Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Nieuwe Touchscreen display behuizing voor de 7" display.
Voor de Pi B+, 2B en 3B.

Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/102035_2_large.jpg
Touchscreen Display behuizing en Pi behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-10 12:53
zijn vragen over Retropie toegestaan en emulators?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:58

page404

Website says no

Heeft er iemand ervaring met de RPi3 als VPN server? Is die snel genoeg om voor "normaal" internet te gebruiken? Ook vanaf buitenshuis (ik heb 100/100)? Ik wil VPN gecombineerd gebruiken als beveiliging op mijn verbinding en toegang tot mijn thuisnetwerk.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Heeft iemand de nieuwe camera al geprobeerd? De oude was zeer goed van kwaliteit dus ik heb goede hoop voor de nieuwe. De resolutie is niet zo heel veel beter (5mpx -> 8mpx zal niet zo heel veel uitmaken denk ik) maar ik hoop op wat meer scherpte in de hoeken en een wat betere beelden bij slecht licht.

Ik heb er een besteld en die is al binnen maar hij ligt in Nederland en ik ben daar voorlopig niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 04-05-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

msabbaghian schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 19:56:
Ik heb RetroPie op mijn SD gezet en gedraait en dat ging prima, alleen wou ik het nu formateren (met de aanbevolen SDFormatter) om dualboot wil proberen. Alleen herkent mijn laptop de SD-kaartje niet meer.. Iemand een suggestie? De pi herkent hem nog wel prima overigens.. Ik dacht zelf dat het met de bestandsysteem te maken heeft, maar zie er niks over op het internet.

Iemand hier bekend mee? En is het misschien mogelijk om via ssh de sd kaart te formateren en noobs instaleren?

Voor het geval iemand het zich af vraagd: via ssh "sudo raspi-config" uitvoeren en dan "Expand filesystem" daarna werd hij bij mij weer in windows herkend.
Wat ik meestal doe als mijn SD kaartjes niet meewerken, is hem in mijn Fotocamera een Low Level Format geven.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

GekkePrutser schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:49:
Heeft iemand de nieuwe camera al geprobeerd? De oude was zeer goed van kwaliteit dus ik heb goede hoop voor de nieuwe. De resolutie is niet zo heel veel beter (5mpx -> 8mpx zal niet zo heel veel uitmaken denk ik) maar ik hoop op wat meer scherpte in de hoeken en een wat betere beelden bij slecht licht.

Ik heb er een besteld en die is al binnen maar hij ligt in Nederland en ik ben daar voorlopig niet :)
ik heb helaas nog geen voldoende goede use case gevonden om het geld ervoor te verantwoorden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34
page404 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:48:
Heeft er iemand ervaring met de RPi3 als VPN server? Is die snel genoeg om voor "normaal" internet te gebruiken? Ook vanaf buitenshuis (ik heb 100/100)? Ik wil VPN gecombineerd gebruiken als beveiliging op mijn verbinding en toegang tot mijn thuisnetwerk.
Ik heb deze getest met OpenVPN op een 12 - 120 Ziggo verbinding. Hier wordt de de up en download gelijk aan de upload minus wat ovehead ~ 11,3MBit (PI 3). Met een Pi B eerste versie kom ik op 8MBit, Wat ik in mijn situatie beter vindt, omdat ik dan wat nog wat upload over heb. (ik wil mijn vader die in het buitenland woont af en toe uitzending gemist laten kijken via mijn verbinding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Reloader schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:46:
zijn vragen over Retropie toegestaan en emulators?
Ja hoor, alleen niet over het verkrijgen van minder legale ROMs. Retropie en de daarin opgenomen emulators bevatten geen copyrighted ROMs en zijn daarom gewoon legaal te gebruiken.
Please note: No copyrighted games are included with RetroPie

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

wortelsoft schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:14:
[...]

Ik heb deze getest met OpenVPN op een 12 - 120 Ziggo verbinding. Hier wordt de de up en download gelijk aan de upload minus wat ovehead ~ 11,3MBit (PI 3). Met een Pi B eerste versie kom ik op 8MBit, Wat ik in mijn situatie beter vindt, omdat ik dan wat nog wat upload over heb. (ik wil mijn vader die in het buitenland woont af en toe uitzending gemist laten kijken via mijn verbinding)
Perfect, je noemt ook wel de toepassingen waar ik naar zoek (tv app buitenshuis kunnen gebruiken, en lokale testservertjes benaderen zonder dat ik ze naar buiten hoef te exposen).
Ik ga nog wel even kijken of het OpenVPN of een ander soort VPN wordt. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
page404 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:03:
[...]
ik heb helaas nog geen voldoende goede use case gevonden om het geld ervoor te verantwoorden :P
Nou een IP cam met die resolutie kost een stuk meer, zelfs als je de kosten van de pi meetelt. En als je er toch al eentje hebt hangen, zoals ik, dan is het echt super goedkoop.

De Pi doet ook uitstekende H.264 streaming met hardwarecompressie.

Alleen in het donker is hij niet geweldig, hij kijkt bij mij uit op de straat en de foto's zijn wel prima omdat je een hele lange belichtingstijd kan gebruiken, maar met video zie ik alleen de straatverlichting zelf :)

Ik heb er nog wat andere leukigheden aan gehangen, zoals een lichtmeter om automatisch de camera gain omhoog te gooien 's nachts, een temperatuur/vochtmeter, een SDR en een Klik-aan-klik-uit zendertje. Dat is wel erg leuk van de pi, je kan er zo veel mee. Met een out-of-the-box IP cam kan je verder niks.

[ Voor 40% gewijzigd door GekkePrutser op 04-05-2016 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:34
page404 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:20:
[...]

Perfect, je noemt ook wel de toepassingen waar ik naar zoek (tv app buitenshuis kunnen gebruiken, en lokale testservertjes benaderen zonder dat ik ze naar buiten hoef te exposen).
Ik ga nog wel even kijken of het OpenVPN of een ander soort VPN wordt. Thanks!
Voor openvpn is dit de tutorial die ik gebruikt heb, op een paar puntjes (lees de comments voor hints) werkt deze met recente software:

https://nxfifteen.me.uk/2...i-powered-openvpn-server/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-10 12:53
JanPedaal schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:16:
[...]

Ja hoor, alleen niet over het verkrijgen van minder legale ROMs. Retropie en de daarin opgenomen emulators bevatten geen copyrighted ROMs en zijn daarom gewoon legaal te gebruiken.

[...]
bij mij werkt geen enkele rom voor de GBA, en ik snap niet hoe t zit met het bios.. mag het dan ook nog of komen we dan in een grijs gebied haha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kan iemand mij een goede sensor aanraden om luchtkwaliteit mee te meten: bijvoorbeeld CO2, O2, luchtvochtigheid etc. Ik kan wel een aantal sensoren vinden, maar ben benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben. Bij voorkeur natuurlijk een die goedkoop is en makkelijk uit te lezen is (Python wrapper is een pré).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-10 16:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

GekkePrutser schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:21:
[...]

Nou een IP cam met die resolutie kost een stuk meer, zelfs als je de kosten van de pi meetelt. En als je er toch al eentje hebt hangen, zoals ik, dan is het echt super goedkoop.

De Pi doet ook uitstekende H.264 streaming met hardwarecompressie.
Welke camera package gebruik je? Motion? Heb zelf geen hoge resolutie met de oude camera kunnen halen, dus dan lijkt me de nieuwe niet zoveel toevoegen. Tenzij je foto's maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Mr_gadget schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 22:51:
[...]
Welke camera package gebruik je? Motion? Heb zelf geen hoge resolutie met de oude camera kunnen halen, dus dan lijkt me de nieuwe niet zoveel toevoegen. Tenzij je foto's maakt.
Ik maak meestal foto's (automatisch elke 10 minuten) en die zijn super scherp. Behalve de laatste 5% rechts, vreemd genoeg. Misschien zit de lens bij mij niet helemaal recht. Dit is al met de oude camera dus. Ook staat die al 2 jaar met de lens naar buiten gericht waar hij soms direct in de zon kijkt en dat heeft hem geen zichtbare schade opgeleverd.

Video streaming doe ik alleen af en toe en dan streaming ik dat direct met netcat van raspivid naar mplayer op de ontvangende computer. Ik vind het beeld scherp genoeg maar bij 1080p zoomt hij een beetje in zodat je meer onscherpte ziet. Hopelijk is dat met de nieuwe camera opgelost want die heeft genoeg resolutie om zelfs een 1080p beeld te oversamplen als ik me niet vergis.

Het hangt ook van de bandbreedte af, als ik hem geen restrictie opleg (streaming op het lokale LAN) is het erg scherp maar hij hangt daar aan een 4 Mbit uplink dus ik moet hem een beetje beperken en daar wordt het natuurlijk ook minder scherp van. Bovendien gaat er nog VPN overhead overheen.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 05-05-2016 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-10 22:26
Pff, op het raspberry pi forum kondigde ze aan dat er maandag twee weken geleden nieuwe stock zou komen, maar helaas nog niks. Ik heb een leuk projectje voor een zero waar ik graag aan zou beginnen, maar het is een lastige bedoeling.

Hier de laatste info die ik heb gevonden: https://www.raspberrypi.o...hp?f=63&t=147029&p=967962 (wijst naar afgelopen woensdag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

monnick schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 22:12:
Kan iemand mij een goede sensor aanraden om luchtkwaliteit mee te meten: bijvoorbeeld CO2, O2, luchtvochtigheid etc. Ik kan wel een aantal sensoren vinden, maar ben benieuwd of er mensen zijn die er ervaring mee hebben. Bij voorkeur natuurlijk een die goedkoop is en makkelijk uit te lezen is (Python wrapper is een pré).
Een vriend van me had er wel eens iets mee gedaan maar hij had het over tientallen euro's. De CO2 en O2 sensor was erg duur. Maar luchtvochtigheid kost een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Op ebay kan je er een hoop vinden. De sensor is (dat tonnentje wat erop zit) is nog goedkoper. Maar de sensor is kruisgevoelig voor andere gassen en temperatuur e.d. Ook bij deze is de vraag hoe nauwkeurig hij is en of dat hij over naar nog is.
http://www.ebay.com/itm/C...8257cf:g:YjIAAOSw~OVW0rYI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mr_gadget schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:51:
Op ebay kan je er een hoop vinden. De sensor is (dat tonnentje wat erop zit) is nog goedkoper. Maar de sensor is kruisgevoelig voor andere gassen en temperatuur e.d. Ook bij deze is de vraag hoe nauwkeurig hij is en of dat hij over naar nog is.
http://www.ebay.com/itm/C...8257cf:g:YjIAAOSw~OVW0rYI
Ik zat er ook naar te kijken, maar volgens mij hebben die CO2 sensoren ook allemaal alleen analoge output, dus zul je die via een A/D converter moeten aansluiten. En erg dure sensoren t.o.v luchtvochtigheid, temp, licht, etc.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Zag je post al een paar dagen geleden, meteen ff gezocht en besteld. Is keurig afgewerkt, had wel iets minder diep mogen zijn wat mij betreft (er is 1 cm speling) maar binnen kort gaat ie aan de wand als nieuwe thermostaat/domo aansturing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:53
monnick schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 22:12:
Tijdens IoT Techday 2016 heb ik een interessante presentatie bijgewoond over dit soort sensoren echter het blijkt dat bij de goedkope sensoren de kwaliteit tegenvalt.

Verder heb ik zelf geen ervaring maar zoek eens op Smart Citizen Kit:

https://issuu.com/waag/do...smart-citizens-lab-public
https://smartcitizen.me/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Zou deze software-combinatie goed willen werken op de RPi2B+ ?:
Domoticz samen met PI-hole .
De RPI staat toch al 24/7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-10 23:58
costo schreef op zondag 15 mei 2016 @ 13:12:
Eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom niet, de RPi2B+ heeft meer geheugen dus het zou naar mijn idee geen problemen moeten opleveren.
Wellicht dat alleen de doorvoer van de netwerkpoort een issue kan zijn, maar dat denk ik ook niet :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
costo schreef op zondag 15 mei 2016 @ 13:12:
Geen probleem, heb ik hier ook draaien, met ook nog eens TVHeadend, Sabznbd, Couchpotato, Sonarr en Monit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Bedankt voor de feed-back. Ik ga het hier proberen.
Ik hoop dat de automatische setup van pi-hole hier niet dwarszit met Domoticz.
Zal toch eerst nog maar even een backup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
https://thepihut.com/products/raspberry-pi-zero

De RPi Zero rev. 2 is er! Helaas nog steeds de max 1 pp restrictie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Irritant dat je er nog steeds maar 1 kan bestellen, de verzendkosten zijn dan relatief hoog. Ik dacht dat dat wel voorbij zou zijn nu ze de productie hebben opgevoerd. Nog maar even wachten dan. Ik zou het niet erg vinden om een maand of 2 te wachten, als ik de verzendkosten maar kon combineren met een stuk of 5 pi's.

Is er ook al iets bekend over die nieuwe functie die er op zou zitten? Ik zie niets nieuws bij de specs.

Edit: Aha, er is nu een Camera optie met een extra kabel, dat is wel interessant. Jammer wel dat die kabel evenveel kost als de zero zelf. Maar er zullen wel third party opties komen, net als met de langere kabels voor de gewone pi met camera. Het maakt de zero wel een stuk interessanter!

[ Voor 50% gewijzigd door GekkePrutser op 16-05-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Vanx schreef op maandag 16 mei 2016 @ 10:22:

Bij SOS is de Zero ook op voorraad, maar er staat helaas niet bij of het de nieuwe versie is.

https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Vanx schreef op maandag 16 mei 2016 @ 10:22:

Rev 2? Is'ie geüpdatet? Kan er niets over vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanx
mcDavid: https://www.raspberrypi.o...o-grows-camera-connector/

Plaatje bij die van SOS is de oude (mist camera connector)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:21
easyriider schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:12:
[...]

Bij SOS is de Zero ook op voorraad, maar er staat helaas niet bij of het de nieuwe versie is.

https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-zero
Wat een cash-grab zeg... 11€ voor de RPI (ongeveer bij thePiHut), 1€ voor elke kabel (in china) levert ze ongeveer 10€ marge op... Nu ja, wat de gek ervoor betaald zeker? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-10 13:20

Patrick89

PSN : Gamesource

azerty schreef op maandag 16 mei 2016 @ 23:29:
[...]

Wat een cash-grab zeg... 11€ voor de RPI (ongeveer bij thePiHut), 1€ voor elke kabel (in china) levert ze ongeveer 10€ marge op... Nu ja, wat de gek ervoor betaald zeker? :X
Als je snel wat wilt hebben is SOS je winkel, maar wat je er voor betaald staat wel een beetje in contrast inderdaad. Alles is overpriced en soms 1 op 1 kopie van aliexpress.

Een Pi is al vanaf 4 dollar te krijgen ! Dus er zit nog iets meer winst op 8)

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die adaptertjes zijn voor 20 cent te krijgen als je er meerdere tegelijk bestelt. Kan me niet voorstellen dat iemand zoveel geld over heeft voor zo'n lowend singleboard computertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
The Pi Podcast #22 – Eben Upton
In this special episode we caught up with Eben Upton from the Raspberry Pi Foundation. We spoke to him about the new Raspberry Pi Zero which includes a camera connector, what’s been happening since the launch of the Pi 3, the new camera modules, improvements with Bluetooth and a lot more besides.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Patrick89 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 06:24:
[...]

Als je snel wat wilt hebben is SOS je winkel, maar wat je er voor betaald staat wel een beetje in contrast inderdaad. Alles is overpriced en soms 1 op 1 kopie van aliexpress.

Een Pi is al vanaf 4 dollar te krijgen ! Dus er zit nog iets meer winst op 8)
Met de zero slaan ze de plank een beetje mis, maar voor de rest wat ik zo gauw even kon zien valt het nog mee.
Jammer dat ze de zero zo duur gemaakt hebben.
Kan je inderdaad beter bij PiHut bestellen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-10 19:42
Ik ben opzoek naar 12 x RPI B+. Ze zijn nergens meer leverbaar en de RPI 2 of 3 zijn helaas niet compatible met mijn applicatie.

Mochten er mensen zijn die van hun RPI B+ af willen dan zou ik deze graag willen overnemen.

Unobtanium 3D Printer Buildlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:55:
Die adaptertjes zijn voor 20 cent te krijgen als je er meerdere tegelijk bestelt. Kan me niet voorstellen dat iemand zoveel geld over heeft voor zo'n lowend singleboard computertje.
Je wilt niet weten hoeveel mensen op marktplaats een zero met een drie adaptertjes koopt voor minstens 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Laatst online: 11:10

arie_papa

Running on Ubuntu

Nosmo. schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:28:
Ik ben opzoek naar 12 x RPI B+. Ze zijn nergens meer leverbaar en de RPI 2 of 3 zijn helaas niet compatible met mijn applicatie.

Mochten er mensen zijn die van hun RPI B+ af willen dan zou ik deze graag willen overnemen.
Ik heb zelf geen B+, maar ik zou V&A goed in de gaten houden, daar worden ze wel eens aangeboden.

SOS had ze tot voor kort ook nog, maar momenteel niet zie ik nu.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82

Ik denk dat ze steeds zeldzamer worden.
Is het makkelijk om je applicatie aan te passen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
Uit eindelijk zal er een port komen naar de PI3 maar dat gaat nog wel even duren voordat dat klaar is. Ik ben geen programmeur en ben dus afhankelijk van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb wel een B maar geen + variant.
Maar misschien een V&A vraag. Kan me best voorstellen dat een hoop mensen wel willen upgraden naar RPi 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 23:20

GeeBee

Oddball

Als jij een 3 voor me koopt, wil ik wel ruilen 😄.
Zonder dollen... Ik zal kijken welke variant ik heb liggen.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Misschien hier nog: https://maxict.nl/product/4313655/raspberry-pi-model-b-512mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
Zojuist de laatste 3 gekocht!!!!! Zo ben ik weer een stapje dichterbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Zou het veel uitmaken om een 2A of 3A voedingsadapter te bestellen voor de Raspberry Pi 3 ?
Volgens mij alleen als je meer stroom vragende apparaten wilt aansluiten op je Rpi

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Laatst online: 11:10

arie_papa

Running on Ubuntu

Nosmo. schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:01:
[...]

Zojuist de laatste 3 gekocht!!!!! Zo ben ik weer een stapje dichterbij :)
Voor die prijs had je GeeBee ook wel een plezier kunnen doen ;)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De Zero is toch een overgklockte Pi 1? Draait je applicatie daar niet op?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenvb96
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 13:07
Goede avond,
ik als leek heb het volgende probleem met een raspberry pi3:
ik heb bepaalde software op mijn pi2 draaien om mijn KAKU te schakelen.
nu heb ik een pi3, en wil die hiervoor gebruiken. dus dacht ik dat ik makkelijk het sd kaartje in de pi3 kon drukken en het zou moeten werken. althans dat waren mijn verwachtingen.
het rare is dus dat die nu niet meer boot.
wat kan dit zijn?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-10 18:55
Heb je geupdate voordat je hem in de rpi3 stopte? Dus op je pi2, volgens mij zou dat bij meeste images moeten werken. (iig rasbian en osmc bij mij)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenvb96
Biersteker schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:38:
[...]

Heb je geupdate voordat je hem in de rpi3 stopte? Dus op je pi2, volgens mij zou dat bij meeste images moeten werken. (iig rasbian en osmc bij mij)
nee niks. ik dacht dat die raspberry's allemaal het zelfde waren qua aansturing van de hardware etc.
heb je enig idee wat ik zou moeten veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 20-10 22:34
coenvb96 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:19:
[...]

nee niks. ik dacht dat die raspberry's allemaal het zelfde waren qua aansturing van de hardware etc.
heb je enig idee wat ik zou moeten veranderen?
Als je up to date bent, kan je de sd kaartjes zo omprikken.

Apt get update, upgrade, dist-upgrade en rpi-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dacuuu schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:40:
[...]

Als je up to date bent, kan je de sd kaartjes zo omprikken.

Apt get update, upgrade, dist-upgrade en rpi-update
rpi-update is volgens mij niet nodig.
Als je de volgende commando's uitvoert dan is de rpi up-to-date

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Ik probeerde ook nog zoals je aangaf

sudo apt-get dist-upgrade

Maar deze had niks te doen omdat de bovenstaande commando's de boel al hadden bijgewerkt.

rpi-update is overigens een los package wat je moet installeren om te gebruiken.
Weet verder niet of deze verder toegevoegde waarde heeft.

Als ik het goed heb zijn de bovenstaande commando's apt-get update en apt-get upgrade voldoende.
Je kan nadien nog de volgende commando uitvoeren om de boel op te ruimen.

sudo apt-get clean

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
MdO82 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:01:
[...]

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Maar deze had niks te doen omdat de bovenstaande commando's de boel al hadden bijgewerkt.

rpi-update is overigens een los package wat je moet installeren om te gebruiken.

Als ik het goed heb zijn de bovenstaande commando's apt-get update en apt-get upgrade voldoende.

sudo apt-get clean
rpi-update werkt bij raspbian gewoon out of the box. En doet kernel updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenvb96
MdO82 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:01:
[...]

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

sudo apt-get clean
sorry voor de domme vragen, ben totaal een leek op dit gebied.
dit kan ik bijvoorbeeld via putty invoeren? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
coenvb96 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:09:
[...]

sorry voor de domme vragen, ben totaal een leek op dit gebied.
dit kan ik bijvoorbeeld via putty invoeren? 8)7
:Y Inloggen met putty en dan de commando's uitvoeren.
Het kan wel even duren voordat hij klaar is ;).

zou moeten werken als je Raspbian gebruikt.

Controlleer wel even of je genoeg ruimte op je SD-Kaart hebt

df -h

En domme vragen bestaan niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 19-05-2016 13:55 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenvb96
MdO82 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:54:
[...]

:Y Inloggen met putty en dan de commando's uitvoeren.
Het kan wel even duren voordat hij klaar is ;).

zou moeten werken als je Raspbian gebruikt.

Controlleer wel even of je genoeg ruimte op je SD-Kaart hebt

df -h

En domme vragen bestaan niet :)
het is gelukt!! bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
Marzman schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:02:
[...]

De Zero is toch een overgklockte Pi 1? Draait je applicatie daar niet op?
Ik denk dat de zero wel de toekomst is. Qua hardware moet er dan nog wel wat aangepast worden, maar dat is een peuleschil vergeleken met de software aanpassingen( voor mij dan want ik ben een hardware designer en geen linux programmeur ;) ). Zijn de zero's eigenlijk al een beetje redelijk verkrijgbaar?

Gelukkig heb ik met jullie overweldigende hulp nu voldoende RPI's bij elkaar weten te sprokkelen voor mijn huidige batch.

Ik wil iedereen heel hartelijk bedanken voor het meedenken en het aanbieden van bruikbare PI's. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vandaag m'n Raspberry Pi 3 gekregen.. qua prestaties een hele upgrade over de eerste generatie die ik tot nu toe gebruikte. Jammer genoeg ben ik niet zo te spreken over de accessoires van SOS die ik erbij had besteld. De 8GB SD kaart heeft een schrijfsnelheid van slechts 1,1MB/s (bij het wegschrijven van een image d.m.v. dd size=1m) en mijn exemplaar van de 3A adapter van hun eigen merk maakte slecht contact waardoor de Pi steeds uitvalt (bevestigd dat het aan de adapter ligt en niet aan de Pi) dus die moet terug. Ik heb het niet het gevoel dat ze de allerbeste kwaliteit inkopen. Beetje jammer!

[ Voor 0% gewijzigd door Bigs op 20-05-2016 22:17 . Reden: Foutje de SD kaart doet 11MB/s wat conform de specs is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Bigs schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:13:
Vandaag m'n Raspberry Pi 3 gekregen.. qua prestaties een hele upgrade over de eerste generatie die ik tot nu toe gebruikte. Jammer genoeg ben ik niet zo te spreken over de accessoires van SOS die ik erbij had besteld. De 8GB SD kaart heeft een schrijfsnelheid van slechts 1,1MB/s (bij het wegschrijven van een image d.m.v. dd size=1m) en mijn exemplaar van de 3A adapter van hun eigen merk maakte slecht contact waardoor de Pi steeds uitvalt (bevestigd dat het aan de adapter ligt en niet aan de Pi) dus die moet terug. Ik heb het niet het gevoel dat ze de allerbeste kwaliteit inkopen. Beetje jammer!
Wat voor een klasse sd-kaart leveren ze ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
MdO82 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:16:
[...]

Wat voor een klasse sd-kaart leveren ze ?
Klasse 10. Ik rekende het net nog eens na en ik denk dat ik een foutje maakte. Het schrijven van een image van 5GB duurde wel lang, maar geen uur. Het zal dus met 11MB/s zijn gegaan en niet met 1,1MB/a, dus dan is de SD kaart gewoon zoals beloofd. Ik werk niet zo vaak met SD kaarten dus vond het niet heel snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Nosmo. schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 17:58:
[...]

Ik denk dat de zero wel de toekomst is. Qua hardware moet er dan nog wel wat aangepast worden, maar dat is een peuleschil vergeleken met de software aanpassingen( voor mij dan want ik ben een hardware designer en geen linux programmeur ;) ). Zijn de zero's eigenlijk al een beetje redelijk verkrijgbaar?

Gelukkig heb ik met jullie overweldigende hulp nu voldoende RPI's bij elkaar weten te sprokkelen voor mijn huidige batch.

Ik wil iedereen heel hartelijk bedanken voor het meedenken en het aanbieden van bruikbare PI's. _/-\o_ _/-\o_
Wat heb je er in hemelsnaam voor software op draaien dat die niet op de Pi 2 of 3 werkt? Kan me haast niet voorstellen dat daar problemen mee zouden ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In de startpost staat Android onder "Lijst met werkende besturingssystemen", maar van wat ik heb kunnen vinden is er nog helemaal geen stable Android voor de RPi, klopt dat? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:12
Raven schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 12:51:
In de startpost staat Android onder "Lijst met werkende besturingssystemen", maar van wat ik heb kunnen vinden is er nog helemaal geen stable Android voor de RPi, klopt dat? :?
Ja dat klopt, maar de Pi is dan ook nooit gemarket om als stabiel platform te gebruiken, meer als ontwikkel platform. En dat kan dus wel met de niet super stabiele Android versie.
Van wat ik erover gelezen hebt, werkt het niet eens zo slecht, maar je moet het niet vergelijken met een telefoon.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
mcDavid schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 23:46:
[...]

Wat heb je er in hemelsnaam voor software op draaien dat die niet op de Pi 2 of 3 werkt? Kan me haast niet voorstellen dat daar problemen mee zouden ontstaan.
Openwrt 12.09 met een custom applicatie. 12.09 is er niet voor de nieuwere RPI's en de programmeur van de custom software vindt het geen prioriteit om de software te porten naar openwrt 15.x

Zelf ben ik een noob op het gebied van linux dus dat gaat hem voorlopig ook niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:04
Nosmo. schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:46:
[...]

Openwrt 12.09 met een custom applicatie. 12.09 is er niet voor de nieuwere RPI's en de programmeur van de custom software vindt het geen prioriteit om de software te porten naar openwrt 15.x

Zelf ben ik een noob op het gebied van linux dus dat gaat hem voorlopig ook niet worden.
Dan hoop ik voor je dat deze PI's geen netwerk verbinding hebben ... voor je het weet wordt de boel gehacked "omdat het kan" ...

En de meeste software is niet specifiek voor een besturings systeem geschreven ... dus ooit getest met een nieuwe versie van openwrt of het "gewoon werkt"?

Linux is niet zo ingewikkeld .. het is juist makkelijker als een ander besturings systeem omdat je alles wel terug kan vinden online. En als je meer een hardware man bent .. dan moet je ook wel weten dat software steeds belangrijker wordt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Openwrt is leuk als je je Pi helemaal als router hebt draaien, maar alle afzonderlijke packages binnen Openwrt zijn ook wel in Raspbian te installeren.

Vooral als je maar een deel van de netwerk functionaliteit gebruikt kun je dat net zo goed doen met de nodige packages in een distro die wel regelmatig voor de Pi geüpdate wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
An extremely simple new way to setup Raspberry Pi Zero as a USB virtual network gadget, allowing SSH, SFTP, VNC etc over a single USB cable. All without need of a keyboard, mouse, screen etc to setup!
To make it clear though, this can only work with the Raspberry Pi Zero.

http://blog.gbaman.info/?p=791

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

duvekot schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:02:
[...]

Dan hoop ik voor je dat deze PI's geen netwerk verbinding hebben ... voor je het weet wordt de boel gehacked "omdat het kan" ...
Dat zal wel meevallen. Ik draai zelf al redelijk wat jaartjes OpenWRT op m'n router (en inmiddels ook een 2 jaar oude versie) en als OpenWRT één ding is, is het wel veilig. Dat het een oude versie is, zegt niks over potentiële veiligheidslekjes ;)
En de meeste software is niet specifiek voor een besturings systeem geschreven ... dus ooit getest met een nieuwe versie van openwrt of het "gewoon werkt"?

Linux is niet zo ingewikkeld .. het is juist makkelijker als een ander besturings systeem omdat je alles wel terug kan vinden online. En als je meer een hardware man bent .. dan moet je ook wel weten dat software steeds belangrijker wordt :-)
Hier ga je helaas de fout in, OpenWRT is wel linux-based, maar uitwisseling met andere versies, ook binnen OpenWRT, is niet bepaald makkelijk... Dus ik snap het probleem wel (ik zit op mijn router daar ook mee... Een bepaalde package in nieuwere versies van OpenWRT werkt niet goed meer op mijn router, en de oude versie pakken is niet mogelijk vanwege dependencies).
easyriider schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:09:
Openwrt is leuk als je je Pi helemaal als router hebt draaien, maar alle afzonderlijke packages binnen Openwrt zijn ook wel in Raspbian te installeren.

Vooral als je maar een deel van de netwerk functionaliteit gebruikt kun je dat net zo goed doen met de nodige packages in een distro die wel regelmatig voor de Pi geüpdate wordt.
Dit is wel een goede, maar let wel, OpenWRT bevat behoorlijk wat speciale netwerk packages en speciaal geconfigureerde versies. OpenWRT is meer dan alleen een slimme selectie van netwerkpackages op een linux kernel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deepbass909 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:39:
Hier ga je helaas de fout in, OpenWRT is wel linux-based, [...] OpenWRT is meer dan alleen een slimme selectie van netwerkpackages op een linux kernel.
(Vrijwel) alle routers zijn linux based. Meestal kom je er niet achter omdat het geheel dichtgetimmerd is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Mijn kapotte 3A adapter is door SOS trouwens direct vervangen door een goed werkend exemplaar, dus duimpje omhoog voor deze winkel. Overigens deed LibreELEC het op de Pi3 prima op mijn oude 1200mA adapter, inclusief gebruik van Bluetooth en twee lichte USB devices, dus ik heb het idee dat het verhaal rond het stroomverbruik een beetje overtrokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Zit er overigens nog veel verschil tussen een originele adapter van Raspberry en de Micro versie van SOS ?
Ik zie dat de originele €8 meer kost en 2,5A levert.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 13:46
Ik ben momenteel mijn Synology aan het uitfaseren en de RPI te gaan gebruiken maar misschien heeft iemand een tip; op de Synology worden scannende IP adressen geblokkeerd (ik krijg iedere keer als ik inlog een lijstje met geblokte IP adressen).
Bestaat er voor de RPI een soortgelijk programma? Eentje die bij voorkeur makkelijk te beheren is via webinterface of webmin oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
fail2ban. 1x instellen en je hoeft er weinig meer aan te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Tovenaar schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:30:
Ik ben momenteel mijn Synology aan het uitfaseren en de RPI te gaan gebruiken
Je weet dat een RPI veel trager is als NAS door de 100mb poort die ook nog eens gedeeld is met de USB drives via een enkele USB aansluiting?

Het is niet echt een geweldig platform voor een serieuze NAS eigenlijk, daar is hij veel te traag voor. Maar om wat files online te sharen met Owncloud o.i.d. wellicht wel.

Ik ben zelf wel blij met mijn HP Microserver G8 als NAS, kost maar rond de 200 euro en heeft 4 SATA bays, gigabit ethernet en remote management (met extra key)

Edit: Ah, okee! Als download box is het inderdaad wel een prima oplossing ja! (Ik reageer hier maar even, heeft geen zin om er een hele nieuwe post aan te wijden)

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 25-05-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 13:46
mcDavid schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:12:
fail2ban. 1x instellen en je hoeft er weinig meer aan te beheren.
Thanks, ga het eens proberen...
GekkePrutser schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:17:
[...]
Je weet dat een RPI veel trager is als NAS door de 100mb poort die ook nog eens gedeeld is met de USB drives via een enkele USB aansluiting?

Het is niet echt een geweldig platform voor een serieuze NAS eigenlijk, daar is hij veel te traag voor. Maar om wat files online te sharen met Owncloud o.i.d. wellicht wel.

Ik ben zelf wel blij met mijn HP Microserver G8 als NAS, kost maar rond de 200 euro en heeft 4 SATA bays, gigabit ethernet en remote management (met extra key)
I know, dit is enkel om series te downloaden en te kijken... Synology (met RAID) is voor belangrijke data... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

CurlyMo schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:46:
[...]

(Vrijwel) alle routers zijn linux based. Meestal kom je er niet achter omdat het geheel dichtgetimmerd is.
Dat klopt, sterker nog, vrijwel alles waar een vorm van embedded OS op draait (je smart TV, kabel-ontvanger, slimme thermostaat, etc) draait tegenwoordig wel een vorm van Linux.

Waar het mij alleen om ging is dat OpenWRT meer is dan Raspbian met een aantal aanvullende packages. De kernel is bijvoorbeeld volledig rond netwerk beheer geoptimaliseerd, wat andere modules vraagt dan een universele of een voor media geoptimaliseerde kernel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-10 12:18
Wat jammer dat er geen goeie camera mount case is voor de pi.... in ieder geval kan ik er geen vinden behalve 1 hele goeie die nergens op voorraad is op dit moment :( Jullie nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zelf ontwerpen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaac Nuketon
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-02-2021
Is er iemand die een JBtek case met fan heeft zoals deze in de onderstaande link? Zo ja, maakt de fan een tikkend geluid? En zou het mogelijk zijn deze case te gebruiken in combinatie met een DAC voor audio, zoals de Pimoroni pHAT DAC? Alvast bedankt.

http://www.amazon.com/JBt...4bb1b580b7a2121c0f7122085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ter info, rpi3 bij bangood voor €37,51
Als je er vaker koopt, vergeet dan niet ook je punten in te leveren voor extra korting.

Eindelijk mijn b+ eens upgraden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-10 15:33
Voor die 3.5 euro zou ik hem liever bij sos solutions halen, heb je hem iig de volgende dag binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik stel deze vraag maar even in een aantal topics omdat het zowel met Raspberry Pi's als met China-shopping te maken heeft.

Heeft iemand ervaringen met actieve USB-kabels i.c.m. de Pi?
Ik zou graag een dergelijke kabel (mogelijk een kortere van 10m) willen gebruiken i.c.m. een DVB-T stick.
Maar ik vrees (lees: ik weet eigenlijk wel zeker) dat dat niet goed gaat komen.
(Voltage-drop, packet loss etc.)

Eventueel via een powered USB-hub. Zou wat euro's schelen maar bovenal heel veel gemak opleveren als dit zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
Piet91 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:04:
Heeft iemand ervaringen met actieve USB-kabels i.c.m. de Pi?
Ik gebruik een 5m lange actieve USB-kabel, tezamen met een 2m lange passieve USB-verlengkabel i.c.m mijn Pi, om een arduino aan te laten sturen voor mijn ambilight. Dat gaat al jaren zonder problemen, maar het zou kunnen dat SDR hogere eisen stelt aan je verbinding.

[ Voor 11% gewijzigd door Crisium op 30-05-2016 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Die SDR dongles zijn inderdaad behoorlijk power hungry en hebben een stabiele 3v3/250mA nodig.

De grote dongles hebben een ASM1117 regulator met minimaal 1V dropout. De kleinere dongles zoals deze hebben twee SGM2019's, met slechts 0,225V dropout. Zoals ook al op FOK gezegd, werkte die grote dongles bij mij niet stabiel aan een 5 meter actieve USB-kabel, de kleine wel.

Die kleine hebben echter weer het nadeel dat ze gigantisch warm worden door een gebrek aan koperoppervlak, wat de prestaties negatief beïnvloed. Je kan er kleine aluminium heatsinks op plakken, dat scheelt. De voedingsspanning verlagen tot vlak boven het minimum+dropout (dus 3,6V) kan ook schelen, al zal dat lastig mikken zijn over zo'n lange kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Piet91 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:04:
Ik zou graag een dergelijke kabel (mogelijk een kortere van 10m) willen gebruiken i.c.m. een DVB-T stick.
Maar ik vrees (lees: ik weet eigenlijk wel zeker) dat dat niet goed gaat komen.
(Voltage-drop, packet loss etc.)
Is een langere antenne-kabel geen oplossing? (zo heb ik het thuis alvast gedaan: rpi+dvb-stick in het midden van het huis, lange antennekabel (+-15 meter) naar buiten toe.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:56:
Die SDR dongles zijn inderdaad behoorlijk power hungry en hebben een stabiele 3v3/250mA nodig.

De grote dongles hebben een ASM1117 regulator met minimaal 1V dropout. De kleinere dongles zoals deze hebben twee SGM2019's, met slechts 0,225V dropout. Zoals ook al op FOK gezegd, werkte die grote dongles bij mij niet stabiel aan een 5 meter actieve USB-kabel, de kleine wel.
Mijn reactie hierop staat daar. ;)
Die kleine hebben echter weer het nadeel dat ze gigantisch warm worden door een gebrek aan koperoppervlak, wat de prestaties negatief beïnvloed. Je kan er kleine aluminium heatsinks op plakken, dat scheelt. De voedingsspanning verlagen tot vlak boven het minimum+dropout (dus 3,6V) kan ook schelen, al zal dat lastig mikken zijn over zo'n lange kabel.
Koeling hoeft niet zo'n probleem te worden. Die stick komt dan op het dak uit de zon te liggen.
Heatsink erop. Desnoods de waterdichte box ook van een metaal.
roeleboel schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:44:
Is een langere antenne-kabel geen oplossing? (zo heb ik het thuis alvast gedaan: rpi+dvb-stick in het midden van het huis, lange antennekabel (+-15 meter) naar buiten toe.
Ik lees dat je daar veel verlies mee krijgt en ik wil juist de antenne op het dak plaatsen voor betere prestaties.
Daarnaast moet de kabel tussen een raam/kozijn door. Een platte ethernetkabel of USB-kabel wil waarschijnlijk nog wel; maar een coax-kabel gaat 'm niet worden.

Overigens is het een raam die nooit gebruikt wordt (lees: open en gesloten wordt) dus als de kabel eenmaal ligt wordt die niet constant belast met openen en sluiten van het raam. Dat scheelt heel wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai inmiddels Pi-Hole op RPi 2B+, draait als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XZ0VBTtvLJNVrRcvWk5hIccF/medium.jpg

Meteen ook ublock uitgezet, het scheelt meteen in snappyness :D

Android apps hebben ook een stuk minder ads nu, alleen maar mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:57:
[...]
Daarnaast moet de kabel tussen een raam/kozijn door. Een platte ethernetkabel of USB-kabel wil waarschijnlijk nog wel; maar een coax-kabel gaat 'm niet worden.
Daar *zijn* wel oplossingen voor: http://www.amazon.com/s?i...%3Aflat%20coaxial%20cable

Maar inderdaad, het is veel beter om de stick zelf zo dicht mogelijk bij de antenne te hangen ivm kabelverlies. De RTL-SDR is al niet bepaald een uitblinker in ontvangstgevoeligheid.

PS: Als je voor zoiets gaat, ga dan voor een 50-ohm versie en niet 75 zoals voor satteliet TV.

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 01-06-2016 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-10 16:55
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:03:

[afbeelding]

Dat ziet er goed uit! Maar hoe moet ik dat zien, gaat je internetverkeer dan ook via de Rasberry? Want dat zou betekenen dat je max 100mbit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
yorroy schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 18:43:
[...]

Dat ziet er goed uit! Maar hoe moet ik dat zien, gaat je internetverkeer dan ook via de Rasberry? Want dat zou betekenen dat je max 100mbit kan halen.
Nee, alleen de DNS requests, routers doen dit normaal. Het draait zelfs perfect op mijn pi 1. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zoals hierboven, alleen de DNS requests en blokkade loopt via de Pi. Verder totaal transparant in je netwerk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-10 16:55
Het werkt inderdaad als een tierelier nu, heerlijk dit. Snelheid blijft gewoon 900 Mbit dus werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:04

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Nee, alleen de DNS requests.

-- Edit: crap, was al beantwoord. :P

Heb zelf sinds een halve dag ook Pi-Hole draaien. Werkt prima :)

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 01-06-2016 01:16 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Lizard schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:53:
Voor die 3.5 euro zou ik hem liever bij sos solutions halen, heb je hem iig de volgende dag binnen.
Had met mezelf afgesproken pas te kopen als ie onder de €40 zou zijn (incl. verzendkosten).. met mijn banggood punten was ik nu zelfs maar €16 kwijt. Wachten is geen probleem, maar idd als je heb snel wilt hebben (< 2 weken wachten) was dit geen optie.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 01-06-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49

mno

De Pi Zero is weer op voorraad bij The Pi Hut.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik denk dat ik active USB-kabel en Mini DVB-T stick maar ga bestellen.
Hopelijk werkt dat samen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:03:

[afbeelding]

Heeft bij mij een tijdje als een dolle gedraaid op een 1B. Maar hij heeft kuren, af en toe kapt ie er mee en heeft dan problemen om op te starten. Dus maar afgeschreven. Nu een nieuwe 3 besteld (mijn 2e) incl camera module en een hobbybordje. toys for boys 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
page404 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:47:
[...]

Heeft bij mij een tijdje als een dolle gedraaid op een 1B. Maar hij heeft kuren, af en toe kapt ie er mee en heeft dan problemen om op te starten. Dus maar afgeschreven. Nu een nieuwe 3 besteld (mijn 2e) incl camera module en een hobbybordje. toys for boys 8)
Kromme SD-kaart misschien?

Heb van de week ook weer eens een model B opgestart, gelijk de hele mangel aan problemen weer meegemaakt: Voeding onvoldoende, SD-kaartje krom, ARMv6 incompatibiliteit... in hindsight is het eigenlijk onbegrijpelijk dat dat rotding zo viral ging. :7.
Pagina: 1 ... 12 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs