Het zal in dit geval wel gewoon zijn, maar bij ons in de gemeente heb je (zowel dit huis als ons vorige huis) zo een boete te pakken voor parkeren op de stoep.t_captain schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:02:
Ik neem aan dat de blauwe staat geparkeerd. Vind het geen rare plek.
Zie het als een gewone inrit. Enige verschil is dat deze inrit wordt doorsneden door een voetpad. Maar voor een automobilist is dat natuurlijk niet relevant.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Zoals de uitrit van een woonerf naar een doorgaande straat. Maar dan een uitrit van eigen erf naar de straat. Als er geen parkeerverbod is aangegeven (of zone, of woonerf), zou het mogen.
Heel snel ja.. ben jaloers...even ter vergelijking: ik zit nu al drieeneenhalve maand te wachten en nog steeds geen autoChiLLeR schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 17:22:
[...]
Ca. 9 weken, week 37 leveren, was eerst week 42 maar dealer heeft toch een eerder productie slot kunnen krijgen waardoor ook het sensatec dashboard is toegevoegd. Vind het erg snel eigenlijk

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
Wat heb je besteld? (Ik kon het niet zo snel vinden in dit topic)elmerblues schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:15:
[...]
Heel snel ja.. ben jaloers...even ter vergelijking: ik zit nu al drieeneenhalve maand te wachten en nog steeds geen auto
>> Signature?
Heb het ook niet verzonnen, mn buurman kreeg de boete en waarschuwde mij. Ik vind t ook onzin.t_captain schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:11:
Is dat stoep? Ik zou het stukje tussen voetpad en weg zien als uitrit, ook al ligt het op gemeentegrond.
Zoals de uitrit van een woonerf naar een doorgaande straat. Maar dan een uitrit van eigen erf naar de straat. Als er geen parkeerverbod is aangegeven (of zone, of woonerf), zou het mogen.
Over het algemeen is BMW redelijk vlot. Mijn 3 is ook ca 10 weken bestelling tot aflevering (gepland iig)..elmerblues schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:15:
[...]
Heel snel ja.. ben jaloers...even ter vergelijking: ik zit nu al drieeneenhalve maand te wachten en nog steeds geen auto
Voor hetzelfde geld heeft het ding in het eerste land al een ton extra gedaan, dus dan heeft ie 4 ton gelopen en dan wordt het toch wel veel voor een 325i.234FaTaLiTy schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:37:
[...]
Doel je dan op de km-stand of op het onderhoud?
Die km-stand geloof ik opzich wel.
Onderhoudsboekjes etc zouden erbij moeten zitten, dus ik hoop deze week even langs te rijden en hem goed te bekijken.
Liefst ruil ik een van mijn wagens erop in.
Wat ik al zeg, het is geen al te gekke prijs. Als je het ding voor weinig kan krijgen en het ziet er redelijk fatsoenlijk uit en de boekjes kloppen, dan moet je het gewoon doen. Maar vaak hebben die importhokken gewoon een stuk meer gelopen, omdat er toch geen internationale controle is.
Dus ga niet over een nacht ijs
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Klopt, staat ook 3,5 maand aan posts terugChiLLeR schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:44:
[...]
Wat heb je besteld? (Ik kon het niet zo snel vinden in dit topic)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| BMW 420iA Gran Coupé Individual lak Elfenbeinweiss dakota leder ZH6 High Executive 7LF M Sport Edition 302 Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM) Z2F Steptronic transmissie 481 Sportstoelen voor 494 Elektrisch verwarmde voorstoelen 459 Elektrisch verstelbare stoelen met memory 488 Elektrisch verstelbare lendensteun voorstoelen 2VF Adaptief onderstel 508 Park Distance Control voor/achter 3AG Achteruitrijcamera 5DL Surround View 710 M Sportstuurwiel 715 M Aerodynamicapakket 21B 18 inch M Dubbelspaak Ferric grey velgen 2VL Variable Sport Steering 4FU Interieurlijsten Fineline Anthrazit met chroom accentlijsten 760 BMW Individual hoogglans Shadow Line 775 BMW Individual hemelbekleding Anthrazit 563 Lichtpakket 322 Comfort Access 688 Harman Kardon Surround Sound System 609 Navigatiesysteem Professional 6AM Real Time Traffic Information 6WB Multifunctioneel instrumentenpaneel 430 Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel bestuurderszijde 5AG Lane Change Warning 5AS Driving Assistant (Lane departure warning, collision warning) 5DP Parking Assistant 320 Levering zonder typeaanduiding 3DZ Levering zonder M opschrift links en rechts op voorste zijpaneel. Accessoires: M performance grille zwart Rubber vloermattenset Rubber kofferbakmat |
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de Individual lak ook niet bijdraagt aan een vlotte levering, maar het wordt nu niet echt leuk meer merk ik. Alle youtube filmpjes over de 4 GC al gezien, van de folders liggen alle bladen los, kom op met dat ding

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
Hmm ja dus dan zou ik eigenlijk de NAP rapporten even in moeten zien en kijken of het me allemaal een beetje logisch lijkt met welke stand die hierheen gekomen is. Maar in principe vind ik het belangrijkste dat het chassis e.d. allemaal goed is, die blokken heb ik toch wel vertrouwen in mits goed onderhouden, maar dat is natuurlijk altijd de vraag. Dilemma's dilemma'sTheimon schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 05:43:
[...]
Voor hetzelfde geld heeft het ding in het eerste land al een ton extra gedaan, dus dan heeft ie 4 ton gelopen en dan wordt het toch wel veel voor een 325i.
Wat ik al zeg, het is geen al te gekke prijs. Als je het ding voor weinig kan krijgen en het ziet er redelijk fatsoenlijk uit en de boekjes kloppen, dan moet je het gewoon doen. Maar vaak hebben die importhokken gewoon een stuk meer gelopen, omdat er toch geen internationale controle is.
Dus ga niet over een nacht ijs
Maar waarschijnlijk ben je wel blij als je nieuwe schokkers erop zitten, dat soort reparaties vind ik altijd m'n centen wel waardsig69 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:58:
Oef, dacht dit jaar makkelijk door de apk te komen, mooi niet:
-schokbrekers achter
-voorbanden
-remleidingen voor
-paar kleine dingetjes
Gaat weer wat kosten
Vanochtend een aparte combinatie zien rijden overigens: 435d, cabrio, xdrive. Niet echt een voor de hand liggende cominatie.
Ik moest wel even slikken toen ik ze achter liet doen. 450 euro aan materiaal. Hoogteregeling maakte het duur.234FaTaLiTy schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:56:
[...]
Maar waarschijnlijk ben je wel blij als je nieuwe schokkers erop zitten, dat soort reparaties vind ik altijd m'n centen wel waard
Merk wel dat de auto weer strak rijdt nu zo'n beetje alles in de ophanging is vernieuwd
De lucht is vervangen.t_captain schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:31:
Touring met luchtvering, wat is er dan vervangen voor die 450 aan materiaal? Als dat de luchtvering zelf is, lijkt het me niet zo duur?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Naja, de stand waar ie mee het land in is gekomen zegt niet zo veel. Met welke officiele stand heeft de auto het vorige land verlaten, dat is veel belangrijker234FaTaLiTy schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:55:
[...]
Hmm ja dus dan zou ik eigenlijk de NAP rapporten even in moeten zien en kijken of het me allemaal een beetje logisch lijkt met welke stand die hierheen gekomen is. Maar in principe vind ik het belangrijkste dat het chassis e.d. allemaal goed is, die blokken heb ik toch wel vertrouwen in mits goed onderhouden, maar dat is natuurlijk altijd de vraag. Dilemma's dilemma's
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Ook in die vorige landen heb je gewoon APK/TÜV raporten waar de kilometerstand getraceerd wordt. Het valt of staat bij goede documentatie, op de NAP moet je je ook niet blindstaren.Theimon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 05:52:
[...]
Naja, de stand waar ie mee het land in is gekomen zegt niet zo veel. Met welke officiele stand heeft de auto het vorige land verlaten, dat is veel belangrijker
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 13-07-2018 07:32 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ja dat begrijp ik, maar stel dat de auto bij binnenkomst al 150.000 km achter de rubbertjes had, dan lijkt me niet dat daarmee gekloot is. Dat is dan immers al 30.000 p/jrTheimon schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 05:52:
[...]
Naja, de stand waar ie mee het land in is gekomen zegt niet zo veel. Met welke officiele stand heeft de auto het vorige land verlaten, dat is veel belangrijker
Ik rij nu 5 weken in een F11lci, heerlijke autoCasejunkie schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:22:
Vraagje: Zijn er hier mensen met ervaring met een F10/F11 530D?
Maar dat is een 528i geen 530D
Ik rij bijna 2 jaar een F11 530D LCI. Wat will je weten? Of het een fijne auto is? Zeker weten!!!Casejunkie schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:22:
Ik wil zelf foutcodes uitlezen en kunnen resetten en lees veel over carly, torque, connectie via wifi/BT/USB enz. Ik denk zelf dat via USB en aan de laptop het beste zal werken en zit te denken aan een OBDLink SX USB Interface.Heeft iemand hier ervaring mee of met een andere uitlees en reset manier? Carly app is betalen per jaar en dat maakt het wat duur, zomaar een willekeurige elm327 adapter werkt niet altijd en bluetooth is te instabiel?
Daarbij: online is alles prima te vinden, maar welke fysieke winkels hebben die spullen op vooorraad?
Idiocracy: it is real!
Ik ben erg te spreken over deze kabels: https://www.cable-shack.co.uk/Investig8or schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:20:
Gedonder met mijn E90 is nog steeds niet afgelopen, maar ik ga even voor een andere aanpak...
Ik wil zelf foutcodes uitlezen en kunnen resetten en lees veel over carly, torque, connectie via wifi/BT/USB enz. Ik denk zelf dat via USB en aan de laptop het beste zal werken en zit te denken aan een OBDLink SX USB Interface.Heeft iemand hier ervaring mee of met een andere uitlees en reset manier? Carly app is betalen per jaar en dat maakt het wat duur, zomaar een willekeurige elm327 adapter werkt niet altijd en bluetooth is te instabiel?
Daarbij: online is alles prima te vinden, maar welke fysieke winkels hebben die spullen op vooorraad?
Zit ook een CD bij met INPA en de hele BMW-mikmak erop zodat je direct aan de slag kan en INPA is toch het beste om fouten te zoeken bij BMWs..
Niet kutten met die bluetooth crap.Investig8or schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 11:20:
Gedonder met mijn E90 is nog steeds niet afgelopen, maar ik ga even voor een andere aanpak...
Gewoon deze halen:
https://m.gearbest.com/ob...ail&utm_campaign=shipping
Werkt op mijn e46 prima!
Jazeker, 5 jaar in gereden. Inmiddels ben ik overgestapt naar een F11 met tractormotor.Casejunkie schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 21:22:

Een goede grap mag vrienden kosten.
Zeker niet, in Nederland is de NAP ook absoluut niet heilig. Toch als ik door Marktplaats heen speur sla ik bijna alles over waar geen NAP logo bij staat.fsfikke schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 06:53:
[...]
Ook in die vorige landen heb je gewoon APK/TÜV raporten waar de kilometerstand getraceerd wordt. Het valt of staat bij goede documentatie, op de NAP moet je je ook niet blindstaren.
Info uit het buitenland halen valt nog niet mee. Vanuit het buitenland uit Nederland ook niet. Paar jaartjes geleden in de autohandel gezeten en we hadden een supermooie Nederlandse Mercedes E220 CDI met 6 ton in z'n mik gekocht. Echt een nette auto en volledig dealeronderhouden, aantoonbaar en niks was te duur. De lui die hem kochten vonden dat ook, hebben 'm 3 ton teruggeslingerd en verkocht in Duitsland.
Zolang dat niet aan de hand van het VIN centraal Europees is geregeld, blijft het toch een gok. Zeker met de Duitse premiummerken.
• Relatief hoge kilometerstand —> lage restwaarde —> gunstig voor mij
• Jong en hoge kilometerstand —> veel snelwegkilometers door iemand die dagelijks in de auto zit
• Veel snelwegkilometers + diesel —> weinig slijtage aan motor
• Duits + veel kilometers door iemand die dagelijks in de auto zit —> fatsoenlijk onderhoud
• Relatief hoge kilometerstand + sluitende onderhoudshistorie —> niemand gaat een kilometerteller omhoog draaien, dus de tellerstand is betrouwbaar
• Duitse verkoper + Duitse wetgeving —> in mijn (subjectieve) belevenis zeker geen grotere kans op een onbetrouwbare verkoper dan in Nederland
Ik ben wat minder stellig dat deze redenatie ook opgaat bij middenklassers of kleiner, maar inmiddels heb ik er vier keer een goede koop mee gedaan
Zijn er nog zaken waar ik goed op moet letten bij een testrit?The_MAN schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:55:
[...]
Ik rij bijna 2 jaar een F11 530D LCI. Wat will je weten? Of het een fijne auto is? Zeker weten!!!
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Ja, of het een F11 is, rete praktischCasejunkie schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:42:
[...]
Zijn er nog zaken waar ik goed op moet letten bij een testrit?
vd rest geen idee, ik vertrouw op de 2j garantie van BMW
op Autoblog.nl staat wel een aankoop advies overigens
Voor:

Na:

Diff:

Geen moeilijke klus, alleen de ruitenwisserarmen was heel ff kloten.
Wat zijn de specs? Leeftijd, globale kilometerstand, motorisering (530d dus), bijzondere uitrusting?Casejunkie schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:42:
[...]
Ik heb hem met 114.000km blind gekocht. Er staat nu 182.000 op de teller en heb nog geen enkel probleem gehad. Is mij ook nog niets ten ore gekomen wat een typisch F11 LCI probleem zou zijn. Dus eigenlijk gewoon kopen als hij nog niet zo veel gereden heeft. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad.Casejunkie schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:42:
[...]
Edit: had laatst wat koelvloeistof verloren, maar is bijgevuld en nergens meer last van gehad. Dealer zei ook dat dat geen bekend probleem was.
[ Voor 13% gewijzigd door The_MAN op 14-07-2018 21:53 ]
Wat echter wel opvallend is is dat de banden het nogal zwaar te verduren krijgen. Doordat ze bewust een beetje scheef onder de auto staan (dat heet negatief camber) slijten de banden wat sneller dan bij andere andere auto’s, maar bovenal wordt daardoor de band aan de binnenkant erg zwaar belast. Dat heeft bij mij al meermalen geresulteerd in een flinke scheur in de lengterichting van het loopvlak, dichtbij de wand van de band. Het gevaarlijke daarvan is dat je dat niet zomaar ziet, ook niet als je achter de auto gaat staan. Mijn advies bij de 5-serie is daarom dat ie alert moet zijn op de conditie van de banden, ook als er nog voldoende profieldiepte is.
Verder moet je je realiseren dat de 5-serie gewoon duur in onderhoud is. Premium auto, premium onderhoudskosten.
Aan welke prijs moet ik denken bij de aanschaf van een vrij net 3-kamerappartement?Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:44:
Aan welke prijs moet ik denken bij de aanschaf van een vrij nette E30?
Misschien moet je dit eens doorlezen
Dat is wel een hele brede vraag...Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:44:
Aan welke prijs moet ik denken bij de aanschaf van een vrij nette E30?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik ben opzoek naar het DSP subwoofertje van een sedan 5 serie.
Heb nu zelf een 520i met het 6 speaker audio systeem, en het klinkt werkelijk nog slechter dan de speakers van een Toyota Aygo type 1....
Nu heb ik gisteren op de sloop uit een 530i touring, de wooferpods uit de voorportieren gehaald, deze zijn voorzien van MB Quart, idem voor de voorste tweeters.
De mids waren origineel Nokia, dus van voor en achter deze ook meegenomen.
Uit een andere E39 heb ik Pioneer TS-Q131C woofer gehaald.
Heb al een versterker liggen, maar ik zoek dus een DSP Nokia woofer, iemand die het heeft liggen?
T
Can't agree more. Daarbij scheelt het als je weet hoe de Duitsers in elkaar zitten. Auto's in de randstad die alleen 'snelweg' kilometers hebben gemaakt is onzin natuurlijk. Die staan grotendeels veel in de file. In Duitsland is het gros stukken eerder aan het rijden. Daar zie je veel meer dikke bakken vroeg in de ochtend. Vertrouw ik toch meer op m'n onderbuikgevoel dan op m'n statistische argumentatie
Inmiddels 3 auto's uit Duitsland gehaald (650i, Z4 en 530D) en bij geen zijn er problemen geweest van noemenswaardige aard. Panoramadak van de 530D (E61) bleek een bekend euvel te zijn met de afvoerkanalen die verstopt raken dus dat heb ik aangepakt. Verder alles 'völlig und ganz in Ordnung'.
Het adagium hier in Nederland bij elke iets dikker gemotoriseerde BMW is altijd hetzelfde:
BOMVOL!!!! ALLE OPTIES !!!!
En dan komen de tranen als er nog niet eens HUD op zit...
Autoblog als advies (aankoopadvies) is ook een wassen neus en een goedkoop bij elkaar geraapt zooitje. Bij de 650i waren ze de kleprubbers en de blauwe rook bij stationair draaien volledig vergeten. Daar heeft de 645 ook last van. Dat vervuilt een hele hoop intern en tevens gaat het olieverbruik daardoor fors omhoog.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik vind de zilveren er frisser uitzien maar als ik dan de zwarte bekijk vind ik die er stoerder uitzien.PWM schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:05:
Zo, de zwarte grill zit op de auto. Veel beter wat mij betreftKon hem mooi naast een andere zetten:
[afbeelding]
We hebben een 120i gehad met die kleur in het zilver maar bij de zomervelgen denk ik dat een zwarte grille er mooier had uitgezien
Dat lijkt wel bij BMW Naarden?PWM schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:05:
Zo, de zwarte grill zit op de auto. Veel beter wat mij betreftKon hem mooi naast een andere zetten:
[afbeelding]
>> Signature?

Dat maakt zwarte sierstrips en dergelijke op auto's in mijn ogen tegenwoordig een beetje tricky. Als chroom met mate wordt vervangen door hoogglans zwart kan het er heel strak uitzien. Zo ook in dit geval bij de auto van @PWM
Het blijft zonde dat BMW ooit die Safira onder eigen label heeft uitgebrachtPWM schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:05:
[afbeelding]
Nou. Zo zie je maar dat mensen, of in ieder geval ik, zo veranderlijk zijn als het weer. Na in een 418i GC te hebben proefgereden kwamen we tot de conclusie dat dit toch niet echt een hele praktische auto is. Het rijden met de driecilinder viel me erg mee. Een stoplichtsprintje ga je niet winnen, maar samen met de 8-traps automaat kom je prima met het verkeer mee.DivWhis schreef op zondag 1 juli 2018 @ 23:29:
[...]
M-sport ga ik inderdaad niet doen op basis van wat hierboven al is gezegd. Maar ik twijfel nog wel over het vermogen. Sportief rijden hoeft het van mij niet, maar ik wil ook niet bij het versnellen van 100 naar 130 op de snelweg plankgas moeten geven omdat het anders te lang duurt (ik kom net terug van een weekje Spanje in een Hyundai i20, niet te doen, bij elke heuvel terug naar zijn drie anders kon de motor het niet bolwerken). Waarschijnlijk moet ik het maar gewoon even testen.
Voor de weekenden heb ik een Mustang GT 5.0 uit 2016, daar haal ik mijn lol wel uit. De 4GC is voor Woon-Werk en gezinsritjes.
Daarom is focus verlegd naar een 318i touring. Doordat dit model natuurlijk richting het einde van zijn tijd loopt kan je een mooi aangeklede krijgen voor een eerlijke prijs. Het is er eentje geworden in M-sport Shadow Edition, Mineralgrau metallic, Cognac lederen bekleding, safety pack, parking pack, Navi Prof en Carplay.
Ik vind het er van buiten uitstekend uitzien en door het volledig digitale dashboard voelt het ook van binnen iets minder gedateerd aan.
Bedankt allen voor de feedback!
Heeft die linker nou van die kleine stepwieltjes?PWM schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:05:
[afbeelding]
Volgens mij is dat 17 inch. Dat is de standaard maat onder de M Sport.Theimon schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:22:
[...]
Heeft die linker nou van die kleine stepwieltjes?
Die zijn ook groter. Rechts is het facelift model, links pre facelift.Phusebox schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:26:
Denk dat het vooral helpt qua look dat de zwarte randen de nieren groter laten lijken, waardoor het optisch wat agressiever oogt.
Zelf vind ik met zwarte nieren gaver in dit geval.
Dan bereid ik me vast voor op je commentaar als ik over maandje mn 330i in het Alpin Weiss show, met M shadowline.Tomatoman schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:00:
Zeven jaar geleden was een witte auto die van de sierlijsten tot de velgen blacked out was een bijzondere en agressief ogende verschijning. Tegenwoordig zie je die combinatie op iedere straathoek en heel vaak ook op laffe burgerbakken. Waar ik zeven jaar geleden vooral "" dacht, is dat tegenwoordig steeds vaker "
".
Dat maakt zwarte sierstrips en dergelijke op auto's in mijn ogen tegenwoordig een beetje tricky. Als chroom met mate wordt vervangen door hoogglans zwart kan het er heel strak uitzien. Zo ook in dit geval bij de auto van @PWM. Ik heb nog niet echt een stelregel kunnen vinden wanneer ik dat zwart mooi vind en wanneer niet, maar ik vermoed dat ik het bij PWM's auto goed vind passen vanwege de combinatie met de blauwe lakkleur. Als de auto wit was geweest, had ik nu waarschijnlijk "doe maar niet" gedacht.
Goede keuze!DivWhis schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:56:
[...]
Nou. Zo zie je maar dat mensen, of in ieder geval ik, zo veranderlijk zijn als het weer. Na in een 418i GC te hebben proefgereden kwamen we tot de conclusie dat dit toch niet echt een hele praktische auto is. Het rijden met de driecilinder viel me erg mee. Een stoplichtsprintje ga je niet winnen, maar samen met de 8-traps automaat kom je prima met het verkeer mee.
Daarom is focus verlegd naar een 318i touring. Doordat dit model natuurlijk richting het einde van zijn tijd loopt kan je een mooi aangeklede krijgen voor een eerlijke prijs. Het is er eentje geworden in M-sport Shadow Edition, Mineralgrau metallic, Cognac lederen bekleding, safety pack, parking pack, Navi Prof en Carplay.
Ik vind het er van buiten uitstekend uitzien en door het volledig digitale dashboard voelt het ook van binnen iets minder gedateerd aan.
Bedankt allen voor de feedback!

Welke lijsten heb je gekozen?
Thanks! Met het risico als een idioot over te komen: Lijsten?? Bedoel je de sierlijsten om de deuren etc? Zoja, heb ik geen keuze gemaakt, volgens mij komen die met dat shadow pack gewoon in het zwart?VidaR-9 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:46:
[...]
Goede keuze!Maar Navi prof is standaard hè..
![]()
Welke lijsten heb je gekozen?
Sierlijsten in het interieur doelde ik op.DivWhis schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:47:
[...]
Thanks! Met het risico als een idioot over te komen: Lijsten?? Bedoel je de sierlijsten om de deuren etc? Zoja, heb ik geen keuze gemaakt, volgens mij komen die met dat shadow pack gewoon in het zwart?
Dat zal dan wel standaard zijn met dit pakket.
Dat zijn niet de standaard lijsten. Wel een van de opties zonder meerprijs.DivWhis schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:08:
@VidaR-9 Ah. Ik mag niet zeggen dat ik hier een bewuste keuze in heb gemaakt. Maar er staat op mijn order: Interieurlijsten Aluminium Carbon Dark +accentlijsten Perlglanz chroomm
Dat zal dan wel standaard zijn met dit pakket.
Desondanks goede “keuze”. Ik heb ook cognac met carbon lijsten gekozen
Als je een wisselaarvoorbereiding in de kofferbak hebt zwerft er een zwarte kabel met een ronde stekker eraan in je kofferbak.sjaak81 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:34:
ik wil in m'n bmw e36 uit 1998 een yatour/GROM module inbouwen en de Pioneer radio vervangen voor een originele radio. Ik heb begrepen dat deze op de aansluiting van de cd wisselaar geplaatst dient te worden. Wat ik mij afvroeg is of er bij de e36 altijd de gehele kabelboom aanwezig is; is de aansluiting voor de cd wisselaar aanwezig in de achterbak? dan kan ik hier de Yatour/GROM module aansluiten
Wil je een CD43 kopen? Je kan de GROM ook vrij gemakkelijk achterop de radio aansluiten. Dan kan je de GROM onder je OBC verstoppen en het USB-kabeltje kan mooi door het gat in het zonnebrilvakje naar buiten komen. Zo had ik het in mijn E36 geregeld.
En zit die aansluiting achter de bekleding? Mijn plan was overigens om een grom met Bluetooth te kopenRadiant schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:30:
[...]
Als je een wisselaarvoorbereiding in de kofferbak hebt zwerft er een zwarte kabel met een ronde stekker eraan in je kofferbak.
Wil je een CD43 kopen? Je kan de GROM ook vrij gemakkelijk achterop de radio aansluiten. Dan kan je de GROM onder je OBC verstoppen en het USB-kabeltje kan mooi door het gat in het zonnebrilvakje naar buiten komen. Zo had ik het in mijn E36 geregeld.
https://www.pelicanparts....95-CD-Changer/Pic2-01.jpg
grootste stuk kabelboom zit overigens links (bestuurderszijde) maar geen losse kabels kunnen ontdekken
[ Voor 29% gewijzigd door sjaak81 op 17-07-2018 14:55 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Untouchablezz20 op 17-07-2018 16:48 ]
Ik heb het hifi actief systeem in de 1 serie en dat is echt meer dan prima, ik zou het goed noemen.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:35:
Is de geluidskwaliteit van de speakers in de 1 serie nog steeds middelmatig tot slecht?
>> Signature?
Ik heb het HK systeem en ik zou het middelmatig noemen.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:35:
Is de geluidskwaliteit van de standaard speakers in de 1 serie nog steeds middelmatig tot slecht?
Is het HK systeem middelmatig of de standaard speakers?Phusebox schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:34:
[...]
Ik heb het HK systeem en ik zou het middelmatig noemen.
Ik heb een klein krasje in mijn linkerspiegel, echt het glas (plastiek?) dus. Ik voel het met mijn nagel...

Je ziet het in het midden en links van de antenne (op de foto). Heel klein kretsje. Maar het glas is 2 mm dik, dus ik die die kras al 2 keer.
Bijkomend probleem: deze spiegels kosten 350 Euro. Het stuk.
Advies? Kan dit gerepareerd worden?
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
HK. Ik denk achteraf gezien dat verschil HiFi en HK minimaal is. Standaard speakers zijn ronduit slecht.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:43:
[...]
Is het HK systeem middelmatig of de standaard speakers?
Wat voor home hifi zou jij goed vinden? (Ik vergelijk met een monitor audio gold set met arcam versterking). Kan zijn dat jou standaard erg hoog ligt natuurlijk vandaar de vraag.Phusebox schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:34:
[...]
Ik heb het HK systeem en ik zou het middelmatig noemen.
>> Signature?

Verwijderd
Oke, bedankt.Phusebox schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:55:
[...]
HK. Ik denk achteraf gezien dat verschil HiFi en HK minimaal is. Standaard speakers zijn ronduit slecht.
Nu je de 1serie een tijdje hebt, wat zijn jouw bevindingen van het rijgedrag van de 1serie? Ben je tevreden over de automaat?
Het glas kan los van de rest van de spiegelbehuizing vervangen worden. Bij de garage trekken ze het glas los uit de behuizing, klikken het kabeltje van de spiegelverwarming los, klikken dat kabeltje op het nieuwe spiegelglas en klikken tot slot het glas weer op zijn plaats.Snake schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:54:
De bassen van HK zijn zoveel beter.
Ik heb een klein krasje in mijn linkerspiegel, echt het glas (plastiek?) dus. Ik voel het met mijn nagel...
[afbeelding]
Je ziet het in het midden en links van de antenne (op de foto). Heel klein kretsje. Maar het glas is 2 mm dik, dus ik die die kras al 2 keer.
Bijkomend probleem: deze spiegels kosten 350 Euro. Het stuk.
Advies? Kan dit gerepareerd worden?
Rijgedrag ben ik uitermate tevreden over. Automaat is ook super. Af en toe wat kleine dingetjes dat ie onverwacht terugschakeld of iets traag reageert maar dat ligt deels ook waarschijnlijk aan dat ik iets anders moet leren rijden ofzo.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:36:
[...]
Oke, bedankt.
Nu je de 1serie een tijdje hebt, wat zijn jouw bevindingen van het rijgedrag van de 1serie? Ben je tevreden over de automaat?
Ik heb niet zo'n dure set als die van jou maar goed wellicht is de HiFi optie beter als de HK. Zou zomaar kunnen.ChiLLeR schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:04:
[...]
Wat voor home hifi zou jij goed vinden? (Ik vergelijk met een monitor audio gold set met arcam versterking). Kan zijn dat jou standaard erg hoog ligt natuurlijk vandaar de vraag.
[ Voor 29% gewijzigd door Phusebox op 17-07-2018 19:11 ]
Oh dat weet ik, dit is Europees glas, ik heb het er zelf ingestoken. Het glas zelf kost 350 euro! https://www.ecstuning.com...ror-left/51167158309~oee/Tomatoman schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:03:
[...]
Het glas kan los van de rest van de spiegelbehuizing vervangen worden. Bij de garage trekken ze het glas los uit de behuizing, klikken het kabeltje van de spiegelverwarming los, klikken dat kabeltje op het nieuwe spiegelglas en klikken tot slot het glas weer op zijn plaats.
Ik zoek dus een manier om een krasje uit het glas zelf te krijgen.
De ZF van de 1-serie is fantastisch. Mee gereden in 163PK en 190PK, diesel.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:36:
[...]
Oke, bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door Snake op 17-07-2018 19:26 ]
Ze hebben mij eens wijsgemaakt dat de ZF beter presteert bij een diesel dan bij een benzine (lees; schokkerig)...geen idee of het waar is.Snake schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:25:
[...]
[...]
De ZF van de 1-serie is fantastisch. Mee gereden in 163PK en 190PK, diesel.
Verwijderd
Ik heb ook tweemaal (Tomatoman schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:32:
@Snake: die prijs. Bij amazon.de vind ik een vervanger voor € 19,06. Net wat goedkoper.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2018 20:18 ]
Formerly known as Ragdoll
Dat zou idd kunnen, ik heb nu wel HK besteld op de x3, vond het in de demo auto wel erg goed klinken. Vandaar dat ik het gek vind dat jij de HK zo slecht vind, heb je geprobeerd logic7 uit te zetten?Phusebox schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:09:
[...]
Ik heb niet zo'n dure set als die van jou maar goed wellicht is de HiFi optie beter als de HK. Zou zomaar kunnen.
>> Signature?
Lekker boeiend zo’n beurtje. Ik had hetzelfde en had je gewoon kunnen weten toch. Bij de lokale garage laten keuren voor 25 euro na anderhalf jaar PS.Cyb schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:07:
Van de week onverwachts bericht gehad van RDW dat mijn BMW, die onder premium selection valt, binnen een maand een APK keuring moet krijgen. Beetje jammer dat BMW de APK niet gewoon gesynchroniseed aflevert (waar ik van uit ging), i.p.v. de minimaal 10 maanden APK aan te houden. Nu moet ik apart APK gaan doen, gescheiden van onderhoudValt nog mee dat ik niet op vakantie ben, en mijn auto bij Schiphol had geplaatst om er vervolgens thuis achter te komen dat de APK vervallen was.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:17:
[...]
Ik heb ook tweemaal ()mijn spiegelglas vervangen, maar ik zie in de winter toch wel verschil met de originele. Overigens niet storend maar de verwarming doet ongeveer 85% in plaats van alles.
Verwarming in de spiegel maakt me niets uit. Ik woon in Los Angeles. Laatste keer dat het hier vroor was was 25 jaar geleden. Maar het is die dimmende functie die ik absoluut wil hebben. Zeker met de laagstaande zon hier.InFamous schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:23:
@Snake aan de connector op de achterzijde te zien is het glas waar je naar linkt glas met dimmende functie, die zijn inderdaad duur. Glas zonder dimmende functie heb je al voor een tientje of 2 á 3.
Geen idee eerlijk gezegd. Schokkend lijkt me gek aangezien de ZF, als ik het goed heb, werkt met een koppelomvormer, dus dat zou juist zeer vloeiend moeten gaan (totdat hij locked natuurlijk).Untouchablezz20 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:38:
[...]
Ze hebben mij eens wijsgemaakt dat de ZF beter presteert bij een diesel dan bij een benzine (lees; schokkerig)...geen idee of het waar is.
De 1 heeft geen Logic7. Ook geen equalizer. Heb al lopen kloten met equalizer apps op mijn telefoon maar volgens mij hebben die geen effect op USB of Bluetooth streaming.ChiLLeR schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:35:
[...]
Dat zou idd kunnen, ik heb nu wel HK besteld op de x3, vond het in de demo auto wel erg goed klinken. Vandaar dat ik het gek vind dat jij de HK zo slecht vind, heb je geprobeerd logic7 uit te zetten?
HK op alles behalve de 1 is volgens mij wel een upgrade.
Overigens vergelijken met een vaste stereo set thuis is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Heb zelf een Yamaha Aventage geval met Cambridge Audio speakers. Dus redelijk mid range, maar de audio in mijn auto is eerder vergelijkbaar met mijn Cambridge Audio bluetooth speaker.
Schokkerig is het over het algemeen zeker niet. Enige dat ik dus af en toe heb is als ik een bocht om ga dat ik midden in de bocht gas wil geven, gewoon normaal, niet vol erop, dat de bak danopeens traag terugschakeld terwijl dat niet nodig is en ik vervolgens met een schokje inderdaad weer acceleratie krijg.Snake schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:47:
[...]
Geen idee eerlijk gezegd. Schokkend lijkt me gek aangezien de ZF, als ik het goed heb, werkt met een koppelomvormer, dus dat zou juist zeer vloeiend moeten gaan (totdat hij locked natuurlijk).
Keuren bij de BMW dealer kost maar €19,95, beter daar doen danVidaR-9 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:43:
[...]
Lekker boeiend zo’n beurtje. Ik had hetzelfde en had je gewoon kunnen weten toch. Bij de lokale garage laten keuren voor 25 euro na anderhalf jaar PS.
edit: Dat betaalde ik vorig jaar, lijkt dat ze het veranderd hebben: https://www.broekhuis.nl/bmw/onderhoud/apk/
[ Voor 14% gewijzigd door The_MAN op 17-07-2018 20:56 ]
Ow, maar dat is geen symptoom van de benzine, dat hebben alle automatics. Om 1 of andere reden geraakt dat ding in de war.Phusebox schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:51:
[...]
Schokkerig is het over het algemeen zeker niet. Enige dat ik dus af en toe heb is als ik een bocht om ga dat ik midden in de bocht gas wil geven, gewoon normaal, niet vol erop, dat de bak danopeens traag terugschakeld terwijl dat niet nodig is en ik vervolgens met een schokje inderdaad weer acceleratie krijg.
Denk dat het meer te maken heeft met PKs. Hoe meer PKs hoe minder vaak dat de bak denkt: 'oei ik heb niet genoeg kracht in deze gear, dus terugschakelen'.
Bij de BMW dealer is het iets van 50 euro. Dus dan kost het totaal 100 euro over een korte tijd als je het wilt synchroniseren. Tuurlijk had ik het kunnen weten, maar het gaat meer om het principe: slechte regeling en service van Premium Selection, het was een kleine moeite als ze dat gewoon wat beter hadden geregeld. Auto een dag kwijt etc.VidaR-9 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:43:
[...]
Lekker boeiend zo’n beurtje. Ik had hetzelfde en had je gewoon kunnen weten toch. Bij de lokale garage laten keuren voor 25 euro na anderhalf jaar PS.
Formerly known as Ragdoll
Dus: hoe krijgen we het krasje uit een spiegel wat voelbaar is met de nagel? Of starten we een crowdfunding voor @Snake aangezien EU spiegels niet beschikbaar zijn in de USA?InFamous schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:06:
@Snake ja dat snap ik wel, heb het zelf ook en wil echt niet meer zonder.
Dat de Harmann Kardon geluidsinstallatie in de 1-serie een stuk minder is dan in andere modellen is niet zo vreemd. Alleen al de geluidsisolatie van de 1-serie wordt flink overtroffen in de 3-serie, die op zijn beurt het weer flink moet afleggen de 5- en 7-serie (de verschillen zijn echt aanzienlijk). De standaard geluidsinstallatie in de 5-serie is ook stukken beter dan in de 1 - precies zoals je op grond van de catalogusprijs mag verwachten. De Harmann Kardon installatie in mijn 5 is toch echt een aanzienlijke upgrade ten opzichte van de standaard geluidsinstallatie. Dat kun je geen midrange meer noemen.Phusebox schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:48:
[...]
De 1 heeft geen Logic7. Ook geen equalizer. Heb al lopen kloten met equalizer apps op mijn telefoon maar volgens mij hebben die geen effect op USB of Bluetooth streaming.
HK op alles behalve de 1 is volgens mij wel een upgrade.
Overigens vergelijken met een vaste stereo set thuis is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Heb zelf een Yamaha Aventage geval met Cambridge Audio speakers. Dus redelijk mid range, maar de audio in mijn auto is eerder vergelijkbaar met mijn Cambridge Audio bluetooth speaker.
Dat is uiteraard logisch, dat de hogere series beter geluid hebben gezien de hogere upgrade prijzen en algehele kwaliteitssprongen.Tomatoman schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 00:14:
[...]
Dat de Harmann Kardon geluidsinstallatie in de 1-serie een stuk minder is dan in andere modellen is niet zo vreemd. Alleen al de geluidsisolatie van de 1-serie wordt flink overtroffen in de 3-serie, die op zijn beurt het weer flink moet afleggen de 5- en 7-serie (de verschillen zijn echt aanzienlijk). De standaard geluidsinstallatie in de 5-serie is ook stukken beter dan in de 1 - precies zoals je op grond van de catalogusprijs mag verwachten. De Harmann Kardon installatie in mijn 5 is toch echt een aanzienlijke upgrade ten opzichte van de standaard geluidsinstallatie. Dat kun je geen midrange meer noemen.
Maar als je het absoluut bekijkt is het geluid in de 1 serie ondanks alle mogelijke standaard upgrades niet fantastisch te noemen, eerder acceptabel. Zonder upgrades te kiezen is het gewoon ronduit slecht.
Vergelijk je het met andere auto's uit hetzelfde segment, qua formaat dan niet qua prijs, dan doet de BMW onder voor de meeste merken.
Verwijderd
Die zijn te koop voor rond de 150 euro.Snake schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:47:
[...]
[...]
Verwarming in de spiegel maakt me niets uit. Ik woon in Los Angeles. Laatste keer dat het hier vroor was was 25 jaar geleden. Maar het is die dimmende functie die ik absoluut wil hebben. Zeker met de laagstaande zon hier.
Rij ik naar een bevriende garage, constateert hij dat zowel rechts achter als rechts voor leeg zijn. Dus hij pompt ze op en ik rij naar huis.
Enkele uren later wil ik weer rijden, is rechts voor wéér leeg. Vanochtend rechts achter ook weer zacht.
Ben net naar een bandentoko geweest en die gaf aan dat ze beide vervangen moeten worden doordat ze echt leeg zijn en te heet zijn geworden door het rijden.
Het vreemde is dus dat de sensoren daar vandaag niet op acteren. Ook hoop ik dat ze kunnen uitvogelen waarom ze beide leeg zijn, want ik heb nog niks kunnen ontdekken wat wijst op lekkage.
Dure hobby, die RFTs
(BMW 320i 2012)
Dit topic is gesloten.