Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 116 Laatste
Acties:
  • 756.753 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:58
Na mijn eerste foutcode (geen melding) tegendruk DPF heb ik besloten maar gelijk te vervangen.
Ik heb 9000km meer kunnen rijden dan de service interval aangaf.

Een origineel nieuwe kost 1600 euro.
Een revisie deel van Top Cats was 420 euro excl pakking en klem (35 euro), daar is mijn keuze op gevallen.

Demontage was vrij makkelijk.
Monteren lukte niet met 2 handen, een setje extra maakte het een stuk makkelijker.

De 318d E90 staat dus na +/-220dkm voor +/-450 euro weer met een frisse DPF.
Wegcoderen, leegmaken en EGR manipulatie zou bijna net zo veel kosten en is ook nog eens illegaal.

Nu heb ik een turbo-dipje bij 2000 rpm.
Ik ben benieuwd of de ECU dat fixt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zeg dan gewoon roetfilter, scheelt niet-dieselrijders weer een rondje googlen :P

En waarom zou je hier trouwens een turbo dip aan overhouden? De huidige setup is toch exact hetzelfde zoals het hoort te zijn? Misschien wat minder tegendruk in de uitlaat maar dat is niet bepaald nadelig voor een turbomotor.

[ Voor 5% gewijzigd door MadMarky op 24-03-2017 17:29 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ah excuses. Diesel particulate filter, oftewel roetfilter.

Ik denk/vermoed dat de dip er eerder al zat maar niet op viel.
Ik hoop dus (en heb geen idee of dat überhaupt mogelijk is) dat het software is die de turbo actuator aanstuurt met oude waarden. Het alternatief is mogelijk turbo schade.

Mja, veel verstand heb ik er ook niet van.
Morgen eerst maar eens lekker wat kilometers wegrijden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwammen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 20:18
Nog mensen last van een piepend interieur in de E90? Is pas sinds een paar dagen bezig en ik word er zot van :p ieder bultje in de weg veroorzaakt gepiep. Ik denk niet dat het afkomstig is van de ophanging, ik hoor het binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:22
yosh1 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 14:35:
Nog mensen last van een piepend interieur in de E90? Is pas sinds een paar dagen bezig en ik word er zot van :p ieder bultje in de weg veroorzaakt gepiep. Ik denk niet dat het afkomstig is van de ophanging, ik hoor het binnen...
Stoelvering misschien?

[ Voor 24% gewijzigd door donaldo op 25-03-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwammen
nee ook niet, komt van de voorkant rechts, precies iets binnenin het dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:15

Theimon

Snapte!?

Net de deur-actuator links vervangen van de coupé......wat een :X :r }:| :X klus. Vele how-to's gezien die het in hun eentje afkonden, maar je hebt net te weinig plek. Dus mijn broer mocht ff als 2e paar handen optreden.

De centrale deurvergrendeling links doet het weer :) de cylinder draait nog steeds in het niks :-( Daar moet ik nog iets op zien te vinden.
Ook fijn is dat ik nu zeker weet dat de GM5 module het nog doet :) pest is dat de actuator rechts ook vervangen moet worden :-( Maar goed, die gaat van binnenuit nog wel open, dus een passagier kan nog steeds fatsoenlijk instappen.

Volgende project: linker voorscherm vervangen. Daar ga ik komende week mee aan de gang, voor vandaag is het genoeg.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:22
yosh1 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:54:
nee ook niet, komt van de voorkant rechts, precies iets binnenin het dashboard
Misschien de motor van de interieurventilator dan? Die staan er bekend om na een aantal jaar te gaan piepen/gieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwammen
donaldo schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 20:05:
[...]

Misschien de motor van de interieurventilator dan? Die staan er bekend om na een aantal jaar te gaan piepen/gieren.
ook al aan gedacht, maar het piepen blijft zelfs als de ventilator uit staat... mss plastiek van interieur dat op mekaar inwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Klein technisch vraagje: spiegelglazen "verwarmbaar" vs "verwarmd".

Voor een luttele 14 euro bestel je deze:
http://www.mijnautoonderd...as-van-wezel-0655837.html

Deze kosten vier keer zoveel:
http://www.mijnautoonderd...elglas-alkar-6476845.html

Nu staat er bij de ene "verwarmbaar" en bij de andere "verwarmd". Nu zit de verwarming bij mijn weten in het spiegelglas en niet als apart onderdeel in de spiegel.

Zou die 14-euro ook verwarmd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het lijkt me niet dat het glas te scheiden is van de bracket. Dus zelf een matje aanbrengen lijkt onmogelijk en dus reeds voor geïnstalleerd. Maar voor zekerheid, even de verkoper contacteren.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
@yosh1 BMW kwaaltje dat krakende interieur, vernomen bij zowel een e30 als bij een e60. :+

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
t_captain schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:56:
Klein technisch vraagje: spiegelglazen "verwarmbaar" vs "verwarmd".

Voor een luttele 14 euro bestel je deze:
http://www.mijnautoonderd...as-van-wezel-0655837.html

Deze kosten vier keer zoveel:
http://www.mijnautoonderd...elglas-alkar-6476845.html

Nu staat er bij de ene "verwarmbaar" en bij de andere "verwarmd". Nu zit de verwarming bij mijn weten in het spiegelglas en niet als apart onderdeel in de spiegel.

Zou die 14-euro ook verwarmd zijn?
Op de foto zie ik de connectors zitten.
Zolang het onderdeel nummer overeen komt zal het (vrijwel) hetzelfde doen.

Buiten dat je linkt naar een linker en een rechter spiegel zou ik ook proberen te achterhalen of de 'kleur' overeen komt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ga ze gewoon bestellen, links en rechts dezelfde en dan maakt de precieze tint niet zoveel uit. 28 euro kun je ook niet zo'n buil aan vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:42

Jebus4life

BE User

Mijn 3 vorige week kunnen gaan afhalen in de garage trouwens (hij was uiteindelijk nog zo'n 2 weken vroeger klaar dan verwacht); echt zalige auto! :)

Ik kom van een zowat kale Passat break (geërfd van een collega) nu naar een 3 Berline, en hoewel ik die Passat al een erg goede auto vond moet ik wel zeggen dat er inderdaad toch wel een duidelijk verschil zit qua kwaliteit (groter dan ik zelf had verwacht); auto rijdt echt heerlijk, is super zacht. Automaat (m'n eerste automaat) werkt echt heerlijk (na een dagje wennen).

Zal een keertje foto's moeten maken, maar in short de opties:
316D (model Advantage) - Mineralgrau
Automaat
Andere velg (weet niet vanbuiten meer dewelke, maar is iig een stuk beter dan de standaard ^^)
M-Stuur (vind het gewone stuur bij BMW echt heel saai)
Stuurverwarming (altijd koude handen, hopelijk maakt dat toch een verschil)
Leder/stof combinatie in Oyster kleur
Antracieten dakbekleding
GPS Business pro
InstrumentenCombi High
Lichtpakket
Park Distance Control voor+achter

Waarschijnlijk ga ik binnekort ook de real time traffic information & remote services activeren (connected services & concierge services lijken me echt totaal overbodig tenzij iemand me tegenspreekt?)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

_/-\o_

Prima keuze :9

Mijn F31 staat sinds zaterdag weer op zijn 403M velgen.

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 28-03-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 13:38
Iemand ervaring met een F10 520D al dan niet gechipt? Ik rijd voornamelijk krachtige benzine motoren en mijn hart gaan ook eigelijk uit naar een F10 550i maar gezien het aantal kilometers wat ik maak zou een zuinige diesel wellicht wat verstandiger zijn. Ik zou natuurlijk kunnen kijken naar de 6 cilinder diesels maar het financiële voordeel neemt dan rap af, daarom overweeg ik een 520D. Nu zijn de specificaties op zich ok, maar vroeg me af hoe dit blok in de praktijk overkomt.

Ik zie op de parkeerplaats hier een hoop 320D's staan en moet zeggen dat ik ze echt vind klinken als ouderwetse nagelende diesels. Hoe is dit in de praktijk en wat merk je ervan in de auto (in vergelijk met bijvoorbeeld een L6 of V8).

Omdat ik het waarschijnlijk toch niet over mijn hart kan verkrijgen zal ik waarschijnlijk gewoon voor een 550i gaan overigens:) dus vroeg me ook af of er hier mensen zijn met ervaringen met dit blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:27
Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:15:
Iemand ervaring met een F10 520D al dan niet gechipt? Ik rijd voornamelijk krachtige benzine motoren en mijn hart gaan ook eigelijk uit naar een F10 550i maar gezien het aantal kilometers wat ik maak zou een zuinige diesel wellicht wat verstandiger zijn. Ik zou natuurlijk kunnen kijken naar de 6 cilinder diesels maar het financiële voordeel neemt dan rap af, daarom overweeg ik een 520D. Nu zijn de specificaties op zich ok, maar vroeg me af hoe dit blok in de praktijk overkomt.

Ik zie op de parkeerplaats hier een hoop 320D's staan en moet zeggen dat ik ze echt vind klinken als ouderwetse nagelende diesels. Hoe is dit in de praktijk en wat merk je ervan in de auto (in vergelijk met bijvoorbeeld een L6 of V8).

Omdat ik het waarschijnlijk toch niet over mijn hart kan verkrijgen zal ik waarschijnlijk gewoon voor een 550i gaan overigens:) dus vroeg me ook af of er hier mensen zijn met ervaringen met dit blok.
Je vraagt om meningen. Dit verschilt enorm per persoon. Het beste wat je kan doen is naar de dealer en een proefrit maken om te ervaren of een 520d voor jou voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 21:09

IQM

De 550i V8 is een heel gevoelige motor waar op den duur grote reparaties en hoge kosten aan komen. Daar valt genoeg over te vinden als je even Googled. (oa. versleten klepseals, VANOS, distributieketting, etc.)
Mede daarom heb ik toch voor een 535i zes-in-lijn gekozen. De N55 motor heeft al veel minder problemen dan zijn voorganger de N54.

Een 520d is een prima auto, verwacht alleen geen wonderen van een 190pk diesel. Maar als je je rechtervoet in bedwang houd dan kan hij heel zuinig mee rijden. :X Misschien is een 530d of 535d toch en betere keuze. De 535d is serieus snel, doet niet veel onder voor een V8. Maar ja, het klinkt niet als een V8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:57
Heb ik zelf ook, maar wat vindt iedereen zo geweldig aan die optie?
Minder druk binnenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
IQM schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:31:
[...]

De 550i V8 is een heel gevoelige motor waar op den duur grote reparaties en hoge kosten aan komen. Daar valt genoeg over te vinden als je even Googled. (oa. versleten klepseals, VANOS, distributieketting, etc.)
Mede daarom heb ik toch voor een 535i zes-in-lijn gekozen. De N55 motor heeft al veel minder problemen dan zijn voorganger de N54.

Een 520d is een prima auto, verwacht alleen geen wonderen van een 190pk diesel. Maar als je je rechtervoet in bedwang houd dan kan hij heel zuinig mee rijden. :X Misschien is een 530d of 535d toch en betere keuze. De 535d is serieus snel, doet niet veel onder voor een V8. Maar ja, het klinkt niet als een V8.
Is dat niet het oude blok met 367pk? De 535 is opzich wel een optie alleen als ik toch voor benzine ga dan wil ik eigenlijk een variantje sneller, ook vanwege het hoge gewicht. Een 335 vind ik nog wel een interessant optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:06

Ik heb de F10 520d, niet gechipt.
Zoals ik eerder hier al schreef zou ik best wat meer vermogen willen hebben.
Maar als je de bak op sport (+) stand zet dan reageert hij prima en vlot, maar je moet niet denken dat je een racemonster hebt. Ik rij zelf aardig wat kilometers en dan is het verbruik uiteindelijk toch wat belangrijker dan veel vermogen.
Sowieso is een 520d wat beter betaalbaar, ook omdat er best veel van zijn, als je naar de hogere types tweedehands gaat kijken dan heb je minder keus en dat drijft de prijs toch op.
Maar goed, aangezien je keuze gaat tussen een 520d en een 550i denk ik dat geld geen issue is? Je zegt van wel, maar een 550i zuipt benzine en is afgezien van de hogere aanschafsprijs in verbruik ook velenmalen duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjant2 op 28-03-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:46:
[...]

Is dat niet het oude blok met 367pk? De 535 is opzich wel een optie alleen als ik toch voor benzine ga dan wil ik eigenlijk een variantje sneller, ook vanwege het hoge gewicht. Een 335 vind ik nog wel een interessant optie.
Het aantal pk's en koppel is meer dan genoeg voor een F10. Een 535 valt ook lekker te chippen, wel bij JD-Engineering, Hartog en/of BR-Perfomance doen. Dat zijn de wat bekendere chippers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Arjant2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:56:
[...]

Ik heb de F10 520d, niet gechipt.
Zoals ik eerder hier al schreef zou ik best wat meer vermogen willen hebben.
Maar als je de bak op sport (+) stand zet dan reageert hij prima en vlot, maar je moet niet denken dat je een racemonster hebt. Ik rij zelf aardig wat kilometers en dan is het verbruik uiteindelijk toch wat belangrijker dan veel vermogen.
Sowieso is een 520d wat beter betaalbaar, ook omdat er best veel van zijn, als je naar de hogere types tweedehands gaat kijken dan heb je minder keus en dat drijft de prijs toch op.
Maar goed, aangezien je keuze gaat tussen een 520d en een 550i denk ik dat geld geen issue is? Je zegt van wel, maar een 550i zuipt benzine en is afgezien van de hogere aanschafsprijs in verbruik ook velenmalen duurder.
Ik moet toegeven dat het een vreemde afweging is, het is er dan ook een tussen verstand en gevoel. De 550 zal me op dit moment wel 200-300 per maand extra kosten overall, maar het kan ook zo maar zijn dat ik met een paar maandjes weer wat dichter bij huis werk waardoor een diesel weer onnodig is. Aan de andere kant heb ik ook weer een hekel aan tanken waardoor diesel ook weer een extra voordeel heeft.

Wat betreft een gechipte 535, dat zou op zich wel een optie kunnen zijn inderdaad. Ik heb alleen in mijn hoofd dat ik er echt op vooruit zou willen gaan tov mijn 306pk en 6.1 naar de 100. T.z.t. kom ik hier wel wat plaatjes posten, eerst maar eens uitvogelen wat ik nou echt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SanderH_ schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:38:
Heb ik zelf ook, maar wat vindt iedereen zo geweldig aan die optie?
Minder druk binnenin?
Ik persoonlijk vind de uitstraling een stuk sjieker dan het standaard beige ding (dat elke auto heeft). Daarnaast maakt het het interieur wat kleiner voor het gevoel.

Het alcantara materiaal in een M-model als hemelbekleding is helemaal :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:46:
[...]

Er zijn in de F10 ook 2 typen V8 motoren geleverd weet ik. Maar ik zou als ik jou was ook naar ervaringen binnen de BMW 5-serie clubs gaan zoeken. In de BMW 5-serie club op Facebook zijn er toch wel negatieve verhalen over de F10 550i en veel minder negatieve verhalen over de 535i.

Zelf heb ik een F11 535i en dat bevalt goed. Het is een lekkere vlotte auto die eigenlijk altijd rond de 1500-2000 toeren rijdt. Als je hem op zijn staart trapt dan wil 'ie ook heel goed van zijn plek. Qua verbruik is een 535i sowieso veel prettiger dan een 550i. Met een 550i moet je toch moeite doen voor 1 op 8. Met de 535i doe ik 1 op 10 op de sloffen. (en dan moet de voorste lambda nog vervangen worden.)
Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:09:

Ik moet toegeven dat het een vreemde afweging is, het is er dan ook een tussen verstand en gevoel. De 550 zal me op dit moment wel 200-300 per maand extra kosten overall, maar het kan ook zo maar zijn dat ik met een paar maandjes weer wat dichter bij huis werk waardoor een diesel weer onnodig is. Aan de andere kant heb ik ook weer een hekel aan tanken waardoor diesel ook weer een extra voordeel heeft.

Wat betreft een gechipte 535, dat zou op zich wel een optie kunnen zijn inderdaad. Ik heb alleen in mijn hoofd dat ik er echt op vooruit zou willen gaan tov mijn 306pk en 6.1 naar de 100. T.z.t. kom ik hier wel wat plaatjes posten, eerst maar eens uitvogelen wat ik nou echt wil.
Ik begrijp hieruit dat je nu ook al een 35i hebt. Wat mis je daar dan aan? Verlies je teveel stoplichtsprintjes?
In mijn persoonlijke afweging voor een F11 heb ik de 550i op grond van de aanschafprijs, gevoelige motor en dure reparaties als er iets stuk gaat -twee cilinderbanken- en het forse meerverbruik niet in overweging genomen. Maar mijn huidige auto was qua oorspronkelijke aanschafprijs duurder dan mening 550i. Komt doordat het aantal opties dat er niet op zit op één hand te tellen is. (en die ontbrekende opties zijn nog een bewuste keuze, behalve het klasse 3 alarm. Maar dat zit er vaker niet op in Duitsland) Een V8 is een stukje emotie, het is mooi apparaat maar is mij geen 200-300 extra per maand waard. Zeker omdat je het vermogen in 90% van de tijd niet nodig hebt. Maar die extra cilinderinhoud verbruikt wel elke km flink meer brandstof.

Serieus, ga proefrijden in een 535d. Ik denk dat je direct om bent. Diesel rijdt echt heel fijn. Het is alleen zo duur als je weinig kilometers rijdt zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
IQM schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:29:
[...]

Er zijn in de F10 ook 2 typen V8 motoren geleverd weet ik. Maar ik zou als ik jou was ook naar ervaringen binnen de BMW 5-serie clubs gaan zoeken. In de BMW 5-serie club op Facebook zijn er toch wel negatieve verhalen over de F10 550i en veel minder negatieve verhalen over de 535i.

Zelf heb ik een F11 535i en dat bevalt goed. Het is een lekkere vlotte auto die eigenlijk altijd rond de 1500-2000 toeren rijdt. Als je hem op zijn staart trapt dan wil 'ie ook heel goed van zijn plek. Qua verbruik is een 535i sowieso veel prettiger dan een 550i. Met een 550i moet je toch moeite doen voor 1 op 8. Met de 535i doe ik 1 op 10 op de sloffen. (en dan moet de voorste lambda nog vervangen worden.)

[...]

Ik begrijp hieruit dat je nu ook al een 35i hebt. Wat mis je daar dan aan? Verlies je teveel stoplichtsprintjes?
In mijn persoonlijke afweging voor een F11 heb ik de 550i op grond van de aanschafprijs, gevoelige motor en dure reparaties als er iets stuk gaat -twee cilinderbanken- en het forse meerverbruik niet in overweging genomen. Maar mijn huidige auto was qua oorspronkelijke aanschafprijs duurder dan mening 550i. Komt doordat het aantal opties dat er niet op zit op één hand te tellen is. (en die ontbrekende opties zijn nog een bewuste keuze, behalve het klasse 3 alarm. Maar dat zit er vaker niet op in Duitsland) Een V8 is een stukje emotie, het is mooi apparaat maar is mij geen 200-300 extra per maand waard. Zeker omdat je het vermogen in 90% van de tijd niet nodig hebt. Maar die extra cilinderinhoud verbruikt wel elke km flink meer brandstof.

Serieus, ga proefrijden in een 535d. Ik denk dat je direct om bent. Diesel rijdt echt heel fijn. Het is alleen zo duur als je weinig kilometers rijdt zoals ik.
Ik rij nu een Mercedes cls500 met toevallig zo ongeveer dezelfde waarden als de 535. Het is natuurlijk snel zat in alle omstandigheden maar wil gewoon nog wat sneller, enige ratio komt daar niet bij kijken en als dat het geval was dan reed ik waarschijnlijk een of andere luxe hybride Kia.
Met een 535 vrees ik er gewoon niet zoveel op vooruit te gaan vergeleken met de cls. Ok, hij is een aantal jaren nieuwer maar de cls heeft ook net 150k op te teller en alles is als nieuw. Verbruik is ongeveer 1:9 dus daar zal ik met een 535 ook niet echt op vooruit gaan, enige is de iets modernere navigatie (maar nog steeds waardeloos vergeleken met een moderne telefoon) en het rijdt wat sportiever. Dus als ik voor benzine ga dan wordt het een 550 en denk dat ik hem dan ook nog chip.

Misschien toch de 535d eens proefrijden, wellicht dat deze met een chip en wellicht wat acceptabeler verbruik toch nog interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
@Malt007 Gewoon naar de dealer gaan die zowel een 535i als een 550i heeft staan, lekker proefrijden.

Jij bent immers diegene die het verschil gaat aanvoelen tussen jouw eigen CLS en de
(eventuele) toekomstige opvolger. Of ga een ander pad op; ga proefrijden in een 6-serie Gran Coupé?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
SwooX schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:48:
@Malt007 Gewoon naar de dealer gaan die zowel een 535i als een 550i heeft staan, lekker proefrijden.

Jij bent immers diegene die het verschil gaat aanvoelen tussen jouw eigen CLS en de
(eventuele) toekomstige opvolger. Of ga een ander pad op; ga proefrijden in een 6-serie Gran Coupé?!
:9~

Eigenlijk was het het idee om wat minder opvallend te gaan rijden aangezien ik als zzp'er werk. Een 550i zonder type-aanduiding kom je wat beter mee weg dan een 6 GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

SwooX schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:57:
[...]

Het aantal pk's en koppel is meer dan genoeg voor een F10. Een 535 valt ook lekker te chippen, wel bij JD-Engineering, Hartog en/of BR-Perfomance doen. Dat zijn de wat bekendere chippers.
JD-Engineering en Hartog zijn toch bekende VAG tuners? BR-Performance doet ook veel VAG.

VVT in Marum of Beek autoracing zou ik eerder kiezen voor BMW.
Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:41:

Ik rij nu een Mercedes cls500 met toevallig zo ongeveer dezelfde waarden als de 535. Het is natuurlijk snel zat in alle omstandigheden maar wil gewoon nog wat sneller, enige ratio komt daar niet bij kijken en als dat het geval was dan reed ik waarschijnlijk een of andere luxe hybride Kia.
Met een 535 vrees ik er gewoon niet zoveel op vooruit te gaan vergeleken met de cls. Ok, hij is een aantal jaren nieuwer maar de cls heeft ook net 150k op te teller en alles is als nieuw. Verbruik is ongeveer 1:9 dus daar zal ik met een 535 ook niet echt op vooruit gaan, enige is de iets modernere navigatie (maar nog steeds waardeloos vergeleken met een moderne telefoon) en het rijdt wat sportiever. Dus als ik voor benzine ga dan wordt het een 550 en denk dat ik hem dan ook nog chip.

Misschien toch de 535d eens proefrijden, wellicht dat deze met een chip en wellicht wat acceptabeler verbruik toch nog interessant is.
Als je een 535d nog wilt laten chippen waarom kijk je dan niet naar een M550d? Er staan er in de 5 serieclub op facebook twee te koop voor 45k en 46k.
Of een echte M5. Dan hoef je de 550i ook niet te chippen. O wacht had je niet een hekel aan tanken... ?
Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:50:
[...]
Eigenlijk was het het idee om wat minder opvallend te gaan rijden aangezien ik als zzp'er werk. Een 550i zonder type-aanduiding kom je wat beter mee weg dan een 6 GC.
Zoek er dan eentje zonder M-pakket anders val je nog steeds op.

[ Voor 9% gewijzigd door IQM op 28-03-2017 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwooX
Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:50:
[...]

:9~

Downbadging it is, een 550i met een 518d badge. Problem solved. _/-\o_ Zo'n dikke boot is nooit onopvallend tbh.

Onopvallend in de zin van ik verdien meer aan jullie dan hoort? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
IQM schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:52:
[...]

JD-Engineering en Hartog zijn toch bekende VAG tuners? BR-Performance doet ook veel VAG.

VVT in Marum of Beek autoracing zou ik eerder kiezen voor BMW.

[...]

Als je een 535d nog wilt laten chippen waarom kijk je dan niet naar een M550d? Er staan er in de 5 serieclub op facebook twee te koop voor 45k en 46k.
Of een echte M5. Dan hoef je de 550i ook niet te chippen. O wacht had je niet een hekel aan tanken... ?

[...]

Zoek er dan eentje zonder M-pakket anders val je nog steeds op.
Pff keuze's.... Ik blijf meestal liever weg bij de M's en AMG's, liever wat minder snel en minder opvallend.

De 6-serie vind ik echt too much. Mijn klanten en daarmee collega's zien simpelweg niet in dat zo'n 2e hands leuke auto niets meer kost dan hun lease golf. Vrij bekrompen en normaal trek ik me daar niet zoveel van aan, maar zo werkt het in NL. Maar dien er wel enigszins rekening mee te houden aangezien ik vaak in situaties terecht kom waar veel mensen hun baan kwijtraken. Daarom begon ik vanochtend met een 3 serie diesel in mijn hoofd, even later was het alweer een 520d en nu zit ik alweer 6 series en M's te bekijken. :)
SwooX schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:00:
[...]

Onopvallend in de zin van ik verdien meer aan jullie dan hoort? :P
Ik krijg gewoon marktconform betaald, probleem is dat ik finance werk en mijn directe collega's derhalve altijd zien wat ik factureer. Vaak zit daar ook nog een partij tussen die een marge pakt en dan is het lastig te relativeren dat het bruto misschien wel 4-5x zoveel is als hun nettosalaris. Dus om ze dan ook nog tegen het been te schoppen met een auto die zelfs de manager van hun manager niet kan leasen. Kan er ook niks aan doen dat ik gewoon wacht tot iemand anders een tonnetje afschrijving heeft genomen voor ik hem koop :P

[ Voor 22% gewijzigd door Malt007 op 28-03-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:01:
[...]

Pff keuze's.... Ik blijf meestal liever weg bij de M's en AMG's, liever wat minder snel en minder opvallend.

De 6-serie vind ik echt too much. Mijn klanten en daarmee collega's zien simpelweg niet in dat zo'n 2e hands leuke auto niets meer kost dan hun lease golf. Vrij bekrompen en normaal trek ik me daar niet zoveel van aan, maar zo werkt het in NL. Maar dien er wel enigszins rekening mee te houden aangezien ik vaak in situaties terecht kom waar veel mensen hun baan kwijtraken. Daarom begon ik vanochtend met een 3 serie diesel in mijn hoofd, even later was het alweer een 520d en nu zit ik alweer 6 series en M's te bekijken. :)
Voor alle duidelijkheid: Er is niets mis met een 320d. Die is met 190pk al best rap en rijdt lekker zuinig. Daar hou je gewoon aan over. Ik heb ook 7 jaar 320d gereden. Werkte in de detachering en reed 70k per jaar. Alleen de stoelen van de 1,2, 3 en 4 serie. :'( Er gaat voor mij niets boven de Comfortstoel van de 5. :P

Maar je snijd wel een goed punt aan: wat nu als jij geen opdracht meer hebt? Kun je die 550i of 535d dan nog blijven rijden? Het zijn wel dure kostgangers hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
@Malt007 Hier waar ik stage loop staan ook niet hele dikke wagens, toch zijn er mensen die best een aardig centje verdienen. Als ik als 20-25e jarige met een e92 335i aankom (relatief betaalbaar met een MBO4-HBO baan mits geen huis), dan word ik ook raar aangekeken.

Zoiets heet sparen en jezelf een cadeau geven van het werk dat jij levert.

Over onopvallend gesproken; op Autoblog stond ooit een artikel dat ze een W211 AMG in een CDI jasje hadden gedaan, i.p.v. een diesel met AMG kleding dus andersom. :+

[ Voor 8% gewijzigd door SwooX op 28-03-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
SwooX schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:12:
@Malt007 Hier waar ik stage loop staan ook niet hele dikke wagens, toch zijn er mensen die best een aardig centje verdienen. Als ik als 20-25e jarige met een e92 335i aankom (relatief betaalbaar met een MBO4-HBO baan mits geen huis), dan word ik ook raar aangekeken.

Zoiets heet sparen en jezelf een cadeau geven van het werk dat jij levert.

Over onopvallend gesproken; op Autoblog stond ooit een artikel dat ze een W211 AMG in een CDI jasje hadden gedaan, i.p.v. een diesel met AMG kleding dus andersom. :+
Ik had op mijn 21-22e ook mijn eerste V8, dus ik ken de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:41:
535d rijder hier, ook gechipt. Ten opzicht van je CLS zou je wat PKs winnen en sprint je een kleine seconde sneller naar de 100. Verbruik ligt zo rond de 1:12/13 bij mij. Ik vind vooral de souplesse en het rijgenot van een 6 cilinder 3 liter diesel lekker :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwooX
@Malt007 Niks van aantrekken dus, jij hebt wat bereikt in je leven, wat je zeer waarschijnlijk ook hebt verdient d.m.v. hard leren.

Nu gaan we wel lekker off-topic. Eindstand: Koop nu maar gewoon het dikste van het dikste, M760Li/M5 550i. O-)

[ Voor 30% gewijzigd door SwooX op 28-03-2017 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
DexterDee schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:16:
[...]

535d rijder hier, ook gechipt. Ten opzicht van je CLS zou je wat PKs winnen en sprint je een kleine seconde sneller naar de 100. Verbruik ligt zo rond de 1:12/13 bij mij. Ik vind vooral de souplesse en het rijgenot van een 6 cilinder 3 liter diesel lekker :)
Durf het bijna niet te zeggen in dit topic maar bij een diesel neig ik een beetje naar de A6 3.0 Bitd. Standaard al een stukje rapper dan de 535 maar ook veel meer te winnen met een chip. Op zich gelul in de marge maar ik hoorde er laatst 1 wegtrekken en dacht dat het een (R)S6 was maar na kentekencheck bleek het een Bitd te zijn, al zat er wel zo'n leuk akrapovisch setje onder waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:22:
Durf het bijna niet te zeggen in dit topic maar bij een diesel neig ik een beetje naar de A6 3.0 Bitd. Standaard al een stukje rapper dan de 535 maar ook veel meer te winnen met een chip. Op zich gelul in de marge maar ik hoorde er laatst 1 wegtrekken en dacht dat het een (R)S6 was maar na kentekencheck bleek het een Bitd te zijn, al zat er wel zo'n leuk akrapovisch setje onder waarschijnlijk.
Mjah, zo'n A6 3.0 BIT is een serieus snelle auto. Maar bij dat soort Audi's geldt al helemaal 'Freude am Bezahlen™'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik krijg gewoon marktconform betaald, probleem is dat ik finance werk en mijn directe collega's derhalve altijd zien wat ik factureer. Vaak zit daar ook nog een partij tussen die een marge pakt en dan is het lastig te relativeren dat het bruto misschien wel 4-5x zoveel is als hun nettosalaris. Dus om ze dan ook nog tegen het been te schoppen met een auto die zelfs de manager van hun manager niet kan leasen. Kan er ook niks aan doen dat ik gewoon wacht tot iemand anders een tonnetje afschrijving heeft genomen voor ik hem koop :P
Tja, het eeuwige probleem van de freelancer die zelf zijn auto mag/kan kiezen (en dan een dikke 2e hands rijdt) tov het loonslaven volk dat een nieuwe lease golf rijdt en die op je neerkijken.

Ik rij mijn F31 320D uit 2013 prive, maar op de parkeerplaats hier is het kwa uiterlijke "een dikke vette bak". Terwijl er meer dan genoeg nieuwere auto's staan die nieuwer zijn en meer hebben gekost (dan wat ik voor de F31 2e hands betaald heb).

Enige oplossing hier voor is zakelijk iets kleiners te rijden (123i oid) en prive voor de deur een dikke bak te zetten die je klanten nooit zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:22:
[...]

JE kan op de audiblokken met meer dan 300 pk (dacht ik) ook die ActiveSound als optie nemen. Klinkt ook wel heel lekker :) Dan hoeft er geen andere uitlaat onder.

Kan je ook op andere wagens monteren, maar audi kan het al van fabriek uit.

kijk, hier laat je 318 lekker mee klinken
YouTube: BMW Diesel-Sound 318d E90 - Active Sound

[ Voor 14% gewijzigd door SadisticPanda op 28-03-2017 15:07 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
azz_kikr schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:00:
[...]

JE kan op de audiblokken met meer dan 300 pk (dacht ik) ook die ActiveSound als optie nemen. Klinkt ook wel heel lekker :) Dan hoeft er geen andere uitlaat onder.

Kan je ook op andere wagens monteren, maar audi kan het al van fabriek uit.
Hmm geen kots smiley hier... Redelijk sneue optie wat mij betreft, doe dan een uitlaat met een vlinderklep erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Vraagje trouwens over chippen/tunen waar iemand mij misschien een antwoord op kan geven.

Mijn nieuwe 316d rijdt naar mijn mening best vlot; maar ik weet dat daar een 2liter inzit (ook een reden waarom ik voor de 316 gegaan ben in combinatie met een automaat, ik wist dat daar een tweeliter inzat en ik dus zeker genoeg koppel zou hebben).

Nu vroeg ik me af of ik bepaalde implicaties zijn door die te laten chippen (ik kan zo'n 75 pk winnen, van +- 115 naar +- 190) voor nauwelijks geld, maar ik wil niet in de shit komen als ik eventueel ooit een ongeluk veroorzaak (ik rij al 9 jaar schadevrij, maar ik weet niet wat voor risico ik loop naar verzekeringen toe, zeker aangezien het over een leaseauto gaat)... Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:05:
[...]

Hmm geen kots smiley hier... Redelijk sneue optie wat mij betreft, doe dan een uitlaat met een vlinderklep erin.
Zit gewoon in uitlaat verwerkt. Mja, niet op mij schieten hoor. Ik zeg gewoon dat het mss dat is waarom die 3.0Tid zou goed klinkte die hij gezien had :D
Ook al iets het geluid "fake", het klinkt wel goed en je kan zelf kiezen hoe het klinkt (of uitschakelen

Vind ik die vlinderklep zeker zielig. Kan je er evengoed waterkraan tussen zetten :D :+ Lijkt me ook niet echt geweldig als je een uitlaatlijn half/volledig toezet.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
Jebus4life schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:06:
Vraagje trouwens over chippen/tunen waar iemand mij misschien een antwoord op kan geven.

Mijn nieuwe 316d rijdt naar mijn mening best vlot; maar ik weet dat daar een 2liter inzit (ook een reden waarom ik voor de 316 gegaan ben in combinatie met een automaat, ik wist dat daar een tweeliter inzat en ik dus zeker genoeg koppel zou hebben).

Nu vroeg ik me af of ik bepaalde implicaties zijn door die te laten chippen (ik kan zo'n 75 pk winnen, van +- 115 naar +- 190) voor nauwelijks geld, maar ik wil niet in de shit komen als ik eventueel ooit een ongeluk veroorzaak (ik rij al 9 jaar schadevrij, maar ik weet niet wat voor risico ik loop naar verzekeringen toe, zeker aangezien het over een leaseauto gaat)... Iemand daar ervaring mee?
Volgens mij geldt er bij vermogen dat als er een toename van 20% of 50% (weet het niet zo zeker) is, dat je auto herkeurt moet worden. Denk eraan dat je geen remmen hebt voor 200pk, maar voor een flink aantal minder pk's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
azz_kikr schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:17:
[...]

Zit gewoon in uitlaat verwerkt. Mja, niet op mij schieten hoor. Ik zeg gewoon dat het mss dat is waarom die 3.0Tid zou goed klinkte die hij gezien had :D
Ook al iets het geluid "fake", het klinkt wel goed en je kan zelf kiezen hoe het klinkt (of uitschakelen

Vind ik die vlinderklep zeker zielig. Kan je er evengoed waterkraan tussen zetten :D :+ Lijkt me ook niet echt geweldig als je een uitlaatlijn half/volledig toezet.
Uitlaatgeluid of geluid uit de speakers, doe mij dan maar het echte werk ipv een noodgreep om te verbloemen dat de motor als een stofzuiger klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
Gewoon een steigerpijp van voor naar achter, goede tijden in een 4 cilinder e36 compact. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P

Mijn nieuwe 316d [knip]

Nu vroeg ik me af of ik bepaalde implicaties zijn door die te laten chippen [knip]
Reed jij niet deze week je nieuw geleverde auto bij de dealer weg?
Of heb ik dat verkeerd gelezen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Raymond P schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:50:
[...]

Reed jij niet deze week je nieuw geleverde auto bij de dealer weg?
Of heb ik dat verkeerd gelezen?
Ja, maar dat betekend niet dat ik m'n 316 niet wat meer pk's wil geven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Laatst online: 14:46
[...]

Wat zou je willen qua snelheid / vermogen? Want als ik zo lees wat voor auto je nu rijdt en wat je overweegt, ga je toch al heel erg snel richting M/AMG/RS spul?
En hoe serieus ben je in het overwegen van een 550I, als je oorspronkelijk keek naar een 320d, 520d? :)

Gaat wel een beetje verschillende kanten op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Jebus4life schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:51:
[...]

Ja, maar dat betekend niet dat ik m'n 316 niet wat meer pk's wil geven :D
Naar mijn mening heb je dan de verkeerde auto gekocht. :9

Maar buiten dat is het denk ik verstandig je auto eerst eens wat kilometers te laten rollen alvorens te tunen.
Je kan er ook vanuit gaan dat de dealer nogal lastig zal doen als je je moet beroepen op garantie.

Zolang je na het tunen bij de RDW langs gaat en de daar bevonden wijzigingen doorgeeft aan de verzekering kunnen die verder niet lastig doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
timwijn schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 15:53:
[...]

Wat zou je willen qua snelheid / vermogen? Want als ik zo lees wat voor auto je nu rijdt en wat je overweegt, ga je toch al heel erg snel richting M/AMG/RS spul?
En hoe serieus ben je in het overwegen van een 550I, als je oorspronkelijk keek naar een 320d, 520d? :)

Gaat wel een beetje verschillende kanten op :)
Ben een beetje aan het oriënteren en was oorspronkelijk op zoek naar een 550 of een snelle diesel. Maar wellicht is een 520d wel wat verstandiger maar vraag me af of ik daar wel plezier van kan hebben. De AMG's en M's blijf ik maar uit de buurt, dat kost op alle fronten nog een klap meer dan de ena hoogst gemotoriseerde variant en over het algemeen een stuk minder comfortabel. Ik zou dan overigens sowieso voor de 6.3 v8 van Mercedes gaan.
Zat zojuist alweer te kijken bij een 125d, gaat dus alle kanten op op het moment haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Je wil een 65% toename in vermogen tunen zonder "hardwarematige" aanpassingen? Dat is in mijn ogen volstrekt onverantwoord. Naast een flink verhoogde slijtage op de motor en turbo zijn zaken als je reminrichting helemaal niet uitgerust om met zoveel meer vermogen te werken. Als je motorschade oploopt en uit onderzoek blijkt dat de wagen getuned is (en ja, dat kun je uitlezen), dan zul je zelf voor de kosten moeten opdraaien. Verder zal een leasemaatschappij niet snel (lees: eigenlijk nooit) goedkeuring geven aan tuning, tenzij dit af fabriek met behoud van de volledige fabrieksgarantie gebeurt.

Zonder een auto hardwarematig geschikt te maken voor een hoger vermogen zou ik zelf altijd in de bandbreedte blijven van een 15-30% winst. Daarboven vind ik het niet verantwoord en daaronder heeft het weinig zin. Tenzij je natuurlijk laat eco-tunen, dat is een ander verhaal.

Als het gaat om een leasewagen en je wil eigenlijk een 200pk wagen rijden, dan heb je bot gezegd óf de verkeerde keuze gemaakt, óf te weinig budget om te leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
@Malt007 En hoe zit het met een goedkope optie-loze wagen voor woon-werk verkeer en een M/AMG/(R)S als fun-car.

Nadeel: 2x belasting, 2x verzekering.
Voordeel: Peperdure bolide maakt minder kilometer's, (iets) minder afschrijving.

[ Voor 35% gewijzigd door SwooX op 28-03-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
SwooX schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:29:
@Malt007 En hoe zit het met een goedkope optie-loze wagen voor woon-werk verkeer en een M/AMG/(R)S als fun-car.

Nadeel: 2x belasting, 2x verzekering.
Voordeel: Peperdure bolide maakt minder kilometer's, (iets) minder afschrijving.
Funcar zou ook interessant kunnen zijn alleen ik vraag me af of ik hem dan wel zou gebruiken. Het blijft een vervoersmiddel en om nou mijn weekendritje met een leuke auto te doen, ben niet het type van over dijkjes touren ofzo.
Youngtimer zou ook nog een optie kunnen zijn en dat zou ik dan kunnen combineren met een funcar en dan is een E46 M3 nog wel een leuke. Afschrijven doen die niet meer of nauwlijks (zeker niet met handbak) en de kosten kunnen zakelijk. Aan de andere kant is een youngtimer nauwlijks interessant als ze niet afschrijven, dan maar ik niet genoeg kosten voor de btw-correctie en de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
@Malt007 En hoe zit het met een 335i Marco van Weerd style? Mocht je niet weten wie dit is; de eigenaar van Nederlands bekendste 335i met 800-900pk. Zo kun je het eruit laten zien als een normale 335, maar onderhuids zit er heel wat leuks onder.

PS: Die van hem ziet er ook niet heel standaard uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Laat ook maar... Sorry.

[ Voor 82% gewijzigd door Toff op 29-03-2017 02:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:27:
[...]

Ben een beetje aan het oriënteren en was oorspronkelijk op zoek naar een 550 of een snelle diesel. Maar wellicht is een 520d wel wat verstandiger maar vraag me af of ik daar wel plezier van kan hebben. De AMG's en M's blijf ik maar uit de buurt, dat kost op alle fronten nog een klap meer dan de ena hoogst gemotoriseerde variant en over het algemeen een stuk minder comfortabel. Ik zou dan overigens sowieso voor de 6.3 v8 van Mercedes gaan.
Zat zojuist alweer te kijken bij een 125d, gaat dus alle kanten op op het moment haha.
Misschien wel een leuk stukje om te lezen:
De nieuwe Touring 530dx komt de laatste week van Mei voor mijn deur te staan, ben benieuwd.....

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
Toch wel knap, 1 op 22 rijden met een 530d?
Ik zit met mijn 520d toch max op 1 op 16.
Maarja, ga 90 rijden in de eco stand op de snelweg en rij rondjes en stop nergens, ja dan zal je het vast halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 21:01

Typhone

Who Dares Wins

Arjant2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:49:
Maarja, ga 90 rijden in de eco stand op de snelweg en rij rondjes en stop nergens, ja dan zal je het vast halen.
Ik heb 1121km gehaald met mijn E61 530D vanuit Praag. Was toen niet helemaal lekker en zeer tegen mijn gewoonte in (200+km/h daar waar mogelijk) met 110 op de cruise naar huis getuft met 1 stop. Ik weet niet of dat 1 op 22 is geweest maar ik kon nog 39 km rijden, volgens de BC, en had er 1121 opzitten vanaf de laatste stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Dat verbruik van 1:22 met een 1700kg 6-cilinder geloof ik echt niet. Als ik op spritmonitor kijk voor de F10 530d wat volgens mij hetzelfde blok is met een paar pk's minder dan is de zuinigste 6,36L/100km en het gemiddelde van 45 mensen 8,06L/100km. Als je met een warme motor een reset doet op de snelweg en dan niet harder dan 100 rijdt dan lukt een dergelijk verbruik wellicht net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Typhone schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:18:
[...]

Ik heb 1121km gehaald met mijn E61 530D vanuit Praag. Was toen niet helemaal lekker en zeer tegen mijn gewoonte in (200+km/h daar waar mogelijk) met 110 op de cruise naar huis getuft met 1 stop. Ik weet niet of dat 1 op 22 is geweest maar ik kon nog 39 km rijden, volgens de BC, en had er 1121 opzitten vanaf de laatste stop.
(1121+39)/70L = 1:16.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Dat is matig :P. Maar volgens mij heb ik een 65L tank. Nog steeds matiger dan ik het in mijn hoofd had zitten though.

[ Voor 13% gewijzigd door Typhone op 29-03-2017 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Typhone schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:18:
[...]

Valt mel mee hoor.... de 530d is een lange afstand auto, 1 op 20 moet hij zeker halen op ritten van 1000km.
Had vroeger een VW Passat 2.0 L 4M met een B6 blok, ging 65L in en als ik van Den Haag naar Geneve moest (100km) dan kon ik daar ongeveer 1100 Km mee rijden, maar dan gewoon 130 waar het kan en 140 op route de soleil..... Btw, Was een 6 versnellingen handgeschakeld.

Dus ik heb er alle vertrouwen in dat de 530dx zeker tussen de 1100 en 1200 km gaat halen op lange ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
GetaGrip schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:26:
[...]

[...]

Valt mel mee hoor.... de 530d is een lange afstand auto, 1 op 20 moet hij zeker halen op ritten van 1000km.
Had vroeger een VW Passat 2.0 L 4M met een B6 blok, ging 65L in en als ik van Den Haag naar Geneve moest (100km) dan kon ik daar ongeveer 1100 Km mee rijden, maar dan gewoon 130 waar het kan en 140 op route de soleil..... Btw, Was een 6 versnellingen handgeschakeld.

Dus ik heb er alle vertrouwen in dat de 530dx zeker tussen de 1100 en 1200 km gaat halen op lange ritten.
Ja 1 op 22 wil zeggen dat je met een tank van 70 liter 1540 km rijdt.
Dat is heel wat anders dan 1100-1200, dat is slechts 1:15,7 a 1:17,1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Arjant2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:28:
[...]

Ja 1 op 22 wil zeggen dat je met een tank van 70 liter 1540 km rijdt.
Dat is heel wat anders dan 1100-1200, dat is slechts 1:15,7 a 1:17,1.
Miscchien is de meneer van het NRC een beetje enthousiast geworden van een 5 serie... :9

Enige nuance uit het artikel:
Zoals ik al zei, ik ga het zien wanneer ik naar Wenen verhuis en regelmatig terug moet naar Den Haag wat zo'n 1200 km is..... het gaat in ieder geval geen straf worden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Voor de duidelijkheid, ik heb ook een bijna 10 jaar oude E61 hè. Geen eco-opties à-la F of G-modellen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47
spank_mojoo schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:43:
[...]

Het T-stukje door de mat heen drukken en vervolgens het ringetje om het T-stukje klikken. leg de mat vervolgens op de plek. druk de T-stukjes door de gaatjes in de bekleding en draai de T-stukjes een kwart slag naar links of rechts om ze te zekeren
Het was inderdaad zo simpel, maar door de vorm van die dingen zag ik het niet helemaal voor me.. Matjes liggen weer vast.
Mocht iemand er nog een paar nodig hebben: op de website waar ik ze bested heb stond "per twee", maar blijkbaar bedoelden ze "per twee sets" dus heb nu over.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Paar keer meegereden in de M550D van mijn baas. Van buiten ziet het er voor een BMW leek uit als een standaard 5 serie, maar er zit flink wat meer kracht en geluid in :D Wat een monsterbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Laatst online: 14:46
Malt007 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:27:
[...]

Wat zijn je vereisten?

Als je kijkt naar 5 serie en snel, zou denk ik de beste optie een M550d zijn. Als je wat zuiniger wil dan je nu doet maar nog steeds vlot, 530/535D (heb je denk ik nog meer dan voldoende plezier aan).

Maar de vraag is, waar haal je je plezier uit, hoe veel ruimte wil je hebben in de auto, wat wil je er in de maand nog aan uitgeven, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
@Malt007

Mijn F11 530D is sneller naar de 100 dan de CLS500 die je nu rijdt (5,9s), heerlijke motor, maar verbruik, tja... veel snelweg in NL kan hij 1 op 16-17 wel halen. Veel stadsverkeer is 1 op 9-10 ongeveer, Duitse autobahn 1 op 10 (als ik dat al haal).

Ik vind het een heerlijke auto, nog iets sneller zou je de 535D kunnen doen, maar terug naar een 520D van een CLS500? Ben bang dat je dat nogal tegen gaat vallen... Reed afgelopen week in mijn vrouw haar E61 520D, heb die 4 jaar zelf gereden hiervoor, maar dat valt echt tegen dan...

Het is maar net wat je wilt! Maar heb het idee dat je daar nou juist nog niet uit bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
The_MAN schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:54:

Het is maar net wat je wilt! Maar heb het idee dat je daar nou juist nog niet uit bent :)
Understatement van het jaar :P
Van een 1serie tot een 5 serie, van x20d tot x50i. Het gaat alle kanten op dus tja, beetje moeilijk om iets zinnigs te zeggen. Lijkt me dat hij eerst maar eens het lijstje moet gaan beperken tot 1 model, en dan kan er nog een keuze qua motor gemaakt worden, aan de hand van een budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Arjant2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:17:
[...]

Understatement van het jaar :P
Van een 1serie tot een 5 serie, van x20d tot x50i. Het gaat alle kanten op dus tja, beetje moeilijk om iets zinnigs te zeggen. Lijkt me dat hij eerst maar eens het lijstje moet gaan beperken tot 1 model, en dan kan er nog een keuze qua motor gemaakt worden, aan de hand van een budget.
Ja daar ben ik mee bezig, kwam in eerste instantie vragen naar ervaringen met een 520d :) Heeft allemaal ook geen haast dus lekker om me heen aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
Malt007 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:39:
[...]

Ja daar ben ik mee bezig, kwam in eerste instantie vragen naar ervaringen met een 520d :) Heeft allemaal ook geen haast dus lekker om me heen aan het kijken.
wat voor verkeer doe je?
Met hoeveel mensen rijdt je meestal?
moet je zooi meenemen?

een 1-serie is leuk voor 2 man, of incidenteel 3 en als je geen bagage mee hebt. Een 5-serie is wat overdreven voor alleen stadsritjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
418O2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:51:
[...]

wat voor verkeer doe je?
moet je zooi meenemen?

een 1-serie is leuk voor 2 man, of incidenteel 3 en als je geen bagage mee hebt. Een 5-serie is wat overdreven voor alleen stadsritjes.
Allemaal zeer variabel en ik ben daarnaast ook niet echt rationeel. Dus op die manier zoeken heeft geen zin, ik koop over het algemeen puur op wat ik mooi vind. Maar nu ik de 30 gepasseerd ben overwoog ik eens verstandig te doen en een 520d te overwegen maar denk niet dat ik daar blij van ga worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
Malt007 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:00:
[...]

Allemaal zeer variabel en ik ben daarnaast ook niet echt rationeel. Dus op die manier zoeken heeft geen zin, ik koop over het algemeen puur op wat ik mooi vind. Maar nu ik de 30 gepasseerd ben overwoog ik eens verstandig te doen en een 520d te overwegen maar denk niet dat ik daar blij van ga worden.
Dan zou ik gewoon een luxe 530d/535d zoeken. Meer dan genoeg power. Liefst ook nog een touring, want mooier (maar dat is persoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
418O2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:01:
[...]

Dan zou ik gewoon een luxe 530d/535d zoeken. Meer dan genoeg power. Liefst ook nog een touring, want mooier (maar dat is persoonlijk)
Lijkt mij ook inderdaad! Alleen zou ik de sedan kiezen als ik de ruimte niet nodig had, maar ja, dat is een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:28
Gisteren de E60 530i laten walnut blasten. Auto heeft 90k op de teller staan en aan de foto's te zien was het zeker geen overbodige luxe! Hij loopt nu een stuk soepeler, heeft meer koppel onderin en m'n 0-100 sprint is een halve seconde sneller geworden (zit nu exact op de fabrieksopgave).

Dus mocht je een direct ingespoten benzinemotor hebben dan is het zeker aan te raden om eens te laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Spollie op 29-03-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

robpol schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:31:
Gisteren de E60 530i laten walnut blasten.
Je hebt wat laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

418O2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:51:
[...]

wat voor verkeer doe je?
moet je zooi meenemen?

Een 1 serie kán prima met 4 man en best wat spullen achterin. Grootste probleem is de instap bij de 3 deurs.
Natuurlijk 4 grote koffers gaat een probleem worden maar er kan een stuk meer in dan ik verwacht had. :)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
Reinigen van de inlaatkanalen met behulp van walnootgranulaat (soort van zandstralen):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

robpol schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:31:
Gisteren de E60 530i laten walnut blasten. Auto heeft 90k op de teller staan en aan de foto's te zien was het zeker geen overbodige luxe! Hij loopt nu een stuk soepeler, heeft meer koppel onderin en m'n 0-100 sprint is een halve seconde sneller geworden (zit nu exact op de fabrieksopgave).

Dus mocht je een direct ingespoten benzinemotor hebben dan is het zeker aan te raden om eens te laten doen.
Waar heb je dit laten doen? En hoeveel was je er ongeveer voor kwijt?
Ik denk er namelijk ook over om mijn N55 motor te laten walnut blasten. Hij lijkt namelijk ook niet zijn volledige vermogen te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
IQM schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:46:
[...]

Waar heb je dit laten doen? En hoeveel was je er ongeveer voor kwijt?
Ik denk er namelijk ook over om mijn N55 motor te laten walnut blasten. Hij lijkt namelijk ook niet zijn volledige vermogen te leveren.
Laten doen bij Gijsbertsen in Odijk. Was vrij prijzig (400 euro), maar er zijn niet veel bedrijven die dit doen/kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
Nu op de FP een bericht dat Tesla een update heeft uitgebracht waarmee de auto tot 130 km/u autonoom kan rijden (was 70 km/u).

Hoe groot is de kans dat BMW voor de G30/G31 met updates gaat komen? Alle benodigde sensoren zijn (mits je ze besteld) aanwezig. Heb alleen van rijtesten begrepen dat echt autonoom rijden nog niet mogelijk is.

Het lukt redelijk om de auto automatisch tussen de lijntjes te houden en zelfs om middels de richtingaanwijzer van rijbaan te veranderen, maar daar houdt het vooralsnog wel mee op. Ook moet je nog steeds om de zoveel seconden het stuur aanraken, anders schakelt het systeem zichzelf uit. Over veilig gesproken :).

Op de manier waarop BMW het nu geïmplementeerd heeft heb je er in de praktijk helaas niet veel aan. Wat Tesla kan moet BMW toch ook kunnen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

alexbl69 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:15:
Nu op de FP een bericht dat Tesla een update heeft uitgebracht waarmee de auto tot 130 km/u autonoom kan rijden (was 70 km/u).

[...]

Op de manier waarop BMW het nu geïmplementeerd heeft heb je er in de praktijk helaas niet veel aan.
Waarom niet? Het kan een hoop saaie taken van je overnemen. Je van huis naar werk rijden terwijl je een dutje doet gaat nog wel even duren :p Updates voor de G30 komen er zeker, ....bij de LCI ;) 2021 komt pas de zogenaamde innovationsträger uit (intern de ix) die de autonome functies van BMW gaat showcasen. Pas dan kunnen ECU's ook onafhankelijk van elkaar geüpdate worden. Reden waarom ze niet zoals Tesla gewoon beta software releasen en de consument als gratis testers gebruiken is om het vertrouwen van de consumenten niet te verliezen.

Maar goed, laten we het over freude am (selber)fahren hebben :D
Het zonnetje laat zich zien en het was tijd voor wat nieuws. De keuze tussen een G30 530xd en dit snoepje was niet makkelijk. Maar aangezien de G30 nog z'n wintervacht aanhad pasde deze toch beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gA0pc5riWSFLRVexXWCZa4PL/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AQQxu8PB34wkvW5LBphtV9KI/full.jpg

Uitrusting is redelijk compleet:
M Sportpaket
Sattelbraun Leder
19" 403 M
Sport-Automatik
Variable Sportlenkung
Lenkradheizung
Rueckfahrkamera
Alarmanlage
Komfortzugang
Nackenwaermer
Innen-/aussenspiegel Aut.abblendend
Sportsitze
Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
Fernlichtassistent
Spurwechselwarnung
Active Protection
Driving Assistant
Xenon Licht
Adaptives Kurvenlicht
Apple Carplay Vorbereitung
Wireless Charging
Wlan Hotspot
Navigationssystem Professional
Head-up Display
Hifi Lautsprechersystem
Speed Limit Info

Inmiddels staat de teller op 2000 km met een gemiddeld verbruik van 11l/100km. Valt me op zich mee met dagelijks uitstapjes naar 250 km/h :p Het geluid is voor een 4 serie geweldig, maar binnen mag het van mij net wat meer zijn. De plopjes in de sport stand hoor je nauwelijks (De ASD coderen had helaas geen effect) Des te meer reden het dakje open te doen :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 30-03-2017 00:28 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@fsfikke wat een kutleven heb je toch ook hé ;-)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

robpol schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:01:
[...]

Laten doen bij Gijsbertsen in Odijk. Was vrij prijzig (400 euro), maar er zijn niet veel bedrijven die dit doen/kunnen.
Ik ben alleen wel benieuwd hoe lang het duurt voordat de koolafzetting terugkomt.Want dit is slechts een tijdelijke maatregel helaas. Ik heb ook gelezen op internet dat Pascal Automotive dit ook doet. Daar zijn zelfs groupbuys voor geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
IQM schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:56:
[...]

Ik ben alleen wel benieuwd hoe lang het duurt voordat de koolafzetting terugkomt.Want dit is slechts een tijdelijke maatregel helaas. Ik heb ook gelezen op internet dat Pascal Automotive dit ook doet. Daar zijn zelfs groupbuys voor geweest.
Komt zeker terug, dus ik ben van plan om het elke 50.000km te laten doen. Alternatief zou zijn om de EGR af te sluiten, maar dan schijn je weer problemen te krijgen met verbrandingstemperaturen en NOx uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@fsfikke, geef even een gil als je hem wegdoet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:56
Weinig (in dit topic) te vinden over de Gran Tourer. Iemand daar een mening over (bvb in vergelijking met de VW Touran)? Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

robpol schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 08:22:
Komt zeker terug, dus ik ben van plan om het elke 50.000km te laten doen. Alternatief zou zijn om de EGR af te sluiten, maar dan schijn je weer problemen te krijgen met verbrandingstemperaturen en NOx uitstoot.
De mijne heeft nu 170k op de klok staan. Op zich loopt hij nog heel mooi maar ik heb het gevoel dat hij relatief veel verbruikt en niet zijn volledige vermogen levert. Nu weet ik dat de voorste lambda vervangen moet worden maar wellicht dat walnutblasten ook helpt.
Kwakkel schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:51:
Weinig (in dit topic) te vinden over de Gran Tourer. Iemand daar een mening over (bvb in vergelijking met de VW Touran)? Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk O-)
De meeste mensen hier kijken door de bril van 'Freude am fahren' terwijl de VW Touran vooral een praktische auto van compromissen is. En de 2 serie Gran Tourer is nog vrij nieuw dat scheelt ook. Maar wat eerder vloeken in de kerk is: de 2 serie GT heeft voorwielaandrijving. Daar moeten veel BMW fanaten nog heel erg aan wennen.

[ Voor 32% gewijzigd door IQM op 30-03-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
IQM schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:21:
Maar wat eerder vloeken in de kerk is: de 2 serie GT heeft voorwielaandrijving. Daar moeten veel BMW fanaten nog heel erg aan wennen.
Wennen hoeft helemaal niet, die hele wagen staat gewoon symlinked naar /dev/null bij mij. :+

De nieuwe 3 cilinder 3er van de buurman, dat is pas wennen...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwooX
Wat vloeken in de kerk is, is een BMW kopen met minder dan 6 cilinders. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
Kwakkel schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:51:
Ben best BMW-minded, maar van de 2-serie raak ik niet echt opgewonden. Heb er laatst een midweek in gereden omdat mijn eigen wagen bij de dealer stond, maar deze wagen is (imho) kwalitatief echt niet veel beter dan bijvoorbeeld een Scenic. Het voelt prettiger omdat in het interieur alle knoppen op de plek zitten waar je ze gewend bent, maar dat is het dan ook wel.

Hij krijgt overigens een kleine facelift.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Laatst online: 13:57
SwooX schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:55:
Wat vloeken in de kerk is, is een BMW kopen met minder dan 6 cilinders. _/-\o_
Als jonge snaak wordt je daar jammer genoeg vrij hard op afgerekend als het op verzekering aankomt, toch hier in België... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ach, volgens velen is de E30 M3 dè BMW, en die heeft een? Juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
S_Chief schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 13:12:
Ach, volgens velen is de E30 M3 dè BMW, en die heeft een? Juist.
Correct, tevens is een 318iS van de e36 ook niet mis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Raymond P schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:54:

Wennen hoeft helemaal niet, die hele wagen staat gewoon symlinked naar /dev/null bij mij. :+

De nieuwe 3 cilinder 3er van de buurman, dat is pas wennen...
De enige BMW met een 3 cilinder die voor mij acceptabel is dat is de i8. Alle andere 3 pitters gaan direct naar /dev/null.

Mijn vorige auto was een (ongeblazen) 525i. Die klonk mooi maar ietwat schel. Hoog in de toeren een heerlijke snerp. Mijn huidige 535i klinkt totaal anders. Een diep donkerbruine klank met geweldige roffel als hij in de toeren klimt. Alleen daarom al wil ik hem het liefst nooit meer kwijt!
SwooX schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 13:14:
Correct, tevens is een 318iS van de e36 ook niet mis. :+
Vlak de 123d ook niet uit. Dat is een bommetje met 4 cilinder dieselmotor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wat historisch belangrijk is, is hoe het aantal cylinders zich verhoudt met de rest van de markt.

Ga je terug naar de jaren 1980, dan waren vrijwel alle auto's vierpitters. Kleine auto's zoals een Panda, maar ook middenklassers en zelfs vrij grote auto's. Bij de volumemerken was in het E-segment de keuze tussen een tweeliter viercylinder of een drieliter V6. Denk aan een Renault 25, Peugeot 605, Opel Omega etc. In het D-segment waren nauwelijks zespitters te vinden.

BMW had echter al sinds 1977 een E21 320/6 en een 323i. Daarin liepen ze pakweg 15 jaar voor op de horde. Commercieel waren ze ook succesvol, ongeveer 400.000 van de 1.4 miljoen geproduceerde E21's waren zescylinders.

Uiteindelijk heeft VW de kroon van compacte zescylinders overgenomen met de Golf III VR6, de eerste zespitter in het C-segment (tot BMW een paar jaar later de E36 compact 323ti introduceerde).

De 3-serie met zes cylinders heeft dus vooral een historische betekenis.

De E30 M3 heeft op zijn geheel eigen manier ook historische betekenis: die zette een hardcore sportieve auto neer op een bestaand platform, maar met bijna tweemaal het normale vermogen voor het soort auto. Dat was toen ongehoord, en het is een trendsetter gebleken met vele navolgers (E36/46/9x/F3x M3/M4; E349/E39/E60/F1x M5; RS4, RS6, CxxAMG, ExxAMG).

Wat mij betreft horen zowel de E21 320/6 als de E30 M3 in de all-time hall of fame. Samen met de Golf I GTI, Golf III VR6, Bugatti Veyron en de BMW E60 M5 (die laayste twee als een soort zwanenzang van de meer-is-beter beweging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
En dat is een volledig en goed onderbouwde argument. :p Ik wou alleen wat tegengas geven vanwege "Wat vloeken in de kerk is, is een BMW kopen met minder dan 6 cilinders." :+

[ Voor 6% gewijzigd door S_Chief op 30-03-2017 13:58 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.