Die oudere moderne automaten zijn zelfs beter, veel degelijker uitgevoerd.418O2 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 10:57:
Gisteren teruggekomen uit Kroatië. De e39 heeft zich prima gehouden. We hebben zo'n 4000km gereden in 11 dagen. Heerlijk door de bergen gereden daar.
En ik ben echt 180 graden gedraaid mbt een automaat. Zelfs de oude van de e39 is echt heerlijk op zulke afstanden. Op de Autobahn lekker volgas knallen met de kickdown als er ruimte ontstaat. En het rijdt zoveel relaxter, dat merk je wel als je 1200km op een dag doet (beide keren een overnachting geplanned omdat vriendinlief geen 1600km in 1 dag wou doen, ik denk dat het wel had gekund).
Ik ben sinds gisteren thuisgekomen van de vakantie in Spanje, Torrevieja. Ik heb met mijn BMW f20 116i samen met mijn vriendin 4000km afgelegd voor de eerste keer met deze auto.
De auto heeft goed gepresteerd maar vooral in de bergen en de bochten was het heel leuk geweest maar de banden zijn nu wel serieus afgesleten! Zal deze maand nieuwe banden monteren, michelin pilot sport 4 zal het worden. Ben benieuwd naar de banden want vind mijn huidge banden (potenza s001 rft) vrij slecht, vooral als de wegdek nat is. Droog wegdek presteert wel goed maar woont niet in Spanje :-P
Verbruik zit rond 7-8L/100 wat normaal is voor mij.
Wel 2 problemen tegengekomen met de auto tijdens reis. Koffersslot wilde niet opslot gaan wat erg vervelend is op de vakantie (opgelost ondertussen daar, top service!). 2de probleem was eigen fout, ik wou bandendruk nakijken en eventueel verhogen maar het liep mis want pomp werkte slecht en na 1 min rijden merkte al aan de rijgedrag en kreeg een melding in de auto dat de banden druk te laag staan enzo. Dus de eerste afslag genomen en erg toevallig bandencentrale gepasseerd en ze hebben het snel in orde gebracht en ik hem 5€ gegeven voor snelle, vriendelijke sevice.
Hopelijk volgende vakantie ook goed verloopt zonder grote problemen :-)
De auto heeft goed gepresteerd maar vooral in de bergen en de bochten was het heel leuk geweest maar de banden zijn nu wel serieus afgesleten! Zal deze maand nieuwe banden monteren, michelin pilot sport 4 zal het worden. Ben benieuwd naar de banden want vind mijn huidge banden (potenza s001 rft) vrij slecht, vooral als de wegdek nat is. Droog wegdek presteert wel goed maar woont niet in Spanje :-P
Wel 2 problemen tegengekomen met de auto tijdens reis. Koffersslot wilde niet opslot gaan wat erg vervelend is op de vakantie (opgelost ondertussen daar, top service!). 2de probleem was eigen fout, ik wou bandendruk nakijken en eventueel verhogen maar het liep mis want pomp werkte slecht en na 1 min rijden merkte al aan de rijgedrag en kreeg een melding in de auto dat de banden druk te laag staan enzo. Dus de eerste afslag genomen en erg toevallig bandencentrale gepasseerd en ze hebben het snel in orde gebracht en ik hem 5€ gegeven voor snelle, vriendelijke sevice.
Ga je voor niet-rft's? Heeft je toch van een pech onderweg gered.royalt123 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:12:
Ik ben sinds gisteren thuisgekomen van de vakantie in Spanje, Torrevieja. Ik heb met mijn BMW f20 116i samen met mijn vriendin 4000km afgelegd voor de eerste keer met deze auto.
Wat ik eigenlijk wilde vragen of de 4 luchtdruksensoren ook vervangen moeten worden bij een bandenwissel.
ID4.1M Honey Yellow
Goed punt maar ik wou graag eens zonder rft rijden omdat aangenamer zou rijden en wilde perse michelin Ps4 of pss.
Dat weet ik eigenlijk ook niet zo goed van maar wil wel antwoord weten :-)
Had gelezen als je gewone plastic dop bij wielen heb dan kan je gewoon wisselen.
Dat weet ik eigenlijk ook niet zo goed van maar wil wel antwoord weten :-)
Had gelezen als je gewone plastic dop bij wielen heb dan kan je gewoon wisselen.
ReseT schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:37:
[...]
Ga je voor niet-rft's? Heeft je toch van een pech onderweg gered.
Wat ik eigenlijk wilde vragen of de 4 luchtdruksensoren ook vervangen moeten worden bij een bandenwissel.
Hebben jullie een papieren onderhoudsboekje?
Ik begin me nu te twijfelen of ik uberhaupt ooit zo een ding heb gekregen bij de overname van mijn E90 een kleine maand geleden. Of kijkt BMW puur naar het "Service menu" in iDrive en doet dat dan dienst als onderhoudsboekje?
Ik begin me nu te twijfelen of ik uberhaupt ooit zo een ding heb gekregen bij de overname van mijn E90 een kleine maand geleden. Of kijkt BMW puur naar het "Service menu" in iDrive en doet dat dan dienst als onderhoudsboekje?
[ Voor 7% gewijzigd door SanderH_ op 09-09-2016 17:28 ]
De sensoren zitten gemonteerd op de velgen (vanaf 2008/2009 geloof ik, eerder liftte het systeem mee met tractioncontrol).
Die hoef je niet te vervangen.
Bandenspanningsensoren zijn alleen verplicht bij RFT, je zou ze dus mogen demonteren. Al verstoor je hier wellicht het balans van je velg mee.
Non-rft kan je gewoon laten monteren. De zin en onzin van RFT is al eens besproken hier.
Zelf neem ik met zulke ritjes gewoon een wintervelgje en een krik mee. En dat zou ik ook doen als ik wel RFT zou rijden.
Bandenspanningsensoren zijn alleen verplicht bij RFT, je zou ze dus mogen demonteren. Al verstoor je hier wellicht het balans van je velg mee.
Non-rft kan je gewoon laten monteren. De zin en onzin van RFT is al eens besproken hier.
Zelf neem ik met zulke ritjes gewoon een wintervelgje en een krik mee. En dat zou ik ook doen als ik wel RFT zou rijden.
[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 09-09-2016 17:26 ]
- knip -
Verwijderd
Gewoon een wintervelg mee... In een 1-serie? Dat neemt de halve kofferruimte in voor een probleem dat eigenlijk nog amper voorkomt. Hier 225 breed dus dat is geen kleinigheidje dat je meeneemt.
Olie die er nu inzit is van het voorjaar. Daarvoor nog een maandje of 2 met 5w30 gereden na de CCV wissel om het wat schoon te maken binnenin. Ik denk dat ik het maar even uitzit tot de volgende oliewissel en dan dikker spul dan 0w40 erin.Aries.Mu schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:20:
[...]
Ik zou 5w30 gebruiken en eventueel eens laten flushen...
Wanneer was het laatste onderhoud? En om de hoeveel km doe je deze?
1x per jaar of elke 10.000km is voor mij nog altijd de vuistregel. Ondanks al de shit die ze verkopen over intervallen van 30k want "syntethische olie he".
Ik gooi 'm achter mijn stoel in een hoes. 
Zo veel scheelt dat toch niet met een 3er? (edit: wel 205)
Ik heb hem ook nog nooit nodig gehad. Maar peace of mind is ook wat waard.
@SgtPoen: Ik heb er Castrol Edge 5w30 in.
Zo veel scheelt dat toch niet met een 3er? (edit: wel 205)
Ik heb hem ook nog nooit nodig gehad. Maar peace of mind is ook wat waard.
@SgtPoen: Ik heb er Castrol Edge 5w30 in.
[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 09-09-2016 19:44 ]
- knip -
Ik heb ook zo'n gevoel alsof de 0w geen goede keuze is geweest
Bmw leest gewoon je sleutel uit, die onthoudt alles (zowel persoonlijke voorkeuren als radiozender, temperatuur, stand van je stoel/spiegels, als de relevante data voor de dealer bij onderhoud.)SanderH_ schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 17:23:
Hebben jullie een papieren onderhoudsboekje?![]()
Ik weet niet welke modellen welke sensoren gebruiken maar mijn 2011 e91 LCI heeft geen sensoren op de velg en de bandenspanningscontrole werkt uitstekend, zowel voor mijn zomer als wintervelgen (beide met rft-banden). Een kennis met dezelfde auto vroeg zich ook af hoe het met de sensoren zat toen hij andere velgen wilde, maar navraag bij de dealer leerde hem dat de auto zelf de controle doet (en ook alleen relatief tov de andere banden, dus als ze allemaal gelijkmatig leeglopen merkt hij dat niet).Raymond P schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 17:24:
De sensoren zitten gemonteerd op de velgen (vanaf 2008/2009 geloof ik, eerder liftte het systeem mee met tractioncontrol).
Welke modellen de TPM en welke FTM hebben weet ik ook niet exact.
Het zou zomaar kunnen dat er maar voor korte tijd (of optioneel) gebruik is gemaakt van druksensoren om weer over te stappen op ABS/DTC.
Aan het ventiel is wel te zien welk systeem je hebt.
Wellicht dat iemand anders er meer over weet, maar beide systemen kan je gewoon non-RFT monteren.
Het zou zomaar kunnen dat er maar voor korte tijd (of optioneel) gebruik is gemaakt van druksensoren om weer over te stappen op ABS/DTC.
Aan het ventiel is wel te zien welk systeem je hebt.
Wellicht dat iemand anders er meer over weet, maar beide systemen kan je gewoon non-RFT monteren.
- knip -
Castrol Edge 5w30 doe ik er in. Raak wel een litertje kwijt op 10k kilometer, maar dat vind ik wel acceptabel voor een bak van 15 jaar oud (die echt nog fantastisch rijdt
)
En hoe kan een potentiële koper dan de onderhoudsgeschiedenis raadplegen? Want het service menu in iDrive beperkt zich tot:phYzar schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 20:52:
[...]
Bmw leest gewoon je sleutel uit, die onthoudt alles (zowel persoonlijke voorkeuren als radiozender, temperatuur, stand van je stoel/spiegels, als de relevante data voor de dealer bij onderhoud.)
- motorolie
- autokeuring
- emissietest
- remvloeistof
- autocontrole
- remblokken voor & achter
Via het papieren onderhoudsboekjeSanderH_ schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 23:24:
[...]
En hoe kan een potentiële koper dan de onderhoudsgeschiedenis raadplegen? Want het service menu in iDrive beperkt zich tot:Naar zaken als olie / lucht / pollen (interieur) / brandstof-filter is het dan wel gissen, niet?
- motorolie
- autokeuring
- emissietest
- remvloeistof
- autocontrole
- remblokken voor & achter
no animals were harmed during the production of this message
Dat is net mijn probleem, dat is er gewoon niet.Caeruleus schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 23:28:
[...]
Via het papieren onderhoudsboekjeMijn E91 had er een. Mn nieuwe X1 niet overigens nu ik er zo over nadenk

Morgen maar eens de dealer contacteren.
Van welk jaar is jouw E91?
[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 09-09-2016 23:30 ]
Hier ook de M47N (150pk), in 15.000 km nog niet hoeven bijvullen. Wat voor olie heb jij er in? Ik 5w40 (heeft er altijd in gezeten volgens de onderhouds historie).Fonta schreef op donderdag 08 september 2016 @ 23:17:
Ik durf ook echt niet te zeggen wat een acceptabel olie verbruik is. Zelf heb ik nog nooit bij hoeven vullen. Het peil controleren doe ik wel af en toe, maar zit altijd nog genoeg in. m47n2 blok.
Bij mij zit er 5w30 in. Mijn motor is de (standaard) 163pk versie.Terrz schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 00:21:
[...]
Hier ook de M47N (150pk), in 15.000 km nog niet hoeven bijvullen. Wat voor olie heb jij er in? Ik 5w40 (heeft er altijd in gezeten volgens de onderhouds historie).
(Standaard omdat ik op 207 zit met chip.)
[ Voor 5% gewijzigd door Fonta op 10-09-2016 00:29 ]
Vraagje: Ik heb een F31 welke standaard op 205 55 R16 is afgeleverd. Nu ben ik op zoek naar winterbanden en ben tegen een set 225 55 R16 aangelopen, 2 cm breder dus. Kan ik dit zonder problemen monteren?
BMW levert zelf ook sets met die maar voor de F31, dus dat zou geen probleem moeten geven:Roekeloos schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:26:
Vraagje: Ik heb een F31 welke standaard op 205 55 R16 is afgeleverd. Nu ben ik op zoek naar winterbanden en ben tegen een set 225 55 R16 aangelopen, 2 cm breder dus. Kan ik dit zonder problemen monteren?
http://www.bmw.nl/nl/cont...ail.accessoryId=8857.html
Overigens lijkt me de bandenmaat die je nu hebt niet correct. Voor F31 is de standaard maat 205 60 R16, niet 55. Zie bijvoorbeeld leebmann24.de (Duitse BMW dealer) voor een overzicht van originele wielsets voor de F31. Zitten trouwens ook wel een paar aardige aanbiedingen tussen: http://www.leebmann24.de/bmw/3er/winter-komplettraeder.html
Belangrijk is de et waarde van de velgen.Roekeloos schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:26:
Als die verkeerd is kan zelfs een kleinere bandenmaat problemen opleveren
Ik dacht dat hij een hele andere set bedoelde, maar nu ik het nog eens lees wil hij op dezelfde set velgen bredere banden monteren. Dat hangt inderdaad af van de velgbreedte. BMW levert in 16 inch voor de F31 standaard alleen 205/60/R16 op 7J velgen op 7,5J velgen zowel 225/55/R16 als 205/60/R16.Leipo schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 15:52:
[...]
Belangrijk is de et waarde van de velgen.
Als die verkeerd is kan zelfs een kleinere bandenmaat problemen opleveren
225/55/16 en 205/55/16 scheelt ook 3.5% in diameter.
Typo misschien?
225 is het maximum wat je op een 7J velg (veilig) zou kunnen monteren.
Daaraan kan je toevoegen dat je een beter resultaat zou hebben met minder breedte in de winter.
Typo misschien?
225 is het maximum wat je op een 7J velg (veilig) zou kunnen monteren.
Daaraan kan je toevoegen dat je een beter resultaat zou hebben met minder breedte in de winter.
- knip -
Zojuist een advertentie in elkaar gezet om m'n auto te verkopen. Hebben jullie nog op of aanmerkingen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zou die deukjes eruit laten halen voor die 50 euro en dan verkopen.
Niet nodig om te vermelden, dit spreekt voor zich. Mocht het aan de orde komen, kan je dat altijd nog vermelden als het zover is.Bij een proefrit rijd ik altijd mee. Papieren worden pas meegegeven zodra het geld ontvangen is. Bij een contante betaling wordt het geld eerst gecontroleerd op echtheid.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Bedankt! Straks maar eens op internet zettenTheimon schreef op zondag 11 september 2016 @ 14:03:
[...]
Niet nodig om te vermelden, dit spreekt voor zich. Mocht het aan de orde komen, kan je dat altijd nog vermelden als het zover is.
En trouwens, als je een kentekencard hebt bij deze auto....zorg in godsnaam dat je de complete code erbij hebt. Anders kan niemand dat ding overschrijven. De code is belangrijker dan de card
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Zelf zou ik de tekst strikt zakelijk houden.Arno90 schreef op zondag 11 september 2016 @ 13:28:
Zojuist een advertentie in elkaar gezet om m'n auto te verkopen. Hebben jullie nog op of aanmerkingen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Mwoah, het gaat om particuliere verkoop, dan is dit toch prima? Een handelaar houdt het zakelijk doordat ie continu advertenties plaatst en daarom zo min mogelijk woorden wil gebruiken. Maar voor een particulier....die wil de auto aanprijzen, dus dan is deze tekst verder prima.Obelink schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:40:
[...]
Zelf zou ik de tekst strikt zakelijk houden.
Haal de d/t+ fouten weg. Verkeerd i.p.v. verkeert is tenenkrommend 
Inhoudelijk weet ik niks.
Oeps, gelijk aangepast.Reinier schreef op zondag 11 september 2016 @ 18:00:
Haal de d/t+ fouten weg. Verkeerd i.p.v. verkeert is tenenkrommend
Auto staat inmiddels online, nu maar eens kijken of er serieuze interesse komt. Anders blijft de auto gewoon in mijn bezit.
Kan je een linkje sturen via DM?
Ik hoef helemaal geen bredere banden, ik wil gewoon een setje velgen met winterbanden. Ik geef niet zoveel om de looks, alleen of het comfortabel en veilig isdonaldo schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 16:04:
[...]
Ik dacht dat hij een hele andere set bedoelde, maar nu ik het nog eens lees wil hij op dezelfde set velgen bredere banden monteren. Dat hangt inderdaad af van de velgbreedte. BMW levert in 16 inch voor de F31 standaard alleen 205/60/R16 op 7J velgen op 7,5J velgen zowel 225/55/R16 als 205/60/R16.
Oud: Style 306
Nieuw: Style 391
Voor zover ik kan beoordelen alleen wat breder, van 7J naar 7,5J. Is dat een probleem?
Dan kan je het advies van Leipo volgen.Roekeloos schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:53:
[...]
Ik hoef helemaal geen bredere banden, ik wil gewoon een setje velgen met winterbanden. Ik geef niet zoveel om de looks, alleen of het comfortabel en veilig isAlleen de set die ik nu te koop zie staan is net een stukkie breder dan ik nu heb.
Voor zover ik kan beoordelen alleen wat breder, van 7J naar 7,5J. Is dat een probleem?
De E.T. waarde van de velg is dan hetgene wat ertoe doet.
Even snel zoeken geeft mij dat 306 een E.T. heeft van 31 en 391 een E.T. van 37.
Gezien 391 een halve JOT breder is zal dat wel kunnen.
Beide velgen zijn ook geleverd voor een F3X.
Wil je het zelf narekenen dan zijn er wel wat pagina's te vinden op het internet.
- knip -
Nee, dit is dan geen probleem. Styling 391 wordt ook met die maat banden door BMW zelf geleverd voor de F31.Roekeloos schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:53:
[...]
Ik hoef helemaal geen bredere banden, ik wil gewoon een setje velgen met winterbanden. Ik geef niet zoveel om de looks, alleen of het comfortabel en veilig isAlleen de set die ik nu te koop zie staan is net een stukkie breder dan ik nu heb.
Hier ook maar even, aangezien hier ook mensen met auto's met ervaring zitten
Van

Naar

(Jaja, links/rechts, de ander was er net zo aan toe)
Ze zijn geschuurd, gepolijst en gelakt. Goedkoper dan een tweedehands set die ook dof wordt. Nu hebben ze uv protectie
Van

Naar

(Jaja, links/rechts, de ander was er net zo aan toe)
Ze zijn geschuurd, gepolijst en gelakt. Goedkoper dan een tweedehands set die ook dof wordt. Nu hebben ze uv protectie
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 12-09-2016 18:50 ]
Mooi resultaat
Dat frist de auto meteen flink op!
Heb dat ook eens geprobeerd bij mn E46 compact, heb (met de hand) staan poetsen tot ik mn armen niet meer voelde, het maakte nauwelijks iets uit, glas was veel te hard.
En daarna bij mn MR2 ook eens geprobeerd, duurde nog geen 10minuten per koplamp
Kwaliteitsverschil zal wel ergens in zitten (maar dat is dan ook ongeveer het enige waarin die compact kwalitatief beter was dan die MR2)
Kwaliteitsverschil zal wel ergens in zitten (maar dat is dan ook ongeveer het enige waarin die compact kwalitatief beter was dan die MR2)
leeg
Dat ziet er mooi uit Catch22! sowieso is die wagen van je heel netjes!
Thanks mannen 
Volgende is de tellerbak denk ik. De uitvallende pixels wil ik wel graag gefixt hebben, staat zo shabby.
Volgende is de tellerbak denk ik. De uitvallende pixels wil ik wel graag gefixt hebben, staat zo shabby.
Voor zestig euro ga ik mijn armen niet kapot poetsen. Daarbij zou ik het nooit zo netjes krijgen.4x2 schreef op maandag 12 september 2016 @ 19:28:
Heb dat ook eens geprobeerd bij mn E46 compact, heb (met de hand) staan poetsen tot ik mn armen niet meer voelde, het maakte nauwelijks iets uit, glas was veel te hard.
Waar heb je het laten doen? Gedemonteerd aangeleverd neem ik aan?418O2 schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:29:
Voor zestig euro ga ik mijn armen niet kapot poetsen. Daarbij zou ik het nooit zo netjes krijgen.
Bij de schade afdeling van mijn garage. Hele auto aangeleverd, maakte weinig uit volgens hen.f.h schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:59:
[...]
Waar heb je het laten doen? Gedemonteerd aangeleverd neem ik aan?
Thanks.418O2 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:53:
[...]
Bij de schade afdeling van mijn garage. Hele auto aangeleverd, maakte weinig uit volgens hen.
Dan ga ik dat ook maar eens overwegen voor mijn E23. Die lampen hebben ook al wat (licht
Is dat niet nog glas?f.h schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:54:
[...]
Thanks.
Dan ga ik dat ook maar eens overwegen voor mijn E23. Die lampen hebben ook al wat (licht)jaren ervaring.
Klopt. Maar ik meen dat een tweaker dat ook al eens had laten doen op glas? Kan ook in het reguliere autotopic geweest zijn.
Heeft de E46 Compact niet glazen lenzen? Dan kan je poetsen wat je wilt, maar ga je geen verschil krijgen.4x2 schreef op maandag 12 september 2016 @ 19:28:
Glas kan, maar is eigenlijk niet te doen. Je moet echt gaan slijpen en polijsten met diamant. De kosten overstijgen dan al snel de prijs van een nieuw setje lampen.f.h schreef op woensdag 14 september 2016 @ 07:47:
[...]
Klopt. Maar ik meen dat een tweaker dat ook al eens had laten doen op glas? Kan ook in het reguliere autotopic geweest zijn.
Zeker voor een E23 (en andere BMW's die nog losse, ronde units hebben) is het veel goedkoper en eenvoudiger een nieuwe koplamp te kopen. Die dingen zijn onbedoeld een beetje standaard unit geworden in heel veel voertuigen, vooral carrosseriebouwers maakte er dankbaar gebruik van. Daardoor zijn deze lampen in zulke grote volumes geproduceerd dat je ze bijna voor een appel en ei kan kopen. Een originele Hella (=OEM) kost nieuw bij Winparts bijvoorbeeld maar € 60,68. En dan heb je ook gelijk een verse reflector (wat ook heel veel invloed heeft op de lichtopbrengst).
Ter vergelijking, een nieuwe unit van Hella voor mijn E36 (dim- + grootlicht) kost dik € 250

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Cool thanks. Dat gaan we zeker onthoudendeepbass909 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:54:
Glas kan, maar is eigenlijk niet te doen. Je moet echt gaan slijpen en polijsten met diamant. De kosten overstijgen dan al snel de prijs van een nieuw setje lampen.
Zeker voor een E23 (en andere BMW's die nog losse, ronde units hebben) is het veel goedkoper en eenvoudiger een nieuwe koplamp te kopen. Die dingen zijn onbedoeld een beetje standaard unit geworden in heel veel voertuigen, vooral carrosseriebouwers maakte er dankbaar gebruik van. Daardoor zijn deze lampen in zulke grote volumes geproduceerd dat je ze bijna voor een appel en ei kan kopen. Een originele Hella (=OEM) kost nieuw bij Winparts bijvoorbeeld maar € 60,68. En dan heb je ook gelijk een verse reflector (wat ook heel veel invloed heeft op de lichtopbrengst).
Ter vergelijking, een nieuwe unit van Hella voor mijn E36 (dim- + grootlicht) kost dik € 250
Silverline! Oogt veel luxueuzer imo.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Tot op heden zat ik steeds met de zwarte rubbers in mijn hoofd, maar toen ik er vandaag eentje zag rijden (eerste facelift in het echt) begon ik toch te twijfelen.fsfikke schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 00:06:
Silverline! Oogt veel luxueuzer imo.
Verwijderd
Ik heb een 435i M-Sport Highline, en wilde eerst ook echt perse die zilveren raamlijsten hebben totdat ik mijn huidige auto in het echt zag (spacegrau) met de zwarten raamlijsten, geweldig! Oogt in mijn ogen sportiever en pas mooi in de kleurstelling vooral als je ook de orbit grey velgen hebt. Het zilveren maakt het nu in mijn ogen wat oudbolliger. Maar goed het is allemaal een kwestie van voorkeur en smaak, probeer zo'n variant in het echt ergens te gaan zien, foto's zeggen echt te weinig. Daarnaast is het ook weer bij elk BMW model anders.
Je kan het achteraf nog wel veranderen, maar dan moet je toch wel aan een aardig bedrag denken.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2016 00:46 ]
Maakt me niks uit eigenlijk, want ik zit binnen en ik zie het niet.
In de praktijk blijk "sliver line" (wat ik eigenlijk mooier vind) na verloop van tijd te gaan oxideren, wat een vlekkerig, BMW onwaardig, resultaat oplevert. Extra kosten dus, t.o.v. "shadow line", maar ik blijf het het stiekem wel mooier vinden...
Loer al een tijdje rond in dit topic en reageer ook al af en toe, dus maar eens tijd om mijn wagenpark te laten zien 
2012 BMW E81 120i
Een van de laatste geproduceerde uitzwaai edities van de E81. Lekker vol opties en sinds april dit jaar in bezit.

Onderste 2 foto's nog van de advertentie.
Verder niet of nauwelijks iets hoeven/willen aanpassen. Op kleine dingetjes na (kortere antenne, navi maps update, oranje lampjes vervangen door zilveren lampjes dat werk).
1984 BMW E23 728i
Op papier ben ik sinds 2012 4e eigenaar. De eerste eigenaar heeft de auto in '84 gekocht bij de oude BMW Den Haag. Na overlijden kort op naam van zijn vrouw en een vage handelaar en toen naar mij. Ik vind dus dat ik eigenlijk 2e eigenaar ben
Auto gekocht omdat mijn werk ging verhuizen naar de binnenstad en ik nu met OV ga. Startpunt van de zoektocht voor een nieuwe auto was "wat is het grootste/vetste wat ik wegenbelastingvrij kan rijden?". Dat werd een 7 serie en het is een blijvertje geworden
Ik heb de originele onderhoudsboekjes met stempels van Rosier Den Haag etc. allemaal in bezit.

2012 BMW E81 120i
Een van de laatste geproduceerde uitzwaai edities van de E81. Lekker vol opties en sinds april dit jaar in bezit.

Onderste 2 foto's nog van de advertentie.
Heb er in juli een BMW Performance einddemper onder gehangen, omdat ik de 4 cilinder als een diesel vond klinken. Deze demper geeft een zeer beschaafde brom en maakt het wat mij betreft icm M pakket helemaal af.S1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES
S1CB ACEA / CO2 scope
S1CC Auto start/stop function
S1CD Brake Energy Regeneration
S2MR BMW LA wheel, M double spoke 261
S2PA Lockable wheel bolt
S3AP Windscreen with grey wedge
S4MG Int. mouldings aluminium glacier-silver
S4UK 5-seater
S5DC Rear-seat headrests, folding
S6AA BMW TeleServices
S6AB Control, Teleservices
S6FL USB/audio interface
S6NF Connection, MP3 player in mobile phone
S6VC STEUERUNG COMBOX
P7KB NAVIGATIONPAKET PROFESSIONAL
P7MF Sports Edition
S8S3 Automatic locking during starting
S8SC Telematics access request,country-spec.
S8SP Control unit COP
S8TN TAGFAHRLICHT UEBER LICHTMENUE EINST
S161 Exhaust emissions standards EU5
S216 HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S230 Extra package, EU-speciifc
S249 Multifunction f steering wheel
S258 Tyres with runflat properties
S321 Exterior parts in vehicle colour
S423 Floor mats, velours
S441 Smoker package
S470 Isofix-System
S473 Armrest front
S481 Sports seat
S493 Storage compartment package
S494 Seat heating driver/passenger
S502 Headlight cleaning system
S507 Park Distance Control (PDC), rear
S520 Fog lights
S521 Rain sensor
S522 Xenon Light
S534 Automatic air conditioning
S540 Cruise control
S548 Kilometre speedo
S609 Navigation system, Professional
S612 BMW Assist
S614 Internet
S615 Extended BMW Online Information
S616 BMW Online
S620 Voice control
S633 Preparation, mobile phone, Business
S688 HARMAN/KARDON SURROUND SOUND SYSTEM
S698 Area-Code 2 for DVD
S704 M Sports suspension
S710 M leather steering wheel
S715 M Aerodynamics package
S760 High gloss shadow line
S775 Headlining anthracite
S845 Acoustic fasten seat belt reminder
S868 Language version, Dutch
S886 Operating instructions, Dutch
Verder niet of nauwelijks iets hoeven/willen aanpassen. Op kleine dingetjes na (kortere antenne, navi maps update, oranje lampjes vervangen door zilveren lampjes dat werk).
1984 BMW E23 728i
Op papier ben ik sinds 2012 4e eigenaar. De eerste eigenaar heeft de auto in '84 gekocht bij de oude BMW Den Haag. Na overlijden kort op naam van zijn vrouw en een vage handelaar en toen naar mij. Ik vind dus dat ik eigenlijk 2e eigenaar ben
Auto gekocht omdat mijn werk ging verhuizen naar de binnenstad en ik nu met OV ga. Startpunt van de zoektocht voor een nieuwe auto was "wat is het grootste/vetste wat ik wegenbelastingvrij kan rijden?". Dat werd een 7 serie en het is een blijvertje geworden
Ik heb de originele onderhoudsboekjes met stempels van Rosier Den Haag etc. allemaal in bezit.

Doel is om de auto zo origineel (in ieder geval qua tijdsgeest van de accessoires/aanpassingen) mogelijk te houden, in de afgelopen vier jaar wel één en ander aangepast:S290 BMW light-alloy wheel star spokes 44
S301 Alarm system
S314 Door mirror, driver lock, heated
S320 Deleted, model lettering
S350 Therm.insulat.glass green
S660 Radio BMW Reverse (C42)
S680 Radio antenna, manual
S690 Cassette holder
- Originele 16" Hartge velgen (de originele TRX 'runflat' banden waren helemaal op en extreem duur om te vervangen)
- Automatische Hirschmann antenne
- JVC autoradio (absoluut niet origineel, maar muziek en navigatie via mijn iPhone vond ik belangrijker)
- Originele groene, stoffen interieur (met goed oude stoelen) is vervangen door een origineel zwart stoffen interieur. Dit wordt wellicht nog een keer leder.
Leuke bak zo'n 7er, dat zou ik ook niet erg vinden om erbij te hebben staan. 
--
Gisteren m'n E90 met vlag en wimpel geslaagd voor de APK.
Daarna heb ik de remvloeistof, remslangen voor, handremschoenen en veertjes en remschijven/blokken achter vervangen.
De keurmeester kon daar wel om lachen.
Wat een rotwerk die handrem. Waarschijnlijk mag ik nog een keertje stellen, de 'service lock' wilde niet echt lukken.
--
Daarna heb ik de remvloeistof, remslangen voor, handremschoenen en veertjes en remschijven/blokken achter vervangen.
Wat een rotwerk die handrem. Waarschijnlijk mag ik nog een keertje stellen, de 'service lock' wilde niet echt lukken.
- knip -
Mooie bak, die E23! Die 1 serie staat er overigens ook netjes bij hoor 
Moest de keurmeester lachen om het feit dat je goedgekeurd spul aan het vervangen was?
Moest de keurmeester lachen om het feit dat je goedgekeurd spul aan het vervangen was?
Inderdaad. Met name de handrem vond hij komisch.
- knip -
Een 5-serie...
* Theimon begrijpt de GT modellen niet met die proporties.
Ik had evengoed een 5 touring kunnen bestellen, maar is een oud model en ik ben sowieso geen fan van stationwagens. De 5GT is een beetje raar, maar de 3GT vind ik meer dan oké. Ze worden ook goed verkocht, dus wen er maar aan in het straatbeeld ☺Theimon schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 07:45:
[...]
Een 5-serie...
Is ook echt mooi speelgoed. Kan wel een beetje (maar nog niet enorm goed) sleutelen, maar bij deze auto's kan je het tenminste nog relatief gemakkelijk leren.Raymond P schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:44:
Thanks!BlackthunderAwf schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:47:
Mooie bak, die E23! Die 1 serie staat er overigens ook netjes bij hoor
Ik moet op zijn zachtst ook best wennen aan die GT modellen. Zijn ze dan zoveel praktischer dan een sedan? Indien dat het geval is kan ik me in ieder geval inbeelden hoe/wanneer je zo'n model overweegtTheimon schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 07:45:
[...]
Een 5-serie...
Verwijderd
BMW's zijn heel vaak schitterende auto's, de 4, 5 en 6 zijn schitterend en de 3 is prima bijvoorbeeld. Maar die GT's zijn qua proporties volkomen mislukt. Niet wennen, maar gewoon totaal mislukt.
De 3GT is een stuk beter in proportie, de 5GT is imho een gedrocht. Amerikanen zullen hem misschien wel mooi vinden, die kochten zelfs de MB R-klasse
Geldt ook voor de 1-serie F20 pre-facelift. Die koplampen zijn echt spuuglelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 10:44:
BMW's zijn heel vaak schitterende auto's, de 4, 5 en 6 zijn schitterend en de 3 is prima bijvoorbeeld. Maar die GT's zijn qua proporties volkomen mislukt. Niet wennen, maar gewoon totaal mislukt.
Verwijderd
X1 was ook een gedrocht in eerste instantie, inmiddels hebben ze dat rechtgetrokken. Ik snap dat niet, ze kunnen zulke schitterende auto´s maken.
Tripje van 400km achter de rug en best druk in de kofferbak, maar well worth it:

[ Voor 24% gewijzigd door SanderH_ op 17-09-2016 14:06 ]
Foto's zeggen meer dan woorden.f.h schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 10:35:
Ik moet op zijn zachtst ook best wennen aan die GT modellen. Zijn ze dan zoveel praktischer dan een sedan? Indien dat het geval is kan ik me in ieder geval inbeelden hoe/wanneer je zo'n model overweegt

versus
Ze noemen de GT niet voor niets 'Great Trunk'
Klein dingetje dat opviel op de BMW site, voor de 5-serie sedan heb je geen configurator?
Vanmorgen was er nog wel een link maar dan kreeg je een foutmelding.Theimon schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:06:
Klein dingetje dat opviel op de BMW site, voor de 5-serie sedan heb je geen configurator?
Het nieuwe model wordt eind deze maand aangekondigd. Kijken of het dan waard is voor mijn vader om te upgraden van de f10 naar de g30.
Mooie velgen! Vriend van me had die standaard onder z'n e90.SanderH_ schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 14:05:
Tripje van 400km achter de rug en best druk in de kofferbak, maar well worth it:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
![]()
![]()
Hallo allemaal! Over een paar weken mag ik mij ook officieel melden in dit topic: ik neem dan een 330e van een collega over. Een welkome afwisseling na een paar maanden in een 2015 model Ford Mondeo 1.5 rondrijden, als je het mij vraagt!
Nu ben ik, enthousiast als ik ben, alvast wat aan het rond neuzen naar leuke/handige settings en tweaks. Ik ben over het algemeen vrij snel uitgekeken op de reguliere settings in een wagen
. Paar vraagjes dus alvast:
Nu ben ik, enthousiast als ik ben, alvast wat aan het rond neuzen naar leuke/handige settings en tweaks. Ik ben over het algemeen vrij snel uitgekeken op de reguliere settings in een wagen
- Ik heb al gevonden dat middels Carly enkele tweaks gedaan kunnen worden die mij zinnig lijken (tiltende spiegels, ramen via afstandbediening, etc.), maar het is onduidelijk of ik deze connector en app ook kan gebruiken op deze wagen. Kan dit?
- Zijn er wellicht nog andere (m.n. goedkopere
) opties om hetzelfde te bereiken als met Carly?
- Zijn er verder nog tweaks waar ik aan moet denken, of die jullie echt onmisbaar vinden?
- Ik gebruik zelf twee iPhones, een zakelijk en een privé, kan ik deze tegelijk koppelen of wellicht een voorkeurstelefoon instellen? (dus automatisch zakelijk toestel, tenzij deze niet in de buurt is)
[ Voor 3% gewijzigd door Halfkakkende op 17-09-2016 19:25 ]
Iemand hier ervaring met aanschaf nieuwe X1 oid en inruil auto of er nog wat korting mogelijk is? Met welke dealer hebben jullie goede ervaringen op dit gebeid?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Qua praktisch nut kan ik me een GT dan voorstellen, maar verder.ScSi schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:16:
[...]
Foto's zeggen meer dan woorden.
[afbeelding]
versus
[afbeelding]
Ze noemen de GT niet voor niets 'Great Trunk'
Dat418O2 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:54:
Neem dan een Touring. Die zien er nog een beetje goed uit
Eens, Een touring vind ik dan veel mooierf.h schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:19:
[...]
Qua praktisch nut kan ik me GT dan voorstellen, maar verder.
[...]
Dat
Vind die oude 7ner heel gaaf. Deze zie je helemaal nooit meer. Upload nog een keer wat foto's van het interieur als je wilt. Dat moet zeker fantastisch cruisen met zo'n dikke zes in lijn onder de kap[b][message=48364645,noline]
1984 BMW E23 728i
F Breeman Gouda.Morpheusk schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:34:
Iemand hier ervaring met aanschaf nieuwe X1 oid en inruil auto of er nog wat korting mogelijk is? Met welke dealer hebben jullie goede ervaringen op dit gebeid?
Onze vorige (niet BMW) auto ingeruild en 3000,- euro meer gekregen voor de auto dan bij alle andere merk dealers. Tevens nog wat korting gekregen na wat praten. Top bedrijf!
Touring is idd mooier maar de GT is veel ruimer. Kofferruimte maar vooral ook de ruimte op de achterbank, de beenruimte is zelfs groter dan in de 5 serie.418O2 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 15:54:
Neem dan een Touring. Die zien er nog een beetje goed uit
Ik vind de 3GT bv mooier dan de X4, qua design en qua concept. Maargoed, ik houd wel van aparte auto's, rijd niet voor niks een E46 compact
Ha, dan ga je een hoop lol beleven met je nieuwe bolide, is toch wel een grote sprong voorwaarts die je gaat maken! Ik heb n.a.v. een proefrit vorige week een 330e als nieuwe lease-auto gekozen. Ik heb nu een 320i EDE waar ik hoop lol van heb gehad (en nog heb), maar met name het vermogensverschil is heel behoorlijk. Ik verwacht mijn auto eind december, als ik dan leuke dingen vind in de settings post ik die wel even. Het bijtellingsvoordeel heb ik aan opties besteed, ik heb niet zo veel meer te wensen ;-)Halfkakkende schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 19:23:
Hallo allemaal! Over een paar weken mag ik mij ook officieel melden in dit topic: ik neem dan een 330e van een collega over. Een welkome afwisseling na een paar maanden in een 2015 model Ford Mondeo 1.5 rondrijden, als je het mij vraagt!
Nu ben ik, enthousiast als ik ben, alvast wat aan het rond neuzen naar leuke/handige settings en tweaks. Ik ben over het algemeen vrij snel uitgekeken op de reguliere settings in een wagen. Paar vraagjes dus alvast:
*gedoe over Carly*
Anyway, erg veel zin om de switch te maken en ik ga hier zeker nog eens rondlezen!
PSN gamertag: H3nk13024
Ik heb ook last met de handrem (afstellen), wat is jouw werkwijze?Raymond P schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:44:
--
Idiocracy: it is real!
M'n pa heeft 2 weken geleden zijn X3 ingeruild op een nieuwe X1, zou Januari 2017 geleverd moeten worden, besteld bij DusseldorpMorpheusk schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:34:
Iemand hier ervaring met aanschaf nieuwe X1 oid en inruil auto of er nog wat korting mogelijk is? Met welke dealer hebben jullie goede ervaringen op dit gebied?
Qua korting verschilt het natuurlijk wat je inruilt, maar doorgaans kan je nog wel het een en ander lospeuteren
Bij m'n pa is het een blauwe X1 2.0 s-driveA M-line geworden met vrijwel alles erop en eraan
Daarnaast ook vrijwel meteen de blauwe Mini One van m'n moeder ingeruild op een oranje Mini Cooper, occasion met Mini next garantie)
M-line, Foei Foei Foei!!FabianGTI schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:44:
[...]
M'n pa heeft 2 weken geleden zijn X3 ingeruild op een nieuwe X1, zou Januari 2017 geleverd moeten worden, besteld bij Dusseldorp
Qua korting verschilt het natuurlijk wat je inruilt, maar doorgaans kan je nog wel het een en ander lospeuteren
Bij m'n pa is het een blauwe X1 2.0 s-driveA M-line geworden met vrijwel alles erop en eraan![]()
Daarnaast ook vrijwel meteen de blauwe Mini One van m'n moeder ingeruild op een oranje Mini Cooper, occasion met Mini next garantie)

Het is geen Audi, dus gewoon m-pakket.

Sterker nog, M-Sportkahraman11 schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:10:
[...]
M-line, Foei Foei Foei!!![]()
Het is geen Audi, dus gewoon m-pakket.
Zo dus

Mooi ding hoor. Altijd al fan geweest van Estoril blauw. Mijn ouders hebben zelf een 518d uit 2015 in het Imperial blauw met het witte oyster leer.FabianGTI schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:19:
[...]
Sterker nog, M-Sport![]()
Zo dus
[afbeelding]

[ Voor 14% gewijzigd door kahraman11 op 19-09-2016 12:35 ]
Thanks.Terrz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:45:
[...]
Mooie velgen! Vriend van me had die standaard onder z'n e90.
Liggen momenteel nog kale Michelins achteraan en Bridgestone Potenza's (runflat) met nog ongeveer 5mm vooraan.
Ik ga er denk ik toch vers rubber opgooien: Michelin Pilot Sport 4. Wil eens een keertje non RFT banden, en RFT combineren (per as dan uiteraard) met non-RFT lijkt me geen goed idee
Voor mij geen Pilot Sports meer, wat maken die dingen een herrie zeg.
Afgelopen weekend eens naar wat dealers/bwm specialisten geweest voor een 2007-2010 X5, wat een tegenvaller zeg. Vind het een prachtig model, zelfs mooier dan de meest recente maar de interieur kwaliteit is werkelijk om te janken. Dit zit hem vooral in de kwaliteit van het plastic op het stuur, plastic op de middenconsole, de bmw badges en het leer. Het plastic in het interieur zal er vast mooi uit hebben gezien toen het nieuw was maar bij alle 4 de exemplaren die ik heb bekeken begon de bovenlaag af te bladderen. Hetzelfde geldt voor de bmw badge op het stuur, onleesbaar geworden omdat het een soort van desintegreerd. Dit is uiteraard allemaal te vervangen (tegen de hoofdprijs naar ik begreep), maar het leer viel me nog het meeste tegen. Ook nog even bij diverse e90's gekeken maar overal versleten of zelfs scheuren. Zelfs bij de F10 zat er vaak vol bobbels en overigens ook hetzelfde plastic op de middenconsole. Het waren natuurlijk geen nieuwe auto's maar wel allemaal tussen de 20 en 30k dus geen afgetrapte handelaarsauto's.
Afgelopen weekend eens naar wat dealers/bwm specialisten geweest voor een 2007-2010 X5, wat een tegenvaller zeg. Vind het een prachtig model, zelfs mooier dan de meest recente maar de interieur kwaliteit is werkelijk om te janken. Dit zit hem vooral in de kwaliteit van het plastic op het stuur, plastic op de middenconsole, de bmw badges en het leer. Het plastic in het interieur zal er vast mooi uit hebben gezien toen het nieuw was maar bij alle 4 de exemplaren die ik heb bekeken begon de bovenlaag af te bladderen. Hetzelfde geldt voor de bmw badge op het stuur, onleesbaar geworden omdat het een soort van desintegreerd. Dit is uiteraard allemaal te vervangen (tegen de hoofdprijs naar ik begreep), maar het leer viel me nog het meeste tegen. Ook nog even bij diverse e90's gekeken maar overal versleten of zelfs scheuren. Zelfs bij de F10 zat er vaak vol bobbels en overigens ook hetzelfde plastic op de middenconsole. Het waren natuurlijk geen nieuwe auto's maar wel allemaal tussen de 20 en 30k dus geen afgetrapte handelaarsauto's.
Met alle respect, maar een X5 / F10 van 20-30k zit in de onderklasse, 6/7 jaar oud .. dus handelaarsauto's. Voor 20-25k heb je net een kale 520d ... daarentegen een nette E90 voor 25k moet toch wel lukken ? 2009/2010 met ~100k. op de teller..
[ Voor 30% gewijzigd door Wimo. op 19-09-2016 17:39 ]
Neemt niet weg dat BMWs van 6-7 jaar oud dit soort slijtage niet mogen vertonen. Bij een Peugeot zou ik er niet van opkijken, maar een BMW in die prijsrange moet er op zo'n leeftijd nog steeds goed uitzien.
Thanks en zal ik ergens volgende week zeker doen.Zoepertje schreef op zondag 18 september 2016 @ 17:08:
[...]
Vind die oude 7ner heel gaaf. Deze zie je helemaal nooit meer. Upload nog een keer wat foto's van het interieur als je wilt. Dat moet zeker fantastisch cruisen met zo'n dikke zes in lijn onder de kap. Fijne kilometers toegewenst!
Afgelopen vrijdag wel met de 7 stil gevallen (op 100 meter van huis gelukkig). Wat bleek: het acculampje in de tellerbak was stuk en daardoor laad de accu te weinig bij tijdens het rijden. Zodat die op den duur dus gewoon te weinig spanning heeft om de motor nog te kunnen laten draaien.
Nieuw lampje in de tellerbak gedaan vandaag en hij laadt weer keurig op >14v tijdens stationair lopen. Leuk die oude techniek
Ligt eraan, als zo'n auto 350k km heeft gereden vind ik het niet zo gek allemaalTheimon schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:25:
Neemt niet weg dat BMWs van 6-7 jaar oud dit soort slijtage niet mogen vertonen. Bij een Peugeot zou ik er niet van opkijken, maar een BMW in die prijsrange moet er op zo'n leeftijd nog steeds goed uitzien.
Pelican Parts.Investig8or schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:29:
[...]
Ik heb ook last met de handrem (afstellen), wat is jouw werkwijze?
Over het algemeen wel een hulpzame bron.
Nu ik wat beter naar het plaatje kijk denk ik dat ik al weet waarom het bij mij niet wilde. (Iets met auto op de brug, half erin hangen en geen geduld hebben om goed te kijken).
De handrem voelt nu wel goed aan, 3 kliks en vast. Een stuk beter dan zo'n vlaggenmast in de auto als je hem een keer moet gebruiken.
- knip -
Nee joh, instapschade aan het leer is vrij normaal bij BMW. Ik heb auto's gezien met 20k op de teller en gare zijwangen., Vette vingers zorgt voor problemen met plastic knoppen.. Ook bij BMW. De tijd van kwalitatief goed Dakota leer is helaas ook voorbij.Theimon schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:25:
350k is helemaal niet zoveel voor een auto hè, het ligt er dan alleen aan hoe de eigenaar er mee om is gegaan. Maar dat geldt net zo goed voor een auto met 100k natuurlijk.FabianGTI schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:47:
[...]
Ligt eraan, als zo'n auto 350k km heeft gereden vind ik het niet zo gek allemaal
Evenzogoed, de reactie van Malt007 is terecht. Als je aan het shoppen bent voor een X5 met 20k-30k in je zak, dan mag je verwachten dat die wagens er fatsoenlijk uit zien met normale gebruikerssporen. Zeker omdat BMW zichzelf in de markt zet als Duits Premium merk. Dan mogen je auto's dit soort mankementen niet vertonen.
[ Voor 29% gewijzigd door Theimon op 20-09-2016 05:17 ]
Ik heb het nu drie keer gelezen, maar snap er weinig van. Hoe kan een accu nu te weinig laden door een kapot indicatielampjef.h schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:45:
[...]
Thanks en zal ik ergens volgende week zeker doen.
Afgelopen vrijdag wel met de 7 stil gevallen (op 100 meter van huis gelukkig). Wat bleek: het acculampje in de tellerbak was stuk en daardoor laad de accu te weinig bij tijdens het rijden. Zodat die op den duur dus gewoon te weinig spanning heeft om de motor nog te kunnen laten draaien.
Nieuw lampje in de tellerbak gedaan vandaag en hij laadt weer keurig op >14v tijdens stationair lopen. Leuk die oude techniek
Betroffen allemaal auto's tussen de 125.000 en 175.000 kilometers overigens. Absoluut geen nieuwe auto's maar ik shop wel vaker in die prijsklasse of zelfs nog wat lager en bij Mercedes ziet het leer er een stuk beter uit, sterker nog, vaak nog als nieuw. Ook bij mijn tijdelijke 6.000 euro, 2006 audi a4 met 265.000km op de teller ziet het leer er nog uit als nieuw en bladert er geen toplaag van het kunststof af.
Maatje van me heeft onlangs een F10 M550d besteld en die gaf aan dat de BMW dealer aanraadde om er achteraf leer in te zetten nadat hij zich had beklaagd over de kwaliteit van het leer van zijn inruil 3 serie.
Herinner me trouwens dat ik een jaar of 2 aan het kijken was voor een A6 en dit model had ook veel last van afblakerende toplaag van het kunststof, zeker rond die knop op de middenconsole. Mede hierdoor uiteindelijk gekozen voor een CLS, weet niet hoe het bij Mercedes zit met het kunststof in het interieur want alles is bekleed met leer
Ach, nu net zo lang zoeken tot ik de perfecte nette F10 vind. Wellicht nog even wachten tot de 550i binnen budget valt
Maatje van me heeft onlangs een F10 M550d besteld en die gaf aan dat de BMW dealer aanraadde om er achteraf leer in te zetten nadat hij zich had beklaagd over de kwaliteit van het leer van zijn inruil 3 serie.
Herinner me trouwens dat ik een jaar of 2 aan het kijken was voor een A6 en dit model had ook veel last van afblakerende toplaag van het kunststof, zeker rond die knop op de middenconsole. Mede hierdoor uiteindelijk gekozen voor een CLS, weet niet hoe het bij Mercedes zit met het kunststof in het interieur want alles is bekleed met leer
Ach, nu net zo lang zoeken tot ik de perfecte nette F10 vind. Wellicht nog even wachten tot de 550i binnen budget valt
[ Voor 27% gewijzigd door Malt007 op 20-09-2016 11:51 ]
Nee dat klopt! Ik heb dat ook eens met een E30 gehad, als dat lampje niet brand laad de dynamo niet op.MadMarky schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:29:
[...]
Ik heb het nu drie keer gelezen, maar snap er weinig van. Hoe kan een accu nu te weinig laden door een kapot indicatielampje
We zijn daar toen achter gekomen door schema's te bekijken en toen zagen we dat het lampje het circuit compleet maakte.
Dus niet eerst de dynamo en accu gaan vervangen, eerst dat verdomde lampje in de tellerbak bekijken haha.
Wat een verkeerde cockpitspray allemaal kan doen... 
Mijn vader had het ook in zijn E39. Wekelijks de verkeerde cockpitspray.
De kunststoflaagin m'n E90 (2006) is nog prima.
Behalve de (titan man) pook. Die is aangetast door de creme die ik gebruik voor mijn handen.
Het stuur doe ik bijna maandelijks schoonmaken en behandelen om dezelfde reden.
De slijtageplekjes tussen middenconsole en gordelvanger zijn er helaas wel, soms zie je dat netjes opgelost met een stukje klittenband ertussen.
M'n E46 heeft helaas ook wat last van bladderen op het middenconsole. Deze kocht ik dan ook met een laagje vet aan de binnenkant.
Het heeft dus zeker te maken met degene die de auto onderhoudt.
Geen spray's, gewoon een licht vochtig doekje met een druppel APC.
Mijn vader had het ook in zijn E39. Wekelijks de verkeerde cockpitspray.
De kunststoflaagin m'n E90 (2006) is nog prima.
Behalve de (titan man) pook. Die is aangetast door de creme die ik gebruik voor mijn handen.
Het stuur doe ik bijna maandelijks schoonmaken en behandelen om dezelfde reden.
De slijtageplekjes tussen middenconsole en gordelvanger zijn er helaas wel, soms zie je dat netjes opgelost met een stukje klittenband ertussen.
M'n E46 heeft helaas ook wat last van bladderen op het middenconsole. Deze kocht ik dan ook met een laagje vet aan de binnenkant.
Het heeft dus zeker te maken met degene die de auto onderhoudt.
Geen spray's, gewoon een licht vochtig doekje met een druppel APC.
- knip -
Ik geloofde het eerst ook toen en vreesde het ergste toen de auto uitviel. Blijkt het dus wel mee te vallenMadMarky schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:29:
[...]
Ik heb het nu drie keer gelezen, maar snap er weinig van. Hoe kan een accu nu te weinig laden door een kapot indicatielampje
Letterlijk dit dus, met kapot lampje was de accu spanning met stationair draaiende motor 12,6v en met nieuw lampje 14,1v (moet minimaal 13,8v om voldoende bij te laden).metallicattim schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:51:
[...]
Nee dat klopt! Ik heb dat ook eens met een E30 gehad, als dat lampje niet brand laad de dynamo niet op.
We zijn daar toen achter gekomen door schema's te bekijken en toen zagen we dat het lampje het circuit compleet maakte.
Dus niet eerst de dynamo en accu gaan vervangen, eerst dat verdomde lampje in de tellerbak bekijken haha.
Er schijnen (tegenwoordig?) wel spanningsregulators te zijn met een extra weerstand waarmee het dus niet uitmaakt of het acculampje het doet of niet.MadMarky schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:54:
Wat een vaag systeem dan. Zelfs bij de 50's Fordson tractoren van m'n pa hadden ze al bedacht dat het handiger was om het laadlampje van de dynamo parallel te zetten ipv in serie
EDIT: Spanningsregulators voor gebruik in oude(re) auto's dus
Tegenwoordig zit dat lampje echt niet meer in de oplaadkring maar meet je tellercluster gewoon de boordspanning en zet daarop een ledje/indicatie op het LCD aan
[ Voor 6% gewijzigd door Radiant op 20-09-2016 15:26 ]
Dat is het voordeel van fake 'leer'Malt007 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:47:
Betroffen allemaal auto's tussen de 125.000 en 175.000 kilometers overigens. Absoluut geen nieuwe auto's maar ik shop wel vaker in die prijsklasse of zelfs nog wat lager en bij Mercedes ziet het leer er een stuk beter uit, sterker nog, vaak nog als nieuw.
[...]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dit topic is gesloten.