot/config.txt:
code:
1
2
3
4
5
6
device_tree_param=i2c_arm=on
device_tree_param=spi=on
device_tree_param=act_led_trigger=mmc
disable_overscan=1
gpu_mem=32
dtoverlay=spi1-3cs,cs0_pin=18,cs1_pin=17,cs2_pin=16,cs0_spidev=okay,cs1_spidev=okay,cs2_spidev=okay

Met deze /boot/config.txt krijg ik de volgende device nodes in /dev te zien:
  • /dev/spidev0.0
  • /dev/spidev0.1
  • /dev/spidev1.0
  • /dev/spidev1.2
Als ik de device_tree_param=spi=on weghaal dan verlies ik alle /dev/spidev0.* bestanden, maar krijg ik er niet meer bij in de 1.x range. Deze krijg ik pas als ik de rest van de spi1-3cs regel weghaal (zodat alle argumenten weg zijn). Zit er iets fouts in mijn regel?

En omdat ik graag wat experimenteer heb ik nu zowel een "kale" dtoverlay als device_tree_param=spi=on in het bestand staan. Nu heb ik ineens 5 SPI devices tot mijn beschikking? Zou wel cool zijn aangezien ik dan theoretisch 5000 LEDs aan zou kunnen sturen vanaf één RPi, maar aan de andere kant neigt dat een héél klein beetje richting overkill :)

EDIT: Als ik dit (pinout.xyz) mag geloven dan zou ik nu inderdaad 5 SPI devices kunnen aansluiten _/-\o_ SPI0 zit op GPIO 7/8/9/10/11 (CE0, CE1, MISO, MOSI, SCLK) en SPI1 zit op GPIO 16/17/18/19/20/21 (CE2/CE1/CE0/MISO/MOSI/SCLK). Dan is de vervolgstap dat ik toch echt eens even ga beginnen aan een circuit design en PCB design en aan het programmeren ga :) De grote vraag is dan enkel of ik dat in C ga doen op Arch Linux/Raspbian of in C# op Windows 10 IoT. Dat laatste is wel interessanter (en bekender)...

[ Voor 14% gewijzigd door Xudonax op 25-06-2016 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
slaapkamer schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 22:56:
Hallo,
Ik heb nog even een vraag :
Heb vandaag op mijn pi 3 osmc retropie geprobeerd te installeren,dit is gelukt en ik zie onder programs van osmc "retropie"wel staan
Alleen als ik hem nu opstart gaat zie ik dat hij bezig is op te starten maar gaat daarna elke keer weer terug naar het homescreen van osmc

Kan het te maken hebben met dat ik niet een goeie voeding gebruik? (regenboog blokje rechts boven in scherm)
Ik moet namelijk nog een beter voeding gebruiken gebruik nu 1 van mijn telefoon (volgens mij bestaan er originele voedingen ?)
Ik heb deze setup gebruikt voor het installeren van retropie : https://discourse.osmc.tv...-retrogaming-on-osmc/6671

Weet iemand of ik iets fout doe?

thanx!
Ik weet er niet veel van maar ik weet wel dat een regenboog niet goed is :).
Er wel originele voedingen maar als je een goeie van 2,5A hebt is het goed.
Overigens gebruik ik een 2A en die werkt ook prima. Ik draai OSMC (Kodi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-10 19:24

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ik wil een Raspberry Pi 3 aanschaffen, voornamelijk als media center. Op de Kodi pagina zeggen ze het volgende:
• a SDHC memory card to install the software. (Because video decoding is more resource-intensive than many other operations, it may be more important to have a fast/high quality memory card for Kodi than for other uses.)
Bij de aanschaf hiervan, waar moet ik dan op letten? Wat is "fast" in SD card land? (Is deze bijvoorbeeld voldoende?)

Ook heb ik een externe harddisk die USB powered is. Als ik de officiele voeding via stopcontact koop, is dit voldoende om mijn externe HD via de Pi te laten poweren? Of is het verstandiger beide aan een powered USB hub te hangen?

(NB: ik wil de aanschaf via deze site doen, die wat suggesties voor extra aanschaf doen)

[ Voor 14% gewijzigd door apNia op 26-06-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

netvista schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:09:
[...]

Beide applicaties werken al +\- 6 maanden vlot en feilloos.

Mocht een bepaalde website niet goed werken door Pi-hole, kan je idd zoals al eerder gezegd je DNS instellingen op de client tijdelijk wijzigen in de default settings, maar ik heb een dergelijke situatie nog niet meegemaakt.
Pihole en Domo op een Pi: dat heb ik ook. :)

Enige dingetje waar ik tegenaan loop: ik kan de webpagina van Pihole niet openen. Geen idee welke poort ik daarvoor zou moeten hebben (Domoticz zit op 8095, volgens mij is dat standaard?), dus kom er niet helemaal uit ondanks Google en de handleiding.

Jij misschien nog tips of ideeën?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Pietervs schreef op zondag 26 juni 2016 @ 12:05:
[...]

Pihole en Domo op een Pi: dat heb ik ook. :)

Enige dingetje waar ik tegenaan loop: ik kan de webpagina van Pihole niet openen. Geen idee welke poort ik daarvoor zou moeten hebben (Domoticz zit op 8095, volgens mij is dat standaard?), dus kom er niet helemaal uit ondanks Google en de handleiding.

Jij misschien nog tips of ideeën?
Pi-hole draait bij mij gewoon op poort 80 & Domoticz op 8080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Pi-hole web is gewoon te bereiken via 'ip-rpi'/admin/index.php

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Nu we het even over pi-hole hebben loop ik tegen een probleempje aan waarvan ik via de log niet kan achterhalen wat er nou mis gaat.

Het openen van de website van pi-hole duurt erg lang.
Als ik dan op bijvoorbeeld Whitelist klik dan krijg ik de melding "Failure! Something went wrong."

De Whitelist , Blacklist kan ik niet openen.
Het heeft even gewerkt, maar na installatie van phpmyadmin ivm kodi werkt dat dus niet meer.

Het openen van phpmyadmin geeft een http 500 melding, maar ik kan via de log niet achterhalen waarom de pagina niet meer gevonden kan worden.

Iemand een idee waar het mogelijk mis kan gaan ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:02:
Nu we het even over pi-hole hebben loop ik tegen een probleempje aan waarvan ik via de log niet kan achterhalen wat er nou mis gaat.

Het openen van de website van pi-hole duurt erg lang.
Als ik dan op bijvoorbeeld Whitelist klik dan krijg ik de melding "Failure! Something went wrong."

De Whitelist , Blacklist kan ik niet openen.
Het heeft even gewerkt, maar na installatie van phpmyadmin ivm kodi werkt dat dus niet meer.

Het openen van phpmyadmin geeft een http 500 melding, maar ik kan via de log niet achterhalen waarom de pagina niet meer gevonden kan worden.

Iemand een idee waar het mogelijk mis kan gaan ?
Hoe heb je Pi-hole geïnstalleerd? handmatig of via de auto installer?
en hoeveel advertentie site heb je geblokkeerd? toevallig de mahakala lijst ingebruik? -> die staat erom bekend om Pi-hole admin web te vertragen.

misschien puur voor de zekerheid de auto-installer (opnieuw)uitvoeren? (doe ik namelijk bij updates. En domoticz staat op op de pi, gaat prima)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
geenwindows schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:43:
[...]

Hoe heb je Pi-hole geïnstalleerd? handmatig of via de auto installer?
en hoeveel advertentie site heb je geblokkeerd? toevallig de mahakala lijst ingebruik? -> die staat erom bekend om Pi-hole admin web te vertragen.

misschien puur voor de zekerheid de auto-installer (opnieuw)uitvoeren? (doe ik namelijk bij updates. En domoticz staat op op de pi, gaat prima)
Ik had hem via de auto-installer geïnstalleerd.
Verder nog niets ingesteld qua domeinen om te blokkeren.

Het opnieuw installeren heeft helaas niet geholpen.

Zal waarschijnlijk ooit een keer opnieuw moeten beginnen ;)

Maar dat doen we wel als er een 2de Raspberry is

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 18:26:
[...]

Ik had hem via de auto-installer geïnstalleerd.
Verder nog niets ingesteld qua domeinen om te blokkeren.

Het opnieuw installeren heeft helaas niet geholpen.

Zal waarschijnlijk ooit een keer opnieuw moeten beginnen ;)

Maar dat doen we wel als er een 2de Raspberry is
hmm, vaag. ff andere sd kaartje erbij aan weer gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Wacht wel tot ik een 2de heb dan gebruik ik deze huidige voor de omvormer en slimme meter (Domoticz) dan kan ik op de andere zoveel kl*ten als ik wil ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

geenwindows schreef op zondag 26 juni 2016 @ 16:35:
Pi-hole web is gewoon te bereiken via 'ip-rpi'/admin/index.php
Dit werkt inderdaad! Dank voor de tip!

En ik zie dat ik een update uit moet voeren. Dus aan de slag! :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 07:21

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik word echt knettergek hier met m'n Pi. Gisteren een Pi 3 gekocht en openELEC er op gezet, draait prima.

Maaar SSH via Windows lijkt gewoon niet te willen werken. Via Ubuntu laptop met terminal werkt het, via Android telefoon werkt, via windows pc niet.

Router kan de Pi ook gewoon pingen buiten de pc om, maar de pc kan de Pi niet pingen.
Putty, kitty en nog wat programma's maakt geen verschil. Toevoegen aan de firewall of de firewall uitzetten ook niet, virusscan uitzetten helpt ook niet en als admin draaien wederom ook niet.

Ondertussen ben ik zo'n beetje idee-loos wat nog te proberen en ook google bied niet echt optiesmeer :?

Iemand een idee ?

(PC uit sig met W10 x64)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zit die computer niet gewoon in een ander subnet/vlan/whatever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
apNia schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:57:
Ik wil een Raspberry Pi 3 aanschaffen, voornamelijk als media center. Op de Kodi pagina zeggen ze het volgende:

[...]

Bij de aanschaf hiervan, waar moet ik dan op letten? Wat is "fast" in SD card land? (Is deze bijvoorbeeld voldoende?)

Ook heb ik een externe harddisk die USB powered is. Als ik de officiele voeding via stopcontact koop, is dit voldoende om mijn externe HD via de Pi te laten poweren? Of is het verstandiger beide aan een powered USB hub te hangen?

(NB: ik wil de aanschaf via deze site doen, die wat suggesties voor extra aanschaf doen)
Bij de set die je linkt zit nog geen behuizing, weet niet of dat benodigd is? Mocht je ook nog een Micro SD kaart nodig hebben dan denk ik denk dat deze een beter optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Maar heeft die een goede lees/schrijf snelheid?

En iemand die weet hoe het zit met de USB hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
apNia schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:57:

[...]

Ik heb dit setje gekocht en het werkt tot nu toe (sinds 1 maart) perfect. https://www.sossolutions.nl/starterkit3bc-compleet
Ik vermoed niet dat de voeding die je pi voedt ook nog je HD kan voeden. Ik denk dat je via google/reddit daar wel achter kan komen.

OSMC (waar kodi in zit) ben ik erg blij mee (met Arctic Zephyr skin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 07:21

sapphire

Die-hard pruts0r

mcDavid schreef op zondag 26 juni 2016 @ 20:40:
Zit die computer niet gewoon in een ander subnet/vlan/whatever?
Nope niet eens, dat is één van de vreemde dingen :(

@apNia: ik heb dat samsung kaartje gehad in m'n Pi en werkte prima en nu een cheape Kingston 16GB UHS 1 en draait ook prima. Is allemaal ook weer niet zó spannend :)

[ Voor 27% gewijzigd door sapphire op 27-06-2016 19:42 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
Wat ik niet begrijp is waarom de Raspberry Pi 2 nog steeds verkocht wordt. Hij kost zo' 37.89 euro. En de Raspberry Pi 3 zo'n 38 euro.

Is er een goede reden om toch de Raspberry Pi 2(b) te kopen? Ik wil graag een Debian/Linux server gaan draaien. En eventueel media center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-10 13:20

Patrick89

PSN : Gamesource

iBurger schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:07:
Wat ik niet begrijp is waarom de Raspberry Pi 2 nog steeds verkocht wordt. Hij kost zo' 37.89 euro. En de Raspberry Pi 3 zo'n 38 euro.

Is er een goede reden om toch de Raspberry Pi 2(b) te kopen? Ik wil graag een Debian/Linux server gaan draaien. En eventueel media center.
Dat ze hem verkopen is op zich prima maar niet voor die prijs !

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze die versies beschikbaar houden voor mensen/bedrijven die custom scripts/programmatuur/toepassingen voor hun Pi's hebben ontwikkeld, die het wellicht niet doen op de Pi 3. Als je dan een defect hebt, is het soms handiger om gewoon dezelfde hardware te kopen, dan je code aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik heb ook het idee dat de marge op die dingen minimaal zijn. Dus dat er niet echt veel van de prijs af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
@Patrick89, @Twam, @apNia

Hartelijk dank voor de reacties. Leuk om te weten. Nieuw kopen is dus zeker verstandig. :)

[ Voor 26% gewijzigd door iBurger op 28-06-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid

Sja als je puur naar de prijs kijkt is er überhaupt geen enkele reden om nog een Raspberry Pi te kopen, kun je beter een OrangePi PC of PC Plus nemen.

