Eindelijk bezig om mijn Raspberry Pi te gebruiken voor wat electronica werk ipv een simpele Linux machine

Nu wil ik zoveel mogelijk SPI aansluitingen hebben omdat ik aan de SPI bus een leuke hoeveelheid AVR XMEGA chips wil hangen. Die moeten dan vervolgens weer een flink aantal (>1000) WS2812 LEDs gaan aansturen. Nu zag ik in de documentatie dat je in de
/boot/config.txt een
dtoverlay kunt aangeven waarmee je tot 3 SPI slaves tegelijk kunt aansluiten (je krijgt dan drie CE/SS pinnen). Echter, dit levert mij een configuratie op waar ik mijn twijfels bij heb.
Mijn
/boot/config.txt:
code:
1
2
3
4
5
6
| device_tree_param=i2c_arm=on
device_tree_param=spi=on
device_tree_param=act_led_trigger=mmc
disable_overscan=1
gpu_mem=32
dtoverlay=spi1-3cs,cs0_pin=18,cs1_pin=17,cs2_pin=16,cs0_spidev=okay,cs1_spidev=okay,cs2_spidev=okay |
Met deze
/boot/config.txt krijg ik de volgende device nodes in
/dev te zien:
- /dev/spidev0.0
- /dev/spidev0.1
- /dev/spidev1.0
- /dev/spidev1.2
Als ik de
device_tree_param=spi=on weghaal dan verlies ik alle
/dev/spidev0.* bestanden, maar krijg ik er niet meer bij in de 1.x range. Deze krijg ik pas als ik de rest van de
spi1-3cs regel weghaal (zodat alle argumenten weg zijn). Zit er iets fouts in mijn regel?
En omdat ik graag wat experimenteer heb ik nu zowel een "kale"
dtoverlay als
device_tree_param=spi=on in het bestand staan. Nu heb ik ineens 5 SPI devices tot mijn beschikking? Zou wel cool zijn aangezien ik dan theoretisch 5000 LEDs aan zou kunnen sturen vanaf één RPi, maar aan de andere kant neigt dat een héél klein beetje richting overkill
EDIT: Als ik
dit (pinout.xyz) mag geloven dan zou ik nu inderdaad 5 SPI devices kunnen aansluiten

SPI0 zit op GPIO 7/8/9/10/11 (CE0, CE1, MISO, MOSI, SCLK) en SPI1 zit op GPIO 16/17/18/19/20/21 (CE2/CE1/CE0/MISO/MOSI/SCLK). Dan is de vervolgstap dat ik toch echt eens even ga beginnen aan een circuit design en PCB design en aan het programmeren ga

De grote vraag is dan enkel of ik dat in C ga doen op Arch Linux/Raspbian of in C# op Windows 10 IoT. Dat laatste is wel interessanter (en bekender)...
[
Voor 14% gewijzigd door
Xudonax op 25-06-2016 00:03
]