Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Hebben we met Sinterklaas al gespeeldfranssie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:18:
Maak ze dan gek en ga met alle ingredienten van alle kerstpakketten het http://www.dobbelspel.nl/?p=1spelen
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Verwijderd
Lurker1 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:09:
[...]
Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt. Misschien is het wel verstandig als je een beetje aan je spelling gaat werken, anders val je zo uit de toon tussen al die slimme mensen.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Uh ok, jij wordt al blij van een goed afgeleverd teelfoonhoesje dus ... bespeur ik wat ironie of sarcasme? Vertel?Wijnands schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:50:
Kerstpakket zit echt in de lift. Nu inclusief traditioneel nutteloos stukje keukenkast vulling. Ik vind de geste echt geweldig! En die broodbak kan straks in het voorjaar ook prima dienen om wat sla of radijsjes in te zaaien.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee, serieus. Van een fles met wat lekkers vorig jaar naar een volwaardig kerstpakket. En ik vind een nutteloos stukje keukengerei daar echt onderdeel van, dat hoort erbij net zoals sommige kerst films bij de kerst. Ben er oprecht blij mee.franssie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:03:
[...]
Uh ok, jij wordt al blij van een goed afgeleverd teelfoonhoesje dus ... bespeur ik wat ironie of sarcasme? Vertel?
De zaadjes kan je overigens denk ik prima voorkiemen in het bakje erboven.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Oh, goed idee. Heb afgelopen zomer altijd een bak pluksla gehad, heerlijk om je lunch in het weekend op te leuken en kinderlijk eenvoudigfranssie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:08:
haha, ok. Nutteloos spul is ook leuk inderdaad, gaan we op tweakers waarderen en hergebruiken
De zaadjes kan je overigens denk ik prima voorkiemen in het bakje erboven.
Mooi gebaar. Jullie verdienen het!Bij mij is zonet een rode doos met inhoud bezorgd met afzender CGI...
Leuke geste zo vlak voor kerst
It always seems impossible until it's done.
(Dit had iets met boter bij de vis moeten zijn, 'daar valt dus wel droog brood te verdienen' of iets in die trant,
maar de koffieautomaat is stuk hier zonder koffie geen droog gevoel voor humor)
[ Voor 55% gewijzigd door empheron op 18-12-2015 08:14 ]
Dippen.....empheron schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 07:56:
Wel fijn dat er droog brood bij zat. Voor de boter moeten we helaas zelf zorgen.
Daar had je de dip en de olijfolie voor.empheron schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 07:56:
Wel fijn dat er droog brood bij zat. Voor de boter moeten we helaas zelf zorgen.
Klaarblijkelijk werkt mijn gevoel voor humor nog niet zo goed in de ochtend.
Seriously, ik vind het een leuke bakje, en past overigens ook prima bij de cocktail prikkers van 2013!
Verwijderd
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer de intentie van een kerstpakket.
Waar ik moeite mee heb is dat die waardering nergens anders uit blijkt, en daarom op mij overkomt als een 'goedkope' manier om de gemoederen te bedaren.
Verwijderd
Ik vroeg me al af wie er als het eerste mee zou komen.Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:54:
Grappig hoe de stemming meteen omslaat door zoiets nutteloos als een kerstpakket. Zoiets kost meestal een aardige duit, en er zit voor mij persoonlijk amper iets in waar ik waarde aan hecht.
Waar ik moeite mee heb is dat die waardering nergens anders uit blijkt, en daarom op mij overkomt als een 'goedkope' manier om de gemoederen te bedaren.
Het pakket is misschien tamelijk nutteloos en niet heel duur. Het is wel een gebaar en een wat we niet gewend zijn. Het komt onverwacht en wordt daarom door veel mensen gewaardeerd. Uiteraard veranderd het niets echt maar het zorgt er bij heel veel collega's toch voor dat ze net iets blijer de feestdagen in gaan.
Het geeft misschien juist aan dat je door een klein/simpel/goedkoop gebaar mensen tevreden en gewaardeerd krijgt.Wijnands schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:03:
Ik vroeg me al af wie er als het eerste mee zou komen.
Het pakket is misschien tamelijk nutteloos en niet heel duur. Het is wel een gebaar en een wat we niet gewend zijn. Het komt onverwacht en wordt daarom door veel mensen gewaardeerd. Uiteraard veranderd het niets echt maar het zorgt er bij heel veel collega's toch voor dat ze net iets blijer de feestdagen in gaan.
Laat het een wijze les voor ze zijn. IK heb het in ieder geval gewaardeerd....
Dat dus ook. Gewoon een extra schouderklopje.DirectZ schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:30:
[...]
Het geeft misschien juist aan dat je door een klein/simpel/goedkoop gebaar mensen tevreden en gewaardeerd krijgt.
Laat het een wijze les voor ze zijn. IK heb het in ieder geval gewaardeerd....
Verwijderd
Mijn schouders zijn al zo blauw :-)Wijnands schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:42:
[...]
Dat dus ook. Gewoon een extra schouderklopje.
ik ben er blij mee. Het was een leuke verrassing
Verwijderd
Misschien een idee om dit in te voeren? :-)
Die kende ik nog niet. Ziet er uit als interessante stof. Ga ik me verder in verdiepen. Bedankt voor de tip.peter00 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:52:
kijk naar Herzberg's theorieën
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Het pakket was inderdaad leuk, en ik heb zelfs toegestaan dat mijn vrouw de CGI-bal in de boom hing. Maar mijn negatieve gevoel over CGI als werkgever is nog niet verdwenen. Dat zal slechts veranderen als de maandelijkse beloning weer op een fatsoenlijk niveau zit.empheron schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:47:
Het psychologisch effect van een kerstpakket is niet te onderschatten, het is zo ongeveer het meest kosteneffectieve middel om loyaliteit jegens werkgever positief te beïnvloeden. De vraag is of dit bij voldoende members het gevoel omtrent de maandelijks terugkerende beloning weet te compenseren.
Je was er gewoon trots op... getuige de kerstbal foto op yammerLurker1 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:03:
Het pakket was inderdaad leuk, en ik heb zelfs toegestaan dat mijn vrouw de CGI-bal in de boom hing.

[ Voor 22% gewijzigd door bakkerl op 18-12-2015 16:36 ]
't is dat ik geen kerstboom heb, maar als de bal al zou hangen ging hij er weer uit.
[ Voor 7% gewijzigd door izegrin op 18-12-2015 19:31 ]
En verder, de kans is groot dat je als optie 3 nu nog steeds betere voorwaarden hebt dan als je voor optie 1 gekozen had, ook in level twee denk ik, tenzij je ver onder het ijkpunt zit misschien.
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
Iedereen moest goedkoper worden met de nieuwe contracten worden.. De optie3.nl personen zijn zelf nu nog duurder dan de optie1 personen. Lees ik uit dat de optie3.nl personen dus nog steeds betere voorwaarden hebben behouden.
Oftewel nooit geen loonsverhoging meer voor optie 3 members
Optie 1 had ook nauwelijks ruimte, maar die informatie heb jij niet omdat je al even weg bent (zoals ik dat ook volgend jaar zal zijn).t_captain schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:53:
Dus optie 3, met gelijkblijvende secundaire AV, heeft geen loonruimte. Optie 1, met afnemende secundaire AV, heeft wel loonruimte. Dan is helder uit welke kist de sigaar komt.
Beide opties staan stil eigenlijk, op de lagere levels na maar die zitten denk ik niet veel in optie 3.
Er was dit jaar dus geen sigaar en het is ook niet zo belangrijk uit welke kist deze had kunnen komen, mocht de sigaar wel bestaan hebben
Ik vind ook overigens dat als je niet meer bij CGI werkt, je hier minder de te posten hebt (en dat gaat per 31/12 dus in vanaf mijn account). Het blijft dan een beetje roepen vanaf de zijlijn, één Johan Cruijf is genoeg
Misschien nog wel eens iets over mijn ervaringen als zelfstandige en de afwikkeling met CGI (die tot nu toe positief is) maar inhoudelijk over de arbeidsvoorwaarden en de communicatie ga ik niets meer schrijven zodra ik daar toegang meer toe heb.
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 18-12-2015 22:16 ]

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 18-12-2015 22:28 ]
Verwijderd
Een kinderhand is gauw gevuld...Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:54:
Grappig hoe de stemming meteen omslaat door zoiets nutteloos als een kerstpakket. Zoiets kost meestal een aardige duit, en er zit voor mij persoonlijk amper iets in waar ik waarde aan hecht.
Heel triest dat CGI haar trouwste werknemers, die in de loop der jaren miljoenen voor het bedrijf hebben verdiend, zo in de kou laat staan. Na de verwachtingen die eerder dit jaar zijn gewekt, had ik toch gehoopt op een positiever bericht.bakkerl schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 20:29:
Wel staat het heel erg zwart op wit nu dat het invoeren van de nieuwe conctracten een kosten besparing MOEST zijn.
Wel heel goed dat nu men nu eerlijk toegeeft dat men ons in 2013 een rad voor ogen heeft gedraaid door te beweren dat de nieuwe arbeidsvoorwaarden beter, en voor CGI duurder, waren. Laten we hopen dat dit het begin van een nieuwe bedrijfscultuur inluidt, waarin voor leugens geen ruimte meer is.
Het is dan ook wel zo dat dit effect omslaat op het moment dat dit gecombineerd wordt met een brief dat je er weer niets bij krijgt. Dan werkt het averechts.Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:54:
Hoe heb ik kunnen geloven dat dit management (hetzelfde dat ons in 2013 vertelde dat de nieuwe arbeidsvoorwaarden de grootste zegen voor de mensheid waren sinds de uitvinding van het wiel) het uiteindelijk toch wel goed met ons voorhad? Hoe heb ik het na het arbeidsvoorwaardenfiasco toch nog zo lang bij dit bedrijf kunnen volhouden?
Twee jaar lang ben ik aan het lijntje gehouden, twee jaar lang heb ik me laten wijsmaken dat er óók voor optie-3-medewerkers een gouden toekomst lonkte... en twee jaar lang heeft men weer bakken met geld aan mij verdiend zonder dat ik er iets van terug zag. Vooral dat laatste drijft me tot razernij: ik ben nu zover dat ik CGI geen cent meer gun van wat ik bij de klant binnenhaal.
Ik wens al mijn lotgenoten een toch nog zo aangenaam mogelijk weekend toe, en veel wijsheid bij het nadenken over hun toekomst.

Ik ben meer verbaasd en nieuwsgierig naar "het echte verhaal" over de status van CGI nederland.
Van het management krijg je te horen dat het goed gaat en we voldoende verdienen.
Maar aan de andere kant zie je dat de salarisverhogingen tegenvallen. Niet enkel voor de optie3, maar ook voor de optie1.
Enkel voor diegene die supergoed hebben gepresteerd of jonge consultants die te weinig verdienen en dreigen weg te gaan zit er een verhoging in. Voor het overgrote deel zit er geen inflatiecorrectie in. Lijkt me dat (zelfs management) dit niet een ideale situatie vindt.
Wat me wel positief opvalt is de hoge openheid; zowel in de brief naar de optie3 als naar de beweegredenen voor de optie1. Alleen de vraag "waarom is het budget zo laag?" staat nog open. En die reden lijkt me wel een probleem waar CGI mee worstelt. Want het stoppen van de exodus zal hierdoor niet lukken. Enkel dat deze niet "zeer hoog" zal zijn en hopelijk de top members blijven, naast degene die dat toch een stap te ver vinden.
Maar feit zal weer zijn; weer veel members zullen vertrekken.
let the past be the past.
Verwijderd
Reken maar dat zijzelf aan de kerstdis zich weer een bult lachen. De bonussen zijn weer binnen en het stomme werkvolk is er weer voor een jaar ingetrapt. Het enige wat de goede CGI'er nu nog kan doen is weggaan. Ik heb voor het eerst in mijn leven ook een fatsoenlijk kerst pakket gekregen en een fikse 13'e maand + over een maand nog 500 euro extra. Dit zeg ik niet om op te scheppen maar gewoon om te laten zien hoe het bij een ander bedrijf ook kan.
Bovendien was de 500 euro niet gecommuniceerd van te voren. Dit werd apart vermeld op de salaris strook van deze maand. Dat is nog eens wat anders het al de afgelopen jaren luisteren naar de loze beloften van de CGI leiding. Die alleen maar bezig zijn zichzelf te verrijken.
Zodra je CGI gaat benaderen als een serieuze partner in een wg/wn relatie, dan wordt je wel erg verdrietig. Dus gewoon je 40 uur draaien en daar een redelijk salaris voor terugzien. Meer loyaliteit verdienen ze niet.
Zelf kijk ik elk jaar naar de NL PPP indicator (hoeveel percentage zouden we krijgen zonder het nog gegarandeerde percentage). Als dit op nul uitkomt, ben je dan een Jomanda als je voorspelling is dat salarisverhogingsbuget ook niet al te hoog kan zijn en dat groep 3 dus weer 0 krijgt?
Iedereen had het tot nov over "positieve signalen" ik raad iedereen aan naar de indicatoren te kijken zoals ze door Global zijn neergezet.
[ Voor 15% gewijzigd door SithWarrior op 20-12-2015 12:01 ]
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Tsja, ik begrijp je gevoelens, maar kijkend naar de oude AV was dit wel te voorspellen. Ze hebben het dus nu gespeeld volgens de regels van het spel: Er wordt gekeken of er ruimte is voor verhoging en dan is het aan het management om dat aan jou toe te kennen. En verrassing, er is geen ruimte. De toezeggingen begin dit jaar hebben er dus voor gezorgd dat je met redelijk vertrouwen weer een jaar voor CGI kon werken. "Even afwachten tot december, het komt goed".Lurker1 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:16:
Het zal moeilijk worden om dit weekend aan iets anders te denken dan die ontluisterende brief van Ron. Alle woede en frustratie, die de afgelopen jaren langzaam was weggeëbd (mede door de toezeggingen vanuit het management aan de non-signers), is in volle hevigheid terug.
Hoe heb ik kunnen geloven dat dit management (hetzelfde dat ons in 2013 vertelde dat de nieuwe arbeidsvoorwaarden de grootste zegen voor de mensheid waren sinds de uitvinding van het wiel) het uiteindelijk toch wel goed met ons voorhad? Hoe heb ik het na het arbeidsvoorwaardenfiasco toch nog zo lang bij dit bedrijf kunnen volhouden?
Twee jaar lang ben ik aan het lijntje gehouden, twee jaar lang heb ik me laten wijsmaken dat er óók voor optie-3-medewerkers een gouden toekomst lonkte... en twee jaar lang heeft men weer bakken met geld aan mij verdiend zonder dat ik er iets van terug zag. Vooral dat laatste drijft me tot razernij: ik ben nu zover dat ik CGI geen cent meer gun van wat ik bij de klant binnenhaal.
Ik wens al mijn lotgenoten een toch nog zo aangenaam mogelijk weekend toe, en veel wijsheid bij het nadenken over hun toekomst.
![]()
![]()
Maar ook volgens de oude AV kunnen ze je gewoon een verhoging ontzeggen. En daar maken ze nu gebruik van. De mededeling van Ron in 2013 "Reken maar niet op een verhoging" kan hij zo hard maken, maar ze kunnen met jouw oude AV en de optie 1 matrix aantonen dat je gelijkwaardig wordt behandeld. Er zit dit jaar gewoon niet meer in.
Ik wens iedereen veel sterkte in deze periode. De kerst in gaan met een teleurstelling is niet fijn. En dan komt het neer op wat ik kort geleden al hier heb gepost. Heb je er vertrouwen in dat het goed komt? Als het antwoord nee is dan zul je goed moeten nadenken over je toekomst bij dit (in potentie) mooie bedrijf.
Dit is een heel goede samenvatting!Dus optie 3, met gelijkblijvende secundaire AV, heeft geen loonruimte. Optie 1, met afnemende secundaire AV, heeft wel loonruimte. Dan is helder uit welke kist de sigaar komt.
De brief van Ron de Mos aan de zogenaamde non-signers geeft openheid van zaken. Iedere CGI medewerker zou hem moeten lezen. De actuele omvang van de groep en de individuele namen wordt in de begeleidende mail bekend gemaakt. De kosten van de oude arbeidsvoorwaarden waren te hoog en daarom zijn er nieuwe arbeidsvoorwaarden, inclusief SPP en PPP, ingevoerd.
Kern van de boodschap: CGI kan zich geen goed personeel veroorloven. Dat zegt iets over de toekomst van CGI NL!
Ik wens iedere CGI medewerker veel sterkte en wijsheid toe en wil hen graag een hart onder de riem steken. Je verdient beter dan CGI!
It always seems impossible until it's done.
Verwijderd
Helemaal mee eens.ESPACE schreef op zondag 20 december 2015 @ 14:05:
[...]
Kern van de boodschap: CGI kan zich geen goed personeel veroorloven. Dat zegt iets over de toekomst van CGI NL!
Ik wens iedere CGI medewerker veel sterkte en wijsheid toe en wil hen graag een hart onder de riem steken. Je verdient beter dan CGI!
Ik denk dat het een sterfhuis constructie is. Er zijn al zoveel goede mensen uitgegooid of zelf weggegaan de meeste alleen maar omdat men zich verzette tegen dit afbraak beleid.
Veel sterkte het komend jaar. En laat jullie niet nog een jaar in de luren leggen. Volgend jaar gebeurt gewoon weer hetzelfde.
Zo lezend lijkt het dat anders alleen te zijn voor de mensen die destijds niet met de nieuwe wind mee zijn gaan waaien.Verwijderd schreef op zondag 20 december 2015 @ 17:13:
[...]
Helemaal mee eens.
Ik denk dat het een sterfhuis constructie is. Er zijn al zoveel goede mensen uitgegooid of zelf weggegaan de meeste alleen maar omdat men zich verzette tegen dit afbraak beleid.
Veel sterkte het komend jaar. En laat jullie niet nog een jaar in de luren leggen. Volgend jaar gebeurt gewoon weer hetzelfde.
En die mensen hebben gewoon hun fijne klant en/of project om hun plezier nog uit te halen.
Maar serieus, hoe gepikeerd de "optie 3" mensen ook zijn, ik vind het onterecht. Jullie worden hetzelfde behandeld als het gros van jullie collega's, die ook hard werken en hart voor de zaak hebben. Alleen hebben ze jullie nog een paar dagen langer in spanning gehouden. En die spanning is natuurlijk relatief, want met hoe de verdeling was, lijkt het me erg naïef om te verwachten dat er wat bij had gekomen. Zeker omdat je pakket, hoe stijfbevroren het verder ook is, nog steeds beter is dan het was geweest als je wel had getekend.
Er is niets veranderd in al die jaren.... de trend die in de laatste 2 jaar Logica is ingezet, is nog steeds niet gebroken.
Overigens denk ik wel dat jullie NL MT te veel eer geven. Ik denk dat zij lang niet zoveel invloed op alles hebben als jullie denken. En daarbij, budget niet gehaald, dus een bonus zal hen ook niet ten deel vallen.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
daar is een oplossing voor boven het glazen plafond : Stoelendans.avotar schreef op maandag 21 december 2015 @ 06:37:
En daarbij, budget niet gehaald, dus een bonus zal hen ook niet ten deel vallen.
Bij een wisseling van rol hoort een aanpassing emolumenten.
Ik zie een ontwikkeling ontstaan die ik al bij een hoop softwarebedrijven heb gezien.
Een leuke plaats voor starters met een leuke loopbaanontwikkeling, maar daarna wordt het "up or out". Iedereen die aan de top van zijn schaal zit wordt geacht om tot zijn pensioen niet meer te willen of anders de toko te verlaten.
Verwijderd
Dat is ook uitgekomen.
Deze optie-3-collega's zien het gat met vergelijkbare collega's met de nieuwe AV-en op dit moment ieder jaar groeien. In hun VOORDEEL.
PPP levert, buiten het dalende garatiebedrag, zo goed als niets op, SPP niet genoeg om dit gat te dichten.
Niet tekenen is een goede beslissing geweest. De werkgever heeft voor het eerst op schrift gesteld dat de hele operatie naar die nieuwe AV-en een bezuiniging was, de oude AV-en waren te duur!
Mocht in de toekomst PPP wel op gaan leveren dan kun je als optie-3 altijd nog tekenen voor de nieuwe AV-en en voordeel gaan trekken.
De rekening wordt betaald door de collega's die wel de nieuwe AV-en hebben getekend en nu zien dat ook zij stilstaan en daarvoor vrije dagen en primaire zekerheid hebben ingeleverd.
Voor beide groepen telt dat er nauwelijks competenceontwikkeling wordt gefaciliteerd door de werkgever, Ik las van het weekend dat de Academy nu bezig is met 12 van de 2800+ collega's. Wow.
Ik had hem al meteen achterstevoren in de boom gehangen. Tussen de rest van de rode ballen is hij daar niet terug te vinden.Lurker1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:17:
De CGI-kerstbal heeft inmiddels een laatste rustplaats gevonden in de vuilnisbak. Elke keer als mijn blik er op viel, draaide mijn maag zich om...
Ik voel me vaker gewaardeerd dan geschoffeerd.LowLevel schreef op maandag 21 december 2015 @ 08:39:
Maar op zich heeft Avotar wel gelijk. Niet alleen de optie 3 medewerkers, maar ook de members worden geschoffeerd in plaats van bedankt voor hun inzet.
Of niet. Maar dan moeten we het loopbaan beleid 's goed op de rails krijgen.Ik zie een ontwikkeling ontstaan die ik al bij een hoop softwarebedrijven heb gezien.
Een leuke plaats voor starters met een leuke loopbaanontwikkeling, maar daarna wordt het "up or out". Iedereen die aan de top van zijn schaal zit wordt geacht om tot zijn pensioen niet meer te willen of anders de toko te verlaten.
Verwijderd
Misschien gooi ik het knuppeltje wederom in het hoederhok. Maar is dat niet hun verdiende loon.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:18:
De rekening wordt betaald door de collega's die wel de nieuwe AV-en hebben getekend en nu zien dat ook zij stilstaan en daarvoor vrije dagen en primaire zekerheid hebben ingeleverd.
De optie 3 collega's hebben dit vanaf het begin goed begrepen en hadden daarom niet getekend. Groot was ook de teleurstelling dat zoveel collega's wel getekend hadden. We hadden de kans om met zijn allen eens een goede vuist tegen het inhalige management te maken.
En het vreemde is dat de meeste collega's toch vrij goed zijn opgeleid, men heeft zich behoorlijk laten piepelen nog steeds overigens.
Verwijderd
Ron de Mos
–7 minuten geleden van Windows Phone
<naam>, ik nodig je uit om koffie te komen drinken met me. Is veel beter dan Yammer voor dit soort zaken. Ron
Was een van de klachten hier niet dat management niet luisterde? Heeft de baas van NL aandacht is het weer niet goed?!Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:05:
Overigens. Ook Yammer is niet de plek om dit soort zaken onderling te bespreken getuige de bijdrage van onze grote voorganger vanmorgen:
Ron de Mos
–7 minuten geleden van Windows Phone
<naam>, ik nodig je uit om koffie te komen drinken met me. Is veel beter dan Yammer voor dit soort zaken. Ron
Twaalf studenten of 12 medewerkers die in die groep werken?Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:18:
[...]
Voor beide groepen telt dat er nauwelijks competenceontwikkeling wordt gefaciliteerd door de werkgever, Ik las van het weekend dat de Academy nu bezig is met 12 van de 2800+ collega's. Wow.
Dat vind ik nogal verwijtend klinken. (Eigen schuld, dikke bult.)Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:00:
Misschien gooi ik het knuppeltje wederom in het hoederhok. Maar is dat niet hun verdiende loon.
Alsof optie1 er bewust voor heeft gekozen om door CGI-NL in de koelkast te worden gezet.
Iedereen heeft toen zijn keuzes gemaakt. Bewuste keuzes. De motieven kun jij misschien vreemd vinden, of niet deugen, of niet slim, maar het blijven keuzes. En woordkeus als "verdiende loon" vind ik dan niet kunnen.
Verwijderd
Management wil alle kritiek individueel houden. Ze zijn als de dood dat er een groepsgevoel ontstaat rondom kritiek.Wijnands schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:06:
[...]
Was een van de klachten hier niet dat management niet luisterde? Heeft de baas van NL aandacht is het weer niet goed?!
De optie-1 collega's hebben duidelijk laten zien dat ze indoctrineerbaar zijn, daar zal geen groepsgevoel ontstaan. Bij de optie-3-collega's moet dat er nog even ingeklopt worden.
Geen kritiek op Tweakers, geen kritiek op Yammer. Ga maar persoonlijk je beklag doen bij de CEO op de tiende met een Nespresso'tje.
Helaas zit ik bij de klant! Maar anders zou ik toch niet 'durven'.
Verwijderd
Zal toch niet het eerste zijn???t_captain schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:06:
[...]
Twaalf studenten of 12 medewerkers die in die groep werken?
Verwijderd
Hier zou ik niet op in gaan. Ik ken een paar collega's die dit in het verleden ook hebben gedaan.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:05:
Binnen het jaar waren ze buiten gezet. Dit is heel gevaarlijk. Het management doet of ze heel begaan met je zijn. Maar je krijgt een kruisje achter je naam.
Je kunt diverse redenen verzinnen voor het 'waarom'. Maar je zult een top manager nooit kunnen verleiden om op een discussie platform los te gaan.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:11:
Management wil alle kritiek individueel houden. Ze zijn als de dood dat er een groepsgevoel ontstaat rondom kritiek.
Verwijderd
Ron hoeft ook niet mee te doen op Yammer maar hij zou ons misschien wel onze gang moeten laten gaan?snelkeuze0017 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:14:
[...]
Je kunt diverse redenen verzinnen voor het 'waarom'. Maar je zult een top manager nooit kunnen verleiden om op een discussie platform los te gaan.
Dat ben ik dan wel met je eens. Het zou veel beter zijn als Ron de Mos eens publiekelijk verhaal deed.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:11:
Geen kritiek op Tweakers, geen kritiek op Yammer. Ga maar persoonlijk je beklag doen bij de CEO op de tiende met een Nespresso'tje.
Helaas zit ik bij de klant! Maar anders zou ik toch niet 'durven'.
Ik ook. Bij de klant voel ik dagelijks een grote waardering voor mijn inzet. En dat is natuurlijk erg prettig.Wijnands schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:59:
Ik voel me vaker gewaardeerd dan geschoffeerd.
Maar als CGI de lovende klantevaluaties vervolgens ijskoud aan de kant schuift, en me voor het zoveelste jaar op rij nog niet het kleinste aandeel in mijn eigen succes gunt, dan hakt dat er kei- en keihard in.
Ik voel me ongelooflijk geschoffeerd, en dat kan de waardering van de klant niet meer goed maken.
Verwijderd
Ik zou ook wel eens willen weten hoe die waardering dan wordt geuit. Wijnands verkeert natuurlijk in andewre kringen dan het gewone klootjesvolk. Is vaak op kantoor om wat voor reden dan ook.Lurker1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:26:
[...]
Ik ook. Bij de klant voel ik dagelijks een grote waardering voor mijn inzet. En dat is natuurlijk erg prettig.
Maar als CGI de lovende klantevaluaties vervolgens ijskoud aan de kant schuift, en me voor het zoveelste jaar op rij nog niet het kleinste aandeel in mijn eigen succes gunt, dan hakt dat er kei- en keihard in.
Ik voel me ongelooflijk geschoffeerd, en dat kan de waardering van de klant niet meer goed maken.
Als je altijd bij de klant zit krijg je die waardering echt nooit.
Andere wereld Jeroen, misschien moet je je dat ook eens beseffen. Not one of us (anymore)?
Het probleem is inderdaad dat je zichtbaarheid bij het management van grote invloed is op je beoordeling. Een levelpromotie kun je wel vergeten als je eenzaam bij een klant vegeteert extreem goed beoordelingen haalt. Je kunt salaristechnisch nog beter deels IBA zitten dan jaren achtereen ingezet. Het is bewezen dat zelfs 99% utilization niets uitmaakt voor je salaris.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:29:
Ik zou ook wel eens willen weten hoe die waardering dan wordt geuit. Wijnands verkeert natuurlijk in andewre kringen dan het gewone klootjesvolk. Is vaak op kantoor om wat voor reden dan ook.
OMG. Jeroen has joined the Dark Side...Andere wereld Jeroen, misschien moet je je dat ook eens beseffen. Not one of us (anymore)?
Ik zou die bril trouwens wel eens willen lenen, want het is slopend voor mijn algehele welbevinden om de keiharde werkelijkheid onder ogen te zien: CGI kan/wil niets doen om de groeiende ontevredenheid onder de werknemerspopulatie een halt toe te roepen.
Denk hypotheek, denk 9-5, dat scheelt een slok op een borrel.Lurker1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:40:
Ik zou die bril trouwens wel eens willen lenen, want het is slopend voor mijn algehele welbevinden om de keiharde werkelijkheid onder ogen te zien
De zichtbaarheid binnen CGI en het hebben van de juiste connecties bij de juist managers is volgens mij het belangrijkst. En zoals peter00 beschrijft, langer dan een jaar dezelfde klus, en nooit idle zitten is uiteindelijk slecht voor je salaris.
Wat CGI wil van de medewerkers is moeilijk uitvoerbaar voor de gemiddelde gedetacheerde medewerker die 40+ werkuren, 2+ reisuren en een gezin heeft. Dat laatste maakt het in een land van tweeverdieners wel erg moeilijk om een volgens CGI zinvolle bijdrage te leveren, die voldoende zichtbaar/sexy is om een bovengemiddelde beoordeling op te leveren.
Op zich wel logisch. Hij zit nu in de OR en zal zich constructief moeten opstellen want anders maakt hij zich naar het MGMT ongeloofwaardig en is hij aangeschoten wild.Lurker1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:40:
Ik denk dat Jeroen écht het beste voorheeft met al zijn collega's, maar af en toe lijkt hij een iets te roze bril op te hebben.
Maar heb waardering voor zijn inzet en toewijding....
Verwijderd
Helemaal mee eens. Het was ook geen kritiek (mwah) maar een constatering.Lurker1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:40:
Ik denk dat Jeroen écht het beste voorheeft met al zijn collega's, maar af en toe lijkt hij een iets te roze bril op te hebben.
Dat probeer ik, maar als ik me dan weer bedenk wat een enorme bak met geld er elk jaar van mijn klant naar CGI gaat, zonder dat ik daar een passende waardering voor krijg, dan lukt het me niet om over te gaan tot de orde van de dag.snelkeuze0017 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:43:
[...]
Denk hypotheek, denk 9-5, dat scheelt een slok op een borrel.
Deze hele toestand werkt gewoon verlammend, en dat gaat ten koste van mijn werk voor de klant.
Zie daar het probleem van de OR. Dat krijg je er van als je geen harde keuzes durft te maken.brigges schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:45:
Op zich wel logisch. Hij zit nu in de OR en zal zich constructief moeten opstellen want anders maakt hij zich naar het MGMT ongeloofwaardig en is hij aangeschoten wild.
Onze OR lijkt wel een beetje op de voorzitter van de Tweede Kamer om zo lang mogelijk te kunnen blijven zitten : beetje pappen, beetje nathouden, beetje zielig doen, beetje steun zoeken, beetje belangrijk doen, beetje meepraten, af en toe intelligent weerwoord geven (zodat het lijkt alsof je serieus tegengas hebt gegeven)...
Ik heb dit jaar ook twee schofferende acties mee gemaakt. Ik heb ook jaar reviews gehad waarin lovende kritieken van mijn klant terzijde zijn gelegd als niet relevant (manager die dat deed werkt gelukkig niet meer bij ons) .Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:29:
[...]
Ik zou ook wel eens willen weten hoe die waardering dan wordt geuit. Wijnands verkeert natuurlijk in andewre kringen dan het gewone klootjesvolk. Is vaak op kantoor om wat voor reden dan ook.
Andere wereld Jeroen, misschien moet je je dat ook eens beseffen. Not one of us (anymore)?
Dit jaar en vorig jaar had ik het geluk van een teamlead die mijn extra activiteiten wist te waarderen. Komend jaar zal er voor mij voor het eerst in jaren niet meer dan een "meets expectations" in zitten en dus ook geen loonsverhoging.
Grootste verschil is misschien dat ik het inderdaad een beetje roze zie. Je kunt stellen "er verandert toch niks" maar je kunt je ook afvragen waarom onze top manager mensen uitnodigd op de koffie. Is dat voor dossier vorming en een trap? Dat kunnen andere mensen toch ook voor 'm doen?
Het zal misschien niet voor dossiervorming en een trap zijn, maar verwacht jij dat er iets zal verbeteren aan de situatie van de mensen die bij Ron op de koffie zijn geweest? Krijgen ze alsnog de waardering waar ze al jaren zo naar snakken?Wijnands schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:08:
Je kunt stellen "er verandert toch niks" maar je kunt je ook afvragen waarom onze top manager mensen uitnodigt op de koffie. Is dat voor dossier vorming en een trap? Dat kunnen andere mensen toch ook voor 'm doen?
Als dat laatste zo is, zit er iets goed fout in dit bedrijf: het is toch niet normaal dat je bij de topman op de koffie moet om te krijgen wat je in een normaal bedrijf gewoon standaard krijgt?
En als een bezoek aan Ron géén waardering oplevert, wat heeft het dan voor zin om bij hem op bezoek te gaan?
[ Voor 6% gewijzigd door Lurker1 op 21-12-2015 11:15 ]
Mijn vermoeden is dat de directie hoopt op meer begrip. Echter, de vraag is of dat via een kopje koffie moet gaan. Misschien is een minder juridisch, meer persoonlijk en open/eerlijk geformuleerde mail wel een stuk beter dan nespresso in dit geval. De meeste medewerkers vallen vooral over de communicatie naar de optie 3 mensen en de communicatie rondom de afwezige salarisverhogingen. Alles blinkt uit in koude, kille en niet persoonlijke berichtgeving. Dat zet volgens mij meer kwaad bloed dan de 0%. Niemand durfde de boodschap eerlijk, open, direct en persoonlijk te brengen, en daar de verantwoordelijkheid voor te dragen. Uiteindelijk zijn de DCS-en slechts de boodschapper van slecht nieuws, dat had naar mijn idee de directie moeten zijn, en in een eerder stadium.Lurker1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:14:
[...]
En als een bezoek aan Ron géén waardering oplevert, wat heeft het dan voor zin om bij hem op bezoek te gaan?
Beantwoord dan eens deze vraag: Wat moet er door wie dan ook gebeuren, dat er voor zal zorgen dat jij je gewaardeerd voelt? Niet alleen een dag, maar voor een langere periode?Lurker1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:14:
[...]
Het zal misschien niet voor dossiervorming en een trap zijn, maar verwacht jij dat er iets zal verbeteren aan de situatie van de mensen die bij Ron op de koffie zijn geweest? Krijgen ze alsnog de waardering waar ze al jaren zo naar snakken?
Als dat laatste zo is, zit er iets goed fout in dit bedrijf: het is toch niet normaal dat je bij de topman op de koffie moet om te krijgen wat je in een normaal bedrijf gewoon standaard krijgt?
Wat moet er gebeuren dat jou tot een ambassadeur maakt?
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Ik stel geen extreem hoge eisen. Met een marktconforme beloning ben ik tevreden.avotar schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:26:
[...]
Beantwoord dan eens deze vraag: Wat moet er door wie dan ook gebeuren, dat er voor zal zorgen dat jij je gewaardeerd voelt? Niet alleen een dag, maar voor een langere periode?
Wat moet er gebeuren dat jou tot een ambassadeur maakt?
Of ik ooit nog een goede ambassadeur van CGI kan worden, is echter de vraag. Ik ben nu zo vaak geconfronteerd met list en bedrog dat mijn vertrouwen helemaal weg is. Ook als mijn beloning zou worden recht getrokken, zal er nog heel wat moeten gebeuren voor ik op een verjaardag trots durf te vertellen dat ik bij CGI in dienst ben.
Je gebruikt telkens zware bewoordingen om duidelijk te maken hoe ontevreden je bent over het werken voor CGI. De beloning is niet marktconform, er is geen waardering, je spreekt van list en bedrog, etc. Waarom ben je überhaupt nog in dienst bij CGI? Indien je beloning inderdaad verre van marktconform is, zijn er toch voldoende bedrijven in staat om je een goed aanbod te doen?Lurker1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:38:
[...]
Ik stel geen extreem hoge eisen. Met een marktconforme beloning ben ik tevreden.
Of ik ooit nog een goede ambassadeur van CGI kan worden, is echter de vraag. Ik ben nu zo vaak geconfronteerd met list en bedrog dat mijn vertrouwen helemaal weg is. Ook als mijn beloning zou worden recht getrokken, zal er nog heel wat moeten gebeuren voor ik op een verjaardag trots durf te vertellen dat ik bij CGI in dienst ben.
Opnieuw en alweer dezelfde drogreden. Het één is niet perse een antwoord op het ander.DeZaag schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:28:
Je gebruikt telkens zware bewoordingen om duidelijk te maken hoe ontevreden je bent over het werken voor CGI. De beloning is niet marktconform, er is geen waardering, je spreekt van list en bedrog, etc. Waarom ben je überhaupt nog in dienst bij CGI? Indien je beloning inderdaad verre van marktconform is, zijn er toch voldoende bedrijven in staat om je een goed aanbod te doen?
Nou, volgens mij is anders veel beter voor de eigen gezondheid en gemoedstoestand een ander bedrijf te vinden als ik de zwaar gefrustreerde reacties zo lees. Dat is al veel meer waard dan blijven om...ja om wat? Die ene leuke opdracht bij de klant? Nederland kent zat andere leuke klanten.snelkeuze0017 schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:35:
[...]
Opnieuw en alweer dezelfde drogreden. Het één is niet perse een antwoord op het ander.
Achteraf gezien is het inderdaad niet verstandig geweest om na het arbeidsvoorwaardendecâcle nog bij CGI te blijven, en te blijven geloven dat hard werken uiteindelijk altijd beloond wordt.DeZaag schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:28:
[...]
Je gebruikt telkens zware bewoordingen om duidelijk te maken hoe ontevreden je bent over het werken voor CGI. De beloning is niet marktconform, er is geen waardering, je spreekt van list en bedrog, etc. Waarom ben je überhaupt nog in dienst bij CGI? Indien je beloning inderdaad verre van marktconform is, zijn er toch voldoende bedrijven in staat om je een goed aanbod te doen?
Ik ben erfelijk belast met de karaktertrek dat ik té lang loyaal blijf aan mensen die misbruik van mij maken. Maar nu is zelfs bij mij de emmer aan het overstromen...
En als ik er zo over nadenk: ik heb me ook lang verzet tegen het idee om te vertrekken omdat dat me het idee gaf dat het CGI-management de strijd dan gewonnen zou hebben (ze hebben er immers alles aan gedaan om me weg te pesten). Dat idee kon ik niet goed verdragen. Het liefst had ik gewild dat ze hun fouten hadden toegegeven, en mij hadden gecompenseerd voor wat er in het verleden is misgegaan.
[ Voor 19% gewijzigd door Lurker1 op 21-12-2015 12:54 ]
voor leden die nooit op kantoor komen: neem een glaasje warm water uit een boiler die de hele nacht heeft aangestaan en doe daar wat gebruikte koffieprut in. Die smaak.
Dat zal. Maar iedereen heeft zijn eigen overwegingen om te blijven. En als je blijft, dan mag je kennelijk geen kritiek hebben als er ook de optie is om weg te gaan. Ik vind het vooral stoere praat om maar te zeggen dat er zat leuke klanten zijn. Alsof iedereen zomaar de aanbiedingen op de deurmat heeft liggen. Vooral voor juniors is die keus veel logischer dan voor seniors. En in welke situatie je ook zit, en wat je motieven ook zijn, gerechtvaardigde kritiek is gerechtvaardigde kritiek. En de "waarom blijf je dan" vraag heeft daar geen plaats._vision schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:39:
[...]
Nou, volgens mij is anders veel beter voor de eigen gezondheid en gemoedstoestand een ander bedrijf te vinden als ik de zwaar gefrustreerde reacties zo lees. Dat is al veel meer waard dan blijven om...ja om wat? Die ene leuke opdracht bij de klant? Nederland kent zat andere leuke klanten.
Ja, dank je, herinner me nog maar een keer aan de keus van mijn nickpeter00 schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:20:
wat? Hebben jullie Nespresso? Wij hebben Maas-water....
voor leden die nooit op kantoor komen: neem een glaasje warm water uit een boiler die de hele nacht heeft aangestaan en doe daar wat gebruikte koffieprut in. Die smaak.
“Blessed is he who expects nothing, for he shall never be disappointed.”Lurker1 schreef op maandag 21 december 2015 @ 12:51:
En als ik er zo over nadenk: ik heb me ook lang verzet tegen het idee om te vertrekken omdat dat me het idee gaf dat het CGI-management de strijd dan gewonnen zou hebben (ze hebben er immers alles aan gedaan om me weg te pesten). Dat idee kon ik niet goed verdragen. Het liefst had ik gewild dat ze hun fouten hadden toegegeven, en mij hadden gecompenseerd voor wat er in het verleden is misgegaan.
― Alexander Pope
Verwijderd
Logisch. Dat is een gevecht wat ze niet kunnen winnen en dus gewoon niet aan moeten gaan. Je moet je ook vooral niet teveel laten leiden door wat er uit het topmanagement komt, want die praten alleen maar naar hun eigen belang en proberen te stellen dat dat ieders belang is. Maar dat moet je natuurlijk gewoon voor jezelf bepalen.snelkeuze0017 schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:14:
[...]
Je kunt diverse redenen verzinnen voor het 'waarom'. Maar je zult een top manager nooit kunnen verleiden om op een discussie platform los te gaan.
Ik lees zo af en toe (de afgelopen jaren) mee in dit topic. Ik snap de frustraties en ook de "angst" om iets anders te gaan zoeken. Ik heb zelf ook een tijdje in zo'n situatie gezeten (niet identiek natuurlijk), maar bij mij begonnen de jaren met te weinig perspectief, achterblijvende en secundair zelfs verslechterende beloning, twijfelachtige berichtgeving over resultaten en targets (als de aandeelhouders betaald moesten worden ging het uitstekend, als de CAO moest worden vernieuwd was er ineens malaise.... tuurlijk) het plezier in mijn werk toch wel te vergallen. Ik kon ook merken dat ik niet de enige was met dit gevoel, want het verloop werd stilletjesaan wat hoger en dan zie je de ervaren (en gewilde) mensen langzaam vervangen worden door net-niet-schoolverlaters.
Uiteindelijk de keus gemaakt om toch eens wat beter naar de berichtjes van recruiters te kijken en toen bleek er genoeg leuks te krijgen te zijn. Was best een "enge" stap, maar heb er nog geen dag spijt van gehad. Blijkbaar zat ik met mijn gevoel er toch niet ver naast: kort na mijn ontslag is er een reorganisatie geweest bij mijn ex-werkgever (ik had mogen blijven als ik niet zelf ging vertrekken, nu had een collega geluk omdat hij niet weg hoefde). Voor mij een goede les voor de toekomst geweest.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2015 14:21 ]
Je hebt gelijk: op een gegeven moment moet je de overstap naar een andere werkgever maken.
Het is alleen moeilijk te accepteren dat het bedrijf waar je je altijd met ziel en zaligheid voor hebt ingezet, er alles aan doet om je weg te pesten, en dan dus uiteindelijk haar zin krijgt.
En het is *wel* stoer dat hij lid is van Wvttk. Kan niet anders zeggen.Wijnands schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:06:
Was een van de klachten hier niet dat management niet luisterde? Heeft de baas van NL aandacht is het weer niet goed?!
Verwijderd
Stoer? Dit is nu precies een voorbeeld van de angstcultuur die door management wordt geschapen. Pas maar op want de baas leest mee. Daarna kijk je wel twee keer uit over wat je bespreekt op Yammer.LowLevel schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:40:
Niet echt. Lijkt teveel op damage control waar hij mee bezig is.
Voor je het weet heb je dat bekende kruisje achter je naam staan ...
Dat klopt, maar dan moet je ook accepteren dat CGI kennelijk een hele andere koers vaart die je zelf voor ogen hebt en niet meer aansluit bij je wensen en behoeften. Dat is als individu lastig te beïnvloeden.snelkeuze0017 schreef op maandag 21 december 2015 @ 13:25:
[...]
Dat zal. Maar iedereen heeft zijn eigen overwegingen om te blijven.
Dat zeg ik nergens, maar kennelijk is CGI een bedrijf - als ik de reacties hier lees - dat weinig moet hebben van kritiek van haar medewerkers. Dat ga je niet zo maar veranderen door wel kritiek te leveren; dat is vechten tegen de bierkaai.En als je blijft, dan mag je kennelijk geen kritiek hebben als er ook de optie is om weg te gaan.
Dat is geen stoer praat. Ik zie hier ook regelmatig posts van mensen die weg zijn bij CGI en veel beter naar hun zin hebben. Je hebt het over juniors (die zijn bij CGI niet eens zo slecht af als ik dat hoor), maar juist ook seniors zouden makkelijk een andere job kunnen vinden. Als jij wat in je mars hebt, HBO/WO-geschoold bent en flink aantal jaren projectervaring hebt in een bepaalde sector of competentie (SAP, java, Oracle o.i.d.), kun je echt wel een prima job vinden hoor.Ik vind het vooral stoere praat om maar te zeggen dat er zat leuke klanten zijn. Alsof iedereen zomaar de aanbiedingen op de deurmat heeft liggen. Vooral voor juniors is die keus veel logischer dan voor seniors.
Nogmaals, het is uiteraard ieders goed recht om te blijven. Wat ik wil zeggen is of al die frustratie, ontevredenheid en negatieve emoties het wel waard zijn om te blijven als er zichtbaar weinig binnen de organisatie verbetert.En in welke situatie je ook zit, en wat je motieven ook zijn, gerechtvaardigde kritiek is gerechtvaardigde kritiek. En de "waarom blijf je dan" vraag heeft daar geen plaats.
Dit topic is gesloten.