Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 116 Laatste
Acties:
  • 756.677 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08 06:14
Voordat ik mijn E46 kocht vond m'n vriendin BMW's ook patserig. Totdat we een proefrit maakten, ze was binnen 5 minuten om :) .

[ Voor 5% gewijzigd door EvilBeegee op 30-12-2016 09:10 ]

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

rally

Deyterra Consultancy

Mijn eerste BMW was een E91, 325i (automaat).

Daarvoor reed ik Audi en mijn vrouw was ook om. Sterker nog... net weer een BMW gekocht (328i Touring) en niet eens een ander merk in overweging genomen. De E91 hebben we overigens nog steeds. Heeeerrrrlijke motor!

Bovendien vind ik dat (stiekem) het mooiste model. De F31 is niet lelijk, maar de E91 is ronder.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
De E46 was een schoonheid, de F30 is er wederom een, de E90 is een vrij anoniem ogende serie. Maar het zijn goede auto's. Ze zitten goed in elkaar, rijden goed, verbruiken niet teveel (naar verhouding afmetingen en vermogen).

Ga voor een model vanaf mj2008, efficient dynamics maakt ze zuiniger. En je hebt volgens mij de nieuwere automaat (of is dat alleen bij de E60 LCI?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik mag niet thuiskomen met een Benz. Audi mag wel van vrouwlief, maar ik vind een BMW meer rijplezier geven. Jaguar vind ik heel mooi, maar de reactie van mijn wederhelft is dan weer erg wisselend (XF en XK zijn okee, maar een XJ weer niet). Voor de lieve vrede rijd ik dus al bijna 8 jaar BMW.

Eerst een 1, toen een 3, nu een 5. Allemaal op hun eigen manier geniale auto's. Misschien dat ik toegeef aan het ouder worden en hierna een 7 ga rijden. Anders ga ik voor een tweede jeugd in een 4 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:13
t_captain schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:58:
Ik mag niet thuiskomen met een Benz. Audi mag wel van vrouwlief
Bepaalt je vrouw dat? Dan zit je aardig onder de plak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
t_captain schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 13:58:
Ik mag niet thuiskomen met een Benz. Audi mag wel van vrouwlief, maar ik vind een BMW meer rijplezier geven. Jaguar vind ik heel mooi, maar de reactie van mijn wederhelft is dan weer erg wisselend (XF en XK zijn okee, maar een XJ weer niet). Voor de lieve vrede rijd ik dus al bijna 8 jaar BMW.

Eerst een 1, toen een 3, nu een 5. Allemaal op hun eigen manier geniale auto's. Misschien dat ik toegeef aan het ouder worden en hierna een 7 ga rijden. Anders ga ik voor een tweede jeugd in een 4 ;)
Van een 5 naar 4 zou je wel eens vies tegen kunnen vallen qua ruimte. Ik zou graag naar een 6 Grand coupé willen na de 5. Of misschien een 7 of X5, ach ja, eerst maar een jaar of 4-5 in de F11, dan zien we wel weer!

Trouwens: Vrouwlief heeft hier ook genoeg invloed, gelukkig wil die niet van BMW af en hoe groter hoe beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nu met een baby is het een 5 touring. Voor de laadruimte.

Hiervoor jaren in een 3 coupé gereden, die auto zat me als een maatpak. Nu met 300 kg extra massa, een automatische bak en een turbomotor mis ik wat scherpte. Dit is geen auto om heel precies met het gaspedaal door de bocht te dirigeren. Aan de andere kant: overal ruime opbergvakken, veel interieurruimte, een achterruit die apart opent, 4 stopcontacten aan boord, dat is ook super.

Ik hoef voorlopig nog niet te kiezen, maar straks als de kinderwagens weer exit zijn dan kan ik twee kanten op. Of ik ga terug naar de auto die als gegoten zit, of ik ga lekker verder onderdompelen in luxe. Een koelkast en een kastje met een filette en twee flutes is ook wel cool om aan boord te hebben toch? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 16:07

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

De afdekplaat van de motor van mijn 116d rammelt al helemaal los. Ik dacht eerst dat ik de motor kapot had gereden toen ik het lawaai hoorde vanonder de motorkap :X

Bij nadere inspectie blijken 2 van de 4 rubbers in die plaat al helemaal uitgesleten. Best knap na 35k km's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:50
Montagefoutje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Hallo mede tweakers en BMW liefhebbers,

Wilde iedereen even bedanken voor alle info en meningen in deze threat..... was prettig om even wat inside information te lezen over een eventuele aanschaf voor een 5 Serie F11.

Na diversen testritten met een Volvo V90 en een BMW 5 Serie vandaag de knoop doorgehakt en tot koop overgegaan van een nieuwe BMW 5 530d Touring Xdrive - Luxury Line - Glaciersilber met een hele hoop toeters en bellen.

Kon het niet over mijn hart krijgen om met zo'n uittegeven bedrag te kiezen voor een 2 Liter 4 cilinder Volvo terwijl ik voor minder een 3 Liter 6 cilinder BMW kan kopen. Kortingen zijn momenteel hier in België erg hoog omdat dit de laatste week is dat je deze versie kan bestellen en een extra korting van €4000,- in verband met de autosalon in Brussel was een leuke verrassing. :P

Andere optie's op de wagen in een nutshell:
  • Sportautomaat met paddles
  • Sportstuur
  • Headup Display
  • Adaptive Drive
  • Driving Assistant Pack Plus
  • Surround View & Lane Change Warning
  • Multifunctionele instrumenten Display
  • Navi Pro / Comfort Telefonie & Harman Kardon Sound
  • Comfort zetels
  • Airco 4 zones
  • Comfort Toegang
  • Remote Services met voorverwarming
  • En meer.....
Hier wat plaatjes van de auto zoals besteld:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iotJFyZ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fUEQMrw.jpg

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 16:18
ETzPliskin schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:03:
De afdekplaat van de motor van mijn 116d rammelt al helemaal los. Ik dacht eerst dat ik de motor kapot had gereden toen ik het lawaai hoorde vanonder de motorkap :X

Bij nadere inspectie blijken 2 van de 4 rubbers in die plaat al helemaal uitgesleten. Best knap na 35k km's...
Lijkt me heel sterk als ik eerlijk ben. Weet je zeker dat je niet gewoon de twee pinnetjes aan de bovenkant van de afdekplaat er naast hebt gestoken? Dat is mij ook een keer overkomen en toen schrok ik me ook een hoedje toen ik de motor liet lopen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 16:07

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

MrFl0ppY schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 20:26:
[...]

Lijkt me heel sterk als ik eerlijk ben. Weet je zeker dat je niet gewoon de twee pinnetjes aan de bovenkant van de afdekplaat er naast hebt gestoken? Dat is mij ook een keer overkomen en toen schrok ik me ook een hoedje toen ik de motor liet lopen.
Nee, ze schuiven er echt mooi over, maar klikken niet meer vast. Als ik de 2 achterste rubbers vergelijk met de 2 voorste, dan is er echt een serieus verschil :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_MAN
GetaGrip schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 19:53:
Hallo mede tweakers en BMW liefhebbers,

Wilde iedereen even bedanken voor alle info en meningen in deze threat..... was prettig om even wat inside information te lezen over een eventuele aanschaf voor een 5 Serie F11.

Na diversen testritten met een Volvo V90 en een BMW 5 Serie vandaag de knoop doorgehakt en tot koop overgegaan van een nieuwe BMW 5 530d Touring Xdrive - Luxury Line - Glaciersilber met een hele hoop toeters en bellen.

Kon het niet over mijn hart krijgen om met zo'n uittegeven bedrag te kiezen voor een 2 Liter 4 cilinder Volvo terwijl ik voor minder een 3 Liter 6 cilinder BMW kan kopen. Kortingen zijn momenteel hier in België erg hoog omdat dit de laatste week is dat je deze versie kan bestellen en een extra korting van €4000,- in verband met de autosalon in Brussel was een leuke verrassing. :P

Andere optie's op de wagen in een nutshell:
  • Sportautomaat met paddles
  • Sportstuur
  • Headup Display
  • Adaptive Drive
  • Driving Assistant Pack Plus
  • Surround View & Lane Change Warning
  • Multifunctionele instrumenten Display
  • Navi Pro / Comfort Telefonie & Harman Kardon Sound
  • Comfort zetels
  • Airco 4 zones
  • Comfort Toegang
  • Remote Services met voorverwarming
  • En meer.....
Hier wat plaatjes van de auto zoals besteld:

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie bak! Ga je zeker geen spijt van krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
t_captain schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 15:53:
Nu met een baby is het een 5 touring. Voor de laadruimte.

Hiervoor jaren in een 3 coupé gereden, die auto zat me als een maatpak. Nu met 300 kg extra massa, een automatische bak en een turbomotor mis ik wat scherpte. Dit is geen auto om heel precies met het gaspedaal door de bocht te dirigeren. Aan de andere kant: overal ruime opbergvakken, veel interieurruimte, een achterruit die apart opent, 4 stopcontacten aan boord, dat is ook super.

Ik hoef voorlopig nog niet te kiezen, maar straks als de kinderwagens weer exit zijn dan kan ik twee kanten op. Of ik ga terug naar de auto die als gegoten zit, of ik ga lekker verder onderdompelen in luxe. Een koelkast en een kastje met een filette en twee flutes is ook wel cool om aan boord te hebben toch? ;-)
Ja, dat dacht ik ook, als de kinderwagen eruit gaat heb ik al die ruimte niet meer nodig... Toen werden de kinderen wat ouder en worden de kleren wat groter, ga je een keer op wintersport (bijvoorbeeld) en heb je de hele achterbak alsnog vol! Had dit jaar bijna een F10 gekozen, ben erg blij dat ik het niet gedaan heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:29
The_MAN schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 23:05:
[...]

Ja, dat dacht ik ook, als de kinderwagen eruit gaat heb ik al die ruimte niet meer nodig... Toen werden de kinderen wat ouder en worden de kleren wat groter, ga je een keer op wintersport (bijvoorbeeld) en heb je de hele achterbak alsnog vol! Had dit jaar bijna een F10 gekozen, ben erg blij dat ik het niet gedaan heb!
Ik snap dat een touring altijd handiger is, maar ik rijd sinds de geboorte van mijn beide kids een 3 sedan (E90 resp F30), en nog nooit serieus ruimtetekort gehad. Voor wintersport en zomervakantie een big-ass dakkoffer, verder altijd alles in de kofferbak gekregen (incl. kinderwagen). En aangezien ik er 90% van de tijd alleen in rij en ik een sedan veel mooier vind dan een station, blijf ik hierbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_MAN
BoardCrusher schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 08:11:
[...]

Ik snap dat een touring altijd handiger is, maar ik rijd sinds de geboorte van mijn beide kids een 3 sedan (E90 resp F30), en nog nooit serieus ruimtetekort gehad. Voor wintersport en zomervakantie een big-ass dakkoffer, verder altijd alles in de kofferbak gekregen (incl. kinderwagen). En aangezien ik er 90% van de tijd alleen in rij en ik een sedan veel mooier vind dan een station, blijf ik hierbij.
Begrijp me niet verkeerd, het is zeker mogelijk, heb zelf de 1e paar jaar een Seat Leon gereden met kinderwagen erin, maar als je eenmaal gewend bent aan een 5-serie station, is het zeker niet makkelijk terug te gaan naar kleiner! Geloof me, alles achterin gooien is zoooo makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ga eerst een paar jaar lekker rondrijden met deze.

Maar een motor zonder turbo, een lager gewicht en en bak zonder koppelomvormer, samen met de RWD en de gewichtsverdeling zoals BMW die ontwerpt, dat was wel een genoegen. Ik vraag me overigens af in welke mate de nieuwe 4-series dit gevoel nog geven. Mooi zijn ze in elk geval wel :)

Het alternatief is om toe te geven aan mijn leeftijd en bij groot & luxe te blijven. Hoeft voor mij geen touring te zijn want langere vakanties doen we altijd met het vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:17
BoardCrusher schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 08:11:
[...]

Zo zie je naar dat smaken verschillen, ik heb echt een zwak voor het uiterlijk van de Tourings en dan vooral de E61 en F11 vind ik echt prachtig. Ik rij nu zelf in een E61 en merk dat vooral het extra gewicht wel een nadeel is, toch zou mijn eerste voorkeur voor een opvolger een F11 zijn als je het me nu vraagt. Vooralsnog is een opvolger nog niet aan de orde, ik hoop nog wel een paar jaar met de E61 te doen :)

Wat anders: vandaag een nieuwe versnellingspook in de E61 gezet. Bij de oude begon het 'chroom' (zal iets van kunststof zijn?) af te bladeren. Mijn vrouw kon er niet vanaf blijven en krabbelde het steeds verder af, met wat scherpe kantjes tot gevolg. Nu dus een nieuwe originele er weer op.

[ Voor 13% gewijzigd door jbvo op 31-12-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Heb je de LCI met de groene LEDs in de hendel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
Wel LCI, maar handbak, dus geen LEDs. Vervangen was daarom ook maar 1 minuutje werk.

Ik heb overwogen om een M hendel te nemen, omdat die dat chroom niet heeft en daarom fijner vasthouden vermoed ik. Ik vond het echter een beetje misstaan in de rest van het interieur waar verder niks M te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een E61 met handbak, zeldzame verschijning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

jbvo schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:59:
Wat anders: vandaag een nieuwe versnellingspook in de E61 gezet. Bij de oude begon het 'chroom' (zal iets van kunststof zijn?) af te bladeren. Mijn vrouw kon er niet vanaf blijven en krabbelde het steeds verder af, met wat scherpe kantjes tot gevolg. Nu dus een nieuwe originele er weer op.
Ik had precies hetzelfde. Dat chroom fineer van de oorspronkelijke pook die los liet. Zag er niet uit en je begint je er dan toch steeds meer aan te ergeren.
t_captain schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 19:42:
Heb je de LCI met de groene LEDs in de hendel?
Ik heb overigens een pre-LCI E61, maar heb een maandje geleden een aftermarket pook geïnstalleerd die deze look heeft, oranje met groene LEDS voor de positie indicatie:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1nU_JJpXXXXcjXFXXq6xXFXXXO/Free-shipping-for-font-b-BMW-b-font-E60-E61-font-b-shift-b-font-font.jpg

Was een kwestie van twee stekkertjes doorlussen met het bijgeleverde kabeltje en in no-time was 'ie geïnstalleerd. Ik ben er in ieder geval blij mee :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zou ook wel een nieuwe pook (LCI aut) willen, rond de knop op de zijkant is de lak kaal geworden. Inbouwen ziet er niet moeilijk uit.

Waar vind je dergelijke onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ik heb die van mij uit Taiwan laten komen via eBay. Het bedrijf in kwestie heeft ook een eigen website:
http://www.rdash.com.tw/en/vehicle-list.php?t=1&b=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
t_captain schreef op zondag 1 januari 2017 @ 01:24:
Een E61 met handbak, zeldzame verschijning :)
Haha, valt nog tegen denk ik. In mijn zoektocht naar een E61 ben ik er meer dan 1 tegen gekomen.
Nog meer zeldzame combinaties op mijn E61:
  • wel een sportstuur, maar slechts MASK navigatie (business, klein scherm dus)
  • 525d met 3 liter diesel, met 16 inch velgen (zowel zomer als winter set)
  • stoelverwarming in de simpelste stoelen onder de goedkoopste bekleding
  • meesturende xenon koplampen, geen M bumpers
Allemaal af fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Alles mag als het maar leuk is :)

Volgens mij is 16" gewoon geleverd als basisoptie op de 525d, ook de 2993cc modellen. Op de E60/E61 530d was de basisvelg afaik 17" (met bandenmaat 225/50 WR 17). Ik moet zeggen dat het prima staat voor een luxeauto. Bij gelijke omtrek betekent 18" gewoon 12.7 mm wanghoogte van je band omruilen van rubber naar metaal. Niet ideaal voor het comfort.

Anno 2017 staat een Astra met 1200 kg en 100 pk op 18 inch velgen. Met dik aangezette wielkasten, vooral achter. Het is net of auto's tegenwoordig bij Disney Pixar worden getekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Business navigatie op E60/E61 in overvloed, vooral op de Duitse wagens... De E61 van mijn vrouw moet het ook met Business (CCC) doen.

Business navi kom je in ieder geval een stuk meer tegen dan handbak is mijn ervaring.

Trouwens afgelopen 3 weken zo'n 4000km met mijn F11 gereden en hij bevalt super.

Wat mij alleen tegenvalt is de grootlicht assistent, in DE met de hoge midden vangrail gaat hij vaak op groot licht voor links omdat hij de gloed van de lampen niet ziet en de lampen van de auto's recht achter de vangrail vallen. Meeste tegemoetkomende auto's hebben daar niet zo veel last van (zien mijn koplampen ook niet), maar de vrachtwagens seinen in overvloed... ook al zie je vaak de lampen aan de bovenkant van een vrachtwagen cabine zelf wel, de grootlicht assistent ziet ze helaas niet... op een normale weg buiten de bebouwde kom is het echt wel super, werkt erg daar goed.

Nog geen last van vermogen tekort gehad met de 258pk, alleen jammer dat ik er een 2e hands wintervelgen met banden setje op heb laten zetten met banden tot 210 km/uur... wachten tot de zomer set er weer op gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbvo
The_MAN schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:41:
Business navigatie op E60/E61 in overvloed, vooral op de Duitse wagens... De E61 van mijn vrouw moet het ook met Business (CCC) doen.

Business navi kom je in ieder geval een stuk meer tegen dan handbak is mijn ervaring.
Als het goed is, betekent Business altijd het kleine scherm en M-ASK, waarbij je in vroege versies geen kaart maar een pijl in beeld krijgt en in de late versies wel een kaart hebt maar geen splitscreen. De kleine schermen ben ik in LCI E61's in Nederland maar weinig tegengekomen, daarom had ik het idee dat ze zeldzaam waren.

De splitscreen mis ik nu wel een beetje, zodra ik naar de 'entertainment' of 'phone' view ga, raak ik direct de kaart kwijt.
t_captain schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:29:
Alles mag als het maar leuk is :)

Volgens mij is 16" gewoon geleverd als basisoptie op de 525d, ook de 2993cc modellen. Op de E60/E61 530d was de basisvelg afaik 17" (met bandenmaat 225/50 WR 17). Ik moet zeggen dat het prima staat voor een luxeauto. Bij gelijke omtrek betekent 18" gewoon 12.7 mm wanghoogte van je band omruilen van rubber naar metaal. Niet ideaal voor het comfort.

Anno 2017 staat een Astra met 1200 kg en 100 pk op 18 inch velgen. Met dik aangezette wielkasten, vooral achter. Het is net of auto's tegenwoordig bij Disney Pixar worden getekend ;)
Inderdaad, het was de standaard wielmaat, maar zelfs op 520's zie je meestal wel 17 inch. Alhoewel dat mijn beeld was in 2014 toen ik aan het rondkijken was, een deel van de auto's in het segment waarin ik zocht stond toen wellicht niet meer op de velgen waarmee die af fabriek geleverd was.

De 16 inch velgen geven wel veel comfort inderdaad, maar...
Voor de zomer set heb ik in 2015 ter vervanging gewone (niet RFT) banden gekocht, de auto reed daarna niet zo lekker meer in een rechte lijn op de snelweg, merkbaar zoeken, alsof er sporen in het asfalt zaten. De winter set was vanaf het begin RFT en heb ik vandaag nieuwe RFT banden op laten leggen en zowel met de oude als de nieuwe banden reed/rijdt ie heerlijk rechtuit.
Mijn plan is om volgend seizoen, als de zomerset weer versleten is, er weer RFT op te leggen en dan hopen dat ie ook op die wielen weer goed rijdt.

[ Voor 49% gewijzigd door jbvo op 02-01-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
16" lijkt me een tikje klein voor een E60.

Ik had 225/50x16 op de E46 en dat stond goed. Voor een 3-serie zou ik 16 a 17" kiezen, voor een 5-serie 17 a 18". Dan kun je nog kiezen tussen 225/50x17 en 245/45x17 en 225/45x18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51
Iemand ervaring met een HUD en het laten vervangen van je voorruit? Ik had blijkbaar in de zwarte rand van mijn voorruit een sterretje en met de vrieskou en warmte van de aanjagers is die ruit gebarsten.

Gaat dit zonder problemen of moet ik ergens op letten? Ik kijk er namelijk niet naar uit om een verkeerde geprojecteerd beeld te krijgen van de HUD owv een andere hoek of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
HyperBart schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 11:39:
Iemand ervaring met een HUD en het laten vervangen van je voorruit? Ik had blijkbaar in de zwarte rand van mijn voorruit een sterretje en met de vrieskou en warmte van de aanjagers is die ruit gebarsten.

Gaat dit zonder problemen of moet ik ergens op letten? Ik kijk er namelijk niet naar uit om een verkeerde geprojecteerd beeld te krijgen van de HUD owv een andere hoek of wat dan ook.
Als het goed is zit er een speciale laag op de ruit. Ik zou hem bij de dealer laten vervangen, die zetten de ruit erin die er uit gaat. Verzekering vergoedde dat gewoon zonder probleem bij mij (Interpolis bij Broekhuis Oost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Laatst online: 31-08 12:02
Per toeval dit topic tegengekomen.. Nu ik voor mijn werk de laatste maanden veel meer kilometers moet doen (+-22500 op een kleine 10 maanden) heb ik het gevoel dat ik met mijn benzinewagen (Opel Astra H GTC) niet zo "efficiënt" meer ben.. Vorige maand moest ik bv. elke 3 dagen gaan tanken. :p Hij wordt volgende maand 6 jaar en heeft intussen 118400km op de teller staan.

Nu ben ik al langer aan het overwegen om voor een volgende auto richting BMW te gaan. Om precies te zijn sinds november, toen ik met een 5 maanden oude 320d Steptronic heb meegereden van een vriend. Wat ik hier in dit topic al had gelezen klopt perfect: "een BMW verkoopt zichzelf eens je ermee (mee)rijdt". ;)

Gisteren kwam ik deze tegen:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/u3h4p.png
BMW 320d xDrive Berline (BMW Premium Selection)

Zaterdag ben ik van plan om er even langs te rijden en meteen eens te informeren naar overnamepremie van mijn huidige wagen.. (Gewoon even mijn opties overlopen, ik ben niet van plan om hem dan meteen "mee te nemen".)

Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten of wat ik zeker moet navragen als ik er ben? Alle tips zijn welkom. ;)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waarom zou je voor xDrive gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

bibi2205 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:35:
Per toeval dit topic tegengekomen.. Nu ik voor mijn werk de laatste maanden veel meer kilometers moet doen (+-22500 op een kleine 10 maanden) heb ik het gevoel dat ik met mijn benzinewagen (Opel Astra H GTC) niet zo "efficiënt" meer ben.. Vorige maand moest ik bv. elke 3 dagen gaan tanken. :p Hij wordt volgende maand 6 jaar en heeft intussen 118400km op de teller staan.

Nu ben ik al langer aan het overwegen om voor een volgende auto richting BMW te gaan. Om precies te zijn sinds november, toen ik met een 5 maanden oude 320d Steptronic heb meegereden van een vriend. Wat ik hier in dit topic al had gelezen klopt perfect: "een BMW verkoopt zichzelf eens je ermee (mee)rijdt". ;)

Gisteren kwam ik deze tegen:
[afbeelding]
BMW 320d xDrive Berline (BMW Premium Selection)

Zaterdag ben ik van plan om er even langs te rijden en meteen eens te informeren naar overnamepremie van mijn huidige wagen.. (Gewoon even mijn opties overlopen, ik ben niet van plan om hem dan meteen "mee te nemen".)

Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten of wat ik zeker moet navragen als ik er ben? Alle tips zijn welkom. ;)
Geen neerklapbare zetels!
Valideer dit.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Uhhh... 4 wielaandrijving versus 2 :?
Of bedoel je 'waarom ga je voor xDrive'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zou met xDrive willen proefrijden voordat ik ervoor koos. Gaat het niet ten nadele van de beleving (en het brandstofverbruik, en het gewicht, en de onderhoudskosten)?

Ik rijd nu bijna 8 jaar met ouderwetse RWD BMW's en ik heb eigenlijk nauwelijks behoefte aan een xDrive gehad (behalve die keer dat collega's me uit een spekglad parkeervak moesten duwen) ;)

Ik zie in Luxemburg en rond de Alpen wel veel meer xDrive's rijden. Misschien is dat een kwestie van geld (zoals ik in Luxemburg ook wat meer 7-series en snelle modellen zie). Misschien is AWD een groter voordeel als je op een helling woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
RedHat schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:35:
[...]

Ik vermoed het laatste.. ;)
xDrive was geen vereiste maar deze voldoet verder wel aan de eigenschappen die ik in gedachten had, enkel dat schuifdak had er van mij niet op moeten zitten. :p

Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar een 320d Steptronic.. 318d's zijn er in overvloed maar de 320d kom ik niet zo vaak tegen, en als ik ze vind hebben ze een verkeerde kleur van interieur.. ;)

Ik zie xDrive niet als een nadeel, al kan ik me voorstellen dat RWD wel leuker is dan AWD. Tot hiertoe heb ik enkel ervaring met FWD auto's dus ik kan niet vergelijken.. Verder ook nog nooit met een automaat gereden, maar iedereen zegt dat je niet meer terug wil eens je het hebt geprobeerd.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
bibi2205 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:24:
[...]

Ik vermoed het laatste.. ;)

[...]
... Verder ook nog nooit met een automaat gereden, maar iedereen zegt dat je niet meer terug wil eens je het hebt geprobeerd.
Ik haak alleen even in op je opmerking over automaat rijden, dat werd mij ook altijd verteld. Ik had wel vaker in automaten gereden maar heb zelf alleen maar handbakken gehad voor mijn huidige auto. Ik rijd nu een 540i (4.4 V8) met automaat, voornamelijk omdat die nauwelijks te vinden zijn met handbak. Mij werd verteld dat als ik eenmaal gewend zou zijn ik nooit meer terug zou willen naar een handbak.. Nou, nee. Ik stoor me toch wel regelmatig aan dat ding, aan dat ik zelf geen (weinig) controle heb over in welke versnelling hij gaat (zonder hem elke keer in M te zetten), een beetje te snel het gas intrappen zorgt ervoor dat ie een versnelling terug gaat zonder dat dat nodig is (V8 heeft genoeg koppel om gewoon normaal te accelereren zonder terug te schakelen) en -het vervelendste- de koppelomvormer. Alsof er kauwgom zit tussen de motor en versnellingsbak ipv een vaste verbinding.

De V8 is een heerlijke motor, maar een handbak zou het rijden ermee, wat mij betreft, echt een stuk aangenamer maken.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:35:
[...]

Ik haak alleen even in op je opmerking over automaat rijden, dat werd mij ook altijd verteld. Ik had wel vaker in automaten gereden maar heb zelf alleen maar handbakken gehad voor mijn huidige auto. Ik rijd nu een 540i (4.4 V8) met automaat, voornamelijk omdat die nauwelijks te vinden zijn met handbak. Mij werd verteld dat als ik eenmaal gewend zou zijn ik nooit meer terug zou willen naar een handbak.. Nou, nee. Ik stoor me toch wel regelmatig aan dat ding, aan dat ik zelf geen (weinig) controle heb over in welke versnelling hij gaat (zonder hem elke keer in M te zetten), een beetje te snel het gas intrappen zorgt ervoor dat ie een versnelling terug gaat zonder dat dat nodig is (V8 heeft genoeg koppel om gewoon normaal te accelereren zonder terug te schakelen) en -het vervelendste- de koppelomvormer. Alsof er kauwgom zit tussen de motor en versnellingsbak ipv een vaste verbinding.

De V8 is een heerlijke motor, maar een handbak zou het rijden ermee, wat mij betreft, echt een stuk aangenamer maken.
Vooral in het punt over de koppelomvormer herken ik erg, ik vond het daarom helemaal niet vervelend om geen automaat te hebben. Helaas zijn de automaat bakken zonder koppelomvormer alleen bij de topmodellen te vinden bij BMW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Welke auto rij je dude? E39? Meende laatst gelezen te hebben dat de V8 uitvoeringen een oude automaat hadden.

Ik heb een 523i en de automaat vind ik echt wel fijn. Schakelt zoals ik het wil. Als je geen kickdown wil, dan kan je hem toch gewoon tot net voor de switch intrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 8-trapsautomaat is simpelweg een juweeltje en niet te vergelijken met de 6-traps van ervoor en al helemaal niet met het nog oudere spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Verwijderd schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:54:
De 8-trapsautomaat is simpelweg een juweeltje en niet te vergelijken met de 6-traps van ervoor en al helemaal niet met het nog oudere spul.
Uiteraard. Maar ik heb in mijn taxitijd in een e220 gereden uit 2002 ofzo, maar die was echt stukken slechter dan die uit mijn 97er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:12

IQM

Ook al is de 8 traps automaat een juweel, zijn opmerkingen over de koppelomvormer herken ik volledig. Dat was met de oude 6 traps automaat in de E60/E61 zo en is helaas in de F10/F11 nog steeds zo. De koppelomvormer laat erg veel slip toe. Als je echt wilt opschieten moet je de bak in de Sport of Manual stand zetten. Dat is ook wat ik bedoel als ik zeg dat ik mijn F11 535i als 'traag' bestempel. Zeker de eerste meters bij het wegrijden bij een stoplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
Mijn E60 LCI heeft de sportautomaat (flippers en aparte sportknop, niet te verwarren met de reguliere sportstand van de automaat) en dat is wel echt een geweldige optie. De automaat schakelt dan razendsnel en houdt de koppelomvormer altijd gekoppeld, dus het toerental zakt dan niet terug bij gas loslaten. Het 'kauwgumgevoel' is dan een stuk minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

robpol schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:06:
Mijn E60 LCI heeft de sportautomaat (flippers en aparte sportknop, niet te verwarren met de reguliere sportstand van de automaat) en dat is wel echt een geweldige optie. De automaat schakelt dan razendsnel en houdt de koppelomvormer altijd gekoppeld, dus het toerental zakt dan niet terug bij gas loslaten. Het 'kauwgumgevoel' is dan een stuk minder :)
Mijn F11 heeft ook optie 02TB. Het is alleen beleving, de bak schakelt wat ruwer maar nauwelijks sneller. En de koppelomvormer altijd gekoppeld is grote onzin. Of schakel jij een handbak ook op de toeren dus zonder de koppeling in te trappen? Met de flippers kun je volgens BMW in de Steptronic (Manual) modus schakelen zonder de handen van het stuur te halen. En gezien dat de optie op mijn auto slechts € 174,- kostte zijn dat ook alleen maar de kosten van de schakelpaddels. Als het een andere, geavanceerdere bak zou zijn zou de optie vele malen duurder zijn.

Ik vind die flippers meer in de weg zitten dan dat ze echt nut hebben. (Met een 535 flipper je je namelijk suf als je vol op het gas gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
IQM schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:47:
[...]

Mijn F11 heeft ook optie 02TB. Het is alleen beleving, de bak schakelt wat ruwer maar nauwelijks sneller. En de koppelomvormer altijd gekoppeld is grote onzin. Of schakel jij een handbak ook op de toeren dus zonder de koppeling in te trappen? Met de flippers kun je volgens BMW in de Steptronic (Manual) modus schakelen zonder de handen van het stuur te halen. En gezien dat de optie op mijn auto slechts € 174,- kostte zijn dat ook alleen maar de kosten van de schakelpaddels. Als het een andere, geavanceerdere bak zou zijn zou de optie vele malen duurder zijn.

Ik vind die flippers meer in de weg zitten dan dat ze echt nut hebben. (Met een 535 flipper je je namelijk suf als je vol op het gas gaat...)
Ben afgelopen week eindelijk tegen de nuttigheid van flippers aangelopen: bergafwaarts gaan en moeten terugschakelen.

Werkelijk enige nut en zelfs dan kan het ook gewoon met de pook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

The_MAN schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:27:
[...]
Ben afgelopen week eindelijk tegen de nuttigheid van flippers aangelopen: bergafwaarts gaan en moeten terugschakelen.

Werkelijk enige nut en zelfs dan kan het ook gewoon met de pook.
Er is nog een situatie waarin ze nuttig zijn: als je de auto koud start en direct wegrijdt dan heeft de bak de neiging om pas bij 2000 toeren op te schakelen. Dan trek ik even aan de rechter flipper en schakelt hij eerder op. Je kunt ze ook in de D gebruiken. Bijv. om terug te schakelen als je daarna even snel wilt inhalen.
En als ik de caravan er achter heb hangen dan is zelf schakelen vaak ook prettiger.

Maar ik vond het altijd prettig om het stuur bij de horizontale as beet te houden. En daar zitten dus net de flippers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
IQM schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:47:
[...]

De F10/F11 heeft een 8-traps automaat die van zichzelf waarschijnlijk al sneller schakelt dan de 6-traps die in de E60 zit. Het verschil in schakelsnelheid is bij de E60 wel degelijk goed te merken. En met het gekoppeld houden van de automaat bedoelde ik dat het toerental niet terugvalt als je van je gas af gaat, ook niet in lagere versnellingen. Normaal gesproken gaat de lockup er pas op in hogere versnellingen vanaf een bepaald toerental. Ik snap dat het een software truc is, ik claim ook nergens dat het een andere bak is. Als je deze optie niet hebt is het zelfs te unlocken middels coderen (maar dan mis je uiteraard de fysieke sportknop en de flippers).

En dat suf-flipperen zal op een 8-traps automaat wel wat erger zijn. Ik doet het eerste stuk van m'n woon-werk route altijd handmatig, tot ik op de snelweg zit, dan gaat ie naar de cruisemodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

robpol schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:06:
[...]

De F10/F11 heeft een 8-traps automaat die van zichzelf waarschijnlijk al sneller schakelt dan de 6-traps die in de E60 zit. Het verschil in schakelsnelheid is bij de E60 wel degelijk goed te merken. En met het gekoppeld houden van de automaat bedoelde ik dat het toerental niet terugvalt als je van je gas af gaat, ook niet in lagere versnellingen. Normaal gesproken gaat de lockup er pas op in hogere versnellingen vanaf een bepaald toerental. Ik snap dat het een software truc is, ik claim ook nergens dat het een andere bak is. Als je deze optie niet hebt is het zelfs te unlocken middels coderen (maar dan mis je uiteraard de fysieke sportknop en de flippers).

En dat suf-flipperen zal op een 8-traps automaat wel wat erger zijn. Ik doet het eerste stuk van m'n woon-werk route altijd handmatig, tot ik op de snelweg zit, dan gaat ie naar de cruisemodus.
Ik heb dik 6 jaar een E61 automaat gereden en het verschil tussen de 6 en 8 traps is redelijk groot. Maar qua slip in de koppelomvormer is er weer geen verschil. Nog steeds rij je als een slak de eerste meters weg om daarna met een halve whiplash gelanceerd te worden. Ook kruipt mijn F11 kruipt langzamer dan mijn E61.

Het snelle flipperen komt ook door de 535-er. ;) Met een 518d of 520i/d heb je daar veel minder last van. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
IQM schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:22:
[...]

Ik heb dik 6 jaar een E61 automaat gereden en het verschil tussen de 6 en 8 traps is redelijk groot. Maar qua slip in de koppelomvormer is er weer geen verschil. Nog steeds rij je als een slak de eerste meters weg om daarna met een halve whiplash gelanceerd te worden. Ook kruipt mijn F11 kruipt langzamer dan mijn E61.

Het snelle flipperen komt ook door de 535-er. ;) Met een 518d of 520i/d heb je daar veel minder last van. :O
Moet zeggen dat ik het als een slak wegrijden in de eerste meters niet herken met mijn 530D F11. Wat een groter probleem is voor mij is dat ik bij het bijna vol intrappen van het gas al wielspin krijg... Zeker als het een beetje nat is moet ik me erg inhouden met gas geven. Dat was met de 520D E61 niet zo'n probleem, vol gas vanaf stilstand kon wel. Probleem is denk ik dan ook voornamelijk de toename in vermogen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Bredere banden / ander rubber geprobeerd?

Met traction control uit kom ik zelfs met m'n 318d (handbak) al amper weg als mijn voet wat zwaar is. Staat DTC/DSC aan dan word ik gecorrigeerd en gaat het allemaal 'voor het gevoel' een stuk langzamer. Wielspin is dan minimaal.

Waarschijnlijk dus gewoon wenselijk gedrag.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Raymond P schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:00:
Bredere banden / ander rubber geprobeerd?

Met traction control uit kom ik zelfs met m'n 318d (handbak) al amper weg als mijn voet wat zwaar is. Staat DTC/DSC aan dan word ik gecorrigeerd en gaat het allemaal 'voor het gevoel' een stuk langzamer. Wielspin is dan minimaal.

Waarschijnlijk dus gewoon wenselijk gedrag.
Onder mijn E61 had ik een breedset (275 achter) en onder de F11 alles 245 breed heb, zomer en winter, voor en achter. Voordeel is wel dat je de banden voor en achter kunt wisselen en daardoor gelijkmatiger slijtage. Ik heb toch het liefst 4 nieuwe banden in plaats van per 2.

Het ligt alleen niet aan de banden maar echt aan de bak en dan specifiek de koppelomvormer. Mijn gevoel zegt me dat het een soort ingeprogrammeerde vertraagde reactie is. Het ook alleen het allereerste stukje, daarna gaat 'ie als een dolle. Omdat ik dit gedrag herken van mijn E61 nam ik min of meer aan dat het zo hoort. Bij mijn vroegere 320d liet ik de koppeling soms ook wel eens bruusk opkomen en als je dan stevig gas gaf dan maakte het DTC/DSC ook overuren. 8)
Met een 530 of 535 laat je het wel uit je hoofd om DTC/DSC uit te zetten. (Tenzij je nieuwe banden wilt...)
The_MAN schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:09:
[...]
Moet zeggen dat ik het als een slak wegrijden in de eerste meters niet herken met mijn 530D F11. Wat een groter probleem is voor mij is dat ik bij het bijna vol intrappen van het gas al wielspin krijg... Zeker als het een beetje nat is moet ik me erg inhouden met gas geven. Dat was met de 520D E61 niet zo'n probleem, vol gas vanaf stilstand kon wel. Probleem is denk ik dan ook voornamelijk de toename in vermogen....
Als ik vanuit stilstand meer dan half gas geef dan voel ik dat de achterbanden hun grip kwijt zijn. En ook bij het uit accelereren van een bocht of rotonde moet ik met beleid doen omdat anders de achterkant probeert de voorkant in te halen. Dus praktisch gezien is het niet eens verkeerd dat hij niet zo fel reageert.

Maar even de checkvraag: als jij de rem loslaat begint jouw auto dan direct stevig te kruipen of heel aarzelend? De mijne is dan namelijk best langzaam, ik moet gewoon gas bijgeven. Ik heb de auto nog maar een maand of 2 en volgens de vorige (Duitse) eigenaar is de automaat al gespoeld. Dus dat hoeft voorlopig niet meer.

[ Voor 45% gewijzigd door IQM op 04-01-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
418O2 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:16:
Welke auto rij je dude? E39? Meende laatst gelezen te hebben dat de V8 uitvoeringen een oude automaat hadden.

Ik heb een 523i en de automaat vind ik echt wel fijn. Schakelt zoals ik het wil. Als je geen kickdown wil, dan kan je hem toch gewoon tot net voor de switch intrappen?
E39 idd. De 540i heeft de "nieuwe" automaat (5HP24), wordt ook wel steptronic genoemd. Ik hoef het pedaal niet helemaal in te trappen om hem terug te laten schakelen. Bijvoorbeeld, als ik 80 rijd draait de motor net geen 1500 toeren, als ik dan wil accelereren naar 100 moet ik heel rustig het gas in trappen om hem niet terug te laten schakelen. Met de switch bedoel je toch die weerstand die je voelt aan het eind van het pedaal? Als ik hem daar doorheen trap gaat ie nog een (of twee) extra versnelling(en) terug, dan ontwaakt het beest echt >:)

Het wegrijden vanuit stilstand wat hierboven genoemd wordt herken ik ook. Als ik de rem loslaat begint de auto zachtjes te rollen en als ik iets te vlot op het gas ga begint er ook een ASC lampje heftig te knipperen. De grens tussen vlot wegrijden en asociaal wegrijden is heel klein :p Dit is misschien gewenning, maar bij het zelf bedienen van de koppeling heb je gewoon veel meer controle.

Als ik de pook in M zet heb ik trouwens in elke versnelling gewoon lock-up in de koppelomvormer (zolang ik boven de 1000 rpm ofzo blijf). Ik kan dan ook netjes zoals ik dat met een handbak zou doen afremmen op de motor door elke keer een tandje terug te schakelen, maar ik weet niet in hoe verre dat dan weer extra slijtage veroorzaakt in de bak.

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
IQM schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:24:
[...]

Mijn gevoel zegt me dat het een soort ingeprogrammeerde vertraagde reactie is. Het ook alleen het allereerste stukje, daarna gaat 'ie als een dolle.
Mijn gevoel zegt exact hetzelfde.
De huidige e46 330i en vorige e60 523i, beiden automaat, hebben die vertraging de eerste meter(s).
Tenzij je dus DTC/DSC uit zet. Al heb je dan dus netto waarschijnlijk meer vertraging. :p

Overigens ook benieuwd of afremmen op de motor met een lagere versnelling slecht is voor de automaat.
Vooral tijdens filerijden doe ik dat graag.

Edit:
Om aan te vullen, DTC gaat bij mij pas werken boven grofweg 70% pendaal, met 255 achter.
Die diesel zal natuurlijk wel een hoop meer koppel hebben onderin. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 05-01-2017 00:36 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
RedHat schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:35:
[...]

Veiligheid? Met een 320 ga je toch niet driften, dus ik zou niet inzien waarom je persé achterwielaandrijving zou willen als je beoogde auto vierwielaandrijving heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Heb nu 2 dagen een 316d automaat omdat mijn 116d binnen is voor zijn probleem wanneer ik boven 130km/h rijdt.

Moet wel zeggen dat een 3 serie een stuk zachter rijdt dan een 1 serie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_MAN
IQM schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 20:24:

[...]

Als ik vanuit stilstand meer dan half gas geef dan voel ik dat de achterbanden hun grip kwijt zijn. En ook bij het uit accelereren van een bocht of rotonde moet ik met beleid doen omdat anders de achterkant probeert de voorkant in te halen. Dus praktisch gezien is het niet eens verkeerd dat hij niet zo fel reageert.

Maar even de checkvraag: als jij de rem loslaat begint jouw auto dan direct stevig te kruipen of heel aarzelend? De mijne is dan namelijk best langzaam, ik moet gewoon gas bijgeven. Ik heb de auto nog maar een maand of 2 en volgens de vorige (Duitse) eigenaar is de automaat al gespoeld. Dus dat hoeft voorlopig niet meer.
Deze automaat begint vanuit stilstand veeeel rustiger dan de oude 6 traps in de E61. Hij rolt uiteindelijk ook langzamer dan de E61 doet zonder gas in te drukken. Vind het persoonlijk geen probleem, went snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

blubbers schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:20:
Heb nu 2 dagen een 316d automaat omdat mijn 116d binnen is voor zijn probleem wanneer ik boven 130km/h rijdt.

Moet wel zeggen dat een 3 serie een stuk zachter rijdt dan een 1 serie!
Weet niet hoe de 1 serie rijdt, maar in mijn 3 maken banden veel uit.
16" winter en 18" zomer met RFT maken best wat verschil qua comfort :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Raymond P schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 00:32:
[...]
Overigens ook benieuwd of afremmen op de motor met een lagere versnelling slecht is voor de automaat.
Vooral tijdens filerijden doe ik dat graag.

Edit:
Om aan te vullen, DTC gaat bij mij pas werken boven grofweg 70% pendaal, met 255 achter.
Die diesel zal natuurlijk wel een hoop meer koppel hebben onderin. ;)
Ik zie niet in waarom afremmen op de motor slecht zou zijn. Zolang de bak in D staat (en niet in N dat schijnt wel slechter voor de bak te zijn.) en je de motor niet extreem hoge toeren laat maken kan er mijns inziens niets misgaan. De nieuwere BMW's geven ook aan dat als je afremt op de motor dat je dan geen brandstof verbruikt. Dan staat de verbruiksmeter in het blauw. Ik dacht dat er dan bijv. ook zaken als Brake Energy Regeneration plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 20:52
YakuzA schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:35:
[...]

Weet niet hoe de 1 serie rijdt, maar in mijn 3 maken banden veel uit.
16" winter en 18" zomer met RFT maken best wat verschil qua comfort :)
Ik rijd precies andersom: winter RFT en zomer non-RFT. Vreemde gewaarwording dat de zomerbanden veel zachter zijn dan de winterbanden.

Maarja, dat krijg je met je met auto's die af-fabriek zonder RFT worden geleverd omdat ze dan net binnen de 20% bijtelling vallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 04:48
IQM schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:24:
[...]

Ik zie niet in waarom afremmen op de motor slecht zou zijn. Zolang de bak in D staat (en niet in N dat schijnt wel slechter voor de bak te zijn.) en je de motor niet extreem hoge toeren laat maken kan er mijns inziens niets misgaan. De nieuwere BMW's geven ook aan dat als je afremt op de motor dat je dan geen brandstof verbruikt. Dan staat de verbruiksmeter in het blauw. Ik dacht dat er dan bijv. ook zaken als Brake Energy Regeneration plaatsvindt.
Geen enkele motor verbruikt benzine als je op de motor afremt ;) In ieder geval, om het zo te zeggen. Het verbruikt minder benzine dan wanneer hij ontkoppelt stationair moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:04
Ik heb weldra een 320d 2017 LCI in bestelling staan. Een optie die mij heel handig en praktisch lijkt is ACC en deze heb ik dan ook meteen bij op de optielijst gezet.
Ik vraag mij nu wel af in welke mate ACC bruikbaar is, is het bijvoorbeeld volledig te vertrouwen zonder dat je voordurent stand-by moet staan om tijdig het rempedaal in te duwen als het systeem een uitschuiver maakt ? Werkt het op alle soort wegen, lokale wegen en in de stad ? Iemand met hands-on ervaringen die er wat over kan vertellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
jos707 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:29:
Ik heb weldra een 320d 2017 LCI in bestelling staan. Een optie die mij heel handig en praktisch lijkt is ACC en deze heb ik dan ook meteen bij op de optielijst gezet.
Ik vraag mij nu wel af in welke mate ACC bruikbaar is, is het bijvoorbeeld volledig te vertrouwen zonder dat je voordurent stand-by moet staan om tijdig het rempedaal in te duwen als het systeem een uitschuiver maakt ? Werkt het op alle soort wegen, lokale wegen en in de stad ? Iemand met hands-on ervaringen die er wat over kan vertellen ?
Het werkt heerlijk in het buitenland vind ik. In Nederland houdt de auto teveel afstand waardoor je op gegeven moment achteraan rijdt. Iedereen ziet een gat en prikt hem er tussen. Daarnaast zorgt het er voor dat mensen wat minder actief gaan rijden met als gevolg dat ze lekker in een treintje blijven rijden en die rechterbaan helemaal niet meer opgezocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:04
Boinkie schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:56:
[...]

Het werkt heerlijk in het buitenland vind ik. In Nederland houdt de auto teveel afstand waardoor je op gegeven moment achteraan rijdt. Iedereen ziet een gat en prikt hem er tussen. Daarnaast zorgt het er voor dat mensen wat minder actief gaan rijden met als gevolg dat ze lekker in een treintje blijven rijden en die rechterbaan helemaal niet meer opgezocht wordt.
Ik neem aan dat in het buitenland het systeem evenveel astand houdt als in NL :) ACC lijkt mij vooral uitermate geschikt in druk traag/stapvoets verkeer waar je dan gewoon achterover kan leunen en het einde van de file kan afwachten zonder het steeds remmen/schakelen/optrekken-gedoe wat na een uurtje file (dag-dagelijkse kost tegenwoordig) uitermate vermoeiend begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Tuurlijk, maar kilometers maken in duitsland is op deze manier ideaal. Voor de file is het ook wel lekker maar immers hetzelfde probleem met die afstand en het abrupte remmen als vervolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:17

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

jos707 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:10:
[...]

Ik neem aan dat in het buitenland het systeem evenveel astand houdt als in NL :) ACC lijkt mij vooral uitermate geschikt in druk traag/stapvoets verkeer waar je dan gewoon achterover kan leunen en het einde van de file kan afwachten zonder het steeds remmen/schakelen/optrekken-gedoe wat na een uurtje file (dag-dagelijkse kost tegenwoordig) uitermate vermoeiend begint te worden.
De afstand die de ACC houdt is afhankelijk van de snelheid; in mijn F21 is twee streepjes ongeveer de halve snelheid in meters (100 km/h = 50 m afstand). Dus bij langzaam rijdende files is het dus ideaal, je rijdt dan vrij dicht op de voorligger, zeker op de "bumperkleefstand" van één streepje die ik het meeste gebruik dan. ;)

Het is een heerlijke optie die ik niet meer zou willen missen, maar je moet er wel aan wennen. Op rotondes moet je goed opletten, als je voorganger de bocht omgaat, en uit beeld, wil de ACC weer gas geven. Ook ga je soms per ongeluk rechts inhalen als je op de snelweg zit en je voorganger gaat naar links om in te halen...

Hoe drukker op de weg, hoe fijner het werkt, en zeker ook in de stad goed te gebruiken. Zelfs voor zwabberende fietsers wordt geremd! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
Snake schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:09:
[...]
Geen neerklapbare zetels!
Valideer dit.
Ik ben hem intussen nog tegengekomen op een andere website en daar staat bij de eigenschappen "Doorlaadsysteem 40/20/40", ik vermoed dat ik er hiermee wel vanuit kan gaan dat hij wel neerklapbare zetels heeft? Hoe dan ook zal ik het morgen even verifiëren, dan heb ik nl. een afspraak om hem eens te gaan bekijken en een proefritje te maken. Op voorhand ook even gevraagd hoe lang een proefrit gemiddeld duurt bij deze dealer en ik kreeg telefonisch te horen dat dit vaak 1u-1u30 is.

Blijkbaar ben ik ook nog een hele 'automatische versnellingsbak'-discussie begonnen met dat ene zinnetje, dat had ik nou ook weer niet verwacht. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

bibi2205 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 22:57:
[...]

Ik ben hem intussen nog tegengekomen op een andere website en daar staat bij de eigenschappen "Doorlaadsysteem 40/20/40", ik vermoed dat ik er hiermee wel vanuit kan gaan dat hij wel neerklapbare zetels heeft? Hoe dan ook zal ik het morgen even verifiëren, dan heb ik nl. een afspraak om hem eens te gaan bekijken en een proefritje te maken. Op voorhand ook even gevraagd hoe lang een proefrit gemiddeld duurt bij deze dealer en ik kreeg telefonisch te horen dat dit vaak 1u-1u30 is.

Blijkbaar ben ik ook nog een hele 'automatische versnellingsbak'-discussie begonnen met dat ene zinnetje, dat had ik nou ook weer niet verwacht. :p
Er is geen discussie over automatic. Het is beter. Period.

I O+ Sportautomatic!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 05:46
Jeej sneeuw!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/If1a60K.jpg
Hij was nog niet helemaal koud helaas, dus niet helemaal wit. Scheelt wel weer wassen morgen waarschijnlijk, sneeuw is net foam en neemt een hoop rommel mee.

Over de automaatdiscusie: ik vind het heerlijk rijden. Die op de foto hierboven is ook een automaat. Hiervoor reed ik een opel corsa automaat, zo is het luie rijden begonnen. Ik rij elke dag met dat ding naar m'n werk, dus dan is gemak een plus.
Het leuke van m'n huidige auto is dat je er heel lui mee naar je werk kan rijden, maar als je'm in S of M zet (en TC, DSC? hoe heet het, uit als je dat durft..) er toch ook enorm veel lol van kan hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door sig69 op 07-01-2017 01:36 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

sig69 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 01:25:
Het leuke van m'n huidige auto is dat je er heel lui mee naar je werk kan rijden, maar als je'm in S of M zet (en TC, DSC? hoe heet het, uit als je dat durft..) er toch ook enorm veel lol van kan hebben.
Toen ik nog een E46 320d had heb ik daar in de winter altijd heel veel lol van gehad. Je kon heb echt precies zetten zoals je hem wilde hebben en dan met het gaspedaal sturen. De buren vonden het alleen niet zo leuk als ik de hele straat dwars gleed.
Dat heb ik met mijn E61 ook geprobeerd maar dat lukt niet. De 5 serie is veel meer limousine, veel afstandelijker en niet zo scherp als een 3 serie. Een 3 serie trek je als een goed passende handschoen aan. Maar wel altijd winterbanden eronder want een achterwielaandrijver zonder winterbanden werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sig69 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 01:25:
Jeej sneeuw!
[afbeelding]
Scheelt wel weer wassen morgen waarschijnlijk, sneeuw is net foam en neemt een hoop rommel mee.
Dat compenseren ze toch altijd met extra veel strooizout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
IQM schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:10:
[...]
Maar wel altijd winterbanden eronder want een achterwielaandrijver zonder winterbanden werkt niet.
Ik heb 'm al bijna vier jaar en nog nooit winterbanden nodig gehad. Mocht het ooit nog zover komen in Nederland dat ik niet weg kom werk ik wel een dagje thuis.
bouwfraude schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:58:
[...]

Dat compenseren ze toch altijd met extra veel strooizout?
Ja klopt na de volgende rit is ie gewoon weer goor. Tijd voor +10 graden en een zonnetje, dan krijgt ie weer de volledige behandeling.

[ Voor 29% gewijzigd door sig69 op 08-01-2017 00:58 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Snake schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:24:
[...]

Er is geen discussie over automatic. Het is beter. Period.

I O+ Sportautomatic!
Als je echt wil stampen is een handbak beter, zeker bij wat oudere auto's.

Maar ik moet zeggen dat ik door de automaat wel rustiger ben gaan rijden. Maar dat doe ik ook meer sinds ik motor rij, acceleratie in de auto is dan niet zo spannend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

sig69 schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:55:
[...]

Ik heb 'm al bijna vier jaar en nog nooit winterbanden nodig gehad. Mocht het ooit nog zover komen in Nederland dat ik niet weg kom werk ik wel een dagje thuis.
De buurvrouw dacht ook dat het niet nodig was onder haar 1 serie. Totdat ik haar 2x moest helpen duwen om het parkeervak voor het huis uit te komen. Diezelfde dag kwam ze ook nog achterstevoren op de weg te staan en toen was de maat vol.

Ik hoop voor jou dat je goed kunt inschatten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb in 6 jaar twee keer gehad dat ik vast heb gestaan en behoorlijk heb geworstelt om door de sneeuw te komen (een daarvan was in de straat waar ik woonde en ik niet eens over een verkeersdrempel kwam).

Sindsdien heb ik iedere winter gewisseld van zomer naar winterbanden.

Bovendien kom ik veel in Duitsland waar het onder de 7 graden zelfs velplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
IQM schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:39:
[...]

De buurvrouw dacht ook dat het niet nodig was onder haar 1 serie. Totdat ik haar 2x moest helpen duwen om het parkeervak voor het huis uit te komen. Diezelfde dag kwam ze ook nog achterstevoren op de weg te staan en toen was de maat vol.

Ik hoop voor jou dat je goed kunt inschatten...
Mijn parkeerplaats is privé terrein dus daar wordt niet gestrooid. Mijn vuistregel is dus: als ik niet weg kom werk ik thuis. En als ik wel op m'n werk zit en er wordt rotzooi voorspeld ga ik eerder weg. Maar dat is dus de afgelopen paar jaar niet nodig geweest.
(ik wil absoluut NIET een winterbanden wel/niet discussie starten, maar ik persoonlijk heb ze niet nodig)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 12:40
rally schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:48:
Bovendien kom ik veel in Duitsland waar het onder de 7 graden zelfs velplicht is.
Ik ben ook helemaal voor winterbanden hoor, maar wat je zegt over Duitsland klopt niet helemaal.
Volgens de ANWB en ALLSECUR zijn winterbanden in duitsland verplicht bij "Winterse omstandigheden"
Quote van Allsecur; "Winterse omstandigheden zijn volgens de Duitse wet: ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder of gladheid door ijs- of rijpvorming."
Dit is dus niet afhankelijk van een bepaalde temperatuur.

Volgens mij is het zo dat Winterbanden effectiever zijn dan zomerbanden onder de 7 graden

[ Voor 5% gewijzigd door spank_mojoo op 09-01-2017 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

@spank_mojoo: Je hebt gelijk. Ik heb twee dingen door elkaar gehaald. 8)7

Maar voor mij persoonlijk hoef ik niet eens na te denken over winterbanden.
Bovendien, als je op winterbanden staat, slijten je zomerbanden niet. Je hebt uiteraard wel de kosten voor de bandenwissel ;)

Op dit moment wonen wij in Polen en daar kun je eigenlijk niet zonder winterbanden omdat het daar in de winter regelmatig en hevig sneeuwt.
Deze winter ook weer (-16 afgelopen week met een fors pak sneeuw).

Dus op zowel mijn BMW in NL als in PL heb ik winterbanden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Iemand hier met ervaring met de 418i Gran Coupe? Is het wat? 3 cilinder, maar hoe slecht kan het zijn wanneer het van BMW is?

[ Voor 39% gewijzigd door apekoek op 09-01-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
apekoek schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:20:
Iemand hier met ervaring met de 418i Gran Coupe? Is het wat? 3 cilinder, maar hoe slecht kan het zijn wanneer het van BMW is?
Ik vind dat zelf niet echt een BMW. Die horen eigenlijk al niet eens een 4 cilinder te hebben imho.

Maargoed, misschien ervaar jij dat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 16:18
apekoek schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:20:
Geen eigen ervaring. Maar een collega heeft het er één als leenauto gehad en die hij vond het beter klinken dan een 4 cilinder. Het vermogen van een x18i is natuurlijk niet geweldig maar voldoende.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
418O2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:29:
[...]

Ik vind dat zelf niet echt een BMW. Die horen eigenlijk al niet eens een 4 cilinder te hebben imho.

Maargoed, misschien ervaar jij dat anders :)
Tja motoren en auto's worden steeds efficiënter wellicht, vroeger had je bijvoorbeeld met 6 cilinders 75pk.

Jij vind deze dus ook geen echte BMW?

Afbeeldingslocatie: https://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2014/09/2014-BMW-i8-PLACEMENT2-626x382.jpg

Ook een 3 cilinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
apekoek schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:06:
[...]

Tja motoren en auto's worden steeds efficiënter wellicht, vroeger had je bijvoorbeeld met 6 cilinders 75pk.

Jij vind deze dus ook geen echte BMW?

[afbeelding]

Ook een 3 cilinder
Nope. Hoewel die power-gewijs wel een stuk beter is.

Maar ik ben zo'n principe-lul, dus je moet eigenlijk niet naar mij luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
418O2 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:10:
[...]

Nope. Hoewel die power-gewijs wel een stuk beter is.

Maar ik ben zo'n principe-lul, dus je moet eigenlijk niet naar mij luisteren :)
Akkoord! De i8 vind ik zo geil, de auto van de toekomst en BMW. Wat wil je nog meer. Maar ik ben zo'n niet principe-pik dus ja. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apekoek
MrFl0ppY schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:34:
[...]

Geen eigen ervaring. Maar een collega heeft het er één als leenauto gehad en die hij vond het beter klinken dan een 4 cilinder. Het vermogen van een x18i is natuurlijk niet geweldig maar voldoende.
Klinkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Niets klinkt zo saai als een vier-in-lijn. Daar komt pas boven de 7500 rpm wat muziek in. Een driepitter bromt vrolijk. Zoals een halve 911. Het geluid is een beetje te laag naar mijn smaak, maar het heeft wel wat karakter. Overigens, turbo's helpen ook niet mee voor een goede geluidsbeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
3 cilinders klinken inderdaad beter dan 4 cilinders. En de grand coupé vind ik wel mooie modellen (in tegenstelling tot de GT modellen).

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Laatst online: 15-09 12:43
Momenteel draai ik mijn wielbouten gewoon "goed vast", maar is het niet beter om dit met momentsleutel te doen zodat er een gelijke verdeling is qua kracht over alle bouten? Of maakt het weinig uit? Althans 0 fucks given bij de lokale bandenboer.

Iemand aanraders? Even lopen zoeken en BMW spec zou 120 NM zijn, dus veel hoger moet hij niet kunnen. Heb ik daarnaast ook adapters nodig?

Zoiets bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb een momentsleutel van de Lidl, draai ze altijd op 110Nm vast. Vind dat sowieso wel wat makkelijker dan dat achterlijke kruis.

Heb er toen gelijk een hydraulische krik bij gekocht. Voor 40 euro gaat je bandenwissel een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Jarenlang zonder momentsleutel op gevoel wielbouten vastgedraaid. En dat ging altijd goed. De truuk is om de bouten niet té vast te draaien. Nu heb ik een goedkope momentsleutel, geeft net wat meer zekerheid voor m'n gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Laatst online: 15-09 12:43
Dus eerst "handmatig" vastdraaien en dan afstellen met de momentsleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
SanderH_ schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:48:
Momenteel draai ik mijn wielbouten gewoon "goed vast", maar is het niet beter om dit met momentsleutel te doen zodat er een gelijke verdeling is qua kracht over alle bouten? Of maakt het weinig uit? Althans 0 fucks given bij de lokale bandenboer.

Iemand aanraders? Even lopen zoeken en BMW spec zou 120 NM zijn, dus veel hoger moet hij niet kunnen. Heb ik daarnaast ook adapters nodig?

Zoiets bijvoorbeeld?
Heb je ijzeren velgen met wieldoppen?

Lichtmetalen velgen kan je beschadigen als je te hard vast draait.
Mijn momentsleutel heb ik gekocht bij link: HBM Machines.

Edit: een verlengstukje van pakweg 10cm is wel handig om erbij te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 09-01-2017 12:57 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Zaterdag de zwarte E46 PFL sedan ingeruild op een E46 FL Touring.
De Touring heeft nog wel een klein beetje werk, maar het is wel te overzien.
Wat er oa moet gebeuren: Interieur laten stomen (ik houdt NIET van vieze auto's), deurrubber vervangen, bakje middenconsole vervangen (onder de armsteun), versnellingspook vervangen, winterbandjes scoren, en hij trekt iets naar links.
Verder weer een prima auto onder de kont :)

Ik kom dus van deze:
E46 Sedan

En ga nu naar deze:
E46 FL Touring

Ik mocht zaterdag terug op de zomerbanden vanuit Friesland en ik moet zeggen; het was wel een klein avontuurtje :)

ps. het valt me op dat de Touring iets zwaarder stuurt dan de Sedan. Is dat normaal gedrag? Anders moet ik dat ook maar laten aanpakken wanneer er naar de uitlijning wordt gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Dat zwaarder sturen kan komen omdat de banden wat breder zijn (de velgen zijn groter dus ik ga ook uit van bredere banden). Verder, meer pics/specs? Opties enzo? :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Mwoah, van 195 naar 205. Zal die ene centimeter het doen?

Verder Qua specs een beetje de standaard opties:
Oranje Knippers rondom (nice and classic)
PDC
Cruisecontrol
Climate control
MF spaak/sportstuurtje
Mistlampen
GROM cd wisselaar emulator (meegenomen van de sedan)
Dakrailing
Regensensor
Sierstrips in Titan
en ik zal vast wel een aantal dingen vergeten die ik als standaarduitrusting heb beschouwd.

Foto's zal ik plaatsen wanneer hij bij de cleaner is geweest >:)
Iets belangrijker; lager verbruik en meer PK's :) van een 316 M43 naar een 318 N42

Update van bmwvin.com:
Vehicle information

VIN WBAAX51
Type code AX51
Type 318I (EUR)
E series E46 (3FL)
Series 3
Type TOUR
Steering LL
Doors 5
Engine N42
Displacement 2.00
Power 105
Drive HECK
Transmission MECH
Colour STAHLBLAU METALLIC (372)
Upholstery STOFF JACQUARD/ANTHRAZIT (H9AT)
Prod.date 2002-10-01

Vehicle options
S249 Multifunction f steering wheel
S255 Sports leather steering wheel
S279 BMW light-alloy wheel star spokes 45
S302 Alarm system
S320 Deleted, model lettering
S386 Roof railing
S473 Armrest front
S508 Park Distance Control (PDC)
S520 Fog lights
S521 Rain sensor
S534 Automatic air conditioning
S550 On-board computer
S650 CD player
S661 Radio BMW Business (C43)
S692 Preparation, BMW 6-CD changer I-bus

Vehicle options
S863 Retailer Directory Europe
S877 Delete cross-pattern operation
S886 On-board vehicle literature Dutch
S896 Daytime driving light switch
S915 Dummy-SALAPA

Vehicle options
S548 Kilometer-calibrated speedometer
S851 Language version German

[ Voor 51% gewijzigd door spank_mojoo op 09-01-2017 19:20 . Reden: Bmwvin update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 11:34

Cliffie

Trompetslet

rally schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:01:
@spank_mojoo: Je hebt gelijk. Ik heb twee dingen door elkaar gehaald. 8)7

Maar voor mij persoonlijk hoef ik niet eens na te denken over winterbanden.
Bovendien, als je op winterbanden staat, slijten je zomerbanden niet. Je hebt uiteraard wel de kosten voor de bandenwissel ;)

Op dit moment wonen wij in Polen en daar kun je eigenlijk niet zonder winterbanden omdat het daar in de winter regelmatig en hevig sneeuwt.
Deze winter ook weer (-16 afgelopen week met een fors pak sneeuw).

Dus op zowel mijn BMW in NL als in PL heb ik winterbanden zitten.
Inderdaad, hoe vaak mensen nog denken dat winterbanden nu zoveel meer kosten.......

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cliffie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:36:
[...]

Inderdaad, hoe vaak mensen nog denken dat winterbanden nu zoveel meer kosten.......
Hoe duur je winter banden zijn is vooral afhankelijk van:
- de maat waarin (18" en groter winterbanden zijn erg duur :+ want niet gangbaar ivm sneeuwkettingen)
- de tijd waarin je ze koopt (oktober/november/december betaal je de dure prijs)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2017 15:44 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 11:34

Cliffie

Trompetslet

YakuzA schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:43:
[...]

Hoe duur je winter banden zijn is vooral afhankelijk van:
- de maat waarin (18" en groter winterbanden zijn erg duur :+ want niet gangbaar ivm sneeuwkettingen)
- de tijd waarin je ze koopt (oktober/november/december betaal je de dure prijs)
Dat zijn zeker dingen die er invloed op hebben, maar mij ging het meer er om dat mensen denken dat winterbanden duur zijn omdat ze dan 2 setjes moeten kopen. Dat is in absolute zin dan wel duurder, maar je doet ook 2 keer zo lang met je banden :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM

IQM

spank_mojoo schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:46:
ps. het valt me op dat de Touring iets zwaarder stuurt dan de Sedan. Is dat normaal gedrag? Anders moet ik dat ook maar laten aanpakken wanneer er naar de uitlijning wordt gekeken.
Dat is explarisch. In mijn leven heb ik heel wat E46-ers gereden en geen twee stuurden exact hetzelfde. Het is net als het inrijden, dat gaat bij geen twee auto's identiek. Gelukkig went het ook heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

spank_mojoo schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:26:
Iets belangrijker; lager verbruik en meer PK's :) van een 316 M43 naar een 318 N42
Check vooral je carterventilatie goed bij een N42, zelfs gewoon direct preventief, want dat kan je anders flinke ellende opleveren :X
Pagina: 1 ... 34 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.