Nee dat is wel echt heel erg lelijk zegrobpol schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:14:
Wtf, dat BMW-logo op de C-stijl is toch geen gezicht?!
Ik vind het wel wat hebben.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
+1 In ieder geval beter (=minder lelijk) dan de X1-3-4-5 en 6Tylen schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:29:
Ik vind het wel wat hebben.

Eerst maar eens in het echt bekijken, vaak ook een heel verschil met de plaatjes.
Vooral dat plastic vind ik geen gezicht. Het moet toch een sportieve SUV zijn, geen terreinauto? Gelukkig is het ook mogelijk om het niet te kiezen. Maar ik moet zeggen dat de X2 me helemaal niks doet.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Zucht, na 4.5 maand is er nog geen steeds geen productiedatum voor mijn 440i bekend. Afgelopen weekend kwam ik praktisch langs de dealer dus maar even binnen gewipt aangezien de 2e belofte voor levering half november was. Dan zou inmiddels een productiedatum bekend moeten zijn, of het ding moet al geproduceerd zijn of staat nu op de band. Zondag kan er niet ingelogd worden in de bmw systemen en maandag werkt mijn contactpersoon niet. Maar ik zou maandag een reactie krijgen van een collega. Die bleef uit... Dus wist eigenlijk al wel dat er weinig goed nieuws te verwachten was
. Heb toen ook aangegeven dat ik eigenlijk wel klaar was met het wachten en eigenlijk geen reden zie om de bestelling te annuleren als er nog steeds geen productiedatum bekend is. Krijg er ook maar geen vinger achter wat nu de reden van de vertraging is. De uitleg tot op heden heb ik gecontroleerd bij een andere dealer en bleek niet terug te vinden in interne bmw communicatie.
Er wordt nu voorgesteld dat ik een voorloopauto krijg tot het ding geleverd wordt. Genereus voorstel maar geen lange termijn oplossing natuurlijk. Wel handig want mijn huidige auto zit nog in de garantie maar had 2k geleden een grote beurt hebben om die te blijven behouden. Dus ik zit wel een beetje op hete kolen mocht er iets gebeuren met het ding. Maar vroeg me af of er iemand ervaring met een voorloopauto heeft? Wat is redelijk in zo'n situatie?

Er wordt nu voorgesteld dat ik een voorloopauto krijg tot het ding geleverd wordt. Genereus voorstel maar geen lange termijn oplossing natuurlijk. Wel handig want mijn huidige auto zit nog in de garantie maar had 2k geleden een grote beurt hebben om die te blijven behouden. Dus ik zit wel een beetje op hete kolen mocht er iets gebeuren met het ding. Maar vroeg me af of er iemand ervaring met een voorloopauto heeft? Wat is redelijk in zo'n situatie?
Altijd doen, want dan maak je kilometers zonder enige afschrijving op je eigen auto's.
Tenzij je een factuur krijgt natuurlijk, dan is het onverstandig
Tenzij je een factuur krijgt natuurlijk, dan is het onverstandig
Dat is wel erg makkelijk gesteld. Wat als ik mijn eigen auto heb ingeleverd en de nieuwe over 2 maanden er nog steeds niet is? Moet ik dan maar blijven wachten? Er zullen vast wel wat kosten aan zitten verwacht ik maar dat soort details moeten besproken worden. Het zou handig zijn om wat ervaringsdeskundigen te hebben om in te schatten wat redelijk is.
Vraag het aan de dealer? Wat zijn de voorwaarden voor die auto?
En een recente auto die 2k over z'n beurt is.....daar zal niet zoveel mee gebeuren. Of je moet een berucht blok met slechte kettingspanners hebben natuurlijk.
En een recente auto die 2k over z'n beurt is.....daar zal niet zoveel mee gebeuren. Of je moet een berucht blok met slechte kettingspanners hebben natuurlijk.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Laat hun de beurt doen, zet de voorwaarden duidelijk op papier (qua verzekering, betalingen, etc) en bevestig de bestelling. Vraag ook voor welke termein de voorloopauto is en of je de 440i nog kan annuleren als het bijv nog 3 maanden gaat duren.xos schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:51:
Zucht, na 4.5 maand is er nog geen steeds geen productiedatum voor mijn 440i bekend. Afgelopen weekend kwam ik praktisch langs de dealer dus maar even binnen gewipt aangezien de 2e belofte voor levering half november was. Dan zou inmiddels een productiedatum bekend moeten zijn, of het ding moet al geproduceerd zijn of staat nu op de band. Zondag kan er niet ingelogd worden in de bmw systemen en maandag werkt mijn contactpersoon niet. Maar ik zou maandag een reactie krijgen van een collega. Die bleef uit... Dus wist eigenlijk al wel dat er weinig goed nieuws te verwachten was. Heb toen ook aangegeven dat ik eigenlijk wel klaar was met het wachten en eigenlijk geen reden zie om de bestelling te annuleren als er nog steeds geen productiedatum bekend is. Krijg er ook maar geen vinger achter wat nu de reden van de vertraging is. De uitleg tot op heden heb ik gecontroleerd bij een andere dealer en bleek niet terug te vinden in interne bmw communicatie.
Erg vreemd dat het zolang duurt, kan je geen contact opnemen met de importeur o.i.d.?
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Individual kleur besteld?xos schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:51:
Zucht, na 4.5 maand is er nog geen steeds geen productiedatum voor mijn 440i bekend. Afgelopen weekend kwam ik praktisch langs de dealer dus maar even binnen gewipt aangezien de 2e belofte voor levering half november was. Dan zou inmiddels een productiedatum bekend moeten zijn, of het ding moet al geproduceerd zijn of staat nu op de band. Zondag kan er niet ingelogd worden in de bmw systemen en maandag werkt mijn contactpersoon niet. Maar ik zou maandag een reactie krijgen van een collega. Die bleef uit... Dus wist eigenlijk al wel dat er weinig goed nieuws te verwachten was. Heb toen ook aangegeven dat ik eigenlijk wel klaar was met het wachten en eigenlijk geen reden zie om de bestelling te annuleren als er nog steeds geen productiedatum bekend is. Krijg er ook maar geen vinger achter wat nu de reden van de vertraging is. De uitleg tot op heden heb ik gecontroleerd bij een andere dealer en bleek niet terug te vinden in interne bmw communicatie.
Divide and conquer.
Ik heb gevraagd om het productienummer, dat zou al wel bekend zijn. Die zou toegestuurd worden maar heb ik niet ontvangen. Verwacht er maar weinig mee te kunnen trouwens. Immers heeft de dealer zover ik weet geen enkel belang om de boel te vertragen noch om mij goed te informeren. Dus als ik het zelf navraag bij de importeur denk ik niet dat ik wel zinnige informatie krijg.Kecin schreef op woensdag 1 november 2017 @ 01:58:
[...]
Laat hun de beurt doen, zet de voorwaarden duidelijk op papier (qua verzekering, betalingen, etc) en bevestig de bestelling. Vraag ook voor welke termein de voorloopauto is en of je de 440i nog kan annuleren als het bijv nog 3 maanden gaat duren.
Erg vreemd dat het zolang duurt, kan je geen contact opnemen met de importeur o.i.d.?
Zal maar eens vragen wat de voorwaardes zijn. Nu het winterseizoen is begonnen rij ik maandelijks naar de Alpen. Daar zullen ze vast blij van worden
Ja, dat is laatste reden die ik heb gehad waarom het langer duurt. De grondstoffen voor de gekozen lak zouden niet geleverd worden aan bmw. Grap is dat ik bij een andere dealer de showroom ben ingelopen en die hadden een auto staan in die kleur die 4 weken later is besteld en inmiddels al 3 weken in de showroom staat.
Heb zelf een paar dagen na mijn bestelling (G32) via de dealer een afschrift van de fabriek ontvangen met alle code's, verwachte productie- en leverweek.xos schreef op woensdag 1 november 2017 @ 07:57:
[...]
Ik heb gevraagd om het productienummer, dat zou al wel bekend zijn. Die zou toegestuurd worden maar heb ik niet ontvangen. Verwacht er maar weinig mee te kunnen trouwens. Immers heeft de dealer zover ik weet geen enkel belang om de boel te vertragen noch om mij goed te informeren. Dus als ik het zelf navraag bij de importeur denk ik niet dat ik wel zinnige informatie krijg.
Zal maar eens vragen wat de voorwaardes zijn. Nu het winterseizoen is begonnen rij ik maandelijks naar de Alpen. Daar zullen ze vast blij van worden. En ik zit er eigenlijk ook niet op te wachten om een auto in december op kenteken te laten zetten. Zolang leasemaatschappijen die strategie hanteren zal het een reden hebben.
[...]
Ja, dat is laatste reden die ik heb gehad waarom het langer duurt. De grondstoffen voor de gekozen lak zouden niet geleverd worden aan bmw. Grap is dat ik bij een andere dealer de showroom ben ingelopen en die hadden een auto staan in die kleur die 4 weken later is besteld en inmiddels al 3 weken in de showroom staat.
Kans is overigens zeer groot dat jouw vertraging veroorzaakt wordt door de Individual kleur. Op dit Duitse forum speelt hetzelfde met het volleder interieur. Heb hier ook al in draadjes gelezen dat een afwijkende kleur tot langere en/of onbekende levertijden leidt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Maar dan zou dat toch wel beter gecommuniceerd worden door BMW? Ik denk dat de frustratie van xos vooral zit in het feit dat ie niet te horen krijgt wat er aan de hand is en nog niet zozeer dat het ding nog niet gebouwd is.
Je legt nogal wat geld neer bij een premium merk, dan mag je ook wel duidelijkheid en service verwachten toch?
Je legt nogal wat geld neer bij een premium merk, dan mag je ook wel duidelijkheid en service verwachten toch?
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Mijn geval lijkt idd op wat daar ook wordt beschreven in 1 van de comments. Ik zou hem in eerste instantie in week 35 ontvangen, daarna uitgesteld tot half november en krijg nu te horen dat er geen verwachte leverdatum is. Ik denk zelf dat het aan een combinatie van opties ligt, de bestelde kleur heb ik dus al bij een dealer zien staan die aangeeft dat die auto 4 weken na die van mij is besteld. Dus louter de kleur kan het niet verklaren.alexbl69 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:31:
[...]
Heb zelf een paar dagen na mijn bestelling (G32) via de dealer een afschrift van de fabriek ontvangen met alle code's, verwachte productie- en leverweek.
Kans is overigens zeer groot dat jouw vertraging veroorzaakt wordt door de Individual kleur. Op dit Duitse forum speelt hetzelfde met het volleder interieur. Heb hier ook al in draadjes gelezen dat een afwijkende kleur tot langere en/of onbekende levertijden leidt.
Klopt, samen met het feit dat er nu 2 keer een toezegging is gedaan die niet nagekomen werd. Dat maakt het lastig om de volgende toezegging te geloven. Als vooraf werd verteld dat er 6 maanden levertijd op zat is het een ander verhaal, dan had ik er rekening mee kunnen houden, andere opties kunnen kiezen of kunnen afzien van koop. Nu suddert het door met een dealer die volgens mij geen informatie van bmw krijgt en mij een te positieve weergave van feiten doet.Theimon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:05:
Maar dan zou dat toch wel beter gecommuniceerd worden door BMW? Ik denk dat de frustratie van xos vooral zit in het feit dat ie niet te horen krijgt wat er aan de hand is en nog niet zozeer dat het ding nog niet gebouwd is.
Naja, de bal ligt nu even bij de dealer en het is gelukkig een luxeprobleem. Mijn huidige auto voldoet ook nog.
Zelfde geintje vorig jaar gehad met de F48 (toen net geïntroduceerd). Dealer zou een productieplek hebben gereserveerd, vervolgens was er brand geweest in de fabriek van de navigatiesystemen en toen waren de airbags opeens niet leverbaar.. Dealer heeft 3,5 maand een 3-serie ingezet om te compenseren. Werden daarin door BMW Nederland ondersteund.Theimon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:05:
Moraal; als de dealer echt geen blaam treft, is er wat mogelijk, maar heb zo het idee dat ze foutje met de bestelling hebben gemaakt..
Hoe exclusiever het merk, hoe langer en wispelturiger de levertijd.Theimon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:05:
Hebben mensen een aanrader voor een iPhone mount voor in mijn gloednieuwe Mini Cooper?
hmr hmr hmr hmr hmr hmr
Levert wel vaker vertragingen op in productie-/leverproces. Fabriek kan grondstoffen niet hebben of ze willen de productielijn niet omschakelen in lakstadium.xos schreef op woensdag 1 november 2017 @ 07:57:
[...]
Ik heb gevraagd om het productienummer, dat zou al wel bekend zijn. Die zou toegestuurd worden maar heb ik niet ontvangen. Verwacht er maar weinig mee te kunnen trouwens. Immers heeft de dealer zover ik weet geen enkel belang om de boel te vertragen noch om mij goed te informeren. Dus als ik het zelf navraag bij de importeur denk ik niet dat ik wel zinnige informatie krijg.
Zal maar eens vragen wat de voorwaardes zijn. Nu het winterseizoen is begonnen rij ik maandelijks naar de Alpen. Daar zullen ze vast blij van worden. En ik zit er eigenlijk ook niet op te wachten om een auto in december op kenteken te laten zetten. Zolang leasemaatschappijen die strategie hanteren zal het een reden hebben.
[...]
Goede tegenvraag aan de dealer, wat wordt de levertijd als je nu de kleur aanpast naar een gangbare kleur? Die afweging zou ik zeker meenemen.
Divide and conquer.
Dat heb ik geopperd toen mij werd verteld dat de lak vertraging gaf omdat de grondstoffen niet aangeleverd zouden worden. De dealer heeft mij toen geadviseerd dat niet te doen omdat een wijziging eigenlijk niet meer mogelijk was en de auto daarna achteraan de wachtrij geplaatst zou worden waardoor er waarschijnlijk geen tijdswinst te verwachten is.
Maar goed, ik heb inmiddels antwoord. Er zitten geen kosten aan verbonden en de voorloopauto is vergelijkbaar met de bestelde auto, naar verwachting een nieuwe 440iA coupe net als wat ik besteld heb. Ze nemen wel de huidige auto direct in en de nieuwe auto komt pas volgend jaar op kenteken, ook als deze alsnog dit jaar geleverd gaat worden. Dus dat betekend wel wat commitment als de nieuwe auto lang op zich laat wachten. Maar al met al is het wel een heel schappelijk aanbod.
Maar goed, ik heb inmiddels antwoord. Er zitten geen kosten aan verbonden en de voorloopauto is vergelijkbaar met de bestelde auto, naar verwachting een nieuwe 440iA coupe net als wat ik besteld heb. Ze nemen wel de huidige auto direct in en de nieuwe auto komt pas volgend jaar op kenteken, ook als deze alsnog dit jaar geleverd gaat worden. Dus dat betekend wel wat commitment als de nieuwe auto lang op zich laat wachten. Maar al met al is het wel een heel schappelijk aanbod.
Wat vinden jullie van deze: https://www.autoscout24.n...a2edc?pr=0&fromparkdeck=1
Ik zie het als een soort youngtimer.
Ik zie het als een importauto met gelogen kilometers en slechte foto's.Awesomo4k schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:10:
Wat vinden jullie van deze: https://www.autoscout24.n...a2edc?pr=0&fromparkdeck=1
De enige die die term bezigt is de belastingdienst en die is het ermee oneens in dit geval.S_Chief schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:19:
Noemen we een auto uit 2005 ook al een youngtimer?
Ik vind het ook een beetje dodgy. En de goedkoopste in zijn klasse (dit model, onder de 150dkm). Ik zou mijn geld er niet aan durven uitgeven.
[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 01-11-2017 17:22 ]
Vrrrrrrrroem. Ik rij de hele week weer in een i8, blijft wel leuk. Maar mis wel wat opties en comfort. Kreeg bluetooth zodat ik met m'n telefoon spotify kan afspelen ook niet aan de praat. Cruise control zonder dat hij zich aanpast aan auto's voor je ben ik ook niet meer gewend zeg, ging bijna mis 
Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp is dat ik op het internet soms wat lees over launch control, maar lijkt toch echt niet te werken. Iemand enig idee of het er nou wel of niet op zit?
Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp is dat ik op het internet soms wat lees over launch control, maar lijkt toch echt niet te werken. Iemand enig idee of het er nou wel of niet op zit?
Facts don't care about your feelings
Is dat nu net wat je niet hebt, bij een elektrische auto?YoshiBignose schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:43:
Vrrrrrrrroem.
Of je wel of geen launch control hebt, lijkt me eenvoudig vast te stellen door vanuit stilstand vol gas te geven (als we dat nog zo mogen noemen). Merk je niks, maar schiet je wagen zonder wielspin naar voren, dan werkt de lauch control zoals het hoort. Een beetje elektromotor heeft bij lage toerentallen genoeg kracht om een burn out te produceren, zonder LC, toch?
Daarom heeft de i8 huge sound-generatorToff schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:40:
[...]
Is dat nu net wat je niet hebt, bij een elektrische auto?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Mweh is toch maar nep, feitelijk een hybride. Ben een Tesla gewend dus zet de i8 juist op sportstand om wel wat motorgeluid te horen, ook al is het deels nep. Snap het idee van de auto ook niet helemaal maar goed, het is leuk voor evenToff schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:40:
[...]
Is dat nu net wat je niet hebt, bij een elektrische auto?
Of je wel of geen launch control hebt, lijkt me eenvoudig vast te stellen door vanuit stilstand vol gas te geven (als we dat nog zo mogen noemen). Merk je niks, maar schiet je wagen zonder wielspin naar voren, dan werkt de lauch control zoals het hoort. Een beetje elektromotor heeft bij lage toerentallen genoeg kracht om een burn out te produceren, zonder LC, toch?
Trouwens, 3 cilinders klinken sowieso leuker dan 4 cilinders hoor
[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 01-11-2017 19:57 ]
Het grijpt wel terug op een klassieker: https://www.netcarshow.com/BMW-3.0_CSi-1971-ig.jpgrobpol schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:14:
Wtf, dat BMW-logo op de C-stijl is toch geen gezicht?!
Voor de rest zie ik er ook weinig in. Het lijkt wel of BMW voor ieder gaatje in de markt een auto wil maken, wat in mijn ogen ten koste gaat van het eigen gezicht en karakter van het merk.
Plus dat ze hun 'legacy' te grabbel gooien. Geen probleem dat ze een design element uit het verleden gebruiken, maar schroef hem dan op z'n minst op een model dat nog enige verwantschap heeft met de wagen waarop het oorspronkelijk is toegepast.Toff schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:29:
[...]
Het grijpt wel terug op een klassieker: https://www.netcarshow.com/BMW-3.0_CSi-1971-ig.jpg
Voor de rest zie ik er ook weinig in. Het lijkt wel of BMW voor ieder gaatje in de markt een auto wil maken, wat in mijn ogen ten koste gaat van het eigen gezicht en karakter van het merk.
Vergis ik mij, of heeft BMW op dit moment geen hard top cabrio meer in het aanbod??
Op de website van BMW kan ik de 2 en de 4 beide niet uitrusten met een hard top?
Op de website van BMW kan ik de 2 en de 4 beide niet uitrusten met een hard top?
BOE
http://www.bmw.nl/nl/mode...brio/showroom/design.html (?)
De 4 is een hard top en de 2 een soft top?
De 4 is een hard top en de 2 een soft top?
Ik heb van de week m'n E60 ingeruild voor een F11, erg blij mee, rijdt toch een stuk strakker.
Ik will voor m'n achterbak een rubbermat zodat alles een beetje netjes blijft. Heeft iemand een goed adres hiervoor? Ik heb al wel gezocht op internet, ik kom alleen zoveel tegen dat ik door de bomen even het bos niet zie.
Ik will voor m'n achterbak een rubbermat zodat alles een beetje netjes blijft. Heeft iemand een goed adres hiervoor? Ik heb al wel gezocht op internet, ik kom alleen zoveel tegen dat ik door de bomen even het bos niet zie.
Nog welAndRo555 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:39:
http://www.bmw.nl/nl/mode...brio/showroom/design.html (?)
De 4 is een hard top [...]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Nee, het klinkt alsof er wat stuk is.YoshiBignose schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:57:
[...]
Trouwens, 3 cilinders klinken sowieso leuker dan 4 cilinders hoor
Er is iets stuk in je hoofd...
Kom op zeg het klinkt toch voor geen meter zo'n driecilinder en als het soepel zou
lopen hadden ze ook geen balansassen nodig.
Weleens in een i8 gereden? Klinkt gewoon leuk hoor... ook al is het deels speaker. De 3 cilinder in de Toyota iQ die ik ooit reed was idd minder leuk maar de CVT hielp ook niet mee om mooi motorgeluid te creërenbouwfraude schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:07:
[...]
Kom op zeg het klinkt toch voor geen meter zo'n driecilinder en als het soepel zou
lopen hadden ze ook geen balansassen nodig.
Zo'n beetje alles klinkt beter dan een viercilinder, dus ook een driecilinder..
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Vier-in-lijn moet hee veel toeren draaien voordat het geluid ergens op lijkt. Pak een R6 en draai hem helemal open, dat klinkt best leuk.
Om bij lagere toerentallen een mooi geluid te hebben, moet je gewoon meer cylinders monteren. Downsizing zoals in de dagen van de Ferrari 250. Niet meer dan 250cc per clinder.
Om bij lagere toerentallen een mooi geluid te hebben, moet je gewoon meer cylinders monteren. Downsizing zoals in de dagen van de Ferrari 250. Niet meer dan 250cc per clinder.
FeliCoenen schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:34:
Ik heb van de week m'n E60 ingeruild voor een F11, erg blij mee, rijdt toch een stuk strakker.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Mijn eerste gedachte: je kunt elektromotoren toch ook laten gillen? Maar toen keek ik naar YouTube: Monaco ePrix Race Highlights 2017 - Formula Efsfikke schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:57:
[...]
Daarom heeft de i8 huge sound-generator(extern)
Vind het maar niets. Hoor vrijwel alleen de banden en de powerband is zo belachelijk breed dat een chimpansee nog in de powerband kan blijven. Overal 170 kW , nergens een piek of een dip te vinden. Weinig sportiefs aan.
Zoals het wél hoort te klinken: YouTube: 2016 FIA Historic Hill Climb Championship highlights
[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 05-11-2017 10:32 ]
Met een 6 in lijn of de 8 cilinder was een speaker niet nodig geweest. De oliestook M550d kan ook kunstmatig brommen. Ik heb twee keer een i8 horen rijden, rustig in de wijk dan hoor je hem niet en op de snelweg kwam er een voorbij, dat klonk niet fijn. Het zal wel prima rijden want BMW.YoshiBignose schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:14:
[...]
Weleens in een i8 gereden? Klinkt gewoon leuk hoor... ook al is het deels speaker. De 3 cilinder in de Toyota iQ die ik ooit reed was idd minder leuk maar de CVT hielp ook niet mee om mooi motorgeluid te creëren
Mijn huidige 4 cilinder hybride kan ook kunstmatig brommen via de speakers dat staat uit, meest nutteloze optie ooit net als de schakelflippers aan het stuur.
Die ijsberen op de noordpool, die moeten wel erg belangrijk zijn. Want ze zorgen ervoor dat onze auto’s steeds meer in Playstation games veranderen.
Het liefst zou ik de hele dag rondrijden in groep C auto’s van 25 jaar geleden. Met tabaksreclame erop, ftw
Het liefst zou ik de hele dag rondrijden in groep C auto’s van 25 jaar geleden. Met tabaksreclame erop, ftw
Zo. Ik heb de airbag stickers van de zonneklep verwijderd. Lekke strak zo. 👍🏻
Hey je hoort mij ook niet zeggen dat een 3 cilinder beter klinkt dan een V8 hoorbouwfraude schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:07:
[...]
Met een 6 in lijn of de 8 cilinder was een speaker niet nodig geweest. De oliestook M550d kan ook kunstmatig brommen. Ik heb twee keer een i8 horen rijden, rustig in de wijk dan hoor je hem niet en op de snelweg kwam er een voorbij, dat klonk niet fijn. Het zal wel prima rijden want BMW.
Mijn huidige 4 cilinder hybride kan ook kunstmatig brommen via de speakers dat staat uit, meest nutteloze optie ooit net als de schakelflippers aan het stuur.
Tja m'n opa gebruikte soms ook nog een petroleumkachel ipv de CV in z'n woning. Sommige mensen willen niet meegaan met nieuwe technologie. Ik zeg ook niet dat alles wat nieuw is meteen perfect is, maar het is wel een vooruitgang. Voor de echte liefhebbers zullen auto's met dikke motoren echt nog wel ff blijven bestaan, maar 90% geeft daar niets om en wil gewoon zo comfortabel mogelijk van A naar B.t_captain schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:19:
Die ijsberen op de noordpool, die moeten wel erg belangrijk zijn. Want ze zorgen ervoor dat onze auto’s steeds meer in Playstation games veranderen.
Nu nog freude am fahren... Ik vond zo'n i8 echt een zielloze auto en net als je zegt tussen wal en schip vallen. Onpraktisch als dagelijkse auto en geen rijdersauto door gemist aan beleving. Eigenlijk vond ik hem het beste als reisauto. Het interieur is een prettige plek om te zijn, stil, zuinig en voldoende power om vlot door het verkeer te laveren.YoshiBignose schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:56:
Hey je hoort mij ook niet zeggen dat een 3 cilinder beter klinkt dan een V8 hoormaar hoeveel van die sportwagens bestaan er al? BMW gaat mee met de tijd en laat zien dat je ook sportief kan rijden met een electromotor en een 3 cilinder. Ik vind de auto ook een beetje tussen wal en schip vallen want je kan beter of volledig elektrisch rijden (Tesla) of een sportwagen met een brullende 6 in lijn of V8 kopen. Maar goed.. het is leuk geprobeerd.
Ik ga graag mee met vooruitgang. In auto’s zie ik echter weinig vooruitgang terug. Sinds het begin van de deze eeuw zie ik een grotendeels papieren besparing op emissies en brandstofverbruik, tegenover auto’s die steeds synthetischer worden, steeds minder authentiek. Een ontwikkeling die imho niet door automobilisten wordt gevraagd maar door nationale overheden, op hun beurt gedwongen door internationale klimaatakkoorden. Doe mij maar zo’n 8-serie van vroeger
Niet alle besparingen zijn op papier, mijn eerste V6 deed 1:9 een hybride met hetzelfde gewicht haaltt_captain schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:56:
Ik ga graag mee met vooruitgang. In auto’s zie ik echter weinig vooruitgang terug. Sinds het begin van de deze eeuw zie ik een grotendeels papieren besparing op emissies en brandstofverbruik
makkelijk 1:18.
Iemand ervaring met LED-lampjes voor de parkeerlichten(/angel eyes) voor een E91? Na 2x een setje van €25 versleten te hebben in een krappe 2 jaar, begin ik het gesleutel beu te worden. Het is niet echt handig dat je je voorwiel moet verwijderen om ze te kunnen vervangen

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Het is toch een print, geen sticker? Ik bestel altijd een Engelse rijderszonneklep bij een nieuwe auto. Die gaat bij ons dus aan de bijrijderszijde en is niet voorzien van de print.Tylen schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:15:
Zo. Ik heb de airbag stickers van de zonneklep verwijderd. Lekke strak zo. 👍🏻
Een F11 die strakker rijdt dan een E60? Maak dat de kat wijs! Of was bij je E60 de ophanging soms helemaal gaar of zo? Want een Touring (met luchtvering) rijdt zeker niet strakker dan een sedan. En de F10/F11 is ook nog eens flink zachter afgeveerd dan de E60/E61. Wat wel prettiger rijdt is de 8 traps ZF automaat in plaats van de oudere 6 traps automaat. Maar qua sturen mis ik mijn E61 nog dagelijks. Ondanks dat de F11 een Sport uitvoering is met Adaptive Drive.Coenen schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:34:
Klep eraf gehaald (1 schroefje) en een doekje doordrenkt met alcohol precies op de sticker gelegd en na 15 a 20 minuten kan je hem er zo afhalen.alexbl69 schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:57:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Het is toch een print, geen sticker? Ik besteld altijd een Engelse rijderszonneklep bij een nieuwe auto. Die gaat bij ons dus aan de bijrijderszijde en is niet voorzien van de print.
Nóg zachter dan een E60? Ik rijd een E61 en die voelt al veel minder direct dan mijn vroegere E46 coupé of E87. Die op hun beurt ook al een compromis waren tussen sportief en comfortabel.
Klinkt alsof je het over een Maxima QX hebt ofzo
Klinkt alsof je het over een Maxima QX hebt ofzo
Vandaag de winterbanden opgelegd
Zomerbanden bleken aan de buitenkant meer gesleten te zijn dan aan de binnenkant, vreemd. Tegen het eind van de winter maar eens overwegen of ik nieuwe haal of dat dit nog kan. Wellicht niet helemaal goed afgesteld/uitgelijnd gezien de slijtage?? Ik heb niks gemerkt met rijden, ook geen last op hogere snelheden.
fookin mad fer it
Pure alcohol of specifiek iets van product? Staat hier ook al een tijdje op de to do maar durf het nog niet aan. Welk BE/NL product heb je gebruikt?Tylen schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:18:
[...]
Klep eraf gehaald (1 schroefje) en een doekje doordrenkt met alcohol precies op de sticker gelegd en na 15 a 20 minuten kan je hem er zo afhalen.
Het voorwiel verwijderen?SlinkingAnt schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:28:
Iemand ervaring met LED-lampjes voor de parkeerlichten(/angel eyes) voor een E91? Na 2x een setje van €25 versleten te hebben in een krappe 2 jaar, begin ik het gesleutel beu te worden. Het is niet echt handig dat je je voorwiel moet verwijderen om ze te kunnen vervangen![]()
Insturen geeft je niet voldoende ruimte via het klepje?
- knip -
Hadden nog een potje 71% staan. Maar die 90% schijnt makkelijker te gaan.HyperBart schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:28:
[...]
Pure alcohol of specifiek iets van product? Staat hier ook al een tijdje op de to do maar durf het nog niet aan. Welk BE/NL product heb je gebruikt?
Nee, er zit vziw geen klepje aan de binnenkant van de wielkast. De normale lampen zijn wel via de bovenkant te verwijderen, maar de parkeerlichten zitten onder de units gemonteerd. Na wat gepuzzel weet ik inmiddels hoe ik de rechterkant kan vervangen zonder het wiel te verwijderen, maar aan de linkerkant is er gewoon geen ruimteRaymond P schreef op maandag 6 november 2017 @ 00:09:
[...]
Het voorwiel verwijderen?
Insturen geeft je niet voldoende ruimte via het klepje?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Nummer 16 (en #10 voor je mistlampen).SlinkingAnt schreef op maandag 6 november 2017 @ 07:51:
[...]
Nee, er zit vziw geen klepje aan de binnenkant van de wielkast. De normale lampen zijn wel via de bovenkant te verwijderen, maar de parkeerlichten zitten onder de units gemonteerd. Na wat gepuzzel weet ik inmiddels hoe ik de rechterkant kan vervangen zonder het wiel te verwijderen, maar aan de linkerkant is er gewoon geen ruimte
Zit vast met twee klemmen die te verdraaien zijn met een euro munt.
- knip -
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik mij voor het eerst in dit topic gemeld en aangegeven opzoek te zijn naar een BMW Z4.
Sinds afgelopen week ben ik de gelukkige eigenaar van een mooie BMW Z4 28i
Dank voor alle adviezen die mij hebben geholpen om een goede keuze te maken
Omdat de adviezen mij goed hebben geholpen, meld ik mij opnieuw voor een paar adviezen. Ik heb nu de eerste 1000 km erop zitten en dan zijn er toch altijd een paar dingetjes die je op gaan vallen die je soms niet direct ziet als je een proefrit maakt en de auto aanschaft.
Wat het meest in het oog springt is de afstelling van de koplampen. Ik heb het idee dat deze erg ver omlaag staan. Ik weet niet wat gebruikelijk is, maar ik schat dat de lichtbundel op ongeveer 4 a 5 meter voor de auto eindigt en mijn verwachting is dat dit 8 a 10 meter zou moeten zijn.
Weten jullie wat gebruikelijk is?
Omdat ik denk dat het niet goed is, heb ik even het gedrag van de lampen bekeken. Het zijn xenon koplampen die automatisch in hoogte afstellen en ook meedraaien bij bochten.
Bij het starten van de auto en het aanzetten van de koplampen beginnen ze iets hoger en draaien ze vrijwel direct een behoorlijk stuk naar beneden.
Bij sturen draaien de lampen wel goed mee, dus ik heb het idee dat als het niet correct is de problemen niet in de motoren van de lampen zitten, maar eerder in de aansturing.
Van verschillende zoekresultaten begrijp ik, dat het een regelmatig voorkomend probleem is dat een van de sensoren defect is, of niet goed geplaatst. Mijn vermoeden is dan ook dat dit aan de hand is.
Hoe kan ik dit het beste controleren?
Doordat ik met de lampen bezig was, viel mij nog wat op. Namelijk welke lampunits wel en niet aan gaan.
Het beeld is als volgt:
Bij dag rij verlichting zijn alleen de angel eyes aan.
Bij dimlicht zijn de angel eyes en de buitenste unit in de koplamp aan zoals op onderstaand plaatje

Bij groot licht Komt er meer licht uit de buitenste unit in de lamp zoals bovenstaand plaatje.
De binnenste unit op het plaatje (rechts in de lamp) gaat dus bij geen van bovenstaande modi aan.
Ook hier weer de vraag, is dit normaal gedrag voor de koplampen?
Verder heb ik met een carly adapter en de app gekeken of er foutcodes naar voren kwamen. De app gaf twee foutcodes aan, waarvoor ik nog opzoek ben naar wat ze betekenen:
Fout 1:
Instrument cluster / kombiinstrument
Shutdown
Code: 00A559
Als ik zoek op de code, krijg ik vooral issues met de accu te zien. Dat lijkt me in dit geval vreemd, omdat het kennelijk over het instrumentenpaneel gaat. Hebben jullie een idee wat dit is?
Fout 2:
Central Control / Zentrale Bedieneinheit
Bus communication error / errors, logic errors
Code: 00E2C7
Als ik op deze foutcode zoek, komt er niks bruikbaars naar voren op internet. Er wordt wel naar gevraagd, maar eigenlijk nergens antwoord gegeven. In veel gevallen staat er ook error unkown.
Is er hier misschien iemand die een idee heeft?
Al het bovenstaande bij elkaar opgeteld, is het wellicht verstandig om even naar goede BMW garage te gaan en e.e.a. te laten controleren. Ik heb 6 maanden bovaggarantie, dus eventuele defecten kan ik mogelijk claimen onder de garantie.
Hebben jullie tips voor een goede plek (omgeving Utrecht) voor algemene check en wat dat eventueel zou kosten?
Sinds afgelopen week ben ik de gelukkige eigenaar van een mooie BMW Z4 28i

Dank voor alle adviezen die mij hebben geholpen om een goede keuze te maken
Omdat de adviezen mij goed hebben geholpen, meld ik mij opnieuw voor een paar adviezen. Ik heb nu de eerste 1000 km erop zitten en dan zijn er toch altijd een paar dingetjes die je op gaan vallen die je soms niet direct ziet als je een proefrit maakt en de auto aanschaft.
Wat het meest in het oog springt is de afstelling van de koplampen. Ik heb het idee dat deze erg ver omlaag staan. Ik weet niet wat gebruikelijk is, maar ik schat dat de lichtbundel op ongeveer 4 a 5 meter voor de auto eindigt en mijn verwachting is dat dit 8 a 10 meter zou moeten zijn.
Omdat ik denk dat het niet goed is, heb ik even het gedrag van de lampen bekeken. Het zijn xenon koplampen die automatisch in hoogte afstellen en ook meedraaien bij bochten.
Bij het starten van de auto en het aanzetten van de koplampen beginnen ze iets hoger en draaien ze vrijwel direct een behoorlijk stuk naar beneden.
Bij sturen draaien de lampen wel goed mee, dus ik heb het idee dat als het niet correct is de problemen niet in de motoren van de lampen zitten, maar eerder in de aansturing.
Van verschillende zoekresultaten begrijp ik, dat het een regelmatig voorkomend probleem is dat een van de sensoren defect is, of niet goed geplaatst. Mijn vermoeden is dan ook dat dit aan de hand is.
Hoe kan ik dit het beste controleren?
Doordat ik met de lampen bezig was, viel mij nog wat op. Namelijk welke lampunits wel en niet aan gaan.
Het beeld is als volgt:
Bij dimlicht zijn de angel eyes en de buitenste unit in de koplamp aan zoals op onderstaand plaatje

Bij groot licht Komt er meer licht uit de buitenste unit in de lamp zoals bovenstaand plaatje.
De binnenste unit op het plaatje (rechts in de lamp) gaat dus bij geen van bovenstaande modi aan.
Verder heb ik met een carly adapter en de app gekeken of er foutcodes naar voren kwamen. De app gaf twee foutcodes aan, waarvoor ik nog opzoek ben naar wat ze betekenen:
Fout 1:
Instrument cluster / kombiinstrument
Shutdown
Code: 00A559
Als ik zoek op de code, krijg ik vooral issues met de accu te zien. Dat lijkt me in dit geval vreemd, omdat het kennelijk over het instrumentenpaneel gaat. Hebben jullie een idee wat dit is?
Fout 2:
Central Control / Zentrale Bedieneinheit
Bus communication error / errors, logic errors
Code: 00E2C7
Als ik op deze foutcode zoek, komt er niks bruikbaars naar voren op internet. Er wordt wel naar gevraagd, maar eigenlijk nergens antwoord gegeven. In veel gevallen staat er ook error unkown.
Is er hier misschien iemand die een idee heeft?
Al het bovenstaande bij elkaar opgeteld, is het wellicht verstandig om even naar goede BMW garage te gaan en e.e.a. te laten controleren. Ik heb 6 maanden bovaggarantie, dus eventuele defecten kan ik mogelijk claimen onder de garantie.
Hebben jullie tips voor een goede plek (omgeving Utrecht) voor algemene check en wat dat eventueel zou kosten?
Voor wat betreft de hoogte van je lichtbundel: Dit zou een defecte verstelmotor kunnen zijn, of een hoogte-sensor. Dat laatste gebeurt het vaakst volgens mij. Zit met een stangetje aan je wielophanging vast (voor er achter) en dit wil nog weleens afbreken. Zie je de lichtbundel omlaag bewegen bij het inschakelen van de verlichting? Uit veiligheid zet je systeem hem op de laagste stand als de waarden van je sensoren niet kloppen.
De binnenste lampen van je koplampen branden mogelijk alleen bij het geven van een lichtsignaal, en niet bij continu groot-licht (door verstelling van de reflectoren geeft ie dan een hogere lichtbundel uit je dimlicht-lamp). Even controleren voor een ruit oid
De binnenste lampen van je koplampen branden mogelijk alleen bij het geven van een lichtsignaal, en niet bij continu groot-licht (door verstelling van de reflectoren geeft ie dan een hogere lichtbundel uit je dimlicht-lamp). Even controleren voor een ruit oid
Heren,
Ik ben ondertussen aan het kijken om de E91 weg te doen en ben zaterdag gaan kijken naar een F31 alleen hadden 2 voor velgen een stoeprand meegepakt heeft iemand hier nog goede adressen of ervaringen bij een bepaald bedrijf?
Via Fixico al wel 3 offertes laten maken maar het prijsverschil is ook nog wel redelijk de ene (Velgendokter) geeft aan 103,- incl. per velg en een ander geeft aan 175 excl. per velg).
Gaat om een 19 inch setje 403M
Ik ben ondertussen aan het kijken om de E91 weg te doen en ben zaterdag gaan kijken naar een F31 alleen hadden 2 voor velgen een stoeprand meegepakt heeft iemand hier nog goede adressen of ervaringen bij een bepaald bedrijf?
Via Fixico al wel 3 offertes laten maken maar het prijsverschil is ook nog wel redelijk de ene (Velgendokter) geeft aan 103,- incl. per velg en een ander geeft aan 175 excl. per velg).
Gaat om een 19 inch setje 403M

http://wheeltrim.nl In nijkerk eens proberen?
Sinds vrijdag de eigenaar van een E46 318CI coupe van Januari 2002 met het grote navigatie systeem en dergelijke. Nu wil ik graag een AUX-poort in de auto maken en ik heb begrepen/gevonden dat BMW een originele kabel verkoopt om in te bouwen.
Nu klinkt mij origineel als muziek in de oren, dus dat wil ik graag. Maar overal vind ik "Vanaf 09/2002" in de lijsten. Heeft iemand een suggestie voor de oudere systemen.
Heb namelijk wel de uitgebreide Nav/radio (maar weet niet of daar meerdere versies van zijn) met knoppen op het stuur en dergelijke. Ik heb nog wel met Casettebandje achter het scherm, en CD-wisselaar in de kofferbak.
Onderdeelnummer dat ik aantref online is: 82 11 0 149 391
En op online bmwparts vind ik het volgende rijtje.
Nu klinkt mij origineel als muziek in de oren, dus dat wil ik graag. Maar overal vind ik "Vanaf 09/2002" in de lijsten. Heeft iemand een suggestie voor de oudere systemen.
Heb namelijk wel de uitgebreide Nav/radio (maar weet niet of daar meerdere versies van zijn) met knoppen op het stuur en dergelijke. Ik heb nog wel met Casettebandje achter het scherm, en CD-wisselaar in de kofferbak.

Respect to the man in the icecream van!
@Estoque heb je al naar een GROM gekeken? Misschien wel een mooiere oplossing; heb je gelijk BT en stuurbediening etc
Nee, nog niet.418O2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:13:
@Estoque heb je al naar een GROM gekeken? Misschien wel een mooiere oplossing; heb je gelijk BT en stuurbediening etc
Heb je er meer informatie over?
Sluit je aan op de aansluiting van de wisselaar en hij integreert dan met je audioEstoque schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:14:
[...]
Nee, nog niet.
Heb je er meer informatie over?
YouTube: Bmw e46 3 series GROM Android iPod USB Bluetooth Install Demo 2000 2...
Dat is natuurlijk helemaal ideaal. Bluetooth heeft de voorkeur over kut-aux.
Thx voor de tip!
Thx voor de tip!
Ja ik zie de lichtbundels direct naar beneden bijstellen op het moment dat ik de auto start. De motoren zijn dus waarschijnlijk wel OK. Een van de sensoren of de bedrading zou kapot kunnen zijn...dj_raoul schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:28:
Voor wat betreft de hoogte van je lichtbundel: Dit zou een defecte verstelmotor kunnen zijn, of een hoogte-sensor. Dat laatste gebeurt het vaakst volgens mij. Zit met een stangetje aan je wielophanging vast (voor er achter) en dit wil nog weleens afbreken. Zie je de lichtbundel omlaag bewegen bij het inschakelen van de verlichting? Uit veiligheid zet je systeem hem op de laagste stand als de waarden van je sensoren niet kloppen.
Zou ik van een defecte sensor geen error melding moeten krijgen van de systemen in de auto? Als dat zo is dan zou het meest voor de hand liggend zijn dat hij is afgebroken en los onder de auto hangt.
Die heb ik ook (excl BT), alleen gebruik ik hem niet meer. Komt wel is voor dat knipperlichten het niet meer doen opeens. Haal ik de GROM er af, doet alles het weer...418O2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:15:
[...]
Sluit je aan op de aansluiting van de wisselaar en hij integreert dan met je audio
YouTube: Bmw e46 3 series GROM Android iPod USB Bluetooth Install Demo 2000 2...
Dat klinkt niet heel bemoedigend.baronruud schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:49:
[...]
Die heb ik ook (excl BT), alleen gebruik ik hem niet meer. Komt wel is voor dat knipperlichten het niet meer doen opeens. Haal ik de GROM er af, doet alles het weer...
Ach, je rijdt BMW toch?baronruud schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:49:
[...]
Die heb ik ook (excl BT), alleen gebruik ik hem niet meer. Komt wel is voor dat knipperlichten het niet meer doen opeens. Haal ik de GROM er af, doet alles het weer...
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Wat betekent dat ze aan gaan. Ik snap de issue wel
- knip -
Bij mijn E46 zit er bij de voor en achter draagarm een sensor die de koplamp verstelling regelt. Als je de banden eraf haalt kan je ze al zien zitten. Ziet er ongeveer zo uit:Mystic Spirit schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:35:
[...]
Ja ik zie de lichtbundels direct naar beneden bijstellen op het moment dat ik de auto start. De motoren zijn dus waarschijnlijk wel OK. Een van de sensoren of de bedrading zou kapot kunnen zijn...
Zou ik van een defecte sensor geen error melding moeten krijgen van de systemen in de auto? Als dat zo is dan zou het meest voor de hand liggend zijn dat hij is afgebroken en los onder de auto hangt.

Verder kan je bij de E46 in de Carly app instellen dat allebei je grootlichten (binnenste halogeen lamp en die klep in je xenon dimlicht) aangaan als je de stalk van je af drukt. Wellicht dat het met een Z4 ook zo werkt.
Lastig. Die knipperlichten heb je absoluut nodig.baronruud schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:49:
[...]
http://myndasafn.bmwkraft...html?g2_imageViewsIndex=1
Inderdaad, de Blinker. Die heb je je als eerste nodig. Grootlicht is #2 op de lijst
Kan alleen met die business cd modellen. Pas vanaf eind 2002 inderdaad. Enkel de modellen met een mode knop.Estoque schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:08:
Sinds vrijdag de eigenaar van een E46 318CI coupe van Januari 2002 met het grote navigatie systeem en dergelijke. Nu wil ik graag een AUX-poort in de auto maken en ik heb begrepen/gevonden dat BMW een originele kabel verkoopt om in te bouwen.
[afbeelding]
Doe jezelf een lol en schaf een dension aan. Prik je er zo tussen en je stuur bediening werkt ook nog eens goed.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Bedankt voor het plaatjeSgtPoen schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:46:
[...]
Bij mijn E46 zit er bij de voor en achter draagarm een sensor die de koplamp verstelling regelt. Als je de banden eraf haalt kan je ze al zien zitten. Ziet er ongeveer zo uit:
[afbeelding]
Verder kan je bij de E46 in de Carly app instellen dat allebei je grootlichten (binnenste halogeen lamp en die klep in je xenon dimlicht) aangaan als je de stalk van je af drukt. Wellicht dat het met een Z4 ook zo werkt.
Misschien is het toch gewoon wennen....
Wat is de afstand bij jullie dat de lichtbundel schijnt?
Bij mij is het een meter of 4 a 5, maar ik kan ook nergens op internet vinden wat de richtlijnen hiervoor zijn....
Hier kan je een aardig beeld krijgen, zoals het hoort te zijn. Aangezien Xenon automatisch zou moeten regelen, kan je er beter een expert naar laten kijken, wanneer het te ver afwijkt en je er zelf geen kaas van hebt gegeten. Tenminste, dat is hoe ik er over denk. Een vaste instelling was voor mij nooit een probleem, maar ik heb geen idee, hoe die automatische afstelling hoort te werken en te hoog afgestelde Xenon is minstens zo gevaarlijk (verblinding tegenliggers) als te laag afgesteld. Dan liever een paar tientjes uitgegeven, dan risico gelopen, wat mij betreft.Mystic Spirit schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:21:
[...]
Wat is de afstand bij jullie dat de lichtbundel schijnt?
Naast de automatische hoogte afstelling moet je ze wel zelf goed af laten stellen. Er zijn namelijk APK keurmeesters die het zekere voor het onzekere kiezen en ze bewust te laag afstellen. (Grrr, daar heb ik zo'n hekel aan!) Heb je de koplampen al met de stelnokken naast de lampen op de juiste hoogte af laten stellen? Dat is het eerste wat ik doe na aankoop van een auto. Bij mijn garage geef ik aan hoe hoog ik ze wil hebben en de monteur stelt ze exact op die hoogte af. Dat is meestal 1-2 graden (?) onder de maximum hoogte die toegestaan is. Dit om seinende tegenliggers te voorkomen. Volgens mij moet de bundel tussen de -10 en -5 staan. Ik heb ze standaard op -7. (weet niet zeker of de aanduiding graden isMystic Spirit schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:33:
Het beeld is als volgt:
[afbeelding]

De lichtbundel schijnt dan ver genoeg om de weg goed te kunnen zien zonder dat je in donkere stukken het grootlicht aan hoeft te doen. Het is zeker wel 10 meter, misschien wel verder. Ik zal morgenochtend even kijken als ik het niet vergeet.
Ik ken de Z4 persoonlijk niet maar ik weet dat bij de E60 de binnenste koplampen gebruikt werden als je de hendel naar je toe trok dus grootlicht seinen. Als je de hendel wegdrukte dan werd het bi-xenon grootlicht geactiveerd dus de buitenste units waar een kapje wegklapt. Latere LCI versies hebben de binnenste lamp als ondersteuning van de bochtenverlichting dacht ik. De F10 heeft dit zeker.
Maak je niet te druk om de verlichting. Ik dacht in het begin ook dat er iets niet werkte maar alles werkte prima, je komt er in de loop van de tijd wel achter hoe het zit.
[ Voor 4% gewijzigd door IQM op 07-11-2017 00:43 ]
Thanks voor de tip.Meneer aard schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:03:
[...]
Doe jezelf een lol en schaf een dension aan. Prik je er zo tussen en je stuur bediening werkt ook nog eens goed.
Zit ik alleen met het volgende, welke moet ik hebben?
Ik luister voornamelijk via Bluetooth naar muziek (spotify) en de bluetooth verbinding schakelt ook automatisch mijn Flitsmeister aan. Dus dat vind ik eigenlijk wel essentieel.
Ik moet nog even kijken of ik DSP heb in de E46 en zo ja, welke.
Ik zag je bericht helaas nadat ik een rubberkofferbakmat bij CarGoods had besteld. Als het niks is stuur ik je zeker een PB.Morpheusk schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:16:
[...]
FeliAls je OEM zoekt kan je mij een pb sturen.
Ik heb op de F11 een M sportonderstel, vergeleken met m'n E60 toch wat strakker voor m'n gevoel, met m'n E60 deinde het allemaal wat meer en meer rol in de bochten.IQM schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:13:
[...]
Een F11 die strakker rijdt dan een E60? Maak dat de kat wijs! Of was bij je E60 de ophanging soms helemaal gaar of zo? Want een Touring (met luchtvering) rijdt zeker niet strakker dan een sedan. En de F10/F11 is ook nog eens flink zachter afgeveerd dan de E60/E61. Wat wel prettiger rijdt is de 8 traps ZF automaat in plaats van de oudere 6 traps automaat. Maar qua sturen mis ik mijn E61 nog dagelijks. Ondanks dat de F11 een Sport uitvoering is met Adaptive Drive.
Wij hebben een E46 met sport onderstel gehad, nu een E61 zonder en een F11 zonder, de E46 was verreweg de strakste, dat kwam zeker door het sportonderstel. De F11 voelt wel minder strak aan dan de E61. Maar de E61 4-cilinder is 200kg lichter dan de F11 6-cilinder, dat heeft er zeker invloed op.Coenen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:02:
[...]
Ik heb op de F11 een M sportonderstel, vergeleken met m'n E60 toch wat strakker voor m'n gevoel, met m'n E60 deinde het allemaal wat meer en meer rol in de bochten.
Denk dat het sportonderstel op de F11 veel doet in jouw geval.
Als het gaat om strak sturen, dan speelt ook mee of je een atmosferische of turbomotor hebt, de eerste laat je net even directer met het pedaal sturen. En de versnellingsbak. Handbak is het meest direct, gevolgt door de A8 en op afstand de A6 bak.
Je E60 had waarschijnlijk geen sportonderstel. Dan snap ik je. Maar dat is wel appels met peren vergelijken. M-Sport onderstel is standaard iets verlaagd. Al staat een F10/F11 standaard nog steeds vrij hoog. Sowieso is een Touring anders vanwege de luchtvering achter.Coenen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:02:
[...]
Ik heb op de F11 een M sportonderstel, vergeleken met m'n E60 toch wat strakker voor m'n gevoel, met m'n E60 deinde het allemaal wat meer en meer rol in de bochten.
Bij mijn F11 is het M-Sport onderstel vervangen door het optionele adaptieve onderstel. Dat is wel grappig, met een druk op de knop gaat 'ie van Comfort+ (standje 'deinbak') naar Normal, Sport en Sport+.
In bochten is Sport prettig maar op de lange afstanden hoef ik niet elk steentje te voelen. Dan is Normal of Comfort prettiger.
Ik kom niet in de buurt van wat er wordt beschreven op de site van de link. Hieronder een foto waarmee redelijk ingeschat kan worden hoe de lichtbundel eruit ziet:Toff schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 00:07:
[...]
Hier kan je een aardig beeld krijgen, zoals het hoort te zijn. Aangezien Xenon automatisch zou moeten regelen, kan je er beter een expert naar laten kijken, wanneer het te ver afwijkt en je er zelf geen kaas van hebt gegeten. Tenminste, dat is hoe ik er over denk. Een vaste instelling was voor mij nooit een probleem, maar ik heb geen idee, hoe die automatische afstelling hoort te werken en te hoog afgestelde Xenon is minstens zo gevaarlijk (verblinding tegenliggers) als te laag afgesteld. Dan liever een paar tientjes uitgegeven, dan risico gelopen, wat mij betreft.

Zoals je kan zien is de afstand tot de muur ongeveer een parkeervak lengte. Het parkeervak is ongeveer 4,5 meter diep en op de muur is de lichtbundel ongeveer 25 cm hoog.
Dit betekent dat als je 5 meter achter een andere auto rijd, je niet eens reflectie krijgt van de nummerplaat.
Ook heb ik een kort filmpje gemaakt van wat er gebeurt met de lampen op het moment dat ik de auto start met dimlicht aan.
[Streamable: https://streamable.com/s/0qmn9/uxxwr]
hier kun je zie dat de lampen iets hoger beginnen en dan bijna volledig naar beneden bijstellen.
Ik kreeg ook nog de tip om even de auto te proberen heen en weer te bewegen, door op de achterbak te drukken en te zien of de lampen dan automatisch bijstellen.
Ik krijg er niet echt veel beweging in, maar de de beweging die ik erin krijg vertaald zich rechtstreeks in het omhoog gaan van de licht bundel en dan wordt er niets bijgesteld. maar ik kan mij voorstellen, dat het verschil niet groot genoeg was om bijstelling te veroorzaken.
blijft de vraag, is dit normaal gedrag dat je mag verwachten van de lichten?
Nee, dit ziet er zeker niet normaal uit en als je zelf niet handig genoeg bent met de vaste stelnokken, zou ik zsm bij een expert langsgaan. Zo doorrijden in deze donkere dagen is gewoon gevaarlijk.Mystic Spirit schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:33:
Je ziet de lampen aangaan, zichzelf stellen en vervolgens op een lagere stand blijven staan dan toen ze aansprongen. Gewoon de lampen even bij een (goede) garage laten afstellen op de juiste hoogte. Ze staan nu gewoon te laag.Mystic Spirit schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:33:
Ook heb ik een kort filmpje gemaakt van wat er gebeurt met de lampen op het moment dat ik de auto start met dimlicht aan.
[video]
hier kun je zie dat de lampen iets hoger beginnen en dan bijna volledig naar beneden bijstellen.
Ik wilde graag mijn navigatie updaten, maar bij de dealer hadden ze geen usb-stick met updates op voorraad. Nu vond ik dat een beetje gek, maar misschien kan ik het zelf ook wel. Hoe weet ik welke navigatie ik moet hebben en hoe kan ik dat legaal regelen? Ik heb een BMW 3 serie touring uit 2011, met volgens mij nog de kaart uit 2011. Volgens mij heb ik de "simpele navigatie". Zoals op deze foto (van internet geplukt):

Op bmw.nl word ik helaad niet direct veel wijzer.

Ja vermoedelijk is het gewoon de vaste afstelling, want de motoren en automatische afstelling lijkt OK.IQM schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:56:
[...]
Je ziet de lampen aangaan, zichzelf stellen en vervolgens op een lagere stand blijven staan dan toen ze aansprongen. Gewoon de lampen even bij een (goede) garage laten afstellen op de juiste hoogte. Ze staan nu gewoon te laag.
Op zich kan ik zelf wel aan een schroef draaien om de hoogte te verstellen. Heel ingewikkeld kan het niet zijn, maar wellicht is het verstandig om dit toch een keer goed af te laten stellen door iemand die er verstand van heeftToff schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:37:
[...]
Nee, dit ziet er zeker niet normaal uit en als je zelf niet handig genoeg bent met de vaste stelnokken, zou ik zsm bij een expert langsgaan. Zo doorrijden in deze donkere dagen is gewoon gevaarlijk.
Iemand nog een goede tip voor een garage in de omgeving Utrecht voor BMW's?
http://www.bmw-specialist.nlMystic Spirit schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:23:
[...]
Ja vermoedelijk is het gewoon de vaste afstelling, want de motoren en automatische afstelling lijkt OK.
[...]
Op zich kan ik zelf wel aan een schroef draaien om de hoogte te verstellen. Heel ingewikkeld kan het niet zijn, maar wellicht is het verstandig om dit toch een keer goed af te laten stellen door iemand die er verstand van heeft
Iemand nog een goede tip voor een garage in de omgeving Utrecht voor BMW's?
Vriend van me gaat hier heen naar tevredenheid
Helaas, dit blijkt luikje blijkt voor het knipperlicht te zijnRaymond P schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:47:
[...]
Nummer 16 (en #10 voor je mistlampen).
Zit vast met twee klemmen die te verdraaien zijn met een euro munt.
Iemand nog goede suggesties voor led-lampjes?
Je hebt de update en een activatie code nodig. Legaal kun je dit via de dealer regelen. Alle andere mogelijkheden werken prima en zijn goedkoper maar ik weet niet of je die wel 100% legaal kunt noemen.orf schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:59:
Ik wilde graag mijn navigatie updaten, maar bij de dealer hadden ze geen usb-stick met updates op voorraad. Nu vond ik dat een beetje gek, maar misschien kan ik het zelf ook wel. Hoe weet ik welke navigatie ik moet hebben en hoe kan ik dat legaal regelen? Ik heb een BMW 3 serie touring uit 2011, met volgens mij nog de kaart uit 2011. Volgens mij heb ik de "simpele navigatie". Zoals op deze foto (van internet geplukt):
[afbeelding]
Kijk voordat je begint welke versie je hebt. Business is vaak Motion maar dat doe je door in de kaart de idrive naar rechts te drukken en helemaal naar beneden te scrollen. Daar vind je de versie en het jaartal.
[ Voor 5% gewijzigd door IQM op 07-11-2017 22:01 ]
Goeie tip. Dankje.IQM schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:00:
[...]
Je hebt de update en een activatie code nodig. Legaal kun je dit via de dealer regelen. Alle andere mogelijkheden werken prima en zijn goedkoper maar ik weet niet of je die wel 100% legaal kunt noemen.
Kijk voordat je begint welke versie je hebt. Business is vaak Motion maar dat doe je door in de kaart de idrive naar rechts te drukken en helemaal naar beneden te scrollen. Daar vind je de versie en het jaartal.
Je hebt de business navigatie. Business professional is de variant met het brede scherm.orf schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:59:
[afbeelding]
Niet bij de dealer langsgaan voor dat soort zaken. Even een specialist in jouw regio zoeken en voor max 25 euro heb je de meest recente update erop staan.
Iemand hier in de buurt van Groningen die kan uitlezen of mijn start/stop gedeactiveerd is? Hij heeft nooit gewerkt. Accu is gewoon op spanning en heb het ook geprobeerd onder warmere omstandigheden dan nu. Gaat om een E87.
Je weet dat de motor met het start/stop systeem icm met een handbak alleen uitgaat als je de auto in zijn vrij zet en de koppeling omhoog laat komen?bustertje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:42:
Iemand hier in de buurt van Groningen die kan uitlezen of mijn start/stop gedeactiveerd is? Hij heeft nooit gewerkt. Accu is gewoon op spanning en heb het ook geprobeerd onder warmere omstandigheden dan nu. Gaat om een E87.
Als je een start stop systeem hebt zou je in je knoppenbalk op je dashboard ook dit knopje hebben moeten zitten. Lampje aan is systeem uit.
[ Voor 21% gewijzigd door donaldo op 08-11-2017 21:52 ]
Ben ik van op de hoogte. Lampje van dat knopje staat standaard uit. Krijg op het dashboard ook geen (fout)melding dat start/stop inactief of iets dergelijks als als ik hem in zijn vrij zet en de koppeling op laat komen.donaldo schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:49:
[...]
Je weet dat de motor met het start/stop systeem icm met een handbak alleen uitgaat als je de auto in zijn vrij zet en de koppeling omhoog laat komen?
Als je een start stop systeem hebt zou je in je knoppenbalk op je dashboard ook dit knopje hebben moeten zitten. Lampje aan is systeem uit.
[afbeelding]
Kan het lampje ook aan, of is het gewoon doorgebrand?bustertje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:07:
[...]
Lampje van dat knopje staat standaard uit.
Mijn ervaring is, dat het wel of niet werken van het start/stop systeem niet altijd even goed te doorgronden is. Soms lijkt het wel te werken bij relatief koude motor, terwijl het andere keren niet werkt, waar de motor toch behoorlijk op temperatuur lijkt te zijn (al wordt de temperatuur tegenwoordig helaas niet meer weergegeven).
Dit topic is gesloten.