Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:17
Room42 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:23:
[...]

Maar daarmee kun je de GPIO niet bereiken, toch? Ook een nadeel is dat je de FLIRC maar 1x dicht kunt doen, omdat je de meegeleverde koelpasta ertussen plakt. Ik zou dan eerder voor van die simpele heatsinks gaan, hoewel ik die nog niet getest heb op koelkwaliteiten.
Er zit een sleuf waardoor je kabels naar de GPIO kunt leiden, dit is wel mogelijk.

Je kunt hem niet al te vaak open en dicht doen nee. Er zit een thermal pad tussen de cpu en de behuizing, deze kan wel een aantal keer van elkaar af, maar dit houd een keer op.

De 'standaard' heatsinks werken ook wel, maar dan moet je wel de behuizing wat open houden zodat de warme lucht wat weg kan.

Bijkomend voordeel van de FLIRC behuizing is, dat hij er gewoon mooi uit ziet.

[ Voor 11% gewijzigd door mkroes op 02-10-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mkroes schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:26:
[...]

Er zit een sleuf waardoor je kabels naar de GPIO kunt leiden, dit is wel mogelijk.
Ah, aan de onderkant. Je hebt gelijk :D
[...]Bijkomend voordeel van de FLIRC behuizing is, dat hij er gewoon mooi uit ziet.
Ja, hij ziet er prachtig uit. Ik heb er zelf ook twee. Maar ik vind hem meer geschikt voor de uitgekristalliseerde projecten, waarbij je niet meer aan de hardware hoeft te komen (je schroeft hem ook dicht). Voor de hobbyprojecten zou ik voor een open case gaan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:17
Room42 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 13:40:
[...]
Ja, hij ziet er prachtig uit. Ik heb er zelf ook twee. Maar ik vind hem meer geschikt voor de uitgekristalliseerde projecten, waarbij je niet meer aan de hardware hoeft te komen (je schroeft hem ook dicht). Voor de hobbyprojecten zou ik voor een open case gaan.
Ik ook uiteindelijk. :) Dat steeds open en dicht schroeven gaat ten kost van de thermal pad.
Voor de hobby projecten gebruik ik de officiele raspberry pi 3 case, compleet schroefloos, echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-10 19:00

WoBBeL

*zwaai*

Niet helemaal zeker of dit het goede Raspberry topic is, maar ik wil mij begeven op het GUI vlak. Ik heb nu 2 raspberry's draaien (1x Kodi en 1x aansturing verlichting/camera) maar ik wil er nu een in de keuken waarop ik boodschappen kan invoeren om maar iets doms te noemen :)

Iemand ervaring en tips in welke hoe ik moet gaan kijken? Ik ben zelf handig in webbased code, dus oplossingen in die hoek zijn altijd +1 :)

[ Voor 19% gewijzigd door WoBBeL op 02-10-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
xost schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:54:
Niet helemaal zeker of dit het goede Raspberry topic is, maar ik wil mij begeven op het GUI vlak. Ik heb nu 2 raspberry's draaien (1x Kodi en 1x aansturing verlichting/camera) maar ik wil er nu een in de keuken waarop ik boodschappen kan invoeren om maar iets doms te noemen :)

Iemand ervaring en tips in welke hoe ik moet gaan kijken? Ik ben zelf handig in webbased code, dus oplossingen in die hoek zijn altijd +1 :)
Dit is nogal een open vraag, zeker als je eigenlijk aangeeft gewoon webbased applicaties te overwegen. Wat wil je dan precies met de Pi doen? Moet dit een webserver worden of een webclient (waar je het scherm aan hangt) of beiden? Raspbian zelf is al een GUI met webbrowser en zo, dus daar heb je je grafische frontend, maar de GUI hangt af van je (web)applicatie. Overigens is zelfs een text based GUI gewoon mogelijk. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-10 19:00

WoBBeL

*zwaai*

Ik weet het, ik ben nu gewend om met Raspbian op een CLI te werken :P maar ik wil straks gewoon kunnen booten naar een applicatie die 'grafisch' is. Of dat nu een webbrowser is of een applicatie die ik zelf heb geschreven is mij om het even. Ik weet alleen niet goed of de performance van HTML in een webbrowser op de RPi3 extreem goed zal zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door WoBBeL op 02-10-2016 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:56
Vandaag de Raspberry pi 3 startpack besteld bij SOS Solutions.
Morgen zou die binnen moeten zijn.

Mijn doel is op dit moment om er een mini servertje/nas van te maken voor in de auto wanneer we op vakantie gaan zodat 2 iPads er series vanaf kunnen draaien.
Iets zegt me dat het ook wel moet gaan lukken met Kodi, maar wellicht moet ik de manier gebruiken welke ook op internet te vinden is.

Daarnaast wil ik kijken om Kodi te gebruiken zodat deze de rest van het jaar op de slaapkamer staat. Maar ook dat is even bekijken. als het bevalt komt er eentje met een schermpje in de keuken als zijnde muziekspeler en boodschappen lijst. Ben benieuwd hoe ver ik ga komen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou nog wel iets maken voor de stroomvoorziening, misschien tussen autovoeding en RPi nog een powerbank (die passthrough charging ondersteund) zetten. Anders zet je het contact van de auto uit en is gelijk de RPi stroomloos. Iets zegt mij dat je in je vakantie dan minstens één keer een corrupte SD-kaart hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dat was idd ook nog een dingetje waar ik naar wilde kijken. Had al iets gevonden wat dan ook meteen de Pi uitschakelt zodra er gedetecteerd wordt de er geen prik meer op staat.
Wellicht (na even checken) mijn Anker powerbank. Is niet heel erg als ik die tijdens de vakantie daar voor misbruik. ;)

Maar idd een goeie. Dan nog een externe schijf eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59

arie_papa

Running on Ubuntu

xost schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 17:53:
Ik weet het, ik ben nu gewend om met Raspbian op een CLI te werken :P maar ik wil straks gewoon kunnen booten naar een applicatie die 'grafisch' is. Of dat nu een webbrowser is of een applicatie die ik zelf heb geschreven is mij om het even. Ik weet alleen niet goed of de performance van HTML in een webbrowser op de RPi3 extreem goed zal zijn.
Ikzelf heb ik RPi3 waar ik Ubuntu Mate opdraai en benader via RDP. Heel veel browse ik er niet mee, maar op zich vind ik het niet tegenvallen. Zwaardere sites waar veel en constant javascript (FB, Twitter e.d.) draaien reageren natuurlijk wat trager, maar dat is logisch.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er mensen die het officiële 7" LCD scherm hebben ? Is het niet heel lastig met 800 x 480 pixels ?

Ik overweeg het scherm te kopen. Maar heb geen zien als ik straks er niks aan heb omdat je in Raspbian toch wel eens een scherm kan krijgen die je kan sluiten door op OK te klikken wat je niet kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:18:
Zijn er mensen die het officiële 7" LCD scherm hebben ? Is het niet heel lastig met 800 x 480 pixels ?

Ik overweeg het scherm te kopen. Maar heb geen zien als ik straks er niks aan heb omdat je in Raspbian toch wel eens een scherm kan krijgen die je kan sluiten door op OK te klikken wat je niet kunt zien.
Huh??? :? Kan dat iets duidelijker? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:18:

Je vraag had inderdaad wel wat duidelijker gekund (lees je bericht, a.u.b., voordat je hem verstuurt), maar volgens mij wil je vragen of er met die resolutie geen knoppen buiten beeld vallen. Dat zou inderdaad naar zijn. Dit heb ik nog niet getest, maar dat kun je zelf testen door die resolutie eens in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 06-10-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room42 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:00:
[...]

Je vraag had inderdaad wel wat duidelijker gekund, maar volgens mij wil je vragen of er met die resolutie geen knoppen buiten beeld vallen. Dat zou inderdaad naar zijn. Dit heb ik nog niet getest, maar dat kun je zelf testen door die resolutie eens in te stellen.
Beetje vreemd gesteld idd. Klopt dat is wat ik wil vragen. Ik heb nu 800x480 ingesteld, en als je bijvoorbeeld settings opent dan zijn er al knoppen buiten beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Op dit moment eens Kodi aan het installeren. Hier ga ik dan daarna upnp op inschakelen. Als het goed is zouden de iPads deze dan moeten vinden middels het netwerk en dan de series kunnen afspelen.

Eigenlijk moet ik iets gaan verzinnen zodat mijn dochtertje niet series van mama kan zien, maar dat is van latere zorg.

Uiteraard nog een UPS oplossing op internet zoeken en volgens mij moet het goed gaan. Ik maak op dit moment gebruik van een Anker USB autoadapter met 4 aansluitingen welke op elke poort volgens mij 1,5A kan leveren. Kan ook hoger zijn, maar die moet de Pi goed van voeding kunnen verzien en de rest van de apparatuur. :P

Het enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is of de ingebouwde Pi3 Wifi ook als AP kan dienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 06-10-2016 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 19:51

Arjan A

Cenosillicafoob

Arunia schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:38:

Het enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is of de ingebouwde Pi3 Wifi ook als AP kan dienen.
https://frillip.com/using...ccess-point-with-hostapd/ ;)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Klein vraagje, ik heb een Pi zero die ik wil gebruiken met raspbian. Dat ding wil ik via wireless aan mijn netwerk hangen. Hoe stel ik vooraf op de sdkaart alvast het wifi netwerk in zodat hij tijdens de eerste boot al meteen connectie maakt via wifi? Aangezien de pi zero maar 1 usb poort heeft wil ik daaraan de dongle hangen. Configureren met een toetsenbord kan dus helaas niet. Voor zover ik weet bied config.txt dit ook niet aan.

Zijn er tools waarmee je je raspbian distro image alvast kan aanpassen zodat alles tijdens de eerste boot al werkt? Een beetje als susestudio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

FiXeR.nl schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:46:
Klein vraagje, ik heb een Pi zero die ik wil gebruiken met raspbian. Dat ding wil ik via wireless aan mijn netwerk hangen. Hoe stel ik vooraf op de sdkaart alvast het wifi netwerk in zodat hij tijdens de eerste boot al meteen connectie maakt via wifi? Aangezien de pi zero maar 1 usb poort heeft wil ik daaraan de dongle hangen. Configureren met een toetsenbord kan dus helaas niet. Voor zover ik weet bied config.txt dit ook niet aan.

Zijn er tools waarmee je je raspbian distro image alvast kan aanpassen zodat alles tijdens de eerste boot al werkt? Een beetje als susestudio.
Als je nog ergens anders een Linux-systeem (of een Pi) hebt draaien, kan je je SD-kaartje via USB gewoon mounten, en dan je aanpassingen doen.

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@FiXeR.nl
Je kan config files gewoon veranderen:
https://davidmaitland.me/...y-pi-zero-headless-setup/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Headless setup was de zoekterm waar ik niet op kwam. (Ik kwam de hele tijd uit bij gimp met mijn zoekterm image editor :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Uiteraard nog een UPS oplossing op internet zoeken en volgens mij moet het goed gaan.
Diy of kant en klaar? Ik heb hier passieve PoE injector kabeltjes liggen waarvan de een aan een diy 19V DC UPS wordt gehangen en aan die aan de kant van de Pi een UBEC die 5V/3A kan leveren.
https://frillip.com/using...ccess-point-with-hostapd/
edit: Die stond er dus al |:( :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.nec-display-s...berryPi/RaspberryPi.xhtml

Munich, 10 October, 2016 – NEC Display Solutions Europe today announced that it will be sharing an open platform modular approach with Raspberry Pi, enabling a seamless integration of Raspberry Pi’s devices with NEC’s displays. NEC’s leading position in offering the widest product range of display solutions matches perfectly with the Raspberry Pi, the organisation responsible for developing the award-winning range of low-cost, high-performance computers.

Originally developed to promote the teaching of basic computer science in schools and developing countries, the original Raspberry Pi delivered good performance at a very low cost. However, the latest Raspberry Pi 3 compute module boasts significant performance and networking capabilities, making it the perfect for NEC’s display.

With a quad-core 1.2GHz processor, the board is no longer just a basic computer for coding but a reliable intelligent device with unlimited possibilities. In addition to the standard Raspberry Pi 3 compute module, NEC will also offer a customised model to meet the specific performance demands of the display industry.

Being an incremental part of NEC’s Open Modular Intelligence (OMI) platform, the Raspberry Pi 3 seamlessly embeds with NEC’s new range of professional P and V Series large format displays. The new displays allow easy access to embedded intelligence smartly connected to Internet of Things (IoT) for digital signage as well as presentation use. The elegant design of the displays is suitable for smooth installations in any environment. There’s also the chance to customise the screens to individual needs, making the displays a reliable solution anywhere and anytime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:48

TommyGun

Stik er maar in!

Ik begrijp het even niet meer...

Ik heb een audioset van Philips, de Fidelio E5, en een TV van hetzelfde merk, te weten de 39PFL4208H.

Nu wil ik mijn RPi3 audio over de E5 laten lopen en het beeld logischerwijs over de TV, maar hoe?

De E5 heeft de volgende channels;

2x HDMI
1x HDMI ARC
Audio (3,5 mm)
Audio Digitaal (S/PDIF)
COAX

En de TV;

Component Video
2x HDMI
1x HDMI ARC
Scart
Audio (3,5 mm)
Audio Digitaal (S/PDIF)

Als ik de 3,5 mm jack gebruik heb ik natuurlijk alleen stereo, dat is niet ideaal. Is de enige andere oplossing om vanuit de RPi HDMI naar de TV te laten lopen (HDMI OUT -> HDMI IN) en vervolgens vanuit de TV een HDMI kabel naar de E5 (met behulp van ARC)? Of kan ik vanuit de RPi ook rechtstreeks naar de E5 (dit in verband met sync issues)?

Alvast bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 20-10-2016 13:13 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Heeft die Fidelio geen HDMI-passthrough?
Ik zou denken dat je de HDMI van de Pi op de versterker aansluit (HDMI-in) en dan via de HDMI-out naar de tv gaat.

Alleen weet ik niet of jouw versterker dat ondersteunt.

[ Voor 0% gewijzigd door Arjan A op 20-10-2016 14:03 . Reden: typos ]

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:48

TommyGun

Stik er maar in!

Arjan A schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:03:
Heeft die Fidelio geen HDMI-passthrough?
Ik zou denken dat je de HDMI van de Pi op de versterker aansluit (HDMI-in) en dan via de HDMI-out naar de tv gaat.

Alleen weet ik niet of jouw versterker dat ondersteunt.
Afgezien van ARC niet denk ik? https://www.download.p4c....2/css7235y_12_dfu_nld.pdf

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ha, net mijn raspberry pi zero binnen gehad. Wat een leuk ding, bijna net zo groot als mijn pink :D. Besteld bij TPH, was binnen 3 dagen binnen.
Dit is inmiddels mijn 3e pi - ik heb een rPi 1 staan voor experimenteren, een rPi 2 die dient als mediacenter / NAS en nu deze erbij.
De zero mag als pihole gaan dienen, gevoed door de usb poort van mijn router :9

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 24-10-2016 16:21 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nat-Water schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:19:
Ha, net mijn raspberry pi zero binnen gehad. Wat een leuk ding, bijna net zo groot als mijn pink :D.
Jouw pink is HUGE! :o :o

Ik heb recent een leuke feature ontdekt: Turning your Raspberry PI Zero into a USB Gadget. Daarmee boot je Zero op de stroom van je USB-poort en als je (op Windows) Bonjour geïnstalleerd hebt staan, kan deze het netwerk van de computer gebruiken!

Mijn 2e RPi0 is onderweg. Mijn eerste was nog een rev. 1.2, dus zonder camera-aansluiting. De nieuwe is rev 1.3.

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 24-10-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:36
Vandaag mijn (eerste) Raspberry Pi 3 binnen gekregen. Het idee gaat zijn om hier Pi-Hole op te laten draaien. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Raspberry Pi 2B v1.2 ondersteund nu ook 64-bit besturingssystemen.
Bron: Okaphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me haast niet dat een Nederlandse webwinkel ineens een nieuwe versie heeft die niemand anders op de wereld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:30:
Lijkt me haast niet dat een Nederlandse webwinkel ineens een nieuwe versie heeft die niemand anders op de wereld heeft.
Kans bestaat dat ze per-ongeluk de verkooppagina al online gezet hebben terwijl ze hem pas oven een paar dagen hadden mogen releasen.
Of het is gewoon bullshit inderdaad. Maar het lijkt me op zich geen onlogisch product. Er zal best vraag zijn naar een bord met de RPi3 SOC maar zonder wifi.

Eigenlijk hadden ze de model 3 de aanduiding "C" moeten geven. A -> geen peripherals, B -> USB+eterhnet, C -> USB+ethernet+2,4GHz radio. Dan had dit de Model 3B kunnen heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het nu ook terug op element 14

https://www.element14.com/community/community/raspberry-pi
De 3 is wel iets sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
De 3 is hoger geklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:34
Flavius schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:40:
Vandaag mijn (eerste) Raspberry Pi 3 binnen gekregen. Het idee gaat zijn om hier Pi-Hole op te laten draaien. Ik ben benieuwd.
en, hoe gaat het? alles niet opeens traag geworden? Pi is niet echt de snelste DNS server..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

andru123 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 04:52:
[...]

en, hoe gaat het? alles niet opeens traag geworden? Pi is niet echt de snelste DNS server..
Pi-hole werkt prima, ik heb het ook geïnstalleerd op mijn Pi. Samen met Kodi en soms is ook nog een VPNclient actief.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 02-11-2016 06:57 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Blijf deze goed vinden en netjes gemaakt (dat het uberhaupt allemaal in een PSP gepropt kan worden....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Laatst online: 00:36
[...]

