Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het grote BMW-topic #13 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• coldasice
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:07
quote:
Het Fantoom schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:26:
[...]

In één jaar tijd 4k moeten spenderen aan verschillende motorproblemen, zoals ik hierboven lees, is wel wat meer dan een bobine vervangen. Het is dat de Japanners geen auto's meer bouwen met rwd en 200+pk, maar anders werd mijn volgende auto geen BMW.
Helemaal mee eens, ik zou er goed ziek van zijn. Het lastige is natuurlijk om een uitspraak te doen over betrouwbaarheid op basis van een of enkele verhalen. Ik heb zelf een N52 en gelukkig enkel nog maar een bobine vervangen. Fingers crossed.

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:40

Touchdomex

Plunder with Thunder.

quote:
Het Fantoom schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:26:
[...]

In één jaar tijd 4k moeten spenderen aan verschillende motorproblemen, zoals ik hierboven lees, is wel wat meer dan een bobine vervangen. Het is dat de Japanners geen auto's meer bouwen met rwd en 200+pk, maar anders werd mijn volgende auto geen BMW.
Lexus is toch wel?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' ~politiek incorrect~ _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• Het Fantoom
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:54
quote:
Lexus IS is meer gericht op comfort ipv strak sturen.
En zijn ondanks het vermogen niet bijster snel, wegen nogal wat.
Concept van een GT86 lijkt me wel wat, maar dan niet in de vorm van een kleine coupé met nauwelijks (kofferbak)ruimte, maar gewoon als een strakke hatchback. Lijkt me een heel mooi alternatief voor een 1-serie.

Het Fantoom wijzigde deze reactie 03-02-2018 17:49 (27%)

• IQM
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:08
quote:
robpol schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:57:
... Het probleem van tikkende klepstoters speelde bij de N52 ook al...
Klopt, de oplossing schijnt de klepstoters aan de uitlaatzijde vervangen te zijn. Maar dat heb ik bij de mijne niet meer gedaan. Het was ook alleen als hij koud was.
quote:
Het Fantoom schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:34:
Vrij probleemloos, dus nog steeds niet probleemvrij? Een motor zou toch makkelijk 7 jaar/ 150k moeten meegaan zonder enige storing. Met enkel bougies en olie vervangen.
Ja, toen ik de auto kocht stond er 167k op de teller. Nog binnen de garantie stond de auto 2 weken bij de BMW dealer om te onderzoeken waarom hij op 5 poten liep. Van alles geprobeerd, tot een identieke auto ernaast en onderdelen overzetten toe. Ook contact met engineers van BMW AG gehad en uiteindelijk bleek het een verstopt oliekanaal in de cilinderkop te zijn waardoor VANOS niet goed werkte als de motor warm werd. Toen zijn gelijk de VANOS seals, tandwielen van de distributieketting, bobines en kleppendekselpakking vervangen.
Ik heb de auto 6,5 jaar later verkocht met 269k op de teller. Vanaf ongeveer 250k begon de motor in koude toestand te tikken. (klepstoter) In de tussentijd nog 2x de thermostaat en een waterpomp vervangen. (warmloper) Alles bij elkaar is er dus veel aan de motor gebeurd maar het heeft mij dankzij de garantie niet veel gekost. Iets van ¤ 1.300,-

Daarna heb een nieuw model gekocht in Duitsland met ook weer 171k op de teller. Zag er ook weer als nieuw uit. Ik ben niet bang van een BMW 6 cilinder die wat meer km gelopen heeft. Het is vaak niet de motor maar de rest waar je veel kosten aan hebt. Denk aan: luchtvering bij de Touring, elke 4-5 jaar een accu, (achter)banden, etc
quote:
coldasice schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:59:
Helemaal mee eens, ik zou er goed ziek van zijn. Het lastige is natuurlijk om een uitspraak te doen over betrouwbaarheid op basis van een of enkele verhalen. Ik heb zelf een N52 en gelukkig enkel nog maar een bobine vervangen. Fingers crossed.
Één bobine? Niet gelijk alle 6? Mij is verteld dat er een verbeterde bobine is gekomen en die zijn er bij mijn motor in gezet. Kostte ongeveer ¤ 400,- voor 6 bobines.

Welke N52 heb je? Een B25 of B30? En hoeveel heeft hij nu gelopen? Vroeg of laat gaan al die motoren een keer tikken.

IQM wijzigde deze reactie 03-02-2018 20:57 (27%)

• coldasice
quote:
IQM schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:50:

Één bobine? Niet gelijk alle 6? Mij is verteld dat er een verbeterde bobine is gekomen en die zijn er bij mijn motor in gezet. Kostte ongeveer ¤ 400,- voor 6 bobines.

Welke N52 heb je? Een B25 of B30? En hoeveel heeft hij nu gelopen? Vroeg of laat gaan al die motoren een keer tikken.
Ja eentje, een jaar geleden ongeveer, ik heb een N52B30. Daarna geen problemen meer gehad.

• Onedayflyer682
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:22
Wellicht een open-deur-vraag omdat ik tot op heden er niks over heb kunnen vinden. Bij mijn vorige auto (Peugeot) had ik in mijn telefoon-app de mogelijkheid om mijn ritten in te zien (bij start/stop werd een rit toegevoegd) en te classificeren. Voor BMW heb ik dit nog niet kunnen vinden (de app is redelijk beperkt). Gebruiken jullie hiervoor wellicht andere apps?

• Razr
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Vanmiddag was m'n auto opeens "dood" :'(

In de afgelopen week had ik al een paar keer dat na het op slot zetten van de auto deze begon te piepen (volgens mij gewoon het alarm, maar geen optische signalen). Toen drukte ik op open of dicht en stopte het. Dit had hij daarvoor nooit eerder gedaan, maar ik heb het niet veel aandacht gegeven (2x gebeurd).

Toen ik vanmiddag wilde instappen (de auto stond bijna 4 dagen stil) deed de auto niets anders dan weer het piepen/alarmsignaal voor een seconde of 20. Hij ontgrendelde niet eens. Toen heb ik maar via de sleutel (die je uit de afstandbediening kunt klikken) de deur opengemaakt, maar uiteraard gebeurde er ook niets toen ik de sleutel in de sleutelhouder stak en op de startknop drukte. Echt helemaal niets. Inmiddels piepte de auto ook al niet meer als een response op de afstandbediening.

Gelukkig iemand kunnen optrommelen met startkabels en toen na een paar seconden hoorde ik m'n centrale vergrendeling klikken, daarna startte de auto direct en zonder problemen. Ik moest wel datum/tijd opnieuw instellen dus het lijkt wel alsof de accu echt leeg is geweest.

Kan het zijn dat de eerdere piepen in de laatste weken al een teken waren van een slechte spanning? Wel vreemd, ik heb echt helemaal niets van een waarschuwing/storingsmelding gezien. Ook niet na het starten via de startkabels. Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt? Ik ga denk ik maar even de garage vragen of ze het kunnen doormeten oid.

Het gaat trouwens om een E90 LSI (2010).

• Escrimador
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-04 15:02
Ik had tot voor kort een Stinger DSI voor kilometerregistratie 😁

Heb nu andere auto en twijfel of Ik weer zoiets neem.

Trouwens over minder goede motoren van BMW, al eens gelezen over de n63 🤤

Only dead fish go with the flow

• CriticalHit_NL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:11
quote:
Razr schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:04:

In de afgelopen week had ik al een paar keer dat na het op slot zetten van de auto deze begon te piepen (volgens mij gewoon het alarm, maar geen optische signalen). Toen drukte ik op open of dicht en stopte het. Dit had hij daarvoor nooit eerder gedaan, maar ik heb het niet veel aandacht gegeven (2x gebeurd).

Toen ik vanmiddag wilde instappen (de auto stond bijna 4 dagen stil) deed de auto niets anders dan weer het piepen/alarmsignaal voor een seconde of 20. Hij ontgrendelde niet eens. Toen heb ik maar via de sleutel (die je uit de afstandbediening kunt klikken) de deur opengemaakt, maar uiteraard gebeurde er ook niets toen ik de sleutel in de sleutelhouder stak en op de startknop drukte. Echt helemaal niets. Inmiddels piepte de auto ook al niet meer als een response op de afstandbediening.

Gelukkig iemand kunnen optrommelen met startkabels en toen na een paar seconden hoorde ik m'n centrale vergrendeling klikken, daarna startte de auto direct en zonder problemen. Ik moest wel datum/tijd opnieuw instellen dus het lijkt wel alsof de accu echt leeg is geweest.

Kan het zijn dat de eerdere piepen in de laatste weken al een teken waren van een slechte spanning? Wel vreemd, ik heb echt helemaal niets van een waarschuwing/storingsmelding gezien. Ook niet na het starten via de startkabels. Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt? Ik ga denk ik maar even de garage vragen of ze het kunnen doormeten oid.

De meest vreemde storingen kan je krijgen door een slechte accu, dus ik zou de accu laten vervangen.
Zegt eigenlijk ook genoeg dat alles na het gebruik van startkabels ineens weer probleemloos werkt.
Als de accu dood is wordt vaak ook de datum etc. vergeten, bij m'n 206 was het toen dat alles nog werkte totdat de motor getracht werd te starten, startmotor trok de accu leeg en alle elektronica viel uit en resette.
Een storingslampje hoef je daar volgens mij niet voor te krijgen.

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-05 14:41
quote:

No way,

Ik heb afgelopen weekend exact hetzelfde gehad met mijn e46 touring.
Ook klachten met de CV/Starten/Alarm.
ik heb me laten vertellen van een lage spanning vreemde dingen kan doen met je ZKE module.
Na een rondje met de multimeter bleek de dynamo in orde en de accu defect.
voor ¤100 een nieuwe accu er in en we kunnen weer 5-6 jaar ;)

• robpol
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:14
Idd meestal accu dood. Dynamo of IBS kan ook nog, maar zou eerst de accu checken.

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:18
quote:
Tylen schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:32:
[...]

Als je de adapter en de app heb draaien ben ik wel benieuwd wat je nu ermee kan doen. Zoals ik het lees in de Carly lite app kan je hem alleen bedienen (the exhaust flap) als de app verbonden is.
Even een kleine update...

Klopt inderdaad wat je hier zegt. De klep is wel open en dicht te zetten, maar je moet bij elke motorstart de BT verbinding met de dongle herstellen en het dan via de Carly app doen. In de praktijk heb je er dus niet veel aan.

Wat mij betreft mag BMW die software wel een beetje herschrijven. Dat in winterse omstandigheden met een koude motor (als hij in het begin dus even rookt) beide uitlaten functioneel zijn. Nu heb je 2 flitsende uitlaten, rookt er maar ééntje, is toch geen gezicht?

iRacing Profiel

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

quote:
alexbl69 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:05:
[...]

Even een kleine update...

Klopt inderdaad wat je hier zegt. De klep is wel open en dicht te zetten, maar je moet bij elke motorstart de BT verbinding met de dongle herstellen en het dan via de Carly app doen. In de praktijk heb je er dus niet veel aan.

Wat mij betreft mag BMW die software wel een beetje herschrijven. Dat in winterse omstandigheden met een koude motor (als hij in het begin dus even rookt) beide uitlaten functioneel zijn. Nu heb je 2 flitsende uitlaten, rookt er maar ééntje, is toch geen gezicht?
Hoe is de app voor de rest? Heb je hem helemaal unlocked?

A wise man once said: 'Work is not a place."

• IQM
quote:
Tylen schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:10:
Ik heb hem bijna helemaal unlocked en ben er tevreden over. Maar zorg bij coderen dat de spanning hoog genoeg is. Anders kan een module kapot gaan. Je leest er genoeg horrorverhalen over.

Vorige week woensdag nog een nieuwe accu geplaatst en zelf aangemeld. Het kost best wel wat die app maar de Varta 95Ah AGM accu kostte ¤ 160,- bij Amazon.de. Bij mijn Bosch garage kostte hij ¤ 183,- inkoopsprijs en bij de BMW dealer kost een vergelijkbare accu ¤ 424,- ex. montage. Dat kan dus wel uit. :P
quote:

Dat afgaan van het alarm is een beveiliging. Zodra de boordspanning wegvalt gaat het alarm af. Vroeger had het dievengilde het trucje om de spanning eraf te halen en dan ging het alarm niet meer af.

IQM wijzigde deze reactie 05-02-2018 09:17 (57%)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

quote:
IQM schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:15:
[...]

Ik heb hem bijna helemaal unlocked en ben er tevreden over. Maar zorg bij coderen dat de spanning hoog genoeg is. Anders kan een module kapot gaan. Je leest er genoeg horrorverhalen over.

Vorige week woensdag nog een nieuwe accu geplaatst en zelf aangemeld. Het kost best wel wat die app maar de Varta 95Ah AGM accu kostte ¤ 160,- bij Amazon.de. Bij mijn Bosch garage kostte hij ¤ 183,- inkoopsprijs en bij de BMW dealer kost een vergelijkbare accu ¤ 424,- ex. montage. Dat kan dus wel uit. :P
Momenteel codeer ik zelf middels esys maar Carly lijkt mij zoveel makkelijker. Ik laat altijd de auto stationair draaien tijdens coderen. Je hebt hem er dus uit bij 1 kapotte accu ;)

Kleine vraagje: Kan je, als hij helemaal unlocked is, hem unlimited gebruiken bij verschillende autos? (of moet je hem voor elke auto weer apart kopen/activeren).

• robpol
Als je serieus gaat coderen en/of flashen kun je beter een externe voeding kopen om je accu op spanning te houden (dus geen druppellader!). Ik heb zelf de Maas SPS-50II, deze kan maximaal 50A leveren. In de praktijk verbruikt mijn E60 (met aardig wat opties) rond de 25A op contact tijdens het coderen, dus dat gaat prima.

Coderen met draaiende motor is al helemaal niet aan te raden.

Accu aanmelden kan overigens ook gratis met INPA :+

robpol wijzigde deze reactie 05-02-2018 10:02 (5%)

• IQM
quote:
Tylen schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:25:
Momenteel codeer ik zelf middels esys maar Carly lijkt mij zoveel makkelijker. Ik laat altijd de auto stationair draaien tijdens coderen. Je hebt hem er dus uit bij 1 kapotte accu ;)

Kleine vraagje: Kan je, als hij helemaal unlocked is, hem unlimited gebruiken bij verschillende autos? (of moet je hem voor elke auto weer apart kopen/activeren).
Bij het inleren van de accu geven ze expliciet aan dat de auto op contact moet staan maar de motor niet moet draaien.

Als de applicatie unlocked is dan kun je hem unlimited gebruiken bij verschillende BMW's.
quote:
robpol schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:01:
Als je serieus gaat coderen en/of flashen kun je beter een externe voeding kopen om je accu op spanning te houden (dus geen druppellader!). Ik heb zelf de Maas SPS-50II, deze kan maximaal 50A leveren. In de praktijk verbruikt mijn E60 (met aardig wat opties) rond de 25A op contact tijdens het coderen, dus dat gaat prima.

Coderen met draaiende motor is al helemaal niet aan te raden.

Accu aanmelden kan overigens ook gratis met INPA :+
Carly is veel makkelijker omdat je bijv. bij een proefritje je telefoon toch al bij je hebt. En de Used Cars BMW check is dan echt handig. Niemand zal er iets van zeggen als je telefoon gebruikt maar als je een laptop en kabel meeneemt dan zal er wel een wenkbrauw omhoog gaan bij sommige verkopers.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

Thanks @IQM ik denk dat ik hem ook maar ga aanschaffen. Wil mijn stoelverwarming geheugen en temperatuur nog aanpassen. En heb geen zin om weer esys helemaal op te starten :P (Ja ik ben lui).

• robpol
quote:
IQM schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:12:
Carly is veel makkelijker omdat je bijv. bij een proefritje je telefoon toch al bij je hebt. En de Used Cars BMW check is dan echt handig. Niemand zal er iets van zeggen als je telefoon gebruikt maar als je een laptop en kabel meeneemt dan zal er wel een wenkbrauw omhoog gaan bij sommige verkopers.
Uiteraard, daar heb ik Carly zelf ook voor. Maar m'n DME of TCU flashen doe ik toch liever met een externe voeding. Ik heb niet zo'n zin om een DME van 1300 euro te bricken.

• IQM
quote:
Tylen schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:14:
Thanks @IQM ik denk dat ik hem ook maar ga aanschaffen. Wil mijn stoelverwarming geheugen en temperatuur nog aanpassen. En heb geen zin om weer esys helemaal op te starten :P (Ja ik ben lui).
Kijk wel eerst of dit kan met Carly. Al komen er bijna maandelijks nieuwe functies bij, het blijft beperkt.
quote:
robpol schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:59:
[...]

Uiteraard, daar heb ik Carly zelf ook voor. Maar m'n DME of TCU flashen doe ik toch liever met een externe voeding. Ik heb niet zo'n zin om een DME van 1300 euro te bricken.
Echt wel! Ik gebruik hem ook alleen de 'kleine' dingetjes. En om een auto onopvallend uit te lezen bij een proefrit.

• whoami
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:48
Ik heb PDC voor- en achteraan op mijn F31, maar het valt mij op dat de sensoren aan de voorkant pas beginnen te werken als ik 'm in achteruit schakel ? :?

Dat wil dus zeggen dat, als ik bv een parkeervak (vooruit) inrij waarbij er een muur is aan het einde van het parkeervak, die sensoren geen kik geven. Dat is toch niet normaal ?

• The_MAN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-05 13:11
quote:
whoami schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:35:
Ik heb PDC voor- en achteraan op mijn F31, maar het valt mij op dat de sensoren aan de voorkant pas beginnen te werken als ik 'm in achteruit schakel ? :?

Dat wil dus zeggen dat, als ik bv een parkeervak (vooruit) inrij waarbij er een muur is aan het einde van het parkeervak, die sensoren geen kik geven. Dat is toch niet normaal ?
Dat is wel normaal, PDC gaat automatisch aan als je achteruit gaat, maar anders moet het handmatig. Wel zo fijn bij bijvoorbeeld filerijden. Maar ik besef dat andere auto's dat anders doen :)

• Apache
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16-05 21:13

Apache

amateur software devver

quote:

In de G3x is dit configureerbaar en kan pdc wel automatisch aangaan als je zo'n muur nadert. Daar zit ook de automatische stop in voor je een voorwerp (per ongeluk) zou raken als je voet van de pedaal schuift bvb.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• baronruud
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18-05 23:47
quote:

Heb dat ook op mijn E91. Maar je hebt toch ook een knopje om de sensoren aan de voorzijde aan/uit te zetten als je vooruit gaat? Wat The_MAN zegt. De onze iig wel.

• The_MAN
quote:
Apache schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:45:
[...]

In de G3x is dit configureerbaar en kan pdc wel automatisch aangaan als je zo'n muur nadert. Daar zit ook de automatische stop in voor je een voorwerp (per ongeluk) zou raken als je voet van de pedaal schuift bvb.
Dat zou dan in de G-serie begonnen zijn misschien, mijn F11 kan dit niet, en Exx ook niet. Helaas!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

quote:
IQM schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:59:
[...]

Kijk wel eerst of dit kan met Carly. Al komen er bijna maandelijks nieuwe functies bij, het blijft beperkt.
Carly heeft alles op hun site staan wat qua coding mogelijk is en dat is mogelijk ;)

Eigenlijk hebben ze alle bekende codings erop staan. Helemaal top: http://support.mycarly.co...ode-bmw-what-is-possible/

• whoami
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:48
quote:
baronruud schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:52:
[...]

Heb dat ook op mijn E91. Maar je hebt toch ook een knopje om de sensoren aan de voorzijde aan/uit te zetten als je vooruit gaat? Wat The_MAN zegt. De onze iig wel.
Ah, zal eens kijken straks.
Misschien moet ik toch maar eens de manual doornemen :P

• alexbl69
quote:
The_MAN schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:01:
[...]

Dat zou dan in de G-serie begonnen zijn misschien, mijn F11 kan dit niet, en Exx ook niet. Helaas!
Klopt. Mijn vorige F10 had het niet, m'n huidige G32 wel. Heb nooit begrepen waarom BMW dat zo gemaakt had, zat geen enkele logica achter.

De automatische remingreep bij obstakels heb ik trouwens snel uitgeschakeld. Het systeem 'ziet' regelmatig obstakels die er niet zijn (bij het achteruitrijden met name). Heb een paar keer een onnodige ongevraagde noodstop gehad, en was daar wel klaar mee.
quote:
Tylen schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:10:
[...]
Heb hem unlocked ja. Er zijn alleen nog maar heel weinig codes voor mijn auto omdat het model net op de markt is. Zal wel langzaam beter worden.

alexbl69 wijzigde deze reactie 05-02-2018 17:42 (20%)

iRacing Profiel

• Stark
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-05 22:46
Ik ben niet een fan van chrome, daarom raamlijsten zwart laten wrappen. Gril is al zwart.

Album: https://imgur.com/a/ZaryF

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Veel beter 8) Snap die fixatie op chroom ook niet zo.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• IQM
quote:
alexbl69 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:27:
De automatische remingreep bij obstakels heb ik trouwens snel uitgeschakeld. Het systeem 'ziet' regelmatig obstakels die er niet zijn (bij het achteruitrijden met name). Heb een paar keer een onnodige ongevraagde noodstop gehad, en was daar wel klaar mee.
Dat vind ik één van de meest storende opties. Heb het dan ook altijd uit staan. Zit je net met 130 op de linkerbaan van de snelweg. Maakt de weg een flauwe bocht naar links en rijdt er precies in de bocht een vrachtwagen op de rechterbaan. Hoppa, auto in de ankers.
quote:
Arfman schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:08:
Veel beter 8) Snap die fixatie op chroom ook niet zo.
Nou, met een Carbon Schwarze auto snap ik het wel. Dan haalt het chroom (of satijn zilver) de kleur heel erg op. Maar ik ben ook geen fan van zwarte velgen. Ferric grey is tot daar aan toe.

• d0s
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:29

d0s

sssst

quote:
Stark schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:13:
Ik ben niet een fan van chrome, daarom raamlijsten zwart laten wrappen. Gril is al zwart.

[afbeelding]
[afbeelding]

Stukken beter zo. Chrome past niet bij deze kleur imo.

• Toff
  • Registratie: april 2004
quote:
Chrome raamlijsten staan prima op een zwarte auto. Op jouw auto staat zwart 100 x beter op de raamlijsten. De nieren zou ik zelf niet snel doen, maar het is jouw auto, die overigens wel een beter plekje verdient voor een mooie foto...

• wjjkoevoets
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19-05 20:53

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

quote:

<snip>

Mooie wagen!

De zwarte raamlijsten staan hem inderdaad een stuk mooier.

When the sky is bright, we dance to infinity!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

Chrome is zoooo 2015 ;) Goed gelukt @Stark

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:52
Het alternatief was er gelukkig in 1999 ook al 8) <3

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Apache

Apache

amateur software devver

quote:
IQM schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:12:
[...]

Dat vind ik één van de meest storende opties. Heb het dan ook altijd uit staan. Zit je net met 130 op de linkerbaan van de snelweg. Maakt de weg een flauwe bocht naar links en rijdt er precies in de bocht een vrachtwagen op de rechterbaan. Hoppa, auto in de ankers.

[...]

Nou, met een Carbon Schwarze auto snap ik het wel. Dan haalt het chroom (of satijn zilver) de kleur heel erg op. Maar ik ben ook geen fan van zwarte velgen. Ferric grey is tot daar aan toe.
Volgens mij hebben jullie het over 2 aparte opties, het ingrijpen met de remmen bij lage snelheids acties op basis van de PDC. Dat werkt tot nu toe bij mij heel goed. En het ingrijpen van de radar van ACC waarbij hij andere objecten oppikt die voor een mens duidelijk niet in het pad liggen, maar wel voor de "radar" die hoek/curve van de weg niet in rekening brengt. Daar heb ik ook mindere ervaringen mee, maar het gemak is groter dan de last.

• robpol
quote:
Apache schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:45:
[...]

Volgens mij hebben jullie het over 2 aparte opties, het ingrijpen met de remmen bij lage snelheids acties op basis van de PDC. Dat werkt tot nu toe bij mij heel goed. En het ingrijpen van de radar van ACC waarbij hij andere objecten oppikt die voor een mens duidelijk niet in het pad liggen, maar wel voor de "radar" die hoek/curve van de weg niet in rekening brengt. Daar heb ik ook mindere ervaringen mee, maar het gemak is groter dan de last.
ACC zet ik tegenwoordig standaard uit, ik vind het maar een gevaarlijke optie. Heb al te vaak vanuit het niets een noodstop gehad, terwijl er niets aan de hand was. Weliswaar op een E60, wellicht dat het bij de nieuwere modellen beter werkt.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

ACC rijd ik alleen mee in de files of op 80 wegen. Op de snelweg is het bloed irritant. Gelukkig kan je het bij BMW uitzetten. Bij onze VAG vrienden kan dit dus niet.

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
quote:
Tylen schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:11:
ACC rijd ik alleen mee in de files of op 80 wegen. Op de snelweg is het bloed irritant. Gelukkig kan je het bij BMW uitzetten. Bij onze VAG vrienden kan dit dus niet.
Bij Renault helaas ook niet.
Maar moet zeggen dat het bij m'n Megane erg goed werkt, nooit gekke ingrepen, remt netjes bij en trekt netjes weer op zodra dat kan. Gebruik t vrijwel altijd op de snelweg :)

Is het al bijna vrijdag?

• Arjant2
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17:43
Afgelopen maand zijn mijn voorremmen van de F10 vervangen.
Nu piepen ze alleen als een gek, met name bij file rijden. Nog tips of gewoon terug naar de garage?

• Stark
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18-05 22:46
Bedankt voor de complimenten!
quote:
Arjant2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:58:
Nu piepen ze alleen als een gek, met name bij file rijden. Nog tips of gewoon terug naar de garage?
YouTube: Brake Squeal Explained

Er zijn veel factoren waardoor het kan gebeuren. Maar met nieuwe remmen zou het denk ik niet moeten gebeuren. Vooral niet zo veel.

Stark wijzigde deze reactie 06-02-2018 12:19 (13%)

• Radiant
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

quote:
Arjant2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:58:
Niet toevallig hard geremd in de eerste periode? Remmen moeten altijd even inwerken, dus even een tijdje voorzichtig remmen na vervanging. Zou je garage ook moeten hebben aangegeven.

Als het na een maand nog niet weg is zou ik er gewoon mee terug gaan.

• Arjant2
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17:43
quote:
Radiant schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Niet toevallig hard geremd in de eerste periode? Remmen moeten altijd even inwerken, dus even een tijdje voorzichtig remmen na vervanging. Zou je garage ook moeten hebben aangegeven.

Als het na een maand nog niet weg is zou ik er gewoon mee terug gaan.
Niet dat ik me gerealiseerd heb in ieder geval. Ben nu bijna een maand verder al en ze piepen nog steeds als ik file rij, dus dat wordt dan even afspraak inplannen weer. Want het irriteert me mateloos inmiddels.

Arjant2 wijzigde deze reactie 06-02-2018 12:20 (8%)

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:54

Tomatoman

Fulltime prutser

quote:
robpol schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:43:
[...]

ACC zet ik tegenwoordig standaard uit, ik vind het maar een gevaarlijke optie. Heb al te vaak vanuit het niets een noodstop gehad, terwijl er niets aan de hand was. Weliswaar op een E60, wellicht dat het bij de nieuwere modellen beter werkt.
Dat heb ik ook gehad op mijn F11, direct nadat de defecte radarunit vervangen was. Toen ik onder hoogspanningsleidingen over de weg heen doorreed, kreeg ik zowel op de heenweg als op de terugweg vanuit het niets een remingreep. Behoorlijk beangstigend :o. Nadat ze de unit opnieuw hadden gekalibreerd, werkte ACC weer als een zonnetje.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

quote:
DennusB schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:53:
[...]

Bij Renault helaas ook niet.
Maar moet zeggen dat het bij m'n Megane erg goed werkt, nooit gekke ingrepen, remt netjes bij en trekt netjes weer op zodra dat kan. Gebruik t vrijwel altijd op de snelweg :)
O het werkt ook perfect. Maar op de snelweg laat hij teveel ruimte naar de voorganger (en dus kruipen er altijd auto's tussen). Daarnaast moet je dus als heel vroeg naar de linkerbaan gaan om in te halen wil je voorkomen dat de auto ingrijpt. Irritant.

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-05 21:01
quote:
Tomatoman schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:34:
[...]

Dat heb ik ook gehad op mijn F11, direct nadat de defecte radarunit vervangen was. Toen ik onder hoogspanningsleidingen over de weg heen doorreed, kreeg ik zowel op de heenweg als op de terugweg vanuit het niets een remingreep. Behoorlijk beangstigend :o. Nadat ze de unit opnieuw hadden gekalibreerd, werkte ACC weer als een zonnetje.
-O- Dat zal wel even schrikken geweest zijn?! En bovendien gevaarlijk als er iemand kort achter zit. Maar hoe kan ie die hoogspanningskabels nu detecteren?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• alexbl69
quote:
Apache schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:45:
[...]
Volgens mij hebben jullie het over 2 aparte opties..
Dat was inderdaad zo, maar de mening over ACC deel ik wel (gedeeltelijk). In normaal snelwegverkeer is ACC in Nederland waardeloos. De ruimte ten opzichte van de voorganger is veel te groot waardoor er telkens auto's tussen schieten. In Duitsland - waar streng gecontroleerd wordt op de afstand ten opzichte van je voorganger - is het wel goed bruikbaar.

Ten opzichte van de F1x is de ACC in de G3x wel flink verbeterd. Hij anticipeert beter en sneller als het verkeer voor je langzamer gaat. Bij de F1x reageerde de ACC te langzaam hierop, waardoor er een vrij abrupte remingreep door het systeem noodzakelijk was. Nu gaat dat veel geleidelijker. Eerst gas los, daarna een subtiele remingreep.

Rotondes gaan veel beter, waren in de F1x geen optie met ACC. Ook verliest de ACC nu veel minder snel de 'lock' in een bocht, het systeem heeft een 'wijder' blikveld dan voorheen.

Wat nog wel regelmatig misgaat is dat hij reageert op fietsers die je inhaalt. Als hij die 'plotseling' opmerkt wordt er vanuit het niets abrupt afgeremd.

iRacing Profiel

• Tomatoman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:54

Tomatoman

Fulltime prutser

quote:
MrFl0ppY schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:22:
[...]
-O- Dat zal wel even schrikken geweest zijn?! En bovendien gevaarlijk als er iemand kort achter zit. Maar hoe kan ie die hoogspanningskabels nu detecteren?
Het was twee keer op de A12, buiten de spits, in de buurt van Veenendaal. Gelukkig geen achterliggers en gelukkig alleen een korte remingreep van 120 km/h naar ergens rond 90-100 km/h. Het was dus niet gevaarlijk, maar ik schrok er wel van. Op de heenweg had ik absoluut geen idee van de oorzaak. Toen ik op de terugweg op de andere rijbaan precies dezelfde ingreep van de botsdetectie kreeg op precies hetzelfde punt, begon me wat te dagen. Aanvankelijk vermoedde ik iets van een stoorsignaal van een radarbron in de omgeving of iets dergelijks, maar al snel realiseerde ik me dat er op die plek ook hoogspanningskabels hoog boven de weg hingen. Toen ik bij de Dusseldorp BMW in Apeldoorn vertelde wat er gebeurd was en ook nog die hoogspanningskabels noemde, kwamen ze zelf met de suggestie dat de sensor wellicht wat te gevoelig was afgesteld. Nadat ze de kalibratie opnieuw hadden gedaan, heb ik nooit meer problemen gehad.

De afhandeling door Dusseldorp in Apeldoorn was trouwens prima - geen discussie, geen gedoe, ze losten het gewoon op. Fijne club d:)b

Een goede grap mag vrienden kosten.

• JoepW
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:11

JoepW

GoT iRacing coördinator

quote:
Toff schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:40:
[...]

Chrome raamlijsten staan prima op een zwarte auto. Op jouw auto staat zwart 100 x beter op de raamlijsten. De nieren zou ik zelf niet snel doen, maar het is jouw auto, die overigens wel een beter plekje verdient voor een mooie foto...
Mijn huidige zwarte E9x heeft chrome, de zilver kleurige e9x cabrio heeft zwarte lijsten.

Maar de voorganger (F31) van van mijn huidige E9x touring was alles zwart.

iRacing info GoT iRacing iR Profiel Rig GoT YT Live

• Het Fantoom
quote:
JoepW schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:17:
[...]

Mijn huidige zwarte E9x heeft chrome, de zilver kleurige e9x cabrio heeft zwarte lijsten.

[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom ben je van een F31 naar een E91 overgestapt?

• JoepW

JoepW

GoT iRacing coördinator

quote:
Het Fantoom schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:36:
[...]

Waarom ben je van een F31 naar een E91 overgestapt?
De afweging van een aantal plussen en minnen.
Plus: Heerlijke versnellingsbak, lekkere motor, gave kleur, perfecte nav (NBT - prof) EDIT: De kleur ;)
Min: Stoelen minder comfortabel dan van mijn vorige E91 / rugpijn, onrustige besturing op de snelweg in normale stand / perfect in sportstand, maar dan was de bak weer veel te onrustig.

Ik kon de auto (zelf ingevoerd) goed verkopen en ben dus toen terug gegaan naar de E91 die ik net heb. En toen ben ik meteen ook lekker terug naar een 6 cylinder gegaan.

• alexbl69
Heb een 'eigen' RSE Professional systeem samengesteld ;) .

Foto:

Werkt perfect. Android tablet, met Plex, YouTube, TV via Slingplayer, Spotify, Netflix, Maps en een aantal spelletjes.

Probeer het zo 'professioneel' mogelijk te krijgen, maar blijf met één probleem zitten: de kabels voor de stroomverzorging.

Deze zijn bijna volledig in de stoelen verwerkt, afgezien van het allerlaatste deel naar de middenconsole:

Nu worden deze nog zwart, waardoor ze minder op zullen vallen. Maar het allermooiste zou natuurlijk zijn als ik ze volledig aan het zicht zou kunnen onttrekken.

Op de conventionele manier gaat me dat echter niet lukken. Er is geen 'verborgen' toegang tot dit middencompartiment, en tevens lukt het niet om een kabel 'ongezien' richting de laadruimte te krijgen, waar ook een 12v aansluiting is.

Kan iemand iets bedenken hoe dit op is te lossen? Zat er maar een 12v aansluiting onder de stoel :) .

De USB micro aansluiting op de tablets (die nu logischerwijs nog uitsteken) worden nog vervangen door dit exemplaar:

Hopelijk is er dan (bijna) geen kabel meer te zien.

iRacing Profiel

• Theimon
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:04

Theimon

Snapte!?

quote:
JoepW schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:17:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Zo, die kleur zie je echt nooit rijden. En met de rest zwart vind ik het er ook echt goed uitzien :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
@alexbl69 Ziet er leuk uit.
De achterbank (onderkant) klik je zo los. Van daaruit kan je bij de laadruimte komen.
Afhankelijk van het wel/niet hebben van de doorlaadoptie moet je daar een beetje moeite voor doen. Vanuit de kofferbak naar voren werken vind ik het makkelijkst.
Via de instapdorpel kan je bij de voorstoelen komen.

Niet alles is even makkelijk los te krijgen, soms/vaak ook niet nodig. Als je een degelijke (ronde) kabel gebruikt kan je met een plastic prying tool 'm netjes tussen naden wegdrukken.

Het middencompartiment demonteren is best een werk. Je begint bij de pookhoes en werkt naar achteren.
Eenmaal los genoeg zal je een kabel kunnen drukken tussen compartiment en tapijt.
En dan is het kiezen tussen een gaatje boren of verder naar voren trekken.

N.B. ik heb nog geen draad getrokken in een F*.

- knip -

• coldasice
Bij mijn vorige auto's bij het aanleggen van geluid, ging de signaal kabel links en de power rechts onder het portier, aan de binnenkant van de instaplijsten naar voren. Je kunt dan via de stoel naar B-stijl naar beneden en dan onder het portier naar je dashboard. Geen idee of dat hier ook zo werkt.

Verder zit er bij de E91 een subwoofer onder de bestuurderstoel, dit betekent dus ook dat daar kabels lopen. Geen idee of dit ook zo bij jouw is.

• alexbl69
@Raymond P en @coldasice

Bedankt voor jullie tips. Zal nog eens kijken of ik de kabel toch niet uit de kofferbak kan halen. De doorlaatoptie is standaard bij dit model, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat ik de achterbank omhoog kan klappen. De rugleuningen van de stoelen klappen naar voren, op de bank. De stoelen zijn tevens elektrisch verstelbaar.

Hier is het uitgelegd (hoop dat jullie Chinees een beetje up-to-date is :) ):

Zal onder de stoelen ook eens kijken. Je hebt daar alleen aan de achterkant wat ruimte (waar de voeten van de achterpassagiers zitten). Voor is het zo krap, daar krijg je geen vinger meer tussen.

iRacing Profiel

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
De bank klapt ook niet omhoog. :)
Ik bedoelde dat door het zitgedeelte omhoog te trekken (richting leuning) je 'm los klikt om te demonteren.
(wij occasionrijders betalen daar onze eerste tankbeurt van of hebben een voorraad snoep. :+).

Maar dat is optioneel.
Op 0:40 van de video zie rechts de naad van de bank lopen waar je een kabeltje in kan leggen/drukken tot aan je interieurlijst/instapdorpel.

Op youtube zijn wel wat filmpjes te vinden van dashcam installaties.
Wellicht niet specifiek van jouw model maar zo'n beetje elke BMW heeft dezelfde flow.

- knip -

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

Edit: Ongepast. Dacht dat het mee viel. Was niet zo :(

Tylen wijzigde deze reactie 07-02-2018 12:26 (112%)

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

What the fuck. Waarom filmt iemand zoiets en zet het op Facebook? :N

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

quote:
Arfman schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:45:
Volgens mij is die jongen er goed uitgekomen (ik doe een aanname dat hij dat is die ernaast staat). En dat waarschijnlijk daarna die andere vrachtwagen erop is geklapt.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-05 12:22
Bestuurder van die blauwe BMW 'die er tussen zit', is overleden... ook een vrachtwagenchaffeur heeft het niet overleefd.

https://www.transport-onl...-op-belgische-e19-update/

_Arthur wijzigde deze reactie 07-02-2018 09:57 (55%)

• AJM
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 19:46
quote:
Tylen schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:53:
[...]

Volgens mij is die jongen er goed uitgekomen (ik doe een aanname dat hij dat is die ernaast staat). En dat waarschijnlijk daarna die andere vrachtwagen erop is geklapt.
tussen de facebook reacties staat het volgende:
quote:
de bestuurder van de blauwe auto is een vriend van mij : hij laat een vrouw en een tweeling van 12jaar na ; hopelijk heeft hij niet teveel geleden

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

WTF :(

Dan idd, waarom zet je dit op facebook :(

• JoepW

JoepW

GoT iRacing coördinator

quote:
Arfman schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:45:
En waarom wordt het hier gepost. Ik wil dit soort dingen helemaal niet zien.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

Is al verwijderd. Mijn excuus. Ik houdt er ook niet van als ik "vlees" zie. Maar die zag ik niet op dit filmpje dus dacht dat het wel mee viel. Kwist in eerste instantie ook niet dat het zo erg was :(

• Apache

Apache

amateur software devver

@alexbl69 ziet er netjes uit, welke houders heb je gebruikt om de tablets vast te maken aan de stoelen?

Ik heb trouwens voor in mijn middenconsole een plastiek bakje op op maat van ali express laten afkomen, liggen rubberen matjes met M styling in, en maken die ruimte veel nuttiger dan 1 grote "pot" waarin je moet graaien voor materiaal. Ik maak later wel even een foto.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

quote:
Apache schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:09:
@alexbl69 ziet er netjes uit, welke houders heb je gebruikt om de tablets vast te maken aan de stoelen?

Ik heb trouwens voor in mijn middenconsole een plastiek bakje op op maat van ali express laten afkomen, liggen rubberen matjes met M styling in, en maken die ruimte veel nuttiger dan 1 grote "pot" waarin je moet graaien voor materiaal. Ik maak later wel even een foto.
Ik zoek nog een "plankje" met Qi lader voor over de bekerhouders. Het bestaande afdek plaatje maar dan met laadfunctie. Zou geweldig zijn :)

• Het Fantoom
quote:
JoepW schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:09:
[...]

En waarom wordt het hier gepost. Ik wil dit soort dingen helemaal niet zien.
Ter bewustwording, om een soortgelijk ongeval in de toekomst te voorkomen.
Ik had het wel willen zien, maar het is helaas al verwijderd lees ik.

• JoepW

JoepW

GoT iRacing coördinator

quote:
Het Fantoom schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:15:
[...]

Ter bewustwording, om een soortgelijk ongeval in de toekomst te voorkomen.
Ik had het wel willen zien, maar het is helaas al verwijderd lees ik.
Nou daarvoor moet je op youtube zijn bij de Russische filmpjes....

• baronruud
Komt er op neer, nooit tussen 2 vrachtwagens in gaan rijden op een snelweg.
Heb niks tegen (nl) truckers, maar ik hou ze giga in de gaten indien ik in langzaamrijdend verkeer / file terecht kom, vooral als er één achter me zit. Probeer iig altijd linkerbaan te blijven rijden.

baronruud wijzigde deze reactie 07-02-2018 16:43 (10%)

• alexbl69
quote:
Raymond P schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:08:
De bank klapt ook niet omhoog. :)
Ik bedoelde dat door het zitgedeelte omhoog te trekken (richting leuning) je 'm los klikt om te demonteren.
(wij occasionrijders betalen daar onze eerste tankbeurt van of hebben een voorraad snoep. :+).

Maar dat is optioneel.
Op 0:40 van de video zie rechts de naad van de bank lopen waar je een kabeltje in kan leggen/drukken tot aan je interieurlijst/instapdorpel.

Op youtube zijn wel wat filmpjes te vinden van dashcam installaties.
Wellicht niet specifiek van jouw model maar zo'n beetje elke BMW heeft dezelfde flow.
Bedankt voor je antwoord. Ik ga ermee aan de slag :) .
quote:
Apache schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:09:
Beetje onconventioneel (zoals vaker met dit soort zaken :) ). Heb deze gebruikt: https://droneshop.nl/pgy-...ablet-steun-dji-mavic-pro

De houder past precies in het stuk tussen het harde en het zachte deel van de stoel (comfortstoel). Had eerst houders van Vögels, maar die zie zitten veel meer in het zicht. Tevens zitten de tablets nu veel lager, op dezelfde hoogte als het af-fabriek systeem van BMW.

alexbl69 wijzigde deze reactie 07-02-2018 20:42 (4%)

iRacing Profiel

• DaFreakhead
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 18-05 20:01
Vwb. het filmpje uit België, de toedracht:
Er was sprake van filevorming. De blauwgele vrachtauto stond stil, net als de blauwe BMW en de witte DAF met koeler. De Franse Renault Magnum-chauffeur heeft de file niet opgemerkt. Hij is volgas achterop de koeltrailer gereden, deze combinatie heeft de BMW onder de blauwe open trailer gedrukt, hierdoor is de blauwgele combinatie weer tegen zijn voorganger gebotst.
Helaas resulterend in het overlijden van zowel de BMW-rijder als de achterste chauffeur.
Het filmpje is gemaakt voor de verzekering, door de aangeslagen bestuurder van de blauwgele combinatie. Hulpverlenen was een kansloze missie. Onbedoeld echter gedeeld via WhatsApp. En als het éénmaal op internet staat...
Les die we moeten leren: NOOIT tussen vrachtverkeer gaan staan achterin een file.

• xos
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:50
Dat stuk over onbedoeld delen is onzin. Zag het filmpje gisteren en de filmer liet niet bepaald blijken over enige vorm van empathie te beschikken. Gewoon een lompe rouwdouwer die vanwege persoonlijke motieven handelde. Eigenlijk precies het vooroordeel wat ik heb van vrachtwagenchauffeurs.

Maar je zou toch zeggen dat anno 2018 er iets te bedenken moet zijn om chauffeurs beter bij de les te houden.

• DaFreakhead
quote:
xos schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:31:
Dat stuk over onbedoeld delen is onzin. Zag het filmpje gisteren en de filmer liet niet bepaald blijken over enige vorm van empathie te beschikken. Gewoon een lompe rouwdouwer die vanwege persoonlijke motieven handelde. Eigenlijk precies het vooroordeel wat ik heb van vrachtwagenchauffeurs.

Maar je zou toch zeggen dat anno 2018 er iets te bedenken moet zijn om chauffeurs beter bij de les te houden.
Aan welke persoonlijke motieven refereer je nu? Sensatiezucht? Dat bespeur ik hierin geenszins.
Zoals je allicht hebt kunnen aanschouwen is het filmpje gemaakt luttele minuten na het ongeval. Hoe reageer jij na zo'n ingrijpende gebeurtenis?
De chauffeur in deze spreekt alleen van wat hij ziet, een feitenrelaas.

Tegenwoordig zijn automatische remsystemen overigens verplicht op nieuw geleverde trucks, echter voordat alle voertuigen hiermee zijn uitgerust zijn we ettelijke jaren verder. Ter info: zowel de blauwe als de witte truck zijn hiervan overigens voorzien. De achterste helaas niet, was dit wel zo geweest dan had dit voorkomen kunnen worden.

• xos
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:50
Hij doet verslag net alsof hij een rapportage maakt voor het 8 uur nieuws en deelt het daarna. Ik kan mij werkelijk waar geen enkele reden bedenken waarom je dat zou willen doen dan behalve voor jezelf. Laat dit soort filmpjes over aan de juiste instanties als je wilt dat ze dienen als voorlichting. Dan is het met de betrokkenen afgestemd. Nu is er een kans dat familieleden eerder dit filmpje hebben gezien dan dat zij op de hoogte zijn gebracht van het ongeval.

Toevallig ben ik zelf 2 weken geleden een van de middelste in een kettingbotsing van 6 auto's betrokken geweest waarbij er 1 persoon letsel heeft en 4 auto's total loss zijn geraakt, chaos alom dus. Niemand van de betrokkenen is gaan filmen. De enige foto's zijn heel specifiek voor de verzekering gemaakt. Dus ik weet redelijk hoe ik reageer.

Ik doel op hulpsystemen die de chauffeurs bij de les houden. Niet op systemen die ingrijpen door automatisch te remmen of uit te wijken, dat soort systemen zijn mosterd na de maaltijd. Er zijn al enige tijd voor "luxe" wagens systemen beschikbaar die een bestuurder waarschuwen als hij zijn ogen niet op de weg houdt. Het lijkt mij dat een dergelijk systeem best tegen een schappelijk tarief achteraf te monteren is. Iedere dag zie ik wel vrachtwagens slingeren of half over de vluchtstrook rijden. Kan mij echt niet voorstellen dat deze mensen hun aandacht op de weg gericht hebben.

• DaFreakhead
Nogmaals, het filmpje is gemaakt voor de verzekering, geenszins om openbaar gemaakt te worden via dumpert en Facebook en weet ik via welke site dan ook.
Waar de achterste chauffeur mee bezig is geweest zal wel nooit duidelijk worden, maar de chauffeurs van de eerste vier voertuigen in het filmpje hebben echter gewoon opgelet, en stonden tijdig stil.
Jammer dat men van de negatieve motieven uitgaat, ik mag aannemen dat de filmer het betreurt dat dit 'viral' is gegaan. Niet iedereen is thuis in de digitale wereld tenslotte!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

quote:
DaFreakhead schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:43:
Les die we moeten leren: NOOIT tussen vrachtverkeer gaan staan achterin een file.
Dat kun je wel doen, maar dan neem ik altijd de tip van een politieagent ter harte: altijd ruimte houden tussen jezelf en je voorganger en zorgen dat je de vluchtstrook of een andere rijstrook op kunt. Ik doe dat zelfs bij gewone stoplichten als ik achteraan aansluit en kijk dan ook even welke kant ik op zou vluchten.

Jaren geleden kwam een goede vriend even een CD'tje langsbrengen die hij had geleend. Ik vertelde hem dat dat niet had gehoeven, want ik moest naar z'n buurman (monteur) om even naar de auto te laten kijken. Had ik hem het maar eerder verteld, want toen ik 5 minuten later naar die buurman reed zag ik de auto van die vriend compleet dubbelgevouwen in de sloot liggen. Terwijl hij voorgesorteerd stond om linksaf te gaan met z'n Opel Corsa kwam er een onoplettende Mercedes rijder aan die er met +/- 80km/h inboorde. De klap was zo hard dat de bestuurdersstoel van de Corsa 90 graden naar achteren was gekanteld, de Corsa 30cm korter was geworden en de radio door de achterruit naar buiten was gevlogen.

Hij heeft het gelukkig zonder erge gevolgen overleefd maar sindsdien kijk ik altijd in mijn achteruitkijkspiegel als ik stilsta, waar dan ook.

• CtrAltDelicious
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 17:05
Dag medetweakers,

Inmiddels rijd ik nu zo’n 7 jaar in mijn eerste auto en heb ik een mooi bedrag bij elkaar gespaard om dit jaar een opvolger aan te schaffen. Het lijkt mij erg gaaf een bmw te rijden, merk dat ik toch wat vaker omkijk naar bmw dan naar andere merken.

Een eerste - relatief - dure auto, dat is een flinke stap kan ik je zeggen. Afgelopen tijd veel gekeken naar de 1 serie hatchbacks, las namelijk dat dmv chippen een 1 serie je op deze manier erg veel waar voor je geld kan geven. Zou een betaalbare optie zijn, maar of het ten goede komt voor de wagen..? Laat ik nu een complete leek zijn op het gebied van auto’s.

Graag zou ik van tweakers met bmw ervaring/kennis wat tips ontvangen voor een leuke eerste bmw. Mijn voorkeur gaat uit naar een sportieve wagen, maar dit hoeft niet aan de buitenkant zichtbaar te zijn. Daarnaast is een benzinemotor een must. De 1 serie hatchback vind ik erg mooi, maar ook sedans kan ik zeker waarderen! Automaat schijnt heerlijk te rijden, hiermee heb ik (helaas) geen ervaring.

Qua series icm E/F nummers zie ik momenteel door de bomen het bos niet helemaal meer. Budgettechnisch ben ik bereid ongeveer 15-20k uit te geven, doordat er geen haast bij is kan het budget in de loop van het jaar wat ruimer worden.

TL;DR: Opzoek naar tips voor een eerste bmw! Budget ligt rond de 15-20k, eis: benzine. Lichte voorkeur voor het uiterlijk van sedan uitvoeringen en hatchback 1 series. Geen haast, zit nog in de verkenningsfase :+

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:36
@alexbl69
Stop eens met zoveel foto's posten gek. Is net de 5GT helemaal in orde krijg ik interesse in de 6GT.
Rustig! ;)

Zo aan de heren BMW'ers maar eens even de volgende vraag neerleggen omdat het elders vaak als pochen gezien wordt wat niet de bedoeling is. Vriendinlief en ik gaan in juni / juli naar Spanje. Bedoeling is een rondreis door het zuiden te maken. Nu zit ik met het grote dilemma welke auto pakken we? 650i of de 5GT (535i xDrive)? Die 6 is op de bochtige wegen natuurlijk ultrafun en de V8-roffel in de bergen kan me ook altijd wel bekoren.

Hebben we echter 1 groot probleem: 4 reisdagen minimaal erbij.
Komen we bij optie 2: een auto huren in Spanje. Initieel is dat om te janken, kleine brolauto's zoals een Seat Ibiza, Fiat 500 enz die me niet boeien en waar ik niet lekker inzit met 1.95m. Na wat googlen zag ik dat er ook BMW's speciaal op aanvraag te huur zijn (Valencia, Malaga, Sevilla). 4 serie cabrio, 6 serie cabrio, 7 serie, 3 series. Nu de grote vraag: is iemand bekend met het uitrustingniveau van deze auto's? In Amerika zijn huurauto's vaak full option maar ik weet niet hoe dat in Europa zit eigenlijk aangezien ik hier nog never een auto gehuurd heb.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

@Typhone is het niet verstandiger om een optie lijst te maken welke je iig zelf in de auto wilt hebben? Die naar de verhuurder sturen met de vraag of het erop zit?

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-05 12:51
Ga gewoon erheen rijden joh.. Met de 650.. Wij gaan, zoals het er nu uitziet, ook een tripje doen met de M135.. maar dat is denk ik iets spartaanser afgeveerd dan de 6 :-) Voor ons wordt het waarschijnlijk rijden naar Munchen -> Oostenrijk -> Milaan -> Genoa -> (lekker monaco meepakken) -> Marseille -> Toulouse/Bordeaux -> Caen -> Terug naar NL

Als ik mn vriendin zover krijg wordt het dus:
Spa, Nordschleiffe, Red Bull Ring, Monza, Monaco, Paul Ricard, Le Mans, Zolder :P Maar zal wel niet...

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

• Typhone
quote:
Ik geef je even wat hulp m.b.t. de serienummers:

3-serie 2005-2011 = E9x.
E90 is sedan
E91 is touring (station)
E92 is de coupé (schuine daklijn)
E93 is de cabrio (schuine lelijke daklijn) >:)

3-serie vanaf 2011 = F3x
F30 is sedan
F31 is touring
F32 is de coupé (de 4-serie genoemd)
F33 is de cabrio (de 4-serie genoemd)

5-serie 2004-2010 = E6x
E60 is sedan
E61 is touring
E63 is de coupé staat ook wel bekend als de 6-serie (630i, 645i, 650i)

5-serie vanaf 2010 = F1x
F10 is sedan
F11 is touring
F12 is cabrio (6-serie genoemd)
F13 is coupé (6-serie genoemd)
F06 is een vreemde eend in de bijt maar niks meer of minder dan een 6serie gran coupé (4-deuren ipv 2)

Belangrijke extra informatie:

Hoeveel wil je gaan rijden per jaar?
Hoeveel personen moeten er in?
Kinderwens op korte termijn of op komst?
Hoeveel vermogen wil je?

Zorg dat je van tevoren goed bekend bent met de motoren van BMW. Niet alle motoren zijn even goed en sommige vereisen extra aandacht. Alle 4-6 cilinders met directe injectie hebben last van koolafzetting op de injectoren (specialisten kunnen dat reinigen met wallnutblasting). Hint: MyWikiMotors

Mijn absolute tip als je een BMW gaat kopen: pak het model met de iets hogere km-stand wat de opties heeft die je wil en ga 5000 euro onder je budget zitten in het geval van een budget van 15k-20k. Na een maand te hebben gereden gooi je de auto af bij een specialist, laat groot onderhoud uitvoeren + eventuele euvels en waarschijnlijk hou je nog geld over. Vanaf dat moment heb je echter wel een goede auto in handen.

Afblijven van alle auto's met niet OEM-velgen, verbouwingen etc etc. Uitzonderingen daargelaten (maar hoe groot is de kans dat je die vindt... maar vrijwel altijd afkomstig van sjappies die BMW geen goede naam bezorgen. Geen keiharde feiten maar deels onderbuik gevoel maar dat zal hier wel beaamd worden door de rest.

Tip nog: bij elke auto waar je gaat kijken even naar het VIN nummer kijken. Via de website BMWvin.com (of even googlen) kun je de laatste 7 cijfers invoeren en krijg je uitgebreid te zien wat er af-fabriek op de auto zit qua opties en uitrusting en wat er eventueel origineel geretrofit is (het later erop zetten van originele opties).

Uit eigen ervaring van inmiddels 8 jaar BMW waaronder:

330i (E90)
335i (E92)
M6 (E63)
650i (E63) (huidige auto)
118i (F21)
530D (E61)
535iX (F07 / 5G, huidige auto)

De 35i motoren zijn erg goed en betrouwbaar. De 330i uit de E90 (N52 motorcode) was ook zeer betrouwbaar en kent een stuk minder problemen dan de opvolger de N53. M6 valt buiten scope en reed ik zakelijk dus niet interessant verder op in te gaan. De 650i is een parel maar ik heb preventief wel flink onderhoud laten uitvoeren (klepseals, pakkingen en koelleiding door het blok laten vervangen) voor het bedrag van ruim ¤6000,-.

De 118i was erg fijn maar vond ik persoonlijk wat te krap voorin (ik ben 1.95m). Diesel valt buiten scope in jouw geval. Automaten met de 8-traps ZF zijn erg fijn en een verbetering van de 6-traps ZF bakken. Daarentegen zijn ze wel allemaal erg betrouwbaar. Ondanks het advies van BMW zou ik de automaat wel altijd laten spoelen als de km-stand boven de 120.000 komt en je niet weet of dit ooit gebeurd is.

• Typhone
quote:
Tylen schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:10:
@Typhone is het niet verstandiger om een optie lijst te maken welke je iig zelf in de auto wilt hebben? Die naar de verhuurder sturen met de vraag of het erop zit?
Helaas al gedaan maar dat was niet te achterhalen (Hertz, Avis)...

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

650i pakken dan ;)

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Beetje mosterd na de maaltijd, maar filmpjes die duidelijk schokkend/nsfw zijn, hoeven natuurlijk niet geplaatst te worden. Het is toevallig een BMW, maar voor het ongeluk en de treurige afloop, was dat niet heel relevant

Nu, met zonder ondertitel

• Tylen
  • Nu online

Tylen

NK ProCup 600 #56

quote:
PWM schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:27:
[mbr]Beetje mosterd na de maaltijd, maar filmpjes die duidelijk schokkend/nsfw zijn, hoeven natuurlijk niet geplaatst te worden. Het is toevallig een BMW, maar voor het ongeluk en de treurige afloop, was dat niet heel relevant[/]
Idd mosterd na de maaltijd. Hadden we zelf al opgelost.

• CtrAltDelicious
quote:
Bedankt voor je tijd Typhone! Dat is een bult nuttige informatie die je me geeft.

Ingaand op je bericht:

Hoeveel wil je gaan rijden per jaar? Ik rijd ongeveer 10-12k km per jaar, vandaar ook de keuze voor benzine.
Hoeveel personen moeten er in? Mijn situatie: woon-werk 1 persoon, weekenden/avonden 2 (uitjes met vrienden daar gelaten).
Kinderwens op korte termijn of op komst? Nee.
Hoeveel vermogen wil je? Huidige auto heeft zo’n 85 pk, merk dat dit toch wel heel erg (zacht uitgedrukt) tekort schiet bij inhaalmanoeuvres en invoegen. Daarnaast heb ik zelden gereden in auto’s met meer vermogen, dus kan ik hier geen goed antwoord op geven. Als typische man zou ik zeggen, zoveel mogelijk zolang het budget het toelaat. Maar, er is ook zoiets als belasting + verzekering waar ik toch graag niet overdreven veel geld aan kwijt ben.

Kan ik 4-6 cilinders maar beter mijden in mijn zoektocht, of geef je slechts een voorbeeld van deze modellen wat te verhelpen/voorkomen is met de reiniging?

Ben inderdaad niet opzoek naar die pimp my ride wagens, lekker strak uiterlijk met een sportieve motor onder de kap klinkt als een ideale wagen, geen over the top uiterlijk om het zo maar te zeggen. Ook kan een M-pakket mij wel bekoren, zat laatst als bijrijder in een 3-serie touring met zo’n pakket, wat ziet dat er gaaf uit zeg. Na een korte zoektocht; alcantara bekleding vond ik zeer fijn!

Je slaat de 1 serie overigens over in je data-dump, geef je hiermee aan dat ik er goed aan doe om verder te kijken naar bijvoorbeeld een 3+?

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

quote:
Typhone schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:24:
[...]

Helaas al gedaan maar dat was niet te achterhalen (Hertz, Avis)...
Sixt heeft meestal goed uitgeruste auto's. Maar de huurauto's die in de zomer rondrijden moeten nog geproduceerd worden. BMW kiest de opties van die wagens afgestemd op de tweedehandsmarkt. Daar valt geen pijl op te trekken dus. Daarbij weet het verhuurbedrijf hoogstens 1-2 dagen van te voren welke precieze auto jij gaat krijgen voor je reservering.

DUT Racing

• Scr33x0r
Ik heb net een F20 1-serie gekocht. Als je daar een 116i/118i (pre facelift, dus tot 2013, misschien begin 2014) pakt dan kan je die chippen tot 220pk. (Dit is nog de 4 cilinder en niet de 3 cilinder die er nu in zit) Standaard zal hij ook al zat hebben als je kijkt waar je vandaan komt.

Pak een 116/118i met de opties die je zoekt, al dan niet automaat.. Sport Pakket en Navi Pro zou ik wel willen en wellicht nog wat andere comfort functies.. Voor rond de 15-16k kan je prima 1 vinden van 2013-2014 met minder dan 150k op de teller

Scr33x0r wijzigde deze reactie 08-02-2018 10:10 (6%)

• Typhone
Hehe, als je 4-6 cilinders gaat mijden in je zoektocht dan ga je ofwel high roller rijden ofwel net niet elektrisch of een 2-serie :).
Excuses van de 1-serie (ben ik niet zo bekend mee):

1-serie vanaf 2004-2011 E8x
E81 = 3deurs
E82 = 5 deurs
E87 = coupé
E88 = cabrio

1-serie vanaf 2011 F2x
F20 = 5 deurs
F21 = 3 deurs
F22 = 2-serie coupé
F23 = 2-serie cabrio

Als je nu met 85pk rijdt dan zijn alle BMW's een verademing. Ik zou in jouw geval op zoek gaan naar iets van de volgende auto's:

1-serie 120i of hoger -> 120i heeft 170pk
1-serie 114i/116i/118i kunnen allemaal eenvoudig gechipt worden naar de 170pk. Hou er alleen rekening mee dat de 114i geen speciale oliekoeler heeft, inbouw hiervan kost 220euro en is als je wat langer met de auto wil doen wel aan te raden.

3-serie E90 LCI (term LCI had ik nog niet uitgelegd, dat is het facelift model van BMW, Life Cycle Impulse).
Voorbeeld van de achterkant van een BMW 335i (boven is oud, onder is LCI):

Al kloppen de uitlaten volgens mij niet (1 elke kant maar dat terzijde...)...

Alcantara bekleding is wel de speciale bekleding die niet standaard is en vaak op de wat duurdere types aanwezig is. Kom je zeer zelden tegen in de klasse auto's waar jij voor zit te kijken.

Als ik me niet vergis gaat de bekleding bij BMW als volgt (correct me if wrong):

- Stof
- Dakota leer
- Nappa leer (ook wel pearl geheten)
- Alcantara (speciaal)
- Individual

Qua opties (ligt eraan hoe veeleisend je bent) zou ik het volgende altijd willen adviseren:

- iDrive professional (groter scherm dan business) (let op: CCC = oud, CIC = nieuwe, NBT = nieuwst, NBT Evo is nieuwste maar buiten scope) CCC voelt nu erg gedateerd aan.
- Stoelverwarming
- Parkeersensoren

Qua rijden:
- Automaat
- Active steering
- Xenon met angel eyes (die normale halogeen ogen heel goedkoop)

Modellen die ik adviseer:

1-serie 118i+ (of hoger) (3d/5d) F2x
3 serie 120i+ (of hoger) evt coupé E9x (lci)

Ga je wat gedurfder en je hebt iemand met verstand bij dan zou je ook naar de 130i (258/272pk) of de 330i modellen kunnen kijken. De x25i motoren zijn qua olieverbruik wat beruchter en hebben ook nog wat andere kleine problemen maar wederom is geen motor hetzelfde.

Typhone wijzigde deze reactie 08-02-2018 10:21 (20%)

• Malt007
  • Nu online
Onlangs hier wat informatie gekregen over de F10 550i en nu een aantal maanden later nog steeds geen nieuwe wagen. Aangezien ik aardig wat kilometers maak en ook verwacht te blijven maken, kijk ik ook naar diesels. Eigenlijk komen er 3 varianten in aanmerking en vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met de betreffende varianten en de belangrijkste verschillen. De specs ken ik wel maar vraag me meer af hoe het in de praktijk verschilt.

Gaat om de F10/F11 535D (299pk), 535D (313pk) en de 530D met volgens mij 258pk.

Ben eventueel ook geintereseerd in chippen, dus als iemand daar ervaring mee heeft ben ik ook wel benieuwd hoe dat bevalt.

• CtrAltDelicious
quote:
Scr33x0r schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:09:
Ik heb net een F20 1-serie gekocht. Als je daar een 116i/118i (pre facelift, dus tot 2013, misschien begin 2014) pakt dan kan je die chippen tot 220pk. (Dit is nog de 4 cilinder en niet de 3 cilinder die er nu in zit) Standaard zal hij ook al zat hebben als je kijkt waar je vandaan komt.

Pak een 116/118i met de opties die je zoekt, al dan niet automaat.. Sport Pakket en Navi Pro zou ik wel willen en wellicht nog wat andere comfort functies.. Voor rond de 15-16k kan je prima 1 vinden van 2013-2014 met minder dan 150k op de teller
De 1 series waar je op doelt zijn minder goed/niet te chippen na bouwjaar 2014? Thanks voor je info! Overigens, mijn gevoel zegt dat 150k op de teller al redelijk veel is, en hierdoor de restwaarde snel(ler) zal afnemen. Is dit correct of is het juist een aanrader om naar zulke km standen te zoeken (zoals al eerder aangegeven werd door @Typhone)
quote:
Thanks again! De coupé uitvoeringen laat ik buiten scope in mijn zoektocht. Als jij in mijn schoenen stond (maar dan met al jouw ervaring) zou je dan voor de sedan 3 serie gaan of een hatchback 1 serie? Esthetisch en op gebied van vermogen kan met beide uitvoeringen vanalles, het lijkt daardoor een kwestie van value for money. Anders gezegd: welke uitvoering biedt het meeste rijgenot en zal voor een grotere glimlach zorgen? :9~

Edit: over de 118i + 1(3?)20i die je als aanrader had vernoemd; wat zou de motivatie zijn voor dat model te gaan ipv een lager model + chippen?

CtrAltDelicious wijzigde deze reactie 08-02-2018 11:09 (4%)

• Scr33x0r
quote:
CtrAltDelicious schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:04:
[...]

De 1 series waar je op doelt zijn minder goed/niet te chippen na bouwjaar 2014? Thanks voor je info! Overigens, mijn gevoel zegt dat 150k op de teller al redelijk veel is, en hierdoor de restwaarde snel(ler) zal afnemen. Is dit correct of is het juist een aanrader om naar zulke km standen te zoeken (zoals al eerder aangegeven werd door @Typhone)

[...]
Wikipedia: BMW 1 Series (F20)

Je wilt dus de N13 motor, en niet de B38. Dus tot 2014 kan je zoeken. Vanaf 2015 is er dus een 3 cilinder ingekomen. Tja wat is veel km.. Ik heb mijn M135 gekocht met 89k op de teller, maar dat is dan ook een wat andere prijsklasse. Als je onder de 150k koopt en hem onder de 200k verkoopt, zal je afschrijving denk ik wel ok zijn. Het blijft echter koffiedik kijken. Ik koop liever een tweedehands met 150k, dealer onderhouden een alle goede opties dan een auto met 110k, sjonnie velgen en business navigatie bijv. Je moet gewoon gaan kijken, proefrijden en van daaruit je beslissing nemen..

• MrFl0ppY
quote:
Typhone schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:12:

Als ik me niet vergis gaat de bekleding bij BMW als volgt (correct me if wrong):

- Stof
- Dakota leer
- Nappa leer (ook wel pearl geheten)
- Alcantara (speciaal)
- Individual

Qua rijden:
- Automaat
- Active steering
- Xenon met angel eyes (die normale halogeen ogen heel goedkoop)
Active steering :X . Erg smaak afhankelijk maar in de E-series zou ik never nooit niet aanraden. Het is juist datgene wat het stuurgevoel wegneemt. In de F-serie zit je toch al aan de elektrische stuurbekrachtiging en is het verschil wellicht minder groot.

Verder staat leer "boven" alcantara. Het is een kunststof product met een mooie look en ook aardig duurzaam. Helaas slecht schoon te houden. Ik meen dat er geen vol-alcantara stoelen geleverd worden. Alleen de wangen worden er vaak in uitgevoerd, het zit- en rugvlak in stof. Vaak in combinatie met M-interieur.

Individual is volgens mij gewoon nappa leer in mooie kleurtjes/stiksels. En eventueel zijn andere delen zoals het dashboard in leer uitgevoerd.

• baronruud
quote:
MrFl0ppY schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:51:
[...]
Verder staat leer "boven" alcantara. Het is een kunststof product met een mooie look en ook aardig duurzaam. Helaas slecht schoon te houden. Ik meen dat er geen vol-alcantara stoelen geleverd worden. Alleen de wangen worden er vaak in uitgevoerd, het zit- en rugvlak in stof. Vaak in combinatie met M-interieur.
Wij hadden hiervoor volledig leren stoelen, maar nu half stof/leer (Polster Impuls M. Stoff/leder/anthr - FMAT) en dat is toch echt veel en veel comfortabeler en ook mooier naar mijn mening.

• IQM
quote:
Malt007 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:49:
Onlangs hier wat informatie gekregen over de F10 550i en nu een aantal maanden later nog steeds geen nieuwe wagen. Aangezien ik aardig wat kilometers maak en ook verwacht te blijven maken, kijk ik ook naar diesels. Eigenlijk komen er 3 varianten in aanmerking en vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met de betreffende varianten en de belangrijkste verschillen. De specs ken ik wel maar vraag me meer af hoe het in de praktijk verschilt.

Ben eventueel ook geintereseerd in chippen, dus als iemand daar ervaring mee heeft ben ik ook wel benieuwd hoe dat bevalt.
De 313pk is een verbeterde versie van de 299pk. De 299pk zou ik niet kiezen. Maar in de praktijk is de 530d motor het meest betrouwbaar. Vraag anders wat leden van de 5 serie club op Facebook. Daar hoor je de ervaringen van de rijders zelf.
quote:
CtrAltDelicious schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:04:

[...]
Anders gezegd: welke uitvoering biedt het meeste rijgenot en zal voor een grotere glimlach zorgen? :9~

Edit: over de 118i + 1(3?)20i die je als aanrader had vernoemd; wat zou de motivatie zijn voor dat model te gaan ipv een lager model + chippen?
De knip ligt in bouwjaar 2015. De LCI (met smallere koplampen) heeft 3 pitters onder de kap. De pre LCI 116i is even snel als de LCI 118i.

De pre LCI 114i, 116i en 118i zijn in basis dezelfde motoren maar er zijn meer verschillen! Het is niet alleen dat de 118i een extra warmtewisselaar heeft. BMW kent verschillende kwaliteiten onderdelen. De kwaliteit van bijv. de zuigers verschilt ook. Dat staat hier uitgelegd. (in het Duits)

Welk model zal voor de grootste glimlach op je gezicht zorgen? Zonder twijfel een 6 pitter!
Maar die zijn zeldzaam en duur in een 1 serie. Maar gezien waar je vandaan komt is een 118i ook al heel mooi.

IQM wijzigde deze reactie 08-02-2018 13:34 (25%)

• The_MAN
quote:
Malt007 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:49:

Ik rij de F11 530D met 258pk met veel plezier. Weet niet of de 535D heel veel toegevoegde waarde heeft tov de 530D, zeker niet als je veel in NL rijdt lijkt me. De 530D heeft een enkele twin scroll turbo waar de 535D 2 turbo's heeft, dus ik zou denken dat er bij de 535D meer kapot zou kunnen gaan.

Enige wat ik achteraf misschien toch liever had gehad was x-drive. Met de 258pk moet je toch wel opletten als je "sportief" wilt optrekken, zeker met een nat wegdek. Dat zou met de 535D nog erger zijn lijkt me.

Zou wel voor een LCI gaan als het kan, die is toch wel wat mooier van binnen vind ik. Niet veel anders maar toch.

Chippen zou ik zelf niet doen, vermogen zat in principe, als je daar over nadenkt dan zou ik naar de 535D kijken (of een M550D :)). De M550D heeft trouwens maar liefst 3 turbo's die kapot kunnen ;)

• Typhone
quote:
MrFl0ppY schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:51:
[...]

Active steering :X . Erg smaak afhankelijk maar in de E-series zou ik never nooit niet aanraden. Het is juist datgene wat het stuurgevoel wegneemt. In de F-serie zit je toch al aan de elektrische stuurbekrachtiging en is het verschil wellicht minder groot.

Individual is volgens mij gewoon nappa leer in mooie kleurtjes/stiksels. En eventueel zijn andere delen zoals het dashboard in leer uitgevoerd.
Haha ja mijn mening hè. Nu weet ik overigens niet of ik de term weer goed gedeponeerd heb maar ik bedoel de variant die de auto zwaarder laat sturen met hoge snelheid en die ervoor zorgt dat je rotondes met een soepele beweging overgaat. Dat had mijn E61 niet en dat was met afstand het grootste gemis van die auto. Nappa leer wat ik in de E61 had was overigens geweldig! Zeldzaam maar heel veel zachter en soepeler dan dakota.

Dit is overigens het met leer bekleedde interieur (dit is mijn 6-serie):

Hieronder mijn oude E90 met dakota-beige leer interieur:

• MrFl0ppY
Dan heb je inderdaad de verkeerde optie voor je. Servotronic is die optie die jij bedoelt. Dan stuurt de auto bij het inparkeren erg licht maar tijdens het rijden "BMW-zwaar". Die heb ik nu ook op mijn E91. Af en toe fijn maar ik vind het ook wel afdoen aan het totale gevoel. Mijn vorige E90 had het niet en daarmee had ik het gevoel altijd precies te kunnen sturen. Dit voelt toch weer wat kunstmatig.

Active steering is de optie dat de stuuruitslag beïnvloed wordt door de snelheid waarop je aan het stuurwiel draait. Dus als je flink wilt insturen wordt dat herkend en wordt de wieluitslag vergroot t.o.v. de stuuruitslag. Deze optie vervangt ook het hydraulisch systeem door een elektronische variant. Deze voelt erg kunstmatig.

Pagina: 1 ... 75 ... 94 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*