Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 09:25

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Thanks Patrick89 en Raven
Raven schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:19:
[...]

Meet hoeveel watt dat ding verbruikt (zal 3 tot 5 watt zijn), dat keer 2 en dan weet je ongeveer wat ie per jaar aan stroom kost.
Waarom keer twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
apNia schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:31:

[...]

Waarom keer twee?
Omdat 1W continue op jaarbasis ongeveer 2€ kost :p
Overigens moet je een pi redelijk belasten wil die 3 a 4 W continu verbruiken. Bij mij is het meer 1,5 a 2 W.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Zelfs bij de Pi 3? Las dat die meer stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik heb een plaatje gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/q8mo0.png

Onder load wordt het verschil wel wat groter, maar idle is het verschil niet zo groot (260mA vs 310mA)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

apNia schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:31:

[...]

Waarom keer twee?
Vuistregel, zie:
u_nix_we_all schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:34:
[...]

Omdat 1W continue op jaarbasis ongeveer 2€ kost :p
Overigens moet je een pi redelijk belasten wil die 3 a 4 W continu verbruiken. Bij mij is het meer 1,5 a 2 W.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik ben niet zo'n genie met electronica, maar klopt het dat je daar niet uit kan halen of dat mA per uur of per minuut of per dag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Dan moet je wel in ogenschouw nemen dat de Pi 3 onder load ook grofweg anderhalf keer zoveel werk verzet. (benchmarks)
Het verbruik in de praktijk is afhankelijk van wat je er mee doet. Met name watvoor randapparatuur eraan hangt en de load. Maar het zal altijd zo rond de 5 a 10 euro zitten dus echt zinnig om het exact uit te rekenen is het niet. Alleen als je een batterijvoeding wilt gebruiken is dat interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
apNia schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:49:
Ik ben niet zo'n genie met electronica, maar klopt het dat je daar niet uit kan halen of dat mA per uur of per minuut of per dag is?
1 ampèrewatt is 1 joule per seconde.
En 1 watt gedeeld door de spanning is de stroom (ampère).
Ampère per tijdseenheid bestaat eigenlijk niet.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 29-06-2016 11:55 . Reden: die ik het zelf ook fout :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mcDavid schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:52:
[...]

1 ampèrewatt is 1 joule per seconde.
En 1 watt gedeeld door de spanning is de stroom (ampère).
Ampère per tijdseenheid bestaat eigenlijk niet.
Tenzij je het schrijft als Coulomb per seconde.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ja het gaat inmiddels ook meer om het te leren snappen, want het bedrag is idd te verwaarlozen. Dus als het off topic is let me know. Maar wat is mAh dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
apNia schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:56:
Ja het gaat inmiddels ook meer om het te leren snappen, want het bedrag is idd te verwaarlozen. Dus als het off topic is let me know. Maar wat is mAh dan?
Ampère is de eenheid van stroom
Ampère*uur is de eenheid van elektrische lading.

Een accu met een lading van 1Ah kan bijv één uur lang 1 ampère leveren.

Merk op dat dit ampère MAAL uur is, dat is dus het tegenovergestelde van ampere PER uur (wat A/h zou zijn).

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 29-06-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ah, thanks mcDavid <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
u_nix_we_all schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:57:
[...]

Dat de kabels naar mijn CV en sensoren dan niet zo heel lang worden :p
En ook voor het bereik van mijn 433MHz zender/ontvanger zitten de meeste VPS-sen te ver weg :+
:P

Het ging om eigen Pi laten hosten versus een VPS huren ;)
DukeBox schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:45:
[...]

Er zijn situaties waar je geen wireless dingen wilt hebben. Ook al zijn ze maar een paar sec. actief tijdens de boot. Je kan ze helaas ook niet in het bios uitzetten.
Welke BIOS ? ;)

Laatst wilde ik een aantal Pi's via DVI aansluiten middels een HDMI->DVI adapter, blijkt dat je dan de config.txt file aan moet passen omdat Pi's geen BIOS hebben.

Maar goed, één regel outcommenten en gaan met die kiwi euh Pi

[ Voor 42% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 01-07-2016 15:28 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:12
Morgen krijg ik waarschijnlijk een RPI 3 binnen. Het eerste wat ik ga maken wordt waarschijnlijk een robot, maar heeft iemand misschien nog ideeën wat ik verder nog met m'n PI zou kunnen gaan doen?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:06
Raar probleem met mijn pi icm pi - hole.

Na een verse installatie werkt alles prima voor een week of 2 en als ik dan de admin pagina probeer op te vragen hangt deze. De pi moet dan stroomloos gemaakt worden, maar is na een reboot erg traag.

sowieso is de admin pagina ontzettend sloom.

Heb al verschillende sd kaartjes geprobeerd, maar dat maakt niet uit.

Lijkt wel of hij "vol" loopt na een bepaalde tijd.

Iemand dezelfde ervaringen en oplossingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
Ik ondervind gelijksoortige problemen, de admin pagina heb ik weer werkend gekregen met:

sudo lighty-enable-mod fastcgi
sudo lighty-enable-mod fastcgi-php
sudo service lighttpd force-reload

Nu filtert hij echter alleen nog maar de queries vanuit de pi zelf, queries van andere apparaten komen niet meer binnen. Voorheen werkte het perfect.

Update 06-07-2016:

Vraag me niet waarom, maar na de commando's pihole -f en pihole -u lijken de queries van andere apparaten ook weer binnen te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Crisium op 06-07-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-10 12:13
Crisium schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:12:
Ik ondervind gelijksoortige problemen, de admin pagina heb ik weer werkend gekregen met:

sudo lighty-enable-mod fastcgi
sudo lighty-enable-mod fastcgi-php
sudo service lighttpd force-reload

Nu filtert hij echter alleen nog maar de queries vanuit de pi zelf, queries van andere apparaten komen niet meer binnen. Voorheen werkte het perfect.
Noppesnada schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:23:

Na een verse installatie werkt alles prima voor een week of 2 en als ik dan de admin pagina probeer op te vragen hangt deze. De pi moet dan stroomloos gemaakt worden, maar is na een reboot erg traag.

Ik heb dit probleem (nog) niet. Draai het nu 2 weken dus misschien dat het nu gaat komen.
Anders toch even melden bij hun?
Jantje2000 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:00:
Morgen krijg ik waarschijnlijk een RPI 3 binnen. Het eerste wat ik ga maken wordt waarschijnlijk een robot, maar heeft iemand misschien nog ideeën wat ik verder nog met m'n PI zou kunnen gaan doen?
Je kunt zo ontzettend veel met een pi3 :).
Voor ideeen kun je o.a. hier kijken: http://www.instructables....ogy/channel-raspberry-pi/

Ikzelf heb 2 pi3's.
1 voor OSMC (Kodi)
en 1 voor pi-hole en Home Assistant.

[ Voor 19% gewijzigd door PuckStar op 03-07-2016 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en een (mini) arcade machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:39
Ik ben op dit moment bezig om Iperf3 te installeren op mijn raspberry.
Ik heb deze geinstalleerd via deze website.

Echter als ik hem start dan mis ik Java.
Weet iemand hoe ik daarna kan komen.

Ik probeerde daar reeds informatie over te vinden, maar kom helaas niet verder.
Wie heeft er een tip :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een pi 2 waarvan de usb poorten niet meer lijken te werken. Op welke maier kan ik dit het beste checken en Kan ik hier zelf iets aan repareren?

[ Voor 22% gewijzigd door koelkast op 07-07-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MdO82 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 13:39:
Ik ben op dit moment bezig om Iperf3 te installeren op mijn raspberry.
Ik heb deze geinstalleerd via deze website.

Echter als ik hem start dan mis ik Java.
Weet iemand hoe ik daarna kan komen.

Ik probeerde daar reeds informatie over te vinden, maar kom helaas niet verder.
Wie heeft er een tip :)
Waarom niet gewoon uit de repo installeren?
koelkast schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:53:
Ik heb een pi 2 waarvan de usb poorten niet meer lijken te werken. Op welke maier kan ik dit het beste checken en Kan ik hier zelf iets aan repareren?
... gewoon usb-apparaten eraan hangen en kijken of die werken?

Theoretisch zou je denk ik de hub moeten kunnen vervangen, of dat praktisch haalbaar en economisch is betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
mcDavid schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:31:
[...]

Waarom niet gewoon uit de repo installeren?
Zo makkelijk is het, maar ik begreep dat er verschillende versies van Java rondzwerven.
Is de laatste voldoende ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:04

Brantje

De post is daar >>

Noppesnada schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 22:23:

Je zou dit kunnen proberen: Draadje op reddit
De snelheid hangt ook af van de hoeveelheid quries.
Hier komt in de toekomst verandering in, wanneer pihole een database gaat gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Brantje op 08-07-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MdO82 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:50:
[...]

Zo makkelijk is het, maar ik begreep dat er verschillende versies van Java rondzwerven.
Is de laatste voldoende ?
Ik zou beginnen gewoon Iperf uit de repo te installeren, dan worden alle dependencies automatisch mee geinstalleerd ipv dat je zelf moet lopen kutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritske23
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 21:28

fritske23

Echte naam Rob

Ik heb een raspberry pi besteld. Kun je alles installeren zonder muis/toetsenbord? Of heb je deze echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ligt er een beetje aan wat je wilt installeren, maar een muis heb je zo ie zo de eerste installatie nodig

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritske23

fritske23

Echte naam Rob

MdO82 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:00:
Ligt er een beetje aan wat je wilt installeren, maar een muis heb je zo ie zo de eerste installatie nodig
Besturingsprogramma en dan kodi om van daaruit verder te gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:41
MdO82 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:00:
Dat klopt niet .. als je de standaard Raspbian release download en op een SD kaartje zet dan kan je daarna gewoon via SSH inloggen op je RPi. En dan kan je alles verder instaleren zonder dat er een toetsenboard aan je RPi hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritske23

fritske23

Echte naam Rob

Ik nog een beetje een noob op het raspberry gebied. Ik wil hem vooral gaan gebruiken als media center en daarnaast om wat buitenlandse sportzenders te kijken. Wat kan ik dan het beste installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
duvekot schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:10:
[...]

Dat klopt niet .. als je de standaard Raspbian release download en op een SD kaartje zet dan kan je daarna gewoon via SSH inloggen op je RPi. En dan kan je alles verder instaleren zonder dat er een toetsenboard aan je RPi hangt.
idd, kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een toetsenbord of muis aan een RPi heb gehangen. Prik er ofwel een netwerkkabel in ofwel een UART kabeltje. Of beiden.

Als je er echter een scherm aan wilt hangen is een input device ook wel handig. Maar als je een mediaplayer-image gebruikt zoals OpenElec of zo, zou je volgens mij aan een IR-remote ook genoeg moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-10 12:13
fritske23 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:41:
Ik nog een beetje een noob op het raspberry gebied. Ik wil hem vooral gaan gebruiken als media center en daarnaast om wat buitenlandse sportzenders te kijken. Wat kan ik dan het beste installeren?
Installeer osmc.tv en zoek daarna even naar addons voor de sportzenders. Of iemand hier weet welke addon je moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
A Smaller Version of Raspberry Pi 3 Is Coming Soon
A smaller version of the popular Raspberry Pi 3 will go on sale in a few months. Raspberry Pi is developing a new version of its Compute Module, a single-board computer that plugs into specific on-board memory slots. The new Pi will be more like a mini-computer inside a computer, and it won't come with a power supply.

The Compute Module will have similar circuitry to that of Raspberry Pi 3, a wildly successful computer that can be a PC replacement. But it will be smaller, with the memory, CPU, and storage embedded tightly on a board. While the Compute Module will have a 64-bit ARM processor like the Pi 3, it won't have Wi-Fi, Eben Upton, founder of Raspberry Pi, said in an interview with IDG News Service. The Compute Module could ship as soon as this quarter, Upton said. It will be priced similar to its predecessor, the 2-year-old Compute Module, available from reseller RS Components for about $24.

The older Compute Module is based on the original Raspberry Pi. Like Raspberry Pi 3, the new Compute Module will work with Linux and Microsoft's Windows 10 IoT Core, Upton said. A Compute Module Development Kit, in which the Compute Module can be slotted for testing, may also be sold. The Development Kit could have multiple connectivity and port options, much like the Raspberry Pi 3.

Last month, the biggest manufacturer of the Raspberry Pi, Premier Farnell, was acquired by Swiss industrial component supplier Daetwyler Holding AG for roughly $871 million.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Mijn raspberry 2 lijkt problemen te hebben met de usb poorten. Is er een manier waarop ik eventuele defecten aan de USB poorten kan checken, zijn daar commando's voor? Iemand anders ooit weleens usb-defecten gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
koelkast schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:25:
Mijn raspberry 2 lijkt problemen te hebben met de usb poorten. Is er een manier waarop ik eventuele defecten aan de USB poorten kan checken, zijn daar commando's voor? Iemand anders ooit weleens usb-defecten gehad?
Wat bedoel je met defecten? Hardwarematige problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik zou eerst eens een andere voeding proberen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:53:
[...]

Ik zou eerst eens een andere voeding proberen 8)
Ik ben helemaal op de hoogte wat een voeding met een Pi kan doen (of *niet* kan doen). Daarom verschillende 2.0 - 2.5a voedingen geprobeerd. Hetzelfde punt, apparaten worden niet (meer) herkend op de usb poorten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Leuke tip voor de knutselaars. Industriele behuizingen voor de RPI zijn er niet zoveel. Ik ben nu aan het expirimenteren met een industriële behuizing van Phoenix. (ik hoop dat de link werkt)

Erg mooie oplossing voor de mensen die zelf de hardware maken. Dit is echt een mooie en betrouwbare manier om eigen ontwerp in een enkele behuizing te krijgen. Ik ga mijn huiscomputer voor Domoticz herbouwen met een RPi 3, Nokia display, RTC module, functietoesten, indicatie ledjes, mysensors, audio versterker, en veel I/O aansluitingen. Ik ga proberen een RFlink er ook bij te krijgen (in een 2e module) maar deze door de arduino Mega een beetje groot.

Wanneer ik zover ben zal ik er een tweak blogje voor maken. (review is niet mogelijk, want niet in pricewatch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Komt er nog wel stroom uit? Zo niet moet je even de exacte revisie van je RPI geven. Ik heb dit zelf kort geleden gehad, en vermoedelijk is er een chipje doorgefikt. Deze heb ik er nu uit gehaald. Kan hij ook wat meer stroom leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreisWauZ
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05-2022
Misschien dat iemand hier me er wat wijzer over kan maken. Heb inmiddels voor de 7e keer retropie opnieuw geinstalleerd en het blijft klote.

Heb vorige week alles gekocht bij sossolutions: pi3, no name 8gb sd card, transcend 32gb usb stick, foundation voeding van 2.5A en een doosje waar alles in zou moeten passen. Met het doel om er een retro gamestation van te maken.

Het probleem is dat retropie blijkbaar games vanaf de usb op de sd card zet, als ik spellen op de usb zet kan hij er niet meer dan 7 zien (grote spellen dus). Vervolgens wil ik wat spellen van de usb afhalen en andere voor in de plek zetten maar de spellen die ik er dan opzet worden niet door retropie gezien. (na wat zoeken op Internet blijkt dus het probleem te zijn dat de spellen automatisch naar de sd card worden geschreven).

Ik heb nu al meerdere dingen geprobeerd en word er niet wijzer van.. Het lijkt vaak ook of de pi de usb stick niet kan lezen nadat er voor de eerste keer de spellen vanaf gehaald zijn.

Vanaf de retropie wiki zelf: https://github.com/RetroP...ing-ROMs-from-a-USB-drive
Werkt dus niet.

Een andere site geeft me dit verhaal: http://mardell.me/blog/ho...-a-usb-drive-on-retropie/
Werkt dus ook niet.

Ah weer een andere methode: http://mardell.me/blog/ho...-a-usb-drive-on-retropie/
Werkt ook niet.

Toen dacht ik de kip met het gouden ei gevonden te hebben:
https://disqus.com/home/d..._a_usb_drive_on_retropie/

Dan zou het probleem dus liggen in de usb stick die je gebruikt waar je de retropie folder op maakt, dus heb ik er nog een usb stick bijgepakt en op de root van de usb stick: e:/systeemnaam/game en dan in de es_system.cfg het pad aangepast. Maar dat is het probleem ook niet.

Je kunt gerust stellen dat ik het ding al meermaals vervloekt heb en dacht aan de makkkelijkste oplossing: gewoon een grotere sd card halen. Maar dat is niet wat ik wil. Het moet mogelijk zijn om games vanaf usb te spelen zonder dat ze gekopieerd worden naar de sd card.

Het vreemde is ook vaak dat de usb stick niet herkend word als ik df -h intoets in de commandline. Pas als ik hem er 2 of 3 x opnieuw heb ingestoken bestaat de kans dat hij gezien word. Maar als ik dan reboot ziet de pi hem niet meer. Heb ook al geprobeerd om zonder tobo of controller op te started (ps4bedraad of x360bedraad) het maakt allemaal geen verschil.

Misschien kan iemand me hiermee helpen? Mijn excuses als het wat onduidelijk is getypt. Ben nu met de hond buiten en doe dit alles via de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een symlink maken van de USB naar de SD?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreisWauZ
Ik neem aan dat je het onderstaande bedoelt met symlink.

Dat staat in alle websites die ik geplaatst heb ook min of meer aangegeven: je moet via: sudo nano /etc/emulationstation/es_systems.cfg alle path directorys verwijzen naar de usb stick

Dan komt het er bijvoorbeeld zo uit te zien:
<path>/media/usb0/amiga</path>
<extension>.sh .SH</extension>

Maar dan zit ik weer met het probleem dat de usb stick door retropie of in de commandline niet weergegeven word. Pas als ik hem een paar x opnieuw erin doe. Maar zodra ik dan reboot ziet het systeem de usb niet meer.

De voeding lijkt me het probleem ook niet, zat al te denken aan een usb hub maar deze voeding moet ruim voldoende zijn dacht ik zo (de 2.5A foundation voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat bedoel ik niet. Symlinks worden overigens goed uitgelegd op zeer veel plaatsen. Even zoeken dus. Dat je USB niet herkend wordt is een tweede probleem. Ik doel nu alleen op het niet willen lezen vanaf USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:19
Is er een mogelijkheid om een Pi automatisch op te laten starten op een bepaald tijdstip? Ik wil een pi ergens neerzetten om daar gegevens te verzamelen (o.m. temperatuur) waar geen elektriciteit is, de pi zal dus gaan werken op een powerbank. Om stroom te besparen is mijn idee om de pi eens in de zoveel tijd op te starten en dan de temperatuur te meten en dan weer uit te gaan. Alleen hoe krijg je voor elkaar dat ie weer aan gaat?
Het is even een tijdelijke situatie dus ik hoef wil er eigenlijk niet te veel geld (eigenlijk niks..) aan uit geven.

(als er wel stroom was dan kon ik het doen met een tijdschakelaar, maar dan was het ook niet nodig om de pi steeds weer uit te zetten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder externe apparatuur kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BB-One schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:31:
Is er een mogelijkheid om een Pi automatisch op te laten starten op een bepaald tijdstip? Ik wil een pi ergens neerzetten om daar gegevens te verzamelen (o.m. temperatuur) waar geen elektriciteit is, de pi zal dus gaan werken op een powerbank. Om stroom te besparen is mijn idee om de pi eens in de zoveel tijd op te starten en dan de temperatuur te meten en dan weer uit te gaan. Alleen hoe krijg je voor elkaar dat ie weer aan gaat?
Het is even een tijdelijke situatie dus ik hoef wil er eigenlijk niet te veel geld (eigenlijk niks..) aan uit geven.

(als er wel stroom was dan kon ik het doen met een tijdschakelaar, maar dan was het ook niet nodig om de pi steeds weer uit te zetten...)
Zoek eens op 555 timer. Bijvoorbeeld: http://www.circuitsgallery.com/2013/02/PWM-Led-Dimmer.html

Weet iemand hoe je een Raspberry Pi de headers op een andere manier kan bevestigen? Moet dat persé met solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

https://www.pi-supply.com...aspberry-pi-power-switch/ met een circuitje op de plaats van de aan-knop dat om de zoveel tijd een pulsje geeft?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris

Heb je voor de applicatie echt een raspberry nodig? Is een Arduino geen betere optie?

Als je echt een Rpi nodig hebt, neem dan ook een arduino maar dan om de Pri aan te sturen.

Je zou dit heel mooi kunnen regelen met een simpele Arduino pro mini (of eventueel nano, maar die gebruikt iets meer stroom). Deze hebben net zoals de PRi geen RTC, dus die zal je wel even moeten toevoegen.

Op 1 van de DIO porten van de Arduino hang je een FETje dat de stroomtoevoer van je RPi aan of uitschakeld. Dat is wel slecht voor je RPI (met name de SD-kaart), maar daar is een hele mooie oplossing voor te bedenken. Via een 2e DIO van de arduino kan je via de GPIO van de Rpi een pulsje geven dat met een Phyton scriptje je pi keurig afsluit.

Een arduino zo programmeren stelt weinig voor. Een shutdown scripje voor de pi zijn veel howto's over te vinden. Voor Arduino's en timers zijn ook veel howto's te vinden.

Het stroomverbruik van de arduino kan je reduceren tot een paar uA door hem te laten slapen.

Overigens heeft de Rpi ook geen RTC, dus deze zal je ook moeten installeren als je iets van tijd wil registreren in je gegevens verzameling. Ik denk niet dat de arduino en de Rpi een RTC kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Een 555 is daar absoluut ongeschikt voor. Timers langer dan een paar minuten worden al zeer onbetrouwbaar. Een 555 is gemaakt om pulsjes te genereren. Niet als timer in de vorm van een klok voor tijden waar wij mensen mee werken.
W00fer schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:45:
[...]

Weet iemand hoe je een Raspberry Pi de headers op een andere manier kan bevestigen? Moet dat persé met solderen?
Wat bedoel je met de Header anders bevestigen? Dat word solderen of een adapter gebruiken. Daar zijn veel verschillende oplossingen voor. Een andere meer "flexibele" :/ oplossing is een bandkabel. Zo heb ik dit ook opgelost. Je kan er 1 maken van een oude IDE kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
SuperKris schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:45:
[...]

Een 555 is daar absoluut ongeschikt voor. Timers langer dan een paar minuten worden al zeer onbetrouwbaar. Een 555 is gemaakt om pulsjes te genereren. Niet als timer in de vorm van een klok voor tijden waar wij mensen mee werken.

[...]

Wat bedoel je met de Header anders bevestigen? Dat word solderen of een adapter gebruiken. Daar zijn veel verschillende oplossingen voor. Een andere meer "flexibele" :/ oplossing is een bandkabel. Zo heb ik dit ook opgelost. Je kan er 1 maken van een oude IDE kabel.
Interessant gegeven van die 555 timer, wist ik niet. Hoe bevestig je die adapter of IDE kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Dank voor alle reacties!
SuperKris schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:38:
[...]
Heb je voor de applicatie echt een raspberry nodig? Is een Arduino geen betere optie?

Als je echt een Rpi nodig hebt, neem dan ook een arduino maar dan om de Pri aan te sturen.
Ik heb nog een Pi ongebruikt in de kast liggen. Het is even iets tijdelijks. Dus ik heb geen zin om er geld aan te besteden. Het is voor het meten van temperatuur in een boiler. Over een aantal weken werkt als het goed is de definitieve oplossing. Temperatuur wordt via domoticz geregistreerd. Ik heb nu een verlengsnoer over de grond liggen. Iemand thuis vind dat niet goed ;)
Je zou dit heel mooi kunnen regelen met een simpele Arduino pro mini (of eventueel nano, maar die gebruikt iets meer stroom). Deze hebben net zoals de PRi geen RTC, dus die zal je wel even moeten toevoegen.

Op 1 van de DIO porten van de Arduino hang je een FETje dat de stroomtoevoer van je RPi aan of uitschakeld. Dat is wel slecht voor je RPI (met name de SD-kaart), maar daar is een hele mooie oplossing voor te bedenken. Via een 2e DIO van de arduino kan je via de GPIO van de Rpi een pulsje geven dat met een Phyton scriptje je pi keurig afsluit.

Een arduino zo programmeren stelt weinig voor. Een shutdown scripje voor de pi zijn veel howto's over te vinden. Voor Arduino's en timers zijn ook veel howto's te vinden.

Het stroomverbruik van de arduino kan je reduceren tot een paar uA door hem te laten slapen.

Overigens heeft de Rpi ook geen RTC, dus deze zal je ook moeten installeren als je iets van tijd wil registreren in je gegevens verzameling. Ik denk niet dat de arduino en de Rpi een RTC kunnen delen.
De Pi krijgt via wifi de tijd door dus denk dat ik met crontab en shutdown redelijk ver kan komen, alleen is dus dan het probleem dat de Pi uit is en niet meer gaat opstarten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kreisWauZ
CurlyMo schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:19:
Nee dat bedoel ik niet. Symlinks worden overigens goed uitgelegd op zeer veel plaatsen. Even zoeken dus. Dat je USB niet herkend wordt is een tweede probleem. Ik doel nu alleen op het niet willen lezen vanaf USB.
Het symlink verhaal is me nog niet helemaal duidelijk maar volgens mij lijkt het nu te werken.. Kwam uiteindelijk ergens tegen dat het eerst starten van emulationstation ook kan veroorzaken dat de usb niet gelezen word.

Wat ik dus gedaan heb is op F4 rammen zodra emulationstation gestart word, zodra ik in de commandline zit: df -h om te kijken of de usb gezien word.
Dit lijkt te werken, de usb word herkend. Dan start ik emulationstation op en krijg ik de rest van de games die ik op de usb heb staan ook te zien.
Heb de es_system.cfg aangepast zoals ik in mijn eerdere post beschreef zodat hij de games vanaf de usb zoekt.

Of ze nu naar de sd card geschreven worden weet ik niet, ik ben al lang blij dat ik zo ver ben gekomen.. En als dat het geval is moet ik dan die transfer daemon uitzetten in de raspi config of iets in die richting.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval! _/-\o_ door jou ben ik naar andere dingen gaan zoeken en uiteindelijk verder gekomen dan ik was. Top!

Edit: de bestanden worden nu dus niet naar de sdcard geschreven. Hulde, het werkt O+

[ Voor 3% gewijzigd door kreisWauZ op 28-07-2016 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
W00fer schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:47:
[...]

Interessant gegeven van die 555 timer, wist ik niet. Hoe bevestig je die adapter of IDE kabel?
Een 555 timer laad in principe gewoon een condensator op met een spanning vanuit een weerstand. Wanneer een bepaalde spanning is bereikt wordt een puls getrigerd, en loopt de condensator weer leeg. Je kan je misschien voorstellen dat door interen verliezen als ontlading van de condensator het erg lastig wordt om dit nog te timen. Dan heb ik het nog niet eens over verschillen in je spanningsbron, temperatuur, luchtvochtigheid, etc.

Dergelijke dingen kan je eigenlijk alleen goed digitaal timen. Dan kan je een 555 als ossilator gebruiken (of een kristal) om een aantal digitale blokken aan te sturen zoals schuifregisters zodat je een printje voor componenten hebt, of je koopt gewoon een kant en klare chip of nog veel slimmer en goedkoper, een arduino.

Een IDE kabel schuif je gewoon zo over de header. Let wel op dat bij veel IDE kabels een pin bewust onbruikbaar is gemaakt. Dit hebben ze echter niet allemaal. Je kan er ook nieuwe bandkabel connectoren op zetten.

Afbeeldingslocatie: https://i101.twenga.com/computer/ide-kabel/harddisk-dvd-drive-ide-tp_3609906106421400936f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
BB-One schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 17:00:
Dank voor alle reacties!

[...]

Ik heb nog een Pi ongebruikt in de kast liggen. Het is even iets tijdelijks. Dus ik heb geen zin om er geld aan te besteden. Het is voor het meten van temperatuur in een boiler. Over een aantal weken werkt als het goed is de definitieve oplossing. Temperatuur wordt via domoticz geregistreerd. Ik heb nu een verlengsnoer over de grond liggen. Iemand thuis vind dat niet goed ;)

[...]

De Pi krijgt via wifi de tijd door dus denk dat ik met crontab en shutdown redelijk ver kan komen, alleen is dus dan het probleem dat de Pi uit is en niet meer gaat opstarten....
Een arduino heb je voor ruim onder de 2 euro al via aliexpress.
http://www.aliexpress.com...earchText=arduino+nano+v3

Als je niet 2-4 weken wil wachten, haal ej hem voor ene paar euro meer in nederland:
https://www.google.nl/web...no+nano&safe=off&tbm=shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
SuperKris schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 17:16:
[...]

Een arduino heb je voor ruim onder de 2 euro al via aliexpress.
http://www.aliexpress.com...earchText=arduino+nano+v3

Als je niet 2-4 weken wil wachten, haal ej hem voor ene paar euro meer in nederland:
https://www.google.nl/web...no+nano&safe=off&tbm=shop
Dat klopt maar dan loop ik tegen het volgende probleem aan. Programmeren? --> Tegen de tijd dat ik door heb hoe dat werkt zijn er weken voorbij en heb ik het niet meer nodig.
En alle andere dingen moet ik via google zoeken wat het is (zoals FET, DIO) en plaatje bij vinden hoe het aangesloten moet worden (GPIO weet ik dan weer wel wat het is maar een pulsje geven, hoe en waar?)

Ik had eerst als oplossing een ESP8266 met een 1-wire temperatuursensor. Had een mooie website gevonden waar het stap voor stap stond uitgelegd (https://blog.jokielowie.c...-poczatkujach-w-praktyce/ )

Korte samenvatting: Het flashen van de firmware lukt me al niet... 8)7 Dus vandaar nu plan B; Raspberry Pi met de DS18b20. Werkt goed behalve dan dat er een verlengsnoer ligt...

Maar niettemin bedankt voor je suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
BB-One schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:05:
[...]

Dat klopt maar dan loop ik tegen het volgende probleem aan. Programmeren? --> Tegen de tijd dat ik door heb hoe dat werkt zijn er weken voorbij en heb ik het niet meer nodig.
En alle andere dingen moet ik via google zoeken wat het is (zoals FET, DIO) en plaatje bij vinden hoe het aangesloten moet worden (GPIO weet ik dan weer wel wat het is maar een pulsje geven, hoe en waar?)

Ik had eerst als oplossing een ESP8266 met een 1-wire temperatuursensor. Had een mooie website gevonden waar het stap voor stap stond uitgelegd (https://blog.jokielowie.c...-poczatkujach-w-praktyce/ )

Korte samenvatting: Het flashen van de firmware lukt me al niet... 8)7 Dus vandaar nu plan B; Raspberry Pi met de DS18b20. Werkt goed behalve dan dat er een verlengsnoer ligt...

Maar niettemin bedankt voor je suggesties!
Leren programmeren voor de Arduino is erg leuk en nuttig. De eerste les is een knipperende LED. Eigenlijk ben je er dan al. Ik ben zelf nog zeer onervaren met arduino, ervaring met programmeren heb ik niet, maar dit is echt goed te doen.

Dit is de originele arduino code voor een knipperende LED

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
  // initialize digital pin 13 as an output.
  pinMode(13, OUTPUT);
}

// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
  digitalWrite(13, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(1000);              // wait for a second
  digitalWrite(13, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
  delay(1000);              // wait for a second
}

aangepast zou dit er zo uit kunnen zien (niet getest)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
  // initialize digital pin 13 as an output.
  pinMode(13, OUTPUT); //aansluit pin voor FET
  digitalWrite(13, LOW); // zorgt dat de pin laag is bij opstarten
  pinMode(12, OUTPUT); //aansluitpin voor shutdown button
  digitalWrite(12, LOW); // zorgt dat de pin laag is bij opstarten
}

// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
  digitalWrite(13, HIGH);   // zet stroom op RPI
  delay(300000);            // wacht, en zet 5 min stroom op de RPI (getal in ms)
  digitalWrite(12, HIGH);   // activeer signaal naar RPI GPIO om af te sluiten via python script
  delay(500);               // laat het signaaltje 0,5 seconden staan
  digitalWrite(12, LOW);    // maakt pin weer laag (indien RPI reageerd op falling edge)
  delay(30000);             // geeft RPI 30 seconden of af te sluiten
  digitalWrite(13, LOW);    // zet RPI rpi weer uit 
  delay(3600000);           // wacht 1 uur om script (loop deel) opnieuw te beginnen
}

Je kan elk FETje gebruiken dat voldoende stroom kan schakelen voor de RPI. Een relais kan ook!

Voor het python scrip is heel veel te vinden. Dit was mijn eerste projectje:

https://www.raspberrypi.o...pic.php?t=141009&p=933687

En ja, natuurlijk is dit niet een out of the box oplossing, maar daarvoor heb je geen RPI en zit je niet op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ik heb zelf ook een vraagje...

Voor mijn domotica project wil een nieuwe huis computer bouwen. In het huidige ontwerp gebruik ik alleen de I2C voor een RTC (type DS3231). Voor de nieuwe versie wil ik meerdere modules aansluiten via I2C.

Hoe sluit ik dit fysiek aan? Ik wil het volgende aansluiten:

- DS3231
- I2C oled display of een 20x4 display via een I2C module
- I/O uitbreiding met een MCP23017 chip (deze komt in een 2e behuizing)

Volgens mij moet ik deze alle 3 hardwarematig adresseren (3 bits) en dan kunnen ze allemaal op dezelfde GPIO toch?

Maar hoe sluit ik dit handmatig aan? Allemaal op dezelfde aansluitingen? (in ster dus) of moeten er terminators ed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Je kunt gewoon alle i2c devices parallel aansluiten. Hoe je dat fysiek aanpakt maakt weinig uit.

Het enige waarmee je moet oppassen is de pullups. Veel breakout bordjes implementeren die oor het gemak, en i2c libraries implementeren misschien ook al interne pullups op je RPi. Zo loop je het risico dat de totale pullup weerstand veel te laag wordt als je meerdere devices parallel aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 23:20

GeeBee

Oddball

BB-One schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 17:00:
[...]Het is voor het meten van temperatuur in een boiler.
Die boiler werkt toch op stroom die je voor je Pi ook kunt gebruiken?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
W00fer schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:45:
[...]
Zo iets?
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/IF_ECE39316.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
GeeBee schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:56:
[...]

Die boiler werkt toch op stroom die je voor je Pi ook kunt gebruiken?
Ja dat klopt maar de pomp zit in een kast en daar vandaan moet ik wat afstand overbruggen want de pi in de kast heeft geen goede wifi verbinding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 23:20

GeeBee

Oddball

Is het dan een optie om het wifi signaal te versterken of de wifi antenne naar buiten tegooien voor een betere ontvangst?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
GeeBee schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:10:
Is het dan een optie om het wifi signaal te versterken of de wifi antenne naar buiten tegooien voor een betere ontvangst?
Ja dat zijn op zich allemaal opties, ik kan ook een netwerkkabel naar de kast trekken, maar zoals gezegd het is slechts voor een paar weken, dus ik heb geen zin om er zaken voor aan te schaffen. Het makkelijkste is gewoon dat vrouwlief een verlengsnoer(tje) accepteert of ik accepteer dat ik een paar weken niet online de temperatuur in de boiler kan volgen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

BB-One schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:48:
[...]

Ja dat zijn op zich allemaal opties, ik kan ook een netwerkkabel naar de kast trekken, maar zoals gezegd het is slechts voor een paar weken, dus ik heb geen zin om er zaken voor aan te schaffen. Het makkelijkste is gewoon dat vrouwlief een verlengsnoer(tje) accepteert of ik accepteer dat ik een paar weken niet online de temperatuur in de boiler kan volgen... :'(
Internetverbinding d.m.v. powerline adapter? Heb je meteen een stabielere verbinding dan wifi...
Ik log mijn zonnepanelen al een paar jaar op die manier met een RPi. Bij mij was dat het makkelijkst omdat ik eenvoudig in de meterkast de andere stekker van de powerline op dezelfde groep kon zetten en de router daarnaast staat.
Maar dat kan in jouw situatie ook onhandig zijn natuurlijk.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjpeters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 10:01
Hi iedereen,

Ik ben momenteel de trotse eigenaar van een Raspberry Pi 3 model B die ik wou gaan inzetten als een HTPC (en het liefst een 'multifunctionele').

Kort gezegd wil ik Kodi (of een variant) op de Pi draaien, waar vandaan ik mogelijk emulators kan draaien en in de toekomst ook kan inzetten als NAS i.c.m. een externe USB harddisk. RaspBMC (OSMC) lijkt mij een veilige optie, maar ik heb begrepen dat dit niet altijd even snel draait. Ook heb ik gehoord van RetroPi, maar dit boot niet direct naar Kodi, dus vond ik niet echt de ideale optie. XBian klinkt ok, maar ik weet niet zo goed wat nu ondertussen stabiel erop kan draaien en hoe eenvoudig de setup daarvoor is.

Sorry, vrij open vraag, maar heeft iemand ervaring met een dergelijke setup en weet iemand hoe ik hierin het beste te werk kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik wilde je eigenlijk doorverwijzen naar een andere draad, maar daar had je dezelfde vraag ook al gesteld zag ik.

Nou is de Pi natuurlijk een ideaal platform om lekker te freewheelen en dingen uit te proberen, en met wat specialistische kennis zou het misschien best mogelijk zijn om te bereiken wat jij wil.

Als ik zo bekijk wat jij wil - mediaplayer, retrogameconsole en NAS in één - dan zijn die wensen zo persoonlijk en specifiek dat je echt zelf aan de slag zal moeten om uit te vogelen wat hierin het beste werkt.

Persoonlijk zou ik voor een tweede Pi gaan (als je per se met Pi's wil blijven werken, ik wel in ieder geval), en een als mediaplayer/NAS inrichten en de ander als retrogameconsole/hack-bak gebruiken. Maar ik ken verder natuurlijk niet jouw uitgangssituatie.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Ik weet niet of een raspberry wel zo'n geniale NAS kan zijn. Er zijn een aantal sterke hardwarematige beperkingen.

- Er zit geen sata op, dus alles moet via USB 2.0. Op ene goed ePC haal je daar 30-40mbps mee, wat opzich genoeg is. Hoe snel dit bij de pi is weet ik niet.

- Een goede 100mbit poort haalt niet hele vele meer dan 10MBps. Dat zou ik persoonlijk al veel te langzaam voor een NAS vinden

Als ik het goed heb begrepen, zit de netwerk controller op dezelfde bus als de USB, of is deze zelfs USB. Volgens mij was deze bus 400mbps breed, en die moet dan gedeeld worden door de USB van de harde schijf en de netwerk controller. Een gigabit USB LAN toevoegen heeft dus weinig zin.

Geen idee wat er dan nog overblijft van de snelheid, maar mij zou dit te weinig zijn. Nu heb ik een 5 jaar oude (al niet ouder) WD livebook van 2TB. HEt ding mag amper een NAS heten, maar haalt gemiddeld wel 35MBps. Als ik het mij goed herinner piekte deze zelfs naar 60MBps

Op mijn (goedkope) router zit een USB aansluiting. Ik gok dat zelfs die oplossing sneller is dan een Rpi NAS.

Met andere woorden, een Rpi als nas is misschien niet de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Arjan A

Cenosillicafoob

SuperKris schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:54:
[..]
Met andere woorden, een Rpi als nas is misschien niet de beste keuze.
Laat dat 'misschien' maar weg. Maar het leuke van de Pi is dat het kan. En "omdat het kan" is zo'n beetje reden #1 waarom je als tweaker probeert zoveel mogelijk functionaliteit in dat bordje te proppen 8)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 18-10 11:34

Metro2002

Memento mori

Ik weet niet of deze mod al gepost was maar... wow, just wow:

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 29-07-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-10 19:34
Ik ben aan het zoeken naar software om van een RPi een surveillance /harddisk recorder te maken om de beelden van 4 IP camera's op te nemen /bekijken.
Op internet staan diverse voorbeelden maar deze gebruiken allemaal de RPi camera.
Heeft iemand zoiets als gebouwd of is er iemand die een suggestie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Metro2002 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:59:

[video]
Tof ding, de case kan je zelf printen.

http://lifehacker.com/thi...icro-sized-car-1784527446

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
19roland70 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:31:
Ik ben aan het zoeken naar software om van een RPi een surveillance /harddisk recorder te maken om de beelden van 4 IP camera's op te nemen /bekijken.
Op internet staan diverse voorbeelden maar deze gebruiken allemaal de RPi camera.
Heeft iemand zoiets als gebouwd of is er iemand die een suggestie heeft?
De belangrijkste reden dat men de eigen RPi camera gebruikt is omdat die de trage network/usb verbinding vermijdt. Vier videostreams met een beetje fps is een beetje optimistisch voor een RPi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L83lu5mhnqZEOapGMV8KEezp/medium.png

Nieuw projectie. We hebben een statafel gemaakt met koelkast in de poot. Maar hoeveel drink je dan en is de temperatuur wel juist?

Raspberry pi met een straaldetector die elk dopje scant wanneer hij door een buis gaat en deze in een mysql database gooit per dag en per uur. temperatuursensoren zijn een dht11 voor buitenkant en een DS18B20+ voor de binnenzijde.

Paar regels php code die de doppen uit de database trekt. Temperatuur komt als json direct van een python scriptie en wordt via een ajax call net als de doppenteller elke x seconden aangepast.

Er komt een klein touchscreentje aan maar die is nog onderweg.

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb vandaag mijn raspberry 3 ontvangen.

Echter als ik openelec of libreelec op het sd-kaartje zet dan zie ik als ik de rpi boot een logo van openelec of libreelec voorbij komen, maar daarna geeft de rpi geen beeld meer.

Ik heb nog niet kunnen testen met netwerk, maar heeft iemand een idee wat het kan zijn?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:42
MdO82 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:58:

Echter als ik openelec of libreelec op het sd-kaartje zet dan zie ik als ik de rpi boot een logo van openelec of libreelec voorbij komen, maar daarna geeft de rpi geen beeld meer.

Ik heb nog niet kunnen testen met netwerk, maar heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Krijgt het ding genoeg peut?
Check usb kabel en adapter.
En check de usb kabel dubbel, ja die dingen zijn echt slecht soms!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razerBE
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-10 12:27

sd formatter gebruikt?
En je img bestand met Win32DiskImager geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dacuuu schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:04:
[...]

Krijgt het ding genoeg peut?
Check usb kabel en adapter.
En check de usb kabel dubbel, ja die dingen zijn echt slecht soms!
Ik dacht ik probeer het thuis gewoon even :)
En ja hoor gewoon werken.
Weten we dat de rpi het gewoon doet :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik OSMC. Dat werkt imho nog net even wat beter, en is volgens mij ook groter qua community.
https://osmc.tv/download/

Nadat je OSMC hebt geïnstalleerd kan je ook via apt-get nieuwe nightlies installeren.
Kodi '17'.
https://discourse.osmc.tv...pberry-pi-continued/14628

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 18:59:
[...]

Ik gebruik OSMC. Dat werkt imho nog net even wat beter, en is volgens mij ook groter qua community.
https://osmc.tv/download/

Nadat je OSMC hebt geïnstalleerd kan je ook via apt-get nieuwe nightlies installeren.
Kodi '17'.
https://discourse.osmc.tv...pberry-pi-continued/14628
Zal die ook proberen.
Het is toch wat je persoonlijk het fijnste vind werken maar dat moeten we uittesten ;)

Mijn vrouw is er nu al blij mee ze heeft nu een pauze-knop die ze met de Android-box niet had _O- :P

Edit: ik weet niet of dit al voorbij gekomen is in het topic, maar de case van SOS die je erbij kunt bestellen zit de cardreader wel heel strak verstopt.
Van de week maar even een beetje open vijlen

[ Voor 13% gewijzigd door MdO82 op 30-07-2016 20:55 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Kaasplank schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:33:
[afbeelding]

Nieuw projectie. We hebben een statafel gemaakt met koelkast in de poot. Maar hoeveel drink je dan en is de temperatuur wel juist?

Raspberry pi met een straaldetector die elk dopje scant wanneer hij door een buis gaat en deze in een mysql database gooit per dag en per uur. temperatuursensoren zijn een dht11 voor buitenkant en een DS18B20+ voor de binnenzijde.

Paar regels php code die de doppen uit de database trekt. Temperatuur komt als json direct van een python scriptie en wordt via een ajax call net als de doppenteller elke x seconden aangepast.

Er komt een klein touchscreentje aan maar die is nog onderweg.

:Y)
Leuk project! Zelf drink ik mijn bier liever iets kouder, maar ieder zn ding :9

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-10 19:34
synoniem schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:44:
[...]

De belangrijkste reden dat men de eigen RPi camera gebruikt is omdat die de trage network/usb verbinding vermijdt. Vier videostreams met een beetje fps is een beetje optimistisch voor een RPi.
Hoeveel camera's zouden er wel op kunnen.
Mijn idee is om de camera's op een switch te zetten en op de raspberry een harde schijf aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
19roland70 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:59:
[...]

Hoeveel camera's zouden er wel op kunnen.
Mijn idee is om de camera's op een switch te zetten en op de raspberry een harde schijf aansluiten.
Ik verwacht dat hij met één ip camera al aan zijn max zit. Je hebt namelijk de videostream die over het netwerk komt maar die dezelfde chip gebruikt als waarmee je de data naar de harde schijf wegschrijft. Mogelijk als je usb-camera's gebruikt dat je er twee simultaan kan gebruiken.

Ik gebruik zelf een Synology nas voor bewegingsdetectie (software voor 1 camera werd meegeleverd maar hij kan maximaal 4 camera's hanteren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Ik heb het volgende project in gedachten voor een PI b+ en vraag me af of iemand hier op Tweakers dit wel eens gedaan heeft.

Ik heb een Pi geinstalleerd met musicbox en dat werkt prima. Ik heb nog een uitbreidingskaart HIFI DiGi + in bestelling staan omdat het geluid mager is en met de kaart beter zou moeten zijn.

Ik wil een "vintage" radio (gewoon leeg) op de kop tikken en daar de Pi werkend in krijgen.

Besturen doe ik via mijn telefoon, dus de knoppen mogen er voor sier op blijven. Ik denk wel dat ik iets van een versterker in zal moeten zetten ? Ook zou het leuk zijn als ik een van de draaiknoppen als volumeknop kan gebruiken. Speakers heb ik nog wel ergens liggen.

Iemand dit hier al eens gedaan en hebben jullie nog tips ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperKris
Noppesnada schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:21:
Ik heb het volgende project in gedachten voor een PI b+ en vraag me af of iemand hier op Tweakers dit wel eens gedaan heeft.

Ik heb een Pi geinstalleerd met musicbox en dat werkt prima. Ik heb nog een uitbreidingskaart HIFI DiGi + in bestelling staan omdat het geluid mager is en met de kaart beter zou moeten zijn.

Ik wil een "vintage" radio (gewoon leeg) op de kop tikken en daar de Pi werkend in krijgen.

Besturen doe ik via mijn telefoon, dus de knoppen mogen er voor sier op blijven. Ik denk wel dat ik iets van een versterker in zal moeten zetten ? Ook zou het leuk zijn als ik een van de draaiknoppen als volumeknop kan gebruiken. Speakers heb ik nog wel ergens liggen.

Musicbox ken ik niet dus daar kan ik je niet mee helpen. De hardware wel.

De HIFI DiGi + ken ik ook niet, maar als ik google, kom ik op een S/PDIF uitgang bordje uit. Dit is helemaal geen verkeerde keuze omdat je dan een echt goede dac kan aansluiten. Voor jouw idee is dat echter wat minder praktisch omdat het soort versterkertje dat jij nodig hebt, vaak geen digitale ingang heeft.

Je zou dan eerst een DAC nodig hebben om het signaal analoog te maken zodat het een simpele versterker in kan. Dat zou met een simpele module zoals deze kunnen, of een wat meer geavanceerde module als deze

Je kan ook een Rpi module met een ingebouwde DAC nemen zoals deze

Dan heb je vervolgens een versterker nodig om de speakers aan te sturen. Hiervoor is de meest logische oplossing een kant en klare T-amp print uit China. Dit zijn zeer goedkope en zeer efficiënte klasse D versterkers.

Dit is bijvoorbeeld een simpele 50w versterker. Voor de meeste speakertjes is dit voldoende. Hier heb je er 1 met aansluiting voor een klein subwoofertje en wat meer draaiknoppen voor het geluid. Wil je knoppen voor bas en hoge tonen los toevoegen, kan je dat doen met een simpele module als deze Zelfs een krachtige 100w versterker kost geen drol, en de prestaties zijn eigenlijk best goed.

Dit soort versterkers kan je het beste voeden met een oude (of nieuwe) laptop voeding. Let wel op het voltage, en hoe hoger de watt rating, hoe beter! Met een simpele step down module zoals deze kan je de laptop voeding ook gebruiken om de raspberry en de DAC te voeden.

De meeste draaiknoppen zijn simpele variabele weerstanden. Ook wel potmeters genaamd. Deze kan je los solderen van de pint, en met een beetje creativiteit aan de draaiknoppen van de oude radio hangen. Je kan ook een losse potmeter kopen en deze tussen de DAC en versterker hangen. Dat sluit je als volgt aan: (maar dan dubbel voor een dubele stereo potmeter)

Afbeeldingslocatie: https://www.mijnalbum.nl/Foto-IBNLREQO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:09
Noppesnada schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 14:21:

Voor de bouw van de radio zou je eens op Instructables kunnen kijken.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
alesandro_46 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:49:
[...]

Voor de bouw van de radio zou je eens op Instructables kunnen kijken.
Ik ben ook al regelmatig aan het kijken voor een internet-radio.
Het probleem met mijn huidige analoge radio vind ik het display wat mij teveel licht geeft in het donker.
Nu zou ik hem kunnen vervangen door een wekkerradio, maar dan mis ik de boxen.

Nu hoeft de radio niet zo hard te staan, omdat ik er 2 boxen aan heb zitten.
Is het eigenlijk mogelijk met een Raspberry (eventueel via een module) er 2 boxen aan het hangen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
MdO82 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

Ik ben ook al regelmatig aan het kijken voor een internet-radio.
Het probleem met mijn huidige analoge radio vind ik het display wat mij teveel licht geeft in het donker.
Nu zou ik hem kunnen vervangen door een wekkerradio, maar dan mis ik de boxen.

Nu hoeft de radio niet zo hard te staan, omdat ik er 2 boxen aan heb zitten.
Is het eigenlijk mogelijk met een Raspberry (eventueel via een module) er 2 boxen aan het hangen ?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar natuurlijk is het altijd modelijk om speakers op een raspberry aan te sluiten. Dat kan op heel veel manieren, waarvan ik een aantal een paar posten terug heb beschreven. hiervan zijn ook kant en klare oplossingen beschikbaar in nette behuizingen.

Begrijp mij niet verkeerd, maar als het gaat over hoe je speakers aansluit op een computer, vindt ik dat niet echt een tweakers waardige vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
SuperKris schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 15:48:
[...]

Musicbox ken ik niet dus daar kan ik je niet mee helpen. De hardware wel.

De HIFI DiGi + ken ik ook niet, maar als ik google, kom ik op een S/PDIF uitgang bordje uit. Dit is helemaal geen verkeerde keuze omdat je dan een echt goede dac kan aansluiten. Voor jouw idee is dat echter wat minder praktisch omdat het soort versterkertje dat jij nodig hebt, vaak geen digitale ingang heeft.

Je zou dan eerst een DAC nodig hebben om het signaal analoog te maken zodat het een simpele versterker in kan. Dat zou met een simpele module zoals deze kunnen, of een wat meer geavanceerde module als deze

Je kan ook een Rpi module met een ingebouwde DAC nemen zoals deze

Dan heb je vervolgens een versterker nodig om de speakers aan te sturen. Hiervoor is de meest logische oplossing een kant en klare T-amp print uit China. Dit zijn zeer goedkope en zeer efficiënte klasse D versterkers.

Dit is bijvoorbeeld een simpele 50w versterker. Voor de meeste speakertjes is dit voldoende. Hier heb je er 1 met aansluiting voor een klein subwoofertje en wat meer draaiknoppen voor het geluid. Wil je knoppen voor bas en hoge tonen los toevoegen, kan je dat doen met een simpele module als deze Zelfs een krachtige 100w versterker kost geen drol, en de prestaties zijn eigenlijk best goed.

Dit soort versterkers kan je het beste voeden met een oude (of nieuwe) laptop voeding. Let wel op het voltage, en hoe hoger de watt rating, hoe beter! Met een simpele step down module zoals deze kan je de laptop voeding ook gebruiken om de raspberry en de DAC te voeden.

De meeste draaiknoppen zijn simpele variabele weerstanden. Ook wel potmeters genaamd. Deze kan je los solderen van de pint, en met een beetje creativiteit aan de draaiknoppen van de oude radio hangen. Je kan ook een losse potmeter kopen en deze tussen de DAC en versterker hangen. Dat sluit je als volgt aan: (maar dan dubbel voor een dubele stereo potmeter)

[afbeelding]
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie _/-\o_

Ik heb de volgende DAC besteld: http://www.aliexpress.com...2114.13010608.0.60.sVtz0Q

Met case, dat wel, het idee van het inbouwen in een vintage radio kwam later pas.

Ik zal me er eens verder in gaan verdiepen en het e.e.a. uit China laten komen. Dan een ruwe opstelling maken op een houten paneel en ondertussen eens een kast zoeken.

Als je nog meer suggesties hebt graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
SuperKris schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:26:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar natuurlijk is het altijd modelijk om speakers op een raspberry aan te sluiten. Dat kan op heel veel manieren, waarvan ik een aantal een paar posten terug heb beschreven. hiervan zijn ook kant en klare oplossingen beschikbaar in nette behuizingen.

Begrijp mij niet verkeerd, maar als het gaat over hoe je speakers aansluit op een computer, vindt ik dat niet echt een tweakers waardige vraag...
Hoe ik ze aan moet sluiten snap ik nog wel.
Wat ik vergat te vermelden is dat er geen stekker aan de speakers zit.
Het zijn per box 2 draadjes en zover ik weet heeft de rpi of de module die hier besproken is maar 1 uitgang ?

Kan natuurlijk 4 draden in een tulp vastmaken, maar dat is volgens mij vragen om problemen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Noppesnada schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:32:
[...]

Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie _/-\o_

Ik heb de volgende DAC besteld: http://www.aliexpress.com...2114.13010608.0.60.sVtz0Q

Met case, dat wel, het idee van het inbouwen in een vintage radio kwam later pas.

Ik zal me er eens verder in gaan verdiepen en het e.e.a. uit China laten komen. Dan een ruwe opstelling maken op een houten paneel en ondertussen eens een kast zoeken.

Als je nog meer suggesties hebt graag !
Graag gedaan :) Technisch gezien is dat dus geen DAC. Meer een soort geluidskaart zonder analoge uitgang. Deze geluidskaart wordt op de SoC aangesloten via I2S. Dat is een seriele bus die divere aparaten met elkaar laat praten. In dit geval de "geluidkaart" en de SoC.

De output van de door jou gekochte module is S/PDIF. Dit is een vele gebruikte aansluit methode om audioapparaten zoals versterkers, televisies, en netwerkspelers digitaal geluid uit te laten wisselen. Dit gaat vervolgens Coaxiaal of Optisch (ook wel bekend als TOSlink) Hoewel ik zelf toslink verkies boven coax, heeft coax wel meer bandbreedte. Dit komt vooral van pas als je veel kanalen (surround geluid) op een hoge samplerate doorstuurt. Het voordeel van optisch is dat je een 100% galvanische scheiding hebt tussen de bron en DAC. Dat betekend dat alle storing van een matige voeding in de bron achterblijft.

Een S/PDIF signaal kan echter niet direct een versterker in. Zelfs niet bij een chip versterker. Het digitale signaal moet eerst analoog gemaakt worden. Dat is wat een DAC doet (Digital - Analog Converter). De kwaliteit van een DAC heeft extreem veel invloed op de kwaliteit van je signaal. Natuurlijk kan een DAC ook ingebouwd zitten in de versterker. Dat is bij de meeste moderne surround versterkers het geval.

In jouw geval is dit alles niet even belangrijk. Dit wordt meer belangrijk wanneer je een hoogwaardige HiFi setup in je woonkamer gaan neerzetten. Als je een oude radio gaat ombouwen moet je er wel hele extreme dingen mee van plan zijn wil je het verschil van de DAC echt hoorbaar maken. Voor jouw situatie is een goede DAC gewoon een goede DAC.

De DAC die standaard op de raspberry zit is echter waardeloos. Daarom zijn losse DACjes voor de Raspberry zo populair. Als je een raspberry module met analoge uitgang koopt (dus met een DAC) is de geluidkwaliteit al veel hoger dan je in jouw toepassing echt bruikbaar kan maken. Als je met de reeds gekochte "geluidkaart" wil werken, koop dan gewoon een simpele DAC uit de links die ik eerder stuurde.

Verder zou ik je aanraden om eerst eens een radio te kopen en daar je eisen op bij te stellen. Dit zal namelijk de keuze voor je speakers bepalen en welke knoppen op de radio je eventueel kan hergebuiken.

Als je geluidskwaliteit belangrijk vind is het vooral zaak om te kijken naar wat voor speakers in de radio zitten, of wat je er zelf in kan bouwen. Veel radio's zijn nog mono. Ook hoef je niet heel veel te verwachten van de oude ingebouwde speakers, dus je kan overwegen deze te vervangen. Hiervoor zijn zelfbouw kitjes te koop maar je zou bijvoorbeeld ook een oude bookshelf speaker van marktplaats kunnen halen om deze uit elkaar te trekken voor de onderdelen. Of eventueel auto speakers gebruiken. Voor een goed geluid heb je eigenlijk wel een klankkast nodig, dus dat wordt dan wel timmerwerk.

Als je hebt besloten hoe je het met de speakers gaat oplossen, weet je pas wat voor versterker je nodig hebt. Hoeveel watt je nodig hebt, en hoeveel kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:09
MdO82 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:32:
[...]

Het zijn per box 2 draadjes en zover ik weet heeft de rpi of de module die hier besproken is maar 1 uitgang ?

Kan natuurlijk 4 draden in een tulp vastmaken, maar dat is volgens mij vragen om problemen :)
Je kan beide speakers aan één 3,5 mm stekker maken ('RCA' moet je dan lezen als 'speaker') en deze inpluggen in danwel je Pi, danwel een DAC.

Aan de min (zwarte lijn in gelinkte figuur) komen dan twee draadjes te zitten.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
MdO82 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:32:
[...]

Een raspberry pi heeft een 3,5mm aansluiting. Gewoon een normale stereo aansluiting net als je telefoon of MP3 speler. De geluidkwaliteit van deze uitgang is echter vrij matig. Daarom kopen mensen een DAC module.

Deze uitgang is net zoals je telefoon, DVD speler, radio, TV, etc. "onversterkt". Deze uitgang kan op zijn best een paar miliwatt (0,001w) aan vermogen leveren. Een kleine speaker is al snel 10 tot 100W. Je kan dus onmogelijk zonder een versterker de raspberry aansluiten op een normale (passieve aka onversterkte) speaker. Je komt een factoor 10.000 te kort aan vermogen.

Daar heb je dus versterkers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:52
Ik heb op mijn Rpi2 Plex draaien, alles werkt nu zonder dat ik een scherm nodig heb. Alleen het vernieuwen van de bibliotheek werkt nog niet helemaal lekker, daar heb ik nu nog een scherm voor nodig. Het staat in plex wel ingesteld op vernieuwen om de 15 minuten maar ik wil dat hij het vernieuwd zodra er iets nieuws op mijn stick staat. Heeft iemand hier ervaring mee en zoja, hoe doe ik dit?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:59:

[video]
Afbeeldingslocatie: https://cdn.meme.am/instances/55356578.jpg
Die controller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-10 13:31
Ik krijg binnenkort mijn PI 3. Wil deze gaan gebruiken als simpel servertje met een externe HDD voor storage.

Wat ik nog niet heb kunnen vinden is of de PI3 nu wel of niet voldoende power levert om een USB HDD zonder externe power te kunnen gebruiken.

Volgens deze guide zou dat moeten werken.

Maar werkt dit voor elke externe USB HDD of zijn er nog zakaen waarop ik moet letten als ik een externe HDD aanschaf?

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat hangt ook van nogal wat zaken af:
- hoeveel stroom verbruikt de betreffende hdd?
- hoe sterk is je voeding?
- hoe goed is je voedingskabel?
- hangen er nog meer apparaten aan de USB?
- staat de max power van je USB-poorten maximaal in je config?

Als je over enkele van deze vragen nog niet had nagedacht of geen antwoord op weet, zou ik het niet gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-10 13:31
mcDavid schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:46:
Dat hangt ook van nogal wat zaken af:
- hoeveel stroom verbruikt de betreffende hdd?
- hoe sterk is je voeding?
- hoe goed is je voedingskabel?
- hangen er nog meer apparaten aan de USB?
- staat de max power van je USB-poorten maximaal in je config?

Als je over enkele van deze vragen nog niet had nagedacht of geen antwoord op weet, zou ik het niet gokken.
Voeding is de officiële foundation voeding. (Deze is 2.5A) Ik ga ervan uit dat dit een goede voedingskabel is,
Tijdens initiële config zal de Pi een toetsenbord en muis eraan hebben hangen, daarna headless om via SSH te kunnen benaderen.

Maar bij aanschaf van een externe HDD moet ik dus goed op het stroomverbruik letten.

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Pagina: 1 ... 15 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs