Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste
Acties:
  • 2.036.746 views

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:04
Wokschotel schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:44:
[...]
Dus als een sollicitant zegt dat ie 3000 verdient doe ik er iets bovenop en dan krijgt ie 3100 ofzo en als ie nu 2600 verdient, dan maak ik er 2800 van. Uiteraard als dat in lijn is met kennis, kunde en ervaring.
Als je hier zelf eens over nadenkt vind je dit zelf ook niet een beetje apart? Natuurlijk is het prettig als werkgever het huidig salaris te weten, dat geeft je een voordeel in de onderhandeling. Standaard het huidig salaris als uitgangspunt nemen is gewoon regelrechte kolder.
Als een sollicitant zegt dat ie 4000 verdient, terwijl wij uit kennis van de markt en ervaring weten dat ie daarmee nogal overdrijft, dán vraag ik om een salarisstrook. Ik vraag uiteraard niet aan iedere sollicitant een salarisstrook.
En praat je alleen over een bruto bedrag over verreken je ook alle secundaire voorwaarden? Die €4.000,- kan wel overeenkomen met €3.000,- bij jou, lekker dan als jij daar het salaris op baseert...

Onlangs een contract beoordeeld voor een maatje, dit was duidelijk gebaseerd op wettelijk minimum en maximaliseren van bruto maandsalaris:
- 20 vakantiedagen (scheelt >8% met 40)
- geen 13e maand (8%)
- geen pensioeninleg (scheelt zo 20% met sommige regelingen)
- geen reiskostenvergoeding (afhankelijk van afstand/salaris maar zo 8% tov std 0,19)

Daarnaast doorbetaling bij ziekte etc. alles minimaal (minder makkelijk prijskaartje aan te hangen.

Een salaris van 5000 bruto per maand kan dan zomaar overeenkomen met 3000. Werknemers kijken hier onvoldoende naar maar als je als werkgever je ook gaat baseren op simpele bruto maandbedragen gaan er tot vreemde dingen gebeuren.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 03-02-2018 11:54 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-11 10:22

Wokschotel

Op 6 wielen

Tsurany schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:47:
[...]

Je bevestigt precies mijn punt met je bericht.
Je maakte geen punt, je deed een aantal onterechte aannames ('afkijken') en oordelen ('incompetente organisatie').

De islam kan uw vrijheid schaden

• assje
Wokschotel schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:51:
[...]

Je maakte geen punt, je deed een aantal onterechte aannames ('afkijken') en oordelen ('incompetente organisatie').
Of de organisatie en persoon waarover het ging (jij in dit geval) incompetent is kunnen we in het midden laten maar de beschreven manier van werken is dat zeer zeker wel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

assje schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:43:
[...]
Als je hier zelf eens over nadenkt vind je dit zelf ook niet een beetje apart? Natuurlijk is het prettig als werkgever het huidig salaris te weten, dat geeft je een voordeel in de onderhandeling. Standaard het huidig salaris als uitgangspunt nemen is gewoon regelrechte kolder.
Het huidige salaris is ook maar een indicatie hé, iemand die een beetje kan onderhandelen sleept er wel meer uit. Verplaats je eens in mijn positie. Stel, je biedt iedereen hetzelfde salaris zonder te kijken wat iemand nu verdient. Zeg dat dat 500 euro bruto in de maand salaris scheelt. Voor 9 man, 500 euro bruto incl werkgeverslasten etc zeg 750 euro in de maand extra, x 14 (12 maanden, vakantiegeld, 13e maand) kom je op bijna een ton. Dat is veel geld wat ik de organisatie bespaar en die weer ten goede komt aan mijn bonus :P

[...]
En praat je alleen over een bruto bedrag over verreken je ook alle secundaire voorwaarden? Die €4.000,- kan wel overeenkomen met €3.000,- bij jou, lekker dan als jij daar het salaris op baseert...
Daarom kan een salarisstrook handig zijn, o.a. om te kijken hoe het met pensioen en andere secundaire voorwaarden zit. Echt, hoeveel sollicitanten geen idee hebben hoe hun pensioenopbouw in elkaar zit... :/
assje schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:55:
[...]
Of de organisatie en persoon waarover het ging (jij in dit geval) incompetent is kunnen we in het midden laten maar de beschreven manier van werken is dat zeer zeker wel.
Dat mag je vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Wokschotel op 03-02-2018 11:58 ]

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-11 06:51

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Vanuit een bedrijfseconomisch perspectief is het een volstrekt normale en gebruikelijke handelswijze voor een werkgever, hoor. Als je dezelfde medewerker tegen een lagere kostenpost kan krijgen is dat alleen maar goed voor het bedrijf. De werknemer accepteert dat loonbod immers en is er dus content mee.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• assje
Wokschotel schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:57:
[...]

Het huidige salaris is ook maar een indicatie hé, iemand die een beetje kan onderhandelen sleept er wel meer uit.
Iemand die een beetje kan onderhandelen zegt waarschijnlijk: mijn huidige salaris en salarisstrook zijn irrelevant, ik weet wat ik waard ben en wat ik wil.

Sterker nog, vaak is salaris een van de redenen dat iemand op zoek is, wat ga je dan met die salarisstrook doen? Functie waar ik onlangs begonnen ben heb ik aangenomen op het absolute minimum dat ik in gedachten had en dat was 40% boven het bruto salaris dat ik had.

Ik heb er ook geen moeite mee dat je het vraagt. Je zegt alleen ook "ik bied dan huidig +x" en dat is wel heel makkelijk. Daarbij gaf je aan dat een sollicitant die zijn salarisstrook niet wil overleggen direct geen kans meer maakt en dat is het punt dat je er als werkgever gewoon naast zit.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 03-02-2018 12:03 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wokschotel schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:51:
[...]

Dat is toch precies wat jullie doen? Je kijkt af wat het vorige salaris is en doet daar dan iets bovenop. Dat is afkijken en bijplussen omdat jullie zelf niet in staat zijn een fatsoenlijke aanbieding uit te brengen op basis van ervaring en competenties.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tsurany schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Dat is toch precies wat jullie doen? Je kijkt af wat het vorige salaris is en doet daar dan iets bovenop. Dat is afkijken en bijplussen omdat jullie zelf niet in staat zijn een fatsoenlijke aanbieding uit te brengen op basis van ervaring en competenties.
Nee, wat ze doen, en dat doet bijna iedere werkgever, terecht, want het doel is zo min mogelijk kosten en zo veel mogelijk winst, is een zo laag mogelijk bod doen waar de kandidaat tevreden mee is.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Wokschotel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:48:
[...]

Ja, maar stel dat het salaris voor een functie 3500 is en de kandidaat zegt dat ie nu 2500 verdient, dan ga ik hem natuurlijk geen 3500 bieden.
Uhm, pardon?! Waarom niet :?

Je zegt nu letterlijk dat een bepaalde functie €3500 betaald krijgt, wat maakt het dan uit als iemand bij z'n vorige baan minder verdiende? Jullie hebben toch vastgesteld dat functie X als salaris Y euro krijgt..?

The devil is in the details.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Hahn schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:20:
[...]

Je zegt nu letterlijk dat een bepaalde functie €3500 betaald krijgt, wat maakt het dan uit als iemand bij z'n vorige baan minder verdiende? Jullie hebben toch vastgesteld dat functie X als salaris Y euro krijgt..?
Je ziet t verkeerd. Als je die functie tegen lagere kosten (lager loon) kan invullen en de kandidaat accepteert dat, dan win win.

• Hahn
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:51:
[...]

Je ziet t verkeerd. Als je die functie tegen lagere kosten (lager loon) kan invullen en de kandidaat accepteert dat, dan win win.
Ik bekijk het anders, dat is niet gelijk verkeerd. En dat is ook precies de reden waarom je als werknemer niet akkoord moet gaan met je huidige/vorige salaris delen met een potentiële nieuwe werkgever.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Dat laat nog een keer zien dat het gewoon incompetentie is. Als je bij het opstellen van een functie een bepaald salaris bepaalt voor de uit te voeren werkzaamheden en benodigde ervaring heb je het salaris van een vorige baan niet nodig. Schijnbaar is je salarisinschatting van die functie compleet verkeerd als iemand voor €1000 minder net zo geschikt is voor die functie. Als je dus blijkbaar niet competent genoeg bent die inschatting te maken kan je idd gaan leunen op de inschatting die een of andere part-time werkende HR tante van een compleet ander bedrijf een keer heeft gemaakt :p

Als je het vorige salaris alleen gebruikt in een race to the bottom om zo min mogelijk te betalen voor iemand ben je ook niet goed bezig. Je kan wel denken dat je het bedrijf geld bespaart, maar als diegene een jaar later ergens anders aan de bak gaat omdat ie daar wel het salaris krijgt wat hij verdient heb je alleen een hoop geld over de balk gesmeten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Hahn schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:55:
[...]

Ik bekijk het anders, dat is niet gelijk verkeerd. En dat is ook precies de reden waarom je als werknemer niet akkoord moet gaan met je huidige/vorige salaris delen met een potentiële nieuwe werkgever.
Dat mag je doen, maar moet je ook accepteren dat de werkgever dan kan afhaken. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

• Hahn
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Dat mag je doen, maar moet je ook accepteren dat de werkgever dan kan afhaken. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
En zeker in de IT is er meer vraag naar werknemers dan aanbod aan werknemers ;)

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Hahn schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:57:
[...]

En zeker in de IT is er meer vraag naar werknemers dan aanbod aan werknemers ;)
Dus als je een loonbod te laag vindt, dan kan je gewoon verder zoeken. En de werkgever vindt doorgaans wel iemand die wel tegen zijn loonbod wil werken.

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-11 19:45
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:58:
[...]

Dus als je een loonbod te laag vindt, dan kan je gewoon verder zoeken. En de werkgever vindt doorgaans wel iemand die wel tegen zijn loonbod wil werken.
Of niet... Heb gezien dat functies gewoon niet ingevuld werden omdat ze niemand konden vinden die voor dat geld wilde komen.

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
[...]

Omdat dan HR en management kosten besparen en hun bonusje hoger uitvalt. :+

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

fsfikke schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Dat laat nog een keer zien dat het gewoon incompetentie is. Als je bij het opstellen van een functie een bepaald salaris bepaalt voor de uit te voeren werkzaamheden en benodigde ervaring heb je het salaris van een vorige baan niet nodig. Schijnbaar is je salarisinschatting van die functie compleet verkeerd als iemand voor €1000 minder net zo geschikt is voor die functie. Als je dus blijkbaar niet competent genoeg bent die inschatting te maken kan je idd gaan leunen op de inschatting die een of andere part-time werkende HR tante van een compleet ander bedrijf een keer heeft gemaakt :p
Gaat wel lekker hè? Wat begrijp je er niet aan dat één van mijn taken als manager is om kostenbewust te zijn en waarom zou ik dan meer betalen dan nodig? Als de sollicitant tevreden is met het salaris dat ik hem bied, waar zit dan het probleem?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:19:
[...]

Nee, wat ze doen, en dat doet bijna iedere werkgever, terecht, want het doel is zo min mogelijk kosten en zo veel mogelijk winst, is een zo laag mogelijk bod doen waar de kandidaat tevreden mee is.
Dat snap ik en dat is logisch, dat doet iedereen. Maar dat heeft niks te maken met perse een salarisstrook eisen, dat doen ze omdat ze zelf niet kunnen inschatten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:00

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Wokschotel schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:35:
[...]

Gaat wel lekker hè? Wat begrijp je er niet aan dat één van mijn taken als manager is om kostenbewust te zijn en waarom zou ik dan meer betalen dan nodig? Als de sollicitant tevreden is met het salaris dat ik hem bied, waar zit dan het probleem?
Wow :D. Heerlijk kortetermijndenken. Klassieke manager. Zodra die werknemer van je er achter komt dat ie minder krijgt dan collega's die hetzelfde werk doen, puur vanwege jouw zuinigheid, dan is ie ontevreden. Ontevreden personeel werkt minder efficiënt en kost je dus meer. Ze zijn vaker ziek, en ze nemen vaker ontslag, waardoor je weer een nieuwe werknemer moet zoeken. Wat jou o.a. weer tijd kost die je beter had kunnen benutten, bijvoorbeeld door te investeren in je huidige personeelsbestand. Maar nee hoor, vooral 200 euro besparen op iemands salaris!

Cunning linguist.

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 15:06

amahusu

taking over the world!

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:58:
[...]

Tsja, als je als werkgever als uitgangspunt hebt dat de functie vroeger of later toch wel wordt vervuld tegen het salaris dat jij max wilt gaan uitgegeven moet je niet raar opkijken dat je aan het einde van de rit een minder capabel persoon aan hebt genomen die het voor minder wilt doen. Soort van "pay peanuts, get monkeys".

edit: bovenstaande geldt voor de huidige situatie in de arbeidsmarkt, waarin de competente en ervaren IT'er de banen voor het uitzoeken heeft. Als je op zoek bent naar een starter is het natuurlijk een ander verhaal ;)

[ Voor 15% gewijzigd door amahusu op 03-02-2018 17:20 ]

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:49
Bart ® schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:46:
[...]

Wow :D. Heerlijk kortetermijndenken. Klassieke manager. Zodra die werknemer van je er achter komt dat ie minder krijgt dan collega's die hetzelfde werk doen, puur vanwege jouw zuinigheid, dan is ie ontevreden. Ontevreden personeel werkt minder efficiënt en kost je dus meer. Ze zijn vaker ziek, en ze nemen vaker ontslag, waardoor je weer een nieuwe werknemer moet zoeken. Wat jou o.a. weer tijd kost die je beter had kunnen benutten, bijvoorbeeld door te investeren in je huidige personeelsbestand. Maar nee hoor, vooral 200 euro besparen op iemands salaris!
Dat is wel wat simplistisch gesteld. Een functie kent doorgaans geen vaststaand salaris maar een range. Er zitten mensen aan de onderkant van de range en aan de bovenkant. Sterker nog, het gebeurt bij ons zelfs wel eens dat ze iemand binnenhalen en vanwege huidig salaris een aanbieding (moeten) doen die buiten de schaal ligt.
Iemand uitknijpen is vragen om problemen, maar dat betekent niet dat de werkgever eventuele onderhandelingsruimte niet mag pakken.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Mugwump schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:13:
[...]

Dat is wel wat simplistisch gesteld. Een functie kent doorgaans geen vaststaand salaris maar een range. Er zitten mensen aan de onderkant van de range en aan de bovenkant. Sterker nog, het gebeurt bij ons zelfs wel eens dat ze iemand binnenhalen en vanwege huidig salaris een aanbieding (moeten) doen die buiten de schaal ligt.
Iemand uitknijpen is vragen om problemen, maar dat betekent niet dat de werkgever eventuele onderhandelingsruimte niet mag pakken.
Alles mag. Maar als je als werkgever wat meer aan de lange termijn denkt, betaal je iemand gewoon wat ie waard is. Of zelfs wat meer. Genoeg voorbeelden van succesvolle bedrijven die personeel tevreden en aan zich gebonden houden door bovengemiddeld te betalen. Die mensen voelen zich gewaardeerd en rennen dan voor je. Dat extra salaris verdient zich makkelijk terug. Maar een manager die alleen op zijn salarisuitgaven let, zal dat niet terugzien.

Cunning linguist.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53
[...]

Ik denk dat het ook een belangrijke taak van je als manager is om jouw werknemers zich gewaardeerd te laten voelen. Als je kennelijk dit soort fratsen als manager moet uithalen om goed te presteren, dan heb ik eerlijk gezegd niet echt een hoge pet op van het bedrijf waar je werkzaam bent. Maar goed, ieder z'n ding. Als jij je werknemers wilt uitknijpen wanneer mogelijk, dan mag dat.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

https://www.inc.com/magaz...pay-mean-more-growth.html
Interessant leesvoer over een vent die het salaris van al zijn personeel verhoogd heeft naar minimaal 70k$. Klanttevredenheid was hoger dan ooit, meer nieuwe klanten, meer werk, meer winst, minder personeel dat ontslag nam, geen probleem om goed extra personeel te vinden.

Cunning linguist.

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:01:
Sterker nog, vaak is salaris een van de redenen dat iemand op zoek is, wat ga je dan met die salarisstrook doen? Functie waar ik onlangs begonnen ben heb ik aangenomen op het absolute minimum dat ik in gedachten had en dat was 40% boven het bruto salaris dat ik had.
Dit. Bij m'n vorige werkgever zat ik op €2500, nu op €3858 (vreemde bedrag komt door aanbod op jaarbasis inclusief vakantiegeld). Toen ik ging solliciteren heb ik heel duidelijk aangegeven dat ik m'n salaris bij m'n vorige werkgever irrelevant vond en gaf ik een veel hogere salarisindicatie van €3700-4200. Veel bedrijven schrokken daar wel redelijk van, maar ik had van te voren goed onderzocht en nagevraagd binnen m'n netwerk wat m'n profiel waard zou moeten zijn / wat mensen met vergelijkbaar profiel verdienden. Daar ben ik vervolgens nog iets boven gaan zitten, met de gedachte dat er toch altijd lager wordt geboden en het vertrouwen dat er toch wel een goed aanbod komt, waardoor een paar partijen afschrikken niet echt een probleem zou zijn.

Eén partij vroeg wel specifiek om salarisstrook van vorige werkgever, maar omdat ik toen al 5 aanbiedingen had liggen ben ik daar vrij hard tegenin gegaan. Ik heb toen opnieuw aangegeven dat ik dat irrelevant vond en vervolgens met bandbreedtes per onderdeel geschetst wat voor bod ze uit zouden moeten brengen om überhaupt kans te maken.

Wat ik heb gemerkt met solliciteren is dat je iets moet doen om op te vallen (ik had 5 Salesforce-certificeringen in 9 dagen gehaald, waarmee ik op 7 in totaal kwam), dat maakt bedrijven een stuk enthousiaster over jou, maar daarnaast is het vooral je mond optrekken en gewoon aangeven wat je wilt. Niet alleen qua salaris, maar ook secundaire arbeidsvoorwaarden, de functie zelf, groeipad / perspectief, etc. Als je niks zegt is alles standaard / minimum, terwijl er vaak een stuk meer en ook op maat te krijgen is (eigen functie en groeipad samenstellen).

• Hahn
[...]

Ik krijg het idee dat je vooral bezig bent met geld besparen voor je baas, in plaats van goede werknemers te vinden die krijgen wat ze waard zijn.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Bart ® schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:46:
[...]

Op een medewerkersaantal van 10.000+ tikt 200 euro per maand best aan. Iedereen hier weet dat we met schalen en tredes werken en dat niet iedereen hetzelfde salaris heeft. En grappig dat je mij betitelt als klassieke manager die alleen korte termijn denkt. Denk je dat echt te kunnen bepalen op basis van wat ik over salarisonderhandelingen zeg?

Nog één keer: we werken met salarisschalen en voor deze functie ligt die tussen de 2800 (start) en 3700 (einde) euro. Op basis van kennis, ervaring en toegevoegde waarden doen we een aanbod dat ergens in deze range ligt. En om in te schatten wat een goed aanbod is vraag ik een salarisindicatie om te zien of we de sollicitant niet beledigen, of dat we onszelf tekort doen door veel te veel te betalen. Ja, ik vind het ook leuk om een salarissprong van 25% te maken maar als een kandidaat tevreden is met 10% tov zijn huidige job (ervan uitgaand dat secundaire arbeidsvoorwaarden gelijk zijn), waarom zou ik dan meer uitgeven? Niemand dwingt je om bij ons te komen werken.

Ik verbaas me echt om de kortzichtigheid hier, net alsof een werkgever niet op de kosten moet letten. Lange termijn denken heeft niet alleen te maken met het bieden van een hoger salaris, maar met veel meer andere factoren (werkplezier, doorgroeimogelijkheden, aandacht voor gezondheid/inzetbaarheid etc).
Hahn schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:34:
[...]

Ik krijg het idee dat je vooral bezig bent met geld besparen voor je baas, in plaats van goede werknemers te vinden die krijgen wat ze waard zijn.
Ah, vertel, hoe bepaal je wat werknemers waard zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Wokschotel op 03-02-2018 17:55 ]

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-10 10:08
Wokschotel schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:54:
[...]
Op een medewerkersaantal van 10.000+ tikt 200 euro per maand best aan. Iedereen hier weet dat we met schalen en tredes werken en dat niet iedereen hetzelfde salaris heeft. En grappig dat je mij betitelt als klassieke manager die alleen korte termijn denkt. Denk je dat echt te kunnen bepalen op basis van wat ik over salarisonderhandelingen zeg?

Nog één keer: we werken met salarisschalen en voor deze functie ligt die tussen de 2800 (start) en 3700 (einde) euro. Op basis van kennis, ervaring en toegevoegde waarden doen we een aanbod dat ergens in deze range ligt. En om in te schatten wat een goed aanbod is vraag ik een salarisindicatie om te zien of we de sollicitant niet beledigen, of dat we onszelf tekort doen door veel te veel te betalen. Ja, ik vind het ook leuk om een salarissprong van 25% te maken maar als een kandidaat tevreden is met 10% tov zijn huidige job (ervan uitgaand dat secundaire arbeidsvoorwaarden gelijk zijn), waarom zou ik dan meer uitgeven? Niemand dwingt je om bij ons te komen werken.

Ik verbaas me echt om de kortzichtigheid hier, net alsof een werkgever niet op de kosten moet letten. Lange termijn denken heeft niet alleen te maken met het bieden van een hoger salaris, maar met veel meer andere factoren (werkplezier, doorgroeimogelijkheden, aandacht voor gezondheid/inzetbaarheid etc).

[...]

Gelijk heb je.

Ik vind dat men te snel de conclusie trekt dat betreffende medewerker dus maar wordt uitgemolken. Sowieso, laat iemand zich eerst maar eens bewijzen. Startsalaris kan op basis van inschatting van zijn/haar/het kunnen. Na een jaar zien we verder.

Als een werkenemer vervolgens binnen één jaar dusdanig gedemotiveerd is omdat Pietje die er al 5 jaar zit wat meer verdient, dan is het wat mij betreft al geen kandidaat.

Wel siert het werkgever om werknemer meer te bieden uit eigen initiatief als werknemer zijn geld dubbel en dwars waard is. Maar daar is bij een sollicitatie dus absoluut geen sprake van.

• Kid Jansen
  • Niet online
Het gaat om de balans. Tuurlijk ga je niet iedereen maximaal betalen, of zelfs meteen z'n vraagprijs bieden, maar er is meer dan alleen kosten besparen. Het salaris moet in balans zijn met kennis, kunde, ervaring en (realistisch te verwachten) prestaties. Als collega's er achter komen dat de één voor dezelfde functie met dezelfde anciënniteit en vergelijkbaar profiel 20% meer verdient dan de ander, geeft dat niet alleen scheve gezichten, maar zorgt dat vaak ook voor een drop in motivatie en daarmee prestaties.

• assje
Je wil als werkgever het minimum betalen waarmee een werknemer tevreden is, dat is niet meer dan logisch.

Alsnog is huidig salaris zinloze maatstaf. Misschien heeft de nieuwe baan wel een veel kortere reisafstand en kom je met een lager aanbod ook weg.

Maar vooral, met een verzoek of zelfs eis om loonstrook te overleggen heb je kans een potentieel goede relatie direct kapot te hebben en misschien wel de perfecte kandidaat weg te jagen.
[...]
Het blijft een waardeoordeel maar dit is natuurlijk wel gewoon mogelijk, o.a. op precies dezelfde manier als de werknemer dat doet.

Als manager geen beeld hebben van marktwaarde van werkzaamheden zie ik dus wel degelijk als incompetentie.

In mijn werkveld zie ik volop oudere werknemers die bij een ander bedrijf nooit meer hetzelfde gaan verdienen. Ik zou dus wel gek zijn me daarop te baseren.

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 03-02-2018 18:28 ]

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-10 22:40
Vraagje:

Waar haalt iedereen zijn informatie vandaan op het gebied van marktconforme arbeidsvoorwaarden?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FlowSnake schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:02:
[...]

Gelijk heb je.

Ik vind dat men te snel de conclusie trekt dat betreffende medewerker dus maar wordt uitgemolken. Sowieso, laat iemand zich eerst maar eens bewijzen. Startsalaris kan op basis van inschatting van zijn/haar/het kunnen. Na een jaar zien we verder.

Als een werkenemer vervolgens binnen één jaar dusdanig gedemotiveerd is omdat Pietje die er al 5 jaar zit wat meer verdient, dan is het wat mij betreft al geen kandidaat.

Wel siert het werkgever om werknemer meer te bieden uit eigen initiatief als werknemer zijn geld dubbel en dwars waard is. Maar daar is bij een sollicitatie dus absoluut geen sprake van.
Het probleem is, dat bijna geen enkele werkgever dit doet. Daarom moet je bij je sollicitatie meteen het juiste salaris krijgen. Dit bepalen is enorm lastig voor werkgevers, terwijl dit na een jaar juist heel simpel is. Maarja welke werkgever geeft z’n werknemer 25% erbij omdat hij de competenties van een nieuwe werknemer heeft onderschat en daarmee een te laag salaris heeft aangeboden?

Wat als Pietje veel beter is dan de collega die er al 5 jaar zit? Nog steeds geen geschikte kandidaat, omdat hij ontevreden is dat hij minder verdient, maar veel productiever is?

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Elm0wer schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:27:
Vraagje:

Waar haalt iedereen zijn informatie vandaan op het gebied van marktconforme arbeidsvoorwaarden?
In mijn geval: in mijn netwerk rondvragen en Glassdoor gebruiken.

• Kid Jansen
  • Niet online
Glassdoor werkt vooral voor senior/lead functies. Voor junior en medior vond ik de cijfers niet erg bruikbaar. In mijn geval (Salesforce) worden de cijfers ook wel 'vervuild' met contract work. Dat zijn vaak klussen van tussen de 3 en 8 maanden, die veel meer betalen dan loondienst (scheelt makkelijk 25%), maar ook de nodige nadelen met zich meebrengen.

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-11 17:44
FlowSnake schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:02:
[...]

Sowieso, laat iemand zich eerst maar eens bewijzen. Startsalaris kan op basis van inschatting van zijn/haar/het kunnen. Na een jaar zien we verder.
Na x jaar moeten onderhandelen over salarisverhoging is altijd een zwaktebod vergeleken met hoger instappen. Het klinkt leuk, maar in de praktijk is de bereidwilligheid van werkgevers om loonsverhoging te geven gewoon veel minder hoog wanneer het personeel al in dienst is ipv nog moet beginnen.
Trouwens, moet iedere nieuwe werknemer zich niet bewijzen? Waarom zou je dan niet altijd 'korting' toepassen op het startsalaris?

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 09:06
blackadder91 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:56:
[...]

omdat het percentage vakantiegeld gestegen is.

***members only***
Ah, dat verklaart; 9% is niet verkeerd!

• Kid Jansen
  • Niet online
PhWolf schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:03:
Na x jaar moeten onderhandelen over salarisverhoging is altijd een zwaktebod vergeleken met hoger instappen. Het klinkt leuk, maar in de praktijk is de bereidwilligheid van werkgevers om loonsverhoging te geven gewoon veel minder hoog wanneer het personeel al in dienst is ipv nog moet beginnen.
Trouwens, moet iedere nieuwe werknemer zich niet bewijzen? Waarom zou je dan niet altijd 'korting' toepassen op het startsalaris?
Zeker waar. Komt denk ik vooral door het kleinere risico voor de werkgever. De kans dat je verder gaat kijken als het bod bij starten te laag is, is een stuk groter dan de kans dat je weggaat als je niet genoeg salarisverhoging krijgt. Als je eenmaal binnen bent is het best wel een drempel om weg te gaan en job hoppen is ook niet goed voor je CV, dus je kan dat hoe dan ook niet te vaak doen.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Wokschotel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:49:
[...]

Ja, leuk, maar ik zit als manager heel vaak aan de andere kant van de tafel (tenzij ik zelf solliciteer :P ) maar zonder dat jij als sollicitant je huidige salaris noemt komen geen stap verder in de procedure. Als ik het niet vertrouw vraag ik om een salarisstrook.
Biedt iemand gewoon wat hij waard is in jullie salarishuis, marktconform. Dat is het begin van een gezonde arbeidsrelatie. Je kunt wel iemand onderbetalen, maar zodra hij of zij er achter komt gaan ze vanzelf een keer weg. Dat is in mijn ogen kapitaalvernietiging, verkeerde zuinigheid. Kun je weer vanaf 0 beginnen met werven, inwerken en kennis opbouwen. Een nieuwe medewerker werven kost de onderneming zo maar €5000,- + het productiviteitsverlies.

En jij maar denken dat je geld verdient voor je baas.

Bij mijn vorige baas werkten ca. 10 product managers. 2 zitten er > 5 jaar en die zeggen alleen maar ja en amen. De rest zit er korter dan 1,5 jaar. Het verloop is enorm, de verschillen in salaris ook. Een voorbeeld van toen ik er nog werkte. Een collega zat er 4 jaar, naar zijn zin, echt goed in zijn werk. Kwam er achter dat een student (zelfde opleiding) die net in dienst is gekomen zonder ervaring bijna hetzelfde salaris heeft gekregen. Hij is gelijk gaan solliciteren en is weg gegaan. Hij kwam er achter wat hij waard was en voelde zich niet gewaardeerd.

De kwaliteit van het product is door matig product management echt onder de maat, maar de oorzaak zien ze niet.

Naar mijn mening:

Stel je had deze sollicitant x jaar geleden aangenomen als student. Had die persoon een normaal, zeer goed, of uitstekend traject doorlopen? Dat kun je afzien aan zijn huidige CV. Dan kom je vanzelf uit op de trede wat hij in jullie bedrijf waard is en verdient hij het hetzelfde als de student die je 4 jaar geleden hebt aangenomen met vergelijkbare kwalificaties.

Krijg je daarvoor niemand binnen? Dan betekent dat de kans groot is dat je niet meer marktconform bent en wordt het tijd om het salaris van de student die al 4 jaar bij jullie werkt te verhogen tot marktconform. Als je hem binnen wilt houden iig, anders ben je hem of haar straks kwijt.

Als je die weg laat lopen en je moet daarvoor iemand met 4 jaar ervaring tegen een hoger salaris aannemen, ben je de werveringskosten, investering en inhoudelijke kennis kwijt.

Als je voor + € 200, 125% of 150% van de productie hebt...

• Tc-Chub
  • Laatst online: 12-07 15:48
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Tc-Chub op 04-02-2018 19:26 ]

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-11 23:03
Wokschotel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:48:
Ja, maar stel dat het salaris voor een functie 3500 is en de kandidaat zegt dat ie nu 2500 verdient, dan ga ik hem natuurlijk geen 3500 bieden. Aan de andere kant, als iemand zegt dat ie 4500 verdient dan weten we al dat we nooit bij elkaar gaan komen.
Dat is vragen om scheve gezichten ;w
Mensen praten, het is een kwestie van tijd voordat salarissen besproken en gedeeld zijn en je de poppen aan het dansen hebt.

Ik hoop oprecht dat je motivatie verder gaat dan je eigen bonus opkrikken maar die indruk wek je niet :X
Zeker wanneer er een krapte is aan goed personeel wil je niet dat er binnen een afdeling flinke salarisverschillen ontstaan omdat een kandidaat toevallig bij zijn vorige werkgever onderbetaald werd.

[ Voor 15% gewijzigd door MGSNK op 04-02-2018 15:55 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

• Kid Jansen
  • Niet online
@Tc-Chub Salaris is voor je leeftijd en werkervaring prima, maar voor CRM consultancy is het wel een erg kaal aanbod. Zitten er geen telefoon, laptop en lease-auto bij? En zaken als studie, certificeringen, onkosten, hardwarebudget, wat wordt daar van vergoed? Ook het niet hebben van een bonus is vrij bijzonder, als het geen midlance consultancypartij is, is het hebben van een bonus eigenlijk standaard.

Is die €260 verschil tussen maandsalaris en package gedeeld door 12 de pensioeninleg van de werkgever?
Een goed sollicitatietraject, bijvoorbeeld eerste gesprek met een manager en iemand van HR. Tweede gesprek met twee ervaren seniors die er al een tijd rondlopen die de kandidaat inhoudelijk gaan toetsen, bijvoorbeeld door:
  • Vooraf een case laten uitwerken en die laten presenteren
  • Laten presenteren van eigen werk
  • Korte situatieschetsen voor complexe problemen geven en sollicitant daar oplossingsrichtingen en alternatieven voor laten geven met argumentatie
Laat de sollicitant als hij door die eerste twee rondes is een keer langskomen tijdens een kennissessie en als je toevallig een niet al te bijzonder uitje / feestje / borrel hebt, nodig hem dan ook daar voor uit.

Om een goed beeld van iemand te krijgen heb je gewoon veel contact nodig op diverse vlakken (niet alleen functie-inhoudelijk) en ook diepgaand. Vergeet ook referenties niet. Ik heb heel wat gesolliciteerd in september toen ik op zoek ging naar een nieuwe uitdaging, maar ik merkte dat geen van de bedrijven waar ik had gesolliciteerd m'n referenties had nagebeld. Als je er om vraagt en de sollicitant geeft ze, dan is het eigenlijk zonde om er niets mee te doen.

[ Voor 56% gewijzigd door Kid Jansen op 04-02-2018 16:49 ]

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:58
OUD:
Members only:

NIEUW (onderstreept dikgedrukt nieuwe zaken):
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Jorn1986 op 04-02-2018 20:08 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:57
Jorn1986 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:55:
OUD:

[...]

***members only***

NIEUW (onderstreept nieuwe zaken):

***members only***
Dat strepen maakt het er allemaal niet leesbaarder op.

• Tc-Chub
Kid Jansen schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:09:
@Tc-Chub Salaris is voor je leeftijd en werkervaring prima, maar voor CRM consultancy is het wel een erg kaal aanbod. Zitten er geen telefoon, laptop en lease-auto bij? En zaken als studie, certificeringen, onkosten, hardwarebudget, wat wordt daar van vergoed? Ook het niet hebben van een bonus is vrij bijzonder, als het geen midlance consultancypartij is, is het hebben van een bonus eigenlijk standaard.

Is die €260 verschil tussen maandsalaris en package gedeeld door 12 de pensioeninleg van de werkgever?
Members only:

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-10 13:55

Bejit

Svenska Faderland

Voor zijn leeftijd is dat al een heel redelijk salaris, ook in de CRM consultancy.

Met 25 jaar ga je in de ERP of CRM consultancy niet snel 3200+ zitten. Degene die dat wel hebben zijn de uitzondering.

Systeempje

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05
Wokschotel schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:49:
[...]

Ja, leuk, maar ik zit als manager heel vaak aan de andere kant van de tafel (tenzij ik zelf solliciteer :P ) maar zonder dat jij als sollicitant je huidige salaris noemt komen geen stap verder in de procedure. Als ik het niet vertrouw vraag ik om een salarisstrook.
Interessant, komt het nog vaak voor dat sollicitanten hun huidige salaris zo makkelijk delen? Ik zou dat zelf niet doen.

Heb je verder nog salarisonderhandeling tips die vaak goed werken in het voordeel van de sollicitant? :+

BlaBlaBla

• assje
Strider schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:11:
[...]
Heb je verder nog salarisonderhandeling tips die vaak goed werken in het voordeel van de sollicitant? :+
Ik wel, als je eenmaal met salarisonderhandeling bezig bent is over het algemeen duidelijk dat jij de eerste keuze bent. Niet iedere procedure is hetzelfde maar ik denk dat er meestal meer mogelijk is dan je denkt, voor een verschil van <10% zal er echt niet snel uitgeweken worden naar een 2e keus.

Ook de standaard uitspraak "dit is de schijf en hier moet je het mee doen" is 9/10 keer simpelweg niet waar. Ik moet het eerste bedrijf nog tegen komen waar iedereen zich keurig in het loongebouw bevindt.

Probleem is als je zelf ook heel graag een bepaalde baan wilt je nooit het onderste uit de kan kunt halen, het meest kan je krijgen als je op een respectvolle manier kunt zeggen dat je voor minder dan x euro simpelweg niet komt.

Zelf heb ik sollicitaties gehad ("van de andere kant van de tafel") waar zonder problemen nog 20% marge in het aanbod zat die ik niet weg hoefde te geven. Als manager is het echt niet leuk als je na 2 maanden zoeken een geschikte kandidaat hebt en je weer opnieuw kan beginnen (in het geval van schaarste).

Alsnog, met een beetje tegenstribbelen en "ik zou liever x verdienen" kom je er niet. Je zult sterk in je schoenen moeten staan en duidelijk kunnen beargumenteren waarom het salaris dat je zelf in gedachten hebt beter voldoet dan wat is aangeboden.

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 05-02-2018 11:27 ]

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 07:57
Laatste pagina's gaat nergens meer over. Hoop mensen die per se gelijk willen hebben/krijgen. Wellicht goed om een eigen topic te beginnen, zodat de mensen met legitieme vragen (of gewoon lekker mee doen in de geest van het topic) niet ondergesneeuwd worden door dit absurde welles/nietus spelletje.

Memento mori

• Mugwump
Strider schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:11:
[...]

Interessant, komt het nog vaak voor dat sollicitanten hun huidige salaris zo makkelijk delen? Ik zou dat zelf niet doen.

Tenzij je een hele specifieke / specialistische functie ambieert zou ik altijd op meerdere paarden wedden. Dat geeft jou als sollicitant meer onderhandelingsruimte. De vorige keer dat ik solliciteerde had ik meerdere procedures lopen waarvan twee tot de onderhandelingsfase kwamen. Beiden wilden mijn huidige arbeidsvoorwaarden weten. Die heb ik ze in hoofdlijnen wel gegeven met de mededelingen dat ik enerzijds twee jaar had stilgestaan (vanwege slechte bedrijfsresultaten) en een stijging verwachtte en anderzijds dat ik meerdere procedures had lopen die elkaar qua inhoud niets ontliepen dus het aanbod wel leidend zou zijn (eigenlijk had ik wel een voorkeur, maar ja dat hoeven zij natuurlijk niet te weten).

Eén van de twee presteerde het toen nog om me een vrij lachwekkend aanbod te doen wat al met al onder mijn huidige voorwaarden lag, de ander kwam met ongeveer 25% meer en een heel net overzicht van huidige voorwaarden (primair en secundair) afgezet tegen hun aanbod. Ik had echter wel een voorkeur voor die eerste, dus die heb ik maar even laten weten dat ik dit bod niet heel serieus kon nemen en aangegeven wat grosso modo het andere bod was. Toen kwam er al vrij snel een tweede bod in lijn met het bod van de andere partij dat ik toen wel geaccepteerd heb. Probleem was dat ze daar wat andere werknemers hadden die zo ongeveer op mijn toenmalige salaris zaten en ze inderdaad wat bang waren voor scheve gezichten, maar ja daar heb ik verder niet zoveel boodschap aan natuurlijk. Is toen wel heel netjes opgelost door een andere jongen van mijn leeftijd ook een verhoging te geven om het iets meer in lijn te krijgen.
Inmiddels werk ik daar alweer twee jaar naar grote tevredenheid van mijzelf en de werkgever.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-11 22:54
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 30
• Opleiding: 2 jaar geleden afgestudeerd HBO-ICT na dik 4 jaar bij Defensie gewerkt te hebben
• Werkervaring: 2 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid-Limburg

2. Wat doe je:
• Functie: Software tester
• Werkgever/branche: Financiele dienstverlening
• (Werk) Locatie(s):
• Uren/week: 40 u/pw
• Reistijd: 20 minuten met de auto
• Werkdruk: normaal tot hoog

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3830
• Vakantiegeld: € 8%
• Dertiende/veertiende maand: Ja
• Pensioeninleg per jaar: € Geen idee, ongeveer 260 per maand
• Mobiliteit per jaar: € ongeveer 120 euro per maand en een NS Business Card voor zakelijke reizen buiten woon/werkverkeer
• Overige: Opleidingsmogelijkheden vrijwel onbeperkt als het meerwaarde biedt voor de functie en doorgroeimogelijkheden doet bevorderen
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 53140
• Winstdeling/bonus:

Ik vind dat ik er niet slecht voorsta. Ik ben bij mijn huidige werkgever intern begonnen na bijna een jaar als externe gewerkt te hebben via een relatief kleine detacheerder. Uiteindelijk wel een lease auto moeten inleveren, maar heb daarvoor wel bruto 1600(!) meer per maand en een 13e maand.

[ Voor 3% gewijzigd door 3clectic op 05-02-2018 16:23 ]

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Soulfix op 16-07-2018 18:40 ]

• Kid Jansen
  • Niet online
Bejit schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:50:
Voor zijn leeftijd is dat al een heel redelijk salaris, ook in de CRM consultancy.
Dat zeg ik toch ook...
Tc-Chub: Salaris is voor je leeftijd en werkervaring prima...
Tc-Chub schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:23:
Members only:
Dat is ook wel zo, maar maakt een hoop verschil waar je mee werkt. Bij m'n vorige werkgever had ik een laptop die bijna twee keer zo zwaar, maar ook twee keer zo langzaam was. Verder zitten er ook best veel bedrijven in de CRM/ERP consultancy die je verplichten op Mac te werken, zou ik zelf ook niet blij mee zijn.
Members only:
Je rijdt nu met je privé auto?
Members only:
Oh natuurlijk ja, niet aan vakantiegeld gedacht.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:50
@3clectic flink salaris voor een tester met 2 jaar werkervaring.. en dat ook nog in Zuid-Limburg wat niet bekend staat om hoge salarissen. Goed voor elkaar :)

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:30

Dhrax

Prog Lord

3clectic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:53:
1. Wie ben je:
• Opleiding: 2 jaar geleden afgestudeerd HBO-ICT na dik 4 jaar bij Defensie gewerkt te hebben
• Werkervaring: 2 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid-Limburg

2. Wat doe je:
• Functie: Software tester
• Werkgever/branche: Financiele dienstverlening
• (Werk) Locatie(s):
• Uren/week: 40 u/pw
• Reistijd: 20 minuten met de auto
• Werkdruk: normaal tot hoog

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3830
• Vakantiegeld: € 8%
• Dertiende/veertiende maand: Ja
• Pensioeninleg per jaar: € Geen idee, ongeveer 260 per maand
• Mobiliteit per jaar: € ongeveer 120 euro per maand en een NS Business Card voor zakelijke reizen buiten woon/werkverkeer
• Overige: Opleidingsmogelijkheden vrijwel onbeperkt als het meerwaarde biedt voor de functie en doorgroeimogelijkheden doet bevorderen
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 53140
• Winstdeling/bonus:

Ik vind dat ik er niet slecht voorsta. Ik ben bij mijn huidige werkgever intern begonnen na bijna een jaar als externe gewerkt te hebben via een relatief kleine detacheerder. Uiteindelijk wel een lease auto moeten inleveren, maar heb daarvoor wel bruto 1600(!) meer per maand en een 13e maand.
Mooi salaris voor een dergelijke functie ;)
Wat doe je functie inhoudelijk dat een werkgever jou hier 3830 voor betaald ?

• 3clectic
@Piet_Piraat7

Ik mag inderdaad in mijn handjes wrijven. De enige reden dat het loon dusdanig hoog ligt is redelijk simpel: er ligt een kantoor in Noord-Holland en de lonen zijn rechtgetrokken met de schalen daar.

@Dhrax

Ik ben momenteel nog voornamelijk tester van een redelijk niche pakket voor het beheren van alternatieve investeringen. In mijn nieuwe rol is het de bedoeling dat ik meer richting de business analyse kant op ga. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat er behoorlijk wat onderhandelingsruimte was omdat ik gevraagd ben voor de functie. Het feit dat het loon ook zo hoog ligt is dat de rol binnen een bepaalde schaal valt, en die begint zo rond de 3500.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

• Tc-Chub
Kid Jansen schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:45:
[...]

Dat zeg ik toch ook...

[...]

[...]

Dat is ook wel zo, maar maakt een hoop verschil waar je mee werkt. Bij m'n vorige werkgever had ik een laptop die bijna twee keer zo zwaar, maar ook twee keer zo langzaam was. Verder zitten er ook best veel bedrijven in de CRM/ERP consultancy die je verplichten op Mac te werken, zou ik zelf ook niet blij mee zijn.

[...]

Je rijdt nu met je privé auto?

[...]

Oh natuurlijk ja, niet aan vakantiegeld gedacht.
Dat klopt, maar we hebben gewoon lichte laptops die snel zijn, lekker licht en genoeg accu dus wat mij betreft prima.

Yep ik rijdt inderdaad met mijn privé auto, maar die afstanden vallen over het algemeen wel mee. We doen nog wel aardig veel remote.

Haha, inderdaad die moet er dan nog bovenop natuurlijk.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:39
Bejit schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:50:
[...]

Met 25 jaar ga je in de ERP of CRM consultancy niet snel 3200+ zitten. Degene die dat wel hebben zijn de uitzondering.
Bij ons is rond dat bedrag gebruikelijk na ongeveer 1-1,5 jaar. Wij zijn slechts een kleine club. Tevens inclusief auto etc.
Hoe doe je dat? Consultant zonder auto?

• Frankdr
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 30-06-2024
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 22
• Opleiding: HBO Toegepaste Wiskunde
• Werkervaring: Vanaf september full-time. Daarvoor stages en relevante bijbaan.
• (Woon) Locatie: Leiden

2. Wat doe je:
• Functie: Junior Data Analist
• Werkgever/branche: Uitgever
• (Werk) Locatie(s): Randstad
• Uren/week: 40
• Reistijd: 50 minuten deur tot deur
• Werkdruk: (te) Laag

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2300
• Vakantiegeld: 8%, verwerkt in persoonlijk keuzebudget
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Pensioeninleg per jaar: Weet ik niet precies. Volgens ouders ongeveer gemiddeld
• Mobiliteit per jaar: Reiskostenvergoeding waar ik het net niet mee red. Scheelt ongeveer twee tientjes in de maand.
• Overige: Eenmalig €500 ontvangen ter compensatie van het niet nemen van een mobiele telefoon.

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): +- €30.000
• Winstdeling/bonus: Gemiddeld 6% per jaar

Wat vinden jullie er van? Heb het momenteel niet echt naar mijn zin, dus ik ben alweer verder aan het kijken. Kan ik in een soortgelijke functie al een stapje maken? Of moet ik mede door m'n leeftijd en geringe ervaring nog even genoegen nemen met een soortgelijk salaris? (waar ik overigens zeker niet ontevreden over ben)

• Tc-Chub
t14wo schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:32:
[...]

Bij ons is rond dat bedrag gebruikelijk na ongeveer 1-1,5 jaar. Wij zijn slechts een kleine club. Tevens inclusief auto etc.

[...]

Zoals ik al aangeef, mijn eigen auto en dan kilometers declareren. Tevens werken we dus veel remote.

• t14wo
Tc-Chub schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:34:
[...]

Zoals ik al aangeef, mijn eigen auto en dan kilometers declareren. Tevens werken we dus veel remote.
Ah zoo! dan snap ik 'm. Al is 19 cent per km natuurlijk veel minder dan een leaseauto zou kosten. Daar zit je al gauw op 26-35 cent/km. Of krijg je ook leasebudget (gedeeltelijk) uitgekeerd? Voor 19 cent/km is het moeilijk om in Nederland een auto van te rijden.

• Tc-Chub
t14wo schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:42:
[...]

Ah zoo! dan snap ik 'm. Al is 19 cent per km natuurlijk veel minder dan een leaseauto zou kosten. Daar zit je al gauw op 26-35 cent/km. Of krijg je ook leasebudget (gedeeltelijk) uitgekeerd? Voor 19 cent/km is het moeilijk om in Nederland een auto van te rijden.
We krijgen inderdaad nog een X bedrag bovenop de onbelaste kilometers uitgekeerd, maar weet even niet exact hoeveel. Ik kan er als ik zuinig rijd in ieder geval de benzine van betalen en soms een klein stukje onderhoud.

Ik wil uiteraard over een paar jaar wel naar een lease auto maar voor nu vind ik het prima.

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

t14wo schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:32:
[...]

[...]

Dan heeft meer te maken met moeite van aantrekken personeel.

Heb bij meerdere grote CRM/ERP clubs gewerkt en trainee(Dat ben je met -1 jaar ervaring) zit je tussen de 2000-2500. Junior consultant tussen 2500-3500. Dit zijn clubs die personeel in klasjes opleid zodat ze bekent worden met het CRM/ERP product.

Heel eerlijk gezegd worden, als je consultants van rond de 25 jaar hebt met 1 jaar werkervaring die je meer dan 3000+ betaald, dan doe je iets fout. Exceptioneel talent daargelaten.

Systeempje

• t14wo
Bejit schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:09:
[...]

Dan heeft meer te maken met moeite van aantrekken personeel.

Heb bij meerdere grote CRM/ERP clubs gewerkt en trainee(Dat ben je met -1 jaar ervaring) zit je tussen de 2000-2500. Junior consultant tussen 2500-3500. Dit zijn clubs die personeel in klasjes opleid zodat ze bekent worden met het CRM/ERP product.

Heel eerlijk gezegd worden, als je consultants van rond de 25 jaar hebt met 1 jaar werkervaring die je meer dan 3000+ betaald, dan doe je iets fout. Exceptioneel talent daargelaten.
Moeilijk aantrekken van personeel heeft maar minimaal effect op salarissen. Kijk maar naar veel sectoren waar er tekorten zijn. Vaker wordt er met andere acties (niet permanente) mensen binnengehaald.

Je noemt zelf een junior tussen 2500 en 3500. Dan klopt mijn verhaal toch redelijk. Junior ben je na 1 jaar Trainee. Dan zit je tusse 3-3,5k. Vervolgens zit je zo'n 2-3 jaar in Junior functie voor je naar medior/senior door kan stromen. Uiteraard volledig afhankelijk van persoonlijke ontwikkeling.

Vaak zit er nog verschil in bonusstructuur. Bij het ene bedrijf krijg je een hoger vast salaris en bij de andere een lager basissalaris met meer incentives.

Gezien het feit dat e allemaal ongeveer dezelfde uurtarieven hanteren, lijkt het mij logisch dat de salarissen onder de streep elkaar niet zo veel ontlopen.

[ Voor 5% gewijzigd door t14wo op 07-02-2018 10:44 ]

• Overseer10
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-10 17:34
1. Wie ben je:
• Opleiding: MBO-4
• Werkervaring: 8 jaar in dit vakgebied
• (Woon) Locatie: Randstad

2. Wat doe je:
• Functie: vliegtuigmonteur
• Werkgever/branche: een bedrijf in de luchtvaart
• (Werk) Locatie(s): heel de wereld
• Uren/week: 40
• Reistijd: afhankelijk van locatie
• Werkdruk: van zeer laag tot zeer hoog

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3100
• Vakantiegeld: 8% van jaarsalaris
• Dertiende/veertiende maand: 1 maandsalaris, afhankelijk van bedrijfsresultaten
• Pensioeninleg per jaar: ± € 800, verdubbeld door de werkgever
• Mobiliteit per jaar: € 0,19 per kilometer
• Overige: ± € 500 per jaar aan onkostenvergoedingen

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 40200
• Winstdeling/bonus: jaarlijkse salarisverhoging (gemiddeld 1,5%) en/of een 13e maand

Erg tevreden over deze werkgever, veel aandacht en waardering voor het personeel. Ik ben niet ontevreden over mijn salaris, maar dat komt ook deels omdat ik vaak meer mee naar huis neem dan alleen mijn kale salaris door overwerken, bonussen, daggeldvergoedingen, etc. Bovendien zijn er veel mogelijkheden om te groeien binnen onze salarisschalen dus het einde is nog lang niet in zicht.

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

t14wo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:44:
[...]

Moeilijk aantrekken van personeel heeft maar minimaal effect op salarissen. Kijk maar naar veel sectoren waar er tekorten zijn. Vaker wordt er met andere acties (niet permanente) mensen binnengehaald.

Je noemt zelf een junior tussen 2500 en 3500. Dan klopt mijn verhaal toch redelijk. Junior ben je na 1 jaar Trainee. Dan zit je tusse 3-3,5k. Vervolgens zit je zo'n 2-3 jaar in Junior functie voor je naar medior/senior door kan stromen. Uiteraard volledig afhankelijk van persoonlijke ontwikkeling.

Vaak zit er nog verschil in bonusstructuur. Bij het ene bedrijf krijg je een hoger vast salaris en bij de andere een lager basissalaris met meer incentives.

Gezien het feit dat e allemaal ongeveer dezelfde uurtarieven hanteren, lijkt het mij logisch dat de salarissen onder de streep elkaar niet zo veel ontlopen.
Uiteraard zijn bonusstructuren anders tussen verschillende bedrijven en bedrijf zonder bonus kan ik mij voorstellen dat salarissen iets hoger ligt.

1 jaar junior zijn resulteert in niet salarissen tussen 3,3 en 3,5k. 1 jaar werkervaring als junior zit je meestal max 3000 euro. 2/3 jaar junior kan je inderdaad op de 3,3k tot 3,5k zitten, indien je persoonlijke ontwikkeling dit toelaat. Als je bedrijf mensen met 1 jaar werkervaring meer dan 3k+ betaald, doe je iets fout. Je zit bijna 800 tot 500 euro boven het gemiddelde startsalaris van afgestudeerde van het HBO.

Sowieso na 2/3 jaar al iemand medior maken is in veel gevallen kansloos. Iemand van 25/26 die met 3 jaar werkervaring heeft en zich medior noemt, neem ik volkomen niet serieus. Uiteraard iemand die 30 met 3 jaar werkervaing is een ander verhaal. Overigens betekent dat niet dat een 26 jarig geen medior kan zijn en een 30 jarige junior, maar dan hebben we het echt over de uitzonderingen.

Junior -> Medior -> Senior, betekent niet alleen x aantal jaar werkervaring, maar ook leeftijd en levenservaring. Sommige skills komen nou eenmaal pas met leeftijd.(Begeleiden van junioren e.d.)

Salarissen op dit moment schieten wel degelijk de lucht in, samen met de tarieven. Toen ik begon vroegen ze max 120 euro voor senior consultant en nu wordt zonder blikken of blozen 140+ euro gevraagd. Verder merk ik het ook aan mijn eigen salaris waar ik aardig sprongen weer in maak.

Systeempje

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:53
3clectic schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:53:
Korte vraag, hoe kun je een volwaardige HBO opleiding van 4 jaar in 2 jaar doen? Niet dat ik jou of je opleiding in twijfel trek, maar het aantal 'HBO'ers' dat zichzelf HBO'er noemt loopt nog wel eens uit een. Je hebt tegenwoordig na je P als je twee jaar HBO doet een Associate Degree en uiteindelijk je Bachelor. En schijnbaar vermelden heel veel mensen dat als HBO opleiding.

Ben jij Bachelor? Of heb je 4 jaar gestudeerd waaronder een tijd bij defensie?

Ik ga binnenkort ook bij een financiele dienstverlener aan de slag in Zuid Limburg maar in een andere functie.
Ik denk dat het een net pakket is wat je ontvangt. Zeker gezien je salaris vs. leeftijd. Dat heeft niets te zeggen, maar tis toch lekker.

Ik zeg altijd maar als je je leeftijd x 100 verdient, doe je het goed. Uitzonderingen daargelaten.

[ Voor 24% gewijzigd door loewie1984 op 07-02-2018 15:17 ]

discogs

• Vissert
  • Laatst online: 08-11 00:19
Helaas toch sneller een nieuwe post van mij dan verwacht :( Niet op mijn plek bij mijn huidige werkgever. Zelf ook wat steekjes laten vallen maar nieuwe baan nieuwe kansen! :) Als het goed is krijg ik deze week een aanbieding. Qua reistijd ga ik er sowieso op achteruit maar (vermoedelijk) op salaris vooruit. Daarnaast meer inspraak en meer variatie door de mogelijkheid om ook met PHP te developen ipv alleen front-end en meer klantcontact.

Wat is een reëel aanbod voor mijn situatie?

Mijn huidige situatie:

Members only:

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:13
Vissert schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:24:
Helaas toch sneller een nieuwe post van mij dan verwacht :( Niet op mijn plek bij mijn huidige werkgever. Zelf ook wat steekjes laten vallen maar nieuwe baan nieuwe kansen! :) Als het goed is krijg ik deze week een aanbieding. Qua reistijd ga ik er sowieso op achteruit maar (vermoedelijk) op salaris vooruit. Daarnaast meer inspraak en meer variatie door de mogelijkheid om ook met PHP te developen ipv alleen front-end en meer klantcontact.

Mijn huidige situatie:

***members only***
Dat wat je neerzet lijkt mij al een nette situatie :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Verwijderd

Weet je wat ik echt raar vind als ik zo door dit topic blader [klaagmodus aan] waarom verdient de (startende) ICT'er zo weinig? Ik zie vaak 2100-2500 per maand. Kom op zeg, voor het segment waarin de meeste mensen gevraagd worden. Ik zelf, net een jaar geleden begonnen met werken, val ook in dit segment. Door de lease auto e.d. is het wel iets meer, maar een stom voorbeeld:
Mijn vriendin heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd. Amper werk te vinden, wordt uiteindelijk aangenomen bij een functie die niet eens helemaal aansluit op haar studie en het is een HBO functie, terwijl haar studie WO was. Ze verdient er een stuk meer dan ik.

Bij vrijwel alle vacatures waar een salaris bij stond was het stukken hoger dan de gemiddelde IT startersfunctie.

Ter vergelijking, ze verdient 2800 o.b.v. 32 uur, terwijl ik met 36 uur een stuk lager zit. Hier is een overvloed aan banen een tekort aan mensen, bij haar is het omgedraaid, dan zou je toch verwachten dat de salarisen ook omgedraaid zouden zijn 8)7
[klaagmodus uit]

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2018 15:34 ]

Verwijderd

*knip* voor dit doeleinde tolereren we geen clone accounts

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 07-02-2018 20:43 ]

• Vissert
  • Laatst online: 08-11 00:19
Martinusz schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:28:
[...]

Dat wat je neerzet lijkt mij al een nette situatie :)
Top dankje! In de nieuwe situatie wordt het sowieso 40 min reistijd ipv 15. Voor de rest verandert er niet heel veel. Ben benieuwd naar het aanbod.
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:32:
Weet je wat ik echt raar vind als ik zo door dit topic blader [klaagmodus aan] waarom verdient de (startende) ICT'er zo weinig? Ik zie vaak 2100-2500 per maand. Kom op zeg, voor het segment waarin de meeste mensen gevraagd worden. Ik zelf, net een jaar geleden begonnen met werken, val ook in dit segment. Door de lease auto e.d. is het wel iets meer, maar een stom voorbeeld:
Mijn vriendin heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd. Amper werk te vinden, wordt uiteindelijk aangenomen bij een functie die niet eens helemaal aansluit op haar studie en het is een HBO functie, terwijl haar studie WO was. Ze verdient er een stuk meer dan ik.

Bij vrijwel alle vacatures waar een salaris bij stond was het stukken hoger dan de gemiddelde IT startersfunctie.

Ter vergelijking, ze verdient 2800 o.b.v. 32 uur, terwijl ik met 36 uur een stuk lager zit. Hier is een overvloed aan banen een tekort aan mensen, bij haar is het omgedraaid, dan zou je toch verwachten dat de salarisen ook omgedraaid zouden zijn 8)7
[klaagmodus uit]
Ik kan het artikel niet meer terugvinden maar ik heb een tijd terug gelezen dat ICTers/developers bij de slechtste onderhandelaars horen als je kijkt naar de verhouding tussen salaris en het te kort aan personeel.

Als ik dan naar mijn huidige werkgever kijk, vraag ik mij af of zij grote winsten maken op de uurtarieven of dat de marges relatief klein zijn. Met andere woorden; zullen de eindproducten ook een stuk duurder worden als de salaris flink gaan stijgen?

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:19

[klaagmodus uit]
  • Tja, enerzijds werk je 36 uur... dus stel je gaat full-time werken, scheelt dat ook weer 10% met je huidige inkomen
  • Leaseauto is ook een redelijke kostenpost per maand. Ja, jij hebt bijtelling, maar even vanuit werkgeversperspectief genomen.
  • ICT is een lekker breed begrip; IT servicemanager, IT business consultant (de bruggenbouwers) zijn niet heel lastig te vinden. Goede developers daarentegen (ook security, BI) zijn schaars... met de nadruk op goede.
  • Je bent net bezig (??). Ik weet niet waar je momenteel werkt, maar de wat kleinere partijen zijn vaak bereid meer te betalen voor mensen met 2 a 3 jaar ervaring dan de grote spelers.

wijze woorden

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:15
loewie1984 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:11:
[...]

Korte vraag, hoe kun je een volwaardige HBO opleiding van 4 jaar in 2 jaar doen? Niet dat ik jou of je opleiding in twijfel trek, maar het aantal 'HBO'ers' dat zichzelf HBO'er noemt loopt nog wel eens uit een. Je hebt tegenwoordig na je P als je twee jaar HBO doet een Associate Degree en uiteindelijk je Bachelor. En schijnbaar vermelden heel veel mensen dat als HBO opleiding.

Ben jij Bachelor? Of heb je 4 jaar gestudeerd waaronder een tijd bij defensie?
Ze zijn 2 jaar geleden afgestudeerd nadat ze 4 jaar bij defensie hebben gewerkt. De tijd daartussen wordt niet genoemd :-) Dat kan nog best 8 jaar hebben geduurd bij wijze van. :-)

Verwijderd

Valandil schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:06:
[...]
  • Tja, enerzijds werk je 36 uur... dus stel je gaat full-time werken, scheelt dat ook weer 10% met je huidige inkomen
  • Leaseauto is ook een redelijke kostenpost per maand. Ja, jij hebt bijtelling, maar even vanuit werkgeversperspectief genomen.
  • ICT is een lekker breed begrip; IT servicemanager, IT business consultant (de bruggenbouwers) zijn niet heel lastig te vinden. Goede developers daarentegen (ook security, BI) zijn schaars... met de nadruk op goede.
  • Je bent net bezig (??). Ik weet niet waar je momenteel werkt, maar de wat kleinere partijen zijn vaak bereid meer te betalen voor mensen met 2 a 3 jaar ervaring dan de grote spelers.
IT consultant ben ik, minder dan een jaar. Ook daar (tenminste bij mijn bedrijf) zijn ze enorm hard opzoek naar medewerkers.
Maar het gaat om de vergelijking, mijn vriendin verdient, in een vakgebied waar een overvloed is aan mensen en een schaarste aan banen, meer terwijl ze 32 uur werkt, dan ik terwijl ik 36 uur werk. Sterker nog, als ik 40 uur zou werken, verdient zij met haar 32 uur nog steeds meer dan ik met 40 uur en in haar vakgebied verdient ze niet eens veel, gewoon gemiddeld.

En dat IT'ers slechte onderhandelaars zijn, geen idee, maar goed, het is niet zo dat mijn vriendin over haar salaris heeft onderhandeld, dus het is niet zo dat ze beter kan onderhandelen dan ik :P

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:46:
[...]

IT consultant ben ik, minder dan een jaar. Ook daar (tenminste bij mijn bedrijf) zijn ze enorm hard opzoek naar medewerkers.
Maar het gaat om de vergelijking, mijn vriendin verdient, in een vakgebied waar een overvloed is aan mensen en een schaarste aan banen, meer terwijl ze 32 uur werkt, dan ik terwijl ik 36 uur werk. Sterker nog, als ik 40 uur zou werken, verdient zij met haar 32 uur nog steeds meer dan ik met 40 uur en in haar vakgebied verdient ze niet eens veel, gewoon gemiddeld.

En dat IT'ers slechte onderhandelaars zijn, geen idee, maar goed, het is niet zo dat mijn vriendin over haar salaris heeft onderhandeld, dus het is niet zo dat ze beter kan onderhandelen dan ik :P
Dat er voor de baan van je vriendin een overvloed aan mensen is die die baan graag wilt hebben betekent niet dat er ook een overvloed is aan mensen die écht voldoen aan de gevraagde competenties. Misschien is het wel heel lastig om het kaf van het koren te scheiden in haar vakgebied en betalen ze daarom meer, om de beste mensen te vinden? Geen idee hoor, denk ook maar even hardop mee ;)

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:19
[...]

Er zijn ook flinke tekorten in de bouw, onderwijs en zorg, maar die verdienen minder dan de gemiddelde IT-er.

Sommige functiegroepen hebben nou eenmaal een hogere beloning. Dat staat los van vraag en aanbod.

wijze woorden

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Overseer10 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:44:
• Werkgever/branche: een bedrijf in de luchtvaart
• (Werk) Locatie(s): heel de wereld
[..]
• Mobiliteit per jaar: € 0,19 per kilometer
Dat tikt lekker aan zeker bij tripjes over de hele wereld? :P

[klaagmodus uit]
Salaris is maar 1 ding, je moet ook naar de secundaire arbeidsvoorwaarden kijken.

Dat salaris van je vriendin is voor een starter inderdaad flink, maar dat is natuurlijk ook maar 1 enkel geval. Zo zullen er ook voldoende mensen zijn in andere sectoren die een lager startsalaris krijgen. Wat natuurlijk ook al genoemd is: ICT is nogal een breed begrip, je ziet in dit topic dan ook allerhande verschillende opleidingen/functies/beroepen voorbij komen. Zelf heb ik ook het idee dat met name in de ICT de mogelijkheid tot studie (cursus/opleiding/certificaat) tijdens je werk erg belangrijk is. En als het goed is gaan die zich vanzelf terugbetalen in de toekomst )

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sterker nog, als ik 40 uur zou werken, verdient zij met haar 32 uur nog steeds meer dan ik met 40 uur en in haar vakgebied verdient ze niet eens veel, gewoon gemiddeld.
Welk vakgebied hebben we het over? 3150 (@ 36 uur) is aardig bovengemiddeld voor een HBO of WO starter als ik me niet vergis.

https://www.gemiddeld-inkomen.nl/startsalaris-hbo-wo/

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 07-02-2018 18:56 ]

• 3clectic
@loewie1984

Gewoon de volledige 4 jaar. Ik ben na de havo meteen de dienst ingegaan in 2007, contract van 3,5 jaar. Vervolgens heb ik me ingeschreven voor HBO-ICT, toen nog gewoon Information Management op de faculteit ICT, in 2011. In 2015 ben ik afgestudeerd.:)

• Mugwump
Valandil schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:45:
[...]

Er zijn ook flinke tekorten in de bouw, onderwijs en zorg, maar die verdienen minder dan de gemiddelde IT-er.

Sommige functiegroepen hebben nou eenmaal een hogere beloning. Dat staat los van vraag en aanbod.
En ik blijf erbij dat je je niet moet blindstaren op het startsalaris. Kijk vooral ook naar groeimogelijkheden.
Ik kan natuurlijk ook niet echt naar andere beroepen kijken, maar in de software-ontwikkeling kosten starters in mijn ogen in veel gevallen echt nog heel veel begeleiding en training en dus investering. Ik zit nu in een team waarin ik driekwart van mijn tijd bezig ben om andere developers vrij basale zaken uit te leggen, dat kost de klant toch zo'n 15k per maand. :P

• t14wo
Bejit schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:55:
[...]

Sowieso na 2/3 jaar al iemand medior maken is in veel gevallen kansloos. Iemand van 25/26 die met 3 jaar werkervaring heeft en zich medior noemt, neem ik volkomen niet serieus. Uiteraard iemand die 30 met 3 jaar werkervaing is een ander verhaal. Overigens betekent dat niet dat een 26 jarig geen medior kan zijn en een 30 jarige junior, maar dan hebben we het echt over de uitzonderingen.
En daar raak je me kwijt. Dat jij een persoonlijke mening hebt over jonge professionals kan, maar dit lijkt meer op vooroordelen.

Bijv: Ik heb collega's van rond de 30 waar ik (als enkele jaren jongere) prima leiding over kan geven en dit ook kan verkopen aan de klant. Het is meer de perceptie die je als professional neerzet en dat doe je met meer dan enkel een leeg begrip als 'levenservaring'.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:53
Vissert schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:58:
[...]
Ik kan het artikel niet meer terugvinden maar ik heb een tijd terug gelezen dat ICTers/developers bij de slechtste onderhandelaars horen als je kijkt naar de verhouding tussen salaris en het te kort aan personeel.
Komt dat misschien omdat er onder deze twee groepen een groot aantal mensen zijn die mogelijk introvert en bescheiden zijn. Bescheidenheid is een mooie eigenschap behalve als je je zelf te kort doet.

Als je een paar keer over gestapt bent, of al eens vaker in een winkel onderhandeld hebt over iets, of van nature niet verlegen bent aangelegd.. Tja dan maak je vaker stappen dan iemand die niets durft te zeggen.

"Brutalen hebben de halve wereld"

Ik ben nu twee keer op korte tijd van baan gewisseld. Het leverde me 1025 eu meer salaris op. Bij de eerste overstap heb ik een tegenvoorstel gedaan (totaal 475 meer loon) bij de tweede overstap goed aanbod gekregen (550 meer loon) niet eens over onderhandeld.

discogs

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:57
Vissert schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:24:

Mijn huidige situatie:

***members only***
Ik vind 2700 een start salaris voor iemand zonder werkervaring, maar je hebt een HBO en 2 jaar ervaring dus je mag best wat meer vragen!

Ik zelf zou gaan voor 3100-3500, maar dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je kan!
@Frankdr , gelijk switchen, het is niet waard om voor dat salaris het niet naar je zin te hebben!
Ik ken genoeg consultancy bedrijven die vacatures voor Data scientisten hebben openstaan

[ Voor 14% gewijzigd door Stemis op 08-02-2018 23:41 ]

• Zebby
  • Laatst online: 16:46
Harlow schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:35:
[...]

Ik vind 2700 een start salaris voor iemand zonder werkervaring, maar je hebt een HBO en 2 jaar ervaring dus je mag best wat meer vragen!

Ik zelf zou gaan voor 3100-3500, maar dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je kan!
Dat is echt niet reëel, een HBO starter verdient gemiddeld 2000-2200 euro met wat wisselende secundaire voorwaarden, echt geen 2700. Dat geldt ook voor de IT'er.

Dat moet je niet tegenhouden om meer te vragen en te blijven onderhandelen, maar als jij als starter dat salaris eist zal het gros van de partijen je vriendelijk bedanken voor je tijd, of je moet al een indrukwekkend portfolio hebben van werk dat je zelfstandig hebt gedaan.

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Mensen moeten zich niet blindstaren op salaris. Pensioen en secundaire arbeidsvorwaarden zijn net zo belangrijk. Daarnaast kan je beter werken met iets minder salaris en leuke collega's, dan veel salaris en een stel zeikerts om je heen hebben.

In de IT is het normaal om ongeveer 100 maal je leeftijd te vedienen. Ben je een starter kan je hier een stuk lager in beginnen, maar zal je de eerste jaren harder groeien. Mensen die daarnaast nog eens 500-1000 euro bovenop verdienen per maand hebben meestal óf uitmuntend werk geleverd, óf zijn goed in onderhandelingen. Krapte in de markt speelt ook mee.

Dit topic zou eigenlijk één extra indicatie van iemand werk moeten hebben: de funfactor. In welke mate heb je het naar je zin? Dat geeft iets meer 'gevoel' bij de harde cijfers.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:13
Stemis schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:35:
[...]

[...]

@Frankdr , gelijk switchen, het is niet waard om voor dat salaris het niet naar je zin te hebben!
Ik ken genoeg consultancy bedrijven die vacatures voor Data scientisten hebben openstaan
2700 een startsalaris voor iemand zonder ervaring? :? doe daar maar 700 vanaf en je hebt echt het startsalaris voor HBO zonder ervaring voor 90% van de starters.

Daarnaast vind ik je opmerking over al 2 jaar ervaring wel grappig....wat is nu 2 jaar ervaring 8)7 zeker als je het bekijkt op een werkleven van bijna 50 jaar wat je te wachten staat.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ElectronLion schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:54:
Mensen moeten zich niet blindstaren op salaris. Pensioen en secundaire arbeidsvorwaarden zijn net zo belangrijk. Daarnaast kan je beter werken met iets minder salaris en leuke collega's, dan veel salaris en een stel zeikerts om je heen hebben.
Volgens mij staart niemand zich daar blind op.
In de IT is het normaal om ongeveer 100 maal je leeftijd te vedienen. Ben je een starter kan je hier een stuk lager in beginnen, maar zal je de eerste jaren harder groeien. Mensen die daarnaast nog eens 500-1000 euro bovenop verdienen per maand hebben meestal óf uitmuntend werk geleverd, óf zijn goed in onderhandelingen. Krapte in de markt speelt ook mee.
Wat een onzin 8)7 Alsof 'IT' uit slechts een enkele functie bestaat en alle IT'ers hetzelfde denk/werk niveau hebben.
Dit topic zou eigenlijk één extra indicatie van iemand werk moeten hebben: de funfactor. In welke mate heb je het naar je zin? Dat geeft iets meer 'gevoel' bij de harde cijfers.
Verdien je zelf toevallig weinig waardoor je dit lage salaris wilt goedpraten met vage indicaties als een "funfactor"?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:03:
[...]

Wat een onzin 8)7 Alsof 'IT' uit slechts een enkele functie bestaat en alle IT'ers hetzelfde denk/werk niveau hebben.
Eens, maar dat werkt wel beide kanten op natuurlijk. En in dit topic is dat altijd lastig als er adviezen gegeven worden, want die blijven toch gebaseerd op gemiddelden. En iemand die significant beter het doet mag wel hopen meer te verdienen dan gemiddeld. Maar andersom zijn er natuurlijk ook gewoon die significant onder gemiddeld presteren.

• ElectronLion
Volgens mij staart niemand zich daar blind op.
'Niemand' is natuurlijk een groot woord. Dat je jezelf niet aangesproken voelt is iets anders.
Nuance: dit geldt vooral voor de HBO consultants, waar er hier nogal wat van zitten. Iedereen snapt dat een 19-jarige MBO-er een ander startsalaris heeft dan een 26-jarige WO-er. Alles naar verhouding. Dit is echter een prima indicatie.
Verdien je zelf toevallig weinig waardoor je dit lage salaris wilt goedpraten met vage indicaties als een "funfactor"?
Vanwaar zo'n opmerking? Laat ik het omdraaiën: waarom zou je deze factor niet invullen? Heb je het 'toevallig' niet naar je zin op je werk?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ElectronLion schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:16:
[...]

'Niemand' is natuurlijk een groot woord. Dat je jezelf niet aangesproken voelt is iets anders.
Ik heb het hier in het topic nog niet gezien. Genoeg Tweakers die aangeven juist een minder salaris te accepteren als daar minder werkdruk of meer werkplezier tegenover staat.
Nuance: dit geldt vooral voor de HBO consultants, waar er hier nogal wat van zitten. Iedereen snapt dat een 19-jarige MBO-er een ander startsalaris heeft dan een 26-jarige WO-er. Alles naar verhouding. Dit is echter een prima indicatie.
Onzin, een HBO'er die als consultant ingezet wordt en op zijn 30e nog op 3000 bruto zit doet echt iets verkeerd. Zeker als je relevante ervaring hebt met specialistische software is 4000 bruto niet gek. Natuurlijk exclusief mobiliteit, pensioen en bonus.
Vanwaar zo'n opmerking? Laat ik het omdraaiën: waarom zou je deze factor niet invullen? Heb je het 'toevallig' niet naar je zin op je werk?
Omdat ik het vrij typisch vind. Je stelt een laag salaris als normaal en wilt een extra funfactor toevoegen om eerlijker te vergelijken. Dan lijkt het mij dat je zelf in een vrij slechte positie zit, anders zou je zo'n voorstel niet doen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 07:39:
[...]

Dat is echt niet reëel, een HBO starter verdient gemiddeld 2000-2200 euro met wat wisselende secundaire voorwaarden, echt geen 2700. Dat geldt ook voor de IT'er.
Oh ja? https://www.gemiddeld-inkomen.nl/startsalaris-hbo-wo/

• ElectronLion
Tsurany schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:30:
Ik heb het hier in het topic nog niet gezien. Genoeg Tweakers die aangeven juist een minder salaris te accepteren als daar minder werkdruk of meer werkplezier tegenover staat.
Prima toch? Dan heb ik het toch niet over die mensen?
Onzin, een HBO'er die als consultant ingezet wordt en op zijn 30e nog op 3000 bruto zit doet echt iets verkeerd. Zeker als je relevante ervaring hebt met specialistische software is 4000 bruto niet gek. Natuurlijk exclusief mobiliteit, pensioen en bonus.
'Echt iets verkeerd' is weer heel sterk uitgedrukt, maar dat valt uiteindelijk wel mee. Dit vind ik nou 'blindstaren op salaris', een minimumeis stellen voor een bepaalde leeftijd. Met 3000 bruto op je 30e is weinig mis. De vraag is ook, wanneer ben je tevreden? Nooit? Ik had het daarnaast over 500-1000 euro extra, daar komt dan de 4000 euro om de hoek kijken, inderdaad tevens afhankelijk van specialistische software/werk.
Omdat ik het vrij typisch vind. Je stelt een laag salaris als normaal en wilt een extra funfactor toevoegen om eerlijker te vergelijken. Dan lijkt het mij dat je zelf in een vrij slechte positie zit, anders zou je zo'n voorstel niet doen.
Ik stel nergens dat een laag salaris normaal is. Waar haal je dat vandaan? Het enige wat ik voorstel is een 'gevoels'indicatie bij je werk. Niet iedereen heeft iets bij 'gevoel', maar om dat op deze manier te ventileren..

Overigens vis je nu al twee keer naar mijn positie en die is prima ;) Ik doe hier slechts een voorstel en maak een generieke opmerking.

• Zebby
  • Laatst online: 16:46
Ik mis een beetje een bronvermelding op die site. En HBO en WO is toch een heel ander verhaal, zeker in de IT kun je met WO starten als (junior) projectmanager / analist waarbij ik een salaris van €2500 wel kan voorstellen.
Maar HBO Bedrijfskundig informatica, ik heb het gestudeerd en heb die salarissen echt niet gezien. Ik weet van mijn medestudenten dat ook zij niet veel hoger kwamen dan €2300,-.
Ik ben zelf lager gestart (€2050) maar kreeg veel additionele training in dat jaar. Contract erna werd het ruimschoots verbeterd.

Ik stel gevoelsmatig €2700 als mooi salaris voor iemand van 25-27 met 2-3 jaar werkervaring in een HBO IT functie.

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Zebby schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:04:
Maar HBO Bedrijfskundig informatica, ik heb het gestudeerd en heb die salarissen echt niet gezien. Ik weet van mijn medestudenten dat ook zij niet veel hoger kwamen dan €2300,-.
In 2002 was de 2250 waar ik mee startte destijds een net salaris. Gecorrigeerd met 1.88% inflatie is dat nu 3.031 euro.

Dan vind ik 2300 nogal laag.

https://niels.nu

• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 12:37
Zebby schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:04:
[...]

Ik mis een beetje een bronvermelding op die site. En HBO en WO is toch een heel ander verhaal, zeker in de IT kun je met WO starten als (junior) projectmanager / analist waarbij ik een salaris van €2500 wel kan voorstellen.
Ik ben zelf lager gestart (€2050) maar kreeg veel additionele training in dat jaar. Contract erna werd het ruimschoots verbeterd.

Ik stel gevoelsmatig €2700 als mooi salaris voor iemand van 25-27 met 2-3 jaar werkervaring in een HBO IT functie.
Zelf ben ik begonnen met 2200 -2300, maar na 1.5 jaar zat ik wel degelijk over de 3000.

Op de website staat:
De bedragen zijn gemiddelden die zijn genomen in de periode van 1.5 jaar na het afronden van de desbetreffende opleiding.
Volgens mij kan dit wel kloppen.

• JeroenFM
  • Laatst online: 10-11 12:01
In de IT is het normaal om ongeveer 100 maal je leeftijd te vedienen.
Dan doe ik het blijkbaar goed want het is bij mij dichter bij 130x mijn leeftijd (bij fulltime dan, maar ik werk 32 uur dus dan is het ongeveer 103x mijn leeftijd)

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
In de IT is het normaal om ongeveer 100 maal je leeftijd te vedienen.
Da's nogal een nietszeggende regel. Voor iemand met MBO misschien. Voor iemand met HBO, in een gewild beroep als developer, is dat hoe dan ook te laag.

https://niels.nu

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ElectronLion schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:02:
[...]

Prima toch? Dan heb ik het toch niet over die mensen?
Maak dan ook niet zo'n domme opmerking, dat zou al veel schelen ;)
'Echt iets verkeerd' is weer heel sterk uitgedrukt, maar dat valt uiteindelijk wel mee. Dit vind ik nou 'blindstaren op salaris', een minimumeis stellen voor een bepaalde leeftijd. Met 3000 bruto op je 30e is weinig mis. De vraag is ook, wanneer ben je tevreden? Nooit? Ik had het daarnaast over 500-1000 euro extra, daar komt dan de 4000 euro om de hoek kijken, inderdaad tevens afhankelijk van specialistische software/werk.
Je kan het prima naar je zin hebben en alsnog meer verdienen. Voor een HBO opgeleide is 3000 bruto met ~7 jaar werkervaring gewoon erg weinig, echt heel erg weinig. Dan ben je of ontzettend slecht in onderhandelen of je hebt gewoon erg lang stilgezeten. Dat moeten we absoluut niet als de norm gaan zien en dat doe je dus wel. Die 500-1000 euro extra moet de norm zijn, niet de uitzondering.
[...]

Ik stel nergens dat een laag salaris normaal is. Waar haal je dat vandaan? Het enige wat ik voorstel is een 'gevoels'indicatie bij je werk. Niet iedereen heeft iets bij 'gevoel', maar om dat op deze manier te ventileren..

Overigens vis je nu al twee keer naar mijn positie en die is prima ;) Ik doe hier slechts een voorstel en maak een generieke opmerking.
Dat haal ik uit je posts waarin je zegt dat 3000 euro per maand bruto normaal is voor iemand van 30. Dat is een erg laag salaris en als je dat normaal vind zegt dat meer over jouw eigen positie dan over de markt. Je hebt een erg onrealistische kijk, die moet ergens vandaan komen.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:59

St@m

@ Your Service

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 09-02-2018 10:41 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Pagina: 1 ... 76 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussieren Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.