Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 116 Laatste
Acties:
  • 756.856 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Blijft een boeiende discussie, dat spoelen. 170k op de klok en schakelt nog zijdezacht. Gezien de leeftijd en de staat van de auto mag ik er vanuit gaan dat de vorige 2 eigenaren er goed voor hebben gezorgd. Hopelijk hoorde de automaat netjes warm rijden daar ook bij. Ik zit ook al weken te twijfelen of ik een preventieve spoelbeurt moet doen of niet. Mijn garageman vindt het niet nodig maar ja, zoveel meningen....

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:57

IQM

fsfikke schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:22:
Wat wel “negatief” opvalt aan de 540i: je krijgt geen plopjes uit de uitlaat zoals in de 440i ;( En het verbruik is ook aardig hoog. 16+l/100km gemiddeld is makkelijk te halen. Dan rij ik wel 260km/h zodra het kan, maar met dezelfde rijstijl bleven de 440i’s op 12.5l/100km steken. Dat viel me in de 750d wel heel erg mee. Die kon je ondanks de 400pk makkelijk in de 6l/100km krijgen :) Toch zou ik altijd de 540i liever hebben dan bijv. de 540d die ik eind van het jaar een paar maanden had. Zo een diesel heeft toch weinig emotie tov een schreeuwende benzine. Zelfs de 530i produceert nog best een aardig geluid viel me op.
Een 4 serie is nu eenmaal een sportiever ingesteld model. Ik vraag mij af of een 340i ook plopjes uit de uitlaat zou hebben. Een 5 serie is toch wat ingetogener, meer limousine.

Het geluid van een 6 cilinder diesel blijf ik met een landbouwtractor associëren, het geluid van een 6 cilinder benzine vind ik geweldig! Daarom zal ik ook zo lang als het mogelijk is in een 6 cilinder willen rijden.
Het verschil in verbruik komt denk ik door het hogere gewicht van de 5 en de betere stroomlijn van een 4 serie. Zeker dat laatste speelt enorm mee op hoge snelheden. Gewicht is alleen bij het accelereren van belang.
Als je in Nederland met een 540i zou rijden dan haal je makkelijk 10l/100km, Met mijn 535i haal ik als ik mijn best doe bijna 8l/100km. (jammer voor je baas ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:41
Morpheusk schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:37:
[...]

Het juiste adres hiervoor of ZF zelf.
De bak van onze E61 is ook in Lunteren gereviseerd; zeker aan te raden. Over prijs kan ik niets zeggen, aangezien het onder de garantie viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 21:00

Typhone

Who Dares Wins

fsfikke schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:22:
[...]

‘Zit op GoT dus werkt in IT’, die gaat niet altijd op ;)
Nee ik werk al een tijdje niet meer bij BMW, maar voor een groter (Nederlands) bedrijf wat zn hoofdkantoor in Den Haag heeft. Daarvoor moet ik semipermanent in Duitsland zijn waardoor ik altijd wat leuks onder m’n kont krijg. Gelukkig kan ik de keuze ietwat sturen naar mijn voorliefde voor BMW O-)

Wat wel “negatief” opvalt aan de 540i: je krijgt geen plopjes uit de uitlaat zoals in de 440i ;( En het verbruik is ook aardig hoog. 16+l/100km gemiddeld is makkelijk te halen. Dan rij ik wel 260km/h zodra het kan, maar met dezelfde rijstijl bleven de 440i’s op 12.5l/100km steken. Dat viel me in de 750d wel heel erg mee. Die kon je ondanks de 400pk makkelijk in de 6l/100km krijgen :) Toch zou ik altijd de 540i liever hebben dan bijv. de 540d die ik eind van het jaar een paar maanden had. Zo een diesel heeft toch weinig emotie tov een schreeuwende benzine. Zelfs de 530i produceert nog best een aardig geluid viel me op.
Pas op dat je die snelheid alleen hier in dit topic noemt. Overal word je als een maluku weggezet als je iets boven de 200km/h noemt :D

Die diesel kloppen wel ja. 530i vs 530d is toch een wereld van verschil. Maarrr, de 330i reed ook een stuk leuker dan de 335i (coupé). Die had een lange vermogenscurve met zeer weinig emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:12
Typhone schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:55:
[...]
Pas op dat je die snelheid alleen hier in dit topic noemt. Overal word je als een maluku weggezet als je iets boven de 200km/h noemt :D
Dat blijft een apart gebeuren inderdaad, die snelheid. Woon een paar km van de grens en kom regelmatig in Duitsland. Daar is cruisen boven de 200 op de autobahn niks bijzonders, terwijl je hier direct als wegpiraat je rijbewijs in kunt leveren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Jazeker, als je aangeeft in bepaalde topics waarom iets wel/niet gevaarlijk is en context probeert te schetsen dan word je hier op Tweakers vaak als een maniak weggezet. Iedereen hier die vaker in Duitsland komt weet dat dat wel meevalt. Er is niks moeilijks of speciaal aan 200km/h rijden. Met bepaalde motoren is zelfs de begrenzer opzoeken makkelijker met volgas dan naar de 150km/h optrekken in een Fiat Punto.

Ik heb 2,5 jaar lang Duitsland doorgecruised en kreeg vaak onderweg naar beurzen of in de pre-sales van vrienden/collega's/familie te horen dat het rijden op hoge snelheid zo rustig verliep bij mij. Dat is geen veer in m'n eigen reet steken want in den beginne was ik ook n00b (in mijn eerste BMW de E90 330i). Maar toen heb ik onderweg naar de IFA/CEBIT wel eens vrienden laten rijden in de 650i, M6, 535D en toen heb ik op de bijrijdersstoel een paar keer bijna door de bodemplaat getrapt om te remmen.

Op een 3-baansweg met 220km/h bergop (!) in het midden gaan rijden met een lading vrachtwagens (A3 Köln - Frankfurt) is dan geen pretje. Een non-rijder komt never nooit meer aan het stuur in één van de auto's met power. Geen ervaring op de autobahn of ervaring met snelle auto's betekent niet meer rijden in mijn auto. Probeer ze maar eens weg te krijgen achter het stuur op een manier die niet denigrerend over komt namelijk... die soft skill beheers ik nog niet goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Het viel mij op dat er nog maar weinig 200+ wordt gereden in Duitsland. Afgelopen januari naar Oostenrijk heen en weer was ik met onze E61 525d vaak de snelste bij 180-200 km/h. Waar je vroeger bij die snelheden nog veel werd ingehaald (voor mijn gevoel), zijn het nu nog maar 2-5 auto's op het hele traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 16:56
Ja, ook gemerkt (regelmatig .se <-> .nl), hoogstens een treintje audi's die geen afstand houden (vooroordelen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Misschien omdat je dan flink meer verbruikt? :+. Maakt natuurlijk niet uit voor zakelijke rijders maar als ik door duitsland rijd vind ik het wel even leuk om op topsnelheid te rijden maar heel veel verder met mijn tank kom ik niet. Nou mag ik toch officieel niet harder dan 200 met mijn winterbanden O-)

[ Voor 79% gewijzigd door SgtPoen op 23-02-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

loeberce schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:24:
Het viel mij op dat er nog maar weinig 200+ wordt gereden in Duitsland. Afgelopen januari naar Oostenrijk heen en weer was ik met onze E61 525d vaak de snelste bij 180-200 km/h. Waar je vroeger bij die snelheden nog veel werd ingehaald (voor mijn gevoel), zijn het nu nog maar 2-5 auto's op het hele traject.
Welke route gereden? A3 is veelal 3-baans. Dat hele stuk vanaf München tot aan Salzburg kun je vergeten.
Dat stuk richting Füssen (nummer even kwijt) is vanaf Memmingen tot aan Oostenrijk een knalbaan. Daar heb ik mijn hoogste gemiddelde ooit neergezet in 2014.

De A31 langs de NL-grens omhoog is een aanrader als je met hoge snelheid wil rijden.
W.b. verbruik -> daar hoef ik niet naar te kijken. Dat is hoog en blijft hoog :+

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 23-02-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
A3, A9, A8. Veel wegwerkzaamheden en grote stukken 2-baans. Mijn snelste gemiddelde is behaald tussen Basel en Karlsruhe, 's nachts op de A5.

Wtb A31, ik had collega's uit het oosten die liever via de A31 naar Groningen reden dan de A50/A28 in NL.

Ik moet zeggen dat het verbruik in de E61 niet zo hard inzakt als je harder gaat rijden. Onze Volvo V70n 2.4t had daar beduidend meer last van bij 160+. Om over de oude diesel Honda CRV van mijn vader maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Ik mis met hogere snelheden echt een 6e versnelling om dan lekker te cruisen. Nou heeft de E46 325 compact al bijna het hoogste differentieel ratio van alle 325's waardoor ik al minimaal op 3000 toeren zit als ik 100 rij. Accelereren verbruikt echt het meeste met die 6 pitters. als je eenmaal op snelheid bent valt het inderdaad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Heeft de nieuwe 5 serie eigenlijk ook nog keyless entry?

Ik vind het een klote systeem. Het idee is goed, maar het systeem is gevoelig voor inbraak. Voor de veiligheid moeten eigenaren daarom hun sleutel in een signaal blokkerende wallet stoppen (verkrijgbaar voor een paar euro op ebay), maar dat haalt het hele idee van keyless entry omlaag: je moet namelijk bij aankomst bij je auto, de wallet pakken en de sleutel er uit halen. Nog een betere optie is om het hele systeem compleet uit te schakelen, maar dat is zover ik weet niet mogelijk, waardoor het systeem kwa gebruiksgemak slechter is dan non-keyless-entry.....

Nu het probleem enkele jaren bekend is, zou je verwachten dat ze maatregelen hebben genomen bij recente BMW's. Weet iemand of dat ook zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Cyb schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:18:

Ik vind het een klote systeem. Het idee is goed, maar het systeem is gevoelig voor inbraak. Voor de veiligheid moeten eigenaren daarom hun sleutel in een signaal blokkerende wallet stoppen (verkrijgbaar voor een paar euro op ebay), maar dat haalt het hele idee van keyless entry omlaag: je moet namelijk bij aankomst bij je auto, de wallet pakken en de sleutel er uit halen. Nog een betere optie is om het hele systeem compleet uit te schakelen, maar dat is zover ik weet niet mogelijk, waardoor het systeem kwa gebruiksgemak slechter is dan non-keyless-entry.....

Nu het probleem enkele jaren bekend is, zou je verwachten dat ze maatregelen hebben genomen bij recente BMW's. Weet iemand of dat ook zo is?
Als je je aanwent de sleutel niet in de zak van je jas te laten zitten die pal achter de voordeur hangt dan ben je ook al een heel eind. Dus de sleutel verderop in huis bewaren of in een metalen trommel. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

Is keyless entry trouwens een optie? Of standaard? Want het is natuurlijk niet veel moeite om op een knopje te drukken om de wagen te openen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Theimon schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:47:
Is keyless entry trouwens een optie? Of standaard? Want het is natuurlijk niet veel moeite om op een knopje te drukken om de wagen te openen.
Ja, optie 0322 Comfort access

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:09
SgtPoen schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 15:37:
Ik mis met hogere snelheden echt een 6e versnelling om dan lekker te cruisen. Nou heeft de E46 325 compact al bijna het hoogste differentieel ratio van alle 325's waardoor ik al minimaal op 3000 toeren zit als ik 100 rij. Accelereren verbruikt echt het meeste met die 6 pitters. als je eenmaal op snelheid bent valt het inderdaad mee.
Zo, zeg dat wel. Wij zijn denk ik 5 / 6 keer met een E46 325i touring op wintersport geweest.
Maar nu met de E91 320d touring geweest en een wereld van verschil. Die hadden we eerder moeten kopen.
Wegligging sowieso, maar ook de automaat en de sportstoelen. Over 3 weken gaan we weer 8)
Even een paar dagen, rijdt toch zo lekker.

Geluid mis ik nog wel trouwens van de 6pitter!

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 23-02-2018 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

IQM schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:41:
[...]
Als je je aanwent de sleutel niet in de zak van je jas te laten zitten die pal achter de voordeur hangt dan ben je ook al een heel eind. Dus de sleutel verderop in huis bewaren of in een metalen trommel. Probleem opgelost.
Die inbraakzenders hebben volgens mij nog best wel een groot bereik, verder dan "pal achter de voordeur". Metal trommel is inderdaad een optie.
Maar ook buitenshuis kan je de klos zijn. Het is een kwestie van even met je mee lopen:
YouTube: Relay Attack Against PKE (Passive Keyless Entry ) System of Cars
Zou ook op tientallen meters tot zelf 100 a 200 m van de auto kunnen werken, las ik ergens. (Afstand tussen de inbreker die bij je staat, en de inbreker die bij de auto staat.)
Theimon schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:47:
Ah, het is een optie. Dan gewoon niet nemen :) (Tenzij het uitschakelbaar is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Keyless entry makkelijke te jatten met de relay attack: Was laatst nog een item bij EditieNL:
https://www.rtlnieuws.nl/...jatten-steeds-makkelijker

[ Voor 17% gewijzigd door DeBaroN op 23-02-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Keyless zou voor mij pas toegevoegde waarde hebben als de ramen vanzelf openen en sluiten. Anders heb je alsnog de afstandsbediening in je hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:00:
Keyless zou voor mij pas toegevoegde waarde hebben als de ramen vanzelf openen en sluiten. Anders heb je alsnog de afstandsbediening in je hand.
Uhu, dan loop je even het tankstation in en zit je kind met 2 vingers minder in je auto, omdat die toevallig vingers uit het raam had toen je wegliep ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Comfort acces is echt fantastisch, zou niet zonder willen. Als hij gejat wordt dan maar de verzekering bellen, die kans is niet zo groot. Trouwens, de keyless entry op de F11 is al een stuk beter dan oudere modellen, moet echt binnen 50cm van de deur van de auto staan, anders gaat hij niet open. En ja, ik snap dat je met electronica signalen kan versterken, maar ik denk niet dat ze heel veel kans maken als de sleutel 2m van de voordeur ligt. Geen zekerheid, maar nogmaals, het comfort gaat bij mij boven de kans op diefstal.

Dit is trouwens nog makkelijker:

http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=712717

[ Voor 8% gewijzigd door The_MAN op 23-02-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 23:40
Dan heb ik liever dat ze draadloos de sleutel kopiëren, dan dat ze de sleutel komen halen. Als ze je auto willen, dan vinden ze wel een manier om hem te krijgen.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:22

JoepW

iRacer & Home Assistant

The_MAN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:26:
Comfort acces is echt fantastisch, zou niet zonder willen. Als hij gejat wordt dan maar de verzekering bellen, die kans is niet zo groot. Trouwens, de keyless entry op de F11 is al een stuk beter dan oudere modellen, moet echt binnen 50cm van de deur van de auto staan, anders gaat hij niet open. En ja, ik snap dat je met electronica signalen kan versterken, maar ik denk niet dat ze heel veel kans maken als de sleutel 2m van de voordeur ligt. Geen zekerheid, maar nogmaals, het comfort gaat bij mij boven de kans op diefstal.

Dit is trouwens nog makkelijker:

http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=712717
Ik heb enige tijd 1 BMW gehad met en 1 zonder Comfort Access. En ik zat steeds te zoeken naar mijn sleutel als ik in de auto wilde starten in de auto zonder. En in de F31 was het helemaal armoe dat je wel contactloos kon rijden, maar dat de sleutel in de buurt moest zijn van de stuurkolom.
Dus beide 3 series van ons hebben comfort access. Idd heerlijk.
En als ze een van onze auto's willen stelen dan lukt ze dat toch wel. :P

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:51
Cyb schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:18:

Er bestaan nieuwere generaties keyless entry waar dergelijke aanvallen (relay attacks) niet meer werken. Geen idee of die tech al in de nieuwe 5 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

The_MAN schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 20:26:
Comfort acces is echt fantastisch, zou niet zonder willen.
Als je het moeten beschermen tegen diefstal achterwege laat, dan is het wel relaxed idd. Zoniet, dan is het klote.
Als hij gejat wordt dan maar de verzekering bellen, die kans is niet zo groot.
Bij een vriend van me was er ook in de BMW ingebroken. Externe navigatie gejat, geen braaksporen etc. Weet niet of hij aanspraak kon maken op de verzekering, maar zo makkelijk gaat dat niet:
https://weblog.independer...gestolen-spullen-vergoed/
Het uitgangspunt is: geen braaksporen, geen vergoeding.
Trouwens, de keyless entry op de F11 is al een stuk beter dan oudere modellen, moet echt binnen 50cm van de deur van de auto staan, anders gaat hij niet open. En ja, ik snap dat je met electronica signalen kan versterken, maar ik denk niet dat ze heel veel kans maken als de sleutel 2m van de voordeur ligt.
Hier wordt er binnen één seconden ingebroken in zo'n F10/F11:
https://www.express.co.uk...ss-entry-video-BMW-stolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Even hier naar ideeen polsen: mijn vrouw heeft een bmw x3 besteld met 2.0 turbo benzine (184pk/290nm). Voornamelijk stadsverkeer maar gaan deze dure wagen toch ook vaker gebruiken voor ritjes met de kinderen en uitstappen. Aangezien ik altijd al diesel heb gereden (firmawagen) en dus hoog koppel gewoon ben van een diesel, vraag ik me af of zo een benzine sterk genoeg is. Op autofora willen ze doorgaans sneller en meer, waarbij ze soms een 300pk sterke motor met 500nm al zwak vinden, dus ben meer op zoek naar advies van doorsnee chauffeurs ipv petrolheads.

Jullie idee? Alternatief is een 20d met 190pk/400nm maar doen toch weinig km waardoor ik twijfel of diesel dan niet risicovol is qua onderhoud en doorverkoop. Kunnen ook upgraden naar zwaardere versie met 255pk/350nm maar blijft benzine die hoog in toeren moet. Maak me vooral zorgen over hernemingen bij een benzine.

Kunnen nog wijzigen gezien problemen met levering van de benzine (roetfilter problemen),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
lapino schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:07:
Jullie idee? Alternatief is een 20d met 190pk/400nm maar doen toch weinig km waardoor ik twijfel of diesel dan niet risicovol is qua onderhoud en doorverkoop. Kunnen ook upgraden naar zwaardere versie met 255pk/350nm maar blijft benzine die hoog in toeren moet. Maak me vooral zorgen over hernemingen bij een benzine.

Kunnen nog wijzigen gezien problemen met levering van de benzine (roetfilter problemen),
Als het gezien het aantal gereden kilometers niet doorslaggevend is zou ik op dit moment geen diesel nemen. Ook BMW komt nu langzaam in beeld als fabrikant waar niet alles is gegaan zoals het hoort.

In Duitsland staan verschillende steden op het punt om (in het centrum) een totaalverbod voor diesels af te kondigen. Dus niet alleen diesels van -tig jaar oud, of met een bepaalde uitstoot, maar simpelweg alle diesels. Of dit door mag gaan of niet ligt nu nog bij de rechter, maar de kans is vrij groot dat het uiteindelijk zal mogen.

De liefde voor de diesel is in Duitsland door al deze ontwikkelingen danig afgenomen, wat resulteert in aanzienlijk lagere verkopen en een fikse toename van diesel-auto's op de tweedehands markt, wat weer een fikse prijsdaling tot gevolg heeft.

Kan natuurlijk zijn dat die eventueel paar duizend euro risico op inruil niet doorslaggevend is, en/of je niet van plan bent met die auto naar Duitse steden te rijden. Maar als dat wel het geval is zou ik mooi bij benzine blijven.

Afbeeldingslocatie: https://www.duitslandnieuws.nl/wp-content/uploads/2018/02/Schermafdruk-2018-02-02-14.03.52-1024x451.png

[ Voor 3% gewijzigd door alexbl69 op 25-02-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:27

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Even hier naar ideeen polsen: mijn vrouw heeft een bmw x3 besteld met 2.0 turbo benzine (184pk/290nm). Voornamelijk stadsverkeer maar gaan deze dure wagen toch ook vaker gebruiken voor ritjes met de kinderen en uitstappen. Aangezien ik altijd al diesel heb gereden (firmawagen) en dus hoog koppel gewoon ben van een diesel, vraag ik me af of zo een benzine sterk genoeg is. Op autofora willen ze doorgaans sneller en meer, waarbij ze soms een 300pk sterke motor met 500nm al zwak vinden, dus ben meer op zoek naar advies van doorsnee chauffeurs ipv petrolheads.

Ik neem aan dat het hier echt om een 'koopauto' gaat en niet om een leasebak? Bij een leasebak zou ik zeggen; neem lekker de diesel en ruil hem weer in, het koppel is dan toch echt wel fijner.
Maar als je X3 gaat kopen zou ik toch echt voor de benzine gaan, in Duitsland begint het steeds erger to worden met het dieselverbod en het zal mij niets verbazen als andere EU landen Duitsland achteraan gaan, wat dus betekent dat je met een auto zit waar je in geen enkele stad mee naar binnen mag.

Dan wat betreft de motoren zal ik toch echt voor de 30i gaan, 184 pk is (net) genoeg voor een X3, maar een 30i geeft je toch echt iets meer marge op de snelweg en omstreken. De 20i is echt de 'instap'' motor.
Beide benzines zitten relatief hoog in te toeren dus daar zit het verschil hem niet in. Nu moet ik wel zeggen dat het wel een redelijke persoonlijke keuze blijft. Zelf zou nooit in een benzine SUV onder de 200PK (300nm) stappen terwijl andere het prima vertoeven vinden. Misschien is het een optie om de 30i nog even proef te rijden zodat jullie zelf het verschil kunnen testen?

Veel plezier met de G01. Het is echt een super bak ;)

[ Voor 8% gewijzigd door TVH7 op 25-02-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Bedankt voor je mening. Is inderdaad privé aankoop, daarom ook dat we beetje twijfelachtig zijn over de diesel. De meerprijs voor de 30i is dankzij commerciële geste van BMW door leverproblemen overbrugbaar. Hebben wel eens een Mercedes GLC geconfigureerd met zelfde opties (die heeft een 211pk/350nm motor) en prijs zit heel dicht bij elkaar, dus zal nog kiezen worden dan tussen BMW en Merc (en zal snel moeten gaan, woensdag eindigt actie salon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

lapino schreef op zondag 25 februari 2018 @ 15:46:
Bedankt voor je mening. Is inderdaad privé aankoop, daarom ook dat we beetje twijfelachtig zijn over de diesel. De meerprijs voor de 30i is dankzij commerciële geste van BMW door leverproblemen overbrugbaar. Hebben wel eens een Mercedes GLC geconfigureerd met zelfde opties (die heeft een 211pk/350nm motor) en prijs zit heel dicht bij elkaar, dus zal nog kiezen worden dan tussen BMW en Merc (en zal snel moeten gaan, woensdag eindigt actie salon).
Tja.. De GLC is ook een mooie auto, alleen gaat hij wel al weer een tijdje mee, het nieuwe interieur van de G01 vindt ik dan toch iets mooier, daarnaast is drive assist plus (en eigenlijke ook alle multimedia systemen) op de X3 echt vele mater beter als het systeem van Merc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Typhone schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:07:
Jazeker, als je aangeeft in bepaalde topics waarom iets wel/niet gevaarlijk is en context probeert te schetsen dan word je hier op Tweakers vaak als een maniak weggezet. Iedereen hier die vaker in Duitsland komt weet dat dat wel meevalt.
Altijd leuk als je iemand bij je in de auto hebt, terwijl je met een bovengemiddelde snelheid keurig door Duitsland rijdt. Even knipperen met de lampen om iemand erop te wijzen dat er een sneller rijdende auto aankomt en je bent gelijk asociaal (volgens hun) 8)7 Ze denken alleen niet even aan het feit dat het in Duitsland vrij normaal is om te doen (vanwege snelheidsverschillen) en daar niet asociaal is om te doen. Men kan altijd iemand over het hoofd zien.

Maar goed, diezelfde lui die anderen vaak als maniak neerzetten, zorgen op de Autobahn vaak zelf voor die mooie situaties. De dagjesmensen richting Oberhausen zijn daar een perfect voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

CreativeS schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:28:
[...]

Altijd leuk als je iemand bij je in de auto hebt, terwijl je met een bovengemiddelde snelheid keurig door Duitsland rijdt. Even knipperen met de lampen om iemand erop te wijzen dat er een sneller rijdende auto aankomt en je bent gelijk asociaal (volgens hun) 8)7 Ze denken alleen niet even aan het feit dat het in Duitsland vrij normaal is om te doen (vanwege snelheidsverschillen) en daar niet asociaal is om te doen. Men kan altijd iemand over het hoofd zien.

Maar goed, diezelfde lui die anderen vaak als maniak neerzetten, zorgen op de Autobahn vaak zelf voor die mooie situaties. De dagjesmensen richting Oberhausen zijn daar een perfect voorbeeld van.
Dat is natuurlijk wel heel afhankelijk van wanneer je 'knippert' met je lampen. Als iemand links rijdt en jij komt er aan en gaat staan knipperen met je lampen 'om hem van de baan te drukken'. Dan kan je snel een boete van meneer Agent verwachten. Tenzij de baan rechts natuurlijk vrij is... Het is heel afhankelijk van jouw afstand op je voorligger en je 'inhaal' gedrag.

Je mag dus aankondigen dat je iemand wil inhalen, maar je mag niet gaan kleven en knipperen en ook mag je niet 'overmatig' gebruik maken van je grootlicht. Een keer knipperen om aan te kondigen is genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door TVH7 op 25-02-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
TVH7 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:19:
[...]

Tja.. De GLC is ook een mooie auto, alleen gaat hij wel al weer een tijdje mee, het nieuwe interieur van de G01 vindt ik dan toch iets mooier, daarnaast is drive assist plus (en eigenlijke ook alle multimedia systemen) op de X3 echt vele mater beter als het systeem van Merc.
klopt en speelt behoorlijk mee in onze keuze, had de glc de nieuwe dashboards van de a-klasse 2018 dan was het zeker de merc. drive assist plus hebben we niet als optie maar wel pro gps enz. echt jammer dat de 20i bij bmw zowel qua pk als koppel achter de concurrentie zit qua instapper. bij de merc is dat 211pk/350nm en bij andere merken zoals bijv Volvo meteen 250pk. En dat is net reden waarom ik me zorgen maak of die 20i niet underpowered is voor de x3.

[ Voor 3% gewijzigd door lapino op 25-02-2018 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
TVH7 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:31:
Dat is natuurlijk wel heel afhankelijk van wanneer je 'knippert' met je lampen. Als iemand links rijdt en jij komt er aan en gaat staan knipperen met je lampen 'om hem van de baan te drukken'. Dan kan je snel een boete van meneer Agent verwachten. Tenzij de baan rechts natuurlijk vrij is... Het is heel afhankelijk van jouw afstand op je voorligger en je 'inhaal' gedrag.

Je mag dus aankondigen dat je iemand wil inhalen, maar je mag niet gaan kleven en knipperen en ook mag je niet 'overmatig' gebruik maken van je grootlicht. Een keer knipperen om aan te kondigen is genoeg.
En daar is het al :) Jarenlang directiechauffeur met vele opleidingen, ook in Duitsland (inclusief Duits theoriebewijs voor rijden met militair kenteken) en ik krijg weer te horen hoe het hoort d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:23
lapino schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:42:
[...]

klopt en speelt behoorlijk mee in onze keuze, had de glc de nieuwe dashboards van de a-klasse 2018 dan was het zeker de merc. drive assist plus hebben we niet als optie maar wel pro gps enz. echt jammer dat de 20i bij bmw zowel qua pk als koppel achter de concurrentie zit qua instapper. bij de merc is dat 211pk/350nm en bij andere merken zoals bijv Volvo meteen 250pk. En dat is net reden waarom ik me zorgen maak of die 20i niet underpowered is voor de x3.
Fixeer je niet alleen topvermogen en koppel. Dat is maar een deel van het verhaal. Ga gewoon rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

CreativeS schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:49:
[...]

En daar is het al :) Jarenlang directiechauffeur met vele opleidingen, ook in Duitsland (inclusief Duits theoriebewijs voor rijden met militair kenteken) en ik krijg weer te horen hoe het hoort d:)b
Flauwe reactie, dat kan ik toch ook niet van de buitenkant zien? Ik geef alleen een stukje verdere uitleg, vooral omdat heel veel Nederlanders gewoon asociaal rijden in Duitsland omdat ze geen flauw benul hebben van de regels, en dan verbaast zijn als ze door de Polizei van de weg geplukt worden..
Average joe zou na het lezen van je post namelijk totaal anders kunnen gaan rijden en denken dat maar raak knipperen 'the way to go' is..
418O2 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:51:
[...]

Fixeer je niet alleen topvermogen en koppel. Dat is maar een deel van het verhaal. Ga gewoon rijden
Helemaal mee eens, gewoon proefrijden en kijken wat het lekkerst is. Of je moet koppel & vermogen curves gaan vergelijken ;)

[ Voor 28% gewijzigd door TVH7 op 25-02-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

TVH7 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:31:
[...]

Volgens mij is het seinen met grootlicht verboden in Duitsland wanneer het gaat om inhalen. Nochthans gebruik ik het regelmatig in de nacht maar ben er overdag voorzichtiger mee. Zet meestal knipperlicht naar links aan. Dat werkt overigens goed ver van de grens af. Zolang je in de grensregio’s zit klappen de gele en de rood/witte kentekens hem er probleemloos voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
418O2 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:51:
[...]

Hebben we al gedaan hoor, al uitgebreid gereden met de X3 (was wel een 20d, zoals gezegd kan je met de 20i/30i nog niet testrijden). Ook al kort ritje gedaan met de GLC Coupe. Was fijn rijden, maar vind het praktische nut van zo'n coupé/suv te beperkt en gaan dinsdag nog eens testrijden met een gewone GLC (die we wél kunnen testen met de 250 4Matic benzine).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Typhone schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:01:
[...]

Volgens mij is het seinen met grootlicht verboden in Duitsland wanneer het gaat om inhalen. Nochthans gebruik ik het regelmatig in de nacht maar ben er overdag voorzichtiger mee. Zet meestal knipperlicht naar links aan. Dat werkt overigens goed ver van de grens af. Zolang je in de grensregio’s zit klappen de gele en de rood/witte kentekens hem er probleemloos voor.
Dat is dus precies de Nederlandse mythe, ik trapte er een paar jaar terug ook nog in, maar je mag volgens de Duitse wet je 'lichthupe' aka grootlicht gebruiken om iemand erop te wijzen dat je hem wilt inhalen. Het is overigens wel zo dat je dit niet 'overmatig' mag gebruiken, alhoewel niet duidelijk aangegeven is wat precies 'overmatig' is. Daarnaast moet je ten alle tijden genoeg afstand houden. Het geldt overigens alleen voor toeteren (hupen) en groolicht (lichthupe) en niet voor je richtingsaanwijzer.

Duitse StVO wetten die hierover gaan:
§5 Absatz 5 StVO „Überholen“
§16 Absatz 1 StVO „Warnzeichen“

[ Voor 5% gewijzigd door TVH7 op 25-02-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Nederlands zijn in de regel een ramp op de autobahn inderdaad. Seinen met grootlicht is heel normaal als je iemand nadert. Komt ook omdat Duitsers graag onnodig links blijven rijden. Uiteraard alleen doen als iemand ook daadwerkelijk naar rechts kan.

Grootste probleem met Nederlanders is dat ze zonder fatsoenlijk in de spiegels te kijken naar links gaan. Als ze zelf 140-150 rijden denken ze dat er niemand sneller zal zijn en gooien hem dus zonder fatsoenlijk te kijken naar links.

Hard rijden in Duitsland is volkomen veilig als je a) maar voldoende afstand houdt (Duitsers hebben een teringhekel aan bumperklevers) en b) je bij het naderen van een auto met een geel kenteken ruimte laat voor 'verrassingen' ;) .
lapino schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:42:
[...]
...drive assist plus hebben we niet als optie...
Daar mis je niet veel aan. Lane keeping werkt vaker niet dan wel, en als het werkt gaat het niet echt soepel. De automatische remingreep bij 'obstakels' is helemaal een grap, aangezien het systeem vaak 'obstakels' ziet die er helemaal niet zijn, en dus voor nop vol op de rem gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 24-09 19:16

Hoezo hoog in de toeren? een 28i / 30i is tegenwoordig een vierpitter met turbo. Die combineren de koppelrijke lagetoeren loop van een diesel met een veel hoger toerenplafond. Hoe soepel wil je het hebben?

Een nieuwe diesel? Ik zou het niet doen. Over een aantal jaar kan verkoop lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

alexbl69 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:10:
[...]

Daar mis je niet veel aan. Lane keeping werkt vaker niet dan wel, en als het werkt gaat het niet echt soepel. De automatische remingreep bij 'obstakels' is helemaal een grap, aangezien het systeem vaak 'obstakels' ziet die er helemaal niet zijn, en dus voor nop vol op de rem gaat staan.
Daar ben ik het niet mee eens. Welk systeem heb jij, die uit de G01/G31/G11, of uit een latere F. In welk land/omgeving rij je?
Nederlands zijn in de regel een ramp op de autobahn inderdaad. Seinen met grootlicht is heel normaal als je iemand nadert. Komt ook omdat Duitsers graag onnodig links blijven rijden. Uiteraard alleen doen als iemand ook daadwerkelijk naar rechts kan.
Moet wel zeggen dat de Duitsers veel beter rechts blijven rijden vergeleken met de Nederlanders of Belgen.

[ Voor 58% gewijzigd door TVH7 op 25-02-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 24-09 19:16
Dat is van alle landen. Laatst reed ik op de A16 Rotterdam-Breda. Buiten de spits en in de schoolvakantie, dus enorm rustig op de weg. Reed een Belg in mijn omgeving, zelfde snelheid op de cruise control. Die heeft letterlijk de hele weg de rechter rijstrook niet aangeraakt. Ook niet als er een ruimte van 2 kilometer open was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
TVH7 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:12:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Welk systeem heb jij, die uit de G01/G31/G11, of uit een latere F. In welk land/omgeving rij je?
G32. Rij 80% in NL, 20% in DLD.
Moet wel zeggen dat de Duitsers veel beter rechts blijven rijden vergeleken met de Nederlanders of Belgen.
Dan rijden wij in 2 verschillende Duitslanden :). Vind juist dat veel Duitsers getrouwd zijn met de linkerbaan. Heb ook regelmatig (ook in Nederland) dat Duitser na het seinen even naar rechts gaan, je er langs laten, om vervolgens weer direct naar links te knallen.

Kan ook komen omdat de rechterstroken in Duitsland vaak kwalitatief veel slechter zijn dan de linker. Doe het zelf op sommige stukken snelweg ook wel.

[ Voor 49% gewijzigd door alexbl69 op 25-02-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ik weet ondertussen dat de benzine motor met turbo eigenlijk nog best ok presteren, vraag is dan alleen of die 20i volgens jullie in een X3 beetje 'underpowered' is en we alsnog beter voor de 30i kiezen, of zal die 20i ook nog best leuk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 16:56
alexbl69 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:20:
[...]

Kan ook komen omdat de rechterstroken in Duitsland vaak kwalitatief veel slechter zijn dan de linker. Doe het zelf op sommige stukken snelweg ook wel.
Ja, dat heb ik ook gemerkt in .de, de rechter strook is vaak slecht door de schade/spoorvorming door vrachtwagens.

Bumperklevers zie ik eigenlijk net zo veel in .de als in .nl...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Typhone schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:01:
Volgens mij is het seinen met grootlicht verboden in Duitsland wanneer het gaat om inhalen. Nochthans gebruik ik het regelmatig in de nacht maar ben er overdag voorzichtiger mee.
Als je je normaal gedraagt is er niets aan de hand... zelfs een minder oplettende politieagent kijkt je een beetje vreemd aan, maar doet er niets aan. Nogmaals, het hangt er natuurlijk wel van af hoe je het doet. En ja, een knipperlicht werkt ook.
TVH7 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:53:
Flauwe reactie, dat kan ik toch ook niet van de buitenkant zien? Ik geef alleen een stukje verdere uitleg, vooral omdat heel veel Nederlanders gewoon asociaal rijden in Duitsland omdat ze geen flauw benul hebben van de regels, en dan verbaast zijn als ze door de Polizei van de weg geplukt worden..
Average joe zou na het lezen van je post namelijk totaal anders kunnen gaan rijden en denken dat maar raak knipperen 'the way to go' is..
Ja, ik had het anders kunnen formuleren, excuus... en je slaat de spijker op de kop met de opmerking over 'average joe'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
lapino schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:32:
Ik weet ondertussen dat de benzine motor met turbo eigenlijk nog best ok presteren, vraag is dan alleen of die 20i volgens jullie in een X3 beetje 'underpowered' is en we alsnog beter voor de 30i kiezen, of zal die 20i ook nog best leuk rijden.
Dit lijkt me puur persoonlijk, zou je dan toch een proefrit aan willen raden. Op papier zijn de prestaties van de 20i meer dan voldoende om vlot mee te kunnen komen in het verkeer.

Maar de manier waarop je mee wilt komen is puur persoonlijk. Hou zelf wel van een beetje 'meer-vermogen', hoewel ik het (zeker in Nederland) zelden aanspreek. Maar ben (met m'n 40i) in Nederland niet sneller op mijn bestemming dan iemand met een 20i.

De keuze tussen een 20i, 30i of 40i is puur persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
Omdat het zondag is, mooi stukje Autobahn etiquette:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

lapino schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:32:
Ik ken de 20i alleen van de X1 van mijn vader. In combinatie met de 8 traps automaat heb je niet het gevoel dat je vermogen tekort komt. Maar een X3 is wel groter en zwaarder dan een X1.
De 20d ken ik alleen van een 320d en daarin is het een lekker vlotte wagen. Diesel komt door het grotere koppel wat levendiger over maar hoog in de toeren doet de benzine het ook lekker.

Persoonlijk heb ik ook liever een beetje meer vermogen in mijn auto maar vrouwen kijken daar toch heel anders tegenaan. Ik wilde graag een demo F20 118i met M-Sportpakket maar na heel NL afgespeurd te hebben vonden we alleen maar 116i's. Mijn vrouw vond dat geen probleem omdat die voor haar ook al snel zat is. (Als ik er in rij zet ik hem standaard in de Sport stand en dan nog zit er voor mijn gevoel geen gang in.) Voor haar zijn zaken als stoelverwarming en kleur bekleding veel belangrijker dan 44pk meer vermogen.

Enig juiste advies is denk ik: ga eerst een 20i proefrijden en bepaal of die voldoende pit heeft. Dat zou ik doen vòòrdat ik een bestelling zou plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Bestelling is al geplaatst hoor, maar kunnen we nog veranderen. Bestelling gedaan omdat de 20i nog niet kan getest worden maar levering anders blijft uitlopen. Door de problemen met de roetfilters zijn alle 20i/30i motoren voor onbepaalde tijd uitgesteld en mogen de dealers in Belgie geen enkele 20i/30i die ze op stock hebben, laten testrijden tot alle aanpassingen zijn gebeurd. Vandaar ook onze twijfels, of zelfs mogelijkheid om naar Mercedes te gaan (we mogen door al die problemen kostenloos annuleren). Denk dat die 20i voor mijn vrouw sowieso best ok zal zijn, zeker in vergelijking met haar atmosferische Hyundai ix35 maar ik ga er ook mee rijden en mijn eisen van een motor zijn uiteraard anders. Maar een diesel kopen is, hoe interessant koppel ook is, voor haar gebruik echt niet te verantwoorden laat staan idd met de negatieve gevoelens die rond diesel hangt in europa.

Interessante info op automobile-catalog. Als ik de curves bekijken, dan lijkt het dat de 20i en 20d eigenlijk behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn qua prestaties (is ook zo in de tellingen die op die site staat). De 20D doet natuurlijk beter in pure hernemingen als je bijv van 80-120km/u gaat zonder terug te schakelen (zie je ook heel duidelijk op de torque-grafiek), maar met de automaat in werking zijn ze heel dicht bij elkaar. En de 30i gaat er overal nét iets over (maar verschil is ook niet echt fenomenaal op eerste zicht).

De 30i zal duidelijk wel sneller optrekken aan de verkeerslichten, en zal misschien ook nét iets sneller hernemen (maar dan wel hoger in toeren dan de diesel). Verbaast me eigenlijk dat de 20i nog redelijk dicht bij die 20d zit. De diesel zal uiteraard rustiger rijden (zoals ik ook gewoon ben in mijn Audi A6 Tdi) maar mijn vrouw is een benzine gewoon, dus denk niet dat ze zal klagen met deze cijfers (de Hyundai IX35 1.6 ernaast zetten uit 2012 is wel lachen...)

Afbeeldingslocatie: https://www.automobile-catalog.com/wykres_por_zb.php

Afbeeldingslocatie: https://www.automobile-catalog.com/wykres_por_dist.php

Afbeeldingslocatie: https://www.automobile-catalog.com/wykres_power_por.php

[ Voor 42% gewijzigd door lapino op 25-02-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:48

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Waarom hebben zovelen hier het altijd over het optrekken bij een verkeerslicht? Dat is toch zelden tot nooit interessant tenzij je in een druk gedeelte zit? Voor de rest is dat defensief rijden. Het echte vermogen aanspreken met invoegen, inhalen, soepel kunnen blijven rijden op de snelweg e.d. daar zit toch veel meer de souplesse van de sterkere motoren?

Ik reed wel eens in de Picanto van mijn ouders maar dat koekblik moest je constant op tempo houden en je zit non stop te spiegelen omdat je anders gewoon anderen hindert. Na de 110km/h is de koek toch echt op in die wagentjes en ben je 10-20 sec bezig om gas te geven om in te halen. Niks zo fijn als dat wanneer je rustig rechts rijdt je altijd het vermogen hebt om even een tandje bij te schakelen en zonder te hinderen een vrachtwagen of langzamere deelnemers kunt inhalen. Kan zijn dat ik daar apart in ben. Voor het stoplicht rij ik altijd rustig/normaal weg en slechts heel soms (als je weet dat er een storende auto rijdt ergens) dan knal ik vol gas weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Daar ben je helemaal niet fout in, ik vind inhalen vanaf 70km/u en hoe de wagen daar op reageert ook belangrijker. Vandaar ook mijn 'vrees' dat een 20i in een X3 misschien niet echt sterk genoeg is, maar bovenstaande grafiekjes tonen aan dat er blijkbaar relatief weinig verschil in zit. Ik heb de 20d testgereden en vond die meer dan ok qua hernemingen, dus als die 20i even goed doet dan is dat fijn om weten (zal natuurlijk wel hoger in toeren gaan)

20i links / 20d rechts. Zoals te verwachten is koppel bij de diesel stuk hoger (dus kan sneller hernemen terwijl die in zelfde versnelling blijft), maar als je de automaat zijn werk laat doen, zitten ze dicht bij elkaar blijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/15yrXyq.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door lapino op 26-02-2018 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Opvallend inderdaad. Als je dus vol gas geeft en hoog in de toeren gaat is de 20i net zo snel als de 20d. Dat had ik ook niet verwacht.

Heb trouwens hetzelfde rijgedrag als @Typhone. In de regel rustig, spreek het vermogen alleen aan als het 'nodig' is. Vooral bij het invoegen op de snelweg is het heerlijk dat je met één korte druk op het gaspedaal de snelheid van de linkerbaan bereikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 10:49
323Ci Verkocht en rijdt voortaan in polen, gelukkig blijf ik BMW rijden 325i Touring is bijna klaar pics volgen tzt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Reloader schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:01:
323Ci Verkocht en rijdt voortaan in polen, gelukkig blijf ik BMW rijden 325i Touring is bijna klaar pics volgen tzt :D
Zielige 325i met de wegen in Polen :'(

Heb een paar jaar in Polen gewoond, onze E46 ging toen ook mee. 11 jaar Nederland geen problemen gehad met de wagen, na een jaar in Polen de schokbrekers kapot... Monteur in Polen was erg verbaasd dat de schokbrekers vanuit de fabriek er nog onder zaten! Dat had hij in Polen nog nooit gezien bij zo'n "oude" auto ;)

Kom 3-5x per jaar in Polen en vind het nog steeds zielig voor mijn huidige auto. De wegen in steden zijn vaak erg slecht...

Voordeel is dan wel weer dat ze geen wegenbelasting kennen in Polen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
zal ook wel zwaar worden, de coupe heeft Bilstein Eibach onderstel :/

De 325i blijft hier in NL gewoon bij mij <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Reloader schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:33:
zal ook wel zwaar worden, de coupe heeft Bilstein Eibach onderstel :/

De 325i blijft hier in NL gewoon bij mij <3
Ah, de 323Ci is naar Polen, snap hem nu... Onze E46 rijdt nu in Roemenië :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
The_MAN schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:28:
[...]

Voordeel is dan wel weer dat ze geen wegenbelasting kennen in Polen...
Van het geld dat ik hier aan wegenbelasting betaal kan ik hier om het jaar ongeveer mijn hele onderstel reviseren dus zo'n slechte deal is dat niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
418O2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:15:
[...]

Van het geld dat ik hier aan wegenbelasting betaal kan ik hier om het jaar ongeveer mijn hele onderstel reviseren dus zo'n slechte deal is dat niet :D
Inderdaad, € 516 per kwartaal betaal ik inmiddels voor de F11 530d... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Onze E91 320d (2010) maakt een ratelend / tikkend geluid bij het optrekken sinds 2 dagen. Dit is alleen 's ochtends bij koude motor. Na een paar minuten is het verdwenen. Geluid komt bij de motor vandaan.
Staat 160k op de teller. Bij 154k nog een beurt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
baronruud schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:40:
Onze E91 320d maakt een ratelend / tikkend geluid bij het optrekken sinds 2 dagen. Dit is alleen 's ochtends bij koude motor. Na een paar minuten is het verdwenen. Geluid komt bij de motor vandaan.
Kou & olie dat dan nog erg dik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
418O2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:41:
[...]

Kou & olie dat dan nog erg dik is?
Zat ik ook aan te denken, maar dat zou het kunnen zijn misschien? 5w30 zit er in.

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 26-02-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
The_MAN schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Inderdaad, € 516 per kwartaal betaal ik inmiddels voor de F11 530d... :(
8)7

Ikvind 192 voor de touring al teveel per kwartaal maarja, je bent jong en je wilt wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 16:22
baronruud schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:42:
[...]

Zat ik ook aan te denken, maar dat zou het kunnen zijn misschien? 5w30 zit er in.
Nee dat zou hier zo niet aan mogen liggen. Ik zou eens goed luisteren of het overeen komt met de kettingproblemen waar de motor berucht om is. De multiriem kan ook wel eens zijn einde aangeven met zulk weer. Die hoorde ik ook eerst alleen als het koud/vochtig was. Bleek toen de spanner te zijn.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
MrFl0ppY schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:59:
[...]

Nee dat zou hier zo niet aan mogen liggen. Ik zou eens goed luisteren of het overeen komt met de kettingproblemen waar de motor berucht om is. De multiriem kan ook wel eens zijn einde aangeven met zulk weer. Die hoorde ik ook eerst alleen als het koud/vochtig was. Bleek toen de spanner te zijn.
Maar, dan zou het constant dat geluid moeten maken toch? Nu is het alleen de eerste paar km.
Daarna is het geluid verdwenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 15:56
baronruud schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:37:
Heb een E91 LCI (2010) met fabrieksaf xenon en als het er toe doet, ze zijn adaptief.
Nu wil ik graag de angel eyes wit hebben. Betekend led lampen kopen, maar welke?!
Als ik YT bekijk, zie ik veel het merk LUX voorbij komen. De laatste versie is de LUX H8 180, alleen kost die behoorlijk wat; 219,- Zijn er ook goedkopere alternatieven van een goede kwaliteit?
Ik heb zelf ook LUX angel eyes in mijn E92 ingebouwd.
Sorry van slechte kwaliteit foto, maar heb geen betere cam.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tBdvNtM.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eFnmG6e.jpg

Jammer van die buitenste ring, die is duidelijk minder fel dan de binnenste, maar dat is gewoon hoe het systeem werkt van de E9X.
Afbeeldingslocatie: https://www.e92lightingusa.com/images/products/E92AngelIlustratiuon.jpg

Zelf adverteren ze de LUX zo:
Afbeeldingslocatie: https://cdn2.bigcommerce.com/server6100/gd6olw6/products/3251/images/24801/Lux-180-JayL__06588.1517852390.1280.1280.jpg?c=2

Terwijl dit ook een E92 is.

[ Voor 13% gewijzigd door Stark op 26-02-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 16:22
baronruud schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:19:
[...]

Maar, dan zou het constant dat geluid moeten maken toch? Nu is het alleen de eerste paar km.
Daarna is het geluid verdwenen.
De spanner wordt steeds erger. Het begint bij starten met koud weer en de eerste paar keer optrekken. Kettinggeluid zou je stationair makkelijk kunnen herkennen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
MrFl0ppY schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:52:
[...]

De spanner wordt steeds erger. Het begint bij starten met koud weer en de eerste paar keer optrekken. Kettinggeluid zou je stationair makkelijk kunnen herkennen.
Ok, dank je. Is het makkelijk te checken of het de spanner is?
Of moet die sowieso de brug op dan?
En is het verstandig hier een aantal dagen mee door te rijden?

[ Voor 7% gewijzigd door DeBaroN op 26-02-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 15:22

Tomatoman

Fulltime prutser

418O2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:15:
[...]

En hoeveel betaal jij dan in België? * Tomatoman betaalt in Nederland € 586 per kwartaal voor zijn BMW.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tomatoman schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:48:
[...]

En hoeveel betaal jij dan in België? * Tomatoman betaalt in Nederland € 586 per kwartaal voor zijn BMW.
In België betaal ik niets.

In Nederland 210 per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 15:22

Tomatoman

Fulltime prutser

Dan betalen jij en ik in België precies evenveel B). En gezien wat je in Nederland betaalt moet je niet miepen over de MRB :P

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tomatoman schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:52:
Dan betalen jij en ik in België precies evenveel B). En gezien wat je in Nederland betaalt moet je niet miepen over de MRB :P
70 per maand voor benzine is wel vrij fors imo

Maargoed, ik zie mezelf niet in een kleine auto rijden dus het moet maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 09:51

GforceNL

Out of memory....

Oh boy oh boy, voel me vandaag als een klein jongetje die op z'n kerst cadeautje wacht.

Volgende week (woensdag) mn nieuwe speeltje ophalen!

440i LCI uit 08-2017.

Dat worden slapeloze nachten! :z

Foto's volgen natuurlijk tzt. :)

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
418O2 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:54:
[...]

70 per maand voor benzine is wel vrij fors imo

Maargoed, ik zie mezelf niet in een kleine auto rijden dus het moet maar.
70 euro per maand?

dat rijd ik soms per week :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Reloader schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:17:
[...]

70 euro per maand?

dat rijd ik soms per week :|
Het trieste is nog dat ik zelf misschien 100km per maand rij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
418O2 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:18:
[...]

Het trieste is nog dat ik zelf misschien 100km per maand rij
:'( :'(

je weet als je een "grote motor" erin hebt liggen dat dat erbij hoort.

Vooral frustrerend als ik samen met men pa ofzo op vakantie ga dat ik 2x moet tanken en hij niet :'(

(323Ci met caravan liep 1 op 6) benieuwd of de 325 t beter gaat doen :+ , 308 Diesel 1 op 18 met caravan)

[ Voor 3% gewijzigd door Reloader op 27-02-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Reloader schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:19:
[...]

:'( :'(

je weet als je een "grote motor" erin hebt liggen dat dat erbij hoort.

Vooral frustrerend als ik samen met men pa ofzo op vakantie ga dat ik 2x moet tanken en hij niet :'(

(323Ci met caravan liep 1 op 6) benieuwd of de 325 t beter gaat doen :+
Achja, mooi werk man, als ik rij wil ik er ook van kunnen genieten.

Ik rij alsnog wel 900km op een tank. 80L gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
418O2 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:20:
[...]

Sowieso mooi, altijd een smile van oor tot oor als de 6 in lijn begint te gaan <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Stark schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:57:
[...]

Ik heb zelf ook LUX angel eyes in mijn E92 ingebouwd.
Sorry van slechte kwaliteit foto, maar heb geen betere cam.
[afbeelding]
[afbeelding]

Jammer van die buitenste ring, die is duidelijk minder fel dan de binnenste, maar dat is gewoon hoe het systeem werkt van de E9X.
[afbeelding]

Zelf adverteren ze de LUX zo:
[afbeelding]

Terwijl dit ook een E92 is.
Waar heb je de LUX gekocht en hoeveel was je kwijt? Ik wil dit bij onze E61 doen; vind die gelige angel eyes icm xenon geen gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Reloader schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:21:
[...]

Sowieso mooi, altijd een smile van oor tot oor als de 6 in lijn begint te gaan <3
Vooral op de provinciale weg is het wel fijn. Even de automaat in de S, iets ruimte nemen en dan vol gas. Dan komt zelfs een 523i wel goed op gang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

418O2 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 10:20:
[...]

Dat haal ik (met 68l) helaas niet :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wEekSrUfb6a0F9X7HXtC4xnv/full.jpg

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
fsfikke schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 11:17:
[...]

Dat haal ik (met 68l) helaas niet :p
[afbeelding]
Ik rij over het algemeen ook ietsje minder hard dan jij, dat zal wel helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

800km met 50l

Ja, het is een benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

1:12,5 / 1:13 (8 / 7,7 l/100km) met beide E90's (6 cyl. 218pk) valt mij reuze mee.
En de WB is ook niet al te veel na altijd diesel te hebben gereden: € 271 (E93) & € 223 (E91) per kwartaal.
Ik moet enkel bij beide wennen aan de kleinere actieradius tov de diesels die ik eerst had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 09:51

GforceNL

Out of memory....

Zal inderdaad even wennen zijn, ik ga ook van diesel (325D) naar benzine (440i dus).

omdat ik vrij veel korte stukken rij, haal ik met de 325D ook maar iets van 1 op 15/16. Daar moet ik wel zeggen dat ik wel houd van doorrijden.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
GforceNL schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:01:
Zal inderdaad even wennen zijn, ik ga ook van diesel (325D) naar benzine (440i dus).

omdat ik vrij veel korte stukken rij, haal ik met de 325D ook maar iets van 1 op 15/16. Daar moet ik wel zeggen dat ik wel houd van doorrijden.
Leer nu dat de 640i moeilijk zuinig te rijden is. Rij zelf ook veel korte stukken, wat killing is voor het verbruik. Maar ook als ik wat verder rij (autobaan, 80 kilometer wegen) en me daarbij exact aan de snelheidslimieten houd en met een fluwelen voet accelereer, krijg ik het verbruik niet onder de 10 liter.

Bij mijn gebruikelijke rijstijl (buiten de bebouwde kom ca. 15% te hard en in Duitsland ca. 200km/u.) is dit verbruik 'slechts' 2 liter hoger.

Mijn vorige wagen (F10 met ongeblazen 3-liter 6 in lijn) was bij een 'terughoudende' rijstijl vrij eenvoudig richting de 8 liter te krijgen, dat gaat met 640i zeker niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 17:56
alexbl69 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:37:
[...]

Leer nu dat de 640i moeilijk zuinig te rijden is. Rij zelf ook veel korte stukken, wat killing is voor het verbruik. Maar ook als ik wat verder rij (autobaan, 80 kilometer wegen) en me daarbij exact aan de snelheidslimieten houd en met een fluwelen voet accelereer, krijg ik het verbruik niet onder de 10 liter.

Bij mijn gebruikelijke rijstijl (buiten de bebouwde kom ca. 15% te hard en in Duitsland ca. 200km/u.) is dit verbruik 'slechts' 2 liter hoger.

Mijn vorige wagen (F10 met ongeblazen 3-liter 6 in lijn) was bij een 'terughoudende' rijstijl vrij eenvoudig richting de 8 liter te krijgen, dat gaat met 640i zeker niet lukken.
Met de 135i haal ik naar mijn werk ong. 1 op 8.5/9.. maar das maar 11km.. Als hij warmer wordt en ik rij meer snelweg dan haal ik vrij ok 1 op 11, maar ja, 10 x per week 11km met 1op8,5 gaat snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
F21 114i doet 1:13,5 bij 90km per dag aan snelweg. Gemeten aan de pomp. Snelheid tussen de 100 en 130 op Eco Pro met af en toe een vlotte inhaalpoging of oprit.

Had eigenlijk iets meer verwacht maar zal allicht aan de chiptuning liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:40:
F21 114i doet 1:13,5 bij 90km per dag aan snelweg. Gemeten aan de pomp. Snelheid tussen de 100 en 130 op Eco Pro met af en toe een vlotte inhaalpoging of oprit.

Had eigenlijk iets meer verwacht maar zal allicht aan de chiptuning liggen.
Huh!?
Dat is bijna net zo veel als onze E90's met een 6 cyl. En wij rijden beiden zeer pittig.
* JoepW gelooft niet in downsizing

[ Voor 4% gewijzigd door JoepW op 27-02-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
JoepW schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:48:
[...]
Heb vroeger 2 Espace's gehad. De eerste was een 2 liter turbo (165pk, 10.5l/100km*), de tweede een 3,5 liter ongeblazen (245pk, 12.2l/100km*).

Beide met dezelfde rijstijl gereden. Verschil in praktijkverbruik: 0,0

*) verbruik is fabrieksopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

Huh!?
Dat is bijna net zo veel als onze E90's met een 6 cyl. En wij rijden beiden zeer pittig.
Kan me nog wel een aflevering van Top Gear herinneren, met een Toyota Prius over het circuit zo hard als het kan gevolgd door een M3. Uiteindelijk had de Prius veel meer brandstof verbruikt dan de M3. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

alexbl69 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:37:

Dat verbaast me eerlijk gezegd. Op papier is jouw 640i zuiniger dan mijn 535i. In de praktijk haal ik met een fluwelen voetje op de lange afstanden 7l/100km. Maar meestal is dat tussen de 8 en 9 l/100km. Dan rij ik wekelijks een keer 2 x 77km snelweg en 4 x 15km woon-werk.
Ik ook niet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
IQM schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:33:
[...]
Dat verbaast me eerlijk gezegd. Op papier is jouw 640i zuiniger dan mijn 535i. In de praktijk haal ik met een fluwelen voetje op de lange afstanden 7l/100km. Maar meestal is dat tussen de 8 en 9 l/100km. Dan rij ik wekelijks een keer 2 x 77km snelweg en 4 x 15km woon-werk.
Wat me wel bevreemd is dat ik het gemiddelde verbruik maar heel langzaam omlaag krijg. Moet voor het gevoel heel lang veel zuiniger rijden (zeg 7 liter) voordat het gemiddelde verbruik eindelijk een keer van zeg 10,6 naar 10,5 daalt. Bij een keer 'fatsoenlijk' accelereren is die 0,1 er echter direct weer bij.

Heb het tot nu toe enkel met de boordcomputer gemeten, zal vanaf nu bij het tanken eens op gaan schrijven hoeveel ik gereden heb ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Bij elke tankbeurt gaat de teller weer naar 0, zodat ik weet hoe zuinig ik heb gereden sinds de afgelopen tankronde. Record is 1050km op een volle tank. Dat was 95% snelweg. Denk dat 't i de zomer misschien wel naar de 1100km kan

Maar goed, ik rijd dan ook maar een 118d van 10 jaar oud. :)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Spritmonitor heeft een prima app waar ik mijn verbruik mee bijhoud. Kun je het ook nog eens mooi vergelijken met de tientallen identieke BMW's in Duitse handen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YcyUz0uiumsR3qIyGsqs4L6r/full.png

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:48
baronruud schreef op maandag 26 februari 2018 @ 12:40:
Onze E91 320d (2010) maakt een ratelend / tikkend geluid bij het optrekken sinds 2 dagen. Dit is alleen 's ochtends bij koude motor. Na een paar minuten is het verdwenen. Geluid komt bij de motor vandaan.
http://bimmerportal.nl/41...n-of-gewoon-goed-oppassen

Lees even dit door, ik ga er vanuit dat er niks aan de hand is, maar better safe than sorry
Pagina: 1 ... 78 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.