In verband met tentamens nog niet aan toegekomen. Volgend weekend ga ik eraan werken. Ik laat daarna wel mijn ervaringen weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-10 20:06

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Mijn RPI3 stopte ermee na ruim een jaar continu prima gedraaid te hebben. SD kaartje blijkt corrupt.

Kaartje kun lezen, schrijven, wissen, maar niet formatteren. Ook niet met het speciale SD format prg. Dat denkt dat de write protection op actief staat. Heb er nog wat andere methodes op losgelaten, maar zonder succes.

Ik vraag me af waardoor het stuk gegaan is... Voeding lijkt prima (2,5 A), ik vermoed dat er veel schrijfacties hebben plaatsgevonden. Er draait een SQLite database op, waar iedere 5 minuten een paar waardes in worden gezet en gelezen (PVoutput: progje dat een zonnepaneleninstallatie uitleest en upload naar een server).

Is er een manier om te zien hoe intensief de SD kaart wordt gebruikt? Is uiteraard niet meer mogelijk bij het defecte kaartje, maar misschien wel bij een werkende installatie?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Heb je al een verse image op het kaartje proberen te zetten? Anders is het gewoon slijtage, voor een paar euro heb je een nieuw kaartje. Volgende keer wat vaker een backup maken lijkt me de makkelijkste 'oplossing'. Of die database ergens anders opzetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 02-11-2016 11:41 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:25

Satom

Verzamel ervaringen

[...]

Draait hier een week of twee of mijn tablets en smartphones te voorzien van een AdBlocker en ik merk geen verschil in snelheid :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Marzman schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:39:
Heb je al een verse image op het kaartje proberen te zetten? Anders is het gewoon slijtage, voor een paar euro heb je een nieuw kaartje. Volgende keer wat vaker een backup maken lijkt me de makkelijkste 'oplossing'. Of die database ergens anders opzetten.
Ja image gaat er wel gewoon op, maar RPI start er niet meer mee op. Een ander kaartje met alleen Jessie Lite erop draait prima overigens op deze PI, dus geen hardware-probleem.
Backup heb ik beschikbaar dus kan er zo op.

Ik wil proberen dit te voorkomen, het gaat me ook niet niet om die paar euro, ik wil gewoon niet een systeem dat iedere x maanden op een onhandig moment de geest geeft. Ik wil er wat meer dingen op laten draaien (wellicht Domotica) en dat moet betrouwbaar zijn. De RPI zelf draait stabiel, daarover niets te klagen.

Industriële kaartjes zijn meteen extreem duur (veelvoud van wat de PI kost :( ), maar in principe zou een kaartje dat "wear leveling" heeft, ook prima zijn. Fabrikanten zetten dit niet in de specs. Zo zijn er vermoedens dat sommige Sandisk-kaartjes dit hebben, maar bewijs ervoor vind ik niet.

Ik dacht dat alle kaartjes -behalve de Chinese fake-rommel- dit allang standaard hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:49
Joepla schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:00:
[...]

Ja image gaat er wel gewoon op, maar RPI start er niet meer mee op. Een ander kaartje met alleen Jessie Lite erop draait prima overigens op deze PI, dus geen hardware-probleem.
Backup heb ik beschikbaar dus kan er zo op.

Ik wil proberen dit te voorkomen, het gaat me ook niet niet om die paar euro, ik wil gewoon niet een systeem dat iedere x maanden op een onhandig moment de geest geeft. Ik wil er wat meer dingen op laten draaien (wellicht Domotica) en dat moet betrouwbaar zijn. De RPI zelf draait stabiel, daarover niets te klagen.

Industriële kaartjes zijn meteen extreem duur (veelvoud van wat de PI kost :( ), maar in principe zou een kaartje dat "wear leveling" heeft, ook prima zijn. Fabrikanten zetten dit niet in de specs. Zo zijn er vermoedens dat sommige Sandisk-kaartjes dit hebben, maar bewijs ervoor vind ik niet.

Ik dacht dat alle kaartjes -behalve de Chinese fake-rommel- dit allang standaard hadden...
De schrijfacties zijn, neem ik aan, naar de SQL database? Mogelijk dat je een USB stick erbij kan plaatsen en de database hierheen verplaatsen?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

alesandro_46 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 17:04:
[...]
De schrijfacties zijn, neem ik aan, naar de SQL database? Mogelijk dat je een USB stick erbij kan plaatsen en de database hierheen verplaatsen?
Klopt inderdaad. USB zou wel kunnen, maar ook die hebben niet het eeuwige leven. Ik ben bang dat het probleem alleen verplaatst...
Vandaar dat het handig zou zijn als je op een of andere manier kan zien hoe intensief er naar de SD/USB kaart geschreven wordt. Ik heb dat nog niet gevonden en bestaat mogelijk ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is het dan niet handiger de database in een ramdisk te plaatsen en regelmatig te backuppen naar een offsite backup? Dropbox, om maar wat op te noemen, of met Mutt via email ergens heen sturen.

M.b.t. het achterhalen van activiteit, staat er iets handigs op https://unix.stackexchang...regularly-writing-to-disk ? ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 02-11-2016 18:28 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Raven schreef op woensdag 02 november 2016 @ 18:27:
Is het dan niet handiger de database in een ramdisk te plaatsen en regelmatig te backuppen naar een offsite backup? Dropbox, om maar wat op te noemen, of met Mutt via email ergens heen sturen.
Op zich is een ramdisk niet verkeerd lijkt me. Moet eigenlijk wat meer in Linux duiken, mijn kennis is nog te beperkt om dat even op te zetten. Overigens is de database totaal niet kritisch: er wordt data in opgeslagen die direct of op een later tijdstip wordt teruggelezen en daarna eigenlijk nooit meer nodig is. De ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om dit zo te doen, is ook wel een nette manier vind ik, maar misschien wat overdone voor deze toepassing.
M.b.t. het achterhalen van activiteit, staat er iets handigs op https://unix.stackexchang...regularly-writing-to-disk ? ;)
Hmm... dat zou inderdaad wel eens kunnen zijn wat ik zoek, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-10 21:41
*Noob vraagje*
Zou het mogelijk zijn om via de GPIO een lcd aan te sturen om daar een camera output op te tonen?
Ik ben namelijk al lang aan het denken om een dashcam te bouwen (of eerder: mijn oude dashcam project te hervatten), en zou graag een low-res beeld kunnen laten zien op een schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-10 15:32

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

azziplekkus schreef op zondag 06 november 2016 @ 00:04:
*Noob vraagje*
Zou het mogelijk zijn om via de GPIO een lcd aan te sturen om daar een camera output op te tonen?
Ik ben namelijk al lang aan het denken om een dashcam te bouwen (of eerder: mijn oude dashcam project te hervatten), en zou graag een low-res beeld kunnen laten zien op een schermpje.
Een handiger optie is om gewoon de composite-video of de HDMI output te gebruiken. Composite schermpjes zijn er in allerlei soorten en maten voor een dumpprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-10 21:41
sebastius schreef op zondag 06 november 2016 @ 01:19:
[...]

Een handiger optie is om gewoon de composite-video of de HDMI output te gebruiken. Composite schermpjes zijn er in allerlei soorten en maten voor een dumpprijs.
Maar dan display ik een hele desktop? Of kan ik op die output ook een selectieve videostream zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-10 15:32

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

azziplekkus schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:13:
[...]

Maar dan display ik een hele desktop? Of kan ik op die output ook een selectieve videostream zetten?
Gewoon fullscreen app draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik wil mijn GPIO testen dus ik gebruikte sudo pigpiod. maar ik krijg geen output.
Ik gebruik de rpi 2B met Jessie.

Is er misschien nog een andere manier om de GPIO te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
verbatim schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 17:11:
Ik wil mijn GPIO testen dus ik gebruikte sudo pigpiod. maar ik krijg geen output.
Ik gebruik de rpi 2B met Jessie.

Is er misschien nog een andere manier om de GPIO te testen.
pigpiod is de daemon, die draait op de achtergrond. Daarna start je python(3) en dan connect je via:
Python:
1
2
import pigpio
pi = pigpio.pi()

Hierna kun je de pigpio-functies gebruiken.

Andere GPIO-libraries zijn RPi.GPIO, RPIO en GPIO Zero.
Keuze genoeg! Maar het begint met de handleidingen lezen.

Het coole van pigpio is dat je over het netwerk kunt verbinden naar een andere Pi _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 08-11-2016 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben ook in de wondere wereld van de Pi's gestapt en ben lekker aan het klooien.Niet heel spannend nog met een Pi3 voor RetroPie en een Zero in de meterkast als VPN server.

Enige waar ik echt gek van word met beide Pi's is de toetsenbord indeling en de wifi instellen via commandline
Had dus voor de Zero Raspbian Jessie light gedownload aangezien ik in principe geen GUI nodig had, wil ik wifi via commandline instellen maar dat wil met geen mogelijkheid werken. Ik moest /ect/wpa_supplicant/wpa_supplicant/conf editten maar dat wilde nano niet opslaan (ondanks sudo). Elke oplossing die ik daarvoor online vond had het " | " teken nodig. En toetsenbord lay-out veranderen van en-GB naar en-US weigert dat ding gewoon te doen in (raspi-config) locales :(

Uiteindelijk de gewone Raspbian Jessie gedownload en in Pixel was alles binnen 2min. ingesteld, daarna wat zooi er uitgesloopt en laten booten in CLI.

Is dit herkenbaar voor mensen dat de keyboard lay-out niet te wijzigen is ?

Verder wel leuk speelgoed zo'n Pi :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:42:
[...]

Is dit herkenbaar voor mensen dat de keyboard lay-out niet te wijzigen is ?
Haha ja, dat is wel herkenbaar. Verder nooit echt ingedoken. Ik sluit hem altijd even op een vast netwerk aan en doe verder alles via SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Was ook de bedoeling om via SSH te werken, maar dan is een netwerk verbinding wel handig :+

Er zit overigens al een micro-usb ethernet adapter in de post voor de Zero :)

Ben in staat om ergens een brits toetsenbord op de kop te tikken hiervoor, al genoeg om te vogelen, prutsen en lezen dus zoiets is wel fijn als het gewoon werkt.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mja daarom even configgen via ethernet of TTL. Is vaak makkelijker dan toetsenborden of muizen zoeken.

Wou reageren dat ik nog nooit dat probleem gehad heb, maar kan me ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst een toetsenbord aan een pi gehangen heb

[ Voor 45% gewijzigd door mcDavid op 11-11-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ik heb de settings al een aantal keer aangepast en nooit problemen gehad. wel moet raspi-config natuurlijk als sudo gedraaid worden. Ook moet soms je raspi-config draaien, dan volledig updaten, rebooten en nogmaals raspi-config doen

Als het echt niet wil kun je ook alt-codes gebruiken.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit te kijken naar een Pi3 om voornamelijk RetroPi op te draaien, maar lees hier en daar dat de Pi3 het door het extra rekenvermogen wel wat meer warmte ontwikkelt.

Nu ben ik wel erg gecharmeerd van de officiële case maar ik ben bang dat ie het daarin toch te warm krijgt. Zijn heatsinks voldoende om de cores op acceptabele temperaturen te houden of moet je toch echt kijken naar een case met ventilator als je RetroPi wil draaien?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:52:
Ik zit te kijken naar een Pi3 om voornamelijk RetroPi op te draaien, maar lees hier en daar dat de Pi3 het door het extra rekenvermogen wel wat meer warmte ontwikkelt.

Nu ben ik wel erg gecharmeerd van de officiële case maar ik ben bang dat ie het daarin toch te warm krijgt. Zijn heatsinks voldoende om de cores op acceptabele temperaturen te houden of moet je toch echt kijken naar een case met ventilator als je RetroPi wil draaien?
Ik heb deze case met een Pi3 en met kleine heatsinks is de temperatuur prima te beheersen. Ik geloof tussen de 70 en 80 graden. Maar volgens mij moet het zelfs zonder heatsinks zonder mopperen werken. Misschien dat het de levensduur wat verkort, maar de kans dat je over 5 jaar nog steeds Retrogamed op een Raspberry pi 3 is volgens mij erg klein.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah mooi en wat draai je zoal? Ik wil namelijk ook N64 games emuleren dus de Pi zal toch wel lang op vol vermogen moeten kunnen draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:18
Erasmo schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:14:
Ah mooi en wat draai je zoal? Ik wil namelijk ook N64 games emuleren dus de Pi zal toch wel lang op vol vermogen moeten kunnen draaien...
Op vol vermogen, zou je denken? Die N64 draaide op 97,5 mHz....

Die Raspberry Pi rent rondjes om een N64,

Dit zegt Wikipedia over de Pi1:
The graphical capability of the Raspberry Pi are roughly equivalent to the performance of the Xbox of 2001
En de Pi3 is dus flink sneller, en een xbox1 was al een generatie verder dan de N64.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:14:
Ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk 8 en 16 bits generaties emuleer, maar af en toe ook wel een N64 en PSX spel. Al moet ik zeggen dat ik de performance daarin wel een beetje tegen vind vallen. Hoewel daar mogelijk ook nog wel wat te tweaken valt op spel-niveau.

Binnenkort wil ik eens Recalbox proberen, misschien dat daar standaard wat betere tweaks in zitten. Wat ik er zo van lees is dat het wat minder configureerbaar is. maar wel meer out of the box werkend.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Magic schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:26:
[...]

Ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk 8 en 16 bits generaties emuleer, maar af en toe ook wel een N64 en PSX spel. Al moet ik zeggen dat ik de performance daarin wel een beetje tegen vind vallen. Hoewel daar mogelijk ook nog wel wat te tweaken valt op spel-niveau.

Binnenkort wil ik eens Recalbox proberen, misschien dat daar standaard wat betere tweaks in zitten. Wat ik er zo van lees is dat het wat minder configureerbaar is. maar wel meer out of the box werkend.
Hmm ik wil toch liever ook GC emuleren, een RP is toch net niet krachtig genoeg om Dolphin te draaien. Dan maar een een kleine formfactor computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 10:15
Iemand een idee hoe ik SSH aan de praat krijg dmv het micro sd kaartje?
Ik had Raspbian Wheezy, ben geupgrade naar Jessie, en nu kan ik geen SSH verbinding meer opzetten, Raspberry pi met hdmi aan de tv, geeft het bootscreen, maar daarna geen desktop maar een zwart scherm.
Nu heb ik het micro SD kaartje in mijn pc gestopt, en de EXT partitieuitgelezen, dus ik kan in alle files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door SA007 op 17-11-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-10 21:39
SSH zou standaard aan moeten staan.
Als je met WinSCP bijvoorbeeld verbind met poort 22 ?

Kan je hem wel pingen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
MdO82 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:17:
SSH zou standaard aan moeten staan.
Als je met WinSCP bijvoorbeeld verbind met poort 22 ?

Kan je hem wel pingen ?
Pingen werkt, Verder niets, SCP sessie werkt ook niet.
Alleen poort 443 en 8080 staan open. Normaal stond 22 ook open.
Domoticz en alle andere services die standaard starten werken ook prima. Maar ik ben gewoon totaal buitengesloten. :+

Dus vandaar mijn vraag of ik ook wat settings kan veranderen direct in een config file ipv via een ssh sessie (remote of lokaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
De SSH config files staan in /etc/ssh/ misschien daar eens in grasduinen of je daar SSH aan kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
alesandro_46 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:53:
De SSH config files staan in /etc/ssh/ misschien daar eens in grasduinen of je daar SSH aan kan zetten?
Ben er mee bezig geweest, maar kwam niet verder. Heb backup van wat files gemaakt, en nu een verse install. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben naar een RetroPi build aan het kijken en wil even checken of ik het goed heb. Naast de Pi3 zelf heb ik toch nog het volgende nodig?

- SD kaart
- SD kaart lezer
- Adapter

Even los van HDMI kabels, behuizing en controllers.

Zijn er Nederlandse winkels die dit als set verkopen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:12:
Ik ben naar een RetroPi build aan het kijken en wil even checken of ik het goed heb. Naast de Pi3 zelf heb ik toch nog het volgende nodig?

- SD kaart
- SD kaart lezer
- Adapter

Even los van HDMI kabels, behuizing en controllers.

Zijn er Nederlandse winkels die dit als set verkopen?
https://www.sossolutions....re-retro-console-emulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Volgens mij is dat best een nette prijs. Als je alles los wil kopen, ben je niet eens heel veel goedkoper uit...

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Daar heb ik mijn set met pi3 ook vandaan incl. toetsenbord (niet dat het nodig was, maar het zat er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
SLES: SUSE LINUX ENTERPRISE SERVER
SUSE Linux Enterprise Server (SLES) has been released for Raspberry Pi.

Afbeeldingslocatie: https://www.raspberrypi.org/magpi/wp-content/uploads/2016/11/SUSECon_Raspberry_pi_case-1024x595.png
A version of SUSE Linux Enterprise Server (SLES) has been created for Raspberry Pi.

SUSE is used by the European Space Agency to handle Mission Control and the Leibniz Supercomputing Centre (to control SuperMUC, the fastest supercomputer in Europe). In short, it’s an incredibly serious piece of software. So it’s pretty incredible to see it running on a Raspberry Pi.

In October, SUSE announced that it had optimised SLES for ARM-based 64-bit servers. Shortly afterwards we saw the first version of SLES on a Raspberry Pi.

Unless we’re mistaken, SUSE Linux Enterprise Server is the first fully 64-bit operating system for the Raspberry Pi. Although because the board does not have access to more than 4-GB of RAM, it’s not clear if there’s a real advantage to it being 64-bit. It’s still pretty

It’s still a pretty incredible piece of software. And it’s good to be able to train and practice with it on a Raspberry Pi. Using the same software that mission-critical environments rely on every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-10 14:30
Wat is jullie ervaring met leveringen van de Pi Hut? Ik heb nu 14 werkdagen terug een verzendbevestiging gekregen van mijn RPi3, echter nog altijd niet ontvangen. Ik ben wel iets gewend wat betreft leveringen (China etc.) maar vanuit de UK is dit toch wel vrij lang qua levering en maak ik mij een beetje zorgen.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Raznov schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:38:
Wat is jullie ervaring met leveringen van de Pi Hut? Ik heb nu 14 werkdagen terug een verzendbevestiging gekregen van mijn RPi3, echter nog altijd niet ontvangen. Ik ben wel iets gewend wat betreft leveringen (China etc.) maar vanuit de UK is dit toch wel vrij lang qua levering en maak ik mij een beetje zorgen.
Mijn ervaringen zijn eigenlijk wel goed. Maar omdat het remote is, let ik niet zo op de levertijd. 2 weken is denk ik wel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 09:25

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Wellicht een beetje een Kodi specifieke vraag. Maar wat is een slimme/lightweight manier om YouTube videos, die je hebt gevonden op je PC, makkelijk te kunnen kijken op Kodi? Ik zat zelf te denken aan een oplossing met een bookmarking service als Pocket, die je dan zou kunnen openen. Daar kon ik echter niks voor vinden. Iemand anders een goed idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

apNia schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:59:
Wellicht een beetje een Kodi specifieke vraag. Maar wat is een slimme/lightweight manier om YouTube videos, die je hebt gevonden op je PC, makkelijk te kunnen kijken op Kodi? Ik zat zelf te denken aan een oplossing met een bookmarking service als Pocket, die je dan zou kunnen openen. Daar kon ik echter niks voor vinden. Iemand anders een goed idee?
Ik heb zelf de addon "Play to kodi" dan heb je gewoon een extra knop en als er een Youtube video openstaat in je browser kun je die afspelen of als volgende in de que gooien.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 16-11-2016 14:07 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 09:25

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Marzman schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:04:
[...]

Ik heb zelf de addon "Play to kodi" dan heb je gewoon een extra knop en als er een Youtube video openstaat in je browser kun je die afspelen of als volgende in de que gooien.
Ahhhhh dat is geweldig, precies wat ik zocht! Thank you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riessie85
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-10 22:31
Sinds vandaag ben ik ook in het bezit van een RPi. Heb een RPi3 aangeschaft in combinatie Domoticz. Wilde deze apart laten draaien om mijn nas een beetje te ontzien, maar toen kwam ik Rasplex tegen. Die heb ik nu geinstalleerd en ik moet zeggen dat werkt erg goed zeg! Had ik veel eerder moeten doen. Mijn Popcornhour is veel trager, loopt vast en kan veel dingen niet meer afspelen.

Denk dat ik er nog maar één aanschaf voor Domoticz :P

Had nog wel iets geks met het aansluiten. Ik had een pakket besteld incl behuizing, sd kaartje en adapter dus alles gewoon aangesloten. Sluit ik de adapter aan knalt mijn aardlekschakelaar eruit :? Zag later dat de adapter Output: 5V DC2500ma heeft. Heb een andere adapter geprobeerd en deze heeft als output 5V 2.0A en die werkt wel. Hopelijk heeft de Rasberry er verder niets aan overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Riessie85 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 17:00:
Sinds vandaag ben ik ook in het bezit van een RPi. Heb een RPi3 aangeschaft in combinatie Domoticz. Wilde deze apart laten draaien om mijn nas een beetje te ontzien, maar toen kwam ik Rasplex tegen. Die heb ik nu geinstalleerd en ik moet zeggen dat werkt erg goed zeg! Had ik veel eerder moeten doen. Mijn Popcornhour is veel trager, loopt vast en kan veel dingen niet meer afspelen.

Denk dat ik er nog maar één aanschaf voor Domoticz :P

Had nog wel iets geks met het aansluiten. Ik had een pakket besteld incl behuizing, sd kaartje en adapter dus alles gewoon aangesloten. Sluit ik de adapter aan knalt mijn aardlekschakelaar eruit :? Zag later dat de adapter Output: 5V DC2500ma heeft. Heb een andere adapter geprobeerd en deze heeft als output 5V 2.0A en die werkt wel. Hopelijk heeft de Rasberry er verder niets aan overgehouden.
Klinkt als een slechte adapter, het 2 of 2.5A heeft er voor de rest niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 18:21
Vandaag een oude Pi model B eens afgestoft en ingezet als Pi-Hole.

Werkt prima, alleen... als ik nu een nslookup doe, krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
Default Server:  0000mps.webpreview.dsl.net
Address:  192.168.1.9

Het IP adres komt overeen met mijn Pi, echter vond ik de URL bij de default server raar.
Als ik op Google zoek naar de URL krijg ik toch wat minder positieve resultaten.
https://www.google.nl/web...000mps.webpreview.dsl.net
&
https://www.google.com/tr...00mps.webpreview.dsl.net/

Ook als ik met mijn browser naar de URL ga waarschuwt Google mij voor de website.

Hebben jullie, mede Pi-Hole gebruikers, dit ook?

[ Voor 8% gewijzigd door Bart0n op 18-11-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik kan het nu niet doen (ben op het werk) maar ik denk dat er wat addware op je pc staat.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dit is denk ik niet raspberry gerelateerd. Ik zou even een nieuw topic openen om dit topic schoon te houden.

Maar test vooral ook vanaf andere apparaten en check wat een nslookup naar het IP-adres zelf doet. En draai een malwarescan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 18:21
Krijg het ook op een vers geïnstalleerde PC. Wanneer ik in mijn pfSense de DNS server in de DHCP scope weer aanpas naar iets anders is het ook weer weg, komt dus echt van de Pi-Hole.

Maar ik zal even een nieuw topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Bart0n schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 19:52:
Vandaag een oude Pi model B eens afgestoft en ingezet als Pi-Hole.

Werkt prima, alleen... als ik nu een nslookup doe, krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
Default Server:  0000mps.webpreview.dsl.net
Address:  192.168.1.9

Het IP adres komt overeen met mijn Pi, echter vond ik de URL bij de default server raar.
Als ik op Google zoek naar de URL krijg ik toch wat minder positieve resultaten.
https://www.google.nl/web...000mps.webpreview.dsl.net
&
https://www.google.com/tr...00mps.webpreview.dsl.net/

Ook als ik met mijn browser naar de URL ga waarschuwt Google mij voor de website.

Hebben jullie, mede Pi-Hole gebruikers, dit ook?
Lees dit topic op reddit eens door, denk dat jij er wel wat aan hebt. https://www.reddit.com/r/...is_my_pihole_compromised/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb zelf al een beetje zitten googlen, maar ik vind geen duidelijk antwoord. Weet iemand in hoeverre het mogelijk is om ziggo tv-zenders via internet op een raspberry pi3 te bekijken?

Ik gebruik op dit moment op de bovenverdieping (geen coax-aansluiting) een chromecast icm de horizon go app om tv te kijken. Dit werkt goed, echter moet je alvorens tv te kunnen kijken wel aldoor de hele procedure doorlopen van app starten, zender kiezen, zender begint te laden, op chromecast-knopje drukken, wachten tot verbinding met chromecast is verbonden en gebufferd etc. Ik was benieuwd of dit met een raspberry pi sneller (in minder stappen) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Palomar schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:12:
Heb zelf al een beetje zitten googlen, maar ik vind geen duidelijk antwoord. Weet iemand in hoeverre het mogelijk is om ziggo tv-zenders via internet op een raspberry pi3 te bekijken?

Ik gebruik op dit moment op de bovenverdieping (geen coax-aansluiting) een chromecast icm de horizon go app om tv te kijken. Dit werkt goed, echter moet je alvorens tv te kunnen kijken wel aldoor de hele procedure doorlopen van app starten, zender kiezen, zender begint te laden, op chromecast-knopje drukken, wachten tot verbinding met chromecast is verbonden en gebufferd etc. Ik was benieuwd of dit met een raspberry pi sneller (in minder stappen) kan.
Booten naar desktop en dan met de browser naar ziggogo.tv.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draait hier iemand zijn 3B in een case met fan? Ben hier naar aan het kijken, maar als ik die kleine fans zie word ik een beetje bang voor het geluid dat die kleine fan gaat opleveren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2016 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:35:
Draait hier iemand zijn 3B in een case met fan? Ben hier naar aan het kijken, maar als ik die kleine fans zie word ik een beetje bang voor het geluid dat die kleine fan gaat opleveren.
Deze meneer heeft verschillende soorten cooling getest en vergeleken: YouTube: Raspberry Pi 3: CPU Temperature Tests & Heatsink

Hij praat soms wel een beetje langzaam, dus ik speel z'n video's af op 1.25x of 1.5x speed. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 20-11-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
stuffer schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:30:
[...]

Booten naar desktop en dan met de browser naar ziggogo.tv.
Ok thanks, ik was in de veronderstelling dat silverlight niet werkt onder Linux (op m'n Windows desktop werkt horizon alleen via IE), dus zal het eens proberen. Maar los daarvan vind ik via de webbrowser nog wel een beetje houtje touwtje. Hoopte eigenlijk via kodi oid een plugin oid. Heb het idee dat het gewoon niet kan, omdat ik er met Google ook niks over kan vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 20-11-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Palomar schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:53:
[...]

Ok thanks, ik was in de veronderstelling dat silverlight niet werkt onder Linux (op m'n Windows desktop werkt horizon alleen via IE), dus zal het eens proberen. Maar los daarvan vind ik via de webbrowser nog wel een beetje houtje touwtje. Hoopte eigenlijk via kodi oid een plugin oid. Heb het idee dat het gewoon niet kan, omdat ik er met Google ook niks over kan vinden.
Het werkt ook niet..net getest.raspbian met chromium browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dacuuu schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:04:
[...]

Aha ok, vermoede ik al ;) al schijnt ziggo go binnenkort wel over te gaan op html5 ipv silverlight, dus dat biedt wel nieuwe mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Silverlight heeft (had?) een redelijk prima open-source linux/mono port, genaamd moonlight. Enige ellende is dat al die contentproviders juist silverlight gebruikten voor de DRM, wat uiteraard niet in de open-source versie geïmplementeerd is. Dus ja, die test had je je eigenlijk kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Dacuuu schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:04:
[...]

Ja ik zie het ook. Dacht dat ze al op html 5 zaten met de webinterface maar blijkbaar niet. Krijg op Android ook de melding dat je nog silverlight nodig hebt.....

Beetje jammer...anders had je hem op je pi kunnen draaien. Weet wel dat ik het eens met Mozilla onder ubuntu werkend had maar de kwaliteit was om te huilen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
Is dit ook de plek voor accessoires?
Zo ja wie weet er goede wall-mountable cases voor de pi3 te vinden?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 10:42
S0epkip schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:26:
Is dit ook de plek voor accessoires?
Zo ja wie weet er goede wall-mountable cases voor de pi3 te vinden?
Misschien zoiets? https://www.kiwi-electron.../raspberry-pi-vesa-mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
Heb ik gezien, maar, nee, die kun je helaas niet zo makkelijk op en afdoen. Ik bedoel meer als modem/router...je kent ze wel, die sluifjes achterop. Maar thanks voor de link!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
S0epkip schreef op maandag 21 november 2016 @ 07:21:
[...]

Heb ik gezien, maar, nee, die kun je helaas niet zo makkelijk op en afdoen. Ik bedoel meer als modem/router...je kent ze wel, die sluifjes achterop. Maar thanks voor de link!
Bij SOSsolutions hebben ze een behuizing met deze 'keyholes'. Op het filmpje, vanaf 8 seconden te zien vanaf de binnenkant.
Palomar schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:12:

Weet niet of je intussen Android op een Raspberry Pi kan installeren? Op een Banana Pi gaat dat wel (zie website van fabrikant). Hierop kan je vervolgens de app installeren... Weet alleen niet of de kosten opwegen tegen de mogelijke(?) snelheidswinst.

[ Voor 52% gewijzigd door alesandro_46 op 21-11-2016 11:05 . Reden: Quote toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 18 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs