koksie schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 18:34:
[...]
2800 als startsalaris voor een HBO-er in de detachering, is dat waar? Ik ben niet heel erg thuis in de detachering maar dat klinkt mij als wel erg hoog in de oren. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar is het zo dat dat vaak gehanteerd wordt? Een soort gemiddelde is, zeg maar?
2800 is echt niet raar. Je krijgt het niet meteen als startsalaris, maar met 2 jaar ervaring zoals hij zegt is dat best haalbaar. 2500 is een wat makkelijker te halen bedrag echter, dat moet iedereen met 2 jaar ervaring en HBO echt wel kunnen krijgen. Een stap van 2100 naar 2500 klinkt hoog, maar valt best mee als je gewoon goed bent in je vak.
Werkgevers zijn misschien niet happig op verhogingen doorvoeren, maar dat is puur omdat ze zelf zo veel mogelijk willen overhouden. Da's logisch, maar je moet er van uit gaan dat een werkgever je altijd lang niet op het maximum aan het uitkeren is. Je kan best een beetje meer verwachten waardoor hij er minder aan overhoudt.
Persoonlijk vind ik, vooral in deze tijd, dat een IT-er gewoon goed beloond moet worden. Ze zijn schaars, moeilijker te vervangen dan menig ander beroep en eentje met goede skills moet je koesteren en belonen. Als ze weg gaan omdat ze ergens anders veel meer kunnen verdienen kost je dat als werkgever een heleboel (soms moet je een recruiter inschakelen en die vangen ook tot 10k voor 1 persoon).
Probeer een zo open mogelijke verhouding met je werkgever te houden over je verdiensten. Ik ken een detacheerder die precies vertelt aan zijn medewerkers wat ze per uur kosten, wat de klant voor ze betaalt en wat de marges zijn en daarmee de mogelijkheden. Presteer je beter, dan krijg je meer. Presteer je minder, dan niet.
Er is daar vrijwel niemand bij hem in dienst die onder de 3000 verdient en de goed presterende mensen (ongeacht leeftijd) krijgen daar soms zelf 5000 (provincie Utrecht).
Ik heb zelf ook jaren ver onder het gemiddelde verdiend en heb nu eindelijk door hoe het werkt. Gewoon vragen, weten wat je waard bent (en daar nog een schep bovenop), en eisen dat je uitleg krijgt over waarom je niet meer mag krijgen. Als je werkgever dan met een kutsmoes komt dat er niet genoeg geld is omdat het niet goed gaat met het bedrijf, dan moet je daar echt zo snel mogelijk weg. Trap alsjeblieft niet in de zielige verhaaltjes van werkgevers. Niets is prettiger dan in een gezond bedrijf te werken.