YoshiBignose schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:02:
[...]
Als ik op de knop druk hoor ik wel een klikje onder dashboardkastje vandaan komen. Uit de deur komt geen geluid. Die plank onder dashboardkastje lag al half los. Ik heb het opengemaakt en er hangt wel een losse kabel uit. Zou dit er mee te maken hebben? Ik kan alleen nergens een plek vinden waar de kabel in zou moeten....
[
afbeelding]
Ik kan de kleuren van de draden niet goed zien op de foto, maar ik verwacht niet dat dit de oorzaak zal zijn. De module die de ramen aanstuurt (ZKE IV of Grundmodul IV) heeft 4 multipin connectoren en alles zit daar op aangesloten (de knoppen en de motoren).
Wat ik eigenlijk als eerste zou doen, nu het portier open is, is de rubberen kabelslang los maken (2 7mm boutjes), je kan dan de rubber mof van de connector los halen en daarachter zit een grote multipin. Daar zit een slotmechaniek op, die je omhoog moet schuiven, en dan komt de connector uit elkaar en zie je uiteindelijk dit:
20171228_160153 by
Chris Hogevonder, on Flickr
Volgens de schemas' zit de motor op pinnen 6 en 7 van die connector. Daar zou 12 volt over moeten komen als je de knoppen indrukt. Als ik de schema's goed lees, zijn het op mijn foto de twee pinnen rechts onder.
Voor meer info over de bedrading, check
hier. Op pagina 569 staat de deurconnector, op pagina 308 staat het schema van de motorbedrading.
Omdat je achter het dashboard wel iets hoort klikken, zijn schakelaars en draden tot aan de ZKE in ieder geval in orde. Komt er op pinnen 6 en 7 geen spanning, dan is waarschijnlijk een relais in de ZKE kapot (komt helaas vaker voor, niet zo lang geleden heb ik nog een maatje geholpen met een vervangende ZKE voor zijn coupé vanwege hetzelfde). Staat er wel spanning op, is er of sprake van een draadbreuk of doorgebrandde motor in het portier.
Een defecte ZKE hoeft nog geen ramp te zijn. Je kan in principe iedere ZKE van iedere E36 gebruiken, alleen moet hij geprogrammeerd worden voor je cabrio, wat met de juiste software en kabels relatief makkelijk is. De kans dat je er één gaat vinden die 1:1 werkt is wel minimaal, want de ZKE is volledig aangepast aan de opties die op je auto zitten.
Een relatief veilige keuze, mocht dat nodig zijn, is om een ZKE van een andere cabrio of coupé te pakken. Daarin zit in ieder geval in geprogrammeerd dat de ramen moeten zakken bij openen van het portier.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier