Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 116 Laatste
Acties:
  • 756.749 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
Theimon schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:05:
[...]

:P

Zoals vroeger ook "RBS" (rechter buitenspiegel...)
Ik heb wel eens een auto gezien zonder Rbs, zonder gordel spanners niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:15

Theimon

Snapte!?

Klopt, maar meer voor het idee dat het specifiek als optie wordt genoemd. Ze willen gewoon het lijstje vullen. Hoewel de bulk van dit soort lijstjes al door de advertentiemodule die ze gebruiken wordt ingevuld (via VWE e.d.).

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Theimon schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:32:
Klopt, maar meer voor het idee dat het specifiek als optie wordt genoemd. Ze willen gewoon het lijstje vullen. Hoewel de bulk van dit soort lijstjes al door de advertentiemodule die ze gebruiken wordt ingevuld (via VWE e.d.).
dat hoef je mij (helaas) niet uit te leggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:57
Zo, de kilometers beginnen weer aan te tikken voor mijn E90, en aangezien mijn volgende oliewissel slechts binnen 8000km (iedere 15k) is vraag ik me toch af of ik beter niet ééns tussendoor een bijkomend onderhoud plan voor een paar andere zaken:
  • remmen achter: 85k geleden vervangen, zolang de iDrive niets zegt lijkt me dit wel prima
  • bougies: letterlijk nog nooit vervangen (kmstand: 137500), zolang hij vlot start geen problemen?
  • remvloeistof: 60k geleden
  • luchtfilter: 29k geleden
  • brandstoffilter: 29k geleden
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Remvloeistof trekt water aan (hygroscopisch), wat na een aantal jaren (niet kilometerafhankelijk) voor verminderde remwerking kan zorgen. De rest meldt zich vanzelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Bougies en luchtfilter zou ik wel meenemen. Zijn de kosten niet en je blok loopt er mooi fris door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 21:09

IQM

SanderH_ schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:52:
Zo, de kilometers beginnen weer aan te tikken voor mijn E90, en aangezien mijn volgende oliewissel slechts binnen 8000km (iedere 15k) is vraag ik me toch af of ik beter niet ééns tussendoor een bijkomend onderhoud plan voor een paar andere zaken:
  • remmen achter: 85k geleden vervangen, zolang de iDrive niets zegt lijkt me dit wel prima
  • bougies: letterlijk nog nooit vervangen (kmstand: 137500), zolang hij vlot start geen problemen?
  • Achterremmen gaan heel lang mee. Ik heb mijn E46 320d met 317k km ingeruild met de originele schijven en blokken er nog op.
  • Bougies vervangen met 100k km. Dat zijn de kosten niet.
  • Remvloeistof wordt meestal na 2 jaar vervangen maar mijn garage checkt het kookpunt altijd. Daaruit blijkt dat 2 jaar geen harde grens is.
  • Luchtfilter moet je visueel inspecteren, daar staat niet echt een termijn voor. Oftewel kijk of het vuil is.
  • Brandstoffilter laat je gewoon met een onderhoudsbeurt vervangen. Ook dat zijn de kosten niet.
En let ook eens op je interieur filter(s)! Dat wordt bij BMW vaak elke 50k km vervangen. Neem dan wel de duurdere actieve koolfilters. (gewone vind ik altijd een beetje rare lucht uit komen)

Waarom heb jij elke 15k een oliewissel? Dat is wel heel erg snel. BMW had vroeger al na elke 25k een beurt. (oliewissel, inspectie1, oliewissel, inspectie 2) Waarom zou een E90 met CBS elke 15k een beurt nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
fsfikke schreef op zondag 12 maart 2017 @ 19:28:
Je kan het zonneklepje ook gewoon inklappen he ;)
Heb ik gedaan, enfin, bedankt voor alle commentaar, maar ik heb er niks aan, ik kan niet zelf klussen en hoopte op voorbeelden. Ik zit in ieder geval erg hoog en moet de rugleuning erg plat leggen, gelukkig kan het stuur flink naar je toe, maar ideaal is lagere zitting. Beenruimte is geen enkel probleem inderdaad. Hoofdruimte des te meer.

[ Voor 13% gewijzigd door jayjey op 14-03-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
SanderH_ schreef op maandag 13 maart 2017 @ 22:52:
Kettingspanning controleren, andere kettingspanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
jayjey schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:12:
[...]

Heb ik gedaan, enfin, bedankt voor alle commentaar, maar ik heb er niks aan, ik kan niet zelf klussen en hoopte op voorbeelden. Ik zit in ieder geval erg hoog en moet de rugleuning erg plat leggen, gelukkig kan het stuur flink naar je toe, maar ideaal is lagere zitting. Beenruimte is geen enkel probleem inderdaad. Hoofdruimte des te meer.
Over welk model hebben we het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
IQM schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:02:
[...]
  • Achterremmen gaan heel lang mee. Ik heb mijn E46 320d met 317k km ingeruild met de originele schijven en blokken er nog op.
  • Bougies vervangen met 100k km. Dat zijn de kosten niet.
  • Remvloeistof wordt meestal na 2 jaar vervangen maar mijn garage checkt het kookpunt altijd. Daaruit blijkt dat 2 jaar geen harde grens is.
  • Luchtfilter moet je visueel inspecteren, daar staat niet echt een termijn voor. Oftewel kijk of het vuil is.
  • Brandstoffilter laat je gewoon met een onderhoudsbeurt vervangen. Ook dat zijn de kosten niet.
En let ook eens op je interieur filter(s)! Dat wordt bij BMW vaak elke 50k km vervangen. Neem dan wel de duurdere actieve koolfilters. (gewone vind ik altijd een beetje rare lucht uit komen)

Waarom heb jij elke 15k een oliewissel? Dat is wel heel erg snel. BMW had vroeger al na elke 25k een beurt. (oliewissel, inspectie1, oliewissel, inspectie 2) Waarom zou een E90 met CBS elke 15k een beurt nodig hebben?
Is een 318d uit 2011, dus met het nogal gevoelige N47-blok. Dan zijn "vroege" oliewissels nooit echt slecht. Het BMW interval ligt rond de 25-30k en dat is gewoon veel te veel, maar dat is een andere discussie die ik hier liever niet voer.

De interieurfilter (= microfilter) is bij het vorige onderhoud reeds vervangen.

Enig idee aan welke prijzen ik mij kan verwachten bij een dealer (moet via een dealer aangezien ik nog garantie heb) voor het vervangen van de brandstof- & luchtfilter?
jayjey schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:19:
[...]

Kettingspanning controleren, andere kettingspanner?
Heb je het dan op de distributieketting? Want die is de vorige keer ééns kort visueel bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:36
jayjey schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:12:
[...]

Welk model BMW heb je dit geprobeerd? Wat ik ben gewend is dat ze allemaal erg laag (kunnen) zitten. Zolang je een versie hebt inclusief hoogteafstelling bij de stoelen (aparte hendel, of knop bij elektrisch) kun je het goed laag krijgen. Enige issue dat mij bekend is van te hoog zitten is bij een e23 7-serie met elektrische stoelen en dakraam, daar is het dak iets lager en de stoel hoger door de elektronische bediening. Dan kwam ik in de problemen met 1,98. Maar dat is een auto uit de jaren 80, denk niet dat je het daar over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:20:
[...]

Over welk model hebben we het?
E46 318i exclusive edition. Gewone stoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
SanderH_ schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:24:
[...]

Heb je het dan op de distributieketting? Want die is de vorige keer ééns kort visueel bekeken.
Ja, maar dan zal het wel goed zijn. Je kunt/moet een andere spanner laten monteren als er speling op de ketting zit.

Olieverbruik, hoe is dat? Welke olie, 5W30, 10W60?

[ Voor 3% gewijzigd door jayjey op 14-03-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
jakob558 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:24:
[...]

Welk model BMW heb je dit geprobeerd? Wat ik ben gewend is dat ze allemaal erg laag (kunnen) zitten. Zolang je een versie hebt inclusief hoogteafstelling bij de stoelen (aparte hendel, of knop bij elektrisch) kun je het goed laag krijgen. Enige issue dat mij bekend is van te hoog zitten is bij een e23 7-serie met elektrische stoelen en dakraam, daar is het dak iets lager en de stoel hoger door de elektronische bediening. Dan kwam ik in de problemen met 1,98. Maar dat is een auto uit de jaren 80, denk niet dat je het daar over hebt.
E46 318i exclusive edition, gewone stoelen, handmatige verstelling. Auto is ook best ruim in alles in vergelijking met andere auto's maar ideaal zou zijn een lagere zitting....2-3 cm zou al mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:36
Hmm bijzonder, laatst nog een aantal keer E46's gereden. De elektrische zaten iets hoger dan de handmatige. De handmatige kreeg ik toch wel bijzonder laag. Bij één auto hing de hemel los, die zat toen wel tegen m'n haar aan ;)

Handmatig heeft een aparte hendel voor hoogte, die heb je helemaal naar beneden geduwd? Even uit m'n hoofd moest ik de stoel naar beneden duwen, het werkte niet met een pneumatisch hendeltje, de stoel zakte niet automatisch naar de laagste stand (misschien was ik niet zwaar genoeg ;))

Verder overigens geen idee of je met wat klussen het nog lager kan krijgen. Recaro's zijn verkrijgbaar, die zullen een iets lagere zitting hebben. Wel weer godsgloeiende duur, zit wel geweldig.

[ Voor 16% gewijzigd door jakob558 op 14-03-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

jakob558 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:45:
Hmm bijzonder, laatst nog een aantal keer E46's gereden. De elektrische zaten iets hoger dan de handmatige. De handmatige kreeg ik toch wel bijzonder laag. Bij één auto hing de hemel los, die zat toen wel tegen m'n haar aan ;)

Handmatig heeft een aparte hendel voor hoogte, die heb je helemaal naar beneden geduwd? Even uit m'n hoofd moest ik de stoel naar beneden duwen, het werkte niet met een pneumatisch hendeltje, de stoel zakte niet automatisch naar de laagste stand (misschien was ik niet zwaar genoeg ;))

Verder overigens geen idee of je met wat klussen het nog lager kan krijgen. Recaro's zijn verkrijgbaar, die zullen een iets lagere zitting hebben. Wel weer godsgloeiende duur, zit wel geweldig.
Hoogteverstelling bij de meeste stoelen werkt met een gasveer. De stoel hoort naar de hoogste stand te springen als je onbelast de hendel omhoog trekt. Bij de BMW-stoelen die ik ken, hoef je alleen de hendel omhoog te trekken, en stel je de hoogte in door meer of minder in de rugleuning te duwen (de stoelen kantelen namelijk ook iets achterover bij het zakken). Het is niet een pompsysteem, zoals je weleens bij andere merken ziet.

Overigens zit je wel laag in een BMW, maar het dak is over het algemeen ook laag. Ik ben met mijn 1m87 niet super lang, maar ik moet de rugleuning toch al redelijk achterover zetten om niet met m'n hoofd tegen het dak te zitten. Dat was in m'n Compact al zo (die relatief hoog is) als bij m'n cabrio het geval.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
jayjey schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:29:
[...]

Ja, maar dan zal het wel goed zijn. Je kunt/moet een andere spanner laten monteren als er speling op de ketting zit.

Olieverbruik, hoe is dat? Welke olie, 5W30, 10W60?
Géén. Zal wel een klein beetje verbruiken, maar geen problemen mee. Moet ik nog ééns nakijken.

En qua olie... rechstreeks van de factuur van het laatste onderhoud: "BMW engine oil ll04 0w30"

Dan maar ééns een afspraak maken voor een nieuwe brandstoffilter, luchtfilter en eventueel bougies.

[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 14-03-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
IQM schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:02:
[...]

Ik hanteer dezelfde interval.
Als advies meegekregen van de turbo reviseur nadat ik een turbo kapot had gereden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:06
[...]

Is een 318d uit 2011,

[...]

Dan maar ééns een afspraak maken voor een nieuwe brandstoffilter, luchtfilter en eventueel bougies.
Ff knippen en plakken zodat ik begrijpelijk ben: Het is een diesel. Dus geen bougies maar gloeipuntjes? Bougies is iets typisch benzinemotor. Een diesel heeft in theorie geen bougie nodig om te ontbranden (gloeipuntjes helpen alleen).

Brandstoffilter is dan wel weer iets belangrijker dan bij een benzinemotor (alleen heb ik geen idee hoeveel). Luchtfilter is verse asem voor elke motor. En goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@wheez50 Die 'gloeipuntjes' worden doorgaans ook wel gloeibougies genoemd ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.auto-onderdelen24.nl/pkw/img/ersatz_new/192.jpg

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

[...]

Is een 318d uit 2011, dus met het nogal gevoelige N47-blok. Dan zijn "vroege" oliewissels nooit echt slecht. Het BMW interval ligt rond de 25-30k en dat is gewoon veel te veel, maar dat is een andere discussie die ik hier liever niet voer.

De interieurfilter (= microfilter) is bij het vorige onderhoud reeds vervangen.

Enig idee aan welke prijzen ik mij kan verwachten bij een dealer (moet via een dealer aangezien ik nog garantie heb) voor het vervangen van de brandstof- & luchtfilter?

[...]

Een brandstoffilter kost iets van 3 tientjes max. En een luchtfilter zal ook zoiets kosten. Luchtfilter vervang ik altijd zelf. Is makkelijk en leuk om te doen. Net als de microfilters.
Visueel inspecteren is prima (en goedkoop voor de dealer!) maar gezien de ervaringen met het N47 blok zou ik wel aandringen op een regelmatige controle van de speling en de kettingspanners. Je hebt garantie, laat de vervanging dan ook onder de garantie doen.
SanderH_ schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:20:
[...]

Géén. Zal wel een klein beetje verbruiken, maar geen problemen mee. Moet ik nog ééns nakijken.
En qua olie... rechstreeks van de factuur van het laatste onderhoud: "BMW engine oil ll04 0w30"
Olieverbruik bij een BMW diesel is wel een probleem. BMW Diesels horen namelijk geen olie te verbruiken! Een bekend fenomeen is de carterventilatie. Als die verstopt zit zuigt de motor geen lucht maar olie op. Maar 0w30 is wel vrij dun. BMW gebruikt standaard 5w30. Olieverbruik bij een BMW benzinemotor is overigens vrij normaal. Maar dan praat je over elke 10.000km wat bijvullen ofzo. En niet een liter per 1000km wat volgens een dealer nog normaal is.
Gloeibougies zou ik niet te snel preventief vervangen. Je merkt het vanzelf als het voorgloeien bij koud weer langer gaat duren. Ze helpen trouwens ook na de start nog even mee.
Raymond P schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:34:
[...]
Ik hanteer dezelfde interval.
Als advies meegekregen van de turbo reviseur nadat ik een turbo kapot had gereden.
De turbo's van de M47TU en N47 motoren gingen helaas (te) vaak kapot. Ik heb zelf een M47 gehad en 200.000 probleemloze kilometers mee gereden. Geen grote kosten aan die E46 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:14:
[...]

Hoogteverstelling bij de meeste stoelen werkt met een gasveer. De stoel hoort naar de hoogste stand te springen als je onbelast de hendel omhoog trekt. Bij de BMW-stoelen die ik ken, hoef je alleen de hendel omhoog te trekken, en stel je de hoogte in door meer of minder in de rugleuning te duwen (de stoelen kantelen namelijk ook iets achterover bij het zakken). Het is niet een pompsysteem, zoals je weleens bij andere merken ziet.

Overigens zit je wel laag in een BMW, maar het dak is over het algemeen ook laag. Ik ben met mijn 1m87 niet super lang, maar ik moet de rugleuning toch al redelijk achterover zetten om niet met m'n hoofd tegen het dak te zitten. Dat was in m'n Compact al zo (die relatief hoog is) als bij m'n cabrio het geval.
Dat is het systeem inderdaad, een gasveer. Als die leegloopt dan botst de stoel op de laagste stand. Die laagste stand is niet extreem laag, meer normaal, maar dus aan de hoge kant voor mij. (2 m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

jayjey schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:00:
[...]

Dat is het systeem inderdaad, een gasveer. Als die leegloopt dan botst de stoel op de laagste stand. Die laagste stand is niet extreem laag, meer normaal, maar dus aan de hoge kant voor mij. (2 m)
Ik ben zelf ook vrij lang en heb in de E46 en E61 altijd vrij laag gezeten. Geen problemen met hoofdruimte. Maar in mijn huidige F11 is dat een stuk minder. De stoel kan minder laag en het panoramadak maakt het ook wat lager dus ik heb niet veel over.

De standaard stoel van BMW is naar mijn mening niet geschikt voor lange mensen en lange afstanden. Mijn E46 had sportstoelen welke goed zaten. Maar de comfortstoelen van de 5 serie E60 en F11 zijn echt een klasse beter! (Alleen daarom al zou je een 5 serie kopen...) Maar een 3 serie is veel leuker. Die trek je als een handschoen aan en daarmee kun je veel gemakkelijker en gecontroleerder dwars gaan. Dat mis ik wel van mijn E46, sturen met het gaspedaal. Een 5 serie is meer limousine. Rijdt erg comfortabel maar afstandelijker en is fors zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Eensch!

Wat ook niet helpt, is de automatische bak die een 5 meestal heeft. Toch weer wat indirectie tussen gaspedaal en wielen, een beetje vertraging in het regelsysteem.

En in mijn geval, de 300 kg extra en de overstap van een atmosferische naar een turbomotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 13:11
[...]

Is dat N47 blok niet sinds 2011 verbeterd m.i.v. de nieuwe F30/F31 serie? Ik heb hier een 2012 F30 met dit blok en inmiddels 240k op de klok. Zijn die ook nog zo gevoelig?

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
IQM schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:59:

Maar 0w30 is wel vrij dun. BMW gebruikt standaard 5w30. O
Dat is geen dunnere olie. 5W betekent de viscositeit als de olie is afgekoeld. de 30 na de w is de viscositeit als de olie op werktemperatuur is (100c +- ). Dat is belangrijk, en dat getal moet kloppen met het gebruik van de auto. 0w30 en 5w30 zijn dus bij een warme motor precies hetzelfde. Dan is er nog het punt dat de Xw en de 30 niet dezelfde schaal gebruiken. Een 5w is dus anders als een 5 bij warm. Stel een 5w5, dat zijn dus toch 2 verschillende viscositeiten. Anders zou je olie dunner zijn als ie koud is, en dat kan niet. Die wordt dunner naarmate die warmer wordt.

0w30 of 5w30 is dan vooral een keuze naar klimaat, een 0w zou je eerder gebruiken als het vaak koud is. Een 5 of 10w dan weer als het altijd warm is. Maar daarbij moet je wel kijken naar wat de fabrikant toestaat qua bereik (staat vaak ergens een tabelletje in het boekje). Een te hoge Xw kan ivm kleine toleranties niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Dirk33 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:25:
[...]

Dat is geen dunnere olie. 5W betekent de viscositeit als de olie is afgekoeld. de 30 na de w is de viscositeit als de olie op werktemperatuur is (100c +- ). Dat is belangrijk, en dat getal moet kloppen met het gebruik van de auto. 0w30 en 5w30 zijn dus bij een warme motor precies hetzelfde. Dan is er nog het punt dat de Xw en de 30 niet dezelfde schaal gebruiken. Een 5w is dus anders als een 5 bij warm. Stel een 5w5, dat zijn dus toch 2 verschillende viscositeiten. Anders zou je olie dunner zijn als ie koud is, en dat kan niet. Die wordt dunner naarmate die warmer wordt.

0w30 of 5w30 is dan vooral een keuze naar klimaat, een 0w zou je eerder gebruiken als het vaak koud is. Een 5 of 10w dan weer als het altijd warm is. Maar daarbij moet je wel kijken naar wat de fabrikant toestaat qua bereik (staat vaak ergens een tabelletje in het boekje). Een te hoge Xw kan ivm kleine toleranties niet werken.
Dank voor je uitleg maar wel een beetje vreemd dat je begint met "Dat is geen dunnere olie" want dat is het wel bij een koude motor. Of ben je dat ook niet met mij eens?
dirkjesdirk schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:13:
[...]

Is dat N47 blok niet sinds 2011 verbeterd m.i.v. de nieuwe F30/F31 serie? Ik heb hier een 2012 F30 met dit blok en inmiddels 240k op de klok. Zijn die ook nog zo gevoelig?
De N47 motor is in 2014 vervangen door de B47. Waarschijnlijk heb je gewoon geluk met de motor maar het is net zo goed een N47 en kunnen er vroeg of laat typische N47 problemen ontstaan zoals met de distributieketting.

[ Voor 17% gewijzigd door IQM op 14-03-2017 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwammen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 20:18
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2hdyxp3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2moco4m.jpg

Weet er iemand wat dit houdertje aan de voorruit is?

Is dit iets van BMW of achteraf opgezet met wat voor reden dan ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:22
Lijkt mij gezien de plaats een dashcamhouder, alleen zijn die meestal zwart, zodat ze niet opvallen. Misschien voor een telefoon of portable navigatie?

edit: al gevonden, is een houder voor tolkastje, zie https://www.saneftolling....rt/sanef-france-customers rechtsonder. Alleen de foto: https://www.saneftolling.co.uk/clip.picture?format=png

[ Voor 41% gewijzigd door donaldo op 14-03-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
IQM schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:53:
[...]

Dank voor je uitleg maar wel een beetje vreemd dat je begint met "Dat is geen dunnere olie" want dat is het wel bij een koude motor. Of ben je dat ook niet met mij eens?
Eh, tja in zekere zin heb je gelijk en is de 0w koud dunner. Om te mierenneuken is ie eigenlijk minder dik. Maar bedenk dat zowel 0w30 als 5w30 in koude toestand dikker zijn dan op bedrijfstemperatuur. Dus nog steeds is die 0w niet dunner dan de olie uiteindelijk wordt op 100c. Dus de 0w is dunner dan 5w, maar dikker dan 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dirkjesdirk schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:13:
[...]
Is inderdaad een revisie geweest van het blok in het begin van 2011 waarna het timing chain issue niet of nauwelijks meer optreed.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

YakuzA schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:51:
[...]

Is inderdaad een revisie geweest van het blok in het begin van 2011 waarna het timing chain issue niet of nauwelijks meer optreed.
De verbeteringen zijn in maart 2011 doorgevoerd. Maar de meningen zijn nogal verdeeld of de problemen daarna niet meer voor zouden komen. Er zijn namelijk wel gevallen bekend van problemen met auto's van na 03-2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
IQM schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 14:17:
[...]

Ik ben zelf ook vrij lang en heb in de E46 en E61 altijd vrij laag gezeten. Geen problemen met hoofdruimte. Maar in mijn huidige F11 is dat een stuk minder. De stoel kan minder laag en het panoramadak maakt het ook wat lager dus ik heb niet veel over.

De standaard stoel van BMW is naar mijn mening niet geschikt voor lange mensen en lange afstanden. Mijn E46 had sportstoelen welke goed zaten. Maar de comfortstoelen van de 5 serie E60 en F11 zijn echt een klasse beter! (Alleen daarom al zou je een 5 serie kopen...) Maar een 3 serie is veel leuker. Die trek je als een handschoen aan en daarmee kun je veel gemakkelijker en gecontroleerder dwars gaan. Dat mis ik wel van mijn E46, sturen met het gaspedaal. Een 5 serie is meer limousine. Rijdt erg comfortabel maar afstandelijker en is fors zwaarder.
5 serie stoelen zijn inderdaad zetels, heerlijk, heb ook wel eens zo gedacht maar 5 serie is zo groot.
ook met de 3 serie ga ik liever niet dwars...gecontroleerd of hoe dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
IQM schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:59:
[...]

Een brandstoffilter kost iets van 3 tientjes max. En een luchtfilter zal ook zoiets kosten. Luchtfilter vervang ik altijd zelf. Is makkelijk en leuk om te doen. Net als de microfilters.
Welke intervalen hou jij aan voor respectievelijk de luchtfilter & brandstoffilter? Misschien is die extra 8000 km (dan hebben ze beiden ongeveer 38.000 "gelopen") nu het einde van de wereld niet voor die 2 filters. Dan kan ik alles laten uitvoeren samen met de oliewissel: olie, oliefilter, microfilter, luchtfilter... Ik zie dat velen bijvoorbeeld een interval van 60k aanhouden voor de brandstoffilter.

En wat met de carterventilatie? Want ik heb er geen flauw idee van of ze deze de laatste keer (keren) hebben nagekeken. Wordt ook niet bijgehouden in het onderhoudsboekje / sleutelgegevens.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PMrdAUDl.png

Bijna jarig :+

[ Voor 8% gewijzigd door SanderH_ op 14-03-2017 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

SanderH_ schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 23:08:
[...]
Welke intervalen hou jij aan voor respectievelijk de luchtfilter & brandstoffilter? Misschien is die extra 8000 km (dan hebben ze beiden ongeveer 38.000 "gelopen") nu het einde van de wereld niet voor die 2 filters. Dan kan ik alles laten uitvoeren samen met de oliewissel: olie, oliefilter, microfilter, luchtfilter... Ik zie dat velen bijvoorbeeld een interval van 60k aanhouden voor de brandstoffilter.

En wat met de carterventilatie? Want ik heb er geen flauw idee van of ze deze de laatste keer (keren) hebben nagekeken. Wordt ook niet bijgehouden in het onderhoudsboekje / sleutelgegevens.
Als ik jou was liet ik inderdaad alles gelijk met de oliewissel doen. Geen idee of er een termijn voor het luchtfilter staat. Meestal vervang ik het als het smerig is of als ik denk dat het vanwege de leeftijd wel tijd wordt. Dan beginnen de schuimrubber randjes kapot te gaan.

Vanwege de carterventilatie zijn sommige BMW's teruggeroepen. Staat niet in het onderhoudsboekje maar als je auto bij een dealer in onderhoud is dan zou je mogen verwachten dat ze dat wel gedaan hebben. Hier nog een handig draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:45

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]
Ik rijd in een 530d (F11) met adaptive drive en heb rondom afgelopen weekend een paar dagen in een 330d GT gereden. Ik heb ook weleens een paar dagen in een 530d (F10) zonder adaptive drive gereden. Drie keer een auto met precies dezelfde motor en precies dezelfde automaat.

Wat mij tijdens het rijden opviel is dat adaptive drive enorme invloed heeft op het rijgedrag. Daar hoef je geen al te gekke dingen voor te doen, als je een rotonde een beetje sportief neemt merk je het al. Van minst dynamisch naar meest dynamisch voelt het voor mij als volgt:
- 530d zonder adaptive drive
- 330d (zonder adaptive drive)
- 530d met adaptive drive

Daarmee wil ik niet tegenspreken dat de 5-serie vooral een comfortabele reisauto is. Ik wil ermee aangeven dat twee auto's uit de 5-serie ogenschijnlijk precies hetzelfde zijn, maar toch bij sportief rijden heel ander rijgedrag kunnen hebben.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:34
[...]
Heb zelf een (pre-LCI) F10 met comfortstoelen en ben daar zeer tevreden over. Op diverse fora lees je echter dat de kwaliteit van de comfortstoelen met de introductie van de LCI voor de F10/F11, maar ook in de G30/G31, wel een stuk minder is geworden. Sommigen omschrijven het dat je meer 'op' de stoel zit, in plaats van 'er in'. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
Tomatoman schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:01:
[...]

Ik rijd in een 530d (F11) met adaptive drive en heb rondom afgelopen weekend een paar dagen in een 330d GT gereden. Ik heb ook weleens een paar dagen in een 530d (F10) zonder adaptive drive gereden. Drie keer een auto met precies dezelfde motor en precies dezelfde automaat.

Wat mij tijdens het rijden opviel is dat adaptive drive enorme invloed heeft op het rijgedrag. Daar hoef je geen al te gekke dingen voor te doen, als je een rotonde een beetje sportief neemt merk je het al. Van minst dynamisch naar meest dynamisch voelt het voor mij als volgt:
- 530d zonder adaptive drive
- 330d (zonder adaptive drive)
- 530d met adaptive drive
Afgezien van het sportievere, wat vond je prettiger? Met adaptive drive of zonder? Een verkoper die ik sprak vertelde me namelijk dat hij het zelf niet zou nemen omdat hij zich irriteert aan het constant 'zoekende' gedrag van adaptive drive. Heb het zelf - zoals je wel kunt raden - momenteel niet.

Ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto, en heb al diverse keren naar de G30 gekeken. Maar moet eerlijk zeggen dat ik er meer en meer naar neig om het toch niet te doen. De (uiterlijke) verschillen met de voorgaande generatie zijn wat mij betreft wel heel klein. Als ik bij de dealer een 5 zie staan, kan ik niet direct zeggen of het een oud of nieuw model is, en dat doet me toch wel twijfelen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
alexbl69 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:57:
[...]

Heb zelf een (pre-LCI) F10 met comfortstoelen en ben daar zeer tevreden over. Op diverse fora lees je echter dat de kwaliteit van de comfortstoelen met de introductie van de LCI voor de F10/F11, maar ook in de G30/G31, wel een stuk minder is geworden. Sommigen omschrijven het dat je meer 'op' de stoel zit, in plaats van 'er in'. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?

[...]
Ik weet niet hoe de pre-LCI comfort stoelen zitten, maar ik heb de LCI comfort stoelen in mijn F11 en dat zijn wel de fijnste stoelen die ik ooit heb gehad, ik heb zeker niet het idee dat ik 'op' de stoel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Maar een 3 serie is veel leuker. Die trek je als een handschoen aan en daarmee kun je veel gemakkelijker en gecontroleerder dwars gaan. Dat mis ik wel van mijn E46, sturen met het gaspedaal. Een 5 serie is meer limousine. Rijdt erg comfortabel maar afstandelijker en is fors zwaarder.
Ik heb 10 jaar een E87 118d gehad; die auto 'trok' je echt aan alsof het een jas was. En ding reed ook nog eens als een kart (met sport onderstel en 17" runflats). Had wel iets meer vermogen mogen hebben, maar je kan niet alles hebben.

Mijn F31 met sport onderstel en 19"-es runflats is een heel stuk comfortabeler tov de E87.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Wat kun je doen aan doffe koplampen op een e46 (behalve vervangen). Ze worden nu wel erg dof :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

jayjey schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:51:
Wat kun je doen aan doffe koplampen op een e46 (behalve vervangen). Ze worden nu wel erg dof :(
http://www.tuning-gids.nl/koplampen-polijsten.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47
Vraaagje: ik stoor me al een tijdje aan mijn vloermatten die los liggen in mijn E46. Als ik een beetje google heb ik deze dingen nodig:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cSVFjp3.jpg
Klopt dat? En hoe gebruik ik die dan? Dat kom ik dan weer nergens tegen namelijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
sig69 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:24:
Vraaagje: ik stoor me al een tijdje aan mijn vloermatten die los liggen in mijn E46. Als ik een beetje google heb ik deze dingen nodig:
[afbeelding]
Klopt dat? En hoe gebruik ik die dan? Dat kom ik dan weer nergens tegen namelijk.
Klopt, dat zijn de originele. Kijk bij de andere even hoe ze zitten. Een kwartslag draaien en ze zitten vast. Dat plaatje gaat er denk ik onder. Je hebt ook andere en die werken ook overigens. Als het maar 'pakt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Het koplampglas kan je los van de unit vervangen.
Een setje kost rond de 90 euro.
Polijsten en blank afspuiten zoals @_Arthur aanhaalt is ook een optie, maar kost een hoop tijd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47
jayjey schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:38:
[...]

Kijk bij de andere even hoe ze zitten.
Tsja dat is dus lasting want er zit er geen een meer in. Ik ga wel even wat prutsen, zal toch niet heel ingewikkeld zijn?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
De pin gaat door de mat, de ring klik je aan de achterkant erop zodat hij vast zit.
Geen rocketscience.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Een doekje met een dot tandpasta erop en dan lekker poetsen. Stuk cheaper dan alle andere oplossingen :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:47
Theimon schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:40:
[...]

Een doekje met een dot tandpasta erop en dan lekker poetsen. Stuk cheaper dan alle andere oplossingen :)
Niet doen! Beter is (nat)schuren van grof naar fijn, daarna polijsten en dan bij voorkeur spuiten met transparante en UV-resistente lak, of anders een coating van bijv. Gyon gebruiken.

Maar voor een E46 kun je toch ook gewoon nieuwe koplampglazen kopen? Dan is het echt als nieuw. Bij latere series zijn de koplampen uit 1 stuk gemaakt (of iig gelijmd) dus kun je de glazen niet los vervangen.

Edit: oeps, spuit elf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
sig69 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:56:
[...]

Tsja dat is dus lasting want er zit er geen een meer in. Ik ga wel even wat prutsen, zal toch niet heel ingewikkeld zijn?
Ooh, ik zou voor je gaan kijken, maar de mijne staat bij garage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
robpol schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:10:
[...]

Niet doen! Beter is (nat)schuren van grof naar fijn, daarna polijsten en dan bij voorkeur spuiten met transparante en UV-resistente lak, of anders een coating van bijv. Gyon gebruiken.

Maar voor een E46 kun je toch ook gewoon nieuwe koplampglazen kopen? Dan is het echt als nieuw. Bij latere series zijn de koplampen uit 1 stuk gemaakt (of iig gelijmd) dus kun je de glazen niet los vervangen.

Edit: oeps, spuit elf...
Inderdaad, als het kan nieuwe glazen kopen. Die van onze oude E46 hebben we een keer laten polijsten, maar na 14 jaar zo slecht dat zelfs polijsten ze niet meer mooi maakte. Het lichtbeeld was nog wel goed, maar ze waren nog steeds erg dof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:24
sig69 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:24:
[afbeelding]
Het T-stukje door de mat heen drukken en vervolgens het ringetje om het T-stukje klikken. leg de mat vervolgens op de plek. druk de T-stukjes door de gaatjes in de bekleding en draai de T-stukjes een kwart slag naar links of rechts om ze te zekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:06
Heeft er iemand ervaring met het tunen van een 520d 190pk (F10 uit 2015)?
Ik heb de auto nu een half jaar en heb toch wel beetje gevoel dat t wat soepeler kan en wat meer power.

Als ik google dan zie ik wat verschillende manieren, maar wat is nu het beste?
Of is het überhaupt niet aan te raden. Ik heb nog 1,5 jaar garantie van de BMW premium selectie (die denk ik vervalt als ik hem laat tunen?).
Er staat nu 50k op de teller, rij er 30k per jaar mee en wil er toch nog zeker wel 5 a 6 jaar mee blijven rijden.
Iemand tips?

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 17-03-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:48
Indien iemand interesse: snip

Ik verwacht in de week van 14/04/2017 mijn nieuwe G30..!

Ik bied de helft. Ohnee, het is hier geen marktplaats/autotrader :+

[ Voor 47% gewijzigd door PWM op 19-03-2017 08:15 ]

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:45

Tomatoman

Fulltime prutser

alexbl69 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:57:
[...]
Afgezien van het sportievere, wat vond je prettiger? Met adaptive drive of zonder? Een verkoper die ik sprak vertelde me namelijk dat hij het zelf niet zou nemen omdat hij zich irriteert aan het constant 'zoekende' gedrag van adaptive drive. Heb het zelf - zoals je wel kunt raden - momenteel niet.
Ik vind met adaptive drive echt veel prettiger. Het is een dure optie die bovendien alleen op de duurdere uitvoeringen beschikbaar is, maar hij tilt het weggedrag en rijcomfort mijns inziens naar een hoger niveau. Het verhaal over het zoekende gedrag herken ik absoluut niet.
Ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto, en heb al diverse keren naar de G30 gekeken. Maar moet eerlijk zeggen dat ik er meer en meer naar neig om het toch niet te doen. De (uiterlijke) verschillen met de voorgaande generatie zijn wat mij betreft wel heel klein. Als ik bij de dealer een 5 zie staan, kan ik niet direct zeggen of het een oud of nieuw model is, en dat doet me toch wel twijfelen.
Eens, de uiterlijke verschillen zijn wel erg klein. Dat geldt ook voor het interieur. Nu hoef je iets wat goed is natuurlijk niet te veranderen, maar het maakt mijn behoefte om over te stappen ook een heel stuk minder. Dat is maar goed ook, want de afschrijving van mijn huidige F11 wil ik het liefst zo snel mogelijk vergeten :X

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Arjant2 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:53:
Ik heb de auto nu een half jaar en heb toch wel beetje gevoel dat t wat soepeler kan en wat meer power.

Of is het überhaupt niet aan te raden. Ik heb nog 1,5 jaar garantie van de BMW premium selectie (die denk ik vervalt als ik hem laat tunen?).
Er staat nu 50k op de teller, rij er 30k per jaar mee en wil er toch nog zeker wel 5 a 6 jaar mee blijven rijden.
Iemand tips?
Geen ervaring zelf; wel genoeg ervaringen gelezen. Chippen kan gewoon zeer veilig, bekende bedrijven in Nederland zijn JD Engineering en BR-Performance.

Het beste is om naar zo'n bekend bedrijf te gaan, zij staan bekend om chips op maat. Oftewel gemaakt voor alleen jouw auto; hoe die op dat moment bij hun staat.

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:34
Tomatoman schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:14:
[...]

Ik vind met adaptive drive echt veel prettiger. Het is een dure optie die bovendien alleen op de duurdere uitvoeringen beschikbaar is, maar hij tilt het weggedrag en rijcomfort mijns inziens naar een hoger niveau. Het verhaal over het zoekende gedrag herken ik absoluut niet.
Dan ga ik het toch maar eens proberen met een eventuele proefrit. Mijn F10 heeft helaas een soort 'stuur-bug' waarbij het weggedrag met de 19" zomerwielen allesbehalve prettig is. Trekt regelmatig sterk naar rechts, waarbij je teveel kracht moet gebruiken om het tegen te gaan. Voortrein is een paar weken na levering onder garantie vervangen (het was destijds een bekend en erkend probleem), maar dat bood helaas niet voldoende soelaas. Met de 17" winterwielen rijdt hij als een zonnetje.

Hopelijk behoort dit probleem bij de G30 definitief tot het verleden.
Eens, de uiterlijke verschillen zijn wel erg klein. Dat geldt ook voor het interieur. Nu hoef je iets wat goed is natuurlijk niet te veranderen, maar het maakt mijn behoefte om over te stappen ook een heel stuk minder. Dat is maar goed ook, want de afschrijving van mijn huidige F11 wil ik het liefst zo snel mogelijk vergeten :X
Helemaal mee eens. De F10/F11 is gewoon goed. Zelfs 8 jaar na de introductie blijft het een frisse en dynamische verschijning. Maar je hoopt dat als je ruim 90K aan een wagen spendeert het tenminste wel opvalt dat je iets nieuws rijdt :) .

Heb afgelopen week in een 2-serie gereden, maar als ik dan weer in mijn eigen wagen stap denk ik 'waarom wil ik eigenlijk een nieuwe :) ?. De wagen rijdt (nog op de winterbanden) heerlijk comfortabel en dynamisch.

Maar de kraakjes beginnen natuurlijk wel te komen. De prints op de voorkeuzetoetsen beginnen te slijten en ook het leer is niet meer zo soepel als in de jonge jaren.

Toen ik van mijn vorige auto (Espace) naar de F10 ging vond ik het uitzoeken en de aankoop van de wagen een feest, en al helemaal toen ik hem op mocht halen. En die vlinders in de buik mis ik als ik de G30 zie. Bij mijn dealer stond mijn auto naast een G30 Luxury Line in dezelfde kleur, Sophistograu. Was bijna een spelletje 'zoek de 10 verschillen'.

Nou ja... heb nog een paar maanden, dus zal nog wel tig keer van gedachten veranderen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Geen idee of deze site bekend was hier, maar voor wie zelf nog wel eens aan zijn wagen sleutelt: BMW TIS online.
Compleet en nog redelijk up to date ook nog :)

Kwam deze tegen in mijn zoektocht naar een versie die enigszins bij de tijd was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IQM

IQM

Arjant2 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:53:

Iemand tips?
BMW trekt zijn handen van de auto af zodra duidelijk is dat de auto gechipt is. (en ja, dat kunnen ze altijd zien ondanks de claims van sommige tuners.) Chippen is mogelijk maar ga niet te ver en ook niet zeuren als er iets kapot gaat. De motoren van de 520d en 525d mogen danwel dezelfde onderdelen hebben, de kwaliteit is wel degelijk verschillend. Als je de Duitse taal machtig bent dan moet je dit artikel maar eens lezen.

Persoonlijk ben ik geen fan van tunen om meer vermogen te krijgen. Dan koop ik liever een zwaardere motor waarvan ik weet dat hij ontworpen en getest is om meer vermogen te leveren. Het is jouw keuze maar als je van plan bent de auto langer te houden en er redelijk wat kilometers mee te gaan rijden dan zou ik het niet doen.
spank_mojoo schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:43:
[...]
Het T-stukje door de mat heen drukken en vervolgens het ringetje om het T-stukje klikken. leg de mat vervolgens op de plek. druk de T-stukjes door de gaatjes in de bekleding en draai de T-stukjes een kwart slag naar links of rechts om ze te zekeren
Je zou evt. ook de nieuwere bevestiging kunnen proberen. Dan schroef je een klitteband bevestiging in het tapijt. De F-series hebben dat standaard.
Tomatoman schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:14:
[...]

Adaptive Drive is zeker een prettige optie maar toch vond ik de wegligging van mijn vorige E61 (standaard onderstel met 18" breedset) strakker en prettiger. De Comfort+ stand is fijn op klinkerwegen en om een drempel bovengemiddeld hard te nemen maar verder deint de auto enorm. Maar zoekerig kan ik het niet noemen. Dat lijkt me eerder iets in de banden. De normale stand went na verloop van tijd wel. De Sport(+) stand begint er op te lijken maar is het nog steeds niet. Het is en blijft een F1x serie welke comfortabeler is dan de E6x serie. (Het is ook wat je ervoor reed, iemand die een E39 heeft gehad kan maar moeilijk aan de E6x wennen.)

De afschrijving van elke 5 serie is hoog, zeg maar gerust heel hoog. De vorige eigenaren van mijn wagen hebben in 6 jaar € 100.000,- afgeschreven. Maar de auto is nog steeds in topstaat. En helaas nog steeds duur. Maar ja, wat wil je met een F11 535i met bijna alle opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
IQM schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:52:
[...]

BMW trekt zijn handen van de auto af zodra duidelijk is dat de auto gechipt is. (en ja, dat kunnen ze altijd zien ondanks de claims van sommige tuners.) Chippen is mogelijk maar ga niet te ver en ook niet zeuren als er iets kapot gaat. De motoren van de 520d en 525d mogen danwel dezelfde onderdelen hebben, de kwaliteit is wel degelijk verschillend. Als je de Duitse taal machtig bent dan moet je dit artikel maar eens lezen.

Persoonlijk ben ik geen fan van tunen om meer vermogen te krijgen. Dan koop ik liever een zwaardere motor waarvan ik weet dat hij ontworpen en getest is om meer vermogen te leveren. Het is jouw keuze maar als je van plan bent de auto langer te houden en er redelijk wat kilometers mee te gaan rijden dan zou ik het niet doen.
Ik wil er inderdaad zeker wel 200k mee gaan rijden, dus dan zie ik er denk ik maar vanaf.
Als het nu voor een klein bedrag een relatief veilige boost zou zijn dan had ik het er wel voor over, maar als bij veel km's niet aan t raden is dan haak ik af. Uiteindelijk is het dan geen klein bedrag meer als er vroegtijdig wat mis gaat met de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Lol ik heb juist een auto (behoudend) laten chippen, ook omdat ik er lang mee wil doen. :P Standaard staan ze (zeker mijn auto) erg schraal afgesteld met een eco dip. Als je dit goed laat afstellen dan heb je een veel soepelere motor die gewoon loopt en rijdt zoals het eigenlijk zou moeten. Dat kleine beetje vermogen en in mijn geval met name koppel is niet echt mega interessant maar wel heel erg merkbaar ook vanwege de andere loop en koppelkromme van de motor.

Maar idd, zeker niet gaan lopen pushen en een flinke winst willen... Daarbij is goed warmrijden en af laten koelen na een stevige rit toch wel wenselijk. :) Maar dat zou standaard al moeten imho.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan heb je het vermoedelijk over en benzinemotor van de oude stempel (dus een die niet met luchtovermaat werkt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Mijn e39 523i start warm heel lastig. Iemand dit al eens opgelost? Ik lees met namen nokkenassensoren die dat wel eens kunnen veroorzaken.

Als ik hem laat uitlezen moet dat wel naar voren komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als de DME daar fouten over opslaat wel ja. Je hebt dan de beste kans met de juiste software van BMW (INPA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Arjant2 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:41:
[...]

Ik wil er inderdaad zeker wel 200k mee gaan rijden, dus dan zie ik er denk ik maar vanaf.
Als het nu voor een klein bedrag een relatief veilige boost zou zijn dan had ik het er wel voor over, maar als bij veel km's niet aan t raden is dan haak ik af. Uiteindelijk is het dan geen klein bedrag meer als er vroegtijdig wat mis gaat met de motor.
Weet je, vermogen went enorm snel. Zo snel dat je het vaak al niet eens meer door hebt. Ik heb nog nooit een 520i of d zelf gereden maar het zou geen snelle wagen zijn. Dat snap ik niet helemaal als ik bv. naar de acceleratiecijfers kijk. 0-100km/u in 8 seconden is toch zeker niet traag. Maar dat moet je je realiseren voordat je de auto koopt. Ook zijn er mensen die een 520 kopen met het idee van "die laat ik wel even chippen..." Dan kun je na 50-80k nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.

Als je zoveel kilometers rijdt dan rij je veel snelweg. Dan zijn zaken als comfort, stilte en zuinigheid veel belangrijker dan een paar pk meer. En de leeftijd speelt hierin ook een belangrijke rol ;) De wilde haren zijn er inmiddels wel vanaf bij mij...
Dat je nog maar lang mag genieten van je 520d! Als je hem met respect behandelt dan haal je op je sloffen 2,5 ton voordat je echt grote onderhoudskosten kunt verwachten. Maar vergeet niet dat je bij 100k km de versnellingsbak al even laat spoelen. Volgens BMW hoeft dat niet maar die vertellen je ook niet dat de levensduur volgens hen 'slechts' 250k km is. ZF geeft aan dat elke 80-100k de bak ververst moet worden. Dan loopt hij soepeler en verleng je de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Radiant schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:51:
Als de DME daar fouten over opslaat wel ja. Je hebt dan de beste kans met de juiste software van BMW (INPA).
http://www.ebay.com/itm/E...ba0549:g:IzIAAOSwax5Yp1zq

dan zou ik zoiets moeten aanschaffen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Joopieboy schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:35:
Lol ik heb juist een auto (behoudend) laten chippen, ook omdat ik er lang mee wil doen. :P Standaard staan ze (zeker mijn auto) erg schraal afgesteld met een eco dip. Als je dit goed laat afstellen dan heb je een veel soepelere motor die gewoon loopt en rijdt zoals het eigenlijk zou moeten. Dat kleine beetje vermogen en in mijn geval met name koppel is niet echt mega interessant maar wel heel erg merkbaar ook vanwege de andere loop en koppelkromme van de motor.

Maar idd, zeker niet gaan lopen pushen en een flinke winst willen... Daarbij is goed warmrijden en af laten koelen na een stevige rit toch wel wenselijk. :) Maar dat zou standaard al moeten imho.
Mag ik vragen welk type BMW je hebt laten chippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Ik weet zelf niet zo goed welke combinaties werken (zeker niet met een E39). Ik heb voor mijn E36 echt een ADS-kabel nodig (met seriële kabel), want die heeft totaal geen OBD, alleen ADS. Sommige modellen hebben weer wel OBD maar dan werkt het weer niet met bepaalde modules, enzovoort.

Als je het zelf wil kopen zou ik even onderzoek doen op wat fora om te kijken welke kabel goed werkt voor jouw auto. Zoek dan specifiek op Europese modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

IQM schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:55:
[...]

Mag ik vragen welk type BMW je hebt laten chippen?
Nou ik heb zelf geen BMW, ik heb een Swift Sport met een 1.6 NA motor, maar een kennis van mij/oud collega heeft het eerste model 1 serie (120i Sport) ook laten chippen. :) En die heeft dezelfde ervaring als ik en ook voor dezelfde reden gedaan. :) Puur de dip onderin en het niet altijd even soepel oppakken.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
[...]

Maakt op zich weinig uit indien je geen garantie meer hebt.

Daarnaast is iedere motor verschillend en zou er bij de meeste wel ongeveer 30% marge op zitten. Een goeie chiptuner bekijkt ook iedere motor verschillend en past zijn software ook zo aan zodat er geen te zware belasting wordt gelegd op de motor en andere componenten. Liever een paar PK minder ipv er alles te willen uitpersen..

Of dat is toch wat ik mij heb laten vertellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
IQM schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:52:
[...]

Weet je, vermogen went enorm snel. Zo snel dat je het vaak al niet eens meer door hebt. Ik heb nog nooit een 520i of d zelf gereden maar het zou geen snelle wagen zijn. Dat snap ik niet helemaal als ik bv. naar de acceleratiecijfers kijk. 0-100km/u in 8 seconden is toch zeker niet traag. Maar dat moet je je realiseren voordat je de auto koopt. Ook zijn er mensen die een 520 kopen met het idee van "die laat ik wel even chippen..." Dan kun je na 50-80k nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.

Als je zoveel kilometers rijdt dan rij je veel snelweg. Dan zijn zaken als comfort, stilte en zuinigheid veel belangrijker dan een paar pk meer. En de leeftijd speelt hierin ook een belangrijke rol ;) De wilde haren zijn er inmiddels wel vanaf bij mij...
Dat je nog maar lang mag genieten van je 520d! Als je hem met respect behandelt dan haal je op je sloffen 2,5 ton voordat je echt grote onderhoudskosten kunt verwachten. Maar vergeet niet dat je bij 100k km de versnellingsbak al even laat spoelen. Volgens BMW hoeft dat niet maar die vertellen je ook niet dat de levensduur volgens hen 'slechts' 250k km is. ZF geeft aan dat elke 80-100k de bak ververst moet worden. Dan loopt hij soepeler en verleng je de levensduur.
Ik rij inderdaad veel km's.
En nee hij is niet traag, al went het inderdaad wel. Maar wat hierboven ook geschreven werd, af en toe dan heb ik t idee dat hij wat traag oppakt, zeker als je even net iemand wil inhalen.

Dat van die versnellingsbak laten spoelen ga ik zeker doen bij de 100k. Ik neem aan dat je zoiets bij ZF zelf laat doen? Zitten toch in de buurt als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Arjant2 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:39:
[...]

Ik rij inderdaad veel km's.
En nee hij is niet traag, al went het inderdaad wel. Maar wat hierboven ook geschreven werd, af en toe dan heb ik t idee dat hij wat traag oppakt, zeker als je even net iemand wil inhalen.

Dat van die versnellingsbak laten spoelen ga ik zeker doen bij de 100k. Ik neem aan dat je zoiets bij ZF zelf laat doen? Zitten toch in de buurt als ik het goed heb.
30k per jaar? Dat valt nog wel mee. Ik reed in 2004-2006 bijna 70k per jaar met een 320d Touring. Na bijna 320k km ingeruild. Liep motorisch nog als een zonnetje.

Maar dat traag oppakken ligt niet eens zozeer aan de motor maar aan de automaatbak. De 8 traps ZF bak is een heerlijke bak maar een koppelomvormer -zeg maar de koppeling- die haalt alle scherpe kantjes eraf. De koppelomvormer laat de auto eerst heel soepel wegrijden met wat 'slip' en daarna komt de lockup erin en dan krijg je ineens al het vermogen erin. In standje Comfort(+) is respons een beetje gezapig, in Sport(+) hangt de motor lekker aan het gas en reageert de bak(en koppelomvormer) ook sneller. En als je de pook naar links trekt dan voelt het allemaal nog wat sportiever aan. De bak in de M stand en met de pook of flippers met de hand schakelen dan is de vertraging minimaal.

De versnellingsbak spoelen kan bij veel specialisten maar de fabrikant weet er nu eenmaal het meeste van. Als je het bij ZF in Dortmund laat doen dan is het meer een kleine revisie dan een spoeling. En tegen een kleine meerprijs verversen ze ook de olie van je differentieel. Per saldo betaal je daar niet veel meer dan in NL. Niet voor niets hebben ze een wachtlijst van 3 à 4 maanden. ZF zit ook in Delft maar daar kon je vroeger als particulier niet naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:53
SanderH_ schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:21:
[...]

Maakt op zich weinig uit indien je geen garantie meer hebt.

Daarnaast is iedere motor verschillend en zou er bij de meeste wel ongeveer 30% marge op zitten. Een goeie chiptuner bekijkt ook iedere motor verschillend en past zijn software ook zo aan zodat er geen te zware belasting wordt gelegd op de motor en andere componenten. Liever een paar PK minder ipv er alles te willen uitpersen..

Of dat is toch wat ik mij heb laten vertellen :+
De marges op de motor zelf zijn zelden een probleem, misschien bij 400k+ km maar dan nog. Van wat software gaan de zuigers, drijfstangen of krukas niet falen. De randcomponenten en dan vooral de turbo krijgen wel wat harden te verduren door de hogere uitlaatgas temperaturen. Als je er mee kan leven dat je die waarschijnlijk eerder vroeger dan later zult vervangen, dan zijn er weinig problemen met tunen. De 8 traps ZF automaat kan dat extra koppel met gemak aan aangezien het toch het 450/500Nm model is. (400Nm uit een standaard 520d). De manuele zesbak zal dat ook nog wel aankunnen, alleen zullen dingen zoals de koppeling wat sneller slijten als je ook echt gebruik maakt van dat extra koppel, vooral bij het wegrijden. Emissies etc. zul je waarschijnlijk er op achteruitgaan, wat de tuners ook mogen zeggen.

Bij benzines ligt dat nog iets anders, want als je die te arm (veel zuurstof voor te weinig brandstof) laat draaien dan kunnen die nog wel eens desastreus falen. Bij een diesel is dat probleem er niet.

Dus zolang je maar wat op zij zet voor ongeziene reparaties bij hoger km standen (Wat je eigenlijk sowieso zou moeten doen) is er niet echt veel aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-09 22:48

DikkeBMW

Live '25

Zucht, leuk zo'n eigen auto... Betreft een e87 116i uit 2004. Nog net geen ton op de teller.

Ik stapte vanochtend in, legde mijn tas (zoals altijd) op de passagiersstoel en start de auto. Vervolgens gaan ineens de airbag en gordel waarschuwingslampjes aan.

Nu was ik op weg naar het werk en heb ik dus nog niet in de auto kunnen zoeken/proberen. Net wel op internet gezocht en dat blijkt dus iets met airbag sensoren of gordelspanner te zijn. Veel oplossingen komen neer op het resetten van de sensor en daarna pas verder zien.

Zijn er mensen die dit probleem bekend voorkomt? Ik zou niet weten welke programma's/apparaat ik nodig zou hebben hiervoor, aangezien ik er best veel langs zie komen op de fora (via google). De auto rijdt gelukkig wel nog gewoon, maar ik wil er uiteraard niet mee door blijven rijden. De dealer zal wel een duur grapje kunnen worden vrees ik. Ik weet ook niet wat het nu precies is, aangezien ik meerdere oorzaken terugvond voor dit probleem. Alle hulp wordt gewaardeerd...

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Waarschijnlijk het sensormatje op de passagiersstoel. Weinig aan de hand, gewoon even naar een specialist om de error te resetten (kost je een paar tientjes) of direct de sensor laten vervangen of overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

DikkeBMW schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:14:
Zucht, leuk zo'n eigen auto... Betreft een e87 116i uit 2004. Nog net geen ton op de teller.

Ik stapte vanochtend in, legde mijn tas (zoals altijd) op de passagiersstoel en start de auto. Vervolgens gaan ineens de airbag en gordel waarschuwingslampjes aan.

Nu was ik op weg naar het werk en heb ik dus nog niet in de auto kunnen zoeken/proberen. Net wel op internet gezocht en dat blijkt dus iets met airbag sensoren of gordelspanner te zijn. Veel oplossingen komen neer op het resetten van de sensor en daarna pas verder zien.

Zijn er mensen die dit probleem bekend voorkomt? Ik zou niet weten welke programma's/apparaat ik nodig zou hebben hiervoor, aangezien ik er best veel langs zie komen op de fora (via google). De auto rijdt gelukkig wel nog gewoon, maar ik wil er uiteraard niet mee door blijven rijden. De dealer zal wel een duur grapje kunnen worden vrees ik. Ik weet ook niet wat het nu precies is, aangezien ik meerdere oorzaken terugvond voor dit probleem. Alle hulp wordt gewaardeerd...
Dit heb ik ook als ik een zware laptoptas op de bijrijderstoel leg. Als ik mijn tas anders neerleg of eraf haal dan gaat het lampje weer uit. Brandt het controle lampje ook als je er niets op legt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW

DikkeBMW

Live '25

IQM schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:37:
[...]

Dit heb ik ook als ik een zware laptoptas op de bijrijderstoel leg. Als ik mijn tas anders neerleg of eraf haal dan gaat het lampje weer uit. Brandt het controle lampje ook als je er niets op legt?
Voor het werk heb ik even de auto uitgezet en zonder tas gestart, toen was het er ook.

Maar dat zou imo alleen de gordel-waarschuwing mogen verklaren, de airbag-waarschuwing niet. En beide gingen samen aan. Zal in mn pauze eens kijken of ik wat kan zien etc.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Maakt onderdeel uit van hetzelfde systeem. Het airbagsysteem gebruikt die sensor om te beslissen of hij de passagiersairbag ook laat ploffen bij een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

DikkeBMW schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:41:
[...]

Voor het werk heb ik even de auto uitgezet en zonder tas gestart, toen was het er ook.

Maar dat zou imo alleen de gordel-waarschuwing mogen verklaren, de airbag-waarschuwing niet. En beide gingen samen aan. Zal in mn pauze eens kijken of ik wat kan zien etc.
Voor dit soort akkevietjes is Carly for BMW echt handig. Gewoon even met je telefoon de auto uitlezen en de melding wissen. Komt hij niet terug dan is het prima, blijft hij komen kun je altijd nog naar een specialist gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
AndRo555 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:20:
[...]

Bij benzines ligt dat nog iets anders, want als je die te arm (veel zuurstof voor te weinig brandstof) laat draaien dan kunnen die nog wel eens desastreus falen. Bij een diesel is dat probleem er niet.
Tegenwoordig draaien benzinemotoren niet meer op een "perfekt" lucht/bandstofmengsel (wat in de praktijk altijd een tikje te arm stond afgesteld vanwege CO en HC emissie). Direct ingespoten motoren draaien met luchtovermaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW

DikkeBMW

Live '25

Radiant schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:37:
Waarschijnlijk het sensormatje op de passagiersstoel. Weinig aan de hand, gewoon even naar een specialist om de error te resetten (kost je een paar tientjes) of direct de sensor laten vervangen of overbruggen.
Hm, dat is al een betere omschrijving van het probleem :P Vervangen daarvan is erg duur las ik. Met dat overbruggen, bedoel je dan zo'n soort emulator/bypass? Zal eens gaan informeren, specifiek vragen wat dat zou kosten. Thanks iig alvast :)
IQM schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:15:
[...]

Voor dit soort akkevietjes is Carly for BMW echt handig. Gewoon even met je telefoon de auto uitlezen en de melding wissen. Komt hij niet terug dan is het prima, blijft hij komen kun je altijd nog naar een specialist gaan.
Ziet er opzich niet slecht uit, maar is toch ook weer niet goedkoop. Probleem is dat ik eigenlijk geen kennis heb van die foutcode's en ecu etc. Daarom vind ik het nogal risicovol om er zelf aan te prutsen zegmaar. Iig bedankt voor de tip, ik houd het in mn achterhoofd.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

DikkeBMW schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:50:
Ziet er opzich niet slecht uit, maar is toch ook weer niet goedkoop. Probleem is dat ik eigenlijk geen kennis heb van die foutcode's en ecu etc. Daarom vind ik het nogal risicovol om er zelf aan te prutsen zegmaar. Iig bedankt voor de tip, ik houd het in mn achterhoofd.
Dat is ook de kracht van Carly. Het is echt foolproof. Ook de minder technische Tweaker kan er mee overweg. En als er echt iets is dan waarschuwt de app je. Maar in principe kan bij het uitlezen niets misgaan.
Je kunt er ook wat kleine dingen mee coderen. Ook daar kan functioneel niets misgaan. Tenzij dat de stroom onderbroken wordt oid. Het is een beetje vergelijkbaar met een firmware upgrade.

Een losse kabel om de auto aan een laptop te koppelen is goedkoper maar met de juiste software (INPA, Rheingold, etc.) kun je heel veel kapot maken als je niet weet wat je doet.

[ Voor 10% gewijzigd door IQM op 22-03-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
[...]

Zeer interessant, dank voor de link. Ben wel benieuwd in hoeverre dit ook opgaat voor de benzinemotoren...

Zo las ik ook laatst een bericht van een 'insider' over de kwaliteit van vervangsonderdelen: Het schijnt niet altijd zo te zijn dat 'gelijkwaardige' onderdelen van OEM leveranciers dezelfde kwaliteit hebben als de originele onderdelen. BMW stelt bijvoorbeeld strengere eisen voor wat betreft toleranties en materiaal, waardoor de originele onderdelen toch beter zijn, ook al levert een 3rd party verder exact hetzelfde onderdeel. Deze voldoen dan overigens nog wel aan de minimale veiligheidseisen, alleen niet aan de strictere eisen van BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW

DikkeBMW

Live '25

IQM schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:01:
[...]

Dat is ook de kracht van Carly. Het is echt foolproof. Ook de minder technische Tweaker kan er mee overweg. En als er echt iets is dan waarschuwt de app je. Maar in principe kan bij het uitlezen niets misgaan.
Je kunt er ook wat kleine dingen mee coderen. Ook daar kan functioneel niets misgaan. Tenzij dat de stroom onderbroken wordt oid. Het is een beetje vergelijkbaar met een firmware upgrade.

Een losse kabel om de auto aan een laptop te koppelen is goedkoper maar met de juiste software (INPA, Rheingold, etc.) kun je heel veel kapot maken als je niet weet wat je doet.
Heb net even met de garage gebeld en daar kon ik vanmiddag even langskomen en zouden ze hem uitlezen. Ouders komen daar al altijd, dus ga ervan uit dat het even uitlezen niets of weinig zal kosten. Dan zie ik vanuit daar wel verder, eens kijken of zij ervaring hebben etc.

Moet zeggen dat ik niet eerder van Carly gehoord had. Kun je daar de meldingen ook mee weghalen, of alleen uitlezen? Dit is mijn eerste auto en ik heb geen eerdere ervaring met het zelf sleutelen aan auto's. Dat, icm geen specifiek gereedschap, zal mij toch wat sneller bij de garage doen belanden. Voor op de lange termijn wellicht wel een optie. Je koopt dan dus een connector en vervolgens moet je ook de app kopen? Ik zag in de playstore staan dat die app in-app aankopen bevatte?

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

dj_raoul schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:18:

Zeer interessant, dank voor de link. Ben wel benieuwd in hoeverre dit ook opgaat voor de benzinemotoren...
In het artikel in de link gaat het specifiek over diesels maar dit geldt ook voor de benzine motoren. BMW heeft ook daar verschillende versies van een motorblok. Bijv. de 2.0 benzine welke in de 520i en de 528i ligt. Of de wat oudere 1.6 welke in de 114i, 116i en 118i lag. Zelfs de 320i had een 1.6 motor. Tegenwoordig heeft de 120i een doorontwikkelde versie van dit blok.
DikkeBMW schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:13:
[...]
Moet zeggen dat ik niet eerder van Carly gehoord had. Kun je daar de meldingen ook mee weghalen, of alleen uitlezen? Dit is mijn eerste auto en ik heb geen eerdere ervaring met het zelf sleutelen aan auto's. Dat, icm geen specifiek gereedschap, zal mij toch wat sneller bij de garage doen belanden. Voor op de lange termijn wellicht wel een optie. Je koopt dan dus een connector en vervolgens moet je ook de app kopen? Ik zag in de playstore staan dat die app in-app aankopen bevatte?
Ik ken Carly ook nog maar een jaartje ofzo. Je hebt het trouwens ook voor andere Duitse merken als VAG, Mercedes en Porsche.

Je kunt er veel meer mee dan meldingen uitlezen en wissen. Je kunt er bijv. ook een tweedehands auto controle mee doen. Dan kun je vrij snel zijn of de kilometerteller teruggedraaid is. Maar ook service intervallen resetten of een nieuwe accu aanmelden. En wat ook leuk is, je kunt er wat zaken mee coderen. Dat is beperkt maar je kunt dus afhankelijk van het model met software instellingen in de auto zelf aanpassen. Bijv. de TV of DVD vrijschakelen zodat rijdende weg kunt kijken. Of instellen bij welke snelheid de ingeklapte spiegels weer open gaan. Dit staat standaard op 40km/u. Dit heb ik op 6 km per uur gezet omdat het niet veilig is om met ingeklapte spiegels te gaan rijden. Op de website staat per model wat er mogelijk is.

Je koopt inderdaad een adapter en een app. De in-app aankopen zijn voor het aanmelden van een nieuwe accu (€ 5,- maar heb je er direct uit als je zelf een accu koopt en plaatst. Even aanmelden en klaar.) Of voor het resetten van service interval. (€ 5,- maar dat bespaar je direct doordat je zelf het onderhoud uitvoert. Goede Castrol 5W30 olie kost rond de € 85 euro per 10 liter op internet. Bij een dealer betaal je ruim € 20,- per liter) Coderen kost € 15,- maar je kunt volgens mij ook zonder dat te kopen al wat zaken instellen.

Zelf sleutelen aan je auto is leerzaam en leuk. Je bespaart er wel kosten mee maar je weet ook precies wat er vervangen is, wanneer het vervangen is en ook hoe het werkt. Maar ik doe ook niet alles hoor. Ik heb een goede universele garage om de hoek die ook niet duur is. Remvloeistof is erg aggressief en je moet er speciaal gereedschap voor hebben. Dat kost € 35,- dus laat ik gewoon doen. (BMW dealer € 79,-) De remblokken (maar ook de schijven) kun je prima zelf doen. Dat is nog makkelijker dan bij je fiets. Zorg wel dat je BMW OEM schijven koopt, anders krijg je alleen maar ellende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW

DikkeBMW

Live '25

IQM schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:47:
[...]

In het artikel in de link gaat het specifiek over diesels maar dit geldt ook voor de benzine motoren. BMW heeft ook daar verschillende versies van een motorblok. Bijv. de 2.0 benzine welke in de 520i en de 528i ligt. Of de wat oudere 1.6 welke in de 114i, 116i en 118i lag. Zelfs de 320i had een 1.6 motor. Tegenwoordig heeft de 120i een doorontwikkelde versie van dit blok.

[...]

Ik ken Carly ook nog maar een jaartje ofzo. Je hebt het trouwens ook voor andere Duitse merken als VAG, Mercedes en Porsche.

Je kunt er veel meer mee dan meldingen uitlezen en wissen. Je kunt er bijv. ook een tweedehands auto controle mee doen. Dan kun je vrij snel zijn of de kilometerteller teruggedraaid is. Maar ook service intervallen resetten of een nieuwe accu aanmelden. En wat ook leuk is, je kunt er wat zaken mee coderen. Dat is beperkt maar je kunt dus afhankelijk van het model met software instellingen in de auto zelf aanpassen. Bijv. de TV of DVD vrijschakelen zodat rijdende weg kunt kijken. Of instellen bij welke snelheid de ingeklapte spiegels weer open gaan. Dit staat standaard op 40km/u. Dit heb ik op 6 km per uur gezet omdat het niet veilig is om met ingeklapte spiegels te gaan rijden. Op de website staat per model wat er mogelijk is.

Je koopt inderdaad een adapter en een app. De in-app aankopen zijn voor het aanmelden van een nieuwe accu (€ 5,- maar heb je er direct uit als je zelf een accu koopt en plaatst. Even aanmelden en klaar.) Of voor het resetten van service interval. (€ 5,- maar dat bespaar je direct doordat je zelf het onderhoud uitvoert. Goede Castrol 5W30 olie kost rond de € 85 euro per 10 liter op internet. Bij een dealer betaal je ruim € 20,- per liter) Coderen kost € 15,- maar je kunt volgens mij ook zonder dat te kopen al wat zaken instellen.

Zelf sleutelen aan je auto is leerzaam en leuk. Je bespaart er wel kosten mee maar je weet ook precies wat er vervangen is, wanneer het vervangen is en ook hoe het werkt. Maar ik doe ook niet alles hoor. Ik heb een goede universele garage om de hoek die ook niet duur is. Remvloeistof is erg aggressief en je moet er speciaal gereedschap voor hebben. Dat kost € 35,- dus laat ik gewoon doen. (BMW dealer € 79,-) De remblokken (maar ook de schijven) kun je prima zelf doen. Dat is nog makkelijker dan bij je fiets. Zorg wel dat je BMW OEM schijven koopt, anders krijg je alleen maar ellende!
Ik wilde ook zeer zeker eens kijken welke zaken ik zelf kon doen hoor, maar dit was niet iets wat bovenaan dat lijstje stond :P Wordt nu toch lekker weer, dus maar eens een overzichtje gaan maken. Kom ik vast en zeker nog wel op terug :')

Beetje vreemd concept wel, 2x betalen en dan ook nog per 'actie' die je doet :P Spiegels, dvd etc. heb ik allemaal niet, dus dat valt al af. Wel absoluut interessant, wist überhaubt niet dat op op smartphone gebied al dit soort zaken waren.

fookin mad fer it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Als je al slim genoeg bent om zelf te sleutelen kan je beter de juiste BMW-software even opduikelen en het daarmee doen. Carly ziet er wel gebruikersvriendelijk uit maar betalen voor het sturen van een commandotje over de OBD2 is een beetje onzinnig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

DikkeBMW schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:28:
[...]

Ik wilde ook zeer zeker eens kijken welke zaken ik zelf kon doen hoor, maar dit was niet iets wat bovenaan dat lijstje stond :P Wordt nu toch lekker weer, dus maar eens een overzichtje gaan maken. Kom ik vast en zeker nog wel op terug :')

Beetje vreemd concept wel, 2x betalen en dan ook nog per 'actie' die je doet :P Spiegels, dvd etc. heb ik allemaal niet, dus dat valt al af. Wel absoluut interessant, wist überhaubt niet dat op op smartphone gebied al dit soort zaken waren.
Je betaalt in totaal ongeveer € 100,- voor alles. Je betaalt voor de functionaliteit, niet per actie.
Ja, het is best een bedrag maar als je een auto gaat proefrijden die teruggedraaid blijkt dan ben je meer kwijt. (Mijn auto is ook uit Duitsland geïmporteerd.)
Radiant schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:41:
Als je al slim genoeg bent om zelf te sleutelen kan je beter de juiste BMW-software even opduikelen en het daarmee doen. Carly ziet er wel gebruikersvriendelijk uit maar betalen voor het sturen van een commandotje over de OBD2 is een beetje onzinnig :P
Carly heeft zijn beperkingen maar ik vind het reuze handig. Zeker als je op zoek bent naar een tweedehands BMW. Dan neem ik geen laptop mee maar mijn Carly adapter. Er staat ook een leuk filmpje online over het aantonen van tellerfraude waarbij de maker van Carly helpt.

En niet iedereen weet waar hij de juiste kabel en software kan vinden. ;)
Ik ben aardig handig met auto's maar met coderen ben ik heel voorzichtig. Je moet goed weten wat je doet en als het mis gaat dan kun je naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Radiant schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:41:
Er zitten ook verborgen voordelen aan.
Probeer maar eens je laptop aan een auto te hangen als je een proefritje komt maken. :9
Gek genoeg heeft (tot nu toe) niemand issues met een smartphone.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW

DikkeBMW

Live '25

Nou lekker. Garage heeft gistermiddag de melding gewist, 's avonds was alles prima. Vanmorgen richting werk en het verschijnt weer ;(
Dus nu zoeken naar een oplossing..

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

DikkeBMW schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:17:
Nou lekker. Garage heeft gistermiddag de melding gewist, 's avonds was alles prima. Vanmorgen richting werk en het verschijnt weer ;(
Dus nu zoeken naar een oplossing..
Wellicht kun je de melding gewoon uit laten coderen of op zoek gaan een module (stekker) die doorgeeft dat de airbag altijd af moet gaan. En anders kun je bij een dealer het matje laten vervangen maar dan betaal je de hoofdprijs. Dit komt wel vaker voor bij oudere BMW's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW

DikkeBMW

Live '25

IQM schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:06:
[...]

Wellicht kun je de melding gewoon uit laten coderen of op zoek gaan een module (stekker) die doorgeeft dat de airbag altijd af moet gaan. En anders kun je bij een dealer het matje laten vervangen maar dan betaal je de hoofdprijs. Dit komt wel vaker voor bij oudere BMW's.
Uitcoderen geeft problemen met de werking van functies meen ik. Die stekker was ook waar ik naar op zoek ga. Thuis even rustig kijken hoe en wat. Matje vervangen staat niet in verhouding vind ik. En een klein king heb ik niet, dus dan mag die airbag wel altijd afgaan haha :D Alleen even zoeken welk stekkertje ik precies moet hebben, want daar zijn er ook weer tig van :P

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Als het daadwerkelijk een defecte stoelsensor betreft kun je ook een bypass module installeren. De airbagmodule denkt dan altijd dat er een passagier in de stoel zit.

Wegcoderen heeft hetzelfde effect als een bypass, er wordt dan niet meer gecontroleerd of er een passagier aanwezig is.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

donny007 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:39:
Als het daadwerkelijk een defecte stoelsensor betreft kun je ook een bypass module installeren. De airbagmodule denkt dan altijd dat er een passagier in de stoel zit.

Wegcoderen heeft hetzelfde effect als een bypass, er wordt dan niet meer gecontroleerd of er een passagier aanwezig is.
Nadeel is dat je passagiers airbag ook klapt als je een ongeluk(je) krijgt, ook al zit er niemand. En airbags zijn niet goedkoop.

Keuzes, keuzes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:40:
[...]

Nadeel is dat je passagiers airbag ook klapt als je een ongeluk(je) krijgt, ook al zit er niemand. En airbags zijn niet goedkoop.

Keuzes, keuzes 8)
Die klapt volgens mij ook als er niemand in zit zonder deze module, ken verschillende mensen die dat meegemaakt hebben, klappen gewoon de airbags van de passagier ook, terwijl er niemand zit :+
Zekere voor het onzekere zeker?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 18:25
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:42:
[...]

Die klapt volgens mij ook als er niemand in zit zonder deze module, ken verschillende mensen die dat meegemaakt hebben, klappen gewoon de airbags van de passagier ook, terwijl er niemand zit :+
Zekere voor het onzekere zeker?
Bij het gewicht van een kinderstoel met kind klappen ze niet (vandaar de airbagwaarschuwing bij een laag gewicht op de stoel). Is overigens een optie, maar het hebben van een airbag-waarschuwing voor de bijrijder betekent waarschijnlijk dat je die optie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW

DikkeBMW

Live '25

donny007 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:39:

Die had ik idd ook al gezien! Stom dat sommige van die dingen (voor bepaalde types) veel goedkoper zijn haha. Denk dat ik dit gewoon ga proberen.
_Arthur schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:40:
[...]

Keuzes, keuzes 8)
Nouja, als ik een klapper maak die de airbags laat afgaan, denk ik dat die extra kosten ook niet zo groot gaan zijn :P Gezien de waarde van de auto en de kosten van de "officiele" reparatie is dat de afweging waard.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phYzar schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:34:
[...]

Bij het gewicht van een kinderstoel met kind klappen ze niet (vandaar de airbagwaarschuwing bij een laag gewicht op de stoel). Is overigens een optie, maar het hebben van een airbag-waarschuwing voor de bijrijder betekent waarschijnlijk dat je die optie hebt.
Ja precies, dan zullen die mensen die optie vast niet hebben gehad, ging overigens niet over een bmw maar Seat en Peugeot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
DikkeBMW schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:59:

Nouja, als ik een klapper maak die de airbags laat afgaan, denk ik dat die extra kosten ook niet zo groot gaan zijn :P Gezien de waarde van de auto en de kosten van de "officiele" reparatie is dat de afweging waard.
En als het tikje net hard genoeg is om de airbag af te laten gaan dan baal je.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:02

Typhone

Who Dares Wins

DikkeBMW schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:27:
[...]

Uitcoderen geeft problemen met de werking van functies meen ik. Die stekker was ook waar ik naar op zoek ga. Thuis even rustig kijken hoe en wat. Matje vervangen staat niet in verhouding vind ik. En een klein king heb ik niet, dus dan mag die airbag wel altijd afgaan haha :D Alleen even zoeken welk stekkertje ik precies moet hebben, want daar zijn er ook weer tig van :P
Waar woon je ergens? Zit je Zuid-oost / zuid-Nederland dan kan ik je wel ergens langssturen. Er zit een verschil tussen een melding uitschakelen en een functionaliteit uitschakelen in de coderingen van BMW. Ik heb de passagier-gordel-detectie in de 650 en de M6 laten uitschakelen omdat mijn laptoptas/aktetas daar vaak ligt (7kg). Dan ging de hele tijd dat rode lampje + de gong af (=paniek bij mij). Airbag launched gewoon als ik een ongeluk krijg en er zit iemand op de stoel :).

Melding wissen doet niks met de oorzaak hè. Sensor kan een verkeerde 'read' krijgen en dan heb je hem meteen weer. Bij het starten schiet hij een pulse door je systeem en op het moment dat daar als iets wel/niet gedetect wordt dan heb je de foutmelding weer te pakken. Laat je niet foppen door die nepoplossing van het wegschrijven of wissen van foutmeldingen.

Dan kom je dichtbij het cirkeltje wat ze ook altijd uitvoeren bij de V8'en van BMW.

Oorzaak: klepseals die olie verbranden. zorgen voor vervuiling in het hele inlaat/uitlaat traject.

Fix 1 die de garage doet: lambasonde kapot
Fix 2: andere sensor kapot
Fix 3: katalysator niet goed
Fix 4: pakking niet goed waardoor je verkeerde waardes krijgt
Fix 5: ach gut, uw klepseals lekken waardoor er verhoogde vuilafzetting is

Fix 1: 300 eu
Fix 2: 450 eu
Fix 3: 1500 eu
Fix 4: 900 eu (50 eu pakking, 850 arbeidsloon)
Fix 5: 4000 eu maar wel de oplossing

Besparing van 1500+900+450+300 als er METEEN goed naar gekeken was ;).
Been there done that met een ABS-sensortje van mijn oude 3serie. Ik wurg die vent van die 'dealer' als ik hem nog ooit tegenkom (niet letterlijk nemen svp maar je snapt m'n punt).
Pagina: 1 ... 41 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.