Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
26,38 pounds (die advertentie hierboven) is trouwens ook ongeveer 34 euro. Dat is hetzelfde als wat ik voor mijn Pi2 heb betaald en volgens mij koste de eerste Pi dat ook bij introductie.
[ Voor 77% gewijzigd door Marzman op 27-02-2016 21:50 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik wacht ook even, mijn Pi2 zit ook bekabeld aangesloten. Als er leuke software voor uitkomt die de Pi3 optimaal benut dan zal ik hem denk ik wel vervangen. Ik ben wel benieuwd wat de snelheidswinst is ten opzichte van de voorganger.ulTimaS schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 21:57:
Wel zelfde prijs dus. Ik denk alleen niet dat ik hem direct ga kopen, de rbpi2 die ik nu heb is op het moment snel genoeg. BT en WiFi is leuk, maar ik zal beide waarschijnlijk toch niet gaan gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 27-02-2016 22:24 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Op deze link kunnen achterhalen dat de BCM43143 alleen de 2,4 GHz band ondersteunt.

[ Voor 41% gewijzigd door SebasFM op 28-02-2016 16:32 . Reden: toevoeging en lezen is een vak apart. ]
Jammer hoor. In huis welgeteld 1 apparaat op de 5 Ghz band, mijn telefoon. De rest van de wireless apparaten allemaal op de 2.4G jammer.SebasFM schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:28:
Nu maar hopen dat de Rpi3 ook 5 GHz WiFi ondersteunt. In mijn appartementencomplex staat alles elkaar te storen op de 2,4 GHz, inclusief dat bluetooth audio vaak hapert...
Op deze link kunnen achterhalen dat de BCM43143 alleen de 2,4 GHz band ondersteunt.
http://blog.pimoroni.com/raspberry-pi-3/
RASPBERRY PI 3 ON SALE NOW AT $35
Exactly four years ago, on 29 February 2012, we unleashed the original 256MB Raspberry Pi Model B on a largely unsuspecting world. Since then, we’ve shipped over eight million units, including three million units of Raspberry Pi 2, making us the UK’s all-time best-selling computer. The Raspberry Pi Foundation has grown from a handful of volunteers to have over sixty full-time employees, including our new friends from Code Club. We’ve sent a Raspberry Pi to the International Space Station and are training teachers around the world through our Picademy program.
In celebration of our fourth birthday, we thought it would be fun to release something new. Accordingly, Raspberry Pi 3 is now on sale for $35 (the same price as the existing Raspberry Pi 2), featuring:
• A 1.2GHz 64-bit quad-core ARM Cortex-A53 CPU (~10x the performance of Raspberry Pi 1)
• Integrated 802.11n wireless LAN and Bluetooth 4.1
• Complete compatibility with Raspberry Pi 1 and 2
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Icelus op 29-02-2016 09:33 ]
(Groot) nieuws voor de Benelux, de Raspberry Pi zal vanaf vandaag ook officieel gedistribueerd worden door Copaco. Dit betekent dat er vanaf vandaag ook via veel resellers de Pi te koop zal zijn, met een voorraadpunt in Nederland. Dus snelle levering en geen grijze import meer.
Verwijderd
Dat is de eerste foto die ik zie waar niet stiekem een RPi 2 als plaatje gebruikt is. bovenaan aan de linker rand zie je een wis streepje, dat gok ik een chip antenne is.
👉🏻 Blog 👈🏻
https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi-model-3b
Get the low down on the brand new Raspberry Pi 3 and see how its new features compare to previous Raspberry Pis
Verder zie ik nu ook bij SOS:
- Keuze voor Samsung EVO SD kaartje
- Keuze voor Officiele Foundation 2.5A voeding
Nieuwe opties?
👉🏻 Blog 👈🏻
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
kraades schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:48:
De OpenELEC image voor de RPi 2 is ook op de RPi 3 te gebruiken? Beide zijn ARMv7 dus ik denk van wel? Of moeten ze weer een geoptimaliseerde versie uitbrengen?
Verder zie ik nu ook bij SOS:
- Keuze voor Samsung EVO SD kaartje
- Keuze voor Officiele Foundation 2.5A voeding
Nieuwe opties?
Maar op de OpenElec download pagina wordt dezelfde build gebruikt voor rbpi2 en rbpi3, dus dat zal wel goed komen.The new SoC is the BCM2837, a quad-core 1.2GHz 64-bit ARMv8-A Cortex-A53 (up from a quad-core 900 MHz ARMv7 in the Pi 2) which, at face value, should represent a jump of about a 33% in performance.
[ Voor 10% gewijzigd door ulTimaS op 29-02-2016 10:11 ]
(met off. behuizing en voeding, ze hebben er nog 53 en als het zo doorgaat met een uur uitverkocht
[ Voor 27% gewijzigd door Goner op 29-02-2016 10:11 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Inmiddels nog maar 26Goner schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:09:
https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-3-basis-bundel
(met off. behuizing en voeding, ze hebben er nog 53 en als het zo doorgaat met een uur uitverkocht)
Ik twijfel nog steeds sterk om er 1 te kopen haha. Leuk om mee te rommelen natuurlijk!
[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 29-02-2016 10:52 ]
http://www.digitotaal.nl/...process/boxBanners/id/214
Ik heb zelf met de Pi 1 en 2B nooit met heatsinks gewerkt. Tweakers hier die dat nu wel overwegen te doen? Zo ja, welke oplossingen?
De Raspberry Foundation heeft ook aangegeven dit jaar met een nieuwe versie van de A+ te komen:
Ik ben benieuwd of het dezelfde upgrade gaat krijgen als de nieuwe 3. Dus nieuwe chip en Wifi en Bluetooth ingebouwd.What about Model A+?
Model A+ continues to be the $20 entry-level Raspberry Pi for the time being. We do expect to produce a Raspberry Pi 3 Model A, with the Model A+ form factor, during 2016.
Ik zag dat er door hun naar deze heatsinks worden verwezen: https://store.osmc.tv/product/heatsink-for-raspberry-pi/hotdog92 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:10:
Gezien het gebruik van een andere SoC en een wat stevigere adapter liggen hogere temperaturen voor de hand. Ik heb nog geen concrete resultaten gezien, maar bij OSMC zeggen ze er het volgende over: "The new CPU consumes more power, so having a good power supply is more important than ever. The new CPU also runs hotter than its predecessor. While in the past we have deemed heatsinks as unnecessary, we now recommend picking one up."
Ik heb zelf met de Pi 1 en 2B nooit met heatsinks gewerkt. Tweakers hier die dat nu wel overwegen te doen? Zo ja, welke oplossingen?
Ik zie ook wel shops die ze verkopen voor 2,60 - 3 euro.
Inderdaad, daar zat ik ook al aan te denken, heb nu een Flirc case met mijn rpi2, maar vermoed dat dat de radio niet ten goede komt.kraades schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:58:
Dat wordt oppassen met de voeding (nu 750mA) en behuizing (i.v.m. WiFi).
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Zelf heb ik geprobeerd squirrelmail te installeren maar dat lukt niet helemaal ik kan geen goede documentatie vinden en krijg error(s) als ik ze aan elkaar probeer te koppelen (directory). Hebben jullie nog tips welke mailserver (webbased) goed werkt?
CMJJKFE
Temp metingen in http://blog.pimoroni.com/raspberry-pi-3/.hotdog92 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:10:
Gezien het gebruik van een andere SoC en een wat stevigere adapter liggen hogere temperaturen voor de hand. Ik heb nog geen concrete resultaten gezien, maar bij OSMC zeggen ze er het volgende over: "The new CPU consumes more power, so having a good power supply is more important than ever. The new CPU also runs hotter than its predecessor. While in the past we have deemed heatsinks as unnecessary, we now recommend picking one up."
Onder zware load RPi 3 = 750mA vs RPI 2 = 360mA.
Let op: onder zware load. Als je er van alles aan gaat hangen heb je meer A nodig.
👉🏻 Blog 👈🏻
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
"aanbieding"...wvkreg schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:07:
PI3 in de aanbieding op 1dayfly:
http://www.1dayfly.com/nl/nl/1dayfly/
Let wel dat dit bij die van 1dayfly is inbegrepen;
De lengte van de HDMI-kabel weet ik niet maar bij SOS kom ik dan op 75,- euro uit (1 meter kabel, 16G SD, 2.5A voeding).behuizing, HDMI kabel, internet kabel, 16gb Transcend class10 met mediaspeler software (KODI/openELEC), 2.5A microUSB voeding
[ Voor 90% gewijzigd door TommyGun op 29-02-2016 13:39 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
http://www.digitotaal.nl/...-case-black/#.VtQ7JX3hAuV
* PI3
* officiele case
* 2.5A micro usb lader
* 8GB Micro SD kaart
Zonder hdmi en UTP.
Niet op voorraad. Ik heb 'm maar besteld bij Kiwi ElectronicsDaklem schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:38:
62,95 bij Digitotaal:
* PI3
* officiele case
* 2.5A micro usb lader
* 8GB Micro SD kaart
Zonder hdmi en UTP.
https://www.kiwi-electron...spberry-pi-3-basis-bundel
€ 68,95 excl.Naast uiteraard de Raspberry Pi 3 zelf bevat de bundel de officiële behuizing, officiële 2.5A voeding en een 16GB microSD kaart met NOOBS voorgeïnstalleerd.
Mijn pi is verzonden.
[ Voor 12% gewijzigd door Daklem op 29-02-2016 13:50 ]
We speak to Eben Upton to find out what makes the Raspberry Pi 3 tick....
Benieuwd hoe land het duurt voor er een 64-bit distributie is voor de RP3.Eben readily admits that not all the capabilities of the new parts are going to be used at launch, however. “Although it is a 64‑bit core, we’re using it as just a faster 32-bit core,” he reveals aboutthe Pi 3’s central processing unit. “I can imagine there’d be some real benefits [to 64-bit code]. The downside is that you do really create a separate world. To access that benefit, you’d have to have two operating systems. I’m hoping that someone will come and demonstrate to me that this is a good idea. But there are some really compelling advantages to still being basically ARMv6, and because it’s [Cortex-]A53 it’s a really good 32‑bit processor.”
[ Voor 71% gewijzigd door Icelus op 29-02-2016 14:03 ]
Als ik je goed begrijp zou ik je willen verwijzen naar deze tutorial, zelf ook helemaal gevolgd. Het werkt perfect, nou ja, mijn provider wou geen rDNS/PTR instellen dus ik ben er mee gestoptJan20 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:34:
Ik heb op dit moment lighthttpd draaien voor mijn pi-hole nu wil ik graag ook een mailserver gaan draaien, maar kom ik daar niet helemaal uit!
Zelf heb ik geprobeerd squirrelmail te installeren maar dat lukt niet helemaal ik kan geen goede documentatie vinden en krijg error(s) als ik ze aan elkaar probeer te koppelen (directory). Hebben jullie nog tips welke mailserver (webbased) goed werkt?
https://samhobbs.co.uk/20...erver-part-3-squirrelmailSatom schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:03:
[...]
Als ik je goed begrijp zou ik je willen verwijzen naar deze tutorial, zelf ook helemaal gevolgd. Het werkt perfect, nou ja, mijn provider wou geen rDNS/PTR instellen dus ik ben er mee gestopt
Probleem hiervoor is alleen dat ik dus geen apache2 gebruik maar lighttpd waardoor ik dus error(s) gebruik als ik deze voor lightttpd probeer in te stellen.
CMJJKFE
Hier geloof ik niets van, in mobieltjes zitten zwaardere chips, worden ook niet gekoeld met een heatsink. Ook is het zo dat dit bordje wordt geleverd om zo mee te werken, heatsinks zijn dus nergens voor nodig, anders hadden ze er wel op gezeten.hotdog92 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:10:
Wil je gaan overklokken, dan kan het handig zijn, maar dan nog betwijfel ik het nut, vooral als je de Pi in een behuizing gaat stoppen.
[ Voor 6% gewijzigd door Koldur op 29-02-2016 14:20 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Geen kant-en-klare sets zo te zien, maar nwe Pi 3 en veel officieel Pi spul (en voor projectjes, bijv. een e-ink module !)
Daklem schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:38:
62,95 bij Digitotaal:
* PI3
* officiele case
* 2.5A micro usb lader
* 8GB Micro SD kaart
Zonder hdmi en UTP.
Dat had ik ook nagevraagd.troftnom schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:45:
Klopt dat wel? Ziet er niet uit als een officiele case. Staat verder ook niet gespecificeerd hoeveel ampere die lader geeft. Ze verkopen los zowel een 2A als 2.5A lader die er hetzelfde uit ziet...
[...]
Case is RPI foundation case in kleur zwart en de lader is een 2.5A.
Maar heb ik dan een extra koeling nodig ?
https://www.reddit.com/r/...nd_pxe_network_boot_boot/
Geen SD kaartjes meer nodig binnenkort \0/
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[YouTube: https://youtu.be/5okATqVuK6k]
Nee hoor, ik draai de volgende klokwaarden op mn pi2 stabiel:verbatim schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:11:
Ik wil mijn raspberrypi model 2B overclocken naar turbo mode.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| arm_freq=1000 core_freq=500 sdram_freq=483 over_voltage=2 h264_freq=500 isp_freq=0 v3d_freq=500 avoid_pwn_pll=1 force_turbo=1 |
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Nee, dat kan ie zonder ook wel trekken.verbatim schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:11:
Oh wacht, spuit elf, ik zat nog op de vorige pagina te kijken...
[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 29-02-2016 18:31 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Niet nodig.verbatim schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:11:
Zijn USB-sticks niet gevoeliger voor schijfproblemen of is dit ook zo ie zo bij SD-kaartjes ?Smultie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:11:
Dit is wel huge hoor:
https://www.reddit.com/r/...nd_pxe_network_boot_boot/
Geen SD kaartjes meer nodig binnenkort \0/
2250 WP Zuid PVoutput
Maar dan moet de rPi3 wel USB3 ondersteunen toch?Smultie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:19:
Voor zover ik weet was/is een USB3 stick sneller dan een SD kaartje. Los daarvan is het steviger, minder crash-gevoelig etc etc.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
VZIW doet geen van de Pi's aan USB3 nee...franssie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:50:
[...]
Maar dan moet de rPi3 wel USB3 ondersteunen toch?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Snelle USB sticks zijn vaak USB3. Maar ook als je zo'n stick op USB2 gebruikt heb je daar wel profijt van.franssie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:50:
[...]
Maar dan moet de rPi3 wel USB3 ondersteunen toch?
Dat inderdaadmcDavid schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:16:
[...]
Snelle USB sticks zijn vaak USB3. Maar ook als je zo'n stick op USB2 gebruikt heb je daar wel profijt van.
Snel zoeken op Google leverde me deze post van dom (een bekend figuur in de RPi wereld)
Pay no attention to the class or speed on the label of sdcard.
These report the speed of continuous writing to sdcard. Useful for recording video in a camcorder, but not relevant to Raspberry Pi.
The speed of reading random 4K blocks is more important but harder to get information on.
Typically USB sticks tend to beat sdcards for this, and I use a USB install for xbmc, and it is faster than the fastest sdcard I own.
But obviously not all USB devices are equal, and no doubt some are slower than sdcard,
but I am sure the fastest USB device will outperform the fastest sdcard when running xbmc.
Juist andersomMdO82 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:37:
[...]
Zijn USB-sticks niet gevoeliger voor schijfproblemen of is dit ook zo ie zo bij SD-kaartjes ?
Kan ik beamen: ik heb voor mijn werk in een jaar zo'n 10 Pi's door mijn handen gehad, en in ieder geval 2 SD kaartjes zijn echt uit het niets stuk gegaan. Stuk als in: Pi valt uit en boot niet meer: root partitie onvindbaar. Dan neem ik de moeite al niet meer, prik er wel een nieuwe van een tientje in. Maar robuust is anders. Daarom: altijd even een image van je Pi trekken, liefst elke maand.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46020205
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Raspberry Pi 3 Model B 1GB | € 39,95 | € 39,95 |
4 | Toshiba Canvio Basics 2,5" 2TB Zwart | € 85,50 | € 342,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 381,95 |
Bovenstaande pi wil ik met 4x 2 tb als nas draaien op http://xpenology.me/introduction/ (via opstart sd).
In theorie mogelijk maar is het praktisch?
Voordelen:
- Verbruikt weinig energie
- stil
- klein
- compact
- eventueel mogelijk als mediacenter met kodi in duel boot?! Weet niet of mogelijk is?
- groot geheugen 4x2=8tb
- hdmi
- blue tooth
- LAN
- Wifi
- 4x usb 3.0
Nadelen?
Wil ik hier discussiëren...:)
Ik heb nu xpenology.iso (via bootcd of bootusb) draaien op mijn oude celeron i386 op duel 3,2 Ghz met 3072mb maar mijn backups met cloudstation zijn maximaal 10mb/s.
Hoop met de pi 3 een snellere backup te produceren!
Deze modded NAS bevalt me prima beter dan freenas etc omdat je heleboel apps hebt en zelfs voor wordpress, muziek, streamen, plex etc.
Mijn droom een kodi/nas te maken die tegelijk draait op de pi-3! Is dat mogelijk??
Zijn er mogelijkheden of bezwaren die ik over het hoofd zie als noob?!

Geef het hieronder aan....
update
XPenology is x86 en rPi is ARM. Hou er rekening mee, geen idee of het gaat werken namelijk!
Verstand van 'Alles' van 'Niets'
Klopt. Maar als je een download server installeert en de "Nas/Pi" 24/7 aan staat neem ik genoegen met die snelheid.Christiaan676 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:24:
Nadelen ten opzichte van een echte NAS is dat de Raspberry pi maar een 100mbit ethernet aansluiting heeft. En dus zit je helaas vast aan max 10mB/s, wat dus niet sneller is dan je huidige oplossing.
Mijn vraag is een beetje, gaat de raspberry pi het aankunnen om voor mij:
-Te downloaden via usenet
-Couchpotato en andere htpc programmas te draaien (aansturing via lan)
-Lokaal af te spelen via HDMI (Ik ben van plan de Pi bij de tv weg te werken inclusief HDD's, aansturing via iphone zou het mooiste zijn, anders draadloos toetsenbord)
Heeft iemand hier meer informatie over en/of wat mogelijkheden zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door LigeTRy op 29-02-2016 22:11 ]
Ik heb hier 'tijdelijk' als mini-server een pi 2 draaien met een 320GB usb powered schijfje waarop Raspbian, Kodi, Couchpotato, Sickrage, Deluge en Sabnzbd + usb wifi.wessel145 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:04:
[...]
Klopt. Maar als je een download server installeert en de "Nas/Pi" 24/7 aan staat neem ik genoegen met die snelheid.
-Lokaal af te spelen via HDMI (Ik ben van plan de Pi bij de tv weg te werken inclusief HDD's, aansturing via iphone zou het mooiste zijn, anders draadloos toetsenbord)
Lijkt prima te werken. Mede door beroerde wifi haal ik 2.5/3MB/s max, maar hij kan prima een HD film draaien en downloaden & rarren tegelijk.
(krijg dan wel kleurenvierkantje rechtsbovenin wat aangeeft dat hij te weinig power heeft)
(maar heb ook niet het idee dat ik veel meer van het beestje zou kunnen vragen
Ah tof, dus met de 3 moet dat echt een 'eitje' zijn.ericjanvanputten schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:26:
[...]
Ik heb hier 'tijdelijk' als mini-server een pi 2 draaien met een 320GB usb powered schijfje waarop Raspbian, Kodi, Couchpotato, Sickrage, Deluge en Sabnzbd + usb wifi.
Lijkt prima te werken. Mede door beroerde wifi haal ik 2.5/3MB/s max, maar hij kan prima een HD film draaien en downloaden & rarren tegelijk.
(krijg dan wel kleurenvierkantje rechtsbovenin wat aangeeft dat hij te weinig power heeft)
(maar heb ook niet het idee dat ik veel meer van het beestje zou kunnen vragen)
En hierop heb je dus raspbian geinstalleerd, en daarbinnen weer alle andere software? hoe heb je dit aangepakt? Ik heb mijn pi 1 nog niet verder durven stoken dan RasPlex
[ Voor 4% gewijzigd door LigeTRy op 29-02-2016 22:31 ]
LOL - nu snap ik eindelijik wat ik zie als ik min pi's configureer aan de TV (die heeft tenslotte HDMI) met mijn apple keyboard en muis. Niet dat het iets uitmaakt want daarna gaan ze anders dan via rdekstop niet meer op en scherm en krijgen ze wel een fastsoenlijke voeding - ik was al bang dat het in mijn TV zat oid. Nooit in de documentatie was ik dit tegen gekomen, is het nieuw bij Jessie?ericjanvanputten schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:26:
<>
<>
Voor zover ik weet zit die functie er al vanaf het begin in. Ik had hetzelfde probleem toen ik mijn Pi aangesloten had via de USB-poort van mijn TV. Die USB-poort had te weinig power voor de Pi.franssie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 23:13:
[...]
LOL - nu snap ik eindelijik wat ik zie als ik min pi's configureer aan de TV (die heeft tenslotte HDMI) met mijn apple keyboard en muis. Niet dat het iets uitmaakt want daarna gaan ze anders dan via rdekstop niet meer op en scherm en krijgen ze wel een fastsoenlijke voeding - ik was al bang dat het in mijn TV zat oid. Nooit in de documentatie was ik dit tegen gekomen, is het nieuw bij Jessie?
Allebei mijn RPi zijn besteld bij SOS en paste door de brievenbus. Ze duwen het doosje plat en stoppen het daarna in bubbeltjesplastic envelop. Heb je overigens geen bericht gehad zoals sommige andere die bij SOS hebben besteld:wesley17 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:53:
Hopelijk komt mijn RPi3 vandaag binnen en past het door de brievenbus.. Besteld bij SOS.
Dankzij de "overload" aan bestellingen door alle Raspberry Pi fans lukt het helaas niet je pakketje morgen al bij je thuis af te leveren.
Oeps, ik heb je post niet goed gelezen, heb je hier misschien iets aan?Jan20 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:09:
[...]
https://samhobbs.co.uk/20...erver-part-3-squirrelmail
Probleem hiervoor is alleen dat ik dus geen apache2 gebruik maar lighttpd waardoor ik dus error(s) gebruik als ik deze voor lightttpd probeer in te stellen.
Ik krijg 'm gelukkig wel vandaag (besteld bij Kiwi), maar is gewoon een pakket (helaas).rens-br schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:18:
[...]
Allebei mijn RPi zijn besteld bij SOS en paste door de brievenbus. Ze duwen en doosje plat en stoppen het daarna in bubbeltjesplastic envelop. Heb je geen bericht gehad zoals sommige andere die bij SOS hebben besteld:
[...]
Daarom ben ik gisteren even langs SOS gereden om een Pi3 op te pikken.TommyGun schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:03:
[...]
Ik krijg 'm gelukkig wel vandaag (besteld bij Kiwi), maar is gewoon een pakket (helaas).
Ik heb gelukkig een verzendbevestiging gekregen gister rond 13.00rens-br schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:18:
[...]
Allebei mijn RPi zijn besteld bij SOS en paste door de brievenbus. Ze duwen het doosje plat en stoppen het daarna in bubbeltjesplastic envelop. Heb je overigens geen bericht gehad zoals sommige andere die bij SOS hebben besteld:
[...]
XPenology is x86 en rPi is ARM. Hou er rekening mee, geen idee of het gaat werken namelijk!paranoia68 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:21:
Quote uit mijn topic:
Volgens wiki is x86 een van de instructiesets op arm:FiXeR.nl schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:43:
[...]
XPenology is x86 en rPi is ARM. Hou er rekening mee, geen idee of het gaat werken namelijk!
https://nl.wikipedia.org/wiki/ARM-architectuurInstructiesets: ARM · M6800 · x86 · 8080&Z80
Verstand van 'Alles' van 'Niets'
Een ARM CPU is iets anders dan een x86 CPUparanoia68 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:37:
[...]
Volgens wiki is x86 een van de instructiesets op arm:
[...]
https://nl.wikipedia.org/wiki/ARM-architectuur
Ik heb het even opgezocht. XPenology gaat niet werken op de rPi omdat XPe x86 is, en rPi ondersteunt dat niet (enkel ARM software). Dus helaas gaat het niet werken.
Dat moet je zo niet lezen, dat zijn links naar verschillende andere processor architecturen.paranoia68 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:37:
[...]
Volgens wiki is x86 een van de instructiesets op arm:
[...]
https://nl.wikipedia.org/wiki/ARM-architectuur
Ik zie 1 groot regenboog vlak. En dat is niet het "niet voldoende stroom" vlakje wat je klein in beeld krijgt als je te weinig voeding hebt.
ik zou nog even verder zoeken, want Xpenology gaat niet werken op de Pi. Je kunt wel vrij eenvoudig een NAS-distro installeren zoals openmediavault (zie bijv. http://www.tinkernut.com/...network-attached-storage/ en dan der onderste oplossing)paranoia68 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:21:
Quote uit mijn topic:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46020205
# Product Prijs Subtotaal 1 Raspberry Pi 3 Model B 1GB € 39,95 € 39,95 4 Toshiba Canvio Basics 2,5" 2TB Zwart € 85,50 € 342,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 381,95
Bovenstaande pi wil ik met 4x 2 tb als nas draaien op http://xpenology.me/introduction/ (via opstart sd).
In theorie mogelijk maar is het praktisch?
Voordelen:
- Verbruikt weinig energie
- stil
- klein
- compact
- eventueel mogelijk als mediacenter met kodi in duel boot?! Weet niet of mogelijk is?
- groot geheugen 4x2=8tb
- hdmi
- blue tooth
- LAN
- Wifi
- 4x usb 3.0
Nadelen?
Wil ik hier discussiëren...:)
Ik heb nu xpenology.iso (via bootcd of bootusb) draaien op mijn oude celeron i386 op duel 3,2 Ghz met 3072mb maar mijn backups met cloudstation zijn maximaal 10mb/s.
Hoop met de pi 3 een snellere backup te produceren!
Deze modded NAS bevalt me prima beter dan freenas etc omdat je heleboel apps hebt en zelfs voor wordpress, muziek, streamen, plex etc.
Mijn droom een kodi/nas te maken die tegelijk draait op de pi-3! Is dat mogelijk??
Zijn er mogelijkheden of bezwaren die ik over het hoofd zie als noob?!![]()
Geef het hieronder aan....
update
Ik vind zelf 4 harde schijven wel wat overdreven, als die alle 4 opspinnen trekken ze nogal wat power. Heb je er echt 4 nodig? Hou er ook even rekening mee dat het soms wat gedoe is om de schijven goed te laten slapen als ze niet gebruikt worden (misschien eerst 1 kopen en aansluiten en kijken hoe dat gaat)
Werkt bij mij perfect. Heb wel de nieuwe officiële 2.5A adapter erbij besteld.PuckStar schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:26:
Iemand de Rpi3 al werkend gekregen met OSMC?
Ik zie 1 groot regenboog vlak. En dat is niet het "niet voldoende stroom" vlakje wat je klein in beeld krijgt als je te weinig voeding hebt.
Eén ding is erg jammer, ik krijg de serial console niet goed werkend op de 3, terwijl het prima werkt met de 2 en de eerste Pi. Maar wel erg prettig dat hij nu zo snel is en Wi-Fi onboard heeft.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik heb de 2A voeding bij SOS erbij besteld en zoals gezegd is er geen klein regenboog vlakje dus voeding kan het niet zijn.Smultie schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:38:
[...]
Werkt bij mij perfect. Heb wel de nieuwe officiële 2.5A adapter erbij besteld.
Ik lees nu wel meer issues op deze pagina: https://osmc.tv/2016/02/r...ounced-with-osmc-support/
Hebben jullie clean install op een SD kaartje gedaan? Of stond er al OSMC op voor de Pi2?
Ik had OSMC voor de Pi2 er al op staan.PuckStar schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:49:
[...]
Ik heb de 2A voeding bij SOS erbij besteld en zoals gezegd is er geen klein regenboog vlakje dus voeding kan het niet zijn.
Ik lees nu wel meer issues op deze pagina: https://osmc.tv/2016/02/r...ounced-with-osmc-support/
Hebben jullie clean install op een SD kaartje gedaan? Of stond er al OSMC op voor de Pi2?
De huidige versie is niet direct werkbaar op de pi3. Je moet de sd kaart eerst in een pi2 stoppen. Bij de aankomende update is het wel direct werkbaar op de pi3.PuckStar schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:26:
Iemand de Rpi3 al werkend gekregen met OSMC?
Ja precies daar kwam ik nu ook achter op die pagina die ik net linkte. Helaas heb ik geen pi2 dus ik zal moeten wachten.Dacuuu schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:59:
[...]
De huidige versie is niet direct werkbaar op de pi3. Je moet de sd kaart eerst in een pi2 stoppen. Bij de aankomende update is het wel direct werkbaar op de pi3.
[EDIT] met openelec werkt het gelijk. maargoed ik wil toch OSMC dus ik wacht daarop.
[ Voor 10% gewijzigd door PuckStar op 01-03-2016 18:12 ]
Vergeet niet dat een mobieltje vanuit energiebesparing niet continu op 100% kloksnelheid draait, maar extreem veel en snel varieert in CPU-snelheid (mijn Galaxy S5+ slingert continu tussen 600MHz en 2,5 GHz per core heen en weer in snelheid). Daarbij gebruikt een gemiddelde telefoon de behuizing (die vaak deels uit aluminium bestaat) als heatsink die warmte direct naar buiten afgeeft. En de CPU in een mobieltje loopt heel wat ontwerpgeneraties voor op de Cortex ARM cpu die op een RPi zit (een Snapdragon 800 is bijv. echt van een andere klasse dan een Cortex ARM A7 cpu, ook al zijn het beiden ARM-cpu's).Koldur schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:19:
[...]
Hier geloof ik niets van, in mobieltjes zitten zwaardere chips, worden ook niet gekoeld met een heatsink. Ook is het zo dat dit bordje wordt geleverd om zo mee te werken, heatsinks zijn dus nergens voor nodig, anders hadden ze er wel op gezeten.
Wil je gaan overklokken, dan kan het handig zijn, maar dan nog betwijfel ik het nut, vooral als je de Pi in een behuizing gaat stoppen.
10MB/s haal je doorgaans al niet (ik blijf in de regel steken op ongeveer 3 MB/s). Daarbij zit in de Pi (de B+ in ieder geval) de ethernet-aansluiting op dezelfde USB-hub als de USB-poorten. Dus alle data-uitwisselingen tussen CPU, USB en Ethernet lopen over hetzelfde datalijntje lijntje. Dat staat het goed werken als een NAS dus behoorlijk in de weg. Als je echt een NAS wilt opzetten, zal je op de één andere wijze directe communicatie tussen schijf en CPU willen hebben en dat gaat waarschijnlijk niet lukken met een Pi.Christiaan676 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:24:
Nadelen ten opzichte van een echte NAS is dat de Raspberry pi maar een 100mbit ethernet aansluiting heeft. En dus zit je helaas vast aan max 10mB/s, wat dus niet sneller is dan je huidige oplossing.
Ik heb toevallig een paar weken terug met een vriend hierover zitten praten (een collega van hem was op deze manier aan het spelen om een cloud-servertje op te zetten en zo te leren hoe dat moest).
Ik hoop dat de Pi3 in ieder geval beter overweg kan met een hoge IO-load. Daar loopt ik met mijn Pi2 nog regelmatig tegenaan. Als hij een torrent binnentrekt met meer dan 1MB/s, dan wordt de Pi2 zo traag als dikke stront in een trechter... Tot het punt dat je denkt dat hij vastgelopen is. Ik gooi daarom een rem op de downloads op het moment dat we iets gaan kijken (terug naar 25KB/s anders hapert de Pi2 te veel).wessel145 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:04:
[...]
Klopt. Maar als je een download server installeert en de "Nas/Pi" 24/7 aan staat neem ik genoegen met die snelheid.
De Pi3 is wel een leuke uitbreiding. Ik ben benieuwd wanneer de verschillende distro's als true 64bit zullen verschijnen. Hoewel er werd aangegeven dat dat niet direct de reden van 64bit was, is het relatief eenvoudig een Linux OS te compileren voor 64bit (vrijwel alle software is al geschikt voor 64bit, dus alleen GCC moet met de juiste instructies aangeslingerd worden).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs