De wetgever is zelden leading, alleen als het aankomt op emissie-eisen is het de wetgever die initieert en niet de markt.DaFreakhead schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:24:
[...]
Om in het BMW-topic nog even een Mercedes afbeelding toe te voegen:
[afbeelding]
Dit rijdend concept van Mercedes-Benz heeft geen spiegels, maar ook camera's in een soort side-pods zitten, met schermpjes in de a-stijl. Dit is enerzijds om het brandstofverbruik te verminderen, anderzijds scheelt het een dode hoek (wat er normaliter achter de spiegel gebeurt is nu zichtbaar)
Wat ik hiermee wil zeggen is dat er meerdere grote fabrikanten actief zijn met deze concepten. De wetgever is niet altijd leading, deze volgt met zijn wetten ook de innovaties welke in de markt ontwikkeld worden.
Dit soort ontwikkelingen worden doorlopend gedaan en als de autoindustrie goed genoeg kan onderbouwen dat het meer voordelen dan nadelen heeft boven het gangbare, dan worden hiervoor nieuwe mogelijkheden opgenomen. Dat geldt voor werkelijk elke technologische verandering, zelfs voor zaken als ABS en airbags.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er zoveel gewicht wordt gelegd op het mogelijk uitvallen van de camera's. Een spiegel kan net zo goed breken en dan heb je ook geen zicht meer naar achteren. En aangezien een gebroken spiegelglas niet bepaald zeldzaam is (genoeg mensen die een paaltje aantikken of waar de spiegel eraf gereden is), zou ik niet weten waarom dat minder erg is dan een camera die mogelijk zou kunnen vallen. Het netto resultaat is namelijk gelijk. Dat een spiegelglas makkelijker te vervangen is, is ook geen argument. Meestal is namelijk de houder zelf kapot en is vervangen net zo ingrijpend als een camera vervangen. En kosten van vervanging is in dit geval geen argument (daar kijkt een wetgever niet naar).Theimon schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:34:
Op deze manier heeft het op energiegebied ook echt zin, omdat er dus een compleet cluster mist en dus minder luchtweerstand. Maar dan zal je uiteindelijk het (terechte) argument krijgen: wat als de camera's uitvallen? En dat brengt ons dan ook weer terug bij die BMW concept.
Concepts zijn er om dingen uit te proberen en ik juich het toe. Ik zie dit echter nog niet in de nabije toekomst gebeuren. Als de camera's uitvallen heb je 0 zicht naar achteren. Als hulpmiddel: jawel. Als vervanging: zeker niet.
Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met dat een i8 vrij brede heupen heeft, zoals een sportcoupé ook hoort te hebbenHyperBart schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:23:
[...]
Dat ze dat idd toch eens gewoon "knobs" van maken ipv zo van die staafvormige dingen met een knots er aan. Dan ga je met camera's aan de slag en steek je ze nog op zo een stok
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier