wjjkoevoets schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:58:
[...]
Je moet deze zaken eigenlijk los van elkaar zien. Bij het "chippen" (blijf het een ongepast woord vinden) verwacht ik dat men of een DME/DDE ECU flash uitvoert met nieuwe waardes (turbodruk en dat soort meuk) of dat men een box plaatst, zoals een JB4. Daar komt zelfs geen ECU aanpassing bij kijken. Het is eventueel ook mogelijk om een flash tune te "stapelen" met een box om het maximale eruit te halen. De ECU waardes zijn ook bij een ontgrendelde geflashte ECU gelimiteerd, met een box kan je de limieten nog net iets hoger tillen. Daarvoor moet je echter al erg goed je best doen
*knip*
N.B. bovenstaande informatie heeft betrekking op Fxx BMWs. Geen idee hoe het zit bij Exx BMWs.
Kortom je kunt eigenijk veel beter een box plaatsen als je geen gezeur wilt hebben. Alleen corrigeert de motor zichzelf niet als zo'n box een poosje aangesloten is geweest???
Mensen met ervaring?.
Er zijn hier wel wat mensen met een gechipte 114i geloof ik?, alleen is dat dan een flash natuurlijk.
t_captain schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:10:
Ik zou bij dergelijke aanpassingen tenminste een grotere intercooler en oliekoeler meenemen. Verder even checken dat je motor mechanisch niet onderdoet voor een 25d (2.0 218pk); dan valt het surplus wel mee en zal je het met een zachte rechtervoet wel heelhouden. Zitten er nog mechanische verschillen tussen de 20d en 25d, die onderdelen ook even patchen.
Ik heb een 320
iA >> benzine motor dus. Die motor is mechanisch (turbo, drijfstangen etc) identiek aan de 328i (@245pk) waardoor je hem ook zo ver gechipt krijg. Downpijp is wel een beperking, vervang je die krijg je hem > 280pk.
De remmen zijn wel anders. Op mijn 320 past b.v. 16", op de 428i van mijn pa past dit niet ivbm grotere remschijven.
fsfikke schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:24:
[...]
Zijn in totaal toch 16 minuten per dag dat je motor nu onnodig loopt te stomen

Ook het wegrijden heeft VW dan weer beter voor elkaar, even licht het gaspedaal aantippen de de motor gaat weer aan (de auto-hold houdt hem nog steeds op z'n plek).
Ik rij ~1 uur per dag en sta daarvan misschien 2 minuten stil. Kortom veel winst is er niet te halen met start / stop

. De truc om afslaan te voorkomen kende ik niet overigens. Gewoon knopje indrukken does the job nu!.
rally schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:04:
Ik heb vorige week ook een "nieuwe" (2e hands, BMW Select) gekocht. Een BWM 328i Touring.
Bij het zoeken had ik twijfels over een 4 cilinder ten opzichte van mijn huidige 6 cilinder (E91, 325i Touring), maar het is een totaal andere rijbeleving dan ik had verwacht. De 8 traps automaat is mega soepel en de auto voelt gretig. De motor klinkt anders, maar niet slecht.
Fraai!

.
De x28i motor mist het 6 cilinder geluid (wat sound engineering en nep geluid zorgt ervoor dat het alsnog aaridg klikt). Qua prestaties maakt de motor gehakt van de oude 3.0, vooral omdat hij veel meer vermogen onderin toeren levert (350nm @ 1250rpm).
De ZF 8 bak is

.
The_MAN schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:02:
[...]
Tja, B & O mis ik niet zo, standkachel heb ik (heerlijk vanochtend!), elektrische achterklep en HUD heb ik ook, dus verder heb ik niet het idee dat ik wat echt mis. Lane departure warning vind ik trouwens nog best wel goed, Lane change warning is wel beetje pessimistisch soms met invoegen, maar houdt je wel alert.
Flippers achter het stuur... echt zonde, heb je totaal niets aan.
Harman Kardon @ 3/4 serie is wel een topper imo. Klinkt goed en de optie is relatief betaalbaar.
Mijn vader heeft op advies vd dealer deze optie niet genomen, de "premium" non Harman Kardon zou volgens hem bijna net zo goed zijn. Ben ik het niet mee eens, de extra ~€600 was het imo zeker waard geweest.
Pa heeft in de R8 een B&O a €5000 waar gewoon een matig geluid in zit. Mega veel bas maar echt een goed neutraal geluid kun je er niet uit krijgen.
Schakelflippers zijn soms leuk als je aan het gassen bent, of hem wilt laten afremmen op de motor. Echt veel gebruik ik ze niet.
Optie welke ik vooral mis is een neerklapbare achterbank

, het nadeel van shoppen in de 2e hands markt....
[
Voor 67% gewijzigd door
Tortelli op 03-12-2016 13:55
. Reden: beetje late reactie, was een weekje in Canada voor werk..... ]