3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik ben voorEvaluationCopy schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:50:
[...]
Is het niet eens tijd voor een E39 meeting?
https://www.telegraph.co....ar-was-a-1500-bmw-banger/
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Zelfde met betalen. Nouja het is netjes gedaan en alles werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Tylen op 27-03-2018 12:21 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Comfort stand zit toch tussen de eco en sport stand in?Luuk schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:29:
Ik heb sinds kort een BMW 320i F30 met de bekende 8 traps automaat. Fijne auto maar als je 50 rijdt schakelt de bak vrij snel door naar de 7 of 8 wat resulteert in een motor die 1000 rpm draait. Dit klinkt en voelt nèt te laag. (bromtoon in de auto)
In de sportstand is het toerental weer net te hoog (en de auto te zenuwachtig) een stand er tussenin zou fijn zijn.
Kan een tuner of dealer de baksoftware herprogrammeren? Mensen hier ervaring mee?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Ik vind het prima! Een algemene Tweakers BMW-meeting ook wel trouwens. Organiseer jij het?EvaluationCopy schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:50:
[...]
Nog wel even wachten dan, mijn E39 M5 gaat pas binnenkort weer de weg op.
Zin in
Ik heb de keuze uit de volgende auto's:
-BMW 118i met leuke opties (Hifi, blauw kleurtje, adaptive cc etc etc), op zich wel vlot (8,7s naar 100) en zuinig
-BMW 120i, iets duurder, dus minder opties mogelijk, naar mijn weten voelt deze niet super veel sneller aan, cilinder meer is mooi, maar is deze ook echt onzuiniger?
-BMW 418i GC, executive, standaardopties al vrij vol, echter een stuk langzamer en weegt een paar honderd kilo extra.
Wat is jullie ervaring met de keuzes? Ik neig naar een BMW 118i, sneller en wendbaarder dan een 418i GC, kosten zijn hetzelfde, maar een 418i is veel zwaarder. Daarnaast, is de 120i zoveel onzuiniger of valt het wel mee (1:14 voor 118i, 1:11 voor 120i)?
Ter vergelijking, ik rij nu een Fiesta ST-Line, redenen voor upgrade:
-Snellere auto
-LED/Xenon lichten
-Betere speakers
-Kleine actieradius (42 liter, dus max 600km)
Ik rij ongeveer 2500km per maand, dus een diesel is niet te krijgen via Private Lease (Waarom PL: in mijn situatie is PL altijd goedkoper dan zelfs een tweedehands 1 serie van 15 jaar oud)
Alvast bedankt!
Verwijderd
Wat betreft verbruik: onze 320i rijdt 1 op 12, en dat bij stevig doorrijden. De 120i zal iets zuiniger zijn. En sneller is hij zeer zeker weet ik uit ervaring (uitgebreid de 118i, 318i, 220i, 320i vergeleken vorig jaar).Lightning89 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:35:
Ik heb even wat advies nodig over welke BMW ik zal kiezen, na een aantal proefritten met een Audi A3 tfsi (te lawaaiing, oncomfortabel en lelijk interieur, virtual cockpit is wel gaaf), een Megane GT (kneiterhard, oncomfortabel, hakkelige automaat, wel toffe gadgets, schermen en lichtjes). Ga ik toch voor een BMW.
-BMW 118i met leuke opties (Hifi, blauw kleurtje, adaptive cc etc etc), op zich wel vlot (8,7s naar 100) en zuinig
-BMW 120i, iets duurder, dus minder opties mogelijk, naar mijn weten voelt deze niet super veel sneller aan, cilinder meer is mooi, maar is deze ook echt onzuiniger?
-BMW 418i GC, executive, standaardopties al vrij vol, echter een stuk langzamer en weegt een paar honderd kilo extra.
Wat is jullie ervaring met de keuzes? Ik neig naar een BMW 118i, sneller en wendbaarder dan een 418i GC, kosten zijn hetzelfde, maar een 418i is veel zwaarder. Daarnaast, is de 120i zoveel onzuiniger of valt het wel mee (1:14 voor 118i, 1:11 voor 120i)?
-Snellere auto
-LED/Xenon lichten
-Betere speakers
Ik rij ongeveer 2500km per maand, dus een diesel is niet te krijgen via Private Lease (Waarom PL: in mijn situatie is PL altijd goedkoper dan zelfs een tweedehands 1 serie van 15 jaar oud)
Alvast bedankt!
Kwestie van even een proefritje maken, maar het performance verschil tussen 118i en 120i vind ik op papier aanzienlijk groot.Lightning89 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:35:
Ik heb even wat advies nodig over welke BMW ik zal kiezen, na een aantal proefritten met een Audi A3 tfsi (te lawaaiing, oncomfortabel en lelijk interieur, virtual cockpit is wel gaaf), een Megane GT (kneiterhard, oncomfortabel, hakkelige automaat, wel toffe gadgets, schermen en lichtjes). Ga ik toch voor een BMW.
-Snellere auto
-LED/Xenon lichten
-Betere speakers
Alvast bedankt!
Ik heb vorig weekend een 118i proefgereden. Ik vond dat het motortje aardig hard moest werken voor z'n performance. Koppel onderin is best lekker, maar niet schokkend.
Ik zou kunnen leven met deze auto als het moest, maar het is niet het type aandrijving waarvan ik echt een glimlach krijg. De 120i is imo net even goede stap extra (ik heb wel 20d gereden en dat is echt best aardig, dus denk 20i blok ook wel).
418i zou per definitie voor mij afvallen. Ziet er leuk uit, maar dan ga je echt voor de looks...
Kortom, 120i! maar eerst even testen
De 120i is meteen ca. 6000 euro duurder, uit mijn hoofd. Daar heb ik liever wat extra opties voor.
Maar blijft persoonlijk natuurlijk. Ik zou dan ook van 12,5 s naar 8,7 s gaan voor de 0-100km/u acceleratie, komende vanaf een Ford Focus met 100pk (1.0 turbo).
[ Voor 35% gewijzigd door Phusebox op 27-03-2018 16:01 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Verwijderd
Zoals ik al zei heb ik er in gereden. Zou fijn zijn als je gewoon eens stopt met die persoonlijke aanvallen. Bedankt.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:02:
Maar jij kijkt alleen naar specs. Soeplesse kun je niet uitdrukken in cijfertjes. Daarom ben je ook geschikter voor een Japanner die ook zoveel mogelijk kruisjes afvinken en kwantiteit boven kwaliteit zetten.
Ja een 120i rijdt lekkerder dan een 118i. Neem dan meteen een M140i.

Het gaat erom hoe je het persoonlijk ervaart en waar je genoeg aan hebt. Hier in Nederland heb je naar mijn idee weinig aan een supersnelle auto, maar gewoon vlot mee kunnen in het verkeer is voor mij voldoende.
Het is dus een afweging tussen prijs en wat je wil, vindt je een seconde sneller optrekken of wat meer koppel belangrijker dan een groter navigatiescherm bijvoorbeeld.
120i: 0-100 in 7,1 seconden (25% sneller). Dan kun je het merendeel van het Nederlandse wagenpark makkelijk hebben. Ik verwacht ook dat de 120i bij wat hogere snelheden, bijv invoegen snelweg, nog genoeg vermogen heeft om goed te acceleren zodat je wat meer opties hebt in het verkeer.
Als je nu een Ford focus rijdt die 12,5 seconden doet over 0-100 zit je denk ik in een andere doelgroep dan de gemiddelde tweaker die in dit topic komt, sorryPhusebox schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:06:
[...]
Zoals ik al zei heb ik er in gereden. Zou fijn zijn als je gewoon eens stopt met alles afzeiken wat ik zeg.
Ja een 120i rijdt lekkerder dan een 118i. Neem dan meteen een M140i.![]()
Het gaat erom hoe je het persoonlijk ervaart en waar je genoeg aan hebt. Hier in Nederland heb je naar mijn idee weinig aan een supersnelle auto, maar gewoon vlot mee kunnen in het verkeer is voor mij voldoende.
Het is dus een afweging tussen prijs en wat je wil, vindt je een seconde sneller optrekken of wat meer koppel belangrijker dan een groter navigatiescherm bijvoorbeeld.
Daarnaast - voor jou zal zelfs een 116i een flinke stap vooruit zijn, dus dan lijken de verschillen tussen 118i en 120i voor jou misschien wat overdreven. Maar als je nu al een auto rijdt die lekker mee kan, zal een 118i misschien 'te weinig' progres zijn.
(p.s., ik rijd nu een VW Polo uit 1995... dus ik ben wellicht ook niet de goede doelgroep)
Mja goed, ik wil er ook op vooruit, dus denk dat ik hier best wel hoor. Een van de reden dat ik de overstap wil maken is wat meer vermogen om wat vlotter mee te kunnen.Requiem19 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:18:
[...]
Als je nu een Ford focus rijdt die 12,5 seconden doet over 0-100 zit je denk ik in een andere doelgroep dan de gemiddelde tweaker die in dit topic komt, sorry.
Daarnaast - voor jou zal zelfs een 116i een flinke stap vooruit zijn, dus dan lijken de verschillen tussen 118i en 120i voor jou misschien wat overdreven. Maar als je nu al een auto rijdt die lekker mee kan, zal een 118i misschien 'te weinig' progres zijn.
(p.s., ik rijd nu een VW Polo uit 1995... dus ik ben wellicht ook niet de goede doelgroep).
Overigens heb je regelmatig meer aan een snel reactievermogen bij stoplicht sprints en wegversmallingen die daarna volgen dan aan absoluut vermogen/koppel, verlies weinig van dat soort sprintjes
Ik snap ook wel dat de 120i een stuk lekkerder rijdt, maar zoals ik zei, het is een cost/benefit analyse die je persoonlijk moet maken.
Een goede grap mag vrienden kosten.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:48
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Het is heel persoonlijk, maar ik merk geen verschil tussen mijn oude 100pk en nieuwe 120pk auto qua invoegen of meekomen met verkeer. Gewoon vlot optrekken op de invoegstrook en nog nooit “minder” opties gehad om in te voegenRequiem19 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:15:
118i: 0-100 in 8,8 seconden. Aardig, maar niet spectaculair
120i: 0-100 in 7,1 seconden (25% sneller). Dan kun je het merendeel van het Nederlandse wagenpark makkelijk hebben. Ik verwacht ook dat de 120i bij wat hogere snelheden, bijv invoegen snelweg, nog genoeg vermogen heeft om goed te acceleren zodat je wat meer opties hebt in het verkeer.
Waarom? Ik ben juist specifiek op zoek naar een 1 of 3 serie met een handbak.Tomatoman schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:43:
allebei natuurlijk met automatische transmissie, je zou wel gek zijn om voor de handbak te kiezen
Alleen jammer dat de lci 125i niet meer met handbak geleverd lijkt te zijn? En verder zijn er volgens mij geen 1's in de 200pk range, +300 hoeft van mij ook weer niet. De pre-lci 1 heeft gewoon te lelijke koplampen dus die valt sowieso af, dan waarschijnlijk toch een handgeschakelde 328i of 320 met chiptune.
Ik weet niet over wat voor auto's je het hebt maar vaak is de 'sensatie' bij oudere auto's veel meer.We Are Borg schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:59:
[...]
Het is heel persoonlijk, maar ik merk geen verschil tussen mijn oude 100pk en nieuwe 120pk auto qua invoegen of meekomen met verkeer. Gewoon vlot optrekken op de invoegstrook en nog nooit “minder” opties gehad om in te voegen
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Vlot uit een bocht is ook wel lekker, en als een auto in 6 secs naar 100 gaat zal de 80-120 meestal ook wel vlot genoeg gaan.418O2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:18:
0-100 is alleen niet zo interessant. Ik vind 80-120 tijden wat boeiender. Haal liever vlot in dan dat ik snel van de streep ben
Klopt, maar als je een zwaardere auto vergelijkt met een lichtere auto dan kan de zwaardere best sneller zijn op tussensprintsHet Fantoom schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 17:25:
[...]
Vlot uit een bocht is ook wel lekker, en als een auto in 6 secs naar 100 gaat zal de 80-120 meestal ook wel vlot genoeg gaan.
In mijn grijze 318d tuffer heb ik ook geen issues.We Are Borg schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:59:
[...]
Het is heel persoonlijk, maar ik merk geen verschil tussen mijn oude 100pk en nieuwe 120pk auto qua invoegen of meekomen met verkeer. Gewoon vlot optrekken op de invoegstrook en nog nooit “minder” opties gehad om in te voegen
In m'n blauwe 330i wordt mij vanalles ontgunt.
- knip -
Welkom in 2018
Tja als de trend volgt moet je elektrisch rijden, liefst nog met een krant Iphone in de hand en volledig autonoom.
Maar ik ben een liefhebber die nog van autorijden houdt, gewoon rwd en handbak dus voor mij.
De situatie die ik schetste doet zich dus voor in de comfort stand. De eco stand gebruik ik niet.YakuzA schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 12:32:
[...]
Comfort stand zit toch tussen de eco en sport stand in?
Ga eens langs bij de dealer. Ik had een F20 die na een softwareupdate ook te laag draaide bij 50km/uur. Je bent vast niet de enigste.Luuk schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:29:
Ik heb sinds kort een BMW 320i F30 met de bekende 8 traps automaat. Fijne auto maar als je 50 rijdt schakelt de bak vrij snel door naar de 7 of 8 wat resulteert in een motor die 1000 rpm draait. Dit klinkt en voelt nèt te laag. (bromtoon in de auto)
In de sportstand is het toerental weer net te hoog (en de auto te zenuwachtig) een stand er tussenin zou fijn zijn.
Kan een tuner of dealer de baksoftware herprogrammeren? Mensen hier ervaring mee?
Als je de knuppel in sport gooit, en zelf de vitesse kiest kan je leuk uitvinden welke te laag is.
Want sport schakelt - als ik het goed heb - 2 vitessen terug!
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Een 118i heeft minder koppel, dus lagere toeren gaat moeilijker.Phusebox schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:37:
Lijkt mij ook een issue, heb een 118i gereden met automaat, en ook gewoon met 50 rond getuft en dat was zeker niet in de 7e of 8e versnelling.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Maar goed dat ie bij vijftig km/u niet vooruit te branden is lijkt me sterk.Snake schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:43:
[...]
Een 118i heeft minder koppel, dus lagere toeren gaat moeilijker.
Ik kom dus van een fiesta 100pk die in veel te veel tellen pas op de 100 zit. Hiervoor een Punto sport gehad, dat duurt 9s dat vond ik al een beetje aardig worden. Ik ga zelf even nadenken (heb nog een halfjaar) of opties mij meer waard zijn of een cilinder extra, ik blijf dit draadje even in de gaten houden!
PS, wat zien zon Shadow Line M sport , zwarte velgen en blue estoril (of wit) er toch lekker uit zeg!!!
Neem wel een automaatLightning89 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:26:
Bedankt voor de input! Het wordt sowieso een 1 serie.
Ik kom dus van een fiesta 100pk die in veel te veel tellen pas op de 100 zit. Hiervoor een Punto sport gehad, dat duurt 9s dat vond ik al een beetje aardig worden. Ik ga zelf even nadenken (heb nog een halfjaar) of opties mij meer waard zijn of een cilinder extra, ik blijf dit draadje even in de gaten houden!
PS, wat zien zon Shadow Line M sport , zwarte velgen en blue estoril (of wit) er toch lekker uit zeg!!!
In alle eerlijkheid, werkelijk alles dat 10 seconden of minder doet over 0 - 100 is meer dan snel zat in het Europese verkeer. Ja, ik zeg Europees. 8,8 seconden is gewoon rap.Requiem19 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:15:
118i: 0-100 in 8,8 seconden. Aardig, maar niet spectaculair
Ik heb met een E36 316i een roadtrip door de EU gemaakt. Die had een 0 - 100 tijd van 12,3 seconden. Volgens velen hier dus een trage slak. Ik kan je uit persoonlijke ervaring zeggen dat met 2 volwassenen erin en een kofferbak vol kampeerspullen, het enige moment dat hij traag voelde, op de Duitse autobahn was als ik richting de 170 probeerde te komen met een snelle Duitser drukkend op de achterbumper.
Ook de ouwe lullen Yaris van m'n vriendin (0 - 100 in 11,7 seconden) is echt vlot zat.
Mijn huidige cabrio (E36 323i) doet iets van 8 seconden en daarmee rij ik echt wel de meesten zoek zonder direct moeite te hoeven doen. Alleen moderne automaten, hybrides en elektrische auto's blijf ik niet voor.
Uiteindelijk draait het maar om één ding namelijk, en dat is de zak botten tussen stuur en stoel. 99% van de bestuurders zit namelijk te suffen of durft geen gas te geven, resultaat, ik heb doorgaans al meerdere autolengtes voorsprong voor de auto naast mij überhaupt pas in beweging komt. En nee, ik doe geen burn-out clutch dumps, sterker nog, mijn cabrio heeft zo goed als zeker een koppeling van bijna 4 ton oud. Dat redt je alleen met een beheerste rijstijl
There, I've fixed it for youalexke1988 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:18:
In mijn opinie zijn de E38, E39 en E36 E46 de tijdloze drie.
Ja, de E46 is leuk, maar is in mijn ogen ook wat anoniemer en zeker minder van bouwkwaliteit dan een E36.
Sowieso hoort in het rijdt van de E38 en E39, de E36 en niet E46 die uit een latere designreeks komt.
De E36 was z'n tijd zelfs zo ver vooruit dat hij iets kan wat maar weinig mensen weten:

Hij kan zelfs zweven!
Ik ben maar weer eens bezig in een poging om tot een niet-lekkende stuurbekrachtiging te komen... Ongeveer iedere BMW uit de decennia 90 en 00 heeft daar last van...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Of een auto snel of niet voelt is.. subjectief. Ik had tot november een Ducati Multistrada 950. 0-100 in 3,5 seconden. Voor mij voelt 8.8 naar 100 vrij traag ;-).deepbass909 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:30:
[...]
In alle eerlijkheid, werkelijk alles dat 10 seconden of minder doet over 0 - 100 is meer dan snel zat in het Europese verkeer. Ja, ik zeg Europees. 8,8 seconden is gewoon rap.
Ik heb met een E36 316i een roadtrip door de EU gemaakt. Die had een 0 - 100 tijd van 12,3 seconden. Volgens velen hier dus een trage slak. Ik kan je uit persoonlijke ervaring zeggen dat met 2 volwassenen erin en een kofferbak vol kampeerspullen, het enige moment dat hij traag voelde, op de Duitse autobahn was als ik richting de 170 probeerde te komen met een snelle Duitser drukkend op de achterbumper.
Ook de ouwe lullen Yaris van m'n vriendin (0 - 100 in 11,7 seconden) is echt vlot zat.
Mijn huidige cabrio (E36 323i) doet iets van 8 seconden en daarmee rij ik echt wel de meesten zoek zonder direct moeite te hoeven doen. Alleen moderne automaten, hybrides en elektrische auto's blijf ik niet voor.
Uiteindelijk draait het maar om één ding namelijk, en dat is de zak botten tussen stuur en stoel. 99% van de bestuurders zit namelijk te suffen of durft geen gas te geven, resultaat, ik heb doorgaans al meerdere autolengtes voorsprong voor de auto naast mij überhaupt pas in beweging komt. En nee, ik doe geen burn-out clutch dumps, sterker nog, mijn cabrio heeft zo goed als zeker een koppeling van bijna 4 ton oud. Dat redt je alleen met een beheerste rijstijl
[...]
There, I've fixed it for you
Ja, de E46 is leuk, maar is in mijn ogen ook wat anoniemer en zeker minder van bouwkwaliteit dan een E36.
Sowieso hoort in het rijdt van de E38 en E39, de E36 en niet E46 die uit een latere designreeks komt.
De E36 was z'n tijd zelfs zo ver vooruit dat hij iets kan wat maar weinig mensen weten:
[afbeelding]20180327_150323 by Chris Hogevonder, on Flickr
Hij kan zelfs zweven!
Ik ben maar weer eens bezig in een poging om tot een niet-lekkende stuurbekrachtiging te komen... Ongeveer iedere BMW uit de decennia 90 en 00 heeft daar last van...
[afbeelding]20180327_195510 by Chris Hogevonder, on Flickr
Extra vermogen is voor mij fun en daarnaast geeft het je meer opties in het verkeer.
Tuurlijk, maar daar heb ik het ook niet over. Ik word er altijd een beetje moe van als er stellig beweerd wordt dat een auto die rond 10 seconden van 0 naar 100 doet te traag is (of nu zelfs al met 8 seconden).Requiem19 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:33:
[...]
Of een auto snel of niet voelt is.. subjectief. Ik had tot november een Ducati Multistrada 950. 0-100 in 3,5 seconden. Voor mij voelt 8.8 naar 100 vrij traag ;-).
Extra vermogen is voor mij fun en daarnaast geeft het je meer opties in het verkeer.
Als je een auto koopt om hard en sportief te rijden, ja dan maakt het uit, maar dan moet je een echte sportauto kopen (zoals een M) of iets lichts als een Super7, niet een BMW Coupé of Sedan uit de onderste range van motoren.
Of in jouw vergelijk, iedere auto zal traag voelen vergeleken met een sportmotor als een Ducati. Maar dat is ook geen eerlijk vergelijk, niks kan namelijk de snelheidsbeleving van een dergelijke motor overtreffen, hooguit iets extreems als een Arial Atom.
Keuze van een bepaalde motorisering, zeker onder het segment, moet je laten afhangen van praktische overwegingen (souplesse, gewicht kunnen trekken, veel op hoge snelheid rijden of niet, etc), stoplichtsprintjes (wat 0-100 tijden uiteindelijk zijn) is iets voor petjes...
En dan weet ik wel dat de lichtste motoren uit het gamma doorgaans net te licht zijn voor de auto, waardoor het niet prettig meer rijdt. Ik heb in meerdere BMW's gereden, en de auto's met kleine motoren vinden het doorgaans niet leuk om laag of juist hoog in de toeren te komen.
En als ik nu een nieuwe wagen zou mogen uitkiezen, ja dan pak ik liever ook een sterkere motor. Maar niet om sneller bij een verkeerslicht weg te kunnen zijn. Want zolang ik zelfs met die Yaris nog sneller ben dan 90%, waarom zou ik dan nog sneller willen?
We hadden het over tijdloos, niet mooi418O2 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:41:
Ik denk dat maar weinigen de e36 mooi vinden... Goede auto, maar niet mooi
En ik kan er niks aan doen, maar dit vind ik toch echt wel een plaatje:

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Een BMW hoort toch in 3 vakken?Tomatoman schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 00:07:
Je moet nog wel een beetje aan je parkeerskills werken
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Consultant - Autogek
Die is er in 2015 geweest voor de F30 en F31. Modellen bij BMW lopen zo'n 7 jaar mee, inclusief een tussentijdse (LCI) update.matthewk schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:04:
Bij de dealer geweest net, zei dat er dit jaar en volgend jaar nog facelifts komen van verschillende modellen.. Ik hoop de 3 want dat design is nu ook alweer bijna 6 jaar oud.
Voor dit soort ‘nieuws’ hoef je tegenwoordig toch niet naar de dealer te gaan? Het is toch al lang bekend dat de gecamoufleerde nieuwe 3er gespot is en (waarschijnlijk) eind dit jaar uitkomt.matthewk schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:04:
Bij de dealer geweest net, zei dat er dit jaar en volgend jaar nog facelifts komen van verschillende modellen.. Ik hoop de 3 want dat design is nu ook alweer bijna 6 jaar oud.
Klopt! https://www.autoweek.nl/n...erie-speelt-in-de-sneeuw/Jolly_Jumper schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:41:
[...]
Voor dit soort ‘nieuws’ hoef je tegenwoordig toch niet naar de dealer te gaan? Het is toch al lang bekend dat de gecamoufleerde nieuwe 3er gespot is en (waarschijnlijk) eind dit jaar uitkomt.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Leuk,EvaluationCopy schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:50:
[...]
Ik heb net weer even goed geld gestoken in mijn E39 2001 525i Edition Exclusive
-Rondom nieuwe stabilisator stangen
-Thermostaathuis
-Carterventilatie Origneel
-Kleppendeksel pakking
-Carterpan pakking (Dat was een dure ivm subframe wat in de weg zit)
-Uitlijnen
-Hunter balanceren
Toen auto opgehaald, scheelt behoorlijk

Vervolgens de volgende dag ontdekt dat de trillingen nog niet voorbij waren alsmede de olie lekkage. Dus binnenkort ook nog even de pakking van het oliefilterhuis. En ik heb ontdekt dat beide veerpoot toplagers slecht zijn. Die dus ook nog even. #E39 life
Asus Zenbook i7 256gb
Heb je de rubbers in de ophanging mee vervangen? Dat scheelde bij mij een slok op een borrelGhostrider schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:19:
[...]
Leuk,
Ik heb net weer even goed geld gestoken in mijn E39 2001 525i Edition Exclusive
-Rondom nieuwe stabilisator stangen
-Thermostaathuis
-Carterventilatie Origneel
-Kleppendeksel pakking
-Carterpan pakking (Dat was een dure ivm subframe wat in de weg zit)
-Uitlijnen
-Hunter balanceren
Toen auto opgehaald, scheelt behoorlijkVervolgens mij mij in de straat nog een opa gehad die even volgas achteruit tegen mijn bumperhoek aan reed
![]()
Vervolgens de volgende dag ontdekt dat de trillingen nog niet voorbij waren alsmede de olie lekkage. Dus binnenkort ook nog even de pakking van het oliefilterhuis. En ik heb ontdekt dat beide veerpoot toplagers slecht zijn. Die dus ook nog even. #E39 life
Het trillen is echt bijna weg, het ligt volgens mij enkel nog aan de Veerpoot toplagers. Bizar trouwens hoe makkelijk je dat kan controleren.
Auto opkrikken, boutjes los, auto verder opkrikken en voelen.
Maar goed, hij heeft inmiddels 294.000 gedraaid. Dus dit gaat nog even gebeuren samen met de lichte schade. Zo kom ik mooi van de steenslag af op de motorkap en bumper.
Daarna komt er een 535D hopelijk van na 2007.
Asus Zenbook i7 256gb
Ja dat is een vereiste, laat ik nou net de ZF bak in de BMW een van de beste vinden (In de Giulia vond ik die ook al top). Daarnaast is de automaat op de 1 serie een van de goedkoopste in de prijsklasse met een beetje vermogen (tot €40.000), bij concurrenten moet je soms wel tot €3.000 extra betalen voor een automaat (Peugeot, saaie VAG bende etc. )
Buiten subframe scheuren wat zou opgelost moeten zijn bij de facelift versies zijn de E46's gewoon op alle vlakken beterdeepbass909 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:30:
[...]
There, I've fixed it for you
Betere torsie stijfheid dan e36
Betere crash weerstand
Echte interlink van de computers ASC/DSC tot zelfs de navigatie zaten allemaal op canbus.
Pannel-gaps.
Betere roest weerstand.
Prijs E46 M3 vs E36 M3
en last but not least
nochtans is de E36 M3 GT britisch racing green wel erg lekker
https://www.youtube.com/watch?v=obdtYlqV7VU
vs
https://www.youtube.com/watch?v=9ZVkygMSsQA
[ Voor 3% gewijzigd door alexke1988 op 28-03-2018 10:50 ]
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Afgelopen weekend heb ik eens bij mijn schoonpa in de opslag gekeken, daar staan al jaren 3 E30's die ooit voor circuitgebruik zijn aangeschaft. Hij heeft een 4 deurs 323i, een 2 deurs 325i, en een 325i Touring. De 323i is compleet gestript en is voorzien van o.a. een rolkooi en kuipstoel, de andere 2 zijn nog grotendeels origineel.
Na er een accu ingestopt te hebben, vloeistoffen gecontroleerd en wat lucht in de banden gedaan te hebben startten de beide sedans na 10 jaar stilstand binnen een halve minuut, dat viel me heel erg mee. De touring nog niet naar gekeken, die staat nogal ingebouwd. Het idee is nu om alles weer langzaamaan op te knappen en rijdend te maken. Eerst de 323i, aangezien die waarschijnlijk het minste werk nodig heeft. Op de achterbumper na lijkt hij nog hard, en hij lekt ook geen olie. Die krijgt dus de komende weken wat verse vloeistoffen en hopelijk een apk, alleen even kijken of het gebrek aan snelheidsmeter geen issue is. Er zit een sperdiff uit een E34 onder die geen aansluiting voor de sensor heeft, dat word mogelijk nog interessant
De 325i gaat wat meer werk nodig hebben, daar lag aardig wat olie onder, er moet nieuw plaaatwerk linksvoor op, en het complete zijpaneel (waar bij een 4deurs de achterdeur zit) is roestig.
Als ze weer naar buiten mogen zal ik eens wat plaatjes maken en hier neerzetten.
Ik vond deze wel nog op de telefoon, dit blijven toch mooie blokken:

[ Voor 5% gewijzigd door Chakotay op 28-03-2018 13:15 ]
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Je zit er naast, heb vandaag gekeken en het was toch montrealblauwjjkoevoets schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 04:15:
[...]
Ik dacht dat montreal nooit geleverd was op de coupe en cabrio, maar ik kan er compleet naast zitten
Kan er helaas weinig onderdelen van vinden. Bij die onderdelenlijn komen ze met ongespoten zooi of zeggen ze kleur "blauw". Zie ik op marktplaats ook vaak langskomen.. maar je kan op de foto toch niet altijd goed zien of het montreal is.
Iemand met meer skills misschien die een zijscherm linksvoor kan vinden voor coupe/cabrio uit 98?
[ Voor 66% gewijzigd door YoshiBignose op 28-03-2018 20:47 ]
Facts don't care about your feelings
Voor mensen met interesse mijn huidige 1-serie staat te koop (al hoeft ie niet direct weg): https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/1-serie/39592221
Wel een hoop geld nog voor die auto, zit je niet 13k te hoog?talkatoo schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:32:
Ben weer een beetje rond aan het kijken naar een nieuwe auto. M2 kriebelt een beetje maar is met kinderen niet echt handig. Misschien een mooie 4-Serie, al ben ik wel bang dat ie de dynamiek van de 1 serie mist.
Voor mensen met interesse mijn huidige 1-serie staat te koop (al hoeft ie niet direct weg): https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/1-serie/39592221
Maar wel een 116.talkatoo schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:16:
Lijkt misschien iets te hoog inderdaad. Maar voor 15K lijkt het aanbod een veel hogere kilometerstand te hebben (zonder M-pakket). Ook zitten er een aantal leuke upgrades op (al is die waarde wat persoonlijker). Het is in ieder geval een wat specialere 1-serie.
Voor dat geld heb je ook een model die zonder chip zoveel vermogen heeft. En je moet maar net iemand treffen die hem mooi vindt en zoveel geld kan uitgeven

[ Voor 4% gewijzigd door talkatoo op 28-03-2018 22:30 ]
Is het interieur niet fotowaardig ofzo, aangezien je alleen maar 4 foto’s hebt van het exterieur? Op deze manier kan je natuurlijk nooit een auto verkopentalkatoo schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:32:

Als je m voor 28k te koop zet ga je m überhaupt nooit verkopenJolly_Jumper schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:40:
[...]
Is het interieur niet fotowaardig ofzo, aangezien je alleen maar 4 foto’s hebt van het exterieur? Op deze manier kan je natuurlijk nooit een auto verkopen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Het schrikt de autohandelaren & koopjesjagers wel af, scheelt al een hoop.
Foto's mogen inderdaad wel wat meer
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Het schrikt mij sowieso al af. Van 136pk naar 230pk en op kenteken nog steeds 136pk. Dat is niet helemaal zoals het hoort. Bij 20 procent vermogen winst moet hij opnieuw gekeurd worden.Famous schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:06:
Laat die man lekker zijn auto verkopen![]()
Het schrikt de autohandelaren & koopjesjagers wel af, scheelt al een hoop.![]()
Foto's mogen inderdaad wel wat meer
*kuch*..Tylen schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:16:
[...]
Het schrikt mij sowieso al af. Van 136pk naar 230pk en op kenteken nog steeds 136pk. Dat is niet helemaal zoals het hoort. Bij 20 procent vermogen winst moet hij opnieuw gekeurd worden.
Hier doe ik geen uitspraak over
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat 99% van de auto's die een vermogenswinst hebben van >20%, dit op papier niet hebbenTylen schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:16:
[...]
Het schrikt mij sowieso al af. Van 136pk naar 230pk en op kenteken nog steeds 136pk. Dat is niet helemaal zoals het hoort. Bij 20 procent vermogen winst moet hij opnieuw gekeurd worden.
Potverdikkie, het is weer eens zo ver hoorYoshiBignose schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 20:30:
[...]
Je zit er naast, heb vandaag gekeken en het was toch montrealblau
Excuus
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Toevallig vandaag een 4 serie GC besteld (420i) in de private lease. Ook met elfenbeinweiss, machtig mooie kleur icm mineralgrau in elk geval. Vond het inderdaad ook vreemd dat je die kleur enkel (kosteloos) bij de dealer kan kiezen, maar goed. Ben ook wel benieuwd naar jouw kleurtje als ie binnen is!elmerblues schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:51:
[...]
Dank voor de info. Je laatste opmerking is niet raar hoor, die mogelijkheid heb ik ook onderzocht. Maar ik wil mijn auto graag in een specifieke combinatie van exterieurkleur/interieurkleur/bepaalde opties hebben. De exterieurkleur champagne quartz (een individual kleur), interieur elfenbeinweiss (kan je vreemd genoeg niet selecteren in de bmw configurator maar kan wel geleverd worden), high exe, m sport edition met gewoon onderstel en nog e.e.a. Dan kom je bijna wel op nieuw uit. Als je een goede deal kan sluiten met de bmw dealer is de pijn van de aanschaf en afschrijving wat minder (er wordt overigens nog over onderhandeld).
Het is trouwens wel jammer dat de Individual instaplijsten niet gecombineerd kunnen worden met het M sport pakket (die M sport instaplijsten hebben voorrang). Ik zit nu te zweten op de interieurlijsteniemand een goede suggestie? Niet met een rode of blauwe rand.
Die oneindige lijst met opties is trouwens best lastig. Ik wil er toch wel een jaar of 10 in rijden en niet straks het gevoel hebben van 'had ik dat nou maar genomen'...aan de andere kant zitten we nu al op 10k aan optiesen moet je een keer stoppen.
Wat overigens bij mij nog de prijs wist te drukken in de configuratie was de selectie van het Corporate lease pakket twv 994. Hierdoor zakt de prijs van het high exec pakket naar 2250 ipv 4000 voor het pakket normaal gesproken.
Verder de volgende opties. Vond zelf het geluid belangrijk en het multifunctioneel instrumentenpaneel een genot om naar te kijken. Voor wat betreft het onderstel kan ik je ook nog het adaptief M onderstel aanraden...die kan zo stug en soepel als je hem instelt.
Was helaas geen geld meer voor elektrisch verstelbare stoelen, dat werd mij helaas iets te gortig, maar icm memory wel erg fijne optie...
Multifunctioneel instrumentenpaneel
Wifi Hotspot
Harman Kardon Surround Sound Systeem
Adaptief M onderstel
M Aerodynamicapakket
Corporate Lease Option
Audio Media Pack
Model M Sport
Navigatiesysteem Professional
High Executive
M Sportpakket
Corporate Lease Edition
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Wat was je kwijt als ik vragen mag?B-Bandit schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 01:37:
[...]
Toevallig vandaag een 4 serie GC besteld (420i) in de private lease. Ook met elfenbeinweiss, machtig mooie kleur icm mineralgrau in elk geval. Vond het inderdaad ook vreemd dat je die kleur enkel (kosteloos) bij de dealer kan kiezen, maar goed. Ben ook wel benieuwd naar jouw kleurtje als ie binnen is!
Wat overigens bij mij nog de prijs wist te drukken in de configuratie was de selectie van het Corporate lease pakket twv 994. Hierdoor zakt de prijs van het high exec pakket naar 2250 ipv 4000 voor het pakket normaal gesproken.
Verder de volgende opties. Vond zelf het geluid belangrijk en het multifunctioneel instrumentenpaneel een genot om naar te kijken. Voor wat betreft het onderstel kan ik je ook nog het adaptief M onderstel aanraden...die kan zo stug en soepel als je hem instelt.
Was helaas geen geld meer voor elektrisch verstelbare stoelen, dat werd mij helaas iets te gortig, maar icm memory wel erg fijne optie...
Wifi Hotspot
Adaptief M onderstel
M Aerodynamicapakket
Corporate Lease Option
Audio Media Pack
Model M Sport
High Executive
M Sportpakket
Corporate Lease Edition
Gek dat het overal zo verschilt want ik kon zowel bij de leasemaatschappij als bij de dealer niet het corporate lease pakket toevoegen, dat was alleen voor zakelijke klanten zeiden ze...
Niet helemaal netjes nee. Maar die regels zijn sowieso een beetje warrig: de auto had namelijk al +/- 165PK standaard (daar is bewijs van). Dus theoretisch gezien was het al niet correct na het uitrijden van de officiële dealer. Daarnaast al je RON95 zou tanken kom je uit op 200/210PK (dan komt het al weer aardig in de buurt van de 20%, vanaf 165Pk. De 118i is precies dezelfde auto en heeft 170PK. Ik durf te wedden dat deze na een paar keer RON98/100 rond de 190/200 PK heeft.Tylen schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 23:16:
[...]
Foto’s van interieur komen er nog aan. Zoals ik al zei heb ik geen haast. Als ie nooit wordt verkocht is dat ook prima. Snap niet dat iedereen zich zo druk maakt om de (weergegeven) prijs.. daarnaast heb ik afgelopen twee weken twee mensen gesproken met interesse (vanuit die advertentie). Trekt in ieder geval mensen met serieuze interesse.
Gelijk verkopen dan. De markt voor een auto met dergelijke opties (en dus tuning) is gewoon heel erg klein. Dat merk je al aan de op/aanmerkingen hier boven.talkatoo schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 07:37:
daarnaast heb ik afgelopen twee weken twee mensen gesproken met interesse (vanuit die advertentie). Trekt in ieder geval mensen met serieuze interesse.
Klopt. Ik heb alleen nog nooit een auto aan huis verkocht en merk toch dat ik het een beetje ‘eng’ vind. Je weet niet wie je voor je krijgt. Weet daarom nog niet of autotrack het goede kanaal voor mij is._Arthur schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 07:40:
[...]
Gelijk verkopen dan. De markt voor een auto met dergelijke opties (en dus tuning) is gewoon heel erg klein. Dat merk je al aan de op/aanmerkingen hier boven.
Mineral grey heb ik idd ook nog overwogen, idd erg mooie kleur, zeker als je de aluminium raamlijsten er ook nog bij genomen hebt. Met elfenbeinweiss interieur ook een supercombo, vond het wel jammer dat het tapijt dan wel zwart is (maar wellicht anders erg besmettelijk). Mijn kleurtje is idd wat aparts, ik zag hem op internet in die kleur en ik wist gelijk, dat is hem. Wel jammer van de meerprijs maar was te overzien (net).B-Bandit schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 01:37:
[...]
Toevallig vandaag een 4 serie GC besteld (420i) in de private lease. Ook met elfenbeinweiss, machtig mooie kleur icm mineralgrau in elk geval. Vond het inderdaad ook vreemd dat je die kleur enkel (kosteloos) bij de dealer kan kiezen, maar goed. Ben ook wel benieuwd naar jouw kleurtje als ie binnen is!
Wifi Hotspot
Adaptief M onderstel
M Aerodynamicapakket
Corporate Lease Option
Audio Media Pack
Model M Sport
High Executive
M Sportpakket
Corporate Lease Edition
Die corporate lease uitvoering heb ik ook voor gekozen. Het is niet helemaal 2250 tov 4000 euro voor het high exec. Feitelijk is het Corporate lease voor 995 + high exec 2250 = 3245 euro in totaal. Dus het scheelt 750 euro als je die combo kiest en volgens mij zit er dan onder de streep geen enkel verschil in de uitrusting tov van een normale High Exec uitvoering, zover ik dat kan overzien.
Mijn uitrustingsniveau:
Corporate lease
High Executive
M Sport Edition
Individual kleur
Styling 441 M Ferric grey wielen
Parking pack (o.a. achteruitrijcamera, parking assistent, PDC voor/achter)
Safety pack (o.a. lane change warning, inklapbare spiegels, driving assistent)
Comfort Access (met die bewegingssensor voor kofferbak opening)
Surround View
Elektrisch verstelbare stoelen met memory (helaas geen memory voor de bijrijder kwam ik achter)
Harman Kardon Surround Sound System
Interieurlijsten Edelhoutuitvoering ‘Fineline’ antrazit
Ik heb niet voor het adaptieve onderstel gekozen omdat daar (volgens de forums) nog wel eens wat probleempjes mee kunnen zijn. En zie mijzelf (of mijn vrouw) nog niet zo snel elke keer weer de instelling in de praktijk aanpassen..net als die sport/eco/comfort stand. Omdat ik niet zo hou van straf afgeveerde verlaagde onderstellen (M sportonderstel is op deze uitvoering standaard) heb ik gekozen voor het standaard
onderstel, een kosteloze optie.
Met multifunctioneel bedoel je optie 6WB, dus het digitale panel? Je hebt ook 6WA, dat is een normale klokkenwinkel met een extra groot informatiecenter wat ook multifunctioneel wordt genoemd, maar die is standaard op de high exec. Zelf heb ik gekozen voor 6WB, ik heb mijzelf 1 gadget toegestaan (alle andere opties zijn puur functioneel).
Trouwens ook gekozen voor HK, ik vond zelfs de HiFi optie van 416 euro slecht klinken.
[ Voor 3% gewijzigd door elmerblues op 29-03-2018 08:45 ]
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
Ik kwam voor die samenstelling op ca 850 euro per maand uit in de Private Lease... Zal vast wel iets goedkoper kunnen maar lager dan 750 lijkt me sterk.Requiem19 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:39:
Maar, wat kost dat nu? ^^
Mooi van die vooroordelen. Private Lease is in veel/een aantal gevallen goedkoper dan zelf nieuw kopen. Tenzij je de auto die je koopt 10 jaar gaat rijden, zodra de afschrijving per jaar afneemt komt het steeds dichter bij elkaar qua kosten. Ik denk zelf dat je na een jaar of 6, in mijn situatie, rond het break even punt uit gaat komen, maar dan gaat slijtage en onderhoud ook weer tellen. Zo lang PL nemen op een auto is ook niet mogelijk voor zover ik weet.robpol schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:18:
Private lease... voor de mensen die wel willen maar niet kunnen. Als je een beetje serieus kilometers maakt is het ook totaal niet interessant. No way dat ik elke maand meer ga betalen voor een auto dan voor m'n hypotheek.
.
En ja, bij veel km's kan het ongunstiger zijn. Maar zelfs dan nog denk ik dat het weinig scheelt.
Stel auto (BMW) van 44.000, na vier jaar is die nog 26.000 waard (afgaande op prijzen online)
Afschrijving per maand: € 375
Verzekering: € 70
Wegenbelasting: € 60
Onderhoud: € 50
Kosten: € 555 p/m
Private Lease kan lager dan dat.
Wanneer ik die 44.000 euro op mijn bankrekening laat staan kan ik daarmee gaan beleggen, hypotheek aflossen etc. Dat levert meer op dan het geld steken in een auto.
[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 29-03-2018 09:46 ]
Hoezo had de auto al +/- 165pk vanuit de fabriek? Op kenteken staat echt 136.talkatoo schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 07:37:
[...]
Niet helemaal netjes nee. Maar die regels zijn sowieso een beetje warrig: de auto had namelijk al +/- 165PK standaard (daar is bewijs van). Dus theoretisch gezien was het al niet correct na het uitrijden van de officiële dealer. Daarnaast al je RON95 zou tanken kom je uit op 200/210PK (dan komt het al weer aardig in de buurt van de 20%, vanaf 165Pk. De 118i is precies dezelfde auto en heeft 170PK. Ik durf te wedden dat deze na een paar keer RON98/100 rond de 190/200 PK heeft.
Foto’s van interieur komen er nog aan. Zoals ik al zei heb ik geen haast. Als ie nooit wordt verkocht is dat ook prima. Snap niet dat iedereen zich zo druk maakt om de (weergegeven) prijs.. daarnaast heb ik afgelopen twee weken twee mensen gesproken met interesse (vanuit die advertentie). Trekt in ieder geval mensen met serieuze interesse.
Maar ok als je dat zegt dat gaan we verder met 165pk.
Dan zeg je dat als je RON95 zou gaan tanken de auto uitkomt op 200/210pk. Leg mij die eens uit? Dat geloof ik niet. Hoe kan je van 165pk, 210pk maken met het tanken van ron95???
En een 118i volgooien met ron98/100 geeft 190/200pk? Dus max 30pk meer?
Ik denk dat je teveel sprookjes gelezen hebt
Daarnaast nog een paar vragen, hoe kom je op dat vermogen in die 116i? Dat gaat je alleen lukken met stage3 tuning, en dat zie ik niet terug in je advertentie.
[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 29-03-2018 09:33 ]
Als je per se in een nieuwe auto wilt rijden geloof ik best dat het weinig uitmaakt. Maar private lease heeft naar mijn mening een aantal grote nadelen.Phusebox schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:30:
[...]
Mooi van die vooroordelen. Private Lease is in veel/een aantal gevallen goedkoper dan zelf nieuw kopen. Tenzij je de auto die je koopt 10 jaar gaat rijden, zodra de afschrijving per jaar afneemt komt het steeds dichter bij elkaar qua kosten. Ik denk zelf dat je na een jaar of 6, in mijn situatie, rond het break even punt uit gaat komen, maar dan gaat slijtage en onderhoud ook weer tellen. Zo lang PL nemen op een auto is ook niet mogelijk voor zover ik weet.
.
En ja, bij veel km's kan het ongunstiger zijn. Maar zelfs dan nog denk ik dat het weinig scheelt.
Stel auto (BMW) van 44.000, na vier jaar is die nog 26.000 waard (afgaande op prijzen online)
Afschrijving per maand: € 375
Verzekering: € 70
Wegenbelasting: € 60
Onderhoud: € 50
Kosten: € 555 p/m
Private Lease kan lager dan dat.
Wanneer ik die 44.000 euro op mijn bankrekening laat staan kan ik daarmee gaan beleggen, hypotheek aflossen etc. Dat levert meer op dan het geld steken in een auto.
- BKR-registratie, dus negatieve invloed op eventuele hypotheekaanvraag.
- Je zit vast aan een contract waar je niet zomaar onderuit komt, mocht je privé-situatie onverwacht veranderen dan kan dat vervelend zijn.
- Afwijken van het vooraf vastgestelde kilometrage is duur. Ik heb serieus collega's die toch maar niet met de auto op vakantie gaan om kilometers te besparen. Daar zakt m'n broek echt van af.
- Beperkte keuze qua motorisering. Leuk zo'n 3-cilinder, maar ik heb toch liever een dikke 6-cilinder.
En zeg nou zelf, de mensen die private leasen zijn over het algemeen niet de mensen die een nieuwe BMW contant kunnen aftikken

Maar eigenlijk mag deze discussie wat mij betreft wel naar het private lease topic.
Octaangehalte en vermogen / zuinigheid.....Tylen schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:30:
[...]
Hoezo had de auto al +/- 165pk vanuit de fabriek? Op kenteken staat echt 136.![]()
Dan zeg je dat als je RON95 zou gaan tanken de auto uitkomt op 200/210pk. Leg mij die eens uit? Dat geloof ik niet. Hoe kan je van 165pk, 210pk maken met het tanken van ron95???
Daarnaast nog een paar vragen, hoe kom je op dat vermogen in die 116i? Dat gaat je alleen lukken met stage3 tuning, en dat zie ik niet terug in je advertentie.
Het kan zijn dat een motor iets zuiniger loopt op een hoger octaan gehalte.
Dit komt doordat met een hoger octaangehalte de klop- oftewel pingelsensor minder hoeft in te grijpen. Daardoor kan de motor bij zwaardere belasting (lees koppelvraag / lage toeren) efficiënter lopen. Maar bij moderne motoren valt dat binnen de marges die ook veroorzaakt worden door buitentemperatuur, luchtvochtigheid etc.
De ingreep van een klopsensor varieert per type motor / merk auto en kan verschillende effecten hebben. De ingrepen zijn bv.: wijzigen brandstof hoeveelheid, veranderen ontstekingstijdstip of openen wastegate.
Kortom: Tank lekker wat de fabrikant voorschrijft en als dat Ron95 is lekker het verschil met Ron98 of hoger in je zak houden.
Kanttekening tav de in mijn bezit zijnde 325i (E9X) motoren: Als ik met warme motor optrek hoor ik heel af en toe en ook maar heel kort een korte detonatie / pingel. Ik heb dit uitgezocht samen met mijn garagehouder en de conclusie is:. Ik heb de goede oren (onbegrijpelijk met een historie in de racerij / veel discobezoek
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoorJoepW schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:10:
[...]
Octaangehalte en vermogen / zuinigheid.....
Het kan zijn dat een motor iets zuiniger loopt op een hoger octaan gehalte.
Dit komt doordat met een hoger octaangehalte de klop- oftewel pingelsensor minder hoeft in te grijpen. Daardoor kan de motor bij zwaardere belasting (lees koppelvraag / lage toeren) efficiënter lopen. Maar bij moderne motoren valt dat binnen de marges die ook veroorzaakt worden door buitentemperatuur, luchtvochtigheid etc.
De ingreep van een klopsensor varieert per type motor / merk auto en kan verschillende effecten hebben. De ingrepen zijn bv.: wijzigen brandstof hoeveelheid, veranderen ontstekingstijdstip of openen wastegate.
Kortom: Tank lekker wat de fabrikant voorschrijft en als dat Ron95 is lekker het verschil met Ron98 of hoger in je zak houden.
Kanttekening tav de in mijn bezit zijnde 325i (E9X) motoren: Als ik met warme motor optrek hoor ik heel af en toe en ook maar heel kort een korte detonatie / pingel. Ik heb dit uitgezocht samen met mijn garagehouder en de conclusie is:. Ik heb de goede oren (onbegrijpelijk met een historie in de racerij / veel discobezoek) en wat ik hoor is wel detonatie die meteen daarna wordt gecompenseerd door de ECU, maar die reageert (logischerwijs) met een kleine vertraging. Tenslotte moet een akoestisch waargenomen signaal (klopsensor) door de CAN-bus naar de ECU, die moet ff nadenken, en dan een maatregel aansturen.
Maar noway dat je zo'n 30pk meer door krijgt
Ik leg het jou ook niet uit....Tylen schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:12:
[...]
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoorIk snap het wel.
Maar noway dat je zo'n 30pk meer door krijgt
Ik reageer op de 116i die een 125i na doet.
Sowieso is 30 pk winst bizar veel en redelijk ri stage 3 idd.
[ Voor 9% gewijzigd door JoepW op 29-03-2018 10:16 ]
Dat bedoelde ik anders: mijn huidige auto gaat van 230PK naar 200/210 met RON95. Hij krijgt dus niet meer vermogen met mindere brandstof.Tylen schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:30:
[...]
Hoezo had de auto al +/- 165pk vanuit de fabriek? Op kenteken staat echt 136.![]()
Ik heb niks gelezen. Dit is uit eigen ervaring: ik kom regelmatig bij tuners. Verschillende 1-Series laten chippen en gemeten met verschillende brandstof op een goede bank. Ook tuners zeggen dit. De meeste mensen onderschatten goede brandstof.
Van RON95 naar RON100 is een behoorlijk verschil in PK's. Bij de 4-cylinder 1-Serie kan dit zeker tot 30PK oplopen.
En ja mijn 1-Serie had echt standaard 165PK (met RON98) waarbij het koppel wel overeen kwam met de fabrieksopgave. Ik sluit niet uit dat dit nog meer was geweest op een koele dag, het was namelijk 35 graden buiten op de meet dag deze zomer.
Ik denk dat jij teveel leest want mijn 116i heeft echt een stage 1 met 230PK (geen stage 3).
[ Voor 11% gewijzigd door talkatoo op 29-03-2018 10:39 ]
Ik haak ff af...talkatoo schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:29:
[...]
Dat bedoelde ik anders: mijn huidige auto gaat van 230PK naar 200/210 met RON95. Hij krijgt dus niet meer vermogen met mindere brandstof.
Ik heb niks gelezen. Dit is uit eigen ervaring: ik kom regelmatig bij tuners. Verschillende 1-Series laten chippen en gemeten met verschillende brandstof op een goede bank. Ook tuners zeggen dit. De meeste mensen onderschatten goede brandstof.
Van RON95 naar RON100 is een behoorlijk verschil in PK's. Bij de 4-cylinder 1-Serie kan dit zeker tot 30PK oplopen.
En ja mijn 1-Serie had echt standaard 165PK (met RON98) waarbij het koppel wel overeen kwam met de fabrieksopgave. Ik sluit niet uit dat dit nog meer was geweest op een koele dag, het was namelijk 35 graden buiten op de meet dag deze zomer.
Ik denk dat jij teveel leest want mijn 116i heeft echt een stage 1 met 230PK (geen stage 3).

Ik wil overigens echt niet zeggen dat elke 1-Serie met RON100 30PK erbij krijgt.. elke auto verschilt. Maar door de klopsensor wordt het sowieso meer.
[ Voor 29% gewijzigd door talkatoo op 29-03-2018 10:49 ]
Het is niet precies dezelfde auto. De grote lijnen zijn gelijk maar er zijn wel degelijk kleine verschillen, onder andere een (extra) olie koeler op de 118i.talkatoo schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:47:
Jullie weten dat de 118i (pre LCI) volgens fabrieksopgave 170PK heeft? en dat dat precies dezelfde auto is als een 114i met 104PK? Wat is er dan zo vreemd aan een 116i met standaard 165PK?
Gewoon een liter 10w40 erbij mikken?
In het boekje kijken?durian schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:03:
Mijn 523i wil een liter olie, volgens de computer. Ik heb deze een paar maanden tweedehands gekocht, geen idee wat erin zit.
Gewoon een liter 10w40 erbij mikken?
dat zou te makkelijk zijn
Er staat alleen motorolie in het boekje, ongespecificeerd ("uw dealer weet het"). Het is koud hier, zal wel 5w40 zjin.
[ Voor 26% gewijzigd door durian op 29-03-2018 11:15 ]
Jep. Gelijk even het oliefilter, luchtfilter en interieurfilter meenemen.jadjong schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:15:
Ik zou bij na de aankoop van een voertuig altijd alle vloeistoffen laten vervangen, tenzij de verkoper aannemelijk kan maken dat zoiets net gebeurd is.
Bij de e39 is dat laatste zo gedaan
Anyway, ga wel ff langs de dichtbijzijnste bmw garage, blijk toch niks meer te hebben in huis
[ Voor 54% gewijzigd door durian op 29-03-2018 11:22 ]
Er stond er toevallig 1 in mineral grey, vond die echt prachtig...vandaar. Verder eens wat betreft de corporate lease edition, dat bedoelde ik ook, stond er misschien wat onhandig, maar scheelt toch inderdaad weer 750, die je aan andere leuke dingen kan uitgeven!elmerblues schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:14:
[...]
Mineral grey heb ik idd ook nog overwogen, idd erg mooie kleur, zeker als je de aluminium raamlijsten er ook nog bij genomen hebt. Met elfenbeinweiss interieur ook een supercombo, vond het wel jammer dat het tapijt dan wel zwart is (maar wellicht anders erg besmettelijk). Mijn kleurtje is idd wat aparts, ik zag hem op internet in die kleur en ik wist gelijk, dat is hem. Wel jammer van de meerprijs maar was te overzien (net).
Die corporate lease uitvoering heb ik ook voor gekozen. Het is niet helemaal 2250 tov 4000 euro voor het high exec. Feitelijk is het Corporate lease voor 995 + high exec 2250 = 3245 euro in totaal. Dus het scheelt 750 euro als je die combo kiest en volgens mij zit er dan onder de streep geen enkel verschil in de uitrusting tov van een normale High Exec uitvoering, zover ik dat kan overzien.
Mijn uitrustingsniveau:
Corporate lease
High Executive
M Sport Edition
Individual kleur
Styling 441 M Ferric grey wielen
Parking pack (o.a. achteruitrijcamera, parking assistent, PDC voor/achter)
Safety pack (o.a. lane change warning, inklapbare spiegels, driving assistent)
Comfort Access (met die bewegingssensor voor kofferbak opening)
Surround View
Elektrisch verstelbare stoelen met memory (helaas geen memory voor de bijrijder kwam ik achter)
Harman Kardon Surround Sound System
Interieurlijsten Edelhoutuitvoering ‘Fineline’ antrazit
Ik heb niet voor het adaptieve onderstel gekozen omdat daar (volgens de forums) nog wel eens wat probleempjes mee kunnen zijn. En zie mijzelf (of mijn vrouw) nog niet zo snel elke keer weer de instelling in de praktijk aanpassen..net als die sport/eco/comfort stand. Omdat ik niet zo hou van straf afgeveerde verlaagde onderstellen (M sportonderstel is op deze uitvoering standaard) heb ik gekozen voor het standaard
onderstel, een kosteloze optie.
Met multifunctioneel bedoel je optie 6WB, dus het digitale panel? Je hebt ook 6WA, dat is een normale klokkenwinkel met een extra groot informatiecenter wat ook multifunctioneel wordt genoemd, maar die is standaard op de high exec. Zelf heb ik gekozen voor 6WB, ik heb mijzelf 1 gadget toegestaan (alle andere opties zijn puur functioneel).
Trouwens ook gekozen voor HK, ik vond zelfs de HiFi optie van 416 euro slecht klinken.
6WB ja. Zag het verschil tussen 2 modellen en vond het er super uit zien. Inderdaad gimmicky maar ja, daar zijn we tweakers voor haha. Hmm, ok met het onderstel kan ik mij daar inderdaad iets bij voorstellen. Overigens vond ik het M-onderstel ook erg stug. Kom weliswaar van een 1-serie af, maar zoek nu iets meer comfort.
Misschien als grap bedoeld, maar ik ga er niet eens op in.robpol schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:02:
[...]
En zeg nou zelf, de mensen die private leasen zijn over het algemeen niet de mensen die een nieuwe BMW contant kunnen aftikken
Voor de overige geïnteresseerden. Mijn configuratie was 58.100 euro. Kon dit leasen voor 675, uitgaande van 1000 kilometer per maand, gedurende 4 jaar. Meer rijden wij niet en ik kwam met de som niet goedkoper uit bij aankoop zelf. Wij twijfelden tussen een occassion van 25k kopen of PL. Dit was amper duurder, dus vond het zeer aantrekkelijk. Voor meer info inderdaad het PL topic, of stuur een berichtje.
Verder, voor wat het waard is, je stelt je auto gewoon bij de dealer samen en kan hem dan kopen of leasen. Vond zelf de 420i meer dan voldoende. De 3-cilinder is het net niet als je dan toch kan kiezen.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Mijn ervaring:robpol schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 10:02:
[...]
Als je per se in een nieuwe auto wilt rijden geloof ik best dat het weinig uitmaakt. Maar private lease heeft naar mijn mening een aantal grote nadelen.
- BKR-registratie, dus negatieve invloed op eventuele hypotheekaanvraag.
- Je zit vast aan een contract waar je niet zomaar onderuit komt, mocht je privé-situatie onverwacht veranderen dan kan dat vervelend zijn.
- Afwijken van het vooraf vastgestelde kilometrage is duur. Ik heb serieus collega's die toch maar niet met de auto op vakantie gaan om kilometers te besparen. Daar zakt m'n broek echt van af.
- Beperkte keuze qua motorisering. Leuk zo'n 3-cilinder, maar ik heb toch liever een dikke 6-cilinder.
En zeg nou zelf, de mensen die private leasen zijn over het algemeen niet de mensen die een nieuwe BMW contant kunnen aftikken![]()
Maar eigenlijk mag deze discussie wat mij betreft wel naar het private lease topic.
-BKR, correct, maar dat is alleen van toepassing als je toevallig een huis wilt kopen
-vast aan contract, er zijn vele opties, zelfs flexibele opties mogelijk, en verzekeringen voor een paar 10tjes, niet echt een issue en als je geen baan heb ben je niet kredietwaardig dus kan je relatief goedkoop er vanaf
-afwijken, bij alle maatschappijen wordt je contract gewoon opnieuw vastgesteld naar hogere of lagere kms. Zeer flexibel!
-beperkte keuze? Ik kan bij de dealer exact mijn BMW samenstellen die ik wil, 3-4-6 cilinders? M5? Toch liever een HK systeem erin. Kan allemaal.
Kosten: PL rond de 599€ voor een 120i, met 2500km pj voor 36 maanden. Voor dat geld kan je de auto niet nieuw rijden? (Vanwege mijn postcode is een allrisk verzekering alleen al minimaal 150€ om)
Maw, veel vooroordelen over PL. Voor meer info zie het PL topic
Ik zou ook prima in een 5-6 jaar oude 120i willen rijden, maar dat is zo goed als duurder vaak
Ik woon in Eindhoven, waarschijnlijk niet het duurst maar ook niet het goedkoopst voor je verzekering. Independer geeft mij een volledig cascopremie vanaf 44 euro voor een 120i met 25000 km/jaar. (16 jaar schadevrij)
Dit topic is gesloten.