Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
gaat mis bij
sudo cp spotify_appkey.key spotify-connect-web-chroot/usr/src/app/
heb de spotify_appkey aangemaakt en die staat op m'n pc maar waar moet ie staan en hoe verwijs ik deze regel met cp command naar die lokatie ?
edit : put command ook geprobeerd maar die komt terug met 'permission denied'
en nog een edit...met wat geklooi en uiteindelijk een usb stick gelukt... kan nu uit Spotify direct kiezen om af te spelen op de Pi
[ Voor 77% gewijzigd door reddo op 27-12-2015 02:33 ]
Ideetje om dat commando in je rc.local te stoppen?reddo schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 22:47:
[...] maar na herstarten pi lijkt de functionaliteit niet op te starten.... tot ik commando ./spotify-connect-web.sh --username 12345678 --password xyz123 --bitrate 320 geef
https://www.raspberrypi.o...n/linux/usage/rc-local.md
yep, thanks. Maar, omschrijft die site https://github.com/Fornoth/spotify-connect-web nu een andere methode of ?JorickL schreef op zondag 27 december 2015 @ 08:24:
[...]
Ideetje om dat commando in je rc.local te stoppen?
https://www.raspberrypi.o...n/linux/usage/rc-local.md
Goeie avatar trouwens GeeBee, Lots of positive waves
[ Voor 7% gewijzigd door reddo op 27-12-2015 12:10 ]
Nee, die site omschrijft gewoon hoe je vervolgens het script kan starten met je key, username en password. Maar Linux weet niet dat het script uitgevoerd moet worden als het systeem opstart. Dus dat geef je aan in je rc.local, of d.m.v. een cron job.reddo schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:09:
[...]
yep, thanks. Maar, omschrijft die site https://github.com/Fornoth/spotify-connect-web nu een andere methode of ?
[ Voor 40% gewijzigd door GekkePrutser op 27-12-2015 15:11 ]
ok, gedaan.. geen succesJorickL schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:37:
[...]
Nee, die site omschrijft gewoon hoe je vervolgens het script kan starten met je key, username en password. Maar Linux weet niet dat het script uitgevoerd moet worden als het systeem opstart. Dus dat geef je aan in je rc.local, of d.m.v. een cron job.
En met sudo er voor?reddo schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:49:
[...]
ok, gedaan.. geen succesgewoon /home/pi/spotify-connect-web.sh --name Myname --username 12345678 --password xyz123 --bitrate 320 & voor de exit 0 regel ?? of moet er nog niets voor de eerste / van het commando ? (natuurlijk pas ik Myname, 12345678 en xyz123 aan)
Dus dat ik gewoon mijn sd-kaartje in mijn laptop stop en deze kan runnen
edit: ik was iets te snel met vragen hier. Nadat ik mijn zoekopdracht heb aangepast kwam ik wat andere pagina's tegen. Ik kwam in eerste instantie alleen pagina's tegen waarin virtual machine op de raspberry zelf besproken werd.
[ Voor 24% gewijzigd door Markos op 28-12-2015 15:12 ]
Edit: Meh, just got ninja'd
[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 28-12-2015 15:15 ]
Ey!! Macarena \o/
Wilde je net deze geven: http://cronicasredux.blog...ning-debian-armel-on.htmlIk_ben_Mark3 schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:10:
Is het mogelijk om de Raspberry hardware te emuleren in Windows? Met een virtual machine oid? Want het wordt nu niet altijd even gewaardeerd dat ik met de Raspberry op te TV loop te spelen met wat de mogelijkheden zijn want dan kan er geen tv meer gekeken worden door mijn huisgenoten.
edit: ik was iets te snel met vragen hier. Nadat ik mijn zoekopdracht heb aangepast kwam ik wat andere pagina's tegen. Ik kwam in eerste instantie alleen pagina's tegen waarin virtual machine op de raspberry zelf besproken werd.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
RaZ schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:13:
Geen idee waar jij zoekt, maar dat is er volgens google: https://www.google.nl/?gw...berry+pi+emulator+windows
Edit: Meh, just got ninja'd
Thnx. Ik lees alleen dat de qemu niet gemaakt is voor de Raspberry Pi 2 en dat hij ook alleen single core kan emuleren. Verder vind ik alleen topics waarin mensen vragen voor een aangepaste versie voor de 2, maar ik zie er geen waarin er wordt verwezen naar een die goed werkt met de RPI2 hardware. Zie ik het over het hoofd?Zwerver schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:14:
[...]
Wilde je net deze geven: http://cronicasredux.blog...ning-debian-armel-on.html
Moet ik met zo'n emulator ook persé met een image werken? Ik kan niet gewoon mijn SD kaart (in Windows) in mijn laptop steken en dat rechtstreeks gebruiken?
Is dit een reactie op mijn vraag? Ik wil experimenteren met de Raspberry Pi, niet met android of een ander platform.Tuxie schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:47:
Als je een Android telefoon hebt kun je tegenwoordig ook de Kodi app uit de play store halen. Performance wel wat minder uiteraard, maar prima om mee te testen / experimenteren.
Ik heb het gevoel dat je gewoon een grafische interface gebruikt, waarom installeer je geen VNC client op je RPi&PC en open je een VNC sessie. Als je met teamviewer overweg kan, kan je ook met VNC overweg. Kan de RPi gewoon stand alone draaien zonder scherm dat nodig is. Enig nadeel: het trekt redelijk wat recources én je kan niet in een sessie switchen van VNC naar TV, je neemt niet zoals met teamviewer een sessie over, je opent er eentje naast. Voordeel: als je 's avonds je PC afsluit en de volgende dag weer op start, opent dezelfde sessie en kan je dus weer door, tenzij de RPi ook uit is geweest.Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:10:
Is het mogelijk om de Raspberry hardware te emuleren in Windows? Met een virtual machine oid? Want het wordt nu niet altijd even gewaardeerd dat ik met de Raspberry op te TV loop te spelen met wat de mogelijkheden zijn want dan kan er geen tv meer gekeken worden door mijn huisgenoten.
[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 28-12-2015 23:22 ]
My bad, iets te snel geweest. Ik interpreteerde 'hangen aan TV' als 'openelec/kodi', terwijl je er zelf met geen woord over rept..Ik_ben_Mark3 schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:04:
[...]
Is dit een reactie op mijn vraag? Ik wil experimenteren met de Raspberry Pi, niet met android of een ander platform.
En over de case, voor mijn 2e Pi moet ik nog een case kopen. Nu vraag ik mij af of het nut heeft deze "duurdere" case te kopen:
http://www.aliexpress.com...Pi-model/32324437751.html
Ipv van deze goedkopere:
http://www.aliexpress.com...el-b-plus/2046774090.html
En is zo'n fan nodig/heeft het nut? En is zoiets geluidsloos?
Ik heb mijn andere RPI2 in deze case zitten:

Het is de bedoeling dat hij Squeezelite opstart bij het booten, dus staat het squeezelite.sh bestand in de etc/init.d/ map maar hij start hem dus niet mee op... Als ik dit probeer in de map zelf handmatig te doen met
" ./squeezelite start "
geeft hij aan:
"start-stop-daemon: unable to open pidfile '/var/run/squeezelite-armv6hf.pid' for writing (Permission denied)"
Heeft iemand een idee voor een noob als ik?
Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!
Die heb ik ook gehad, geen last van krakend geluid volgens mij. Bij mij zit deze dan ook in een open kast onder TV, maar volgens mij maakt hij geen geluid. Koeling is volgens mij echt niet nodig tenzij je zwaar gaat overclocken of in een tropisch land woont.Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:54:
Over de Pi en casing gesproken, schiet me net iets binnen. Mijn RPI2 maakt soms geluid, maar ik vraag me af of dat dat gezond is en waar het vandaag komt. Beetje het krakend geluid wat een hardeschijf soms maakt. Alleen zit er geen hdd aan, enkel een microsd in.
En over de case, voor mijn 2e Pi moet ik nog een case kopen. Nu vraag ik mij af of het nut heeft deze "duurdere" case te kopen:
Ipv van deze goedkopere:
Ik heb mijn andere RPI2 in deze case zitten:
[afbeelding]
Ik heb nu zelf deze gekocht, ik vond em wel grappig
[ Voor 5% gewijzigd door ulTimaS op 29-12-2015 19:25 ]
dat is coil whine. Als je uit kunt vinden waar het vandaan komt kun je het waarschijnlijk oplossen met een druppeltje lijm oid op dat componentje. Misschien kun je een rietje gebruiken om te luisteren.Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:54:
Over de Pi en casing gesproken, schiet me net iets binnen. Mijn RPI2 maakt soms geluid, maar ik vraag me af of dat dat gezond is en waar het vandaag komt. Beetje het krakend geluid wat een hardeschijf soms maakt. Alleen zit er geen hdd aan, enkel een microsd in.
watvoor "nut" zou je aan denken? Een case is vooral ter bescherming en voor het oog. Dat eerste zullen ze allebei wel doen, dat 2e is puur persoonlijk.En over de case, voor mijn 2e Pi moet ik nog een case kopen. Nu vraag ik mij af of het nut heeft deze "duurdere" case te kopen:
Ipv van deze goedkopere:
Nee, nee en absoluut nee.En is zo'n fan nodig/heeft het nut? En is zoiets geluidsloos?
Een fan is niet nodig, je kunt koelblokjes opplakken, heb ik wel gedaan. Maar zelfs dat is eigenlijk niet nodig. In een case, in een afgesloten AV kast heb ik nog nooit vastlopers gehad.Ik_ben_Mark3 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:54:
[ Voor 15% gewijzigd door GeeBee op 30-12-2015 01:03 ]
Even terugkomen op mijn advies: Ik heb er nu eentje binnen, maar de ethernet chipset (DM9601) is bagger, en de driver moet gepatched worden, maar ik zie nog nergens iemand die er succes mee heeft. Het is ook nog eens een USB 1.1 chip, dus die 100Mbps is sowieso bullshit, je houdt er max 12Mbps van overu_nix_we_all schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:31:
Voor ethernet zijn er ook wel leuke opties:
[afbeelding]
Ethernet plus 3x USB, geen micro adapter nodig, en apart te voeden met 5V
linkje op ebay bijv.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Heb je geen bestand /etc/rc.local waar vandaan je die squeezelite.sh kan aanroepen? (voor de regel exit 0).Centropy schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:52:
Heb ook een Pi2 met Rasbian Weezy er op, probeer er een squeezebox server en player in 1 van te maken, ik ben er ook bijna maar er gaat 1 ding fout, of ik dan hier in het goeie topic zit geen id, maar ik kom er niet uit. Google kon me ook niet echt helpen maar dat is waarschijnlijk omdat ik gewoon op het verkeerde zoek.
Het is de bedoeling dat hij Squeezelite opstart bij het booten, dus staat het squeezelite.sh bestand in de etc/init.d/ map maar hij start hem dus niet mee op... Als ik dit probeer in de map zelf handmatig te doen met
" ./squeezelite start "
geeft hij aan:
"start-stop-daemon: unable to open pidfile '/var/run/squeezelite-armv6hf.pid' for writing (Permission denied)"
Heeft iemand een idee voor een noob als ik?
Als je handmatig probeert op te starten moet je dan doen als root of met "sudo ./squeezlite start"
En als laatste als het script /etc/rc.local niet opstart kijk dan eens in /var/log/dmesg of je een foutmelding tegenkomt.
Ik heb deze gekocht http://www.banggood.com/3...r-Laptop-PC-p-987658.htmlu_nix_we_all schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:06:
[...]
Even terugkomen op mijn advies: Ik heb er nu eentje binnen, maar de ethernet chipset (DM9601) is bagger, en de driver moet gepatched worden, maar ik zie nog nergens iemand die er succes mee heeft. Het is ook nog eens een USB 1.1 chip, dus die 100Mbps is sowieso bullshit, je houdt er max 12Mbps van over
Die ljikt er wel op, behalve de usb stekker. Op een windows tablet haal ik er 80mbps mee, en hij werkt plug&play op een rasp zero met raspbian maar daar heb ik geen snelheidstest op gedraait.
Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR
iemand een idee?Kheos schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:49:
Probleem:
de 7 inch touchscreen van de Raspberry foundation blijft zwart/geeft geen beeld
Verloop:
De Raspberry pi 2 boot zelf normaal. Ik heb hem al geupdatet met
code:
1 2 sudo apt-get update sudo apt-get upgrade
Daarna maak ik het scherm vast volgens de instructies en ik power het scherm via de GPIO pinnen van de Raspberry pi2. Het scherm zelf power ik met een mini usb adapater, rechtstreeks in het stopcontact.
De Raspberry pi2 zelf zit ook met HDMI verbonden met mijn tv.
Als ik boot zie ik dat de schermmodus van mijn tv verandert (dus de raspberry pi2 leeft nog en doet nog iets met HDMI) maar de tv blijft wel zwart. De touchscreen blijft ook zwart.
Iemand een idee voor ik het touchscreen DOA verklaar?
Geen tweede pi om het mee te testen? En als je alles los koppelt, behalve dat schermpje?
"Daarna maak ik het scherm vast volgens de instructies en ik power het scherm via de GPIO pinnen van de Raspberry pi2. Het scherm zelf power ik met een mini usb adapater, rechtstreeks in het stopcontact."
Wordt dat scherm nu van 2 kanten gevoed?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
sorry, ik bedoelde: scherm-kaart krijgt stroom via micro usb en raspberry krijgt stroom via de GPIO pinnen die dus stroom krijgen van het schermRaven schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:11:
[...]
"Daarna maak ik het scherm vast volgens de instructies en ik power het scherm via de GPIO pinnen van de Raspberry pi2. Het scherm zelf power ik met een mini usb adapater, rechtstreeks in het stopcontact."
Wordt dat scherm nu van 2 kanten gevoed?
[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 31-12-2015 17:43 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
hm, ja, daar ben ik dus over in de war omdat ik foto's op internet vind met de tekst langs binnen en foto's met de tekst langs buitenRaven schreef op donderdag 31 december 2015 @ 17:43:
Zit de dsi kabel goed om? Daar heeft iemand die ik ken zich al mee vergist.
ik heb beide al geprobeerd en beide werken niet, maar ik ben dus niet zeker hoe de kabel moet zitten: tekst aan de buitenkant? of aan de binnenkant?
Met deze stappen start mijn squeezelite automatisch op:synoniem schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:26:
[...]
Heb je geen bestand /etc/rc.local waar vandaan je die squeezelite.sh kan aanroepen? (voor de regel exit 0).
Als je handmatig probeert op te starten moet je dan doen als root of met "sudo ./squeezlite start"
En als laatste als het script /etc/rc.local niet opstart kijk dan eens in /var/log/dmesg of je een foutmelding tegenkomt.
http://www.pughx2.com/pitouch.html - halverwege de pagina
www.weitjerock.com
Nu is mijn vraag, is er een (dun) type kabeltje dat ik op de pinnen kan prikken tussen de connectoren om deze 'af te tappen'?
Ter illustratie, hiertussen dus:

Je kan gewoon Male | Female kabeltjes kopen, deze gebruik ik ook vaak.Joolee schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:19:
Ik gebruik een PI met HiFiBerry AMP+ module als radio. Die module is rechtstreeks op de GPIO pinnen geprikt en bedekt alle pinnen. De module zelf gebruikt echter lang niet alle pinnen, de ongebruikte GPIO pinnen zijn hierdoor helaas wel onbenaderbaar zonder te moeten solderen aan de AMP+ module.
Nu is mijn vraag, is er een (dun) type kabeltje dat ik op de pinnen kan prikken tussen de connectoren om deze 'af te tappen'?
Ter illustratie, hiertussen dus:
[afbeelding]
Deze bijvoorbeeld.
[ Voor 11% gewijzigd door Dacuuu op 02-01-2016 13:31 ]
Deze kabeltjes kan ik alleen niet tussen de gpio pinnen en de connector van de AMP+ schuiven. Ik doel meer op zoiets:Dacuuu schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:30:
[...]
Je kan gewoon Male | Female kabeltjes kopen, deze gebruik ik ook vaak.
Deze bijvoorbeeld.

Maar dan wat fijner zodat je geen kortsluitingen krijgt en liefst gelijk voor alle pinnen in één flatcable.
Je zou er eigenlijk zo'n doorlopende header op een stuk printplaat ertussen moeten zetten, soldeer je aan alle ongebruikte pinnen een baantje naar een leeg stuk en laat je de gebruikte met rust. Zoiets:Joolee schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:35:
[...]
Deze kabeltjes kan ik alleen niet tussen de gpio pinnen en de connector van de AMP+ schuiven. Ik doel meer op zoiets:
[afbeelding]
Maar dan wat fijner zodat je geen kortsluitingen krijgt en liefst gelijk voor alle pinnen in één flatcable.

Ik ben met je afbeelding nog even verder wezen googlen en kwam op dit uit:Pizza_Boom schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:46:
[...]
Je zou er eigenlijk zo'n doorlopende header op een stuk printplaat ertussen moeten zetten, soldeer je aan alle ongebruikte pinnen een baantje naar een leeg stuk en laat je de gebruikte met rust. Zoiets:
[afbeelding]

Jammer dat de terminals niet meer bereikbaar zijn wanneer het AMP+ bordje erop geprikt zou worden maar daar valt mee te leven. Beetje duur alleen voor zoiets simpels (€19,- excl. verzending)
Het is iig een stap in de richting
//Edit:
Gevonden

[ Voor 14% gewijzigd door Joolee op 02-01-2016 15:22 ]
Handig! Zelf heb ik onlangs i.p.v. de Hifiberry de PlainAMP gekocht (€25). Dat is een DAC+versterker in een. Aangesloten met een paar jumperkabels zoals hier:Joolee schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:46:
Gevondenzoiets heet blijkbaar een 'shim'
[afbeelding]

Is een stuk goedkoper dan de Hifiberry met losse amp en houdt de niet gebruikte GPIO pinnen gewoon vrij.
Gewoon rösti
Hmm, ik zet vraagtekens bij de betrouwbaarheid en lage weerstand van de connector van de shim op deze wijze. Ik betwijfel of dit echt de betrouwbare methode van aansluiten is die je graag wilt hebben en ben geneigd te zeggen dat je hem eerst nou moeten vast solderen op de header van de RPi.Joolee schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:46:
[...]
Ik ben met je afbeelding nog even verder wezen googlen en kwam op dit uit:
[afbeelding]
Jammer dat de terminals niet meer bereikbaar zijn wanneer het AMP+ bordje erop geprikt zou worden maar daar valt mee te leven. Beetje duur alleen voor zoiets simpels (€19,- excl. verzending)
Het is iig een stap in de richting
//Edit:
Gevondenzoiets heet blijkbaar een 'shim'
[afbeelding]
[afbeelding]
Als het me eindelijk lukt om de live audio output van m'n Windows machine naar een pi te streamen dan ga ik daarmee wel een setje proberen op te zetten. Stuk goedkoper inderdaad maar ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit. Daarover heb ik echt niets te klagen bij de HifiBerry.mno schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:18:
[...]
Handig! Zelf heb ik onlangs i.p.v. de Hifiberry de PlainAMP gekocht (€25). Dat is een DAC+versterker in een. Aangesloten met een paar jumperkabels zoals hier:
[afbeelding]
Is een stuk goedkoper dan de Hifiberry met losse amp en houdt de niet gebruikte GPIO pinnen gewoon vrij.
Heb voor de zekerheid ook de volgende dingen besteld, kijken hoe dat valt te combineren.Pizza_Boom schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:50:
[...]
Hmm, ik zet vraagtekens bij de betrouwbaarheid en lage weerstand van de connector van de shim op deze wijze. Ik betwijfel of dit echt de betrouwbare methode van aansluiten is die je graag wilt hebben en ben geneigd te zeggen dat je hem eerst nou moeten vast solderen op de header van de RPi.
Prototype Expansion Board For Raspberry PI 2 Model B / B+ / A+
12MM 40Pin Female Stacking Header For Raspberry Pi 2 Mode B& B+
[ Voor 4% gewijzigd door Joolee op 02-01-2016 17:18 ]
Dat is tenminste heel wat gunstiger geprijsd dan de Hifiberry AMP. Hoe is de geluidskwaliteit?mno schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:18:
[...]
Handig! Zelf heb ik onlangs i.p.v. de Hifiberry de PlainAMP gekocht (€25). Dat is een DAC+versterker in een. Aangesloten met een paar jumperkabels zoals hier:
[afbeelding]
Dit zou zomaar eens een winnar kunnen gaan worden voor op mijn bovenverdieping
Ik kan nog niet echt over de geluidskwaliteit van de PlainAMP oordelen, mijn radio is nog in aanbouw (speakers zitten nog niet in een behuizing). Maar ik had bij dit bedrijf (Polyvection) al eerder de PlainDAC gekocht voor in mijn vorige radio, en die klinkt erg goed (i.c.m. een goedkope TA2024 versterker).Thedr schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:28:
Dat is tenminste heel wat gunstiger geprijsd dan de Hifiberry AMP. Hoe is de geluidskwaliteit?
Dit zou zomaar eens een winnar kunnen gaan worden voor op mijn bovenverdieping
Bijkomend voordeel: de mensen achter de PlainAMP zijn zeer benaderbaar en behulpzaam via e-mail. De CEO (Philip) heeft me zelfs geholpen aan scripts en instructies waarmee ik het volume van mijn Pi+plainamp kan regelen met een digitale rotary encoder op de GPIO pinnen van de Pi. Dat was nodig omdat de PlainAMP geen aansluitmogelijkheid heeft voor een analoge potmeter voor volumeregeling.
Ik heb hem trouwens niet zoals op de foto op 5 volt (vanuit de Pi) aangesloten, maar op een externe 12 volt voeding.
Note: Ik heb geen banden met dit bedrijf, ben gewoon erg tevreden met hun dienstverlening..
Gewoon rösti
Binnenkort ook maar eens een bestellen denk ik!
Het volume van de PlainAMP kan inderdaad direct aangestuurd worden via I2C. In mijn set up gaat het iets anders. Mijn rotary encoder (45 cent op AliExpress) is aangesloten op GPIO pinnen 23 en 24 (en ground). Dit script zorgt ervoor dat Alsamixer wordt aangestuurd. Alsamixer zorgt er vervolgens voor dat het volume op mijn PlainAMP hardwarematig wordt veranderd. Het handige hiervan is dat ik het draaien aan de volumeknop ook direct terug zie in de web-interface van mijn Pi Musicbox software.Thedr schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:27:
Oh dat klinkt prima inderdaad. Zover ik het begrepen heb werkt de PlainAMP met hardwarematige volumecontrole (via I2C), toch?
Gewoon rösti
[ Voor 0% gewijzigd door Prutsky op 04-01-2016 21:48 . Reden: fixed url ]
Nu had ik osmc player op mijn micro sd gezet, installatie ging gewoon goed. ik deed mijn sd kaartje in de pi alleen er gebeurde niks. Ik stopte de sd opnieuw in de computer alleen hij werd niet meer herkend. Ook in schijfbeheer is de sd niet meer te zien kan het zijn dat deze kapot is gegaan op een of andere manier ?
Volgens mij kun je er beter voor zorgen dat de Pi benaderbaar is op de iPad zodat je de films op de USB in de Pi kunt zetten.Prutsky schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:48:
Ik zou graag mbv mijn RPi een wireless access point willen maken, zodat ik op een USB stick films kan zetten voor op vakantie die ik dan naar mijn iPad kan kopiëren. Software zoals ownCloud kan daarbij helpen. Maar dan moet ik de Pi wel kunnen benaderen. Ik heb dit geprobeerd via hostapd en deze instructie dit werkend te krijgen. Dit lukt echter niet. Er wordt geen access point gemaakt. Ik ga er vanuit dat dit komt door een verkeerde driver die in de /etc/hostapd/hostapd.conf staat. Hoe kom ik erachter welke driver mijn (bij SOS solutions gekochte) 150Mbps wifi dongle gebruikt en of deze ook monitor / master mode support?
Ik gebruik op de iPad Moliplayer HD en die kan ook Werkgroepen/ SMB shares benaderen.
Goed verhaal, ik ben nog opzoek naar een relatief goedkope versterker voor mijn pi die direct op de GPIO pinnen aangesloten kan worden.mno schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:44:
[...]
Ik kan nog niet echt over de geluidskwaliteit van de PlainAMP oordelen, mijn radio is nog in aanbouw (speakers zitten nog niet in een behuizing). Maar ik had bij dit bedrijf (Polyvection) al eerder de PlainDAC gekocht voor in mijn vorige radio, en die klinkt erg goed (i.c.m. een goedkope TA2024 versterker).
Bijkomend voordeel: de mensen achter de PlainAMP zijn zeer benaderbaar en behulpzaam via e-mail. De CEO (Philip) heeft me zelfs geholpen aan scripts en instructies waarmee ik het volume van mijn Pi+plainamp kan regelen met een digitale rotary encoder op de GPIO pinnen van de Pi. Dat was nodig omdat de PlainAMP geen aansluitmogelijkheid heeft voor een analoge potmeter voor volumeregeling.
Ik heb hem trouwens niet zoals op de foto op 5 volt (vanuit de Pi) aangesloten, maar op een externe 12 volt voeding.
Note: Ik heb geen banden met dit bedrijf, ben gewoon erg tevreden met hun dienstverlening..
Waarom heb je de PlainAmp niet aangesloten op de 5V van de Pi? En dat verhaal over die rotary encoder, betekent dit dat je niet het volume softwarematig kan verhogen?
ehhhh..HOI
Volgens mij hoef je er helemaal geen accespoint van te maken hoor. Je kan gewoon SMB aanzetten en dan kun je die stick zo benaderen (misschien heb je daar in je ipad nog een app voor nodig dat weet ik niet)Prutsky schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:48:
Ik zou graag mbv mijn RPi een wireless access point willen maken, zodat ik op een USB stick films kan zetten voor op vakantie die ik dan naar mijn iPad kan kopiëren. Software zoals ownCloud kan daarbij helpen. Maar dan moet ik de Pi wel kunnen benaderen. Ik heb dit geprobeerd via hostapd en deze instructie dit werkend te krijgen. Dit lukt echter niet. Er wordt geen access point gemaakt. Ik ga er vanuit dat dit komt door een verkeerde driver die in de /etc/hostapd/hostapd.conf staat. Hoe kom ik erachter welke driver mijn (bij SOS solutions gekochte) 150Mbps wifi dongle gebruikt en of deze ook monitor / master mode support?
Als het een usbstick is dan is het trouwens ook een kleine moeite die er even uit te trekken en ergens anders in te stoppen.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ze gaan aan de overkant bouwen en wil dat hele project vastleggen op de volgende manier:
- Maand of 8, 24/7 live stream op internet
- En tegelijkertijd elke werkdag van 07:00 - 16:00 elke 25" een foto uploaden (saven) naar mijn webspace (zodat ik daar later timelapse van kan maken)
- En dan ook nog eens zo maken dat als de stroom uitvalt en hij weer herstart het hele gedoe auto weer herstart.
En iemand toevallig nog een suggestie waar ik script oid kan vinden.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Ik heb hem op mijn 12V voeding aangesloten omdat ik die toch al klaar had liggen voor in mijn radio. Daarnaast kan de PlainAMP harder met een hoger voltagekrizzziz schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:54:
Goed verhaal, ik ben nog opzoek naar een relatief goedkope versterker voor mijn pi die direct op de GPIO pinnen aangesloten kan worden.
Waarom heb je de PlainAmp niet aangesloten op de 5V van de Pi? En dat verhaal over die rotary encoder, betekent dit dat je niet het volume softwarematig kan verhogen?
Het handige van de manier waarop die rotary encoder is aangesloten is juist dat ik het volume zowel via de de draaiknop van de rotary encoder als via de webinterface van Pi Musicbox kan veranderen. Als ik aan de fysieke knop draai dan zie ik in de webinterface de volumeslider meteen mee bewegen. Andersom werkt het ook, de rotary encoder gaat verder met het volume dat via de webinterface is ingesteld.
Gewoon rösti
Tegelijkertijd gaat moeilijk zijn vrees ik. Tenzij je misschien op één of andere manier om de 25' een frame uit je stream kan plukken op één of andere manier. Maar dan vormt kwaliteit misschien weer een probleem?MrMarcie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:57:
Ik heb vandaag zo'n Raspberry pi 2B met cameramodule besteld. WIl o.a. een timelapse maken en streaming video. Dat kan weet ik maar kan het ook tegelijkertijd?
Ze gaan aan de overkant bouwen en wil dat hele project vastleggen op de volgende manier:Kan dat (tegelijkertijd)?
- Maand of 8, 24/7 live stream op internet
- En tegelijkertijd elke werkdag van 07:00 - 16:00 elke 25" een foto uploaden (saven) naar mijn webspace (zodat ik daar later timelapse van kan maken)
- En dan ook nog eens zo maken dat als de stroom uitvalt en hij weer herstart het hele gedoe auto weer herstart.
En iemand toevallig nog een suggestie waar ik script oid kan vinden.
Volgens mij is het idee dat hij spullen van de Pi kan plukken op plekken waar de apparaten niet in een bestaand netwerk hangen. Een iPad heeft dan een accesspoint met DHCP-server nodig, anders gaat hij nooit via wifi verbinding krijgen met een ander apparaat.Marzman schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:23:
[...]
Volgens mij hoef je er helemaal geen accespoint van te maken hoor. Je kan gewoon SMB aanzetten en dan kun je die stick zo benaderen (misschien heb je daar in je ipad nog een app voor nodig dat weet ik niet)
Als het een usbstick is dan is het trouwens ook een kleine moeite die er even uit te trekken en ergens anders in te stoppen.
Overigens moet je wel opletten, bij Apple apparaten werkt dit (op dit moment), bij Android werkt dit NIET. Android heeft de nare eigenschap een wifi-verbinding te negeren als over deze verbinding geen internetverbinding tot stand gebracht kan worden. Daar zijn wel work-arounds voor (ik geloof dat je een bepaalde server van google moet imiteren), maar maakt het wel lastiger.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
???deepbass909 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:20:
[...]
Android heeft de nare eigenschap een wifi-verbinding te negeren als over deze verbinding geen internetverbinding tot stand gebracht kan worden.
Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt. Terwijl ik een offline TVheadend rPI toch echt met mijn telefoon verbind.
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Exact, precies... En dat maken van een access point lukt me vooralsnog niet. Er zijn zat beschrijvingen te vinden, maar nog geen 1 die werkt.deepbass909 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:20:
[...]
Volgens mij is het idee dat hij spullen van de Pi kan plukken op plekken waar de apparaten niet in een bestaand netwerk hangen. Een iPad heeft dan een accesspoint met DHCP-server nodig, anders gaat hij nooit via wifi verbinding krijgen met een ander apparaat.
Overigens moet je wel opletten, bij Apple apparaten werkt dit (op dit moment), bij Android werkt dit NIET. Android heeft de nare eigenschap een wifi-verbinding te negeren als over deze verbinding geen internetverbinding tot stand gebracht kan worden. Daar zijn wel work-arounds voor (ik geloof dat je een bepaalde server van google moet imiteren), maar maakt het wel lastiger.
Ik ben er ondertussen wel achter dat mijn dongle als AP kan worden ingezet. M.b.v. "iw list" krijg ik terug:
Supported interface modes:
* IBSS
* managed
* AP
* AP/VLAN
* WDS
* monitor
* mesh point
Had er een tweede kastje bij besteld voor de camera, dus alles ff overgezet. Daarvoor moets ff de MicroSD eruit. Netjes gedaan zoals het hoort. WIl ik daarna weer MicroSD kaartje plaatsen, klikt ie wel maar word ie gelijk weer uitegpuugd. Schijnen er meer last van te hebben. GRrrrr..
Neem aan dat ie retour mag, maar ja, toch weer een aantal dagen wachten voordat ik aan de gang kan. Jammer.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Op de pi zelf heb ik hier nog geen last van gehad, maar voor de 1e generatie pi had ik een Micro SD kaart houder met precies zo'n Micro SD kaart slot (ook push/push type). Die had daar ook wel eens last van, maar er was een heel klein strookje metaal dat je een beetje naar binnen kon buigen en dan werkte het weer. Deze was het:MrMarcie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:47:
En dan heb je eindelijk je eerste Pi binnen vandaag. Maar eens lekker aan de slag......
Had er een tweede kastje bij besteld voor de camera, dus alles ff overgezet. Daarvoor moets ff de MicroSD eruit. Netjes gedaan zoals het hoort. WIl ik daarna weer MicroSD kaartje plaatsen, klikt ie wel maar word ie gelijk weer uitegpuugd. Schijnen er meer last van te hebben. GRrrrr..
Neem aan dat ie retour mag, maar ja, toch weer een aantal dagen wachten voordat ik aan de gang kan. Jammer.

Het strookje is dat kleine strookje links (met dat vierkantje aan het uiteinde) op de adapter, naast het Adafruit bloemetje. Als ik die een klein beetje dieper buig dan werkt het weer naar behoren.
Wellicht is er voor de pi ook een dergelijke oplossing?
/▌
Heb je gelijk in. Nieuw uit de doos. Is al weer retour dus neem aan dat ik met paar dagen nieuwe in huis heb.Marzman schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:49:
Mja, ik zou hem toch terug sturen en een paar dagen wachten ipv meteen al dingen ombuigen. Als je het ding nou al in gebruik hebt is het een ander verhaal, maar hij haalt hem net uit de doos.
Maar GekkePrutser, als ik dan ooit in de toekomst weer heb zal ik jouw oplossing proberen.
Trouwens gelijk maar eens wat verder gekeken, zo'n Pine64 voorbesteld. Ziet er ook leuk uit
[ Voor 7% gewijzigd door MrMarcie op 08-01-2016 15:36 ]
Op papier ziet die Pine64 er idd goed uit. Ik wacht alleen nog even op de praktijk ervaringen.MrMarcie schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:35:
[...]
Heb je gelijk in. Nieuw uit de doos. Is al weer retour dus neem aan dat ik met paar dagen nieuwe in huis heb.
Maar GekkePrutser, als ik dan ooit in de toekomst weer heb zal ik jouw oplossing proberen.
Trouwens gelijk maar eens wat verder gekeken, zo'n Pine64 voorbesteld. Ziet er ook leuk uit
Ik kan niet vinden of die Pine GPIO heeft? WelMrMarcie schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:35:
[...]
Heb je gelijk in. Nieuw uit de doos. Is al weer retour dus neem aan dat ik met paar dagen nieuwe in huis heb.
maar wat betekent dat precies?and two I/O expansion buses.
http://wiki.pine64.org/index.php/Main_PageGeeBee schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:04:
[...]
Ik kan niet vinden of die Pine GPIO heeft? Wel
[...]
maar wat betekent dat precies?
Die pi-2 connector lijkt me zelfs 100% compatible met die van de pi. Waar ik mij meer zorgen over maak is de Linux ondersteuning voor die mali gpu. De A53 cores zullen geen probleem zijn neem ik aan.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Is die al te bestellen dan? Of heb je de kickstarter gebacked?MrMarcie schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:35:
[...]
Heb zelf nog die OrangePi liggen, maar de support valt me nogal tegen. Het is al een gedoe om de image werkend te krijgen (alleen specifieke images van de fabrikant zelf zijn werkend te krijgen), en dan zit je of met USB-poorten die het niet doen, of met gebrekkige video-accelleratie, etc etc.. De GPIO gebruiken (die ook pin-compatible met de RPi zou moeten zijn) schijnt ook niet te doen te zijn. Al met al genoeg reden om te realiseren dat specs en prijs bij lange na niet alles zijn. Ik wacht dus nog even rustig af.
Volgens mij is dat lsusb | grep wireless, meestal kom je dan wel 'n end door dat modelnr te googelen in combinatie met hostapd. Soms zijn er wat experimentele drivers, als de drivers voor jouw apparaat in een (pre-)alphastadium zitten raad ik t af om te gebruiken als daily driver.Prutsky schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:48:Hoe kom ik erachter welke driver mijn (bij SOS solutions gekochte) 150Mbps wifi dongle gebruikt en of deze ook monitor / master mode support?
Edit: Ik heb een hele tijd terug een USB gehad met een realtek chipset die bij SOS Solutions was besteld, langwerpige stick met een draaibare antenne, die bleek niet te werken. (rtl8032 of zo iets)
[ Voor 15% gewijzigd door SampleUser op 09-01-2016 03:27 ]
Anoniem: 150263
Iemand enig idee wat ik fout doe? Heb de volgende stappen gedaan:
1) Pi voorzien van Raspbian
2) SSH:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install vim
3) USB power verhoogd omdat schijf anders blijft spinnen
sudo nano /boot/config.txt
max_usb_current=1
4) Schijf (automatisch) mounten
sudo blkid
sudo mount /dev/sda /mnt
sudo nano /etc/fstab
/dev/sda1 /mnt vfat defaults 0 0
5) Samba gedownload
sudo apt-get install samba samba-common-bin
sudo nano /etc/samba/smb.conf
Toegevoegd:
[Netwerkopslag]
comment= Netwerkopslag
path=/mnt
browseable=Yes
writeable=Yes
only guest=No
create mask=0777
directory mask=0777
public=No
sudo smbpasswd -a pi
6) Mappen aanmaken op /mnt met mkdir werkt.
7) Schijf is zichtbaar in finder, maar geeft na dubbelklik dus bovenstaande foutmelding..
Het is een RT5370. Ik heb hiernaar gezocht en de deze beschrijving gevolgd, maar bij het herstarten van dnsmasq krijg ik de volgende error:SampleUser schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 03:26:
[...]
Volgens mij is dat lsusb | grep wireless, meestal kom je dan wel 'n end door dat modelnr te googelen in combinatie met hostapd. Soms zijn er wat experimentele drivers, als de drivers voor jouw apparaat in een (pre-)alphastadium zitten raad ik t af om te gebruiken als daily driver.
Edit: Ik heb een hele tijd terug een USB gehad met een realtek chipset die bij SOS Solutions was besteld, langwerpige stick met een draaibare antenne, die bleek niet te werken. (rtl8032 of zo iets)
1
2
3
| /etc/init.d/dnsmasq restart [....] Restarting dnsmasq (via systemctl): dnsmasq.serviceJob for dnsmasq.service failed. See 'systemctl status dnsmasq.service' and 'journalctl -xn' for details. failed! |
systemctl status dnsmasq.service laat het volgende zien:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| root@raspberrypi:~# systemctl status dnsmasq.service ● dnsmasq.service - dnsmasq - A lightweight DHCP and caching DNS server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/dnsmasq.service; enabled) Drop-In: /run/systemd/generator/dnsmasq.service.d └─50-dnsmasq-$named.conf, 50-insserv.conf-$named.conf Active: failed (Result: exit-code) since Sun 2016-01-10 08:24:46 UTC; 32s ago Process: 28629 ExecStart=/etc/init.d/dnsmasq systemd-exec (code=exited, status=2) Process: 28626 ExecStartPre=/usr/sbin/dnsmasq --test (code=exited, status=0/SUCCESS) Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28626]: dnsmasq: syntax check OK. Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: dnsmasq: failed to bind DHCP server socket: Address already in use Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: dnsmasq.service: control process exited, code=exited status=2 Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Failed to start dnsmasq - A lightweight DHCP and caching DNS server. Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Unit dnsmasq.service entered failed state. |
en journalctl -xn:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| root@raspberrypi:~# journalctl -xn -- Logs begin at Sat 2016-01-09 19:31:58 UTC, end at Sun 2016-01-10 08:24:46 UTC. -- Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Starting dnsmasq - A lightweight DHCP and caching DNS server... -- Subject: Unit dnsmasq.service has begun with start-up -- Defined-By: systemd -- Support: http://lists.freedesktop.org/mailman/listinfo/systemd-devel -- -- Unit dnsmasq.service has begun starting up. Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28626]: dnsmasq: syntax check OK. Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: dnsmasq: failed to bind DHCP server socket: Address already in use Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: failed to bind DHCP server socket: Address already in use Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: FAILED to start up Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: dnsmasq.service: control process exited, code=exited status=2 Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Failed to start dnsmasq - A lightweight DHCP and caching DNS server. -- Subject: Unit dnsmasq.service has failed -- Defined-By: systemd -- Support: http://lists.freedesktop.org/mailman/listinfo/systemd-devel -- -- Unit dnsmasq.service has failed. -- -- The result is failed. Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Dependency failed for Host and Network Name Lookups. -- Subject: Unit nss-lookup.target has failed -- Defined-By: systemd -- Support: http://lists.freedesktop.org/mailman/listinfo/systemd-devel -- -- Unit nss-lookup.target has failed. -- -- The result is dependency. Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Unit dnsmasq.service entered failed state. |
Geen idee hoe ik dit kan oplossen. De RPI zit mbo een netwerkkabel aan mijn router, dus daar krijgt eth0 een ip-adress. wlan0 staat mooi op 192.168.100.1.
Ik gok dat je al op een Wi-Fi netwerkje zit en de router weigert km bet adres uit te geven omdat het al word gebruikt..?Prutsky schreef op zondag 10 januari 2016 @ 09:29:
[...]
Het is een RT5370. Ik heb hiernaar gezocht en de deze beschrijving gevolgd, maar bij het herstarten van dnsmasq krijg ik de volgende error:
code:
1 2 3 /etc/init.d/dnsmasq restart [....] Restarting dnsmasq (via systemctl): dnsmasq.serviceJob for dnsmasq.service failed. See 'systemctl status dnsmasq.service' and 'journalctl -xn' for details. failed!
systemctl status dnsmasq.service laat het volgende zien:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 root@raspberrypi:~# systemctl status dnsmasq.service ● dnsmasq.service - dnsmasq - A lightweight DHCP and caching DNS server Loaded: loaded (/lib/systemd/system/dnsmasq.service; enabled) Drop-In: /run/systemd/generator/dnsmasq.service.d └─50-dnsmasq-$named.conf, 50-insserv.conf-$named.conf Active: failed (Result: exit-code) since Sun 2016-01-10 08:24:46 UTC; 32s ago Process: 28629 ExecStart=/etc/init.d/dnsmasq systemd-exec (code=exited, status=2) Process: 28626 ExecStartPre=/usr/sbin/dnsmasq --test (code=exited, status=0/SUCCESS) Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28626]: dnsmasq: syntax check OK. Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: dnsmasq: failed to bind DHCP server socket: Address already in use Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: dnsmasq.service: control process exited, code=exited status=2 Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Failed to start dnsmasq - A lightweight DHCP and caching DNS server. Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Unit dnsmasq.service entered failed state.
en journalctl -xn:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 root@raspberrypi:~# journalctl -xn -- Logs begin at Sat 2016-01-09 19:31:58 UTC, end at Sun 2016-01-10 08:24:46 UTC. -- Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Starting dnsmasq - A lightweight DHCP and caching DNS server... -- Subject: Unit dnsmasq.service has begun with start-up -- Defined-By: systemd -- Support: http://lists.freedesktop.org/mailman/listinfo/systemd-devel -- -- Unit dnsmasq.service has begun starting up. Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28626]: dnsmasq: syntax check OK. Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: dnsmasq: failed to bind DHCP server socket: Address already in use Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: failed to bind DHCP server socket: Address already in use Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: FAILED to start up Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: dnsmasq.service: control process exited, code=exited status=2 Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Failed to start dnsmasq - A lightweight DHCP and caching DNS server. -- Subject: Unit dnsmasq.service has failed -- Defined-By: systemd -- Support: http://lists.freedesktop.org/mailman/listinfo/systemd-devel -- -- Unit dnsmasq.service has failed. -- -- The result is failed. Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Dependency failed for Host and Network Name Lookups. -- Subject: Unit nss-lookup.target has failed -- Defined-By: systemd -- Support: http://lists.freedesktop.org/mailman/listinfo/systemd-devel -- -- Unit nss-lookup.target has failed. -- -- The result is dependency. Jan 10 08:24:46 raspberrypi systemd[1]: Unit dnsmasq.service entered failed state.
Geen idee hoe ik dit kan oplossen. De RPI zit mbo een netwerkkabel aan mijn router, dus daar krijgt eth0 een ip-adress. wlan0 staat mooi op 192.168.100.1.
1
| Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: dnsmasq: failed to bind DHCP server socket: Address already in use |
Ziet er meer uit alsof er misschien al een dhcp server process is, dat de socket in gebruik heeft. Of dat de service al draait (kan als je hem met de hand geprobeerd hebt te starten)
ehhhh..HOI
Waarschijnlijk zat er een DHCP server van vorige pogingen in de weg. Een schone Raspbian install hat het juiste effect. Het werkt nuu_nix_we_all schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:53:
code:
1 Jan 10 08:24:46 raspberrypi dnsmasq[28629]: dnsmasq: failed to bind DHCP server socket: Address already in use
Ziet er meer uit alsof er misschien al een dhcp server process is, dat de socket in gebruik heeft. Of dat de service al draait (kan als je hem met de hand geprobeerd hebt te starten)

Al gegoogled etc maar kom er niet uit. Misschien hele systeem maar opnieuw erop zetten? Maar ja daarvoor koop je geen plug and play.
Voor zover ik weet zit er alleen in server versies van Windows (2008, 2012) maar een DHCP server. Er is wel een shareware DHCP server, maar niet voor IoT denk ik.SRich schreef op zondag 10 januari 2016 @ 16:51:
Ik ben al hele middag aan het zoeken, maar is het mogelijk om op Windows IOT een DHCP/DNS server te draaien op een raspberry pi 2?
Als het verkocht wordt als plug n play zou ik eerst navraag gaan doen bij de verkoper. Die levert niet wat hij adverteert.MrMarcie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:49:
Is nog even wenen die Pi. Nu ik een goeie binnen heb (had zo'n compleet setje plug and play met camera besteld probeer ik een foto te maken. Eerst alles geipdate en wifi ingesteld. Maar krijg een foutmelding bij raspistill -o foto.jpg.
[afbeelding]
Al gegoogled etc maar kom er niet uit. Misschien hele systeem maar opnieuw erop zetten? Maar ja daarvoor koop je geen plug and play.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
ehhhh..HOI
629110
Voer even sudo rpi-update uit. Daarmee kan je de firmware van de raspberry pi updaten. Daarna zou het moeten lukkenMrMarcie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:49:
Is nog even wenen die Pi. Nu ik een goeie binnen heb (had zo'n compleet setje plug and play met camera besteld probeer ik een foto te maken. Eerst alles geipdate en wifi ingesteld. Maar krijg een foutmelding bij raspistill -o foto.jpg.
[afbeelding]
Heb je de camera uberhaupt enabled in Raspi-Config? en anders in hetzelfde menu even de upgrade doen.MrMarcie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:49:
[afbeelding]
Plug en play is leuk, maar elke week heb je wel updates via apt update/upgrade. Dus zoveel heb je er niet aan.JanPedaal schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 07:28:
[...]
Als het verkocht wordt als plug n play zou ik eerst navraag gaan doen bij de verkoper. Die levert niet wat hij adverteert.
Hmmhm .. op een rpi2b heb ik er in iedergeval zo'n enorme bak ruis op dat het niet bruikbaar is.krizzziz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:34:
Helaas weer pijnlijk tot de conclusie gekomen, dat de audio out (3,5") bizar slecht is. Toch maar aan een DAC dus. En ik dacht mij badkamerpi projectje goedkoop te doen
Zelfs een paar dollar chinees usb audiostickje heeft nagenoeg geen ruis.
Nou nog eens uitvinden waarom sommige h264 video's prima afspelen en andere hakkelen als de pest.
Zijn ze niet toevallig 10bit? Met MediaInfo kan alle media informatie zien, erg handig.gekkie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:49:
[...]
Nou nog eens uitvinden waarom sommige h264 video's prima afspelen en andere hakkelen als de pest.
Hmm iets om na te gaan en nog niet aan gedacht .. ga ik eens uitzoeken .. thxDacuuu schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:51:
[...]
Zijn ze niet toevallig 10bit? Met MediaInfo kan alle media informatie zien, erg handig.
Welke USB audiostick gebruik je?gekkie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:49:
[...]
Hmmhm .. op een rpi2b heb ik er in iedergeval zo'n enorme bak ruis op dat het niet bruikbaar is.
Zelfs een paar dollar chinees usb audiostickje heeft nagenoeg geen ruis.
ehhhh..HOI
Precies, gaat bij mij altijd jeuken als ik kant-en-klare oplossingen zie met een RPi. Het is een ontwikkelbordje dus je ontkomt er niet aan om het zelf in elkaar te gaan prutsen. En dat is ook juist zo leukDacuuu schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:47:
[...]
Plug en play is leuk, maar elke week heb je wel updates via apt update/upgrade. Dus zoveel heb je er niet aan.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Wat ik wel heb is dat ik hem als hij kort van de spanning is geweest niet meer aan gaat (na een paar uur wachten start hij wel gewoon weer op). Daarom laat ik hem maar altijd aan staan. Een gewone reboot levert nooit problemen op, maar ik moet hem niet uitschakelen en dan mezelf bedenken dat ik er toch nog iets mee wil doen
Ik vind ze ook niet echt plug and play apparaten zoals ze bij webshops worden verkocht. Het is altijd een beetje hobby'en en zoeken als iets niet werkt. Een apparaatje voor een Tweaker, mijn ouders en mijn zus heb ik een Chromecast geadviseerd toen ze op zoek waren naar een apparaatje om media makkelijk op de tv te krijgen (anders kan ik een paar keer per jaar 'helpen' als het niet meer werkt)
/▌
Zo'n simpel 5.1 stickje .. wel altijd een beetje een gok met china .. aan de buitenkant zijn ze gelijk maar intern willen er nog wel eens meer of minder componentjes op hetzelfde bordje zitten (condensators die missen). Geen idee meer bij welke boer deze vandaan kwam.
Via HDMI is het prima idd, ruis is bij mij dan ook alleen op de analoge minijack uitgang.Marzman schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:49:
Ruis heb ik geen last van volgens mij (heb het maar even aangesloten gehad omdat het geluid ook via de HDMI kan). Ik denk dat de productie van de Pi's of de kwaliteitscontrole wat minder is dan van 'echte' moederbordjes en dergelijke. Het ding is natuurlijk ook een stuk goedkoper. Misschien heb jij daarom zo veel ruis.
(maar goed heb geen hippe surroundversterker met hdmi toestand maar gewoon stereo .. i know vintage)
[ Voor 42% gewijzigd door gekkie op 12-01-2016 11:55 ]
ehhhh..HOI
Helaas is de SD kaart nu helemaal overleden. Ik heb dus een andere SD kaart gepakt en wilde daar mijn oude image op terug zetten. Helaas geeft Win32 imager de volgende error:

Het lijkt er dus op dat mijn nieuwe SD kaart een klein beetje kleiner is dan mijn oude. Weet iemand hoe ik mijn image file kleiner kan maken?
Ik kan helaas niet meer op mijn Pi, aangezien mijn oude sd-kaart corrupt, leeg of kapot is.
Het makkelijkste is denk ik dat je de image mount in een linux omgeving(ubuntu of-zo) en de image dan resized met gparted. Dat is hoe ik het zou aanpakken.
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs