Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Afgelopen dagen aan het worstelen met mijn toegang / permissies

Opzet :
vps volledig ingericht en functioneel, plex is toegankelijk en werkt prima.
Een rclone-mount met google, de server kan er van lezen en naar schrijven ( fuse en mergerfs )

Wat ik niet voor elkaar krijg, is om plex te laten lezen in een sshfs-mount.
Op de CLI ( en in mc ) kan ik de betreffende folder gewoon benaderen.
Plex daarentegen, pikt de inhoud niet op.

Ik heb de permissies al aangepast ( van de plex user tot aan de chmod zelfs op 777 gezet :| )
Maar plex blijft de mount zien als 'lege map'

Iemand tips ?

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Morphix schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:57:
4K HEVC HDR materiaal krijg ik overigens niet vloeiend afgespeeld met transcoding. Schijnt ook best veelgevraagd te zijn, maar om toch films te kunnen streamen kijk ik nu naar https://github.com/mdhiggins/sickbeard_mp4_automator als tussenoplossing.
4K content transcoden is bijna geen beginnen aan zonder belachelijke CPU en/of GPU overhead, iets wat je doorgaans niet zomaar tot je beschikking hebt in een Plex server. (Je zet een aardig dure / stroomhongerige bak neer indien je dit wel hebt)

The rules of 4K transcoding on Plex.

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:48

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Even een klein vraagje, heb sinds gisteren een MacBook Air M1 en als ik met de officiële Plex app kijk verdwijnt de muis pointer niet in beeld. Is dit een bekend dingetje? (En iemand een idee hoe ik t weg krijg?)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vecodo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:26:
Gebruik voornamelijk mijn Synology voor wat opslag en voor media bestanden.

Ik wil dus een nieuwe Synology aanschaffen die direct mijn mediabestanden kan opslaan en als plex server kan fuctioneren. Ik heb voldoende aan een 2-bay system (ik bewaar niet veel).

Welke Synology zouden jullie aanraden? Ik dacht zelf aan de 720+, maar is dit niet beetje overkill? Gelijktijdig kijken er maximaal 2 apparaten.
De 220+ is dan een prima keuze, met jou gebruik zie ik niet in waarom je een 720+ zou kiezen.

Die 100,- dus lekker in je zak steken of een paar tientjes daarvan bijvoorbeeld investeren in https://c2.synology.com/nl-nl/storage#plan

[Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 26-01-2021 21:31]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• theduke1989
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-04 06:01
@Greatsword ik ben ook zoals @Vecodo beschreven. Inderdaad voor wat opslag van data, software en foto's etc. En dan wil ik voor Plex ook gebruiken.

Dan is het een prima keuze de dual core? Heb een 1000mbit verbinding kan prima te voet met streamen met de + series. Die zijn normaal sterkerm

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

theduke1989 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:52:
@Greatsword ik ben ook zoals @Vecodo beschreven. Inderdaad voor wat opslag van data, software en foto's etc. En dan wil ik voor Plex ook gebruiken.

Dan is het een prima keuze de dual core? Heb een 1000mbit verbinding kan prima te voet met streamen met de + series. Die zijn normaal sterkerm
Ik heb zelf de DS216+ en DS218+ gehad (voorloper van de DS220+) en die deden dat ook zonder problemen.

Vraag is natuurlijk hoeveel streams tegelijkertijd, welke resolutie, hoe lang wil je er zeker mee doen etc.

• theduke1989
@Greatsword ik wil er gewoon films en alles mee kunnen afspelen. Vaak is het altijd maar 1 device wat het afspeelt meer niet.

En wil ook af en toe wat blu-ray discs kijken

[Voor 16% gewijzigd door theduke1989 op 26-01-2021 22:08]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

theduke1989 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:08:
@Greatsword ik wil er gewoon films en alles mee kunnen afspelen. Vaak is het altijd maar 1 device wat het afspeelt meer niet.

En wil ook af en toe wat blu-ray discs kijken
Dan is de 220+ een prima keuze, maar de eerder genoemde ook, wellicht tweedehands voor een leuke prijs te vinden.

[Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 26-01-2021 22:23]

• Toml83
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 21-04 10:59
Plex gaat arcade games uitbrengen voor 5 euro p/m.
Wat mij betreft iets teveel voor een paar games.
Echter kun je ook eigen roms erop zetten.

Iemand hier wel eens naar gekeken of geprobeerd?
Op zicht wel grappig om de oude games via de TV / mobiel te spelen.

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 00:46

RobbyTown

Grootmeester

Toml83 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:42:

Als je Plex pass hebt is het een paar euro goedkoper :). Zelf nog niet getest ook geen behoefte. Mocht een geen succes worden trekken ze zelfs de stekker eruit, het is een soort kickstart projectje.

Je dient zelf de games bieb erbij te zetten, ik vraag mij af hoeveel mensen dit gaan zien (als je het nieuws niet volgt en de changelog niet leest). Als je plex server een tijd goed draait, dan is kwesite van alleen updaten en door (sommige hebben dat stukje zelfs geautomatiseerd en geen omkijken naar).

Waar ik wel blij om ben en @jdh009 ook denk ik (en ze zich aan de belofte hebben gehouden) met de nieuwe update is dit:
RobbyTown in "[Ervaringen] Plex - Deel 3"

Als nu versie 1.21.2.3939 draait zie je dus die gratis plex content films niet meer als je niet bent ingelogd. Dan zie je vanaf nu

• jdh009
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 00:39
Toml83 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:42:

Werken hierbij alleen Atari games of ook (Super) Nintendo (Gameboy) games? Als het dat laatste is kan het nog best leuk zijn. Moet dan alleen uitzoeken hoe ik een spel + savegame van mijn Gameboy cartridge af krijg zodat ik door kan spelen. Opnieuw beginnen met Pokémon zou flink wat speeluren weggooien en maakt het meteen een stuk minder aantrekkelijk.

Edit:
Lijkt er op dat dit de platformen zijn die werkend te krijgen zijn
Arcade: Mame (use latest core)
Atari: 2600, 5200, 7800
Nintendo: NES, SNES, N64, GB, GBC, GBA
Sega: 32X, Game Gear, Genesis, Master System4
Bron: https://www.androidpolice...for-free-on-the-internet/

[Voor 46% gewijzigd door jdh009 op 27-01-2021 12:18]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Damn, dat is wel echt geinig, jammer dat het niet bij de plex pass in zit. Ik voel er weinig voor om hier extra voor te gaan betalen gezien er zoveel andere opties voor zijn. Maarja, wel leuk dat ze verder kijken om de app uit te breiden.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Vecodo
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19-04 09:02
Greatsword schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:28:
[...]

[...]

De 220+ is dan een prima keuze, met jou gebruik zie ik niet in waarom je een 720+ zou kiezen.

Die 100,- dus lekker in je zak steken of een paar tientjes daarvan bijvoorbeeld investeren in https://c2.synology.com/nl-nl/storage#plan
Ook als ik 4K wil streamen? De cloud opslag niet nodig (synology synct met cloud opslag provider)

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:39
Ik wilde de HDR Tone Mapping functie aan zetten, om HDR naar SDR om te zetten, maar hoe kan ik die aanzetten ?

Op diverse Youtube video's is duidelijk die optie aan te vinken, maar bij mij totaal niet aanwezig.

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

absrnd schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:14:
Ik wilde de HDR Tone Mapping functie aan zetten, om HDR naar SDR om te zetten, maar hoe kan ik die aanzetten ?

Op diverse Youtube video's is duidelijk die optie aan te vinken, maar bij mij totaal niet aanwezig.
https://support.plex.tv/articles/hdr-to-sdr-tone-mapping/
Gokje, je hebt geen plex pass?

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:39
Aah, ok, dus dan heb ik Plex Pass nodig, en ik lees van jouw link, dat er dan ook de file ge-recode gaat worden, wat weer processor power kost, en ik een blazende Mac naast me heb staan.
dan doe ik het zonder, en zorg dat er geen HDR files in mijn bieb zitten :)

• Toml83
Via de synology Nas heb ik mij films er series netjes ingedeeld voor Plex.
Echter valt mij dat bij enkele series (vrij weinig) geen of de verkeerde ondertitel soort wordt weergegeven.

Voorbeelden:
Your Honor (US); ondertiteling toegevoegd - geen resultaat
Billions: ondertiteling toegevoegd - ondertitels met closed captions.

Ligt dit aan het video bestand of de metadata van de serie?
Wanneer ik handmatig de ondertitels upload staat het wel goed als SRT Extern.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 04:34
Heb je je plex open voor het internet? Check je versie nr! Want er zit een leak in waardoor je serveer kan worden ingezet voor een botnet.

Als je op plex server 1.21 of hoger zit is het goed. Daaronder onmiddellijk updaten!

https://www.reddit.com/r/...server_versions_and_make/

https://www.bleepingcompu...-to-amplify-ddos-attacks/

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Toml83 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:30:
Via de synology Nas heb ik mij films er series netjes ingedeeld voor Plex.
Echter valt mij dat bij enkele series (vrij weinig) geen of de verkeerde ondertitel soort wordt weergegeven.

Voorbeelden:
Your Honor (US); ondertiteling toegevoegd - geen resultaat
Billions: ondertiteling toegevoegd - ondertitels met closed captions.

Ligt dit aan het video bestand of de metadata van de serie?
Wanneer ik handmatig de ondertitels upload staat het wel goed als SRT Extern.
Houd er rekening mee dat Plex OpenSubtitles gebruikt als bron. De kwaliteit van subs welke Plex binnenhaalt is daardoor sterk afhankelijk van het bestandsnaam. Sla je daarin bijvoorbeeld het format (kwaliteit/codec) en de release group op? Vooral dat laatste is bij series extreem belangrijk.

• theduke1989
@D4NG3R hoe moet je dan Bestandsnamen geven. Heb daar elke keer problemen mee. Die extra Software maakt het ook niet er beter op.

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

Dacuuu schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:59:
Heb je je plex open voor het internet? Check je versie nr! Want er zit een leak in waardoor je serveer kan worden ingezet voor een botnet.

Als je op plex server 1.21 of hoger zit is het goed. Daaronder onmiddellijk updaten!

https://www.reddit.com/r/...server_versions_and_make/

https://www.bleepingcompu...-to-amplify-ddos-attacks/
Ook toevallig dat is de laatste versie en per toeval dan ook gefixt (hadden ze ook beloofd) want het ging juist om dat mensen van buiten af konden kijken zonder login naar de films van Plex zelf dat is nu gefixt + botnet als extra bonus patch of wisten ze bij Plex meer?
theduke1989 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:40:
@D4NG3R hoe moet je dan Bestandsnamen geven. Heb daar elke keer problemen mee. Die extra Software maakt het ook niet er beter op.
Voorbeeld van een film bestand: Het gaat om de film genaamd The Moon Sugar in het jaar 2019 opgenomen in 1080p, geluid DTS door release groep Tweakers. File name ziet er dan zo uit:
TheMoonSugar.2019.1080p.DTS-TWEAKERS.mkv

Bij opensubs gaat die dan zoeken naar
TheMoonSugar.2019.1080p.DTS-TWEAKERS.nl.srt als beste match die moet je hebben als er die ook is.

Releasegroep HWI heeft er ook een met NL subs maar file name heeft geen 100% match dus kan dat niet 1 op 1 klopt.
TheMoonSugar.2019.1080p.DD-HWI.nl.srt

Ga je het The Moon Sugar (2019).mkv noemen, dikke kans dat die dan niets vind.

[Voor 32% gewijzigd door RobbyTown op 05-02-2021 12:02]

• Pendora
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21-04 16:04
Ik weet niet hoe je de film "ript" maar probeer zoveel mogelijk de originele naam te behouden.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Gewoon niet renamen? Waarom zou je dat überhaupt doen behalve om je eigen ocd tevreden te stellen?

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

@theduke1989
ciris schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Gewoon niet renamen? Waarom zou je dat überhaupt doen behalve om je eigen ocd tevreden te stellen?
Mwhah, dit is wat te kort door de bocht en levert bij media matching van Plex zelf regelmatig problemen op: https://support.plex.tv/a...izing-your-tv-show-files/

Ik sla zelf mijn media op de volgende manier op en heb al jaren geen problemen meer met content matching of het vinden van ondertitels. (aangenomen dat het geen obscure of ontzettend oude film/serie is)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Series:
The.Series.Title.(2010).S01E01.Episode.Title.(1).HDTV-720p.Proper.RlsGrp

Films:
The.Movie.Title.(2010).Bluray-1080p.Proper.RlsGrp

Respectievelijk
{Series.Title}.S{season:00}E{episode:00}.{Episode.Title}.{Quality.Full}.{Release Group} in Sonarr
en
{Movie.Title}.({Release.Year}).{Quality.Full}.{Release Group} in Radarr

Al is het overgrote deel van mijn collectie nog altijd braaf zelf geript waardoor subs geen probleem zijn.

Veel release groups uploaden hun eigen subs, en veel mensen welke ondertitels schrijven zetten ook de naam van de release group er in waar hun subs op gemaakt zijn. Het is dus zonde om die informatie achterwege te laten zoals @RobbyTown en ik eerder al aangaven. ;)

[Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 05-02-2021 13:24]

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
D4NG3R schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:12:
@theduke1989

[...]

Mwhah, dit is wat te kort door de bocht en levert bij media matching van Plex zelf regelmatig problemen op: https://support.plex.tv/a...izing-your-tv-show-files/

Films:
The.Movie.Title.(2010).Bluray-1080p.Proper.RlsGrp

Respectievelijk
{Series.Title}.S{season:00}E{episode:00}.{Episode.Title}.{Quality.Full}.{Release Group} in Sonarr
en
{Movie.Title}.({Release.Year}).{Quality.Full}.{Release Group} in Radarr
[/code]
Al is het overgrote deel van mijn collectie nog altijd braaf zelf geript waardoor subs geen probleem zijn.

Veel release groups uploaden hun eigen subs, en veel mensen welke ondertitels schrijven zetten ook de naam van de release group er in waar hun subs op gemaakt zijn. Het is dus zonde om die informatie achterwege te laten zoals @RobbyTown en ik eerder al aangaven. ;)
Van de 10 series is er 1 die moeilijk doet. Dat is binnen 1 minuut geregeld in Plex. Als je dat tegenover het gezeur zet met subs is het een no brainer.

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

ciris schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Van de 10 series is er 1 die moeilijk doet. Dat is binnen 1 minuut geregeld in Plex. Als je dat tegenover het gezeur zet met subs is het een no brainer.
Zolang je geen informatie achterwege laat, maakt het weinig uit of je de exacte 1:1 bestandsnaam van een releasegroup gebruikt, of een format waar Plex/Kodi/Emby en anderen beter mee om kunnen gaan zonder in te leveren op de kwaliteit van ondertitels.

Het hele punt is dus juist dat zowel Plex als ondertitel bronnen het meeste er uit kunnen halen op deze manier. :)

Er zitten letterlijk geen nadelen aan, anders had ik het zelf niet gedaan, maar wel het voordeel dat ik niet op willekeurige momenten handmatig content moet gaan zitten matchen in Plex. Daar komt bij dat dit een stukje uniformiteit oplevert. Wat het makkelijk(er) maakt om in de toekomst over te switchen naar andere software om de boel af te spelen of te beheren. ;)

[Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 05-02-2021 14:15]

• theduke1989
De punten tussen de benaming is dus erg belangrijk?

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

theduke1989 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:47:
De punten tussen de benaming is dus erg belangrijk?
Nee, compleet persoonlijke smaak zolang je het volgende in acht neemt: https://support.plex.tv/a...izing-your-tv-show-files/
It does not matter if you use dashes, dots or just spaces.

[Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 05-02-2021 13:53]

• Toml83
Even een update inzake de subs:

Ik had zelf een instelling fout staan, waardoor alle externe subs niet werden weergegeven.
Dit is nu weer rechtgezet en alles staat zoals het moet.

Het delen met andere gebruikers is ook gelukt. De familie kan nu ook genieten.
Let wel op dat in de instellingen bij hen Remote acces op originele kwaliteit staat, bij 1080P of hogere content. Anders krijg je telkens playback issues.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verder nog een vraag.
Ik heb nu wat verzoekjes om series en films te plaatsen.
Bij 1 serie is de indeling niet gelijk aan de bron.

Bron: Thetvdb - laat 1 seizoen zien met 12 afleveringen
Content - serie laat twee seizoenen zien met 12 afleveringen, echter sommige afleveringen in 3 delen.

Kan ik die serie op de server zetten met de indeling van de gedownloade content?
Of gaat dat niet lukken?

Edit: Al gelukt.

[Voor 40% gewijzigd door Toml83 op 17-02-2021 08:37]

• Henkhuppelschot
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21-04 15:11
Ik heb op Plex een screensaver ingesteld met foto's vanaf mijn NAS, nu komen de foto's wel netjes tevoorschijn alleen de naam komt niet overeen met de foto. Bijvoorbeeld bij een foto van Sydney opera house, krijg ik 'San Francisco 2007' te zien.

De foto's staan in mappen, bijvoorbeeld 'Vakantie--> San Francisco 2007--> San Francisco 0001...0002 enz.

Hoe kan dit en wat kan ik er aan doen?

• Arunia
  • Laatst online: 23:48
Gisteren voor een oude Philips Streamium WAK3300 DLNA aangezet in de Plex server.
Mijn vrouw wilde deze als wekker gaan gebruiken en die kan via DLNA mp3 streamen. Werkt overigens prima.
Echter, zou ik graag omdat er ook FLAC files en WAV files tussen staan, deze voor dat apparaat laten transcoden naar mp3.

Kan eigenlijk alleen niet vinden hoe dat precies zou moeten.

Sponsorloop hartstichting: https://www.hartstocht.nl/annette-overes-2021-hartstocht-10-april

• Luuk2015
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20:26

Luuk2015

Vires in numeris

Sinds enige tijd maak ik gebruik van een Plex server die draait op mijn Synology DS720+.
Echter loop ik sinds het begin al tegen het probleem aan dat de performance via Plex bijzonder slecht is t.o.v. het direct afspelen via een applicatie als VLC. Als ik via Plex een film afspeel dan komt het vaak voor dat hij pauzeert om te laden, dit is erg storend. Via VLC heb ik hier geen last van.
Vandaag probeerde ik een film te streamen naar mijn Chromecast via de Plex app, echter pauzeert de film dan om de zoveel seconden om te laden.
Ik hoop dat jullie een idee hebben hoe dit komt, waarom is de performance van VLC zoveel beter dan via Plex?

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 20:24

Domino

30 Watts and overheating...

Direct Play.

Zeer waarschijnlijk transcodeert plex de video’s. Daarvoor zal de 720+ niet genoeg power hebben zo te horen.

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him. pvoutput

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Luuk2015 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:59:
Sinds enige tijd maak ik gebruik van een Plex server die draait op mijn Synology DS720+.
Echter loop ik sinds het begin al tegen het probleem aan dat de performance via Plex bijzonder slecht is t.o.v. het direct afspelen via een applicatie als VLC. Als ik via Plex een film afspeel dan komt het vaak voor dat hij pauzeert om te laden, dit is erg storend. Via VLC heb ik hier geen last van.
Vandaag probeerde ik een film te streamen naar mijn Chromecast via de Plex app, echter pauzeert de film dan om de zoveel seconden om te laden.
Ik hoop dat jullie een idee hebben hoe dit komt, waarom is de performance van VLC zoveel beter dan via Plex?
Vlc speelt praktisch alles wat je ertegen smijt dmv de ingebouwde codecs.
Chromecast is veel beperkter qua ingebouwde codecs en als die dan daar niet ingebouwd zit, gaat je server "Realtime" coderen naar een formaat dat chromecast wel in afspelen.

Als die film aan het afspelen is, eens kijken in Plex waarom die transcodeert soms idee bitrate gecapped op 4mbit.
Oplossingen:
- zwaardere server
- cliënt veranderen
-ander bronmateriaal gebruiken..

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

@Domino @SadisticPanda
Bedankt voor jullie reactie.
Zojuist viel het mij op dat het streamen van een 4K film direct naar mijn telefoon (iPhone 12 Pro) gewoon prima ging, pas toen ik deze naar de Chromecast streamde begon het stotteren om de zoveel seconden.
Alleen weet ik nu niet of het probleem de wifi-verbinding (5Ghz) van mijn Chromecast is, of dat de Chromecast sowieso het probleem is i.v.m. het formaat van de fiilm, hebben jullie een idee?

• Domino

Domino

Luuk2015 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:16:
@Domino @SadisticPanda
Bedankt voor jullie reactie.
Zojuist viel het mij op dat het streamen van een 4K film direct naar mijn telefoon (iPhone 12 Pro) gewoon prima ging, pas toen ik deze naar de Chromecast streamde begon het stotteren om de zoveel seconden.
Alleen weet ik nu niet of het probleem de wifi-verbinding (5Ghz) van mijn Chromecast is, of dat de Chromecast sowieso het probleem is i.v.m. het formaat van de fiilm, hebben jullie een idee?
Je kunt in het plex dashboard zien wat de server doet, met name of er transcoding plaatsvind. Kijk daar eens terwijl je een film speelt op je telefoon (met de plex app toevallig, en met de enhanced playback aan?). Dan zie je dit in je app:

Die ‘direct play’ is belangrijk, dat betekend dat de video direct wordt gestreamed, zonder dat er transcoding plaatsvind.

Ik vermoed dat de chromecast de indeling (codec) van de video niet snapt en dus de plex server vraagt het in een begrijpbaar formaat om te zetten. En dat kost rekenkracht.

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Domino schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:27:
[...]

Je kunt in het plex dashboard zien wat de server doet, met name of er transcoding plaatsvind. Kijk daar eens terwijl je een film speelt op je telefoon (met de plex app toevallig, en met de enhanced playback aan?). Dan zie je dit in je app:

[Afbeelding]

Die ‘direct play’ is belangrijk, dat betekend dat de video direct wordt gestreamed, zonder dat er transcoding plaatsvind.

Ik vermoed dat de chromecast de indeling (codec) van de video niet snapt en dus de plex server vraagt het in een begrijpbaar formaat om te zetten. En dat kost rekenkracht.
Zojuist even gekeken naar het dashboard om te zien of transcoding wordt gebruikt.
Nu kom ik op het volgende uit:
- Firefox, heeft transcoding naar 1080p nodig.
- Desktop app, gebruikt Direct Play.
- iPhone 12 Pro, gebruikt Direct Play.
- Chromecast v2 via mijn iPhone, transcoding naar 1080p is nodig.

Zijn er misschien manieren hoe ik toch naar deze TV via een Chromecast zou kunnen streamen?
Op dit moment heb ik een chromecast v2 die geen 4k ondersteund (wat misschien ook het probleem kan zijn), zou een Chromecast Ultra dit probleem oplossen?

• Domino

Domino

Luuk2015 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:52:
[...]

zou een Chromecast Ultra dit probleem oplossen?
Moeilijk te zeggen, hangt heel erg af van welke video formaten je afspeelt. Ik ben sowieso niet zo thuis in chromecasts maar heb wel een google doc voor je met ondersteunde video formaten per serie: https://developers.google.com/cast/docs/media#video_codecs

Naar mijn mening: pak je het gelijk goed aan en zet je een shield of apple tv neer. Ben je overal vanaf.

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Of'meeste chinese android boxen doen het ook wel goed zoals een mibox 3 of een van de 5000 varianten als budget een issue is.

Zoals @Domino zegt, shield of atv zijn veruit de beste maar komen met een prijs.
Hier hangt aan 1 tv een mibox 3 met ethernet adapter voor samen 40 euro ofzo en speelt ook alles bijna. Zit ook chromecast in moest je dat handig vinden...

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

@Domino @SadisticPanda
Wat ik zelf heel erg fijn vindt aan de Chromecast is dat ik gewoon met 1 tik iets naar de Chromecast stuur, de TV gaat automatisch aan en ik hoef niets meer te doen. Waar ik bang voor ben is dat ik met bijvoorbeeld een Mi Box, Chromecast TV met Google Home of Nvidia Shield veel meer stappen moet doorlopen, of heb ik dit mis? Naar mijn mening heb ik niet al die apps nodig, daar heb ik toch mijn telefoon voor.
Hopelijk hebben jullie een idee.

Nogmaals vele dank!

• Dennis0162
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21-04 16:57
Domino schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 06:58:
[...]

Moeilijk te zeggen, hangt heel erg af van welke video formaten je afspeelt. Ik ben sowieso niet zo thuis in chromecasts maar heb wel een google doc voor je met ondersteunde video formaten per serie: https://developers.google.com/cast/docs/media#video_codecs

Naar mijn mening: pak je het gelijk goed aan en zet je een shield of apple tv neer. Ben je overal vanaf.
Sinds dat ik een chromcast ultra heb gaat direct play echt een stuk beter! ook minder last van buffering
edit: zowel voor hevc en x264

• Domino

Domino

Luuk2015 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:33:
@Domino @SadisticPanda
Wat ik zelf heel erg fijn vindt aan de Chromecast is dat ik gewoon met 1 tik iets naar de Chromecast stuur, de TV gaat automatisch aan en ik hoef niets meer te doen. Waar ik bang voor ben is dat ik met bijvoorbeeld een Mi Box, Chromecast TV met Google Home of Nvidia Shield veel meer stappen moet doorlopen, of heb ik dit mis? Naar mijn mening heb ik niet al die apps nodig, daar heb ik toch mijn telefoon voor.
Hopelijk hebben jullie een idee.

Nogmaals vele dank!
Dat werkt met een settop box (shield/atv) niet veel anders. Aanzetten, app starten en kijken. Nu pak je je telefoon, start een app en casten. Zo te horen maak je gebruik van cec om de tv aan te zetten, dat kan met een settop box ook. Overigens heeft Apple zijn eigen manier om te casten, airplay.

Maar mijn usecase is ook ietsjes anders. De atv doet hier ook dienst als homekit hub. Dus voor mij was de keuze makkelijker destijds.
Dennis0162 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:10:
[...]

Sinds dat ik een chromcast ultra heb gaat direct play echt een stuk beter! ook minder last van buffering
Beter of gewoon goed? Ik zou mezelf mateloos ergeren aan bufferen. De atv hier pikt gewoon alles, van huis-tuin-keuken filmpjes tot de meest exotische formaten.

Maar, zoals eerder aangegeven, daar staat wel een hogere aanschafprijs tegenover.

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

Ja ja Plex heeft weer een update.

Terug in plex updates aangepast. Ik heb vraag mij aangepast naar automatisch tijdens onderhoud.

Ik merk geen verschil... Automatisch tijdens onderhoud had ik verwacht dat die de updates nou is zelf ging installeren ipv ik elke keer op de update knop moet drukken.

Wat doet "Updates van de serverversie" nou precies?

• ErwinJ
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21-04 10:44
RobbyTown schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:32:
Ja ja Plex heeft weer een update.

Terug in plex updates aangepast. Ik heb vraag mij aangepast naar automatisch tijdens onderhoud.
[Afbeelding]

Ik merk geen verschil... Automatisch tijdens onderhoud had ik verwacht dat die de updates nou is zelf ging installeren ipv ik elke keer op de update knop moet drukken.

Wat doet "Updates van de serverversie" nou precies?
Volgens mij heeft dit nooit gewerkt 8)7

Twijfel is het begin van wijsheid en Kennis is nog geen wijsheid

• The Source
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13-04 18:11
Ik heb problemen met het afspelen van 4k content op mijn TV. Al getest en uitgezocht maar helaas geen duidelijke oplossing. Mijn WIFI verbinding ook geupgrade naar LAN maar ook niets.

Ik speel alles af op een LG 4k OLED HDR TV met Chrome Cast 2020 met Google TV waar ik Plex op draai, welke met LAN verbonden is. Plex server draait op een dedicated Win10 PC maar in geen van onderstaande scenarios loopt de plex server volgens de task manager tegen bottlenecks, CPU, GPU, LAN allemaal lage load.

Wat MP4 voorbeelden;
4k HVEC HDR10 (24.1Mb/s) + EAC3 5.1 (768kb/s) = beeld speelt niet vloeiend af
4k HVEC (18.7 MB/s) + DTS-HD 5.1 (1796kb/s) = gaat goed
4k HVEC HDR10 (?) + TrueHD 7.1 Dolby Atmos (6144kb/s) )= melding niet verbinding niet snel genoeg. (terwijl het lan is.
4k HVEC HDR10+ (14.8Mb/s) + EAC5.1 (640kb/s) = gaat goed

Alles staat op niet transcode en dit heb ik gechecked tijdens het afspelen.
Ook zie ik nagenoeg geen load op de CPU van de Plex server.

• merlin1201
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:01
Dus onder de 20 Mb/s speelt wel af en daarboven niet.
Kan het niet zo zijn dat jou tv geen snellere beelden kan verwerken? of is de max bereikt op die Google Chrome cast?
Ik heb zelf een samsung led 2019 en die speelt heel wat af met de interne app, maar zodra ik boven een bepaalde waarde uitkomt, ik denk zelf al vanaf 10 mb/s dat deze gaat haperen.
Tis maar een gedachte..

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• TRaSH
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-04 13:12

TRaSH

Koffie ?

The Source schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:12:
Ik heb problemen met het afspelen van 4k content op mijn TV. Al getest en uitgezocht maar helaas geen duidelijke oplossing. Mijn WIFI verbinding ook geupgrade naar LAN maar ook niets.
....
Alles staat op niet transcode en dit heb ik gechecked tijdens het afspelen.
Ook zie ik nagenoeg geen load op de CPU van de Plex server.
of het MP4 is of niet maakt niet echt veel uit en is meer een placebo ding, of je moet een media speler hebben die het gewoon niet aan kan maar dat is een ander verhaal.

installeer eens tautulli, en kijk eens tijdens het afspelen wat die aan geeft.
dan zie je ook vaak de oorzaak wat er transcoded moet worden
Vaak is het probleem als je PGS subs gebruikt,
daarom pak ik altijd de srt subs.
daar in tegen heeft plex ook nog een console (in de webgui) waar je kan kijken of er iets mis loopt

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Zijn er hier jongelui die plex voor (indexeren van) hun fotocollectie gebruiken? Ik ben benieuwd naar de ervaringen en de snelheid bij grotere aantallen (als in 10.000en foto's)

• Arunia
  • Laatst online: 23:48
@koelkast Ik ben langzaam aan een soort fotoalbum aan het maken in Plex. Hier staat nog wel weinig in en moet er eens goed voor gaan zitten.
Het werkt voor zover wel prima, maar geen idee hoe het gaat met 10.000 foto's. :P

Sponsorloop hartstichting: https://www.hartstocht.nl/annette-overes-2021-hartstocht-10-april

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Hoe staat men eigenlijk tegenover alternatieven op Plex? Gezien de move naar steeds meer (third party) onzin waar ik totaal niet op zit te wachten, word het steeds aanlokkelijker om over te stappen naar bijvoorbeeld Emby. Het probleem is dat ik daar het interface dan weer totaal niks vind..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Source
TRaSH schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:46:
[...]

of het MP4 is of niet maakt niet echt veel uit en is meer een placebo ding, of je moet een media speler hebben die het gewoon niet aan kan maar dat is een ander verhaal.

installeer eens tautulli, en kijk eens tijdens het afspelen wat die aan geeft.
dan zie je ook vaak de oorzaak wat er transcoded moet worden
Vaak is het probleem als je PGS subs gebruikt,
daarom pak ik altijd de srt subs.
daar in tegen heeft plex ook nog een console (in de webgui) waar je kan kijken of er iets mis loopt
Dank je. Het initiele probleem was op mijn TV, maar ik ben gestart met het testen op mijn PC.
Het betreft een file die ik via het netwerk via VLC perfect kan afspelen.
Echter als ik deze via PLEX vanaf mijn server afspeel dan loopt hij niet soepel en loopt audio niet in sync.

Load op mijn PC lijkt het probleem niet. Wel gek dat er nagenoeg niet van video dencoding gebruikt wordt gemaakt. Loading op PLEX is volgende de process tab wel high.

Volgens Tautulli wordt er ook niets getranscode.

Volgens Plex server dashboard wordt er niets getranscode.

Let wel op mijn PC wordt de HDR file afgespeeld op een niet HDR 4k scherm. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:59
The Source schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:14:
[...]

Dank je. Het initiele probleem was op mijn TV, maar ik ben gestart met het testen op mijn PC.
Het betreft een file die ik via het netwerk via VLC perfect kan afspelen.
Echter als ik deze via PLEX vanaf mijn server afspeel dan loopt hij niet soepel en loopt audio niet in sync.

Load op mijn PC lijkt het probleem niet. Wel gek dat er nagenoeg niet van video dencoding gebruikt wordt gemaakt. Loading op PLEX is volgende de process tab wel high.
[Afbeelding]

Volgens Tautulli wordt er ook niets getranscode.
[Afbeelding]

Volgens Plex server dashboard wordt er niets getranscode.
[Afbeelding]

Let wel op mijn PC wordt de HDR file afgespeeld op een niet HDR 4k scherm. Iemand suggesties?
Kun je ook eens een screenshots maken van je ethernet performance? 4K schiet vaak boven de 100Mbit uit en dat trekt je TV niet, daar zit maar een 100Mbit netwerkkaart in. Daar staan ze bij LG om bekend, heb hetzelfde probleem. Een 4K Remux via Plex trekt ie niet, via VLC uiteraard wel.

[Voor 6% gewijzigd door Justevo op 07-03-2021 22:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Source
Justevo schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:23:
[...]

Kun je ook eens een screenshots maken van je ethernet performance? 4K schiet vaak boven de 100Mbit uit en dat trekt je TV niet, daar zit maar een 100Mbit netwerkkaart in. Daar staan ze bij LG om bekend, heb hetzelfde probleem. Een 4K Remux via Plex trekt ie niet, via VLC uiteraard wel.
Het initiele probleem deed zich op mijn LG TV voor, echter gebruik ik Chromecast 2020 met Google TV via LAN, dus niet de LG LAN of Plex. Zojuist deze video op mijn TV geprobeerd en deze speelt wel goed af.

Op mijn PC niet, daar zijn ook alle screenshots van.
Hierbij 2 LAN screenshots tijdens het afspelen van die video file die schokt;

zonder download, enkel Plex video:

De volgende is het downloaden van een iso terwijl ik de video afspeel via Plex.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23:59
The Source schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:11:
[...]

Het initiele probleem deed zich op mijn LG TV voor, echter gebruik ik Chromecast 2020 met Google TV via LAN, dus niet de LG LAN of Plex. Zojuist deze video op mijn TV geprobeerd en deze speelt wel goed af.

Op mijn PC niet, daar zijn ook alle screenshots van.
Hierbij 2 LAN screenshots tijdens het afspelen van die video file die schokt;

zonder download, enkel Plex video:
[Afbeelding]

De volgende is het downloaden van een iso terwijl ik de video afspeel via Plex.
[Afbeelding]
En de Plex Server staat op je PC zo te zien? Maar goed, daar ligt het niet aan. Het zijn die piekmoment die niet fijn zijn voor het afspelen van een 4K video. Je server, tv, plex kunnen die formaten inderdaad allemaal direct afspelen, maar je netwerk niet. Er zijn 4K films die richting de 150Mbps pieken, dan ga je bufferen. Ik gebruik mijn 5Ghz thuisnetwerk waar de router er vlakbij in de buurt staat en zelfs dan trekt hij het soms niet.

https://www.reddit.com/r/...enough_to_direct_play_4k/
Wellicht heb je hier wat aan. Dit maakte het voor mij vrij duidelijk.

[Voor 21% gewijzigd door Justevo op 08-03-2021 00:24]

D4NG3R schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:33:
Hoe staat men eigenlijk tegenover alternatieven op Plex? Gezien de move naar steeds meer (third party) onzin waar ik totaal niet op zit te wachten, word het steeds aanlokkelijker om over te stappen naar bijvoorbeeld Emby. Het probleem is dat ik daar het interface dan weer totaal niks vind..
Zelf ben ik aan het kijken naar Jellyfin. Als je de laatste release ziet zijn ze al flink ver met hardware transcoding. En het is hetzelfde model als Plex met server en clients. Wat mij beter past dan Kodi alles-in-een oplossing.

• dasystemcheck
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-04 15:16
Jelv schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Zelf ben ik aan het kijken naar Jellyfin. Als je de laatste release ziet zijn ze al flink ver met hardware transcoding. En het is hetzelfde model als Plex met server en clients. Wat mij beter past dan Kodi alles-in-een oplossing.
Is er voor Jellyfin al een apart topic? Zelf heb ik een Plex Pass, maar hou graag het Tweakers-gehalte hoog door af en toe wat anders (erbij) te testen op een Synology 918+ ;)

• thecompany
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:19
D4NG3R schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:33:
Heb een hele tijd Emby geprobeerd en vervolgens Jellyfin. Bij beide had ik het gevoel dat ik meer bezig was met debuggen (Dan doet het weer wel op mijn Shield met de Android app, maar niet op mn MiBox met Kodi bijv) dan met daadwerkelijk series en films kijken.

Merkte vooral aan Jellyfin dat het gewoon nog niet volwassen genoeg was kwa features en github tickets lang blijven hangen. Toen ik zag dat Plex de "Skip intro" optie had gekregen en ik een Plex pass voor 60 euro kon aanschaffen was de keuze snel gemaakt.
Het werkt gewoon altijd, uitstekende support voor m'n Nvidia Shield als server (werkt niet met Emby/Jellyfin laatste keer dat ik het gebruikte) en een fijne interface op zowel m'n LG app als Kodi en de Android app.

• Loveless85
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19:52
Grrr ik heb gezocht maar kon het niet vinden, dacht nl. dat ik in dit topic iets had gelezen over Plex Server op Nvidia Shield met een bug met remote access? Buiten m'n eigen netwerk kan ik ineens niet meer verbinden terwijl er qua setup / firewall niks is verandert en alles 'goed' staat in Plex zelf.

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21-04 16:23
Loveless85 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:01:
Grrr ik heb gezocht maar kon het niet vinden, dacht nl. dat ik in dit topic iets had gelezen over Plex Server op Nvidia Shield met een bug met remote access? Buiten m'n eigen netwerk kan ik ineens niet meer verbinden terwijl er qua setup / firewall niks is verandert en alles 'goed' staat in Plex zelf.
Hoe staat je router geconfigureerd? Heb je zelf een port geforward of gebruik je UPnP?

Ik merkte met UPnP dat Plex soms van buitenaf niet bereikbaar was, op random momenten, maar eigenlijk wil je UPnP ook niet aan hebben staan. Als je zelf een port forward in de router, weet Plex altijd langs waar die naar buiten kan.

Let wel, als je een poort forward voor Plex, moet je dat in de instellingen van Plex ook wijzigen.

• Loveless85
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19:52
MacPoedel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:50:
[...]

Hoe staat je router geconfigureerd? Heb je zelf een port geforward of gebruik je UPnP?

Ik merkte met UPnP dat Plex soms van buitenaf niet bereikbaar was, op random momenten, maar eigenlijk wil je UPnP ook niet aan hebben staan. Als je zelf een port forward in de router, weet Plex altijd langs waar die naar buiten kan.

Let wel, als je een poort forward voor Plex, moet je dat in de instellingen van Plex ook wijzigen.
Port forward inderdaad, het heeft ook altijd prima gewerkt, tot voor kort blijkbaar.

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

Loveless85 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:01:
Heb je toevallig Trined als provider?

Een vriendin van mij heeft ook plots 'dit' probleem / raar probleem. Portward alles staat goed en heeft gewerkt. Alleen intern werkt het nog. Echter is er wel iets heel raars met de fritzbox van Trined.

Als ze op internet gaat heeft ze een normaal public ip: 84.247.xx.xxx
Echter log je in op die fritzbox dan heeft ze totaal ander WAN ip: 100.65.xx.xxx werkelijk geen idee waar dat ip vandaan komt. 84.247.xx.xxx is in heel die fritzbox nergens te zien.

• Robsta86
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:28
Steeds meer providers schijnen ipv4-cgn toe te passen, waarbij het lijkt alsof je nog gewoon een eigen ipv4 adres hebt, maar je deze in werkelijkheid deelt met andere gebruikers van deze provider.

Dit scheelt ze natuurlijk een heleboel publieke ipv4 adressen, maar het nadeel is dat zaken zoals port forwarding etc niet meer werken...

Je zou eens kunnen uitzoeken of dit van toepassing is bij jouw provider.

• rvk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:20
Robsta86 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:36:
Steeds meer providers schijnen ipv4-cgn toe te passen, waarbij het lijkt alsof je nog gewoon een eigen ipv4 adres hebt, maar je deze in werkelijkheid deelt met andere gebruikers van deze provider.
[..]
Je zou eens kunnen uitzoeken of dit van toepassing is bij jouw provider.
Dat is precies wat er bij deze provider aan de hand is.
https://www.trined.nl/ipv6/

@RobbyTown Je kunt bij Trined alsnog een echt eigen IPV4 adres aanvragen. Omdat je een abo hebt uit de tijd van ipv4 krijg je die volgens mij ook gratis (terwijl nieuwe klanten daarvoor geloof ik €2,50 moeten betalen). (Zeg gewoon dat je ipv4 portforwarding anders niet meer werkt en aan de andere kant, b.v. zaak, geen ipv6 hebt.)

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

rvk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Dat is precies wat er bij deze provider aan de hand is.
https://www.trined.nl/ipv6/

@RobbyTown Je kunt bij Trined alsnog een echt eigen IPV4 adres aanvragen. Omdat je een abo hebt uit de tijd van ipv4 krijg je die volgens mij ook gratis (terwijl nieuwe klanten daarvoor geloof ik €2,50 moeten betalen). (Zeg gewoon dat je ipv4 portforwarding anders niet meer werkt en aan de andere kant, b.v. zaak, geen ipv6 hebt.)
Dank voor de hint, even verder op trined site gesnuffeld. Helaas is dat 2,50 per maand ipv eenmalig.
Krijg ik een vast IP adres?
Ja, vanaf augustus 2020 krijgt elke glasvezelaansluiting een vast /128 IPv6-adres en een /56 IPv6-prefix. Voor consumenten aansluitingen wordt er voor IPv4 gebruik gemaakt van een IPv4-CGN. Wil je toch een publiek IPv4-adres op jouw glasvezelaansluiting gebruiken? Dan kun je jouw abonnement uitbreiden met een vast IPv4-adres voor € 2,50 per maand. Zakelijke aansluitingen krijgen automatisch een vast IPv4-adres.

• rvk
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:20
RobbyTown schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:46:
[...]
Dank voor de hint, even verder op trined site gesnuffeld. Helaas is dat 2,50 per maand ipv eenmalig.
[...]
Ja, maar grote kans is dat je dit toch gratis kunt krijgen als het abonnement stamt uit de tijd van alleen ipv4. De €2,50 is voor nieuwe klanten die nu lid worden en alsnog ipv4 willen.

Zo was het althans bij mijn ouders vorig jaar.

Of gaat het hier om een nieuw abonnement bij trined?

• RobbyTown

RobbyTown

Grootmeester

rvk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Ja, maar grote kans is dat je dit toch gratis kunt krijgen als het abonnement stamt uit de tijd van alleen ipv4. De €2,50 is voor nieuwe klanten die nu lid worden en alsnog ipv4 willen.

Zo was het althans bij mijn ouders vorig jaar.

Of gaat het hier om een nieuw abonnement bij trined?
Heel precies weet ik het is van een vriendin. Ergens rond juni / juli aangesloten, dus in elk geval voor augustus. Als ze nog wel of niet ipv4 wil geen idee. Maar het raadsel / probleem is nu bekend waarom het niet meer werkt d:)b .

• Dennis0162
Ik heb nu al een tijdje een gek probleem ik heb in dit forum al eerder eens gevraagd hoe transcoding nu precies werkt binnen Plex en ook begrepen dat je hier weinig invloed op hebt. Om die reden ben ik alleen nog maar in h264 aan het downloaden omdat dit een betere direct play mogelijkheid biedt.
Wat er nu gebeurd is dat zelfs Plex h264 1080p naar h264 1080p transcode. 8)7
Dit gebeurd nu met alle films die ik op mijn server heb staan. Ik gebruik de Synology 218+ dat gaat prima maar transcode vindt hij niet zo fijn. Met als gevolg dat de film niet loopt en er continu gebufferd wordt. Aan de tv hangt een Chromcast ultra, ook getest met een andere Chromecast dat maakt geen verschil. als ik in de Plex App de kwaliteit aanpas naar h264 720p zet wil het nog wel lukken. Maar erg prettig werkt het allemaal niet.
Hebben jullie ideeën of tips met zaken die ik even na kan lopen?

Ik ben ook steeds meer aan het overwegen om een aparte zwaardere server in te richten puur om plex op de draaien. Maar dat zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn toch?

• Domino

Domino

Probeer eens zonder subs?

• Dennis0162
Same helaas.

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:25
Kijk eens naar wat er met het geluid gebeurd. Die stream moet getranscode worden om op de chromecast afgespeeld te worden. Om de een of andere reden kost dit net zoveel cpu als video transcoding, in ieder geval genoeg om je NAS te vloeren denk ik. Plex met chromecast is geen gelukkige combinatie. In plaats van stevige hardware zou je ook in een Nvidia shield of een chinees boxje kunnen aanschaffen.

• willampie
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 14-04 16:37
HEY_DUDE schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:27:
[...]

Kijk eens naar wat er met het geluid gebeurd. Die stream moet getranscode worden om op de chromecast afgespeeld te worden. Om de een of andere reden kost dit net zoveel cpu als video transcoding, in ieder geval genoeg om je NAS te vloeren denk ik. Plex met chromecast is geen gelukkige combinatie. In plaats van stevige hardware zou je ook in een Nvidia shield of een chinees boxje kunnen aanschaffen.
Dit had ik dus ook gemerkt, in heb een ds918+ en merkte ook op dat ie moest transcoderen voor de Chromecast. Om deze reden een roku aangeschaft op Amazon uk en nu speelt Plex direct af. Chromecast en Plex werkt niet goed samen omdat Chromecast bijna niks ondersteund..

• CarbonFibeR
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:43
Dennis0162 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:44:
Ik heb nu al een tijdje een gek probleem ik heb in dit forum al eerder eens gevraagd hoe transcoding nu precies werkt binnen Plex en ook begrepen dat je hier weinig invloed op hebt. Om die reden ben ik alleen nog maar in h264 aan het downloaden omdat dit een betere direct play mogelijkheid biedt.
Dit gebeurd nu met alle films die ik op mijn server heb staan. Ik gebruik de Synology 218+ dat gaat prima maar transcode vindt hij niet zo fijn. Met als gevolg dat de film niet loopt en er continu gebufferd wordt. Aan de tv hangt een Chromcast ultra, ook getest met een andere Chromecast dat maakt geen verschil. als ik in de Plex App de kwaliteit aanpas naar h264 720p zet wil het nog wel lukken. Maar erg prettig werkt het allemaal niet.

[Afbeelding]

Ik ben ook steeds meer aan het overwegen om een aparte zwaardere server in te richten puur om plex op de draaien. Maar dat zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn toch?
h264 alleen zegt nog niks. Kijk even naar de properties van de file die je probeert af te spelen en of je Chromecast dat wel ondersteund. Er zijn verschillende versies h264. Zo kan h264 bijvoorbeeld 8 bit of 10 bit zijn en als je player dat niet ondersteund, dan zal Plex gaan transcoden. Zelfde verhaal met de andere properties.

• Dennis0162
HEY_DUDE schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:27:
[...]

Je hebt gelijk idd, ik heb laatst in Radarr 5.1 Custom format toegevoegd en dat wordt niet ondersteund door Chromecast lees ik nu.. |:( . Daar lijkt hij dus stuk op te lopen want idd oudere films ofja die ik eerder heb gedownload spelen nog wel via direct play. Het lijkt hem dus erin te zitten dat Chromecast niet EAC3 5.1 direct kan afspelen maar wel AC3 5.1. maar ja dan is dus de volgende vraag hoe kun je hierop selecteren bij het downloaden.
willampie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:34:
[...]

Dit had ik dus ook gemerkt, in heb een ds918+ en merkte ook op dat ie moest transcoderen voor de Chromecast. Om deze reden een roku aangeschaft op Amazon uk en nu speelt Plex direct af. Chromecast en Plex werkt niet goed samen omdat Chromecast bijna niks ondersteund..
Thanks voor je reactie, Welke Roku raadt jij aan? Zou dan puur alleen voor Plex zijn want de rest werkt prima via Chromecast.
CarbonFibeR schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:54:
[...]

h264 alleen zegt nog niks. Kijk even naar de properties van de file die je probeert af te spelen en of je Chromecast dat wel ondersteund. Er zijn verschillende versies h264. Zo kan h264 bijvoorbeeld 8 bit of 10 bit zijn en als je player dat niet ondersteund, dan zal Plex gaan transcoden. Zelfde verhaal met de andere properties.
hmm ja als je zo moet gaan zoeken wordt het ook wel erg complex om juiste versies te vinden niet? Zou mooi zijn als er een Client is die het meeste ondersteund :P

Edit:
Ik heb nog even wat testen verder gedaan en een film gevonden die volledig direct play ondersteund en die langs een film gezet welke niet direct play ondersteund door hier het geluidsformaat aan te passen wordt dit wel afgespeeld via direct play. Het vreemde hier is dat ik zo geen verschil zie in het bestandsformaat zie ik iets over het hoofd?

[Voor 18% gewijzigd door Dennis0162 op 01-04-2021 22:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domino

Domino

Dennis0162 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:49:
[...]

hmm ja als je zo moet gaan zoeken wordt het ook wel erg complex om juiste versies te vinden niet? Zou mooi zijn als er een Client is die het meeste ondersteund :P
Die zijn er, onder andere de appletv 4/4k en shield. Of je blij wordt van de extra investering is een tweede.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:48

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Domino schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:36:
[...]

Die zijn er, onder andere de appletv 4/4k en shield. Of je blij wordt van de extra investering is een tweede.
Plusje voor de AppleTV 4K; die speelt werkelijk alles af wat ik er tegenaan gooi zonder transcoding.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik gebruik de Synology 218+ dat gaat prima maar transcode vindt hij niet zo fijn.
De cpu in je ds218+ heeft een intel gpu onboard, het zou dus mogelijk moeten zijn om hardware transcoding te kunnen gebruiken als het goed is.

[Voor 15% gewijzigd door roeleboel op 02-04-2021 12:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toml83

[Afbeelding]

Ik neem aan dat je een "oude" smart tv hebt? Anders kun je de app op je TV installeren..
Zelf heb ik een Samsung versie van 2020, en familie een van 2018 en 2017 waar Plex moeiteloos op draait. 1080P en (E)AC3 worden ondersteund zonder transcoding. Dat allemaal van een Synology Nas DS412+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CarbonFibeR
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:43
Dennis0162 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:49:
[...]

Edit:
Ik heb nog even wat testen verder gedaan en een film gevonden die volledig direct play ondersteund en die langs een film gezet welke niet direct play ondersteund door hier het geluidsformaat aan te passen wordt dit wel afgespeeld via direct play. Het vreemde hier is dat ik zo geen verschil zie in het bestandsformaat zie ik iets over het hoofd?
[Afbeelding]
Ondersteund je TV wel EAC3? Je kan geen EAC3 Direct Play doen als je TV dat niet kan.

• Dennis0162
roeleboel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:16:
[...]

De cpu in je ds218+ heeft een intel gpu onboard, het zou dus mogelijk moeten zijn om hardware transcoding te kunnen gebruiken als het goed is.
Goede feedback idd! Ik heb Plex in een Docker container draaien en zie nu dat ik dus nog wel het een en ander moet tweaken om dat werkend te krijgen. Ga onderstaande link maar eens volgen weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? En of ik nagenoeg dezelfde compose kan aanhouden voor Synology 218+?
https://www.reddit.com/r/...transcoding_working_with/
Toml83 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:28:
[...]

Ik neem aan dat je een "oude" smart tv hebt? Anders kun je de app op je TV installeren..
Zelf heb ik een Samsung versie van 2020, en familie een van 2018 en 2017 waar Plex moeiteloos op draait. 1080P en (E)AC3 worden ondersteund zonder transcoding. Dat allemaal van een Synology Nas DS412+
Valt mee heb de LG 42LA6918, maar ook niet hele goede ervaringen met de Plex app maar zal het nog eens een kans geven voordat ik besluit om een Apple TV of Nvidia Shield aan te schaffen :)

Dan loopt hij ook niet helemaal lekker, hij past de afspeelkwaliteit automatisch aan naar 720p, als ik dit terug aanpas naar 1080p loop ik weer tegen het transcoding probleem aan. Maar hij speelt iig wel vloeiend af op 720p dus dat is al beter dan met de Chromecast.

CarbonFibeR schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:29:
[...]

Ondersteund je TV wel EAC3? Je kan geen EAC3 Direct Play doen als je TV dat niet kan.
Yes die worden ondersteund,

Audio Codec
AC3 (Dolby Digital), EAC3, HAAC, AAC, Mpeg, MP3, PCM, DTS

[Voor 12% gewijzigd door Dennis0162 op 02-04-2021 14:50]

• Dennis0162
Update probleem zat hem inderdaad erin dat ik Hardware Transcoding niet gebruikte. Problem solved dus thanks voor de reacties!
Kon nu zelfs twee films tegelijk afspelen en laten transcode! En het loopt nog soepel ook! wat kan techniek toch mooi zijn. _/-\o_

Onderstaand linkje gebruikt om het werkend te krijgen vanuit een docker container:
https://medium.com/@MrNic...-transcoding-fa017190cad7

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:41
Ik heb laatst een 1080P bluray omgezet naar HEVC/X265 formaat. Voordeel is het veel kleinere bestandsformaat dan wanneer je X264 gebruikt.

Mijn setup:
- Synology DS920+ met Plex Pass en hardware transcoding aan
- Xiaomi Mi TV Stick

Bovenstaande setup werkt prima.

Nu loop ik alleen tegen een probleem aan met een Chromecast (3e generatie).
Wanneer ik een film afspeel die ge-encode is met HEVC/X265 en ik speel hem via Chromecast af. Dan blijft hij telkens bufferen en speelt hij 2 seconden af en gaat dan weer bufferen.
Volgens mij moet Plex met mijn hardware prima in staat zijn om de HEVC/X265 stream te transcoden in een voor de Chromecast hapbare stream?
Ondersteunende video bestanden van de Chromecast: https://developers.google.com/cast/docs/media#video_codecs

Wat ik kan ontdekken is dat de ondertiteling van het bestand in PGS is. Zet ik de ondertiteling uit met afspelen dan gaat het goed en werken HEVC bestanden ook op de Chromecast.

Iemand een idee waarom transcoden dan zorgt voor bufferen?

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Binnetie schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:03:
Ik heb laatst een 1080P bluray omgezet naar HEVC/X265 formaat. Voordeel is het veel kleinere bestandsformaat dan wanneer je X264 gebruikt.

Mijn setup:
- Synology DS920+ met Plex Pass en hardware transcoding aan
- Xiaomi Mi TV Stick

Bovenstaande setup werkt prima.

Nu loop ik alleen tegen een probleem aan met een Chromecast (3e generatie).
Wanneer ik een film afspeel die ge-encode is met HEVC/X265 en ik speel hem via Chromecast af. Dan blijft hij telkens bufferen en speelt hij 2 seconden af en gaat dan weer bufferen.
Volgens mij moet Plex met mijn hardware prima in staat zijn om de HEVC/X265 stream te transcoden in een voor de Chromecast hapbare stream?
Ondersteunende video bestanden van de Chromecast: https://developers.google.com/cast/docs/media#video_codecs

Wat ik kan ontdekken is dat de ondertiteling van het bestand in PGS is. Zet ik de ondertiteling uit met afspelen dan gaat het goed en werken HEVC bestanden ook op de Chromecast.

Iemand een idee waarom transcoden dan zorgt voor bufferen?
Het is niet omdat hardware transcoding aan staat dat het ook gebruikt wordt.

Blijkbaar kan de hardware transcoding niet overweg met dit type ondertiteling en valt bijgevolg alles terug op software transcoding, waardoor je buffering krijgt, want die cpu kan dat uiteraard niet trekken...

Andere ondertitel zorgen dus :)

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:41
@roeleboel dat zou kunnen dat hij het niet trekt (softwarematig dan).
Wat ik dan niet begrijp is dat de Mi TV stick die hetzelfde kost als een Chromecast 3 wel gewoon zonder transcoden kan afspelen.
Ik denk dat ik dan maar moet gaan voor het ínbranden' van de ondertiteling in de videostream.
Een HEVC file met losse srt werkt wel gewoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

@Binnetie
Plex-client geeft door aan server waar ie mee overweg kan, server levert dan iets waarmee de client overweg kan. Mi tv stick is andere hardware/software dan chromecast en kan blijkbaar wel overweg met dat type ondertiteling.
Veel meer als dat is het niet.

Het zou me niks verbazen moest de Mi stick wat meer met plex en consoorten in het achterhoofd ontwikkeld zijn, in tegenstelling tot de chromecast waar hollywood ongetwijfeld een gigantische vinger in de pap te brokken heeft. Datzelfde hollywood dat plex/emby/... graag failliet zou zien gaan.

Je kan altijd een kruistocht beginnen om google te overtuigen dat type ondertitel te ondersteunen op de chromecast, maar ik geef je niet al te veel kans op succes :)

Dat ze evenveel kosten: zeker chromecasts etc worden geprijsd op 'wat het publiek er voor over heeft', in plaats van op werkelijk gemaakte kosten.

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Sinds kort gebruik ik Plex als vervanging van een Kodi opstelling.

De opstelling is als volgt.
De series en films staan op de Nas (Synology)
Plex staat als app op de Samsung tv
Deze is dmv een optische kabel verbonden met een Harman Kardon versterker met een 5.1 opstelling.

De Samsung geeft door in Dolby Digital

Nu komt het regelmatig voor dat bij een serie of film de stemmen wegvallen ennpas bij herstart van zaken zoals app of tv of versterker wordt dit weer goed opgepakt.

Met Kodi heb ik nooit problemen gehad om 5.1 via deze manier weer t geven maar Plex lijkt hier meer moeite mee te hebben.

Waar kan het aan liggen, want ik ben zelf beetje door de opties heen.

Ik ben achteruit de toekomst in gestruikeld. - van Rossum M.
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• Toml83
Welke samsung TV heb je?
Bij een oude Samsung TV had ik last van haperingen op surround geluid, zowel via HDMI als Optisch.
Met andere woorden, TV kon het niet aan.
Destijds overgegaan tot een mede8er en alles ging prima.

Heb nu een 2020 model met een samsung soundbar met rears en alles werkt prima.
Ik neem aan dat je de geluidinstellingen (van je tv) heb gecontroleerd wanneer je in plex zit. En deze op automatisch dan wel dolby digital hebt staan.
Nieuwe funding ronde voor Plex van 50 miljoen dollar. Dit komt bovenop de 15 miljoen die ze in 2014 en 2010 hebben opgehaald. Persbericht: https://www.plex.tv/blog/one-giant-step-for-plex-kind/ en artikel op Techcrunch: https://techcrunch.com/20...ted-streaming-expansions/

Wat ik gemist heb eerder is dat ze ook bezig zijn met een videoabonnement, huren en kopen van video en een manier om andere streaming abonnement te integreren in Plex. Klinkt voor mij toch beetje als teveel hooi op de vork want ze willen Netflix + iTunes Store + JustWatch gids + Kodi zijn.

[Voor 53% gewijzigd door Jelv op 14-04-2021 15:34]

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True