Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Maar op de pi gaat die nooit werken helaas want het is een x86 binary.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ja, dat lijkt me welZenety schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 08:59:
Weet iemand of het mogelijk is om client isolation te doen op een Wi-Fi stickje in de Raspberry? Ik heb nu een hotspot gemaakt door middel van hostapd en dnsmasq. Alleen zou ik willen dat het niet mogelijk is om de apparaten te zien op dit access point.
Is dit iets wat ik met iptables zou kunnen oplossen?
Dat nvram commando zal niet werken op een pi, maar het lijkt me dat de bedoeling is dat daar je ip-adres rsp. je netmask moeten komen te staan.Voorbeeld van internet:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 #Allow guest bridge access to Internet iptables -I FORWARD -i br1 -m state --state NEW -j ACCEPT iptables -I FORWARD -p tcp --tcp-flags SYN,RST SYN -j TCPMSS --clamp-mss-to-pmtu #Block access between private and guest iptables -I FORWARD -i br0 -o br1 -m state --state NEW -j DROP iptables -I FORWARD -i br1 -d `nvram get lan_ipaddr`/`nvram get lan_netmask` -m state --state NEW -j DROP #NAT to make Internet work iptables -t nat -I POSTROUTING -o br0 -j SNAT --to `nvram get lan_ipaddr` #Block torrent and p2p iptables -I FORWARD -p tcp -s 192.168.10.0/24 -m connlimit --connlimit-above 50 -j DROP iptables -I FORWARD -p ! tcp -s 192.168.10.0/24 -m connlimit --connlimit-above 25 -j DROP #Block guest access to router services iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport telnet -j REJECT --reject-with tcp-reset iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport ssh -j REJECT --reject-with tcp-reset iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport www -j REJECT --reject-with tcp-reset iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport https -j REJECT --reject-with tcp-reset
Werkt `nvram get lan_ipaddr`/`nvram get lan_netmask` op een PI? Dit is namelijk een voorbeeld van een DDWRT router.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Top. Werkt directu_nix_we_all schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 17:48:
[...]
Ja, dat lijkt me wel
[...]
Dat nvram commando zal niet werken op een pi, maar het lijkt me dat de bedoeling is dat daar je ip-adres rsp. je netmask moeten komen te staan.
Misschien niet helemaal van toepassing in dit topic, maar is het mogelijk om ook DHCP op de PI te draaien naast mijn router? DHCP draait op de router met als scope 10.0.0.0. Ik zou graag willen dat mijn PI dan bijvoorbeeld 192.168.1.00 gaat serveren. Zonder dat mensen die op het signaal van de router dit IP toegewezen krijgen?
was..Bakkertje_01 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:45:
De zero is weer te koop: http://thepihut.com/products/raspberry-pi-zero
Met Essentials Kit erbij op dit moment nog wel beschikbaar
Sterker nog, het ding draait stiekem in Wine (ik heb hem al behoorlijk wat jaartjes draaien). Er is wel een onofficiële command line versie van Spotify, maar die is al een paar jaar niet meer geupdate. Het is dus de vraag of die nog wel werkt met de huidige Spotify-systemen.GekkePrutser schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:15:
Ja die werkt prima, ik gebruik hem zelf ook. Hij werkt zelfs met een gratis account en dat is voor mij wel belangrijk want de third-party clients doen dat niet voor zover ik weet.
Maar op de pi gaat die nooit werken helaas want het is een x86 binary.
http://mitchfournier.com/...-a-headless-raspberry-pi/
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik heb toevallig gisteren de nieuwste versie van retropie (3.4) geinstalleerd op een pi 2. Werkt prima (voor zover ik het getest heb, paar snes games gespeeld)Lanithro schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:36:
Ik vroeg mij af of iemand een goede werkende Retropie heeft draaien. Ik heb deze in het verleden gedraaid, maar welke ROM ik ook op wilde starten, hij bleef elke keer vastlopen.
Ik had Retropie draaien naast m'n OSMC-installatie waarop ScrummVM en Doom uitstekend draaiden (met geluid via m'n Hifiberry en al). N64 is te zwaar, is mijn ervaring, maar andere ROM's (voor zover ik ze al getest heb) draaiden perfect.Lanithro schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:36:
Ik vroeg mij af of iemand een goede werkende Retropie heeft draaien. Ik heb deze in het verleden gedraaid, maar welke ROM ik ook op wilde starten, hij bleef elke keer vastlopen.
Het ligt nu even stil, omdat ik eerst aan klooien ben met de schermpjes en ik toch echt een gamepad mis bij het spelen van veel spellen. En ik moet eerst nog even uitvogelen hoe ik m'n digitale uitgang van de Hifiberry actief kan houden buiten Kodi (in Kodi kan ik het gewoon instellen, maar bij Retropie stopt hij steeds, waardoor je veel geluiden mist als er niet ook continu achtergrondgeluid of muziek is)
[ Voor 16% gewijzigd door deepbass909 op 05-02-2016 10:57 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Heb hem geflashed met Raspian stock image via Win32 Disk Imager op me pc. SD kaartje in RPi gestoken en geboot, na een paar seconden krijg ik onderstaand scherm. Geen idee hoe ik dit op kan lossen, heb ook al paar keer opnieuw geflashed maar geen effect. Iemand die me kan helpen?

Wellicht dat ie niet helemaal lekker is
2250 WP Zuid PVoutput
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Heb nog geen andere geprobeerd, ga ik sowieso doen, ben alleen even me spiegelreflex kwijt in huis hahahaMdO82 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:23:
Heb je een ander sd-kaartje geprobeerd ?
Wellicht dat ie niet helemaal lekker is
Dit is geen Platinum kaartje, is een Sandisk class 4 8GB kaartje. misschien niet de beste maar heeft het in het verleden altijd gedaan. Kan hem ook flashen zonder problemen...u_nix_we_all schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:28:
Ziet er inderdaad uit als problemen met lezen van de SD kaart. Doet me denken aan de problemen die ik met een model B had : u_nix_we_all in "Raspberry Pi"
Het punt is dat dat kaartje krom is gaan staan, dus heb je gekeken of je kaartje nog recht is ?TerrorSource schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:37:
[...]
Dit is geen Platinum kaartje, is een Sandisk class 4 8GB kaartje. misschien niet de beste maar heeft het in het verleden altijd gedaan. Kan hem ook flashen zonder problemen...
Heb je ook het sd-slot van de pi gecontroleerd op stof of pinnetjes die niet lekker zitten ?
Een tijdje terug heb ik het geluk gehad een pi Zero te mogen bestellen.
Echter hij boot niet goed, hij blijft hangen op het volgende scherm of reboot op dit pount:

Als ik de shift toets ingedrukt hou bij het bouten dan gaat hij wel door, echter gaat hij dan alleen op 700mHz draaien en met de powersave governor.
Ik ben helaas nog geen stap verder gekomen, niet met andere SD kaartjes en niet met andere voedingen, andere images werken helaas ook niet.
Heeft 1 van jullie misschien nog een idee?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Maar... Dat is toch raar? Daar is dat ding toch voor gemaakt lijkt me?CurlyMo schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:59:
Je hebt zelf de verklaring al gegeven, je zero kan de snelheid van 1000Mhz niet aan.
1,5A lijkt mij toch genoeg? Daar werkt een RPi2 zelfs goed mee, zou deze het ook mee moeten doen lijkt me...Mx. Alba schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:00:
Levert je voeding wel voldoende stroom?
http://www.aliexpress.com...-USB-2-0/32528198652.html
Een USB-hub met ethernet met een USB-Micro-kabeltje er aan. Dus plug en play aan de Pi.
Het is wel echt een marginale USBhub en Ethernet adapter dus verwacht er geen fancy dingen van als beschermingen etc
Nu wil ik echter eigenlijk 2 pi-hole dns servers laten draaien omdat ik gebruik wil maken van 2 verschillende OpenDNS servers.
Weet iemand of ik op een eenvoudige manier dit voor elkaar zou kunnen krijgen?
Ik heb al gevonden hoe je meerdere ip-adressen kunt koppelen aan de PI maar ik zit me af te vragen hoe ik 1 programma 2x zou kunnen laten draaien.
Ik heb er een. Is geen succes, de ethernet driver is brak, ssh werkt nog wel, maar een download of zelfs apt-get update crasht de hele kernel op.sebastius schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:55:
Even een tip voor de Pi Zero eigenaren:
http://www.aliexpress.com...-USB-2-0/32528198652.html
Een USB-hub met ethernet met een USB-Micro-kabeltje er aan. Dus plug en play aan de Pi.
Het is wel echt een marginale USBhub en Ethernet adapter dus verwacht er geen fancy dingen van als beschermingen etc
Ik heb een patch gevonden, maar het is me nog niet gelukt een werkende module te cross-compileren (versie lijkt hetzelfde maar insmod geeft versie foutmeldingen....)
Als usb-hub werkt hij wel OK ...
Zit een DM9601 chip in, daar is een patch voor, maar moet je de hele kernel voor recompilen... Duurt een halve dag op een Rpi, maar door mijn probleem met m'n zero die patch helaas nog niet kunnen testen....
Inderdaad, de zero is af-fabriek op 1Ghz geklokt.. Zou inderdaad raar zijn als hij het niet doet. Zou je wel als defect kunnen aanmerken lijkt me.cryonic90 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 13:38:
[...]
Maar... Dat is toch raar? Daar is dat ding toch voor gemaakt lijkt me?
Je kan in de dnsmasq config toch gewoon 2 ip adressen opgeven?jbhc schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:02:
Ik ben van plan om pi-hole te gaan gebruiken op mijn Pi-B
Nu wil ik echter eigenlijk 2 pi-hole dns servers laten draaien omdat ik gebruik wil maken van 2 verschillende OpenDNS servers.
Weet iemand of ik op een eenvoudige manier dit voor elkaar zou kunnen krijgen?
Ik heb al gevonden hoe je meerdere ip-adressen kunt koppelen aan de PI maar ik zit me af te vragen hoe ik 1 programma 2x zou kunnen laten draaien.
Een logfile specifiek voor stroom is er niet. Je zult het moeten maken. Hiervoor heb je een ADC voor nodig want USB is een analoog signaal en GPIO begrijpt alleen digitaal en daarna moet je wat code schrijven.Palomar schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:31:
Is er eigenlijk een logfile of commando oid waarin je kan zien of je pi te weinig stroom heeft (gehad)? Als je hem hebt aangesloten op een scherm zie je zo'n blokje, maar zonder scherm zie je dat natuurlijk niet...
Heel misschien dat je ook een budget usb volt meter kan gebruiken maar je zou dan eerst de juiste verbinding moeten vinden om vervolgens een draadje aan te leggen naar een GPIO. Ook hierbij moet je wat code schrijven.
Een PiUPS heeft volgens de handleiding wel een power event feature, zie dit topic
Some paragraphs in the man pages for init(refers to the depreciated interface of writing a one letter value to /etc/powerstatus (now replaced by /var/run/powerstatus) and then sending init a SIGPWR signal; the letter should be one of:
'F'ailing power: [main power has failed and the] UPS is providing the power, execute the powerwait and powerfail entries.
Power 'O'kay: [main] power has been restored, execute the powerokwait entry.
'L'ow power: the power is failing and the UPS has a [critically] low battery, execute the powerfailnow entry.
[ Voor 45% gewijzigd door donderdraak op 08-02-2016 08:26 ]
SD-kaartje lijkt fysiek in orde, me spiegelreflex kan hem ook niet uitlezen, PC wel..vaag...u_nix_we_all schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:50:
[...]
Het punt is dat dat kaartje krom is gaan staan, dus heb je gekeken of je kaartje nog recht is ?
Heb je ook het sd-slot van de pi gecontroleerd op stof of pinnetjes die niet lekker zitten ?
Ander SD-kaartje geflashed en die werkt zonder problemen.
Bedankt voor de hulp!
De Pi schijnt sowieso kritisch te zijn wat betreft de SD-kaarten. Ik heb er zelf ook nog geen ervaring mee, maar er wordt niet voor niets volop voor gewaarschuwd alleen kaarten te gebruiken die bewezen werken (ik moet mijn Toshiba kaartjes nog aanmelden btw, 32GB µSD class 10 UHD-1 van DX voor €8,41 die uitstekend werkenTerrorSource schreef op maandag 08 februari 2016 @ 08:11:
[...]
SD-kaartje lijkt fysiek in orde, me spiegelreflex kan hem ook niet uitlezen, PC wel..vaag...
Ander SD-kaartje geflashed en die werkt zonder problemen.
Bedankt voor de hulp!
Zelf gebruik ik veel Samsung Sd kaartjes Werken prima.deepbass909 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:29:
[...]
De Pi schijnt sowieso kritisch te zijn wat betreft de SD-kaarten. Ik heb er zelf ook nog geen ervaring mee, maar er wordt niet voor niets volop voor gewaarschuwd alleen kaarten te gebruiken die bewezen werken (ik moet mijn Toshiba kaartjes nog aanmelden btw, 32GB µSD class 10 UHD-1 van DX voor €8,41 die uitstekend werken)
Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Hij kan zeker sneller worden door een sneller kaartje. Ik merk dat mijn Pi2 ook aanzienlijk sneller is met een 32GB class 10 dan hij met een 2GB class 2 + USB-stick was (de µSD bevatte alleen de kernel, rest pakte hij van de stick).Patrick89 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:25:
Die inderdaad, ook de EVO+ is relaxt !!! Heb wel het idee dat soms de raspberry pi sneller is met die EVO+ kaartjes. Maar dat kan ook aan mij liggen.
Ook niet heel gek, mijn GSM (een Samsung Galaxy S5+) heeft nu een zelfde µSD van 32GB, ter vervanging van de 16GB/class 2 en ook die is veel en veel sneller geworden.
Met
1
| hdparm -t /dev/... |
1
| dd if=/dev/zero of=/tmp/output bs=8k count=10k; rm -f /tmp/output |
Houdt er wel rekening mee dat beide testen sterk beïnvloed worden door eventuele activiteit op de µSD.
Zie ook: https://www.raspberrypi.o...viewtopic.php?f=63&t=4076
Interessant stukje, jammer dat het een Windows prog is... Dan moet ik er weer speciaal Windows voor opstarten...u_nix_we_all schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:47:
Sequentiele doorvoer is leuk, maar niet echt bepalend voor hoe snel je pi aanvoelt. Sterker nog, als de SD-kaart maker ervoor kiest om de flash in grotere blokken te lezen/schrijven (intern) dan gaat de doorvoer omhoog (leuk voor foto's en video's) maar ten koste van de random write speed. En daar moet je pi het van hebben bij veel taken.
Zie ook: https://www.raspberrypi.o...viewtopic.php?f=63&t=4076
Er zijn trouwens wel wat linux applicaties beschikbaar (Bonnie en IOZONE) die vergelijkbare benchmarks doen, maar ik weet niet of die op de Pi te installeren zijn.
Vanavond eens een beetje ermee stoeien. Ik ben wel benieuwd wat de verschillende kaartjes van mij doen.
Verwijderd
Ik heb een Raspberry PI A Plus waarmee ik aan het testen wil gaan.
Ik heb hem via een USB hub aangesloten aan een ethernet kabel en de verbinding werkt.
Echter als ik 'apt-get update' gebruik dan crasht het systeem (en waarom dat scrolled van het scherm).
Iemand enig idee waarom dit gebeurt? Python-tools installeerde wel.
De installatie is de laatste versie van de standaard Raspberry OS.
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 09-02-2016 15:13 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als dat ding een dm9601 chipset heeft, scroll dan even omhoog naar u_nix_we_all in "Raspberry Pi - deel 2"Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:06:
Hoi,
Ik heb een Raspberry PI A Plus waarmee ik aan het testen wil gaan.
Ik heb hem via een USB hub aangesloten aan een ethernet kabel en de verbinding werkt.
Echter als ik 'apt-get update' gebruik dan crasht het systeem (en waarom dat scrolled van het scherm).
Iemand enig idee waarom dit gebeurt? Python-tools installeerde wel.
De installatie is de laatste versie van de standaard Raspberry OS.
bekend issue inderdaad.cryonic90 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:51:
Misschien dat jullie mij hier kunnen helpen...
Een tijdje terug heb ik het geluk gehad een pi Zero te mogen bestellen.
Echter hij boot niet goed, hij blijft hangen op het volgende scherm of reboot op dit pount:
[afbeelding]
Als ik de shift toets ingedrukt hou bij het bouten dan gaat hij wel door, echter gaat hij dan alleen op 700mHz draaien en met de powersave governor.
Ik ben helaas nog geen stap verder gekomen, niet met andere SD kaartjes en niet met andere voedingen, andere images werken helaas ook niet.
Heeft 1 van jullie misschien nog een idee?
heb je er toevallig een USB hub aan hangen?
ik had dit met een dubieuze 10 ports chinees (1 hub van 4 met 2 van 4 er achter = 10 totaal)
hier boot hij door als ik die er uit rek en dan de reset kort sluit
wanneer ik een andere USB hub (4 poort van de action) gebruik heb ik geen problemen.
[ Voor 5% gewijzigd door fvdberg op 09-02-2016 15:20 ]
Verwijderd
Klopt er zit een DM9601 in de adapter die aan de USB hub hangt. Bah.u_nix_we_all schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:13:
[...]
Als dat ding een dm9601 chipset heeft, scroll dan even omhoog naar u_nix_we_all in "Raspberry Pi - deel 2"
Maar bedankt dit zal inderdaad het probleem zijn.
Ik wilde die gebruiken omdat de wireless adapter het begeven heeft...
Het maakt ook niet uit of ik er een hub aan hang of niet helaas.... Maar ik kan het nog wel een keer proberen door te doen wat je zegt en een keer de reset doorverbinden.fvdberg schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:17:
[...]
bekend issue inderdaad.
heb je er toevallig een USB hub aan hangen?
ik had dit met een dubieuze 10 ports chinees (1 hub van 4 met 2 van 4 er achter = 10 totaal)
hier boot hij door als ik die er uit rek en dan de reset kort sluit
wanneer ik een andere USB hub (4 poort van de action) gebruik heb ik geen problemen.
Ja maar ik wil hier graag een deel van de devices in huis een andere uiteindelijke dns server laten gebruiken. Ivm "kind vriendelijk" internet.Dacuuu schreef op zondag 07 februari 2016 @ 04:19:
[...]
Je kan in de dnsmasq config toch gewoon 2 ip adressen opgeven?
Een deel moet dus via pihole naar een gewone dns server gestuurd worden en een ander deel naar een gecensureerde dns.
Handmatig instellen van de juiste dns servers werkt niet op die devices?jbhc schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 00:25:
[...]
Ja maar ik wil hier graag een deel van de devices in huis een andere uiteindelijke dns server laten gebruiken. Ivm "kind vriendelijk" internet.
Een deel moet dus via pihole naar een gewone dns server gestuurd worden en een ander deel naar een gecensureerde dns.
Of moet een deel van het verkeerde van dezelfde device over niet-kindvriendelijke dns en een deel over wel-kindvriendelijke dns lopen?
https://store.opendns.com/setup/#/familyshield
Battle.net :: FazerFreak#2695
Ik wil het eigenlijk zo:fazerfreak schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 00:38:
[...]
Handmatig instellen van de juiste dns servers werkt niet op die devices?
Of moet een deel van het verkeerde van dezelfde device over niet-kindvriendelijke dns en een deel over wel-kindvriendelijke dns lopen?
https://store.opendns.com/setup/#/familyshield
Device - - pihole - - open dns
Device - - pihole - - family dns
Maar ik vind het een beetje onzinnig om hier 2 raspberry's voor in te zetten.
Nu weet ik dat je aan 1 pi meerdere ip's kunt toewijzen. Ik vraag me alleen af of ik dus op een relatief eenvoudige manier 2 sessies van pihole kan laten draaien
[ Voor 31% gewijzigd door jbhc op 10-02-2016 09:29 ]
Nu ben ik toch van plan om het raspberry aan te schaffen en daar domoticz op te instaleren.
Dan wil ik beginnen om mijn Philips Hue lampen aan te sturen.
Nu zie ik dat er verschillende modellen raspberry's zijn en word de keuze al gelijk moeilijk.
Ook zijn er een hele hoop verkrijgbaar op aliexpres (evaringen?)
Het installeren van de software op de raspberry lijkt me al een hele opgaven maar blijkt "kinderspel" te zijn.
Zijn er nog dingen nodig om bijvoorbeeld een een z-wave module aan te sturen of een philips hue lamp.
Ik zou gewoon voor de Raspberry Pi 2B gaan. Voor het geld hoef je het niet te laten. Ik zou hem gewoon in Nederland bestellen. Bij SOSSolutions kan je bijvoorbeeld een heel pakket kopen. Let er wel op dat de SD kaartjes die zij leveren van slechte kwaliteit zijn en binnen No-Time kapot zijn.jffry90 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:47:
Ik ben geen leek op het gebied van domotica (Fibaro HC2) maar wel met de raspberry en programeren.
Nu ben ik toch van plan om het raspberry aan te schaffen en daar domoticz op te instaleren.
Dan wil ik beginnen om mijn Philips Hue lampen aan te sturen.
Nu zie ik dat er verschillende modellen raspberry's zijn en word de keuze al gelijk moeilijk.
Ook zijn er een hele hoop verkrijgbaar op aliexpres (evaringen?)
Het installeren van de software op de raspberry lijkt me al een hele opgaven maar blijkt "kinderspel" te zijn.
Zijn er nog dingen nodig om bijvoorbeeld een een z-wave module aan te sturen of een philips hue lamp.
https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi/domotica
Koop je Pi gewoon in Nederland, het prijsverschil met Aliexpress of andere Chinese webshop is verwaarloosbaar en je loopt dan tenminste geen risico een slechte kloon te krijgen.Lanithro schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:54:
[...]
Ik zou gewoon voor de Raspberry Pi 2B gaan. Voor het geld hoef je het niet te laten. Ik zou hem gewoon in Nederland bestellen. Bij SOSSolutions kan je bijvoorbeeld een heel pakket kopen. Let er wel op dat de SD kaartjes die zij leveren van slechte kwaliteit zijn en binnen No-Time kapot zijn.
https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi/domotica
Wat betreft de µSD's van SOS, ik heb er eigenlijk geen ervaring meer dat ze snel kapot zouden gaan. Bij m'n broer zat de 4GB µSD van SOS (tot ik hem in een lompe actie brak

Moet trouwens zeggen dat ik tot nu toe nog nooit SD-problemen heb gehad en nog nooit opgelet heb watvoor merk of type ik pak (heb altijd wel een paar oude waar ik er een van kan pakken).
Een goede SD maakt wel verschil in hoe snel de Pi2 reageert. Zoals ik al eerder aangaf, is mijn Pi2 echt heel responsive geworden sinds er een andere µSD in zit. Alleen als hij volop torrents binnen aan het trekken is, merk ik dat hij trager wordt.
Opslagruimte en klasse staan op de micro SD.deepbass909 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:37:
Het nadeel van die SOS-kaartjes is wel dat er echt 0,0 info op staat, dus niet welke klasse het is of wie de maker is. Alleen SOS en opslag staat erop vermeld.
En het merk op adapter...
Althans bij mij.

[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 10-02-2016 16:53 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Bij mijn 8GB staat alleen SOS Solutions en 8GB als tekst op het kaartje.kraades schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:48:
[...]
Opslagruimte en klasse staan op de micro SD.
Althans bij mij.
Niet in het cirkeltje in het midden?deepbass909 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:53:
[...]
Bij mijn 8GB staat alleen SOS Solutions en 8GB als tekst op het kaartje.
👉🏻 Blog 👈🏻
Nope
Vast een SOS kloon kloon dan...
👉🏻 Blog 👈🏻
De adapter is gewoon een stukje plastic, wat daar voor merkje op staat zegt weinig over de SD-kaart zelf.kraades schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:48:
[...]
Opslagruimte en klasse staan op de micro SD.
Althans bij mij.
[afbeelding]
Overigens zegt de class ook vrij weinig. Vooral random read/write is belangrijk en dat staat bij bijna geen enkele SD-kaart gespecificeerd.
Helaas heb ik nog geen lijsten gevonden met wie welke nummers heeft. Hier en daar wel wat vergelijkingen waarin soms een manufacturer ID bij staat.
Dan nog weet ik niet of SOS bijv. een id heeft wat ze er door een fabrikant in kunnen laten zetten, maar ik vermoed toch dat de manfid de echte fabrikant betreft.
Dit is de output van zo'n SOS kaartje: http://pastebin.com/PQbQU9C1
Manfid 0x000012 = Extrememory zo vind je her en der...
Uh mja, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.mcDavid schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:33:
De adapter is gewoon een stukje plastic, wat daar voor merkje op staat zegt weinig over de SD-kaart zelf.
[ Voor 64% gewijzigd door technorabilia op 10-02-2016 18:57 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Als je naar de CID kijkt, zie je dat die met 123456 begint. Dat zie je vaker bij no-brand kaartjes eigenlijk. De manfid is de eerste 2 bytes van de CID dus dat wordt dan 12 of 0x00012 , ik denk dat Extrememory dat ook zo doet en zelf ook geen kaartjes maakt.kraades schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 18:50:
Ik heb ook eens in die directory zitten neuzen.
Dit is de output van zo'n SOS kaartje: http://pastebin.com/PQbQU9C1
Manfid 0x000012 = Extrememory zo vind je her en der...
Ik vraag me af hoeveel echte fabrikanten er zijn, en hoeveel merken kaartjes er zijn die allemaal geen eigen fabrikaat gebruiken .
Al met al ben ik bang dat we met die gegevens toch niet zoveel kunnen
Dit is wel interessant omdat de Pi 2 deze optie niet schijnt te hebben. Je hebt wel nog steeds maar 1 USB poort dus het is of/of.
https://learn.adafruit.co...nto-a-usb-gadget/overview
Verwijderd
Aha. Nu snap ik wat er zo leuk is aan die PiZero cluster boards.GekkePrutser schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:06:
Ik geloof niet dat iemand het al gepost had maar ze hebben van de Pi zero nu ook de USB client mode aan de praat, zodat je hem ook als apparaat met een PC kan verbinden en de USB verbinding als virtuele seriële- of netwerkpoort kan gebruiken. Andere opties zijn ook nog mogelijk.
Dit is wel interessant omdat de Pi 2 deze optie niet schijnt te hebben. Je hebt wel nog steeds maar 1 USB poort dus het is of/of.
https://learn.adafruit.co...nto-a-usb-gadget/overview
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Kan ik het volgende met een Raspberry Pi zero doen:
- Powerpoint slides laten lopen
- Remote de slides aanpassen
- Met het netwerk verbinden via een ethernet of wifi adapter
En eventueel als extra optie:
- Het scherm van de TV via CEC uit en aan zetten op bepaalde tijden en dagen. (Is geen vereisten, zou wel een leuke luxe zijn)
Ik heb een USB microfoon en luidspreker in mijn remote (Mele F10 Pro), maar ik denk dat die ook niet genoeg stroom krijgt. Het geluid klinkt al niet goed over de speaker (waar dit wel meteen werkt op mijn laptop) al wordt het wel herkend in Open Elec. De microfoon daar heb ik nog niet naar gekeken. Het leek me wel grappig voor Karaoke of dat je kan 'bellen' met de remote maar daar is niet eens goede software voor volgens mij.[object Object] schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:25:
Vraagje: Ik wil een usb microfoon aansluiten om de voice API van Google te gaan gebruiken. Hebben jullie een merk/type dat goed bevalt icm. een Pi?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wellicht kan je dat met LibreOffice. Maar of dat vooruit te branden is en of LibreOffice 100% de opmaak van je Powerpoint goed weergeeft durf ik niet te zeggen.Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:53:
Dat kan zeker. Je zou een python scriptje kunnen bakken die je toevoegt aan de crontab (scheduler binnen Linux). Kijk bijvoorbeeld eens naar dit voorbeeld. Je TV moet natuurlijk wel HDMI-CEC ondersteunen.Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:53:
- Het scherm van de TV via CEC uit en aan zetten op bepaalde tijden en dagen. (Is geen vereisten, zou wel een leuke luxe zijn)
[ Voor 3% gewijzigd door SebasFM op 17-02-2016 15:11 ]
Met PowerPoint zelf geen ervaring, maar ik gebruik toch wel eens LibreOffice Calc op de Pi2 en dat is goed werkbaar. Omdat je een grafische desktop moet draaien voor de presentatie van de slides zou ik daarom ook zeker voor een Pi2 kiezen en niet voor de Zero.Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:53:
Wij hebben hier een TV staan waar op dit moment een miniPC op aangesloten is die powerpoint slides laat zien. Deze pc is alleen dood aan het gaan dus moet vervangen worden. Ik zit zelf aan een Raspberry Pi zero te denken.
- Met het netwerk verbinden via een ethernet of wifi adapter
[ Voor 56% gewijzigd door arie_papa op 18-02-2016 08:58 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Het lijkt mij logisch om de slides dan gewoon gelijk in LibreOffice te makenSebasFM schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:09:
Wellicht kan je dat met LibreOffice. Maar of dat vooruit te branden is en of LibreOffice 100% de opmaak van je Powerpoint goed weergeeft durf ik niet te zeggen.
Het vervelende is dat de slides 2x per week aangepast moeten worden
De oplossing van u_nix_we_all is verreweg de meest simpele. Gewoon een mapje met foto's waaruit automatisch een slideshow start. Zorg wel, als je voor een zero gaat, dat kodi zo licht mogelijk is (minimale skin e.d.)Ik_ben_Mark3 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:21:
Thnx, ik ga naar die mogelijkheden kijken. Voorkeur gaat naar de zero omdat deze een stuk goedkoper is en hij slechts slides hoeft te laten zien. Een RBP B(2) lijkt mij een beetje overdreven
Het vervelende is dat de slides 2x per week aangepast moeten worden
Updaten is dan slechts een kwestie van het fotomapje voorzien van nieuwe foto's.
Maar wellicht is het toch handiger om voor een B+ te gaan, ook al is die een stukje duurder. Heb je bijv. al nagedacht over het updaten van je foto-map? Pakt hij dat van een netwerk of USB-stick? In beide gevallen heb je een USB-OTG kabel nodig. Wil je bedraad netwerk, heb je nog een USB-ethernet adapter nodig (wifi zal je altijd extra moeten aanschaffen).
De Zero is juist leuk als het inbouwen en vergeten is of als hij echt zo klein mogelijk moet zijn, maar als je moet updaten of wat meer flexibiliteit nodig hebt, schiet de Zero al snel tekort.
http://superuser.com/ques...play-fullscreen-slideshow
Sinds deze week een raspberry gekocht om domoticz te draaien.
Nou dat is allemaal gelukt, nu wil in alleen via remote desktop inloggen op de interface van de pi
Via apt-get install xrdp gedaan te hebben in kunnen loggen.
Alleen nu krijg ik weer de command line of terminal(weet niet precies hoe het heet) te zien.
Maar dus niet de interface zoals hier te zien is na inloggen
YouTube: Remote Desktop from Windows 7 to Raspberry Pi
Doe ik iets fout of er iets nog niet geinstalleerd?
In de video wordt Debian gebruikt, zie ik.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als startx doe krijg ik: user not authorized to run the X server, aborting
Giving up
Unable to connect to x server bad file descriptor
Via sudo raspi-config gedaan
Enable boot to desktop -> desktop login as user pi at Graphical desktop
Enter gedrukt en dan komt op de comandline
Update rc using dependency bases boot seqeuncy
Misschien is er toch iets corrupt geraakt?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik claim ook niet dat het de enige mogelijkheid is, alleen de makkelijkstemcDavid schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:48:
Je hebt echt geen Kodi nodig voor een simpele slideshow hoor.
http://superuser.com/ques...play-fullscreen-slideshow
Maar in Linux ben je zeker niet afhankelijk van iets als kodi.
Via deze link de startx toch kunnen uitvoeren.
http://karuppuswamy.com/w...un-the-x-server-aborting/
Was iets met rechten blijkbaar. Nu krijg ik na uitvoeren startx command informatie over rasperig versie build dates etc. Maar nog geen bureaublad
Ik gebruik het zelf voor schermpjes middels de spi interface. Van die dingen die je wel eens in winkels ziet hangen e.d. met wat info filmpjes/foto's.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Raspberry Pi 3: Alles wat je moet weten
http://computertotaal.nl/...ies-en-releasedatum-69088
Edit:
Nou ja, nieuws. Eigenlijk staat er niet zoveel in het artikel behalve het gerucht zelf...
[ Voor 19% gewijzigd door technorabilia op 24-02-2016 08:26 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Daar ben ik ook nog op aan het wachten. Wil dat er een slaapstand in kan komen waarbij je het backlight een beetje kan afstellen aan het omgevingslicht, vooral in donkere ruimtes.SebasFM schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:10:
Het zou fijn zijn dat ze eerst eens hun bestaande 7" display eens goed gaan supporten alvorens ze nieuwe producten op de markt uitbrengen. De backlight krijg ik nog steeds niet PWM aangestuurd helaas. Niet echt fijn voor naast je bed.
Over donkere ruimtes gesproken, ik ben op zoek naar een fatsoenlijke IR LED ring voor de Raspberry Pi NoIR camera. Enigste (veel te dure) die ik heb gevonden is de Lisiparoi. 16 ekken bij kiwi-electronics, waar natuurlijk een veel te grote marge op zit. Ook zitten hier LED'jes van 940nm op, terwijl de camera het meest gevoelig voor 880nm is.
Ik wil wel echt een LED-ring die eromheen past. Is het misschien verstandiger om er zelf een te ontwikkelen? Dan kan ik wel meteen LED'jes van 880nm erop solderen. De afstand die hij moet maken is maximaal een centimeter of 15 in een afgesloten doos, dus ver hoeven ze ook niet te reiken.
Met het v1.0 display board werkt het inderdaad niet. Maar het werkt nu al wel als je de v.1.1 hebt. De raspberry foundation zegt er helaas niks over maar het is bevestigd door gebruikers op het forum.SebasFM schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:10:
Het zou fijn zijn dat ze eerst eens hun bestaande 7" display eens goed gaan supporten alvorens ze nieuwe producten op de markt uitbrengen. De backlight krijg ik nog steeds niet PWM aangestuurd helaas. Niet echt fijn voor naast je bed.
Ik zit zelf ook met het 1.0 board en ik heb er ook niks aan zonder PWM (was toevallig ook van plan hem naast mijn bed te zetten). Dus ik ben gisteren even aan het zoeken geweest hoe het een en ander in elkaar zit, zo te zien zit de backlight wel netjes aan de PWM pin van de Tiny88 microcontroller op het display board.
Dus ik vermoed dat het probleem hem in de firmware van de Tiny88 zit. Ze zijn pas begonnen met het bouwen van backlight control drivers toen ze de 1.0 boards al uit hadden geleverd dus ik denk dat ze een foutje hebben gemaakt. Het updaten van die firmware is nogal lastig omdat er geen ICSP aansluiting op het board zit en het een chip is met super kleine pitch (0.5mm). Bovendien zouden we dan ook de nieuwe firmware file moeten hebben. Misschien zijn ze wel bezig met het voorbereiden van een update (kan zijn dat ze er een bootloader in hebben die een update mogelijk maakt) maar ze hebben er sinds vorig jaar niets meer over gezegd op het forum. Ze hebben ook nooit aangegeven hoe/waarom het niet kan.
Ik ga nu proberen of het mogelijk is om de PWM van het display board direct vanuit de PWM pin op de raspberry zelf aan te sturen. Je raakt dan wel je OS aansturing kwijt (en de audio uit omdat die de PWM gebruikt) maar dat maakt mij persoonlijk niet zo veel uit. Ik denk dat het te doen is met 1 draadje solderen en 1 printbaantje doorkrassen.
Ik ben er toevallig net gisteravond ingedoken, hier is mijn uitgebreidere post er over op het Raspberry forum.
Of het het verstandigste is weet ik niet, maar ik heb pas wat boards laten maken bij Seeedstudio, 10 stuks (max 5cm*5cm per stuk) dual layer met dual silkscreens, soldermask en geboord voor een tientje (+ shipping). Op dit moment hebben ze zelfs een aanbieding van 7$ voor 10 stuks. Dus dat kan ik wel aanraden. Ze waren ook zeer behulpzaam met het maken van wat aanpassingen aan de gerber files zodat ze ermee overweg konden, omdat ik Altium CircuitMaker had gebruikt was het niet helemaal duidelijk.Fusioxan schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:16:
Ik wil wel echt een LED-ring die eromheen past. Is het misschien verstandiger om er zelf een te ontwikkelen? Dan kan ik wel meteen LED'jes van 880nm erop solderen. De afstand die hij moet maken is maximaal een centimeter of 15 in een afgesloten doos, dus ver hoeven ze ook niet te reiken.
Ik weet alleen niet of ze een ronde cirkel uit kunnen zagen met een gat er in want mijn boards waren vierkant, maar je kan wel een custom outline opgeven dus ik denk van wel.
[ Voor 29% gewijzigd door GekkePrutser op 24-02-2016 11:43 ]
Ik heb zelf ervaring met Elecrow, waar ze gewoon alles kunnen frezen wat ik zeg. Natuurlijk zijn er minimale grotes van de gaten vereist, maar dat is geen probleem (3mm volgens mij).GekkePrutser schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:24:
Ik weet alleen niet of ze een ronde cirkel uit kunnen zagen met een gat er in want mijn boards waren vierkant, maar je kan wel een custom outline opgeven dus ik denk van wel.
Vanavond maar eens even wat gaan hobbyen in Eagle. Fijne aan zelf maken is, is dat je er altijd wat extra over hebt voor als er iets kapot gaat.
Ah ja het was voor mij het eerste board ooit dus ik had de goedkoopste leverancier uitgekozen die ik vondFusioxan schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 11:35:
[...]
Ik heb zelf ervaring met Elecrow, waar ze gewoon alles kunnen frezen wat ik zeg. Natuurlijk zijn er minimale grotes van de gaten vereist, maar dat is geen probleem (3mm volgens mij).
Vanavond maar eens even wat gaan hobbyen in Eagle. Fijne aan zelf maken is, is dat je er altijd wat extra over hebt voor als er iets kapot gaat.
Uiteindelijk bleek dat het wel goed ging, het was ook een simpel printje (alleen een tiny85 DIP en wat kleine smd componenten) Alleen het sourcen van 1206 componenten was nogal lastig, ik wilde liever niet veel kleiner, op zich is kleiner ook nog wel met de hand te solderen maar leuk is anders.
Ik zie dat elecrow ze ook nog eens kan bestukken, dat is wel heel cool. Zal ik in gedachten houden!
Voordat we te ver afdwalen, heeft iemand ervaring met de RPi NoIR camera en IR LED'jes? Zo ja, welke golflengte gebruiken ze en is de kwaliteit van het beeld goed?
Ik heb gevraagd of ze de bordjes apart aan willen bieden, ik hoop het wel. Ze maken ze immers toch.
Als ze dat niet gaan doen ga ik de PWM wel zelf aansturen via de pi
Ook jammer dat de code die de firmware versie checkt in de GPU zit want die is closed source bij de pi dus daar is niks mee te beginnen
[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 24-02-2016 20:31 ]
Zelfde form-factor dus, kan je tenminste de huidige cases ook gewoon gebruiken
Ik ben ook benieuwd naar de prijs, ik heb geruchten gehoord dat ie waarschijnlijk duurder wordt dan de huidige Pi2.Cooler_King schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 09:40:
http://i.imgur.com/KRRd7OQ.jpg
64-bit 1.2ghz.. ben benieuwd hoeveel sneller ie wordt dan de Pi2..
Nu maar hopen dat het een dual-band chipje wordt en niet gelimiteerd wordt op alleen in "world" domain bruikbare kanalen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Een beetje duurder mag wel. Ik hoop op wat meer processorkracht zodat er ook andere toepassingen beschikbaar komen (lichte games of conferencing zou top zijn) en bluetooth is ook een leuke toevoeging. Wifi zal ik niet gebruiken denk ik, maar niet erg dat het er op zit (zal het vast weer populairder maken als mediacenter niet iedereen heeft een ethernetaansluiting bij zijn tv). De opslag hadden ze ook wel wat robuuster mogen maken maar dat is zo te zien weer een sd-kaartje.ulTimaS schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:04:
[...]
Ik ben ook benieuwd naar de prijs, ik heb geruchten gehoord dat ie waarschijnlijk duurder wordt dan de huidige Pi2.
[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 27-02-2016 14:01 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs