Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Win32Disk Imager is nou niet echt een programma wat uitblinkt in zijn opties, dus ook de 'truncate' optie ontbreekt helaas. Ga USBit in ieder geval eens proberen, bedankt!JanPedaal schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:03:
[...]
Weet niet of win32diskimager de optie heeft. USBit in ieder geval wel.
Edit:
Programma gedownload en gerund (programma is portable) en in opties 'Truncate oversize images in device mode' aangevinkt. Daarna image geladen via Restore en 20 minuten later heb ik weer een werkende SD kaart. Zeer bedankt JanPedaal voor de tip!
[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 12-01-2016 15:54 ]
Graag gedaan! Heb het zelf ook nodig gehad, een handige optierens-br schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:24:
[...]
Win32Disk Imager is nou niet echt een programma wat uitblinkt in zijn opties, dus ook de 'truncate' optie ontbreekt helaas. Ga USBit in ieder geval eens proberen, bedankt!
Edit:
Programma gedownload en gerund (programma is portable) en in opties 'Truncate oversize images in device mode' aangevinkt. Daarna image geladen via Restore en 20 minuten later heb ik weer een werkende SD kaart. Zeer bedankt JanPedaal voor de tip!
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Nu kwam een kennis met het simpele idee om de line-in van een (usb geluidskaartje) van een PI aan de line-out van m'n versterker te hangen. De PI kan het dan via pulseaudio of van mijn part ffserver naar een andere pi streamen. Iemand enig idee of dit bruikbaar is over een fatsoenlijk netwerk qua delay?
Het hoeft geen super hoge kwaliteit te zijn maar aangezien de speakers wel binnen de gehoorafstand van m'n versterker zullen vallen, is het prettig als de delay niet te groot is.
Tip, flikker de geïnstalleerde image gelijk weg, of pak in ieder geval een schone microSD. Er zijn voor alle linux-versies perfecte instructies te vinden over hoe je het moet installeren. Dat is ook gelijk de enige manier om goed te begrijpen wat er gebeurd. Ik heb geen ervaring met de camera, maar waarschijnlijk moet er een overlay of kernel optie aangezet worden. Dat kan je met raspi-config, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar handmatig de configs aanpassen. Waarom? Dan heb je 100% in eigen hand wat er gebeurd.JanPedaal schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 07:28:
[...]
Als het verkocht wordt als plug n play zou ik eerst navraag gaan doen bij de verkoper. Die levert niet wat hij adverteert.
De audio-uitgang is ook extreem slecht van de Pi. Het produceert geluid, that's it.krizzziz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:34:
Helaas weer pijnlijk tot de conclusie gekomen, dat de audio out (3,5") bizar slecht is. Toch maar aan een DAC dus. En ik dacht mij badkamerpi projectje goedkoop te doen
De goedkoopste DAC die ik ken, is de pHAT DAC, die voor €16,95 te krijgen is. Hoe goed de kwaliteit is, durf ik je niet te zeggen. Ik draai zelf met een Hifiberry Digi, want ik wou een digitale uitgang buiten de HDMI hebben.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dat weet ik, maar er is een losse installatie die op windows zo te draaien is.... vroeg me het alleen af of het ook voor windows IOT ging ?Goner schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:05:
[...]
Voor zover ik weet zit er alleen in server versies van Windows (2008, 2012) maar een DHCP server. Er is wel een shareware DHCP server, maar niet voor IoT denk ik.
PulseAudio is wel leuk ja. Had jaren geleden zelf ook een setup waarbij ik muziek via het netwerk naar een htpc streamde. Volgens mij zat er niet heel veel vertraging in, maar synchroon met een directe output is wel heel veel gevraagd hoor. Ik denk dat je dat sowieso niet gaat redden via een netwerkstream.Joolee schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:41:
Ik probeer al een tijdje (alle) audio van m'n Windows mediacenter te streamen naar een raspberry pi maar daarmee loop ik telkens tegen problemen aan. Airfoil geeft 2sec. delay, Tuneblade geeft alleen maar audio door als ik gebruik maak van virtual audio cable maar dan heb ik op Windows zelf weer geen geluid meer
Nu kwam een kennis met het simpele idee om de line-in van een (usb geluidskaartje) van een PI aan de line-out van m'n versterker te hangen. De PI kan het dan via pulseaudio of van mijn part ffserver naar een andere pi streamen. Iemand enig idee of dit bruikbaar is over een fatsoenlijk netwerk qua delay?
Het hoeft geen super hoge kwaliteit te zijn maar aangezien de speakers wel binnen de gehoorafstand van m'n versterker zullen vallen, is het prettig als de delay niet te groot is.
Allemaal gedaan, en camera is natuurlijk enabled. Beetje Linux kan ik nog welDacuuu schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:47:
[...]
Plug en play is leuk, maar elke week heb je wel updates via apt update/upgrade. Dus zoveel heb je er niet aan.
Maar dan werktr het nog steeds niet, en nu houdt ie mijn wifi settings niet vast. Dus ergens gaat wat fout. Ga binnenkort (heb nu even geen tijd) de boel fresh installeren.
Is die Jessie Light genoeg (om met camera te werken) of moet ik de volledige versie installeren?
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Zelf geen ervaring mee, maar hier staat Jessie Light ook beschreven.MrMarcie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:13:
[...]
Allemaal gedaan, en camera is natuurlijk enabled. Beetje Linux kan ik nog wel
Maar dan werktr het nog steeds niet, en nu houdt ie mijn wifi settings niet vast. Dus ergens gaat wat fout. Ga binnenkort (heb nu even geen tijd) de boel fresh installeren.
Is die Jessie Light genoeg (om met camera te werken) of moet ik de volledige versie installeren?
Top man, ga ik mee aan de slag. Dank je.Dacuuu schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:20:
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar hier staat Jessie Light ook beschreven.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Het gaat allemaal goed tot en met de installatie. Daarna zou ik de web interface moeten kunnen benaderen. Ik krijg een connection refused in mijn browser, dus ik vermoed dat Plex nog niet draait. Heeft iemand dit eerder gehad en zo niet, wat zijn relevante logfiles waarin ik kan zien wat er fout gaat?
ps aux | grep "plex"
zo te zien draait ie niet. Krijg alleen iets terug wat duidt op het zojuist uitgevoerde grep commando.mcDavid schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:44:
Ik zou eerst eens controleren of je vermoeden uberhaupt klopt en kijken of plex wel draait.
ps aux | grep "plex"
pi@raspberrypi ~ $ sudo ps aux | grep "plex"
pi 3994 1.0 0.2 4264 1936 pts/0 S+ 15:25 0:00 grep --color=auto plex
Ik 'beheer' 5 RPi's en heb nog nooit een corrupte SD kaart meegemaakt afgelopen 2 jaar. Kan het aan je voeding liggen?rens-br schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:15:
Gisteren is mijn SD kaart voor de zoveelste keer corrupt geraakt. Normaal gesproken deed ik de image gemaakt met Win32 Disk Imager weer terug zetten en kon ik weer voorruit.
Helaas is de SD kaart nu helemaal overleden. Ik heb dus een andere SD kaart gepakt en wilde daar mijn oude image op terug zetten. Helaas geeft Win32 imager de volgende error:
[afbeelding]
Het lijkt er dus op dat mijn nieuwe SD kaart een klein beetje kleiner is dan mijn oude. Weet iemand hoe ik mijn image file kleiner kan maken?
Ik kan helaas niet meer op mijn Pi, aangezien mijn oude sd-kaart corrupt, leeg of kapot is.
Ik gebruik trouwens *altijd* USB Image Tool ipv dat win32Imager. USBIT werkt doodsimpel en gebruiksvriendelijk. Daarnaast heb je de mogelijkheid om images die "net" te groot zijn te schrijven, simpel vinkje. Ik raad het niet aan maar heb het stiekem in het verleden weleens gedaan (de ene 8GB kaart is 7,4GB, de andere 7,8GB.. heel bizar die verschillen).
Doordat het toch lege ruimte is aan het einde van je image komt het meestal wel goed.
Het werkt inmiddels al. De genoemde guide ging uit van Debian Wheezy. Ik zag dat de Debian op mn raspberry Jessie is. Dus de juiste versie in sources.list aangepast en nu werkt het welmcDavid schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:44:
Ik zou eerst eens controleren of je vermoeden uberhaupt klopt en kijken of plex wel draait.
ps aux | grep "plex"
Ik denk het niet. Het is een standaard 2A voeding van SOS Solutions. Ik zelf vermoed dat de SD kaart gewoon erg brak was. Heb een nieuwe gekregen van ze, hopelijk blijft het nu werken.Jazco2nd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:32:
[...]
Ik 'beheer' 5 RPi's en heb nog nooit een corrupte SD kaart meegemaakt afgelopen 2 jaar. Kan het aan je voeding liggen?
Erg vreemd inderdaad die verschillen. Maar ben inderdaad best blij met die optie, werkte ook bij mij in ieder geval prima.Ik raad het niet aan maar heb het stiekem in het verleden weleens gedaan (de ene 8GB kaart is 7,4GB, de andere 7,8GB.. heel bizar die verschillen
Kijk eens wat er bij jouw type SD-kaart op http://elinux.org/RPi_SD_cards staat vermeld? Mogelijk heb je er een die lastig doet icm een RPi.rens-br schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:19:
[...]
Ik denk het niet. Het is een standaard 2A voeding van SMS Solutions. Ik zelf vermoed dat de SD kaart gewoon erg brak was. Heb een nieuwe gekregen van ze, hopelijk blijft het nu werken.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bedankt voor de link. De SD kaart was alleen een no-name kaartje van SOS (er staat dan alleen SOS op). Helaas is het typenummer ook niet meer uit te lezen, aangezien de kaart inmiddels gedoneerd is aan het huisafval.Raven schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:20:
[...]
Kijk eens wat er bij jouw type SD-kaart op http://elinux.org/RPi_SD_cards staat vermeld? Mogelijk heb je er een die lastig doet icm een RPi.
Dat was het dus niet ...Dacuuu schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:51:
[...]
Zijn ze niet toevallig 10bit? Met MediaInfo kan alle media informatie zien, erg handig.
Na wat puzzelen en dingen uitsluiten (netwerk, h264 in z'n algemeen, 10bits) bleken het puur deopnames met tvheadend te zijn De SD opnames gewoon gedumpt als transportstream doen het prima (mpeg2) .. de HD opnames (mpeg4) was een hakkel storrer gedoe door geskipte frames.
Nu tvheadend de handel in een matrouska container laten dumpen .. et voila .. geen skips meer, zo simpel kan het zijn .. maar kom er maar weer eens op.
Jessie lite is gewoon een image met minder pakketten voorgeïnstalleerd. Geen desktop bijvoorbeeld.Dacuuu schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:20:
[...]
Zelf geen ervaring mee, maar hier staat Jessie Light ook beschreven.
Het is gewoon Jessie dus alles wat je mist kan je met apt-get gewoon achteraf nog installeren. Sterker nog het is zelfs aan te raden als je geen desktop nodig hebt omdat je dan geen cpu tijd en opslag kwijt bent aan software die je niet gebruikt.
Mijn thuis is waar mijn Stella staat.
Geen ervaring met de pHAT DAC, wel met de PlainDAC. Die doet het prima in mijn radio.sw3ex schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 17:28:
Heeft er iemand ervaring met de pHAT DAC? OF een andere DAC om aan te raden? Ik gebruik mijn RPi momenteel als Airplay speakers en ik ben aan het twijfelen tussen een goedkoop USB kaartje of toch iets dat via I2S communiceert...
Gewoon rösti
Thanks, ik heb net door dat de pHAT DAC niet gaat werken op mijn model B dus ik zal waarschijnlijk voor iets als de PlainDAC gaan.mno schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:13:
[...]
Geen ervaring met de pHAT DAC, wel met de PlainDAC. Die doet het prima in mijn radio.
Maar er zijn eigen heel veel opties te koop, van een paar euro tot iets van 30.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik denk dat de sd-kaarten ook in veel gevallen niet echt corrupt zijn. Bij mijn Pi2 hielp het vaak hem een uur spanningsloos te laten en het dan opnieuw te proberen. Het uitschakelen en er uit en er weer instoppen van de usb-kabel voor het aanzetten is niet helemaal failproof bij mijn Pi. Sinds ik hem gewoon niet meer uitzet heb ik geen problemen meer gehad (gelukkig want het is niet tof een uur te moeten wachten als je iets wilt kijken, vaak ging ik dan toch maar de sd-kaart opnieuw van een image voorzien in de hoop dat ik dan eerder verder kon)Jazco2nd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 17:32:
[...]
Ik 'beheer' 5 RPi's en heb nog nooit een corrupte SD kaart meegemaakt afgelopen 2 jaar. Kan het aan je voeding liggen?
De foutmelding was altijd iets met een mount die hij niet vond, dus het leek wel op een corrupte sd-kaart.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Misschien het vergrendelschakelaartje van de SD kaart? Ik probeer zoveel mogelijk af te sluiten door eerst een shutdown commando te sturen maar ik doe het ook echt niet altijd.Marzman schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:03:
[...]
Ik denk dat de sd-kaarten ook in veel gevallen niet echt corrupt zijn. Bij mijn Pi2 hielp het vaak hem een uur spanningsloos te laten en het dan opnieuw te proberen. Het uitschakelen en er uit en er weer instoppen van de usb-kabel voor het aanzetten is niet helemaal failproof bij mijn Pi. Sinds ik hem gewoon niet meer uitzet heb ik geen problemen meer gehad (gelukkig want het is niet tof een uur te moeten wachten als je iets wilt kijken, vaak ging ik dan toch maar de sd-kaart opnieuw van een image voorzien in de hoop dat ik dan eerder verder kon)
De foutmelding was altijd iets met een mount die hij niet vond, dus het leek wel op een corrupte sd-kaart.
Dat schakelaartje doet helemaal niets op de pi.. Het is niet meer dan een indicatie richting de computer dat hij eigenlijk niet zou moeten gaan schrijven, dus met de kaart zelf doet het niets (het is geen echte hardware read/write switch) De Pi heeft helemaal geen sensor voor de positie van dat schakelaartje dus die maakt niets uit.sw3ex schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:28:
[...]
Misschien het vergrendelschakelaartje van de SD kaart? Ik probeer zoveel mogelijk af te sluiten door eerst een shutdown commando te sturen maar ik doe het ook echt niet altijd.
Ik heb zelf al een paar keer gehad dat de pi niet wou booten, door dan de /boot (FAT32) partitie op een PC te mounten en netjes te unmounten deed hij het weer. Wel raar, want ik had in die gevallen absoluut niet naar /boot geschreven in de afgelopen weken.
http://pbradaric.blogspot...erry-pi-nas-and-more.html
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Anoniem: 172410
Ik zou alleen niet voor karton kiezen in verband met de brandveiligheid. Als het gaat branden, dan heb je in de meterkast ook nog eens gelijk goed veel schade.mcDavid schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:13:
Prima oplossing zo'n doos idd.
Zit er aan te denken om hem in een ander apparaat te bouwen (oude router, wekkerradio oid)
nope. Wel een oude linksys wtrgl54 (zo'n blauwe). Misschien dat het daar in pastPizza_Boom schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:10:
Niet ergens een oude NAS ofzo?
Of als alternatief de Pi in originele case gewoon op een plank vastmaken en de 2,5" schijf ernaast ook op een plank.
[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 25-01-2016 15:42 ]
https://chapelierfou.org/2015/08/a-small-3d-printed-nas/
👉🏻 Blog 👈🏻
Pi Musicbox erop geknald en even in overleg met ICT een poortje naar buiten gegeven.
Nu eindelijk o.a. kraakloze radio die door de hele afdeling bediend kan worden via de browser
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik wil eenCommodore 64 met een seriele verbinding (via een TTL -> Serial to USB adapter) aansluiten op de pie (of evt rechtstreeks op de pie header maar weet niet of dat kan) waarna de pie de signalen doorsluist naar de ethernet en /of de usb wifi adapter die ik erbij gekocht heb. (liefst wifi)
Via mijn gewone pc werkt dat al met het programma BBS server onder windows XP dus de hardware kant is al voor elkaar maar ik wil het dus onder linux gaan doen. Iemand tips welke software hier het meest geschikt voor is?
De situatie is dus : C64 --- serieel -> Pie ---> Internet
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 26-01-2016 13:43 ]
Die module heb ik maar werkt niet lekker op de C64mcDavid schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:11:
...klinkt alsof je de werking van een 2 euro ESP8266 module wilt nabootsen?
Dus denk probeer het met een pie
De RPi heeft idd ook een UART poort maar dan heb je wel een 3v3 TTL signaal nodig.
Dan gebruik ik de usb converter die ik heb want de C64 stuurt geen 3,3v uit.mcDavid schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:40:
Ok, mja heb er ook geen ervaring mee. Volgens mij moet je met netcat wel uit de voeten kunnen om een seriële stream naar een netwerk te porten.
De RPi heeft idd ook een UART poort maar dan heb je wel een 3v3 TTL signaal nodig.
Ik zag ook het programma TCPSER voorbij komen, daar ga ik ook eens mee stoeien
Dit lijkt niet te liggen aan de sd kaart. Ik gebruik een usb poort die direct op mijn moederboord zit. Iemand suggesties?
Bij sommige kaartjes werkte voor mij dd niet goed met de blocksize van 4M, wat je op veel plaatsen in de instructies ziet staan. Als ik bs=1M gebruik, gaat het altijd prima.mcDavid schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:43:
Gebruik op Ubuntu meestal de Disks utility. Of gewoon DD. Werkt altijd.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Erg gebruiksvriendelijk en nog nooit problemen mee gehad.
Als ik de eerdere reacties en wikipedia goed heb begrepen zou een Raspberry Zero voldoende moeten zijn voor mpeg video loop encoding op 720p 60fps?
Ik heb nog niet beslist welke camera module ik hiervoor zal gebruiken. Heeft iemand ervaring met een camera en Infrarood?
[ Voor 31% gewijzigd door donderdraak op 28-01-2016 22:16 ]
De zero werkt niet met de camera modules. Hij heeft geen connector.donderdraak schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:16:
Ik wil een dashcam-raspberry project gaan starten maar zit met een paar vragen.
Als ik de eerdere reacties en wikipedia goed heb begrepen zou een Raspberry Zero voldoende moeten zijn voor mpeg video loop encoding op 720p 60fps?
Ik heb nog niet beslist welke camera module ik hiervoor zal gebruiken. Heeft iemand ervaring met een camera en Infrarood?
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Biersteker schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:31:
[...]
De zero werkt niet met de camera modules. Hij heeft geen connector.
inderdaad. Denk dat ik een Pi Zero makkelijk kan wegstoppen achter het interieur, omdat het zo slank en klein is. Of de Logitech C270 webcam compatible is met Wheezy dat zou ik even moeten uitzoeken. Heb een aantal kant en klare dashcams gekocht maar die waren of erg groot en belemmerde het gezichtsveld of waren van slecht beeld kwaliteit en noem maar op. Een mini computer geeft zoveel meer voordelen.mcDavid schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:34:
Waarom zou je daar uberhaupt een Raspberry Pi voor willen gebruiken? Puur omdat het kan?
Ik heb er zat gezien die niet of niet goed werkten onder Linux. Het is zeker wel een goed idee om van te voren even te kijken of een webcam supported is.mcDavid schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:53:
Heb overigens nog nooit een webcam gezien die niet out of the box werkte op een linuxsysteem, zou me daar dus niet te druk om maken.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik ben ook met zoiets bezig en een raspberry heeft best voordelen t.o.v. een off the shelf dashcam. Je kan het voor meer gebruiken dan een 'black box'. Ik heb er bijv. een mini arduino aan gemaakt voor het power management, als de auto dan geparkeerd staat dan zet hij toch de pi elke paar uur even aan om een foto te uploaden over 3G en de positie te fixen. Ook meet hij de accuspanning en temperatuur.mcDavid schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:34:
Waarom zou je daar uberhaupt een Raspberry Pi voor willen gebruiken? Puur omdat het kan?
Best leuk en op zich ook interessant om te checken of alles goed is. Ik reis veel met het vliegtuig voor mijn werk dus hij staat vaak langdurig geparkeerd. Ik ga er binnenkort een vochtigheidssensor aan maken zodat ik kan zien of er ingebroken is bijv. En wellicht ook een koppeling met de CANbus.
De huidige webcams werken bij een normale linux-installatie doorgaans wel, maar hoe het met een toch wel custom linux als Rasbian zit, durf ik niet te zeggen. Maar zolang de webcam redelijk recent is (als in, niet ouder dan een jaar of 3), dan moet het wel goed gaan.u_nix_we_all schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:01:
[...]
Ik heb er zat gezien die niet of niet goed werkten onder Linux. Het is zeker wel een goed idee om van te voren even te kijken of een webcam supported is.
Op zich een leuk idee. Ik zou ook wel een dashcam willen, maar loop tegen het punt dat ik een gewone dashcam te groot en opvallend vind. Vooral in combinatie met het open kunnen parkeren, wil ik niet een diefstalgevoelig apparaatje hebben hangen. Aan de andere kant zou ik juist ook wel een cameraatje de auto in willen richten, zodat als hij ergens open staat, ik (achteraf) kan zien dat er niks gejat is. (of eigenlijk, als er wel gejat is, wie dat gedaan zou hebben)GekkePrutser schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:15:
[...]
Ik ben ook met zoiets bezig en een raspberry heeft best voordelen t.o.v. een off the shelf dashcam. Je kan het voor meer gebruiken dan een 'black box'. Ik heb er bijv. een mini arduino aan gemaakt voor het power management, als de auto dan geparkeerd staat dan zet hij toch de pi elke paar uur even aan om een foto te uploaden over 3G en de positie te fixen. Ook meet hij de accuspanning en temperatuur.
Best leuk en op zich ook interessant om te checken of alles goed is. Ik reis veel met het vliegtuig voor mijn werk dus hij staat vaak langdurig geparkeerd. Ik ga er binnenkort een vochtigheidssensor aan maken zodat ik kan zien of er ingebroken is bijv. En wellicht ook een koppeling met de CANbus.
Maar wat heb je allemaal aan je pi hangen qua sensoren? Zit er ook een G-sensor aan om als trigger te werken bij felle bewegingen? En een GPS?
Welke camera's heb jij en heb je ook infrarood gebruikt?GekkePrutser schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:15:
[...]Ik ben ook met zoiets bezig en een raspberry heeft best voordelen t.o.v. een off the shelf dashcam.
update: ik heb zojuist een nieuwe Pi Zero besteld om het een en ander te testen met een USB camera. Hier een overzicht van ondersteunde usb camera's voor raspberry indien iemand daar ook behoefte aan heeft.
update2: Kwam op ebay een goedkope compatible camera uit china tegen met een lage resolutie van 640*480, kwaliteit zal denk ik niet denderend zijn voor een dashcam wil natuurlijk wel nummerborden kunnen lezen
[ Voor 67% gewijzigd door donderdraak op 30-01-2016 11:11 ]
Ik heb deze op het oog
SANDISK 16GB MICRO SD ULTRA CLASS 10 UHS-I 48MB/S
En ik wil een paar
16GB MICRO SD CLASS 10 MET SD ADAPTER TRANSCEND
Merk Transcend
Type product Micro SDHC
Opslagcapaciteit 16 GB
Snelheidsklasse Class 10 SD 3.0
Snelheid (max.) 30 MB/s (200X)
Toepassing - Smartphones en tablets t/m 2012
Artikelnummer - TS16GUSDHC10
Zijn deze beide betrouwbaar voor gebruik met een Raspb2?
[ Voor 28% gewijzigd door Lord Anubis op 30-01-2016 11:38 ]
UHS-I staat in de lijst.Lord Anubis schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:35:
Kan de Raspberry 2 omgaan met UHS-I Micro sd kaartjes?
http://elinux.org/RPi_SD_cards#SD_card_performance
Waarom zou je perse een UHS-i kaartje willen?
Het ligt er denk ik ook aan welk merk je koopt.
https://www.conrad.nl/nl/...cl-sd-adapter-284242.html
Word de boottijd echt belachelijk kort van
16GB versies gebruikt in een project met 9 Pi's. Tot nu toe geen problemen mee ervaren.
[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanCM op 30-01-2016 14:15 ]
Wil snelheid, en duurzaamheid, betrouwbaarheid op lange duur.
@BastiaanCM, oke, dat geeft dan vertrouwen.
Wil trouwens voor statitische en test log een externe sd aansluiting er bij maken. Heb nog niet het hele topic door geploeterd, maar zijn er adviesen van een NoGo of succes stories?
Als je echt gaat testen, wordt die 48MB/s sowieso niet gehaald door UHS-1 kaartjes. Ik heb toevallig vandaag aan het testen geweest met een Toshiba 32GB UHS-1 kaart, en die blijft steken op 16MB/s met lezen en 10MB/s bij het schrijven. Maar echt uitmaken doet dat toch niet, want het ligt daarmee echt wel op de limiet van wat een Pi überhaupt kan verwerken.Lord Anubis schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:46:
@Donderdraak, bezig je link te lezen, maar ik zie dat 48MB/S niet eens haalbaar zal zijn.
Wil snelheid, en duurzaamheid, betrouwbaarheid op lange duur.
Ik heb vandaag een i2c HD44780 display binnen gekregen:

vanaf Deal Extreme.
Ik krijg hem alleen nog niet bepaald goed werkend... Zodra ik LCDd (lcdproc daemon) start, gaat de backlight onregelmatig knipperen en verschijnt er onzin op het schermpje... Ik vermoed dat het m'n OSMC-installatie is (die is niet echt goed meer), dus eerdaags maar een keer raspbian op een kaartje zetten.
Is lcdproc ook wel geschikt voor i2c schermpjes ? Ik heb er ook 2, (20x4) en die werken goed met de python scripts die ik via deze link gevonden heb.deepbass909 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:21:
Ik heb vandaag een i2c HD44780 display binnen gekregen:
[afbeelding]
vanaf Deal Extreme.
Ik krijg hem alleen nog niet bepaald goed werkend... Zodra ik LCDd (lcdproc daemon) start, gaat de backlight onregelmatig knipperen en verschijnt er onzin op het schermpje... Ik vermoed dat het m'n OSMC-installatie is (die is niet echt goed meer), dus eerdaags maar een keer raspbian op een kaartje zetten.
Edit:
i2c zou moeten werken, maar misschien is dit een oplossing: https://www.parallella.or...lay-with-i2c-and-lcdproc/ , en dan het gedeelte over lcdproc.
[ Voor 9% gewijzigd door u_nix_we_all op 31-01-2016 13:23 ]
Mwa. Net die van mij even leeggemaakt om te testen met Blackmagic Disk Speed Test:deepbass909 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 00:21:
[...]
Als je echt gaat testen, wordt die 48MB/s sowieso niet gehaald door UHS-1 kaartjes. Ik heb toevallig vandaag aan het testen geweest met een Toshiba 32GB UHS-1 kaart, en die blijft steken op 16MB/s met lezen en 10MB/s bij het schrijven. Maar echt uitmaken doet dat toch niet, want het ligt daarmee echt wel op de limiet van wat een Pi überhaupt kan verwerken.
85 MB/s lezen
16 MB/s schrijven (minimaal ongeveer, piekt op ~20 MB/s)
Maar die leessnelheid zal inderdaad niet behaald worden door een Pi. Toch interessant imo.
Ik heb net lcdproc ook even geprobeerd, hetzelfde probleem. De packages van die laatste link krijg ik niet geinstalleerd op Weezy, als je Jessie hebt zou dat wel kunnen werken ...u_nix_we_all schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:57:
[...]
Is lcdproc ook wel geschikt voor i2c schermpjes ? Ik heb er ook 2, (20x4) en die werken goed met de python scripts die ik via deze link gevonden heb.
Edit:
i2c zou moeten werken, maar misschien is dit een oplossing: https://www.parallella.or...lay-with-i2c-and-lcdproc/ , en dan het gedeelte over lcdproc.
Wat is belachelijk kort?BastiaanCM schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:14:
Ik gebruik zelf deze:
https://www.conrad.nl/nl/...cl-sd-adapter-284242.html
Word de boottijd echt belachelijk kort van
16GB versies gebruikt in een project met 9 Pi's. Tot nu toe geen problemen mee ervaren.
Met mijn kaartje van SOS solutions is de boottijd ook heel kort. Paar seconden om Kodi te rebooten (niet geteld, maar het zijn er geen 10)
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Raspbian Jessie is met 10 seconden klaar om in te loggen (cmd line)Marzman schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:34:
[...]
Wat is belachelijk kort?
Met mijn kaartje van SOS solutions is de boottijd ook heel kort. Paar seconden om Kodi te rebooten (niet geteld, maar het zijn er geen 10)
Tnx, dit was precies het probleem dat ik had. Met de fix die daar staat is het gelukt het schermpje te laten werken:u_nix_we_all schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:57:
[...]
Is lcdproc ook wel geschikt voor i2c schermpjes ? Ik heb er ook 2, (20x4) en die werken goed met de python scripts die ik via deze link gevonden heb.
Edit:

Ik had me al rot gezocht hiernaar, maar altijd in combinatie met Raspberry Pi... Wel vaag dat de driver standaard geen ondersteuning biedt voor de meest verkochte I2C-HD44780 converters...
Volgens mij is i2c wel het juiste connectortype, die andere types gebruik je als je het display rechtstreeks zonder i2c aansluit afaik.deepbass909 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:33:
[...]
Wel vaag dat de driver standaard geen ondersteuning biedt voor de meest verkochte I2C-HD44780 converters...Of er iets anders aan de hand (en moet je eigenlijk een andere connectiontype kiezen dan I2C).
Als ik de sourceforge van LDCproc bekijk zijn er wel patches voor maar daar lijkt nog niet veel mee te gebeuren. En de packages voor debian/raspbian zijn ook vrij oud.
Je hebt binnen dezelfde connectortypen soms varianten, van de 8bit versie zijn bijvoorbeeld verschillende soorten afhankelijk van hoe het schermpje exact bedraad is.u_nix_we_all schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:17:
[...]
Volgens mij is i2c wel het juiste connectortype, die andere types gebruik je als je het display rechtstreeks zonder i2c aansluit afaik.
Als ik de sourceforge van LDCproc bekijk zijn er wel patches voor maar daar lijkt nog niet veel mee te gebeuren. En de packages voor debian/raspbian zijn ook vrij oud.
Ik zat even op de sourceforge van lcdproc te kijken, en dan merk je eigenlijk hoe oud dat programma al is... Versie 0.5.6 was uit 2012

Die heb ik net geprobeerd, en daar is vwb de i2c adressering niets veranderd. Ik heb de patches van hier erbij gepakt: https://github.com/wilberforce/lcdprocdeepbass909 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:20:
[...]
De laatste versie (0.5.7) heeft vooral updates voor RPi, inclusief een andere connectiontype (hd44780-piplate), welke ik nog even wil bekijken. Die is voor de Adafruit RGB HD44780 display's en heeft wellicht wel de goede adressering.
Daarmee kun je de layout in de config doen, en dat werkt nu goed voor mij. Ik snap alleen niet hoe dat zit met die losse hd44780.so file die daar staat, die zit niet source van lcdproc ...
Daarom ligt dit al klaar:

Een 4x20, rechtstreeks op de GPIO aangesloten met de 4bit-interface. Deze interface zou eenvoudiger moeten zijn. Ik heb alleen wat met de GPIO-pinnen moeten shuffelen, omdat er overlap zit met de Hifiberry, maar dat kan vrij eenvoudig in LCDd.conf.
Als dit ook werkt, dan wordt het een printje fixen en kijken hoe ik op een meer betrouwbare en veilige manier het schermpje kan plaatsen.
Maar nu eerst een beetje debuggen, want het grotere scherm initialiseert niet (ik zie de bekende rijen blokken niet) en de backlight wil niet echt stabiel branden...
[ Voor 9% gewijzigd door deepbass909 op 31-01-2016 23:51 ]
Heb je hier wellicht iets aan?Palomar schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:56:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige manier om bestanden vanaf de command line vanuit de pi op Google drive te zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? Vind op internet wel verschillende tutorials, maar die vereisen vrij veel configuratie.
http://www.tecmint.com/mo...e-drive-ocamlfuse-client/
Ik ben er blij met mijn pi2 , eerst experimentje gedaan om de pi2 als wifi router voor de C64 in te zetten met TCPser:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=uxUb_fz09iw]
En ik heb de pi2 inmiddels met een 2e SD kaartje ingericht met recalbox voor retro console emulators en kodi en ik moet zeggen: Het werkt uit de kunst! Echt een fantastisch apparaatje en zeker met software als recalbox echt een heel handig ding die een permanent plekje in de slaapkamer krijgt waar hij aangesloten op een beamer als gamedevice / mediacenter gaat dienen
Ik heb niet heel veel ervaring met dat soort schermpjes, op de RPi zelfs 0, maar mijn ervaring uit de Arduino's is dat je ook de maatvoering van je schermpje moet aanpassen in je configuratie. Klinkt heel voor de hand liggend, maar wellicht dat net even vergeten?deepbass909 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:59:
Ik hou het nog even bij de losse .dep's van versie 0.5.5, die draait tot nu toe prima. Ik erger me nu alleen al aan het kleine scherm, op 16x2 past eigenlijk net niks... Films van meer dan een uur maken dat de tekst gaat scrollen...
Daarom ligt dit al klaar:
[afbeelding]
Een 4x20, rechtstreeks op de GPIO aangesloten met de 4bit-interface. Deze interface zou eenvoudiger moeten zijn. Ik heb alleen wat met de GPIO-pinnen moeten shuffelen, omdat er overlap zit met de Hifiberry, maar dat kan vrij eenvoudig in LCDd.conf.
Als dit ook werkt, dan wordt het een printje fixen en kijken hoe ik op een meer betrouwbare en veilige manier het schermpje kan plaatsen.
Maar nu eerst een beetje debuggen, want het grotere scherm initialiseert niet (ik zie de bekende rijen blokken niet) en de backlight wil niet echt stabiel branden...
Ik heb al heel veel ervaring met dit soort schermpjes, maar dan via de parallelpoort op de pc. Met de software (lcdproc) ben ik ook bepaald niet vreemd, alleen het aansturen via GPIO-pinnen of I2C is voor mij wel nieuw. I2C ging dus even fout door een raar dingetje in de driver van lcdproc (andere adressering dan mijn I2C-converter gebruikte), maar dat is opgelost.Pizza_Boom schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:21:
[...]
Ik heb niet heel veel ervaring met dat soort schermpjes, op de RPi zelfs 0, maar mijn ervaring uit de Arduino's is dat je ook de maatvoering van je schermpje moet aanpassen in je configuratie. Klinkt heel voor de hand liggend, maar wellicht dat net even vergeten?
Waar ik nu last van heb, heeft verder nog niks met de driver te maken. Elk HD44780-scherm hoort bij inschakelen blokken te geven op de 1e (en bij een 4x.. ook de 3e) rij. Dat hoort direct te gebeuren wanneer je spanning op de voedingspennen van het schermpje zet:

Maar dit is onder andere afhankelijk van de contrast-instelling. Als voeding en/of contrast niet goed gaan, blijft het scherm blanco.
Omdat dit de eerste keer is dat ik mijn breadboard en draadbruggen gebruik, zou het me helemaal niks verbazen dat ik zelf gewoon iets verkeerd heb aangesloten of dat er iets net niet lekker contact maakt. Zo moet ik even meten of de spanningsrails überhaupt wel doorlopen of per segment zitten. Als dat laatste namelijk het geval is, had ik gewoon niet op alle benodigde plekken de noodzakelijke +5 Volt...
Sowieso heb ik gisteravond al de helft van de draadbruggen weg kunnen halen door het allemaal net even iets efficiënter aan te sluiten. Maar de backlight flikkert bijv., wat toch wel duidelijk een teken is dat de contacten niet helemaal lekker zitten.
Maar gisteravond had ik niet echt zin meer er over na te denken.
In de periode tussen kerst en nu heb ik veel gelezen over het kleine boardje, veel filmpjes op YT gekeken en een berg mogelijkheden gevonden die ik zou willen verkennen. Maar damn, where to start?! Ik heb deze post hier neergegooid om mezelf eens te introduceren bij de GoT raspberry community; dus bij deze!
Wat ik wil is het volgende:
Mijn Raspberry heeft een externe 2,5" USB drive eraan hangen en staat altijd aan. Er draait SABnazbd op en als ik een .nzb file in de watchfolder gooi vanaf mijn laptop begint de Pi deze te downloaden naar de externe schijf. Tevens zal er vanaf mijn laptop regelmatig een back-up gemaakt worden naar de externe schijf (max. paar honderd MB aan belangrijke zaken; niets bijzonders). Deze bestanden zijn voor mij ook op afstand, buiten mijn thuis netwerk, benaderbaar. Tevens zal OSMC aansturing geven voor een Ambilight-clone ledstrip aan de achterkant van mijn TV. Er draait een YouTube app op de Raspberry zodat ik filmpjes die ik op de laptop/telefoon vind, makkelijk kan laten afspelen op de TV.
Bovenstaande is mijn doel. Of het mogelijk is en hoe ik dit ga bereiken, dát moet ik nog uitvinden. En daar ga ik nu aan beginnen!
Het eerste struikelblok: de 2.5" HDD. Als ik deze aan de Pi hang krijg ik dat mooie blokje rechtsboven in beeld dat aangeeft dat er te weinig power beschikbaar is....Het arme schijfje klinkt ook niet echt happy...
Een powered-hub kan de oplossing zijn, maar ik vond ook deze workaround: http://www.htpcguides.com...rive-with-raspberry-pi-b/
Ik lees ook dat de adapter die ik gebruik wellicht gewoon te zwak is en dat de Pi 2 met een goede voeding best een 2,5 HDD moet kunnen poweren.
Momenteel gebruik ik een Samsung Adaptive Fast charger 5V 2.0A. Een nieuwere Sony 1.5A geeft hetzelfde resultaat.
Ik voel minder voor een extra uitgave aan een hub en de daarbij komende kabelspaghetti; moet ik een andere power supply fixen; die GPIO pin38 'hack' of geloven aan een powered hub?
Dat zou niet het blokje verklaren. Die krijg je alleen als de Pi zelf merkt dat de voedingsspanning te laag wordt (undervolt) en in dit geval zal daar de schijf de oorzaak van zijn (die trekt de voeding te ver onderuit).Metro2002 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:21:
Doet de hdd het wel aan een andere pc? Het kan namelijk ook aan de gebruikte USB kabel liggen.
@Ducksy88
Die Samsung adapter, is dat een telefoonlader? Die worden namelijk sowieso afgeraden om te gebruiken in combinatie met een Pi2 en een externe harddisk. Op zich moet een 2,5" schijfje prima aan de Pi kunnen hangen, een 2.5" trekt namelijk niet meer dan 1 Ampère (2x USB2.0 spec of 1x USB3).
Ik verwacht ook niet dat die "workaround" de oplossing gaat zijn. Want die werkt alleen als de voeding zelf krachtig genoeg is en je geen undervolt melding krijgt.
Overigens is dit wel een puntje dat ik zelf ook even wil checken bij de Pi B+ van m'n broer. Die hangt aan een powered USB-hub precies om deze reden (een extern schijfje wou niet werken), maar inmiddels heb ik meer ervaring met de Pi(2) en is het dus een goed moment om weer eens in de configs te duiken.
Ik heb mijn experiment met mijn 4x20 HD44780 scherm tijdelijk gestopt. De verbindingen op het breadboard zijn extreem onbetrouwbaar en ik ben bang dat die zoveel storing geven dat daarom het schermpje nog niet wil werken. Er is wel voor het schokkende bedrag van ongeveer €9 een 4x20 met I2C interface onderweg
I2C is sowieso erg leuk om mee te spelen. Ik zit steeds te snuffelen of ik nog leuke modules kan vinden daarvoor die nuttig zijn. Zo zit ik ook te kijken naar een RTC uitbreiding.
En ja, de HDD doet het prima als ik 'm aan m'n laptop hang. Problemen alleen aan de Pi.
Wellicht toch maar een fatsoenlijke adapter voor de Pi kopen!
Dan meteen maar een echt goede want áls ik die LED strip voor AmbiLight werkend krijg zou het natuurlijk mooi zijn als die ook van dezelfde adapter gevoed kan. Dan zal ik naar 3A(?) moeten?
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik zou zeggen, probeer eerst eens de pin38 hack (max_usb_current=1 in /boot/config.txt). Daarna kan je altijd nog op zoek naar een andere power supply. Gebruik bij voorkeur ook een korte 24AWG USB kabel of dikker (dus met een lager AWG getal) van je voeding naar je Raspberry. Dat kan ook al aardig wat spanningsproblemen verhelpen. Die dunne telefoonlader touwtjes die ik in het verleden gebruikt heb heb ik inmiddels allemaal de deur uit gedaan.Ducksy88 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 10:36:
Momenteel gebruik ik een Samsung Adaptive Fast charger 5V 2.0A. Een nieuwere Sony 1.5A geeft hetzelfde resultaat.
Ik voel minder voor een extra uitgave aan een hub en de daarbij komende kabelspaghetti; moet ik een andere power supply fixen; die GPIO pin38 'hack' of geloven aan een powered hub?
Misschien is 3A nog geeneens voldoende als je daarnaast ook een LED strip wilt aansluiten. Het is tenslotte maar 1A meer en het levert je max dus 5W aan extra bruikbaar vermogen op. Thuis heb ik een Anker powersupply liggen die bijv. 7,2A kan leveren op max 4 USB poorten. Zo duur zijn ze ook weer niet, je moet ze alleen even zoeken.
[ Voor 15% gewijzigd door SebasFM op 03-02-2016 13:14 ]
Inderdaad heb ik nu ook een telefoon kabeltje gebruikt. Dat AWG getal heb ik nog nooit van gehoord. Een snelle zoekactie op Conrad zie ik voornamelijk AWG 28 voorbij komen; is dat wat jij schaart onder de 'slechte' dunne draadjes?
Maar dan verlies je de mogelijkheid om hem helemaal uit te zetten ? Hoe dan ook, ik hoop dat je je ervaringen hier post, want ik vind het scherm ook wat te fel als het wat donkerder is in de ruimte.deepbass909 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 11:47:
[...]
Ik heb mijn experiment met mijn 4x20 HD44780 scherm tijdelijk gestopt. De verbindingen op het breadboard zijn extreem onbetrouwbaar en ik ben bang dat die zoveel storing geven dat daarom het schermpje nog niet wil werken. Er is wel voor het schokkende bedrag van ongeveer €9 een 4x20 met I2C interface onderwegDie wil ik ook gaan hacken, zodat de backlight altijd blijft branden, maar dan op 2 intensiteiten (vol aan bij activiteit, gedimd als het officieel uitgeschakeld zou zijn). Ik vind het namelijk wel fijn om tijdens een film of serie info te kunnen zien, dus hij mag niet helemaal uit, maar dat mag best met een wat minder sterke schijnerwerper
I2C is leuk inderdaad. Ik heb 2 schermpjes (20x4) en een lichtsensor (bh1750) module op mijn i2c bus zitten. Vooral bij de schermpjes scheelt dat heel wat aan draadjes en gpio pinnenI2C is sowieso erg leuk om mee te spelen. Ik zit steeds te snuffelen of ik nog leuke modules kan vinden daarvoor die nuttig zijn. Zo zit ik ook te kijken naar een RTC uitbreiding.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
[ Voor 25% gewijzigd door Pizza_Boom op 03-02-2016 13:52 ]
heeft er al iemand een Pine64 besteld?
www.pine64.com
schijnt de Rasberry killer te worden?? (laakt natuurlijk nog ondersteuning)
Als ie werkt zoals geadverteerd zie ik het wel als een goede optie op termijn om de RPi2 in de huiskamer te vervangen. Maar besteld, neuj.RetroMartin schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:08:
ben zelf een Rasberry pi Noob heb retropie goed werkend en ga mijn oude pi ombouwen tot internet radio , ben met de zero bezig om te kijken (overclocked) of ik retropie kan inbouwen in een oude gameboy.
www.pine64.com
Hoewel die "hack" waarschijnlijk wel invloed gaat hebben, verwacht ik niet dat het zijn probleem op gaat lossen. Een undervolt storing (die hij krijgt) zit aan de kant van de voeding, niet verbruiker. Zijn voeding kan niet genoeg spanning vasthouden, waarschijnlijk door wat jij aangeeft (te dunne draden).SebasFM schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:08:
[...]
Ik zou zeggen, probeer eerst eens de pin38 hack (max_usb_current=1 in /boot/config.txt). Daarna kan je altijd nog op zoek naar een andere power supply. Gebruik bij voorkeur ook een korte 24AWG USB kabel of dikker (dus met een lager AWG getal) van je voeding naar je Raspberry. Dat kan ook al aardig wat spanningsproblemen verhelpen. Die dunne telefoonlader touwtjes die ik in het verleden gebruikt heb heb ik inmiddels allemaal de deur uit gedaan.
Volgens mij gaat een Pi nooit zoveel stroom doorgeven, maar is hij gelimiteerd op 2 of 3 Ampère via een polyfuse. Wil je meer vermogen, zal je een externe hub moeten gaan gebruiken.Misschien is 3A nog geeneens voldoende als je daarnaast ook een LED strip wilt aansluiten. Het is tenslotte maar 1A meer en het levert je max dus 5W aan extra bruikbaar vermogen op. Thuis heb ik een Anker powersupply liggen die bijv. 7,2A kan leveren op max 4 USB poorten. Zo duur zijn ze ook weer niet, je moet ze alleen even zoeken.
Verder, onderschat niet hoeveel licht een LED-strip van 5W al kan geven, bij wit licht geldt dat namelijk als een vervanger van een 40 Watt gloeilamp
Klopt, de hack gaat waarschijnlijk gewoon een weerstand worden tussen de +5 Volt van de I2C bus en de anode (+) van de backlight (als het tenminste een positief geschakelde backlight is want hij moet de schakeltransistor overbruggen, anders tussen de ground en kathode (-)).u_nix_we_all schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:46:
[...]
Maar dan verlies je de mogelijkheid om hem helemaal uit te zetten ? Hoe dan ook, ik hoop dat je je ervaringen hier post, want ik vind het scherm ook wat te fel als het wat donkerder is in de ruimte.
Dit is ook puur experimenteel, als de Pi in een meer permanente behuizing komt, los ik het wellicht anders op. Sowieso schakelt Kodi naar een grote klok als de screensaver actief wordt, wat niet heel storend is als die iets zichtbaar blijft. Helemaal uit vind ik persoonlijk juist vervelend, omdat je dan ook echt niets meer ziet, waardoor ik tijdens films of series geen tijd e.d. meer kan aflezen (iets waar juist zo'n schermpje zo makkelijk voor is).
Ik zit ondertussen te kijken of ik mijn oude Popcorn Hour C-200 (die een beetje achterhaald zijn inmiddels (de Pi2 verslaat zo'n C-200 op ieder vlak voor 10% van de prijs

Best wel ja, vooral het aantal draden. Alleen jammer dat op dit piggybag printjes voor de schermen geen mogelijkheden voor doorkoppelen zitten, waardoor je toch weer moet gaan solderen/modificeren.[...]
I2C is leuk inderdaad. Ik heb 2 schermpjes (20x4) en een lichtsensor (bh1750) module op mijn i2c bus zitten. Vooral bij de schermpjes scheelt dat heel wat aan draadjes en gpio pinnen
Ik ben die niet tegengekomen. De schermpjes zijn inmiddels een complete standaard (HD44780-compatible) en die printjes kosten maar $3. Het enige voordeel zou een kleinere afmeting kunnen zijn, maar dat is minimaal wat je ermee wint. Het enige wat ik jammer vind, is dat die modules vaak gesoldeerd zitten, waardoor je niet kan swappen...Raven schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:48:
Bestaan er eigenlijk dergelijke displays waar I2C ingebakken zit en niet als aparte module achterop het display?
Hij blijft relevant:RetroMartin schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:08:
ben zelf een Rasberry pi Noob heb retropie goed werkend en ga mijn oude pi ombouwen tot internet radio , ben met de zero bezig om te kijken (overclocked) of ik retropie kan inbouwen in een oude gameboy.
www.pine64.com
CurlyMo in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
28AWG vind ik persoonlijk te dun voor hoge stromen boven de 1A. Hoe dunner de draad hoe hoger de weerstand van de draad en dus hoe hoger de spanningsval over de draad. Op internet zijn er wel microUSB kabels te vinden die alleen kunnen laden met dus dikkere 24AWG aders. Dit is er bijvoorbeeld een.Ducksy88 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 13:25:
De YouTuber waar ik dit project van afkijk heeft de LED strip gemeten op een max van 0.882A met een vergelijkbaar aantal LEDs die ik zal gebruiken. Ik heb een multimeter dus zelf kijken hoe of wat met tijdelijk een externe supply voor de LEDs moet mogelijk zijn lijkt me
Inderdaad heb ik nu ook een telefoon kabeltje gebruikt. Dat AWG getal heb ik nog nooit van gehoord. Een snelle zoekactie op Conrad zie ik voornamelijk AWG 28 voorbij komen; is dat wat jij schaart onder de 'slechte' dunne draadjes?
Ik heb een USB Charger dokter die direkt in de voeding geprikt belast vaak netjes 5.1 a 5.2V aangeeft, maar dat je met dunne kabels dan toch nog dat regenboog vierkantje in beeld krijgt.
RetroMartin schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:08:
www.pine64.com
Ik ben juist voor de Kickstarter gegaan van Up-Board. Wel even een totaal andere prijscategorie vanwege de Intel Atom processor, maar je hebt wel dezelfde vormfactor waar je de desktop versie van Windhoos 10 op kan installeren. En ze claimen dat ze werken aan volledige compatibiliteit van de Raspberry Pi HATs. Maar ja of dat ooit voor 100% gaat werken... Of alle 'clones' ooit dezelfde userbase/HATs/support zullen krijgen als de Raspberry nu heeft... ik betwijfel het zeer. Ik heb hier ergens een Odroid C1 liggen die ik na een week klooien maar heb opgegeven.CurlyMo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 17:54:
[...]
Hij blijft relevant:
CurlyMo in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"

Mocht de link naar de 24 AWG kabel niet mogen, hoor ik dat graag.
[ Voor 31% gewijzigd door SebasFM op 04-02-2016 00:24 . Reden: typo ]
Is dit iets wat ik met iptables zou kunnen oplossen?
Voorbeeld van internet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| #Allow guest bridge access to Internet iptables -I FORWARD -i br1 -m state --state NEW -j ACCEPT iptables -I FORWARD -p tcp --tcp-flags SYN,RST SYN -j TCPMSS --clamp-mss-to-pmtu #Block access between private and guest iptables -I FORWARD -i br0 -o br1 -m state --state NEW -j DROP iptables -I FORWARD -i br1 -d `nvram get lan_ipaddr`/`nvram get lan_netmask` -m state --state NEW -j DROP #NAT to make Internet work iptables -t nat -I POSTROUTING -o br0 -j SNAT --to `nvram get lan_ipaddr` #Block torrent and p2p iptables -I FORWARD -p tcp -s 192.168.10.0/24 -m connlimit --connlimit-above 50 -j DROP iptables -I FORWARD -p ! tcp -s 192.168.10.0/24 -m connlimit --connlimit-above 25 -j DROP #Block guest access to router services iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport telnet -j REJECT --reject-with tcp-reset iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport ssh -j REJECT --reject-with tcp-reset iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport www -j REJECT --reject-with tcp-reset iptables -I INPUT -i br1 -p tcp --dport https -j REJECT --reject-with tcp-reset |
Werkt `nvram get lan_ipaddr`/`nvram get lan_netmask` op een PI? Dit is namelijk een voorbeeld van een DDWRT router.
[ Voor 66% gewijzigd door Zenety op 04-02-2016 09:07 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Jah, wat is een Raspberry killer? De Orange Pi en de Banana Pi wilden ook allemaal 'Raspberry killers' zijn maar, zijn het uiteindelijk niet geworden. Dat ze een eigen bestaansrecht hebben gecreëerd is noemenswaardig maar, ik denk dat er niet iets is als een 'Raspberry killer'. De Raspberry foundation heeft het gewoon goed aangepakt en een sterk eco-systeem neer gezet. Dingen zoals WiringPi(All hail DrogonRetroMartin schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:08:
www.pine64.com
Dat gezegd hebbende, ik ben wel enthousiast over C.H.I.P. maar, dat puur omdat de C.H.I.P. wifi heeft ingebouwd en ik daar wel specifieke toepassingen voor heb. Ook dit zal geen 'Raspberry killer' zijn, maar zo profileren ze zich ook niet.(Doet de Pine64 ook niet, dat toegegeven) Maar, zoals ik zei, ik denk dat er niet zoiets bestaat als een 'Raspberry killer'
Vergeet mijn wiringX niet dat al die ecosystemen samenvoegt onder dezelfde API. Op dit moment is er support voor de BananaPi, RaspberryPi, Hummingboard, CI20, Radxa Rock en er komen er telkens meer bij. GPIO support is het probleem dus niet.Vuikie schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:57:
[...]
Dingen zoals WiringPi(All hail Drogon) hebben de Raspberry Pi bijna onsterfelijk gemaak.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hoe kon ik jou nu vergeten??? (All hail CurlyMo!CurlyMo schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:08:
[...]
Vergeet mijn wiringX niet dat al die ecosystemen samenvoegt onder dezelfde API. Op dit moment is er support voor de BananaPi, RaspberryPi, Hummingboard, CI20, Radxa Rock en er komen er telkens meer bij. GPIO support is het probleem dus niet.

Je hebt het al draaien, maar waarom knal je er niet OSMC of Openelec op, met de Radio-addon 7000+ internet radiostations, waaronder alle Nederlandse stations) en een foto-screensaver op? Dat maakt het beheer heel veel makkelijker (gewoon de foto's in het daarvoor bedoelde mapje en ze komen vanzelf langs).Mx. Alba schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:39:
Een tijdje geleden had ik een Raspberry Pi 2 gekregen maar ik had er nog niet echt een doel voor. Wel wat mee geëxperimenteerd maar niets gerichts dus hij bleef een beetje liggen. Toen had ik opeens een idee. Bij mijn vriendin in de zaak staat een tv maar die werd eigenlijk niet gebruikt behalve voor digitale radio als achtergrondmuziek. Dus ik heb Ubuntu Mate op die Pi gezet en een verzameling van een stuk of 450 productfoto's. Die Pi hangt nu aan die tv en draait streaming radio (keuze uit Sky, 538, Sublime of Slam - dat zijn populaire zenders die nog een ouderwetse "kale" mp3-stream bieden) terwijl er een continue slideshow van die productfoto's langs komt. Vriendin helemaal happy. En kunnen we ook de tv-component uit ons internet abo slopen als de kans er is.
Als de tv HDMI-cec ondersteunt (grote kans, is al jaren standaard), kan vervolgens OSMC gewoon met de afstandbediening van de tv bedienen. Makkelijker kan eigenlijk niet.
"Probleem" met al die alternatieve systemen is dat ze uiteindelijk kostbaarder zijn dan een Pi. De Raspberry foundation heeft wel een gouden kosten/prestatie-verhouding te pakken, die moeilijk te overtreffen is. Natuurlijk zou mijn Pi2 wel iets sneller mogen zijn met Kodi, voor een commerciële toepassing zou het bijvoorbeeld nog steeds net te traag zijn. Maar voor de doelgroep is het perfect. Die 3 tientjes voor een 2B of €5 voor een Zero is zo weinig dat het niet echt uitmaakt of je hem sloopt (de µSD kost haast nog meerVuikie schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:57:
[...]
Jah, wat is een Raspberry killer? De Orange Pi en de Banana Pi wilden ook allemaal 'Raspberry killers' zijn maar, zijn het uiteindelijk niet geworden. Dat ze een eigen bestaansrecht hebben gecreëerd is noemenswaardig maar, ik denk dat er niet iets is als een 'Raspberry killer'. De Raspberry foundation heeft het gewoon goed aangepakt en een sterk eco-systeem neer gezet. Dingen zoals WiringPi(All hail Drogon) hebben de Raspberry Pi bijna onsterfelijk gemaak. Als de pine64 zoiets als dat ook werkend krijgt op hun systeem dan geef ik ze een kans, anders zijn ze gewoon 'the next in line'
Dat gezegd hebbende, ik ben wel enthousiast over C.H.I.P. maar, dat puur omdat de C.H.I.P. wifi heeft ingebouwd en ik daar wel specifieke toepassingen voor heb. Ook dit zal geen 'Raspberry killer' zijn, maar zo profileren ze zich ook niet.(Doet de Pine64 ook niet, dat toegegeven) Maar, zoals ik zei, ik denk dat er niet zoiets bestaat als een 'Raspberry killer'

En natuurlijk alles wat je rond de Pi kan krijgen (cases, shields, etc). Dat heeft mij ervan weerhouden een Banana of andere, snellere, variant te nemen als mediaspeler.
De tv is te oud voor HDMI-cec. Ik had ook al met Openelec geëxperimenteerd maar kwam er niet echt uit. Met Debian Mate had ik het zo voor elkaar en de Pi 2 is daar krachtig genoeg voor. Het houdt ook veel opties open voor toekomstige systemen. We zitten er bijvoorbeeld aan te denken om de radio in te ruilen voor Spotify.deepbass909 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:13:
[...]
Je hebt het al draaien, maar waarom knal je er niet OSMC of Openelec op, met de Radio-addon 7000+ internet radiostations, waaronder alle Nederlandse stations) en een foto-screensaver op? Dat maakt het beheer heel veel makkelijker (gewoon de foto's in het daarvoor bedoelde mapje en ze komen vanzelf langs).
Als de tv HDMI-cec ondersteunt (grote kans, is al jaren standaard), kan vervolgens OSMC gewoon met de afstandbediening van de tv bedienen. Makkelijker kan eigenlijk niet.
Het toevoegen van foto's is ook heel eenvoudig. USB-stick erin en op "importeren" drukken.
[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 04-02-2016 11:41 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Je zou eens naar Pi Musicbox kunnen kijken (of Mopidy?). De eerste daar zit standaard Spotify support in, maar is o.a. gebaseerd op de 2eMx. Alba schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:22:
[...]
... We zitten er bijvoorbeeld aan te denken om de radio in te ruilen voor Spotify.
...
Sorry ik zag je reactie nu pas (en ook die van donderdraak) dus bij deze het antwoord.deepbass909 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:12:
Op zich een leuk idee. Ik zou ook wel een dashcam willen, maar loop tegen het punt dat ik een gewone dashcam te groot en opvallend vind. Vooral in combinatie met het open kunnen parkeren, wil ik niet een diefstalgevoelig apparaatje hebben hangen. Aan de andere kant zou ik juist ook wel een cameraatje de auto in willen richten, zodat als hij ergens open staat, ik (achteraf) kan zien dat er niks gejat is. (of eigenlijk, als er wel gejat is, wie dat gedaan zou hebben)
Maar wat heb je allemaal aan je pi hangen qua sensoren? Zit er ook een G-sensor aan om als trigger te werken bij felle bewegingen? En een GPS?
Een GPS heb ik er inderdaad aan, verder geen G-Sensoren. Ik heb overigens nooit full-time camera opanme gemaakt, ik moet ook wel zeggen dat de Raspberry cam daar een beetje te slecht voor is bij slecht licht. IR gebruikte ik niet omdat hij zich (achter glas) toch verblindt. Ook is de kijkhoek niet geweldig (de echte dashcams hebben allemaal een behoorlijk brede fisheye lens).
Op het moment heb ik hem helemaal niet meer in gebruik. Ik had in mijn oude auto (Skoda Octavia) een custom 3D frontje laten printen dat in het pennenbakje paste:

Maar de versnellingsbak ging kapot en mijn nieuwe auto (Volvo S40) heeft helemaal geen pennenbakje of zelfs een uitsparing voor een standaard radio. Het display van de geintegreerde radio wordt ook gebruikt voor de climate control dus die kan ik niet vervangen (niet mijn foto maar vergelijkbaar):

Ik denk er nu over om een bedieningspaneeltje te maken op de plaats van de CD gleuf, ik speel namelijk toch nooit CD's af. In combinatie met weer een geprint frontje en dit keer denk ik er aan om zoiets te gebruiken:

Nadeel is wel dat dit display nogal duur is (80 euro) en aangesloten wordt via USB, de vorige was via i2c. Maar het is grafisch, dat is wel een stuk leuker, en de toetsen zijn verlicht.
Mijn vorige carpi had een model A i.v.m. het stroomverbruik, en een arduino om hem aan/uit te schakelen (super zuinig), maar ik kwam in de knoop met de enkele USB poort. Ik wil het nu op basis van een model B 2 gaan doen, dus ik heb dan USB poorten zat. Wel nog die arduino er tussen natuurijk.
Er zat ook een 3G verbinding op, zodat ik de Nederlandse radio kon luisteren (ik woon in Ierland), en plaatjes en positie door kon sturen.
Dus op het moment is het een beetje terug naar de tekentafel, helaas.. Ik hoop ook een dashcam te vinden met USB interface ofzo. Dat zou super zijn.
Ik vind Openelec ook niet de meest prettige distro als je iets meer wilt doen dan alleen Kodi. Daarom gebruik ik zelf OSMC (draait volledig op Debian Jessy).Mx. Alba schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:22:
[...]
De tv is te oud voor HDMI-cec. Ik had ook al met Openelec geëxperimenteerd maar kwam er niet echt uit. Met Debian Mate had ik het zo voor elkaar en de Pi 2 is daar krachtig genoeg voor. Het houdt ook veel opties open voor toekomstige systemen. We zitten er bijvoorbeeld aan te denken om de radio in te ruilen voor Spotify.
Het toevoegen van foto's is ook heel eenvoudig. USB-stick erin en op "importeren" drukken.
Voor spotify kan je ook kijken naar Despotify, wat een onofficiële linux commandline client is voor Spotify, die ook een webinterface ondersteunt. Maar of die nog met de huidige systemen van Spotify werkt, durf ik niet te zeggen (de laatste update was van 2013

Mopidy (erg mooi systeem trouwens) is leuk, maar ik denk dat je serieus een uitdaging gaat krijgen met je foto's.
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs