Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19
Iemand een idee hoe je in Jessie de WLAN en BT module hard kan uitschakelen ivm energiebesparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-10 21:04
Welke MicroSD kaartjes zijn aan te raden? Ik heb nu ook eindelijk een Pi, maar van al mijn kaartjes die ik had liggen deed slechts de 2GB het, de Pi weigerde te booten van een8GB en 16GB die ik nog had liggen. En voor een complete Jessie image is 2GB helaas te krap.

Ik heb de volgende vier kaartjes gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston microSDHC Class 10 UHS-I Card 32GB€ 7,32€ 7,32
1Samsung Evo microSDHC 32GB + SD-adapter€ 11,-€ 11,-
1Sandisk Mobile Ultra microSDHC Class 10 UHS-I 30MB/s 32GB + SD-adapter€ 11,50€ 11,50
1Transcend 32GB microSDHC Class 10 + SD adapter€ 8,60€ 8,60

Zowel de Kingston, de Transcend, de Samsung als de Sandisk krijgen zowel een 'OK' als 'Not OK' beoordeling op http://elinux.org/RPi_SD_..._.2F_Non-working_SD_cards. De Samsung en Sandisk worden wel veel vaker positief beoordeeld als de Kingston en Transcend. Tegelijkertijd schijnt de Transcend eeuwige garantie te hebben. Iemand een doorslaggevend argument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
eiPionezero schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:29:
Welke MicroSD kaartjes zijn aan te raden? Ik heb nu ook eindelijk een Pi, maar van al mijn kaartjes die ik had liggen deed slechts de 2GB het, de Pi weigerde te booten van een8GB en 16GB die ik nog had liggen. En voor een complete Jessie image is 2GB helaas te krap.

Ik heb de volgende vier kaartjes gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston microSDHC Class 10 UHS-I Card 32GB€ 7,32€ 7,32

Zowel de Kingston, de Transcend, de Samsung als de Sandisk krijgen zowel een 'OK' als 'Not OK' beoordeling op http://elinux.org/RPi_SD_..._.2F_Non-working_SD_cards. De Samsung en Sandisk worden wel veel vaker positief beoordeeld als de Kingston en Transcend. Tegelijkertijd schijnt de Transcend eeuwige garantie te hebben. Iemand een doorslaggevend argument?
De door jouw genoemde Kingston heb ik 2 weken geleden gehaald voor mijn RPi 3 en werkt bij mij probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-10 21:04
ralph075 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:57:
[...]

De door jouw genoemde Kingston heb ik 2 weken geleden gehaald voor mijn RPi 3 en werkt bij mij probleemloos.
Thanks, aangezien de Kingston ook de goedkoopste van de vier is en ook levenslange garantie heeft volgens de website van SWW denk ik dat ik dan ook voor die ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:19
Door een modem reboot heb ik een andere IPv6 reeks van Ziggo gekregen, op zich geen ramp maar Jessie gaat er even slecht mee om. Hij gebruikt de niet bestaande reeks als uitgaande interface dus IPv6 verkeer ligt plat ;(

Als ik ifconfig krijg dan zie je dit:

inter ader: 2001:1c02:b00:7800:<knip>/64 Scope:Global
inter ader: 2001:1c02:b01:8800::2/128 Scope:Global

Ik krijg dus met geen mogelijkheid die /128 eraf met dit commando gaat hij weg maar komt hij weer terug:
ifconfig eth0 inet6 del 2001:1c02:b01:8700::2/128

Hij staat niet statisch in de /etc/networks en zover ik weet kan je in dhcpd.conf geen IPv6 adressen opgeven.

Dus waar o waar blijft dit adres nu " hangen " en kan ik het verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 16:31

Neophyte808

Gadget inspector

Weet iemand waarom minimaal een 2A lader wordt geadviseerd terwijl een RPi (3) draait op 5V en Max 4 W verbruikt? Mijn RPi 3 werd geleverd met een 2,5A lader. 5*2.5 = 12.5W een factor 3 lijkt me wel overkill, zelfs al stijgt het verbruik niet als de lader meer kan leveren. Heeft dit te maken met uitbreidingsshields of servomotoren ofzo?

Verder probeer ik de RPi 2 image van Kali Linux te flashen op de RPi 3, maar ik krijg het rainbow scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Neophyte808 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:27:
Weet iemand waarom minimaal een 2A lader wordt geadviseerd terwijl een RPi (3) draait op 5V en Max 4 W verbruikt? Mijn RPi 3 werd geleverd met een 2,5A lader. 5*2.5 = 12.5W een factor 3 lijkt me wel overkill, zelfs al stijgt het verbruik niet als de lader meer kan leveren. Heeft dit te maken met uitbreidingsshields of servomotoren ofzo?
Je geeft het antwoord zelf al :) Inderdaad, afhankelijk van wat je op de USB, GPIO en andere poorten aansluit stijgt het verbruik.
Verder probeer ik de RPi 2 image van Kali Linux te flashen op de RPi 3, maar ik krijg het rainbow scherm.
Waarschijnlijk een kwestie van even de recentste firmware kopiëren naar de /boot partitite van je sd-kaartje, zie BamSlam_ in "Raspberry Pi - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
eiPionezero schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:29:
...
Ik heb een 16GB Sandisk microSD al een paar jaar 24/7 in gebruik op mijn Pi-webserver. Sinds enkele weken steekt hij in een Pi3 en loopt probleemloos. Sinds een paar weken heb ik ook een tweede Pi3 met een Transcend 16GB-kaart, werkt tot nu toe ook probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10 14:22
Ik krijg binnenkort mijn eerste Pi, een Pi3. Nu zou ik graag wat willen retrogamen. Het is mij niet duidelijk welke controler ik het beste kann kopen en wat ik verder nog nodig heb qua Hardware.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
drernie schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:02:
Ik krijg binnenkort mijn eerste Pi, een Pi3. Nu zou ik graag wat willen retrogamen. Het is mij niet duidelijk welke controler ik het beste kann kopen en wat ik verder nog nodig heb qua Hardware.
Ik gebruik hier RetroPie / TriPi i.c.m een wireless Xbox360 PC controller die ik gescoord heb op Marktplaats. Lees hoe je TriPi aan de praat krijgt op een Pi3 hier: BamSlam_ in "Raspberry Pi - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

BamSlam_ schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:39:
[...]

Je geeft het antwoord zelf al :) Inderdaad, afhankelijk van wat je op de USB, GPIO en andere poorten aansluit stijgt het verbruik.
Inderdaad. Per USB-poort moet je 500mA rekenen (2 Ampère totaal dus) en de overige 500mA heb je nodig voor de Pi zelf.

De Pi, ook de 3, werkt prima op 500mA, alleen gaat het vrij snel fout als je dingen aan de USB van de Pi hangt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik kreeg dit ook net door, maar dan op de Rpi-pagina: https://www.raspberrypi.org/blog/meet-314gb-pidrive/

Klinkt erg leuk :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nu ook een laptopcase om een rpi3 gebouwd: http://www.pi-top.com/#/
Best een aardig ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

gambieter schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 17:37:
[...]

Ik kreeg dit ook net door, maar dan op de Rpi-pagina: https://www.raspberrypi.org/blog/meet-314gb-pidrive/

Klinkt erg leuk :p
't stond zelfs hier op de site :+
nieuws: Western Digital introduceert 314GB-hdd voor Raspberry Pi

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik kom nooit op de FP :D

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ikheb zojuist een 16 GB sd kaartje gekocht van het merk Kingston.
Nu heb ik daar jessie opgezet en daarna sudo apt-get update,apt-get upgrade en rpi-update.
Maar bij het rebooten krijg ik alleen een knipperende cursor te zien.
Ik had verbinding gemaakt via ssh van putty.
Iemand een idee hoe dit kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

verbatim schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 12:54:
Ikheb zojuist een 16 GB sd kaartje gekocht van het merk Kingston.
Heb je het exacte typenr bij de hand? Zie aardig wat probleemgevallen op http://elinux.org/RPi_SD_cards staan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Raven schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:12:
[...]

Heb je het exacte typenr bij de hand? Zie aardig wat probleemgevallen op http://elinux.org/RPi_SD_cards staan.
Nee, zelfs met bril op kan ik het typenummer niet lezen.
Ik heb een raspberry pi 2B die is geclokt naar 1000mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je hebt de verpakking van 't kaartje niet meer? Daar zal het allicht wat duidelijker op staan :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Raven schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:27:
Je hebt de verpakking van 't kaartje niet meer? Daar zal het allicht wat duidelijker op staan :P
Op de verpakking staat class10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is niet het typenr ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
verbatim schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:35:
[...]

Kijk anders of je er een foto van kan plaatsen :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
verbatim schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:35:
[...]

Als je op de link naar die wiki klikt zie je dat ook class 10 cards gekenmerkt zijn als 'not ok'.

Merk + type kaartje wil men weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
BastiaanNL schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Als je op de link naar die wiki klikt zie je dat ook class 10 cards gekenmerkt zijn als 'not ok'.

Volens die site werkt het wel met wheezy. Dus ik ga het met wheezy proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Waarschijnlijk een hele domme vraag hoor, maar ik heb 0 ervaring met programmeren, en nog zeer beperkte ervaring met de RPi.

Sinds kort heb ik een Raspberry Pi 2 in de meterkast hangen met Domoticz hier op. Ik heb hier zelf een behuizing voor gemaakt, en wil verschillende zaken aan de Rpi toevoegen zoals knoppen, alfanumeriek display, RTC, etc.

Ik wacht nog op veel onderdelen, maar ik ben vandaag begonnen met een aantal hardware knoppen. Dit zijn simpele NC schakelaartjes die ik op een PCB met een paar connectoren hebt geplaatst. Er zitten 6 knoppen op nu. 1 die de RUN header op de Rpi zit om te resetten als deze vastloopt.

De rest van de knoppen sluiten GPIO pinnen kort naar GND. (de bedoeling was GPIO 5, 6, 13, 19, 26). Deze knoppen moeten de volgende functionaliteit krijgen:

1: Hard reset (via RUN header)
2: Soft reboot (uitvoeren "sudo reboot")
3: Shutdown (uitvoeren "sudo halt")
4: F1 (nog geen doel. Om later een actie aan te koppelen)
5: F2 (nog geen doel. Om later een actie aan te koppelen)
6: F3 (nog geen doel. Om later een actie aan te koppelen)

Om 2 t/m 6 uit te voeren heb ik verschillende oplossingen gevonden op internet. Ze zijn allemaal net wat anders, en sommige zijn gemaakt in Pyton, en andere in andere talen. Ik vind dit erg verwarrend omdat ik weinig snap van programmeren.

Wat is de meest makkelijke en manier om dit te programmeren? Pyton? of toch iets anders? Daarbij vind ik het natuurlijk belangrijk dat een simpele functie als deze weinig capaciteit van de raspberry vraagt, en wel betrouwbaar werkt.

Tevens graag tips hoe ik het beste dit kan programmeren op de Rpi. Deze hangt headless in de meterkast, en ik benader hem via Putty. Ik vind dit voor het schrijven van code niet per see de meest gebruiksvriendelijke manier. Liever gebruik ik hier een wat grafischer windows programma voor waarna ik de code naar de Rpi kopieer. Ik had hier al PyCharm voor gevonden, maar nog niet echt gebruikt. Wat is de makkelijkste optie hiervoor?

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 13:13
Wat ik als basis heb gebruikt is het python script op de volgende site: http://razzpisampler.oreilly.com/ch07.html

Deze start ik op in /etc/rc.local zodat ie runt bij het opstarten:
code:
1
python /home/pi/jukebox.py & > /dev/null 2>&1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik gebruik nog geen Domoticz maar ik heb het wel bij iemand in gebruik gezien. Volgens mij kan je ook nieuwe knoppen toevoegen en daar functies aan verbinding, dus wellicht kan je het gewoon helemaal binnen Domoticz regelen?

Qua programmeren is Python redelijk makkelijk als instapper omdat het voorziet in een heleboel standaard libraries waardoor je weinig zelf hoeft te schrijven (zeker op dit toepassingsgebied).

Bovendien dwingt het je om een logische opmaak te doen omdat bijvoorbeeld inspringen ook daadwerkelijk een functie heeft (anders dan bijvoorbeeld C of PHP waar het puur vrijwillige opmaak is). Dat dwingt je om je code redelijk leesbaar te houden.

Dus ik zou idd voor python kiezen als het je puur om deze toepassingen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-10 10:30

B2

wa' seggie?

Gisteren is denk ik mijn oude Pi B overleden toen ik deze door de twee gaatjes in het PCB probeerde vast te zetten op de muur.. (Wel met de case er om heen)

Nu heb ik een nieuwe Pi nodig. Dat is niet erg want dan kan ik gelijk een 3 kopen. :) Maar, weet iemand een beugeltje of case welke op de muur te bevestigen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
B2 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:30:
Gisteren is denk ik mijn oude Pi B overleden toen ik deze door de twee gaatjes in het PCB probeerde vast te zetten op de muur.. (Wel met de case er om heen)

Nu heb ik een nieuwe Pi nodig. Dat is niet erg want dan kan ik gelijk een 3 kopen. :) Maar, weet iemand een beugeltje of case welke op de muur te bevestigen is?
Waarom denk je dat ie overleden is ?
Is het wellicht niet je voeding die het opgegeven heeft ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

MdO82 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:32:
[...]

Waarom denk je dat ie overleden is ?
Is het wellicht niet je voeding die het opgegeven heeft ;)
Het poweron lampje gaat wel branden, activity zie je heel even knipperen. Geen monitor in de buurt, maar hij boot in ieder geval niet meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
B2 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:33:
[...]

Het poweron lampje gaat wel branden, activity zie je heel even knipperen. Geen monitor in de buurt, maar hij boot in ieder geval niet meer door.
Ik zou dan denken aan een corrupte sd-kaart.
Niet dat ik zeg dat je de Pi3 niet moet kopen hoor, maar wellicht kan je deze dan nog voor andere zaken gebruiken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:10

de standaard case van SOS kan aan de muur bevestigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na de hele dag onsuccesvol gekloot te hebben hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen.

Jaren geleden gebruikte ik de eerste RPi met XBMC. Met de aanschaf van een chromecast heeft de RPi enkele jaren stof liggen happen, maar toen ik een ongebruikte 128 gig usb stick vond leek het me tijd voor een eigen cloud. De RPi opgezocht en en de mogelijkheden bekeken.

Owncloud lag erg voor de hand. Na enige tijd geklooid te hebben in putty met guides op internet werkte het nog altijd niet. Daarom een image opgezocht; dat is toch altijd wel de makkelijkste manier. Deze gevonden:

http://www.owncloudbook.com/owncloud-on-raspberry-pi/

Maar dat is 1) een oude versie, en belangrijker nog 2) hij werkt niet. Als ISO op de SD kaart doet de Pi niks, en als ik de ISO zelf open dan is hij volgens W10 broken.

Suf gezocht, maar kan nergens een hapklare Owncloud image vinden. Weet iemand zo of zoiets bestaat en zo ja; waar ik het kan vinden?

Sidenote: bovenstaand lijkt misschien een wat luie vraag, maar er gaat een hele dag aan vruchteloos geklooi aan vooraf... Hopelijk kan iemand hier me helpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

MdO82 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:35:
[...]

Ik zou dan denken aan een corrupte sd-kaart.
Niet dat ik zeg dat je de Pi3 niet moet kopen hoor, maar wellicht kan je deze dan nog voor andere zaken gebruiken :)
En inderdaad, dat was het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
B2 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:59:
[...]

En inderdaad, dat was het :)
Een andere SD kost je in ieder geval minder :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:45:
Suf gezocht, maar kan nergens een hapklare Owncloud image vinden. Weet iemand zo of zoiets bestaat en zo ja; waar ik het kan vinden?
En hier?

Edit:
Ik zie nu dan je een RPi1 hebt. De scripts zijn voor een RPi2 dus ik betwijfel of dit gaat werken.

[ Voor 58% gewijzigd door technorabilia op 20-03-2016 17:17 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 23:20

GeeBee

Oddball

Na de hele dag onsuccesvol gekloot te hebben hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen.
Niet gewoon bij de makers zelf?
https://owncloud.org/install/

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had ik al gekeken, maar zag nergens een RPi image (anders dan op de blog die ik linkte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ok, Terugkomend op mijn vorige vraag heb ik het volgende geschreven. Het werkt, al snap ik sommige functies niet helemaal zoals de sleep op het einde, de bouncetime, en het "channel" achter de functies.

Hoe dan ook, het lijkt naar wens te werken, maar als iemand nog eens naar de code wil kijken, hoor ik graag wat beter kan.

Als iemand nog behoefte heeft aan foto's van hoe ik de hardware heb gemaakt, plaats ik deze graag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
#!/bin/python

# This is my first script ever (in any programming language) so i'm sure there is room for
# improvement, and possibly there are even big errors. It currently works fine on my system.

# This script adds physical buttons for your Raspberry Pi. The purpose of these buttons
# is to place simple commands under a button so you can reboot or shutdown your headless
# system without SSH login. This also makes it possile for other people to restart the
# system without having any knowledge of how the system works.

# Additionaly button F1,F2 and F3 can be used to trigger other functions for you system
# For example it can start another script that sents data to a external display.

# Standard setup works as following:
# Button 1: Restart of raspberry (sudo reboot)
# Button 2: Shut down button (sudo halt)
# Button 3: Function 1 (F1). Print "Button F1 pressed". Change the script to any command
# Button 4: Function 2 (F2). Print "Button F2 pressed". Change the script to any command
# Button 5: Function 3 (F3). Print "Button F3 pressed". Change the script to any command

# (There is a 6th button in my design. This is the hard reset button. It shorts the RUN/R6
# header and is not connected to the GPIO. It does need code like the orher buttons

# This script uses the build in pull-up resistors in you raspberry. No additional resistors
# are required. The buttons need to be simple normaly open (NO) push buttons. Connect these
# between a ground pin (GND) on the GPIO header, and any standard GPIO pin that is available
# I will use this on a Rraspberry Pi 2 with the 40pin GPIO header. I choose the following
# pin config because these pins are all next to each other. You can use any GPIO pin you
# like by changing the GPIO numbers in the code

# Common ground: GND      (pin 39)
# Button 1:      GPIO 26  (pin 37)
# Button 2:      GPIO 19  (pin 35)
# Button 3:      GPIO 13  (pin 33)
# Button 4:      GPIO  6  (pin 31)
# Button 5:      GPIO  5  (pin 29)

# I use this pin config because these pins are all next to each other. You can use any GPIO
# pin you like by changing the GPIO numbers in the code

import RPi.GPIO as GPIO
import os
import time
# above imports libaries that are needed for the functiosn we want

GPIO.setmode(GPIO.BCM)
# above sets the pin numbering to the actual GPIO lines of the SoC instead of the physical pin number

GPIO.setup(26, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_UP)
GPIO.setup(19, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_UP)
GPIO.setup(13, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_UP)
GPIO.setup(06, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_UP)
GPIO.setup(05, GPIO.IN, pull_up_down=GPIO.PUD_UP)
# above sets the the status of GPIO pins. It activates the pull-up resitor so all used pins are high

def Restart(channel):
 os.system("sudo reboot")
# above is the function that happens when button 1 is pressed

def Shutdown(channel):
 os.system("sudo shutdown -h now")
# above is the function that happens when button 2 is pressed

def F1(channel):
 print "Button F1 pressed"
# above is the function that happens when button 3 is pressed

def F2(channel):
 print "Button F2 pressed"
# above is the function that happens when button 4 is pressed

def F3(channel):
 print "Button F3 pressed"
# above is the function that happens when button 5 is pressed

GPIO.add_event_detect(26, GPIO.FALLING, callback = Restart, bouncetime = 2000)
GPIO.add_event_detect(19, GPIO.FALLING, callback = Shutdown, bouncetime = 2000)
GPIO.add_event_detect(13, GPIO.FALLING, callback = F1, bouncetime = 2000)
GPIO.add_event_detect(06, GPIO.FALLING, callback = F2, bouncetime = 2000)
GPIO.add_event_detect(05, GPIO.FALLING, callback = F3, bouncetime = 2000)
# above activates the functions defined  ealier when the GPIO is pulled to ground

while 1:
    time.sleep(1)
# I'm not sure what this does, but i got it form other code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25
De sleep zorgt ervoor dat er tijd aan het os wordt gegeven om andere dingen te doen, dan het uitvoeren van de while loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

...weet iemand een beugeltje of case welke op de muur te bevestigen is?
De meeste cases hebben wel wallmount holes. In ieder geval alle originele.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet alleen even opletten of je 'm nog een beetje makkelijk van de muur af krijgt zodra je de bovenkant erop klikt. Dat gaat niet bij allemaal even makkelijk.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Niet helemaal hapklaar; DietPi, een aangepaste versie van Raspbian bedoeld voor het gebruik van een Raspberry Pi als server.

Als het image geïnstalleerd is kun je vanuit een lijst diverse servertoepassingen installeren zoals Minidlna, Owncloud, Samba, enzovoort.

http://fuzon.co.uk/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
wortelsoft schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:50:
De sleep zorgt ervoor dat er tijd aan het os wordt gegeven om andere dingen te doen, dan het uitvoeren van de while loop.
Thanks! denk je dat zo'n programma nu een belasting is voor de raspberry?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

BastiaanNL schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Ik had een LeSenz class10 8gb SDHC microSD kaart van MP gescoord, na 5x de light raspbian image erop geschreven te hebben was de eerste kaart al dood, uiteindelijk vervangen onder garantie maar ook het nieuwe exemplaar geeft na een apt-get -y update && apt-get -y upgrade een ext4 error:

[ 275.499510] EXT4-fs error (device mmcblk0p2): ext4_find_dest_de:1829: inode #9750: block 6391: comm dpkg: bad entry in directory: rec_len % 4 != 0 - offset=0(0), inode=1657278684, rec_len=20401, name_len=167

Maw LeSenZ is incompatible met iig een Pi zero |:(

Ik heb vervolgens uit eigen hand mogen vernemen dat de 16GB SanDisk Ultra 16GB class10 SDHC kaartvan de Action daarentegen wel perfect functioneren en dat tegen een mooi aanschaf prijsje _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door WeaZuL op 20-03-2016 21:39 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

easyriider schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:19:
[...]

Niet helemaal hapklaar; DietPi, een aangepaste versie van Raspbian bedoeld voor het gebruik van een Raspberry Pi als server.

Als het image geïnstalleerd is kun je vanuit een lijst diverse servertoepassingen installeren zoals Minidlna, Owncloud, Samba, enzovoort.

Cheers, ik ga er naar kijken en denk dat het goed moet komen :). Hou je op de hoogte :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
DukeBox schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:10:
[...]

De meeste cases hebben wel wallmount holes. In ieder geval alle originele.
Niet helemaal correct. Deze officiële Raspberry case heeft toch echt geen wallmount holes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25
SuperKris schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:27:
[...]

Thanks! denk je dat zo'n programma nu een belasting is voor de raspberry?
Als die sleep er niet in zou staan wel, dan gaat de PI jouw loopje zo snel mogelijk uitvoeren en dat resulteerd in een 100% CPU belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mkroes schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:03:
Niet helemaal correct. Deze officiële Raspberry case heeft toch echt geen wallmount holes.
Aan de onderkant zit tussen de rubber dopjes aan beide kant een verdikking met een kruis om aan een schroef te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
DukeBox schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:50:
[...]

Aan de onderkant zit tussen de rubber dopjes aan beide kant een verdikking met een kruis om aan een schroef te hangen.
Bij mij toch echt niet, de Pi rust direct op het plastic:
Raspberry Pi 3 Case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

mkroes schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:24:
Bij mij toch echt niet, de Pi rust direct op het plastic:
Grappig, ik dacht die in handen gehad te hebben maar blijkbaar toch niet. Tnx voor het uitzoeken i.i.g.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

easyriider schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:19:
[...]

OwnCloud draait oOo. Muchas gracias voor bovenstaand, was redelijk eenvoudig op deze wijze.

Nu mag ik weer even zoet zijn met zorgen dat ik ook extern de cloud kan benaderen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
WeaZuL schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:37:
[...]

Ik heb vervolgens uit eigen hand mogen vernemen dat de 16GB SanDisk Ultra 16GB class10 SDHC kaartvan de Action daarentegen wel perfect functioneren en dat tegen een mooi aanschaf prijsje _/-\o_
Ik ben vandaag voor een Sandisk bij Action in Hoofddorp geweest. En.......helemaal uitverkocht.
Daarna nog bij de media markt geweest en die had ze ook niet. Eenmaal op weg terug naar huis bij Action in Amsterdam bij de Rai, daar hadden ze alleen nog 16GB en ik heb 32GB nodig. Uiteindelijk maar onliinr besteld via pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

verbatim schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:03:
[...]

Ik ben vandaag voor een Sandisk bij Action in Hoofddorp geweest. En.......helemaal uitverkocht.
Daarna nog bij de media markt geweest en die had ze ook niet. Eenmaal op weg terug naar huis bij Action in Amsterdam bij de Rai, daar hadden ze alleen nog 16GB en ik heb 32GB nodig. Uiteindelijk maar onliinr besteld via pricewatch.
Klopt enkel 16GB, ik heb er vanmiddag nog 1 bij gescoord, ik kwam in eerste instantie wel van een koude kermis thuis, ook op het vaste Action adres waren ze uitverkocht, een andere vestiging had er nog maar één :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Vraagje, ik heb een Python scriptje geschreven die ik met een cronjob elke minuut wil draaien. Het is niet echt een zwaar scriptje, het haalt een RSS feed op, parsed de items, en haalt voor een aantal wat info op mbv google geocode APIs. Nu heb ik op mijn Pi3 ook nog een deluged torrent daemon draaien, een openvpn server, miniDlna server en een folder filewatch voor Deluged. Kan ik, en belangrijker, heeft het zin om te checken of de CPU al vol draait en zo ja het script NIET te draaien. Ik kan in principe aan het begin van de script CPU usage ophalen en als die hoger ligt dan zeg 90% sys.exit doen, ik kan dacht ik ook cronjob proces priority lager zetten. Heeft dit zin of is dit een non-issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:12

Goner

What can I do you for ?

verbatim schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:03:
[...]
Daarna nog bij de media markt geweest en die had ze ook niet.
Dat zijn wel verschillende kaartjes zag ik net ... de 16GB van de Action zijn wit/grijs en hebben 'speed up to 48 MB/s' en die van de MM zitten in een iets grotere blister, zijn rood/grijs en zijn 80 MB/s. En prijsverschil van €5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Goner schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 13:49:
[...]

Dat zijn wel verschillende kaartjes zag ik net ... de 16GB van de Action zijn wit/grijs en hebben 'speed up to 48 MB/s' en die van de MM zitten in een iets grotere blister, zijn rood/grijs en zijn 80 MB/s. En prijsverschil van €5.
Dat scheelt nogal qua snelheid :/ Je bedoelt de verschillen zoals onderstaand?

Action model:
Afbeeldingslocatie: http://media.askmebazaar.com/media/catalog/original/s/a/sandisk-ultra-microsdhc-uhs-i-16gb-class-10-memory-card11455257455.jpg

MM model:
Afbeeldingslocatie: http://ec1img.pchome.com.tw/pic/v1/data/item/201508/D/G/A/G/0/H/DGAG0H-A9006FCFK000_55d5ac50927ea.jpg

Het lijkt erop dat de Action Sandisk exemplaren oudere modellen zijn. :?

[ Voor 35% gewijzigd door WeaZuL op 24-03-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

bij Action deze :
Afbeeldingslocatie: http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/-hIAAOSwxp9W1uE2/s-l225.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:02

SebasFM

BOFH

Jay-P schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:30:
Heeft dit zin of is dit een non-issue?
Lijkt mij een non-issue, maar als je toch zoiets zou willen implementeren zou je gebruik kunnen maken van de module psutil. Deze moet van te voren wel met pip worden geinstalleerd.
Bash:
1
sudo pip install psutil

Daarna kan je het bijvoorbeeld zo in Python gebruiken:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
#!/usr/bin/env python
import psutil 

if psutil.cpu_percent() > 90.0:
    exit()

# Plaats hier je normale code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-P
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 00:39
Nice, ik zal zodra ik het script klaar heb even in de praktijk testen. Script is retetraag als ik debug op Pycharm, maar ik lees al hier en daar dat Pycharm daar sowieso berucht om is. Het gaat mij met name erom dat mijn OpenVPN server zo hoog mogelijke troughput heeft(wordt hier vrij veel voor horizon go gebruikt). Maar ik denk niet dat de CPU daar de bottleneck vormt, waarschijnlijk eerder de gedeelde USB/Ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
WeaZuL schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:28:
[...]

Action model:
[afbeelding]

MM model:
[afbeelding]

Misschien ook handig om even te checken of er wellicht namaak-Sandisks tussenzitten.
https://thecounterfeitrep...icro-SD-Memory-Cards.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 14:51
Ik zit met een probleem/uitdaging:

De afgelopen dagen bleek mijn raspberry 2 onbruikbaar omdat hij continu bleef rebooten.
Ik dacht daarom "laat ik hem opnieuw installeren".

Vanaf het moment dat ik een nieuwe SD erin deed echter, doet het ding niets meer.
De lampjes (groen en rood) gaan aan, maar gaan niet knipperen (lijkt alsof de SD dus niet gelezen wordt?). Ook lijkt de HDMI uitgang niets meer te doen, mijn TV blijft op zwart en krijgt geen signaal.

Hoe kan ik er nu achter komen of de Raspberry "overleden" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik denk dat hij gewoon niet boot eigenlijk. Ik heb dat ook wel eens gehad. Probeer het eens met een andere SD kaart met een vers image.

Mijn raspi 2 OSMC doet dit regelmatig, als ik dan de SD kaart er uit haal en in een PC stop, even de /boot (fat) partitie mount en schoon unmount doet hij het weer. Ook in dat geval knipperen de lichtjes niet. Dus het klinkt niet zo ernstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer je kaart eens 'langzaam' te formatteren. Misschien dat er op de boot block nog iets raars staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 14:51
Ten eerste voor beiden: heel erg bedankt voor jullie snelle reactie!!

En nu komt de n00b vraag: welke verse image moet ik op de kaart zetten om de Pi opnieuw te installeren?
Normaliter gebruik ik mijn Raspberry voor Kodi op OpenElec

Edit: intussen ben ik dit aan het proberen http://wiki.openelec.tv/i...he_Disk_Image#tab=Windows
Had ik eerder ook al gedaan, zonder succes. Hopelijk doet het "langzaam formatteren" iets hierin ....

Edit 2:
Helaas,....ook dit doet helemaal niets :-(\

Edit 3:
Noobs setup did the trick!

[ Voor 42% gewijzigd door smoken op 25-03-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-10 09:53
WeaZuL schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:28:
[...]

Action model:
[afbeelding]

MM model:
[afbeelding]

Action heeft inderdaad niet het snelste model SanDisk Action
Verder werkt het kaartje prima, heb er twee liggen. MM heeft wel snellere kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
Ik had tightvncserver geinstalleerd en met het commando vncserver vroeg het om twee keer een password wat ik dus niet had moeten doen. Als ik nu the pi opstart krijg ik een grafisch inlogscherm. Maar bij het invoeren van username en password krijg ik een zwart scherm te zien en daarna weer dat vervelende inlogscherm. Ik wil graag dat jessie gewoon opstart in de standaard desktop.

Weet iemand hoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

verbatim schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:54:
Ik had tightvncserver geinstalleerd en met het commando vncserver vroeg het om twee keer een password wat ik dus niet had moeten doen. Als ik nu the pi opstart krijg ik een grafisch inlogscherm. Maar bij het invoeren van username en password krijg ik een zwart scherm te zien en daarna weer dat vervelende inlogscherm. Ik wil graag dat jessie gewoon opstart in de standaard desktop.

Weet iemand hoe ?
FF uit mijn hoofd, ik kan het niet testen. Volgens mij kan je met CTRL+ALT+F2 een nieuwe terminal starten? Vervolgens inloggen met de default user. Daarna met "sudo raspi-config" je gewenste instelling weer configureren? Maar pin mij er niet op vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
WeaZuL schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 16:15:
[...]

FF uit mijn hoofd, ik kan het niet testen. Volgens mij kan je met CTRL+ALT+F2 een nieuwe terminal starten? Vervolgens inloggen met de default user. Daarna met "sudo raspi-config" je gewenste instelling weer configureren? Maar pin mij er niet op vast!
Thanks, had ik helemaal niet aangedacht. Het automatisch opstarten in de desktop is nog niet gelukt maar wel met het opstarten van de console. Ik zal verder wel ff verder testen met de Gui. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Welke manier is volgens jullie het beste om video van de camera module te streamen? (vanaf een headless rpi naar een windows pc of via een website)?
Er zijn meerdere aanpakken, via MJPG-Streamer, uv4l-server en vlc. Maar welke is het beste? Een hoop tutorials zijn nog van de RPi 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:55
Mr_gadget schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:51:
Welke manier is volgens jullie het beste om video van de camera module te streamen? (vanaf een headless rpi naar een windows pc of via een website)?
Er zijn meerdere aanpakken, via MJPG-Streamer, uv4l-server en vlc. Maar welke is het beste? Een hoop tutorials zijn nog van de RPi 1.
MotionPie :)
https://github.com/ccrisan/motionpie

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:12
BamSlam_ schreef op zondag 13 maart 2016 @ 14:28:
Vandaag TriPi draaiende gekregen op een RPI3B.
TriPi is een combinatie van een Debian Wheezy desktop, Kodi 15.1 en RetroPie op één Pi.

Stappen:
1) Download en het meest recente TriPi image van https://tripi.junaos.com/ en schrijf dit naar een SD-kaart.

Op het moment van schrijven is het meest recente image van half 2015. Probleem daarmee is dat de firmware de RPi3 nog niet ondersteunt en de RPi3 niet zal booten.

2) Download de meest recente firmware van https://github.com/raspberrypi/firmware (klik op "Download ZIP")

3) Open de ZIP-file en kopieer de inhoud van de map firmware-master/boot naar je SD-kaart. Nu heb je de meest recente firmware en zal je RPi3 booten.

4) SSH naar je RPi3 en voer sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade uit om de laatste Wheezy-updates te installeren. Let op: hierbij wordt opnieuw een oudere firmware geïnstalleerd. Reboot je na de update, dan zal je RPi3 blijven hangen met het regenboogscherm. Sluit je Pi3 netjes af met sudo shutdown -hP now

5) Om de Pi3 weer te laten booten moet je opnieuw het SD-kaartje in je PC doen en stap 3 herhalen. Je hebt nu weer de meest recente firmware en je Pi3 zal weer booten en je kunt los met TriPi.

Let wel op dat TriPi Debian Jessie nog niet ondersteunt. Voer dus geen dist-upgrade uit naar Jessie.
Ik krijg binnenkort mijn 3 binnen en dit is exact hoe ik het wil inrichten. Weet iemand of je TriPi ook kunt bedienen met een USB afstandbediening? Die gebruik ik nu voor OpenELEC en het zou prettig zijn als ik die kan blijven gebruiken.
En is het ook mogelijk om in standby te springen met een afstandsbediening, zodat ik de Pi in een afgesloten kast kan laten liggen?

edit: Oh, het is natuurlijk belangrijk dat mijn vrouw er ook mee overweg kan.

edit2: : RPi gaat natuurlijk niet uit en dat hoeft ook niet:
dat ik de TV en Receiver in standby mode kan zetten met 1 druk op de knop. Met OpenELEC en de USB afstandsbediening gaan TV en receiver uit en aan met de standby knop. OpenELEC 'bevriest' (als ik in een film zit, stopt hij met afspelen en gaat weer verder vanaf dat punt als ik hem weer aanzet met de AB).

[ Voor 10% gewijzigd door celshof op 29-03-2016 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
celshof schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:14:
[...]
En is het ook mogelijk om in standby te springen met een afstandsbediening, zodat ik de Pi in een afgesloten kast kan laten liggen?
De Pi heeft helemaal geen standby mode. Hij is altijd aan zodra er stroom op staat en hij niet afgesloten is (je kan hem wel afsluiten maar dan kan je hem niet meer opstarten zonder de stroom er eerst af te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 21:12
GekkePrutser schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:23:
[...]

De Pi heeft helemaal geen standby mode. Hij is altijd aan zodra er stroom op staat en hij niet afgesloten is (je kan hem wel afsluiten maar dan kan je hem niet meer opstarten zonder de stroom er eerst af te halen).
Ik moet het anders formuleren (want ik weet dat de RPi niet uitgaat): dat ik de TV en Receiver in standby mode kan zetten met 1 druk op de knop. Met OpenELEC en de USB afstandsbediening gaan TV en receiver uit en aan met de standby knop. OpenELEC 'bevriest' (als ik in een film zit, stopt hij met afspelen en gaat weer verder vanaf dat punt als ik hem weer aanzet met de AB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

u_nix_we_all schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:07:
[...]

Ik heb er een. Is geen succes, de ethernet driver is brak, ssh werkt nog wel, maar een download of zelfs apt-get update crasht de hele kernel op.
Ik heb een patch gevonden, maar het is me nog niet gelukt een werkende module te cross-compileren (versie lijkt hetzelfde maar insmod geeft versie foutmeldingen....)
Als usb-hub werkt hij wel OK ...
Ik ben ook opzoek naar een USB hub voor de Zero en kwam dit project tegen, wellicht een optie om die print zelf te (laten) maken. Echter heb is dat lang geleden dat ik dat soort dingen heb gedaan :X

Ik ben benieuwd of die USB Hub / Ethernet adapter nu wel werkt icm de laatste raspbian image inc. updates. Ik had namelijk ook problemen met mij USB otg ethernet adapter die als sneeuw voor de zon verdwenen nadat ik de laatste versie van raspbian draaide inc. de apt-get update/upgrade.

[ Voor 26% gewijzigd door WeaZuL op 29-03-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Interessant maar dat is een heel OS. Wel interessant om te zoeken wat ze precies toepassen :)

uv4l-server heb ik geprobeerd, maar dit was wat traag op 1920x1080, op 640x480 wel beter maar nog steeds een 10 sec vertraging. Wel over de wifi. Moet nog even verder experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Mr_gadget schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:17:
[...]

Interessant maar dat is een heel OS. Wel interessant om te zoeken wat ze precies toepassen :)

uv4l-server heb ik geprobeerd, maar dit was wat traag op 1920x1080, op 640x480 wel beter maar nog steeds een 10 sec vertraging. Wel over de wifi. Moet nog even verder experimenteren.
MotionPi is gebaseerd op motioneye, (wat weer op motion is gebaseerd) maar dat is op raspbian ook als los pakket te installeren.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
WeaZuL schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:19:
[...]

Ik ben benieuwd of die USB Hub / Ethernet adapter nu wel werkt icm de laatste raspbian image inc. updates. Ik had namelijk ook problemen met mij USB otg ethernet adapter die als sneeuw voor de zon verdwenen nadat ik de laatste versie van raspbian draaide inc. de apt-get update/upgrade.
Bij mij werkt hij nu met de rasbian image van 18-3 (kernel 4.1.19+) zo te zien ook goed. Nou ja, goed, de performace is echt belabberd. 4 Mbit/s :( Is dat bij jou ook zo ? (getest met iperf)

Edit: oeps dubbelposten was niet de bedoeling

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

u_nix_we_all schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:41:
[...]

Bij mij werkt hij nu met de rasbian image van 18-3 (kernel 4.1.19+) zo te zien ook goed. Nou ja, goed, de performace is echt belabberd. 4 Mbit/s :( Is dat bij jou ook zo ? (getest met iperf)

Edit: oeps dubbelposten was niet de bedoeling
5.04 Mbits/sec, maar ik had niets anders verwacht op (in mijn geval) basis van USB v1.1. Perfecte hardware voor de Pi zero, goedkoop en functioneel (tot op zekere hoogte dan 8)7). Schijnbaar zijn de op de R9700 chipset usb ethernet adapters gelimiteerd tot 6Mbps.

Hier wordt gesproken over een USB2.0 ethernet network adapter welke "close to 100Mbps" zou zitten. Welk merk/type ethernet adapter dat dan is wordt er dan weer niet bij vermeld. Hij lijkt wel verdacht veel op die ik heb :?

Wellicht is het een ethernet adapter gebaseerd op een clone ax88772alf chip welke hier middels iperf 87Mbps wordt gemeten. Echter kan ik niet vinden waar je die icm microusb connector kan aanschaffen |:(

[edit] Gevonden! Usb2.0 naar Fast Ethernet Adapter Gelijk maar twee besteld om eens wat te testen :z

[edit2 14-04-2016] Adapters binnen, spot de verschillen, boven snel/onder traag en iperf geeft aan een whopping 69.4 Mbits/sec, die houden we dus! _/-\o_ Hij wordt herkent als zijnde "asix 1-1:1.0 eth0: register 'asix' at usb-20980000.usb-1, ASIX AX 88772 USB 2.0 Ethernet"

[ Voor 69% gewijzigd door WeaZuL op 14-04-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

iemand ervaring met Pi3 (retropie) en dan draadloos verbinden met een xbox360 of ps3 controller via de ingebouwde wifi of bluetooth?

als ik wat rond zoek, vind ik op de wiki van retropie enkel xbox360 / ps3 via een externe dongel cq reciever.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10 14:22
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de logitech F710 wireless controller? Bij deze zit een usb receiver, en als ik het goed heb zit deze niet standaard bij de xbox 360 maar alleen bij de duurdere versies.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 18:59
Draaien mensen hier ook een Retropie? Zo ja, draaien jullie dan ook de PSX Emulator? Ik krijg deze namelijk niet aan de praat.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Raspberrypi.org draait vandaag in z'n geheel op 8 Pi3 SBC's.

https://www.raspberrypi.o...ttle-computer-that-could/

Ondanks de datum van vandaag schijnt het echt waar te zijn, onderstaande uitvoer is afkomstig van m'n mezelf:
root@Pi3:~# for i in {1..100} ; do curl -s -I https://www.raspberrypi.org/ ; done | grep X-Served-By | sort | uniq
X-Served-By: Raspberry Pi 12
X-Served-By: Raspberry Pi 16
X-Served-By: Raspberry Pi 1a
X-Served-By: Raspberry Pi 1e
X-Served-By: Raspberry Pi 2
X-Served-By: Raspberry Pi 6
X-Served-By: Raspberry Pi a
X-Served-By: Raspberry Pi e

[ Voor 10% gewijzigd door easyriider op 01-04-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:44

arie_papa

Running on Ubuntu

Leuke nieuwtjes :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:53
weet iemand hier of het mogelijk is om sabnzb automatisch weg te laten schrijven naar een nas, klopt het dat ik dan een netwerkschijf MOET mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:40
Reloader schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:33:
weet iemand hier of het mogelijk is om sabnzb automatisch weg te laten schrijven naar een nas, klopt het dat ik dan een netwerkschijf MOET mounten?
Misschien dat het wel kan zonder mounten, maar waarom zou je dat willen? Dat kan echt voor veel ellende zorgen, mounten is je beste optie.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Koldur schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:36:
[...]

Misschien dat het wel kan zonder mounten, maar waarom zou je dat willen? Dat kan echt voor veel ellende zorgen, mounten is je beste optie.
dan ga ik nog even stoeien met de diverse tutorials :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je niks te doen hebt...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Reloader schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:33:
Ik ken sabnzb niet, maar kun je niet gewoon verwijzen naar een Samba of andere share ?? De autom. backups van OSMC/KODI schrijf ik ook zo weg ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Haha yep. Zie ook het artikel van gisteren op de FP: geek: Gameboy huisvest Raspberry Pi Zero en werkt met micro-sd-gamecartridges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wel leuk dat project met die zero... Wou alleen dat ze eens een beetje normaal verkrijgbaar werden (zonder alle zooi er bij te hoeven kopen). Het is nu al maanden sinds de introductie en hij is nog steeds niet normaal te krijgen.. Ik had graag een stuk of 5-10 besteld om op de verzendkosten te besparen. Ze zijn ideaal voor in kleine projecten (veel goedkoper en veel krachtiger dan bijvoorbeeld een Arduino Micro).

Ik heb er wel al een liggen en het is een super dingetje. Vooral de gadget mode (USB Client met bijv. storage mode, ethernet of seriele emulatie) is erg handig en zit niet op de gewone pi's vanwege de onboard hub.

Trouwens ik ben nu bezig met een projectje met een lichtsensor (van seeedstudio grove) om de pi-camera automatisch tussen dag en nacht te schakelen. Ik heb er eentje hangen voor het uitzicht en met de standaard instelling is hij 's nachts veel te donker namelijk. Dus 's nachts zet ik het contrast en helderheid hoger (en daarmee de belichtingstijd). Dat regel ik nu met een crontab op tijd maar die kan ik steeds aanpassen in een periode zoals nu waarbij de dagen steeds langer worden.

De sensor heb ik al aan de praat, ik moet alleen nog een scriptje schrijven om de lux waarde uit de rauwe data te berekenen.

[ Voor 32% gewijzigd door GekkePrutser op 08-04-2016 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrManuel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 13:15

MrManuel

The impossible is easy...

Bleh.. een van me Pi's blijft 'crashen' en ik kan niet ontdekken waarom.
Iemand tips?

Daarnaast iemand nog leuke/functionele ideeën wat ik kan gaand oen met me Pi's.. Verveel me beetje :p

ManuelBijen.nl - Fotografie - Senior Applicatiebeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Goner schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:39:
[...]

Ik ken sabnzb niet, maar kun je niet gewoon verwijzen naar een Samba of andere share ?? De autom. backups van OSMC/KODI schrijf ik ook zo weg ...
vanuit sabnzb kan je niet schrijven naar een netwerkshare, dus heb hem nu gemount, echter valt de performance wat tegen met SSL max 3MB per seconde gemiddeld! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Reloader schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:02:
[...]

vanuit sabnzb kan je niet schrijven naar een netwerkshare, dus heb hem nu gemount, echter valt de performance wat tegen met SSL max 3MB per seconde gemiddeld! :+
Kan je geen NFS mount maken naar je NAS?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
stuffer schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:31:
[...]

Kan je geen NFS mount maken naar je NAS?
heb ik gedaan ja, moet nu even de juiste mounts maken voor de verschillende categorien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:34
MrManuel schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 16:01:
Bleh.. een van me Pi's blijft 'crashen' en ik kan niet ontdekken waarom.
Iemand tips?

Daarnaast iemand nog leuke/functionele ideeën wat ik kan gaand oen met me Pi's.. Verveel me beetje :p
De glazen bol er bij. Ja ik weet het.....niet. :+

Crashen kan van alles zijn. SD kaart fukkud, slechte stroom adapter/kabel. Een programma wat het ding laat crashen..
Pagina: 1 ... 10 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs