Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:14
deepbass909 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:57:
[...]

[...]

10MB/s haal je doorgaans al niet (ik blijf in de regel steken op ongeveer 3 MB/s). Daarbij zit in de Pi (de B+ in ieder geval) de ethernet-aansluiting op dezelfde USB-hub als de USB-poorten. Dus alle data-uitwisselingen tussen CPU, USB en Ethernet lopen over hetzelfde datalijntje lijntje. Dat staat het goed werken als een NAS dus behoorlijk in de weg. Als je echt een NAS wilt opzetten, zal je op de één andere wijze directe communicatie tussen schijf en CPU willen hebben en dat gaat waarschijnlijk niet lukken met een Pi.

[...]

Ik hoop dat de Pi3 in ieder geval beter overweg kan met een hoge IO-load. Daar loopt ik met mijn Pi2 nog regelmatig tegenaan. Als hij een torrent binnentrekt met meer dan 1MB/s, dan wordt de Pi2 zo traag als dikke stront in een trechter... Tot het punt dat je denkt dat hij vastgelopen is. Ik gooi daarom een rem op de downloads op het moment dat we iets gaan kijken (terug naar 25KB/s anders hapert de Pi2 te veel).
Ik haal met lezen/schrijven gewoon 100mbit+
Torrent downloaden gaat ook gewoon met 100mbit.
En dan heb ik het over mijn Pi2 met externe hardeschijf.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Eck0fK8.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dacuuu schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:30:
En een filmpje gemaakt van een Pi3 met Kodi vs Pi2. Het ging niet bepaalt vlekkeloos, maar in de toekomst zal het wel beter zijn.
[video]
Thanks, er zit niet heel veel verschil in op dit moment dus.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 19:17:
[...]

Thanks, er zit niet heel veel verschil in op dit moment dus.
Met alle respect voor Dacuuu, doet dat filmpje redelijk afbreuk aan de snelheid van de RPi3 ten opzichte van de RPi2.

@Dacuuu, zeker weten dat je RPi3 niet op de overclock-instellingen van de RPi2 stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:38
deepbass909 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:57:
[...]

Vergeet niet dat een mobieltje vanuit energiebesparing niet continu op 100% kloksnelheid draait, maar extreem veel en snel varieert in CPU-snelheid (mijn Galaxy S5+ slingert continu tussen 600MHz en 2,5 GHz per core heen en weer in snelheid). Daarbij gebruikt een gemiddelde telefoon de behuizing (die vaak deels uit aluminium bestaat) als heatsink die warmte direct naar buiten afgeeft. En de CPU in een mobieltje loopt heel wat ontwerpgeneraties voor op de Cortex ARM cpu die op een RPi zit (een Snapdragon 800 is bijv. echt van een andere klasse dan een Cortex ARM A7 cpu, ook al zijn het beiden ARM-cpu's).
Meeste telefoons hebben helemaal geen aluminium behuizing, ontwerpgeneratie maakt ook niets uit (is gewoon een uitontworpen chip, werkt dus gewoon volgens de specs).
De snelheid kan inderdaad varieren, maar dat is puur om stroom te besparen, als je telefoon wel lang iets zwaars moet doen kan deze gewoon prima uren achter elkaar op zijn topsnelheid draaien.

Heatsinks zijn nergens voor nodig, anders hadden ze er wel op gezeten, mits niet overklokt (en dan nog betwijfel ik het effectieve nut bij langdurige belasting, vooral wanneer de Pi in een behuizing zit).

EDIT:
OK, net een topic gelezen op het RaspberryPi forum:
https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=138193

Daar zeggen de Mods ook dat er een heatsink handig kan zijn in bepaalde situaties. Moet dus terugkomen op mijn duidelijke stelling dat het niet nodig zou zijn.

Vind dit wel een minder handig punt, waarom zetten ze er dan niet gewoon zelf ééntje op, zou in de productie nooit meer dan €0,10 extra kunnen kosten en lost problemen op voor mensen die hier tegenaan zouden kunnen lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Koldur op 02-03-2016 10:56 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Smultie schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:04:
[...]

Met alle respect voor Dacuuu, doet dat filmpje redelijk afbreuk aan de snelheid van de RPi3 ten opzichte van de RPi2.

@Dacuuu, zeker weten dat je RPi3 niet op de overclock-instellingen van de RPi2 stond?
Ik heb openelec 6.0.2, speciaal voor de Pi3 gebruikt voor de Pi2 en de Pi3.
Binnenkort komt er nog een filmpje. Kijken hoe het dan loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:22

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Gisteravond plexmediaserver op mijn nieuwe pi3 geïnstalleerd, ter vervanging van mijn pi2 met plex. Wow, veel, veel sneller! Transcoden van video's in een verkeerd formaat werkt nu uberhaubt (dat was eerst echt te langzaam) en springen in video's e.d. werkt ook beter.

Nu nog even een nieuwe bestemming voor mijn pi2 verzinnen....
Nu dus een
- Pi1 voor de meterstanden / zonnepanelen uitlezen
- Pi2 met geen doel
- Pi3 met plex

Denk dat ik de 2 maar ingezetten voor een display van de meterstanden / verbruik in de woonkamer. Heb er iig al wel een scherm voor (pitft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sourcecode
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-04 21:30

sourcecode

Prepare for the next ATH

Dacuuu schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:59:

Ik snap het even niet
jij post een windows screenshot terwijl je een copy doet van Pi2 naar externe schijf ??

[...]

Ik haal met lezen/schrijven gewoon 100mbit+
Torrent downloaden gaat ook gewoon met 100mbit.
En dan heb ik het over mijn Pi2 met externe hardeschijf.
[afbeelding]

Prepare for the next ATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Raspberry pi met externe HDD er aan , De externe HDD staat ingesteld als SAMBA share. Dan kan je gewoon via Samba bestanden lezen,schrijven van en naar windows, en andersom.

Mijn screenshot is dus een bestand, wat ik via het netwerk vanaf de Raspberry pi kopieer naar mijn windows gebakje.

[ Voor 16% gewijzigd door Dacuuu op 02-03-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:17

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Koetjeboe schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:05:

Nu nog even een nieuwe bestemming voor mijn pi2 verzinnen....
Nu dus een
- Pi1 voor de meterstanden / zonnepanelen uitlezen
- Pi2 met geen doel
- Pi3 met plex
Ik doe nu hetzelfde, met mijn Pi1, maar loop nog regelmatig tegen issues aan van de USB to serial converter (PL2303 USB To RS232 TTL ) maar deze geeft regelmatig nog een timeout tijdens het uitlezen van mijn meter (via script iedere 5 minuten met melding :
Mar 2 05:00:05 raspberrypi kernel: [25541503.823149] ttyUSB0: 1 input overrun(s) )

Hoe doe jij dit ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dacuuu schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:31:
[...]

Raspberry pi met externe HDD er aan , De externe HDD staat ingesteld als SAMBA share. Dan kan je gewoon via Samba bestanden lezen,schrijven van en naar windows, en andersom.

Mijn screenshot is dus een bestand, wat ik via het netwerk vanaf de Raspberry pi kopieer naar mijn windows gebakje.
Doe het eens andersom (dus naar de Pi toe), mijn ervaring is dat schrijven naar een Pi namelijk wel een stuk langzamer gaat.

Torrents haal ik ook niet met dergelijke snelheden binnen. Ik weet eerlijk gezegd zo niet wat m'n verbinding is (40 of 150 Mbit, eigenlijk te slecht voor woorden :X ), maar alleen dat de Pi2 aanzienlijk trager is dan m'n quad core 64bit AMD desktop was. Bovendien merk ik dat door de hoge IO loads hij amper nog reageert (de CPU belasting blijft meestal onder de 10% per core, maar de load loopt op tot 40 of meer).

Nu kan dat heel goed aan het opslagmedium liggen (ik heb er een 64GB USB-stick aanhangen voor opslag).

Even een kopieertestje uitvoeren gaat bij mij trouwens niet zo makkelijk meer... Ik heb tegenwoordig alleen nog redelijk low budget laptops in huis (echte CPU kracht is niet meer nodig), die daardoor zelf niet bepaald snel zijn... Als ik een internet speedtest doe, haal ik op m'n mobiel via 5GHz wifi een hogere snelheid dan via m'n laptop op 2,4 GHz wifi :X En die desktop staat op het moment in een hoekje stof te happen...
Koldur schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:41:
[...]
EDIT:
OK, net een topic gelezen op het RaspberryPi forum:
https://www.raspberrypi.o...ewtopic.php?f=63&t=138193

Daar zeggen de Mods ook dat er een heatsink handig kan zijn in bepaalde situaties. Moet dus terugkomen op mijn duidelijke stelling dat het niet nodig zou zijn.

Vind dit wel een minder handig punt, waarom zetten ze er dan niet gewoon zelf ééntje op, zou in de productie nooit meer dan €0,10 extra kunnen kosten en lost problemen op voor mensen die hier tegenaan zouden kunnen lopen.
Nou je er toch op terugkomt, ik moest me in eerste instantie ook al in houden om niet op je stelling in te gaan dat omdat het in het verleden niet nodig was, het nu ook niet nodig zou zijn. Bij andere systemen is toch wel duidelijk het tegendeel bewezen dat met hogere CPU-snelheden ook betere koeling nodig zou zijn. Maar voor een Pi1 of Pi2 is het inderdaad onzin.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
deepbass909 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:50:
Nou je er toch op terugkomt, ik moest me in eerste instantie ook al in houden om niet op je stelling in te gaan dat omdat het in het verleden niet nodig was, het nu ook niet nodig zou zijn. Bij andere systemen is toch wel duidelijk het tegendeel bewezen dat met hogere CPU-snelheden ook betere koeling nodig zou zijn. Maar voor een Pi1 of Pi2 is het inderdaad onzin.
Het blijft handig een heatsink op de Pi 3 te zetten als je de Pi 3 veel en lang achter elkaar belast.
Toch wil ik nog wel even toevoegen dat is aangegeven dat de Pi 3 geen schade gaat ondervinden, hij klokt, net zoals bij telefoons, gewoon terug en is goed op doorgetest.
Maar je wil natuurlijk zoveel mogelijk uit je systeem halen en dan kan een heatsink handig zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
deepbass909 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:50:
[...]

Doe het eens andersom (dus naar de Pi toe), mijn ervaring is dat schrijven naar een Pi namelijk wel een stuk langzamer gaat.
U vraagt, wij draaien. Bij mij gewoon even snel, dit is een 600 mb MKV file van windows 7 -> Raspberry Pi 2 (Raspbian)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sMmxQr3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Koldur schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:55:
[...]

Het blijft handig een heatsink op de Pi 3 te zetten als je de Pi 3 veel en lang achter elkaar belast.
Toch wil ik nog wel even toevoegen dat is aangegeven dat de Pi 3 geen schade gaat ondervinden, hij klokt, net zoals bij telefoons, gewoon terug en is goed op doorgetest.
Maar je wil natuurlijk zoveel mogelijk uit je systeem halen en dan kan een heatsink handig zijn.
Ik kan nergens terugvinden dat de pi (1|2|3) iets doet aan terugklokken als de soc te heet wordt ?
Ik zie wel dat de cpu-governor in Rasbian Jessie standaard ingesteld staat als ondemand. Dat betekent dat hij alleen terugklokt als er geen load is. Ook zie ik dat hij standaard alleen tussen 600MHz en 1.2 GHz switcht (pi3)

Ik wacht nog tot OSMC een goed image heeft dat het wel doet op mijn pi 3 , tot die tijd nog met raspbian aan het spelen :p

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
u_nix_we_all schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:02:
[...]

Ik kan nergens terugvinden dat de pi (1|2|3) iets doet aan terugklokken als de soc te heet wordt ?
Ik zie wel dat de cpu-governor in Rasbian Jessie standaard ingesteld staat als ondemand. Dat betekent dat hij alleen terugklokt als er geen load is. Ook zie ik dat hij standaard alleen tussen 600MHz en 1.2 GHz switcht (pi3)

Ik wacht nog tot OSMC een goed image heeft dat het wel doet op mijn pi 3 , tot die tijd nog met raspbian aan het spelen :p
Heb mijn info hier vandaan:
https://www.raspberrypi.o...opic.php?p=918001#p918001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Sinds de Pi3 wordt er gethrottled volgens mij. Oudere modellen worden niet zo warm.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 02-03-2016 16:30 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-10 00:37
Hoe kan je zien welke webserver je draait op je RPI ?
Ik was even bezig met LightWeight, maar die gaf aan dat er al een package draait op poort 80.

Weet even niet meer welke ik erop gezet heb :F

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
MdO82 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:02:
Hoe kan je zien welke webserver je draait op je RPI ?
Ik was even bezig met LightWeight, maar die gaf aan dat er al een package draait op poort 80.

Weet even niet meer welke ik erop gezet heb :F
code:
1
netstat -apn|grep LISTEN| grep 80

Of met ps even kijken wat er allemaal draait ;)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ah zo te zien heb ik er Apache2 op draaien :)

Iemand bekend met het configureren van https://pi-hole.net/ icm apache2 ?
In het synology topic kwam dit te spraken, maar de tutorial gaat ervanuit dat je lighthttp hebt draaien :)

Of heeft Lighthttp voordelen tegenover Apache2 ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-10 03:48
Misschien een stomme vraag, maar ik ga hem toch stellen ;)

Is het mogelijk om meerdere programma's/OS'en op een raspberry 2 te draaien?
Ik heb momenteel Domoticz op mijn raspberry pi 2 draaien, nu wil ik gebruik gaan maken van Jasper om met voicecontrol Domoticz te besturen.

Alleen beide programma's (domoticz en Jasper) vragen in de handleiding om de SD kaart te formateren.
Moet ik voor Jasper een nieuwe raspberry halen? Of zie ik met mijn weinige ervaring iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-10 08:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

sanderinozie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:34:

Ik heb momenteel Domoticz op mijn raspberry pi 2 draaien, nu wil ik gebruik gaan maken van Jasper om met voicecontrol Domoticz te besturen.

Alleen beide programma's (domoticz en Jasper) vragen in de handleiding om de SD kaart te formateren.
Moet ik voor Jasper een nieuwe raspberry halen? Of zie ik met mijn weinige ervaring iets over het hoofd?
Kan vast wel naast elkaar, gewoon even de formatteerstap overslaan en het er zelf op installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Wel zorgen dat je een back-up hebt van je sd-kaart :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
sanderinozie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:34:

Ik denk dat het wel kan, maar dan zul je zelf de installaties met de hand moeten doen. Dus beginnen met Raspbian, dan domoticz erop zetten volgens de Linux instructies (http://www.domoticz.com/wiki/Linux) en Jasper ook handmatig installeren: http://jasperproject.gith...tion/#manual-installation. Of je er uit gaat komen als je begint met een compleet SD-image voor 1 van de 2, dat weet ik niet, maar zou ook moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze keer maarvoor volledig origineel gegaan. :)
De case zit wel een stuk beter/vernuftiger in elkaar dan de eigen brouwsels.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4YxX9T3m.jpg

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
Ik heb net een kopie van mijn openvpn pi b+ op de pi 3 gezet. Van ~8Mbit naar 11,5 wat min of meer de max upload is van mijn verbinding. Flinke vebetering als is de B+ met zijn automatische limiet wel handig :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Weet iemand een nederlandstalig forum behalve hier op tweakers.net en hier op raspberry.org?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 19-10 22:42
MdO82 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:21:
Ah zo te zien heb ik er Apache2 op draaien :)

Iemand bekend met het configureren van https://pi-hole.net/ icm apache2 ?
In het synology topic kwam dit te spraken, maar de tutorial gaat ervanuit dat je lighthttp hebt draaien :)

Of heeft Lighthttp voordelen tegenover Apache2 ?
Ik heb de pi-hole al +- een half jaar als adblocker in gebruik, en met de standaard installatie vanuit pi-hole loopt het meer dan vlotjes. Ik denk dat het met Apache2 trager zou kunnen zijn (niet getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
azerty schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:24:
[...]

Ik heb de pi-hole al +- een half jaar als adblocker in gebruik, en met de standaard installatie vanuit pi-hole loopt het meer dan vlotjes. Ik denk dat het met Apache2 trager zou kunnen zijn (niet getest)
Ik dacht ivm Domoticz dat ik apache erop gezet had, maar dat weet ik niet zo zeker meer ;)
Zal morgen lighthttp er eens opzetten :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Laatst online: 12:22

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

cyclone schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:36:
[...]

Ik doe nu hetzelfde, met mijn Pi1, maar loop nog regelmatig tegen issues aan van de USB to serial converter (PL2303 USB To RS232 TTL ) maar deze geeft regelmatig nog een timeout tijdens het uitlezen van mijn meter (via script iedere 5 minuten met melding :
Mar 2 05:00:05 raspberrypi kernel: [25541503.823149] ttyUSB0: 1 input overrun(s) )

Hoe doe jij dit ?
Hmm, dat herken ik eigenlijk niet. Heb hier een eigengemaakt python script wat elke minuut draait via een cronjob en die werkt al een jaar of twee probleemloos (schrijft het weg naar een lokale mysql db en naar een externe API).

Heb volgens mij deze kant en klare kabel:
https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
donderdraak schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:20:
Weet iemand een nederlandstalig forum behalve hier op tweakers.net en hier op raspberry.org?
Wat wil je vragen dat hier of daar niet terecht kan?
MdO82 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:29:
[...]

Ik dacht ivm Domoticz dat ik apache erop gezet had, maar dat weet ik niet zo zeker meer ;)
Zal morgen lighthttp er eens opzetten :)
Domoticz is nginx toch?

[ Voor 29% gewijzigd door technorabilia op 02-03-2016 21:33 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
kraades schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:33:
Wat wil je vragen dat hier of daar niet terecht kan?
Meer topic aanbod en een levendigere raspberry community?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:25

ulTimaS

Mayhaps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verkeerde topic: Raspberry Pi: aankoop&levering en daarbij is het niet echt een geweldige aanbieding. Bij SOS kost hetzelfde pakket maar 68 euro en hoef je geen verzendkosten te betalen. Bij iBood komt er nog €5,95 verzendkosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let op:
Het Micro SD slot in de Raspberry Pi 3 heeft geen lockingmechanisme meer.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

kraades schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:17:
Let op:
Het Micro SD slot in de Raspberry Pi 3 heeft geen lockingmechanisme meer.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-10 15:50

TommyGun

Stik er maar in!

Heerlijk apparaat die RPi3 :) Nu nog eens kijken hoe die irritante rode led uit te schakelen is :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

TommyGun schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:56:
Heerlijk apparaat die RPi3 :) Nu nog eens kijken hoe die irritante rode led uit te schakelen is :P
Vrij simpele oplossing: http://skijpsche.ericoonl...ploads/2012/04/hamer1.jpg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die power LED is helaas niet schakelbaar. Die hangt direct aan de input (3.3v dacht ik). Dus het enige dat gaat helpen is een soldeerbout of een stukje tape.

Schema van de pi 3 heb ik nog niet gezien (is nog niet beschikbaar gemaakt) maar ik neem aan dat het daar hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

TommyGun schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:56:
Overigens kun je er ook gewoon een behuizing omheen doen, dan heb je ook geen last meer van die Led. Behuizingen zijn al te koop voor 2 euro op Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

rens-br schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:14:
[...]

Overigens kun je er ook gewoon een behuizing omheen doen, dan heb je ook geen last meer van die Led. Behuizingen zijn al te koop voor 2 euro op Ebay.
Ik heb de originele behuizing waar mooie openingen in zitten voor de leds :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik heb er 1 gekocht om kodi + plexbmc te draaien. Werkt als een tierelier. usb stroom komt van het telfort kastje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

TommyGun schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:25:
[...]

Ik heb de originele behuizing waar mooie openingen in zitten voor de leds :+
Haha okay. 'Mooi' is dus niet echt mooi. Had je toch maar voor de 'goedkope' versie moeten gaan :P

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 03-03-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Dacuuu schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:58:
[...]

U vraagt, wij draaien. Bij mij gewoon even snel, dit is een 600 mb MKV file van windows 7 -> Raspberry Pi 2 (Raspbian)

[afbeelding]
Ik moet m'n grote pc weer eens aan gaan sluiten om te testen, want dit soort snelheden haal ik never nooit niet... Maar ik twijfel of het niet gewoon m'n laptop is (die lijkt te blijven steken op 1,5MB/s via wifi, maar z'n ethernet-aansluiting is niet eens heel veel sneller :X )

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-10 19:25
Ik denk dat hij bedoeld dat er geen inklik mechanisme meer in zit. De micro SD wordt er nu gewoon ingeschoven zonder dat ie vastklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, het viel mij op dat het in de RPi3 "handleiding" van SOS stond.
Er zal waarschijnlijk al voor gebeld zijn: hij is stuk!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 23:13

Arjan A

Cenosillicafoob

kraades schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:58:
Klopt, het viel mij op dat het in de RPi3 "handleiding" van SOS stond.
Er zal waarschijnlijk al voor gebeld zijn: hij is stuk!
Viel me ook al op bij de PiZero, daar moet je de SD nu ook gewoon in schuiven.
Wel beter, ik heb al vaak genoeg gehad dat ik de Pi oppakte en perongeluk bij de SD vasthield, die indrukte en dus dat ding daardoor ongewild loskoppelde.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 22:28
Mediacj schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:45:
[...]

Als je nog een iPad adapter hebt liggen heb je een perfecte voeding. En anders is de USB voeding van Ikea misschien een idee heel stabiel en 3 usb aansluitingen: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00291891/

Heb ik ook in gebruik met een Pi2 en externe ssd etc. heel stabiel.
Ik was beetje aan het onderzoeken en zag dat iemand deze charger had getest op het officiële forum: https://www.raspberrypi.o...pic.php?t=104781&p=725828

Daar komt de charger er minder goed uit. Iemand anders ervaring ermee?

Ik wil graag nog een 2,5" schijfje aan mijn pi hangen en dan liefst geen stroom toevoer problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Om nog even op het pi-hole verhaal in te haken.
Ik heb inmiddels lighttpd erop gezet en nu werkt hij wel.

Ik heb nog 1 probleem waar ik tegenaanloop en wellicht dat er iemand is die een tip heeft.

Ik heb tweakers.net in de whitelist.txt gezet, maar de ads blijven geblocked.
Ben ik nog iets vergeten ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:26:

Ik heb nog 1 probleem waar ik tegenaanloop en wellicht dat er iemand is die een tip heeft.

Dat is volgens mij het nadeel van deze implementatie, je kunt niet per "opvragend domein" ads inschakelen. Je zult dus onder andere het hele google ads domein moeten toevoegen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

wes- schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:40:
[...]
Ik denk dat hij bedoeld dat er geen inklik mechanisme meer in zit. De micro SD wordt er nu gewoon ingeschoven zonder dat ie vastklikt.
Bedankt voor de verduidelijking! Ik vind dit wel een voorruitgang. Ik wilde de SD kaart ook nog wel eens aantikken, waarbij die eruit sprong. Zie zo'n stom klein #*(&@# kaartje dan nog maar eens terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-10 16:26
Ik heb gisteren Cups geinstalleerd op mijn raspberry pi om mijn Brother 2030 aan het netwerk te hangen. De printer wordt gevonden door cups, en heb ik toegevoegd via de web interface. Als ik een test pagina af wil drukken gaat wel de printer uit standby mode maar hij print niet. Hetzelfde gebeurt als ik iets vanaf een ander PC/Mac wil afdrukken.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb de debug logging al aangezet maar zie niet echt iets raars in de log file.

Edit: Gelukt! Heb de ppd driver gebruikt en nu print hij prima :)

[ Voor 6% gewijzigd door Brammel op 03-03-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
* ralph075 meldt zich

Al een hele tijd een Raspberry model B in bezit gehad. Deze lag eigenlijk stof te vangen, want de gebruikerservaring was matig te noemen. Ik had hem met als doel toegang op afstand om vanaf de Pi-desktop in huis dingen te kunnen benaderen.
Vorige week deze model B verkocht voor €30 ( 8)7 ) om voor de opbrengst gelijk een Pi 2 te bestellen. Nog voor de Pi 2 binnen was kwam het bericht over de Pi 3... *zucht*
Dus de Pi 2 gelijk maar weer geretourneerd en nu wachten op een vervangende Pi 3.

Pi 3 zal initieel hetzelfde doel krijgen om vervolgens eerst maar eens te testen of deze een betere gebruikerservaring biedt. Mijn verwachting is dat dit wel moet lukken met de derde generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Laatst online: 11:31

arie_papa

Running on Ubuntu

ralph075 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:07:
* ralph075 meldt zich

Al een hele tijd een Raspberry model B in bezit gehad. Deze lag eigenlijk stof te vangen, want de gebruikerservaring was matig te noemen. Ik had hem met als doel toegang op afstand om vanaf de Pi-desktop in huis dingen te kunnen benaderen.
[...]

Pi 3 zal initieel hetzelfde doel krijgen om vervolgens eerst maar eens te testen of deze een betere gebruikerservaring biedt. Mijn verwachting is dat dit wel moet lukken met de derde generatie.
Met de Pi 3 heb ik dit nog niet gedaan, maar op de Pi B1 en Pi B2 allebei een nx server gedraait om als remote desktop te benaderen. Inderdaad de B1 was stronttraag, met de B2 was de ervaring al stukken beter en gezien de extra power zal de B3 het alleen maar beter doen.

Welke server software wilde je gaan draaien om hem op afstand te benaderen?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
arie_papa schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:12:
Welke server software wilde je gaan draaien om hem op afstand te benaderen?
De model B benaderde ik middels (x)RDP. Of ik het nu op dezelfde manier ga doen ben ik nog niet over uit. Heb je eventueel suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik gebruik zelf NX server FreeNX (van NoMachine), maar dat is al aardig oude software, die je compleet zelf moet compileren en de sources zijn lastig te vinden. Of dit helemaal verstandig is laat ik maar even in het midden.
Voorheen gebruikte ik Neatx (spinoff van Google als ik het goed heb), maar dat project is inmiddels ook al stopgezet. Als ik het goed heb is momenteel het actiefste project OpenNX (voor zover ik weet alleen de client) X2Go, maar die heb ikzelf niet werkend gekregen op de Pi.

Voordeel van het NX protocol is dat veel minder bandbreedte opvreet doordat er compressie wordt toegepast.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Heeft er iemand al gelezen hoe je de boot van usb op de PI 3 aan de gang moet krijgen. Een van de nieuwe features is pxe en usb boot, maar hoe het werkt heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-10 19:25
Hier stelt iemand dezelfde vraag:
http://raspberrypi.stacke...y-3-boot-from-usb-but-how en verwijst daarbij naar dit artikel:
https://www.raspberrypi.org/magpi/pi-3-interview/
USB and PXE network boot

Even with the chip designed and taped out in March of last year, the Foundation had some final input for Broadcom in order to add twonew features: direct USB massstorage and PXE network boot capabilities.
PXE boot is nieuw, er is ook iets nieuws aan USB (mbt mass storage), maar je kunt er niet van booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
RudolfR schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:32:
http://raspberrypi.stacke...y-3-boot-from-usb-but-how en verwijst daarbij naar dit artikel:

[...]

PXE boot is nieuw, er is ook iets nieuws aan USB (mbt mass storage), maar je kunt er niet van booten.
Ik lees dat als je kunt van een USB mass storage booten (usb stick/usb hdd/usb dvd drive) en met behulp van PXE boooten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 10-10 17:32

zAo

GPLv2 Fanboy

Heeft iemand ervaringen met pi-hole op een RPI1? Of heb je hier echt een RPI2 voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
zAo schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:07:
Heeft iemand ervaringen met pi-hole op een RPI1? Of heb je hier echt een RPI2 voor nodig?
Pi-hole op een Pi1 draait prima. Verbruikt op mijn pi1 echt vrijwel niets, (2-3% cpu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 17-10 13:09
Ik zit erover na te denken om mijn huidige server thuis te vervangen door een RPI3. Ik heb op dit moment een Proliant Microserver N40L draaien (van eind 2012). Ik ben echter benieuwd of de nieuwe RPI zich qua performance kan meten. Ik weet echter niet hoe ik dit precies kan vergelijken. Kunnen jullie mij vertellen hoe ik deze vergelijking kan maken? Meest duidelijke info voor deze processor heb ik hier gevonden: http://cpuboss.com/cpu/AMD-Turion-II-Neo-N40L

Daarnaast geeft mijn externe HDD een 'tikkend' geluid als ik hem aan een van mijn huidige Pi2's hang. Als ik hem in een MacBook prik of een desktop, werkt deze schijf zoals verwacht. Kan dit aan de voeding liggen van de RPi2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Muncher schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:47:

Daarnaast geeft mijn externe HDD een 'tikkend' geluid als ik hem aan een van mijn huidige Pi2's hang. Als ik hem in een MacBook prik of een desktop, werkt deze schijf zoals verwacht. Kan dit aan de voeding liggen van de RPi2?
Dat klikkende geluid is zeker de voeding (niet genoeg vermogen). Ik denk dat je huidige server rondjes rend rond de pi 3 kwa performance. Maar wat gebruik je je server voor? Dan is het beter te bepalen of de pi kan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 19-10 22:42
MdO82 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:26:

Magic hieronder heeft volledig gelijk:
Magic schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:33:
[...]

Dat is volgens mij het nadeel van deze implementatie, je kunt niet per "opvragend domein" ads inschakelen. Je zult dus onder andere het hele google ads domein moeten toevoegen.
PiHole is een algemene blacklist, en blokkeert puur op domeinnaam, en kijkt niet naar referrers of gelijkaardig (kan hij ook niet, want het is een DNS server). Om te kunnen white-listen op site-niveau heb je nog steeds een adblock plugin nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Heb wat tests gedaan of een heatsink echt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 23:20

GeeBee

Oddball

Mooie test!
Onderzoekstip: luchtgaatjes in het deksel boven de heatsink (dan kan de warmte beter weg) en dan nog een keer meten?

[ Voor 13% gewijzigd door GeeBee op 05-03-2016 14:57 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
GeeBee schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:56:
Mooie test!
Onderzoekstip: luchtgaatjes in het deksel boven de heatsink (dan kan de warmte beter weg) en dan nog een keer meten?
Dat zal het beste werken inderdaad. Ook past er volgens mij een veel grotere heatsink op (genoeg ruimte rondom) en wellicht iets hoger (tot max hoogte -1 of 2mm van case). Ook denk ik dat een goede koelpasta beter werkt dan die goedkope Chineze tape/pasta die standaard op de heatsinks zit.

Zoals op de Odroid C2 en dan nog een paar mm hoger :)
Afbeeldingslocatie: http://liliputing.com/wp-content/uploads/2016/02/odroid-c2-1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 05-03-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:44

DukeBox

loves wheat smoothies

ToFast schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 15:33:
Dat zal het beste werken inderdaad. Ook past er volgens mij een veel grotere heatsink op (genoeg ruimte rondom) en wellicht iets hoger (tot max hoogte -1 of 2mm van case). Ook denk ik dat een goede koelpasta beter werkt dan die goedkope Chineze tape/pasta die standaard op de heatsinks zit.
Uiteindelijk moet ook de heatsink zijn warmte kwijt.. iedere heatsink in een gesloten omgeving dient alleen maar als 'buffer'. Als ie uiteindelijk dezelfde temp als de cpu is heeft ie geen nut meer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

DukeBox schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:10:
[...]

Uiteindelijk moet ook de heatsink zijn warmte kwijt.. iedere heatsink in een gesloten omgeving dient alleen maar als 'buffer'. Als ie uiteindelijk dezelfde temp als de cpu is heeft ie geen nut meer.
Niet helemaal, een deel van de warmte wordt afgegeven als IR-straling. Een alu koelblokje kan dat beter de CPU-behuizing, maar dat is maar heel beperkt. Daarom scoort een koelblokje in een gesloten behuizing net iets beter dan zonder koelblokje.

Waarschijnlijk is een minimale airflow al voldoende om de CPU onder de 80 graden te houden en zal een behuizing als deze:
Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1gqPuHFXXXXXHapXXq6xXFXXXE/Transparent-Clear-Case-Box-with-Cooling-font-b-Fan-b-font-for-font-b-Raspberry-b.jpg
voldoende zijn. Als de fan van een beetje acceptabele kwaliteit is, hoef je hem niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

deepbass909 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:39:
Niet helemaal, een deel van de warmte wordt afgegeven als IR-straling.
Ook die IR straling moet ergens heen.. die zal nu de behuizing opwarmen die het dan ook weer door moet geven. Er zijn ook alu behuizingen die direct de cpu's koelen, jammer dat ze zo duur zijn.

Zoals http://wickedaluminum.com/products/pi-holder-bplus-case

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2016 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

DukeBox schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:07:
[...]

Ook die IR straling moet ergens heen.. die zal nu de behuizing opwarmen die het dan ook weer door moet geven. Er zijn ook alu behuizingen die direct de cpu's koelen, jammer dat ze zo duur zijn.

Zoals http://wickedaluminum.com/products/pi-holder-bplus-case
Uiteraard, maar IR-straling zal de omgeving altijd blijven opwarmen. Maar goed, in de totale energiebalans, neem IR-straling een haast verwaarloosbaar aandeel.

Ik ben wel benieuwd of er behuizingen gaan komen die een fysieke verbinding tussen CPU en behuizing. Het is leuk een aluminium behuizing, maar zolang er geen fysieke verbinding voor warmteoverdracht tussen behuizing en CPU is, doet een aluminium behuizing het niet beter dan een plastic behuizing.

Ik ben zelf aan het rondkijken om met een nette behuizing een multimedia systeempje te bouwen. Ik heb nu een Pi2 met Hifiberry in een standaard behuizing, met een los 20x4 schermpje ervoor. Op zich werkt het leuk, maar het is niet bepaald robuust...

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=M1fvf_Guf50]
(sorry voor de brakke kwaliteit, m'n gsm had wat moeite met de backlight)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:17

Satom

Verzamel ervaringen

deepbass909 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:39:
[...]

Niet helemaal, een deel van de warmte wordt afgegeven als IR-straling. Een alu koelblokje kan dat beter de CPU-behuizing, maar dat is maar heel beperkt. Daarom scoort een koelblokje in een gesloten behuizing net iets beter dan zonder koelblokje.

Waarschijnlijk is een minimale airflow al voldoende om de CPU onder de 80 graden te houden en zal een behuizing als deze:
[afbeelding]
voldoende zijn. Als de fan van een beetje acceptabele kwaliteit is, hoef je hem niet te horen.
Ik heb zo'n case, via eBay geloof ik, maar de fan lijkt helaas wel op een stofzuiger. De koelprestaties daarentegen zijn wel super goed :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Satom schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:30:
De koelprestaties daarentegen zijn wel super goed :X
Maar aan die eerdere test te zien is daar ook niet veel voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooler_King
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 06:22
RenaldoN schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:47:
Zijn er mensen die mij al kunnen vertellen hoe goed de wifi werkt ? ik heb zelf nu een pi2 icm openelec en een edimax ac600 om de films van mijn nas te streamen.
Onboard wifi met de Pi3 werkt hier voor geen meter nog.. heb al de volgende dingen geprobeerd:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo rpi-update
reboot
sudo BRANCH=next rpi-update

sudo iwconfig wlan0 power off

ik kan wel verbinden, maar browsen gaat bijna niet.. heel veel packet loss.. in combinatie met KPN glasvezel en de xperiabox v8... wired werkt uiteraard zonder problemen.

Hopelijk lossen ze dit snel op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Cooler_King schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 22:26:
[...]

Onboard wifi met de Pi3 werkt hier voor geen meter nog.. heb al de volgende dingen geprobeerd:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo rpi-update
reboot
sudo BRANCH=next rpi-update

sudo iwconfig wlan0 power off

ik kan wel verbinden, maar browsen gaat bijna niet.. heel veel packet loss.. in combinatie met KPN glasvezel en de xperiabox v8... wired werkt uiteraard zonder problemen.

Hopelijk lossen ze dit snel op :(
Van het Raspberry Pi forum, lostte mijn problemen op:

modify your /etc/network/interfaces file by adding

wireless-power off

Met een indentation onder wlan0 en rebooten, klaar is Kees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:17

Satom

Verzamel ervaringen

DukeBox schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:44:
[...]

Maar aan die eerdere test te zien is daar ook niet veel voor nodig ;)
Oeps, ik let dus weer eens niet goed op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
RudolfR schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:32:

[...]

De hardware is er klaar voor.. Maar er moet nog wel wat software geschreven worden voor het gebuikt kan worden.
https://www.reddit.com/r/...nd_pxe_network_boot_boot/

En vandaar uit kom je dan hier:
https://mobile.twitter.com/gbaman1/status/704805323249487873

Dus duurt nog zeker wel een maand of langer voordat het beschikbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door duvekot op 06-03-2016 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb nu een pi 2 die ik oa gebruik voor plex. Transcoden gaat hiermee meestal niet lekker vanwege te weinig rekenkracht. Presteert de pi 3 op dit punt beter cq. zou het de moeite waard zijn om een pi 3 daarvoor te halen?

En andere vraag. Als ik een pi 3 koop en daar mijn raspbian sd kaartje uit de pi 2 in stop, werkt dat dan gewoon? Of moet je dan een schone installatie doen? Voel er nl. niet zoveel voor om alle configuraties opnieuw te moeten doen (samba, plex, transmission e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat de RPi 3 dat ook niet trekt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik ben op zoek naar mogelijkheden om van een Raspberry een internetradio te maken.
Op internet kan ik genoeg voorbeelden vinden, maar wat ik zou willen weten is het volgende.

Ik heb boven een simpele radio staan die werkt via de coax.
Ik zit met het idee om mijn huidige aanbieder in te ruilen voor een andere, maar daardoor raak ik mijn analoge signaal kwijt.

Nu kan ik de radio instellen om via de FM-Band te luisteren, maar dat is niet altijd heel zuiver en ook het ontvangst is niet heel geweldig.

Wat ik mij nu had bedacht is om van een Raspberry Pi een internet-radio te maken met een LCD-schermpje en dan via de line-in van de radio die er staat aansluiten.

Weet iemand of dit een beetje werkt met de audio aansluiting van de Pi?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
MdO82 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:09:
Ik ben op zoek naar mogelijkheden om van een Raspberry een internetradio te maken.
Op internet kan ik genoeg voorbeelden vinden, maar wat ik zou willen weten is het volgende.

Ik zit met het idee om mijn huidige aanbieder in te ruilen voor een andere, maar daardoor raak ik mijn analoge signaal kwijt.

Nu kan ik de radio instellen om via de FM-Band te luisteren, maar dat is niet altijd heel zuiver en ook het ontvangst is niet heel geweldig.

Wat ik mij nu had bedacht is om van een Raspberry Pi een internet-radio te maken met een LCD-schermpje en dan via de line-in van de radio die er staat aansluiten.

Waarom dan niet een Google audiocast via de line-in (3.5mm?) aansluiten? Geen schermpje nodig, dat is je PC, laptop of smartphone dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 23:20

GeeBee

Oddball

Palomar schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:45:
Ik heb nu een pi 2 die ik oa gebruik voor plex. Transcoden gaat hiermee meestal niet lekker vanwege te weinig rekenkracht. Presteert de pi 3 op dit punt beter cq. zou het de moeite waard zijn om een pi 3 daarvoor te halen?
Tip: Netwerkshares gebruiken (SMB is het makkelijkste, NFS net iets efficienter) en op de Pi2 alles beheren /bijhouden qua bibliotheek en afspelen in OpenELEC/Kodi. Een Pi2 vreet zo goed als alle videobestanden die je 'm voert, dus waarom zou je willen transcoden op een Pi?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
GeeBee schreef op zondag 06 maart 2016 @ 14:21:
[...]

Tip: Netwerkshares gebruiken (SMB is het makkelijkste, NFS net iets efficienter) en op de Pi2 alles beheren /bijhouden qua bibliotheek en afspelen in OpenELEC/Kodi. Een Pi2 vreet zo goed als alle videobestanden die je 'm voert, dus waarom zou je willen transcoden op een Pi?
Mijn pi is niet op de tv aangesloten, maar serveert via het netwerk de bestanden aan mn chromecast. En die pakt niet alle formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ToFast schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:41:
[...]

Waarom dan niet een Google audiocast via de line-in (3.5mm?) aansluiten? Geen schermpje nodig, dat is je PC, laptop of smartphone dan.
Wist eerlijk gezegd dat die er waren :$
Zal er eens induiken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 17:42
De Pi2 werd door veel mensen met een geschikte wireless module gebruikt als AP (vooral bv op gebruik van een boot handig). Is ook bekend of dit met de ingebouwde module van de Pi3 ook mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

xburchartz schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:21:
Is ook bekend of dit met de ingebouwde module van de Pi3 ook mogelijk is?
Ja, waarom niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:54

Goner

What can I do you for ?

In OSMC is het via menu in te stellen ; My OSMC - Network - Thethering ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Pi 3 stroomverbruik metingen:

Er was ook een Seek Thermal warmtebeeldcamera aanwezig
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cc1kzgxW8AASerW.jpg:large
waarmee de temps van de Pi (en Ladyada :P ) zijn gemeten.

Leuk speelgoed die powermonitor van Ladyada :D

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 07-03-2016 07:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

MdO82 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:09:

Hier op het werk gebruiken we nu Pi Musicbox.
Die draait op een B+, en voor webradio doet hij prima zijn werk. De boel is te bedienen via de webinterface, maar onderaan de pagina staan ook enkele links naar DIY audioboxes, misschien staat daar wat nuttigs tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Omdat een wifi chip AP-mode moet ondersteunen ;)

Maar dat ondersteund hij, net als WIFI-Direct.

Ik moet wel zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van de performance van de wifi. dichtbij het ap haalt hij prima snelheden (voor 2.4ghz), maar verliest veel als je wat verder op of achter een muur gaat staan. Het voldoet, maar de antenne is mijn inziens te klein om serieus als AP te kunnen werken. zou erg fraai geweest zijn als ze zo'n connector er op hadden gemaakt (MCX geloof ik?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Is het, met het oog op betrouwbaarheid, zinvol om de RPI(3) extra te koelen met heatsinks en/of fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
TommyGun schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:21:
Is het, met het oog op betrouwbaarheid, zinvol om de RPI(3) extra te koelen met heatsinks en/of fans?
Als deze the heet wordt gaat de PI 3 de snelheid omlaag brengen. Een heatsink is dus wel handig om een hogere snelheid te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3d27
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-05 18:55
Binnenkort begin ik ook aan de rasp3, is dan ook mijn eerste rasp.
Ik zie veel verschillende OS staan, welke zou het beste bij mij passen?
Ik wil de rasp heel simpel gebruiken voor :
retro gaming
media player
foto viewer
video streamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Fr3d27 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:33:
Binnenkort begin ik ook aan de rasp3, is dan ook mijn eerste rasp.
Ik zie veel verschillende OS staan, welke zou het beste bij mij passen?
Ik wil de rasp heel simpel gebruiken voor :
retro gaming
media player
foto viewer
video streamer
Ik denk dat je met OSMC het beste uit de voeten kan. Je krijgt een goed werkende Kodi-installatie en het is vrij eenvoudig om RetroPi te installeren (voor je retro gaming), zonder dat je met zaken als dual boot zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Magic schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:45:
Omdat een wifi chip AP-mode moet ondersteunen ;)
Welke kan dat niet dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Een definitieve lijst ga je niet vinden, maar even snel googlen geeft me in ieder geval al de volgende chipsets:

Intel® PRO/Wireless 3945ABG
Intel® PRO/Wireless 4965AGN

Daarnaast heb je de Ralink chipsets wat altijd een beetje hit and miss is, sommige kun je wel werkend krijgen door door wat hoepels te springen, maar ideaal is dat ook niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Magic op 07-03-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Magic schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:29:
Intel® PRO/Wireless 3945ABG
Intel® PRO/Wireless 4965AGN
Beide chipsets zonder problemen werkend in adhoc (wat volgens mij AP mode is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 19-10 13:37
arie_papa schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:25:
[...]

Hier op het werk gebruiken we nu Pi Musicbox.
Die draait op een B+, en voor webradio doet hij prima zijn werk. De boel is te bedienen via de webinterface, maar onderaan de pagina staan ook enkele links naar DIY audioboxes, misschien staat daar wat nuttigs tussen.
Yep; die heb ik ook een lange tijd draaiende gehad voor radio onder onze overkapping. Wifi erin en draaien maar. Kon zelfs netjes spotify playlists afspelen.

Ben gisteren overigens bezig geweest met SpotifyConnect; nu wordt mn pi gewoon herkend als spotify connect device. Enkel de wifi kreeg ik niet fatsoenlijk draaien op de Volumio2 base image. Komende week nog maar eens proberen met t Musicbox image waar Wifi wel gewoon netjes op kwam.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:00:
[...]
Beide chipsets zonder problemen werkend in adhoc (wat volgens mij AP mode is).
Ik heb ze uiteraard niet zelf getest. Ik zou inderdaad verwachten dat de wifi functionaliteit tussen ad-hoc en AP-mode hetzelfde is. Natuurlijk doet AP-mode wel iets meer, maar dat is meer de software die er achter ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krypt schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:12:
[...]Ben gisteren overigens bezig geweest met SpotifyConnect; nu wordt mn pi gewoon herkend als spotify connect device. Enkel de wifi kreeg ik niet fatsoenlijk draaien op de Volumio2 base image. Komende week nog maar eens proberen met t Musicbox image waar Wifi wel gewoon netjes op kwam.
Ouw, werkt spotifyconnect nu al goed met de laatste volumio beta? Was daar eigenlijk al eventjes op aan het wachten maar de laatste maanden niet meer opgevolgd. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 17:42
Omdat niet elke chipset AP mode ondersteunt. Ik heb geen idee of deze wireless module dat wel ondersteunt, vandaar mijn vraag. Jij weet het dus zeker? Ik ben nog niet per se gerustgesteld :)
Pagina: 1 ... 8 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs