HyperBart schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:21:
We hadden een tijdje geleden een discussie en ik had het hier graag toch even bevestigd gehad, liefst van iemand met diepgaande kennis over een motor, ECU's etc.
- Is motor-tuning bij recente modellen F2x F3x detecteerbaar zonder dat de wagen op performantie getest wordt (koppeltest/rollen)
- Zo ja: is dit zichbaar bij het gaan op onderhoud wanneer de sleutel in de blauwe houder wordt gelegd om vloeistoffen en storingen uit te lezen?
- Zo ja: is dit zichtbaar als een monteur zijn service doet?
- Zo ja, is dit pas zichtbaar als men de ECU gaat opendoen/bekijken in het motorcompartiment?
- Hoe ziet een dealer dat? Zijn er aanwijzingen/indicatoren? Tellers die gereset worden of ophogen die opkomen bij een onderhoud waarmee het een MOGELIJKE aanduiding is van motortuning? Of is dit een educated guess op bv. uitstootwaardes die anders liggen? Is het een kwestie van metrics die afwijken en een alerte monteur die dit ziet of gaan er onmiddellijk bits geflipped worden door een computer op basis van harde metrics?
Voor de duidelijkheid, ik wil hier geen discussie over wat wettelijk mag en niet, ik wil hier puur en alleen op de techniek een beeld over geschetst hebben. Ikzelf doe het niet (leasewagen) maar er zijn er die het blijkbaar wel aandurven en bepaalde ideeën hebben over het wel of niet detectbaar zijn.
Op basis van een eerder post:
wjjkoevoets in "Het grote BMW-topic #13" waarin vermeld wordt dat het allemaal wel zou meevallen zou ik dat ook denken, maar ik had dat graag even gestaafd gezien. Hier sprak men ook over een "box". Hebben we het dan over een powerbox? Neen toch? Dat gaat over een nieuwe ECU dan?
Ik zou graag eens met afbeeldingen oid een wagen willen zien waar BMW of de dealer van gemerkt heeft in hun computer "ja deze is getuned, dag garantie".
Ik zelf heb een getunede BMW (F20 116i - 136 pk), erg tevreden over. Inmiddels is die nu een jaar lang getuned op RON95 op 232 pk. Op RON102 (Tankstation: FireZone) valt er nog meer te behalen, namelijk 246 pk. Auto is gewoon in onderhoud bij de BMW dealer
Wanneer niet detecteerbaar:
- Tijdens een (service-)beurt
- Uitlezen van systemen (ze kunnen enkel de datum zien van "installeren", dit kan echter ook een update zijn)
- Updaten van systemen
- Openen motorkap (voor bijvullen vloeistoffen)
Wanneer wel detecteerbaar:
- Onderzoek fysiek/zichtbare toegang tot ECU
Het valt of staat met de kennis van een monteur en de afwerking van een tuner. Je ECU moet geopend worden met verschillende schroeven om te tunen. Daarnaast zit het vastgekit vanaf fabriek.
Om te tunen moet je ECU dus geopend worden en kan je beschadigingen zien op de schroeven. De kit gaat sowieso verloren en moet opnieuw gekit worden na het tunen. Een goede tuner zal voorzichtig alles losschroeven en na het her-kitten (is dit een woord?) de overtollige kit met een stanley-mes oid wegsnijden om zo zijn sporen te wissen. Een slechte tuner kwakt dat ding vol met kit en schroeft de boel weer vast.
Een tip:
Als je tuned, doe dan een op-maat tuning met een vermogensmeting er bij. Kies ook niet voor een 13 in een dozijn tuner, die laden namelijk een
standaard file in zonder te testen. In mijn geval heb ik ervaring met beide soort tuners.. In de toekomst zal ik ten allen tijde kiezen voor een op maat oplossing.
Kies trouwens ook niet voor een OBD "kastje" tuning. Dit soort piggybacks (apparaatje tussen je ECU en connector) waren vroeger perfect en gemakkelijk te ontkoppelen. Echter zijn deze tegenwoordig makkelijk te herkennen door de dealer, ook al haal je het voor dat je het naar de dealer brengt er uit. Dit komt omdat een OBD tuning o.a. de MAP sensor voor de gek houd. Deze valse waardes (lucht/benzine inlaat) geven storingen in de ECU waardoor tuning mogelijk is. De storingen worden onderdrukt maar worden wel geregistreerd, en dus te achterhalen met uitlezen. Ook zal je ECU dit na verloop van tijd gaan herkennen en de aangepaste waardes weer terugschroeven om de foutmeldingen op te lossen of zal zelfs in noodloop gaan draaien (max 80 km p/h).
Arjant2 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:22:
Zoals ik eerder schreef heb ik gister even met een nieuwe 520i touring gereden.
Eindelijk ondersteuning voor Spotify op een Android toestel en nog wel over bluetooth ook.
Een hele verbetering ten opzichte van de F10 uit 2015 waar ik normaal in rij, waar spotify bediening via de auto gewoon niet wil werken.
Zat nog wel een flinke bug in, maar goed, dat zal nog wel opgelost worden. De informatie op MM display komt niet overeen met informatie tussen de klokken, een heel ander nummer wordt weergegeven. Een nummer kiezen op basis van de informatie tussen de klokken leidt dan ook tot het afspelen van een heel ander nummer dan je selecteert. De informatie op het MM display klopte overigens wel.
Dit valt ook te regelen op een F10 uit 2015..
Hoe ik het werkend krijg:
1. Zet bluetooth speler aan
2. Speel een lokaal opgeslagen nummer af vanaf je telefoon
3. Tijdens het afspelen open je Spotify
4. Speel vervolgens je spotify nummers
Vorige/volgende, play/pause/stop werkt. Nummer en artiest informatie word helaas niet weergegeven.
Dit werkt op Android en Apple
[
Voor 12% gewijzigd door
renedis op 11-09-2017 13:23
]