Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
gewoon sudo apt-get install python27 :)

(Even zo uit mijn hoofd, maar hij zit nog gewoon in de repository in elk geval)

[ Voor 51% gewijzigd door GekkePrutser op 31-08-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-10 21:39
GekkePrutser schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:20:
gewoon sudo apt-get install python27 :)

(Even zo uit mijn hoofd, maar hij zit nog gewoon in de repository in elk geval)
:F Zat gewoon verkeerd te kijken :F
Het script werkt nog niet, maar dat zoeken we nog wel even verder uit :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag een IRC bouncer opzetten waarmee ik via mIRC kan verbinden buiten mijn eigen netwerk, ik heb gelezen dat ZNC hiervoor het beste werkt klopt dat of zijn er betere? Welke Linux distributie kan ik hiervoor het beste erop zetten? En is het mogelijk om tegelijk de Pi te gebruiken voor Kodi (of een andere media player gezien Kodi me nogal 'bloated' lijkt als ik liever gewoon een simpele saaie lijst met mappen en bestanden heb van mijn DLNA server)?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, ben nog totaal een noob op het gebied van een Pi. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:53:
Ik wil graag een IRC bouncer opzetten waarmee ik via mIRC kan verbinden buiten mijn eigen netwerk, ik heb gelezen dat ZNC hiervoor het beste werkt klopt dat of zijn er betere? Welke Linux distributie kan ik hiervoor het beste erop zetten? En is het mogelijk om tegelijk de Pi te gebruiken voor Kodi (of een andere media player gezien Kodi me nogal 'bloated' lijkt als ik liever gewoon een simpele saaie lijst met mappen en bestanden heb van mijn DLNA server)?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, ben nog totaal een noob op het gebied van een Pi. :)
Linux en Windows verschillen in bloated, hoewel het zeker handig is om te tweaken ;).

Als je zoals je zegt weinig kennis hebt, doe je er wijs aan virtualbox te installeren en beetje in VM te spelen met linux .. ;) in linux heb je 100den pakketen die bv irc doen, maar een enkele zal je behoefte vullen.
speel ermee je komt er vanzelf achter wat je "zoekt"

ik wil mijn rpi met een accu combineren, dat is geen kunst .. alleen ik zoek de UPS functionaliteit .. low power = nette shutdown. weten jullie oplossingen die ik kan toepassen ? zoektocht op internet levert niet echt op wat ik zoek ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:05
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:53:

Znc vraagt weinig resources.. Als ik jou was zou ik osmc installeren, en vervolgens dan met de hand ZNC installeren.

• Wali
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05-2023
Sinds kort aan het stoeien met een Raspberry Pi met Domoticz erop geïnstalleerd. Deze draait nu en ik heb hem tijdens mijn vakantie aan laten staan. Bij terugkomst heb ik een brief van Ziggo ontvangen waarin staat dat er vanaf mijn IP adres is geprobeerd bij anderen te hacken. Ik had mijn iMac op standby staan, mijn Synology NAS staat standaard aan.

Ik weet niet bijster veel af van de Pi (met behulp van internet kom je echter een heel eind) maar ik zie in de log van Domoticz dat ik afgelopen week op vreemde tijden een incoming connection heb gehad van mij niet bekende IP adressen. Ik heb bij Ziggo opgevraagd wanneer een heeft plaats gevonden om dit te matchen met 1 van deze tijdstippen. Ik heb hier nog geen antwoord op.

Mijn vraag is echter; is Domoticz zo makkelijk te hacken? Ik heb een gebruiker met mijn naam aangemaakt en hier een wachtwoord opgezet. Alleen verbindingen van binnenin mijn netwerk hoeven geen ww in te voeren. Ik had de poorten 8081, 22 (TCP) en 123 (UDP) openstaan naar mijn PI, deze heb ik inmiddels gesloten.
Wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen en kan ik dan evt wel weer poorten naar de Pi open zetten?

Dank alvast voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wali schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:27:
Sinds kort aan het stoeien met een Raspberry Pi met Domoticz erop geïnstalleerd. Deze draait nu en ik heb hem tijdens mijn vakantie aan laten staan. Bij terugkomst heb ik een brief van Ziggo ontvangen waarin staat dat er vanaf mijn IP adres is geprobeerd bij anderen te hacken. Ik had mijn iMac op standby staan, mijn Synology NAS staat standaard aan.

Ik weet niet bijster veel af van de Pi (met behulp van internet kom je echter een heel eind) maar ik zie in de log van Domoticz dat ik afgelopen week op vreemde tijden een incoming connection heb gehad van mij niet bekende IP adressen. Ik heb bij Ziggo opgevraagd wanneer een heeft plaats gevonden om dit te matchen met 1 van deze tijdstippen. Ik heb hier nog geen antwoord op.

Mijn vraag is echter; is Domoticz zo makkelijk te hacken? Ik heb een gebruiker met mijn naam aangemaakt en hier een wachtwoord opgezet. Alleen verbindingen van binnenin mijn netwerk hoeven geen ww in te voeren. Ik had de poorten 8081, 22 (TCP) en 123 (UDP) openstaan naar mijn PI, deze heb ik inmiddels gesloten.
Wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen en kan ik dan evt wel weer poorten naar de Pi open zetten?

Heb je wel de standaarduser "pi" uitgeschakeld of het wachtwoord veranderd? Anders zijn ze zekers weten op die manier binnengekomen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-10 20:52
Wali schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:27:

Ik zou om te beginnen nginx als proxy voor domoticz gebruiken (zie hier meer info)
Sowieso is zou ik nooit zonder meer port 22 (SSH) openzetten. Als je dan een default of zwak wachtwoord hebt, is men in no-time binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wali
Magic schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:40:
[...]

Heb je wel de standaarduser "pi" uitgeschakeld of het wachtwoord veranderd? Anders zijn ze zekers weten op die manier binnengekomen.
Da's stom.... 8)7 Die had ik nog niet aangepast inderdaad. Inmiddels gewijzigd en denk dat het probleem nu wel verholpen is. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wali
Cranberry schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:51:
[...]

Ik zou om te beginnen nginx als proxy voor domoticz gebruiken (zie hier meer info)
Sowieso is zou ik nooit zonder meer port 22 (SSH) openzetten. Als je dan een default of zwak wachtwoord hebt, is men in no-time binnen.
Dit is op het moment nog een brug te ver voor mij.... Ik zal poort 22 gesloten houden, 8081 weer openzetten en kijken wat er gebeurd. Door al het gegoogle heb ik wat lopen te experimenteren om de tijd te synchroniseren en heb ik ook poort 123 open gezet. Ik neem aan dat deze redelijk veilig open kan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-10 20:52
Wali schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:09:
[...]
Dit is op het moment nog een brug te ver voor mij.... Ik zal poort 22 gesloten houden, 8081 weer openzetten en kijken wat er gebeurd. Door al het gegoogle heb ik wat lopen te experimenteren om de tijd te synchroniseren en heb ik ook poort 123 open gezet. Ik neem aan dat deze redelijk veilig open kan staan?
Heb je port 123 opengezet voor inkomend verkeer vanaf internet? Om je RPi z'n tijd te laten syncen hoef je sowieso nooit inkomend verkeer op port 123 toe te staan. 'k Neem aan dat je vanaf je interne netwerk sowieso al ntp/tydsync kan doen.

Heb je trouwens al geprobeerd vast te stellen of men niet geprobeerd heeft op je NAS en modem/router/firewall binnen te komen?

Overigens - en dat bedoel ik zeker niet verkeerd - vraag ik me af of je met weinig kennis iets open moeten zetten voor de buitenwereld.

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 02-09-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wali
Cranberry schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:24:
[...]

Heb je port 123 opengezet voor inkomend verkeer vanaf internet? Om je RPi z'n tijd te laten syncen hoef je sowieso nooit inkomend verkeer op port 123 toe te staan. 'k Neem aan dat je vanaf je interne netwerk sowieso al ntp/tydsync kan doen.

Heb je trouwens al geprobeerd vast te stellen of men niet geprobeerd heeft op je NAS en modem/router/firewall binnen te komen?

Overigens - en dat bedoel ik zeker niet verkeerd - vraag ik me af of je met weinig kennis iets open moeten zetten voor de buitenwereld.
Mijn Pi liep uit de tijd en in dit topic heb ik hier vragen over gesteld. Uiteindelijk lukte om de tijd gesynct te krijgen na nog wat problemen mbt de nameservers (zie pagina 63 van dit topic met mijn posts/vragen). Wat ik kan vinden is dat poort 123 dan open moet staan.

Ik heb mijn NAS logs gecheckt en niets vreemds kunnen vinden. Modem/Router zou ik niet weten hoe ik dat kan checken (Ziggo EPC3925).

Ik snap je opmerking maar uiteindelijk zul je ergens mee moeten beginnen. De kennis neemt wel doe door de trial & error.... Nogmaals dank voor de hulp in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Poort 123 hoeft niet open te staan, zeker niet voor inkomende verbinding...
Resolv bestand wordt idd ook overschreven bij reboot, staat ook boven aan:
code:
1
2
# Dynamic resolv.conf(5) file for glibc resolver(3) generated by resolvconf(8)
# DO NOT EDIT THIS FILE BY HAND -- YOUR CHANGES WILL BE OVERWRITTEN

check deze site voor de juiste oplossing voor resolv: (1e reactie.)
http://unix.stackexchange...esolv-conf-configurations

Wat je ook kan doen is Openvpn op de pi zetten, voordeel, je hoeft maar één poort open te zetten, de rest kan je benaderen via de vpn.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 09:25

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Is het cheapste niet om enkel bepaalde IP's te whitelisten voor je ports?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:09
apNia schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:28:
Is het cheapste niet om enkel bepaalde IP's te whitelisten voor je ports?
Dat lijkt me wel lastig met een steeds wisselende mobiele verbinding.

Maar waarom geen VPN? veel veiliger (mits je het juiste protocol kiest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:46
Wali schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:09:
[...]

Persoonlijk zou ik de Pi opnieuw flashen als ik jou was. Je systeem is gecompromiteerd en als je geen of weinig verstand hebt van linux weet je niet waar je zou moeten kijken om te controleren of je echt alles veilig hebt staan.
Combineer dat met domotica die nog het een en ander in huis bestuurd en ik wist het wel.
Even opnieuw flashen en van voren beginnen lijkt me aan te raden en onthoud: om diensten van het internet te gebruiken hoef je per default geen poorten open te zetten alleen als je diensten aan het internet beschikbaar wilt stellen moet je poorten openen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-10 22:49
Magic schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:27:
Pi-hole is inderdaad niet perfect, en zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Adblocken op DNS niveau is nou eenmaal flawed.

Toch heb ik er weinig problemen mee, ik draai het nu een maandje als enige dns provider op mijn thuisnetwerk, en afgezien van de whitelist entry "msftncsi.com" draai ik hem volledig out of the box. Het enige "probleem" waar ik tegen aanloop is linkjes vanuit google shopping. Nu ben ik ook misschien niet echt de gemiddelde "internet gebruiker" maargoed.

Toch vraag ik me af of er nog veel rek zit in de ontwikkeling. Sowieso lijkt het al project al iets meer dan een maand op zijn gat te liggen, waar er voorheen toch wel meerdere wijzigingen in de week waren. Misschien wel vakantie, misschien een slecht voorteken.
Ik hoop dat het verder ontwikkeld wordt. Gebruik het nu 1.5 maand en ervaar geen problemen. Sommige links, zoals Google shopping worden niet weergegeven. Ik mis het ook niet.

Ik had gezocht naar het opzetten van een Eigen DNS server. Kwam uit op dnsmasq. Ik vroeg met af of ik dit kan managenen met een webinterface - ipv code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
vanputten80 schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:52:
[...]

Ik hoop dat het verder ontwikkeld wordt. Gebruik het nu 1.5 maand en ervaar geen problemen. Sommige links, zoals Google shopping worden niet weergegeven. Ik mis het ook niet.

Ik had gezocht naar het opzetten van een Eigen DNS server. Kwam uit op dnsmasq. Ik vroeg met af of ik dit kan managenen met een webinterface - ipv code.
toevallig is er afgelopen weekend weer een update gedaan. Kennelijk was het gewoon vakantie dus. Volgens mij is dnsmasq ook hetgene waar Pi-hole op draait. In principe zou je de blacklists leeg kunnen maken en je eigen blacklist hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Running Android on a Raspberry Pi 3
How to install Android with RTAndroid on a Raspberry Pi 3

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-10 22:49
Magic schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:03:
[...]

toevallig is er afgelopen weekend weer een update gedaan. Kennelijk was het gewoon vakantie dus. Volgens mij is dnsmasq ook hetgene waar Pi-hole op draait. In principe zou je de blacklists leeg kunnen maken en je eigen blacklist hanteren.
Is DNSmasq ook te managen met Webmin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik loop tegen een probleempje aan waar ik de oplossing even niet van zie :?

Ik heb static ip-adressen ingesteld op mijn raspberry, maar dan werkt DNS niet meer.
Als ik dan bijvoorbeeld ping www.google.com doe dan krijg ik unknown host.

Als ik mijn ip-adres weer automatisch via dhcp laat doen dan werkt het wel.

Ik heb het volgende ingesteld op mijn raspberry.
interface eth0
static ip_address=192.168.0.6/24
static routers=192.168.0.1
static domain_name_servers=192.168.0.1

Dit lijkt mij toch juist ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Dat hangt af van je router config natuurlijk.

Weet je zeker dat hetzelfde IP niet door een andere host wordt gebruikt? Is je subnet en router IP correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
vanputten80 schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:57:
[...]
Is DNSmasq ook te managen met Webmin?
Er is wel een module voor, geen ervaring mee though
MdO82 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:16:
Ik loop tegen een probleempje aan waar ik de oplossing even niet van zie :?

Ik heb static ip-adressen ingesteld op mijn raspberry, maar dan werkt DNS niet meer.
Als ik dan bijvoorbeeld ping www.google.com doe dan krijg ik unknown host.

Als ik mijn ip-adres weer automatisch via dhcp laat doen dan werkt het wel.

Ik heb het volgende ingesteld op mijn raspberry.
interface eth0

Dit lijkt mij toch juist ?
Volgens mij moet de dns server gedefinieerd worden in /etc/resolv.conf

code:
1
2
nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4

Edit, moet /etc/network/interfaces zijn. resolv.conf wordt bij elke boot overschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 06-09-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Megamind schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:17:
Dat hangt af van je router config natuurlijk.

Weet je zeker dat hetzelfde IP niet door een andere host wordt gebruikt? Is je subnet en router IP correct?
Ja het is correct en het ip-adres wordt niet gebruikt door iets anders.

Volgens mij moet de dns server gedefinieerd worden in /etc/resolv.conf
Magic schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:18:
[...]
code:
1
2
nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4
Daar heb ik staan:
code:
1
nameserver 192.168.0.1

[ Voor 31% gewijzigd door MdO82 op 06-09-2016 16:22 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
-dubbel-

[ Voor 101% gewijzigd door MdO82 op 06-09-2016 16:21 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:19:
[...]

Daar heb ik staan:
code:
1
nameserver 192.168.0.1
Doet je router wel DNS Forwarding dan? Kun je wel op ip pingen ipv hostname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

MdO82 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:19:
[...]
Daar heb ik staan:
code:
1
nameserver 192.168.0.1
(ik gok/ga er van uit dat de 192.168.0.1 de modem/router van je provider is)

Als je router geen dns-server draait zal dat inderdaad niet werken...
(thuis doet mijn belgacom router dat ook niet, en werkt een soortgelijke setup bijgevolg dus ook niet - ik weet niet bij wie jij internet hebt maar grote kans dat je router dus geen dns-server draait)

de 8.8.8.8 en de 8.8.4.4 gaan wonderen doen in dat geval :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Magic schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:21:
[...]

Doet je router wel DNS Forwarding dan? Kun je wel op ip pingen ipv hostname?
Dat is juist het idiote vanaf mijn pc en laptop kan ik dus gerust ping www.google.com doen en krijg antwoord.
Als ik mijn raspberry op een dhcp-lease zet dan heb ik geen probleem.
Als ik het handmatig doe dus wel.

Config van /etc/dhcpcd.conf:
code:
1
2
3
4
interface eth0

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Goner

What can I do you for ?

Vreemde zaak .. ik heb een Pi2 met LibreElec en een Pi3 met OSMC en heb voor allebei static IPv4 gewoon via de settings - connections gezet, met subnet mask en default gateway (=router) zonder bestanden aan te passen. Bij DNS servers achter nameserver #1 ook weer gateway IP.
En ik kan pingen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
De raspberry die het probleem heeft kan ik alleen via SSH bedienen.
Kan hem helaas niet via een monitor en muis aanpassen.

Heb hem nu op DHCP gezet.
Het is niet wat ik wil, maar ik geef hem dan maar een vast adres via de router (reservering)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Magic schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:18:
Edit, moet /etc/network/interfaces zijn. resolv.conf wordt bij elke boot overschreven.
Je kan het inderdaad in /etc/network/interfaces doen, maar dan heet het "dns-nameservers" (en daarachter de nameservers met spaties er tussen).

Je kan in principe *alles* in /etc/network/interfaces instellen. Zelfs the wpa_supplicant.conf heb je niet per se nodig als je wifi gebruikt. Wel zo overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:15

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

(jarig!)
MdO82 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:19:
De raspberry die het probleem heeft kan ik alleen via SSH bedienen.
Kan hem helaas niet via een monitor en muis aanpassen.

Heb hem nu op DHCP gezet.
Het is niet wat ik wil, maar ik geef hem dan maar een vast adres via de router (reservering)
Waarom zou je dat niet willen?

Op zich is dat wel het meest beheersbaar, is mijn ervaring. Dan heb je namelijk op één centrale plaats een overzicht van alle uitgegeven IP's en is er dus geen risico op dubbeling. Daarnaast worden alle zaken dan direct goed doorgegeven aan je rPI (dus ook je DNS).

Overigens, weet je zeker dat DNS via 192.168.0.1 werkt? Welke DNS-server gebruikt je pc bijv.? Voor hetzelfde geldt stuurt je router het adres van een externe server door en draait er geen eigen DNS op je router. Bij een zelf gekochte router zal hij gewoon aan forwarding doen, maar routers van je provider willen weleens andere dingen uithalen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik ben daar ook niet echt een fan van nee, mijn router wil nog wel eens geupdate worden door de provider en dan knallen ze alle instellingen er uit |:( :X :( Inclusief het WiFi paswoord naar het default veel te simpele paswoord van 8 hoofdletters (ik heb uiteindelijk de WiFi module er maar uit geschroefd en een losse accesspoint gepakt O-) )

Dus ik heb de Pi's gewoon op een statisch adres. Dan werkt het tenminste nog gewoon lokaal als mijn router een hikje heeft of de powerline ethernet naar beneden er weer uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
deepbass909 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:14:
[...]

Waarom zou je dat niet willen?

Op zich is dat wel het meest beheersbaar, is mijn ervaring. Dan heb je namelijk op één centrale plaats een overzicht van alle uitgegeven IP's en is er dus geen risico op dubbeling. Daarnaast worden alle zaken dan direct goed doorgegeven aan je rPI (dus ook je DNS).

Overigens, weet je zeker dat DNS via 192.168.0.1 werkt? Welke DNS-server gebruikt je pc bijv.? Voor hetzelfde geldt stuurt je router het adres van een externe server door en draait er geen eigen DNS op je router. Bij een zelf gekochte router zal hij gewoon aan forwarding doen, maar routers van je provider willen weleens andere dingen uithalen.
Je hebt inderdaad meer risico op meer dubbele adressen, maar ik heb mijn statische adressen buiten de scope van de dhcp dus dat is geen probleem :)

Op andere apparaten werkt dns zonder problemen (heb nog geen statische ingesteld op mijn pc bijv) maar dan kan ik gewoon op een adres komen als ik deze opzoek.

Het kan voorkomen als ik het via DHCP regel dat mijn raspberry een andere adres krijgt, al is de kans klein omdat deze 24/7 draait.
Hij zal ongetwijfeld bij het verlopen van de lease een nieuw request doen, maar blijft dan op hetzelfde adres hangen.

Edit: wie van jullie back-upt zijn raspberry naar een synology via ssh ?
Ik heb het gehad met mijn raspberry, maar na een herinstallatie moet ik hem opnieuw koppelen.

Ik zorg ervoor dat mijn synology mag inloggen als root via ssh op mijn raspberry, maar loop vast.

Ik heb dit gedaan via de volgende website

ECDSA key fingerprint is SHA256:Lu2gWX4ElXQ6s9DDKkyVXfySmp84UhrhiHGI2ykHULY.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? yes
Warning: Permanently added 'IP_van_raspberry' (ECDSA) to the list of known hosts.
root@IP_van_raspberry's password:
Permission denied, please try again.

Ik zie even het probleem niet, ik heb op mijn raspberry via sudo passwd root een tijdelijk password aangegeven, maar die wordt dus niet herkend in de bovenstaande code.

Mijn machine is bekend in known_hosts en heb deze reeds verwijderd alvorens ik het opnieuw probeer, maar blijf op bovenstaande hangen.

Iemand een tip zodat ik via ssh kan inloggen vanaf mijn synology naar de raspberry ?

[ Voor 29% gewijzigd door MdO82 op 07-09-2016 14:32 . Reden: ssh login ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

(jarig!)
MdO82 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:15:
[...]

Je hebt inderdaad meer risico op meer dubbele adressen, maar ik heb mijn statische adressen buiten de scope van de dhcp dus dat is geen probleem :)

Op andere apparaten werkt dns zonder problemen (heb nog geen statische ingesteld op mijn pc bijv) maar dan kan ik gewoon op een adres komen als ik deze opzoek.

Het kan voorkomen als ik het via DHCP regel dat mijn raspberry een andere adres krijgt, al is de kans klein omdat deze 24/7 draait.
Hij zal ongetwijfeld bij het verlopen van de lease een nieuw request doen, maar blijft dan op hetzelfde adres hangen.
Ik laat mijn DHCP-server (van m'n OpenWRT router) al jaren statische adressen uitgeven voor enkele vaste apparaten (m'n NAS en de Pi) en aangezien dat op basis van MAC-adres gaat, krijgen die altijd hetzelfde adres. Dat adres ligt uiteraard buiten de pool van dynamische adressen. Als je DHCP netjes z'n werk doet, zal je Pi altijd hetzelfde IP krijgen, ook bij een volledig nieuwe lease-aanvraag.
Edit: wie van jullie back-upt zijn raspberry naar een synology via ssh ?
Ik heb het gehad met mijn raspberry, maar na een herinstallatie moet ik hem opnieuw koppelen.

Ik zorg ervoor dat mijn synology mag inloggen als root via ssh op mijn raspberry, maar loop vast.

Ik heb dit gedaan via de volgende website

ECDSA key fingerprint is SHA256:Lu2gWX4ElXQ6s9DDKkyVXfySmp84UhrhiHGI2ykHULY.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? yes
Warning: Permanently added 'IP_van_raspberry' (ECDSA) to the list of known hosts.
root@IP_van_raspberry's password:
Permission denied, please try again.

Ik zie even het probleem niet, ik heb op mijn raspberry via sudo passwd root een tijdelijk password aangegeven, maar die wordt dus niet herkend in de bovenstaande code.

Mijn machine is bekend in known_hosts en heb deze reeds verwijderd alvorens ik het opnieuw probeer, maar blijf op bovenstaande hangen.

Iemand een tip zodat ik via ssh kan inloggen vanaf mijn synology naar de raspberry ?
Wat zegt het log van SSH? Daarin zou de reden van weigeren moeten staan. Het kan alleen wel zijn dat je logging even aan moet zetten op je Pi, want voor heel veel daemons staat dit standaard uit om de SD te beschermen tegen teveel schrijfacties.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:15:
[...]

Staat je PermitRootLogin wel aan in je /etc/ssh/sshd_config ? Die staat standaard uit namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waspoeder
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-10 21:03
Heb net mijn raspberry pi 3b binnen.
Heb noobs op een sd kaart gezet en
Hdmi aangesloten op tv .
Toen ik de voeding erin deed (2A) van sossolutions ging het rode ledlampje heel even branden en gelijk weer uit.
En wat ik nu ook doe hij reageert helemaal nergens op.
Geen ledlampje gaat branden en krijg verder ook geen beeld oid.
Is dat normaal of heb ik gewoon pech met een DOA ?

Edit :
Ik heb nog een microusb lader liggen van 5volt 3 ampere
Kan ik die eventueel gebruiken om te testen ?

[ Voor 12% gewijzigd door waspoeder op 09-09-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
waspoeder schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:22:
Heb net mijn raspberry pi 3b binnen.
Heb noobs op een sd kaart gezet en
Hdmi aangesloten op tv .
Toen ik de voeding erin deed (2A) van sossolutions ging het rode ledlampje heel even branden en gelijk weer uit.
En wat ik nu ook doe hij reageert helemaal nergens op.
Geen ledlampje gaat branden en krijg verder ook geen beeld oid.
Is dat normaal of heb ik gewoon pech met een DOA ?
Quote van sossolutions.nl:
Uw nieuwe Raspberry Pi 3 Model B 'doet het niet' ?
Dit is de meest gestelde vraag bij ons sinds 29 februari en is vaak simpelweg op te lossen door logisch te werk te gaan:

1) Zorg er voor dat u een gepaste voeding gebruikt (minimaal 5.2 Volt en vooral belangrijk: 2 Ampere!)
2) Zit er een Micro SD kaartje met de meest recente software (minimaal 29 februari) in uw Raspberry? (dit is een vereiste).

- Krijgt u een groot regenboogscherm te zien? => Dan is uw software niet up-to-date, graag de nieuwste software vanaf www.raspberrypi.org downloaden.
- Krijgt u helemaal geen beeld te zien? => Dan staat de software niet correct op uw Micro SD kaartje, graag de software correct installeren.
- Mijn Rasberry doet het niet terwijl er software in zit die het in mijn 2B wel doet. => De processor van de 3B is anders dan die van de 2B, dus u dient uw huidige software te updaten naar die voor een 3B.
Edit :
Ik heb nog een microusb lader liggen van 5volt 3 ampere
Kan ik die eventueel gebruiken om te testen ?
Ja, kun je gebruiken. Teveel Ampere is niet erg, te weinig wel.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waspoeder
Room42 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:24:
[...]
Quote van sossolutions.nl:

[...]

[...]
Ja, kun je gebruiken. Teveel Ampere is niet erg, te weinig wel.
Ik heb sd kaart met sdformatter als fat32 geformatteerd met 'format size adjustment' op on
en daarna inhoud van noobs erop gezet

Maar ik dacht gelezen te hebben dat het rode ledlampje teken van power was.
Als de sd kaart niet goed is moet het groene lampje toch blijven branden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
waspoeder schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:33:
[...]

Ik heb sd kaart met sdformatter als fat32 geformatteerd met 'format size adjustment' op on

Je moet je sd-kaart niet formatteren. Als het goed is is NOOBS een image, wat je met image-software zoals win32diskimager onder windows, of met dd onder Linux naar je kaartje schrijft.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
waspoeder schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:33:
[...]

Precies wat u_nix_we_all zegt. Je moet de image niet uitpakken, maar direct naar de SD-kaart schrijven met de genoemde tools. Zie ook alle beginnershandleidingen over de Raspberry Pi ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

En een goede lader gebruiken, heb je die er niet bij gekocht

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:11

Daniel36

vernieuwde formule

Ach, dat soort 'geklungel' vergeef me de uitdrukking aub, maakt het juist zo leuk om er mee te rommelen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waspoeder
u_nix_we_all schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:46:
[...]

Je moet je sd-kaart niet formatteren. Als het goed is is NOOBS een image, wat je met image-software zoals win32diskimager onder windows, of met dd onder Linux naar je kaartje schrijft.
Noobs was een zip bestand
Maar heb nu via ubuntu de image van raspbian
Op sd kaart gezet via deze tutorial

https://www.raspberrypi.o...nstalling-images/linux.md
En nog helemaal niks
Geen led lamp of beeld

Edit :
Vooral het feit dat geen enkel lampje gaat branden baart me zorgen

[ Voor 6% gewijzigd door waspoeder op 09-09-2016 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Ik heb de NOOBS installatie nooit zelf gebruikt, maar was het niet zo dat daarvoor juist wel de bestanden naar een Fat32 partitie kopiëren genoeg was?

Dat de powerled nit brand hoeft trouwens niet veel te zeggen. Maar Just to be sure, weet je zeker dat je een kwalitatief goeie voeding en (nog belangrijker) goeie USB-kabel hebt? Goedkope shit uit China is bijna garantie op ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
waspoeder schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 18:13:
[...]

Noobs was een zip bestand
Maar heb nu via ubuntu de image van raspbian
Op sd kaart gezet via deze tutorial

https://www.raspberrypi.o...nstalling-images/linux.md
En nog helemaal niks
Geen led lamp of beeld

Edit :
Vooral het feit dat geen enkel lampje gaat branden baart me zorgen
Als je hem aansluit via HDMI op je tv krijg je dan iets te zien of blijft dat ook een zwart scherm ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waspoeder
mcDavid schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 19:04:
Ik heb de NOOBS installatie nooit zelf gebruikt, maar was het niet zo dat daarvoor juist wel de bestanden naar een Fat32 partitie kopiëren genoeg was?

Dat de powerled nit brand hoeft trouwens niet veel te zeggen. Maar Just to be sure, weet je zeker dat je een kwalitatief goeie voeding en (nog belangrijker) goeie USB-kabel hebt? Goedkope shit uit China is bijna garantie op ellende.
Heb de voeding van sossolutions zelf van 2A dus zou goed moeten zijn
MdO82 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 19:05:
[...]

Als je hem aansluit via HDMI op je tv krijg je dan iets te zien of blijft dat ook een zwart scherm ?
Me tv laat niks zien verder maar zegt wel dat tie signaal krijg vanaf apparaat (ik kan hdmi 2 selecteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
waspoeder schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 19:17:
[...]

Heb de voeding van sossolutions zelf van 2A dus zou goed moeten zijn

[...]

Me tv laat niks zien verder maar zegt wel dat tie signaal krijg vanaf apparaat (ik kan hdmi 2 selecteren)
Toevallig nog beschikking over een reserve sd-kaart ?
Het kan inderdaad zoals eerder gezegd is de voeding zijn

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waspoeder
MdO82 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 19:21:
[...]

Toevallig nog beschikking over een reserve sd-kaart ?
Het kan inderdaad zoals eerder gezegd is de voeding zijn
Ik heb een reserve sd kaart die zal ik ik via win32disk nog even proberen
Heb ook andere voeding (5v 3a) geprobeerd maar zelfde resultaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het lijkt me wel eens leuk om naast Kodi (op een RPi 2) een RetroPie neer te zetten. Daarvoor zou ik een van mijn RPi 1 kunnen gebruiken of een aanvullende Raspberry Pi 3 kunnen kopen. In dat laatste geval, kan ik dan beter Kodi op de 3 zetten of RetroPie? Welke van de twee toepassingen heeft het meeste baat bij de nieuwere Pi?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Room42
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:42:
Het lijkt me wel eens leuk om naast Kodi (op een RPi 2) een RetroPie neer te zetten. Daarvoor zou ik een van mijn RPi 1 kunnen gebruiken of een aanvullende Raspberry Pi 3 kunnen kopen. In dat laatste geval, kan ik dan beter Kodi op de 3 zetten of RetroPie? Welke van de twee toepassingen heeft het meeste baat bij de nieuwere Pi?
RetroPie zijn spellen. Hoe meer CPU hoe vloeiender de beelden. Loopt Kodi nu goed, dan zou ik RtP op de 3 zetten.

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Hoe kan je weten of een shutdown/halt voltooid is (meer specifiek van een R Pi 2)? Dan bedoel ik niet een random tijd die zeker genoeg is wachten, maar actuele feedback waaruit je kan afleiden dat de hele shutdown sequence voltooid is. Kan daar via Google helemaal niets over vinden.

• apNia

apNia

Denk als je er niet meer naar kan pingen of er geen feedback is naar je TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik wacht zelf altijd met stroom eraf halen als ik hem via ssh afsluit en mijn ssh client (putty) een melding geeft dat ie disconnected is. Tevens merk ik dan dat de externe harde schijf uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:38:
Ik wacht zelf altijd met stroom eraf halen als ik hem via ssh afsluit en mijn ssh client (putty) een melding geeft dat ie disconnected is. Tevens merk ik dan dat de externe harde schijf uit is.
Hoe lang duurt dat dan bij jou?
Ik kan op mijn PI na het shutdown commando in putty nog gewoon door commando's geven. Na de 2e shutdown gaat hij disconnected. Maar dit lijkt mij niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Huh je moet 2x shutdown -h now doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
apNia schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:49:
Huh je moet 2x shutdown -h now doen?
Misschien ben ik te ongeduldig; na shutdown -h now, krijg ik de melding dat hij uitgaat, maar vervolgens gewoon weer de opdrachtprompt. Ik vraag af hoelang dat dan nog duurt normaal gesproken?
Met een 2x keer, gaat hij (putty) gelijk op disconnected

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 14 september 2016 @ 22:42:
Gewoon SD kaartjes wisselen en uitproberen! Lekker makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Hulliee schreef op zondag 18 september 2016 @ 17:55:
[...]
Misschien ben ik te ongeduldig; na shutdown -h now, krijg ik de melding dat hij uitgaat, maar vervolgens gewoon weer de opdrachtprompt. Ik vraag af hoelang dat dan nog duurt normaal gesproken?
Met een 2x keer, gaat hij (putty) gelijk op disconnected
Normaal gesproken duurt het een seconde of 5-10. Hangt er vanaf hoe veel processen je hebt draaien want hij gaat eerst alles de kans geven om zich netjes af te sluiten.

Waarschijnlijk is het toevallig net klaar als je de tweede shutdown geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:33
vso schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:51:
[...]

Linux en Windows verschillen in bloated, hoewel het zeker handig is om te tweaken ;).

Als je zoals je zegt weinig kennis hebt, doe je er wijs aan virtualbox te installeren en beetje in VM te spelen met linux .. ;) in linux heb je 100den pakketen die bv irc doen, maar een enkele zal je behoefte vullen.
speel ermee je komt er vanzelf achter wat je "zoekt"

ik wil mijn rpi met een accu combineren, dat is geen kunst .. alleen ik zoek de UPS functionaliteit .. low power = nette shutdown. weten jullie oplossingen die ik kan toepassen ? zoektocht op internet levert niet echt op wat ik zoek ..
Zoiets?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ja dat ziet er wel stoer uit, maar realiseer me eigenlijk dat ik me vrij moelijk maakte. . eigenlijk moet ik V of A meten en als dat te laag word "shutdown" immers de batterij heb ik al :)

maar bedankt !

Tja vanalles

• mbenjamins
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:33
Een tijdje terug heb ik pi-hole op mijn Raspberry Pi 2 geïnstalleerd, maar valt mij tegen hoeveel die standaard blokkeert. AdBlock in Chrome blokkeert meer.
YouTube reclames zie ik gewoon. Of moet ik nog wat in de instellingen veranderen?
Ondertussen heb ik YouTube wel geblokkeerd door wat url's in de Blacklist te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
mbenjamins schreef op donderdag 22 september 2016 @ 23:31:
Een tijdje terug heb ik pi-hole op mijn Raspberry Pi 2 geïnstalleerd, maar valt mij tegen hoeveel die standaard blokkeert. AdBlock in Chrome blokkeert meer.
YouTube reclames zie ik gewoon. Of moet ik nog wat in de instellingen veranderen?
Ondertussen heb ik YouTube wel geblokkeerd door wat url's in de Blacklist te zetten.
Welke urls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Zal ik thuis moeten kijken.
Ik dacht dat die dat standaard blokkeert. Is er niet iets wat ik kan veranderen zodat er standaard meer wordt geblokkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
mbenjamins schreef op donderdag 22 september 2016 @ 23:31:
Een lokale adblocker heeft natuurlijk meer mpgelijkheden tot blokkeren, omdat deze ook specifieke HTML-elementen kan blokkeren.
Ik heb qua eventuele additionele blocklists nog niet veel onderzoek gedaan, voor de Pi-Hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Room42 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:31:
[...]

Een lokale adblocker heeft natuurlijk meer mpgelijkheden tot blokkeren, omdat deze ook specifieke HTML-elementen kan blokkeren.
Ik heb qua eventuele additionele blocklists nog niet veel onderzoek gedaan, voor de Pi-Hole.
Idd, pihole kan alleen domein namen naar null forwarden, logisch. Maar totaal anders dan een adblock plus of een andere locale plugin. Pihole is rete handig voor devices waar geen adblocker voor zijn. Of voor gasten op je wifi, direct ad vrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:21
Tk55 schreef op maandag 19 september 2016 @ 00:15:
[...]

Gewoon SD kaartjes wisselen en uitproberen! Lekker makkelijk :)
Inderdaad! Heb zelf destijds mijn Pi 1 vervangen door een 2-B t.b.v. kodi/xbmc en op een apart SD kaartje retropie. Verschil tussen PI 1 en 2 is wel echt groot. Hoe dit verschil is tussen PI 2 en 3 kan ik niet zeggen, geen ervaring mee.

Kan alleen zeggen dat KODI en RetroPie beide als een tierelier draaien op een PI 2B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb nu ook pi-hole draaien op mijn Raspberry Pi 2. Installatie op OSMC is erg simpel (gewoon commando van hun website uitvoeren en een paar keer op ok drukken). Het is ook verassend snel, ik had verwacht dat surfen er iets trager door zou worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 23-09-2016 14:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 16:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

vso schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:51:
[...]
Ben ook al een tijdje op zoek naar een nette oplossing... Er is inderdaad weinig over te vinden en wat er is, voldoet niet aan mijn eisen of is achterlijk duur. Vreemd: volgens mij hebben velen behoefte aan een Pi die je gewoon simpel af kan sluiten en niet over de z**k gaat als de spanning eens een keer onverwacht wegvalt.

Volgens mij is dit een mogelijkheid:

Ultracaps die via een diode onder spanning gehouden worden. Daarachter een boost/bucket convertertje die de RPi voedt. Zodra de spanning wegvalt, geven de ultracaps hun energie af, waarbij de dalende spanning netjes wordt geregeld door de converter.
De RPi detecteert via een input de afwezigheid van voeding en start direct zijn shutdown sequence.
De meeste ultracaps kunnen weinig vermogen leveren (alleen geschikt voor klokbackup e.d.), die zijn niet geschikt.

Relatief simpel, geen gedoe met Li-Ion batterijen oid en alle componenten zijn kant en klaar te koop.
Alleen de ultracaps zijn relatief duur.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Joepla schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:34:
[...]

Ben ook al een tijdje op zoek naar een nette oplossing... Er is inderdaad weinig over te vinden en wat er is, voldoet niet aan mijn eisen of is achterlijk duur. Vreemd: volgens mij hebben velen behoefte aan een Pi die je gewoon simpel af kan sluiten en niet over de z**k gaat als de spanning eens een keer onverwacht wegvalt.

Volgens mij is dit een mogelijkheid:

Ultracaps die via een diode onder spanning gehouden worden. Daarachter een boost/bucket convertertje die de RPi voedt. Zodra de spanning wegvalt, geven de ultracaps hun energie af, waarbij de dalende spanning netjes wordt geregeld door de converter.
De RPi detecteert via een input de afwezigheid van voeding en start direct zijn shutdown sequence.
De meeste ultracaps kunnen weinig vermogen leveren (alleen geschikt voor klokbackup e.d.), die zijn niet geschikt.

Relatief simpel, geen gedoe met Li-Ion batterijen oid en alle componenten zijn kant en klaar te koop.
Alleen de ultracaps zijn relatief duur.
ik wil juist niet dat hij "meteen" uitvalt .. maar zo lang mogelijk doordraait.. en wanneer er weer stroom is hij weer opstart.

dus onder 5 minutren stroom = uit maar pas starten bij 15 minutren looptijd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 16:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:41:
[...]
ik wil juist niet dat hij "meteen" uitvalt .. maar zo lang mogelijk doordraait.. en wanneer er weer stroom is hij weer opstart.

dus onder 5 minutren stroom = uit maar pas starten bij 15 minutren looptijd
Dat laatste snap ik niet echt, maar het komt er op neer dat je in ieder geval een accu-oplossing zoekt.

Dat is iets dat ik juist niet wil: accu's/batterijen verouderen vrij snel en zeker met Li-Ion/Li-Po moet je een serieuze lader hebben of maken. Dat spul is vrij link als je het verkeerd behandeld.

Ultracaps zijn eenvoudig te laden en gaan zeer lang (betrouwbaar) mee. Zodra ik een betaalbaar product heb gevonden dat de RPi een seconde of 15 in de lucht kan houden, ga ik iets bouwen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

(jarig!)
Palomar schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:38:
Dat hij de SSH-verbinding dicht gooit, is nog geen garantie dat de Pi helemaal is afgesloten. SSH wordt ergens halverwege het afsluiten gekilled.

Er is een mogelijkheid om via GPIO 8 (UART TX) te detecteren of de Pi uit is. Die geeft standaard 3,3V, maar gaat naar 0 als de Pi volledig is afgesloten. Een ledje op die pin kan dus als verklikker werken, maar er zijn ook ATX-achtige systeempjes te vinden waarmee de Pi aan en uit gezet kan worden en die deze pin gebruiken voor detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Joepla schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:38:
[...]

Dat laatste snap ik niet echt, maar het komt er op neer dat je in ieder geval een accu-oplossing zoekt.

Dat is iets dat ik juist niet wil: accu's/batterijen verouderen vrij snel en zeker met Li-Ion/Li-Po moet je een serieuze lader hebben of maken. Dat spul is vrij link als je het verkeerd behandeld.

Ultracaps zijn eenvoudig te laden en gaan zeer lang (betrouwbaar) mee. Zodra ik een betaalbaar product heb gevonden dat de RPi een seconde of 15 in de lucht kan houden, ga ik iets bouwen.
ja ik zoek een accu oplossing, omdat ik de Rpi juist in situaties gebruik waar opladen niet altijd voorhanden is.
of dat hij dingen moet gaan doen wanneer de stroom weg is.

15 seconden is weinig .. of je moet alles goed timen, maar ligt er vooral aan wat je gaat doen ermee.
maar goed je kan ook een 1 + 2 stappen doen, bv accupack opladen (druppel lading) .. wanneer de stroom wegvalt je "truckje" de accu pack zorgt voor goeie afsluiting. (de restant tijd) ..
maar niet alles vind het fijn om 24/7 op de lader te liggen ..

ik wil eigenlijk 3 opties hebben
1) ups (netjes afsluiten)
2) ups + doordraaien van de rpi totdat stroom te laag word.. (liefst LANG en met extrne meuk)
3) portable ups/accu unit .. (optie 2 dus eigenlijk maar portable)

Tja vanalles

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik draai een Pi3 en kom er net achter dat er een (experimentele) methode is om op USB stick te draaien. En wel volledig dus zonder opstarten van SD kaart: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Ik heb de commands bestudeerd maar wil even een dubbelcheck: als ik dit uitvoer dan kopieer ik de inhoud van de SD kaart naar USB en ik houd de SD kaart als volledige backup over aan het eind, toch?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

breinonline schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:04:
Ik draai een Pi3 en kom er net achter dat er een (experimentele) methode is om op USB stick te draaien. En wel volledig dus zonder opstarten van SD kaart: https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Ik heb de commands bestudeerd maar wil even een dubbelcheck: als ik dit uitvoer dan kopieer ik de inhoud van de SD kaart naar USB en ik houd de SD kaart als volledige backup over aan het eind, toch?
Zover ik kan zien wel. Je maakt op de USB stick een kopie van het lopende systeem. Er gebeurd dus niets met je SD kaart.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
Door de volgende urls toe te voegen aan de blacklist wordt YouTube reclames geblokkeerd maar had gehoopt dat het standaard gebeurde of door iets simpels aan te passen.
r4---sn-vgqs7nez.googlevideo.com
r4.sn-vgqs7nez.googlevideo.com
www.youtube-nocookie.com
youtube-ui.l.google.com
i1.ytimg.com
r17---sn-vgqsenes.googlevideo.com
r2---sn-vgqs7n7k.googlevideo.com
clients6.google.com
r1---sn-vgqsen7z.googlevideo.com
r1.sn-vgqsen7z.googlevideo.com
r20---sn-vgqs7ne7.googlevideo.com
r20.sn-vgqs7ne7.googlevideo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:33
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 20:56:
[...]

ja ik zoek een accu oplossing, omdat ik de Rpi juist in situaties gebruik waar opladen niet altijd voorhanden is.
of dat hij dingen moet gaan doen wanneer de stroom weg is.

15 seconden is weinig .. of je moet alles goed timen, maar ligt er vooral aan wat je gaat doen ermee.
maar goed je kan ook een 1 + 2 stappen doen, bv accupack opladen (druppel lading) .. wanneer de stroom wegvalt je "truckje" de accu pack zorgt voor goeie afsluiting. (de restant tijd) ..
maar niet alles vind het fijn om 24/7 op de lader te liggen ..

ik wil eigenlijk 3 opties hebben
1) ups (netjes afsluiten)
2) ups + doordraaien van de rpi totdat stroom te laag word.. (liefst LANG en met extrne meuk)
3) portable ups/accu unit .. (optie 2 dus eigenlijk maar portable)
Deze opties zitten toch in het UPS device wat ik eerder linkte (alesandro_46 in "Raspberry Pi - deel 2")? Onderaan bij prices staat dat je een lithium-ion batterij toe kan voegen, mogelijk dat je daar je eigen batterij voor kan gebruiken.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

alesandro_46 schreef op maandag 26 september 2016 @ 09:46:
[...]

Deze opties zitten toch in het UPS device wat ik eerder linkte (alesandro_46 in "Raspberry Pi - deel 2")? Onderaan bij prices staat dat je een lithium-ion batterij toe kan voegen, mogelijk dat je daar je eigen batterij voor kan gebruiken.
volgens mij wel ja

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42
Ik zit met het volgende problem; RPi 2 met 32Gb microSD kaartje. Oa Kodi en Domoticz draaien.
Het viel me op dat de logging in Domoticz en de database in Kodi (bijv welke series gekeken zijn) elke keer weer gereset worden bij een reboot naar een versie die tot 30 aug opgeslagen is (ik was die week niet thuis).
Als ik nu via FTP een file op de SD-kaart zet, dan verdwijnt deze weer als ik reboot. Al met al lijkt het erop dat bij een reboot de SD-kaart weer naar z'n staat van 30 aug gaat... Iemand een idee waar dit mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qpad
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-06 16:28
Zoals eerder aangegeven kan naast Pi-hole ook DNSCrypt geinstalleerd worden.
Heb afgelopen weekend daartoe de volgende handelingen uitgevoerd:

https://github.com/pi-hole/pi-hole/wiki/DNSCrypt

Voor de dns-crypt resolver ns0.dnscrypt.is (DNSSEC enabled, non-logging, uncensored) gekozen.

Info DNS server:

https://dnscrypt.is/

Meer info over DNSCrypt:

https://dnscrypt.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 02:10

B2

wa' seggie?

mbenjamins schreef op zondag 25 september 2016 @ 16:43:
[...]

Door de volgende urls toe te voegen aan de blacklist wordt YouTube reclames geblokkeerd maar had gehoopt dat het standaard gebeurde of door iets simpels aan te passen.
r4---sn-vgqs7nez.googlevideo.com
r4.sn-vgqs7nez.googlevideo.com
www.youtube-nocookie.com
youtube-ui.l.google.com
i1.ytimg.com
r17---sn-vgqsenes.googlevideo.com
r2---sn-vgqs7n7k.googlevideo.com
clients6.google.com
r1---sn-vgqsen7z.googlevideo.com
r1.sn-vgqsen7z.googlevideo.com
r20---sn-vgqs7ne7.googlevideo.com
r20.sn-vgqs7ne7.googlevideo.com
Vandaag ook pi-hole geprobeerd, maar er wordt naar mijn mening nog te veel doorgelaten. Bijvoorbeeld Telegraaf.nl staat nog vol met advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:04:

Vandaag uitgevoerd en het werkt nu allemaal netjes zonder SD kaart :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qpad
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-06 16:28
B2 schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:27:
[...]

Vandaag ook pi-hole geprobeerd, maar er wordt naar mijn mening nog te veel doorgelaten. Bijvoorbeeld Telegraaf.nl staat nog vol met advertenties.
Kopieer de tekst van (medetweaker) SmiGueL die het volgende heeft uitgevoerd:

Na het toevoegen van:
groupdeal.nl en bva-auctions.com
Lijken de ads op de telegraaf grotendeels weg te zijn. (wat er blijft staan is gewoon van de site zelf... telegraaf.nl blokkeren is niet zo praktisch als je de artikelen wel wilt lezen. ;))

Ik dacht dat Pi-Hole dan ook de volgende domeinen automagisch meeneemt, maar voeg anders de volgende ook even toe: www.groupdeal.nl www.bva-auctions.com images.bva-auctions.com
Een restart van je netwerkkaart (of PC..) en/of ipconfig /flushdns en/of CTRL-F5 kan nodig zijn om het verschil te zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Qpad op 26-09-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 13:46
Even een klein vraagje; ik gebruik momenteel thuis een Raspberry PI 2 voor Retropie met Kodi, nu werkt dit super op mijn TV en stereo maar zou zo'n setup ook te maken zijn in een mobiele variant (voor op vakantie in de tent zeg maar)?

Wat zou een goed scherm zijn voor retro games en een filmpje?
Wat zou ik nodig hebben aan batterij?(is dat sowieso mogelijk)
Wat voor case zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?
En als ik een (touch)scherm aangesloten heb, kan ik dan eventueel ook nog steeds met een gewone HDMI kabel naar de TV?

Ik heb zelf al de nodige research gedaan maar met name bij de schermpjes raak ik de draad een beetje kwijt, zeker omdat het om een mobiele toepassing gaat... Mochten jullie goede tips hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Niet wat je in een Raspberry Pi topic wilt horen, maar zou je daarvoor niet gewoon een tablet meenemen? Kodi staat gewoon in de playstore en retro emulators zijn er vast ook wel voor android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:50

arie_papa

Running on Ubuntu

Grr, soms word ik lichtelijk getikt van Linux/Raspbian.

Gisteren de laatste stable gedownload: 2016-05-27-raspbian-jessie.img
Vandaag geïnstalleerd en meteen het ip adres (DHCP) verandert naar een static door dit in de /etc/network/interfaces aan te passen
code:
1
2
3
4
iface eth0 inet static
address 10.78.254.4
netmask 255.255.255.0
gateway 10.78.254.1

Reboot en het ding blijft doodleuk op .202 (DHCP) hangen.
Wat zit er nu weer tussen.

Ik werk al heel wat jaartjes met Ubuntu / Debian als gebruiker en het interfaces trucje heeft tot nu toe altijd vlekkeloos gewerkt.
MdO82 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:27:
[...]

Met Jessie hebben ze een aanpassing gedaan.
Als ik het goed heb moet je nu niet de file /etc/network/interfaces aanpassen, maar /etc/dhcpcd.conf.
Merci, dat was de oplossing. Ik ben voor optie 3 gegaan (en dat was tevens jou oplossing ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door arie_papa op 27-09-2016 19:38 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
arie_papa schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:24:

Vandaag geïnstalleerd en meteen het ip adres (DHCP) verandert naar een static door dit in de /etc/network/interfaces aan te passen
code:
1
2
3
4
iface eth0 inet static
address 10.78.254.4
netmask 255.255.255.0
gateway 10.78.254.1

Ik werk al heel wat jaartjes met Ubuntu / Debian als gebruiker en het interfaces trucje heeft tot nu toe altijd vlekkeloos gewerkt.
Met Jessie hebben ze een aanpassing gedaan.
Als ik het goed heb moet je nu niet de file /etc/network/interfaces aanpassen, maar /etc/dhcpcd.conf.

[ Voor 6% gewijzigd door MdO82 op 27-09-2016 19:28 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
arie_papa schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:24:

code:
1
2
3
4
iface eth0 inet static
address 10.78.254.4
netmask 255.255.255.0
gateway 10.78.254.1

[...]

Merci, dat was de oplossing. Ik ben voor optie 3 gegaan (en dat was tevens jou oplossing ;) )
Volgens mij kan je ook gewoon 'auto eth0' bovenaan die lijst zetten. Dat werkt bij mij nog steeds gewoon met de nieuwste raspbian Jessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:50

arie_papa

Running on Ubuntu

GekkePrutser schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 20:27:
[...]

Volgens mij kan je ook gewoon 'auto eth0' bovenaan die lijst zetten. Dat werkt bij mij nog steeds gewoon met de nieuwste raspbian Jessie.
Zou volgens mij inderdaad moeten werken, maar waarschijnlijk heb je dan een dubbel ip, aldus mijn link. Maar ik heb de wijziging nu in dhcpcd.conf gezet en dat werkt ook gewoon prima.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
arie_papa schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:09:
[...]
Zou volgens mij inderdaad moeten werken, maar waarschijnlijk heb je dan een dubbel ip, aldus mijn link. Maar ik heb de wijziging nu in dhcpcd.conf gezet en dat werkt ook gewoon prima.
Aha, ja *dat* had ik wel gemerkt sinds Jessie ja. Vond ik ook al vreemd (maar hij pakt het static IP als default route dus het maakte me niet zoveel uit)

Ik heb het liever in /etc/network/interfaces omdat dat nog steeds de 'juiste' manier is volgens het debian stramien dus werkt het hetzelfde op alle pi's en servers die ik heb. Maar dit kan ook inderdaad.

Ik ben wel benieuwd waar die dhcpd wijziging in zit, ik denk dat dit in de verandering naar systemd zit. Met debian Jessie op x86/64 heb ik dit probleem niet opgemerkt dus ik heb het vermoeden dat de beheerders van raspbian iets verkeerd aangepast hebben.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:37
Aangezien dit zo'n beetje het enige actieve topic is waarin mensen zitten die Pi-Hole draaien, en dit hier tevens geregeld besproken wordt:

Ik draai sinds kort ook een DNS server (op een Synology O-)) i.c.m. de Pi-Hole blocklijsten, maar dus zonder webinterface/blocklog.
Dit werkt super! Maar ik loop al enkele keren tegen het probleem aan dat een app, in dit gevel het zoeken in de Google Maps app (Android), niet werkt, omdat de blocklijst schijnbaar wat te strak staan afgesteld.

Wat is, naar jullie ervaring, een goede manier om dan te achterhalen wat de te whitelisten domeinen zijn? En/of zijn er ergens custom whitelisten te vinden, waardoor we we elkaar heel wat zoekwerk kunnnen besparen? :P

Ik heb zelf inmiddels al een handvol websites aan de whitelist toegevoegd zodat sites als Outlook.com/Dumpert comments/Facebook app (We zijn met meer mensen thuis :+) weer fatsoenlijk werken.
Zo zijn er vast veel meer sites waar je langzamerhand tegenaan loopt. Elkaar de moeite van het opzoeken besparen door deze snel te kunnen zoeken lijkt me wel handig. :Y)

Edit:
Gevonden na wat google domeinen whitelisten. Alsnog een prutswerk dus indien er belang is bij een whitelist topic / er whitelist lijsten bekend zijn dan houd ik me aanbevolen. :P

[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 29-09-2016 01:43 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-10 02:10

B2

wa' seggie?

SmiGueL schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:11:
Aangezien dit zo'n beetje het enige actieve topic is waarin mensen zitten die Pi-Hole draaien, en dit hier tevens geregeld besproken wordt:

Ik draai sinds kort ook een DNS server (op een Synology O-)) i.c.m. de Pi-Hole blocklijsten, maar dus zonder webinterface/blocklog.
Dit werkt super! Maar ik loop al enkele keren tegen het probleem aan dat een app, in dit gevel het zoeken in de Google Maps app (Android), niet werkt, omdat de blocklijst schijnbaar wat te strak staan afgesteld.

Wat is, naar jullie ervaring, een goede manier om dan te achterhalen wat de te whitelisten domeinen zijn? En/of zijn er ergens custom whitelisten te vinden, waardoor we we elkaar heel wat zoekwerk kunnnen besparen? :P

Ik heb zelf inmiddels al een handvol websites aan de whitelist toegevoegd zodat sites als Outlook.com/Dumpert comments/Facebook app (We zijn met meer mensen thuis :+) weer fatsoenlijk werken.
Zo zijn er vast veel meer sites waar je langzamerhand tegenaan loopt. Elkaar de moeite van het opzoeken besparen door deze snel te kunnen zoeken lijkt me wel handig. :Y)

Edit:
Gevonden na wat google domeinen whitelisten. Alsnog een prutswerk dus indien er belang is bij een whitelist topic / er whitelist lijsten bekend zijn dan houd ik me aanbevolen. :P
Ik heb deze week ook even een pi-hole gedraaid, maar liep er juist tegenaan dat voor een heleboel Nederlandse sites de advertenties nog gewoon getoond werden en ik een zooi meldingen kreeg bij SSL verbindingen. Voor mij zelf niet zo erg, maar ik kan de ergernissen hier in huis al horen...

Wellicht is het leuk en handig om whitelisten/blacklisten bij te houden?

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Nieuw!Strange, problemen met jpg afb. weer te geven...

Afbeeldingslocatie: https://www.raspberrypi.org/wp-content/uploads/2016/09/splash.jpg
test

[ Voor 12% gewijzigd door PE4000 op 29-09-2016 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
PE4000 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:20:

Strange, problemen met jpg afb. weer te geven...
??

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PE4000 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:20:
Strange, problemen met jpg afb. weer te geven...
offtopic:
Waar loop je vast? Er zijn een handjevol hosters die iets raars doen (https -> http redirect), zie bijv. https mixed content warning Mocht de hoster inderdaad niet goed werken met de img-parser, meld dat daar dan even als je wil ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Raven schreef op donderdag 29 september 2016 @ 18:00:
[...]

offtopic:
Waar loop je vast? Er zijn een handjevol hosters die iets raars doen (https -> http redirect), zie bijv. https mixed content warning Mocht de hoster inderdaad niet goed werken met de img-parser, meld dat daar dan even als je wil ;)
Ja klopt, heb net een test om een afbeelding te plaatsen gedaan, zag wel iets van een error.
Ik zal daar een melding van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:39
Heb m'n domoticz overgezet van een Pi2 naar een Pi3 en wat me nu opvalt is dat de 3 véél warmer wordt.
Zit eigenlijk constant boven de 50 graden en uitschieters naar 52.5/53 graden zijn er vaak.
Is dit niet veel te warm?
De Pi2 was gewoon 10 graden koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Geen ervaring met de 2. Mij Pi3 staat in de meterkast met router, modem, NAS, zit in de originele behuizing en heeft een koellichaam op de chip. Temperaturen zitten onder lage belasting op ~55ºC, onder belasting loopt het naar zo'n 60ºC op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:09
ComTech schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:44:
Heb m'n domoticz overgezet van een Pi2 naar een Pi3 en wat me nu opvalt is dat de 3 véél warmer wordt.
Zit eigenlijk constant boven de 50 graden en uitschieters naar 52.5/53 graden zijn er vaak.
Is dit niet veel te warm?
De Pi2 was gewoon 10 graden koeler.
De RPi3 wordt inderdaad wat warmer dan de 2. Maar hij is dan ook wat sneller.
De cpu throttled volgens mij pas bij 80 graden dus 50-55 graden is echt nog geen probleem.

Ik stop mijn RPi 3's tegenwoordig maar in de FLIRC case. Deze dient gelijk als heat sink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
mkroes schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:15:
[...] Ik stop mijn RPi 3's tegenwoordig maar in de FLIRC case. Deze dient gelijk als heat sink.
Maar daarmee kun je de GPIO niet bereiken, toch? Ook een nadeel is dat je de FLIRC maar 1x dicht kunt doen, omdat je de meegeleverde koelpasta ertussen plakt. Ik zou dan eerder voor van die simpele heatsinks gaan, hoewel ik die nog niet getest heb op koelkwaliteiten.

Pagina: 1 ... 17 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs