Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Van FP

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/exuZy58.jpg

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op hun blog staat dat ze maandag de 29e een feestje hebben ivm het vierjarig bestaan. Misschien dat dan de Pi3 aangekondigd gaat worden (en te koop komt,; want dat gaat altijd vrij snel bij hun)

26,38 pounds (die advertentie hierboven) is trouwens ook ongeveer 34 euro. Dat is hetzelfde als wat ik voor mijn Pi2 heb betaald en volgens mij koste de eerste Pi dat ook bij introductie.

[ Voor 77% gewijzigd door Marzman op 27-02-2016 21:50 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 13:52

ulTimaS

Mayhaps

Wel zelfde prijs dus. Ik denk alleen niet dat ik hem direct ga kopen, de rbpi2 die ik nu heb is op het moment snel genoeg. BT en WiFi is leuk, maar ik zal beide waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ulTimaS schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:57:
Wel zelfde prijs dus. Ik denk alleen niet dat ik hem direct ga kopen, de rbpi2 die ik nu heb is op het moment snel genoeg. BT en WiFi is leuk, maar ik zal beide waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken.
Ik wacht ook even, mijn Pi2 zit ook bekabeld aangesloten. Als er leuke software voor uitkomt die de Pi3 optimaal benut dan zal ik hem denk ik wel vervangen. Ik ben wel benieuwd wat de snelheidswinst is ten opzichte van de voorganger.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 27-02-2016 22:24 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

SebasFM

BOFH

Nu maar hopen dat de Rpi3 ook 5 GHz WiFi ondersteunt. In mijn appartementencomplex staat alles elkaar te storen op de 2,4 GHz, inclusief dat bluetooth audio vaak hapert...

Op deze link kunnen achterhalen dat de BCM43143 alleen de 2,4 GHz band ondersteunt. :/

[ Voor 41% gewijzigd door SebasFM op 28-02-2016 16:32 . Reden: toevoeging en lezen is een vak apart. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25
SebasFM schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:28:
Nu maar hopen dat de Rpi3 ook 5 GHz WiFi ondersteunt. In mijn appartementencomplex staat alles elkaar te storen op de 2,4 GHz, inclusief dat bluetooth audio vaak hapert...

Op deze link kunnen achterhalen dat de BCM43143 alleen de 2,4 GHz band ondersteunt. :/
Jammer hoor. In huis welgeteld 1 apparaat op de 5 Ghz band, mijn telefoon. De rest van de wireless apparaten allemaal op de 2.4G jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 18:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Officiële site:
RASPBERRY PI 3 ON SALE NOW AT $35
Exactly four years ago, on 29 February 2012, we unleashed the original 256MB Raspberry Pi Model B on a largely unsuspecting world. Since then, we’ve shipped over eight million units, including three million units of Raspberry Pi 2, making us the UK’s all-time best-selling computer. The Raspberry Pi Foundation has grown from a handful of volunteers to have over sixty full-time employees, including our new friends from Code Club. We’ve sent a Raspberry Pi to the International Space Station and are training teachers around the world through our Picademy program.

In celebration of our fourth birthday, we thought it would be fun to release something new. Accordingly, Raspberry Pi 3 is now on sale for $35 (the same price as the existing Raspberry Pi 2), featuring:

• A 1.2GHz 64-bit quad-core ARM Cortex-A53 CPU (~10x the performance of Raspberry Pi 1)
• Integrated 802.11n wireless LAN and Bluetooth 4.1
• Complete compatibility with Raspberry Pi 1 and 2

[...]

[ Voor 3% gewijzigd door Icelus op 29-02-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
http://www.copaco.com/web...verbaar-de-raspberry-pi-3

(Groot) nieuws voor de Benelux, de Raspberry Pi zal vanaf vandaag ook officieel gedistribueerd worden door Copaco. Dit betekent dat er vanaf vandaag ook via veel resellers de Pi te koop zal zijn, met een voorraadpunt in Nederland. Dus snelle levering en geen grijze import meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de eerste foto die ik zie waar niet stiekem een RPi 2 als plaatje gebruikt is. bovenaan aan de linker rand zie je een wis streepje, dat gok ik een chip antenne is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat wordt oppassen met de voeding (nu 750mA) en behuizing (i.v.m. WiFi).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aobh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:24
En de raspberry 3 is te koop in Nederland vanaf nu:

https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-model-3b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:03

Daklem

Audio Nerd

Naast SOS ook direct leverbaar via:

http://www.digitotaal.nl/raspberrypi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
RASPBERRY PI 3 IS OUT NOW! SPECS, BENCHMARKS & MORE
Get the low down on the brand new Raspberry Pi 3 and see how its new features compare to previous Raspberry Pis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:04
Nice :) Heb nog de allereerste met netwerk aansluiting. Nu draai ik daar als sinds dag 1 OpenElec op. Zat toevallig te kijken naar een WiFi adapter maar ik denk dat ik maar voor de 3 ga. Dan ga ik qua performance flink omhoog en heb ik gelijk WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De OpenELEC image voor de RPi 2 is ook op de RPi 3 te gebruiken? Beide zijn ARMv7 dus ik denk van wel? Of moeten ze weer een geoptimaliseerde versie uitbrengen?

Verder zie ik nu ook bij SOS:
- Keuze voor Samsung EVO SD kaartje
- Keuze voor Officiele Foundation 2.5A voeding

Nieuwe opties?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn 2B voldoet nog prima, maar stel dat ik zou willen overstappen naar een 3, kun je dan gewoon hetzelfde SD-kaartje met bestaande Raspbian-installatie erin doen? Of moet je een nieuwe installatie doen? Heb nl. best veel geconfigureerd en weinig zin om dat allemaal opnieuw te gaan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Jammer dat de Wifi geen 5 Ghz doet. Dat is tegenwoordig mijns inziens geen optionele feature meer... (in de zin dat als je Wifi doet, doe het dan goed).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

kraades schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:48:
De OpenELEC image voor de RPi 2 is ook op de RPi 3 te gebruiken? Beide zijn ARMv7 dus ik denk van wel? Of moeten ze weer een geoptimaliseerde versie uitbrengen?

Verder zie ik nu ook bij SOS:
- Keuze voor Samsung EVO SD kaartje
- Keuze voor Officiele Foundation 2.5A voeding

Nieuwe opties?
The new SoC is the BCM2837, a quad-core 1.2GHz 64-bit ARMv8-A Cortex-A53 (up from a quad-core 900 MHz ARMv7 in the Pi 2) which, at face value, should represent a jump of about a 33% in performance.
Maar op de OpenElec download pagina wordt dezelfde build gebruikt voor rbpi2 en rbpi3, dus dat zal wel goed komen.

[ Voor 10% gewijzigd door ulTimaS op 29-02-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46

Goner

What can I do you for ?

https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-3-basis-bundel

(met off. behuizing en voeding, ze hebben er nog 53 en als het zo doorgaat met een uur uitverkocht :+ )

[ Voor 27% gewijzigd door Goner op 29-02-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Leuk hoor, die nieuwe RPi. Toch maar weer besteld, nu nog iets vinden wat ik met de oude (2) kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben benieuwd of de WiFi chip ook 'RAW' is aan te sturen. Zou dan een leuke optie zijn voor andere devices op die frequentie en/of spectrum analyze.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Binnen!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o4Ym6mf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:45
Goner schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:09:
https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-3-basis-bundel

(met off. behuizing en voeding, ze hebben er nog 53 en als het zo doorgaat met een uur uitverkocht :+ )
Inmiddels nog maar 26 :) Had na 5 min de pagina eens ververst en hoppa er waren er alweer 6 verkocht...
Ik twijfel nog steeds sterk om er 1 te kopen haha. Leuk om mee te rommelen natuurlijk!

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 29-02-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersatan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05-2024
Nog ruim op voorraad bij DigiTotaal voor € 42,50

http://www.digitotaal.nl/...process/boxBanners/id/214

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotdog92
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gezien het gebruik van een andere SoC en een wat stevigere adapter liggen hogere temperaturen voor de hand. Ik heb nog geen concrete resultaten gezien, maar bij OSMC zeggen ze er het volgende over: "The new CPU consumes more power, so having a good power supply is more important than ever. The new CPU also runs hotter than its predecessor. While in the past we have deemed heatsinks as unnecessary, we now recommend picking one up."

Ik heb zelf met de Pi 1 en 2B nooit met heatsinks gewerkt. Tweakers hier die dat nu wel overwegen te doen? Zo ja, welke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Mooie nieuwe versie van de Pi. Jammer genoeg geen ondersteuning voor

De Raspberry Foundation heeft ook aangegeven dit jaar met een nieuwe versie van de A+ te komen:
What about Model A+?

Model A+ continues to be the $20 entry-level Raspberry Pi for the time being. We do expect to produce a Raspberry Pi 3 Model A, with the Model A+ form factor, during 2016.
Ik ben benieuwd of het dezelfde upgrade gaat krijgen als de nieuwe 3. Dus nieuwe chip en Wifi en Bluetooth ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:45
hotdog92 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:10:
Gezien het gebruik van een andere SoC en een wat stevigere adapter liggen hogere temperaturen voor de hand. Ik heb nog geen concrete resultaten gezien, maar bij OSMC zeggen ze er het volgende over: "The new CPU consumes more power, so having a good power supply is more important than ever. The new CPU also runs hotter than its predecessor. While in the past we have deemed heatsinks as unnecessary, we now recommend picking one up."

Ik heb zelf met de Pi 1 en 2B nooit met heatsinks gewerkt. Tweakers hier die dat nu wel overwegen te doen? Zo ja, welke oplossingen?
Ik zag dat er door hun naar deze heatsinks worden verwezen: https://store.osmc.tv/product/heatsink-for-raspberry-pi/
Ik zie ook wel shops die ze verkopen voor 2,60 - 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
Ik heb deze heatsinks besteld: http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT zijn nog onderweg. De PI 3 heb ik nook net besteld, daar komen deze op en ik ga er een stel gebruiken bij mijn 3d printer om de mosfets te koelen. Op mijn huidige orginele PI heb ik er ook zitten geen idee of het helpt, maar mijn meterkast wordt flink opgestookt door de stadsverwarming, dus leek me wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kraades schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:58:
Dat wordt oppassen met de voeding (nu 750mA) en behuizing (i.v.m. WiFi).
Inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken, heb nu een Flirc case met mijn rpi2, maar vermoed dat dat de radio niet ten goede komt.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-09 08:40

Jan20

CMJJKFE

Ik heb op dit moment lighthttpd draaien voor mijn pi-hole nu wil ik graag ook een mailserver gaan draaien, maar kom ik daar niet helemaal uit!

Zelf heb ik geprobeerd squirrelmail te installeren maar dat lukt niet helemaal ik kan geen goede documentatie vinden en krijg error(s) als ik ze aan elkaar probeer te koppelen (directory). Hebben jullie nog tips welke mailserver (webbased) goed werkt?

CMJJKFE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Temp metingen in http://blog.pimoroni.com/raspberry-pi-3/.
Onder zware load RPi 3 = 750mA vs RPI 2 = 360mA.
Let op: onder zware load. Als je er van alles aan gaat hangen heb je meer A nodig.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik heb in het verleden ook wat heatsinks aangeschaft. Wel in China besteld want prijzen hier in NL vond ik absurd.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 19:23
Iemand ervaring met een heatsink icm een hifiberry?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08
PI3 in de aanbieding op 1dayfly:

http://www.1dayfly.com/nl/nl/1dayfly/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:46

TommyGun

Stik er maar in!

Niet echt goedkoop inderdaad? https://www.sossolutions.nl/starterkit3bc-compleet

Let wel dat dit bij die van 1dayfly is inbegrepen;
behuizing, HDMI kabel, internet kabel, 16gb Transcend class10 met mediaspeler software (KODI/openELEC), 2.5A microUSB voeding
De lengte van de HDMI-kabel weet ik niet maar bij SOS kom ik dan op 75,- euro uit (1 meter kabel, 16G SD, 2.5A voeding).

[ Voor 90% gewijzigd door TommyGun op 29-02-2016 13:39 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

62,95 bij Digitotaal:

http://www.digitotaal.nl/...-case-black/#.VtQ7JX3hAuV

* PI3
* officiele case
* 2.5A micro usb lader
* 8GB Micro SD kaart

Zonder hdmi en UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
Iemand een idee wat de performance van de BCM2837 single-core doet ten op zichte van een AMlogic s805/s802 of Rockchip RK3288, die vaak in de Android boxjes te vinden zijn? Dit ten aanzien van emulator performance, die vrijwel nooit multi-core support bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Daklem schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:38:
62,95 bij Digitotaal:

* PI3
* officiele case
* 2.5A micro usb lader
* 8GB Micro SD kaart

Zonder hdmi en UTP.
Niet op voorraad. Ik heb 'm maar besteld bij Kiwi Electronics

https://www.kiwi-electron...spberry-pi-3-basis-bundel
Naast uiteraard de Raspberry Pi 3 zelf bevat de bundel de officiële behuizing, officiële 2.5A voeding en een 16GB microSD kaart met NOOBS voorgeïnstalleerd.
€ 68,95 excl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Even gebeld naar Digitotaal en klaarblijkelijk ruimschoots op voorraad. ze gaan het aanpassen op de site.

Mijn pi is verzonden. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Daklem op 29-02-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Eben Upton Talks Raspberry Pi 3
We speak to Eben Upton to find out what makes the Raspberry Pi 3 tick....
Eben readily admits that not all the capabilities of the new parts are going to be used at launch, however. “Although it is a 64‑bit core, we’re using it as just a faster 32-bit core,” he reveals aboutthe Pi 3’s central processing unit. “I can imagine there’d be some real benefits [to 64-bit code]. The downside is that you do really create a separate world. To access that benefit, you’d have to have two operating systems. I’m hoping that someone will come and demonstrate to me that this is a good idea. But there are some really compelling advantages to still being basically ARMv6, and because it’s [Cortex-]A53 it’s a really good 32‑bit processor.”
Benieuwd hoe land het duurt voor er een 64-bit distributie is voor de RP3.

[ Voor 71% gewijzigd door Icelus op 29-02-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32

Satom

Verzamel ervaringen

Jan20 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:34:
Ik heb op dit moment lighthttpd draaien voor mijn pi-hole nu wil ik graag ook een mailserver gaan draaien, maar kom ik daar niet helemaal uit!

Zelf heb ik geprobeerd squirrelmail te installeren maar dat lukt niet helemaal ik kan geen goede documentatie vinden en krijg error(s) als ik ze aan elkaar probeer te koppelen (directory). Hebben jullie nog tips welke mailserver (webbased) goed werkt?
Als ik je goed begrijp zou ik je willen verwijzen naar deze tutorial, zelf ook helemaal gevolgd. Het werkt perfect, nou ja, mijn provider wou geen rDNS/PTR instellen dus ik ben er mee gestopt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-09 08:40

Jan20

CMJJKFE

Satom schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:03:
[...]
Als ik je goed begrijp zou ik je willen verwijzen naar deze tutorial, zelf ook helemaal gevolgd. Het werkt perfect, nou ja, mijn provider wou geen rDNS/PTR instellen dus ik ben er mee gestopt :|
https://samhobbs.co.uk/20...erver-part-3-squirrelmail

Probleem hiervoor is alleen dat ik dus geen apache2 gebruik maar lighttpd waardoor ik dus error(s) gebruik als ik deze voor lightttpd probeer in te stellen. :'(

CMJJKFE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 18:37

Hier geloof ik niets van, in mobieltjes zitten zwaardere chips, worden ook niet gekoeld met een heatsink. Ook is het zo dat dit bordje wordt geleverd om zo mee te werken, heatsinks zijn dus nergens voor nodig, anders hadden ze er wel op gezeten.

Wil je gaan overklokken, dan kan het handig zijn, maar dan nog betwijfel ik het nut, vooral als je de Pi in een behuizing gaat stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door Koldur op 29-02-2016 14:20 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
En snel een unbox video gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 10:46

Goner

What can I do you for ?

Kreeg net deze link van een collega : http://nl.rs-online.com/w...splay.html?id=raspberrypi

Geen kant-en-klare sets zo te zien, maar nwe Pi 3 en veel officieel Pi spul (en voor projectjes, bijv. een e-ink module !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 16:41
Klopt dat wel? Ziet er niet uit als een officiele case. Staat verder ook niet gespecificeerd hoeveel ampere die lader geeft. Ze verkopen los zowel een 2A als 2.5A lader die er hetzelfde uit ziet...
Daklem schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:38:
62,95 bij Digitotaal:

* PI3
* officiele case
* 2.5A micro usb lader
* 8GB Micro SD kaart

Zonder hdmi en UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

troftnom schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:45:
Klopt dat wel? Ziet er niet uit als een officiele case. Staat verder ook niet gespecificeerd hoeveel ampere die lader geeft. Ze verkopen los zowel een 2A als 2.5A lader die er hetzelfde uit ziet...

[...]
Dat had ik ook nagevraagd.
Case is RPI foundation case in kleur zwart en de lader is een 2.5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik wil mijn raspberrypi model 2B overclocken naar turbo mode.
Maar heb ik dan een extra koeling nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Dit is wel huge hoor:
https://www.reddit.com/r/...nd_pxe_network_boot_boot/

Geen SD kaartjes meer nodig binnenkort \0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Welke interface is sneller, SD of USB? Ik dacht altijd dat het SD was namelijk

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Voor zover ik weet was/is een USB3 stick sneller dan een SD kaartje. Los daarvan is het steviger, minder crash-gevoelig etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
En een filmpje gemaakt van een Pi3 met Kodi vs Pi2. Het ging niet bepaalt vlekkeloos, maar in de toekomst zal het wel beter zijn.
[YouTube: https://youtu.be/5okATqVuK6k]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS

ulTimaS

Mayhaps

verbatim schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:11:
Nee hoor, ik draai de volgende klokwaarden op mn pi2 stabiel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
arm_freq=1000
core_freq=500
sdram_freq=483
over_voltage=2
h264_freq=500
isp_freq=0
v3d_freq=500
avoid_pwn_pll=1
force_turbo=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:55
Is er al bekend of de Pi3 DTS-HD ondersteund?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat kan ie zonder ook wel trekken.
Oh wacht, spuit elf, ik zat nog op de vorige pagina te kijken...

[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 29-02-2016 18:31 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Zijn USB-sticks niet gevoeliger voor schijfproblemen of is dit ook zo ie zo bij SD-kaartjes ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Smultie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:19:
Voor zover ik weet was/is een USB3 stick sneller dan een SD kaartje. Los daarvan is het steviger, minder crash-gevoelig etc etc.
Maar dan moet de rPi3 wel USB3 ondersteunen toch?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 13:07
franssie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:50:
[...]

VZIW doet geen van de Pi's aan USB3 nee...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
franssie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:50:
[...]

Snelle USB sticks zijn vaak USB3. Maar ook als je zo'n stick op USB2 gebruikt heb je daar wel profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:16:
[...]

Snelle USB sticks zijn vaak USB3. Maar ook als je zo'n stick op USB2 gebruikt heb je daar wel profijt van.
Dat inderdaad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dus jullie stellen dat een USB3 stick op een USB2 poort in een rPi snellere doorvoer heeft dan een klasse 10 SD kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Voor zover ik weet wel.
Snel zoeken op Google leverde me deze post van dom (een bekend figuur in de RPi wereld)
Pay no attention to the class or speed on the label of sdcard.
These report the speed of continuous writing to sdcard. Useful for recording video in a camcorder, but not relevant to Raspberry Pi.

The speed of reading random 4K blocks is more important but harder to get information on.

Typically USB sticks tend to beat sdcards for this, and I use a USB install for xbmc, and it is faster than the fastest sdcard I own.

But obviously not all USB devices are equal, and no doubt some are slower than sdcard,
but I am sure the fastest USB device will outperform the fastest sdcard when running xbmc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
MdO82 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:37:
[...]

Zijn USB-sticks niet gevoeliger voor schijfproblemen of is dit ook zo ie zo bij SD-kaartjes ?
Juist andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Kan ik beamen: ik heb voor mijn werk in een jaar zo'n 10 Pi's door mijn handen gehad, en in ieder geval 2 SD kaartjes zijn echt uit het niets stuk gegaan. Stuk als in: Pi valt uit en boot niet meer: root partitie onvindbaar. Dan neem ik de moeite al niet meer, prik er wel een nieuwe van een tientje in. Maar robuust is anders. Daarom: altijd even een image van je Pi trekken, liefst elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Laatst online: 14-09 20:47
Ik heb nog een raspberry pi B en overweeg over te stappen naar een 3. Gebruik hem alleen als media center (openelec). In het filmpje hieronder vind ik het verschil tussen de 2 en 3 niet zo groot. Zou dit tussen de 1 en 3 veel meer zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Laatst online: 11:16
Tussen 1 en 2 zit al een wezenlijk verschil, zelfs erg groot. Dus de overstap van 1 naar 3 is echt een aanrader dit is zoveel sneller als Kodi op de raspberry 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Quote uit mijn topic:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46020205

#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi 3 Model B 1GB€ 39,95€ 39,95
4Toshiba Canvio Basics 2,5" 2TB Zwart€ 85,50€ 342,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,95

Bovenstaande pi wil ik met 4x 2 tb als nas draaien op http://xpenology.me/introduction/ (via opstart sd).
In theorie mogelijk maar is het praktisch?
Voordelen:
- Verbruikt weinig energie
- stil
- klein
- compact
- eventueel mogelijk als mediacenter met kodi in duel boot?! Weet niet of mogelijk is?
- groot geheugen 4x2=8tb
- hdmi
- blue tooth
- LAN
- Wifi
- 4x usb 3.0

Nadelen?
Wil ik hier discussiëren...:)

Ik heb nu xpenology.iso (via bootcd of bootusb) draaien op mijn oude celeron i386 op duel 3,2 Ghz met 3072mb maar mijn backups met cloudstation zijn maximaal 10mb/s.

Hoop met de pi 3 een snellere backup te produceren!
Deze modded NAS bevalt me prima beter dan freenas etc omdat je heleboel apps hebt en zelfs voor wordpress, muziek, streamen, plex etc.

Mijn droom een kodi/nas te maken die tegelijk draait op de pi-3! Is dat mogelijk??
Zijn er mogelijkheden of bezwaren die ik over het hoofd zie als noob?! O-)
Geef het hieronder aan.... _/-\o_

update
XPenology is x86 en rPi is ARM. Hou er rekening mee, geen idee of het gaat werken namelijk! :)

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Nadelen ten opzichte van een echte NAS is dat de Raspberry pi maar een 100mbit ethernet aansluiting heeft. En dus zit je helaas vast aan max 10mB/s, wat dus niet sneller is dan je huidige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:08
Christiaan676 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:24:
Nadelen ten opzichte van een echte NAS is dat de Raspberry pi maar een 100mbit ethernet aansluiting heeft. En dus zit je helaas vast aan max 10mB/s, wat dus niet sneller is dan je huidige oplossing.
Klopt. Maar als je een download server installeert en de "Nas/Pi" 24/7 aan staat neem ik genoegen met die snelheid.

Mijn vraag is een beetje, gaat de raspberry pi het aankunnen om voor mij:

-Te downloaden via usenet
-Couchpotato en andere htpc programmas te draaien (aansturing via lan)
-Lokaal af te spelen via HDMI (Ik ben van plan de Pi bij de tv weg te werken inclusief HDD's, aansturing via iphone zou het mooiste zijn, anders draadloos toetsenbord)

Heeft iemand hier meer informatie over en/of wat mogelijkheden zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door LigeTRy op 29-02-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03-2023
wessel145 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:04:
[...]

Klopt. Maar als je een download server installeert en de "Nas/Pi" 24/7 aan staat neem ik genoegen met die snelheid.

-Lokaal af te spelen via HDMI (Ik ben van plan de Pi bij de tv weg te werken inclusief HDD's, aansturing via iphone zou het mooiste zijn, anders draadloos toetsenbord)

Ik heb hier 'tijdelijk' als mini-server een pi 2 draaien met een 320GB usb powered schijfje waarop Raspbian, Kodi, Couchpotato, Sickrage, Deluge en Sabnzbd + usb wifi.

Lijkt prima te werken. Mede door beroerde wifi haal ik 2.5/3MB/s max, maar hij kan prima een HD film draaien en downloaden & rarren tegelijk.

(krijg dan wel kleurenvierkantje rechtsbovenin wat aangeeft dat hij te weinig power heeft)
(maar heb ook niet het idee dat ik veel meer van het beestje zou kunnen vragen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:08
ericjanvanputten schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:26:
[...]

Ik heb hier 'tijdelijk' als mini-server een pi 2 draaien met een 320GB usb powered schijfje waarop Raspbian, Kodi, Couchpotato, Sickrage, Deluge en Sabnzbd + usb wifi.

Lijkt prima te werken. Mede door beroerde wifi haal ik 2.5/3MB/s max, maar hij kan prima een HD film draaien en downloaden & rarren tegelijk.

(krijg dan wel kleurenvierkantje rechtsbovenin wat aangeeft dat hij te weinig power heeft)
(maar heb ook niet het idee dat ik veel meer van het beestje zou kunnen vragen :) )
Ah tof, dus met de 3 moet dat echt een 'eitje' zijn.

En hierop heb je dus raspbian geinstalleerd, en daarbinnen weer alle andere software? hoe heb je dit aangepakt? Ik heb mijn pi 1 nog niet verder durven stoken dan RasPlex :| . Dan kan ik eindelijk mijn pc een keer uitzetten als ik nog een film wil kijken

[ Voor 4% gewijzigd door LigeTRy op 29-02-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ericjanvanputten schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:26:
<>
<>
LOL - nu snap ik eindelijik wat ik zie als ik min pi's configureer aan de TV (die heeft tenslotte HDMI) met mijn apple keyboard en muis. Niet dat het iets uitmaakt want daarna gaan ze anders dan via rdekstop niet meer op en scherm en krijgen ze wel een fastsoenlijke voeding - ik was al bang dat het in mijn TV zat oid. Nooit in de documentatie was ik dit tegen gekomen, is het nieuw bij Jessie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

franssie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 23:13:
[...]

LOL - nu snap ik eindelijik wat ik zie als ik min pi's configureer aan de TV (die heeft tenslotte HDMI) met mijn apple keyboard en muis. Niet dat het iets uitmaakt want daarna gaan ze anders dan via rdekstop niet meer op en scherm en krijgen ze wel een fastsoenlijke voeding - ik was al bang dat het in mijn TV zat oid. Nooit in de documentatie was ik dit tegen gekomen, is het nieuw bij Jessie?
Voor zover ik weet zit die functie er al vanaf het begin in. Ik had hetzelfde probleem toen ik mijn Pi aangesloten had via de USB-poort van mijn TV. Die USB-poort had te weinig power voor de Pi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Geloof dat het bij de RPi2 werd geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:31
Hopelijk komt mijn RPi3 vandaag binnen en past het door de brievenbus.. Besteld bij SOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

wesley17 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:53:
Hopelijk komt mijn RPi3 vandaag binnen en past het door de brievenbus.. Besteld bij SOS.
Allebei mijn RPi zijn besteld bij SOS en paste door de brievenbus. Ze duwen het doosje plat en stoppen het daarna in bubbeltjesplastic envelop. Heb je overigens geen bericht gehad zoals sommige andere die bij SOS hebben besteld:
Dankzij de "overload" aan bestellingen door alle Raspberry Pi fans lukt het helaas niet je pakketje morgen al bij je thuis af te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:32

Satom

Verzamel ervaringen

Jan20 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:09:
[...]

https://samhobbs.co.uk/20...erver-part-3-squirrelmail

Probleem hiervoor is alleen dat ik dus geen apache2 gebruik maar lighttpd waardoor ik dus error(s) gebruik als ik deze voor lightttpd probeer in te stellen. :'(
Oeps, ik heb je post niet goed gelezen, heb je hier misschien iets aan? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

rens-br schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:18:
[...]

Allebei mijn RPi zijn besteld bij SOS en paste door de brievenbus. Ze duwen en doosje plat en stoppen het daarna in bubbeltjesplastic envelop. Heb je geen bericht gehad zoals sommige andere die bij SOS hebben besteld:

[...]
Ik krijg 'm gelukkig wel vandaag (besteld bij Kiwi), maar is gewoon een pakket (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
TommyGun schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:03:
[...]

Ik krijg 'm gelukkig wel vandaag (besteld bij Kiwi), maar is gewoon een pakket (helaas).
Daarom ben ik gisteren even langs SOS gereden om een Pi3 op te pikken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:31
rens-br schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:18:
[...]

Allebei mijn RPi zijn besteld bij SOS en paste door de brievenbus. Ze duwen het doosje plat en stoppen het daarna in bubbeltjesplastic envelop. Heb je overigens geen bericht gehad zoals sommige andere die bij SOS hebben besteld:

[...]
Ik heb gelukkig een verzendbevestiging gekregen gister rond 13.00 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
XPenology is x86 en rPi is ARM. Hou er rekening mee, geen idee of het gaat werken namelijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

FiXeR.nl schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:43:
[...]

Volgens wiki is x86 een van de instructiesets op arm:
Instructiesets: ARM · M6800 · x86 · 8080&Z80
https://nl.wikipedia.org/wiki/ARM-architectuur

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
paranoia68 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:37:
[...]

[...]

Een ARM CPU is iets anders dan een x86 CPU :) .

Ik heb het even opgezocht. XPenology gaat niet werken op de rPi omdat XPe x86 is, en rPi ondersteunt dat niet (enkel ARM software). Dus helaas gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
paranoia68 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:37:
[...]

[...]

Dat moet je zo niet lezen, dat zijn links naar verschillende andere processor architecturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
RPi3 binnen. Erg snel, merkbaar sneller dan m'n RPi2, en dat zonder overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Iemand de Rpi3 al werkend gekregen met OSMC?
Ik zie 1 groot regenboog vlak. En dat is niet het "niet voldoende stroom" vlakje wat je klein in beeld krijgt als je te weinig voeding hebt.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:51
paranoia68 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:21:
Quote uit mijn topic:

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46020205

#ProductPrijsSubtotaal
1Raspberry Pi 3 Model B 1GB€ 39,95€ 39,95
4Toshiba Canvio Basics 2,5" 2TB Zwart€ 85,50€ 342,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,95

Bovenstaande pi wil ik met 4x 2 tb als nas draaien op http://xpenology.me/introduction/ (via opstart sd).
In theorie mogelijk maar is het praktisch?
Voordelen:
- Verbruikt weinig energie
- stil
- klein
- compact
- eventueel mogelijk als mediacenter met kodi in duel boot?! Weet niet of mogelijk is?
- groot geheugen 4x2=8tb
- hdmi
- blue tooth
- LAN
- Wifi
- 4x usb 3.0

Nadelen?
Wil ik hier discussiëren...:)

Ik heb nu xpenology.iso (via bootcd of bootusb) draaien op mijn oude celeron i386 op duel 3,2 Ghz met 3072mb maar mijn backups met cloudstation zijn maximaal 10mb/s.

Hoop met de pi 3 een snellere backup te produceren!
Deze modded NAS bevalt me prima beter dan freenas etc omdat je heleboel apps hebt en zelfs voor wordpress, muziek, streamen, plex etc.

Mijn droom een kodi/nas te maken die tegelijk draait op de pi-3! Is dat mogelijk??
Zijn er mogelijkheden of bezwaren die ik over het hoofd zie als noob?! O-)
Geef het hieronder aan.... _/-\o_

update
ik zou nog even verder zoeken, want Xpenology gaat niet werken op de Pi. Je kunt wel vrij eenvoudig een NAS-distro installeren zoals openmediavault (zie bijv. http://www.tinkernut.com/...network-attached-storage/ en dan der onderste oplossing)

Ik vind zelf 4 harde schijven wel wat overdreven, als die alle 4 opspinnen trekken ze nogal wat power. Heb je er echt 4 nodig? Hou er ook even rekening mee dat het soms wat gedoe is om de schijven goed te laten slapen als ze niet gebruikt worden (misschien eerst 1 kopen en aansluiten en kijken hoe dat gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
PuckStar schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:26:
Ik zie 1 groot regenboog vlak. En dat is niet het "niet voldoende stroom" vlakje wat je klein in beeld krijgt als je te weinig voeding hebt.
Werkt bij mij perfect. Heb wel de nieuwe officiële 2.5A adapter erbij besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 18:37
De Pi 3 werkt prima hier, ook ik heb de officiële 2.5A adapter erbij gekocht.

Eén ding is erg jammer, ik krijg de serial console niet goed werkend op de 3, terwijl het prima werkt met de 2 en de eerste Pi. Maar wel erg prettig dat hij nu zo snel is en Wi-Fi onboard heeft.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:28
Zijn er mensen die mij al kunnen vertellen hoe goed de wifi werkt ? ik heb zelf nu een pi2 icm openelec en een edimax ac600 om de films van mijn nas te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Smultie schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:38:
[...]

Werkt bij mij perfect. Heb wel de nieuwe officiële 2.5A adapter erbij besteld.
Ik heb de 2A voeding bij SOS erbij besteld en zoals gezegd is er geen klein regenboog vlakje dus voeding kan het niet zijn.
Ik lees nu wel meer issues op deze pagina: https://osmc.tv/2016/02/r...ounced-with-osmc-support/
Hebben jullie clean install op een SD kaartje gedaan? Of stond er al OSMC op voor de Pi2?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
PuckStar schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:49:
[...]

Ik heb de 2A voeding bij SOS erbij besteld en zoals gezegd is er geen klein regenboog vlakje dus voeding kan het niet zijn.
Ik lees nu wel meer issues op deze pagina: https://osmc.tv/2016/02/r...ounced-with-osmc-support/
Hebben jullie clean install op een SD kaartje gedaan? Of stond er al OSMC op voor de Pi2?
Ik had OSMC voor de Pi2 er al op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
PuckStar schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:26:
De huidige versie is niet direct werkbaar op de pi3. Je moet de sd kaart eerst in een pi2 stoppen. Bij de aankomende update is het wel direct werkbaar op de pi3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Dacuuu schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:59:
[...]

De huidige versie is niet direct werkbaar op de pi3. Je moet de sd kaart eerst in een pi2 stoppen. Bij de aankomende update is het wel direct werkbaar op de pi3.
Ja precies daar kwam ik nu ook achter op die pagina die ik net linkte. Helaas heb ik geen pi2 dus ik zal moeten wachten.

[EDIT] met openelec werkt het gelijk. maargoed ik wil toch OSMC dus ik wacht daarop.

[ Voor 10% gewijzigd door PuckStar op 01-03-2016 18:12 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Kan ik een raspbian image van de Pi 2B op de 3B gebruiken? Heb nogal wat images liggen, al goed voorgeconfigureerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Koldur schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:19:
[...]

Hier geloof ik niets van, in mobieltjes zitten zwaardere chips, worden ook niet gekoeld met een heatsink. Ook is het zo dat dit bordje wordt geleverd om zo mee te werken, heatsinks zijn dus nergens voor nodig, anders hadden ze er wel op gezeten.

Wil je gaan overklokken, dan kan het handig zijn, maar dan nog betwijfel ik het nut, vooral als je de Pi in een behuizing gaat stoppen.
Vergeet niet dat een mobieltje vanuit energiebesparing niet continu op 100% kloksnelheid draait, maar extreem veel en snel varieert in CPU-snelheid (mijn Galaxy S5+ slingert continu tussen 600MHz en 2,5 GHz per core heen en weer in snelheid). Daarbij gebruikt een gemiddelde telefoon de behuizing (die vaak deels uit aluminium bestaat) als heatsink die warmte direct naar buiten afgeeft. En de CPU in een mobieltje loopt heel wat ontwerpgeneraties voor op de Cortex ARM cpu die op een RPi zit (een Snapdragon 800 is bijv. echt van een andere klasse dan een Cortex ARM A7 cpu, ook al zijn het beiden ARM-cpu's).
Christiaan676 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:24:
10MB/s haal je doorgaans al niet (ik blijf in de regel steken op ongeveer 3 MB/s). Daarbij zit in de Pi (de B+ in ieder geval) de ethernet-aansluiting op dezelfde USB-hub als de USB-poorten. Dus alle data-uitwisselingen tussen CPU, USB en Ethernet lopen over hetzelfde datalijntje lijntje. Dat staat het goed werken als een NAS dus behoorlijk in de weg. Als je echt een NAS wilt opzetten, zal je op de één andere wijze directe communicatie tussen schijf en CPU willen hebben en dat gaat waarschijnlijk niet lukken met een Pi.

Ik heb toevallig een paar weken terug met een vriend hierover zitten praten (een collega van hem was op deze manier aan het spelen om een cloud-servertje op te zetten en zo te leren hoe dat moest).
wessel145 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:04:
[...]

Ik hoop dat de Pi3 in ieder geval beter overweg kan met een hoge IO-load. Daar loopt ik met mijn Pi2 nog regelmatig tegenaan. Als hij een torrent binnentrekt met meer dan 1MB/s, dan wordt de Pi2 zo traag als dikke stront in een trechter... Tot het punt dat je denkt dat hij vastgelopen is. Ik gooi daarom een rem op de downloads op het moment dat we iets gaan kijken (terug naar 25KB/s anders hapert de Pi2 te veel).

De Pi3 is wel een leuke uitbreiding. Ik ben benieuwd wanneer de verschillende distro's als true 64bit zullen verschijnen. Hoewel er werd aangegeven dat dat niet direct de reden van 64bit was, is het relatief eenvoudig een Linux OS te compileren voor 64bit (vrijwel alle software is al geschikt voor 64bit, dus alleen GCC moet met de juiste instructies aangeslingerd worden).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 ... 7 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs