Bedankt voor alle antwoorden en tips!
elmerblues schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:56:
[...]
Je hebt vrij veel codeerprogramma's. Sommige zijn voor een Fxx te gebruiken en andere weer niet.
Verder is de keuze via smartphone of via laptop. Apps via smartphone zijn wat makkelijker en gebruiksvriendelijker maar je kunt er niet alles mee. Wel kun je vaak, naast coderen ook foutcodes uitlezen (carly).
Via laptop heb je programma' s zoals esys en inpa voor een Fxx. Doordat er meer mee kan is het ook ingewikkelder in het gebruik. In de regel wordt esys het meest gebruikt voor een Fxx. Je kunt er echter weer niet foutcodes mee uitlezen, dan heb je weer een ander programma nodig (ista-d). F30.bimmerpost is overigens sterk esys georiënteerd.
Als je een IT achtergrond hebt kan je prima met esys uit de voeten. Zelf gebruik ik het ook. Goedkope OBD stekker met rj45 plug van aliexpress (ENET kabel), lekker lange netwerkkabel en klaar.
Esys leer je het beste door youtube filmpjes te kijken en klein te beginnen met 1 instelling wijzigen en dan kijken of het goed gaat. Alvast les 1: zorg dat je auto niet in standby gaat tijdens wegschrijven....
Foutcodes uitlezen etc vind ik niet zo noodzakelijk, daar ik toch niet zelf aan de auto ga sleutelen. Het gaat met puur om het coden. Ik heb geen ICT achtergrond, maar ben zeker geen complete digibeet. Het gaat alleen toch om duur speelgoed waar je mee werkt, daarom merk ik dat ik toch wat terughoudender ben. Ik ga me er eens wat meer in verdiepen.
Scr33x0r schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:57:
Ik heb mijn M135i met RJ45 + Esys gecode. Is wel een gedoe hoor, Carly is echt 10 keer simpeler volgens mij. Info kan je echt overal vinden, bimmerpost, youtube etc.
Afhankelijk van wat je gedaan wil hebben kan ik je wel helpen. Sterker nog, als mijn M135i verkocht wordt mag je mijn kabel zo overnemen. Als je hem dan komt halen help ik je wel

Bedankt voor het aanbod, mocht ik toch richting Kabel en Esys gaan laat ik het je weten! In eerste instantie wil ik start/stop stand laten onthouden en radio uit bij openen deur. Als ik daarna verder in de mogelijkheden gedoken ben wordt dat lijstje vast langer

Ook bedankt, maar ik woon nogal uit de richting van Brabant. Van wat ik er zo van zie is BimmerCode best gebruiksvriendelijk, dus daar moet ik verder wel uitkomen. De investering in een dongle en software is ook wel te overzien.
Voor degene die Bimmercode en/of Carly gebruiken, hebben jullie een wifi of bluethooth OBD dongle? Bimmercode raadt nu bluethooth aan vanwege stabiliteit, maar op Bimmerpost lees ook juist weer het tegenovergestelde?