Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
FreakNL schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:09:
Eens. Bovendien, met alle maatschappelijke/milieu discussies die er lopen (zowel globaal als landelijk) vind ik het sowieso niet meer van deze tijd en/of getuigen van maatschappelijk verantwoord ondernemen om als WG ongelimiteerde KMs aan te bieden via lease-auto’s. Als je er als persoon voor kiest om een dermate hoge carbon footprint neer te zetten vind ik dat je daar voor mag betalen ook.
Nu weet ik niet of Pizza_boom een leaseauto heeft dus ik bedoel dit ook meer in zijn algemeenheid

Ik vind dat je hierin te kort door de bocht gaat. Als ik dus besluit om de auto op Schiphol neer te gooien en 3x per jaar met het vliegtuig naar Dubai te vliegen, is het prima, maar als ik besluit met de auto naar de Alpen te gaan, te gaan surfen bij Bretagne en nog een midweekje in het grensgebied te gaan zitten, waarmee ik al meer dan 6000 km van mijn privékilometers verder ben, is het niet verantwoord.
Met de auto betaal je overigens al gewoon je accijns (per liter brandstof), dus je betaald voor wat je gebruikt. En dat is nou net bij vliegen niet het geval (vandaar dat ik dat voorbeeld pak).
Als mijn werkgever mij wil belonen met een leaseauto, moet ik daarover bijtelling betalen. Bijtelling is gewoon een deel van je inkomstenbelasting. Ik mag met mijn geldelijke beloning toch ook doen en laten wat ik wil? Waarom moet ik dan met een leaseauto beperkt worden en sterker, op zo'n krap getal beperkt worden. Op die manier is het voor mij geen beloning meer en zal de werkgever wat anders moeten gaan doen. Immers, om te blijven doen wat ik nu doe met privévoertuigen, zal ik een eigen auto moeten kopen. Daaraan heb ik dus ook gewoon kosten. En natuurlijk, het is niet onredelijk om te vragen aan de mensen binnen het redelijke te blijven, je mag het best op een fair use policy gooien, maar weet wel dat ik deze kilometers al aangeef bij gesprekken. Dus als je daarmee akkoord gaat, dan is dat een fair use, moet je niet later komen.
FreakNL schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:17:
Misschien had ik de term carbon footprint niet moeten gebruiken. Ik blijf wel vinden dat ongelimiteerde privé KMs op een lease auto niet van deze tijd is. Als je met een privé auto 50k per jaar wilt maken aan priveritten, be my guest.
Dat is natuurlijk prima, ook uit het oogpunt van werkgever, maar dan moet je niet raar kijken dat een leaseauto ook niet meer als deel van de beloning gezien wordt, maar als bedrijfshulpmiddel, zoals je desktop. En ik dus mijn beloning wel op een andere manier wil hebben (geld&vrije dagen).