De RPi 2 heeft inmiddels een track record / bewezen stabiliteit waar de 3 nog niet tegenop kan. Ook is hij iets energiezuiniger.
Twam schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:11:
[...]

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze die versies beschikbaar houden voor mensen/bedrijven die custom scripts/programmatuur/toepassingen voor hun Pi's hebben ontwikkeld, die het wellicht niet doen op de Pi 3. Als je dan een defect hebt, is het soms handiger om gewoon dezelfde hardware te kopen, dan je code aan te passen.
Ik denk ook dat ze veel verkocht worden omdat er naar de bordjes wordt verwezen in veel tutorials en literatuur (die door opleidingsinstanties wellicht in grote aantallen in gebruik zijn). Dan is het wel zo makkelijk om daar de bijpassende hardware bij te hebben, en niet net een andere versie die misschien toch net even anders werkt.

Je kunt zelfs op sommige plekken nog de Model B bestellen, waarom je díé in hemelsnaam nog zou willen zou ik echt niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Laatst online: 05-10 21:36
mcDavid schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:57:
[...]
waarom je díé in hemelsnaam nog zou willen zou ik echt niet weten.
Omdat PCextreme alleen hosting biedt voor dit model en niet B+, 2 of 3.

Niet dat ze al gereageerd hebben op mijn bestelling van januari, maar dat is een ander verhaal. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
VorCha schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:00:
[...]

Omdat PCextreme alleen hosting biedt voor dit model en niet B+, 2 of 3.

Niet dat ze al gereageerd hebben op mijn bestelling van januari, maar dat is een ander verhaal. |:(
Ze rekenen nu wel geld hè, 40 euro per jaar geloof ik. Kreeg vorige week toevallig net de rekening.

En ze willen er eigenlijk van af, heb ik het idee. Elke keer als ik vraag wanneer ze eens nieuwe pi versies gaan ondersteunen, krijg ik te horen dat ik beter hun Aurora VPS pakketten af kan nemen. Snap ik ook wel maar ik hou de pi nog wel een jaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Laatst online: 05-10 21:36
GekkePrutser schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 04:50:
[...]

Ze rekenen nu wel geld hè, 40 euro per jaar geloof ik. Kreeg vorige week toevallig net de rekening.

En ze willen er eigenlijk van af, heb ik het idee. Elke keer als ik vraag wanneer ze eens nieuwe pi versies gaan ondersteunen, krijg ik te horen dat ik beter hun Aurora VPS pakketten af kan nemen. Snap ik ook wel maar ik hou de pi nog wel een jaartje aan.
Ik had de Pi hosting als uitwijk willen begruiken voor een simpele website en low volume mailserver.

Deze jongens https://raspberry-hosting.com/en lijken serieuzer, maar ik heb er verder nog geen tijd of aandacht verder aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Laatst online: 06-09 18:10
GekkePrutser schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 04:50:
[...]

Voor drie euro per maand (ex btw) heb je een VPS'je met 512 RAM. Wat is dan nog het voordeel van een eigen Pi ?

Die VPS kan verhuisd worden als er problemen zijn op een platform, die Pi niet (zo makkelijk).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Iemand enig idee hoeveel een RPi 3 ongeveer (!) gebruikt in euro's aan stroom per jaar als hij non-stop aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Er zijn situaties waar je geen wireless dingen wilt hebben. Ook al zijn ze maar een paar sec. actief tijdens de boot. Je kan ze helaas ook niet in het bios uitzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 29-06-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-10 13:20

Patrick89

PSN : Gamesource

apNia schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:44:
Iemand enig idee hoeveel een RPi 3 ongeveer (!) gebruikt in euro's aan stroom per jaar als hij non-stop aan staat?
http://www.verbruiken.nl/...uikskosten-apparaat#begin
Stroomverbruik per jaar 35,04 kWh
Verbruikskosten per jaar € 7,71

#aanname van 4W verbruik
reviews: Raspberry Pi 3: net iets sneller dan de oude

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:24:
[...]

Wat is dan nog het voordeel van een eigen Pi ?
Dat de kabels naar mijn CV en sensoren dan niet zo heel lang worden :p
En ook voor het bereik van mijn 433MHz zender/ontvanger zitten de meeste VPS-sen te ver weg :+

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

apNia schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:44:
Meet hoeveel watt dat ding verbruikt (zal 3 tot 5 watt zijn), dat keer 2 en dan weet je ongeveer wat ie per jaar aan stroom kost.

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 14 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs