Patrick_6369 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:01:
[...]
Ik snap er geen hol van!

Maar dat ligt echt aan mij hoor! Ik heb me nog heel weinig verdiept in wat de Synology allemaal kan.
Maar zou je zo lief willen zijn om een beetje uit te leggen wat je doet met zo'n NVME container en waarom dat zou moeten helpen?
Ik ben ook geen pro hoor

Maar ik wil je mijn gedachtegang duiden.
In een DS920+ zitten 2 NVME sloten. Die worden normaal voor cache gebruikt.(als je ze koopt, zit er standaard niet in. Alleen voor dat.
Opzich heel mooi, maar daar komt dus een soort index te staan met vaak gebruikte bestanden,
Dat is handig voor foto's en bijvoobeeld veel aangesproken bestanden bij plex.
Nou kan je (wel wat lastige manier) er dus ook een NVME inzetten, en die als opslag ruimte gaan
gebruiken. Zo heb ik er een 2Tb NVME ingeprikt.
Dus dit is geen cache voor het systeem, maar een volume. Net zoals je normale harde schijven
nu Volume 1 zijn. Is dit een volume 2. Ruimte dus om data op te zetten.
Ruimte die dus snelle toegangstijden geeft. Maar dan voor alles. Niet alleen als cache.
Je kan vervolgens de installatie van het Plex package verhuizen. Van volume 1 naar de snelle volume 2.
Dus je index, je miniaturen, noem het maar op. Niet je daadwerkelijke bestanden.
Voordeel is dus, een soortgelijk iets als het cache normaal, maar dan ook voor de app plex zelf!
Over het Docker en container gebeuren.
https://www.combell.com/nl/blog/wat-is-docker/
Mijn Docker install en de containers draai ik ook op de NVME. Je begrijpt het voordeel denk ik
wel. Maar een ander groot voordeel, je NAS wordt stil. Althans het randgebeuren van de
containers hoor je niet meer. De daadwerkelijke lees/schrijf acties op volume 1 natuurlijk wel.
Ik heb hier nogal luidruchtige HDD's in de nas, in de meterkast. Dus om de paar minuten hoorde
ik het geluid van een knikkerbaan. Dat is weg.
De extra plex container die aangemaakt in het filmpje en url in de eerste post van mij, die optimaliseerd
het gebruik van de hardware encoding. Dit werkt!
Let wel, wat ik al eerder tikte, een DS920+ is geen powerhouse. Subs heeft hij nog moeite mee
om mee te encoderen. Dus gebruik daarvoor SRT. Verder draait alls 4k/hdr/atmos de hele reut.
Een Plex pass geeft ook HDR tonemapping, werkt perfect!
HDR films over plex, naar de gebruikers geeft een foutieve kleur weergave. Met
de HDR tonemapping aan, worden de kleuren weer normaal.
Ik gebruik plex alleen om over het netwerk naar de gebruikers te streamen op de pc's
en tablets. De films die ik in 4k/HDR heb speel ik via kodi op het grote scherm. Wel met HDR dus.
Anyway zo doe ik het

En het werkt fijn. Of dit de beste manier is....dont know.