Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 116 Laatste
Acties:
  • 753.305 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

Edd

SgtPoen schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:12:
Als je ergens aan komt rijden denkt iedereen eerst daar heb je weer zo'n 316 compact totdat ze het typeplaatje zien :P
Denken ze dan niet eerder: Daar heb je er weer eentje, die een 325 typeplaatje op zijn 316 Compact heeft geplakt? :P

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 21:59
Edd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:31:
[...]

Denken ze dan niet eerder: Daar heb je er weer eentje, die een 325 typeplaatje op zijn 316 Compact heeft geplakt? :P
De meeste mensen boeit het bar weinig welk typeplaatje erop zit of welk blok erin ligt, die zien gewoon een oude BMW rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-05 14:20
Edd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:31:
[...]

Merken ze gauw genoeg als ze een wedstrijdje willen doen :9. Maar een echte kenner herkend het natuurlijk al aan de uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-05 11:33
SgtPoen schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:35:

Merken ze gauw genoeg als ze een wedstrijdje willen doen :9. Maar een echte kenner herkend het natuurlijk al aan de uitlaat.
Yep, of de nieren, of de grijze bumperlijsten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:19
Vandaag mijn E90 gaan oppikken. Tevens mijn eerste BMW (foto's volgen nog). Heerlijke wagen, maar nu merk ik dat de Bluetooth blijkbaar niet werkt :+

Gaat om een 318d van 2011 + iPhone 6s (iOS 9.3.3). Volgens de site van BMW wordt alles ondersteund en zou het dus gewoon moeten werken. Zelfs het toestel van de vorige eigenaar stond nog gekoppeld. Nog eens de optielijst gecheckt en staat er ook duidelijk in:

644 Prep. For. Mob. Ph. Bluet. Interf. Handy Vorb. Mit Bluetooth-schnitts.

Ik heb ondertussen al geprobeerd om de iDrive software geupdate naar de laatste versie, maar dit heeft geen effect:

Multimedia: MX-003.005.004
Telefoon: TX-003.005.008

Na het selecteren van de wagen in de Bluetooth opties van mijn iPhone kom ik in de CIC op het "pincode scherm" om niet veel later dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nXTPe02l.jpg

Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ff telefoon reboten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Dacht ik ook, maar is blijkbaar geen oplossing. Dan maar uitpluizen hoe ik de Bluetooth module van de wagen kan resetten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:01
Misschien dat het geheugen van de module vol zit met andere telefoons? Onze Parrot zat ook vol waardoor hij met een foutmelding kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik heb alle toestellen verwijderd, ik kan dus enkel een nieuwe toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
Al eens in de handleiding gekeken?

Bij mij werkt de bluetooth wel met een iPhone 6s in een E90 uit 2005, dus nog oudere Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08

mr_petit

opperprutser

Voor een projectje heb ik een stroombron nodig (zekering, 12v draad, whatever), die alleen spanning geeft als de motor draait. Dus niet stroom bij contact, maar echt stroom als de motor fysiek draait.
Het is voor een z4 met m54 motor, maar elektrisch zijn de meeste bmw's met m54 redelijk gelijk.
Weet iemand waar ik dat vandaan zou kunnen halen? ik heb ongeveer 3A nodig, maar een constante signaaldraad (12V gelijkspanning) zou ook kunnen want dan doe ik het met een relais.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Gewoon van de dynamo? Of zeg ik nu wat stoms. Of is dat teveel spanning aangezien dat meer dan 12V is, iets van 13-14V?

[ Voor 45% gewijzigd door SgtPoen op 29-07-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SanderH_ schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:54:
[...]

Dacht ik ook, maar is blijkbaar geen oplossing. Dan maar uitpluizen hoe ik de Bluetooth module van de wagen kan resetten :?
In mijn f30 moest ik na het kiezen van nieuwe telefoon koppelen eerst in de auto een pincode invoeren. Dan telefoon koppelen en dezelfde pincode in telefoon invoeren.
Als je niet binnen een x-tijd je telefoon koppeld en pincode invoert krijg je deze of vergelijkbare error.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

SgtPoen schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:22:
Gewoon van de dynamo? Of zeg ik nu wat stoms. Of is dat teveel spanning aangezien dat meer dan 12V is, iets van 13-14V?
De dynamo zit rechtstreeks aan de accu, dus die draad is altijd spanningsdragend.
Oudere auto's hebben een zogenaamde D+ sturing op de dynamo (o.a. voor het laadspanningslampje, wat je soms zag knipperen als je motor bokte), welke in theorie zou kunnen werken, maar de m54 heeft al een ecu gestuurde dynamo, dus werkt dat ook al niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 29-07-2016 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

SgtPoen schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:22:
Slim. En dat een 7812 ertussen om er 12V van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08
YakuzA schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:43:
[...]

In mijn f30 moest ik na het kiezen van nieuwe telefoon koppelen eerst in de auto een pincode invoeren. Dan telefoon koppelen en dezelfde pincode in telefoon invoeren.
Als je niet binnen een x-tijd je telefoon koppeld en pincode invoert krijg je deze of vergelijkbare error.
Bij mijn E91 net andersom, eerst code invoeren op de telefoon, dan in de auto. Maar je moet inderdaad zelf een code kiezen anders kun je wachten tot je een ons weegt

Edit: hmmm of toch eerst in de auto. Nou ja, boeieh, zelf code kiezen is the key

[ Voor 6% gewijzigd door Caeruleus op 29-07-2016 20:13 ]

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48
mr_petit schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 18:57:
[...]

De dynamo zit rechtstreeks aan de accu, dus die draad is altijd spanningsdragend.
Oudere auto's hebben een zogenaamde D+ sturing op de dynamo (o.a. voor het laadspanningslampje, wat je soms zag knipperen als je motor bokte), welke in theorie zou kunnen werken, maar de m54 heeft al een ecu gestuurde dynamo, dus werkt dat ook al niet meer.
Ibus of canbus een optie?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderH_
Caeruleus schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 20:12:
[...]

Bij mijn E91 net andersom, eerst code invoeren op de telefoon, dan in de auto. Maar je moet inderdaad zelf een code kiezen anders kun je wachten tot je een ons weegt

Edit: hmmm of toch eerst in de auto. Nou ja, boeieh, zelf code kiezen is the key
Is dus inderdaad eerst een code in de CIC invoeren, dan OK en dan zag ik hem eindelijk verschijnen op mijn iPhone. Ik deed het constant omgekeerd: blijven wachten tot mijn iPhone een code naar de CIC zou sturen. :+

Anyway, nu werkt het. Bedankt voor de hulp allen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Raymond P schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 21:21:
[...]

Ibus of canbus een optie?
Nee het wordt te ingewikkeld om een custom canbus interface te maken die bijv. op toerental reageert en daarna een relais aanstuurt. Dat is iets wat ik niet zelf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik meet >14V bij de accu als de dynamo mee draait en 12.6V met motor uit en een nieuwe volle accu.

Een arduinotje met twee weerstandjes (voltage divider) zodat je het voltage kan meten (want arduino's doen maar 0-5V) en een relais schakelen lukt misschien wel?

Dan weet je vrijwel zeker dat je motor draait.

edit:
Waarschijnlijk lukt dit ook nog wel zonder microcontroller door een low voltage cut off circuit direct aan een relais te hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 29-07-2016 22:28 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja zo werken d+ simulatoren ook (voor o.a. campers om de koelkast aan te schakelen op 12v), maar ik heb twijfels of dit nauwkeurig genoeg is. In mijn geval is het voor alternatieve aansturing van lambda sensoren (andere lambda sensoren dan standaard)
Ik heb op de spanningsregelaar van mijn dynamo een 2e pin gevonden, maar ik weet nog niet of dat een dummy is of een alternatieve d+ pin.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 29-07-2016 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat is nauwkeurig genoeg. Zo nauwkeurig dat als ik netjes de gebruikte weerstanden doormeet op exacte ohm dat het resultaat exact overeen komt met mijn labvoeding. Drie decimalen achter de komma.

Je verliest een klein beetje resolutie doordat je van 0-20V (neem een ruime marge, starten geeft rare pieken) naar 0-5V gaat.
Met een arduino meet je die analoge 0-5V in 1023 stappen. Alles boven 13.5V komt vrijwel zeker van je dynamo af.
Wellicht dat er een seconde langer dan dat de motor draait een te hoog voltage gemeten wordt, maar gezien die 3A ga ik ervan uit dat dat niet echt een ramp is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Z4 met M54 motor:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YIDNVUW.png

De tweede plug van de dynamo is een BSD (Bit Serial Data) interface voor monitoring, die kun je niet gebruiken.
BSD interface to the alternator

The alternator with BSD interface can actively communicate with the engine control unit. The alternator is not linked to the charge indicator lamp, only to the engine control unit. The alternator can detect a variety of faults.

Function

The following functions have been implemented in the engine control unit for the alternator with BSD interface:

-Activating/deactivating the alternator on the basis of appliable parameters

-Specification of the maximum permitted degree of utilisation of the alternator

-Control of the alternator's load response

-Calculation of the alternator moment degree of utilisation

-Diagnosis of the data line between the alternator and the engine control

-Filing of alternator faults in the defect code memory

Activating the load control lamp in instrument cluster via CAN

In comparison to alternators used so far, the display strategy of the load control lamp does not change when the alternator with BSD interface.

The basic function of the alternator is also ensured if the communication between the alternator and the engine control is interrupted.

Possible faults

The following possible faults can be distinguished from fault entries:

High temperature control: The alternator is overloaded; to be safe, the alternator voltage is reduced until the alternator has cooled down again. The charge indicator lamp does not light up.

-Mechanical fault: The alternator is mechanically blocked or the belt drive has failed.

-Electrical fault: Exciter diode defect, excite interruption, overvoltage due to controller defect.

-Communication failure: Line defect between the engine control and alternator.

The following cannot be detected: Coil interruption or short-circuit

Battery charge indicator lamp

The signal for the charge indicator lamp to light up is transferred across CAN to the instrument cluster. The charge indicator lamp lights up if there is mechanical and electrical fault (see above).

Detection

The above-mentioned calculation of the alternator moment and the rate of utilisation of the alternator are heavily dependent on the type (performance) and manufacturer.

This is why the alternator provides the engine control with this data. The engine control adapts its calculation and set values to the exact type.

Aim

The precise calculation of the alternator moment and control of the load response function enables good idling of the engine.

Control of the alternator voltage based on nominal values from the engine control enables a good charge balance of the battery.
toon volledige bericht
Waar wil je het signaal eigenlijk voor gaan gebruiken?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Raymond P schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:24:
Ik meet >14V bij de accu als de dynamo mee draait en 12.6V met motor uit en een nieuwe volle accu.

Een arduinotje met twee weerstandjes (voltage divider) zodat je het voltage kan meten (want arduino's doen maar 0-5V) en een relais schakelen lukt misschien wel?

Dan weet je vrijwel zeker dat je motor draait.

edit:
Waarschijnlijk lukt dit ook nog wel zonder microcontroller door een low voltage cut off circuit direct aan een relais te hangen.
Een micro is nogal een overkill in deze...
Op ebay staan instelbare Voltage Detection Relay modules. Die stel je in op bijv. 13 Volt (een volle accu kan nooit zo'n hoge spanning halen), komt hij daarboven, wordt het relais omgeschakeld. Krijg je er zelfs gratis een spanningsmeter erbij ;) Dergelijke modules kosten een dollar of 6.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik wil het gebruiken voor wideband lambda sensoren ipv de standaard narrowband.
Ik heb een computertje voor 2x wideband lambda met narrowband output.
Ze schrijven dat je voor de voeding van de lambda-aansturing een voeding moet hebben die alleen aan is als de motor draait.
Staat de voeding aan voordat de motor aanstaat, dan gaan je lambda's dus stuk door thermische schok als je de motor start.
Dat is ook het probleem als je bijv. je auto met startkabels zou willen starten en je gebruikt een d+ simulator (dus zoals dat arduinotje wat voorgesteld wordt). Het systeem mag dus ook niet aangaan als je bijv. met een acculader je accu gaat bijladen.
Dat zou ik deels kunnen bypassen door een d+ simulator te nemen en die een relais aansturen die een contactgeschakelde stroom naar de lambdacontroller stuurt.
Werkt je verwarming niet, dan gaan je lambda's ook stuk vanwege condens.

Ik heb ook gedacht om het verwarmingssignaal van de originele lambda's te gebruiken en een relais aan te sturen die zichzelf dan voedt (dus relais geschakelde output naar de spoel), maar ik weet niet of de ECU van de auto elke keer de originele lambda's verwarmd bij elke start (dus ook bij een warme start).
Dat zou ik kunnen meten maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Ik wil dus wel een systeem wat redelijk foolproof is en ook betrouwbaar is qua kou/hitte (autoelectronica)

Ik heb de dynamo eruit gehaald en de spanningsregelaar gedemonteerd, en ik zag zoals al gezegd dat naast die bsd pin nóg een pin zit (het is een 2 polige stekker met 1 draad naar de bsd pin).
Dat kan een dummy zijn, maar ik moet nog even meten wat die doet (maar dan moet eerst de dynamo erin, niet zo eenvoudig bij mijn motor, er zit een supercharger voor...).
Dat er bij het bsd signaal staat "activating/deactivating alternator" zou natuurlijk niet zo goed zijn als dat ook met het lambdasignaal naar de ecu gebeurt....
Ik heb niets nuttigs over die 2e pin kunnen vinden.

edit:^ dat is dus zo'n d+ simulator, gebruiken ze o.a. dus voor campers om de koelkast aan te schakelen.
Op zich wel een interessante uitvoering waarbij je de spanningen kan inprogrammeren. Maar wat gebeurt er als de spanning eraf gaat. Is ie dan de waarden kwijt?

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 29-07-2016 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Is de tweede pin van de dynamo niet toevallig een ground? Dat is eenvoudig te testen met een multimeter.

Dit heeft BMW WDS (Wiring Diagram System) te melden over de lambda heater:
As a temperature of approx. 750°C is required for operating readiness of the Lambda sensors before the catalytic converter (350°C in the case of sensors after the catalytic converter), all Lambda sensors are heated. The heater is actuated by the engine control unit. With a cold engine, the heating system is inactive, as the condensation water present would destroy a hot sensor due to thermal stresses. This is why the oxygen sensors only become active shortly after engine start-up. Initially, the sensor is heated with reduced heat output so as not to subject it to thermal stress.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik kon bij het meten geen enkele connectie vinden, ook niet met aarde.
Het is dus óf een dummy, of iets actief gevoed.

Dat stukje van wds had ik gelezen. Jammer dat er niet bijstaat wat de heater doet bij een warme motor.
Maar dat kan ik meten. Van wat ik weet gaat de heater volgens mij ook uit op een bepaald punt (al heb ik dat nooit gemeten, alleen gelezen).

Ik weet dat het een tijdje duurt voordat het lambda circuit ook echt actief is, daarom loopt de motor bij koude start ca. 1 minuut op een alternatieve mapping die dus niet lambda-gecorrigeerd is maar gewoon alpha-N denk ik.
Ik kan ook horen wanner de motor overschakeld naar lambda/maf mappings, want bij koude start slaat m'n motor dan soms bijna af sinds ik andere nokkenassen heb (de stationair klep is dan ook flink aan het bijregelen). Bij een warme motor gebeurt dat niet.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 29-07-2016 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@deepbass909: zoiets dus. :9
Logisch dat het ook kant en klaar verkocht wordt.

Ik heb hier wel een ibus boardje liggen die het in theorie zou kunnen besturen op bijvoorbeeld RPM, startsignaal of temperatuur.
In praktijk is die nog niet stabiel genoeg, bij design heb ik geen rekening gehouden met de piekspanningen bij starten.

Wellicht dat je hier nog wat aan heb:
http://www.bmwclub.lv/files/04_MS45_DME_Part_1.pdf
En:
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=929951

Anders dan de bestaande aansturing voor lambdaverwarming zie ik alleen pin #17 speed signal op connector X60004.
Dit zou RPM in hz moeten zijn.
Gemeen, want de M52 heeft wel Engine start signal feedback op pin #2.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Waar zie jij dan de pin layout voor een ms45?
(ik heb dus een ms45 ecu en geen ms43 of ms42)

oh wacht ff, in wds heb ik x60004 ook gevonden, met speed signal op 17.
Maar dat is denk ik een canbus signaal?
Ik moet dus een gewoon aan-uit signaal hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 30-07-2016 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat is geen canbus signaal maar een frequentie signaal.
Misschien dat dat met een condensator naar een vlak signaal te trekken is, eventueel met hall sensor zodat je het signaal verder niet verstoort.

Een simpel aan/uit signaal is er dus vreemd genoeg niet. Of ik kijk eroverheen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Raymond P schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 06:30:
Een simpel aan/uit signaal is er dus vreemd genoeg niet. Of ik kijk eroverheen.
Eigenlijk is dat wel logisch. Alle elektrische functies worden lokaal afgehandeld door losse modules, die communiceren met elkaar over diverse databussen in de auto.

Een +12v signaal bij draaiende motor heeft dan niet zo veel nut meer.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
Deze olielekkage is in ieder geval voorbij :). Een deel van de olie direct onder het gat is van het loshalen maar alles wat schuin achter die opening zit is allemaal lekkage. Verder ook maar de bougies vervangen want die zagen er niet uit. Zaten onder de aanslag. Ik wist ook niet hoelang ze er al inzaten dus daarom sowieso maar vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/r8j1cr0fv/DSC_1525.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/6po57omij/DSC_1526.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-05 19:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Uit het " show je auto topic" geduped:
toon volledige bericht
Thanks TheEagle!

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:50

Typhone

Who Dares Wins

Zo, de E90 330i is eruit. De E63 650ci staat nu naast zijn broeder (E61, 530D).
Ik ben er erg blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/9/8041/28051033073_a9eba51a1c_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/8/7484/28051035223_18ee1e0f83_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

nou, ik heb m'n aftakpunt voor 'alleen stroom bij draaiende motor' gevonden, op de dynamo.
Het is geen standaardaansluiting, maar ik heb een loop die bij de wikkelingen uitkomt en aan de spanningsregelaar zit getest en die geeft alleen signaal als de dynamo fysiek draait. Dus geen terugkoppeling van de accuspanning of van de ecu databus.

Dynamopin:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/dynamo/dynamopin.jpg

Voor de jongere generaties kan dit een schok zijn maar dit was het enige wat ik had (de merknaam mag onderhand met een korreltje zout genomen worden:

signaal op ca 750rpm

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/dynamo/0750rpm.jpg

signaal op ca 3000rpm

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/dynamo/3000rpm.jpg

De frequentie van de blokgolf varieert dus met het toerental.
Maar dit kan ik dus met een bruggelijkrichter en condensator naar een mooie gelijkspanning trekken (desnoods met een spanningsregelaar ertussen).
Maar ik heb dus wel een bruggelijkrichter nodig die tot pak 'm beet max 10khz gaat. Weet iemand hoe dat werkt met diodes? kunnen de meeste brugcellen deze frequentie wel aan? Ik kon bij brugcellen eigenlijk geen specs vinden die frequentiegerelateerd zijn. Hij mag natuurlijk niet verbranden.
Ik laat de gelijkrichter waarschijnlijk wel weer een relais aansturen die weer een normale spanningslijn pakt om de lambdasensoren te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:01
Typhone schreef op zondag 31 juli 2016 @ 13:37:

[afbeelding]
[afbeelding]
Mooie auto hoor! Heb je wat specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-05 19:31

bord4kop

maximaal 100KB!

[afbeelding]
[afbeelding]
Wow!! _/-\o_ _/-\o_

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

[afbeelding]
[afbeelding]
Su-per-vet! Perfecte velgen er onder ook. _/-\o_

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hehe thanks :). Volledige specs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Order options
    No.     Description 
    1CA     SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 
    2C7     L.-A. WHEELS STAR SPOKE RUNFLAT/MIX T. 
    205     AUTOMATIC TRANSMISSION 
    217     ACTIVE STEERING 
    229     DYNAMIC DRIVE 
    237     DYNAMIC DRIVE PACKAGE 
    302     ALARM SYSTEM 
    320     MODEL DESIGNATION, DELETION 
    322     COMFORT ACCESS SYSTEM 
    323     SOFT CLOSE AUTOMATIC SYSTEM FOR DOORS 
    356     CLIMATE COMFORT LAMINATED GLASS 
    4M5     IND. INSTRUMENT FINISHED IN LEATHE 
    403     GLAS ROOF, ELECTRIC 
    414     STOWAGE NET, PASSENGER SIDE 
    430     INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 
    442     CUPHOLDER 
    481     SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER    
    494     SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 
    5AC     AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL 
    508     PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 
    524     ADAPTIVE HEADLIGHTS 
    563     LIGHTS PACKAGE 
    609     NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 
    610     HEAD UP DISPLAY 
    644     PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. 
    672     CD CHANGER BMW FOR 6 CDS 
    677     HIFI SYSTEM PROFESSIONAL 
    698     AREA-CODE 2 
    710     M LEATHER STEERING WHEEL 
    760     INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME 
    775     INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 
    8SA     COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION 
    8SP     COP CONTROL 
    8S2     CODING OF ALARM SIGNAL 
    863     EUROPE/DEALER DIRECTORY 
    868     LANGUAGE VERSION DUTCH 
    877     DELETION CROSS-OVER OPERATION 
    886     DUTCH / ON-BOARD DOCUMENTATION 
Series options
    No.     Description 
    431     INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 
    434     INTERIOR TRIM 
    459     SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY 
    502     HEADLIGHT WASHER SYSTEM 
    522     XENON LIGHT 
    534     AUTOMATIC AIR CONDITIONING 
    540     CRUISE CONTROL 
    548     SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

Belangrijkste spec voor je oren is natuurlijk de 4.8L V8 met 367pk die een genot is voor je oren. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

SgtPoen schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:49:
Deze olielekkage is in ieder geval voorbij :). Een deel van de olie direct onder het gat is van het loshalen maar alles wat schuin achter die opening zit is allemaal lekkage. Verder ook maar de bougies vervangen want die zagen er niet uit. Zaten onder de aanslag. Ik wist ook niet hoelang ze er al inzaten dus daarom sowieso maar vervangen.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ligt het nu aan mij of ben je van alle bougies de centrale elektrode kwijt??? Ik heb tegenwoordig bougies met een dubbele aarde, ipv de quad die jij hebt, maar ook in het verleden bij de quads stak de centrale elektrode er duidelijk uit...

Heb je bij het filterhuis wel die restjes van de oude pakking weggehaald? Anders heb je zo weer een lekkage. Verder zien de kanalen er mooi schoon uit.
mr_petit schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:01:
nou, ik heb m'n aftakpunt voor 'alleen stroom bij draaiende motor' gevonden, op de dynamo.
Het is geen standaardaansluiting, maar ik heb een loop die bij de wikkelingen uitkomt en aan de spanningsregelaar zit getest en die geeft alleen signaal als de dynamo fysiek draait. Dus geen terugkoppeling van de accuspanning of van de ecu databus.

Dynamopin:

[afbeelding]

Voor de jongere generaties kan dit een schok zijn maar dit was het enige wat ik had (de merknaam mag onderhand met een korreltje zout genomen worden:

signaal op ca 750rpm

[afbeelding]

signaal op ca 3000rpm

[afbeelding]

De frequentie van de blokgolf varieert dus met het toerental.
Maar dit kan ik dus met een bruggelijkrichter en condensator naar een mooie gelijkspanning trekken (desnoods met een spanningsregelaar ertussen).
Maar ik heb dus wel een bruggelijkrichter nodig die tot pak 'm beet max 10khz gaat. Weet iemand hoe dat werkt met diodes? kunnen de meeste brugcellen deze frequentie wel aan? Ik kon bij brugcellen eigenlijk geen specs vinden die frequentiegerelateerd zijn. Hij mag natuurlijk niet verbranden.
Ik laat de gelijkrichter waarschijnlijk wel weer een relais aansturen die weer een normale spanningslijn pakt om de lambdasensoren te verwarmen.
toon volledige bericht
Verbranden zullen je diodes niet, het probleem is dat de schakeltijd een probleem wordt. 10kHz betekent dat de schakeltijd ruim ver de 100ns moet liggen. Volgens mij (mijn elektronica kennis is niet heel super) kom je dan standaard uit op Schottky diodes. Als ik even google, wordt voor 10 kHz al schakeltijden aangeraden van maximaal 1ns (Schottky-bereik dus).

Maar zit er op je ECU echt geen draad die domweg "hoog" wordt op het moment dat je de motor start?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:40:
[...]

Maar zit er op je ECU echt geen draad die domweg "hoog" wordt op het moment dat je de motor start?
Ik heb geen draden doorgementen, maar volgens wds niet. Althans niet wat mij zo lijkt. Ik weet natuurlijk niet exact wat can bus high op de smg output doet maar niets wat in de beschrijving er echt op duidt.
En een aantal zijn beschreven als 'not connected' maar of dat ook echt zo is en wat er op staat weet ik natuurlijk ook niet
Dit is de volledige pin layout zoals deze in WDS beschreven is (sorry voor de mensen die het niets interesseert, hier komt weer een lap text....):

A6000 DME control unit
Plug connector overview
Number X-pin, colour Description
X60001 9-pin, black Plug connector DME control unit Module 1
X60002 24-pin, black Plug connector DME control unit Module 2
X60003 52-pin, black Plug connector DME control unit Module 3
X60004 40-pin, black Plug connector DME control unit Module 4
X60005 9-pin, black Plug connector DME control unit Module 5
Pin assignments at plug connector X60001
Pin Type Description / Signal type Connection /
Measuring notes
1 A Terminal 15 Relay, fuel injectors

2 Not used

3 A/E Diagnosis signal TXD Transmission control Sequential manual transmission (SMG)

4 M Ground Ground connector

5 M Ground Ground connector

6 M Ground Ground connector

7 E Terminal 30 A2076 B+ potential distributor

8 E Voltage supply Terminal 87 Fuse carrier, engine electronics

9 Not used

Pin assignments at plug connector X60002
Measuring notes
1 A Activation Oxygen sensor heater in front of catalytic converter Oxygen sensor before catalytic converter

2 A Activation Oxygen sensor heater in front of catalytic converter Oxygen sensor 2 before catalytic converter

3 A/E Signal CAN bus low Transmission control Sequential manual transmission (SMG)

4 A/E Signal CAN bus high Transmission control Sequential manual transmission (SMG)

5 Not used

6 A Activation Oxygen sensor heater after catalytic converter Oxygen sensor after catalytic converter

7 M Negative activation Oxygen sensor before catalytic converter Oxygen sensor before catalytic converter

8 M Negative activation Oxygen sensor 2 after catalytic converter Oxygen sensor 2 after catalytic converter

9 M Negative activation Oxygen sensor 2 before catalytic converter Oxygen sensor 2 before catalytic converter

10 M Negative activation Oxygen sensor after catalytic converter Oxygen sensor after catalytic converter

11 Not used

12 A Activation Oxygen sensor heater after catalytic converter Oxygen sensor 2 after catalytic converter

13 Not used

14 E Signal, oxygen sensor Oxygen sensor 2 after catalytic converter

15 Not used

16 E Signal, oxygen sensor Oxygen sensor after catalytic converter

17 Not used

18 Not used

19 Not used

20 E Signal, oxygen sensor Oxygen sensor before catalytic converter

21 Not used

22 E Signal, oxygen sensor Oxygen sensor 2 before catalytic converter

23 A Signal Activation, main relay DME relay

24 Not used

Pin assignments at plug connector X60003
Measuring notes
1 E Signal Air mass flow sensor Hot-film air mass meter

2 Not used

3 E Signal Crankshaft sensor Crankshaft sensor

4 A Voltage supply Hot-film air mass meter Hot-film air mass meter

5 A Voltage supply Throttle valve motor

6 A Signal Fuel injector, cylinder 2 Fuel injector, cylinder 2

7 A Signal Fuel injector, cylinder 4 Fuel injector, cylinder 4

8 A Signal Fuel injector, cylinder 6 Fuel injector, cylinder 6

9 A Activation VANOS solenoid valve, exhaust VANOS solenoid valve, exhaust

10 A Activation VANOS solenoid valve, intake VANOS solenoid valve, intake

11 A Signal Fuel injector, cylinder 5 Fuel injector, cylinder 5

12 A Activation Thermostat, characteristic map cooling Thermostat, characteristic map cooling

13 A Signal Fuel injector, cylinder 1 Fuel injector, cylinder 1

14 M Suction jet pump shut-off valve Hot-film air mass meter Hot-film air mass meter

15 M Ground Throttle valve motor Throttle valve motor

16 E Signal Oil pressure switch Oil pressure switch

17 Not used

18 Not used

19 A/E Bi-directional data interface Alternator

20 Not used

21 A Activation Fuel tank vent valve Fuel tank vent valve

22 A Activation Close idle speed control valve Idle actuator

23 A Activation Open idle speed control valve Idle actuator

24 Not used

25 Not used

26 A Signal Fuel injector, cylinder 3 Fuel injector, cylinder 3

27 E Signal Intake air temperature Hot-film air mass meter

28 E Signal Engine coolant temperature sensor Engine coolant temperature sensor

29 E Signal Camshaft sensor I Camshaft sensor I

30 E Signal Camshaft sensor II Camshaft sensor II

31 E Signal Throttle valve motor Throttle valve motor

32 E Signal Throttle valve motor Throttle valve motor

33 E Signal Double knock sensor Double knock sensor

34 E Signal Double knock sensor Double knock sensor

35 M Ground Engine coolant temperature sensor Engine coolant temperature sensor

36 M Ground Camshaft sensor I Camshaft sensor I

37 M Ground, crankshaft sensor Crankshaft sensor

38 Not used

39 Not used

40 A Activation Valve, individual control intake system Valve, individual control intake system

41 Not used

42 A Activation Throttle valve motor Throttle valve motor

43 A Activation Throttle valve motor Throttle valve motor

44 E Signal Engine oil temperature Oil temperature sensor

45 M Ground Engine oil temperature Oil temperature sensor

46 E Signal Double knock sensor Double knock sensor

47 E Signal Double knock sensor Double knock sensor

48 Not used

49 M Ground Camshaft sensor II Camshaft sensor II

50 E Signal Oil level sensor Oil level sensor

51 Not used

52 Not used

Pin assignments at plug connector X60004
Measuring notes
1 E Signal SPORT button SPORT button

2 A Signal, CAN bus high, DSC sensor Diagnostic module for fuel tank leakage

3 A Activation Secondary air pump relay Secondary air pump relay

4 A Activation Electric fan Electric fan

5 M Ground Not used

6 Not used

7 M Ground Pedal position sensor Pedal position sensor

8 E Signal Pedal position sensor Pedal position sensor

9 A Voltage supply Pedal position sensor Pedal position sensor

10 Not used

11 Not used

12 M Ground Pedal position sensor Pedal position sensor

13 E Signal Pedal position sensor Pedal position sensor

14 A Voltage supply Pedal position sensor Pedal position sensor

15 Not used

16 Not used

17 A Speed signal Diagnostic connector

18 Not used

19 A Activation E-box fan E-box fan

20 A Signal, CAN bus low, DSC sensor Diagnostic module for fuel tank leakage

21 Not used

22 E Signal Processed wheel speed, rear right Dynamic stability control (DSC)

23 E Signal Clutch switch Clutch switch

24 E Signal Brake light switch Brake light switch

25 Not used

26 E Terminal 15 Fuse F15

27 E Signal Steering column switch, cruise control Steering column switch, cruise control

28 E Signal Brake light test signal Brake light switch

29 A Compressor control Heating/air conditioning system

30 A Activation, left bi-xenon headlight Diagnostic module for fuel tank leakage

31 Not used

32 E/A Signal Diagnostic link TXD Diagnostic connector

33 E Signal Electronic vehicle immobilisation Electronic vehicle immobilizer (EWS)

34 Not used

35 Not used

36 E/A Signal CAN bus high Connector, CAN bus

37 E/A Signal CAN bus low Connector, CAN bus

38 M Ground Temperature sensor at radiator outlet Temperature sensor at radiator outlet

39 E Signal Temperature sensor at radiator outlet Temperature sensor at radiator outlet

40 Not used

Pin assignments at plug connector X60005
Measuring notes
1 A Activation Ignition coil, cylinder 5 Ignition coil, cylinder 5

2 Not used

3 Not used

4 A Activation Ignition coil, cylinder 3 Ignition coil, cylinder 3

5 M Ground Ground point

6 A Activation Ignition coil, cylinder 1 Ignition coil, cylinder 1

7 A Activation Ignition coil, cylinder 2 Ignition coil, cylinder 2

8 A Activation Ignition coil, cylinder 4 Ignition coil, cylinder 4

9 A Activation Ignition coil, cylinder 6 Ignition coil, cylinder 6

Dus in totaal 5 stekkers met 134 pinnen. Om die allemaal na te lopen in contact stand en draaiende stand is ook zo wat. En je moet maar afwachten of die pin dan niet toevallig op hoog staat of altijd op hoog staat.
Een aantal pinnen vallen natuurlijk gelijk af dus is het wat minder werk. Maar dus geen echte 'motor aan' pin.
Als ik zou beginnen met meten zou ik bijv. kijken naar de verwarming van de o2 sensoren (wat ik al beschreef als optie met wat extra systemen), of bijv. de spanning naar de gasklep:

5 A Voltage supply Throttle valve motor

Maar met zo'n gasklepspanning, hoe werkt dan de dsc? stuurt die de gasklep dicht of haalt die de spanning eraf (en gaat de gasklep vanzelf dicht). Dat zijn lastige dingen om te onderzoeken, met je multimeter scheurend door de bocht :P
En een aantal dingen zeggen mij niet zoveel, zoals
of

Ik zal morgen eens kijken wat ze bij de lokale electronicazaak hebben aan gelijkrichters, en wat zij van het verhaal vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 31-07-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Zodra de DME uit standby gaat (bij contact aan) wordt dat relais ingeschakeld om alle snufjes onder de motorkap van prik te voorzien.

Uit WDS:
Consequently, the control unit activates the main relay. The main relay supplies voltage to other inputs of the control unit. In the same way, the main relay secures the voltage supply of other control units and components.
Dat is de geschakelde uitgang van de main relay (nummer 87 is standaard bij veel relais), locatie: zekeringenhouder bij de motorelektronica. Achter die uitgang zitten weer andere zekeringen voor de motorelektronica.
Maar met zo'n gasklepspanning, hoe werkt dan de dsc? stuurt die de gasklep dicht of haalt die de spanning eraf (en gaat de gasklep vanzelf dicht).
De DSC-module stuurt een (interventie)bericht over de canbus, de DME reageert daarop door de gasklep te bedienen. Middels (redundant uitgevoerde) feedbackpotentiometers in de gasklep weet de DME altijd op welke positie de klep staat.

Het is tegenwoordig niet echt aan/uit meer, alles wordt afgehandeld middels intelligente module's die continue data met elkaar uitwisselen. Zelfs de lichtschakelaar heeft een eigen brein (met meer dan 100 programmeerbare opties).

[ Voor 9% gewijzigd door donny007 op 01-08-2016 01:12 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ok, die eerste 2 zullen dus altijd aan gaan bij contact aan en niet bij motor aan.

Gasklepspanning zou dus nog een optie kunnen zijn om te onderzoeken als de dynamofeed op niets uitdraait. Maar daar lijkt het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
deepbass909 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 22:40:
[...]

Ligt het nu aan mij of ben je van alle bougies de centrale elektrode kwijt??? Ik heb tegenwoordig bougies met een dubbele aarde, ipv de quad die jij hebt, maar ook in het verleden bij de quads stak de centrale elektrode er duidelijk uit...

Heb je bij het filterhuis wel die restjes van de oude pakking weggehaald? Anders heb je zo weer een lekkage. Verder zien de kanalen er mooi schoon uit.

[...]
Ik weet niet wat het was met die bougies, ik vond het ook net lijken of dat er in het midden wat verdwenen was. Ik heb gewoon weer van die 4 pins erin gedaan maar daar zaten die puntjes veel dichter bij elkaar en was het topje van de elektrode ook fijner.

Verder heb ik alles schoongemaakt en alle oude pakkingsresten verwijderd :P. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik weer mag bijvullen. Heb het gevoel alsof er ergens nog een lek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Volgens mij zijn die bougies wel normaal hoor.
Bij mij steekt de electrode ook niet uit (maar die is wel dunner, waarschijnlijk net als je nieuwe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

mr_petit schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 01:33:
Ok, die eerste 2 zullen dus altijd aan gaan bij contact aan en niet bij motor aan.

Gasklepspanning zou dus nog een optie kunnen zijn om te onderzoeken als de dynamofeed op niets uitdraait. Maar daar lijkt het niet op.
Waarom pak je de sensor voor de oliedrukwaarschuwing (het rode lampje op je dashboard) niet? Geen oliedruk = geen lopende motor (of andere zaken om je druk over te maken :+ ), oliedruk = lopende motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ok, geen oliedruk is idd geen lopende motor (tenzij er iets heel erg fout is), maar wel oliedruk betekend niet dat de motor niet loopt. Er zit namelijk een terugslagventiel in dus druk kan blijven hangen. Net als brandstofdruk.
Wel afhankelijk van waar je meet. Ik weet niet precies hoe dat bij mijn auto zit met de locatie van de druksensor en het terugslagventiel.

Maar ik heb m'n feed al gevonden en maak een gelijkrichtertje met 4 schottky diodes en een elco.
Daarna zie ik wel of de spanning ok is (ik denk het wel), of dat ik als nog een spanningsregelaar nodig heb (maar die kans is klein als het alleen een relais aan moet sturen)

Het enige wat ik in de gaten moet houden is of de dynamo geen rare dingen doet als ik van die wikkeling 100mA wegsnoep. Het lijkt mij dat de stromen in een dynamo een extreme veelvoud daarvan zullen zijn, maar ik weet niet precies waar dit contactpunt (wat ook de gelijkrichter ingaat) voor dient. Misschien voor timing ofzo.
Als ik dat wil ondervangen zou ik een LM2907 kunnen gebruiken in opzet die open stuurt zodra er ook maar iets van frequentie is. Eerst maar eens kijken wat dit brengt.

Voor de mensen die het willen weten, het is deze lus:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/dynamo/dynamocontact1.jpg

En die zit hier aan de gelijkrichter vast:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/dynamo/dynamocontact2.jpg

Wat het precies doet weet ik dus niet omdat het schema van een moderne dynamo mij boven de pet gaat (ik weet het principe maar ze kunnen het extreem ingewikkeld maken kennelijk), en wat er allemaal in die gelijkrichter gebeurt is ook niet gedocumenteerd.
Ik heb 1 plaatje gezien waar dat punt als PS wordt aangeduidt. Dat is? Phase stator? Positive stator?

[ Voor 93% gewijzigd door mr_petit op 01-08-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ElKOnVT.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T8gZxWa.jpg

De "W~" terminal is verbonden met één van de fasen, soms wordt dat signaal gebruikt om het toerental te meten.

Zorg dat je zo dicht mogelijk in de buurt daarvan een zekering plaatst, het is een onbeveiligde uitgang.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja dat ie ongezekerd aan 1 van de statoren zit weet ik :)
Eens kijken of ik op de dynamo netjes een zekeringhouder kan monteren. (en een niet al te dikke draad, da's ook gelijk een zekering :+ )
Ik weet niet wat er allemaal in die bosch gelijkrichter zit, maar als daar een serieel signaal naar de ecu voor gaat, dan zit er dus ook een microprocessor oid in. Die w+ zou idd toerentalmeting of een controle kunnen zijn of de multiriem niet gebroken is (daar stond geloof ik iets over in 1 van de vorige posts met wds info).
De ecu krijgt het werkelijke motortoerental (waar hij mee rekent) lijkt me van de krukassensor

Bij die 2 pinnen van die connector op de bosch gelijkrichter is bij de m54 eentje dus een dummy. Die meet niets.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 01-08-2016 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

De BSD-bus is een BMW specifieke interface die qua protocol veel lijkt op LIN, er zal een soortgelijke controller als dit in de gelijkrichter zitten:

http://cache.nxp.com/file..._sheet/AR6000.pdf?pspll=1

Maar nu gaat het toch wel heel erg richting: Elektronica ;) . Als je nog vragen hebt over het gelijkrichten en opschonen van de spanning kun je daar beter een topic openen

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
;w

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rk4sc2.jpg

Na 3,5 jaar trouwe dienst wordt hij zo opgehaald door de nieuwe eigenaar. Volgende BMW wordt over 5 weken geleverd. F48 X1 xDrive25D M Sport. ja ik weet dat die geen achterwielaandrijving heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

En nu 5 weken geen auto? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:51
E39 naar de specialist gebracht voor een vakantie checkup.

Auw. 23 augustus terug voor de reparaties.

Wel gelijk apk er bij en hij ziet er over algemeen goed uit. En met een gerust hart op weg naar Kroatië

[ Voor 23% gewijzigd door 418O2 op 02-08-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wanneer ben je in Kroatië? Ik cross daar nu rond met m'n cabrio (de komende dagen nog op Krk, daarna zakken we verder naar het zuiden af).

De wegen hier zijn alleen niet vriendelijk voor de wielophanging... Achter klappert er iets, voor kraakt/piept er iets... Voor zijn 99% zeker m'n stabi's (bij de APK bleek er 1 kapot), achter ben ik bang dat het m'n subframe rubbers zullen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Onlangs heb ik een E90 aangekocht (pics volgen nog als hij helemaal netjes is :*)). Aangezien ik nog even moest wachten op de aflevering en dacht dat er zomerbanden op de wagen lagen heb ik een mooi wintersetje op de kop kunnen tikken (styling 159 + Pirelli SOTTOZERO 2 met nog +- 7mm). Nu blijkt dat er mijn wagen reeds winterbanden aanwezig zijn... Ik had dit uiteraard zelf moeten dubbelchecken, maar aangezien het om een wagen ging die volgens de BMW concessiehouder "net" (begin juli) was binnengekomen heb ik dit over het hoofd gezien. Ook de verkoper viel uiteraard uit de lucht.

Nu zit ik echter zonder zomerbanden, maar wel met 2 sets winterbanden :+ :

- styling 285 + Michelin Primacy Alpin (runflat) = momenteel aanwezig op de wagen
- styling 159 + Pirelli SOTTOZERO 2 met nog +- 7mm

Ik ben niet zo een fan van de runflats en zou eigenlijk liefst vanal Michelin Pilot Sport 4 laten opleggen (andere suggesties altijd welkom). De vraag is dan natuurlijk wat ik doe met mijn huidige set(s)?
  1. Zomerbanden laten opleggen, vervolgens de set wintervelgen "opgebruiken" en dan de runflats op de wintervelgen laten leggen?
  2. Blijven doorrijden met winterbanden tot na de winter en dan nieuwe leggen. Geen enkel probleem volgens de lokale bandencentrale hier. Hij gaf ook hier de voorkeur aan.
  3. Eén set verkopen en op zoek gaan naar een zomerset of tweedehands velgen?
Zie net een setje style 193 voor 550 met (quasi volledig) versleten banden... Zwaar aan het twijfelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
deepbass909 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:54:
Wanneer ben je in Kroatië? Ik cross daar nu rond met m'n cabrio (de komende dagen nog op Krk, daarna zakken we verder naar het zuiden af).

De wegen hier zijn alleen niet vriendelijk voor de wielophanging... Achter klappert er iets, voor kraakt/piept er iets... Voor zijn 99% zeker m'n stabi's (bij de APK bleek er 1 kapot), achter ben ik bang dat het m'n subframe rubbers zullen zijn...
Ga eind augustus. Met frisse shocks achter en spoorstang voor. En frisse schijven en blokken voor. En frisse remleidingen achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53
Ik heb sinds kort ook een BMW. Een e46 328 uit '99.

bmw e46 328CI zijkant

topview

Als eerste heb ik het hoesje van de sleutel vervangen door een net exemplaar
Sleutel

Ik ben er echt onwijs blij mee. Het rijdt echt heerlijk, ik heb helemaal niet het gevoel in een auto van inmiddels 17 jaar oud te zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door yrew op 04-08-2016 15:53 ]

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 04:43

Theimon

Snapte!?

Dat is inderdaad leuk speelgoed ;)

Opvallend wel dat je het oude model sleutel hebt. Ik heb namelijk wel een diamondkey (voor exact hetzelfde type auto).

Wat heeft ie gelopen in al die jaren?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
40.000 kilometer slechts, hij komt uit Duitsland.

Die sleutels zaten erbij. De complete set bestond uit 2 zenders, valet sleutel en 1 van plastic.

[ Voor 50% gewijzigd door yrew op 04-08-2016 20:27 ]

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

418O2 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:35:
[...]

Ga eind augustus. Met frisse shocks achter en spoorstang voor. En frisse schijven en blokken voor. En frisse remleidingen achter.
Dan zijn wij al lang en breed weer terug, dus we kunnen niet zwaaien. Goede remmen en ophanging zijn wel aan te raden hier, hoewel de wegen redelijk zijn, is het wel zwaar voor het onderstel. Maar ik ben wel blij met een strak sturende cabrio op de slingerwegen (we zitten nu op Krk).
yrew schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:25:
40.000 kilometer slechts, hij komt uit Duitsland.

Die sleutels zaten erbij. De complete set bestond uit 2 zenders, valet sleutel en 1 van plastic.
Ziet er goed uit, en weinig kilometers! Om de één of andere reden vind je dit soort pareltjes alleen in Duitsland.

Let wel goed op het achterste subframe. De eerste generatie E46 heeft last van een subframe dat uitscheurt als de auto een grote benzine- of dieselmotor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 04:43

Theimon

Snapte!?

40000 echte kilometers met sluitende historie? Of teruggeslingerd als een malle?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

deepbass909 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:54:

Lol.. Twee jaar terug heeft Kroatie ook mijn stabi's gesloopt :')
Veel plezier daar, schitterend gebied en lekker eten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46
40000 km, dat is nog geen 2500 per jaar. Kan natuurlijk, maar dan heeft de vorige eigenaar wel heel veel met z'n sleutels gespeeld denk ik. Maar aan het interieur zal je het beter kunnen zien denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door sig69 op 05-08-2016 08:23 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30
Even uitlezen met Rheingold en je weet meteen of de kilometerstand klopt. Maar in Duitsland staan wel vaker auto's met een extreem lage kilometerstand, dat zijn dan vaak auto's die van een bejaard stel zijn geweest of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
robpol schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 08:46:
Even uitlezen met Rheingold en je weet meteen of de kilometerstand klopt. Maar in Duitsland staan wel vaker auto's met een extreem lage kilometerstand, dat zijn dan vaak auto's die van een bejaard stel zijn geweest of iets dergelijks.
In duitsland is het heel normaal om jezelf te belonen met een spiksplinternieuwe wagen als je met pensioen gaat. Dan heb je dus mensen van 65 die een auto kopen. Vaak netjes elk jaar een beurt en nauwelijks kilometers.
deepbass909 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 22:48:
[...]

Dan zijn wij al lang en breed weer terug, dus we kunnen niet zwaaien. Goede remmen en ophanging zijn wel aan te raden hier, hoewel de wegen redelijk zijn, is het wel zwaar voor het onderstel. Maar ik ben wel blij met een strak sturende cabrio op de slingerwegen (we zitten nu op Krk).
Ik wil hoe dan ook gewoon een veilige auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
Auto is destijds inderdaad door een vrouw op leeftijd besteld. Wat op zich wel grappig is, is dat ze toen wel voor een m sport onderstel en een breedteset gekozen heeft.

De bekleding is echt nog top, het leer is echt mooi, geen scheurtjes. Het stuur en het dashboard zien er ook nog perfect uit.

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Altijd van een oud vrouwtje geweest dus :+

Zoals eerder gezegd: zit er een sluitende onderhoudshistorie bij?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Een ander merk, maar deed me spontaan hier aan denken >:) :

[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 05-08-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
SanderH_ schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:59:
Een ander merk, maar deed me spontaan hier aan denken >:) :

Je moet altijd op je hoede zijn natuurlijk. Maar in Duitsland kan je echt wel pareltjes vinden met lage km-standen. De youngtimerhandelaars varen er wel bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
MadMarky schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:44:
Altijd van een oud vrouwtje geweest dus :+

Zoals eerder gezegd: zit er een sluitende onderhoudshistorie bij?
Aan de hand van het onderhoudsboekje en de keuringsrapporten klopt de kilometerstand. Ook de naam op de facturen die bewaard zijn kloppen met de aankoop factuur. Nu is dat allemaal na te maken natuurlijk, maar tot nu toe blijkt uit alles dat er daadwerkelijk weinig kilometers mee gereden zijn.

Vandaag wezen informeren naar het reviseren van de vanos bij pmotorsport en door een last minute afzegger kon ik direct terecht. Hij lijkt nu nog iets strakker te lopen en het vermogen onderin is duidelijk toegenomen.

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

418O2 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:40:
[...]

In duitsland is het heel normaal om jezelf te belonen met een spiksplinternieuwe wagen als je met pensioen gaat. Dan heb je dus mensen van 65 die een auto kopen. Vaak netjes elk jaar een beurt en nauwelijks kilometers.
Dat heb ik inderdaad vaker gehoord. En zij gaan dan ook gelijk voor de meest luxe en uitgebreide versie, dus een grote motor, leer en ongeveer elke optie denkbaar.

Dit soort auto's zijn daardoor ook vrijwel direct investeringsobjecten. Eén van mijn zakelijke contacten had onlangs ook een dergelijke coupé uit Duitsland gehaald.

Voordeel bij aankoop in Duitsland is dat ze verplicht de gehele eigendomshistorie moeten laten zien, inc. naam en adres. Dat is centraal geregistreerd en kan niet mee gefraudeerd worden.
[...]

Ik wil hoe dan ook gewoon een veilige auto :)
En gelijk heb je. Ik zit me nu al dagen op te vreten over het gekraak rechtsvoor (maar dat is meer een luxe dingetje), maar ook over het gebonk linksachter. Ik ben er inmiddels wel achter wat de bron is, een toplager van de schokdemper waarvan het rubber los heeft gelaten. Nu klapperen de metalen ringen/schotels van de schokdemper tegen het toplager... Niet direct schadelijk gelukkig en een simpele fix van 2 tientjes, maar met nog meer dan een week te gaan waarbij ik nog vele kilometers moet rijden, niet echt relaxed rijden...

Na de vakantie moet ik het wel zo snel mogelijk vervangen, samen met de stabi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Tijd om zelf maar eens mijn wagen voor te stellen.

Na lang twijfelen tussen een F20 en E9X, en een vrij lange zoektocht (meerdere maanden) naar een wagen die aan mijn eisen voldeed...ben ik nu een weekje in het bezit van mijn eerste BMW. Gevonden bij een officiële BMW concessie: dus 1 vorige eigenaar en een duidelijke onderhoudshistoriek. De wagen was ook daar altijd netjes op onderhoud geweest. Na ongeveer een maand wachten (nieuwe remschijven, wat kleine dingen aan het interieur aanpassen etc) mocht ik hem eindelijk gaan ophalen :*)

Gaat om een 318d E90 van 04/2011 met circa 125k op de teller:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DtDicLum.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mDiC510m.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V4tERyzm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/coEKXiCm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FFrikWem.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0ppJ9KHm.jpg

Na ongeveer 8 jaar Peugeot is dit toch wel een immense aanpassing. Valt natuurlijk moeilijk te vergelijken, maar alles gaat zoveel vlotter: schakelen gaat boterzacht, optrekken, isolatie, ophanging... wat een verademing. Enig minpunt zijn de runflats (winterbanden) die er nu nog opliggen. Toch iets te hard als je het mij vraagt. Deze ga ik waarschijnlijk gwn laten liggen tot na de winter en dan vervangen met non RFT, Pilot Sport 4 of iets dergelijks.

Zaken die ik ga waarschijnlijk ga aanpassen:
  • zwarte grill (meningen hierover? :+ )
  • een handvol coderingen
  • witte angel eyes
  • misschien een setje 193m velgen, maar ik vind styling 285 best wel mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
SanderH_ schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 12:48:
Tijd om zelf maar eens mijn wagen voor te stellen.

Na lang twijfelen tussen een F20 en E9X, en een vrij lange zoektocht (meedere maanden) naar een wagen die aan mijn eisen voldeed...ben ik nu een weekje in het bezit van mijn eerste BMW. Gevonden bij een officiële BMW concessie: dus 1 vorige eigenaar en een duidelijke onderhoudshistoriek. De wagen was ook daar altijd netjes op onderhoud geweest. Na ongeveer een maand wachten (nieuwe remschijven, wat kleine dingen aan het interieur aanpassen etc) mocht ik hem eindelijk gaan ophalen :*)

Gaat om een 318d E90 van 04/2011 met circa 125k op de teller:

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Na ongeveer 8 jaar Peugeot is dit toch wel een immense aanpassing. Valt natuurlijk moeilijk te vergelijken, maar alles gaat zoveel vlotter: schakelen gaat boterzacht, optrekken, isolatie, ophanging... wat een verademing. Enig minpunt zijn de runflats (winterbanden) die er nu nog opliggen. Toch iets te hard als je het mij vraagt. Deze ga ik waarschijnlijk gwn laten liggen tot na de winter en dan vervangen met non RFT, Pilot Sport 4 of iets dergelijks.

Zaken die ik ga waarschijnlijk ga aanpassen:
  • zwarte grill (meningen hierover? :+ )
  • een handvol coderingen
  • witte angel eyes
  • misschien een setje 193m velgen, maar ik vind styling 285 best wel mooi
toon volledige bericht
Feli! Zeer mooie wagen. Persoonlijk vind ik dit de mooiste velgen die BMW heeft gemaakt, dus ik zou ze lekker laten zitten. Daarnaast; bij deze generatie BMW's horen nu eenmaal de gele ringen. Dat zou ik lekker origineel laten om de Sjonnie-look te voorkomen 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
nl.mark schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 16:22:
[...]

Daarnaast; bij deze generatie BMW's horen nu eenmaal de gele ringen. Dat zou ik lekker origineel laten om de Sjonnie-look te voorkomen 8).
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
[...]

Feli! Zeer mooie wagen. Persoonlijk vind ik dit de mooiste velgen die BMW heeft gemaakt, dus ik zou ze lekker laten zitten. Daarnaast; bij deze generatie BMW's horen nu eenmaal de gele ringen. Dat zou ik lekker origineel laten om de Sjonnie-look te voorkomen 8).
Gezien de kleur is het inderdaad gevaarlijk om er vrij snel een "sjonnie bak" van te maken :P . Die zwarte grill moet nog net kunnen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik ben een purist. Daar laat ik het maar bij in deze

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:14

f.h

f.h schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 21:39:
Ik ben al bekend met het updaten van mijn CIC-navigatie (na aanschaf van mijn E81 direct zelf van 2012 naar 2016-2 gegaan).

Het enige wat ik nog niet precies weet is wat (ongeveer) de release cyclus is van BMW. Iemand hier die me dat kan vertellen?
Zie net dat nu de eerste 2017-1 maps beschikbaar zijn (op de site waar ik mijn FSC code vandaan heb alleen nog voor Noord Amerika). Hopen dat Europa snel volgt :)

Weet eigenlijk niet of ik de site mag noemen waar ik ze vandaan haal? Lijkt me niet (helemaal?) illegaal.

[ Voor 60% gewijzigd door f.h op 08-08-2016 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 17:07

GforceNL

Out of memory....

Ik wilde op korte termijn gaan updaten, maar als ze er op korte termijn al aankomen wacht ik toch even op de nieuwe kaarten. Zit nu op 2015-2 dacht ik.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik zal dit topic ook maar eens gaan volgen: zaterdag een 320da ede besteld in de kleur Imperialblau Brillanteffekt

belangrijkste opties die ik erop neem:
centennial high executive pakket, zwart leer, comfort pakket, sportstoelen met memory en lendesteun, M-sportstuur, stuurverwarming, lichtpakket, geborsteld alu inleg met pianolak accent, trekhaak

verwachte productieweek = 39
dus ik verwacht ergens in oktober hem op te kunnen halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Hou er rekening mee dat je runflats eigenlijk niet zomaar moet/kunt verleggen van velg. Dan verliest de zijconstructie zijn integriteit en is het idee van de runflat weg. Laten zitten en oprijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
yrew schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:49:
Ik heb sinds kort ook een BMW. Een e46 328 uit '99.

[afbeelding]

[afbeelding]

Als eerste heb ik het hoesje van de sleutel vervangen door een net exemplaar
[afbeelding]

Ik ben er echt onwijs blij mee. Het rijdt echt heerlijk, ik heb helemaal niet het gevoel in een auto van inmiddels 17 jaar oud te zitten.
Nice :)

Ik heb dat bij mijn e39 ook vervangen, was nog erger aan gort dan die van jou. Leuke upgrade voor minder dan een euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de gele ringen met de blauwige xenon-lampen zelfs nog mooier vind dat de wittere xenonlampen met LED-halo's van tegenwoordig. Juist dat subtiele contrast vind ik wel wat hebben.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
418O2 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:29:
[...]
Ik heb dat bij mijn e39 ook vervangen, was nog erger aan gort dan die van jou. Leuke upgrade voor minder dan een euro :)
:-( ik vrees dat ik iets meer betaald heb dan nodig

Hier nog een foto van de laatste upgrade, ook iets meer dan een euro trouwens. Dit was van tijdens de vanos revisie

Motor

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
yrew schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:07:
[...]

:-( ik vrees dat ik iets mee betaald heb dan nodig

Hier nog een foto van de laatste upgrade, ook iets meer dan een euro trouwens. Dit was van tijdens de vanos revisie

[afbeelding]
Ik had niet goed gekeken, ik heb alleen de knopjes vervangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bestellen jullie die sleutel hoesjes bij de dealer of ergens online? De mijne begint er ook al weer aardig afgeleefd uit te zien.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
MadMarky schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:22:
Bestellen jullie die sleutel hoesjes bij de dealer of ergens online? De mijne begint er ook al weer aardig afgeleefd uit te zien.
online via auto-sleutel.nl

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
yrew schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:07:
[...]

:-( ik vrees dat ik iets meer betaald heb dan nodig

[afbeelding]
Ziet er aardig donker uit? Wanneer voor het laatst olie ververst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
Als het goed is vlak voor de aflevering, maar dat zal ik nog even nakijken

edit:
Yup, dit had net voor de aflevering gedaan moeten zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door yrew op 09-08-2016 12:40 ]

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MadMarky schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:22:
Ik heb mijne op ebay.de gehaald (daar vind je echt veel, heb er net ook een nieuwe achterwisser+arm gehaald voor 22 euro)

http://www.ebay.de/sch/i....kw=bmw+key+gummi&_sacat=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Typhone schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:02:
[...]

Hou er rekening mee dat je runflats eigenlijk niet zomaar moet/kunt verleggen van velg. Dan verliest de zijconstructie zijn integriteit en is het idee van de runflat weg. Laten zitten en oprijden ;)
Wist ik niet. Dan ga ik mijn winterbanden toch moeten laten liggen tot na de winter en dus helemaal moeten "oprijden".

Wat is trouwens jullie mening over zwarte nieren? Past imo wel bij de wagen. Dan zou zijn snuit er als volgt uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://www.modbargains.com/images/Products/bmw%20performance/335i-bmw-grilles-afe-intake-reflectors-2.jpg

:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik vind het zelf niet mooi, maar ik ben, zoals gezegd, een purist. Zoiets doe je op een Honda Accord, niet op een BMW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
With stupid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
418O2 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:59:
Ik vind het zelf niet mooi, maar ik ben, zoals gezegd, een purist. Zoiets doe je op een Honda Accord, niet op een BMW
Hoe kijk jij aan tegen een M stuur in een niet M BMW? Ik ben opzoek naar een Multifunctioneel stuurwiel voor mijn E46, maar kom vooral veel M sturen tegen...en bij mij wringt het ergens omdat ik geen M heb.

[ Voor 21% gewijzigd door yrew op 09-08-2016 13:01 ]

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtPoen
yrew schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:33:
Als het goed is vlak voor de aflevering, maar dat zal ik nog even nakijken

edit:
Yup, dit had net voor de aflevering gedaan moeten zijn.
Miscchien lijkt maar zo. Zie hier mijn blok een aantal maanden geleden, dit was een maandje na een oliewissel.

Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/apueg7k6h/DSC_1399.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door SgtPoen op 09-08-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
yrew schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:01:
[...]

Hoe kijk jij aan tegen een M stuur in een niet M BMW? Ik ben opzoek naar een Multifunctioneel stuurwiel voor mijn E46, maar kom vooral veel M sturen tegen...en bij mij wringt het ergens omdat ik geen M heb.
Dat vind ik nog wat anders. Als het ooit op het model is geleverd vind ik het nog wel kunnen.

Maaruh, ik ben maar ik en jij bent de eigenaar van jouw auto. Dus je moet doen wat je zelf wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
SgtPoen schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:07:
[...]

Miscchien lijkt maar zo. Zie hier mijn blok een aantal maanden geleden, dit was een maandje na een oliewissel.

[afbeelding]
Tijdens de revisie kwam dit ook ter sprake dus je opmerking komt niet in zijn geheel als een verrassing moet ik zeggen. Het verschil tussen jouw blok en de mijne is wel groot qua kleur. Ik zal nog eens informeren bij de verkoper.
418O2 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:09:
[...]

Dat vind ik nog wat anders. Als het ooit op het model is geleverd vind ik het nog wel kunnen.

Maaruh, ik ben maar ik en jij bent de eigenaar van jouw auto. Dus je moet doen wat je zelf wil :)
Ik probeer mijzelf ervan te overtuigen dat het prima kan....maar ik heb nog niet de juiste argumenten gevonden |:( ;) Ik denk dat ik bij mij in Rotterdam gewoon teveel 3 series met M logo's achterop heb gezien die helemaal geen M waren.

[ Voor 5% gewijzigd door yrew op 09-08-2016 13:18 ]

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 15:48

Edd

yrew schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:15:

[...]

Ik probeer mijzelf ervan te overtuigen dat het prima kan....maar ik heb nog niet de juiste argumenten gevonden |:( ;)
Omdat je het zelf wil? Of omdat je het stuur veel lekkerder vind sturen?
Zou me niet al teveel aantrekken van wat anderen ervan vinden. Die vinden altijd wel iets. ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrew
Edd schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:18:
[...]

Omdat je het zelf wil? Of omdat je het stuur veel lekkerder vind sturen?
Zou me niet al teveel aantrekken van wat anderen ervan vinden. Die vinden altijd wel iets. ;)
Het is puur mijn ongefundeerde mening vrees ik. Ik trek met wat dat betreft niets aan van anderen. Catch22 noemde zichzelf een purist dus ik vroeg me af hoe een purist er tegen aan keek.

intergalactic.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 08:58

page404

Website says no

yrew schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:01:
[...]

Ik heb lekker een M stuurtje in mijn EDE besteld hoor. Vond het gewone stuurwiel een aanfluiting en de met leer bekleedde ook maar zo-zo, de M variant is maar 120€ duurder en veel mooier.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
SanderH_ schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:48:
[...]

Wat is trouwens jullie mening over zwarte nieren? Past imo wel bij de wagen. Dan zou zijn snuit er als volgt uitzien:

[afbeelding]

:o
Ik heb het zelf ook op m'n E90, ik had de volledig chromen versie erin zitten en dat vond ik zelf niet mooi
Nu glanzend zwarte nieren :)

Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/download_zps6cea295f.jpg
Pagina: 1 ... 22 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.