• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 10:19
Dacuuu schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:12:
[...]

Jawel, de pi zero heeft de zelfde cpu/gpu als de pi1, En die al vanaf 2012 beschikbaar. CEC werkt gewoon. en hdmi via een miniHDMI adapter. Maar wil je De raspberry pi kopen om KODI te installeren, koop een Pi2. Sneller, meer usb poorten, en direct UTP aansluiting.
Ik wist niet dat die hardwareversnelling in de chip zelf zit. Dacht los ergens op het bordje nog apart.... Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb al een Pi2 die als Kodi / NAS fungeert. Ik wil nog een losse op andere kamers die puur vanaf die NAS streamen. Maar misschien is een Pi1 dan beter als de rekenkracht hetzelfde is want die heeft wel een ethernet en normale hdmi... scheelt ook weer.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06 16:28
Iemand enig idee wat hier nou nog fout gaat?

Ik weet het niet meer. :/ :X 8)7
Node is gecompileerde met een andere GLIBC versie dan je hebt geïnstalleerd.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Pizza_Boom
Bizar, want ik heb hem gewoon binnen gehaald met get update en vervolgens get install node.

Belangrijker (voor mij), hoe los ik dit handig op zonder naar Jessie, de oplossing die je overal op het WWW krijgt wanneer je op deze foutmeldingen googled, te upgraden?
Niet. glibc en libc zijn libraries die aan de basis van het OS staan. Een versie mismatch breekt programma's best hard. Stel je zou node normaal werkend krijgen, dan heb je tevens je OS gemold aangezien die afhankelijk blijft van een andere glibc en libc versie.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien kun je zelf node compileren met de juiste glibc en libc versie voor jou systeem.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:28:
Bizar, want ik heb hem gewoon binnen gehaald met get update en vervolgens get install node.

Belangrijker (voor mij), hoe los ik dit handig op zonder naar Jessie, de oplossing die je overal op het WWW krijgt wanneer je op deze foutmeldingen googled, te upgraden?
Je kan hem dan het beste van source compileren. Edit: Sorry, u_nix_we_all was me net voor :)

Overigens vreemd dat er een mismatch van de clib in zit, dat zou met de standaard repo's niet moeten gebeuren als die goed geupdate zijn. Of heb je hiervoor een aparte repo toegevoegd die misschien voor Jessie bedoeld was?

[Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 04-12-2015 14:35]

• Pizza_Boom
Dus feitelijk ben ik gewoon screwed. Ik had namelijk het plan opgevat, op basis van wat adviezen, om met event triggers aan de serverkant te gaan werken. Het continue pollen van bepaalde registers werkt ook niet echt chique, voor de load maakt het verder niet uit, want cliënt en host zijn 1 systeem.
GekkePrutser schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:35:
[...]

Je kan hem dan het beste van source compileren. Edit: Sorry, u_nix_we_all was me net voor :)

Overigens vreemd dat er een mismatch van de clib in zit, dat zou met de standaard repo's niet moeten gebeuren als die goed geupdate zijn. Of heb je hiervoor een aparte repo toegevoegd die misschien voor Jessie bedoeld was?
Ik zou het niet weten. Hoe controleer ik dat? Zoals ik hierboven schrijf, ik wil graag op event gaan triggeren, in plaats van pollen. Trouwens, toen ik node probeerde te installeren kreeg ik de melding dat er 0 dingen geinstalleerd waren. Is dus met wat anders meegeleverd. Inmiddels weer eraf geflikkerd.

EDIT: Ik begreep dat er vandaag een update voor raspian uit is gekomen, zou het daarin kunnen zitten?

[Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-12-2015 14:42]

• MissShadows
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02 16:01
Hallo iedereen, ik zit met een probleem. Ik heb net de raspberry pi 2 binnen en als ik hem aansluit krijg ik een error: error resizing existing fat partition.
Error cant have a partition outside the disk!
En als ik dan op close klik krijg ik een popup met: waiting for sdcard (settings partition) en dat duurt best lang. Is de sd card niet goed? Ik had bij alternate een set gekocht inclusief adapter, case en sdcard.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:49
Heb je een laptop of desktop bij de hand ?
Kijk dan eens wat er op de sd-kaart staat.

Je kan kijken of de sd-kaart dan reageert en of je er zelf raspbian op kan zetten.
Stond er ook aangegeven welke software erop gezet zou worden ?

Edit: even gekeken bij Alternate.
Staat het volgende:

"16 GB SDHC kaart met NOOBS voor geïnstalleerd"

Klopt het dat je een 16GB hebt?

[Voor 23% gewijzigd door MdO82 op 05-12-2015 10:47]

2250 WP Zuid PVoutput

• MissShadows
Ja volgens de site zou Noobs voorgeinstalleerd zijn. Maar ik ga de sd op de pc proberen.

• MdO82
Kijk dan even wat de kaart doet, en je kan als je het wilt de sd-kaart formateren met SDFormatter en je kan hem dan weer voorzien van noobs

2250 WP Zuid PVoutput

• MissShadows
oke, kaart in de pc gestoken, laten installeren, en toen gebeurde er niks. Bij 'apparaten en printers' staat hij er wel tussen, als usb reader, maar zowel in 'mijn computer' als in 'partitiebeheer' is hij niet te vinden.
pc zag hem wel, omdat hij de stuurprogramma's moest installeren.

• MdO82
Wat doet het tooltje SDFormatter met de sd-kaart ?

2250 WP Zuid PVoutput

• MissShadows
die selecteerd automatisc drive e, terwijl deze dus niet word aangegeven in mijn computer en partitiebeheer.
en erboven staat drive not supported. ik kan ook niet op format klikken

• MdO82
Dan wordt het toch even tijd om contact op te nemen met Alternate tenzij iemand hier nog een idee heeft

2250 WP Zuid PVoutput

• MissShadows
het rare is, mijn samsung note 3 ziet de sd card wel. dus misschien dat de cardreader niet meer goed is.

[Voor 32% gewijzigd door MissShadows op 05-12-2015 12:10]

• MissShadows
oke, een nieuwe cardreader gekocht en nu ziet de pc hem wel. Dat probleem is nu opgelost

629110

Paar uurtje's knutselen:

Het lukt alleen niet om het scherm vanaf het booten al aan te hebben.

[Voor 30% gewijzigd door 629110 op 05-12-2015 13:29]

• MdO82
Ik zag dat ik niet veel ruimte mee hem op mijn sd-kaartje van de raspberry:

Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/root       1.8G  1.5G  243M  86% /

Hoe kan ik het beste zien welke map veel in gebruik heeft ?
En is er nog een simpele oplossing om meer ruimte te creëren ?
Ben verder nog geen problemen tegengekomen, maar zag dat er niet veel meer over was ;)

2250 WP Zuid PVoutput

629110

Je moet een tructje uithalen met de commando du. Normaal gesproken doet hij het per map maar via google kan je vast een goeie combinatie vinden die zoekt naar de grootste mappen.

http://www.linfo.org/du.html

Met control + c stop je de lopende commando, voor als het te lang gaat duren :)

• basssi3
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 18:27

basssi3

Ondertitel

find out top 10 largest file/directories:
# du -a /var | sort -n -r | head -n 10

Signature

629110

Nu kijkt hij alleen in de /var directory. Ik heb er een -h bijgezet, dat zie je de grootte wat simpeler.

# du -ah /var | sort -n -r | head -n 10

• basssi3

basssi3

Ondertitel

629110 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:29:
Nu kijkt hij alleen in de /var directory. Ik heb er een -h bijgezet, dat zie je de grootte wat simpeler.

top!

Signature

• basssi3

basssi3

Ondertitel

$ df

misschien ook nog

Signature

• MdO82
629110 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:29:

Thanks d:)b
Moet eigenlijk binnenkort eens een nieuwe sd-kaart aanschaffen het is nu nog een 4GB

2250 WP Zuid PVoutput

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

629110 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:17:
Paar uurtje's knutselen:

[afbeelding]

Het lukt alleen niet om het scherm vanaf het booten al aan te hebben.
Ik gok dat je het scherm via i2c aangesloten hebt?
Dan gaat het niet lukken om hem vanaf het booten al beeld te krijgen, er moeten eerst i2c modules geladen worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• u_nix_we_all
  • Niet online
MdO82 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:31:
[...]

Thanks d:)b
Moet eigenlijk binnenkort eens een nieuwe sd-kaart aanschaffen het is nu nog een 4GB
Maar in je screenshot zie ik dat je root partitie maar 1,8 GB groot is. Heb je na installatie de "expand filesystem" optie gebruikt ? (zit in raspi-config)

[Voor 5% gewijzigd door u_nix_we_all op 06-12-2015 13:00]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• MdO82
u_nix_we_all schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:59:
[...]

Maar in je screenshot zie ik dat je root partitie maar 1,8 GB groot is. Heb je na installatie de "expand filesystem" optie gebruikt ? (zit in raspi-config)
Euh, nee.
Zal straks wel even kijken :)

2250 WP Zuid PVoutput

629110

deepbass909 schreef op zondag 06 december 2015 @ 11:51:
[...]

Ik gok dat je het scherm via i2c aangesloten hebt?
Dan gaat het niet lukken om hem vanaf het booten al beeld te krijgen, er moeten eerst i2c modules geladen worden.
Nee hij is via spi aangesloten. Op de eerdere versie's van de Raspberry Pi. Heb ik het zelfde gedaan. En toen heb ik wel de tft modules kunnen laden vanaf het opstarten. Het scherm ging toen ergens in het midden van het bootproces aan.

Bij de Raspberry Pi Zero lukt dit dus niet. De modules start ik handmatig op door remote via SSH in teloggen en deze commando uit te voeren:

sudo modprobe fbtft_device custom name=fb_ili9341 gpios=reset:25,dc:24,led:18 speed=16000000 rotate=90 bgr=1

[Voor 9% gewijzigd door 629110 op 06-12-2015 14:16]

• u_nix_we_all
  • Niet online
629110 schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:11:
[...]

Nee hij is via spi aangesloten. Op de eerdere versie's van de Raspberry Pi. Heb ik het zelfde gedaan. En toen heb ik wel de tft modules kunnen laden vanaf het opstarten. Het scherm ging toen ergens in het midden van het bootproces aan.

Bij de Raspberry Pi Zero lukt dit dus niet. De modules start ik handmatig op door remote via SSH in teloggen en deze commando uit te voeren:

sudo modprobe fbtft_device custom name=fb_ili9341 gpios=reset:25,dc:24,led:18 speed=16000000 rotate=90 bgr=1
Heb je de module niet in /etc/modules toegevoegd ?
En nieuwe pi's gebruiken device tree overlay, dus je kunt e.e.a al in /boot/config.txt doen, zie https://github.com/watter...stall.md#2-activate-fbtft

• MdO82
MdO82 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:22:
/dev/root       1.8G  1.5G  243M  86% /
u_nix_we_all schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:59:
[...]

/dev/root       3.6G  1.5G  1.9G  44% 

Met dank heb ik hem nu voor elkaar :)

2250 WP Zuid PVoutput

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

629110 schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:11:
[...]

Dit is niet als boot optie mee te geven? Ik weet niet wat er allemaal aan overlays beschikbaar is (ik ben zelf ook pas een weekje met een pi aan het spelen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

629110

u_nix_we_all schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:39:
[...]

Heb je de module niet in /etc/modules toegevoegd ?
En nieuwe pi's gebruiken device tree overlay, dus je kunt e.e.a al in /boot/config.txt doen, zie https://github.com/watter...stall.md#2-activate-fbtft
Ik heb het geprobeerd in etc/modules maar dat is niet gelukt. In de link zie ik wel meer informatie. Ik kijk daar even.

Update:
Het is gelukt.Ik krijg nu wel het scherm aan. Echter wordt nog niet de console getoond op het scherm..
https://github.com/raspberrypi/linux/issues/1215

[Voor 16% gewijzigd door 629110 op 07-12-2015 00:58]

• Pizza_Boom
CurlyMo schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:30:
Niet. glibc en libc zijn libraries die aan de basis van het OS staan. Een versie mismatch breekt programma's best hard. Stel je zou node normaal werkend krijgen, dan heb je tevens je OS gemold aangezien die afhankelijk blijft van een andere glibc en libc versie.
Ben een andere SD kaart aan het installeren. Poging 2, kijken of het nu wel gaat. :)

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 17:26

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik was aan het kijken voor een leuke goedkope emulator en kwam terecht bij de RBP Zero. Klopt het dat ik met de volgende onderdelen klaar ben?

- Raspberry Pi Zero
- MicroSD kaart (8GB lijkt mij ruim voldoende)
- microHDMI > HDMI (kabel of adapter)
- Bluetooth USB adapter + microUSB>USB adapter
- MicroUSB voeding

Voor een emulator heb ik eigenlijk geen WiFi nodig, maar ik kan eventueel wel zo'n combo ding nemen als die werkt op de RBP. Zoals deze: (US $5.3)
http://www.aliexpress.com...ork-Card/32518957323.html
Of anders alleen Bluetooth: (US $2.10)
http://www.aliexpress.com...-100m-PC/32369113435.html
En een microUSB>USB adapter. Werken die goedkope OTG android dingen ook gewoon? (US $0.28)
http://www.aliexpress.com...rt-Phone/32395878889.html
En anders een normale: (US $0.68)
http://www.aliexpress.com...et-PC-MP3/2039835931.html

En dan de voeding, wat heeft deze zero dan nodig? Ik las dat voor de RBP 2B een 2A voeding wordt aangeraden. Maar voor deze Zero kun je verwacht ik minder gebruiken. Is 0.5A of 1A voldoende? Ik heb genoeg adapters voor mijn telefoon liggen die in deze regio leveren.

Ik weet alleen niet waar ik de RBP Zero nu ergens kan bestellen (voor weinig, niet die ~20 euro versie die ik bij Nederlandse shops tegenkom ;) )

Kosten:
- RBP Zero: € ?,??
- MicroSD: € 0,00 (heb ik al)
- MicroHDMI: € 0,51
- Bluetooth: € 1,97
- MicroUSB: € 0,27
- Voeding: € 0,00

Dus bovenop de zero komt dan nog 2,75 euro bij :)

En dan tot slot de laatste vraag waar ik via google zo snel geen antwoord op kan vinden. Kun je 2 of 4 PS3 controllers verbinden met 1 bluetooth dongle? Is dit bijvoorbeeld afhankelijk van de versie (2.0 vs. 4.0) Of wat bepaald hoeveel verbindingen er mogelijk zijn?
Ik vond bijvoorbeeld dit:
In general, host devices support up to 7 simultaneously connected devices and a practically unlimited number of paired. Host devices are like a wireless router - you can connect many different devices at a time.

Client devices typically support a limited number of pairings, anywhere between 1 and 5, and only one single connection. They act like a wireless client - you can save many different networks but only connect to one at a time.

Some profiles only support one connection at a time on some devices - for example some bluetooth speakers can only connect to one computer at a time. A phone for example usually can only connect to one HSP (headset) at a time, but can connect multiple HIDs (keyboards, mice, etc.).

[Voor 15% gewijzigd door Markos op 07-12-2015 14:03]

• Pizza_Boom
De zero is voorlopig slecht verkrijgbaar, die zijn net uitgeleverd geweest en nogal gehypt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat je even moet wachten tot hij wat beter verkrijgbaar is om een betere prijs te krijgen. Of misschien dat je er meerdere kan bestellen en dan maar een keer de verzendkosten hoeft te betalen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Pizza_Boom
SOS heeft de losse Zero staan als niet leverbaar, maar wel voor 8,95... Das al beter dan die 18 euro die zij eerder noemden.

• Pizza_Boom
Pizza_Boom schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:51:
[...]
Ben een andere SD kaart aan het installeren. Poging 2, kijken of het nu wel gaat. :)
Resultaat met een schone install op een nieuwe kaart is hetzelfde. GLBCXX_3.4.20 en GLIBC_2.16 not found (required by node). 8)7 8)7

EDIT: Deze doet het wel. http://blog.wia.io/instal...v4-0-0-on-a-raspberry-pi/
:D :D 8)

[Voor 13% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-12-2015 15:41]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 12:40

mad_max234

AMD Athlon II M320

Pizza_Boom schreef op maandag 07 december 2015 @ 14:17:
SOS heeft de losse Zero staan als niet leverbaar, maar wel voor 8,95... Das al beter dan die 18 euro die zij eerder noemden.
18 euro is voor de kit en inclusief verzenden, pihut kit + verzenden was even duur(zatten paar pin headers exta bij ten van waarde van 25 cent :D ), en als je iets snel wilt hebben betaal je in begin altijd wat meer, dat daalt vanzelf als ze beter beschikbaar worden, maar waar hebben we het over is maar paar euro. Had hem tenminst wel binnen 2 dagen in huis en kon eerste weekend er direct mee aan de slag. :)

-Andere hobby- -

• Pizza_Boom
mad_max234 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:57:
18 euro is voor de kit en inclusief verzenden, pihut kit + verzenden was even duur(zatten paar pin headers exta bij ten van waarde van 25 cent :D ), en als je iets snel wilt hebben betaal je in begin altijd wat meer, dat daalt vanzelf als ze beter beschikbaar worden, maar waar hebben we het over is maar paar euro. Had hem tenminst wel binnen 2 dagen in huis en kon eerste weekend er direct mee aan de slag. :)
Je vergeet de "luxe" verpakking van PiHut :P
Maarre, bevalt ie een beetje? Ergens wil ik hem wel, anderzijds, ik heb hem nog niet nodig, ik heb privé een B+ en op mijn werkplek ligt ook nog een B die ik ook gebruik. Komt wel als ie goedkoper wordt, net als de 2B.

Vraagje: is ie ook overgeklokt als je er een bestaande kaart uit bijvoorbeeld een B+ in zet? Omdat je in Raspi config je kloksnelheid kan bepalen.

629110

Uhh de Zero is standaard 1Ghz als je met de overklok settings gaat spelen gaat hij juist omlaag omdat dat (nog) niet wordt ondersteund volgens mij.

• Pizza_Boom
Vandaar dus mijn vraag. In de normale RPi's moet je dit regelen in de configs, dus hoe hebben ze het hier geregeld? Ik kan mij best voorstellen dat je e.e.a. programmeert op een B+ en daarna het zooitje met een Zero in een systeem bouwt.

629110

Gewoon de overklok settings uit commenten.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Pizza_Boom schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:07:
[...]
Je vergeet de "luxe" verpakking van PiHut :P
Maarre, bevalt ie een beetje? Ergens wil ik hem wel, anderzijds, ik heb hem nog niet nodig, ik heb privé een B+ en op mijn werkplek ligt ook nog een B die ik ook gebruik. Komt wel als ie goedkoper wordt, net als de 2B.

Vraagje: is ie ook overgeklokt als je er een bestaande kaart uit bijvoorbeeld een B+ in zet? Omdat je in Raspi config je kloksnelheid kan bepalen.
Bevalt prima, gebruik hem als server/nas, heb er alleen wifi dongle aanhangen en bedien linux via SSH.

De software is gewoon hetzelfde als elke andere pi, dus ook een config file met parameters om bijvoorbeeld te overklokken, heb de cpu op 1000MHz lopen, de Core op 250MHz en het Ram op 400MHz.

Edit
629110 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:50:
Uhh de Zero is standaard 1Ghz als je met de overklok settings gaat spelen gaat hij juist omlaag omdat dat (nog) niet wordt ondersteund volgens mij.
Dat is volgens mijn niet juist, hij loopt op de snelheid die in config file staat. Is gewoon dezelfde soc als RPI A B A+ en B+, BCM2835, de registers zijn gewoon hetzelfde.

[Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 08-12-2015 12:25]

-Andere hobby- -

629110

Even gekopieerd:
On Pi Zero, you should just leave overclocking set to “None” (which selects the default clock speeds set for the device in the firmware, i.e. 1GHz on the Zero) – all the other options will actually slow your Pi Zero down! This will be corrected in the next release – Pi Zero basically comes out of the box running as fast as it is safe to run it.

Zie https://www.raspberrypi.org/blog/latest-raspbian-update/

Probeer anders even met een commando te kijken hoe snel je cpu echt draait. Ik kom niet zo snel op een commando.

sudo cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/cpuinfo_cur_freq

[Voor 17% gewijzigd door 629110 op 08-12-2015 12:41]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

629110 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:33:
Even gekopieerd:
On Pi Zero, you should just leave overclocking set to “None” (which selects the default clock speeds set for the device in the firmware, i.e. 1GHz on the Zero) – all the other options will actually slow your Pi Zero down! This will be corrected in the next release – Pi Zero basically comes out of the box running as fast as it is safe to run it.

Zie https://www.raspberrypi.org/blog/latest-raspbian-update/
Gaat dat niet over de overklok software in raspbian? Alle optie daar zullen je Zero inderdaad trager maken.

Maar weet bijna zeker dat config file gewoon werkt, heb dat zelf getest, bij mij is 1100MHz de grens en dan start die niet meer op zonder overvoltage te geven.

Edit/
Dat geeft 1000000 dus dat zou moeten kloppen.

Maar is dat betrouwbaar? Waar haalt die dat vandaan?

[Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 08-12-2015 13:34]

-Andere hobby- -

629110

Weet ik niet, het zou wel kunnen dat ze dat bedoelen in raspi-config.

• Pizza_Boom
Iemand ervaring met het gebruik van node.js op een RPi die als server achtig apparaat fungeert? Ik heb er nu een draaien die dus de besturing van e.e.a. via GPIO doet, maar ik wil die eventtriggers die node.js biedt gebruiken en dat allemaal in een jasje gieten dat toonbaar is op een scherm in kioskmode.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 22:28
Pizza_Boom schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:16:
Iemand ervaring met het gebruik van node.js op een RPi die als server achtig apparaat fungeert? Ik heb er nu een draaien die dus de besturing van e.e.a. via GPIO doet, maar ik wil die eventtriggers die node.js biedt gebruiken en dat allemaal in een jasje gieten dat toonbaar is op een scherm in kioskmode.
Voor gpio is er gewoon een lib. https://www.npmjs.com/package/rpi-gpio ;)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Pizza_Boom
Ja, die heb ik al. Ik zit er meer mee, hoe ga ik het in een webpagina onderbrengen. Ik ben met adafruit's tutorial er lekker doorheen gefietst

• Biersteker
Dan zou ik even kijken naar express en socket.io. (Je zou bijvoorbeeld met het socket.io chat example al vrij makelijk je gpio data kunnen pushen naar een webpage. http://socket.io/get-started/chat/ )

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Dit lijkt me wel leuk om te maken:
https://shkspr.mobi/blog/...en-in-an-xbox-controller/
Maar lijkt me nog leuker om dan een draadloze controller te gebruiken zodat je alleen de hdmi kabel hebt en niet ook een usb voor voeding. Maar toen kwam ik dit tegen:
http://gaming.stackexchan...-with-a-play-charge-cable
Nou kun je natuurlijk een bluetooth adapter in de RBP doen maar dat lijkt me ook een beetje omslachtig. Is er niet een manier om toch de controller intern via usb aan de raspberry te verbinden?

• Pizza_Boom
Booh! In mijn mail: MagPi issue 40 gaat niet worden bijgedrukt.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Als je een Retropie hebt draaien met een usb controller verbonden (en ook een bluetooth dongle). Kun je dan vanuit Retropie ook willekeurige bluetooth controllers (Xbox 360 en PS3) connecten zonder toetsenbord aangesloten? Dus alleen met de al aangesloten usb controller.

(ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel haha)

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-06 10:50
Pizza_Boom schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:02:
Booh! In mijn mail: MagPi issue 40 gaat niet worden bijgedrukt.
Je kan hem zelf drukkken: https://www.raspberrypi.org/magpi-issues/MagPi40.pdf
Geen Raspberry Pi Zero erbij dan.

• defixje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-05 08:12
Misschien hele gekke vraag. Maar weet toevallig iemand hoe je bluetooth support in Raspbian aan kan zetten zonder internet?

Heb namelijk een USB Bluetooth dongle, en met lsusb zie ik hem netjes in het lijstje staan, alleen apt-get werkt natuurlijk niet omdat die alles wilt downloaden.

Denk dat ik al wat gevonden heb, heb de nodige .deb's hier vanaf gedownload en via dpkg geinstalleerd.

Zie alleen nog geen extra menu item. Volgens bronnen moet je het bij preferences zien maar daar zie ik nog niks met Bluetooth.

Heb wel de hcitool nu dus misschien kan ik daar iets mee.

edit: de "hier" even linkje van gemaakt

Ok voor de mensen die het willen weten, ik heb met bluetoothctl een pair gekregen en het werkt nu.

[Voor 49% gewijzigd door defixje op 09-12-2015 22:19]

D3Fix, Ethical Hacker, Pokeraar, Programmeur

• Pizza_Boom
En om die Zero gaat het mij natuurlijk. >:)

• Biersteker
Pizza_Boom schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:11:
[...]
En om die Zero gaat het mij natuurlijk. >:)
Die van mij is net binnen ;)
https://dl.dropboxusercon...9/IMG_20151210_163136.jpg
8)

• Pizza_Boom
Goede zaken!

Ik begin hier echt gek te worden van javascript. Wil graag serverside pushen, maar die valt gewoon na verloop van tijd weg... Minuut niets doen met een knop op het systeem en de verbinding lijkt weggevallen. |:( |:( 8)7

• Biersteker
Pizza_Boom schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:40:
[...]
Goede zaken!

Ik begin hier echt gek te worden van javascript. Wil graag serverside pushen, maar die valt gewoon na verloop van tijd weg... Minuut niets doen met een knop op het systeem en de verbinding lijkt weggevallen. |:( |:( 8)7
Hoe bedoel je 'valt weg'. Socketio die niet reageert? Of iets anders?

• Pizza_Boom
Biersteker schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:07:
[...]

Hoe bedoel je 'valt weg'. Socketio die niet reageert? Of iets anders?
Ik zit hier in deel 3: https://learn.adafruit.com/node-embedded-development/streams
Schrijven naar webpagina. Na verloop van tijd wordt die niet meer geupdate. Ik heb een chrome blad open met mijn RPi. Die staat continue aan op dit moment. Ik kan nu drukken wat ik wil, maar ik krijg geen update meer in op mijn blad.

EDIT: En ik kom er niet uit hoe ik deze waarde kan vervangen zonder de oude te laten staan. Stel ik zou het in een textvak op een website willen laten zien en alleen de actuele toestand willen tonen, ik (als js noob) heb geen idee hoe ik dat zou moeten aanpakken.

[Voor 20% gewijzigd door Pizza_Boom op 10-12-2015 17:14]

• Biersteker
Ah op die manier. Ik gebruik daar zelf dus socketio en express voor :). gpio-stream gebruik ik zelf niet.

• Pizza_Boom
Biersteker schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:21:
[...]

Ah op die manier. Ik gebruik daar zelf dus socketio en express voor :). gpio-stream gebruik ik zelf niet.
Als ik het daarmee wel werkend zou krijgen, vind ik dat ook best. Is toch ook een plugin voor node.js?

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik zie mensen af en toe zeggen dat ze de voeding op hun raspberry zetten via de GPIO. Maar ik kan er niet echt een duidelijke handleiding van vinden. Alleen enkele comments dat je hiermee moet opletten omdat je dan de protection omzeilt die anders achter de normale usb voeding ingang zit. Wat zijn de mogelijkheden met GPIO voeding op een Raspberry Pi Zero? En kun je dit ook veilig doen? En is de usb poort die eigenlijk voor de voeding gebruikt wordt dan beschikbaar om usb apparaten op aan te sluiten?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Kan dat veilig? Ja
Kan dat op een Pi Zero? Ja
Omzeil je extra beveiligingen (zekering en stabilisatoren) die voor de USB-power connector zitten? Ja
Wordt er magisch een extra USB-lijn bijgetoverd op je Rpi? Nee.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

mcDavid schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 16:59:
Kan dat veilig? Ja
Omzeil je extra beveiligingen (zekering en stabilisatoren) die voor de USB-power connector zitten? Ja
Is die usb voeding poort niet ook gewoon een volwaardige usb poort? Ik dacht (hoopte) dat dat zo zou zijn als de optie voor voeding via gpio aanwezig is. Zegmaar hetzelfde als bij telefoons. Je kunt ze er mee opladen, maar ook gebruiken als usb poort.

[Voor 9% gewijzigd door Markos op 11-12-2015 17:02]

• mcDavid
  • Nu online
Nee, RaspberryPi's zonder ingebouwde USB-hub hebben maar één USB-lijn, en zul je dus zelf van een externe USB-hub moeten voorzien als je er meerdere apparaten op wilt aansluiten.

629110

De normale USB aansluiting is ook gewoon een volwaardige USB poort. Alleen willen sommige mensen er 2A :o of meer uit trekken (bij wijze van) ja dat kan die niet leveren. Ik weet niet waar de grens ligt :)

Maar door een draad bruggetje te maken kan je in theorie meer eruit trekken :) Hoe dikker je draad brug hoe meer je er door heen kan jagen. Hoe dikkere voeding je nodig hebt :) 8)7

Mijn zero levert voldoende stroom voor een USB hub met daar aan een bedrade toetsenbord + WiFi stick + USB ethernet adapter. Tot nu toe geen problemen gehad.

[Voor 17% gewijzigd door 629110 op 11-12-2015 17:05]

• mcDavid
  • Nu online
't Wachten is op iemand die een Pi-Hat ontwerpt met ESP8266 en/of enc28j60 voor resp. wifi en ethernet via de GPIO.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mcDavid schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 16:59:
Kan dat veilig? Ja
Zero heeft geen poly fuse, voor rest zit de 5v gewoon aan de 5v. Ik heb aan de onderkant van de usb een female pin header gesoldered op de testpoints zodat ik andere voedingen kan gebruiken.
Wist niet dat Magpi gratis was, net even doorgelezen en staan best leuke dingen in. :)

-Andere hobby- -

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Oké top dan weet ik genoeg. Een tweede usb poort op een zero zou net voldoende kunnen zijn om geen usb hub nodig te hebben. Maar helaas haha

Ik heb bij 3 verkooppunten nu zo'n "notify me" aangemeld voor wanneer de zero beschikbaar is. Ben benieuwd hoelang het gaat duren.

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
629110 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:50:
Dat is niet zo mooi.

• mcDavid
  • Nu online
Ik_ben_Mark3 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 17:15:
Oké top dan weet ik genoeg. Een tweede usb poort op een zero zou net voldoende kunnen zijn om geen usb hub nodig te hebben. Maar helaas haha

Ik heb bij 3 verkooppunten nu zo'n "notify me" aangemeld voor wanneer de zero beschikbaar is. Ben benieuwd hoelang het gaat duren.
Bestel dan gewoon een B-versie (B, B+ of 2B), daar zit die hub al op.
En ze zijn nog eens volop verkrijgbaar ook.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

mcDavid schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 18:33:
[...]

Bestel dan gewoon een B-versie (B, B+ of 2B), daar zit die hub al op.
En ze zijn nog eens volop verkrijgbaar ook.
Ja de 2B ga ik ook sowieso kopen voor OpenELEC. Maar ik heb ook de zero nodig omdat deze kleiner is, en daarbij zou het ideaal zijn als deze onboard 2 usb aansluitingen had

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Iemand al ervaring met Node Red van IBM op de Pi 2 met Raspbian?

• MdO82
Is het raadzaam om een mysql database aan te maken voor Xbmc op mijn Raspberry B+ of kan ik beter mijn synology ervoor gebruiken ?

De reden dat ik dit vraag is dat ik een rpi al 24uur heb draaien en mijn synology niet en daarnaast een spindown wil blijven houden van de disks.
Of worden deze gewoon normaal wakker als er vraag is van de database ?

Iemand hier verder ervaringen mee.

2250 WP Zuid PVoutput

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 12:36

GeeBee

Oddball

Dat ligt er aan wat je doel is.
Altijd snelle beschikbaarheid: op de pi zetten als je spindown wilt blijven gebruiken op de nas.
Als het goed is, worden de schijven vanzelf wakker als ze benaderd worden. Ik moet soms wel even wachten vanwege spinup als er op de nas iets wordt benaderd.

Overigens: de database wordt automatisch gemaakt bij de installatie van Kodi.

[Voor 12% gewijzigd door GeeBee op 14-12-2015 12:03]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• MdO82
GeeBee schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:01:
Overigens: de database wordt automatisch gemaakt bij de installatie van Kodi.
Klopt, maar vond het handig om op de tv een serie te stoppen als ik wat anders ga doen en dat ik dan op mijn laptop verder kan waar ik was ;)

Een centrale plek vind ik dan handiger voor de database :)

2250 WP Zuid PVoutput

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 12:36

GeeBee

Oddball

MdO82 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:11:
[...]

Klopt, maar vond het handig om op de tv een serie te stoppen als ik wat anders ga doen en dat ik dan op mijn laptop verder kan waar ik was ;)

Een centrale plek vind ik dan handiger voor de database :)
Volgens mij kan het zo:
Series op de nas, centrale database op de Pi en dan alle Kodi-apparaten gebruik laten maken van die database op de Pi.
Maaruh:.... vraag het hier eens :)
[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

629110

"Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering"

Dit staat ook hierboven in Let op. Misschien moeten we dit gewoon doen ? Niet iedereen is waarschijnlijk geïnteresseerd of je net wel of net niet de aanbieding hebt te pakken.

• Pizza_Boom
Alsof er iemand is die in die andere topics kijkt? Een vraag in GPIO blijft rustig een week staan en dan wordt de volgende vraag gesteld.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:49:
Alsof er iemand is die in die andere topics kijkt? Een vraag in GPIO blijft rustig een week staan en dan wordt de volgende vraag gesteld.
Het GPIO topic is inderdaad wat slecht bezocht. Maar dit topic is wel een goede plaats voor technische discussies en ik vindt het jammer dat het nu misbruikt wordt voor dingen die in een ander, speciaal daarvoor bestaand topic horen, zoals nota bene in de topicwarning staat.

Modjes, waarom staat die waarschuwing er überhaupt, als daar (ook na een TS daarover) toch niet op gemodereerd wordt ? Dan kunnen de topics beter gemerged worden, maar dat zal de bedoeling niet zijn. We zitten hier in EL en niet in SF toch ?

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 16:27
Hi!

Ik probeer al enige tijd rechten goed te krijgen op mijn externe NTFS Western Digital schijf. Nu weet ik dat NTFS af en toe gezeik heeft met rechten maar vraag me af of jullie naar deze CMD kunnen kijken.

UUID=767CAB5A7CAB13C1 /Media/Western/ ntfs nofail,uid=osmc,gid=osmc, rw,UUID=767CAB5A7CAB13C1,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

Deze string geef ik op in Fstab en het idee is dat ik de user gewoon alle rechten geef maar zou dit ook zo moeten kloppen?

Hoop dat ik op het juiste forum plekje zit?

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

629110

Het ziet er wel goed uit.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06

SA007

Moderator Tweaking
Heb zojuist een sloot replies naar het 'Aankoop en Levering' Topic gemoved, dat topic is er niet voor niks.

Klok is stuk :(

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 17:22
Klopt. Heb ik ook geprobeerd, maar zonder succes. En inderdaad, na vastlopen springt hij terug naar default.

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik ben een beetje aan het inlezen over de mogelijkheden van de Raspberry Pi.
Ik las dat je ook lcd's kunt aansturen via spi en ik kwam deze tegen:
http://www.aliexpress.com...th-panel/32248676609.html

Werkt deze op de RBP? En wordt deze dan volledig aangesloten via GPIO? Zowel LCD, touch en voeding?

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:34
Mensen, ik wil inmiddels ook een Pi 2 kopen, nu heb ik nog 1 vraag: welke microSD kaart kan ik het beste halen? Wat is een goede microSD kaart en welke grootte is makkelijk?

• mcDavid
  • Nu online
Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:17:
Ik ben een beetje aan het inlezen over de mogelijkheden van de Raspberry Pi.
Ik las dat je ook lcd's kunt aansturen via spi en ik kwam deze tegen:
http://www.aliexpress.com...th-panel/32248676609.html

Werkt deze op de RBP? En wordt deze dan volledig aangesloten via GPIO? Zowel LCD, touch en voeding?
De informatie en specificaties die gegeven worden zijn nogal dun, maar als het idd een SPI gestuurd display is zul je die zonder meer aan kunnen sluiten en werkend kunnen krijgen op je RPi. Heb je al codevoorbeelden gevonden hoe je dit kunt doen of ben je van plan dat helemaal zelf uit te vinden?
Bakkertje_01 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:56:
Mensen, ik wil inmiddels ook een Pi 2 kopen, nu heb ik nog 1 vraag: welke microSD kaart kan ik het beste halen? Wat is een goede microSD kaart en welke grootte is makkelijk?
Volgens mij is de Raspbian Jessie image nét iets groter dan 4GB (of is dat inmiddels gefixt?), dus ik zou voor een 8GB kaartje gaan. Verder gewoon minimaal class 10. Misschien heeft iemand nog een specifieke aanrader maar volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit.

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-05 16:04

Goner

What can I do you for ?

Bakkertje_01 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:56:
Tsja, grootte hangt af van wat je erop wilt zetten ... als je een aantal distros en apps wilt gaan gebruiken zul je al gauw 16GB nodig hebben. Maar voor alleen Openelec is 4GB al voldoende ..
Ik gebruik SanDisk (Ultra) microSD van 8GB, maar elk bekend merk is OK lijkt me.
Ik ben begonnen met NOOBS om een beetje bekend te raken met de mogelijkheden.

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Laatst ook eens een Raspberry Pi 2 gekocht, als vervaning van de verschrikkelijke dlna player in de Philips smart tv van mn ouders. Eerst Rasplex op gezet, dat draait als een zonnetje 1080p video's vanaf de Plex server. Toen dacht ik eens kijken wat er nog meer mee kan. Uiteindelijk met Berryboot er een dual boot met Rasplex en RetroPie van gemaakt om ook nog wat SNES spelletjes te kunnen spelen. Erg leuk speelgoed!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:34
Tweakers!, ik heb inmiddels een Raspberry Pi en heb er openELEC op geïnstalleerd, nu wil ik graag ook nog Retropie installeren. Nu lees ik in de post van Tranze dat hij daarvoor Berryboot heeft gebruikt. Zijn er ook nog andere opties of is dit een goede keuze geweest? En als ik Berryboot installeer ben ik al mijn instellingen (addons) in openELEC weer kwijt?

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:35
Probleem:
de 7 inch touchscreen van de Raspberry foundation blijft zwart/geeft geen beeld

Verloop:
De Raspberry pi 2 boot zelf normaal. Ik heb hem al geupdatet met
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Daarna maak ik het scherm vast volgens de instructies en ik power het scherm via de GPIO pinnen van de Raspberry pi2. Het scherm zelf power ik met een mini usb adapater, rechtstreeks in het stopcontact.
De Raspberry pi2 zelf zit ook met HDMI verbonden met mijn tv.

Als ik boot zie ik dat de schermmodus van mijn tv verandert (dus de raspberry pi2 leeft nog en doet nog iets met HDMI) maar de tv blijft wel zwart. De touchscreen blijft ook zwart.

Iemand een idee voor ik het touchscreen DOA verklaar?

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 18:07
Bakkertje_01 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:15:
Tweakers!, ik heb inmiddels een Raspberry Pi en heb er openELEC op geïnstalleerd, nu wil ik graag ook nog Retropie installeren. Nu lees ik in de post van Tranze dat hij daarvoor Berryboot heeft gebruikt. Zijn er ook nog andere opties of is dit een goede keuze geweest? En als ik Berryboot installeer ben ik al mijn instellingen (addons) in openELEC weer kwijt?
Hier kan je een kant en klaar multiboot-image met RetroPie+OpenELEC downloaden. Wat je instellingen/addons betreft, volgens mij heeft OpenELEC een backup/restore functie.

Gewoon rösti

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

[quote]mno schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:48:
[...]

Hier kan je een kant en klaar multiboot-image met RetroPie+OpenELEC downloaden. Wat je instellingen/addons betreft, volgens mij heeft OpenELEC een backup/restore functie.
[/quote]
Deze was ik toevallig ook aan het proberen, ik krijg dan alleen deze melding op mijn Raspberry Pi 2:
[q]*** Error in mount_storage: mount_common: could not mount UID=b805b6...........(lange naam) ***
### starting debugging shell... type exit to quit ###
sh: can't access tty. job control turned off.
#[/q]

Ik las ergens dat je kunt proberen de firmware te upgraden of downgraden. Ik heb alleen geen idee welke en hoe en of dit ook de werkelijke oplossing is.

edit: dit zou ook aan mijn sd kaart kunnen liggen lees ik, ff andere proberen

edit: sorry dit hoort in het andere topic thuis

[Voor 7% gewijzigd door Markos op 25-12-2015 13:27]

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43
Voor mijn twee Raspberry model B's ben ik opzoek naar simpele goedkope cases. Echter vind ik bijna alleen maar B+ cases, of ik ben meer kwijt dan wat ik voor de bordjes betaald heb. Heeft iemand een tip voor een cheapass case voor een model B?

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

dj_dysaster schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 10:54:
Voor mijn twee Raspberry model B's ben ik opzoek naar simpele goedkope cases. Echter vind ik bijna alleen maar B+ cases, of ik ben meer kwijt dan wat ik voor de bordjes betaald heb. Heeft iemand een tip voor een cheapass case voor een model B?
Behuizingen van een euro goedkoop genoeg?

https://www.sossolutions....i/behuizingen-5/model-a-b

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43
Top, thanks! Nooit gedacht dat SOS een goedkope case zou hebben :)
Pagina: 1 2 3 ... 73 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee