Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
8x4 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:09:
Er zit nu al een no-name cable brand in de leidingen. Ik wil deze vervangen.

Ik weet dat de cable die ik wil, behoorlijke overkill is. Maar toch wil ik het doen 🤭.
Je bent je bewust dat het merk van de kabel echt niks veranderd aan stabiliteit en bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:15:
[...]

Je bent je bewust dat het merk van de kabel echt niks veranderd aan stabiliteit en bandbreedte?
Wellicht wil @8x4 daarmee ook aangeven dat hij niet weet welk soort kabel het is? 100% koper vs CCA; Welke AWG; Welke cat certificering; UTP vs STP vs FTP vs S/FTP; ....

Maar ja, als de kabel het prima doet is er geen enkele reden om die te vervangen door eentje waarvan je het merk wel kent. If it ain't broken don't fix it.

Edit:
Vooral ook gezien cat door cat vervangen. Ik heb wel eens cat door glasvezel vervangen (tussen switches in de kelder en op zolder, beiden hadden al een SFP poort). "Gewoon omdat het kan". Maar een UTP kabel uit de muur trekken om er een S/FTP voor in de plaats te leggen? Biedt effectief geen voordeel. (Voordeel glasvezel is de elektrische scheiding :Y) )

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 06-09-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
CCA kun je prima zien. Je kunt het koperlaagje er dan zo af schrapen met een mesje. Aderdikte staat er altijd wel op is mijn ervaring. Maar ja je kunt ook gewoon kijken of je een 10Gbps verbinding kan halen met de kabels. Als je dat haalt dan voegt het wel heel weinig toe om de kabels te vervangen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6paEvO2DxMPvJ3OKttryzzZ08M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dfh9E6RVahyGaaAMj3pT7QGe.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is mijn patchkast weer een beetje gepimpt. Van boven naar beneden:
- Unifi PoE Chime + thermometer
- Werk/game station (Sliger kast)
- Proxmox server (Sliger kast)
- Synology RS822+ Nas
- Unifi Dream Machine Pro
- Brievenbus
- Unifi Pro HD 24 PoE
- Unifi Patchstrook
- APC Smart-UPS C 1000

Dit alles in het zonnetje gezet door een Philips Hue Ledstrip

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8x4
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

8x4

bjusterbaarlik schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:15:
[...]

Yep. Ik ben volledig op de hoogte van soorten / typen / draaddikten / standed-vs-solid / cca-vs-full-copper / de PCR-Xca normeringen / de soorten shielding / de verschillende categorieën / etc etc etc… en dat de soort kabel die ik wil, voor mij overkill is :).

Maar toch gaat het in huis komen :p

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42
Is er iemand die haakse UTP kabels gebruikt en eventueel eens kan meten hoeveel CM ze uitsteken vanuit een wanddoos? Dit ivm het feit dat een wandcontactdoos achter een kast zal verdwijnen met maar 2CM ruimte er achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:04:
Is er iemand die haakse UTP kabels gebruikt en eventueel eens kan meten hoeveel CM ze uitsteken vanuit een wanddoos? Dit ivm het feit dat een wandcontactdoos achter een kast zal verdwijnen met maar 2CM ruimte er achter.
Plaatje bij Ali gevonden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ISoGsQOeX8eZ0YAhYIH-aGVVl8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rS7YbStmET33kmoS4p7HZJNR.png?f=user_large

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Voor haakse kabels zou dit ook nog wat zijn: https://eu.store.ui.com/e...ariant=u-cable-patch-rj45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Dracula schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:04:
Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/Nedis_RJ45_wandcontactdoos_%7C_UTP_2x_RJ45_Cat5e_InbouwOpbouw_CCGB89150IV_CCGP89150IV_N060700012_m1_big.jpg

Als je zo'n WCD plaatst kom je in de knoei met 90 graden kabels. Ik denk dat als je zo'n WCD plaatst en aan de kabel geen tule monteert dat het best zou passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
MarkyB schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]

Als je zo'n WCD plaatst kom je in de knoei met 90 graden kabels. Ik denk dat als je zo'n WCD plaatst en aan de kabel geen tule monteert dat het best zou passen.
En met die Unifi dingen gaat dat dus wel, die zijn niet strict 90 graden, maar buigbaar in elke hoek die je wil.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:17
Van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCMkdXZlpYHQCXSkj1vcBIGv5PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SKGUWxoOKZ5JNI2YbTVUmJp.jpg?f=fotoalbum_large
Naar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFz3sP4zERh_TvTpq4fNLQIko64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKSu44nnoocqKCHR0Aq7EdP1.jpg?f=fotoalbum_large
En nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pFrEgdFTPGOYtgq95jGWLbPqGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibs5tVTxrbbZcPYGSF2DLQBB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet nog wat nieuwe stekkertjes aanpersen en ik ga de us24 vervangen voor een backup us8 60w
En de bekabeling en uitlijning netter maken.

En heel Misschien een patchpaneel omdat dat er ook wel heel netjes uitziet maar das voor als ik mij heel erg verveel 😂

[ Voor 6% gewijzigd door nafofella op 11-09-2025 22:40 ]

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42
MarkyB schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]

Ah goeie idd, die heb ik nu in gebruik, helemaal niet bij na gedacht.

Maar eens meten hoe de boel uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:46
nafofella schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:30:
Van
[Afbeelding]
Naar
[Afbeelding]
En nu:
[Afbeelding]

Ik moet nog wat nieuwe stekkertjes aanpersen en ik ga de us24 vervangen voor een backup us8 60w
En de bekabeling en uitlijning netter maken.

En heel Misschien een patchpaneel omdat dat er ook wel heel netjes uitziet maar das voor als ik mij heel erg verveel 😂
Ziet er erg netjes uit! Maar, na "voor" gezien te hebben ben ik eigenlijk wel benieuwd "naar" de nieuwe achterkant...

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:52
Ik ben vollop bezig het nieuwe rack in gebruik te nemen, mijn (Unifi) switch komt vlak onder het (Unifi) patch paneel met keystone.
Ik ben op zoek naar nette korte patchkabels.
Uit eerdere berichten hier merk ik dat 15cm de netste oplossing geeft.
Echter vind ik de Unifi patchkabels niet altijd netjes omdat ze een nogal grillige vorm hebben.

Ik lees goede berichten over deze patchkabels van fs.com, Chinese makelij en ik vind ze eerlijk gezegd nog vrij duur aan 3 euro per stuk.

Zijn er ook alternatieven in NL/BE shops?
Ik zoek kwalitatieve, dunne, stevige en stugge patchkabels die een cleane look geven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:59
BlackShadow schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:09:
Ik ben vollop bezig het nieuwe rack in gebruik te nemen, mijn (Unifi) switch komt vlak onder het (Unifi) patch paneel met keystone.
Echter vind ik de Unifi patchkabels niet altijd netjes omdat ze een nogal grillige vorm hebben.

Ik lees goede berichten over deze patchkabels van fs.com, Chinese makelij en ik vind ze eerlijk gezegd nog vrij duur aan 3 euro per stuk.

Ik zoek kwalitatieve, dunne, stevige en stugge patchkabels die een cleane look geven.
Ik heb zelf de 24AWG variant als patchkabel gebruikt. En ik moet zeggen ben erg tevreden. Ziet er mega strak uit en goede kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0axgjxw9e95ANw2jFHUeAelJrKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJScsZQmrepG49JyGWCvSkut.jpg?f=fotoalbum_large

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:12

Hier ook goede kabels, en stukje goedkoper dan dat jezelf aangeeft ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:50

Ik heb zelf deze in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkzlgdBDElJK7JNlOySQid-4QqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJXxYRmDSd0nc2kyq3WEf9AY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:17
DjoeC schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:29:
[...]

Ziet er erg netjes uit! Maar, na "voor" gezien te hebben ben ik eigenlijk wel benieuwd "naar" de nieuwe achterkant...
Al een stuk beter. Kabels per gebruik al gebundeld maar ik moet sommige nog inkorten en nog iets netter maken.
Maar dan wil ik een patch paneel gebruiken. Denk dat ik dat wil doen ergens in de kerst vakantie.

Ik had het vanaf begin al netter moeten doen. Maar ja verbouwing en druk druk druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:48
Geen idee of deze misschien beter in het Ubiquiti topic past, but here goes. Situatie: woonkamer met open keuken heeft een hellend plafond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo1_2nkdzqg_QE9kIMchRjAq8m8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3WGOCmFy60buWhLd3YzovOqR.png?f=fotoalbum_large

Mijn idee was om een ethernetkabel doorheen de (holle) witte balk te laten lopen en vervolgens mijn U7 Pro Max AP zo hoog mogelijk te monteren. Ik vraag me alleen af of dergelijke hellingshoek een slechte invloed kan hebben op de ontvangst? Kijk ik voor een 3D geprinte beugel zodat hij loodrecht hangt, of hang ik hem misschien beter zelfs op een andere plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SanderH_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:45:
Geen idee of deze misschien beter in het Ubiquiti topic past, but here goes. Situatie: woonkamer met open keuken heeft een hellend plafond:

[Afbeelding]

Mijn idee was om een ethernetkabel doorheen de (holle) witte balk te laten lopen en vervolgens mijn U7 Pro Max AP zo hoog mogelijk te monteren. Ik vraag me alleen af of dergelijke hellingshoek een slechte invloed kan hebben op de ontvangst? Kijk ik voor een 3D geprinte beugel zodat hij loodrecht hangt, of hang ik hem misschien beter zelfs op een andere plek?
Gezien de lagere plafond in de keuken lijkt mij de plaatsing sowieso niet ideaal? Want het AP kan niet (rechtstreeks) de keuken in stralen simpelweg omdat er een muur is naast het AP waardoor die niet de breedte in kan.

Ik (als leek) zou het AP dus eerder aan de rand van de keuken plafond hangen.

• SanderH_
@RobertMe Ook aan zitten denken maar gezien de locatie vanwaar alle ethernet bekabeling komt wordt dat erg moeilijk (huis uit de jaren 90 met nergens ethernet :+). Ik zou hem eventueel wel wat lager kunnen hangen, op dezelfde hoogte als het plafond van de keuken zodat hij meer "open ruimte" heeft.

Zoiets.

[ Voor 19% gewijzigd door SanderH_ op 27-09-2025 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SanderH_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:04:
@RobertMe Ook aan zitten denken maar gezien de locatie vanwaar alle ethernet bekabeling komt wordt dat erg moeilijk (huis uit de jaren 90 met nergens ethernet :+). Ik zou hem eventueel wel wat lager kunnen hangen, op dezelfde hoogte als het plafond van de keuken zodat hij meer "open ruimte" heeft.

Zoiets.
Hang je hem dan niet beter links, onderaan die zelfde witte holle balk? Of eventueel plaats je een wall AP tegen de muur daar links?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik ben van de school om apparatuur uit het zicht te houden. Eerst eens het AP in (of eventueel op) de kast links op de foto plaatsen en nagaan of je tevreden bent met de dekking.

Leuk ingericht huis overigens!

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 27-09-2025 20:34 ]

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Het is niet zo'n hele grote ruimte, daarom ben ik benieuwd hoe nu de dekking is met het AP op het krukje in de foto. Is die niet gewoon al goed?
En anders wat @Prisma16 zegt, bovenaan in de houten kast. Dan wel met de bolle kant naar beneden als je hem tegen de bovenste plank aanschroeft.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
Mini-me schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:44:
[...]

Hang je hem dan niet beter links, onderaan die zelfde witte holle balk? Of eventueel plaats je een wall AP tegen de muur daar links?
Dit bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mf86RK0Hqwrf6_K0ZICLkpxlSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ER1TzgEJU4gO52tQa8exKR8t.png?f=fotoalbum_large
Skynett schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:42:
Het is niet zo'n hele grote ruimte, daarom ben ik benieuwd hoe nu de dekking is met het AP op het krukje in de foto. Is die niet gewoon al goed?
En anders wat @Prisma16 zegt, bovenaan in de houten kast. Dan wel met de bolle kant naar beneden als je hem tegen de bovenste plank aanschroeft.
Dekking in de ruimte zelf is OK, maar extreem belabberd in de overige ruimtes op hetzelfde verdiep. Zeker voor dergelijk (toch wel krachtig) AP.

Ik hoop dat dat komt omdat hij momenteel omgekeerd (zoals nu op het tafeltje) ligt. Daarom wil ik deze zo goed mogelijk mounten.

• DjoeC
SanderH_ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:05:
[...]

Dit bedoel je?

[Afbeelding]

[...]

Dekking in de ruimte zelf is OK, maar extreem belabberd in de overige ruimtes op hetzelfde verdiep. Zeker voor dergelijk (toch wel krachtig) AP.

Ik hoop dat dat komt omdat hij momenteel omgekeerd (zoals nu op het tafeltje) ligt. Daarom wil ik deze zo goed mogelijk mounten.
Waar zijn je muren van gemaakt? Muren, ramen = demping. En soms veel demping..... Er is een verschil tussen gewapend beton en bordkarton. Hoger hangen is dan niet persee de betere optie.

Je zou vooraf met een wifi analyser op je telefoon door het huis kunnen gaan en op de plekken waar je wifi nodig hebt de sterkte kunnen meten. Leg/hang/plak je accesspoint op verschillende mogelijke plekken en kijk of dat voldoende verschil maakt. "Zomaar" een in gedachten goeie plek is er niet. Het kan ook zijn dat je een 2e (of 3e) wifi punt nodig gaat hebben.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
Je kan hem natuurlijk altijd even tijdelijk fixeren waar je hem ergens wilt hangen. Maar indien de ontvangt extreem belabberd is in de overige ruimtes, denk ik niet dat dit één, twee, drie nu echt heel veel zal gaan verbeteren zodra je deze ophangt.

Eén en ander wat lastig in te schatten zonder verder plattegrond. Maar misschien te overwegen nog een AP toe te voegen, bijvoorbeeld in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@SanderH_ Een goede LoS (line of sight) is veel belangrijker dan hoe je heb ophangt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:43
imho komt het allemaal niet zo nauw en is zo'm Pro AP in huis nergens voor nodig.

In tegenstelling wat providers claimen heb hoef je niet je huis van gigabit wifi te voorzien van om met het hele gezin Netflix, Youtube en Tiktok te gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FredvZ schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:19:
imho komt het allemaal niet zo nauw en is zo'm Pro AP in huis nergens voor nodig.
De vraag ging niet over het soort AP, maar over de plaatsing er van ;)

Daarnaast heeft de U7 Pro (Max) daadwerkelijk wel een voordeel over de U7 Lite. En dat is dat de Lite geen 6GHz ondersteund. Kan leuk zijn voor de snelheid, maar kan ook leuk zijn om weer op een vrije band te belanden als 5GHz ook al "vol" zit.

Maar als het op bereik aan komt is er sowieso maar 1 advies: meer APs gebruiken. Een duurder / beter AP gaat nooit een groter bereik geven dan 2 goedkopere. En voor de prijs van 1 Pro Max koop je al bijna 3 Lites, of 1 Pro en 1 Lite (Lite ~110, Pro ~195, Pro Max ~310, en dan rond ik de Pro Max al naar beneden af en de andere twee naar boven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nee, zo blokkeert de balk nog steeds je radiogolven.
Ik zou dit aanraden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9UbcQkwp2FEsTci0bQ__qzOQaU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gsm6fT7WLSvGyjLVWBZHV2or.jpg?f=user_large
Dus de schotel zo vlak mogelijk, zodat hij een pannenkoek aan radio stralen door je woning stuurt. Misschien kan het geen kwaad om hem direct onder de balk te monteren (dus iets schuin hangend) maar dat is een kwestie van uitproberen.

• Elfenbein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-10 16:54
[...]

Dit bedoel je?

[Afbeelding]

[...]

In die 'Witte holle balk' zit een stalen dragende constructiebalk. Tenminste, in ons huis. Dus dat laat niet veel signaal door. Mij lijkt de laatste houten balk aan de keuken-zijde, op ruime afstand van de stalen balk een geschikte locatie. Omdat die balken 15-20 graden schuin geplaatst zijn blijft het accespoint redelijk uit zicht.

• FredvZ
  • Laatst online: 21:43
RobertMe schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 19:26:
De vraag ging niet over het soort AP, maar over de plaatsing er van ;)
Ik leef nou eenmaal mee met de portemonnee van elke Tweaker. :)

De bottom line is dat @SanderH_ het niet te complex moet maken bij het bepalen van de plaats van het AP.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Heeft iemand toevallig ervaring met een 32mm mantelbuis? Ik ben benieuwd hoeveel netwerkkabels je hierdoor krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
zunrob schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:21:
Heeft iemand toevallig ervaring met een 32mm mantelbuis? Ik ben benieuwd hoeveel netwerkkabels je hierdoor krijgt.
Conduit fill charts zoals onderstaande helpen om een grove schatting te geven:
https://www.cabling-desig...ion/tips/19Apr20041.shtml

Aantal kabels gewoonlijk voor een 40% fill rate.
Naast diameter buis, is diameter netwerkkabel uiteraard medebepalend.

Meer praktisch gezien, gezien er gesproken wordt over een mantelbuis, is het ook een beetje de vraag hoe/waar deze aangelegd gaat worden. Wat voor een mantelbuis er gekozen wordt. Eventuele gladde buis van binnen, als ook een recht traject zonder bocht. Dit zijn factoren die het leven makkelijker maken. Dus indien je bijvoorbeeld legt van kruipruimte naar schuur, ingegraven in de tuin. Dan zul je de ruimte best optimaal kunnen benutten. En binnen 32 mm voor wat betreft Cat6 kabels een aantal redelijk overeenkomstig met bovenstaande chart wel kwijt kunnen.

Op moment dat jij de mantelbuis door allerlei bochten wringt om ergens te komen. Dan wordt het al snel een lastiger verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
psychodude schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:50:
[...]

Conduit fill charts zoals onderstaande helpen om een grove schatting te geven:
https://www.cabling-desig...ion/tips/19Apr20041.shtml

Aantal kabels gewoonlijk voor een 40% fill rate.
Naast diameter buis, is diameter netwerkkabel uiteraard medebepalend.

Meer praktisch gezien, gezien er gesproken wordt over een mantelbuis, is het ook een beetje de vraag hoe/waar deze aangelegd gaat worden. Wat voor een mantelbuis er gekozen wordt. Eventuele gladde buis van binnen, als ook een recht traject zonder bocht. Dit zijn factoren die het leven makkelijker maken. Dus indien je bijvoorbeeld legt van kruipruimte naar schuur, ingegraven in de tuin. Dan zul je de ruimte best optimaal kunnen benutten. En binnen 32 mm voor wat betreft Cat6 kabels een aantal redelijk overeenkomstig met bovenstaande chart wel kwijt kunnen.

Op moment dat jij de mantelbuis door allerlei bochten wringt om ergens te komen. Dan wordt het al snel een lastiger verhaal.
Dank voor je reactie! Het zal inderdaad zo een rode mantelbuis worden, tussen meterkast en tuinhuisje, door de grond. Deze is glad van binnen. Er zitten hier 2 90 graden bochten in. Mijn idee was echter om de buis eerst recht vanuit de meterkast de tuin in te leggen, dan meteen 4 of 5 kabels plus nog 2 trekdraden erdoor, en dan pas in de gegraven geul te leggen. Vlakbij de bochten wou ik koppelstukken gebruiken, zodat ik hem daar altijd nog open kan maken mocht het doortrekken van nieuwe kabels in de toekomst niet lekker gaan.

Het is dus mogelijk dat er bij deze koppelstukken wel een stukje open is (eventueel in de toekomst voor kabels die een andere route moeten gaan volgen), waardoor de kabels dus mogelijk in contact komen met de grond. Kan ik dan toch normale UTP-kabel gebruiken (heb nog Belden liggen) of koop ik dan toch beter dedicated grondkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
zunrob schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:12:
[...]

Dank voor je reactie! Het zal inderdaad zo een rode mantelbuis worden, tussen meterkast en tuinhuisje, door de grond. Deze is glad van binnen. Er zitten hier 2 90 graden bochten in. Mijn idee was echter om de buis eerst recht vanuit de meterkast de tuin in te leggen, dan meteen 4 of 5 kabels plus nog 2 trekdraden erdoor, en dan pas in de gegraven geul te leggen. Vlakbij de bochten wou ik koppelstukken gebruiken, zodat ik hem daar altijd nog open kan maken mocht het doortrekken van nieuwe kabels in de toekomst niet lekker gaan.

Het is dus mogelijk dat er bij deze koppelstukken wel een stukje open is (eventueel in de toekomst voor kabels die een andere route moeten gaan volgen), waardoor de kabels dus mogelijk in contact komen met de grond. Kan ik dan toch normale UTP-kabel gebruiken (heb nog Belden liggen) of koop ik dan toch beter dedicated grondkabel?
Bij mij gaat geen kabel zonder mantelbuis (meer) de grond in, zelfs geen grondkabel. Heb hier 200m electriciteit ooit snel-snel in de drainagegeul in de grond gelegd en niet aan mantelbuis gedacht (aannemer trouwens ook niet). Al jaren spijt van.
Enneh, als je een gat in je buis hebt zal de grond/het zand uiteindelijk steeds verder in je mantelbuis komen en gaan je kabels alsnog vastzitten of de mantelbuis verstopt raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vlakbij de bochten wou ik koppelstukken gebruiken, zodat ik hem daar altijd nog open kan maken mocht het doortrekken van nieuwe kabels in de toekomst niet lekker gaan.

Het is dus mogelijk dat er bij deze koppelstukken wel een stukje open is (eventueel in de toekomst voor kabels die een andere route moeten gaan volgen), waardoor de kabels dus mogelijk in contact komen met de grond.
Dat zou ik dus niet doen. Zoals je al aangeeft is hij bij een dergelijke koppeling niet meer volledig lekker dicht.

En het probleem wat je op wil lossen veroorzaak je (deels). Die buizen zijn lekker glad van binnen (tenzij je echt de verkeerde koopt) en maken altijd mooie ronde bochten. Waarom dan juist daar een naad om achter te blijven haken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:55
Waarom neem je niet gewoon een rioleringbuis, dan heb je altijd ruimte genoeg.
Kun je in veel maten krijgen (32mm t/m 110mm).
Je kunt dan ergens een T-stuk stuk met een schroefdeksel plaatsen als je er nog eens bij wilt komen.

En om mooie soepele bochten te maken lijm je twee 45 graden bochten aan elkaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 29-09-2025 12:07 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:23
[...]
Helemaal eens met @Ben(V) geen 90 graden bochten gebruiken maar 2x 45.
Ik heb die fout ook gemaakt. Mijn zwager, electricien van beroep, heeft de kabels getrokken. Maar niet zonder veel kracht-termen. Uiteindelijk nog een van de bochten op moeten graven en los halen omdat we het anders echt niet de bocht om kregen. Het waren wel veel kabels maar ook een 70 mm buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:51:
Je kunt dan ergens een T-stuk stuk met een schroefdeksel plaatsen als je er nog eens bij wilt komen.

8)7 Pertinent oneens.

Mantelbuis wordt speciaal hiervoor gemaakt, kun je ook in veel maten krijgen, en werkt zoveel fijner!

Ik heb hier - van voordat ik die mantelbuis had ontdekt - zulke oplossingen liggen in PVC, keurig met 2x 45 graden i.p.v. 90 ineens. En nog is het totaal hopeloos er een draad door te krijgen, zeker in verhouding tot mantelbuis. De bochten zijn nog steeds verrekte fel voor bekabeling en er zitten nare randjes in om achter te blijven haken met de trekveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Gwaihir schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:14:
[...]

8)7 Pertinent oneens.

Mantelbuis wordt speciaal hiervoor gemaakt, kun je ook in veel maten krijgen, en werkt zoveel fijner!

Ik heb hier - van voordat ik die mantelbuis had ontdekt - zulke oplossingen liggen in PVC, keurig met 2x 45 graden i.p.v. 90 ineens. En nog is het totaal hopeloos er een draad door te krijgen, zeker in verhouding tot mantelbuis. De bochten zijn nog steeds verrekte fel voor bekabeling en er zitten nare randjes in om achter te blijven haken met de trekveer.
Altijd bij het door de buis halen van een (extra) kabel er voor zorgen dat er een (nieuwe) trekdraad in de buis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:26:
Altijd bij het door de buis halen van een (extra) kabel er voor zorgen dat er een (nieuwe) trekdraad in de buis zit.
De hel die ik me herinner was bij een nog lege buis. Nu zit er inderdaad 'n trekdraad bij in en die moet ik binnenkort gebruiken. Daarna is 't 'op' denk ik; met het trekken van nog een paar LAN kabels erbij in ga ik niet eens meer de moeite nemen er nogmaals een trekdraad bij te doen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Ben(V) schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:51:

Ook mantelbuizen kun je in grotere diameters krijgen. De keuze voor 32 mm, zal eerder persoonlijk zijn dan iets anders vermoed ik.

Voor een selectie aan opties, tot zelfs 160 mm, zie bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl...mantelbuis-met-trekdraad/

Een groot voordeel van mantelbuizen is dat je voor de afstanden thuis helemaal niet zozeer bezig hoeft te houden met verlijmen, koppelstukken, etc. Allen toch weer o.a. potentiële failure points voor het trekken van kabels in de toekomst. Een mantelbuis kun je gewoon als één continu verloop wegwerken.

Bijkomend voordeel van mantelbuizen is verder het gemak van redundancy. Het eventueel spreiden van bekabeling over een tweetal buizen, mocht je huiverig zijn voor een defect van de ene, is met mantelbuizen natuurlijk een stuk eenvoudiger dan met PVC.

Verder snap ik de aanbeveling ook niet zozeer om met 2x 45 bochten PVC te werken, indien je dus er wel voor kiest met PVC te werken. PVC installatie materiaal heeft doorgaans een vrij brede radius, bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl...D=Bocht%20installatiebuis

Ook in bredere diameters verkrijgbaar, mocht je echt willen, bijvoorbeeld 50 mm:
https://www.elektrototaal...fe-halovolt-bocht-4171130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

psychodude schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:38:
[...]

Ook mantelbuizen kun je in grotere diameters krijgen. De keuze voor 32 mm, zal eerder persoonlijk zijn dan iets anders vermoed ik.

Voor een selectie aan opties, tot zelfs 160 mm, zie bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl...mantelbuis-met-trekdraad/

Een groot voordeel van mantelbuizen is dat je voor de afstanden thuis helemaal niet zozeer bezig hoeft te houden met verlijmen, koppelstukken, etc. Allen toch weer o.a. potentiële failure points voor het trekken van kabels in de toekomst. Een mantelbuis kun je gewoon als één continu verloop wegwerken.

Bijkomend voordeel van mantelbuizen is verder het gemak van redundancy. Het eventueel spreiden van bekabeling over een tweetal buizen, mocht je huiverig zijn voor een defect van de ene, is met mantelbuizen natuurlijk een stuk eenvoudiger dan met PVC.

Verder snap ik de aanbeveling ook niet zozeer om met 2x 45 bochten PVC te werken, indien je dus er wel voor kiest met PVC te werken. PVC installatie materiaal heeft doorgaans een vrij brede radius, bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl...D=Bocht%20installatiebuis

Ook in bredere diameters verkrijgbaar, mocht je echt willen, bijvoorbeeld 50 mm:
https://www.elektrototaal...fe-halovolt-bocht-4171130
Hoewel ik ook groot voorstander van mantelbuizen ben, volg ik je redenatie niet.

Op welke manier draagt het gebruik van mantelbuizen bij aan redundancy? Als je redundancy wil, moet je een extra mantelbuis neerleggen.

Of je nou een sleuf graaft en daar twee mantelbuizen in legt, of twee pvc-buizen, is natuurlijk om het even. Dat lijkt me dus geen argument.

Daarnaast beeld je je de verkeerde pvc-buizen in. Je linkt naar elektrabuis, maar men bedoelt rioleringsbuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
Even een dubbelcheck. Ik zit in de volgende situatie.

In de meterkast loopt een patchkabel van het modem naar een WCD.
WCD is via stugge kabel verbonden met een dubbele-WCD op zolder
Andere zijde van deze dubbele-WCD gaat via stugge kabel naar een WCD in de schuur.
In de toekomst wil ik op zolder een switch plaatsen om de rest van het huis te bereiken, maar vooralsnog hoeft alleen de schuur aangesloten te worden.
Zie schematische weergave beneden.

Ik kan dan gewoon in beide poorten van de dubbele-WCD op zolder een patchkabel steken om de WCD in de schuur met het modem te verbinden toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZ3JjzNouZ-N0NmOOMvGLB2TOOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GFfDJAsRzc5pJF8mkP0SiSz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Mania-92 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:42:
Even een dubbelcheck. Ik zit in de volgende situatie.

In de meterkast loopt een patchkabel van het modem naar een WCD.
WCD is via stugge kabel verbonden met een dubbele-WCD op zolder
Andere zijde van deze dubbele-WCD gaat via stugge kabel naar een WCD in de schuur.
In de toekomst wil ik op zolder een switch plaatsen om de rest van het huis te bereiken, maar vooralsnog hoeft alleen de schuur aangesloten te worden.
Zie schematische weergave beneden.

Ik kan dan gewoon in beide poorten van de dubbele-WCD op zolder een patchkabel steken om de WCD in de schuur met het modem te verbinden toch?

[Afbeelding]
Jup als de situatie klopt zoals je deze schetst wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Let op de kabellengte, maximaal 100 meter en elke tussentijdse patch is 5-10 meter minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Ethiron schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:23:
[...]

Hoewel ik ook groot voorstander van mantelbuizen ben, volg ik je redenatie niet.

Op welke manier draagt het gebruik van mantelbuizen bij aan redundancy? Als je redundancy wil, moet je een extra mantelbuis neerleggen.

Of je nou een sleuf graaft en daar twee mantelbuizen in legt, of twee pvc-buizen, is natuurlijk om het even. Dat lijkt me dus geen argument.

Daarnaast beeld je je de verkeerde pvc-buizen in. Je linkt naar elektrabuis, maar men bedoelt rioleringsbuis.
Een tweede mantelbuis is zo gelegd. Een tweede PVC buis is toch altijd een stuk bewerkelijker. Deze zijn niet kant en klaar aan één stuk te plaatsen vanaf woning tot e.g. tuinhuis. Het zijn tenslotte meer rigide buizen.

Daarnaast beeld ik mij de verkeerde buizen hememaal niet in. In het kader van net lan aanleg zie ik zelf gewoonweg niet in waarom we het hebben over rioleringsbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

psychodude schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:16:
[...]

Een tweede mantelbuis is zo gelegd. Een tweede PVC buis is toch altijd een stuk bewerkelijker. Deze zijn niet kant en klaar aan één stuk te plaatsen vanaf woning tot e.g. tuinhuis. Het zijn tenslotte meer rigide buizen.

Daarnaast beeld ik mij de verkeerde buizen hememaal niet in. In het kader van net lan aanleg zie ik zelf gewoonweg niet in waarom we het hebben over rioleringsbuizen.
Dat jij dat niet inziet/begrijpt, wil niet zeggen dat dat wel is wat de poster bedoelde. Het ging over manieren om een kabel ondergronds te verwerken.

Dat kan met een mantelbuis (mijn voorkeur ook) maar ook prima met een pvc-rioleringsbuis. Verkrijgbaar in diverse voldoende ruime diameters, biedt bescherming tegen scheppen en weersinvloeden, is ‘flexibel’ in de zin dat er met koppelstukken (bochten) een tracé kan worden gelegd en goedkoop.

Dat je dan vervolgens inhaakt op die tip door met een voorbeeld te komen van een bochtje van een elektraleiding maakt niet uit, maar geeft wel aan dat je duidelijk dus niet scherp had dat het om een ander type pvc-buis ging. En dat benoemde ik, want je miste het punt. Bochten van elektraleidingen bestaan namelijk niet in 45 graden.

Of een rioleringsbuis dan wel of niet een nette oplossing is heeft daar niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Ik denk dat je meer tussen de regels door moet leren lezen ;-).

Ik snapte dondersgoed dat ze met rioleringsbuizen aan de slag gingen. Maar what's next. Omwille van eenvoud patchkabels door 110 mm rioleringsbuizen leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Ik heb ruimte om een 40mm mantelbuis naar buiten te leiden, vandaar de keuze. PVC bochten kan ik op die plek niet lijmen. Simpele keuze dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Vaste buis (riolering buis) en mantelbuis hebben beide hun voor en nadelen, en aan één ieder zelf de keuze om die tegen elkaar af te wegen en zo tot een besluit te komen.

Eerder was met regelmaat het advies vaste buis omdat de rode mantelbuis toen van binnen ook nog geribbeld was, wat het trekken van kabels moeilijker maakte, tegenwoordig is deze ook vaak als glad van binnen te krijgen.

Persoonlijke punten: Vaste buis:
Veel hulpstukken voor te krijgen dus je kunt evt met 1 hoofd-buis uit huis en dan met Y-stukken en bochten je tuin door komen (al dan niet verjongt).
Tevens kan je een "ontstoppingsstuk" plaatsen daar waar je mogelijk een lastige bocht oid hebt.
Nadeel je bent ruimte nodig om het te verlijmen.
En voor de tijdelijke opslag ben je meer ruimte nodig.

Flexbuis:
Voor: tegenwoordig meestal glad van binnen uitgevoerd, weinig ruimte nodig voor de tijdelijke opslag, in elke vorm die je wenst uit te leggen.
Nadeel: je kunt makkelijk te scherpe/lastige bochten maken, en de lengte is maar tot X meters te krijgen en daarna moet je met een niet water en zand dicht koppelstuk verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Annuk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:31:
Vaste buis (riolering buis) en mantelbuis hebben beide hun voor en nadelen, en aan één ieder zelf de keuze om die tegen elkaar af te wegen en zo tot een besluit te komen.

Eerder was met regelmaat het advies vaste buis omdat de rode mantelbuis toen van binnen ook nog geribbeld was, wat het trekken van kabels moeilijker maakte, tegenwoordig is deze ook vaak als glad van binnen te krijgen.

Veel hulpstukken voor te krijgen dus je kunt evt met 1 hoofd-buis uit huis en dan met Y-stukken en bochten je tuin door komen (al dan niet verjongt).
Tevens kan je een "ontstoppingsstuk" plaatsen daar waar je mogelijk een lastige bocht oid hebt.

Flexbuis:
Voor: tegenwoordig meestal glad van binnen uitgevoerd, weinig ruimte nodig voor de tijdelijke opslag, in elke vorm die je wenst uit te leggen.
Nadeel: je kunt makkelijk te scherpe/lastige bochten maken, en de lengte is maar tot X meters te krijgen en daarna moet je met een niet water en zand dicht koppelstuk verder
Is dat zo dat ze niet waterdicht zijn? Ik heb een mof erbij gekocht, waarbij ook rubber ringen zitten om af te dichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 21:12

Vliegvlug

Flight Simple

Annuk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:31:

Zover ik weet waren ze altijd al met gladde binnenkant te krijgen maar vergisten mensen zich of kochten er bewust een die ook aan de binnenkant geribbeld is omdat deze goedkoper zijn.
Lijkt me met een Y-stuk lastig kabels (bij) trekken want hoe maak je de juiste afslag met een Y-stuk ergens onder de grond?
Je kan er twee trekdraden in stoppen maar grote kans dat die in elkaar gaan zitten en de andere niet netjes in de buis blijft liggen voor als je later een kabel de andere afslag wilt laten nemen.

Had zelf al problemen met het bijtrekken van een netwerkkabel in een 50mm mantelbuis (binnendiameter 40mm) waar al een stroom en netwerkkabel in zaten en ik ook een trekdraad bij had gelegd, juist om later nog iets erbij te kunnen doen.

Helaas bleef de kabel ergens halverwege hangen, vermoedelijk omdat de trekdraad zich om de bestaande kabels had gewikkeld ergens. Heb oook nog geprobeerd er een trekveer bij te duwen in de hoop dat deze erdoor kwam maar dat lukte helaas ook niet.
Enige optie waa daarna om de bestaande stroom en netwerkkabel eruit en met een extra netwerkkabel erbij de boel er weer in trekken.
Dat is ergens wel handig om halverwege een punt te hebben om in twee etappes kabeks te kunnen trekken maar zou eerder kiezen voor het vermijden van scherpe bochten en als het toch moet eerder een put maken op die plek. Want die plek moet sowieso al bereikbaar zijn ander heeft dat "ontstoppingsstuk" ook geen zin.
Ruimte lijkt me eerlijk gezegd meestal niet het grootste probleem wel de extra tijd en moeite van extra ruim uitgraven en het verlijmen.
Een flexibele mantelbuis is een stuk makkelijker te plaatsen.
Flexbuis:
Dergelijke koppelstukken zijn wel degelijk waterdicht te krijgen, heb ze zelf namelijk ook gebruikt voor het repareren van mijn mantelbuis. Ik ga het voor je opzoeken! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Waterdicht verlengen van een FRÄNKISCHE Kabuflex mantelbuis
Ik heb deze mantelbuis gebruikt: Frankische kabuflex mantelbuis met trekdraad en koppelstuk 50mm - rood rol 50 meter (19132050)
Met dit koppelstuk Frankische kabuflex-verbindingsmof 50mm zwart (19910050)
En deze Frankische kabuflex profielafdichtring DN50 (19980050)
(Ze zijn ook in andere diameters te verkrijgen uiteraard)

In bijbehorende handleiding Fränkische Kabuflex Produktinformation staat op pagina 9 vermeld dat de mof zonder ringen zanddicht is (IP 54) is en met 2 ringen (één op elke buis) waterdicht (IP68) tot 0,5 bar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QH_-meGRHc_3hEW9pxwYhzp7vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GLLuHFS6AylTKr01IsbUCFqb.jpg?f=user_large

Zelf gebruikt voor deze reparatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98FqNCMu5WBRvKe1r2phm9VBFPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/93hfpJNLEumNRTcLvgVUq45c.jpg?f=user_large
Ik kreeg mijn kabels niet door de mantelbuis getrokken die de tuinman had gelegd en dat was achteraf niet gek want hij had de mantelbuis na leggen blijkbaar geraakt met zijn gravertje en om de twee uiteinden bij elkaar te houden een opengesneden stuk mantelbuis er omheen geschoven, maar dat deed natuurlijk niets tegen de platgedrukte stukken in de buis om over waterdichtheid maar te zwijgen. |:(
(Meer foto’s hier Vliegvlug in "Gepruts van tuinman fixen: hoe mantelbuis in tuin repareren?"

Na reparatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyL-7aJotysQcUx8jlGdMt1IH6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eUI1KhsbW0knR7csYHEX4ygE.jpg?f=user_large
Stukje beter zo om er kabels doorheen te kunnen trekken! :*)

Ook al zegt de handleiding 1 ring per buis ben ik voor mijn gemoedsrust toch voor 2 ringen per buis als extra afdichting gegaan. Zo duur zijn ze niet.
Het schuiven van de mof over de buis ging wel zodanig stroef dat ik op een gegeven moment niet harder durfde te duwen uit angst dat ik de ringen uit de groeven zou duwen. Daarop heb ik de mof er weer afgehaald en de rubbers licht ingesmeerd met siliconenvet waarna de mof soepel over de buis schoof.
Mogelijk dat het met 1 ring per buis wel was gelukt zonder vet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Laatst online: 01-10 20:48
Ethiron schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:37:
[...]

Dat jij dat niet inziet/begrijpt, wil niet zeggen dat dat wel is wat de poster bedoelde. Het ging over manieren om een kabel ondergronds te verwerken.

Dat kan met een mantelbuis (mijn voorkeur ook) maar ook prima met een pvc-rioleringsbuis. Verkrijgbaar in diverse voldoende ruime diameters, biedt bescherming tegen scheppen en weersinvloeden, is ‘flexibel’ in de zin dat er met koppelstukken (bochten) een tracé kan worden gelegd en goedkoop.

Dat je dan vervolgens inhaakt op die tip door met een voorbeeld te komen van een bochtje van een elektraleiding maakt niet uit, maar geeft wel aan dat je duidelijk dus niet scherp had dat het om een ander type pvc-buis ging. En dat benoemde ik, want je miste het punt. Bochten van elektraleidingen bestaan namelijk niet in 45 graden.

Of een rioleringsbuis dan wel of niet een nette oplossing is heeft daar niks mee te maken.
mijn advies vanuit de industrie, na het leggen afdekken met een een kabelbesschermband. Dit beschermd je kabel ten alle tijde tegen de schop, zal weinig bescherming bieden voor een gravertje maar dan blijft bij 1 beschadiging in de leiding.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil buiten aan/in mijn overkapping een IP camera en een AP plaatsen welke met PoE gevoed gaan worden.

Om mijn PoE switch en andere daar op aangesloten apparatuur binnen te beschermen tegen blikseminslag in de buurt met als gevolg een inductie stroom naar binnen via de twee netwerkkabels heb ik twee stuks Ubiquiti Ethernet Surge Protection Outdoor (ETH-SP-G2) aangeschaft.

Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat de beste plek is om deze te plaatsen?
Dacht eerst in de overkapping zelf.
Maar daarna dat het waarschijnlijk beter is ze binnen te hangen omdat het netwerkkabeltraject tussen overkapping en huis anders alsnog een power surge naar binnen kan brengen.

Indien mijn gedachtengang klopt en binnen beter is zou dat dan beter zijn voor of na mijn patchpaneel?
Dus optie A vs B:
Opties voor aansluiten ethernet surge protector

Punt is namelijk dat de surge protector op een aardpunt moet worden aangesloten en daar is ook al de aarding van het patchpaneel op aangesloten.

Mijn gevoel zegt dat een power surge beter direct vanaf de surge protector naar het aardpunt kan gaan (optie A) en niet eerst langs het patchpaneel waarbij het via de aangesloten netwerkkabels alsnog bij andere apparatuur kan komen (optie B ), maar ik weet er te weinig van af om er op basis van kennis iets over te kunnen zeggen.

Praktische nadeel van optie A is wel dat ik dan twee male RJ4 conrectoren moet hebben voor massieve kern die vrij prijzig zijn terwijl er na het patchpaneel gewoon met flexibele patchkabel gewerkt kan worden die ik al heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Nu ik bovenstaande heb getypt realiseer ik me opeens dat er ook nog een optie C is.
Namelijk het patchpaneel voor de twee buitenkabels helemaal overslaan.

Ziet er wel stuk minder netjes uit dan alle aansluitingen via het patchpaneel maar als ik me daar overheen zet lijkt me dat eigenlijk wel een goede optie.
Want dan zit de surge protector wel direct bij binnenkomst op de kabel en scheelt dat weer een dure male RJ45 connector richting het patchpaneel en een keystone.
En omdat het patchpaneel helemaal wordt overgeslagen zal een powersurge die er toch doorheen komt hopelijk enkel de switch slopen en niet alles wat op dat paneel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Eigenlijk zou je buiten eerder je camera's moeten willen beschermen. Patch panel buiten niet echt nodig. Een utility flex wall panel met switch is verder ook al gewoon net weg te werken.

Voor indoor is verder nog een optie D, verbinding tussen indoor en outdoor via mesh. Surge protection is zeker geen 100%. Indien je binnen veel kostbare apparatuur hebt staan, dan is dit het minste risico. Beetje afhankelijk van beschikbaar budget, is met 2 points op korte afstand van elkaar de surge gemitigeerd en hoge transfer snelheid geborgd. Ter overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is de vraag niet ook een beetje waartegen je wilt beschermen en hoe effectief het is?

Bij een direkte inslag ben je sowieso de sjaak lijkt mij.

Heel wat jaren terug bij buren twee huizen verder ("zelfde kant" van twee-onder-een kap met geschakelde garages) blikseminslag. Daar was zowel binnen als buitenshuis vanalles gefrituurd. Bij mij waren alleen een aantal poorten op de router gesneuveld (whut? En het was niet eens de WAN poort maar een of twee LAN poorten). Bij de buren onder onze kap, nog een "huis verder" was dan weer wel het een en ander stuk. (Mogelijk dezelfde fase? Jaren 60 of nog ouder allemaal, zeker toen zal dat allemaal met 1 fase aansluiting zijn geweest, dus wellicht gezien "3 huizen verder" ook op dezelfde fase).

Tegen een directe inslag zal een surge protector op een buiten camera vermoed ik dan ook niks doen (bliksem zal toch een weg vinden en wellicht ook zwaarder zijn dan de surge protector kan hebben?). En ook met inslag bij buren heb je dus risico op schade.

Dan kun je waarschijnlijk beter kritieke hardware "afkoppelen". Dus een surge protector op stroom + ethernet (of wifi gebruiken) op bv een server. (Of, nog beter, afsluiten en fysiek afkoppelen bij onweer).

Edit:
De router in kwestie was overigens ik meen een Sitecom (of Sweex?). Mogelijk dat de bliksem er dus niks mee te maken had :+. En ja, ik heb het dan over ~20 jaar terug.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 02-10-2025 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

psychodude schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:32:
Eigenlijk zou je buiten eerder je camera's moeten willen beschermen.
Hoe bedoel je dat?
Patch panel buiten niet echt nodig. Een utility flex wall panel met switch is verder ook al gewoon net weg te werken.
Je hebt mijn post niet goed gelezen want ik heb buiten helemaal geen patchpaneel, er lopen simpelweg twee netwerkkabels van de meterkast in huis naar de overkapping, waarvan er een voor de camera is en de andere voor het AP.

Het plaatje is van de mogelijke opties in de meterkast in huis, vandaar dat er bij die onderste kabels ook “naar buiten” bij staat
Voor indoor is verder nog een optie D, verbinding tussen indoor en outdoor via mesh. Surge protection is zeker geen 100%. Indien je binnen veel kostbare apparatuur hebt staan, dan is dit het minste risico.
Beetje afhankelijk van beschikbaar budget, is met 2 points op korte afstand van elkaar de surge gemitigeerd en hoge transfer snelheid geborgd. Ter overweging.
Ben geen fan van mesh, liever vaste kabels. Dan zou ik eerder een stukje glas er tussen zetten als ik het helemaal wil voorkomen.
Maar denk ook niet dat het risico zo groot is.
Twee keer €12 is zo weinig dat het wel in de categorie ”voor de zekerheid” valt, naar glas gaan is dat dan weer niet. ;)
Gaat me ook puur om hoe ik die dingen het best kan plaatsen aangezien ik ze al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:04:
Is de vraag niet ook een beetje waartegen je wilt beschermen en hoe effectief het is?

Bij een direkte inslag ben je sowieso de sjaak lijkt mij.
Uiteraard is er bij een directe inslag sowieso geen houden aan en komt het ook wel via coax, stroomkabels of telefoonlijn binnen.
Gaat puur om het waarschijnlijk zeldzame geval dat zo’n inslag net ver genoeg weg is dat zo’n surge protector net het verschil kan maken tussen schade of niet.
En voor €12 per stuk is dat ook niet iets waar ik erg lang over nagedacht heb.

Maar dus ook geen idee wat de beste plaatsing is van die surge protectors?
Heel wat jaren terug bij buren twee huizen verder ("zelfde kant" van twee-onder-een kap met geschakelde garages) blikseminslag. Daar was zowel binnen als buitenshuis vanalles gefrituurd. Bij mij waren alleen een aantal poorten op de router gesneuveld (whut? En het was niet eens de WAN poort maar een of twee LAN poorten). Bij de buren onder onze kap, nog een "huis verder" was dan weer wel het een en ander stuk. (Mogelijk dezelfde fase? Jaren 60 of nog ouder allemaal, zeker toen zal dat allemaal met 1 fase aansluiting zijn geweest, dus wellicht gezien "3 huizen verder" ook op dezelfde fase).

Tegen een directe inslag zal een surge protector op een buiten camera vermoed ik dan ook niks doen (bliksem zal toch een weg vinden en wellicht ook zwaarder zijn dan de surge protector kan hebben?). En ook met inslag bij buren heb je dus risico op schade.

Dan kun je waarschijnlijk beter kritieke hardware "afkoppelen". Dus een surge protector op stroom + ethernet (of wifi gebruiken) op bv een server. (Of, nog beter, afsluiten en fysiek afkoppelen bij onweer).
Afkoppelen is niet iets dat ik in de praktijk echt ga doen verwacht ik en je bent ook niet altijd thuis natuurlijk.
Edit:
De router in kwestie was overigens ik meen een Sitecom (of Sweex?). Mogelijk dat de bliksem er dus niks mee te maken had :+. En ja, ik heb het dan over ~20 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:21:
En voor €12 per stuk is dat ook niet iets waar ik erg lang over nagedacht heb.
Ik had niet naar de prijs gekeken en die is idd niet heel schokkend (no pun intended).
Maar dus ook geen idee wat de beste plaatsing is van die surge protectors?
Ik zou mijn eigen mening met een hele grote zak zout nemen :p. Maar..., ik zou de "surge" niet door het patchpaneel laten gaan. Dus of de surge protector tussen patchpaneel en "buiten kabel", of helemaal niet door het patchpaneel heen.

En if anything zou ik juist eerder verwachten dat een switch het (eerder) "verspreid" dan een patchpaneel. Een patchpaneel hoeft immers geen directe link tussen de aders of poorten te hebben. Bij een switch is die link er uiteraard wel (anders kon die zijn werk niet doen :+). Maar dan nog zou ik de protector zo vroeg mogelijk (van buitenaf gezien dan) plaatsen . Simpelweg omdat het dan potentieel meer beschermd.
[...]

Afkoppelen is niet iets dat ik in de praktijk echt ga doen verwacht ik en je bent ook niet altijd thuis natuurlijk.
Uiteraard en dat leek mij evident. Alhoewel ik het zelf incidenteel wel eens gedaan had (bv toen ik ~10 jaar terug net een €2k OLED had wilde ik bij echt hevige onweer nog wel eens alles uit trekken (stroom, coax, netwerk, HDMI). Better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:40:
[...]

En if anything zou ik juist eerder verwachten dat een switch het (eerder) "verspreid" dan een patchpaneel. Een patchpaneel hoeft immers geen directe link tussen de aders of poorten te hebben. Bij een switch is die link er uiteraard wel (anders kon die zijn werk niet doen :+).
Omdat het een patchpaneel is voor shielded cables staan de poorten op die manier met elkaar in verbinding via de aarde aansluiting, waarop de surge protectors ook op moeten worden aangesloten.
Dus ze staan sowieso in verbinding met elkaar maar mijn gevoel zegt dat een surge eerder via de aardklem naar de aardpin in de grond gaat dan naar het patchpaneel. Tenminste dat hoop ik. :P
Maar dan nog zou ik de protector zo vroeg mogelijk (van buitenaf gezien dan) plaatsen . Simpelweg omdat het dan potentieel meer beschermd.
Ik heb precies hetzelfde gevoel maar hoop eigenlijk dat er hier iemand is met voldoende kennis hierover om te kunnen zeggen of het ene of het andere beter is of dat het misschien niet eens uitmaakt.
[...]

Uiteraard en dat leek mij evident. Alhoewel ik het zelf incidenteel wel eens gedaan had (bv toen ik ~10 jaar terug net een €2k OLED had wilde ik bij echt hevige onweer nog wel eens alles uit trekken (stroom, coax, netwerk, HDMI). Better safe than sorry.
Als je net zo’n duur apparaat hebt kan ik me daar wel wat bij voorstellen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Vliegvlug schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:13:
[...]

Hoe bedoel je dat?

[...]

Je hebt mijn post niet goed gelezen want ik heb buiten helemaal geen patchpaneel, er lopen simpelweg twee netwerkkabels van de meterkast in huis naar de overkapping, waarvan er een voor de camera is en de andere voor het AP.

Het plaatje is van de mogelijke opties in de meterkast in huis, vandaar dat er bij die onderste kabels ook “naar buiten” bij staat

[...]

Ben geen fan van mesh, liever vaste kabels. Dan zou ik eerder een stukje glas er tussen zetten als ik het helemaal wil voorkomen.
Maar denk ook niet dat het risico zo groot is.
Twee keer €12 is zo weinig dat het wel in de categorie ”voor de zekerheid” valt, naar glas gaan is dat dan weer niet. ;)
Gaat me ook puur om hoe ik die dingen het best kan plaatsen aangezien ik ze al heb.
Ah, was in de veronderstelling dat je 2e patch panel werk buiten werd. Dat dan inderdaad niet goed begrepen.

Anyway, binnen de outdoor documentatie is het advies vanuit ubiquiti zelf doorgaans de vorm van:

- Outdoor switch, surge protection op de kabel naar indoor.
- Camera, surge protection tussen camera en switch.

Je wilt tenslotte voorkomen dat inslag op de ene camera, via waar je dan ook switched, naar een andere camera verloopt. Voor zover dit mogelijk is.

En dat voor zover het mogelijk is, is dan ook de reden waarom als alternatief er ook nog wel eens voor wireless geöpteerd wordt. Dit soort surge protection is zeker geen 100% effectief voor blikseminslag. Dus het kan prima zijn dat door blikseminslag buiten, je surge protection faalt en je indoor switch of zelfs aangesloten devices hier een hit van krijgen. Wil niet gelijk zeggen defect overigens. Maar kan natuurlijk wel schade opleveren.

Dan is het natuurlijk gewoon een beetje de vraag, hoe duur is de apparatuur binnen welk eraan hangt. Vertrouw je dan een tussengelegen surge protector van een paar tientjes?

2 wireless points kun je circa 2 meter van elkaar ophangen en hiermee hoge transmissiesnelheid behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

psychodude schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:00:
[...]

Anyway, binnen de outdoor documentatie is het advies vanuit ubiquiti zelf doorgaans de vorm van:

- Outdoor switch, surge protection op de kabel naar indoor.
- Camera, surge protection tussen camera en switch.
Met outdoor switch bedoel je dan het AP in mijn geval?
Dat die surge protector ergens op de kabel tussen buiten en binnen moet komen is me duidelijk maar waar precies het beste is zou ik juist graag weten. ;)

Dat er outdoor documentatie van Ubiquiti is is goed om te horen want over of bij de surge protection kastjes kon ik geen documentatie vinden.
Heb jij een linkje naar die outdoor documentatie?
Je wilt tenslotte voorkomen dat inslag op de ene camera, via waar je dan ook switched, naar een andere camera verloopt. Voor zover dit mogelijk is.
Ik heb maar twee camera’s, nu een voor en straks ook nog een achter dus die zitten fysiek ver uit elkaar.
Beiden zitten op dezelfde switch binnen want dat is de enige PoE switch die ik heb, hierop wordt straks ook het AP in de overkapping op aangesloten en via PoE gevoed.

Die switch is hetgeen voornamelijk beschermd wordt door die surge protectors lijkt me.
En dat voor zover het mogelijk is, is dan ook de reden waarom als alternatief er ook nog wel eens voor wireless geöpteerd wordt.
Dat lijkt me dus helemaal niets, moet ik een AP binnen in de woonkamer gaan hangen tegen de buitenmuur die naar de overkapping achter in de tuin verbindt.
Als ik een AP makkelijk op die plek kon krijgen en het daarbij ook nog eens niet in het zicht zou zitten had ik dat AP in de overkapping helemaal niet nodig voor de wifi want zo groot is mijn tuintje ook niet. ;)
Dan zou een wireless bridge voor enkel de camera volstaan.

Als ik echt tegen bliksem wil beschermen zou ik het laatste stukje in de meterkast wel in glas uitvoeren, maar heb daar de extra kosten, die substantieel zijn, niet voor over voor iets wat sowieso een heel kleine kans heeft om te gebeuren voor mijn gevoel.
Dit soort surge protection is zeker geen 100% effectief voor blikseminslag. Dus het kan prima zijn dat door blikseminslag buiten, je surge protection faalt en je indoor switch of zelfs aangesloten devices hier een hit van krijgen. Wil niet gelijk zeggen defect overigens. Maar kan natuurlijk wel schade opleveren.

Dan is het natuurlijk gewoon een beetje de vraag, hoe duur is de apparatuur binnen welk eraan hangt. Vertrouw je dan een tussengelegen surge protector van een paar tientjes?
De switch is een Ubiquiti Lite 16 PoE [USW-Lite-16-POE (45W)], met een prijs van €215 niet iets wat ik even vervang als hij stuk gaat vandaar dat ik de ethernet surge protection kastjes erbij heb gekocht als een goedkope oplossing voor wat extra bescherming.
2 wireless points kun je circa 2 meter van elkaar ophangen en hiermee hoge transmissiesnelheid behouden.
Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor het probleem want de overkapping staat meer dan 2 meter van het huis af wat betekent dat ze dan allebei buiten hangen.

Of bedoel je naast het AP buiten, binnen nog een soort ‘opoffer’ AP op te hangen op 2 meter afstand van een bestaand AP binnen?
Dat lijkt me ook verre van ideaal eigenlijk met overlappende kanalen enzo.
Een wireless bridge device die enkel een client is zou nog wel kunnen maar dan zou ik toch eerder voor het laatste stukje in glas uitvoeren gaan, want ik verkies een vaste verbinding altijd boven draadloos indien het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Vliegvlug schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Met outdoor switch bedoel je dan het AP in mijn geval?
Dat die surge protector ergens op de kabel tussen buiten en binnen moet komen is me duidelijk maar waar precies het beste is zou ik juist graag weten. ;)

Dat er outdoor documentatie van Ubiquiti is is goed om te horen want over of bij de surge protection kastjes kon ik geen documentatie vinden.
Heb jij een linkje naar die outdoor documentatie?

[...]

Ik heb maar twee camera’s, nu een voor en straks ook nog een achter dus die zitten fysiek ver uit elkaar.
Beiden zitten op dezelfde switch binnen want dat is de enige PoE switch die ik heb, hierop wordt straks ook het AP in de overkapping op aangesloten en via PoE gevoed.

Die switch is hetgeen voornamelijk beschermd wordt door die surge protectors lijkt me.

[...]

Dat lijkt me dus helemaal niets, moet ik een AP binnen in de woonkamer gaan hangen tegen de buitenmuur die naar de overkapping achter in de tuin verbindt.
Als ik een AP makkelijk op die plek kon krijgen en het daarbij ook nog eens niet in het zicht zou zitten had ik dat AP in de overkapping helemaal niet nodig voor de wifi want zo groot is mijn tuintje ook niet. ;)
Dan zou een wireless bridge voor enkel de camera volstaan.

Als ik echt tegen bliksem wil beschermen zou ik het laatste stukje in de meterkast wel in glas uitvoeren, maar heb daar de extra kosten, die substantieel zijn, niet voor over voor iets wat sowieso een heel kleine kans heeft om te gebeuren voor mijn gevoel.

[...]

De switch is een Ubiquiti Lite 16 PoE [USW-Lite-16-POE (45W)], met een prijs van €215 niet iets wat ik even vervang als hij stuk gaat vandaar dat ik de ethernet surge protection kastjes erbij heb gekocht als een goedkope oplossing voor wat extra bescherming.

[...]

Maar dat is natuurlijk geen oplossing voor het probleem want de overkapping staat meer dan 2 meter van het huis af wat betekent dat ze dan allebei buiten hangen.

Of bedoel je naast het AP buiten, binnen nog een soort ‘opoffer’ AP op te hangen op 2 meter afstand van een bestaand AP binnen?
Dat lijkt me ook verre van ideaal eigenlijk met overlappende kanalen enzo.
Een wireless bridge device die enkel een client is zou nog wel kunnen maar dan zou ik toch eerder voor het laatste stukje in glas uitvoeren gaan, want ik verkies een vaste verbinding altijd boven draadloos indien het mogelijk is.
Over surgeprotection (overspanningsbeveiliging) is in andere topics al veel gezegd maar in het kort: Grofbeveiliging in je groepenkast. Vlak voor gevoelige apparatuur fijnbeveiliging waarna geen verdeeldozen meer of kabels van meer dan 1-1,5 meter.

Het is een POGING om inductie schade te voorkomen, geen garantie. Enneh, tegen een bijna directe inslag kun je niks beginnen. Hooguit heel snel goed rondkijken of er geen brand is ontstaan.....

Opoffer ding? Geen effect: Bliksem zoekt z'n eigen weg en dat is lang niet altijd de weg die jij vooraf veronderstelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DjoeC schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Over surgeprotection (overspanningsbeveiliging) is in andere topics al veel gezegd maar in het kort: Grofbeveiliging in je groepenkast. Vlak voor gevoelige apparatuur fijnbeveiliging waarna geen verdeeldozen meer of kabels van meer dan 1-1,5 meter.
Jij hebt het over heel andere overspanningsbeveiliging, namelijk op je stroomnet, een dergelijke type 2 beveiliging bijvoorbeeld heb ik hier ook liggen voor in mijn groepenkast:
ABB overspanningsbeveiliging (OSB) naast hoofdschakelaar
Maar dat past beter hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 ;)

Ik heb het specifiek over deze Ubiquiti Ethernet Surge Protection Outdoor (ETH-SP-G2):
Ubiquiti Ethernet Surge Protection Outdoor (ETH-SP-G2)
En waar ik deze het beste kan plaatsen op het netwerkkabeltraject.
Het is een POGING om inductie schade te voorkomen, geen garantie.
Uiteraard, daar heb ik ze ook voor gekocht, een beetje extra zekerheid, geen garantie.
Enneh, tegen een bijna directe inslag kun je niks beginnen. Hooguit heel snel goed rondkijken of er geen brand is ontstaan.....
Duh, uiteraard niet nee en is hierboven al benoemd.
Opoffer ding? Geen effect: Bliksem zoekt z'n eigen weg en dat is lang niet altijd de weg die jij vooraf veronderstelt.
Jij met hebt dat stukje tekst van mij duidelijk niet goed gelezen.
Ging over het idee van @psychodude om een airgap van 2 meter te creëren middels wireless devices.
Als je dan een van die wireless devices aan het einde van de buitennetwerkkabel plaatst is dit in essentie een opoffer device omdat deze de power surge op die kabel te verduren krijgt maar wel voorkomt dat het op de achterliggende devices doorgaat. Wat wel zou gebeuren als je die netwerkkabel direct in je switch prikt.

Uiteraard voorkomt dit niet dat er alsnog iets via de voeding van dit device het stroomnet binnenshuis op gaat maar je kan er in elk geval zeker van zijn dat het niet direct bij de switch aankomt :)

Maar, jij hebt dus ook geen kennis over wat de beste plek is om deze Ethernet Surge Protection devices te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Vliegvlug schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Maar, jij hebt dus ook geen kennis over wat de beste plek is om deze Ethernet Surge Protection devices te plaatsen?
Nee. Ik weet alleen dat bliksem z'n eigen weg kiest, een gap gaat daar niet bij helpen.... Beveiliging helpt vooral tegen "behapbare" pulsen, zie ook de maximale amperages die genoemd zijn. Enneh, ik weet wat er met je huis gebeurt als bliksem in je achtertuin inslaat.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DjoeC schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Nee. Ik weet alleen dat bliksem z'n eigen weg kiest, een gap gaat daar niet bij helpen....
Zoals gezegd bij een directe inslag gaan die dingen niets helpen nee.
Die surge protectors zijn enkel effectief tegen inductiestromen als bliksem verderop in de buurt in slaat, maar hoe ver weg of dichtbij dat dan is heb ik geen idee van.
Maar in dergelijke gevallen gaat een airgap echt wel werken hoor, beter dan zo'n protector in elk geval maar de extra kosten en moeite die daar in gaat zitten heb ik er niet voor over.
Beveiliging helpt vooral tegen "behapbare" pulsen, zie ook de maximale amperages die genoemd zijn.
Dat ja, geen directe inslag dus.
Wel apart dat Ubuquiti tegenwoordig twee versie heeft, een voor 2,5G ethernet van 10kA en een voor 10G ethernet van 20kA.
Vroeger had je er maar een, kan me niet herinneren dat toen ik de mijne kocht er een keuze was uit twee versie namelijk.
Enneh, ik weet wat er met je huis gebeurt als bliksem in je achtertuin inslaat.......
Echt? Meegemaakt?
Ben benieuwd jouw ervaringen te horen
Foto's? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Vliegvlug schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Zoals gezegd bij een directe inslag gaan die dingen niets helpen nee.
Die surge protectors zijn enkel effectief tegen inductiestromen als bliksem verderop in de buurt in slaat, maar hoe ver weg of dichtbij dat dan is heb ik geen idee van.
Maar in dergelijke gevallen gaat een airgap echt wel werken hoor, beter dan zo'n protector in elk geval maar de extra kosten en moeite die daar in gaat zitten heb ik er niet voor over.

[...]

Dat ja, geen directe inslag dus.
Wel apart dat Ubuquiti tegenwoordig twee versie heeft, een voor 2,5G ethernet van 10kA en een voor 10G ethernet van 20kA.
Vroeger had je er maar een, kan me niet herinneren dat toen ik de mijne kocht er een keuze was uit twee versie namelijk.

[...]

Echt? Meegemaakt?
Ben benieuwd jouw ervaringen te horen
Foto's? ;)
Gelukkig niet in ons huis maar goeie kennis (en ik heb dus geen foto's). Effectief: Stopcontacten van de wand gesprongen, waar de leidingen liepen de muren zwart, koper in de leidingen verdampt, beginnende brand net op tijd ontdekt, plastic onderdelen van electrische apparatuur (denk stereo, TV, etc) gesmolten. Effectief: dicht tegen een tijdelijk onbewoonbaar huis aan. Inslag op 10m van de woning.

Het dichtst bij hier was op (schatting) 50m afstand in weiland, gelukkig geen schade (grof en fijnbeveiliging, bliksemafleider op 9 meter hoog) maar opspattende grond bij inslag was wel te zien... En een flinke knal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DjoeC schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Gelukkig niet in ons huis maar goeie kennis (en ik heb dus geen foto's). Effectief: Stopcontacten van de wand gesprongen, waar de leidingen liepen de muren zwart, koper in de leidingen verdampt, beginnende brand net op tijd ontdekt, plastic onderdelen van electrische apparatuur (denk stereo, TV, etc) gesmolten. Effectief: dicht tegen een tijdelijk onbewoonbaar huis aan. Inslag op 10m van de woning.
Zo dat moet enorm schikken geweest zijn. Erg heftig!
Geluk dat er iemand thuis was anders was hun huis ook nog eens afgebrand. :'(
Het dichtst bij hier was op (schatting) 50m afstand in weiland, gelukkig geen schade (grof en fijnbeveiliging, bliksemafleider op 9 meter hoog) maar opspattende grond bij inslag was wel te zien... En een flinke knal.
Dat het een flinke knal was geloof ik meteen. Had je camerabeelden van de inslag of keek je toevallig net naar buiten?
Heeft de OSB zijn werk nog gedaan?
Als in dat er cartridges of OSB devices vervangen moesten worden omdat ze daadwerkelijk een overspanning hebben tegengehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Vliegvlug schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Zo dat moet enorm schikken geweest zijn. Erg heftig!
Geluk dat er iemand thuis was anders was hun huis ook nog eens afgebrand. :'(

[...]

Dat het een flinke knal was geloof ik meteen. Had je camerabeelden van de inslag of keek je toevallig net naar buiten?
Heeft de OSB zijn werk nog gedaan?
Als in dat er cartridges of OSB devices vervangen moesten worden omdat ze daadwerkelijk een overspanning hebben tegengehouden.
We gaan was OT maar in het kort: Mensen werden (gelukkig) wakker van de klap. En vwb OSB: Ik VERMOED dat ze voldoende hebben gewerkt. Mijn spulleboel deed het nog en ook de OSB's gaven/geven nog "groen licht" ;) al is het misschien tijd om ze een keer te vervangen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DjoeC schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

We gaan was OT maar in het kort: Mensen werden (gelukkig) wakker van de klap.
(y)
En vwb OSB: Ik VERMOED dat ze voldoende hebben gewerkt. Mijn spulleboel deed het nog en ook de OSB's gaven/geven nog "groen licht" ;) al is het misschien tijd om ze een keer te vervangen.....
offtopic:
dacht begrepen te hebben dat het als een OSB nog op groen staat de piek simpelweg te klein was om iets te hoeven doen, en niet dat een OSB een soort batterij is waar een bepaald absorptievermogen in zit dat in stapjes verbruikt wordt. Maar een alles of niets dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Vliegvlug schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:12:
[...]

(y)

[...]
offtopic:
dacht begrepen te hebben dat het als een OSB nog op groen staat de piek simpelweg te klein was om iets te hoeven doen, en niet dat een OSB een soort batterij is waar een bepaald absorptievermogen in zit dat in stapjes verbruikt wordt. Maar een alles of niets dus.
offtopic:
ZIe o.a.: dit https://www.phoenixcontac...eveiliging-basisprincipes of dit
https://www.weidmuller.nl...rspanningsbeveiliging.jsp waarbij ik wel begrepen heb (maar, niet mijn vak) dat sommige vormen aan slijtage onderhevig kunnen zijn. Ik gebruik er een aantal van APC (sommigen als onderdeel van een UPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
jadjong schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:52:
Let op de kabellengte, maximaal 100 meter en elke tussentijdse patch is 5-10 meter minder.
Hoe zit dat eigenlijk als je ergens een switch plaatst. Begint het aantal meters dan opnieuw te tellen of telt het door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mania-92 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:03:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk als je ergens een switch plaatst. Begint het aantal meters dan opnieuw te tellen of telt het door?
Een switch is een versterker voor het signaal dus dan begint het weer opnieuw te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Een switch is een versterker voor het signaal dus dan begint het weer opnieuw te tellen.
Nah, geen versterker toch. Een switch geeft gewoon een eigen/nieuw signaal uit.

"Versterker" zou meer bij een hub horen, maar ook daar fout. Maar een hub doet in ieder geval nog hetzelfde signaal op alle poorten uit zenden (/kopieert het naar alle poorten). Een switch verwerkt de inkomende data, bepaalt wat naar welke poort moet, en maakt een nieuw "op maat" signaal per poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:46:
[...]

Nah, geen versterker toch. Een switch geeft gewoon een eigen/nieuw signaal uit.

"Versterker" zou meer bij een hub horen, maar ook daar fout. Maar een hub doet in ieder geval nog hetzelfde signaal op alle poorten uit zenden (/kopieert het naar alle poorten). Een switch verwerkt de inkomende data, bepaalt wat naar welke poort moet, en maakt een nieuw "op maat" signaal per poort.
Ik heb het bewust zo simpel mogelijk gezegd voor @Mania-92 zonder verder details, denk ook niet dat hij daar op zat te wachten.
Was inderdaad kort door de bocht maar in zake deze vraag leek me dat wel prima.
Maar fijn dat je het voor @Mania-92 nog iets verfijnt (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:53:
[...]

Ik heb het bewust zo simpel mogelijk gezegd voor @Mania-92 zonder verder details, denk ook niet dat hij daar op zat te wachten.
Was inderdaad kort door de bocht maar in zake deze vraag leek me dat wel prima.
Maar fijn dat je het voor @Mania-92 nog iets verfijnt (y)
De simpele versie voor @Mania-92 is dan dat na elk "actief" apparaat het weer 100m is. En een switch dus in de categorie actief apparaat valt. (I.t.t. patchpanelen, wandcontactdozen, ..., die passief zijn). Of nog simpeler, als er een stroomstekker aan zit is de kans extreem groot dat je daarna weer 100m verder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

De simpele versie voor @Mania-92 is dan dat na elk "actief" apparaat het weer 100m is. En een switch dus in de categorie actief apparaat valt. (I.t.t. patchpanelen, wandcontactdozen, ..., die passief zijn). Of nog simpeler, als er een stroomstekker aan zit is de kans extreem groot dat je daarna weer 100m verder kunt.
Ik krijg dan weer de indruk dat "actief" apparaat gebruiken in dit geval juist onduidelijker is want dan moet je maar net weten wat er met "actief apparaat" bedoelt wordt en dat een switch daar onder valt.

Maar goed ik zal volgende keer nog korter door de bocht antwoorden zonder enige uitleg: "na een switch kan je opnieuw gaan tellen" :P
Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2