Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biersteker schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:16:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens :). Heb een paar dagen geleden een nieuwe osmc install (imv RC6 remote problemen) gedaan, en toen toch maar RetroPie geinstalled met https://github.com/mcobit/retrosmc

Werkt goed met een rpi3. Heb ook maar even een original xbox controller een usb stekker gegeven. Heb nu al een aantal uur in moonpatrol en phoenix zitten :) (Atari 2600 emulator)
Weet je misschien of N64 spellen het goed doen? Ik heb het nu op een RPi2 draaien met overclock maar het blijft haperen. ;w

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-10 11:34

Metro2002

Memento mori

Lanithro schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:10:
Draaien mensen hier ook een Retropie? Zo ja, draaien jullie dan ook de PSX Emulator? Ik krijg deze namelijk niet aan de praat.
Ik heb een pi2 en daar draait de PSX emulator perfect. Wat draait er niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrManuel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 13:15

MrManuel

The impossible is easy...

Dacuuu schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:51:
[...]

De glazen bol er bij. Ja ik weet het.....niet. :+

Crashen kan van alles zijn. SD kaart fukkud, slechte stroom adapter/kabel. Een programma wat het ding laat crashen..
Haha

Ik meot me vraag ook eigenlijk anders stellen.
Is er ergens een log/crashlog oid terug te vinden? :?

ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook wel grappig... (Niet mijn advertentie)

Advertentie op Marktplaats: Arcade kast / Bartop met Raspberry Pi
http://link.marktplaats.nl/m1037421985

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kraades schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:53:
Ook wel grappig... (Niet mijn advertentie)

Advertentie op Marktplaats: Arcade kast / Bartop met Raspberry Pi
http://link.marktplaats.nl/m1037421985
Ziet er leuk uit,maar is nog best veel geld. Dan heeft een koper ook bepaalde verwachtingen en ik vraag me af of zoiets solide genoeg is (hard- en softwarematig). Ik heb toch nog regelmatig dingetjes gehad met mijn Pi die ik weer moest oplossen en die is gewoon standaard mediacenter. Daarom heb ik mijn familie een Chromecast aangeraden ipv deze oplossing :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is het deze http://www.instructables....de-Machine-Powered-by-Pi/. Dus met zaag en kwast aan de gang.

Deze ziet er meer lopende band werk uit en nog een stukje duurder: http://link.marktplaats.nl/m1017664356
Volgens mij koop je zo'n "kast/omhulsel" kant en klaar.

Maar ik ben het met je eens hoor. De gemiddelde koper kan moeilijk met dit soort problemen omgaan. Je kunt wel een image ergens uploaden en dan een makkelijke instructie maken om deze terug te zetten. Verder sluit het uploaden van roms redelijk aan bij gemiddeld computerwerk. Maar idd niet voor iedereen weggelegd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Zjemm

...

retropi is natuurlijk leuk, maar werkt het een beetje stabiel? zit er over na te denken zoiets voor mn kinderen te maken, maar die zijn nog erg jong. Moet het wel een beetje goed en makkelijk werken voor een kind natuurlijk.

ben ook benieuwd of ze de spellen van toen wel leuk zouden vinden :) zijn nu verwend met tablet games

mensen ervaring met retropi en kinderen?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen ervaring met kinderen. ;) Sinds een paar dagen ervaring met Retropie. Als alles is geconfigureerd en de roms zijn geplaatst dan is het een kwestie van uit een menu kiezen welke emulator en daarna het spel kiezen. Spel afsluiten en je komt weer in het menu. Op Youtube staan een aantal videos die een goede indruk geven. Ik weet niet of het ook Nederlandstalig beschikbaar is...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 18:59
Metro2002 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 21:17:
[...]

Ik heb een pi2 en daar draait de PSX emulator perfect. Wat draait er niet dan?
Ik had een ISO in mijn ROM Map gezet, maar hij kwam niet naar voren, maar afgelopen week zag ik hem er bij staan. Dus problem solved.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 19:11
Ik ben bezig met RetroPie en daarbij heb ik een USB SNES controller, maar in het menu werkt deze gewoon goed. Zodra ik een game opstart in mijn emulator, dan werken de controls niet meer.

Heeft er iemand hetzelfde probleem gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:44

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag mijn RPi 3B binnen gekregen. Ik had gisteren al een image getrokken van mijn 2B, maar nu ziet hij eth0 niet, dus geen internet.
Gewoon even apt-get update && upgrade van de orginele image doen of moet ik dieper graven?
(gaat om Raspbian jessie)

edit:
Ik heb wel al met Ubuntu Mate 16.04 beta2 zitten testen en daar werkte het netwerk prima.

[ Voor 26% gewijzigd door arie_papa op 12-04-2016 21:30 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nieuws: Productie van Raspberry Pi Zero is hervat

De zero is ook iets aangepast. Wat precies is nog niet bekend.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ben ik de enige die het vreemd vind waarom ze niet gewoon melden wat er gewijzigd is, al die fuzz er omheen |:(

Vandaag mijn Pi Zero met Pi-DAC Zero werkend gemaakt inc. behuizing, ik ben er content mee :Y

[ Voor 17% gewijzigd door WeaZuL op 14-04-2016 16:26 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-10 09:24
Zjemm schreef op zondag 10 april 2016 @ 10:26:

mensen ervaring met retropi en kinderen?
Ik heb een Retropie voor mijn zoontje van vijf (nu inmiddels zes) en hij vindt het geweldig. SNES controller (USB) zijn goed genoeg voor kleine handen. Super mario, Kirby en Donkey Kong zijn de favorieten. :)

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:58
Ik had mijn vraag een beetje in het domotica-topic gezet, maar zal hier meer op zijn plaats zijn denk ik.

Ik heb nu een Raspberry 1B+.

Nu wil ik binnenkort een Raspberry 3 erbij nemen voor de hobby-taken.

De rpi 1 krijgt dan alleen als doel het uitlezen van de slimme meter en zonnepanelen.
Nu ik straks een rpi3 erbij neem wil ik de rpi1 opnieuw inrichten om de zooi die ik er inmiddels op heb gezet eraf te halen en gewoon schoon te beginnen.

Nu wil ik het monitoren door laten lopen en de vraag in het kort is kan ik tijdelijk zonder problemen mijn sd-kaart in de rpi3 stoppen zodat deze tijdelijk de taken op kan nemen van de rpi1 als ik deze opnieuw inricht ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 23:13

Arjan A

Cenosillicafoob

Als je eerst je packages bijwerkt (sudo apt-get update / upgrade) zou het gewoon moeten lukken.
Je kan het sowieso proberen als je je pi3 binnen hebt.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Arjan A schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:06:
Als je eerst je packages bijwerkt (sudo apt-get update / upgrade) zou het gewoon moeten lukken.
Je kan het sowieso proberen als je je pi3 binnen hebt.
Dan gaan we het proberen als hij tzt binnen is :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

MdO82 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:27:

Nu wil ik het monitoren door laten lopen en de vraag in het kort is kan ik tijdelijk zonder problemen mijn sd-kaart in de rpi3 stoppen zodat deze tijdelijk de taken op kan nemen van de rpi1 als ik deze opnieuw inricht ?
Maak wel eerst een backup van je bestaande kaart, want succes is wisselend. Bij mij had ik geen netwerk met mijn bestaande Raspbian jessie image die uit een RPi2 kwam. Ook na apt-get upgrade...

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
arie_papa schreef op donderdag 14 april 2016 @ 20:08:
[...]

Maak wel eerst een backup van je bestaande kaart, want succes is wisselend. Bij mij had ik geen netwerk met mijn bestaande Raspbian jessie image die uit een RPi2 kwam. Ook na apt-get upgrade...
Dat gaan we uiteraard doen :)
Daarnaast draait er elke avond een Back-up naar mijn NAS voor het geval dat ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38

TFHfony

Professional Weirdo

Ik zit te overwegen om een Raspberry Pi in te gaan zetten om mijn Slimme meter uit te gaan lezen. Om te voorkomen dat ik een extra USB adapter (en stopcontact) moet plaatsen, wil ik de Raspberry Pi gaan voeden met de USB 2.0 connector welke op mijn Technicolor TC7210 zit. Ik kan zo 1,2,3 niet vinden wat deze USB connector maximaal kan leveren, maar ik ga er eigenlijk van uit dat dit 500mA is, wat dus zo'n 2,5W is. Nu is dit van wat ik kan vinden ook het idle gebruik van de Raspberry Pi 2 & 3:

reviews: Raspberry Pi 3: net iets sneller dan de oude

Heeft iemand hier ervaring met het voeden van een Raspberry 2/3 via de USB van de TC7210 (of vergelijkbaar modem uit deze serie)?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:33:

Heeft iemand hier ervaring met het voeden van een Raspberry 2/3 via de USB van de TC7210 (of vergelijkbaar modem uit deze serie)?
Bij de meeste mensen levert een standaard gsmlader al niet genoeg stroom (minder als 2A). Het werkt wel maar de Pi laat meldingen zien dat het voltage niet hoog genoeg is en kan dus minder stabiel zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Marzman schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:38:
[...]

Bij de meeste mensen levert een standaard gsmlader al niet genoeg stroom (minder als 2A). Het werkt wel maar de Pi laat meldingen zien dat het voltage niet hoog genoeg is en kan dus minder stabiel zijn.
Ai, dat is jammer om te horen. Dat wordt dus nog even verder brainstormen.
Bedankt voor de snelle feedback!

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Gaat prima hoor. Hang de Raspberry Pi geregeld gewoon aan de computer/laptop voor stroom.
Heb van de week ook uitgebreid zitten testen met een OrangePi + dvb-t dongle, aan een router. Een TP-link wr4300 in dit geval.

Een andere Rpi2 met 2 van zulke dongles erin draait al dik een jaar stabiel op ca. 4,2 volt van een dc-dc convertertje.

Mensen die problemen hebben met voeding hebben ofwel een oude RPi (model A of B, niet de +), ofwel slechte micro-usb kabels. Of een combinatie van beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Marzman schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 19:38:
[...]

Ligt er helemaal aan wat er verder aan de Pi hangt. Zelfs een Pi3 verbruikt zelf minder dan 500mA en werkt prima op een USB 1 aansluiting. Alleen zodra er ook maar iets op de USB aangesloten wordt, heb je meer dan 500mA en gaat het mis.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

In principe komt er alleen een netwerkkabel aan te hangen en een kabel van de P1 aansluiting op de slimme meter naar de USB van de Raspberry. Maar deze laatste zal volgens mij alleen maar data ontvangen, de slimme meter zal geen stroom afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Dat moet makkelijk goed komen hoor. Realistisch verbruik van een RPi is ca. 350mA bij 5v. Dat geeft meer dan genoeg ruimte voor een toetsenbord, muis, wif dongle etc. Of zelfs een power-hungry dvb-t dongle blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik heb mijn RPi3 ook gewoon aan de usb poort van een TL-WR1043ND hangen. Geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Bedankt voor de feedback mbt het aan de USB poort hangen van de RP. Ik vermoed dat het wel moet gaan lukken, dus... nu maar even in de materie zelf duiken (en evt. Mod82 maar eens lastig vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Mijn neefje van 11 gaat een spreekbeurt houden over de ICT en hardware. Hij is erg enthausiast over de Raspberri pi en gamen. Het komt dan ook niet als verrassing dat hij een arcade kastje wilt bouwen.

Het moet klein zijn omdat het mee naar school moet en daarna waarschijnlijk ergens op zijn kamer komt te staan.

Nu ken ik de picade van Pimoroni, maar die is bijna niet te krijgen en best duur (250 euro).

Mijn vraag is eigenlijk: Is er een goed alternatief? Zelf bouwen mag ook. Ik wil hem leren solderen etc.

Het probleem is dat er 100.000 DIY online staan, maar ik heb met geen enkele ervaring. Kan iemand mij een arcade pi aanraden? Voorkeur een complete set zoals de picade.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
GekkePrutser schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:47:
Trouwens ik ben nu bezig met een projectje met een lichtsensor (van seeedstudio grove) om de pi-camera automatisch tussen dag en nacht te schakelen. Ik heb er eentje hangen voor het uitzicht en met de standaard instelling is hij 's nachts veel te donker namelijk. Dus 's nachts zet ik het contrast en helderheid hoger (en daarmee de belichtingstijd). Dat regel ik nu met een crontab op tijd maar die kan ik steeds aanpassen in een periode zoals nu waarbij de dagen steeds langer worden.

De sensor heb ik al aan de praat, ik moet alleen nog een scriptje schrijven om de lux waarde uit de rauwe data te berekenen.
Als je een internet-verbinding hebt, kun je ook gebruik maken Sunset and sunrise times API? Lijkt me een makkelijkere oplossing?

Alhoewel het zelf doen natuurlijk ook een uitdaging is, en je dan ook makkelijker kan compenseren voor bewolkte dagen :).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 08:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Squ1zZy schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:35:
Mijn neefje van 11 gaat een spreekbeurt houden over de ICT en hardware. Hij is erg enthausiast over de Raspberri pi en gamen. Het komt dan ook niet als verrassing dat hij een arcade kastje wilt bouwen.

Het moet klein zijn omdat het mee naar school moet en daarna waarschijnlijk ergens op zijn kamer komt te staan.

Nu ken ik de picade van Pimoroni, maar die is bijna niet te krijgen en best duur (250 euro).

Mijn vraag is eigenlijk: Is er een goed alternatief? Zelf bouwen mag ook. Ik wil hem leren solderen etc.

Het probleem is dat er 100.000 DIY online staan, maar ik heb met geen enkele ervaring. Kan iemand mij een arcade pi aanraden? Voorkeur een complete set zoals de picade.

Je zou met een lasersnijder de behuizing kunnen maken uit 4 a 5mm dik materiaal. Zullen vast tekeningen voor zijn. Een schermpje ritsel je zo, een joystick/knoppen kost je ook de kop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Squ1zZy schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:35:

Solderen zal niet of nauwelijks nodig zijn, bijna alle onderdelen werken wel met schroefterminals.

Maar wil je het betaalbaar houden (onder de €100), zal je veel via internet uit China moeten halen en dan moet je wel rekening houden met serieus lange levertijden (een maand is niet ongewoon).

Goede how-to's kan je wel vinden op instructables.com, zoals bijv. deze.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46
Heb sinds kort een Rpi2. Ik draai Raspbian 8, en heb een vreemd probleem. Als ik een externe (NTFS) schijf aansluit en met de hand mount werkt dat zoals het hoort, maar stel ik een regeltje in /etc/fstab in zoals ik dat altijd doe voor ntfs partities, dan boot de pi in een soort emergency mode en logt me automatisch in als root. Iemand een idee waarom?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Brent
Wat heb je in de fstab staan dan? Zo wordt het namelijk wel erg moeilijk om je te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
deepbass909 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 13:20:
@Brent
Wat heb je in de fstab staan dan? Zo wordt het namelijk wel erg moeilijk om je te helpen...
hetzelfde lijntje wat al 10 jaar perfect werkt:
code:
1
/dev/sdb1 /home/user/drive ntfs-3g defaults,locale=en_US.utf8 0 0

(user/drive bestaat natuurlijk etc etc ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:01:
[...]

hetzelfde lijntje wat al 10 jaar perfect werkt:
code:
1
/dev/sdb1 /home/user/drive ntfs-3g defaults,locale=en_US.utf8 0 0

(user/drive bestaat natuurlijk etc etc ;))
De Pi heeft wat bijzondere mappings bij sommige OS-en, dus wellicht dat je onbedoeld je root-mount omzeep hielp, vandaar mijn vraag ;) (zo klinkt het namelijk wel...)

Op zich ziet je fstab-lijntje er gewoon goed uit, locale zou niet per sé nodig hoeven zijn, maar dat is het enige.

Ik neem aan dat je de ntfs-3g package wel hebt geïnstalleerd?

En wat hangt er aan /dev/sda1? Is dat toevallig een USB-stick/schijfje met je root-OS? Dan kan het zijn dat je ntfs-schijf aan een poort met een lager USB-ID hangt en dat die /dev/sda1 toegewezen krijgt en je feitelijke root /dev/sdb1 (heb ik zelf last van gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-10 15:50

TommyGun

Stik er maar in!

deepbass909 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:08:
[...]

En wat hangt er aan /dev/sda1? Is dat toevallig een USB-stick/schijfje met je root-OS? Dan kan het zijn dat je ntfs-schijf aan een poort met een lager USB-ID hangt en dat die /dev/sda1 toegewezen krijgt en je feitelijke root /dev/sdb1 (heb ik zelf last van gehad).
Om die reden kun je inderdaad beter UUID of LABEL gebruiken in plaats van /dev/X

http://www.cyberciti.biz/...ng-uuids-to-update-fstab/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
deepbass909 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:08:
[...]

De Pi heeft wat bijzondere mappings bij sommige OS-en, dus wellicht dat je onbedoeld je root-mount omzeep hielp, vandaar mijn vraag ;) (zo klinkt het namelijk wel...)
Is daar een overzicht van? Ik zet hem op /dev/sda1 omdat dat de locatie is als ik de schijf handmatig mount.
Ik neem aan dat je de ntfs-3g package wel hebt geïnstalleerd?
Misschien is dit em :) De kernel heeft nog steeds (standaard) die readonly ntfs driver? Omdat `mount` goed werkt, ging ik ervan uit dat ntfs-3g aanwezig was, heb de kernel driver al een eeuw niet meer gebruikt.
OS zit op de sd kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:14:
[...]

Is daar een overzicht van? Ik zet hem op /dev/sda1 omdat dat de locatie is als ik de schijf handmatig mount.
Deze snap ik even niet, in je fstab-voorbeeld heb je juist /dev/sdb1 staan... (dit is je hardware-adres, niet je mount-point).
Die kunnen niet verschillend zijn tussen handmatig of via fstab mounten...
[...]

Misschien is dit em :) De kernel heeft nog steeds (standaard) die readonly ntfs driver? Omdat `mount` goed werkt, ging ik ervan uit dat ntfs-3g aanwezig was, heb de kernel driver al een eeuw niet meer gebruikt.

[...]

OS zit op de sd kaart.
Kijk even naar de tip van TommyGun, dat is inderdaad een verstandige. Ik heb het vermoeden dat het namelijk fout gaat in je device-mapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ik pas dat lijntje natuurlijk steeds aan voor de partitie/systeem/etc ;)
Kijk even naar de tip van TommyGun, dat is inderdaad een verstandige. Ik heb het vermoeden dat het namelijk fout gaat in je device-mapping.
Is daar dan dus een lijst van? Ben benieuwd was raspbian anders doet dan anders.

Ik zie overigens dat ntfs-3g default is in raspbien jessie, dus dan lijkt t t mountpoint te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 20-04-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is ook zo simpel als een foutje in je fstab en je mounts worden niet gemaakt. Dus als ntfs-3g niet meer bestaat, dan gaat hij ook root niet mounten omdat daarmee je fstab fout is geworden. Test dus eerst met een handmatige mount commando totdat je iets in je fstab zet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
CurlyMo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:29:
Test dus eerst met een handmatige mount commando totdat je iets in je fstab zet.
Als je even leest, dan zie je dat dat het eerste is wat ik heb gedaan ;) Ik werkt al 15 jaar met Linux, ik moet weten wat Raspbian anders doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:30:
[...]

Als je even leest, dan zie je dat dat het eerste is wat ik heb gedaan ;) Ik werkt al 15 jaar met Linux, ik moet weten wat Raspbian anders doet ;)
Ik zie hem nergens staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
CurlyMo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:34:
[...]

Ik zie hem nergens staan ;)
Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:32:
Heb sinds kort een Rpi2. Ik draai Raspbian 8, en heb een vreemd probleem. Als ik een externe (NTFS) schijf aansluit en met de hand mount werkt dat zoals het hoort, maar stel ik een regeltje in /etc/fstab in zoals ik dat altijd doe voor ntfs partities, dan boot de pi in een soort emergency mode en logt me automatisch in als root. Iemand een idee waarom?
Lezen is een kunst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat zie ik, maar waar is je:
code:
1
mount -t ....

Dan kunnen we zien welke handmatige mount je hebt omgezet tot een fstab entry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:26:

[...]

Is daar dan dus een lijst van? Ben benieuwd was raspbian anders doet dan anders.
Er worden wat commando's genoemd in het artikel dat ik gaf, zoals blkid. Probeer dat eens / post de output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
CurlyMo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:35:
[...]

Dat zie ik, maar waar is je:
code:
1
mount -t ....

Dan kunnen we zien welke handmatige mount je hebt omgezet tot een fstab entry.
Ik heb dus niet op UUID gemount, maar /dev/sda1 (zowel handmatig als fstab, waar handmatig prima werkt).

Ben nu niet thuis, zal vanavond op UUID mounten, en zien of dat werkt. Ik heb inderdaad geen idee wat Raspbian standaard doet tijdens boot, al leek /dev/sda1 leeg na bootup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:38:
[...]

Ik heb dus niet op UUID gemount, maar /dev/sda1 (zowel handmatig als fstab, waar handmatig prima werkt).
Ik zal mijn vraag anders stellen. Doe je handmatig dit?
code:
1
mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /home/user/drive -o defaults,locale=en_US.utf8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
CurlyMo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:39:
[...]

Ik zal mijn vraag anders stellen. Doe je handmatig dit?
code:
1
mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /home/user/drive -o defaults,locale=en_US.utf8
Nope, geen -t of -o bij de handmatige mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:38:
[...]

Ben nu niet thuis, zal vanavond op UUID mounten, en zien of dat werkt. Ik heb inderdaad geen idee wat Raspbian standaard doet tijdens boot, al leek /dev/sda1 leeg na bootup.
Als je handmatig mount dan moet het via de fstab ook werken. Het UUID / LABEL trucje is enkel veiliger omdat de volgorde van devices nog wel eens wil veranderen bij een boot waardoor sda2 ineens sda1 heet en andersom (hetzelfde geldt voor network devices).

Met mount -t geef je het fstype op, gebruik je dat ook of niet? Zonder die optie kiest 'ie volgens mij zelf het fstype. Voeg sowieso eens -v toe voor verbose.

Let even op trouwens dat je de jargon niet door elkaar haalt (filesystem vs mount point). Alle partitions kun je overigens weer zien in /proc/partitions of met fdisk -l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:40:
[...]

Nope, geen -t of -o bij de handmatige mount.
Probeer dat mount commando dan thuis eens op die manier, dan doe je namelijk exact wat ook fstab probeert te doen, maar dan handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Met de hand mount je sda1 , in je fstab probeer je sdb1 te mounten ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

CurlyMo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:41:
[...]

Probeer dat mount commando dan thuis eens op die manier, dan doe je namelijk exact wat ook fstab probeert te doen, maar dan handmatig.
Precies, de handmatige test moet bij voorkeur exact hetzelfde zijn als wat fstab doet.

Je kunt wel testen met fstab zonder te rebooten, kwestie van mount -a draaien :) (wel eerst de handmatige mount weghalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
CurlyMo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:41:
[...]

Doe ik. Echter, dit heeft nog nooit tot issues geleid op non-raspberry pi problemen.
u_nix_we_all schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:42:
Met de hand mount je sda1 , in je fstab probeer je sdb1 te mounten ?
Zo dement ben ik gelukkig nog niet ;)
deepbass909 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:44:
[...]

Ik ook, maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook af en toe een stomme fout maak ;)
Juist bij de Raspberry (of eigenlijk iedere embedded linux) moet er rekening mee houden dat er soms wat creatief omgesprongen wordt met de standaard mountpoints.
Het stomme is dat dit nergens goed gedocumenteerd lijkt... Kan geen overzicht hier van vinden, maar als dit het issue is, is mount per UUID de oplossing, toch?

[ Voor 32% gewijzigd door Brent op 20-04-2016 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:30:
[...]

Ik ook, maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook af en toe een stomme fout maak ;)
Juist bij de Raspberry (of eigenlijk iedere embedded linux) moet er rekening mee houden dat er soms wat creatief omgesprongen wordt met de standaard mountpoints. Dat wisselt zelfs tussen de verschillende OS-en voor hetzelfde platform (Openelec is wezenlijk anders dan OSMC, en OSMC wijkt weer duidelijk af van Raspbian, terwijl ze allemaal debian-gebasseerd zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:44:
[...]

Zo dement ben ik gelukkig nog niet ;)
Ja, bijdehant, we proberen je te helpen en als je nergens duidelijk maakt waarom je dan sda1, en dan sdb1 gebruikt, wordt het ook lastig om je van dienst te zijn.
En idd, je roept dat je het handmatig hetzelfde doet, maar zonder de -t en -o mount je alleen met de default waarden en doe je dus niet hetzelfde als wat de fstab doet. Maar goed, met 15 jaar linuxervaring (noob dus in mijn ogen) hoeven we je dat vast niet uit te leggen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
u_nix_we_all schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:51:
[...]

Ja, bijdehant, we proberen je te helpen en als je nergens duidelijk maakt waarom je dan sda1, en dan sdb1 gebruikt, wordt het ook lastig om je van dienst te zijn.
En idd, je roept dat je het handmatig hetzelfde doet, maar zonder de -t en -o mount je alleen met de default waarden en doe je dus niet hetzelfde als wat de fstab doet. Maar goed, met 15 jaar linuxervaring (noob dus in mijn ogen) hoeven we je dat vast niet uit te leggen.
Even dimmen graag :) Heb inmiddels al wat pointers gekregen, een reactie van iemand die niets toevoegt behalve een aangebrande reactie lijkt me onnodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 20-04-2016 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:52:
[...]

Even dimmen graag :) Heb inmiddels al wat pointers gekregen, een reactie van iemand die niets toevoegt behalve een aangebrande reactie lijkt me onnodig.
Ik moet hem wel gelijk geven... In mijn eerste reactie geef ik al aan dat het op de Pi net in details even anders werkt (want embedded ipv reguliere linux) en dan zijn de details over hoe je iets doet juist belangrijk.

Ik heb zelf jaren met Gentoo gerotzooid en dacht Linux dus echt wel in de vingers te hebben, maar ik heb zelden zoveel dingen op moeten zoeken als sinds ik met een Pi aan het stoeien ben. Zaken als een andere system init en boot-procedure maken dat je echt even een aantal zaken opnieuw moet leren.

Dus check vanavond even wat er in je mtab staat als de drive handmatig mount, zet hier exact neer hoe je hem handmatig mount en wat er in je fstab staat (de hele fstab dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hij leest tweemaal niet of fout: 1 het sda1/sdb1 verschil was al opgehelderd, en nergens zeg ik dat ik `mount` exact hetzelfde voer als de fstab-lijn. Ik kan er niet zo goed tegen als mensen snel lezen en vervolgens bijdehand en noob roepen.
In mijn eerste reactie geef ik al aan dat het op de Pi net in details even anders werkt (want embedded ipv reguliere linux) en dan zijn de details over hoe je iets doet juist belangrijk.
Maar als ik nu voor de derde maal vraag wat er dan precies anders is, blijft het stil. Waarom daar niet op reageren, maar wel op sda1/sdb1 fouten? Juist, snel lezen en de makkelijke puntjes eruit vissen. Dat soort reacties kunnen beter weggelaten worden. Dat is niet meedenken, zoals jij en anderen gelukkig wel doen.
Ik heb zelf jaren met Gentoo gerotzooid en dacht Linux dus echt wel in de vingers te hebben, maar ik heb zelden zoveel dingen op moeten zoeken als sinds ik met een Pi aan het stoeien ben. Zaken als een andere system init en boot-procedure maken dat je echt even een aantal zaken opnieuw moet leren.
Kijk, dat vind ik fijn om te horen. Maar je kunt ervanuit gaan dat ik zelf wel een sda1/sdb1 foutje eruit vis, maar niet dat ik weet wat raspbian uitvreet tijdens boot. Dat lijkt mij evident.

Overigens is Raspbian een stuk meer "embedded" dan ik dacht, maar nog lang niet zo erg als echt embedded. Ik weet nog dat ik microcontrollers moest programmeren en dat was, nouja, als je dat ook weleens hebt gedaan weet je genoeg ;)
Dus check vanavond even wat er in je mtab staat als de drive handmatig mount, zet hier exact neer hoe je hem handmatig mount en wat er in je fstab staat (de hele fstab dus).
Zoals reeds toegezegd, dat zal ik doen en dan laat ik weten of dat het was ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 20-04-2016 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Het bleek dat ntfs-3g niet geïnstalleerd was (heb Raspbian Lite, zal daar wel door komen), dus na installatie lukt het wel. Overigens werkt fstab met UUID wel met `mounta -a`, maar na reboot wordt ik weer in emergency-mode gekeild, nadat hij een minuut lang een of andere UUID-gerelateerde taak uitvoert? Begreep de melding niet, maar naar /dev/sda1 zetten en het werkt als een trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Brent schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:38:
Het bleek dat ntfs-3g niet geïnstalleerd was (heb Raspbian Lite, zal daar wel door komen), dus na installatie lukt het wel.
Graag gedaan! Het helpt volgende keer dat je ook echt precies hetzelfde commando manueel hebt uitgevoerd als je zegt dat je dat hebt gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 20-10 11:34
Is er iemand die mij kan helpen aan een config.gz van een RPI installatie?
Met modprobe config zou ik deze info op moeten kunnen halen, maar de versie (4.1.17) die nu op de bak draait daar is de directory entry in /lib/modules niet aanwezig. Dus krijg ik de config.gz niet uit de /proc directory.
Als iemand die heeft dan kan ik een kernel compileren met de standaard kernel settings voor de RPI.
Ik heb op internet al wel gezocht, maar daar refereren ze naar /proc/config.gz, maar die krijg ik dus niet gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48

MrMarcie

CFMoto 650MT

Vandaag een slimme meter gekregen en maar een nieuwe Pi besteld met P1 kabel. Kijken of ik een mini bwired kan maken binnenkort ;). BEn alleen nog aan het uitvogelen wat nu de beste sw daarvoor is.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ge-flopt schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:47:
Is er iemand die mij kan helpen aan een config.gz van een RPI installatie?
Met modprobe config zou ik deze info op moeten kunnen halen, maar de versie (4.1.17) die nu op de bak draait daar is de directory entry in /lib/modules niet aanwezig. Dus krijg ik de config.gz niet uit de /proc directory.
Als iemand die heeft dan kan ik een kernel compileren met de standaard kernel settings voor de RPI.
Ik heb op internet al wel gezocht, maar daar refereren ze naar /proc/config.gz, maar die krijg ik dus niet gestart.
https://github.com/raspbe...configs/bcm2709_defconfig
of
https://github.com/raspbe...configs/bcm2835_defconfig

Voor jouw specifieke kernel versie even de juiste github branch pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 20-04-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
En ik heb die hele tree al gedownload. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ge-flopt schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:12:
[...]

En ik heb die hele tree al gedownload. :D
Ik moet wel zeggen dat het het eerste en tweede resultaat in google was bij de zoekterm "Raspberry Pi kernel"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
CurlyMo schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:29:
[...]

Ik moet wel zeggen dat het het eerste en tweede resultaat in google was bij de zoekterm "Raspberry Pi kernel"...
Geen idee hoe ik er dan overheen heb kunnen kijken. Maar bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het bleek dat ntfs-3g niet geïnstalleerd was (heb Raspbian Lite, zal daar wel door komen), dus na installatie lukt het wel. Overigens werkt fstab met UUID wel met `mounta -a`, maar na reboot wordt ik weer in emergency-mode gekeild, nadat hij een minuut lang een of andere UUID-gerelateerde taak uitvoert? Begreep de melding niet, maar naar /dev/sda1 zetten en het werkt als een trein.
Ik weet dat OSMC begin dit jaar een probleem had met het mounten op basis van UUID's, de benodigde symlinks werden pas later tijdens het boot-proces aangemaakt maar fstab was al aangeroepen. Ik weet niet of dit ook bij Raspbian speelt (ik ken Raspbian verder niet zo goed), maar aangezien OSMC op Raspbian gebaseerd is zou het me niks verbazen als het dezelfde bug is.

Maar als je naast je microSD alleen het ntfs-schijfje gebruikt, is het veilig om voor het mounten /dev/sda1 te gebruiken.

Maar waarom trouwens ntfs (met al z'n ellende...)? Als je het schijfje alleen aan de Pi hebt hangen, is ext4 echt veel verstandiger en makkelijker om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het bleek dat ntfs-3g niet geïnstalleerd was (heb Raspbian Lite, zal daar wel door komen), dus na installatie lukt het wel.
Aanvullend hierop, met de default waardes werkte het wel. De vraag is dus of je ntfs-3g sowieso wel nodig hebt? Probeer het weer eens met de default waardes en kijk dan eens hoe Raspbian hem heeft gemount via:
code:
1
mount

Zonder parameters.
deepbass909 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 00:26:
[...]
Ik weet dat OSMC begin dit jaar een probleem had met het mounten op basis van UUID's, de benodigde symlinks werden pas later tijdens het boot-proces aangemaakt maar fstab was al aangeroepen. Ik weet niet of dit ook bij Raspbian speelt (ik ken Raspbian verder niet zo goed), maar aangezien OSMC op Raspbian gebaseerd is zou het me niks verbazen als het dezelfde bug is.
OSMC gebruikt tegenwoordig een initramfs om wat dingen vroeg in het boot-proces te doen. Raspbian doet dat niet. Zelf heb ik toentertijd de initramfs ingevoerd in XBian en als je daar fouten in maakt, dan gaan er een hoop dingen mis. Zoals dus de timing in het mount proces. Dat is waarschijnlijk echt een specifiek OSMC probleem van het niet goed implementeren van zo'n initramfs. Reden ook voor hun om er lang van af te hebben gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 21-04-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Even een vraag hier :)

Ik heb een raspberry pi 2 nog liggen die ik voorheen gebruikte voor xbmc. Werkte perfect.
Nu ik een HTPC heb is de pi aan het stofhappen.

Thuis hebben ze de zolder ingericht met mijn oude tv en speakers etc en vroeg me af of de PI kan dienen als audio device voor bijvoorbeeld spotify.

Het moet dan wel zo zijn dat deze dmv muis/toetsenbord makkelijk te bedienen zijn via de tv. (ouders he :P )

iemand nog tips of ervaring met zo'n soort setup? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
CurlyMo schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:32:
[...]

Aanvullend hierop, met de default waardes werkte het wel. De vraag is dus of je ntfs-3g sowieso wel nodig hebt? Probeer het weer eens met de default waardes en kijk dan eens hoe Raspbian hem heeft gemount via:
code:
1
mount

Zonder parameters.
Zo deed ik het (en doe ik altijd) in eerste instantie, maar er is een RO ntfs driver in de kernel, die dan vermoedelijk gebruikt werd (kan niks anders zijn). Omdat ik die driver eigenlijk al vergeten was (minstens een decennium niet meer gebruikt), had ik niet door dat ntfs-3g misschien niet vanzelfsprekend was in Raspbian Lite (overigens, zoals gezegd, niet gedocumenteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Hulp gevraagd.

Ik, linux noob, had al jaren een Rpi Model B uit 2011 in de kast liggen; nog eentje met 256MB RAM. Onlangs heb ik hier Domoticz op gezet (https://sourceforge.net/projects/domoticz/files/) om een domotica-systeem te draaien. Ik werk headless, zonder monitor/toetsenbord/muis. Inloggen met putty, en de webpagina van domotics opvragen via de browser.

Ik heb er een RFXcom USB 433MHz transceiver aan hangen. Toen ik deze los trok, reageerde domoticz niet meer. Noob die ik ben, dacht: even rebooten. Power er af en weer aanzetten. Er gebeurde helemaal niets; blijkbaar was de SD kaart niet meer in orde.

Nieuwe poging: opnieuw image er op gezet. Alles geinstalleerd, werkt weer. Mooi. Ik wil weer eens die 433MHz transceiver los maken. Weer reageert domoticz niet meer. Deze keer wijzer: met putty ingelogd, sudo shutdown gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SFmfbWN.png
Na ff wachten ging hij shutdown doen... althans... de putty sessie werd verbroken, ik kon er niet meer in komen. Het groene STATUS ledje op de Pi brandde continu. Ik dacht dat die uit moest gaan. 5 minuten gewacht; er gebeurder niets meer. Power er dan maar af.
Opnieuw opstarten: groene STATUS led knipperde een paar keer, bleef daarna continue aan. Maar hij kwam niet online. Kon niet met putty inloggen.

5 minuten gewacht. Toen maar opnieuw opgestart met monitor aangesloten.
Nu zie ik dat bij opstarten alsmaar de tekst "mmc0: fsm 1, hsts 1" over het scherm scrollt, met een optellende counter er voor.
:/

Mijn vragen:
  • Wat heb ik nu fout gedaan?
  • Wat is dat ding nu aan het doen? Wat betekent deze melding? Waarom boot hij niet gewoon?
  • Hoe krijg ik hem weer zo ver dat hij normaal gaat booten?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ziet eruit dat je SD kaartje het begeven heeft, die dingen kunnen het schijnbaar ook kapot gaan ;w

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

WeaZuL schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:10:
Ziet eruit dat je SD kaartje het begeven heeft, die dingen kunnen het schijnbaar ook kapot gaan ;w
Zomaar? Precies toevallig toen ik wilde rebooten? Zou ik niet gewoon zelf iets fout hebben gedaan?
Zoveel uren heeft dat ding nog niet aan gestaan hoor...

[ Voor 8% gewijzigd door Gwannoes op 21-04-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Gwannoes schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:12:
Zomaar? Precies toevallig toen ik wilde rebooten?
Dat is wel het moment dat er weer schrijf acties zijn. Heb al eerder defecte maar ook gewoon corrupte SD's gehad. Met een goede voeding geen corrupte SD meer gehad overigens.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10 14:22
Ik probeer MSX roms te spelen op mijn pi3 met recalbox maar dit lukt om de één of andere reden niet. Moet ik nog iets van tevoren configureren?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Gwannoes schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:12:
[...]

Zomaar? Precies toevallig toen ik wilde rebooten? Zou ik niet gewoon zelf iets fout hebben gedaan?
Zoveel uren heeft dat ding nog niet aan gestaan hoor...
Er zijn heel wat stukken software die tijdens het booten geladen worden vanaf de SD, en daarna uit het geheugen werken. Als op één van die plekken een defect optreedt, merk je dat pas tijdens het rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

deepbass909 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:25:
[...]

Er zijn heel wat stukken software die tijdens het booten geladen worden vanaf de SD, en daarna uit het geheugen werken. Als op één van die plekken een defect optreedt, merk je dat pas tijdens het rebooten.
Hmm, daar heb je wel een punt.

Misschien toch eens proberen een betere voeding te zoeken. (n.a.v. de opmerking van DukeBox)

Qua SD-kaart: Gewoon weer opnieuw formatteren en de image installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ik heb een Pi 2 + cameramodule via SOS met voeding en probeer die aan de praat te krijgen. Dat is na veel gedoe gelukt, maar het hele gebeuren crashed na 5 to 30 seconden. Ik heb me gek gegoogled enzo, maar krijg het niet voor elkaar. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: http://s31.postimg.org/oll60krvb/camerastart.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s31.postimg.org/omv3tztp3/camerastops.jpg%5D

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 21:36
MrMarcie schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:50:
Ik heb een Pi 2 + cameramodule via SOS met voeding en probeer die aan de praat te krijgen. Dat is na veel gedoe gelukt, maar het hele gebeuren crashed na 5 to 30 seconden. Ik heb me gek gegoogled enzo, maar krijg het niet voor elkaar. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Ik ben na een aantal corrupte sd kaartjes en ook onstabiel draaiende Raspberry's niet zo te spreken over de voedingen van SOS. Probeer eens een andere stroombron, Samsung telefoon laders doen het bij mij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

VorCha schreef op zondag 24 april 2016 @ 20:39:
[...]

Ik ben na een aantal corrupte sd kaartjes en ook onstabiel draaiende Raspberry's niet zo te spreken over de voedingen van SOS. Probeer eens een andere stroombron, Samsung telefoon laders doen het bij mij beter.
Heb zo ff geen andere voeding liggen, op een cheapo Chinees dingetje na. 2A maar daarmee doet ie hetzelfde.
Ik zal eens gaan googlen op goede voedingen. Heb nog een andere Pi die aan staat maar daar moet ik nog e.e.a. opzetten. Hoop niet dat die bij wat belasting ook gaat crashen. Ook setje van SOS.

Trouwens vanmiddag nieuw SD kaartje ingedaan met Motioneye en die draait wel goed. Dus of dat nu aan de SW ligt of aan de HW is mij nog ff niet geheel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MrMarcie schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:27:
[...]

Heb zo ff geen andere voeding liggen, op een cheapo Chinees dingetje na. 2A maar daarmee doet ie hetzelfde.
Ik zal eens gaan googlen op goede voedingen. Heb nog een andere Pi die aan staat maar daar moet ik nog e.e.a. opzetten. Hoop niet dat die bij wat belasting ook gaat crashen. Ook setje van SOS.

Trouwens vanmiddag nieuw SD kaartje ingedaan met Motioneye en die draait wel goed. Dus of dat nu aan de SW ligt of aan de HW is mij nog ff niet geheel duidelijk.
Voeding is heel vaak niet het probleem, standaard usb-kabeltje is meestal het probleem. De aders zijn zo dun dat het voltage onderuitgaat zodra je stroomverbruik omhoog gaat.
Handig tooltje: http://www.calculator.net...ers&amperes=0.5&x=30&y=10
(Standaard usb kabeltjes zijn meestal 28AWG , ik heb nu 24AWG kabels, en dan kan ik mijn pi2 belasten zoveel ik wil, zonder dat het rode lampje uitgaat. Mijn pi3 kan ik met die kabels booten met een 2,5" disk aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

u_nix_we_all schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:34:
[...]

Voeding is heel vaak niet het probleem, standaard usb-kabeltje is meestal het probleem. De aders zijn zo dun dat het voltage onderuitgaat zodra je stroomverbruik omhoog gaat.
Handig tooltje: http://www.calculator.net...ers&amperes=0.5&x=30&y=10
(Standaard usb kabeltjes zijn meestal 28AWG , ik heb nu 24AWG kabels, en dan kan ik mijn pi2 belasten zoveel ik wil, zonder dat het rode lampje uitgaat. Mijn pi3 kan ik met die kabels booten met een 2,5" disk aangesloten)
Welke USB kabel?

Ik heb een Pi2 met Picamera. Dus zit alleen voeding plus ethernet kabel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MrMarcie schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:23:
[...]

Welke USB kabel?

Ik heb een Pi2 met Picamera. Dus zit alleen voeding plus ethernet kabel aangesloten.
Als je een voeding hebt met een vaste micro-usb stekker, gaat mijn verhaal niet op. Maar de meeste voedingen en laders worden met een losse usb-kabel aangesloten, en daar ligt vaak het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ah, nu ik begrijp ;)

Nee, ik heb er een van SOS, dat is met vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
Losse of vaste kabels, voeding van SOS of niet. Raspberry's zijn nogal gevoelig voor de stroom die ze krijgen. Heb je problemen met stabiliteit of corrupte kaartjes, kijk dan vooral ook naar je voeding en probeer eens een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Heb nu een andere geinstalleerd:

https://github.com/iizukanao/picam-streamer

En die werkt prima. Wil nog wel wat anders -en hiervoor heb je flash nodig en dat wil ik niet- want wil wat andere functies maar voorlopig draait dit.

http://goo.gl/sMlFBU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
(misschien offtopic, en zeker niet aan jou gericht, maar ff ranten hoor)
Pff, weer zo een die een hele image maakt voor een klein stukje software. Wat denken al die gasten ? Dat we voor alles een aparte pi hebben, elk met een eigen image, die allemaal maar 1 ding kunnen of hoeven te doen ?

Waarom niet gewoon een goede .deb voor raspbian ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

u_nix_we_all schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:37:
[...]

(misschien offtopic, en zeker niet aan jou gericht, maar ff ranten hoor)
Pff, weer zo een die een hele image maakt voor een klein stukje software. Wat denken al die gasten ? Dat we voor alles een aparte pi hebben, elk met een eigen image, die allemaal maar 1 ding kunnen of hoeven te doen ?

Waarom niet gewoon een goede .deb voor raspbian ?
Ben ik helamaal met je eens, maar was voor mij wel ff de test of alles werkt.

Ga dit weekend zelf ff wat opzetten, zou er namelijk ook nog wat anders tegelijkertijd op hebben willen draaien. Als ik de load zie, gebruikte geheugen etc is daar plenty ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

MrMarcie schreef op maandag 25 april 2016 @ 16:29:
Heb nu een andere geinstalleerd:

https://github.com/iizukanao/picam-streamer

En die werkt prima. Wil nog wel wat anders -en hiervoor heb je flash nodig en dat wil ik niet- want wil wat andere functies maar voorlopig draait dit.

http://goo.gl/sMlFBU
Hoe goed werkt dit op hogere resoluties? (en met welke Rpi?) Ik krijg mijn RPi2 niet hoger dan 640x480 met een beetje redelijke framerate over wifi. 1080p heeft een gigantische lag maar misschien is dat meer de wifi dan de camera implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Mr_gadget schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:42:
[...]

Hoe goed werkt dit op hogere resoluties? (en met welke Rpi?) Ik krijg mijn RPi2 niet hoger dan 640x480 met een beetje redelijke framerate over wifi. 1080p heeft een gigantische lag maar misschien is dat meer de wifi dan de camera implementatie.
Je kan mijn link ff bekijken. als het goed is is die 1280 x 720. Ik heb 'm wel aan een draadje hangen en niet via wifi. Beeld vind ik verder niet bijzonder maar dat ligt misschien ook aan de focus. Voor wat ik er straks mee wil zal ik eens kijken of dat beeld beter kan en anders hang ik er een usb camera aan later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Aha, nog een keer gekeken. Hij doet het bij niet in Firefox maar wel in Edge (met flash?).

Zie er wel aardig snel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Mr_gadget schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:53:
Aha, nog een keer gekeken. Hij doet het bij niet in Firefox maar wel in Edge (met flash?).

Zie er wel aardig snel uit :)
Ja, daarom wil ik deze niet, werkt alleen met flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-10 16:55
Ik kon het met een search zo snel niet vinden, maar is het iemand al eens gelukt om Horizon Go op de Pi werkend te krijgen? Hetzij via een browser of Android app?

Ik heb al gekeken om Android op de Pi 1b+ te krijgen, maar dit schijnt niet te werken.
Ik zou graag tv willen kijken op zolder zonder een kabel te trekken en dan leek mij Horizon Go ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:18
yorroy schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:14:
Ik kon het met een search zo snel niet vinden, maar is het iemand al eens gelukt om Horizon Go op de Pi werkend te krijgen? Hetzij via een browser of Android app?

Ik heb al gekeken om Android op de Pi 1b+ te krijgen, maar dit schijnt niet te werken.
Ik zou graag tv willen kijken op zolder zonder een kabel te trekken en dan leek mij Horizon Go ideaal
Browser gaat niet lukken want om te kijken is Silverlight verplicht .. en dat werkt niet (lekker) onder linux
En Android op een Raspberry Pi zou kunnen .. maar ik vraag me af of je dan Google Play Services bruikbaar aan de praat gaat krijgen, en dan heb je ook nog de kans dat Ziggo je niet toestaat de Horizon Go app daarop te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
duvekot schreef op donderdag 28 april 2016 @ 21:40:
[...]

Browser gaat niet lukken want om te kijken is Silverlight verplicht .. en dat werkt niet (lekker) onder linux
Ik heb het werkend op een laptop met Linux Mint 17 met Firefox. Helaas nog niet gelukt om dit goed te repliceren. Bij het installeren op Ubuntu Mate for Raspberry liep ik er tegenaan dat de repo niet beschikbaar is voor ARM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelsoftware
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-10-2024
De Raspberry Pi 3 staat ook al op wikipedia, die kun je ook even in een link veranderen, hij kwam uit in eind februari. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02 10:06
Ik heb RetroPie op mijn SD gezet en gedraait en dat ging prima, alleen wou ik het nu formateren (met de aanbevolen SDFormatter) om dualboot wil proberen. Alleen herkent mijn laptop de SD-kaartje niet meer.. Iemand een suggestie? De pi herkent hem nog wel prima overigens.. Ik dacht zelf dat het met de bestandsysteem te maken heeft, maar zie er niks over op het internet.

Iemand hier bekend mee? En is het misschien mogelijk om via ssh de sd kaart te formateren en noobs instaleren?

Voor het geval iemand het zich af vraagd: via ssh "sudo raspi-config" uitvoeren en dan "Expand filesystem" daarna werd hij bij mij weer in windows herkend.

[ Voor 14% gewijzigd door HogRider op 30-04-2016 01:06 . Reden: Zelf opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Even ter info; de Edimax EW-7811UTC werkt perfect op de RPi3. Met deze adapter heb je tenminste 5GHz (AC600).

Pagina: 1 ... 11 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs