31 over een paar weken alweer! Misschien zit het verschil daarin dat ik geen schermhandel doe maar sales trading?Barrycade schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:12:
Mwha Trader is en beetje wat je er zelf van maakt qua salaris. Zeker om je het uit je bonus moet halen om het sappig te maken.
Denk wel dat je basisloon wat karig is. Zou bij mijn bedrijf gelijk staan als een slecht verkochte junior traderfunctie. Terwijl je wel al 30 bent met een WO diploma op zak.
Verwijderd
Ik weet zo niet hoeveel dat dan precies is, enige wat ik weet is dat het me geen geld kost iig.
Is het niet belangrijk om te weten hoeveel pensioen je opbouwt? Valt me op dat veel mensen hun eigen bijdrage alleen maar weten en niet wat de werkgever nog bijlegt. Dat maakt nogal veel uit is namelijk het verschil of je straks 100eu per maand of 1000eu per maand aan pensioen ontvangt.Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:32:
[...]
Ik weet zo niet hoeveel dat dan precies is, enige wat ik weet is dat het me geen geld kost iig.
Heel erg belangrijk! Alleen kun je er weinig aan doen, je moet verplicht meedoen aan het pensioenfonds/verzekering/aanbieder van je werkgever. Zou veel handiger zijn als dit door de overheid werd losgelaten. Op dit moment vind ik een leuke baan veel belangrijker dan 100euro meer of minder salaris en stort mijn jaarruimte bij is het plan. Al wordt dat ook al meer uitgekleed door de overheid.TheUninvited schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:41:
[...]
Is het niet belangrijk om te weten hoeveel pensioen je opbouwt? Valt me op dat veel mensen hun eigen bijdrage alleen maar weten en niet wat de werkgever nog bijlegt. Dat maakt nogal veel uit is namelijk het verschil of je straks 100eu per maand of 1000eu per maand aan pensioen ontvangt.
Dat is hetzelfde als stellen dat je erg weinig kan doen aan een laag salaris. Je kan altijd onderhandelen of een andere baan gaan zoeken. Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden om een eigen pensioenvoorziening op te bouwen als je werkgever daar te weinig aandacht aan besteed.jongetje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:10:
[...]
Heel erg belangrijk! Alleen kun je er weinig aan doen, je moet verplicht meedoen aan het pensioenfonds/verzekering/aanbieder van je werkgever. Zou veel handiger zijn als dit door de overheid werd losgelaten. Op dit moment vind ik een leuke baan veel belangrijker dan 100euro meer of minder salaris en stort mijn jaarruimte bij is het plan. Al wordt dat ook al meer uitgekleed door de overheid.
Alleen omdat salaris elke maand in het handje komt vinden mensen dat veel belangrijker dan hun pensioen, wat pas over tientallen jaren in het handje komt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je kan altijd zelf bijleggen toch? Of een eigen pensioen plan bij de bank aanvragen..jongetje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:10:
[...]
Heel erg belangrijk! Alleen kun je er weinig aan doen, je moet verplicht meedoen aan het pensioenfonds/verzekering/aanbieder van je werkgever. Zou veel handiger zijn als dit door de overheid werd losgelaten. Op dit moment vind ik een leuke baan veel belangrijker dan 100euro meer of minder salaris en stort mijn jaarruimte bij is het plan. Al wordt dat ook al meer uitgekleed door de overheid.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Verwijderd
startsalaris topic
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: WO Technische Bedrijfskunde
• Werkervaring: 5,5 jaar
• (Woon) Locatie: Den Bosch
2. Wat doe je:
• Functie: Integratie Manager
• Werkgever/branche: Industrie
• (Werk) Locatie(s): Eindhoven
• Uren/week: 40-44 uur
• Reistijd: 35-45 minuten
• Werkdruk: medium tot hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 4450
• Vakantiegeld: 8% (+/- 4224 EUR)
• Dertiende/veertiende maand: 0
• Mobiliteit per jaar: €2940 (€ 245 per maand )
• Overige: 40 vakantiedagen, telefoon/laptop
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €
• Winstdeling/bonus: variable, afgelopen jaar iets van 400 EUR netto
Tja ik hoop dat je ook geen 2200 euro per maand betaald krijgt.AllSeeyinEye schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 05:39:
[...]
Zonder de details te kennen, maar bij mijn vak kan ik ook 24/7 gebeld worden en de baas, laat staan m'n opdrachtgevers, zouden het niet waarderen als ik daarop niet reageer. Part of the job, en zonder extra vergoeding (anders dan aan t eind van het jaar in de bonus).
Ik krijg bijvoorbeeld geen overuren betaald. Echter deel ik mijn eigen uren in, is het prima als ik om 9 uur bel dat ik thuis werk, om 11 uur binnen strompel of om 2 uur weer naar huis ga. Het valt en staat bij hoe het wel of niet twee kanten op werkt.
Lol, nee, daarvoor kom ik m'n bed niet uit.GoldenSample schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:26:
[...]
Tja ik hoop dat je ook geen 2200 euro per maand betaald krijgt.
Zo werkt t bij mij ook. Als m'n werk maar zonder klachten af is en ik genoeg omzet is verder zo goed als alles goed.Ik krijg bijvoorbeeld geen overuren betaald. Echter deel ik mijn eigen uren in, is het prima als ik om 9 uur bel dat ik thuis werk, om 11 uur binnen strompel of om 2 uur weer naar huis ga. Het valt en staat bij hoe het wel of niet twee kanten op werkt.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Zelf bijleggen kan meestal wel. Ander pensioen dan werkgever vaak niet. Mijn werkgever staat dat bijv niet toe. En daarnaast is het niet voordelig, want dan krijg je je pensioenafdracht gewoon bovenop je salaris en betaal je er belasting over. Moet je dus per saldo veel meer inleggen dan via werkgever.frankwopereis schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:43:
[...]
Je kan altijd zelf bijleggen toch? Of een eigen pensioen plan bij de bank aanvragen..
Eens dat het huisige systeem achterhaald is trouwens, maar het is een beetje een lock in. Als je als overheid de verplichting van die pensioenfondsen loslaat, peert iedereen hem naar fondsen met een fatsoenlijke dekkingsgraad. En hebben de anderen niks meer en kunnen dus ook niks meer uitkeren aan mensen die hun pensioen al krijgen. Ter info: ABP, waar grootste deel van de overheid zit, staat al jaren in de min. Mensen structureel gekort en niet opnieuw geindexeerd voor gestegen inflatie.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Offtopic:The Eagle schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:38:
[...]
Ter info: ABP, waar grootste deel van de overheid zit, staat al jaren in de min. Mensen structureel gekort en niet opnieuw geindexeerd voor gestegen inflatie.
Verwijderd
Op zich wel, maar ik ga er niet van uit. Ik heb liever op m'n 70ste twee huizen.... Dat zie ik meer als m'n pensioen. Ik heb geen vertrouwen in wat die pensioenfondsen doen. Ik heb bij meerdere bedrijven gewerkt en tijdens de crisis is heel wat geld verdampt. Die zie ik dus nooit meer terug. Aangezien ik door moet werken tot m'n 70ste...denk ik dat tegen die tijd veel geld weer is verdampt. Doe mij twee huizen dan maar...en wat bitcoins heheheTheUninvited schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:41:
[...]
Is het niet belangrijk om te weten hoeveel pensioen je opbouwt? Valt me op dat veel mensen hun eigen bijdrage alleen maar weten en niet wat de werkgever nog bijlegt. Dat maakt nogal veel uit is namelijk het verschil of je straks 100eu per maand of 1000eu per maand aan pensioen ontvangt.
Ik heb wel eens gekeken op mijnpensioenoverzicht en in principe ziet het er goed uit met m'n huidige werkgever. Hoeveel m'n werkgever betaalt interesseert me niet omdat ik het geprognoseerde resultaat al geweldig vind.
Euuhh, 60k pensioenvermogen voor 11 jaar werken?? Dat lijkt mij veel....
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Je onderbuikgevoel of de feiten. Als ik de cijfers erbij haal zie ik alleen dat er inderdaad niet geindexeerd wordt ivm de dekkingsgraad en dat de premie de afgelopen jaren naar beneden is gegaan. Dus structureel gekort zie ik niet in de cijfers terug? Daarbij haalt het ABP op zich prima resultaten (7% per jaar afgelopen 20 jaar), maar heb je te maken met een rekenrente van net boven de 2%.The Eagle schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:38:
[...]
Ter info: ABP, waar grootste deel van de overheid zit, staat al jaren in de min. Mensen structureel gekort en niet opnieuw geindexeerd voor gestegen inflatie.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Mwah, valt wel mee hoor. Weet je hoe hoog die pensioenpremies waren?Chief schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:18:
[...]
Salarisstrook december 2014 (laatste uitgebreide salarisstrook bij m'n vorige werkgever):
Eind 2011 was de pensioenpremie ongeveer 60% van het bedrag dat ik hierboven heb genoemd, maar m'n salaris was toen ook beduidend lager.
Nope, ik dump ook mijn geld in de babyboomerput van het ABP. Dit jaar weer verder verhoogd: +/-6.8% van de franchise zelf en %14,4 oid door de werkgever. Dus ik bouw dat met even boven modaal ook op.Chief schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:18:
[...]
Tja vergeleken met een mensenhandelaar/detacheerder is het een godsvermogen. Vergeleken met wat ik ooit er van denk te zien ook ja.
Verwijderd
Dit is niet waar. Je bent niet verplicht mee te doen met het Pensionfonds van je werkgever tenzij dat is afgesproken in een CAO.jongetje schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:10:
[...]
Mjah, was ook dom van me: zeg 6k per jaar, je werkt 40 jaar dan is dat 240k. Daar moet je wel 20 jaar pensioen uit kunnen trekken.sylvesterrr schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:49:
[...]
Mwah, valt wel mee hoor. Weet je hoe hoog die pensioenpremies waren?
Salarisstrook december 2014 (laatste uitgebreide salarisstrook bij m'n vorige werkgever):
***members only***
Eind 2011 was de pensioenpremie ongeveer 60% van het bedrag dat ik hierboven heb genoemd, maar m'n salaris was toen ook beduidend lager.
Ik herinner mij niet meer wat ik in NL per jaar opbouwde, alleen dat we in 2015 compensatie kregen omdat fiscaal pensioenopbouw tot 100k/k werd gemaximaliseerd.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
loewie1984 in "Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 2)"
En al die reacties, oh boy. Wat een betweter was ik.
Anyways, wel grappig als je die salarissen van 10 jaar terug ziet.
Kom op, ik ben benieuwd naar je hedendaagse functie en salarisloewie1984 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:41:
Zat ff terug te scrollen in dit topic, ook mezelf teruggevonden all the way terug in 2006..
loewie1984 in "Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 2)"
En al die reacties, oh boy. Wat een betweter was ik.
Anyways, wel grappig als je die salarissen van 10 jaar terug ziet.
Een pagina terugBloodbad schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:33:
[...]
Kom op, ik ben benieuwd naar je hedendaagse functie en salaris
loewie1984 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)"
Van de franchise of van de pensioenpremie? Ik vermoed het laatste. Franchise wordt van je pensioengevend salaris afgetrokken; het is voor zover ik weet het deel waarover je geen pensioenpremie betaalt (maar ook niet opbouwt).GoldenSample schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:30:
[...]
Nope, ik dump ook mijn geld in de babyboomerput van het ABP. Dit jaar weer verder verhoogd: +/-6.8% van de franchise zelf en %14,4 oid door de werkgever. Dus ik bouw dat met even boven modaal ook op.
Tja vergeleken met een mensenhandelaar/detacheerder is het een godsvermogen. Vergeleken met wat ik ooit er van denk te zien ook ja.
De islam kan uw vrijheid schaden
Je hebt gelijk, bedoel inderdaad het pensioengevend salaris, dat is de pensioengrondslag-franchise.wheel schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:58:
[...]
Van de franchise of van de pensioenpremie? Ik vermoed het laatste. Franchise wordt van je pensioengevend salaris afgetrokken; het is voor zover ik weet het deel waarover je geen pensioenpremie betaalt (maar ook niet opbouwt).
***members only***
Natuurlijk. Aan de andere kant, mijn pensioen is pas over een klein 50 jaar. Wie weet wat er in de tussentijd allemaal met dat geld gebeurd.. En wat de 10 tussenliggende kabinetten allemaal verzinnen.TheUninvited schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:41:
[...]
En wat ik krom vind: waarom zetten mensen (al dan niet verplicht) een x bedrag per jaar opzij terwijl ze een hyptheek hebben waarover ze rente betalen? Is het dan niet veel logischer om dat geld bv de eerste 10-15 jaar van de looptijd in de hypotheek te stoppen?
Al blijft dat natuurlijk lastige materie met hypotheekrenteaftrek
[ Voor 99% gewijzigd door Jochem108 op 25-01-2018 10:35 ]
• Leeftijd: 28
• Opleiding: MBO ICT Niveau 4
• Werkervaring: 7 jaar, opgewerkt van Support Engineer tot Senior System Engineer
• Cerfiticaten: Windows Server 2008 MCSE, Windows Server 2012 MCSE, Windows Hyper-V, CCA-V (Citrix)
• (Woon) Locatie: Rotterdam
2. Wat doe je:
• Functie: Senior System Engineer
• Werkgever/branche: IT Service Provider
• (Werk) Locatie(s): Zuid-Holland
• Uren/week: 40
• Reistijd: 00:30
• Werkdruk: Redelijk hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3380
• Vakantiegeld: € 8%
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Pensioeninleg per jaar: Slecht pensioen ben ik inmiddels achter. Bedragen niet in verdiept, maar het is het minimale.
• Mobiliteit per jaar: € 0,19 p/km, eigen vervoer
• Overige:
-Mobiele telefoon van de zaak voor zakelijk gebruik.
-Internet vergoeding van 40% van een alles in 1 pakket.
-25 Vakantie dagen + 3 anciënniteitsdagen
-Pieperdienst (1 week in de 8 weken), standaard vergoeding van 100,- (bruto) + 10 euro (netto) per gewerkt uur. Wel toeslag voor 's avonds van 150% en 's nachts en in het weekend 200%.
-Opleidingen mogelijk, cursus wordt volledig betaald met per maand een afschrijving van 1/18 deelde. Na ander half jaar is de cursus betaald.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € +-44.000
• Winstdeling/bonus: Winstdeling, variabel
Ik ben erg benieuwd of het nog marktconform is. Ik ontvang diverse signalen dat het laag is, maar vind het lastig om te bepalen. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden!
[ Voor 2% gewijzigd door Cabrinii op 24-01-2018 00:53 . Reden: Verbetering pensioen & reiskosten ]
Ik denk dat het vrij.pnormaal is, het is niet hoog maar ook zeker niet laag.. Los van wat anderen roepen: waarom zou je meer moeten verdienen? Daarmee bedoel ik niet omdat je een nieuwe auto wil maar waarom ben je het waard?Cabrinii schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:05:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 28
• Opleiding: MBO ICT Niveau 4
• Werkervaring: 7 jaar, opgewerkt van Support Engineer tot Senior System Engineer
• Cerfiticaten: Windows Server 2008 MCSE, Windows Server 2012 MCSE, Windows Hyper-V, CCA-V (Citrix)
• (Woon) Locatie: Rotterdam
2. Wat doe je:
• Functie: Senior System Engineer
• Werkgever/branche: IT Service Provider
• (Werk) Locatie(s): Zuid-Holland
• Reistijd: 00:30
• Werkdruk: Redelijk hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3380
• Vakantiegeld: € 8%
• Pensioeninleg per jaar: Slecht pensioen ben ik inmiddels achter. Bedragen niet in verdiept, maar het is het minimale.
• Mobiliteit per jaar: € 0,08 p/km, eigen vervoer
• Overige:
-Mobiele telefoon van de zaak voor zakelijk gebruik.
-Internet vergoeding van 40% van een alles in 1 pakket.
-25 Vakantie dagen + 3 anciënniteitsdagen
-Pieperdienst (1 week in de 8 weken), standaard vergoeding van 100,- (bruto) + 10 euro (netto) per gewerkt uur. Wel toeslag voor 's avonds van 150% en 's nachts en in het weekend 200%.
-Opleidingen mogelijk, cursus wordt volledig betaald met per maand een afschrijving van 1/18 deelde. Na ander half jaar is de cursus betaald.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € +-44.000
• Winstdeling/bonus: Winstdeling, variabel
Ik ben erg benieuwd of het nog marktconform is. Ik ontvang diverse signalen dat het laag is, maar vind het lastig om te bepalen. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden!
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Omdat hij Senior System Engineer is? Voor een senior vind ik het salaris vrij karig.frankwopereis schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:36:
[...]
Ik denk dat het vrij.pnormaal is, het is niet hoog maar ook zeker niet laag.. Los van wat anderen roepen: waarom zou je meer moeten verdienen? Daarmee bedoel ik niet omdat je een nieuwe auto wil maar waarom ben je het waard?
Ik vind het vrij hoog. Op je 28e kan je nooit een senior zijn in mijn ogen. Begrijp wel dat werkgevers zo'n titel toebedelen, dat is immers gratis, maar een senior is in mijn ogen iemand die alles al een keer meegemaakt heeft zowel privé als zakelijk en zich daardoor niet makkelijk van de wijs laat brengen (nog niet eens zozeer inhoudelijke kennis).Het Fantoom schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:01:
[...]
Omdat hij Senior System Engineer is? Voor een senior vind ik het salaris vrij karig.
Het is slechts mijn mening en ik kan mij er ook absoluut in vinden dat mensen dat anders zien (het gaat immers om kwaliteit en niet leeftijd). Ik zou iemand er ook niet op aannemen of afkeuren, maar blijf het een beetje vreemd vinden wanneer ik het lees (met het idee 'whatever floats your boat', zo lang je maar levert). Zou er ook geen euro meer voor betalen dan iemand zonder senior voor zijn naam, maar ik verwacht wel gewoon dat je inhoudelijk gezien een whizzkid bent dan.
Dit vind ik best een vergaande statement, Ik was tot vorig jaar ook Senior Engineer, en nu CTO van een bedrijf van 20 man en ben ook nog "maar" 28. Ik ben een spreker op verschillende (MSP) tech events, wordt gezien als een zogenaamde "thought-leader" in mijn veld en wordt zelfs door Microsoft zelf gevraagd om hun eigen producten te onderzoeken en uitleg te geven aan Microsoft medewerkers.Ypuh schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:44:
[...]
Ik vind het vrij hoog. Op je 28e kan je nooit een senior zijn in mijn ogen. Begrijp wel dat werkgevers zo'n titel toebedelen, dat is immers gratis, maar een senior is in mijn ogen iemand die alles al een keer meegemaakt heeft zowel privé als zakelijk en zich daardoor niet makkelijk van de wijs laat brengen (nog niet eens zozeer inhoudelijke kennis).
volgens jouw definitie ben ik geen senior, echter ziet de rest van de wereld dat wel zo. een senior functie betekend ook dat jij senior bent in die specifieke functie en niet perse senior in de rest van je leven.
Je moet een duidelijke scheidingslijn daar in trekken, vaak zijn seniors die dit zijn om (alleen) hun leeftijd mensen die je juist niet kan gebruiken en is een jongere persoon in een senior functie een stukken betere match.
PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Je knipt dan natuurlijk ook precies het stuk eraf waarin ik nog een slag om de arm houdt voor de uitzondering
Om even te toetsen, staat er ook 'senior' bij je meest recente functie(s)/opdracht(en) op je CV/LinkedIn? Of spreekt je reputatie inmiddels voor zich en heb je die titel/CV niet meer nodig om ergens binnen te komen? Ik ga er vanuit dat je geen detachering/intakes meer doet en die titel al niet meer nodig hebt om indruk te maken.
De uitzonderingen bij leeftijdsgenoten zijn vaak op één hand te tellen in je directe omgeving. Afhankelijk waar je zit natuurlijk, maar ik heb seniors gezien van 28 (24 zelfs) en van 54 met 20+ jaar ervaring op niveau en beide had je niets aan. Tevens heb ik trainees en medestudenten gezien op het MBO die mij af deden vragen of ik niet ook een digibeet ben.
Ik heb serieus over het tweede stukje heen gelezen, een senior-momentje zullen we maar zeggenYpuh schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:57:
[...]
Je knipt dan natuurlijk ook precies het stuk eraf waarin ik nog een slag om de arm houdt voor de uitzondering.
Om even te toetsen, staat er ook 'senior' bij je meest recente functie(s)/opdracht(en) op je CV/LinkedIn? Of spreekt je reputatie inmiddels voor zich en heb je die titel/CV niet meer nodig om ergens binnen te komen? Ik ga er vanuit dat je geen detachering/intakes meer doet en die titel al niet meer nodig hebt om indruk te maken.
De uitzonderingen bij leeftijdsgenoten zijn vaak op één hand te tellen in je directe omgeving. Afhankelijk waar je zit natuurlijk, maar ik heb seniors gezien van 28 (24 zelfs) en van 54 met 20+ jaar ervaring op niveau en beide had je niets aan. Tevens heb ik trainees en medestudenten gezien op het MBO die mij af deden vragen of ik niet ook een digibeet ben.
PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.
Senioren zitten achter de geraniums, specialisten weten alles van een bepaald iets.
Kortom, senior heb je geen bal aan, wordt je vanzelf. Specialist worden kost wel degelijk inspanning!
Zo, mijn mening weer gedeeld
Nu is het allemaal bullshit daar waar de hele wereld zo maar alles door elkaar gebruikt, als je van school komt kan je al productspecialist zijn.. Vind ik (in de meeste gevallen) vrij knap..
Basis salaris is prima voor een MBO-er met die leeftijd.Het Fantoom schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:01:
[...]
Omdat hij Senior System Engineer is? Voor een senior vind ik het salaris vrij karig.
Rest is wel but;
0.08 ct /km ??? Rot ff een end op, vanaf .19 gaan we praten (en dat is al karig).
Stand-by vergoeding is een lachertje. Blij dat ik nooit met zoiets te maken heb gehad, mijn vrije tijd is me meer waard.
Sorry, even nagekeken maar het is 19 ct/km. Dat is woonwerk verkeer. Naar klanten toe is 29ct/km.FreakNL schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:15:
[...]
Basis salaris is prima voor een MBO-er met die leeftijd.
Rest is wel but;
0.08 ct /km ??? Rot ff een end op, vanaf .19 gaan we praten (en dat is al karig).
Stand-by vergoeding is een lachertje. Blij dat ik nooit met zoiets te maken heb gehad, mijn vrije tijd is me meer waard.
Dat is een goeie vraag.frankwopereis schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:36:
[...]
Ik denk dat het vrij.pnormaal is, het is niet hoog maar ook zeker niet laag.. Los van wat anderen roepen: waarom zou je meer moeten verdienen? Daarmee bedoel ik niet omdat je een nieuwe auto wil maar waarom ben je het waard?
Als ik nadenk over de dingen die ik doe, regelen en dat klanten specifiek om mij vragen denk ik van wel. Of dat 50 of 500 euro waar is vind ik erg lastig om te zeggen. Ik hoopte juist wat informatie via het forum te halen, maar misschien moet ik maar gewoon eens solliciteren om te kijken wat er aangeboden wordt.
Betreffende de Senior discussie. Ik snap dat sommige bedrijven deze titels 'weggeven', maar dat is bij ons niet het geval. Er werken collega's al meer dan 12 jaar bij het bedrijf die de zelfde rol hebben als mij, maar geen senior zijn.
Er wordt bij ons gekeken naar diverse competenties (en dat is niet alleen technische kennis) en als deze niet op niveau zijn wordt je geen senior. Als ik collega's en klanten moet geloven ben ik niet een standaard beheerder. Er wordt vaak specifiek naar mij gevraagd door klanten.
Het zal altijd een discussie blijven aangezien er geen vast gegeven is en bedrijven daarin verschillen.
Solliciteren houdt je scherp, ik zou zeggen go for it. Let wel op; er is soms bijna geen weg terug als je eenmaal die stap neemt.Cabrinii schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 01:13:
[...]
Sorry, even nagekeken maar het is 19 ct/km. Dat is woonwerk verkeer. Naar klanten toe is 29ct/km.
[...]
Dat is een goeie vraag.
Als ik nadenk over de dingen die ik doe, regelen en dat klanten specifiek om mij vragen denk ik van wel. Of dat 50 of 500 euro waar is vind ik erg lastig om te zeggen. Ik hoopte juist wat informatie via het forum te halen, maar misschien moet ik maar gewoon eens solliciteren om te kijken wat er aangeboden wordt.
Betreffende de Senior discussie. Ik snap dat sommige bedrijven deze titels 'weggeven', maar dat is bij ons niet het geval. Er werken collega's al meer dan 12 jaar bij het bedrijf die de zelfde rol hebben als mij, maar geen senior zijn.
Er wordt bij ons gekeken naar diverse competenties (en dat is niet alleen technische kennis) en als deze niet op niveau zijn wordt je geen senior. Als ik collega's en klanten moet geloven ben ik niet een standaard beheerder. Er wordt vaak specifiek naar mij gevraagd door klanten.
Het zal altijd een discussie blijven aangezien er geen vast gegeven is en bedrijven daarin verschillen.
Titels kosten geen geld zeggen we maar dan.
Dit is wel typisch voor deze discussie, waar mensen verschillende ideeen hebben over het begrip "senior".
Bij een CxO baan verwacht ik een multinational, of in ieder geval een grote onderneming (dwz, niet MKB/SME). Er zijn veel aspecten die erbij horen die simpelweg niet aan bod komen bij 20 man.
Hell, bij 20 man heb je nog niet eens echt structuur nodig.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Wel vraag ik me af hoe je op je 25e en een WO hebt afgerond en 6 jaar werkervaring kunt hebben? Die kan ik niet helemaal rijmen
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Aan de andere kant hij krijgt daar een HBO opleiding (oké hij moet hem zelf doenWidow schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:09:
@Verwijderd Dat niet kunnen doorgroeien, ouwe meuk en weinig zelf in kunnen brengen herken ik bij de overheid. Is voor mij ook één van de redenen geweest om de stekker eruit te trekken daar. Aan de ene kant ben ik blij dat ik het gedaan had, want ik was weg uit de sleur. Aan de andere kant, ik zit ook in de IT dienstverlening en ik heb in de periode erna ook wel wat minder leuke klusjes gekregen bij klanten op locatie. Ik weet niet of jij ook bij klanten op locatie gaat zitten, of dat je alleen bij je eigen werkgever zit?
Wie weet valt dat er bij bedrijf B ook wel uit te halen. Dat soort kosten zijn aftrekbaar, dus voor de werkgever is het relatief goedkoop om aan te bieden.L-VIS schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:25:
[...]
Aan de andere kant hij krijgt daar een HBO opleiding (oké hij moet hem zelf doen). Dat is wel iets waar je over een paar jaar ook een grote stap mee kan maken. Ik durf te zeggen dat bedrijf A betere doorgroei mogelijkheden biedt (alleen is dat misschien niet bij bedrijf A).
[ Voor 10% gewijzigd door Widow op 24-01-2018 14:31 ]
bron: http://www.knack.be/nieuw...ticle-opinion-954333.html
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
1 forum post, registratie vandaag... Zegt vaak al genoeg.BiLLie- schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:00:
Wow, meer dan prima salaris gezien je leeftijd, gefeliciteerd!
Wel vraag ik me af hoe je op je 25e en een WO hebt afgerond en 6 jaar werkervaring kunt hebben? Die kan ik niet helemaal rijmen
]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[
Achteraf gezien heb ik gewoon een aantal schijtklussen gekregen na de overstap. Later is het wel weer goed gekomen, maar het had achteraf gezien gewoon betere afspraken moeten maken toen ik weg ben gegaan, over wat voort soort opdrachten ik wel en niet wil.Er is altijd een mogelijkheid dat je een rotklus er tussen hebt zitten inderdaad. Maar is het jou dan tegengevallen, de overstap? Had je het anders gedaan als je terug zou kijken naar toen?
Is er een reden waarom je meer moet betalen dan het wettelijk collegegeld? Dat is iets van 1600 euro, en je krijgt er nog boeken bij, over een periode van vier jaar is dat hooguit 8k.Daar heb je wel een punt, maar aan de andere kant heb ik dan een studieschuld van minimaal 15k euro en zijn de meeste bedrijven niet vrij happig op het overnemen van studieschulden, lijkt mij.
Daarnaast wil ik ook mijn MCSE behalen en wat cursussen op het gebied van Security en Netwerken, wat ook weer meer studieschuld oplevert.
Awww, die arme private sector.Icekiller2k6 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:43:
Vind de overheid discussie wel... 'grappig' in België zijn ze nu aan het zeggen dat de overheid oneerlijke concurrentie is omdat ze meer verlof verkrijgen etc en dat de prive daar niet tegen kan op boksen. Terwijl ik heel mijn leven gehoord heb dat je bij de overheid gewoon een stuk minder verdient (oa van mijn vader, ambtenaar).
Het staat ze natuurlijk altijd vrij om ook meer vakantiedagen te bieden, en/of meer salaris.
(je verdiencapaciteit is in de private sector natuurlijk wel een stuk groter, en vakantie kan je vaak prima afkopen.)
Om een beetje on-topic te blijven, wij krijgen 27-dagen (niet zoveel dus), maar mogen meer opnemen. Dat wordt vervolgens aan het einde van het jaar verrekend met je salaris (beginnend bij je bonus). Het is dus een vrij flexibel model, en werkt wmb prima.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Weet niet hoe het in België zit, maar hier in Nederland hoor je ook wel soortgelijke geluiden. Als developer zit je met functies meestal in overheidsschaal 10, 11 of 12. Dat komt neer op (uit mn hoofd) maximaal iets van 4100, 4700 en 5300 euro de maand. Dat is niet op een houtje bijten, maar er zijn in de private sector zeker banen waar je meer kunt verdienen.Icekiller2k6 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:43:
Vind de overheid discussie wel... 'grappig' in België zijn ze nu aan het zeggen dat de overheid oneerlijke concurrentie is omdat ze meer verlof verkrijgen etc en dat de prive daar niet tegen kan op boksen. Terwijl ik heel mijn leven gehoord heb dat je bij de overheid gewoon een stuk minder verdient (oa van mijn vader, ambtenaar).
Wat men dan wel vaak vergeet is dat deze salarissen gebaseerd zijn op 36 uur, waar het veelal nog gebruikelijk is om 40 uur te draaien. Ook bij (semi-)overheidsinstantie is het meestal zo dat je salaris op 36 uur gebaseerd is, maar je 40 uur draait. Hierdoor bouw je compensatie uren op, wat dus resulteert in zoveel vrije dagen per jaar (stuk of 49 in totaal meen ik).
Je kunt er echter soms, afhankelijk van de instantie, je functie, je manager etc. er ook voor kiezen om meer dan 36 contracturen te nemen, waardoor je meer betaald, maar vanzelfsprekend minder verlof krijgt. Zou je het b.v. voor elkaar krijgen om 40 contracturen te krijgen, dan zijn de salarissen voor de schalen 10, 11 en 12 niet meer (ongeveer) 4100/4700/5300, maar 4555/5222/5889 euro. Dat lijken mij, voor een developer, toch zeer redelijke salarissen, bij de overheid of niet.
En ook bij de overheid kan je meer verdienen in meer leidinggevenden functies, alleen zie je bepaalde soorten functies minder snel bij de overheid dan in het bedrijfsleven (vast ook andersom). Uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen waar hij/zij meer waarde aan hecht. In de private sector heb je meestal een iets hoger loon en zijn zaken als een lease auto een stuk gebruikelijker, bij de overheid heb je meer vrije dagen en vaak een betere pensioenregeling. Ben je een echte workaholic, dan past het bedrijfsleven beter bij je, geef je (vanaf een bepaald punt) niet zoveel om extra geld maar wel om meer vrije tijd, dan kan de overheid jouw ding zijn.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Vergelijkbaar met mij,loewie1984 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:02:
Leuk om te zien dat dit topic nog steeds loopt.
Ik aan het begin: loewie1984 in "Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 2)"
***members only***
Er zit ondertussen een nieuwe ontwikkeling aan te komen, dus wellicht meld ik me binnenkort nog een keer hier
loop jij ook aan tegen het feit dat je met je MBO en dit salaris bij een potentiele nieuwe werkgever, minder verdiend omdat je slechts MBO hebt?
Ben ook rond aan het kijken maar me salaris (3900 en MBO) zijn voor mij een uitdaging om hetzelfde, of hoger elders te vinden.
Meestal is dit toch HBO gebied.
Dat artikel is toch weinig correct me dunkt. Een ITer in loondienst met 20 dagen verlof? Komaan. Je werkt meestal 40u regime terwijl je CAO in het "vuilbakstatuut" er 38 vraagt. Dus je krijgt nog extra compensatiedagen. En vaak nog ancienniteitsdagen ook...Icekiller2k6 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:43:
Klopt toch voor mij in elk geval.Koja78 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:34:
[...]
Dat artikel is toch weinig correct me dunkt. Een ITer in loondienst met 20 dagen verlof? Komaan. Je werkt meestal 40u regime terwijl je CAO in het "vuilbakstatuut" er 38 vraagt. Dus je krijgt nog extra compensatiedagen. En vaak nog ancienniteitsdagen ook...
Verwijderd
Ik heb dit even gepost onder een kloon i.v.m. herkenbaarheid. Maar ik zal het even toelichten. Na het vwo ben ik begonnen met werken, daarnaast deeltijd gestudeerd. Gestart bij een big four en later de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven. Hard werken, maar heeft me ook veel gebracht. Persoonlijk vind ik een dergelijke combinatie van werken en studeren ideaal, erg blij dat ik die kans heb gekregen.DeluxZ schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:44:
[...]
1 forum post, registratie vandaag... Zegt vaak al genoeg.
Prima startsalaris voor jouw leeftijd denk ik. Minimumloon voor 20 jarigen is €1.105 en dat krijg je ruim anderhalf keer. Ik zou zeggen rustig een jaartje ervaring op doen en dan eens kijken wat voor verhoging je krijgtBolko schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:59:
***members only***
Met die 20 dagen bedoelen ze vast het normale verlof waarbij 20 dagen het minimum is. Vele werken echter 40 uur/week en krijgen dus nog eens 12 ADV dagen extra.Koja78 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:34:
[...]
Dat artikel is toch weinig correct me dunkt. Een ITer in loondienst met 20 dagen verlof? Komaan. Je werkt meestal 40u regime terwijl je CAO in het "vuilbakstatuut" er 38 vraagt. Dus je krijgt nog extra compensatiedagen. En vaak nog ancienniteitsdagen ook...
Er zijn zoveel verschillende manieren om verlofdagen te bereken. Met of zonder ADV, met of zonder feestdagen, zo kun je nog wel een aantal dingen opnoemen. Daarbovenop heeft een Vlaamse ambtenaar sowieso meer feestdagen dan wanneer je voor een privébedrijf werkt. Meer info over feestdagen: https://www.wettelijke-feestdagen.be/
Steam: Grim
Het is inderdaad wel vrij lachwekkend om de private sector daarover te horen klagen. Ik weet niet hoe de situatie in België is, maar volgens mij heeft de overheid in Nederland juist moeite om met de private sector te concurreren om talent. Er is vrij weinig dat de private sector er van weerhoudt om gewoon betere arbeidsvoorwaarden te bieden.qadn schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:21:
[...]
Awww, die arme private sector.
Het staat ze natuurlijk altijd vrij om ook meer vakantiedagen te bieden, en/of meer salaris.
(je verdiencapaciteit is in de private sector natuurlijk wel een stuk groter, en vakantie kan je vaak prima afkopen.)
Om een beetje on-topic te blijven, wij krijgen 27-dagen (niet zoveel dus), maar mogen meer opnemen. Dat wordt vervolgens aan het einde van het jaar verrekend met je salaris (beginnend bij je bonus). Het is dus een vrij flexibel model, en werkt wmb prima.
Ik heb zelf 24 dagen met de mogelijkheid om er in ieder geval nog 5 bij te kopen. Niet bijzonder veel, maar ik heb er zelf ruim genoeg aan. Ik zou echt niet weten wat ik aan zou moeten met pakweg 50 vakantiedagen vanwege een 40/36 constructie.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Hoi, ik heb het er wel eens over gehad met mijn werkgever. Hij gaf aan het feit dat ik al 12 jaar werkzaam ben in de ICT en mijn certificeringen op orde is, maakt dat ze wel over het ontbreken van HBO heen stappen.C6DL schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:22:
[...]
Vergelijkbaar met mij,
loop jij ook aan tegen het feit dat je met je MBO en dit salaris bij een potentiele nieuwe werkgever, minder verdiend omdat je slechts MBO hebt?
Ben ook rond aan het kijken maar me salaris (3900 en MBO) zijn voor mij een uitdaging om hetzelfde, of hoger elders te vinden.
Meestal is dit toch HBO gebied.
Zij weten en hebben ervaren wat ik doe en kan, en dat wordt gewaardeerd. Ik weet niet of 3850 of 3900 aan de lage kant is of dat het beter kan.
Ik heb in ieder geval een nieuwe ontwikkeling. Ik krijg de kans om als IT Manager bij een fintech bedrijf aan de slag te gaan. Het startsalaris is 4400 euro excl. vergoedingen en leaseauto (catalogus rond de 45k) na een jaar wordt het opnieuw gewaardeerd bij goed functioneren.
Ik kan me voorstellen dat dat wellicht laag ingezet is, maar voor mij toch alweer een sprong van 550 euro, en ik doe het vooralsnog niet voor het geld. Ik kwam al voor 3850 mijn bed uit, dus alles er boven is extra.
Het gaat me meer om de uitdaging, groei en ontwikkelingen.
Naar mijn mening kun je, zeker als starter, gewoon prima verdienen bij de (semi-)overheid. De werkdruk is doorgaans laag-midden, geen overuren, voldoende opleidingsbudget (zeker voor jongeren) en overige secundaire voorwaarden. Als je dat tegenover de gemiddelde detacheerder zet, verdien je doorgaans gewoon 300-500-800 bruto meer per maand bij een gemeente of grote instelling. Het verschil zit hem vaak in de leaseauto, maar als je in de stad woont en werkt en je kan het op de fiets doen, wie doet je dan wat?Moi_in_actie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:22:
[...]
Weet niet hoe het in België zit, maar hier in Nederland hoor je ook wel soortgelijke geluiden. Als developer zit je met functies meestal in overheidsschaal 10, 11 of 12. Dat komt neer op (uit mn hoofd) maximaal iets van 4100, 4700 en 5300 euro de maand. Dat is niet op een houtje bijten, maar er zijn in de private sector zeker banen waar je meer kunt verdienen.
Wat men dan wel vaak vergeet is dat deze salarissen gebaseerd zijn op 36 uur, waar het veelal nog gebruikelijk is om 40 uur te draaien.
Toch zou ik er nooit aan beginnen. Politiek, innovatie, eigen initiatieven, budgetten i.p.v. omzet en over het algemeen toch ietwat suffe collega's die het allemaal wel best vinden. Je mist die jonge honden (en dat heeft niets met leeftijd of geslacht te maken) die nét even buiten de normale kaders denken. De grootste tegenargumenten zijn in mijn ogen toch wel de collega's en dat het allemaal net even iets langer duurt dan ik zou willen (aanbesteden
Het gaat inmiddels wat offtopic, dus vandaar...Ypuh schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:31:
[...]
Toch zou ik er nooit aan beginnen. Politiek, innovatie, eigen initiatieven, budgetten i.p.v. omzet en over het algemeen toch ietwat suffe collega's die het allemaal wel best vinden. Je mist die jonge honden (en dat heeft niets met leeftijd of geslacht te maken) die nét even buiten de normale kaders denken.
Ik weet niet of je uit ervaring spreekt (gezien de eerste zin gok ik van niet), maar ik kan je uit mijn ervaring zeggen dat het tegendeel waar is. Het zal er zeer zeker aan liggen bij welke (semi)overheidsinstantie je zit, maar datzelfde geldt voor welk commercieel bedrijf je werkt eveneens, maar mijn ervaring is dat er meer politieke spelletjes zijn bij commerciële bedrijven dan bij de overheid.
Politiek, ja je hebt ermee te maken. Je wordt (grotendeels) door de overheid betaald, dus als ze in de 2e kamer weer met een of andere bezuiniging komen dan merk je dat direct.
Ik had vooraf zoiets van hmm.. zal wel redelijk bureaucratisch zijn, veel starre regeltjes, oude stoffige mentaliteit etc. Dat viel me heel erg mee. Op bepaalde vlakken zijn er regels waar je niet onderuit komt (niet zo zeer meer, maar andere regels dan bij gemiddeld bedrijf), op andere vlakken is alles zo soepel dat heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt. Verlof nemen? Als ik op woensdag bij de lunch beslis dat het tijd is voor weekend, dan heb ik weekend. Wil ik thuiswerken? Prima, men promoot het zelfs (inclu. vergoeding). Een dagje at random aan zelfstudie doen, geen probleem, je bent standaard maar voor iets van 80% billable voor projecten, de rest mag je voor overige zaken indelen (alsnog projecten, studie, niet standaard meetings, adviserende rol hebben). Beslissen wij als team(s) dat we ons project zus en zo aanpakken, met deze nieuwe technieken, architectuur X etc. dan doen we dat gewoon.
Het enige wat van al die vooroordelen klopt, is dat de gemiddelde leeftijd van de werknemers vaak wat hoger is, alhoewel bij ons op het werk nu ook duidelijk merkbaar is dat er de laatste jaren veel jonge (20-30 jarigen) zijn aangenomen. Anderzijds zag je met name anderhalf jaar geleden wel dat er een flinke golf was van mensen die met pensioen gingen. En zoals overal in de IT zoekt men nu naarstig naar nieuwe mensen, zo ook bij ons.
Hetgeen wat mij het meest positief verrast heeft is dat in de bedrijfswereld vaak iets niet kan, of snel wordt stopgezet, omdat het geld op is. Alles moet snel snel, liefst gisteren nog af, voor een dubbeltje op de eerste rij. Als er ergens budgetten een enorme rol spelen, dan is het wel in het bedrijfsleven. En valt de winst of de omzet bij een bedrijf tegen, dan vliegen de ontslagen je om de oren.
Bij de overheid is mijn ervaring tot dusverre dat men de tijd neemt waar dat nodig is; lukt het project echt niet in 1 jaar, dan liever een paar maanden langer erover doen en het goed afronden, dan een onafgerond product neerzetten. De grote, gefaalde projecten bij de overheid zijn meestal die projecten die outsourced werden naar grote externe partijen/detacheerders. Ook dat merk ik wel dat de intern ontwikkelde software op termijn veel degelijker en goedkoper is (stabieler, veel minder bugs) dan extern aangeschafte of ontwikkelde producten.
Ik heb voorheen bij enkele grote bedrijven gewerkt en zit nu een kleine 3 jaar bij de overheid, maar ik zou niet snel terug willen. Van de commerciële bedrijven heb ik een gevoel van "hollen of stilstaan" gevoel overhouden; men wil direct op een of andere trend inspringen, ja gaan, doen... half jaar of jaar later is de buzz wat gedaald, blijkt het toch duur te zijn, toch niet zo doordacht.. we kappen er maar mee. Leuk, heb je een soort POC gedaan, misschien iets in de markt gebracht wat geflopt is en dat was het dan. Ik heb ook genoeg oud klasgenoten en vrienden die (sort of obvious) in de IT werken, bij grote banken, detacheerders, grote multinationals etc. Van slechts 1 of 2 personen (van de 15+ mensen) kan ik echt zeggen dat zij gestructureerd aan spannendere, meer innovatie zaken bezig zijn dan ik of (in)directe collega's van mij. Ook in het bedrijfsleven is heel, maar dan ook heel veel oude legacy te vinden, oude programmatuur, oude culturen.
Om een TL:DR te geven:
Ik denk dat bijna iedereen wel eenzelfde soort vooroordelen heeft van werken bij de overheid. En jazeker, voor enkele instanties zijn die ook zeker waar. Maar er zijn er ook waarbij je dezelfde vrijheid of zelfs meer hebt dan bij een commercieel bedrijf. Bij de overheid heb je te maken met landelijke politiek, bij een commercieel bedrijf heb je te maken met "dorpspolitiek" en interne politieke spelletjes. Het gras is zeker niet altijd groener (of juist minder groen) aan de overkant.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dat soort opleidingen worden volgens mij wel vaker in een werk/studie traject gedaan (net als accountancy). Dus zeg 4 dagen werk, 1 dag studie.DeluxZ schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:44:
[...]
1 forum post, registratie vandaag... Zegt vaak al genoeg.
Verwijderd
• Leeftijd: 29 jaar
• Opleiding: HBO Technische Informatica
• Werkervaring: 4 jaar bij een detacheerder
• (Woon) Locatie: Noordoost-Brabant
2. Wat doe je:
• Functie: Software Engineer
• Werkgever/branche: Detachering
• (Werk) Locatie(s): Omgeving Eindhoven
• Uren/week: 40 uur
• Reistijd: 2 uur per dag
• Werkdruk: Gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2800
• Vakantiegeld: € 2688 (8% van jaarsalaris)
• Dertiende/veertiende maand: -
• Pensioeninleg per jaar: € 960 (door werkgever)
• Mobiliteit per jaar: Lease (B-segment)
• Overige: € 2000 aan opleidingen per jaar
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € +/- 37000
• Winstdeling/bonus: € +/- 1000
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe uitdaging en vraag me af wat ik kan vragen bij een eventuele nieuwe baan.
Kijk in de spiegel en zeg eerlijk wat jij jezelf waard vindt, is voor ons moeilijk in te schatten. Afhankelijk daarvan tussen de 3k en 4k.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:45:
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe uitdaging en vraag me af wat ik kan vragen bij een eventuele nieuwe baan.
Verwijderd
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 30
• Opleiding: basis school
• Werkervaring: +- 10 jaar
• (Woon) Locatie: Dublin
2. Wat doe je:
• Functie: Solution Sales
• Werkgever/branche: Software & Cloud Solutions
• (Werk) Locatie(s): Dublin
• Uren/week: 39
• Reistijd: 5 minuten
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 5412
• Bonus € 37000 (bruto) per jaar
• Relocation Package 9000 (netto)
• Aandelen € 1250 per jaar
• Overige: 25 vakantiedagen, Pensioen 6%, ziektekosten + tandarts
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €+ - 110K per jaar
Daarna niks meer aan opleiding gedaan?Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:22:
Verwijderd
Nou ja. Ik heb 3 jaar ingeschreven gestaan op een middelbare school. Ik ging alleen niet/zelden. Geen diploma's iig.Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:32:
[...]
Daarna niks meer aan opleiding gedaan?
Dit rijm ik niet helemaal.. 10 jaar werkervaring.. dus op je 20ste kwam je van de basisschool of heb je gewoon 10 jaar gehibernate?Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:22:
Update wegens rol wijziging
1. Wie ben je:
[..]
*sowieso
Verwijderd
Ik heb tussen leeftijd 13-20 veelal niks gedaan, of tijdelijke (niet relevante) baantjes in cafe's e.d. gehad. Vanaf leeftijd 20 begonnen in de IT (helpdesk) en sindsdien omhoog/zijwaards gewerkt.DonJunior schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:37:
[...]
Dit rijm ik niet helemaal.. 10 jaar werkervaring.. dus op je 20ste kwam je van de basisschool of heb je gewoon 10 jaar gehibernate?
Dat is best indrukwekkend!Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:39:
[...]
Ik heb tussen leeftijd 13-20 veelal niks gedaan, of tijdelijke (niet relevante) baantjes in cafe's e.d. gehad. Vanaf leeftijd 20 begonnen in de IT (helpdesk) en sindsdien omhoog/zijwaards gewerkt.
I have stability. The ability to stab.
Met n=1 welHet Fantoom schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:44:
Zo zie je maar, opleiding is zelfs in loondienst niet relevant.
De meeste mensen die geen opleiding hebben gedaan komen niet terecht zoals dit voorbeeld.Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in 99% van de gevallen is een opleiding wel degelijk relevant.
Neemt niet weg dat hij zich goed heeft ontwikkeld!
Niet relevant is wat kort door de bocht. Het is in de meeste gevallen een duidelijk voordeel. De IT is wel bij uitstek de sector waar je nog redelijk terecht kunt als autodidact, dus ook zonder opleiding kun je daar uiteindelijk nog wel een goede baan vinden.Het Fantoom schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:44:
Zo zie je maar, opleiding is zelfs in loondienst niet relevant.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Dat is een van de redenen waarom WO en HBO ITers in Nederland relatief slecht betaald krijgen. Managers vinden dat veel werk ook gedaan kan worden door mensen zonder diploma’s.Mugwump schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:50:
[...]
Niet relevant is wat kort door de bocht. Het is in de meeste gevallen een duidelijk voordeel. De IT is wel bij uitstek de sector waar je nog redelijk terecht kunt als autodidact, dus ook zonder opleiding kun je daar uiteindelijk nog wel een goede baan vinden.
Overigens als je in sales werkt is een diploma vrijwel nooit belangrijk. Je sales track record is je CV.
Verwijderd
Het niet in het bezit zijn van een diploma heeft mij vooral in de begin jaren van mijn carriere mij enorm in de weg gezeten. Inmiddels maakt het geen bal meer uit omdat werkgevers meestal maar 3-5 jaar terug kijken, en terecht natuurlijk.
Uiteindelijk kan het hebben van een mooi diploma je alleen maar vooruit helpen. Tegenwoordig is dat idee wel iets verkleurd wegens alle studieschulden waar men mee zit, maar goed.
na 2 jaar in dienst te zijn vaste aanstelling gekregenosbourne1903 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:56:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 24 25
• Opleiding: Industrial Engineering and Management (WO, Bachelor)
• Werkervaring: 1 2 jaar
• (Woon) Locatie: Gelderland/Randstad
2. Wat doe je:
• Functie: Business Analyst
• Werkgever/branche: Supply Chain Management Software
• (Werk) Locatie(s): Nederland
• Reistijd: 2,5 uur per dag
• Werkdruk: gemiddeld/hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): 2400 2600 -> 2800
• Vakantiegeld: 8%
• Pensioeninleg per jaar: geen idee
• Mobiliteit per jaar: 7500
• Overige: HP Elitebook
• Winstdeling/bonus: Nee
Salesforce toevallig?Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:22:
Update wegens rol wijziging
1. Wie ben je:
• (Woon) Locatie: Dublin
2. Wat doe je:
• Functie: Solution Sales
• Werkgever/branche: Software & Cloud Solutions
• (Werk) Locatie(s): Dublin
• Uren/week: 39
• Reistijd: 5 minuten
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 5412
• Bonus € 37000 (bruto) per jaar
• Relocation Package 9000 (netto)
• Aandelen € 1250 per jaar
• Overige: 25 vakantiedagen, Pensioen 6%, ziektekosten + tandarts
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €+ - 110K per jaar
Verwijderd
• Leeftijd: 23
• Opleiding: Secundair: Elektriciteit en telecommunicatie
• Werkervaring: 2.5j (1.5j IT)
• (Woon) Locatie: Antwerpen
2. Wat doe je:
• Functie: Support Analyst
• Werkgever/branche: Internationaal bedrijf, IT team van 6pers.
• (Werk) Locatie(s): Antwerpen
• Reistijd: 15Min. fiets
• Werkdruk: Gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): 2700€
• Vakantiegeld: Normale regeling (8%?)
• Dertiende/veertiende maand: Standaard 13e maand (geen idee hoeveel; ~maandloon)
• Pensioeninleg per jaar: 5%
• Mobiliteit per jaar: 53€ fietsvergoeding /maand ~630€/jaar
• Overige: 75€ netto vergoeding, Maaltijdcheques 8€/dag, Hospitalisatie verzekering, GSM (iPhone 6s, 2GB data), Laptop DELL Lat. E5580
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): ~36.000€
• Winstdeling/bonus: €
Niet slecht denk ik zelf? Zeker voor mijn ervaring & lack aan certificaten dan.
klopt maar dat wordt steeds lastiger. Toen ik zelf in de IT begon in '98 kwam ik er zelf terecht omdat ik thuis een computer had en handig was. Tegenwoordig kom je daar niet meer mee weg.Mugwump schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:50:
[...]
Niet relevant is wat kort door de bocht. Het is in de meeste gevallen een duidelijk voordeel. De IT is wel bij uitstek de sector waar je nog redelijk terecht kunt als autodidact, dus ook zonder opleiding kun je daar uiteindelijk nog wel een goede baan vinden.
• Leeftijd: 24
• Opleiding: MBO ict beheerder niv 4,3,2 en MCSA server 2016
• Werkervaring: 4 jaar
• (Woon) Locatie: Brabant
2. Wat doe je:
• Functie: engineer in de detachering
• Werkgever/branche: detachering
• (Werk) Locatie(s): Heel NL
• Reistijd: elke dag anders soms wel 4 uur per dag in de auto
• Werkdruk: gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2100
• Pensioeninleg per jaar: -
• Overige: je mag zo veel certificaten halen als je wilt, 4 minimaal per jaar is een verplichting
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): -
• Winstdeling/bonus: winstuitkering, was dit jaar 180 euro
180 euro winstuitkering bij 12 uur werken per dag, die zijn niet goed. Of de marges zijn zo laag, of de directeur scheept jullie af met een fooi. Ik zou het als directeur toch niet durven uitdelen bij de kerstborrel. Zeker omdat je ook geen pensioen hebt. Je houdt hier bijna netto niks aan over.jokko schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:58:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 24
• Opleiding: MBO ict beheerder niv 4,3,2 en MCSA server 2016
• Werkervaring: 4 jaar
• (Woon) Locatie: Brabant
2. Wat doe je:
• Functie: engineer in de detachering
• Werkgever/branche: detachering
• (Werk) Locatie(s): Heel NL
• Reistijd: elke dag anders soms wel 4 uur per dag in de auto
• Werkdruk: gemiddeld
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2100
• Pensioeninleg per jaar: -
• Overige: je mag zo veel certificaten halen als je wilt, 4 minimaal per jaar is een verplichting
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): -
• Winstdeling/bonus: winstuitkering, was dit jaar 180 euro
Even rekenen:
250 bruto pensioen + 400 bruto bijtelling per maand (hopelijk zit dat niet bij die 2100).
Rond de 1200 netto?
DeveloperNL schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:10:
[...]
180 euro winstuitkering bij 12 uur werken per dag, die zijn niet goed. Of de marges zijn zo laag, of de directeur scheept jullie af met een fooi. Ik zou het als directeur toch niet durven uitdelen bij de kerstborrel. Zeker omdat je ook geen pensioen hebt. Je houdt hier bijna netto niks aan over.
Even rekenen:
250 bruto pensioen + 400 bruto bijtelling per maand (hopelijk zit dat niet bij die 2100).
Rond de 1200 netto?
Spaar je ook pensioen?jokko schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:27:
Winst is er genoeg aangezien er directeuren in nieuwe tesla's rijden van 175k e.a. 😂. Netto houd ik 1560 over.
[...]
Momenteel rij ik trouwens een Renault clio uit 2017 dit wordt over twee weken een 308 hdi blue Premium.
Zelf iets over te zeggen gehad? Je betaalt daar ruim 200 euro netto bijtelling voor (cataloguswaarde 28k, als ik de goede uitvoering heb), met jouw salaris zou ik toch iets minder dure auto hebben gekozen. Tenzij je m voor gezin oid veel nodig hebt natuurlijk. Zonder bijtelling zou je ook nog in aanmerking kunnen komen voor een tientje zorgtoeslag per maandjokko in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)"Momenteel rij ik trouwens een Renault clio uit 2017 dit wordt over twee weken een 308 hdi blue Premium.
Ben wel benieuwd naar je werkervaring trouwens.
[ Voor 16% gewijzigd door Pieter van Ras op 29-01-2018 18:16 ]
De werkzaamheden van nu als engineer zijn vooral medior beheerder en soms even de helpdesk bij springen als ze er niet uitkomen of het druk hebben.
Pieter van Ras schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:14:
[...]
Zelf iets over te zeggen gehad? Je betaalt daar ruim 200 euro netto bijtelling voor (cataloguswaarde 28k, als ik de goede uitvoering heb), met jouw salaris zou ik toch iets minder dure auto hebben gekozen. Tenzij je m voor gezin oid veel nodig hebt natuurlijk. Zonder bijtelling zou je ook nog in aanmerking kunnen komen voor een tientje zorgtoeslag per maand![]()
Ben wel benieuwd naar je werkervaring trouwens.
[ Voor 23% gewijzigd door jokko op 29-01-2018 18:55 ]
Ben redelijk tevreden, loop voor mijn gevoel wat achter qua salaris maar wel blij met het vooruitzicht.
Waarom denk je dat ? Je bent 23 en je hebt geen werkervaring. Je instap salaris is meer dan primaAmbianz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:26:
Ben redelijk tevreden, loop voor mijn gevoel wat achter qua salaris maar wel blij met het vooruitzicht.
Voor het gevoel loop ik wat achter op andere HBO starters. Waarschijnlijk wordt dat beeld ook gevormd doordat ik Atheneum heb afgerond en vrienden/oud studiegenoten veelal WO hebben afgerond, dat is natuurlijk geen goed referentiekader.Dhrax schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:31:
[...]
Waarom denk je dat ? Je bent 23 en je hebt geen werkervaring. Je instap salaris is meer dan prima
Qua functie had ik bij de start wel iets anders in gedachte, ik wou met 1 of enkele systemen de diepte in gaan om daar functioneel/technisch meer te weten over te komen.
Maar doordat werkzaamheden/onderdelen niet goed afgebakend zijn (bedrijf is ook niet super groot waardoor er in het kleine team iedereen van alles een beetje af moet weten) is dat toch anders gelopen dan gedacht. Maar er komen interessante projecten aan dus genoeg uitdagingen de komende jaren.
Dat maakt wel een verschil inderdaad, maar staar je ook vooral niet blind op het startsalaris. Kijk vooral ook naar de mogelijkheid om je te ontwikkelen en de groei.Ambianz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:43:
[...]
Voor het gevoel loop ik wat achter op andere HBO starters. Waarschijnlijk wordt dat beeld ook gevormd doordat ik Atheneum heb afgerond en vrienden/oud studiegenoten veelal WO hebben afgerond, dat is natuurlijk geen goed referentiekader.
De groei klinkt best goed. Met 250 euro op jaarbasis na de eerste zes maanden heb je toch initieel een jaarlijkse verhoging van zo'n 10% te pakken.
Als je dat groeipercentage belangrijk vind kun je het best zo laag mogelijk starten.Mugwump schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:50:
[...]
De groei klinkt best goed. Met 250 euro op jaarbasis na de eerste zes maanden heb je toch initieel een jaarlijkse verhoging van zo'n 10% te pakken.
Ik zeg dat groei belangrijk is, niet specifiek het percentage. De groei is voor een starter zowel relatief als absoluut prima in mijn ogen.Het Fantoom schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:23:
[...]
Als je dat groeipercentage belangrijk vind kun je het best zo laag mogelijk starten.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussieren

Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.