zneek schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:48:
Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen de Sport stand en de S stand van de automaat mbt de aandrijving? Ik kan voor de sportstand kiezen of ik aandrijving, onderstel of beide wil. Als ik aandrijving activeer dan reageert de wagen vergelijkbaar als wanneer ik de automaat in S zet, maar niet helemaal heb ik het gevoel.
Auto is een F32 435i met sportautomaat en adaptief M onderstel.
zneek schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:26:
[...]
De sport stand en niet de S stand van de automaat bedoel je? Want hij pakt ook een lagere versnelling als ik die knop van eco pro - comfort - sport gebruik...?
[edit] Het knopje van eco pro naar comfort naar sport gaat dus over Rijmodus. En dat is kennelijk iets anders dan de S stand van de automaat. Hoewel ze beiden invloed hebben op de versnelling, schakelmoment en gasresponse? ik snap het verschil nog steeds niet, ook niet na het kijken van dit BMW filmpje:
YouTube: BMW Innovaties | 8-traps automaat (BMW.nl)
zneek schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:43:
Net even getest, zowel in Rijmodus Sport als in de S stand schakelt de auto een versnelling lager. Wanneer ik beide inschakel gaat ie 2 versnellingen terug.
Ik rij veel in de Rijmodus Sport, zeker het strakkere onderstel vind ik fijn. Maar wat ik naar vind is dat in die Rijmodus, zowel als in de S stand, de auto soms te lang in een lage versnelling blijft hangen. Als ik bijvoorbeeld even flink gas geef tot 80kmh en dan gas los laat, dan blijft ie in de versnelling hangen met 5000 toeren... Als ik gas bij zou geven vliegen we verder, maar ik wil constante snelheid rijden. En dan is 5000 toeren weer niet echt lekker...
Bij BMW onderscheid je 2 dingen:
De (Sport+)/Sport/Comfort/Eco Pro (SCEP) knop en het wisselen tussen Drive en Sport met de ZF versnellingsbak. Beide werken zeer nauw samen maar hebben subtiele verschillen:
SCEP knop heeft invloed op de volgende parameters:
Stuurbekrachtiging stugger of soepeler
Respons van de motor op basis van de input van je gaspedaal.
Het eerste voel je normaal redelijk snel, ga maar eens snel van EP naar S en je zal onmiddellijk je stuur zwaarder voelen sturen.
Het gasrespons is het beste eerst te testen zonder dat je met de versnellingspook ook wisselt tussen D/S. Zet 'm in EP en "tap" dan maar eens heel snel met je voet (niet te diep, CM of 2) op je gaspedaal, alsof je aan het "tikken" bent met je voet op de grond, maar dan op je gaspedaal. Herhaal die actie maar eens met de SCEP knop in Sport, de auto springt dan iedere keer snel vooruit ipv een beetje "vloeiend" te versnellen zoals in EP stand.
Als je in SPORT staat met de SCEP schakelaar dan houdt de wagen ook rekening met het feit dat je je soms met een cm'tje verschil in indruk een hogere/performantere versnelling wenst, ook al sta je in de D-stand van je versnellingsbak.
Het verhaal van de D/M-S stand van de versnellingspook is simpel weg het bereik waarop de ZF versnellingsbak opschakelt of neerschakelt verschuiven richting het sportievere. Maw als je in Comfort staat en je drukt een beetje je pedaal in zal hij evt harder terugschakelen maar ook langer in die versnelling blijven. Als ik 's morgens vertrek (ik woon heel dicht bij een autosnelweg) dan zet ik de wagen altijd in Eco Pro om de motor rustig wat op te laten warmen. In D en Comfort vind ik al dat hij veel te hoog gaat in de toeren als ik de autosnelweg oprijd.
ECO PRO is bv. ook de stand die ik gebruik als ik rustig wil rijden met passagiers. Alle andere standen vind ik de auto soms te "bokkig" reageren. Ik kan dat hebben als ik alleen rijd, maar met mensen erbij weet ik dat dat niet zo aangenaam is voor hen als niet-bestuurders... Dat ligt heus niet aan mijn rijstijl want die wordt aangepast als ik passagiers heb, maar eerder aan de voorspelbaarheid/rustigheid van de motor tov Comfort of Sport.
[
Voor 5% gewijzigd door
HyperBart op 04-05-2016 15:39
]