Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:40

DukeBox

loves wheat smoothies

xburchartz schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:19:
Omdat niet elke chipset AP mode ondersteunt.
Zie eerdere reacties.. ik ben nog geen tegengekomen die dat niet kan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 19-10 13:37
Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Ouw, werkt spotifyconnect nu al goed met de laatste volumio beta? Was daar eigenlijk al eventjes op aan het wachten maar de laatste maanden niet meer opgevolgd. :X
Niet met Volumio2; tenminste.. Daar heb ik m niet direct in kunnen vinden.. Heb de installatie volgens deze git geinstalleerd op mn Volumio2 base: https://github.com/Fornoth/spotify-connect-web

Werkt goed; echter Volumio2 handelt zelf de wifi connect af, en dat loopt niet echt zo heel erg lekker, Zeker niet handig voor mn RPI met een kapotte ethernet poort.. Ben nu bezig met de Musicbox base, waarbij je de wifi settings in een ini file kunt zetten (die connect wel direct goed), om daar dezelfde Spotify Connect setup op te installeren.

Het afspelen werkt verder perfect.. Soms reageert ie een beetje traag, maar ik vermoed dat dat ook door Volumio komt eigenlijk.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:15
Kan je op de pi3 een beetje retro gamen?
Op de pi2 loopt mario kart 64 bijvoorbeeld nogal hakkelig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 17:42
Magic schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:45:
[...]
Ik moet wel zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van de performance van de wifi. dichtbij het ap haalt hij prima snelheden (voor 2.4ghz), maar verliest veel als je wat verder op of achter een muur gaat staan.
Thanks, gelukkig zitten er weinig muren op een zeilboot. Ik ga het proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou mijn Pi + hifiberry willen gebruiken om films te kijken, muziek te streamen naar mijn DAC via bluetooth vanaf mijn tablet, radio stations af te spelen en retro gaming. Nu wil ik OSMC gebruiken voor de films, maar hoe zit het met de muziekfunctie daar. Werkt deze een beetje goed ? En kan je in het menu van OSMC makkelijk een "knop bijmaken" met bvb retropie. Het zou makkelijk zijn als alles onder 1 install zou staan ipv te moeten booten naar eens ander OS

En iemand ervaring met het programmeren van een display ? ik zou willen dat indien er muziek gestreamed wordt de titel en uitvoerder, en de tijd er op komen te staan. Idem bij films. En bij gaming de titel van de games etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
J.Thermaltaker schreef op maandag 07 maart 2016 @ 20:22:
Kan je op de pi3 een beetje retro gamen?
Op de pi2 loopt mario kart 64 bijvoorbeeld nogal hakkelig..
Even een algemene vraag, zal dat misschien aan de sprites liggen welke voor FPS zorgen of werkt het wel met andere emulatie spellen op pi2 wel normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 15:08
DukeBox schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:22:
[...]

Zie eerdere reacties.. ik ben nog geen tegengekomen die dat niet kan.
Dan ben je de TP-Link TL-WN723N nog niet tegengekomen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

LeechGuy schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:30:
Dan ben je de TP-Link TL-WN723N nog niet tegengekomen denk ik...
Jawel, RTL8188EUS werkt gewoon met hostapd. Heeft erl even geduurd voordat de juiste driver beschikbaar was.

[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 07-03-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.j.neef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-03-2022
Beste tweakers,

Even een vraagje over het gebruik van RPI als mediaspeler. Ik heb OSMC geïnstalleerd op een Raspberry PI 2B, en wil graag de films die ik heb rechtstreeks afspelen vanaf het SD-kaartje. Bij de installatie van OSMC beperkt de Raspberry de ruimte op de sd-kaart echter tot een kleine 300 mb. Is het mogelijk OSMC te gebruiken en films rechtstreeks vanaf de sd-kaart af te spelen?

Ik hoor het graag. Mocht ik in het verkeerde topic schrijven, dan hoor ik het net zo graag :). Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeechGuy
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 15:08
DukeBox schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:41:
[...]

Jawel, RTL8188EUS werkt gewoon met hostapd. Heeft erl even geduurd voordat de juiste driver beschikbaar was.
Dat is goed nieuws! Binnenkort maar is OSMC installeren dan. Nu staat er OpenELEC 6.0 op daar werkt hij nog niet (vorig weekend nog getest). Ik neem de pi nl. wel eens mee naar een hotel en dan werkt CEC niet altijd. Nu sleep ik altijd een draadloos toetsenbord mee. Als alternatief kan ik ook tethering op mijn telefoon aanzetten maar dan ben ik altijd bang dat ik binnen no time door mijn databundel heen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

w.j.neef schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:57:
Bij de installatie van OSMC beperkt de Raspberry de ruimte op de sd-kaart echter tot een kleine 300 mb.
https://discourse.osmc.tv...tem-osmc-rc2-on-rpi2/3233 ?

En waarom zou je dat vanaf SD willen doen? Niet via netwerk of externe hdd om geheugenkaart te ontlasten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 16:05
deepbass909 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:12:
[...]

Ik denk dat je met OSMC het beste uit de voeten kan. Je krijgt een goed werkende Kodi-installatie en het is vrij eenvoudig om RetroPi te installeren (voor je retro gaming), zonder dat je met zaken als dual boot zit.
Ben ik het helemaal mee eens :). Heb een paar dagen geleden een nieuwe osmc install (imv RC6 remote problemen) gedaan, en toen toch maar RetroPie geinstalled met https://github.com/mcobit/retrosmc

Werkt goed met een rpi3. Heb ook maar even een original xbox controller een usb stekker gegeven. Heb nu al een aantal uur in moonpatrol en phoenix zitten :) (Atari 2600 emulator)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:39

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Raven schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:10:
[...]

En waarom zou je dat vanaf SD willen doen? Niet via netwerk of externe hdd om geheugenkaart te ontlasten?
Sowieso krijg ik standaard na de eerste installatie de volledige ruimte beschikbaar (ik draai met een 32GB µSD, waarvan 29GB beschikbaar is voor de root).

Maar voor opslag van media, gewoon een 64GB of meer USB-stick erin en gaan.
Biersteker schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:16:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens :). Heb een paar dagen geleden een nieuwe osmc install (imv RC6 remote problemen) gedaan, en toen toch maar RetroPie geinstalled met https://github.com/mcobit/retrosmc

Werkt goed met een rpi3. Heb ook maar even een original xbox controller een usb stekker gegeven. Heb nu al een aantal uur in moonpatrol en phoenix zitten :) (Atari 2600 emulator)
Ik moet het nog weer installeren (zodat ik weer ScummVM kan draaien B) ), maar ik heb het via Retromc geïnstalleerd. Daarmee krijg je in Kodi een mooie startknop en werkt het voor 99% gelijk goed.

Ik moet alleen zelf ook nog een keer 2 dualshock controllers scoren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 16:05
maar ik heb het via Retromc geïnstalleerd.
Dat is dezelfde ;)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:50
MdO82 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:09:
Ik ben op zoek naar mogelijkheden om van een Raspberry een internetradio te maken.
Op internet kan ik genoeg voorbeelden vinden, maar wat ik zou willen weten is het volgende.

Ik heb boven een simpele radio staan die werkt via de coax.
Ik zit met het idee om mijn huidige aanbieder in te ruilen voor een andere, maar daardoor raak ik mijn analoge signaal kwijt.

Nu kan ik de radio instellen om via de FM-Band te luisteren, maar dat is niet altijd heel zuiver en ook het ontvangst is niet heel geweldig.

Wat ik mij nu had bedacht is om van een Raspberry Pi een internet-radio te maken met een LCD-schermpje en dan via de line-in van de radio die er staat aansluiten.

Weet iemand of dit een beetje werkt met de audio aansluiting van de Pi?
Misschien een beetje late reactie maar een distro als RuneAudio, Volumio of PiMusicbox zijn hier ideaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:43
Vraagje, ik draai nu op de RPI2 en RPI3 Openelec 6.03.
Maar Kodi is nog 15.2
Wordt deze samen met Openelec bijgewerkt (omdat ik al meldingen zie van v16 Kodi) of moet/kan ik dit handmatig bijwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De stable builds van Open Elec lopen vaak wat achter, dat wordt niet automatisch met Kodi bijgewerkt (of ja eigenlijk wel ooit, maar niet nu). Op zich niet zo erg denk ik, ik zie weinig verschil in de verschillende Kodi builds.

Nu draai ik OSMC die heeft wel een recentere Kodi, maar dat is niet de reden dat ik dat heb veranderd. Als mediacenter is Open Elec gewoon goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 08-03-2016 09:34 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

wvkreg schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:29:
Vraagje, ik draai nu op de RPI2 en RPI3 Openelec 6.03.
Maar Kodi is nog 15.2
Wordt deze samen met Openelec bijgewerkt (omdat ik al meldingen zie van v16 Kodi) of moet/kan ik dit handmatig bijwerken?
Hoe heb jij je Wifi aan de gang gekregen op de Pi3 en open elec 6.0.3? En werkt de 'openelec' tab bij jouw in Kodi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w.j.neef
Raven schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:10:
[...]

Ik doe een paar Raspberry's cadeau met een bedrijfsfilmpje erop, maar het liefst geef ik één pakketje, zonder losse usb-stick of externe hdd erbij :)

Dank je wel voor de link trouwens! Ik ga vanavond weer even verder knutselen.

[ Voor 8% gewijzigd door w.j.neef op 08-03-2016 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:54

Goner

What can I do you for ?

w.j.neef schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:57:
Bij de installatie van OSMC beperkt de Raspberry de ruimte op de sd-kaart echter tot een kleine 300 mb.
Hoe groot is die SD ?

Even gekeken op m'n Pi3 (handig als je van werk op je NAS kunt inloggen en vandaar met ssh weer naar andere devices :+ ).
Ik heb OSMC op een 8GB kaartje geïnstalleerd (met de image) en zie dit :
code:
1
2
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/mmcblk0p2  7.0G  808M  5.8G  13% /

dat betekent bijna 6GB over voor /home/osmc waar de TV Shows en Movies folders zitten ...

[ Voor 45% gewijzigd door Goner op 08-03-2016 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:25

ulTimaS

Mayhaps

OSMC maakt er twee partities van. één voor de OS (FAT, die bereikbaar is via een windows pc) de andere partitie kan volgens mij alleen gelezen worden door linux systemen (ext4) en kan je dus niet bereiken via een Windows machine.
Wat je wel kan doen is de pi even verbinden met het netwerk en vervolgens met een ftp-programma (zoals Filezilla) verbinden via het sftp protocol en zo het videobestand koperen.

[ Voor 4% gewijzigd door ulTimaS op 08-03-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
superduper schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:05:
[...]

Hoe heb jij je Wifi aan de gang gekregen op de Pi3 en open elec 6.0.3? En werkt de 'openelec' tab bij jouw in Kodi?
Wifi moet je in de settings aanzetten en dan via network kun je je wifi connecten.
Ik gebruik echter wired, wel wifi getest.
Openelec tab werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:21

Sagat

Is pappa x2!

* Sagat bookmarked het topic :D
Ben al tijden van plan om een kodi/retropi ' build' te maken, en met de release van de nieuwe pi lijkt me het een mooi moment.

Ik ga even 30 pagina's doornemen en dan is kijken of ik nog iets te vragen heb of gelijk aan de slag kan!

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Duh... het was al laat O-)
ulTimaS schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:11:
OSMC maakt er twee partities van. één voor de OS (FAT, die bereikbaar is via een windows pc) de andere partitie kan volgens mij alleen gelezen worden door linux systemen (ext4) en kan je dus niet bereiken via een Windows machine.
Wat je wel kan doen is de pi even verbinden met het netwerk en vervolgens met een ftp-programma (zoals Filezilla) verbinden via het sftp protocol en zo het videobestand koperen.
Klopt niet helemaal wat je schrijft, beide partities zijn namelijk voor het OS, maar de FAT32-partitie is voor de bootimage (is slechts een paar 100 MB groot) en de EXT4-partitie is voor het OS.

Er zijn wel tools om onder Windows EXT4 te kunnen lezen, maar die heb ik zelf nooit goed werkend gekregen. Het makkelijkst is om via filezilla of ander ftp-programma een SFTP-verbinding om te zetten. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn bij OSMC standaard beiden osmc (allemaal kleine letters). Of de Samba-server activeren in kodi (staat onder diensten bij de instellingen).

Eventueel kan je ook kopiëren met een USB stick en dan via de filemanager van Kodi het op de SD zetten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:25

ulTimaS

Mayhaps

deepbass909 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:44:
[...]

[...]

Klopt niet helemaal wat je schrijft, beide partities zijn namelijk voor het OS, maar de FAT32-partitie is voor de bootimage (is slechts een paar 100 MB groot) en de EXT4-partitie is voor het OS.

Er zijn wel tools om onder Windows EXT4 te kunnen lezen, maar die heb ik zelf nooit goed werkend gekregen. Het makkelijkst is om via filezilla of ander ftp-programma een SFTP-verbinding om te zetten. Gebruikersnaam en wachtwoord zijn bij OSMC standaard beiden osmc (allemaal kleine letters). Of de Samba-server activeren in kodi (staat onder diensten bij de instellingen).

Eventueel kan je ook kopiëren met een USB stick en dan via de filemanager van Kodi het op de SD zetten.
ah, bedankt voor de verduidelijking! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-10 00:37
Ik ben een poging aan het wagen om een sql server op mijn raspberry pi te installeren.
Nu heb ik mysql erop gezet en probeer phpmyadmin erop te zetten zodat ik de database kan beheren.

Echter loop ik tegen een foutmelding aan waar ik de oorzaak niet van kan vinden.

Creating config file /etc/phpmyadmin/config-db.php with new version
granting access to database phpmyadmin for phpmyadmin@localhost: already exists.
creating database phpmyadmin: already exists.

Deze melding zou kunnen komen omdat ik een poging heb gedaan om myphpadmin te verwijderen en opnieuw probeer te installeren.

populating database via sql...  done.
dbconfig-common: flushing administrative password
already enabled
already enabled
already enabled
already enabled
Run /etc/init.d/lighttpd force-reload to enable changes
dpkg: error processing phpmyadmin (--configure):
 subprocess installed post-installation script returned error exit status 2
Errors were encountered while processing:
 phpmyadmin
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Uit de dkpg.log kan ik ook niet veel informatie halen waardoor het misgaat.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste de fout kan achterhalen en hoe ik myphpadmin wel geïnstalleerd krijg ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Waarschijnlijk is de database al aanwezig in MySQL, en moet je die dus droppen. Als alles nog leeg is, zou ik zelf gewoon even helemaal terug naar 0 gaan en MySQL eraf gooien en de databasebestanden verwijderen.

Alleen hou er rekening mee dat dpkg een fout heeft gegeven en nu niet meer werkt tot de fout hersteld is... Apt-get update draaien is genoeg om te achterhalen wat je moet doen (als er actie noodzakelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanmiddag kon ik na een herstart van de Pi met Raspbian Jessie ineens niet meer inloggen op SSH, na er een scherm aangehangen te hebben bleek die te booten naar "emergency mode" of iets dergelijks. Een systemctl reboot loste het op.

Afgezien van dat ik binnenkort maar eens een HC-05/06 aan de Rx/Tx ga hangen voor directe toegang (zonder scherm), iemand enig idee hoe dit zo ineens kan? Heb dit nog nooit eerder gezien :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Raven schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:28:
Vanmiddag kon ik na een herstart van de Pi met Raspbian Jessie ineens niet meer inloggen op SSH, na er een scherm aangehangen te hebben bleek die te booten naar "emergency mode" of iets dergelijks. Een systemctl reboot loste het op.
Een keer gehad met een SD kaart die niet 100% was. Reboot ging voor een paar dagen goed totdat er weer op een rot stuk geprobeerd werd te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
deepbass909 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:33:
Waarschijnlijk is de database al aanwezig in MySQL, en moet je die dus droppen. Als alles nog leeg is, zou ik zelf gewoon even helemaal terug naar 0 gaan en MySQL eraf gooien en de databasebestanden verwijderen.

Alleen hou er rekening mee dat dpkg een fout heeft gegeven en nu niet meer werkt tot de fout hersteld is... Apt-get update draaien is genoeg om te achterhalen wat je moet doen (als er actie noodzakelijk is).
Bedankt voor je reactie.

Ik ben nu weer wat verder gekomen.
Heb myphpadmin opnieuw geïnstalleerd, maar kan de pagina daarvan nog niet openen.
Het enige wat ik krijg "404 - Not Found".

Wat kan ik verder nog doen om myphpadmin werkend te krijgen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MdO82 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:22:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik ben nu weer wat verder gekomen.
Heb myphpadmin opnieuw geïnstalleerd, maar kan de pagina daarvan nog niet openen.
Het enige wat ik krijg "404 - Not Found".

Wat kan ik verder nog doen om myphpadmin werkend te krijgen ?
Heb je de rechten wel goed staan van je myphpadmin-map? 404 betekent dat je server in ieder geval werkt, maar dat hij niet de benodigde index.php kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
deepbass909 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:44:
[...]

Heb je de rechten wel goed staan van je myphpadmin-map? 404 betekent dat je server in ieder geval werkt, maar dat hij niet de benodigde index.php kan vinden.
Zal morgen eens verder kijken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w.j.neef
deepbass909 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:44:
[...]

[...]

Thanks voor de hulp. Het is me inmiddels gelukt op de meest primitieve manier. Heb inderdaad via de filemanager van Kodi het bestandje gekopieerd naar de SD en daarna aan "favorieten" toegevoegd. Nu kunnen de ontvangers door de pi op een scherm aan te sluiten en op favorieten te klikken meteen de bedrijfsfilm zien. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
deepbass909 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:44:
[...]

Kon het toch niet laten om nog even te kijken.
Ik zie dat ik in de map /var/www geen map myphpadmin staan?

Klopt dat eigenlijk of is er dan al iets mis gegaan ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DukeBox schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:50:
[...]

Een keer gehad met een SD kaart die niet 100% was. Reboot ging voor een paar dagen goed totdat er weer op een rot stuk geprobeerd werd te schrijven.
Hmm, ik heb dit keer dacht ik een geheugenkaart dat niet bekend staat als probleemgeval.

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Inmiddels twee RPI 3B's in huis. De ene draait 24/7 als webservertje (vervanging van oude RPI 1B) en de andere is een experimenteerbakje.

Waar ik een probleem mee had was de interne Wifi van de 3B: na een aantal minuten idle was deze consequent niet meer bereikbaar. Na wat zoeken op internet blijkt de oplossing het powermanagement van wlan0 uitzetten te zijn.

Hoe je dat (automatisch bij elke boot kunt) doen lees je op https://www.raspberrypi.o...hp?f=28&t=44044&start=455

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:38
BamSlam_ schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:32:
Inmiddels twee RPI 3B's in huis. De ene draait 24/7 als webservertje (vervanging van oude RPI 1B) en de andere is een experimenteerbakje.

Waar ik een probleem mee had was de interne Wifi van de 3B: na een aantal minuten idle was deze consequent niet meer bereikbaar. Na wat zoeken op internet blijkt de oplossing het powermanagement van wlan0 uitzetten te zijn.

Hoe je dat (automatisch bij elke boot kunt) doen lees je op https://www.raspberrypi.o...hp?f=28&t=44044&start=455
De verreweg makkelijkste manier is om dit te toe te voegen in /etc/network/interfaces onder wlan0:

code:
1
wireless-power off

Zo ziet dat onderdeel er dan uit:

code:
1
2
3
4
allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual
    wpa-conf /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
    wireless-power off

en klaar ben je.

[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 09-03-2016 17:46 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-10 15:16
Zo, vanavond even een paar uurtjes lopen klooien, googlen en deze leek heeft het weten te presteren om de nieuwe raspberry pi met raspbian werkend te krijgen met citrix. Met wat hulp van wat sites en paar korte regeltjes hoeven we geen dure HP thinclients op het werk aan te schaffen maar gewoon een paar RBP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Welke rpi gebruik je ervoor?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
timmert26 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 21:48:
Zo, vanavond even een paar uurtjes lopen klooien, googlen en deze leek heeft het weten te presteren om de nieuwe raspberry pi met raspbian werkend te krijgen met citrix. Met wat hulp van wat sites en paar korte regeltjes hoeven we geen dure HP thinclients op het werk aan te schaffen maar gewoon een paar RBP :)
Zou je deze informatie willen delen, vind dit erg interessant.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timmert26
Voor deze citrix setup heb ik versie 3 gebruikt. Ik heb een .txt file gemaakt met uitleg voor een standaard raspbian maar ook een clone van de image gemaakt voor eigen gebruik. Ik zal ze morgen beide uploaden en hier zetten voor men die interesse heeft. De img is alleen wel 14.4gb omdat de hele sd image gecloned is.

edit:

Dit is de Text file, er staan de oorspronkelijk gebruikte linkjes in waar ik de info weg heb.

https://www.citrix.com/do...ver-for-linux-latest.html
http://vninja.net/virtual...raspberry-pi-thin-client/
http://www.martinrowan.co...-2-using-raspbian-jessie/

Deployment and Configuration
Step 0: Raspbian configuration

Before going any further, you’ll want to expand the filesystem to avoid running out of space on your root volume. This can lead to your Raspberry Pi failing to boot and instead just showing a black screen with a flashing cursor at the top.

Run sudo raspi-config and select option “1 Expand Filesystem“. After this is completed you need to reboot.
Another setting you will probably want to change is to ensure the network is up before the device completes the boot process; otherwise there is a risk that you may try to use the Receiver (or any other application that requires a network connection) before the network is ready, resulting in errors being displayed. This too is configured via rasp-config

Run sudo raspi-config and select option “4 Wait for Network at Boot“, then select the option for “Slow Wait for network connection before completing boot“. On your next boot, you may notice it takes a little longer, ensuring the network is up before it starts the X Server.
Not if you are using wireless network adapter, you’ll want to ensure you’ve configured that correctly before you switch to the slow boot option.

Step 1: Download and Install Citrix Receiver for Linux ARM (ARMHF)

The Citrix Receiver has a number of package dependencies, some required some recommended. I’d recommend you use gdebi to install the packages as it will find and install the dependent packages and therefore simplify the setup. So if you don’t have it installed already run the command: sudo apt-get install gdebi

Also ensure you download the ARMHF packages and not the ARMEL versions.

Download the Debian (.deb) packages of Citrix Receiver for Linux (ARMHF) and the (optional) USB Support Package from citrix.com. -> copy to root folder
Install the Receiver: sudo gdebi icaclient_13.2.0.322243_armhf.deb
(optional) Install the USB Support package: sudo gdebi ctxusb_2.5.322243_armhf.deb

citrix certificate installing:

sudo ln -s /usr/share/ca-certificates/mozilla/* /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/
sudo c_rehash /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacerts/

Ik kreeg elke keer een prompt dat de juiste certificaten miste. De laatste 2 commands voegen die toe en daardoor werkte alles uiteindelijk.

[ Voor 82% gewijzigd door timmert26 op 10-03-2016 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 14:54
De Pi3 komt morgen, kan ik het SD kaartje van de Pi2 met Jessie gewoon overprikken en booten? Wat schatten jullie in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
stormfly schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:49:
De Pi3 komt morgen, kan ik het SD kaartje van de Pi2 met Jessie gewoon overprikken en booten? Wat schatten jullie in?
Als je "sudo apt-get update" en daarna "sudo apt-get upgrade" draait voordat je hem oversteekt, dan zou het moeten werken. Er zijn een heel klein aantal mensen met problemen, maar het zou moeten kunnen, even een backup maken van je SD kaart kan geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 14:54
Ik zag al wat drivers voor nieuwe hardware die heb ik pas al binnengehaald met de apt-get commandos. Ik zal etc en var even naar de NAS kopieren dat scheelt als hij volledig crashed;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 10:49:
Ik heb mijn eerste Pi3 zelfs met een Wheezy-kaartje uit mijn oude Pi1 gestart. Daarna heb ik pas de upgrade naar Jessie uitgevoerd.
Koldur schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 17:45:
De verreweg makkelijkste manier is om dit te toe te voegen in /etc/network/interfaces onder wlan0:

code:
1
wireless-power off

code:
1
2
3
4
allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual
    wireless-power off

en klaar ben je.
Die oplossing is niet voldoende. Na sleep/resume wordt powermanagement dan weer ingeschakeld. Vandaar de uitgebreide oplossing. Zie ook http://askubuntu.com/ques...15-04-vivid/614245#614245

[ Voor 49% gewijzigd door BamSlam_ op 10-03-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Mijn pi 3 verbind met het netwerk, maar vervolgens heb ik geen internet. Als ik 8.8.8.8 ping krijg ik wel gewoon data.

Ik heb het nu wel. Echter kan ik geen verbinding maken met een eduroam netwerk, er gebeurd gewoon niks. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 127% gewijzigd door timmert26 op 10-03-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

timmert26 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:13:
Mijn pi 3 verbind met het netwerk, maar vervolgens heb ik geen internet. Als ik 8.8.8.8 ping krijg ik wel gewoon data.

Ik heb het nu wel. Echter kan ik geen verbinding maken met een eduroam netwerk, er gebeurd gewoon niks. Iemand hier ervaring mee?
Lijkt mij eerder dat je wel internet hebt maar geen geldige DNS misschien....
Daarnaast is het euduroam netwerk ook echt verschillend van de plek/instelling waar je inlogt en of het op je device werkt.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
stuffer schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 12:43:
[...]

Lijkt mij eerder dat je wel internet hebt maar geen geldige DNS misschien....
Daarnaast is het euduroam netwerk ook echt verschillend van de plek/instelling waar je inlogt en of het op je device werkt.
Het zit hem waarschijnlijk in de DNS en/of nameserver settings. Mijn linux ervaring is helaas 2 dagen oud. Er is ook geen soort app waarmee je makkelijk wifi instelling kunt aanpassen. Er is namelijk ook een KPN hotspot, ik kan er wel mee verbinden, alleen ik krijg niet de prompt om hun voorwaarden te accepteren.

[ Voor 11% gewijzigd door timmert26 op 10-03-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Laatst online: 05-10 21:36
timmert26 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:07:
[...] Er is ook geen soort app waarmee je makkelijk wifi instelling kunt aanpassen.
Het is linux, programmeer er eentje zou ik zeggen :+
Er is namelijk ook een KPN hotspot, ik kan er wel mee verbinden, alleen ik krijg niet de prompt om hun voorwaarden te accepteren.
welkom in de wereld waar de OS ondersteuning eindigt waar Linux begint 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

arie_papa

Running on Ubuntu

timmert26 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 11:13:

Lijkt een DNS probleem. Je kan even de terminal inkruipen (of verbinding maken met putty) om dat te controleren.
code:
1
sudo nano /etc/resolv.conf

Daar staat een nameserver gedefinieerd, klopt dat met wat jij verwacht? Zo nee, kun je daar het aanpassen (nano is een soort teksteditor) en met Ctrl+X > Y opslaan. Ff herstarten en kijken of het dan wel werkt.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
arie_papa schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:40:
[...]

Lijkt een DNS probleem. Je kan even de terminal inkruipen (of verbinding maken met putty) om dat te controleren.
code:
1

Daar staat een nameserver gedefinieerd, klopt dat met wat jij verwacht? Zo nee, kun je daar het aanpassen (nano is een soort teksteditor) en met Ctrl+X > Y opslaan. Ff herstarten en kijken of het dan wel werkt.
De nameserver veranderd continue, afhankelijk van het netwerk? Of kun je de nameserver per netwerk instellen? Is het mogelijk om dit "makkelijker" via WICD te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:12

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Bij nader inziens toch maar besteld!
Bij SOS

[ Voor 88% gewijzigd door SA007 op 13-03-2016 20:09 . Reden: Hiervoor is het rpi aankoop&levering topic, lees the warning enzo. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Kun je niet gewoon een PI3 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ben nog niet klaar met kijken :P

Maar tot nu toe:
- Max CPU temp bij stressen is +/- 80-81 graden, bij die temp gaat ie automatisch de max freq. verlagen.
- Heatsinks helpen wel wat (graadje of 10 eraf), maar lijkt vooralsnog geen wondermiddel te zijn daar de temp alsnog naar de 80-81 graden gaat omdat ie dan minder omlaag klokt.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 11-03-2016 11:48 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
Die hele grote leek het net te kunnen redden, maar in een case is het dan al wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die rond de 27m? Die houd het erg lang vol zo te zien :) , freq daalt nog steeds niet. Koelblokje eraf: freq. meteen naar beneden.

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 11-03-2016 11:56 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:55

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Net voor het eerst een Pi Zero opgestart met een microusb chineese otg RJ45 netwerk adapter clone, een SDHC sd 16GB kaartje van de Action en de laatste raspbian image erop icm Fedora Arm Installer. In 1 keer werken, boot zonder problemen op, headless want ik heb geen hdmi kabels in de buurt. Ok geen gruwelijke snelheden maar dat het in 1 keer werkt en binnen 5 minuten ... dat heb ik nog niet vaak meegemaakt, erg netjes!

speedtest:

pi@raspberrypi:~ $ speedtest-cli
Retrieving speedtest.net configuration...
Retrieving speedtest.net server list...
Testing from XS4ALL Internet BV (83.162.136.5)...
Selecting best server based on latency...
Hosted by Jorgeliauw.nl (Utrecht) [29.38 km]: 17.998 ms
Testing download speed........................................
Download: 5.34 Mbit/s
Testing upload speed..................................................
Upload: 4.63 Mbit/s

}:O

[ Voor 68% gewijzigd door WeaZuL op 11-03-2016 15:42 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
Raven schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:56:
Die rond de 27m? Die houd het erg lang vol zo te zien :) , freq daalt nog steeds niet. Koelblokje eraf: freq. meteen naar beneden.
Ja die gaat rond 21 erop en doet het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 17-10 14:33
Heeft Iemand hier toevallig Sabnzb al op een Pi 3 heeft draaien? Ik ben benieuwd naar de performance boost van de downloads aangezien er nu een 64bit soc in zit. Op internet is hier nog niks over te lezen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 16:08:
Heeft Iemand hier toevallig Sabnzb al op een Pi 3 heeft draaien? Ik ben benieuwd naar de performance boost van de downloads aangezien er nu een 64bit soc in zit. Op internet is hier nog niks over te lezen.
Van die 64 bit ga je nog niets merken, er is namelijk nog geen 64-bit OS en software uitgebracht, dus de pi 3 draait op 32 bit. Misschien dat de hogere kloksnelheid iets helpt. Zie ook: http://linuxgizmos.com/ra...but-a-32-bit-raspbian-os/

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-10 15:50

TommyGun

Stik er maar in!

Koldur schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 17:45:
[...]

code:
1
wireless-power off

code:
1
2
3
4
allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual
    wireless-power off

en klaar ben je.
Helaas gaat dat voor OpenELEC niet op... http://openelec.tv/forum/...urn-off-wlan-power-saving

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
OpenELEC gebruikt dan ook veelvuldig de slaapstand, dan moet je echt de uitgebreidere manier gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Ik vind niks terug op internet om een gui voor BT te starten op de pi3 (raspbian jessie).
In de terminal de macs vinden voor de pi zelf en ook het bluetooth toetsenbord geen probleem. Pingen lukt niet, krijg ik geen response.
Een deel van de oplossing zal zijn om de connection pin toe te voegen, maar via de terminal lukt me dat niet.
Bluez zou standaard al in raspbian voor pi3 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frazzy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-07 09:41
Even een heel specifiek vraagje,

Ik zie de Pi al tijden als ultieme mediaspeler zodat mijn gamepc kan blijven slapen voor dat soort simpele taken. Echter is Dolby Atmos voor mij een musthave.

Ik weet dat de Pi 2 dat nog niet kon streamen alleen ik zou niet weten hoe ik erachter kan komen of de 3 het wel zou kunnen.

Google en tweakers search helpen me ook niet echt. Wat was de beperking van de 2 waardoor atmos niet mogelijk was en is dat bij de 3 opgelost? Ik neem aan dat het iets met bandbreedte van de geluidschip te maken heeft?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Koldur schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 00:07:
[...]

OpenELEC gebruikt dan ook veelvuldig de slaapstand, dan moet je echt de uitgebreidere manier gebruiken.
Weet je ook hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
BamSlam_ in "Raspberry Pi - deel 2"

Deze manier zou moeten werken, met in ieder geval Raspbian, ik weet niet zeker of deze stappen ook allemaal in OpenELEC werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Koldur schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 10:29:
[...]

BamSlam_ in "Raspberry Pi - deel 2"

Deze manier zou moeten werken, met in ieder geval Raspbian, ik weet niet zeker of deze stappen ook allemaal in OpenELEC werken.
iwconfig bijvoorbeeld bestaat al niet op OpenELEC. Ik had gisteren al even zitten zoeken namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
TommyGun schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 10:45:
[...]

iwconfig bijvoorbeeld bestaat al niet op OpenELEC. Ik had gisteren al even zitten zoeken namelijk.
Dan is het helaas even wachten totdat de driver geupdate wordt. Het is een gloednieuwe release en er zijn een aantal bugs gevonden waar ze aan werken (serial baud rate, wifi en bluetooth bugs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:10
Ik heb een erg apart probleem met m'n RPI 1. De wifi werkt alleen als ik de ethernetkabel aansluit. Ik heb een clean Raspbian Jessie install gedaan, doormiddel van de GUI m'n wifi-wachtwoord ingevuld, en een ping aangezet vanaf m'n laptop op het adres dat ie door DHCP toebedeeld kreeg. Pings zijn prima, tot ik de kabel eruit trek. Ook zonder kabel opstarten lost het probleem niet op.

Ik heb al geprobeerd de verschillende interfaces een static IP te geven, ik heb ipv6 uitgezet, maar niks lijkt te werken.. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

endness schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:48:
Ik heb een erg apart probleem met m'n RPI 1. De wifi werkt alleen als ik de ethernetkabel aansluit. Ik heb een clean Raspbian Jessie install gedaan, doormiddel van de GUI m'n wifi-wachtwoord ingevuld, en een ping aangezet vanaf m'n laptop op het adres dat ie door DHCP toebedeeld kreeg. Pings zijn prima, tot ik de kabel eruit trek. Ook zonder kabel opstarten lost het probleem niet op.

Ik heb al geprobeerd de verschillende interfaces een static IP te geven, ik heb ipv6 uitgezet, maar niks lijkt te werken.. Iemand enig idee?
Weet je wel zeker dat je de Wi-Fi kaart pingt en niet per-ongeluk je ethernet aansluiting?

Kan je het anders niet omdraaien en vanaf de console van de pi je router pingen zonder netwerkkabel?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:10
Ik weet zeker dat ik 't goede IP ping. Andersom werkt ook niet trouwens, had ik al geprobeerd. Het lijkt wel alsof ie al het verkeer via de ethernet wil routen, en de gateway niet goed ingesteld staat o.i.d. De instellingen komen echter allemaal vanaf m'n router, en bovendien werkt het ook niet als ik handmatig de gateway op m'n router instel.

Op internet vond ik nog de tip op ifplugd eraf te gooien, dus dat ook geprobeerd. Zonder resultaat :(

Edit:

Nog iets raars, ik kan 192.168.1.1 (router) prima pingen, maar pingen naar m'n laptop of een willekeurig ander device in m'n netwerk gaat niet. Pingen naar nu.nl werkt ook.. |:(

Edit2:

Probleem gevonden, zit in de modemrouter van Ziggo. RPI zit op 2.4Ghz, m'n Mac op 5Ghz, en die kunnen elkaar niet bereiken. Zet ik de 5Ghz uit in de router dan werkt het prima.

[ Voor 30% gewijzigd door endness op 12-03-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik kan eigenlijk geen problemen vinden en het lijkt mij ook compatibel maar voor mijn RPi wil ik een passend SD-kaartje aanschaffen en vraag me af of 64GB ook gewoon normaal compatibel is.
Wat ik kan vinden is dat het wel zou moeten werken mits ik even deze lijst naloop voor aanschaf: Working / Non-working SD cards elinux.org

Is er naast de Class 10 nog wat anders wat belangrijk is om naar te kijken?
Bijvoorbeeld tegenwoordig de keuze voor UHS-II (Wikipedia: SD-kaart).

Ik twijfel nu tussen een 32GB Class 10 + UHS-II kaartje voor zo'n 20€ of een 64GB Class 10 kaartje voor ook zo'n 20€. http://tweakers.net/categ...PboMCeM-Y2W-VunHBWGoy11h8

Zal ik qua ruimte spijt krijgen als ik voor de 32GB kies. En zal UHS-II überhaupt merkbaar verschil maken? Ik zie eigenlijk niet hoe ik in vredesnaam ooit 32GB vol kan krijgen laat staan 64GB. 8)
endness schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 13:34:
Probleem gevonden, zit in de modemrouter van Ziggo. RPI zit op 2.4Ghz, m'n Mac op 5Ghz, en die kunnen elkaar niet bereiken. Zet ik de 5Ghz uit in de router dan werkt het prima.
Ik vind dit een vreemde oplossing, de routing gaat alsnog via de modem c.q. router en heeft dan niets meer te maken met het feit of apparaat A nu wel of niet op dezelfde band zit als apparaat B.

[ Voor 17% gewijzigd door True op 12-03-2016 19:14 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:12

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Vandaag me Pi 3 binnen gekregen en gelijk aan de slag ermee natuurlijk!

Nu wil ik er dus Android op zetten.. dit lukt me alleen via berryboot. niet echt stabiel en ik kan er verder niks opzetten qua apps en dergelijke. Is er al wel een stabiele android versie voor Pi 3? die ik erop zou kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:25
steppy schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 19:37:
Vandaag me Pi 3 binnen gekregen en gelijk aan de slag ermee natuurlijk!

Nu wil ik er dus Android op zetten.. dit lukt me alleen via berryboot. niet echt stabiel en ik kan er verder niks opzetten qua apps en dergelijke. Is er al wel een stabiele android versie voor Pi 3? die ik erop zou kunnen zetten.
De pi is niet echt geschikt voor Android. Als je echt Android wil had je beter een Android stick/kastje kunnen kopen. Of een rpi alternatief met een allwinner chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Vandaag TriPi draaiende gekregen op een RPI3B.
TriPi is een combinatie van een Debian Wheezy desktop, Kodi 15.1 en RetroPie op één Pi.

Stappen:
1) Download en het meest recente TriPi image van https://tripi.junaos.com/ en schrijf dit naar een SD-kaart.

Op het moment van schrijven is het meest recente image van half 2015. Probleem daarmee is dat de firmware de RPi3 nog niet ondersteunt en de RPi3 niet zal booten.

2) Download de meest recente firmware van https://github.com/raspberrypi/firmware (klik op "Download ZIP")

3) Open de ZIP-file en kopieer de inhoud van de map firmware-master/boot naar je SD-kaart. Nu heb je de meest recente firmware en zal je RPi3 booten.

4) SSH naar je RPi3 en voer sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade uit om de laatste Wheezy-updates te installeren. Let op: hierbij wordt opnieuw een oudere firmware geïnstalleerd. Reboot je na de update, dan zal je RPi3 blijven hangen met het regenboogscherm. Sluit je Pi3 netjes af met sudo shutdown -hP now

5) Om de Pi3 weer te laten booten moet je opnieuw het SD-kaartje in je PC doen en stap 3 herhalen. Je hebt nu weer de meest recente firmware en je Pi3 zal weer booten en je kunt los met TriPi.

Let wel op dat TriPi Debian Jessie nog niet ondersteunt. Voer dus geen dist-upgrade uit naar Jessie.

[ Voor 9% gewijzigd door BamSlam_ op 13-03-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb nog de raspberry pi B2 met Wheezy erop.
Eenmaal aangesloten doet mijn toetsenbord het niet.
Nog een ander toetsenbord geprobeerd waarvan met opstarten de lampjes wel branden maar ook deze reageert niet.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

verbatim schreef op zondag 13 maart 2016 @ 15:10:
Ik heb nog de raspberry pi B2 met Wheezy erop.
Eenmaal aangesloten doet mijn toetsenbord het niet.
Nog een ander toetsenbord geprobeerd waarvan met opstarten de lampjes wel branden maar ook deze reageert niet.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen ?
Staan die op http://elinux.org/RPi_USB_Keyboards bij werkende of niet werkende ramplanken?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Laatst online: 17-01-2024
Raven schreef op zondag 13 maart 2016 @ 15:31:
[...]

Staan die op http://elinux.org/RPi_USB_Keyboards bij werkende of niet werkende ramplanken?
Ik heb er een van "BENQ" en de ander van "E-TECH" en die eerste heeft het altijd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Niet online
Is het mogelijk dezelfde Raspberry Pi te gebruiken voor Domoticz en RetroPie (en wat prullen met GPIO)?

Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan maar niet veel gevonden. Dat ik 95% van mijn vrije tijd bezig ben met verhuizen/verbouwen helpt natuurlijk niet echt. Ik wil er graag toch al één bestellen zodat ik binnen een weekje mijn verlof optimaal kan gebruiken maar dan moet ik dus weten of het wel zinvol is.

[ Voor 3% gewijzigd door Vnze op 14-03-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdm391
  • Laatst online: 07:26
Vnze schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:57:
Is het mogelijk dezelfde Raspberry Pi te gebruiken voor Domoticz en RetroPie (en wat prullen met GPIO)?

Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan maar niet veel gevonden. Dat ik 95% van mijn vrije tijd bezig ben met verhuizen/verbouwen helpt natuurlijk niet echt. Ik wil er graag toch al één bestellen zodat ik binnen een weekje mijn verlof optimaal kan gebruiken maar dan moet ik dus weten of het wel zinvol is.
RetroPie is gebaseerd op Raspbian (Jessie). Als je Domoticz kunt installeren op Raspbian, dan zou het in theorie gewoon kunnen werken. Of je performance problemen krijgt in je emulators/games door Domoticz kan ik je niet vertellen, maar dat zou best kunnen natuurlijk.

Ik zou in ieder geval voor de Pi 2 of 3 gaan, RetroPie werkt daar schijnbaar een stuk soepeler op dan op een Pi 1/zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Laatst online: 17-10 14:18

Kek

3flix

Iemand dit al gezien? http://wdlabs.wd.com/products/wd-pidrive-314gb/

speciale Rpi HDD van WD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
timmert26 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 23:55:
Voor deze citrix setup heb ik versie 3 gebruikt. Ik heb een .txt file gemaakt met uitleg voor een standaard raspbian maar ook een clone van de image gemaakt voor eigen gebruik. Ik zal ze morgen beide uploaden en hier zetten voor men die interesse heeft. De img is alleen wel 14.4gb omdat de hele sd image gecloned is.

edit:

Dit is de Text file, er staan de oorspronkelijk gebruikte linkjes in waar ik de info weg heb.

https://www.citrix.com/do...ver-for-linux-latest.html
http://vninja.net/virtual...raspberry-pi-thin-client/
http://www.martinrowan.co...-2-using-raspbian-jessie/

Deployment and Configuration
Step 0: Raspbian configuration

(...)
Dezelfde methode werkt ook onder Ubuntu. Ik vind ubuntuo 15.10 een stuk mooier en gebruiksvriendelijker dan raspbian. Hopelijk krijg ik hierop wel de wifi werkend op het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nieuws: Western Digital introduceert harde schijf voor de Raspberry Pi van 314GB

Edit:
Tweaker Kek ^^^ was eerder. Oud nieuws... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 15-03-2016 10:20 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 17:57

MrMarcie

CFMoto 650MT

arie_papa schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:40:
[...]

code:
1

Ik krijg mijn pi ook niet aan de praat.

Maar hij is via wifi wel verbonden met mijn router, want daar verschijnt ie wel.

EDIT
Maar due Noobs geinstalleerd, moest wel ff via terminal wifi info aanpassen maar nu werkt het. Beats me.

En die /etc/resolv.conf kan ik niet aanpassen, als ik die aanpas bewaart ie de wijzigingen niet. Snap er geen r++t meer van.

Heb die jessie light gedownload en op SD gezet.

Iemand enig idee hoe dat internet aan de praat te krijgen. Ben al uren bezig maar ik zie schijnbaar iets over het hoofd. Allemaal nieuw voor mij die Pi.

[ Voor 5% gewijzigd door MrMarcie op 15-03-2016 22:33 . Reden: werkt nu via nieuwe install ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

MrMarcie schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 21:28:
[...]
Iemand enig idee hoe dat internet aan de praat te krijgen.
Heb je een gateway ingevuld bij je netwerk settings ? Zelfde IP als je router normaliter.
Doe even
code:
1
route -n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 17:57

MrMarcie

CFMoto 650MT

Goner schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:27:
[...]

Heb je een gateway ingevuld bij je netwerk settings ? Zelfde IP als je router normaliter.
Doe even
code:
1
route -n
Die code had ik nog niet gevonden. Ondertussen die Noobs geinstalleerd en dat gat las een zonnetje. Snap niet waarom. Probeer later op een andere SD card die JEsse nog een keer met jouw suggestie.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-10 22:37
Wat doe ik fout? Ik wil graag de Pi 3 gebruiken als media player. Heb daarom de nieuwste OSMC geinstalleerd, deze werkt ook en kan een mkv bestand afspelen. Echter:
  • 3D .iso bestanden worden wel afgespeeld, maar niet in 3D (ook al staat bij de video options frame packing aan)
  • Bij een film met DTS-HD wordt alleen de DTS core doorgegeven (ook al staat het bij de audio options als 'passthrough' en 'DTS capable receiver')
  • Airplay staat wel aan, kan ook bereikt worden vanuit de iPhone, maar er komt geen geluid uit.
Doe ik iets fout of is OSMC gewoon nog niet zover dat dit allemaal kan? Ik heb wel werkende Airplay op een Pi 1b, met een heel oude versie van Kodi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ik kan je alleen antwoord geven op je DTS "probleem", dit komt omdat de Pi geen DTS-HD kan doorgeven, alleen core. Gaat ook nooit komen met de huidige bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

MrMarcie schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 23:54:
[...]
Die code had ik nog niet gevonden.
Dat commando is alleen maar om te kijken of je een gateway hebt. Als je problemen met internet hebt, zul je in de settings een gateway en nameserver moeten opgeven om naar buiten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
Help, ik snap iets niet. :) (eigenlijk heel veel niet).

Ik ben redelijk leek. Zeker als het om linux gaat. Ik heb een Raspberry Pi B+.

Ik heb mijn raspberry over de jaren heen enkel als simpel media spelertje gebruikt (XBMC). Nu vind ik het tijd om meer te spelen, dus ik heb voor mijn verjaardag wat spulletjes gevraagd zoals GPIO uitbreidingen en een schermpje. Dus ik dacht gister, leuk ik ga met de pi spelen kijken of ik via mijn windows pc er in kan komen. Ik kijk een 10 minuten filmpje op youtube en klaar is kees... zou je zeggen...

Echter, ik kreeg het al niet voor elkaar om een statisch IP in RASPBIAN (gedownload via NOOBS) aan te maken. Wat me direct opviel bij ifconfig op de pi dat ik een super vaag IP had erop: 93.103.40.74 . Nergens in de guides kwam ik een IP wat daarop leek tegen. Ik dus alles aanproberen te passen met sudo nano /etc/netwerk/interfaces via bijv dit lijstje: https://www.modmypi.com/b...ry-pi-a-static-ip-address

SSH etc enablen ook allemaal gedaan echter is dit volgens mij allemaal standaard nowadays want met sudo apt-get install ssh zegt mijn pi dat hij al up to date is. Verder ook nog wel enabled via sudo raspi-config .

Niks wijzigde ben er echt 4 uur mee bezig geweest. Vandaag ding maar weer even opnieuw geinstalleerd. Weer dat vage IP. Toen ging ik nadenken over hoe mijn network in elkaar zit en kwam eigenlijk het volgende tegen (misschien gaan jullie nu keihard lachen, maar nogmaals netwerken heb ik geen kaas van gegeten):

Router -> Switch
Router -> TV aansluiting
Router -> PC vriendin

Switch -> PC
Switch -> NAS
Switch -> XBOX

Nu had ik gister de pi op de router aangesloten. Dus dan kwam erbij Router -> Raspberry Pi. Toen kreeg ik dat vage IP address. Nu verwissel ik dit kabeltje (ten einde raad wist het niet meer) naar mijn switch, dus Switch -> Raspberry Pi, krijgt mijn Pi ineens een normaal IP (192.etc). Hoe kan dit??? Ik wil dit leren begrijpen, als jullie goede documentatie weten hoor ik het graag! Sorry als het een beetje rommelig overkomt.

* Gaat nu weer blij de guides doorlopen om putty aan de praat te krijgen (ha noooob)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
BastiaanNL schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:38:

Nu had ik gister de pi op de router aangesloten. Dus dan kwam erbij Router -> Raspberry Pi. Toen kreeg ik dat vage IP address. Nu verwissel ik dit kabeltje (ten einde raad wist het niet meer) naar mijn switch, dus Switch -> Raspberry Pi, krijgt mijn Pi ineens een normaal IP (192.etc). Hoe kan dit??? Ik wil dit leren begrijpen, als jullie goede documentatie weten hoor ik het graag! Sorry als het een beetje rommelig overkomt.
Dat vage adres wat je kreeg is een adres op internet en niet in je lokale netwerk. Lijkt er op dat je ergens voor de router zit, en dat je pi een adres van de provider krijgt ipv de router. Kon je in die situatie nog wel op internet met je andere apparaten ?
Is dat adres hetzelfde als je met een van je apparaten naar www.whatismyip.com gaat ?
Misschien staat je router in bridge mode, en is er een andere router die voor de verbinding met internet zorgt (is die switch wel een switch of toch een tweede router ?)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
u_nix_we_all schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:51:
[...]

Dat vage adres wat je kreeg is een adres op internet en niet in je lokale netwerk. Lijkt er op dat je ergens voor de router zit, en dat je pi een adres van de provider krijgt ipv de router. Kon je in die situatie nog wel op internet met je andere apparaten ?
Is dat adres hetzelfde als je met een van je apparaten naar www.whatismyip.com gaat ?
Misschien staat je router in bridge mode, en is er een andere router die voor de verbinding met internet zorgt (is die switch wel een switch of toch een tweede router ?)
Als ik naar whatismyip ga krijg ik inderdaad de eerste 3 nummers overeenkomend en de laatste anders (is mijn PC). Dus dat klopt in iedergeval. Ik on nog op internet met alle apparaten.
Is een sitecom switch van een 10tje. Dus zal geen routercapacatiteiten hebben :). Dankjewel voor je antwoord. Ander vraagje. Bij iedereen in de guides staat er in cat /etc/network/interfaces/ de volgende tekst:
iface eth0 inet dhcp

bij mijn pi staat er iface eth0 inet manual.

Waarom is dit manual bij mij en niet zoals bij die anderen dhcp? Ik kan nu zonder statisch ip te hebben gemaakt iig met putty op de pi dus ik ben helemaal gelukkig. :) Raad je aan het alsnog naar static te zetten? Ga met twee weken verhuizen misschien beter om dan alles meteen goed te zetten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
BastiaanNL schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:57:
[...]

Als ik naar whatismyip ga krijg ik inderdaad de eerste 3 nummers overeenkomend en de laatste anders (is mijn PC). Dus dat klopt in iedergeval. Ik on nog op internet met alle apparaten.
Is een sitecom switch van een 10tje. Dus zal geen routercapacatiteiten hebben :).
Normaal gesproken heeft alleen je router zo'n internet adres, en zitten de apparaten in je thuisnetwerk in de 192.x.x.x of 10.x.x.x range.
Whatismyip ziet dan van al die apparaten het adres van de router, alles wat erachter zit werkt met NAT (de router vertaalt de adressen tussen je thuisnetwerk en internet)
Als je PC ook een internetadres heeft is dat een beetje raar, zie je dat ook met ipconfig ? Dan hangt die pc dus direct aan internet (dus niet ge-NAT) wat wellicht voor de veiligheid niet optimaal is.
Dankjewel voor je antwoord. Ander vraagje. Bij iedereen in de guides staat er in cat /etc/network/interfaces/ de volgende tekst:
iface eth0 inet dhcp

bij mijn pi staat er iface eth0 inet manual.

Waarom is dit manual bij mij en niet zoals bij die anderen dhcp? Ik kan nu zonder statisch ip te hebben gemaakt iig met putty op de pi dus ik ben helemaal gelukkig. :) Raad je aan het alsnog naar static te zetten? Ga met twee weken verhuizen misschien beter om dan alles meteen goed te zetten. _/-\o_
Waarom dat op manual staat weet ik ook niet. Als je een statisch ipadres wilt op de pi kun je dat het best static maken dat werkt in ieder geval, zie hiervoor https://wiki.debian.org/N...ng_the_interface_manually

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

u_nix_we_all schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:34:
[...]
Normaal gesproken heeft alleen je router zo'n internet adres, en zitten de apparaten in je thuisnetwerk in de 192.x.x.x of 10.x.x.x range.
En als niemand je device een IP-adres wil geven dan pakt-ie er zelf eentje ; Self-assigned IP Addresses 169.254.xxx.yyy ... maar dat is zo te lezen niet gebeurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
u_nix_we_all schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:34:
[...]

Whatismyip ziet dan van al die apparaten het adres van de router, alles wat erachter zit werkt met NAT (de router vertaalt de adressen tussen je thuisnetwerk en internet)
Als je PC ook een internetadres heeft is dat een beetje raar, zie je dat ook met ipconfig ? Dan hangt die pc dus direct aan internet (dus niet ge-NAT) wat wellicht voor de veiligheid niet optimaal is.
Bij ipconfig op mijn pc zie ik nergens dat 'vreemde' ip. alleen de 192.168 etc. Dus ik doe maar even de aanname dat ik veilig zit :P. Woon overigens in Slovenië misschien dat ze standaard die router iets anders instellen. (Heb een INNBOX V60-u zit op glasvezel, maar dit zal allemaal niet zo heel relevant zijn gok ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-10 22:37
PhilipsFan schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 00:54:
  • 3D .iso bestanden worden wel afgespeeld, maar niet in 3D (ook al staat bij de video options frame packing aan)
  • Bij een film met DTS-HD wordt alleen de DTS core doorgegeven (ook al staat het bij de audio options als 'passthrough' en 'DTS capable receiver')
  • Airplay staat wel aan, kan ook bereikt worden vanuit de iPhone, maar er komt geen geluid uit.
Inmiddels het antwoord op de eerste twee vragen kunnen vinden op internet. 3D afspelen vanuit ISO-bestanden schijnt nog niet te kunnen omdat er twee verschillende m2ts bestanden worden gebruikt. Het zou in theorie mogelijk moeten zijn om 3D met framepacking af te spelen met als bron een MVC mkv. Ik beschik echter niet over zo'n bestand, dus dit heb ik nog niet kunnen uitproberen.

Het tweede probleem is ook bekend. De Raspberry Pi kan de HD-audio formaten niet passthrough-en. Hij kan ze wel decoderen naar 6-kanaals PCM (dat is ook wat er gebeurt) en in theorie geeft dit dezelfde audiokwaliteit. Ik vind het echter wel handig dat ik op m'n versterker kan zien welk audioformaat er wordt afgespeeld.

Het probleem met Airplay heb ik nog steeds niet kunnen oplossen. Ik heb behalve OSMC ook Openelec geprobeerd, dit geeft exact hetzelfde verschijnsel: Kodi verschijnt als afspeelapparaat op de iPhone, kan geselecteerd worden en het afspelen werkt ook, alleen komt er geen geluid uit. Er verschijnt ook niks in beeld. Bij mijn oude Pi kwam in de onderhoek de cover van het album te staan (en er kwam ook geluid uit). Dus dat is nog niet duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 15:25
PhilipsFan schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 00:19:
[...]
Het probleem met Airplay heb ik nog steeds niet kunnen oplossen. Ik heb behalve OSMC ook Openelec geprobeerd, dit geeft exact hetzelfde verschijnsel: Kodi verschijnt als afspeelapparaat op de iPhone, kan geselecteerd worden en het afspelen werkt ook, alleen komt er geen geluid uit. Er verschijnt ook niks in beeld. Bij mijn oude Pi kwam in de onderhoek de cover van het album te staan (en er kwam ook geluid uit). Dus dat is nog niet duidelijk...
Gebruik je IOS9? Dat is boosdoener.
Pagina: 1 ... 9 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs