Dacuuu schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:31:
[...]
Raspberry pi met externe HDD er aan , De externe HDD staat ingesteld als SAMBA share. Dan kan je gewoon via Samba bestanden lezen,schrijven van en naar windows, en andersom.
Mijn screenshot is dus een bestand, wat ik via het netwerk vanaf de Raspberry pi kopieer naar mijn windows gebakje.
Doe het eens andersom (dus naar de Pi toe), mijn ervaring is dat schrijven naar een Pi namelijk wel een stuk langzamer gaat.
Torrents haal ik ook niet met dergelijke snelheden binnen. Ik weet eerlijk gezegd zo niet wat m'n verbinding is (40 of 150 Mbit, eigenlijk te slecht voor woorden

), maar alleen dat de Pi2 aanzienlijk trager is dan m'n quad core 64bit AMD desktop was. Bovendien merk ik dat door de hoge IO loads hij amper nog reageert (de CPU belasting blijft meestal onder de 10% per core, maar de load loopt op tot 40 of meer).
Nu kan dat heel goed aan het opslagmedium liggen (ik heb er een 64GB USB-stick aanhangen voor opslag).
Even een kopieertestje uitvoeren gaat bij mij trouwens niet zo makkelijk meer... Ik heb tegenwoordig alleen nog redelijk low budget laptops in huis (echte CPU kracht is niet meer nodig), die daardoor zelf niet bepaald snel zijn... Als ik een internet speedtest doe, haal ik op m'n mobiel via 5GHz wifi een hogere snelheid dan via m'n laptop op 2,4 GHz wifi

En die desktop staat op het moment in een hoekje stof te happen...
Koldur schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:41:
[...]
EDIT:
OK, net een topic gelezen op het RaspberryPi forum:
https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=138193
Daar zeggen de Mods ook dat er een heatsink handig kan zijn in bepaalde situaties. Moet dus terugkomen op mijn duidelijke stelling dat het niet nodig zou zijn.
Vind dit wel een minder handig punt, waarom zetten ze er dan niet gewoon zelf ééntje op, zou in de productie nooit meer dan €0,10 extra kunnen kosten en lost problemen op voor mensen die hier tegenaan zouden kunnen lopen.
Nou je er toch op terugkomt, ik moest me in eerste instantie ook al in houden om niet op je stelling in te gaan dat omdat het in het verleden niet nodig was, het nu ook niet nodig zou zijn. Bij andere systemen is toch wel duidelijk het tegendeel bewezen dat met hogere CPU-snelheden ook betere koeling nodig zou zijn. Maar voor een Pi1 of Pi2 is het inderdaad onzin.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier