Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 116 Laatste
Acties:
  • 756.693 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Ach die 0,2 bar zal het verschil ook niet maken. Bij de benzinepomp is dat waarschijnlijk al de afwijking in de meter. Als je maar in de buurt zit, dan ben je enigszins goed bezig.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

sig69 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:40:
Ach die 0,2 bar zal het verschil ook niet maken. Bij de benzinepomp is dat waarschijnlijk al de afwijking in de meter. Als je maar in de buurt zit, dan ben je enigszins goed bezig.
Nou als je 0,3 bar verschil hebt tussen een 'lege' auto of volbeladen maakt dat zeker wat uit ja. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom blok uitgebouwd? Beruchte koelwaterbuis defect?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:51

Typhone

Who Dares Wins

bombadil schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:28:
[...]

Waarom blok uitgebouwd? Beruchte koelwaterbuis defect?
Had geen defecten alleen langzaam begon er na stationair draaien rook te komen wat op de beruchte valve stem seals duidde. Toen uit voorzorg alles laten vervangen inclusief die koelleiding inderdaad. Waterpomp, kleppen, pakkingen en nog heel wat ramsamsam zijn ook allemaal meegenomen aangezien het blok er nu toch af was. BIjna 6k armer maar het resultaat mag er wezen.

Overigens hebben alle 8-cilinders dat probleem. Let er maar eens op als je ze ziet staan bij een stoplicht na +/- 30 sec of langer. Bij gasgeven vaak een enorme wolk eruit. Ik ben op die van mijn maat na er nog geen tegenkomen die dat probleem niet had. Veel mensen weten het ook niet en denken dat het relatief hogere olieverbruik 'erbij hoort'.

Ik heb 8 verschillende E63 pre & lci's bekeken en allemaal hadden ze dat probleem. Deze toevallig iets minder (alleen rechts rookte die wat) dus toen de bonus van het bedrijf waar ik werk maar stukgeslagen op deze reparaties.

[ Voor 34% gewijzigd door Typhone op 23-01-2017 13:19 . Reden: -spelling fix- ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Een vriend van me heeft het ook inderdaad, ziet er war armoedig uit :X

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Typhone schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:37:
[...]

Overigens hebben alle 8-cilinders dat probleem. Let er maar eens op als je ze ziet staan bij een stoplicht na +/- 30 sec of langer. Bij gasgeven vaak een enorme wolk eruit. Ik ben op die van mijn maat na er nog geen tegenkomen die dat probleem niet had. Veel mensen weten het ook niet en denken dat het relatief hogere olieverbruik 'erbij hoort'.
Mijn E39 M5 verbruikt ook olie, gaat gauw richting de 1l per 1000km. Zelf verdenk ik ook de klepseals, maar als ik andere E39 M5 eigenaren spreek, zeggen ze ook dat het normaal is. Dat het blok zo ontwikkelt is om een beetje olie te verbruiken etc.

Alle pakkingen harden uit of gaan kapot na verloop van tijd. Mijn auto is inmiddels 17 jaar oud en ik heb mijn twijfels of deze seals ooit zijn vervangen. Ik zit er sterk aan te denken om het zelf te doen. Hij staat nu nog in de stalling. Mocht het met de volgende beurt net zo hard gaan als voor de stalling, dan trek ik hem open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik zou dat olieverhaal niet als zoete koek slikken in elk geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

BlackthunderAwf schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:08:
[...]

Mijn E39 M5 verbruikt ook olie, gaat gauw richting de 1l per 1000km. Zelf verdenk ik ook de klepseals, maar als ik andere E39 M5 eigenaren spreek, zeggen ze ook dat het normaal is. Dat het blok zo ontwikkelt is om een beetje olie te verbruiken etc.

Alle pakkingen harden uit of gaan kapot na verloop van tijd. Mijn auto is inmiddels 17 jaar oud en ik heb mijn twijfels of deze seals ooit zijn vervangen. Ik zit er sterk aan te denken om het zelf te doen. Hij staat nu nog in de stalling. Mocht het met de volgende beurt net zo hard gaan als voor de stalling, dan trek ik hem open.
Serieus? Ik stond vorige week m'n carter los te trekken omdat ik 1,5 liter per 15.000 tot 20.000 km al teveel vond... :X

Levert wel indrukwekkende plaatjes op:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/287/32314375726_434f2640a3_b.jpg20170116_122517 by Chris Hogevonder, on Flickr
Ruzie met subframe, oliepomp en versnellingsbak, waardoor het carter er natuurlijk net niet onderuit wil...

En alles bagger vet en vol smeer...

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/706/32353407555_1e19b15805_b.jpg20170116_130259 by Chris Hogevonder, on Flickr
Mooi bruin is niet lelijk :p Maar geen teerachtige aanslag, alleen bruine verkleuring. Kortom, ziet er na 350.000km nog prima uit aan de onderzijde.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/361/32203249682_12c0fe259f_b.jpg20170116_150459 by Chris Hogevonder, on Flickr
En een schoon carter hangt er weer onder.

Helaas vanwege de tijd geen mogelijkheid gehad om het stuurhuis en subframe goed schoon te maken... Maar als de planning het een beetje toelaat, gaat deze zomer het stuurhuis onder de auto vandaan voor een volledige revisie (want ook die lekt).

En om dit te kunnen doen, moest er even een stellage aan de bovenzijde aangebracht worden:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7373/28118672586_d3888aeb8f_b.jpg20160707_095458 by Chris Hogevonder, on Flickr

Vooral die balk levert leuke reacties op in m'n DHZ-garage. De meesten vinden het een nogal indrukwekkende operatie. :P

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Nu online
Dat ziet er inderdaad nog goed uit voor dik 350k op de klok. Knutselen aan je eigen auto is vaak best leuk, alleen wel wanneer het je uit komt en niet de auto, haha!

Onlangs de waterpomp van de E34 die ik van Catch22 heb overgenomen, vervangen. Deze had iets teveel speling waardoor er koelvloeistoflekkage ontstond. Gelukkig net in mijn weekend, leuk klusje wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31
BlackthunderAwf schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:49:
Dat ziet er inderdaad nog goed uit voor dik 350k op de klok. Knutselen aan je eigen auto is vaak best leuk, alleen wel wanneer het je uit komt en niet de auto, haha!

Onlangs de waterpomp van de E34 die ik van Catch22 heb overgenomen, vervangen. Deze had iets teveel speling waardoor er koelvloeistoflekkage ontstond. Gelukkig net in mijn weekend, leuk klusje wel! :)
Achteraf bezien was het voor mij goedkoper geweest om die e34 op te knappen, inmiddels. Maarja, achteraf is mooi wonen.

De e39 staat in elk geval weer met verse veren voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:52:
[...]

Achteraf bezien was het voor mij goedkoper geweest om die e34 op te knappen, inmiddels. Maarja, achteraf is mooi wonen.

De e39 staat in elk geval weer met verse veren voor de deur.
Tja, achter weet je het altijd beter :). Financieel gezien zou de E34 opknappen misschien beter zijn, alleen met een E39 heb je toch net wat meer luxe om je heen. En denk ook wel een stukje comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

BlackthunderAwf schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:49:

Aan de bovenkant is hij nog veel netter:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7063/27033181812_0bd8428e29_c.jpg20160217_152031 by Chris Hogevonder, on Flickr

Dus stiekem viel het me eigenlijk een beetje tegen hoe bruin hij is aan de onderzijde.

Deze klus was gelukkig volledig gepland. Ik had de spullen al een tijdje in huis en was aan het wachten tot er weer een oliebeurt nodig was. Aangezien je er namelijk niet aan ontkomt om de olie te verversen bij deze klus, was het logisch om het te combineren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Nu online
Zo, dat scheelt wel veel inderdaad. Dit is die van mij, een M50B20 van '95 met rond de 300k op de klok.

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/o60fib.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

BlackthunderAwf schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:20:
[...]

Zo, dat scheelt wel veel inderdaad. Dit is die van mij, een M50B20 van '95 met rond de 300k op de klok.

[afbeelding]
Dit is ook geen rare kleur. De kleur die je ziet, is trouwens erg afhankelijk van de lichtval. Dit is ook mijn motor, maar dan een paar maanden eerder (toen ik de pakking van het kleppendeksel verving) en onder een andere hoek op de foto gezet:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7115/26853537310_b36efdfc2d_b.jpgP_20150130_143024 by Chris Hogevonder, on Flickr
Nog steeds erg schoon, maar ziet er wel veel geler uit.

Zolang je geen zwarte aanslag rond de nokkenassen ziet, hooguit een bruine verkleuring, is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
http://m.ebay.de/itm/252712697999

Zou dit wat zijn? Wil zelf even die beurt doen en het is wel handig als ik alles in 1 pakket heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zo, dat is wel heel goedkoop... Staat wel bij dat het mogelijkerwijs niet naar NL verzonden wordt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
418O2 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:38:
http://m.ebay.de/itm/252712697999

Zou dit wat zijn? Wil zelf even die beurt doen en het is wel handig als ik alles in 1 pakket heb
Ik zou zeker niet bezuinigen op olie en altijd voor een A-merk gaan (bijv. Castrol of Shell), dit kun je ook gewoon in een Nederlandse webshop kopen voor niet al te veel geld. Filters kun je bij de Brezan halen maar dan ben je wel wat meer kwijt, zijn eventueel ook wel online te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
verdomme, bji mijn E46 uit 2000 alweer de thermostaat kapot, dat is nu de 3e in 2 jaar.. iemand enig idee hoe dat kan komen beetje jammer dat ik er telkens 90 euro ofzo tegen aan moet gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
robpol schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:08:
[...]

Ik zou zeker niet bezuinigen op olie en altijd voor een A-merk gaan (bijv. Castrol of Shell), dit kun je ook gewoon in een Nederlandse webshop kopen voor niet al te veel geld. Filters kun je bij de Brezan halen maar dan ben je wel wat meer kwijt, zijn eventueel ook wel online te bestellen.
Daar zit wel wat in. Maar voor filters maakt het toch weinig uit zou je denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:17
Voor filters haal ik altijd MANN. Verder zou ik zeker niks besparen door aftermarket spullen te halen. Zeker geen onbekende B merk olie. Mannol komt mij niet bekend voor in ieder geval.

[ Voor 15% gewijzigd door SgtPoen op 24-01-2017 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

SgtPoen schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:28:
Mannol komt mij niet bekend voor in ieder geval.
Er is wel wat over te vinden, in een onderzoek van het duitse blad 'Auto Motor Sport' kwam de 5W30 van Mannol schijnbaar als een van de beste uit de test (van diverse "budget" olie) (link)

Kan een gevalletje "Wij van WC eend" zijn, maar het zal geen regelrechte rommel zijn. Het wordt in Duitsland verkocht, waar de wet- en regelgeving wel wat strenger is dan in NL. Zo heb ik eens gehoord dat in NL een volsyntheet niet 100% synthetisch hoeft te zijn (HC-syntheet). Dat soort fratsen kom je in Duitsland niet mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
De oliefilters haal ik bij de dealer.
Ik heb mij eens wijs laten maken door een 1e monteur bij Mercedes dat ik een idioot was door dat niet te doen.

Afhankelijk van je verversingsinterval zou je mogelijk juist wel kunnen bezuinigingen op olie.

Olie (Castrol) haal ik uit Duitsland bij Oil center. Wellicht interessant.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Nu online
Die is zowat nog duurder dan een oliewereld of oliehandel. Daar haal ik altijd mijn olie vandaan.
Zo te zien verkoopt oliehandel ook filters, misschien ook wel de filters die jij nodig hebt. En vanaf 50 euro bij beide webshops gratis verzenden en waarschijnlijk ook nog de volgende dag binnen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:52
Ik weet er de details niet vanaf, maar hoorde van een collega die voorheen in de auto industrie werkte dat er slechts een paar fabrieken zijn die motorolie 'produceren'. Er is daarom weinig verschil in kwaliteit tussen de 'dure' A-merk olie en onbekendere merken als Mannol, het grootste verschil zou het label op de fles zijn volgens hem.

Hoe werkt dat eigenlijk met die eisen die BMW aan olie stelt? Mannol geeft namelijk aan dat hun olie aan BMW LL-04 voldoet en dergelijke. Is dat zelf certificering? Of controleert BMW daadwerkelijk iets (steekproefsgewijs)?

Overigens was Mannol inderdaad goed uit een aantal Duitse tests gekomen. Om die reden heb ik ook Mannol gebruikt bij het verversen. De goedkoopste die ik kon vinden was deze, 2 flessen en iets van 2 euro erbij en ik heb 10 liter 5W30 voor 50 euro thuis bezorgd.

Ik ben van plan om elke 15.000 a 20.000 km te verversen in plaats van de 30.000 volgens het boekje. Mijn gevoel is dat het beter is om iets vaker er 'simpele' olie in te gooien, dan een lange interval met 'luxe' olie met 101 additieven. Met 10.000 km extra komt er toch extra troep in de olie door slijtage e.d., waardoor de smerende werking minder wordt. Die extra troep kan een luxe olie niet voorkomen, hooguit het effect dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De Castron Edge is toevallig goedkoper, maar dan hebben we het over een minimaal verschil.
Wel altijd de olie die ik wil/nodig heb op voorraad. Zo ben ik daar terecht gekomen, bij Nederlandse websites greep ik mis.
Leveren doen ze overigens ook in een dag.

Wat ik fijn vind is dat ze daar ook Liqui Moly injector reiniger en engine flush enz. hebben.
Uiteraard bijzaak, en over de noodzaak kan gediscussieerd worden.

---

@jvbo: dat dus.
Mijn keuze voor Castrol maak ik voornamelijk omdat ik van die paar tientjes verschil op 15.000km ook niet echt armer wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het klopt dat er maar een paar maatschappijen zijn die motorolie produceren, de rest maakt gebruik van die olie en doet er zijn ding mee. Grootste verschil is kwaliteitscontrole, de ene vindt de aangekochte olie prima voor in de Ferrari terwijl een andere maatschappij dezelfde olie nog niet eens in een grasmaaier zou gooien. Net als met brandstof is het afhankelijk van de motor of deze er mee wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

jbvo schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 23:16:
Ik weet er de details niet vanaf, maar hoorde van een collega die voorheen in de auto industrie werkte dat er slechts een paar fabrieken zijn die motorolie 'produceren'. Er is daarom weinig verschil in kwaliteit tussen de 'dure' A-merk olie en onbekendere merken als Mannol, het grootste verschil zou het label op de fles zijn volgens hem.
Ook benzine komt maar uit een paar fabrieken. Euro95 is van ieder merk in basis gelijk, pas op het moment dat het geladen wordt in de tankwagen voor bevoorrading van een tankstation worden de merk specifieke additieven toegevoegd. Een auto rijdt op zowel kale Euro95 als met additieven, maar er zijn ook duidelijke prestatieverschillen.

Hetzelfde geldt voor motorolie. In basis is 5W30 van ieder merk gelijk. Het zijn ook in dit geval de additieven die het verschil maken.
Hoe werkt dat eigenlijk met die eisen die BMW aan olie stelt? Mannol geeft namelijk aan dat hun olie aan BMW LL-04 voldoet en dergelijke. Is dat zelf certificering? Of controleert BMW daadwerkelijk iets (steekproefsgewijs)?
Voor zover ik weet is BMW LL-04 slechts een minimum prestatiespec, iets wat BMW voorschrijft, maar niet controleert. LL-04 staat voor Long Life spec 04.
Overigens was Mannol inderdaad goed uit een aantal Duitse tests gekomen. Om die reden heb ik ook Mannol gebruikt bij het verversen. De goedkoopste die ik kon vinden was deze, 2 flessen en iets van 2 euro erbij en ik heb 10 liter 5W30 voor 50 euro thuis bezorgd.

Ik ben van plan om elke 15.000 a 20.000 km te verversen in plaats van de 30.000 volgens het boekje. Mijn gevoel is dat het beter is om iets vaker er 'simpele' olie in te gooien, dan een lange interval met 'luxe' olie met 101 additieven. Met 10.000 km extra komt er toch extra troep in de olie door slijtage e.d., waardoor de smerende werking minder wordt. Die extra troep kan een luxe olie niet voorkomen, hooguit het effect dempen.
Als de olie goed z'n werk doet, blijft goede olie juist relatief schijn. Olie vervang je niet omdat het vervuild raakt door slijtage-vervuiling, maar omdat het degradeert, de lange moleculen breken onder invloed van temperatuur en druk in kleinere fragmenten en er kunnen nieuwe verbindingen ontstaan, die allen de smerende werking verminderen. Juist de additieven in duurdere olie gaat dit tegen. Vergelijk de additieven met vitaminen die je zelf neemt, de additieven vangen schadelijke stoffen af voor ze schade kunnen doen.
Daarnaast, en dat is iets wat bij mijn M52 bijv. belangrijk is, kan verkeerde motorolie de rubbers en van de verschillende pakkingen en kunststoffen in de motor versneld laten verouderen. Ook dat zit vooral in de gebruikte additieven.

Ik gebruik zelf, zolang ik al zelf de olie ververs in de cabrio, Castrol Magnatec 10W40 (opzettelijk wat dikker dan normaal vanwege de hoge kilometerstand van 350.000 km). In de tussentijd heeft er één keer Valvoline (de garage waar ik hem des tijds voor onderhoud bracht, gebruikte dat) en één keer MPM (levering van een bestelling was te laat en ik moest op het laatste moment uitwijken naar een alternatief) in gezeten.

De hoge stand, gemak en souplesse waarmee de motor loopt en het schone inwendige zijn denk ik wel genoeg bewijs dat het de motor goed doet ;)

En eerlijk is eerlijk, uiteindelijk maakt het op de kilometerprijs vrijwel niks uit of je goedkope olie of goede olie koopt en uiteindelijk heb je het wel over de belangrijkste vloeistof in het meest complexe mechanische stuk techniek in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

DexterDee schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:11:
Amen... maar dat gezegd hebbende, mijn fünfer diesel begon afgelopen vrijdag als een gek olie te lekken. Sindsdien al 2 keer een liter moeten bijvullen om boven minimum te blijven en boze parkeerbeheerder omdat ik olievlekken heb gemaakt. En omdat een ongeluk nooit alleen komt, was ook de linker voorband slap. Vanavond gaat 'ie naar de BMW specialist en dan maar hopen dat het meevalt. Afgelopen jaar 3 keer langs de weg gestaan met een defect waardoor ik niet verder kon rijden en zo'n 3000 euro moeten uitgeven aan alleen reparatie en onderhoud. Ik hoop echt dat 2017 wat vriendelijker wordt qua kosten.

Als 'ie rijdt, rijdt het geweldig. Maar BMW reparatieonderdelen lijken soms gemaakt van goud ingelegd met diamanten. Althans, dat doet de prijs in ieder geval wel vermoeden :+ Ik heb het er als liefhebber wel voor over, maar dat wil niet zeggen dat het niet pijn doet...
Om mezelf te quoten, de 535d een weekje kwijt geweest en gisteren weer opgehaald bij de BMW specialist. De schade was dik 1500 euro.

Wat was er nou aan de hand: de olielekkage kwam doordat een sensor tegen de warmtewisselaar had liggen schuren. Uiteindelijk zorgde dat voor een lek in de warmtewisselaar waardoor de olie daar naar buiten liep. En niet zo zuinig ook, de hele auto zat aan de onderkant onder de smurrie.

Verder werd geconstateerd dat allebei m'n steekassen achter speling hadden, ashoes en dichtingen sloten niet helemaal meer en het merendeel van het vet was er al uitgelopen op de homokineet koppeling. Dat is dus een accident waiting to happen en die heb ik ook laten vervangen.

En als laatste de lekke band, of zoals later bleek, twee lekke (scheurende) velgen. De vorige eigenaar was zo lief om de scheuren in de velg door hobby-bob te laten lassen. Op twee plaatsen bleek de las dwars doormidden gescheurd te zijn, 2 velgen afgeschreven. Uiteindelijk een mooie deal kunnen maken door alle 4 de velgen (style 124) in te ruilen voor een setje style 123.

Hij rijdt weer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hmm, met een 320d redt je het niet tegen een audi rs3 heb ik vanmorgen gemerkt :P

rij je 140km/u in een treintje, ga je aan de kant voor hem en dan knalt hij er voorbij alsof je stil staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 16:42

red bull

Keeps me awake !

DexterDee schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:44:
[...]

Om mezelf te quoten, de 535d een weekje kwijt geweest en gisteren weer opgehaald bij de BMW specialist. De schade was dik 1500 euro.

Wat was er nou aan de hand: de olielekkage kwam doordat een sensor tegen de warmtewisselaar had liggen schuren. Uiteindelijk zorgde dat voor een lek in de warmtewisselaar waardoor de olie daar naar buiten liep. En niet zo zuinig ook, de hele auto zat aan de onderkant onder de smurrie.

Verder werd geconstateerd dat allebei m'n steekassen achter speling hadden, ashoes en dichtingen sloten niet helemaal meer en het merendeel van het vet was er al uitgelopen op de homokineet koppeling. Dat is dus een accident waiting to happen en die heb ik ook laten vervangen.

En als laatste de lekke band, of zoals later bleek, twee lekke (scheurende) velgen. De vorige eigenaar was zo lief om de scheuren in de velg door hobby-bob te laten lassen. Op twee plaatsen bleek de las dwars doormidden gescheurd te zijn, 2 velgen afgeschreven. Uiteindelijk een mooie deal kunnen maken door alle 4 de velgen (style 124) in te ruilen voor een setje style 123.

Hij rijdt weer :D
En dat voor 1500? Ik heb wel eens een ABS pomp bij de dealer af moeten rekenen voor een E91....2k+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Leipo schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 07:51:
hmm, met een 320d redt je het niet tegen een audi rs3 heb ik vanmorgen gemerkt :P

rij je 140km/u in een treintje, ga je aan de kant voor hem en dan knalt hij er voorbij alsof je stil staat :+
Ga je schamen! :+

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
mwah: hij heeft 2x zoveel pk, dan mag het wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Leipo schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:35:
[...]

mwah: hij heeft 2x zoveel pk, dan mag het wel :+
Vooruit dan maar :P

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

De 2.5 TFSI produceert een karakteristieke sound en levert indrukwekkende prestaties: in 4,1 seconden accelereert de RS 3 Limousine van 0 naar 100 km/h.

Weet niet uit welk jaar jou 320d-er is, maar de mijne uit 2013 doet die 0-100 in 7,6. Niet langzaam, maar die RS3 is toch echt een paar maatjes te snel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sorry, ik had haast.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Kssst, naar het Audi topic dan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
_Arthur schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:48:
[...]

De 2.5 TFSI produceert een karakteristieke sound en levert indrukwekkende prestaties: in 4,1 seconden accelereert de RS 3 Limousine van 0 naar 100 km/h.

Weet niet uit welk jaar jou 320d-er is, maar de mijne uit 2013 doet die 0-100 in 7,6. Niet langzaam, maar die RS3 is toch echt een paar maatjes te snel ;)
mijne is van november 2016 (en dan ook nog eens de EDE dus maar 163pk / 7,9s 0-100 )
ik was kansloos :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Leipo schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:55:
mijne is van november 2016 (en dan ook nog eens de EDE dus maar 163pk / 7,9s 0-100 )
ik was kansloos :D
Uitermate kansloos zelfs. Ach, de mijne met 184pk zou dat ook zijn geweest :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:47
De kogel is door de kerk, ik ga mijn F10 verkopen (bijna afgeschreven) en upgraden naar de nieuwe G30.
Ik dacht eerst eventueel aan de Mercedes E350e, wegens niet veel veranderingen op het eerste zicht tussen de F10 en G30, maar als je je er een beetje in verdiept is er wel degelijk verandering.

Bon, ik heb me eens laten gaan en mss een 4-tal opties niet genomen, al de rest wel:

BMW 530e iPerformance Berline

C2Y Bluestone metallic
LCRO Leder Dakota Cognac Exklusivnaht / Schwarz

Standaard uitrusting

1CB Interne code
2PA Antidiefstalbouten
2VB Weergave bandendruk
302 Alarmsysteem
423 Fluwelen tapijten
465 Neerklapbare achterzetels
4T8 Spiegelpakket
5A1 LED mistlampen
650 CD speler
6AC Intelligent Emergency Call - eCall
6AE BMW Teleservices
6AG eDrive Services
6AK ConnectedDrive Services (3 jaar)
7CG BMW garantie tot 3 jaar, zonder kilometerbeperking
886 Handleiding Nederlands

Opties

M sportpakket
21R Alu velgen styling 664 M 19"
2NH M Sport remmen
3DE Zonder designelementen exterieur
4ML BMW Individual decoratieve lijsten in Pianolack schwarz
710 M sportstuur
715 M Aërodynamicapakket
760 Shadow Line hochglänzend
775 Hemelbekleding Anthrazit

Business Pack
5DN Parking Assistant Pack Plus
609 Navigatiesysteem Professional
6AM Real Time Traffic Information (RTTI) (3jaar)
6AN Concierge Services (3 jaar)
6NW Comforttelefonie met draadloos laden
7S9 ConnectedDrive Services Pack

Comfort Pack Plus

322 Comforttoegang
456 Comfortzetels vooraan met elektrische regeling
494 Verwarmde zetels vooraan
4UR Sfeerverlichting
534 Elektronische gestuurde airconditioning
met bijkomende functies

Innovation Pack

3DS BMW Display Key
610 Head-Up Display
6U8 BMW Gesture Control
6WB Multifunctionele instrumentendisplay

Safety Pack

552 Adaptive LED headlights
5AC High Beam Assist
5AL Active Protection
5AT Driving Assistant Pack Plus

Elektronische schokdempercontrole (EDC)
Runflat banden
2TE Automatische versnellingsbak Steptronic met schakelpaddles
316 Automatische bediening van de achterklep
320 Zonder monogram
3DZ Zonder monogram op de flanken
420 Zonnewerend glas achteraan
4AW Dashboard overtrokken met Sensatec
502 Hogedrukreiniging koplampen
654 DAB-Tuner
676 HiFi-luidsprekersysteem
6WD Voorbereiding WiFi hotspot
754 M achterspoiler
868 Spraakversie Nederlands
ZKS Veiligheidskit

Ik ga er nog de ceramische knopjes bijnemen en de zwarte grill omlijsting. Verder twijfel ik nog voor het H&K soundsysteem, omdat er blijkbaar wel redelijk wat defecte versterkers zijn...

bmw G30 front

BMW G30 back

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

red bull schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:31:
En dat voor 1500? Ik heb wel eens een ABS pomp bij de dealer af moeten rekenen voor een E91....2k+ :X
De steekassen en warmtewisselaar waren gebruikte onderdelen. Dat is het voordeel van mijn onafhankelijke BMW specialist, die heeft een grote voorraad gebruikte onderdelen van heel veel BMW modellen. Daarnaast hanteert 'ie een uiterst schappelijk werkplaatstarief van € 50 / uur. Er zat toch 8,5 uur werk in die auto.

Meedoen met de grote jongens hè? Ik zou er zelf minder moeite mee hebben gok ik. Qua PK's is 'ie ongeveer gelijk aan mijn 535d, maar mijn koppel van 700 Nm+ gaat in de tussensprint wel een verschil maken met de 450 Nm van die Audi. Een stoplicht sprintje zou ik niet winnen, maar het zou raar moeten lopen wil ik een tussensprint op de snelweg verliezen van een RS3 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 04:01

Theimon

Snapte!?

Dikke bak.

Persoonlijk zou ik niet voor de zwarte velgen gaan. Geeft al snel een......hmmmm....schmutzig uiterlijk. Ik zou eerder voor lichtgekleurde LMV gaan. Geeft een net wat frisser uiterlijk. Maar desalniettemin, wel een bonte wagen :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001

IQM

DexterDee schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:06:
[...]
Meedoen met de grote jongens hè? Ik zou er zelf minder moeite mee hebben gok ik. Qua PK's is 'ie ongeveer gelijk aan mijn 535d, maar mijn koppel van 700 Nm+ gaat in de tussensprint wel een verschil maken met de 450 Nm van die Audi. Een stoplicht sprintje zou ik niet winnen, maar het zou raar moeten lopen wil ik een tussensprint op de snelweg verliezen van een RS3 :+
Probeer het eens zou ik zeggen...
Een RS3 is heel wat lichter dan een 535d. En die TFSI is echt in zijn element als hij toeren mag maken.
En je weet ook niet of de RS3 -net als jouw 535d- gechipt is. Ik moet nog zien of je het zo makkelijk zou winnen. Het zou mij niet verbazen als je van een koude kermis thuis zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:47
Theimon schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:35:
[...]

Dikke bak.

Persoonlijk zou ik niet voor de zwarte velgen gaan. Geeft al snel een......hmmmm....schmutzig uiterlijk. Ik zou eerder voor lichtgekleurde LMV gaan. Geeft een net wat frisser uiterlijk. Maar desalniettemin, wel een bonte wagen :)
Altijd al zwarte velgen willen hebben. Maar ik wou ze in 20", maar die zijn er nog niet.
Dus deze zullen eventueel als winterset gaan dienen, en dan heb ik nog even de keuze voor de zomerset in 20".

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
DexterDee schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:06:
Die S-tronic van de RS3 tikt een paar versnellingen terug in kickdown en dan blijf je er zelfs met een 535d niet meer bij. Dat koppel onderin is alleen relevant als je beide in versnelling gaat accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Worden dezelfde verstekers in de G30 gebruikt dat je aangeeft dat er al problemen zijn?
Mooie auto en opties @kazzzdafke. Ik vind zwarte velgen niet mooi maar mijn mening hoeft de jouwe niet te zijn uiteraard. Grootste nadeel zijn de uitlaten van de G30. Hou toch gewoon 2 pijpjes links, 1 links 1 rechts, ovaal voor diesel enz enz. Daar kun jij echter niet zoveel aan doen ;)

@PK-snelheid discussie hierboven. Je moet eens gaan spelen met de zogenaamde 'vrachtauto' Porsches @ Autobahn. Die eet je vanaf 180 km/h letterlijk op. Macan S/Turbo enz en ook de Cayenne.
Dan zijn 140pk meer bij 700kg extra opeens niet meer zo relevant. Die topversies rijden eventjes weg tussen 100-140 km/h maar zodra je het 200+ km/h bereik inkomt hebben ze het echt zwaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Typhone op 25-01-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

AndRo555 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:23:
Die S-tronic van de RS3 tikt een paar versnellingen terug in kickdown en dan blijf je er zelfs met een 535d niet meer bij. Dat koppel onderin is alleen relevant als je beide in versnelling gaat accelereren.
Ik ben nog niet overtuigd. Probleem is dat ik niet vanaf nu iedere RS3 ga uitdagen om te gaan sprinten, dat is volstrekt onverantwoord in Nederland. In zo'n sprint tik je binnen no-time 250km/h+ aan voordat je goed en wel kan uitmaken wie er sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DexterDee schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:05:
[...]

Ik ben nog niet overtuigd. Probleem is dat ik niet vanaf nu iedere RS3 ga uitdagen om te gaan sprinten, dat is volstrekt onverantwoord in Nederland. In zo'n sprint tik je binnen no-time 250km/h+ aan voordat je goed en wel kan uitmaken wie er sneller is.
Sorry ik heb m'n petje thuisgelaten vandaag, wat is überhaupt het nut van dit soort wedstrijdjes met onbekenden?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

IQM schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:56:
[...]

Probeer het eens zou ik zeggen...
Een RS3 is heel wat lichter dan een 535d. En die TFSI is echt in zijn element als hij toeren mag maken.
En je weet ook niet of de RS3 -net als jouw 535d- gechipt is. Ik moet nog zien of je het zo makkelijk zou winnen. Het zou mij niet verbazen als je van een koude kermis thuis zou komen.
Je moet van goede huize komen wil je die RS3 bijhouden, gaat dieselkoppel ook niet veel aan doen vrees ik. Niet dat een 535d traag is ofzo, maar een RS3 is behoorlijk beestachtig :+

Zou het overigens best een keer op het circuit uit willen proberen. Met RON102 bouwt m'n turbo zo'n 17.5 psi max op, t.o.v. 11 psi max op stock map met RON95. Dat verschil is behoorlijk goed te merken. Nog niet naar een fatsoenlijke testbank geweest, maar met RON102 zou 400 pk krukas pks toch wel haalbaar moeten zijn. Heb naarnaast 2 cylinders meer en wat meer cylinderinhoud. En verschil zonder tune is tussen de twee auto's niet heel spannend (235i: 326 / 450, RS3: 367 / 465).

EDIT: Enige probleem is wel mijn rijtalent natuurlijk, dat gaat een grotere beperkende factor zijn dan het vermogen van de auto :+

[ Voor 5% gewijzigd door wjjkoevoets op 25-01-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

fsfikke schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:08:
Sorry ik heb m'n petje thuisgelaten vandaag, wat is überhaupt het nut van dit soort wedstrijdjes met onbekenden?
Ik heb m'n dobbelstenen ook niet aan de achteruitkijkspiegel hangen, mocht je dat soms denken. Het praktische nut van dat soort wedstrijdjes is precies nul. Het lijkt me echter wel leuk om eens een keertje in een gecontroleerde omgeving legaal een kleine krachtmeting te doen om erachter te komen wat de auto allemaal kan. De limieten opzoeken op de openbare weg en daarbij de wegenverkeerswet aan je laars lappen en andere mensen met onacceptabele risico's opzadelen is voor mij een grote no-no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:08:
[...]

niets, maar soms rij je ergens en kom je in de situatie om eens te kijken wat je auto kan qua optrekken (zonder dat het een straatrace/gevaarlijk wordt voor omstanders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
DexterDee schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 13:22:
[...]

Ik heb m'n dobbelstenen ook niet aan de achteruitkijkspiegel hangen, mocht je dat soms denken. Het praktische nut van dat soort wedstrijdjes is precies nul. Het lijkt me echter wel leuk om eens een keertje in een gecontroleerde omgeving legaal een kleine krachtmeting te doen om erachter te komen wat de auto allemaal kan. De limieten opzoeken op de openbare weg en daarbij de wegenverkeerswet aan je laars lappen en andere mensen met onacceptabele risico's opzadelen is voor mij een grote no-no.
Dan moet je naar bijv. Bimmerfest komen, daar mag je je helemaal uitleven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Heren, heren :P. Niet zo politiek correct hè. Niks mis mee om een keer even de pk's aan te spreken. Bij iedereen die zoiets zegt ga ik niet automatisch denken dat zo iemand om 08:15 in een woonwijk even een RS3 opzoekt. Heerst nogal een idee bij de niet Freude am Fahrers dat BMW's altijd klootzakken zijn in het verkeer maar dat valt goed mee.

Vaak zat laat op de avond op de A50 even flink gasgegeven. Er zit een verschil in tussen 2km volle bak knallen met een duimpje na afloop of als 2 dingo's in de spits met het petje achterstevoren als wildemannen tekeer gaan. Onze auto's hebben 235, 507, 385 en 170pk dus altijd braaf kabbelend 120km/h op 's vaderlands wegen rijden zit er echt niet altijd bij. Daar rij je ook geen BMW voor tenzij je puur op het logo kickt. Ik zie in de gemiddelde spits rond Eindhoven lompere dingen gebeuren dan in de Vmax onbegrensde zones in Duitsland waar ik regelmatig in m'n begrenzer rij.

Niet om hier een discussie over te willen starten maar je koopt geen 535D omdat je altijd rustige stadsritjes rijdt.

Die is hiervoor gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p480x480/16142736_1238499686229147_5102944215444297990_n.jpg?oh=241ef93e0dc2c081f3d1abb387105928&oe=59057851

[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 25-01-2017 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:17
Typhone schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:19:

Niet om hier een discussie over te willen starten maar je koopt geen 535D omdat je altijd rustige stadsritjes rijdt.
Dit +1 :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Heren, heren :P. Niet zo politiek correct hè. Niks mis mee om een keer even de pk's aan te spreken. [...]
Hahaha en dan de cruise control op 125 km/h 8)

Ik ben zeker geen heilige en rij op 's Neerlandsch wegen met mijn 535d vaker te hard. Zelden tot nooit overschrijd ik de mulder grens en ik heb voor mezelf de regel dat ik het gas dusdanig vroeg loslaat dat ik niet voor mijn voorganger hoef te remmen. Dat is gunstig voor de verkeersveiligheid en mijn remblokken en schijven. Ik vind niks zo irritant als een achterligger die met een noodgang op je af komt en dan de laatste 25 meter vol in de ankers gaat. Dat probeer ik zelf dus altijd te vermijden.

Hoe hard mijn 535d feitelijk gaat weet ik eigenlijk niet. Op het traject Polen -> Nederland heb ik op een rustige rechte vlakke droge snelweg ooit de 270 km/h (op de GPS, teller gaat maar tot 260) aangetikt, maar toen weer laten afzakken terwijl er nog sjeu in het vermogen zat. De auto blijft als een huis op de weg liggen, maar ik moet zeggen dat ik wel een tikkeltje "on edge" ben met dat soort snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Heren, heren :P. Niet zo politiek correct hè. Niks mis mee om een keer even de pk's aan te spreken. Bij iedereen die zoiets zegt ga ik niet automatisch denken dat zo iemand om 08:15 in een woonwijk even een RS3 opzoekt. Heerst nogal een idee bij de niet Freude am Fahrers dat BMW's altijd klootzakken zijn in het verkeer maar dat valt goed mee.

Vaak zat laat op de avond op de A50 even flink gasgegeven. Er zit een verschil in tussen 2km volle bak knallen met een duimpje na afloop of als 2 dingo's in de spits met het petje achterstevoren als wildemannen tekeer gaan. Onze auto's hebben 235, 507, 385 en 170pk dus altijd braaf kabbelend 120km/h op 's vaderlands wegen rijden zit er echt niet altijd bij. Daar rij je ook geen BMW voor tenzij je puur op het logo kickt. Ik zie in de gemiddelde spits rond Eindhoven lompere dingen gebeuren dan in de Vmax onbegrensde zones in Duitsland waar ik regelmatig in m'n begrenzer rij.

Die is hiervoor gemaakt:

[afbeelding]
Dacht even dat je mijn foto had gepakt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tezvcg-dm2306.files.1drv.com/y3mu1aZ6c4BO06NjQxAIt0lIIosDreI1lxE7Uk_GWNskyZSuyYfd0lFREE--tnvFGdxLNDDuqQYDF2osdK53HHHvW6wbHmnWt77jagneMTYEQ0yknGgSlZufClAtSuA2nqsc2oWteuz67h0XNprRYiq41QMpL2be_3jfFZMmK3r9Zg?width=1024&height=577&cropmode=none

edit: kan zijn dat mijn OneDrive foto weer eens niet werkt, hoor het vanzelf wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:24

Aight!

'A toy robot...'

Wat doet zo een 535d eigenlijk met het verbruik?

Ik zit met mijn V70 D5 rond de 1:15/16, een A6 3.0 TDI is nog iets minder zuinig, met quattro zeker.

Heb het dan over normaal gebruik, snelweg, 130 km/u CC, etc.

Topsnelheid heeft ie denk ik een draaikolk in de tank :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hm ik zit om 10.6l/100km na een paar duizend kilometer in de X4 35d :Y) In m'n F11 535xd was het op lange termijn wel minder, ergens in de 7l.
Heren, heren :P. Niet zo politiek correct hè. Niks mis mee om een keer even de pk's aan te spreken.
[...]

Die is hiervoor gemaakt:

[afbeelding]
Ik tik ook regelmatig de 250 aan hoor, meerdere keren per dag zelfs legaal hier op de autobahn :+ Daar heb ik geen mede-weggebruiker in een RS3 voor nodig.
Dat verklaart het verbruik misschien ook O-)

Of het vele off-roaden waarvoor ik de SUVSAV natuurlijk vooral gebruik :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T8pAvbNd9bjnj2CXKoBXwBAk/full.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 26-01-2017 16:45 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

The_MAN schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:54:
[...]

Dacht even dat je mijn foto had gepakt ;)

[afbeelding]

edit: kan zijn dat mijn OneDrive foto weer eens niet werkt, hoor het vanzelf wel...
Hahaha, iets minder kms de jouwe 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Typhone schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:54:
[...]

Hahaha, iets minder kms de jouwe 😎
En een 520D. Is nu van mijn vrouw, foto was bergaf met wind in de rug, normaal gaat hij niet boven de 225-230

Wachten op de zomerbanden op mijn 530D F11, die zou zeker de 250km/u moeten halen. Helaas hebben de winterbanden een "V" snelheidsindex... 2e hands setje op 2e hands velgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Aight! schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:05:
Wat doet zo een 535d eigenlijk met het verbruik?

Ik zit met mijn V70 D5 rond de 1:15/16, een A6 3.0 TDI is nog iets minder zuinig, met quattro zeker.

Heb het dan over normaal gebruik, snelweg, 130 km/u CC, etc.
Mijn 535d heeft een langgemiddeld verbruik van 8,4 / 100km. Dat is 80% snelweg, 20% provinciaal en redelijk "sportief" rijgedrag. Als ik bewust let op m'n verbruik haal ik als het moet 8,0 / 100 km. Veel minder zit er niet in. Maar als je dat belangrijk vindt heb je aan een 535d een verkeerde auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:24

Aight!

'A toy robot...'

DexterDee schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:22:
[...]

Mijn 535d heeft een langgemiddeld verbruik van 8,4 / 100km. Dat is 80% snelweg, 20% provinciaal en redelijk "sportief" rijgedrag. Als ik bewust let op m'n verbruik haal ik als het moet 8,0 / 100 km. Veel minder zit er niet in. Maar als je dat belangrijk vindt heb je aan een 535d een verkeerde auto.
Nou een beetje power is altijd leuk (die heeft een 535d sowieso zat) dus dan mag het verbruik wel wat meer zijn.

Ik zit best lang in mijn auto, dan is het wel prettig als je dat met plezier doet. Paar liter diesel extra maakt ook niet een wereld van verschil vindt ik zelf.

Bij ons op het werk staat vaker zo een X5 M550d wat een beest is dat zeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
35d motoren zijn volgens BMW de afgelopen jaren een stuk zuiniger geworden, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Een 272PK versie uit 2001 zou gemiddeld 1:12.8 moeten rijden, als je de daadwerkelijke resultaten van spritmonitor.de (minimaal 10000km per auto) bekijkt dan klopt het aardig met 1:12.5 voor 90% van de auto's. De laatste generatie 35d met dubbele turbo zou bijna de helft zuiniger moeten zijn met een gecombineerd verbruik van net geen 1:20, maar helaas komt ook bij deze motor 90% van de spritmonitor gebruikers niet verder dan 8.1/100KM, oftewel 1:12.3 :/
Gelukkig voor BMW heeft de rest van de concurrentie daar ook last van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

jadjong schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:46:
35d motoren zijn volgens BMW de afgelopen jaren een stuk zuiniger geworden, maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Een 272PK versie uit 2001 zou gemiddeld 1:12.8 moeten rijden, als je de daadwerkelijke resultaten van spritmonitor.de (minimaal 10000km per auto) bekijkt dan klopt het aardig met 1:12.5 voor 90% van de auto's. De laatste generatie 35d met dubbele turbo zou bijna de helft zuiniger moeten zijn met een gecombineerd verbruik van net geen 1:20, maar helaas komt ook bij deze motor 90% van de spritmonitor gebruikers niet verder dan 8.1/100KM, oftewel 1:12.3 :/
Gelukkig voor BMW heeft de rest van de concurrentie daar ook last van :+
Kan me niet voorstellen dat iemand een 35d voor de zuinigheid koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
wjjkoevoets schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:36:
[...]

Kan me niet voorstellen dat iemand een 35d voor de zuinigheid koopt?
Zal er in elk geval niet zuinig mee rijden. Je gaat niet op de ouwelullenmanier van de testen rijden met zo'n blok natuurlijk. Doe je dat wel, dan hoeft hij nauwelijks te werken en is hij wel zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

418O2 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:42:
Zal er in elk geval niet zuinig mee rijden. Je gaat niet op de ouwelullenmanier van de testen rijden met zo'n blok natuurlijk. Doe je dat wel, dan hoeft hij nauwelijks te werken en is hij wel zuinig
Ik heb vanochtend voor de gein eens lopen testen met de 535d (op de ouwelullenmanier™ ;)). In de beste omstandigheden is op de snelweg 1:13 haalbaar als je 120 km/h rijdt en 1:14,3 als je 100 km/h rijdt. Wil je 1:20 rijden, dan lukt dat nét op 70 km/h op de CC.

Dus zelfs op de ouwelullenmanier is 'ie niet (echt) zuinig. Althans, mijn model dan. Wil je in een BMW structureel boven de 1:20 rijden dan denk ik dat er weinig anders opzit dan bijvoorbeeld een 116d efficientdynamics. Fabrieksopgave van die auto is 3,4 / 100. Niet dat je dat in de praktijk haalt, zou betekenen dat je ruim 1500 km op één tank zou kunnen rijden. Je rijdt dan in ieder geval wel een 3-pitter met achterwielaandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:22
DexterDee schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 07:49:
[...]

Ik heb vanochtend voor de gein eens lopen testen met de 535d (op de ouwelullenmanier™ ;)). In de beste omstandigheden is op de snelweg 1:13 haalbaar als je 120 km/h rijdt en 1:14,3 als je 100 km/h rijdt. Wil je 1:20 rijden, dan lukt dat nét op 70 km/h op de CC.

Dus zelfs op de ouwelullenmanier is 'ie niet (echt) zuinig. Althans, mijn model dan. Wil je in een BMW structureel boven de 1:20 rijden dan denk ik dat er weinig anders opzit dan bijvoorbeeld een 116d efficientdynamics. Fabrieksopgave van die auto is 3,4 / 100. Niet dat je dat in de praktijk haalt, zou betekenen dat je ruim 1500 km op één tank zou kunnen rijden. Je rijdt dan in ieder geval wel een 3-pitter met achterwielaandrijving.
Ik denk dat het met een nieuwe 320d ed berline mogelijk moet zijn en dan heb je toch nog iets auto. Ik rijd 1:18 met een F30 pre LCI en altijd in sportmode. Als ik consequent op eco mode rijd, haal ik net geen 1 op 20 en de 320d ed met nieuwe motor is nog wat zuiniger.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 15:49
Ik haal met mijn E92 320d (coupe) uit 2012 vrij consequent 1:20,8.

Dit zijn vrijwel allemaal snelwegkilometers op de cruise control (130).
Het kan dus wel :)

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Dat is heel netjes en lekker economisch, zeker als je dan toch een 3-series onder je kont hebt!

Nu we het toch over snelheid hebben, zou het mogelijk zijn om alleen het schijfje van mijn tachometer te swappen met bijvoorbeeld deze...

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/pPwAAOSwZG9WklHR/s-l500.jpg

...en dan vervolgens de klok te herprogrammeren dat 'ie zich aan de nieuwe schaal houdt? Ik kan er op internet weinig over vinden. Zo'n origineel M5 schijfje kost nog geen 5 tientjes. Alternatief is een heel M5 klokkenhuis, maar dat gaat veel te veel in de papieren lopen (voor de leuk). Bovendien zijn de meeste M5 klokken voor benzine geschikt en laten een veel te hoog toerental zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Discussie over zuinigheid hierboven:

Wanneer ik NIET Autobahn knal maar gewoon rijd (altijd rustig warm met alle auto's) dan heb ik wel wat grappige statistieken. Vraag gewoon eens random mensen wat hun echte verbruik is. Ik heb al meerdere 1 op 10's gehoord van mensen afkomstig uit een VW Golf 1.6 / Citroen Xsara Picasso (2008) / Kia Ceed SW Wagon (2010). Dat zijn normale ritten A-wegen/N-wegen/stadsverkeer. Ga ik dat afzetten tegen mijn eigen auto's:

530D: 7.6L/100km gemeten over 2600km waarbij cruise @140km/h en 90km/h op buitenwegen

330i: N52(motor!) reed bij 130km/h op de cruise vanaf Bad Oeynhausen tot Venlo 7.3/100 (!) Na stad en N-wegen over 1700km zat het gemiddelde verbruik op 8.9L/100

114i: 8.8L/100km over 280km gemeten bij een constante snelheid van 130km/h. Verbruik staat nu na 1100km op 7.8L/100km

650i: 10.9L/100km vrij steady. Verbruik stijgt of zakt amper tenzij ik naar Duitsland rijd: dan is het gemiddeld 14.2/100km want hij komt dan vrijwel nooit (behalve bij Blitzer) onder de 220km/h

M6 (Duits kenteken): 22.8l/100km gemiddeld. Auto wordt uitsluitend gebruikt bij zakelijke ritten in Duitsland en gemiddelde snelheid is de geldige vMax of de 260-270km/h. Zelden stadskilometers en gemiddeld zo'n 5000-6000km per jaar. Deze auto is officieel niet van mij overigens maar ik ben wel de enige legale bestuurder ;).

Ik hoor altijd van iedereen dat mijn auto's wel enorm moeten zuipen, mijn pa bijvoorbeeld, totdat hij erachter kwam dat zijn Ceed -met oude lullen rijstijl!- meer verbruikte dan mijn 330i destijds. Mijn zakelijke lease-Clio die ik ooit had met dat eco-torretje erin reed bij 140km/h ook gewoon 8.6/100. Bovenstaande zijn geen fopzaken en niet bedoeld om zuinig / onzuinig te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Al die zuinige dieselrijders hierboven...

M'n Z3 3.0 (M54B30) rijdt normaalgesproken rond de 1:10. Dat kan wisselen van 1:13 (lange afstand 80-100km/h) tot 1:8 (hoge snelheid autobahn) of zelfs een keer 1:3 tijdens een trackday :+

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Zelfs mijn E30 325i van bijna 30 jaar oud, rijdt gem. 1:9,5 met uitschieters naar 1:8 en 1:12 :9

Freude am Fahren mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Mijn persoonlijke ervaring is dat de BMW 320d motoren allemaal de zuinigste zijn in de klasse en in hun tijd. Met een E46 PFL 320d uit 2001 reed ik al op mijn sloffen 1 op 20. Collega's met een E90 of F30 halen ook met gemak 1 op 20. Met een F30 is als je heel rustig aan doet 1 op 24 echt mogelijk. (dat was mijn record met de E46. Dan haal je 1500km op een tank diesel. Dan rij je 85 achter de vrachtwagens.)

Benzine motoren ontliepen elkaar in de praktijk niet veel. Of het nu een 318i of 330i was. Met mijn vorige 525i E61 haalde ik 1 op 10,5 gemiddeld over 100.000 km. Met mijn huidige 535i F11 is dat vergelijkbaar over 3000km tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
M'n E90 318d doet 4.3/100 gecombineerd (90/10).
Tijdens roadtrips zakt dat naar 3.9/100, Vmax+.
Voor zover dat mogelijk is rij ik sportief.
Noemenswaardig: als hij eenmaal 206 km/u rijdt dan staat de verbruiksmeter rond de 5/100.

De E46 330i ziet momenteel wat minder snelweg kilometers. Als hij wel snelweg ziet dan wordt dat gecompenseerd. Het verbruik is rond de 14/100.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Raymond P schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:05:
M'n E90 318d doet 4.3/100 gecombineerd (90/10).
Tijdens roadtrips zakt dat naar 3.9/100, Vmax+.
Voor zover dat mogelijk is rij ik sportief.
Noemenswaardig: als hij eenmaal 206 km/u rijdt dan staat de verbruiksmeter rond de 5/100.

De E46 330i ziet momenteel wat minder snelweg kilometers. Als hij wel snelweg ziet dan wordt dat gecompenseerd. Het verbruik is rond de 14/100.
Welk bouwjaar is die 318d ? Of welke type motor ligt daar in? Wij zijn info aan het verzamelen om een diesel (touring) te gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De M47N2, bouwjaar 2006.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Maar dan rij je verdomd zuinig. Volgens spritmonitor zou die 6/100 gemiddeld moeten doen.
Wij hebben in onze berekening altijd info van spritmonitor overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ja, ik klaag er ook niet over. ;)
Verder doe ik weinig bijzonders, eens in de zoveel tijd een flesje verstuiver reiniger en elke oliewissel een engine flush.

Edit: dit is wel een sedan, een touring is iets zwaarder geloof ik. Misschien dat dat nog mee weegt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nY963Ke.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Raymond P op 26-01-2017 10:53 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Raymond P schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:49:
Verder doe ik weinig bijzonders, eens in de zoveel tijd een flesje verstuiver reiniger en elke oliewissel een engine flush.
Is dat een E90? Zo te zien wel maar die heeft wel een heel ander display erin zitten dan mijn 330i had uit 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:43
Mijn 520d uit 2015 doet 6,4L/100km
Wel redelijk veel snelweg km's met 100-130. Rij je veel in de stad dan gaan de liters hard omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahraman11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:04
Arjant2 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:35:
Mijn 520d uit 2015 doet 6,4L/100km
Wel redelijk veel snelweg km's met 100-130. Rij je veel in de stad dan gaan de liters hard omhoog.
Het b47 blok? Mijn ouders hebben namelijk dat blok in hun 518d zitten en daar rijden ze 90% in de stad en 10% op de snelweg en halen 7,1L/100km. (Gemeten over 22.000km). Auto is btw wel gechipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Typhone schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:07:
[...]

Is dat een E90? Zo te zien wel maar die heeft wel een heel ander display erin zitten dan mijn 330i had uit 2005.
E90 pre-LCI.
De foto is wat onduidelijk, m'n vriendin maakt ze voor de kilometerstanden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:43
kahraman11 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:03:
[...]

Het b47 blok? Mijn ouders hebben namelijk dat blok in hun 518d zitten en daar rijden ze 90% in de stad en 10% op de snelweg en halen 7,1L/100km. (Gemeten over 22.000km). Auto is btw wel gechipt.
b47 blok ja.
Zit bij mij ook wel file rijden bij, dus dat is dan wel weer vergelijkbaar met rijden in de stad.
En 18 inch velgen helpt ook niet echt, de zomerset ook nog de brede achterwielen

[ Voor 20% gewijzigd door Arjant2 op 26-01-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
De M47 is inderdaad zuinig te rijden. Zeker op lange stukken snelweg is ie op de cruise control zuinig. Ik haalde ongeveer 1 op 18/20. Afhankelijk van het seizoen en banden. Nu met de N47 is het ongeveer gelijk. Deze is in de stad iets zuiniger maar niet veel en op de snelweg maakt het elkaar niet veel. Wel zorgt mijn 18" breedset met Goodyear banden voor flink meer verbruik. Dat had ik echt onderschat.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:26
E90 318d LCI van 2011 (dus N47 blok): 5.7 liter.

Veel lager krijg ik hem niet, met mijn rijstijl :+

[ Voor 26% gewijzigd door SanderH_ op 26-01-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De banden maken ook wel verschil ja.
Op het (winter)setje 17" 225 Michellin heb ik bijna een liter /100km meer verbruik dan op (zomer) 16" 205 Dunlop Bueresponse.
Het (winter) setje 16" 205 wat er nu onder ligt doet nauwelijks iets met het verbruik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
IQM schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:50:
Mijn persoonlijke ervaring is dat de BMW 320d motoren allemaal de zuinigste zijn in de klasse en in hun tijd. Met een E46 PFL 320d uit 2001 reed ik al op mijn sloffen 1 op 20. Collega's met een E90 of F30 halen ook met gemak 1 op 20. Met een F30 is als je heel rustig aan doet 1 op 24 echt mogelijk. (dat was mijn record met de E46. Dan haal je 1500km op een tank diesel. Dan rij je 85 achter de vrachtwagens.)

Benzine motoren ontliepen elkaar in de praktijk niet veel. Of het nu een 318i of 330i was. Met mijn vorige 525i E61 haalde ik 1 op 10,5 gemiddeld over 100.000 km. Met mijn huidige 535i F11 is dat vergelijkbaar over 3000km tot nu toe.
Hoe dan!? Ik heb een E46 320D touring uit 2003 (Facelift, handgeschakeld, 150pk versie). Maar mijn gemiddeld gebruik is 6,96L/100km oftewel 1 op 14,3 (over 7 tankbeurten bijgehouden in spiritmonitor).

Ben wel een redelijk stevige rijder en rij meestal 140km/h op de snelweg. Als ik als een oud wijf ga rijden haal ik 1 op 15. Heb wel twee verstuivers die iets minder zijn, kan het daar aan liggen?

edit: rondje googlen leert dat mijn verbruikt gemiddeld is (http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=5157.0) :P

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 26-01-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
mijn 320dA EDE uit 2016 doet 5.9L/100km en ik rij ook regelmatig Vmax + 40km/u :P
(bijgehouden over nu 8000km sinds november)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze E90 320d uit 2007 staat op 6.4l/100km wel veel stadsverkeer :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:14
Het is moeilijk iets over verbruik te zeggen. De ene rijdt een enkele reis van 100km zonder file en rustig op de cruise control met 110/120. De ander rijdt elke dag 30km enkele reis in de file met een snelheid tussen 0 en 130. Beide zijn snelwegkilometers maar het verbruik is behoorlijk verschillend. Ik weet wel dat toen ik in de zomer 's nachts naar Italië reed, ik ineens bijna 200km meer kon rijden op een tank diesel. Gewoon omdat ik constant 130 kon rijden op de cruise control en met een warme motor.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Ook de omgeving speelt mee natuurlijk.
Ik woon bijv. in Zuid-Limburg en rijd elke dag van Kerkrade naar Maastricht, dat is een route die op en neer gaat.

Rijd je elke dag van *random plaats in het noorden* naar *random plaats in het noorden* :9 waar het enige hoogteverschil een verkeersdrempel is, zal dat ook zeker uitmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 15:49
MrFl0ppY schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:21:
Het is moeilijk iets over verbruik te zeggen. De ene rijdt een enkele reis van 100km zonder file en rustig op de cruise control met 110/120. De ander rijdt elke dag 30km enkele reis in de file met een snelheid tussen 0 en 130. Beide zijn snelwegkilometers maar het verbruik is behoorlijk verschillend. Ik weet wel dat toen ik in de zomer 's nachts naar Italië reed, ik ineens bijna 200km meer kon rijden op een tank diesel. Gewoon omdat ik constant 130 kon rijden op de cruise control en met een warme motor.
Precies dit. Ik woon in Luxemburg en heb het geluk dat de route die ik van huis naar werk rijd vrijwel geheel vlak is over de snelweg.

Als we in het weekend wat gaan touren door de bergen verdubbelt (!!!) mijn verbruik zonder enige moeite.

En als klap op de vuurpijl is de dieselprijs recent, voor het eerst in lange tijd, door de magische 1 euro grens geschoten :( O-)

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Mijn cabrio (M52B25, 6 cilinder, 2,5 liter) doet gemiddeld genomen ongeveer 9,5l/100km (schommelt tussen de 9 en 10 liter), maar ik heb hem op lange ritten ook weleens op 7,7l/100km gehad. Dit is vooral in semi-stadsverkeer (stukje 70 à 80km/u, verder vooral stedelijk gebruik). Bij mij is door kunnen rijden vooral van invloed. Als ik vaak moet afremmen en optrekken, schiet het verbruik omhoog.

Wat ik vooral grappig vind, is dat na inmiddels 6 jaar bezit ik rustig durf te beweren dat het geen klap uitmaakt of ik met gesloten of open kap rij, ook niet op de snelweg. Misschien dat het verbruik met open kap iets hoger ligt, maar dat het weer gecompenseerd wordt door de airco, die dan uit is.

Ow, en in Duitsland stukken 180 rijden waar het kan (en harder als ik zin heb), brengt het verbruik misschien op 11l/100km, maar niet hoger. Afgelopen zomer was het verbruik in ieder geval geen reden om langzaam te rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
deepbass909 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:55:
Wat ik vooral grappig vind, is dat na inmiddels 6 jaar bezit ik rustig durf te beweren dat het geen klap uitmaakt of ik met gesloten of open kap rij, ook niet op de snelweg. Misschien dat het verbruik met open kap iets hoger ligt, maar dat het weer gecompenseerd wordt door de airco, die dan uit is.
Zou het kunnen dat je met de kap op onbewust wat trager rijdt omdat de 'snelheidsbeleving' (~windgeluid) anders is dan met de kap dicht? Lijkt mij dat je er toch iets van zou moeten merken op wat hogere snelheden (80+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

AndRo555 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:53:
[...]

Zou het kunnen dat je met de kap op onbewust wat trager rijdt omdat de 'snelheidsbeleving' (~windgeluid) anders is dan met de kap dicht? Lijkt mij dat je er toch iets van zou moeten merken op wat hogere snelheden (80+).
Zou je verwachten, maar het geluid is wel luider, maar ook prettiger op hogere snelheden dan met de kap dicht. Ook met de kap open rij ik gewoon 130 waar dat mag en trek ik af en toe door naar de 150 als ik zin heb. Sowieso is met de kap op tot 80km/u zelfs stiller dan gesloten en daarboven profiteer je enorm van de winddeflector, waardoor er nauwelijks rijwind in het passagierscompartiment komt.

In het begin reed ik wel rustiger, omdat met de kap open meer cruisen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Een van de leukste dingen aan een open dak is het geluid. Zes of meer cylinders, flink gasgeven en ... tunnels! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Raymond P schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:49:

Edit: dit is wel een sedan, een touring is iets zwaarder geloof ik. Misschien dat dat nog mee weegt.

[afbeelding]
Oef dat haal ik niet met mijn 320d F30.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nC6MeKD0CyTS2EjcVIT5Htpf/thumb.jpg

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
Een nieuwe week (al is de week bijna gedaan :p), een nieuwe update langs mijn kant.. De zwarte zal het ook niet worden. Begin deze week hebben ze navraag gedaan over de volledige geschiedenis van de wagen en toen bleek dat hij bij een ongeval betrokken is geweest. Die kunnen ze dus niet als Premium Selection verkopen met garantie. Ze gingen weer opzoek naar een alternatief, maar daar heb ik intussen niets meer van gehoord en ook op mijn vragen/suggesties (zoals ook uit te kijken naar een Touring) werd niet gereageerd.

Ik ben dan (uiteraard) zelf maar weer op zoek gegaan, dit maal naar alle modellen (met een Berline of Touring als voorkeur en als laatste optie een GT). Enkele dagen geleden geïnformeerd voor een 3GT bij een andere dealer maar die was net verkocht. Toen ik vermelde dat dit geen probleem was omdat ik ook naar een Touring aan het kijken was kreeg ik een voorstel van een wagen die ze net hadden binnen gekregen.

Het is geen Alpine White maar een Mineral Grey 320d, 1j oud (02/2016) en heeft amper 13.000km gereden. Niet alle opties van mijn wenslijstje zitten erop (zoals elektrische buitenspiegels en achteruitrijcamera) maar wel M-Sport pakket, Comfort Access, Head Up Display, Adaptive LED headlights, alarm, panoramisch dakraam, ... Uiteindelijk is die camera ook weer niet levensnoodzakelijk aangezien er parkeersensoren voor- en achterin zitten. Het enige wat me zo meteen stoort aan de renders is het M-Sport stuur, al lees ik er niets dan goede reacties over. Het standaard sportstuur vind ik er veel knapper uit zien, maar mogelijk veranderd mijn gedacht wel als ik het een keertje in het echt heb gezien.

En dat is dus ook wat ik morgen ga doen: gaan kijken. Het is dan wel niet de kleur die ik in gedachten had maar Mineral Grey vind ik er op foto's (en renders) wel goed uit zien. Als het me in het echte leven ook bevalt zou dit hem wel eens kunnen worden. De sheet die ik doorgestuurd kreeg met de renders sprak me wel meteen aan, iets dat ik bij de witte ook had en bij de zwarte absoluut niet. :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Terrz schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:27:
[...]
Hoe dan!? Ik heb een E46 320D touring uit 2003 (Facelift, handgeschakeld, 150pk versie). Maar mijn gemiddeld gebruik is 6,96L/100km oftewel 1 op 14,3 (over 7 tankbeurten bijgehouden in spiritmonitor).

Ben wel een redelijk stevige rijder en rij meestal 140km/h op de snelweg. Als ik als een oud wijf ga rijden haal ik 1 op 15. Heb wel twee verstuivers die iets minder zijn, kan het daar aan liggen?

edit: rondje googlen leert dat mijn verbruikt gemiddeld is (http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=5157.0) :P
Waarom vervang je de verstuivers dan niet? Ze zijn duur ja, maar de motor loopt er wel veel mooier mee.

Van 2004 tot 2006 reed ik elke dag 300km voor mijn werk.(Hardenberg-Amsterdam vv.) De auto was 2 jaar oud toen ik hem met 115k op de teller kocht. Het eerste stuk op een 80km/u weg. Dan kon hij rustig warm worden. Daarna 120km/u op de A28 en daarna 90-110km/u op de A1. Ik reed zoveel mogelijk op de cruisecontrol, behalve in de drukte.

Ik heb het verbruik bijgehouden over ongeveer 200.000km en eigenlijk nooit iets aan die auto gehad. De motor was altijd in topconditie. LMM is onder garantie vervangen. Als ik van de dealer een vervangende 320d facelift meekreeg haalde ik daar bijna 1 op 25 mee. Die waren nog zuiniger dan de PFL maar ze hadden een zwakke turbo, die vielen bij bosjes uit.

Maar mijn ervaring is wel dat als je boven de 120 rijdt het verbruik heel erg stijgt. En dat je verbruik 'gemiddeld' is verbaast mij niet. Want de meeste mensen rijden hem nogal pittig, oftewel stevig optrekken en uitrollen is voor watjes. Met mijn rijstijl -die ik toch zeker niet truttig vind- haal ik met elke BMW de fabrieksopgave. Maar dat komt ook door de stukken snelweg die ik maak.
bibi2205 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:04:
Het is geen Alpine White maar een Mineral Grey 320d, 1j oud (02/2016) en heeft amper 13.000km gereden. Niet alle opties van mijn wenslijstje zitten erop (zoals elektrische buitenspiegels en achteruitrijcamera) maar wel M-Sport pakket, Comfort Access, Head Up Display, Adaptive LED headlights, alarm, panoramisch dakraam, ... Uiteindelijk is die camera ook weer niet levensnoodzakelijk aangezien er parkeersensoren voor- en achterin zitten. Het enige wat me zo meteen stoort aan de renders is het M-Sport stuur, al lees ik er niets dan goede reacties over. Het standaard sportstuur vind ik er veel knapper uit zien, maar mogelijk veranderd mijn gedacht wel als ik het een keertje in het echt heb gezien.
Elektrisch inklapbare buitenspiegels kun je denk ik wel missen. Als ze niet automatisch dimmend zijn is het glas erin ook veel goedkoper. Scheelt een boel als je het moet vervangen.
Maar de achteruitrijcamera is echt heel erg handig. Zeker icm. een trekhaak. Dan kun je de camera laten inzoomen. Zo kun je zonder hulp van je vrouw de caravan aankoppelen. ;) Ik heb de optie Surround View en dat is mi. nog een stapje beter.

Waarom vind je het standaard sportstuur knapper dan het M-Sportstuur? Heb je beide al een keer beetgepakt? Het M-Sportstuur heeft een zachtere grip en fijner leer. Zowel onze F11 als F20 hebben het en persoonlijk vind ik het prettiger dan een gewoon sportstuur.

[ Voor 29% gewijzigd door IQM op 27-01-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25

Impry

Rallymedia.nl

Ik ben aan het zoeken naar een F31, hoe herken ik of de navi/multimediaspeler een NBT is?
Het gaat mij vnl. om video's afspelen vanaf USB wat ik straks wil doen, dat kan alleen vanaf NBT toch?

Klopt het dat je het verschil kunt zien aan de iDrive controller? Dat hieronder de bovenste altijd NBT is en onderste altijd CIC?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/348r39y.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2rcbodw.jpg

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Impry schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 22:16:
Ik ben aan het zoeken naar een F31, hoe herken ik of de navi/multimediaspeler een NBT is?
Het gaat mij vnl. om video's afspelen vanaf USB wat ik straks wil doen, dat kan alleen vanaf NBT toch?

Klopt het dat je het verschil kunt zien aan de iDrive controller? Dat hieronder de bovenste altijd NBT is en onderste altijd CIC?

[afbeelding]

[afbeelding]
Afspelen vanaf USB kan standaard vanaf de NBT. Maar het schijnt ook mogelijk te zijn om de CIC te hacken waardoor je daarmee ook vanaf USB kunt afspelen.

De grote controller met touchpad is altijd NBT. Maar andersom is het niet zo. Er zijn namelijk NBT systemen met de iDrive controller zonder touch pad geleverd. (de kleine knop) Bijv. in de 4 serie Grand Coupé. Kijk daarom altijd naar het scherm. Daaraan kun je heel snel zien of het NBT is.
Pagina: 1 ... 36 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.