Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:21

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

19roland70 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:31:
Ik ben aan het zoeken naar software om van een RPi een surveillance /harddisk recorder te maken om de beelden van 4 IP camera's op te nemen /bekijken.
Op internet staan diverse voorbeelden maar deze gebruiken allemaal de RPi camera.
Heeft iemand zoiets als gebouwd of is er iemand die een suggestie heeft?
Is heel simpel met Motioneyeos

Doet het erg leuk op je mobiele device maar ook gewoon in een browser op je desktop !
En meerdere camera's is geen probleem :
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/wiki/ccrisan/motioneyeos/images/mobile-view.png

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-10 19:34
cyclone schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:44:
[...]

Doet het erg leuk op je mobiele device maar ook gewoon in een browser op je desktop !
[afbeelding]
Kunnen hier ook ip camera's op aangesloten worden , dit kan ik niet uit de beschrijving halen.
Dit zou anders precies zijn wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

19roland70 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:03:
[...]

Kunnen hier ook ip camera's op aangesloten worden , dit kan ik niet uit de beschrijving halen.
Dit zou anders precies zijn wat ik bedoel.
* support for IP (network) cameras

Staat gewoon bij de features hoor :)
Maar ja ik heb hem draaien met een aantal axis camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 20:06
cyclone schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 12:44:
[...]

[afbeelding]
Is inderdaad een topprogramma en ook goed te gebruiken icm een Synology Nas.

Ik heb er 2 in gebruik gehad, 1 met de originele RPI camera en een andere met een simpele USB camera. Werkten beide perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:06
https://www.raspberrypi.o...-i-usb-mass-storage-boot/

Het kunnen booten vanaf een USB device op een Raspberry Pi 3 is nu in BETA voor iedereen beschikbaar. Ik zelf ben al sinds juni bezig geweest met de eerste testen.... En het werkt prima.

Dus mochten jullie het ook willen proberen dan horen we graag jullie ervaringen.

En voor een extra bonus kan je de nieuwe bootcode.bin ook helemaal alleen op een SD kaart zetten en op die manier toch een oude Raspberry Pi ook booten vanaf USB (met dus alleen een readonly sd card)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:42

MsG

Forumzwerver

Ik heb gister een Raspberry Pi 3B gekregen. Gelukkig hoef je niks speciaals te doen met SD-kaartjes voor de Raspberry Pi 2, de systemen die ik draaide konden 1 op 1 over. Wel even de overclock uitzetten in mijn config.txt. Wel wordt de 3 erg warm hier. Heatsinks zijn al in bestelling. Met RecalboxOS (game-emulatie) throttled hij de hele tijd. Jullie ook last van?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:45
mcDavid schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:46:
Dat hangt ook van nogal wat zaken af:
- hoeveel stroom verbruikt de betreffende hdd?
- hoe sterk is je voeding?
- hoe goed is je voedingskabel?
- hangen er nog meer apparaten aan de USB?
- staat de max power van je USB-poorten maximaal in je config?

Als je over enkele van deze vragen nog niet had nagedacht of geen antwoord op weet, zou ik het niet gokken.
Gisteravond mijn Pi opgehaald. Vandaag de configuratie afgerond.

Had nog een (oude) 2.5" HDD van een gecrashte laptop. Heb deze via een USB adapter aangesloten (puur ter test om te zien of het werkt),

Hij draait nu als een zonnetje met een eenvoudige samba config.

Had nog wel wat kleine issues:
Deed een apt-get distupgrade, maar deze stopte met een no space left on device. Bleed dus dat het standaard image maar 4GB van de SD-kaart gebruikt. Na wat zoekwerk de hele SD-kaart toegewezen en een herstelactie middels apt-get -f install en daarna een apt-get dist-upgrade was hij weer helemaal bij.

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

duvekot schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:43:
https://www.raspberrypi.o...-i-usb-mass-storage-boot/

Het kunnen booten vanaf een USB device op een Raspberry Pi 3 is nu in BETA voor iedereen beschikbaar. Ik zelf ben al sinds juni bezig geweest met de eerste testen.... En het werkt prima.

Dus mochten jullie het ook willen proberen dan horen we graag jullie ervaringen.

En voor een extra bonus kan je de nieuwe bootcode.bin ook helemaal alleen op een SD kaart zetten en op die manier toch een oude Raspberry Pi ook booten vanaf USB (met dus alleen een readonly sd card)
Hier word ik HEEL blij van ! Heb nog een aantal nieuwe 2,5" 320Gb diskjes (even schaamteloos reclame maken : O-) ) liggen dus die gaan nu heel erg goed van pas komen !

Eens kijken of ik dit weekend eens wat kan gaan testen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
_Peter2_ schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:27:
[...]

Gisteravond mijn Pi opgehaald. Vandaag de configuratie afgerond.

Had nog een (oude) 2.5" HDD van een gecrashte laptop. Heb deze via een USB adapter aangesloten (puur ter test om te zien of het werkt),

Hij draait nu als een zonnetje met een eenvoudige samba config.

Had nog wel wat kleine issues:
Deed een apt-get distupgrade, maar deze stopte met een no space left on device. Bleed dus dat het standaard image maar 4GB van de SD-kaart gebruikt. Na wat zoekwerk de hele SD-kaart toegewezen en een herstelactie middels apt-get -f install en daarna een apt-get dist-upgrade was hij weer helemaal bij.
cyclone schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:40:
[...]

Hier word ik HEEL blij van ! Heb nog een aantal nieuwe 2,5" 320Gb diskjes (even schaamteloos reclame maken : O-) ) liggen dus die gaan nu heel erg goed van pas komen !

Eens kijken of ik dit weekend eens wat kan gaan testen !
Uit nieuwsgierigheid, wat is/zijn de voordelen hiervan? Ik kan me voorstellen dat dit langzamer is dan een goede SD kaart..? Aan welke projecten moet ik denken waarbij dit toegepast wordt?

In het artikel staat ook: 'stay tuned for the next part on booting over Ethernet tomorrow.' (vandaag dus).
Dat klinkt interessant om op een NAS een linux distro + Kodi te zetten, waar verschillende Pi's (woonkamer, slaapkamer e.d.) vanaf (of is het naartoe :?) booten.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

alesandro_46 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat is/zijn de voordelen hiervan? Ik kan me voorstellen dat dit langzamer is dan een goede SD kaart..? Aan welke projecten moet ik denken waarbij dit toegepast wordt?

In het artikel staat ook: 'stay tuned for the next part on booting over Ethernet tomorrow.' (vandaag dus).
Dat klinkt interessant om op een NAS een linux distro + Kodi te zetten, waar verschillende Pi's (woonkamer, slaapkamer e.d.) vanaf (of is het naartoe :?) booten.
Nou allereerst veel meer storage op het boot device, dit had ik prima anders kunnen oplossen door de USB disk aan de Pi te hangen en dan wat mountpoints aan te passen, maar nu kan ik dus (lui als ik ben) gewoon Raspbian op de disk installeren en verder geen gedoe meer met SD cards.

Voor mij persoonlijk is het handig omdat ik meer 2,5" diskjes heb rondslingeren dan SD cards, en mijn hele huis monitor op temperatuur, mijn slimme meter uitlees etc etc, dus redelijk wat IO heb.
Tot op heden is het altijd goed gegaan op SD maar uiteindelijk loopt mijn 16GB nu ook vol dus met een diskje kan ik jaren vooruit.

Qua snelheid maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit, de Pi wordt misschien 3x per jaar opnieuw opgestart.

En Ja ethernet boot lijkt me ook mooi, maar voor nu ga ik met mijn diskjes in de weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:45
[...]

[...]

Doel voor mijn PI was een simpele fileserver in te richten. Storage op SD is veel beperkter.

De externe HDD is NTFS-geformatteerd en kan dus ook nog rechtstreeks aan een Windows machine worden gehangen voor de bestanden te benaderen.

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
In de comments staat een voorbeeld van iemand die van 21/4 (Read/Write) naar 35/26 ging met een USB stick
https://www.raspberrypi.o...age-boot/#comment-1261811

Je gaat op een gegeven moment natuurlijk wel tegen de USB snelheids beperkingen aanlopen waardoor het gewoon niet sneller kan.
[
Ja .. dat is precies wat je daarmee zou kunnen doen. Let wel op dat als je per Pi toch aparte zaken wil kunnen instellen dat je daar dan wel eea voor moet regelen zodat elke Pi zijn eigen schrijfbaar filesysteem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Vandaag is deel twee van de nieuwe bootmodes gepost op de Raspberry Pi Blog:

https://www.raspberrypi.o...ethernet-all-the-awesome/

Hiermee kan je dus een Rasberry Pi helemaal headless laten draaien. Helemaal niks anders nodig dan stroom en ethernet. En dat kan je natuurlijk ook combineren met een POE adapter voor de Raspberry Pi zodat je maar 1 kabel naar je Pi nodig hebt.

Of je gaat helemaal geavanceerd, en je gebruikt de interne 100Mbit netwerk om de kernel/initramfs op te halen, die je daarna laat booten, en dan via een USB 1 Gbit netwerk kaart mount je een iSCSI schijf als root filesysteem. Via een Gigabit USB adapter kan je ook de volledige USB 2.0 bandbreedte behalen van ongeveer 30/35 MB (480Mbit + overhead en omgezet naar MByte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hallo ik gebruik raspbian op mijn Raspberry 3 ik wil alleen mailen alleen hoe kan in apenstaartje intypen ik heb mijn toetsenbord instellingen al op Nederlands gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:37

GeeBee

Oddball

Amdwarrior schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:41:
Hallo ik gebruik raspbian op mijn Raspberry 3 ik wil alleen mailen alleen hoe kan in apenstaartje intypen ik heb mijn toetsenbord instellingen al op Nederlands gezet
zet m eens op US international.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Amdwarrior schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:41:
..hoe kan in apenstaartje intypen ik heb mijn toetsenbord instellingen al op Nederlands gezet
Bij een nl indeling zit ie rechts boven naast esc. Waar op een us int. de tilde zit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razerBE
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-10 12:27
Klein probleem:

Ik gebruik Raspberry Jessie op mijn raspberry pi 3.
Maar ik kan een bestand niet laten lopen als program.

Deze optie krijg ik dus niet te zien:
Afbeeldingslocatie: https://ma65p.files.wordpress.com/2008/07/screenshot-jre-1_5_0_12-linux-i586-copybin-properties.png

Niet dat ik hem niet kan aanvinken, hij is gewoon niet beschikbaar.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Het gaat hier om een JRE zo te zien? (Het is niet goed te zien omdat je de screenshot geblurred hebt). Ik ben ook niet bekend met de window manager op de pi, doe alles zonder GUI hier.

Maar je kan dit gewoon in de terminal aanzetten. "chmod u+x jre....."

Je kan hem ook gewoon starten vanuit de terminal, ga naar de directory en doe "./jre-xxxxxx"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razerBE
De screenshot is geplukt.
mijn screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C4Jgx7s.jpg

En hier heb ik Jessie vandaan gehaald:
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

razerBE schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:16:
De screenshot is geplukt.
mijn screenshot:

En hier heb ik Jessie vandaan gehaald:
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/
En welk bestand probeer je precies te openen? want op je screenshot staat de folder wel geselecteerd maar kunnen we niet zien welk bestand je probeert.
Verder: een x86 versie zal sowieso niet gaan werken op een rpi :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razerBE
ik probeer de ts3 client te installeren.
dan maar de x64 bit proberen?

heb al wat tutorials gezien maar lukt niet echt.
Ook drag & drop lukt niet in mijn terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
razerBE schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:40:
ik probeer de ts3 client te installeren.
dan maar de x64 bit proberen?

heb al wat tutorials gezien maar lukt niet echt.
Ook drag & drop lukt niet in mijn terminal.
Nee, x64 is ook voor intel architectuur, je hebt een arm binary nodig. Of de broncode.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razerBE
u_nix_we_all schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:04:
[...]

Nee, x64 is ook voor intel architectuur, je hebt een arm binary nodig. Of de broncode.
En kan je me helpen aan een tutorial link hiervoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
razerBE schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:17:
[...]

En kan je me helpen aan een tutorial link hiervoor? :)
Nee. Teamspeak is een commercieel product, en ze hebben de broncode niet vrijgegeven. En ook geen arm binaries uitgebracht.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

u_nix_we_all schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:24:
[...]

Nee. Teamspeak is een commercieel product, en ze hebben de broncode niet vrijgegeven. En ook geen arm binaries uitgebracht.
https://www.raspberrypi.o...iewtopic.php?f=63&t=99274 roelvisjes post daarin zegt hij het draaiend te hebben via exagear..
BB-One schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:31:
Is er een mogelijkheid om een Pi automatisch op te laten starten op een bepaald tijdstip? Ik wil een pi ergens neerzetten om daar gegevens te verzamelen (o.m. temperatuur) waar geen elektriciteit is, de pi zal dus gaan werken op een powerbank. Om stroom te besparen is mijn idee om de pi eens in de zoveel tijd op te starten en dan de temperatuur te meten en dan weer uit te gaan. Alleen hoe krijg je voor elkaar dat ie weer aan gaat?
Het is even een tijdelijke situatie dus ik hoef wil er eigenlijk niet te veel geld (eigenlijk niks..) aan uit geven.

(als er wel stroom was dan kon ik het doen met een tijdschakelaar, maar dan was het ook niet nodig om de pi steeds weer uit te zetten...)
Volgens mij ben je beter af met een "zuiniger" product .. IoT bv die zijn meer voor data collectie... als je perse wil, heb je een RTL (RealTimeClock) nodig zodat je een correcte time/date behoud.. overgens kan je een powerbank met zonnepanneel kopen .. die zijn geintegeerd en waterdicht .. meest mooie is als je de lowpower indicator ook nog uit uit zou kunnen lezen. wat vervolgens een langere slaaptijd (voor opladen) kan genereren

ik ben bezig met een multifunctionele RPI
- samba (config gejat van synology nas)
- rtl-sdr (nog niet getest)
- muziek doos (werkt)
- mame (games)
- media speler (video/slideshow content)
- wifi ap/mifi(3g) router ..
- voip "phone" (via internet thuis)

het wifi / ap gedeelte is niet zo boeiend, teminste genoeg hostapd tutorials gevonden.
ook het 3g gedeelte is wel leuk geweest om het werkend te krijgen..

Doel is om via een single "internet access" toegang te verlenen aan meerdere devices..

Extra bonus zal zijn internet verkeer te limiten, dit omdat elke mobiele internet verbinding die ik heb gelimiteerd is tot 250mb .. hoewel een text only proxy wellicht niet de meest lastige zal zijn ..

Als je vraagt waarom ?, ik ben redelijk mobiel en tot nu toe doe ik alles via laptop en alleen. Maar steeds meer gaat mijn gezin mee. Op plekken waar je redelijk gebonden bent door weer of locatie wil ik games/muziek/beeld kunnen bieden. (dat lukt dus wel), dvb-t/dab+ is handig voor andere content.
Internet als mogelijk, is eigenlijk bedoelt als raadpleeg functie dus geen youtube/facebook of andere onzinnige data verslindende meuk .. uiterraard wel een backdoor maar voor uitzonderlijke situatie.

Als test heb ik een e500 mini laptop 10" gebruikt op de vakantie, na een uur begaf de accu het in de auto.. :( maar als ap ging men hard door de datalimit heen .. :( sneller dan ik verwachte..

Mijn vraag ... iemand ervaring met RTL-SDR op de B+ variant van een raspberry ervaring ? is dat een beetje te doen ??? eigenlijk wil ik radio/dab+ ontvangen .. p2000 als dat kan ...gedachtes / adviezen of andere opmerkingen zijn welkom

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Zou prima moeten gaan. Ik weet niet of p2000 zwaar is om te decoreren? Want dan zou die singlecore SOC het al snel wat zwaar hebben.

En ja, desktop besturingssystemen vréten data. Zelfs als je ogenschijnlijk niets bijzonders doet. Ik ben hier ook wel eens van geschrokken. Tegenwoordig laat ik het maar bij mijn tablet in de trein.

[ Voor 43% gewijzigd door mcDavid op 09-08-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mcDavid schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:48:
Zou prima moeten gaan. Ik weet niet of p2000 zwaar is om te decoreren? Want dan zou die singlecore SOC het al snel wat zwaar hebben.
Dat is eigenlijk de vraag ;)
En ja, desktop besturingssystemen vréten data. Zelfs als je ogenschijnlijk niets bijzonders doet. Ik ben hier ook wel eens van geschrokken. Tegenwoordig laat ik het maar bij mijn tablet in de trein.
ik ben er van overtuigd dat veel van het overhead geneuzel een combo is tussen brobbel programma code en teveel "eyecandy" .. hierdoor zou CPU performance vaak veel optimaler kunnen draaien .. (denk aan quake3d op een linux tuned 386 puur op cpu draaien ..met 25fps..toen een p300mhz beste gfx kaart toen met windows het zwaar had
om te huilen .. hoe heeft Facebook het voor elkaar gekregen 250MB(of meer) + aparte messeneger op androids te krijgen .. en het werkt nog niet ..

pff internet data is er trouwens een lichte firewall app waarmee je internet verkeer kan "controleren" op je android ?? ,.. tja meeste data is toch relatief onnodig ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
vso schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:59:
[...]

Dat is eigenlijk de vraag ;)
kwestie van proberen he ;)
[...]

ik ben er van overtuigd dat veel van het overhead geneuzel een combo is tussen brobbel programma code en teveel "eyecandy" .. hierdoor zou CPU performance vaak veel optimaler kunnen draaien .. (denk aan quake3d op een linux tuned 386 puur op cpu draaien ..met 25fps..toen een p300mhz beste gfx kaart toen met windows het zwaar had
om te huilen .. hoe heeft Facebook het voor elkaar gekregen 250MB(of meer) + aparte messeneger op androids te krijgen .. en het werkt nog niet ..

pff internet data is er trouwens een lichte firewall app waarmee je internet verkeer kan "controleren" op je android ?? ,.. tja meeste data is toch relatief onnodig ..
Deels, maar het is ook gewoon de workflow. Volledige webpagina's opvragen en F5'en kost uiteraard meer data dan een app openen die een api-call doet. Daarnaast (zeker als je Windows draait) heb je allerhande update-daemons en virusscanners die te pas en te onpas op de achtergrond bestanden proberen te downloaden.

Misschien zit hier nog wel een kans in voor je Raspberry Pi, die zou je als caching proxy kunnen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 09-08-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mcDavid schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:36:
[...]
kwestie van proberen he ;)
[...]

Deels, maar het is ook gewoon de workflow. Volledige webpagina's opvragen en F5'en kost uiteraard meer data dan een app openen die een api-call doet. Daarnaast (zeker als je Windows draait) heb je allerhande update-daemons en virusscanners die te pas en te onpas op de achtergrond bestanden proberen te downloaden.

Misschien zit hier nog wel een kans in voor je Raspberry Pi, die zou je als caching proxy kunnen gebruiken.
hmmm bedenk net dat meeste sites werken met https .. daar heeft je caching proxy weinig invloed op
en waar het mij omgaat is de hoeveelheid data ..oftewel elk plaatje/filmpje etc.. overige data compressen indien mogelijk is added bonus
Zal beter ziin een vpn achtige redirect op te zetten .. naar een filtering proxy @home

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kaasplank schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:33:
[afbeelding]

Nieuw projectie. We hebben een statafel gemaakt met koelkast in de poot. Maar hoeveel drink je dan en is de temperatuur wel juist?

Raspberry pi met een straaldetector die elk dopje scant wanneer hij door een buis gaat en deze in een mysql database gooit per dag en per uur. temperatuursensoren zijn een dht11 voor buitenkant en een DS18B20+ voor de binnenzijde.

Paar regels php code die de doppen uit de database trekt. Temperatuur komt als json direct van een python scriptie en wordt via een ajax call net als de doppenteller elke x seconden aangepast.

Er komt een klein touchscreentje aan maar die is nog onderweg.

:Y)
Ik ben nog steeds bezig met dit ding maar 1 ding lukt me niet. Ik probeer een mp3 af te spelen door de koptelefoonuitgang in mijn python script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#play music
    if int(config['sound']['volume']) != 0:
        path = "../mp3/"
        soundfile = random.choice(os.listdir(path))

volume = float(config['sound']['volume']) / 10

pygame.mixer.music.load(path + soundfile)
        pygame.mixer.music.set_volume(volume)
        pygame.mixer.music.play()

Dit werkt allemaal prima als ik het script start vanaf een terminal. Nu heb ik dit python script toegevoegd aan systemd zodat hij als service draait maar dan werkt de teller wel maar krijg ik geen geluid. Nu komt dit denk ik omdat pygame een screen nodig heeft om geluid af te spelen?

Op internet kom ik eea tegen om een dummy screen te maken:
code:
1
2
3
4
5
#pymixer
os.environ['SDL_VIDEODRIVER'] = 'dummy'
pygame.init()
pygame.display.set_mode((1,1))
pygame.mixer.init()

maar dit werkt helaas ook niet. want:
code:
1
pygame.error: Unable to open a console terminal

Als ik sudo python3 script.py doet werkt het wel. maar ondanks dat het script wel als root draait als service werkt ook dit helaas niet.

Heeft iemand een idee om dit werkend te krijgen of een alternatief om mp3's af te spelen in python die wel werkt? Liefst met een soort van volume regelbaarheid.

edit:
net het script aan rc.local toegevoegd. Wederom telt de teller wel maar geen geluid ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Kaasplank op 12-08-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Kaasplank schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:14:
[...]

Ik ben nog steeds bezig met dit ding maar 1 ding lukt me niet. Ik probeer een mp3 af te spelen door de koptelefoonuitgang in mijn python script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#play music
    if int(config['sound']['volume']) != 0:
        path = "../mp3/"
        soundfile = random.choice(os.listdir(path))

volume = float(config['sound']['volume']) / 10

pygame.mixer.music.load(path + soundfile)
        pygame.mixer.music.set_volume(volume)
        pygame.mixer.music.play()

KNIP
Wil je dit perse met Python doen? Of is een bash script ook een optie anders zo je het eens met OMXplayer kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
cyclone schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 15:45:
[...]

Wil je dit perse met Python doen? Of is een bash script ook een optie anders zo je het eens met OMXplayer kunnen proberen.
het liefste wel. Ik heb een wrapper gevonden voor omxplayer gevonden. Als ik het python script start vanaf een terminal werkt het prima, als systemd service weer niet. ik snap er geen kont meer van.

dacht nu heel simpel een terminal toe te voegen aan de autostart van xdg toe te voegen en het commando aan te roepen naar het python script maar dat krijg ik ook niet voor elkaar. Ding draait in een chromium kiosk mode dus er mag best een terminal op de achtergrond draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 05:46
Bij mij blijft het groene lampje constant knipperen, rode lampje is uit.

Als ik google zie ik enkel dat ie in een bepaalt patroon knippert. Bij mij dus constant, wat zou het kunnen zijn.

Ik heb een Raspberry Pi B+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Mijn Raspi2B+ draait bijna 1 jaar zonder duidelijke problemen.
Ik heb er Domoticz, Monit en PiHole op geinstalleerd.
Heb vandaag eens zitten snuffelen in diverse logfiles en zie bergen met steeds terugkerende fout meldingen of waarschuwingen.
De file /var/log/system.log logt iedere minuut deze regel:
Aug 12 22:53:39 raspberrypi kernel: [21265.172454] w1_master_driver w1_bus_master1: Family 0 for 00.6d8000000000.b7 is not registered.
waarbij de waarde tussen de haken steeds oploopt en het hexadeciamale getal steeds anders is.
Ook in de file /var/log/syslog.log wordt steeds dezelfde regel gelogt
In /var/log/syslog.log staat ook regelmatig deze melding:
Aug 12 22:57:25 raspberrypi console-kit-daemon[2490]: GLib-CRITICAL: Source ID 83 was not found when attempting to remove it
Waarbij het ID steeds anders is.
Deze berg meldingen geeft me geen goed gevoel.
Iemand een idee waar deze meldingen vandaan kunnen komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
costo schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 23:12:
Heb vandaag eens zitten snuffelen in diverse logfiles en zie bergen met steeds terugkerende fout meldingen of waarschuwingen.
De file /var/log/system.log logt iedere minuut deze regel:
Die w1 waarschuwingen komen van het 1-wire subsysteem. (Dallas 1-wire protocol). Gebruik je toevallig Dallas temperatuursensoren (DS18S20 of DS18B20)? Zo ja dan zit er wellicht iets fout in je 1-wire bus. Wellicht een verkeerde waarde van je pullup weerstand. Zoniet, zorg dan dat je de 1-wire driver unloadt, (w1-gpio uit je /etc/modules halen (permanent), of sudo rmmod w1-gpio (tijdelijk tot de volgende boot))

Gebruik je die temperatuursensoren wel (en groot gelijk, ze zijn veel preciezer dan die DHT11/22 sensoren en kunnen met zijn allen via een handig bussysteem op 1 GPIO pin werken) dan is er misshcien iets veranderd in je configuratie. Misschien moet je de device tree uitzetten via sudo raspi-config

Sowieso klinkt het niet ernstig, alleen vervelend als je die temperatuur sensoren toevallig wel gebruikt.

Die console-kit-daemon klinkt ook niet ernstig. Dat is iets van glib (gnome) dus waarschijnlijk iets GUI achtigs. Waarschijnlijk een X-windows programmaatje dat iets met glib/consolekit doet en iets niet helemaal volgens de regels doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 01:33:
[...]

Die w1 waarschuwingen komen van het 1-wire subsysteem. (Dallas 1-wire protocol). Gebruik je toevallig Dallas temperatuursensoren (DS18S20 of DS18B20)? Zo ja dan zit er wellicht iets fout in je 1-wire bus. Wellicht een verkeerde waarde van je pullup weerstand. Zoniet, zorg dan dat je de 1-wire driver unloadt, (w1-gpio uit je /etc/modules halen (permanent), of sudo rmmod w1-gpio (tijdelijk tot de volgende boot))
/etv/modules ziet er nu zo uit
[quote]snd-bcm2835
i2c-bcm2708
i2c-dev
# w1-gpio
# w1-therm
['quote]

De 2 one wire drivers uitgezet en een reboot gedaan.
De meldingen:
Aug 13 02:19:51 raspberrypi kernel: [ 528.914484] w1_master_driver w1_bus_master1: Family 0 for 00.500000000000.db is not registered.
blijven nog iedere minuut komen.

Ik denk dat het tijd wordt om het RPi O.S. eens opnieuw te installeren. Ik heb mogelijk te veel dingen uitgeprobeerd en geinstalleerd zonder die op de juiste wijze weer te deinstalleren.

Met een schone lei beginnen, upgraden en updaten en dan weer eens in de logfiles kijken.
In ieder geval bedankt voor je antwoord en meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
costo schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 02:33:
[...]

De 2 one wire drivers uitgezet en een reboot gedaan.
De meldingen:
Aug 13 02:19:51 raspberrypi kernel: [ 528.914484] w1_master_driver w1_bus_master1: Family 0 for 00.500000000000.db is not registered.
blijven nog iedere minuut komen.

Ik denk dat het tijd wordt om het RPi O.S. eens opnieuw te installeren. Ik heb mogelijk te veel dingen uitgeprobeerd en geinstalleerd zonder die op de juiste wijze weer te deinstalleren.

Met een schone lei beginnen, upgraden en updaten en dan weer eens in de logfiles kijken.
In ieder geval bedankt voor je antwoord en meedenken
Ik denk dat je je teveel druk maakt hoor :) Waarschijnlijk worden ze toch nog ergens geladen. /etc/modules zijn alleen de modules die bij het booten al geladen worden, maar hij zal ze ook laden als er om gevraagd wordt. In jouw geval zou het heel goed kunnen dat domoticz dat doet. Of ze staan nog aan via Raspi-config.

Ten eerste zou ik eens kijken als je sudo raspi-config doet, dan daar Advanced options (9) gaat en dan naar 1-Wire (A9), en hem dan daar uitzetten, ik heb het vermoeden dat die nog aan staat.

Als je dat hebt uitgezet en ze blijven nog komen, maak dan een file aan genaamd /etc/modprobe.d/raspi-blacklist.conf. Zet daarin:

blacklist w1-gpio
blacklist w1-therm

Dan zouden ze helemaal nooit meer geladen moeten worden.

Natuurlijk is het altijd een goede keus om het eens helemaal opnieuw te installeren, je kan sowieso een backup maken van de SD kaart voor als je het niet goed aan de praat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-10 23:24
costo schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 23:12:
Mag ik vragen hoe en in welke volgorde je PiHole en Domoticz geinstalleerd hebt?
Domoticz image op een Sdkaart zetten en dan PiHole installeren?
Dat heb ik dus geprobeerd maar eindig elke keer in een niet opstartende Pi.
Monitor eraan en hij geeft met opstarten dus een Kernel Panic.

[ Voor 9% gewijzigd door ComTech op 13-08-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 03:28:
[...]

Ik denk dat je je teveel druk maakt hoor :)
Het punt is dat bij het idee opkwam om de errormessages van de logfile van Domoticz op SD te saven.
Dit proberen in te stellen in domoticz.sh die bij mij op 2 plaatsen bestaat. Eentje in /etc/init.d/domoticz.sh en een tweede in /home/pi/domoticz/domoticz.sh
In beide wijzigingen gemaakt zodat een logfile wordt gesaved maar dat gebeurt om onduidelijke redenen dus helemaal niet. Ik heb mogelijk te vaak zitten 'knoeien' in die files.
Zodoende het idee opgevat om met een schone install van de PI en Domoticz opnieuw te beginnen.
Ten eerste zou ik eens kijken als je sudo raspi-config doet, dan daar Advanced options (9) gaat en dan naar 1-Wire (A9), en hem dan daar uitzetten, ik heb het vermoeden dat die nog aan staat.
Bij mij ziet de config-raspi interface er iets anders uit. Advanced Options zit op [8] en er is geen tab voor de 1-wire. Ik gebruik de meest recente raspi-config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doorverwezen naar dit topic.

Ik overweeg om een Raspberry Pi 3 in te zetten als Minecraft server voor een paar (lees voor 4 personen een vanilla survial server) Ik heb eerder een Pi 2 gehad en die draaide redeleijk , aleen vaak lag. Er staan wel wat videos op youtube, alleen weet ik niet zeker of dat echt wel een rpi 3 is. Daarom mijn vraag , kan iemand voor mij dit testen, die zelf een Rpi 3 heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakkuiken
tweakkuiken schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:33:
Bij mij blijft het groene lampje constant knipperen, rode lampje is uit.

Als ik google zie ik enkel dat ie in een bepaalt patroon knippert. Bij mij dus constant, wat zou het kunnen zijn.

Ik heb een Raspberry Pi B+
Opgelost!

Lader was stuk ( iPhone lader )

Andere lader werkte eerst niet, dus ik dacht dat het niet aan de lader lag. Verse image op een nieuwe sd-kaart loste het probleem op.
Waarschijnlijk doordat de lader kapot ging, raakte ook de sd kaart corrupt. Ik had dus in één klap twee problemen, maar nu werkt het gelukkig weer.

Hij draait nu op een LG telefoon ladertje. Vraag me af of dat veilig is zo'n mini ladertje achter het TV meubel.

Iemand nog suggesties voor een degelijke lader? Of moet die LG het zonder problemen aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:37

GeeBee

Oddball

Waarom zou het niet veilig zijn achter een tv-meubel?
Warmte?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• tweakkuiken
GeeBee schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:39:
Waarom zou het niet veilig zijn achter een tv-meubel?
Warmte?
Een recent rapport van de NVWA: nieuws: NVWA: ruim helft van 41 geteste usb-laders voldoet niet

In andere bronnen wordt ook het kleine formaat van de foute laders aangehaald. En die lader waar de Pi nu aanhangt is half zo groot als een iPhone lader.

Het TV-meubel haalde ik aan omdat dat dan gelijk een flinke houten bron is om vlam te kunnen vatten.

Maar misschien is deze lader desondanks prima en goed getest. Hij is tensslotte van een bekend merk (LG).

• GekkePrutser
  • Niet online
Maar veel goede laders zijn ook juist klein. Die van Apple bijvoorbeeld.

Ik denk dat het meer aan de gebrekkige QA van de Chinese meuk ligt, en het gebruik van goedkope onderdelen (ook weer met gebrekkige QA).

Ik denk dat je met bekende merken zoals LG ook is, wel goed zit. Die hebben een naam hoog te houden.

• mcDavid
GekkePrutser schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:58:
Maar veel goede laders zijn ook juist klein. Die van Apple bijvoorbeeld.

Ik denk dat het meer aan de gebrekkige QA van de Chinese meuk ligt, en het gebruik van goedkope onderdelen (ook weer met gebrekkige QA).

Ik denk dat je met bekende merken zoals LG ook is, wel goed zit. Die hebben een naam hoog te houden.
Dit klopt over het algemeen wel ja. Je moet er alleen wel mee oppassen dat er een hoop counterfeit in omloop is. Als je iets uit china bestelt zou ik liever géén merkproduct nemen, want dan heb je nog kans dat het gewoon een goedkoop (maar niet slecht) chinees merk is, ipv een regelrechte fake.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-10 21:39
Ik zag van de week het volgende staan in mijn iTunes.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VlxYdcr.png

Dus ik kan dus streamen naar mijn Raspberry, kan soms wel eens handig zijn met muziek.
Nu heb ik gelezen dat mensen vaak Musicbox gebruiken om dit voor elkaar krijgen.

Nu heb ik daarover gelezen dat dat een op zich staande installatie is.
Nu heb ik op dit moment kodi erop staan (libreelec) en kan helaas niet vinden (of ik zoek niet goed) dat ik een los package kan installeren om mijn raspberry om te bouwen naar een streaming device.

Ik heb deze nu aangesloten via hdmi op mijn tv en het geluid loopt uiteraard via deze hdmi kabel.
Daarom zou ik neem ik aan geen losse geluidskaart nodig hebben omdat ik via mijn tv luister.

Kan iemand mij vertellen of er een los package bestaat voor de raspberry om deze met libreelec ook om te bouwen naar een streaming device ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Noppesnada
Heb nu openelec/Kodi draaien op een Pi2, maar vandaag mijn Pi3 binnen gekregen.

Is het een kwestie van kaartje over zetten en draaien of werkt dat niet ?

Iemand hier ervaring mee ?

• mcDavid
als je 'm volledig geupgrade hebt zou dat moeten kunnen ja.

• alesandro_46
  • Nu online
MdO82 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:20:
Ik zag van de week het volgende staan in mijn iTunes.

[afbeelding]

Dus ik kan dus streamen naar mijn Raspberry, kan soms wel eens handig zijn met muziek.
Nu heb ik gelezen dat mensen vaak Musicbox gebruiken om dit voor elkaar krijgen.

Nu heb ik daarover gelezen dat dat een op zich staande installatie is.
Nu heb ik op dit moment kodi erop staan (libreelec) en kan helaas niet vinden (of ik zoek niet goed) dat ik een los package kan installeren om mijn raspberry om te bouwen naar een streaming device.

Ik heb deze nu aangesloten via hdmi op mijn tv en het geluid loopt uiteraard via deze hdmi kabel.
Daarom zou ik neem ik aan geen losse geluidskaart nodig hebben omdat ik via mijn tv luister.

Kan iemand mij vertellen of er een los package bestaat voor de raspberry om deze met libreelec ook om te bouwen naar een streaming device ?
Airplay support zit toch standaard in Kodi? Dit zou dan ook in de verschillende distributies (*Elec, OSMC, XBian) beschikbaar moeten zijn.

Het geluid van Airplay gaat inderdaad via je HDMI kabel naar je tv.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een IP-camera, waarvan de stream dmv. een rtsp:// url is op te vragen. Bestaat er ook een eenvoudig programma voor de raspberry pi waarmee ik die stream kan uitlezen en periodiek (bijv. elke 20 seconden) een screenshot kan opslaan?

Via google heb ik dit gevonden: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=6612 . Op zich kan ik daarmee denk ik wel iets proberen (en dat dan als cronjobje elke x seconden uitvoeren), maar misschien zijn er mooiere/betere oplossingen. Bijv. iets met een web interface voor makkelijke configuratie.

Doel is om van een IP-cam de beelden op te slaan, zodat ik deze kan terugzien.

• Noppesnada
Palomar schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:03:
Ik heb een IP-camera, waarvan de stream dmv. een rtsp:// url is op te vragen. Bestaat er ook een eenvoudig programma voor de raspberry pi waarmee ik die stream kan uitlezen en periodiek (bijv. elke 20 seconden) een screenshot kan opslaan?

Via google heb ik dit gevonden: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=6612 . Op zich kan ik daarmee denk ik wel iets proberen (en dat dan als cronjobje elke x seconden uitvoeren), maar misschien zijn er mooiere/betere oplossingen. Bijv. iets met een web interface voor makkelijke configuratie.

Doel is om van een IP-cam de beelden op te slaan, zodat ik deze kan terugzien.
Heb je al naar Motioneyeos gekeken ?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-10 23:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

(jarig!)
tweakkuiken schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 01:00:
[...]

Een recent rapport van de NVWA: nieuws: NVWA: ruim helft van 41 geteste usb-laders voldoet niet

In andere bronnen wordt ook het kleine formaat van de foute laders aangehaald. En die lader waar de Pi nu aanhangt is half zo groot als een iPhone lader.

Het TV-meubel haalde ik aan omdat dat dan gelijk een flinke houten bron is om vlam te kunnen vatten.

Maar misschien is deze lader desondanks prima en goed getest. Hij is tensslotte van een bekend merk (LG).
Fysieke omvang van de lader zegt eigenlijk niks. Een kleine lader kan prima veilig zijn, een grote kan juist gevaarlijk zijn. Grootste risico zit in fysieke isolatie tussen 230-volt kant en de 5-volt kant. Bij kleine voedingen is dat goed mogelijk, maar zijn de benodigde onderdelen kostbaar. Daarom zijn goedkope Chinese laders in een aantal gevallen gevaarlijk. Is het een originele LG-lader (die je dus bij de gsm hebt gekregen), dan is er niks aan de hand. Eventuele gele vlaggen bij de nVWA heeft bij die laders alles te maken met gebrek aan informatie van de fabrikant, niet met de fysieke veiligheid.

Verder is achter een houten tv-meubel absoluut geen probleem. Als een lader het begeeft, gaat dat met een knal en een flits en dan is het over. Te kort om hout te laten ontbranden en eventuele vlammen blijven in de regel in de behuizing.
GekkePrutser schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 03:28:
[...]

Ik denk dat je je teveel druk maakt hoor :) Waarschijnlijk worden ze toch nog ergens geladen. /etc/modules zijn alleen de modules die bij het booten al geladen worden, maar hij zal ze ook laden als er om gevraagd wordt. In jouw geval zou het heel goed kunnen dat domoticz dat doet. Of ze staan nog aan via Raspi-config.

Als je dat hebt uitgezet en ze blijven nog komen, maak dan een file aan genaamd /etc/modprobe.d/raspi-blacklist.conf. Zet daarin:

blacklist w1-gpio
blacklist w1-therm

Dan zouden ze helemaal nooit meer geladen moeten worden.

Natuurlijk is het altijd een goede keus om het eens helemaal opnieuw te installeren, je kan sowieso een backup maken van de SD kaart voor als je het niet goed aan de praat krijgt.
Uiteraard kan je met lsmod altijd controleren of een module geladen is of niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Noppesnada schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:33:
[...]

Heb je al naar Motioneyeos gekeken ?
thanks, ziet er goed uit. Ik ben dan niet op zoek naar een geheel nieuw OS (er draaien al andere dingen op mijn pi), maar ik zie dat ie gebruik maakt van 'motion' en 'motionEye' als frontend. Die ga ik wel even proberen.

• Wali
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05-2023
Hallo, Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Raspberry 2 en heb hem inmiddels redelijk up and running. Ik heb er Domoticz opgezet om te experimenteren met het uitlezen van de P1 poort en in de nabije toekomst wat meer met schakelen te gaan doen.

Ik loop er echter tegenaan dat de tijd steeds meer achter gaat lopen. Ik heb al heel wat sites/fora afgezocht maar verder dan middels de config de tijdszone instellen kom ik niet. Zojuist nogmaals aangepast naar Europa - Amsterdam. RB bevestigd dat de tijd nu 14.06 is maar het is echter 14.45 uur.

Wellicht iets heel simpels maar voor mij als RB / Linux noob op dit moment niet te achterhalen (of ik zoek écht verkeerd.... 8)7 ) Ik hoop dat iemand mij hierin van een antwoord kan voorzien. Dank alvast!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-10 17:07

Bene

list incomprehension

Kaasplank schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:14:
[...]
code:
1
2
#play music
        path = "../mp3/"

Dit werkt allemaal prima als ik het script start vanaf een terminal. Nu heb ik dit python script toegevoegd aan systemd zodat hij als service draait maar dan werkt de teller wel maar krijg ik geen geluid. Nu komt dit denk ik omdat pygame een screen nodig heeft om geluid af te spelen?
Pygame.mixer heeft geen framebuffer of console nodig, ik heb verschillende tooltjes opgetuigd die het prima doen met exact deze code. Maar ik zie geen exceptie afhandeling, dus hij faalt ook bij niet kunnen vinden of kunnen lezen van de MP3. Heb je wel de correcte WorkingDirectory geconfigureerd in je systemd service file?

• MdO82
alesandro_46 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:04:
[...]

Airplay support zit toch standaard in Kodi? Dit zou dan ook in de verschillende distributies (*Elec, OSMC, XBian) beschikbaar moeten zijn.

Het geluid van Airplay gaat inderdaad via je HDMI kabel naar je tv.
Vanaf mijn Windows pc met itunes werkt het inderdaad zonder problemen.
Nu eens kijken waarom ik geen geluid krijg als ik bijvoorbeeld iets van Youtube pak dat ik deze van mijn iPad niet kan streamen.

EDIT: lees hier dat men de optie verwijderd heeft

[ Voor 9% gewijzigd door MdO82 op 18-08-2016 16:04 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• mcDavid
Wali schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:56:
Hallo, Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Raspberry 2 en heb hem inmiddels redelijk up and running. Ik heb er Domoticz opgezet om te experimenteren met het uitlezen van de P1 poort en in de nabije toekomst wat meer met schakelen te gaan doen.

Ik loop er echter tegenaan dat de tijd steeds meer achter gaat lopen. Ik heb al heel wat sites/fora afgezocht maar verder dan middels de config de tijdszone instellen kom ik niet. Zojuist nogmaals aangepast naar Europa - Amsterdam. RB bevestigd dat de tijd nu 14.06 is maar het is echter 14.45 uur.

Wellicht iets heel simpels maar voor mij als RB / Linux noob op dit moment niet te achterhalen (of ik zoek écht verkeerd.... 8)7 ) Ik hoop dat iemand mij hierin van een antwoord kan voorzien. Dank alvast!
De RPi heeft geen realtimeclock, dus heeft altijd een netwerkverbinding nodig om een betrouwbare datum/tijd te kunnen geven.

met ntpq -p of ntpstat kun je zien of 'ie gesynchroniseerd is. Gebruik google of man <commando> voor meer info.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Precies, als netwerk geen optie is dan kun je ook zelf een rtc module toevoegen. Heb zelf goede ervaring met de Rasclock. Echter dat kost je wel je I2C (SDA en SCL) pinnen, wat wel vervelend is als je later een addon board wil plaatsen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• GekkePrutser
  • Niet online
Magic schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:15:
Precies, als netwerk geen optie is dan kun je ook zelf een rtc module toevoegen. Heb zelf goede ervaring met de Rasclock. Echter dat kost je wel je I2C (SDA en SCL) pinnen, wat wel vervelend is als je later een addon board wil plaatsen.
Maar I2C is een bussysteem, dus je kan gewoon meerdere I2C apparaten op dezelfde pinnen aansluiten.

Alleen mechanisch moet je dan even knutselen natuurlijk maar het zijn dan maar 4 draadjes om te solderen.

• Kaasplank
  • Niet online
Bene schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:11:
[...]

Pygame.mixer heeft geen framebuffer of console nodig, ik heb verschillende tooltjes opgetuigd die het prima doen met exact deze code. Maar ik zie geen exceptie afhandeling, dus hij faalt ook bij niet kunnen vinden of kunnen lezen van de MP3. Heb je wel de correcte WorkingDirectory geconfigureerd in je systemd service file?
Ik zal morgen eens kijken. Heb nog een week om het werkend te krijgen al is het maar voor 1 avond. Mag ik je evt. Dm'en?

• MdO82
Weet iemand of er een itunes alternatief bestaat voor kodi ?
Ik zoek en library mogelijkheid om deze af te spelen via de raspberry via de tv of eventueel via de reciever.
Ik kwam music box tegen, maar daarin kan je online streams plaatsen en geen lokale share (wat ik vond).

2250 WP Zuid PVoutput

• Magic
  • Niet online
GekkePrutser schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:59:
[...]

Maar I2C is een bussysteem, dus je kan gewoon meerdere I2C apparaten op dezelfde pinnen aansluiten.

Alleen mechanisch moet je dan even knutselen natuurlijk maar het zijn dan maar 4 draadjes om te solderen.
Ah, nu je het zegt wist ik dat inderdaad. :) Bedankt voor de aanvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-10 17:07

Bene

list incomprehension

Kaasplank schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 18:39:
Ik zal morgen eens kijken. Heb nog een week om het werkend te krijgen al is het maar voor 1 avond. Mag ik je evt. Dm'en?
Ja hoor, vraag maar raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MdO82 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 19:29:
Ik zoek en library mogelijkheid om deze af te spelen via de raspberry via de tv of eventueel via de reciever.
Ik kwam music box tegen, maar daarin kan je online streams plaatsen en geen lokale share (wat ik vond).
Kodi ondersteunt gewoon dlna? Of is dat niet wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Nu online
MdO82 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 19:29:
Zelf speel ik de muziek van mijn nas af in Kodi. Als je de muziek naar de library laat scannen (zie hier), dan kan je in (bijvoorbeeld) Yatse een album uitzoeken en deze af spelen.
Door streaming links van verschillende radio zenders in mijn muziek map te zetten kan ik zo ook radio luisteren. Deze links kan je onder andere hier downloaden: http://www.radio-browser.info

Ik heb de Pi via HDMI verbonden naar de receiver die vervolgens met HDMI naar de tv gaat. Dan hoeft de tv niet aan te staan als ik muziek wil luisteren.

Edit: mocht je receiver geen HDMI input hebben dan zou je ook naar Dual audio kunnen kijken. Heb dit zelf niet getest, maar je kan hierbij aangeven dat je beeldmateriaal via HDMI naar je tv wil sturen en muziek over de analoge uitgang naar je receiver wil sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door alesandro_46 op 19-08-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wali
De RPi heeft geen realtimeclock, dus heeft altijd een netwerkverbinding nodig om een betrouwbare datum/tijd te kunnen geven.

met ntpq -p of ntpstat kun je zien of 'ie gesynchroniseerd is. Gebruik google of man <commando> voor meer info.
Dank je voor de hulp! Een vaste internet verbinding is voorzien, de Pi kan gewoon het net op. Ik heb gegoogeld en uitgeprobeerd, vooral via deze pagina: http://raspberrypi.tomasgreno.cz/ntp-client-and-server.html

Na het opnieuw opstarten van de service en het commando <ntpq -pn> krijg ik de melding:
pi@raspberrypi:~$ ntpq -pn
::1: timed out, nothing received
***Request timed out

Ook dit heb ik gegoogeld maar drijf steeds verder weg in het moeras voor mijn gevoel. Ik lees op andere paginaks ook iets over poort UDP123, deze zou ik open moeten zetten maar ook dat biedt geen oplossing.

Kun je hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Kun je eens naar je /etc/ntp.conf kijken? Staan er meerdere timeservers in? Wordt de iburst optie gebruikt op enkele van deze servers?

ohja en werken je DNS-instellingen? Anders kan'ie de timeservers niet resolven been there, done that

[ Voor 29% gewijzigd door mcDavid op 19-08-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wali
mcDavid schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:25:
Kun je eens naar je /etc/ntp.conf kijken? Staan er meerdere timeservers in? Wordt de iburst optie gebruikt op enkele van deze servers?

ohja en werken je DNS-instellingen? Anders kan'ie de timeservers niet resolven been there, done that
Ja, ik heb erin staan:
server 0.nl.pool.ntp.org iburst
server 1.nl.pool.ntp.org iburst
server 2.nl.pool.ntp.org iburst
server 3.nl.pool.ntp.org iburst

en in de /etc/resolv.conf heb ik gezet:
nameserver 8.8.8.8
name server 8.8.4.4

Er stond eerst nameserver 192.168.178.1 in (mijn router)

Nu krijg:

pi@raspberrypi:~$ sudo /etc/init.d/ntp start
[ ok ] Starting ntp (via systemctl): ntp.service.
pi@raspberrypi:~$ ntpq -pn
No association ID's returned

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
alesandro_46 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:46:
[...]

Zelf speel ik de muziek van mijn nas af in Kodi. Als je de muziek naar de library laat scannen (zie hier), dan kan je in (bijvoorbeeld) Yatse een album uitzoeken en deze af spelen.
Door streaming links van verschillende radio zenders in mijn muziek map te zetten kan ik zo ook radio luisteren. Deze links kan je onder andere hier downloaden: http://www.radio-browser.info

Ik heb de Pi via HDMI verbonden naar de receiver die vervolgens met HDMI naar de tv gaat. Dan hoeft de tv niet aan te staan als ik muziek wil luisteren.

Edit: mocht je receiver geen HDMI input hebben dan zou je ook naar Dual audio kunnen kijken. Heb dit zelf niet getest, maar je kan hierbij aangeven dat je beeldmateriaal via HDMI naar je tv wil sturen en muziek over de analoge uitgang naar je receiver wil sturen.
Kijk zoiets was ik aan het zoeken.
Dacht dat er iets bestond zoals je bijvoorbeeld in iTunes hebt dat je een lijst kan selecteren voor het afspelen.
Dacht dat er zoiets voor kodi bestond, maar niet geheel als ik jouw verhaal lees.
Zal mijn rpi ook eens via optical aansluiten op de reciever ;)
Dacht dat er een optical op de rpi zat :$

Wel een library dus zal er eens induiken :)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 20-08-2016 11:38 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Wali schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 18:51:
Ja, ik heb erin staan:
server 0.nl.pool.ntp.org iburst
....
Je moet alleen nl.pool.ntp.org gebruiken, daar vallen ze alle 4 onder.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wali
Yes, ik ben eruit!

Als ik de file /etc/resolv.conf aanpas naar:
nameserver 8.8.8.8
name server 8.8.4.4

en ik een site ping, dan krijg ik netjes antwoord. Als ik echter reboot, dan staat weer mijn router als dns server in /etc/resolv.conf en niet wat ik er voor de reboot in heb gezet.
Na wat ge-google heb ik met het commando <sudo chattr +i /etc/resolv.conf> de file gelocked en wordt deze niet meer aangepast bij een reboot. Resultaat is dat de tijdservers benaderd worden en de tijd op mijn Pi goed staat.

Dank voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:13
Wali schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 08:41:
Yes, ik ben eruit!

Als ik de file /etc/resolv.conf aanpas naar:
nameserver 8.8.8.8
name server 8.8.4.4

en ik een site ping, dan krijg ik netjes antwoord. Als ik echter reboot, dan staat weer mijn router als dns server in /etc/resolv.conf en niet wat ik er voor de reboot in heb gezet.
Na wat ge-google heb ik met het commando <sudo chattr +i /etc/resolv.conf> de file gelocked en wordt deze niet meer aangepast bij een reboot. Resultaat is dat de tijdservers benaderd worden en de tijd op mijn Pi goed staat.

Dank voor de hulp! _/-\o_
Vervelend! Ik heb dit topic maar half in de gaten gehouden de laatste tijd. Ik ben ook wel eens bezig geweest met die file, en ook met
chattr de file gelockt. Gelukkig dat je er nu uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
mcDavid schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:04:
als je 'm volledig geupgrade hebt zou dat moeten kunnen ja.
Was inderdaad geen enkel probleem, werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
SuperKris schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:34:
[...]

Graag gedaan :) Technisch gezien is dat dus geen DAC. Meer een soort geluidskaart zonder analoge uitgang. Deze geluidskaart wordt op de SoC aangesloten via I2S. Dat is een seriele bus die divere aparaten met elkaar laat praten. In dit geval de "geluidkaart" en de SoC.

De output van de door jou gekochte module is S/PDIF. Dit is een vele gebruikte aansluit methode om audioapparaten zoals versterkers, televisies, en netwerkspelers digitaal geluid uit te laten wisselen. Dit gaat vervolgens Coaxiaal of Optisch (ook wel bekend als TOSlink) Hoewel ik zelf toslink verkies boven coax, heeft coax wel meer bandbreedte. Dit komt vooral van pas als je veel kanalen (surround geluid) op een hoge samplerate doorstuurt. Het voordeel van optisch is dat je een 100% galvanische scheiding hebt tussen de bron en DAC. Dat betekend dat alle storing van een matige voeding in de bron achterblijft.

Een S/PDIF signaal kan echter niet direct een versterker in. Zelfs niet bij een chip versterker. Het digitale signaal moet eerst analoog gemaakt worden. Dat is wat een DAC doet (Digital - Analog Converter). De kwaliteit van een DAC heeft extreem veel invloed op de kwaliteit van je signaal. Natuurlijk kan een DAC ook ingebouwd zitten in de versterker. Dat is bij de meeste moderne surround versterkers het geval.

In jouw geval is dit alles niet even belangrijk. Dit wordt meer belangrijk wanneer je een hoogwaardige HiFi setup in je woonkamer gaan neerzetten. Als je een oude radio gaat ombouwen moet je er wel hele extreme dingen mee van plan zijn wil je het verschil van de DAC echt hoorbaar maken. Voor jouw situatie is een goede DAC gewoon een goede DAC.

De DAC die standaard op de raspberry zit is echter waardeloos. Daarom zijn losse DACjes voor de Raspberry zo populair. Als je een raspberry module met analoge uitgang koopt (dus met een DAC) is de geluidkwaliteit al veel hoger dan je in jouw toepassing echt bruikbaar kan maken. Als je met de reeds gekochte "geluidkaart" wil werken, koop dan gewoon een simpele DAC uit de links die ik eerder stuurde.

Verder zou ik je aanraden om eerst eens een radio te kopen en daar je eisen op bij te stellen. Dit zal namelijk de keuze voor je speakers bepalen en welke knoppen op de radio je eventueel kan hergebuiken.

Als je geluidskwaliteit belangrijk vind is het vooral zaak om te kijken naar wat voor speakers in de radio zitten, of wat je er zelf in kan bouwen. Veel radio's zijn nog mono. Ook hoef je niet heel veel te verwachten van de oude ingebouwde speakers, dus je kan overwegen deze te vervangen. Hiervoor zijn zelfbouw kitjes te koop maar je zou bijvoorbeeld ook een oude bookshelf speaker van marktplaats kunnen halen om deze uit elkaar te trekken voor de onderdelen. Of eventueel auto speakers gebruiken. Voor een goed geluid heb je eigenlijk wel een klankkast nodig, dus dat wordt dan wel timmerwerk.

Als je hebt besloten hoe je het met de speakers gaat oplossen, weet je pas wat voor versterker je nodig hebt. Hoeveel watt je nodig hebt, en hoeveel kanalen.
Okay, ik heb wat China spullen binnen gekregen, Een dac+ kaartje voor de Pi2 en een versterker (die 100x100 uit jouw linkje). Even een grove setup gemaakt op de tafel.

Dac+ op de Pi, tulpstekkers naar de versterker. Op de uitgangen van de versterker 2 oude speakers aangesloten en waarempel ik heb geluid (reminder voor volgende keer, niet het volume op VOL zetten, iedereen schrok in huis :) )

Aangezien ik op dit gebied best wel onwetend ben, de volgende vraag:

Ik heb nu een oude switching adapter (+12V 2A) Model Ubee DSA-24PFD-15 FEU aangesloten op de versterker.

Is dit voldoende om dit permanent te blijven gebruiken of moet ik echt een 24V 5A adapter kopen.

Nogmaals ik ben een totale NOOB op dit gebied, dus alle hulp is welkom.

Overigens valt het vinden van een vintage buizenradio kast nog niet zo mee. Al enkele rommelmarkten af geweest, maar tot nu toe niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Noppesnada schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 16:48:
[...]

Okay, ik heb wat China spullen binnen gekregen, Een dac+ kaartje voor de Pi2 en een versterker (die 100x100 uit jouw linkje). Even een grove setup gemaakt op de tafel.

Dac+ op de Pi, tulpstekkers naar de versterker. Op de uitgangen van de versterker 2 oude speakers aangesloten en waarempel ik heb geluid (reminder voor volgende keer, niet het volume op VOL zetten, iedereen schrok in huis :) )

Aangezien ik op dit gebied best wel onwetend ben, de volgende vraag:

Ik heb nu een oude switching adapter (+12V 2A) Model Ubee DSA-24PFD-15 FEU aangesloten op de versterker.

Is dit voldoende om dit permanent te blijven gebruiken of moet ik echt een 24V 5A adapter kopen.

Nogmaals ik ben een totale NOOB op dit gebied, dus alle hulp is welkom.

Overigens valt het vinden van een vintage buizenradio kast nog niet zo mee. Al enkele rommelmarkten af geweest, maar tot nu toe niets gevonden.
Geef nog eens een linkje naar die versterker die je hebt gekocht? Zal ik even naar de specs van de voeding kijken.

Ik denk dat je voor de buizenradio het beste kan zoeken op marktplaats ofzo. Heb je een stuk meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
SuperKris schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:34:
[...]

Geef nog eens een linkje naar die versterker die je hebt gekocht? Zal ik even naar de specs van de voeding kijken.

Ik denk dat je voor de buizenradio het beste kan zoeken op marktplaats ofzo. Heb je een stuk meer keuze.
Het betreft deze versterker:

http://www.ebay.nl/itm/TD...d0a683:g:PwwAAOSwuAVWvufc

Marktplaats heeft inderdaad wel eens wat aanbieders. Ik koop het echter liever vooralsnog lokaal zodat ik de toestand beter kan beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Noppesnada schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:53:
[...]

Het betreft deze versterker:

http://www.ebay.nl/itm/TD...d0a683:g:PwwAAOSwuAVWvufc

Marktplaats heeft inderdaad wel eens wat aanbieders. Ik koop het echter liever vooralsnog lokaal zodat ik de toestand beter kan beoordelen.
Ohja, Ik heb zelf ook een versterkertje met deze chip. Heb er destijds veel over gelezen dat ze wel beter reageren op een wat zwaardere voeding. Ik heb zelf deze die min of meer gebruikt maakt van dezelfde chip. Daar heb ik een zware 36V 6A voeding voor gekocht.

Wat voor voeding je nodig hebt, hangt natuurlijk ook erg veel af van wat voor speakers je er aan gaat hangen. Als dat een laf 10W mono speakertje is heb vermoedelijk wel genoeg aan die 12V/2A. Als je 2 speakers van 50W er aan hangt die toevallig ook nog ergens een flinke impedantie dip kennen, kan je zo maar eens baat hebben bij zo'n 36V/6A voeding.

12V/2A is iig niet voldoende om het maximale uit de versterker te halen. Ik zou voor iets zwaarders gaan. Lees op google ook maar eens over voeding voor deze chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
SuperKris schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:24:
[...]

Ohja, Ik heb zelf ook een versterkertje met deze chip. Heb er destijds veel over gelezen dat ze wel beter reageren op een wat zwaardere voeding. Ik heb zelf deze die min of meer gebruikt maakt van dezelfde chip. Daar heb ik een zware 36V 6A voeding voor gekocht.

Wat voor voeding je nodig hebt, hangt natuurlijk ook erg veel af van wat voor speakers je er aan gaat hangen. Als dat een laf 10W mono speakertje is heb vermoedelijk wel genoeg aan die 12V/2A. Als je 2 speakers van 50W er aan hangt die toevallig ook nog ergens een flinke impedantie dip kennen, kan je zo maar eens baat hebben bij zo'n 36V/6A voeding.

12V/2A is iig niet voldoende om het maximale uit de versterker te halen. Ik zou voor iets zwaarders gaan. Lees op google ook maar eens over voeding voor deze chip.
Ik wil het niet te zwaar en kostbaar maken.

Is het VEILIG om het voorlopig zo te gebruiken als ik er niet te zware speakers aan hang ?

Wat zou er kunnen gebeuren ? Ik ben niet bekend met deze materie, maar vind het wel leuk me hier op deze manier (veilig) in te verdiepen.

Heb je anders nog een suggestie voor een voeding die passend is (eventueel uit China) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Noppesnada schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 12:47:
[...]

Ik wil het niet te zwaar en kostbaar maken.

Is het VEILIG om het voorlopig zo te gebruiken als ik er niet te zware speakers aan hang ?

Wat zou er kunnen gebeuren ? Ik ben niet bekend met deze materie, maar vind het wel leuk me hier op deze manier (veilig) in te verdiepen.

Heb je anders nog een suggestie voor een voeding die passend is (eventueel uit China) ?
Ja hoor, in principe wordt het niet gevaarlijk als je een te zwakke voeding op een dergelijke versterker zet. Zeker als die voeding van normale kwaliteit is mag dat geen gevaar opleveren.

Waarschijnlijk heeft het vooral een slechte invloed op de geluidskwaliteit. Bij langdurige overbelasting kan de voeding kapot gaan.

Advies geven over een voeding van aliexpress vind ik lastig. Het vervelende is dat je nooit weet wat voor kwaliteit het betreft. Ik zou voor iets gaan van minimaal 100w en iets dat al door veel mensen is gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
SuperKris schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 13:23:
[...]

Ja hoor, in principe wordt het niet gevaarlijk als je een te zwakke voeding op een dergelijke versterker zet. Zeker als die voeding van normale kwaliteit is mag dat geen gevaar opleveren.

Waarschijnlijk heeft het vooral een slechte invloed op de geluidskwaliteit. Bij langdurige overbelasting kan de voeding kapot gaan.

Advies geven over een voeding van aliexpress vind ik lastig. Het vervelende is dat je nooit weet wat voor kwaliteit het betreft. Ik zou voor iets gaan van minimaal 100w en iets dat al door veel mensen is gekocht.
Het is een voeding die bedoeld was voor een Ziggo Ubee model. Die moet 24/7 aan blijven staan, dus dat zou wel moeten kunnen dan. Die voeding kan ik achteraf altijd nog aanpassen of vervangen. Ik weet nu in ieder geval dat de set-up werkt en dat het veilig is.

Als ik nog meer vragen heb meld ik me even.

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Ook ik zit momenteel te kijken naar een Raspberry Pi 3 om d.m.v. RetroPie retrogames te kunnen spelen op mijn televisie.

Nu vroeg ik me vooral af of de Raspberry Pi 3 hiervoor de beste oplossing is en of het, vooral SNES, alle spellen goed af kan spelen.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:16:
Ook ik zit momenteel te kijken naar een Raspberry Pi 3 om d.m.v. RetroPie retrogames te kunnen spelen op mijn televisie.

Nu vroeg ik me vooral af of de Raspberry Pi 3 hiervoor de beste oplossing is en of het, vooral SNES, alle spellen goed af kan spelen.
8 en 16 bit consoles draaien vlekkeloos op een pi 3 (en op de pi 2 ook). Natuurlijk wel afhankelijk van welke shaders je wil gebruiken, sommige zijn erg zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Het zal me vooral om de 8 en 16 bit games gaan inderdaad. Daarin maakt het dus niet veel uit of je de 2 of de 3 koopt? Kan ik ook eens gaan kijken of ik nog ergens een 2 voor een leuk bedrag kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:27:
Het zal me vooral om de 8 en 16 bit games gaan inderdaad. Daarin maakt het dus niet veel uit of je de 2 of de 3 koopt? Kan ik ook eens gaan kijken of ik nog ergens een 2 voor een leuk bedrag kan vinden :)
Mocht je ergens een pi 2 belachelijk goedkoop vinden dan is dat zeker een optie. Maar een pi3 is zeker ook de overweging waard, Al is het alleen maar om de ingebouwde wifi en bluetooth adapter. Scheelt een kabel trekken, en je kunt later dan eventueel een bluetooth controller aansluiten :) Daarnaast lopen veel shaders net wat soepeler op de pi3, de meeste CRT-shaders draaien op de pi 3 netjes op 60 fps, waar je bij de pi 2 toch wel framedips krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 24-08-2016 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-10 12:13
Iemand anders ook issues met pi-hole?
Als bijv naar http://www.dumpert.nl/med...mpert_weekendmuzakje.html ga blijft hij zeker 6 seconden hangen op "Looking up engager.tmg.nl". Pas daarna gaat de video laden.
Dat domein wordt ook ge pi-holed.
Als ik engager.tmg.nl in de whitelist zet is er geen vertraging.

Zo ook http://www.subtitleseeker.com/New-movie-subtitles dan blijft hij even hangen op Looking up adnetworkperformance.com.

Wat zijn jullie ervaringen op dit moment?
Ik draai overigens ook Home Assistent (met o.a. openzwave, letsencrypt, duckdns).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Pi-hole is inderdaad niet perfect, en zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Adblocken op DNS niveau is nou eenmaal flawed.

Toch heb ik er weinig problemen mee, ik draai het nu een maandje als enige dns provider op mijn thuisnetwerk, en afgezien van de whitelist entry "msftncsi.com" draai ik hem volledig out of the box. Het enige "probleem" waar ik tegen aanloop is linkjes vanuit google shopping. Nu ben ik ook misschien niet echt de gemiddelde "internet gebruiker" maargoed.

Toch vraag ik me af of er nog veel rek zit in de ontwikkeling. Sowieso lijkt het al project al iets meer dan een maand op zijn gat te liggen, waar er voorheen toch wel meerdere wijzigingen in de week waren. Misschien wel vakantie, misschien een slecht voorteken.

[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 29-08-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 10:35
Ik ben van plan een Rpi-3 te bestellen. Ik wil er een SSD en HDD aanhangen die ik nog heb liggen. Beide zijn interne schrijven, dus moet nog ff cases kopen.

Mijn vraag is: kan de RPI-3 deze 2 schijven van stroom voorzien middels zijn eigen voeding? Of is het verstandiger om er een powered USB hub op aan te sluiten danwel de cases die ik moet kopen te voorzien van een eigen stroomvoorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Muncher schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:49:
Ik ben van plan een Rpi-3 te bestellen. Ik wil er een SSD en HDD aanhangen die ik nog heb liggen. Beide zijn interne schrijven, dus moet nog ff cases kopen.

Mijn vraag is: kan de RPI-3 deze 2 schijven van stroom voorzien middels zijn eigen voeding? Of is het verstandiger om er een powered USB hub op aan te sluiten danwel de cases die ik moet kopen te voorzien van een eigen stroomvoorziening?
mcDavid schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 08:46:
Dat hangt ook van nogal wat zaken af:

Als je over enkele van deze vragen nog niet had nagedacht of geen antwoord op weet, zou ik het niet gokken.

[ Voor 34% gewijzigd door mcDavid op 29-08-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 10:35
SSD: 5.0V/0.38A
HDD: 5V/0.75A of 12V/0.75A
Ik wil er de officiele voedingskabel bij bestellen (https://www.sossolutions....-5a-voeding-met-4-pluggen)
Zie boven.
Niet permanent. Eventueel incidenteel een toetsenbord om dingen te configgen als SSH op zijn gat ligt.
Ik moet de pi nog kopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Muncher schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:28:
[...]

SSD: 5.0V/0.38A
HDD: 5V/0.75A of 12V/0.75A
Een 2,5" HDD zal alleen 5V nodig hebben, en kun je met een pi voeden.
Een 3,5" HDD heeft zowel 5V als 12V nodig en zal een eigen voeding nodig hebben (werkt ook niet dmv alleen een usb-hub met voeding want die levert ook geen 12V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Laatst online: 17-10 13:46
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:16:

Ik speel dit momenteel op een RPI2 en ik heb nog nergens problemen mee gehad, standaard config, alleen de roms er op geknald...
Mocht je dit inderdaad doen dan is het een aanrader om de NES30 van 8bitdo aan te schaffen, heb hier twee controllers liggen en het is ware nostalgie, maar dan zonder draadje... Heerlijk... (Volgens mij hebben ze ook een SNES versie overigens)
Zie voor meer info http://www.nes30.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:22

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe duur zijn die controllers daar? Kon zo snel geen prijzen zien bij de distributeur. Anders een paar met draad van ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diecke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-10 16:19
Bij PiMoroni https://shop.pimoroni.com/collections/raspberry-pi vandaag nog 15% korting op alles met code HELLYEAH.
RPi Zero komt bijv. incl. verzending op 8,60.
RPi 3 komt incl. verzending op 36,51

[ Voor 19% gewijzigd door Diecke op 29-08-2016 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Tovenaar schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:36:
[...]

Ik speel dit momenteel op een RPI2 en ik heb nog nergens problemen mee gehad, standaard config, alleen de roms er op geknald...
Mocht je dit inderdaad doen dan is het een aanrader om de NES30 van 8bitdo aan te schaffen, heb hier twee controllers liggen en het is ware nostalgie, maar dan zonder draadje... Heerlijk... (Volgens mij hebben ze ook een SNES versie overigens)
Zie voor meer info http://www.nes30.com/
Thanks voor de info, zal er eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ZERO4U review
Adding four USB ports to the Pi Zero, can it replace a USB hub?

Afbeeldingslocatie: https://www.raspberrypi.org/magpi/wp-content/uploads/2016/08/Zero4U03.jpg

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik heb op mijn Raspberry een Domoticz versie draaien voor het uitlezen van de slimme meter.
Nu heb ik teveel zitten kl*ten met mijn installatie dat ik gewoon eens op helemaal van scratch wil beginnen.

Nu heb ik echter een 8GB kaartje en een 16GB kaartje.
De software pakt een gedeelte van de kaart en deze moet ik dan met raspi-config nog even extenden.

Nu vraag ik mij echter af kan ik als ik de grote nog niet heb aangepast zonder problemen een image trekken van het 16GB sd-kaartje en deze op de 8GB zetten.

Ik denk dat het moet lukken omdat er maar een gedeelte van de kaart gebruikt word en deze nog niet extended wordt, maar ik ben benieuwd of mensen hier bekend mee zijn :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat kan idd. Je kunt ook de partities handmatig verkleinein/in het eerste deel van de disk zetten zodat je de image naar een kleiner SD-kaartje kunt schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Weet iemand waar Python 2 nog vandaan te halen is ?
Ik weet niet meer welke package ik gebruikt heb :s

Ik heb 2.7 nodig voor Omnik data Logger

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1 ... 16 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs