I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Van het weekend een "achter de schermen" en een vrij nutteloze vakantiecheck bij de dealer.
Ik schrijf 'nutteloos' omdat je dit buiten sw onderzijde en remvloeistof dit allemaal zelf hoort te checken. Wel natuurlijk een leuke smoes om weer eens te neuzen bij de dealer.
- Visuele inspectie onderzijde voertuig
- Werking airconditioning
- Verlichting instrumenten en opschriften
- Ruitenwisser
- Niveau ruitensproeiervloeistof
- Claxon
- Verlichting exterieur
- Bandenspanning
- Profieldiepte banden
- Koelvloeistofniveau
- Remvloeistofniveau
- Voorruitinspectie
[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 18-05-2017 20:39 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Vorige week was mijn auto voor groot onderhoud en de 1e APK. Afgezien van nieuwe banden, ruitenwissers en de standaard vloeistoffen, geen problemen. En het stuur leek nadien ook weer soepeler te gaan. Dus ik was weer helemaal blij.
Ik vroeg nog of er een navigatie update mogelijk was, maar zowel de leasemaatschappij als mijn werkgever willen hier niet voor te betalen. Met die grote wijzigingen in ons wegennet ga je toch wel merken dat je achterloopt

Gelukkig nog niet zelf een update gedaan, want de auto zit sinds enkele dagen "tussen 2 navigatiesystemen in".
Net 2 maanden geleden hersteld na een mislukte poging, nu was het dus wel gelukt.
let the past be the past.
Zeker dat de lichtschakelaar op automatisch staat?eMiz0r schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:42:
[...]
Begin zelf helaas wat last te krijgen van softwarebugs na een jaar rijdenGrootlichtassistent werkt niet (de knop reageert niet) en vorige week had ik ineens van geen enkele camera meer beeld in de 360view. Parkeren kan ik gelukkig nog zonder, maar wel jammer dat de kinderziektes er nog niet uit zijn.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ja ik denk dat het erg verschilt per model(jaar) en de software die draait. Zelf rij ik een 750Li uit 2016 (nieuwe type). De internetbundel kon ik dan ook afsluiten via de tablet die achterin zit en verbonden is met de auto. Ik krijg net een mail dat mijn internet verloopt, dus ik kan weer een nieuwe bundel afsluiten en even kijken welke tarieven daar staan. Dan breng ik het wel even hier naar het forum.IQM schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:39:
[...]
Ik meen gehoord te hebben dat het activeren € 360,- kostte en dat de service € 10,- per maand kostte. Bij de oudere CIC modellen kon je de databundel van je telefoon gebruiken. (dat was mi. veel makkelijker.
Nouja zeg... ik heb al eerder een keer een storing gehad met die grootlichtschakelaar, maar daarvoor ben ik terug geweest en dat zou opgelost moeten zijn. Nu zou dit wel eens heel goed het probleem kunnen zijnfsfikke schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:23:
[...]
Zeker dat de lichtschakelaar op automatisch staat?
Thanks! Ik ga het meteen proberen als ik terug ben van vakantie.
Nee, dat is het niet. Het is enkel het gebruik maken van de internettoegang van je mobiel (enkel de IP-stream middels BT oid). Verder doet BMW zijn best maar met dichttimmeren van zijn eigen systeem. Daar heeft Apple Carplay ook geen toegang toe.Edgarz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:53:
[...]
Wat je beschrijft is een open platform. Daar heeft het dus alles mee te maken.
Carplay maakt van het scherm in je auto een soort 'second screen' voor de iPhone. Daarnaast zijn er wat interfaces ingebouwd dat je middels de telefoon toegang hebt tot volume en een paar andere gelijksoortig onschuldige parameters van de auto. Op geen enkel moment biedt Carplay toegang tot het core-OS in de auto.
Android auto werkt precies zo. Indien goed geïmplementeerd (door BMW) kan zowel Carplay als Android auto geen enkele 'schade' toebrengen aan het gesloten systeem.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat kan inderdaad, maar volgens mij niet als je de motor uit hebt, in N staat en dan naar D wil...Kecin schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:51:
Even over de wasstraat een aantal reacties terug: je kan toch gewoon wisselen tussen de D en de N zonder dat je daarbij de rem intrapt? Zo deed ik het bij al mijn auto's (waaronder een E46). Advies is dus: motor aan laten staan. Met D op de rol rijden, stil gaan staan, automaat naar N drukken.
Motor uit is bij een 8 traps automaat direct P. Dus opletten.The_MAN schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:48:
[...]
Dat kan inderdaad, maar volgens mij niet als je de motor uit hebt, in N staat en dan naar D wil...
Geen idee hoe dat zit bij BMW's, maar bij m'n Tesla moet ik als ik vanuit de N naar D wil toch echt de rem intrappen. Dus bij het wegrijden bij de wasstraat ff licht tikje op de rem aan het eind. Doe het wel soepel natuurlijk, de persoon achter je moet niet schrikken.Kecin schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:51:
Even over de wasstraat een aantal reacties terug: je kan toch gewoon wisselen tussen de D en de N zonder dat je daarbij de rem intrapt? Zo deed ik het bij al mijn auto's (waaronder een E46). Advies is dus: motor aan laten staan. Met D op de rol rijden, stil gaan staan, automaat naar N drukken.
Wat me wel liet schrikken was dat ik de wasstraat in zat en toen deed ik m'n riem los. Ik wist niet dat de Tesla automatisch de auto van N naar P zet als je de riem los doet. Toen sloeg de hele wasstraat wel af. In eerste instantie had ik niet eens door dat het door m'n riem kwam, heb dit volgens mij nog nooit in een auto gehad. Hebben BMW's dit ook?
[ Voor 20% gewijzigd door YoshiBignose op 19-05-2017 13:43 ]
Facts don't care about your feelings
Ik ben ermee bezig naar aanleiding van een verhoogd brandstofverbruik, circa 11,5 liter/100km (weliswaar met groot aandeel stad, plus automaat, maar wel erg rustig rijdend). Eerder kon ik dit toch wel onder de 10 liter houden, met hetzelfde rijprofiel. Bij 100km op cruise control is het verbruik alsnog 8 liter.
VANOS heb ik onlangs gereviseerd. Dit gaf direct een duidelijk merkbare verbetering in koppel bij lage toeren, helaas geen verbetering in het brandstofverbruik.
Ik zie dat mijn multiplikative adaptiewaarden (LTFT) negatief zijn, rond -3%, oftwel DME meet dat de motor te rijk loopt en vermagert het brandstofmengsel.

Ingeval van valse lucht zou ik verwachten dat hij juist extra brandstof moet toevoegen (motor zuigt meer lucht aan dan de LMM meet en loopt daardoor te mager). Rubber balg had een lek, deze heb ik al vervangen. Ik wil nog eens checken of de DISA dichtingen en rubber dopjes nog ok zijn.
Andere verdachten zouden nog zijn lambdasensors of de LMM zelf.
Lambdasensors gevel signaal tussen 0,1V en 0,9V, volgens gegevens van Bosch is dat normaal. Ze reageren wel wat vreemd op gasstoten, het lijkt wat te wisselen tussen 'hoog' en 'laag'. Het zou me wel vreemd lijken als beide lambda's tegelijk kapot zijn, traag zou evt kunnen. Auto is 14 jaar oud, 120.000km (M54B30).
Vanmorgen heb ik een stukje gereden met LMM afgekoppeld. Stationairloop en normaal rijden zijn hetzelfde, bij vol accelereren lijkt hij minder vermogen te hebben. Bij stationair lopen meet hij 14 kg/h. Is het realistisch gezien mogelijk dat een verouderde LMM te hoge waardes gaat geven, waardoor de motor te rijk gaat lopen?
Heeft iemand een idee wat er anders nog fout kan zijn? Met name de negatieve fuel trim geeft me toch het idee dat er iets niet ok is. Ik kan hier geen logische verklaring voor verzinnen/vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door dj_raoul op 19-05-2017 15:56 ]
Niet als je nog (snel genoeg) rolt.Arjant2 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 14:54:
Van N naar D zeker wel de rem nodig in een BMW (in ieder geval in mijn F10 en kan niet voorstellen dat dat anders is).
- knip -
Ik heb een snelle test gedaan, met 16km/u kan je zo terug naar D, met 6km/u kan het niet zonder de rem in te trappen. Limiet zal wel rond de 10 km/u zitten dus.
Dat was bij de pre LCI niet zo. Daar kon je in D de auto uitzetten en bleef hij rollen. Maar rollendeweg starten was er dan ook niet bij. Maakte in de file niet echt uit maar bij een wasstraat...t_captain schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:14:
Bij de 6-bak in een E60/61 LCI ook. Engine stop -> automaat springt naar P.
edit: aanpast. Moet natuurlijk D zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door IQM op 21-05-2017 21:20 ]
De F07 en F21 (8-traps automaten) waar ik ervaring mee heb springen alleen maar in P bij de combi gordel los en deur open. Bij alleen gordel los blijft het bij een waarschuwingsgeluid.YoshiBignose schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:42:
[...]
Geen idee hoe dat zit bij BMW's, maar bij m'n Tesla moet ik als ik vanuit de N naar D wil toch echt de rem intrappen. Dus bij het wegrijden bij de wasstraat ff licht tikje op de rem aan het eind. Doe het wel soepel natuurlijk, de persoon achter je moet niet schrikken.
Wat me wel liet schrikken was dat ik de wasstraat in zat en toen deed ik m'n riem los. Ik wist niet dat de Tesla automatisch de auto van N naar P zet als je de riem los doet. Toen sloeg de hele wasstraat wel af. In eerste instantie had ik niet eens door dat het door m'n riem kwam, heb dit volgens mij nog nooit in een auto gehad. Hebben BMW's dit ook?
Zou je het een keer willen proberen? Gewoon de motor uitzetten op de parkeerplaats terwijl de bak nog in D staat? Bij mijn F11 (8 traps automaat) springt hij direct in P.jakob558 schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:42:
De F07 en F21 (8-traps automaten) waar ik ervaring mee heb springen alleen maar in P bij de combi gordel los en deur open. Bij alleen gordel los blijft het bij een waarschuwingsgeluid.
Ik neem aan dat die screenshot van een z4 of een x3 is? (ms45 ECU) en niet een geïmporteerde US versie e46 330i ZHP (MS45.1 ecu)?dj_raoul schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:54:
Lambdasensors gevel signaal tussen 0,1V en 0,9V, volgens gegevens van Bosch is dat normaal. Ze reageren wel wat vreemd op gasstoten, het lijkt wat te wisselen tussen 'hoog' en 'laag'. Het zou me wel vreemd lijken als beide lambda's tegelijk kapot zijn, traag zou evt kunnen. Auto is 14 jaar oud, 120.000km (M54B30).
In dat eerste geval is het gedrag van je lambdasensoren normaal. Narrowband lambdasensoren; die kunnen alleen meten of het mengsel rijk of arm is (dus boven of onder stoichiometrisch).
Daarom kunnen ze alleen of hoog, of laag in spanning zijn.
Als je wideband sensoren zou hebben (zoals die amerikaanse versie met ms45.1 ecu, die heeft bosch lsu 4.2) dan zou het een ander geval zijn
De kans is imho klein dat een oude lmm hogere waardes gaat geven. Die zijn dan gelijk veel te hoog of veel te laag lijkt me. 14kg/h is niet heel onrealistisch. Ik kan het moeilijk meer met mijn eigen motor vergelijken want die is niet meer standaard, maar dat is wel in die orde van grootte (dus tussen 8 en 20kg/h)Vanmorgen heb ik een stukje gereden met LMM afgekoppeld. Stationairloop en normaal rijden zijn hetzelfde, bij vol accelereren lijkt hij minder vermogen te hebben. Bij stationair lopen meet hij 14 kg/h. Is het realistisch gezien mogelijk dat een verouderde LMM te hoge waardes gaat geven, waardoor de motor te rijk gaat lopen?
"man is not truly one, but truly two,"
Note: persoonlijk geen ervaring met M54.dj_raoul schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:54:
Heeft er hier iemand ervaring met het 'debuggen' van lambda waarden?
...
Ruikt je auto naar brandstof als hij warm is? Je lambdawaardes zien er gewoon normaal uit en die fuel trim zou ik me persoonlijk ook geen zorgen over maken (je kan eventueel de adapties eens resetten en kijken hoe snel dat terug komt).
Een mooi tooltje voor dit soort problemen is Test-O (http://phenoboy.kapsi.fi/testo of https://www.bimmerforums....-with-realtime-graph-view), daarmee kan je grafieken plotten van INPA-waardes. Dan kan je een stukje gaan rijden en kijken wat je lambdasignaal doet.
[ Voor 7% gewijzigd door Radiant op 22-05-2017 09:27 ]
Dan idd wel, super handig. Maar niet als ik enkel m'n gordel los doe, dan blijft hij gewoon in D staan en kan ik wegrijden (met waarschuwingstoon). Bij de nieuwe Volvo XC90 springt hij bij stilstand in P zodra je je gordel losmaakt als bestuurder. Het ging volgens mij over het losmaken van gordel in de wasstraat, met als resultaat een automaat die in P springtIQM schreef op zondag 21 mei 2017 @ 21:21:
[...]
Zou je het een keer willen proberen? Gewoon de motor uitzetten op de parkeerplaats terwijl de bak nog in D staat? Bij mijn F11 (8 traps automaat) springt hij direct in P.
Het gaat inderdaad om een Z4. De lambda's geven wel verschillende spanningen, dus ik weet niet zeker of dit volgens het narrowband principe gaat. Ze zijn niet zo duur overigens, ca € 50 op Ebay.
Ik heb het spanningsverloop ook gefilmd: YouTube: YouTube
Goed idee om het eens te loggen met dat tooltje, ga ik zeker proberen!
Auto ruikt niet naar brandstof als ie warm is, wel net na de koude start met het dakje open.
Als ik er niet uit kom zet ik de lambda's en LMM op mijn langere termijn roadmap om 1 voor 1 te vervangen, dan is het nog wel te behappen.
Het zijn zeker weten narrowbands. Dat staat 100% vast. Daar is geen twijfel over mogelijk.dj_raoul schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:01:
Het gaat inderdaad om een Z4. De lambda's geven wel verschillende spanningen, dus ik weet niet zeker of dit volgens het narrowband principe gaat. Ze zijn niet zo duur overigens, ca € 50 op Ebay.
Ze hebben ook maar een 2 polige aansluiting (de andere 2 polen zijn voor het verwarmingscircuit)
Wat je kan doen is beide accupolen eraf halen en een tijdje met elkaar verbinden.
Ik geloof dat dat een manier is om je brandstoftrims te resetten.
Je youtube link werkt overigens niet, dit is de werkende
YouTube: BMW M54 Lambdasonden
"man is not truly one, but truly two,"
Probeer dat nog maar eens een keer als je het portier van de bestuurder open hebt staan, dan springt 'ie spontaan in de P met een nette melding op het dashboard.jakob558 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:17:
[...]
Dan idd wel, super handig. Maar niet als ik enkel m'n gordel los doe, dan blijft hij gewoon in D staan en kan ik wegrijden (met waarschuwingstoon). Bij de nieuwe Volvo XC90 springt hij bij stilstand in P zodra je je gordel losmaakt als bestuurder. Het ging volgens mij over het losmaken van gordel in de wasstraat, met als resultaat een automaat die in P springt
Met name als je even snel een paar cm anders wil parkeren ongemakkelijk, dan vliegt ie na 2cm ineens in de P met een kleine schok tot gevolg. Zodra de gordel om zit of het portier is gesloten geen probleem meer.
-edit: ik zie dat het in de quote van de quote al benoemd was

[ Voor 3% gewijzigd door FlorisB op 23-05-2017 17:40 ]

Met de DKG
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
fookin mad fer it
Ja, en neen, appartement, shared garage!DikkeBMW schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:32:
Jij woont in de VS? En is die daarnaast ook van jou
Vandemorgen naar het werk gereden. Tank half leef, kon nog 89 mijl... Dat doet stadsverkeer (Los Angeles)
Eh, alles hier om u koning te doen voelen, zolang ze er maar geld aan verdienen =)
En wij maar priusjes kopen, wordt allemaal teniet gedaan door die random V10 trucks daar
Geen flauwekulletjes
Laat nu net de hybride Toyota's belachelijk populair zijn in de VS!Y3LLoW schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:51:
Lang leven Amerika, waar je nog zonder in je beurs gepakt te worden en zonder je te hoeven schamen een dikke bak kan rijden.
En wij maar priusjes kopen, wordt allemaal teniet gedaan door die random V10 trucks daar
Verwijderd
Morgen werd dus 2 weken later...Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 21:14:
[...]
Hier aan het downloaden, morgen ga ik hem erop zetten dus dan kan ik wel even kijken.
2016-2 en 2017-1 bevatten in ieder geval niet de A4.
Ik kan in ieder geval bevestigen dat in Move 2017-2 (CIC en NBT)de A4 Schiedam-Delft eindelijk aanwezig is. Kan nu mijn systeem eindelijk in de buurt gebruiken.
Nou de auto inmiddels al weer een week of 2 terug. Gelukkig alles keurig hersteld. Op een gestresste bandenspanningsensor na is die weer helemaal de oude (en die sensor is inmiddels ook gefixt).f.h schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:45:
Vanmorgen mijn E81 niet helemaal terug gevonden zoals ik hem gister geparkeerd had. Ruit aan de passagierszijde (aan de stoep) ingetikt en professional navi, iDrive-controller en M-stuur er uit gejat. In sommige gevallen 'netjes' stekkertje los getrokken, maar ook de kniptang een paar keer gebruikt.
Godskolerig wat een rot gevoel om zo je auto te moeten terug vindenGelukkig all risk verzekerd, maar ongekend wat waardeloos.
Alleen bij het updaten naar premium 2017-2 gaf de auto aan dat de navigatiedata onvolledig of gemanipuleerd is. Ik kan er helemaal niks mee qua update. Morgen maar weer de schadehersteller bellen, ik gok dat het met inleren of weet ik veel te maken heeft. Het is immers eenzelfde type navi met natuurlijk zelfde chassis nummer. Dan moet de navi update het toch gewoon (gaan) doen?
Dat was inderdaad bekend, die NEXT 2017-1 is al van eind december 2016.Toff schreef op maandag 29 mei 2017 @ 02:01:
Ik heb inmiddels de officiële Europe_Next_2017-1 geïnstalleerd en daar staat de doorgetrokken A4 NIET op. Mijn systeem werkt nog met een 64 GB USB-stick. Modernere versies (EVO), die over OTA (On The Air) beschikken, schijnen inmiddels 2017-2 te hebben, waar het stukje A4 van Delft naar Schiedam wel op staat. Nog even geduld dus...
Zit ook met smart te wachten op 2017-2.
Is de VIN van de nieuwe CIC wel gelijk aan die van de auto? Ik weet dat bij achteraf ingebouwde navigatie VIN van de CIC verschilt van de auto. En dan kun je niet zomaar bijwerken.f.h schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:55:
[...]
Nou de auto inmiddels al weer een week of 2 terug. Gelukkig alles keurig hersteld. Op een gestresste bandenspanningsensor na is die weer helemaal de oude (en die sensor is inmiddels ook gefixt).
Alleen bij het updaten naar premium 2017-2 gaf de auto aan dat de navigatiedata onvolledig of gemanipuleerd is. Ik kan er helemaal niks mee qua update. Morgen maar weer de schadehersteller bellen, ik gok dat het met inleren of weet ik veel te maken heeft. Het is immers eenzelfde type navi met natuurlijk zelfde chassis nummer. Dan moet de navi update het toch gewoon (gaan) doen?
De updat 2017-2 die ik gedownload heb werkt overigens prima, de bestanden zijn in elk geval goed.
Welk chassisnummer doel jij nu precies op? Want de auto VIN blijft gewoon hetzelfde natuurlijk.Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:14:
Chassisnummer is nodig voor de FSC code. Nummers komen misschien niet meer overeen.
EDIT: het VIN-nummer wat 'geregistreerd' staat in de CIC?
Ik gok inderdaad dat het met zoiets te maken heeft. Het is immers een compleet nieuwe CIC die ingebouwd en ingeleerd is.IQM schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:32:
[...]
Is de VIN van de nieuwe CIC wel gelijk aan die van de auto? Ik weet dat bij achteraf ingebouwde navigatie VIN van de CIC verschilt van de auto. En dan kun je niet zomaar bijwerken.
De updat 2017-2 die ik gedownload heb werkt overigens prima, de bestanden zijn in elk geval goed.
Verder weet ik dat de FSC-code obv de VIN van de auto gegenereerd wordt, echter heb ik nu dus geen idee hoe ik mijn navi kan (gaan/blijven) updaten.
[ Voor 20% gewijzigd door f.h op 29-05-2017 12:49 ]
De FSC van de auto komt nu niet meer overeen met die van de CIC. Het is mogelijk om de VIN uit de CIC module te lezen en daarmee een FSC te generen maar volgens mij is activeren met behulp van een script kan ook. Beide mogelijkheden heb ik een keer voorbij zien komen, ik weet er zelf niet veel van. Maar misschien kan ik je een duwtje in de richting geven.f.h schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:46:
Ik gok inderdaad dat het met zoiets te maken heeft. Het is immers een compleet nieuwe CIC die ingebouwd en ingeleerd is.
Verder weet ik dat de FSC-code obv de VIN van de auto gegenereerd wordt, echter heb ik nu dus geen idee hoe ik mijn navi kan (gaan/blijven) updaten.
Ik snap enigszins wat je bedoeld. Echter ga ik het gewoon via het schadebedrijf laten regelen. Het is immers gevolg van de herstelwerkzaamheden.IQM schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:54:
[...]
De FSC van de auto komt nu niet meer overeen met die van de CIC. Het is mogelijk om de VIN uit de CIC module te lezen en daarmee een FSC te generen maar volgens mij is activeren met behulp van een script kan ook. Beide mogelijkheden heb ik een keer voorbij zien komen, ik weet er zelf niet veel van. Maar misschien kan ik je een duwtje in de richting geven.
BMW Road Map Europe Professional 2017-2 kent de A4 Delft-Schiedam nu ook. Eindelijk.Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:17:
[...]
Morgen werd dus 2 weken later...
Ik kan in ieder geval bevestigen dat in Move 2017-2 (CIC en NBT)de A4 Schiedam-Delft eindelijk aanwezig is. Kan nu mijn systeem eindelijk in de buurt gebruiken.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Verwijderd
Dat zou ik ook zo doen.f.h schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:57:
[...]
Ik snap enigszins wat je bedoeld. Echter ga ik het gewoon via het schadebedrijf laten regelen. Het is immers gevolg van de herstelwerkzaamheden.
Even voor de duidelijkheid de code (FSC) die nodig is om de kaart te updaten wordt gegenereerd op basis van de VIN-code. Doordat de VIN ook in de navigatie geregistreerd staat, weet de navigatie (CIC) dat de code correct is en kan de update plaatsvinden. Echter zal de VIN-code in de navigatie (CIC) door de retrofit nu niet meer overeen met de daadwerkelijke VIN-code van de auto en daardoor wordt de updatecode niet goedgekeurd.
Zaak is dus om te achterhalen wat de VIN is in het navigatiesysteem, zodat een correct FSC code kan worden gegenereerd.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2017 13:22 ]
Of, dat de VIN van de CIC wordt aangepast naar de VIN van mijn auto, toch?Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:15:
[...]
Zaak is dus om te achterhalen wat de VIN is in het navigatiesysteem, zodat een correct FSC code kan worden gegenereerd.
Nee, je pakt de laatste 7 cijfers van je chassisnummer (= het VIN) en Googled op 'BMW FSC lifetime'. Zoek iemand die je aanspreekt en klaar!f.h schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:23:
[...]
Of, dat de VIN van de CIC wordt aangepast naar de VIN van mijn auto, toch?
Op bmwusa gaat dat, voor europa vind ik niet meteen iets.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Bedoel je gewoon opties zien enzo?Apache schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:44:
Iemand een idee hoe ik met mijn productienummer kan gebruiken om mijn auto fabricage te tracken?
Op bmwusa gaat dat, voor europa vind ik niet meteen iets.
Kan je via je VIN doen: http://bimmer.work/
Thanks, maar dat heb ik de vorige keer (met het originele CIC systeem) al gedaannl.mark schreef op maandag 29 mei 2017 @ 17:11:
[...]
Nee, je pakt de laatste 7 cijfers van je chassisnummer (= het VIN) en Googled op 'BMW FSC lifetime'. Zoek iemand die je aanspreekt en klaar!
Nu in contact met de partij die het coden gedaan heeft. Hopen dat we uit komen.
[ Voor 10% gewijzigd door f.h op 29-05-2017 22:35 ]
Mijn wagen heeft nog geen VIN, ze moeten hem nog bouwen, maar ik heb wel een productie nummer gekregen op mijn vraag.Camo schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:37:
[...]
Bedoel je gewoon opties zien enzo?
Kan je via je VIN doen: http://bimmer.work/
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=894728
Alleen werkt dat niet zo heel goed voor Europese productie nummer's heb ik de indruk.
Ik heb een 530e g30 besteld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
| Pakketten M sportpakket Onderdelen pakket M sportpakket Hemelbekleding Anthrazit Zonder designelementen exterieur Comfortzetels vooraan met elektrische regeling M Aërodynamicapakket M sportstuur LED mistlampen M Sport remmen Automatische versnellingsbak Steptronic met schakelpaddles Sfeerverlichting M sportpakket Safety Pack Onderdelen pakket Safety Pack Driving Assistant Pack Plus Uw configuratie: BMW 530e iPerformance Berline Active Protection High Beam Assist Adaptive LED headlights Innovation Pack Onderdelen pakket Innovation Pack Navigatiesysteem Professional Parking Assistant Pack Plus BMW Gesture Control Head-Up Display Multifunctionele instrumentendisplay BMW Display Key Travel Pack Onderdelen pakket Travel Pack Bijkomende 12V stopcontacten Zonnegordijn met elektrische bediening achter + lateraal (ma Elektrisch schuifdak Business Pack Onderdelen pakket Business Pack ConnectedDrive Services Pack Comforttelefonie met draadloos laden Real Time Traffic Information (RTTI) (3 jaar) ConnectedDrive Services (3 jaar) Concierge Services (3 jaar) Onderdelen pakket ConnectedDrive Services Pack M Sport Launch Edition Onderdelen pakket M Sport Launch Edition Interne code Shadowline Automatische versnellingsbak Steptronic met schakelpaddles Comfort Pack Plus Onderdelen pakket Comfort Pack Plus Verwarmde zetels vooraan en achteraan Comforttoegang Elektronische gestuurde airconditioning met bijkomende funct Speciale uitrusting Banden en velgen Runflat banden Binnenuitrusting Actieve zetelventilatie vooraan Ambient Air Package Dashboard overtrokken met Sensatec Geïntegreerde universele afstandsbediening Veiligheidskit Boordtelecommunicatie Apple CarPlay voorbereiding DAB-Tuner Harman/kardon Surround Sound System Voorbereiding WiFi hotspot Buitenuitrusting Automatische bediening van de achterklep Zonnewerend glas achteraan Elektrische uitrustingen Active Protection Automatische bediening van de achterklep Hogedrukreiniging koplampen Transmissie, onderstel en sturing Automatische versnellingsbak Steptronic met Elektronische schokdempercontrole (EDC) Verwarmd stuurwiel |
Update:
Even door http://textmechanic.com/t...s/remove-duplicate-lines/ gehaald
De bron was een PDF van mijn bestelling, dus copy/paste, sommige zaken komen voor in meerdere packs, ik denk niet dat ik die zaken meerdere keren heb betaald
[ Voor 26% gewijzigd door Apache op 01-06-2017 17:02 ]
En 3 sturen lijkt me ook wat overdreven (of is het voor de kids achterin
[ Voor 27% gewijzigd door Leipo op 01-06-2017 16:11 ]
Hopen dat hij ook niet alles zo vaak betaald heeft...Leipo schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:10:
Ja die lijst wordt wel groot als je vele opties driedubbel hebt. Hoeveel rtti's kun je tegelijk gebruiken?
En 3 sturen lijkt me ook wat overdreven (of is het voor de kids achterin)
Een hele mooie, volle wagen zo te zien.
Heb je de optiecodes er nog niet bij in de offerte? Ik ben altijd wel benieuwd welke opties er nieuw of aangepast zijn vergeleken met de vorige modellen.

Maar nu lees ik dat ik naar dezelfde versie moet updaten
Van die versie vindt ik alleen de 2017-1, dus dan zou ik nog even moeten wachten? Of lukt een andere ook?
En kloppen die prijzen wel? Ik vindt voor €45,-, terwijl het bij BMW €100+ kost.

let the past be the past.
Het kan zijn, dat je een eenmalige update voor € 45,- kan aanschaffen, Voor € 99,- koop je een tweejarig abonnement bij BMW.
Als je verder rondkijkt, kom je ook andere aanbieders tegen, zelfs met "life time" abonnementen. Ik heb daar geen ervaring mee en het is mij het gedoe niet waard.
Let wel op dat je voor de NEXT 2017-1 een USB-stick van 64 GB nodig hebt. Op 32 GB past het net niet.
Wat bedoel je met 'gedoe'? Je voert op dezelfde manier de FSC code in, alleen hoef je dit maar eenmalig te doen en bij iedere volgende update is het een kwestie van de USB erin stoppen en updaten maar!Toff schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:34:
@SPee
Als je verder rondkijkt, kom je ook andere aanbieders tegen, zelfs met "life time" abonnementen. Ik heb daar geen ervaring mee en het is mij het gedoe niet waard.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Navigatie updates kun je ook zelf doen hoor. Gewoon via internet (ebay) een Lifetime FSC kopen en dan zelfs de update downloaden. Kost je eenmalig 3 tientjes voor de code en wat tijd om te downloaden.Toff schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:34:
@SPee Ja, je hebt inderdaad de NEXT versie nodig. De 2017-2 is voor NEXT nog niet uit.
Het kan zijn, dat je een eenmalige update voor € 45,- kan aanschaffen, Voor € 99,- koop je een tweejarig abonnement bij BMW.
Let wel op dat je voor de NEXT 2017-1 een USB-stick van 64 GB nodig hebt. Op 32 GB past het net niet.
Voor NBT 2017- heb je geen 64GB stick nodig, 32GB is echt genoeg. De update is 29,4 GB (31.661.263.110 bytes) groot. Het is mij gewoon gelukt met een 32GB stick.
Inderdaad, 16GB kan ook, moet je het in 2x doen... heb ik zelf afgelopen december nog gedaan.IQM schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:46:
[...]
Navigatie updates kun je ook zelf doen hoor. Gewoon via internet (ebay) een Lifetime FSC kopen en dan zelfs de update downloaden. Kost je eenmalig 3 tientjes voor de code en wat tijd om te downloaden.
Voor NBT 2017- heb je geen 64GB stick nodig, 32GB is echt genoeg. De update is 29,4 GB (31.661.263.110 bytes) groot. Het is mij gewoon gelukt met een 32GB stick.
Thanks
Verwijderd
Een High Executive zonder navi?Mr_Size schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:20:
BMW n00b meldt zich
Gisteren eigenaar geworden van dit speeltje, mijn 1e BMW ooit:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
318i Touring High Executive uit 2009, net geen 100K gelopen. Voor een vrij goed prijsje gekocht al zeg ik het zelf
Voor jou is het dan niet zo'n punt maar als je de auto later wilt verkopen dat wordt het dat wel. Een auto met Navigatie (Professional) verkoopt nu eenmaal beter. Dus gewoon helemaal oprijden!Mr_Size schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:49:
mjah blijkbaar. Boeit me niet heel veel verder, ik gebruik bijna nooit navigatie en als het toch nodig is heb ik een prima TomTom liggen
Heb je een radio die een Y-cable voor iPod ondersteund, maar je wilt met je Android toch Bluetooth streamen?
https://coolstreamrocks.c...mini-cooper-ipod-y-cable/

(ik verdien er niets aan, ik heb het zelf en het werkt super =) )
Valt wel mee hoor, ken heel veel mensen die liever geen Navi in een E9x BMW willen omdat dit er gewoon cleaner uitziet. Google maps, of een andere app is toch altijd beter dan de ingebouwde navi.IQM schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:54:
[...]
Voor jou is het dan niet zo'n punt maar als je de auto later wilt verkopen dat wordt het dat wel. Een auto met Navigatie (Professional) verkoopt nu eenmaal beter. Dus gewoon helemaal oprijden!
Geen flauwekulletjes
Netjes, voor welke prijs?Mr_Size schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:20:
BMW n00b meldt zich
Gisteren eigenaar geworden van dit speeltje, mijn 1e BMW ooit:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
318i Touring High Executive uit 2009, net geen 100K gelopen. Voor een vrij goed prijsje gekocht al zeg ik het zelf
Inderdaad, alles beter dan de CCC navigatie maar zonder Navigatie is toch ook zonder iDrive? En dat maakt de auto lastiger te verkopen. Clean of niet, het is wel een belangrijke optie bij een BMW. De meeste aspirant kopers klikken een auto direct weg als er geen scherm in zit.Y3LLoW schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:51:
Valt wel mee hoor, ken heel veel mensen die liever geen Navi in een E9x BMW willen omdat dit er gewoon cleaner uitziet. Google maps, of een andere app is toch altijd beter dan de ingebouwde navi.
Gelukkig werd met de komst van CIC de navigatie van BMW snel beter, NBT nog een tikje beter en NBT EVO heb ik nog niet uitgeprobeerd.
"Gedoe" als in: Stel dat het niet werkt, dan hoef je ook niet bij je dealer aan te kloppen.nl.mark schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:43:
[...]
Wat bedoel je met 'gedoe'? Je voert op dezelfde manier de FSC code in, alleen hoef je dit maar eenmalig te doen en bij iedere volgende update is het een kwestie van de USB erin stoppen en updaten maar!
Fijn voor je, maar mijn originele download is (uitgepakt) 29,5 GB (31.781.695.488 bytes) en dat past niet op mijn 32 GB stick.IQM schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:46:
[...]
Navigatie updates kun je ook zelf doen hoor. Gewoon via internet (ebay) een Lifetime FSC kopen en dan zelfs de update downloaden. Kost je eenmalig 3 tientjes voor de code en wat tijd om te downloaden.
Ik vraag me overigens af, of die "lifetime FSC" wel echt levenslang is. Het originele BMW abonnement is 2 jaar. Zijn er tweakers hier, die buiten BMW om al langer dan 2 jaar gebruik maken van "lifetime"?
Downloaden moet je bij BMW ook, tenzij je nog meer betaalt en de update op een stick koopt.
Voor mij te laat, want ik heb inmiddels een 64 GB stick, maar misschien handig voor anderen. Kan je een tutorial geven, wat je op welke stick moet zetten dan? De BMW Update Manager wil sowieso niet werken met een "te kleine" stick, maar je kan de .zip ook zelf uitpakken gelukkig.The_MAN schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:54:
[...]
Inderdaad, 16GB kan ook, moet je het in 2x doen... heb ik zelf afgelopen december nog gedaan.
Ik heb het nu al voor zoveel mensen gedaan en het is nog nooit mislukt. Hoogstens dat iemand 'per ongeluk' een éénmalige code had ipv. lifetime. Maar als jij liever naar een dealer gaat dan is dat je eigen keuze. (ik betaal liever 1 x € 30,- dan elk jaar € 79,-)Toff schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:18:
"Gedoe" als in: Stel dat het niet werkt, dan hoef je ook niet bij je dealer aan te kloppen.
Bedoel je een originele BMW download? Waarschijnlijk staan er dan toch onnodige bestanden in die in andere versies gestript zijn. Zo nee, waar heb je hem vandaan?Toff schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:18:
Fijn voor je, maar mijn originele download is (uitgepakt) 29,5 GB (31.781.695.488 bytes) en dat past niet op mijn 32 GB stick.
Ik vraag me overigens af, of die "lifetime FSC" wel echt levenslang is. Het originele BMW abonnement is 2 jaar. Zijn er tweakers hier, die buiten BMW om al langer dan 2 jaar gebruik maken van "lifetime"?
Downloaden moet je bij BMW ook, tenzij je nog meer betaalt en de update op een stick koopt.
En ja, die lifetime code is de langst mogelijke code. Wat je doet is namelijk een tellertje op de maximale waarde (FF) zetten. Nogmaals, het gaat hier niet over een abonnement maar een heel andere manier van updaten. Een lifetime code ziet een dealer als een 'hack.' Ik heb de lifetime code in onze F20 nu al voor 2 updates gebruikt. Maar omdat de auto nog maar 2 jaar oud is heb ik hem nog niet langer kunnen gebruiken.
Uit de Instructions.txt die erbij zit:Toff schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:18:
Kan je een tutorial geven, wat je op welke stick moet zetten dan? De BMW Update Manager wil sowieso niet werken met een "te kleine" stick, maar je kan de .zip ook zelf uitpakken gelukkig.
Please use a 32GB or larger FAT32 formatted USB drive to install this update.
1. Use WinRAR or 7-Zip to extract NBT EUROPE NEXT 2017-1.7z
2. You will be left a folder called NAVD_000014B9_255_003_240 and Instructions.txt (this file)
3. Copy everything inside the folder(1,2,3,4,config,NBT_ECE_101161.3.110.pkg and NBT_ECE_101161.3.110.pkg.sig) to the root of your USB drive.
4. Insert the USB stick into the USB port in the center console
5. Follow the onscreen prompts, it will prompt for the FSC code (see below for information on getting an FSC code)
6. The update will begin to load from 0%-100%
7. Wait for it to finish loading the data and you're done!
Notes:
------
1. Some USB drives come with a hidden partition at the front of the drive. Make
sure to go into Disk Management (for Windows) or Disk Utility (OSX) and delete all partitions.
Then recreate a single partition formatted FAT32 (Windows) or FAT (OSX, it's FAT32 by default).
2. For Mac users, OSX places a series of hidden files on the USB stick which may cause the NBT
not to properly read the data, if you have this problem use a utility like Blue Harvest to remove
all the hidden files/folders from the USB stick. If you have trouble with this, let me know and I
can assist.
Ik betaalde € 99,- voor 2 jaar via BMW ConnectedDrive <bmw-kis@bmw.nl>. Op de totaalprijs van een BMW vind ik het prijsverschil niet echt de moeite waard.IQM schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:24:
[...]
Ik heb het nu al voor zoveel mensen gedaan en het is nog nooit mislukt. Hoogstens dat iemand 'per ongeluk' een éénmalige code had ipv. lifetime. Maar als jij liever naar een dealer gaat dan is dat je eigen keuze. (ik betaal liever 1 x € 30,- dan elk jaar € 79,-)
Ja, met "originele download" bedoel ik uiteraard de originele BMW download... In de auto lees ik ook "gewoon" dat de service is geboekt voor 2 jaar. Geen "hack" dus, gelukkig.[...]
Bedoel je een originele BMW download? Waarschijnlijk staan er dan toch onnodige bestanden in die in andere versies gestript zijn. Zo nee, waar heb je hem vandaan?
***members only***
En ja, die lifetime code is de langst mogelijke code. Wat je doet is namelijk een tellertje op de maximale waarde (FF) zetten. Nogmaals, het gaat hier niet over een abonnement maar een heel andere manier van updaten. Een lifetime code ziet een dealer als een 'hack.' Ik heb de lifetime code in onze F20 nu al voor 2 updates gebruikt. Maar omdat de auto nog maar 2 jaar oud is heb ik hem nog niet langer kunnen gebruiken.
Mijn exemplaar (gekocht in mei 2017) staat in de file Road_Map_Europe_Next_2017-1.zip en pakt uit in de gelijknamige folder "Road_Map_Europe_Next_2017-1". De files die jij noemt: "NBT_ECE_101161.3.110.pkg" en NBT_ECE_101161.3.110.pkg.sig" heten bij mij: "NBT_ECE_101161.3.112.pkg" en "NBT_ECE_101161.3.112.pkg.sig".[...]
Uit de Instructions.txt die erbij zit:
Please use a 32GB or larger FAT32 formatted USB drive to install this update.
1. Use WinRAR or 7-Zip to extract NBT EUROPE NEXT 2017-1.7z
2. You will be left a folder called NAVD_000014B9_255_003_240 and Instructions.txt (this file)
3. Copy everything inside the folder(1,2,3,4,config,NBT_ECE_101161.3.110.pkg and NBT_ECE_101161.3.110.pkg.sig) to the root of your USB drive.
4. Insert the USB stick into the USB port in the center console
5. Follow the onscreen prompts, it will prompt for the FSC code (see below for information on getting an FSC code)
6. The update will begin to load from 0%-100%
7. Wait for it to finish loading the data and you're done!
Notes:
------
1. Some USB drives come with a hidden partition at the front of the drive. Make
sure to go into Disk Management (for Windows) or Disk Utility (OSX) and delete all partitions.
Then recreate a single partition formatted FAT32 (Windows) or FAT (OSX, it's FAT32 by default).
2. For Mac users, OSX places a series of hidden files on the USB stick which may cause the NBT
not to properly read the data, if you have this problem use a utility like Blue Harvest to remove
all the hidden files/folders from the USB stick. If you have trouble with this, let me know and I
can assist.
De BMW instructies geven aan, om een FAT32 of een exFAT geformatteerde stick te gebruiken.
Wanneer ik de betreffende files op een - vers geformatteerde - 32 GB stick probeer te schrijven, geeft Windows aan, dat ik 725 MB (FAT32) c.q 715 MB (exFAT) te weinig ruimte heb (op NTFS is het zelfs 800 MB).
Wie dus de originele BMW-update koopt, dient er dus, zoals ik schreef, rekening mee te houden, dat een 32 GB stick niet voldoende ruimte (meer) biedt, om de files in een keer mee over te zetten.
Is ook geen High Executive.. Heeft geen xenon en ook geen chromen lijst rond de ramen. Daar kun je het aan de buitenkant o.a. aan zien.
Maakt verder ook niet uit, heerlijke bak zo'n E91. Veel rijplezier gewenst :-)
N.b. volgens mij zijn die velgen niet origineel. Zou wel ff checken wat dat precies is en of er runflat onder zit. Dit i.v.m. het rijgedrag / veiligheid van je auto.
[ Voor 35% gewijzigd door Pepppie op 05-06-2017 20:00 ]
Ik heb er niet super veel verstand van, maar hij werd wel aangeboden als zodanig iig. Er zitten inderdaad runflat banden onder, zijn 19 inch bandennl.mark schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:57:
Is ook geen High Executive.. Heeft geen xenon en ook geen chromen lijst rond de ramen. Daar kun je het aan de buitenkant o.a. aan zien.
Maakt verder ook niet uit, heerlijke bak zo'n E91. Veel rijplezier gewenst :-)
N.b. volgens mij zijn die velgen niet origineel. Zou wel ff checken wat dat precies is en of er runflat onder zit. Dit i.v.m. het rijgedrag / veiligheid van je auto.
En wat ben je van plan ls die 2 jaar voorbij is?Toff schreef op maandag 5 juni 2017 @ 04:17:
Ik betaalde € 99,- voor 2 jaar via BMW ConnectedDrive <bmw-kis@bmw.nl>. Op de totaalprijs van een BMW vind ik het prijsverschil niet echt de moeite waard.
Ja, met "originele download" bedoel ik uiteraard de originele BMW download... In de auto lees ik ook "gewoon" dat de service is geboekt voor 2 jaar. Geen "hack" dus, gelukkig.
Hoeveel kost het dan om updates te blijven ontvangen?
En ja, ook op de prijs van een tweedehands BMW -zoals die van mij- is € 99,- niet veel geld. (Maar als je zo door redeneert kun je elke mogelijke optie er nog wel bij bestellen.
Heb je toevallig ook internet in de auto geactiveerd? Dat zou voor onze F20 eenmalig € 356,- kosten en een bedrag per maand. Beetje erg duur voor een tweede auto. Voor mijn F11 kan het via mijn mobieltje maar ook dan moet het geactiveerd worden.
Bijzonder. Een vriend van mij heeft met een 420d GC (F36) ook een abonnement van 3 jaar. Hij heeft onlangs van mij een 32GB USB stick heeft geleend en het was bij hem wel gelukt om de update van de BMW website te downloaden en met die 32GB USB stick in de auto te installeren.Toff schreef op maandag 5 juni 2017 @ 04:17:
Wie dus de originele BMW-update koopt, dient er dus, zoals ik schreef, rekening mee te houden, dat een 32 GB stick niet voldoende ruimte (meer) biedt, om de files in een keer mee over te zetten.
Edit:nl.mark schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:57:
Velgen zijn niet zo mooi als de originele BMW M-Sport velgen. Lijkt op een Avus velgen maar zou van alles kunnen zijn. Maar ja, voor een setje style 433M of 373M betaal je veel knaken.
[ Voor 20% gewijzigd door IQM op 05-06-2017 20:50 ]
Nee, ik heb geen internet geactiveerd. Inderdaad vrij prijzig en voor mij zitten er niet echt voordelen aan.
Je vriend heeft een abonnement van 3 jaar? Ben ik nergens tegengekomen als losse optie. Mogelijk bij aanschaf nieuw? Heeft hij ook de NEXT-versie? Het is inmiddels wel duidelijk dat de ene BMWNAV niet de andere is en dat zelfs "gelijknamige" updates, zoals "2017-1" verschillende codes hebben en blijkbaar ook verschillende afmetingen. Duidelijk is wel dat de updates op de rand -of er net over- van 32 GB zitten. Mocht iemand nog geen USB-stick hebben, dan raad ik sowieso met een blik op de toekomst aan, om voor een 64 GB stick te gaan.
De verlengde A4 zit inderdaad in de 2017-2 updates van BMW.Toff schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:55:
@IQM : Na 2 jaar mag je weer een nieuw abonnement van 2 jaar afsluiten, maar je kan natuurlijk ook weleens een jaartje overslaan. De reden voor mijn huidige update is het doortrekken van de A4 van Schiedam naar Delft en vv. In de drukke Randstad is het wel prettig, wanneer alle opties worden doorgerekend, in geval van files. Hopelijk zit de A4 in NEXT 2017-2...
Nee, ik heb geen internet geactiveerd. Inderdaad vrij prijzig en voor mij zitten er niet echt voordelen aan.
Je vriend heeft een abonnement van 3 jaar? Ben ik nergens tegengekomen als losse optie. Mogelijk bij aanschaf nieuw? Heeft hij ook de NEXT-versie? Het is inmiddels wel duidelijk dat de ene BMWNAV niet de andere is en dat zelfs "gelijknamige" updates, zoals "2017-1" verschillende codes hebben en blijkbaar ook verschillende afmetingen. Duidelijk is wel dat de updates op de rand -of er net over- van 32 GB zitten. Mocht iemand nog geen USB-stick hebben, dan raad ik sowieso met een blik op de toekomst aan, om voor een 64 GB stick te gaan.
De 4GC van die vriend is in 2015 in Duitsland nieuw gekocht en in 2016 naar Nederland gehaald. De eerste eigenaar heeft bij de aankoop de navigatie updates (en internet) voor 3 jaar afgekocht. Het is wel degelijk een NEXT navigatie systeem al zit er geen iDrive controller in met handschriftherkenning. Het zou heel goed kunnen dat in Duitsland meer mogelijk is dan in Nederland.
Er zijn bij BMW heel veel verschillende navigatieversies: Move, Motion (Business), Premium, NEXT, EVO. Dat is om het makkelijk te houden...
Zelf heb ik een 128GB USB stick voor het gebruik in de auto. Is veel makkelijker, sneller en flexibeler dan muziek wegschrijven op de harddisk. En er dan achter komen dat je de namen niet makkelijk kunt aanpassen. Of je moet een backup maken op USB stick en die op de computer gaan bewerken en in de auto weer terugzetten.
Er zit 1,2,3,4 + aantal andere bestanden in de .zip, ik heb 1,2 + andere bestanden op de stick gezet, erin gedaan, hij begint en stop dan ergens tussen de 50%-60% volgens mij, dan zegt hij dat hij de rest niet kan lezen/vinden, naar binnen, 1,2 eraf, 3,4 erop, stick er in en hij gaat gewoon verder[b]Toff schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:18:[/b
[...]
Voor mij te laat, want ik heb inmiddels een 64 GB stick, maar misschien handig voor anderen. Kan je een tutorial geven, wat je op welke stick moet zetten dan? De BMW Update Manager wil sowieso niet werken met een "te kleine" stick, maar je kan de .zip ook zelf uitpakken gelukkig.
Heb je de laatste 7 cijfers/letters van je chassisnummer? Voer die eens in op deze website. Je krijgt dan exact de opties te zien waarmee de auto is geproduceerd door BMW. Kun je direct zien wat je gekocht zou moeten hebben en wat er aan je verkocht is. Wellicht nog even terug als het allemaal erg veel afwijktMr_Size schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:12:
[...]
Ik heb er niet super veel verstand van, maar hij werd wel aangeboden als zodanig iig. Er zitten inderdaad runflat banden onder, zijn 19 inch banden

Wat betreft je velgen; ik zou even langs de dealer rijden (of een goede fitter) en laten controleren of de velgen allemaal recht zijn, gebalanceerd zijn en dat de wagen goed uitgelijnd is. Er zijn nml. nogal wat imitatie velgen op de markt die niet de stijfheid hebben van de OEM-velgen.
Thanks voor de tips. De auto is door de garagehouder die hem verkocht helemaal nagelopen (grote beurt). Bij de proefrit constateerde ik al dat de auto naar rechts trok, dus hij is opnieuw uitgelijnd.nl.mark schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:24:
[...]
Heb je de laatste 7 cijfers/letters van je chassisnummer? Voer die eens in op deze website. Je krijgt dan exact de opties te zien waarmee de auto is geproduceerd door BMW. Kun je direct zien wat je gekocht zou moeten hebben en wat er aan je verkocht is. Wellicht nog even terug als het allemaal erg veel afwijkt![]()
Wat betreft je velgen; ik zou even langs de dealer rijden (of een goede fitter) en laten controleren of de velgen allemaal recht zijn, gebalanceerd zijn en dat de wagen goed uitgelijnd is. Er zijn nml. nogal wat imitatie velgen op de markt die niet de stijfheid hebben van de OEM-velgen.
Jouw website geeft de volgende gegevens (auto komt oorspronkelijk uit Duitsland):
Typ-code: US31
Typ: 318I UL (EUR)
E-F-R-Baureihe: E91 LCI (LifeCycleImpuls
Baureihe: 3
Bauart: TOUR
Lenkung: LL
Türen: 5
Motor: N43
Hubraum: 2.00
Leistung: 105 (143 hp)
Antrieb: HECK
Getriebe: MECH
Farbe: A52 - SPACEGRAU METALLIC
Polsterung: EBAT - STOFF VERTEX/ANTHRAZI
Prod.-Datum: 2009-02-05
S1CA SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE
S1CB ACEA / CO2 Umfang
S1CC Auto Start Stop Funktion
S1CD Brake Energy Regeneration
S3AC Anhängerkupplung
S4AE Armauflage vorne verschiebbar
S4CG Interieurleisten "satin-silber" matt
P7RS Paket Comfort
S8SC Freischaltung Telematik länderspez.
S8SP Steuerung COP
S240 Lenkrad Leder Airbag
S249 Multifunktion für Lenkrad
S320 Entfall Modellschriftzug
S321 Exterieurumfänge in Wagenfarbe
S386 Dachreling
S402 Panoramadach elektrisch
S423 Fussmatten Velours
S428 Warndreieck und Verbandstasche
S431 Innenrückspiegel mit Abblendautomatik
S507 Park Distance Control hinten (PDC)
S520 Nebelscheinwerfer
S521 Regensensor
S534 Klimaautomatik
S540 Geschwindigkeitsregelung
S548 Kilometertacho
S663 Radio BMW Professional
S698 Area-Code 2 für DVD
L801 Länderausführung Deutschland
S851 Sprachversion deutsch
S863 Händlerverzeichnis Europa
S879 Bedienungsanleitung Deutsch
Geen idee of dit genoeg bewijs is
Verwijderd
Nou, dit is je eerste BMW... gegarandeerd dat je volgende keer meer wil.
Heb zelf een 2 jaar geleden een 2 jaar oude 1 serie gekocht. Was een goede deal en is prima uitgerust (170pk, xenon, sportstoelen, mooie velgen, navi, sportstuur, etc) maar de lijst met zaken die ik graag extra zou willen is nog best lang.
Daarom kan het dus al geen High Executive zijn. Ook al zou hij wel alle opties daarvoor aan boord hebben, in Duitsland bestaat dat pakket gewoon niet. Zolang jij tevreden bent is het natuurlijk goed, maar ik word altijd wat wantrouwig van dealers die een loopje met de waarheid nemen...Mr_Size schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:01:
[...]
Jouw website geeft de volgende gegevens (auto komt oorspronkelijk uit Duitsland):
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Echt wel.Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:24:
[...]
Nou, dit is je eerste BMW... gegarandeerd dat je volgende keer meer wil.
Heb zelf een 2 jaar geleden een 2 jaar oude 1 serie gekocht. Was een goede deal en is prima uitgerust (170pk, xenon, sportstoelen, mooie velgen, navi, sportstuur, etc) maar de lijst met zaken die ik graag extra zou willen is nog best lang.
Maar ik ben wel benieuwd naar de lange lijst met zaken die je mist op je 118i. Want ik ben bang dat je dan al gauw een stap omhoog gaat maken. Zo is het geweldige Head Up Display niet leverbaar op een 1 serie. Om maar eens wat te noemen.
Hm vreemd. Ik weet niet precies wie hem heeft geïmporteerd, maar weet wel dat hij eerst een paar keer bij Van Poelgeest is geweest, voordat hij bij de lokale dealer kwam waar ik hem heb gekocht. Maar zoals ik idd al zei maakt het voor mij geen verschil. Er zitten genoeg opties op die ik op mijn vorige auto niet hadfsfikke schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:36:
Daarom kan het dus al geen High Executive zijn. Ook al zou hij wel alle opties daarvoor aan boord hebben, in Duitsland bestaat dat pakket gewoon niet. Zolang jij tevreden bent is het natuurlijk goed, maar ik word altijd wat wantrouwig van dealers die een loopje met de waarheid nemen...
Via een kennis kan ik een Bilstein B12 kit laten monteren voor ongeveer 850 inclusief plaatsing, werkuren, uitlijning, etc...
No-brainer? Of is het kwaliteitsverschil niet zo groot?
Dempers zijn iets van €60,- per stuk, dus dat is easy-money
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Zit de demper niet in een veer btw?
Zit (achteraan toch) blijkbaar naast de demper:

En volgens mij moet je ze sowieso per as vervangen. Dan vervang ik ze denk ik liever in 1 keer zodat je geen combinatie hebt van splinternieuwe dempers achteraan & (quasi) versleten dempers vooraan..
Bilstein B12 is trouwens combinatie van B8 schokdempers en een Eibach pro kit (veren).
[ Voor 13% gewijzigd door SanderH_ op 06-06-2017 13:52 ]
Verwijderd
Bescheiden wensen hoor.IQM schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:14:
[...]
Echt wel.Je begint met een vrij standaard BMW en naarmate het virus je steeds meer te pakken hebt kom je bij een steeds completere en bijzondere wagen terecht. Ik begon met een E46 320d Touring Executive Sportline Colorline en via een E61 525i High Executive ben ik naar een F11 535i gegaan met bijna alle opties. Vermogen went extreem snel, helaas.
Maar ik ben wel benieuwd naar de lange lijst met zaken die je mist op je 118i. Want ik ben bang dat je dan al gauw een stap omhoog gaat maken. Zo is het geweldige Head Up Display niet leverbaar op een 1 serie. Om maar eens wat te noemen.
- Automaat
- Navi pro
- min 2 liter motor
- PDC voor en achter
- regensensor
- lichtsensor
- lederen interieur
- open dak
- M-sportstuur
Dat was het voor nu wel.
Dan snap ik je wel. Hoe hoger het type of serie, hoe meer gemeengoed deze opties zijn. Dat wordt zoeken naar een dikke 125i. (of hoger... M135iVerwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:46:
Bescheiden wensen hoor.
- Automaat
- Navi pro
- min 2 liter motor
- PDC voor en achter
- regensensor
- lichtsensor
- lederen interieur
- open dak
- M-sportstuur
Dat was het voor nu wel.
Het probleem is altijd die twee stomme woordjes; geld en budgetIQM schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:17:
[...]
Dan snap ik je wel. Hoe hoger het type of serie, hoe meer gemeengoed deze opties zijn. Dat wordt zoeken naar een dikke 125i. (of hoger... M135i![]()
)
fookin mad fer it
Nou, bij mij niet. Ik laat auto's met ingebouwd navigatiesysteem gewoon staan voor een exemplaar zonder navigatie.IQM schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:54:
[...]
Voor jou is het dan niet zo'n punt maar als je de auto later wilt verkopen dat wordt het dat wel. Een auto met Navigatie (Professional) verkoopt nu eenmaal beter. Dus gewoon helemaal oprijden!
Zit je over een jaar of wat ineens met een navigatiesysteem waar geen kaartupdates meer voor komen en dus eigenlijk nutteloos is, maar het zit er wel in!
Dat probleem is al lang van de baan bij BMW, CCC kreeg zelfs redelijk wat updates, maar vanaf de CIC, NBT was het usb sticks, en NBT2 krijgt het gewoon over the air (met abonnement), waardoor je dus niets meer moet doen buiten betalen om de laatste kaarten te blijven ontvangen.FastFred schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:47:
[...]
Nou, bij mij niet. Ik laat auto's met ingebouwd navigatiesysteem gewoon staan voor een exemplaar zonder navigatie.
Zit je over een jaar of wat ineens met een navigatiesysteem waar geen kaartupdates meer voor komen en dus eigenlijk nutteloos is, maar het zit er wel in!
Dat vind ik weer wat overdreven, van de 2008 maps zal bijv nu nog wel een 95% of meer kloppen.FastFred schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:47:
[...]
Nou, bij mij niet. Ik laat auto's met ingebouwd navigatiesysteem gewoon staan voor een exemplaar zonder navigatie.
Wegen verleggen zichzelf ook weer niet zo snel.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ze willen (zoals wel meer bedrijven tegenwoordig) het liefst middels allerhande abonnementsvormen een constante geldstroom creëren van de klant naar hunzelf, ook als de oorspronkelijke wagen al gekocht is.
Waarom is dit nu al achterhaald? Omdat het niks extra's biedt ten opzichte van wat je bij je mobieltje gratis, en ook nog eens veel beter krijgt. BMW's eigen navigatie en connectiviteitsopties zijn geen match voor wat Google en Apple aanbieden. Zeker nu de internetbundels momenteel flinke sprongen aan het maken zijn.
Ik weet dan ook bijna zeker dat op zeer korte termijn al die dure en relatief beperkte merkgebonden systemen zullen worden vervangen door steeds beter functionerende implementaties van Android Auto en Apple Carplay.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Je ziet zelf toch wel of je voorruit nat wordt? Kleine moeite om die stengel even een duw te geven (en meestal zitten regensensors ernaast en gaan ze of te snel of te langzaam).Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:46:
[...]
Bescheiden wensen hoor.
- Automaat
- Navi pro
- min 2 liter motor
- PDC voor en achter
- regensensor
- lichtsensor
- lederen interieur
- open dak
- M-sportstuur
Dat was het voor nu wel.
En je verlichting heb je toch gewoon altijd aan? (zou standaard moeten zijn op iedere auto, verlichting aan met contact en dan bedoel ik niet die ledstripjes, maar fatsoenlijke verlichting voor en achter)
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Wat een onzin. Zo kan je de dimmende binnenspiegel, cruise control en brake assist ook wel afserverenTheimon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:01:
[...]
Je ziet zelf toch wel of je voorruit nat wordt? Kleine moeite om die stengel even een duw te geven (en meestal zitten regensensors ernaast en gaan ze of te snel of te langzaam).
En je verlichting heb je toch gewoon altijd aan? (zou standaard moeten zijn op iedere auto, verlichting aan met contact en dan bedoel ik niet die ledstripjes, maar fatsoenlijke verlichting voor en achter)
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik weet niet hoe lang jij met een auto rijdt maar zelfs voor BMW E46 of E39'ers uit het jaar 2000 is 15 jaar na dato nog gewoon een update te krijgen. Ook verwacht ik niet dat de ondersteuning voor het CCC systeem al op korte termijn beëindigd wordt. En dat is nu ook al 14 jaar oud. Bovendien, is het zo erg dat de wegen niet 100% kloppen? Dat doet namelijk geen enkel navigatiesysteem.FastFred schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:47:
NBT EVO gaat ook nog gewoon via een USB stick hoor.Apache schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:25:
... en NBT2 krijgt het gewoon over the air (met abonnement), waardoor je dus niets meer moet doen buiten betalen om de laatste kaarten te blijven ontvangen.
Als je zo redeneert heb jij geen enkele optie nodig. Zelfs geen BMW omdat je met een goedkoop barrel ook van A naar B komt.Theimon schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:01:
[...]
Je ziet zelf toch wel of je voorruit nat wordt? Kleine moeite om die stengel even een duw te geven (en meestal zitten regensensors ernaast en gaan ze of te snel of te langzaam).
Wel grappig om er over door te denken overigens:
Automaat? Ben je te lui om zelf te schakelen?
PDC? Je ziet toch waar de auto ophoudt?
Open dak? Zet je toch gewoon een raam open?
M-Sportstuur? Met een gewoon stuur dirigeer je de auto toch ook waar je naar toe wilt?
Navigatie? Weet je zelf de weg niet meer?
Lichtmetalen velgen? Zie je niets van als je erin zit...

Dit topic is gesloten.