Ja, als het goed is kan dit gewoon!sander817 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:11:
zender en ontvanger zijn prima te gebruiken? icm een flip32 bijvoorbeeld?
Yup. Werkt prima.sander817 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:11:
zender en ontvanger zijn prima te gebruiken? icm een flip32 bijvoorbeeld?
Ik ben nog steeds op zoek naar mijn eerste drone.
Iemand ervaring met deze? http://www.banggood.com/S...-Camera-RTF-p-972724.html
Lees hier veel goeie reviews over.
Indien er nog iemand een perfecte instapdrone aan te raden heeft, hoor ik dit graag!
Indien er nog iemand een perfecte instapdrone aan te raden heeft, hoor ik dit graag!
Iemand toevallig een male XT60 connector met kabel over? Wil ik graag overkopen (en heb weinig zin om 4 weken te wachten of 6 euro verzendkosten te betalen).
---edit---
Zelf toch maar de Syma X11 gekocht. Kon kiezen of nieuw receiver bordje en motor voor mijn kapotte JJRC H6C, of de Syma X5 of de Syma X11. Kostte alledrie zo'n 20 euro. De laatste schijnt een erg goede micro/nano drone te zijn en voor de koudere dagen vind ik het toch wel leuk om iets te hebben waarmee ik binnen kan oefenen.
Schijnt een goede instapdrone te zijn ja. Sterker nog, een van z'n broertjes zit al een paar weken in mijn Banggood winkelmandje, maar denk dat ik toch voor een nano drone ga (leuker voor binnen). Je moet echter niet teveel van het FPV gedeelte verwachten overigens. Zou sowieso even op RC Groups en Youtube zoeken naar reviews.dotacom schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:52:
Ik ben nog steeds op zoek naar mijn eerste drone.
---edit---
Zelf toch maar de Syma X11 gekocht. Kon kiezen of nieuw receiver bordje en motor voor mijn kapotte JJRC H6C, of de Syma X5 of de Syma X11. Kostte alledrie zo'n 20 euro. De laatste schijnt een erg goede micro/nano drone te zijn en voor de koudere dagen vind ik het toch wel leuk om iets te hebben waarmee ik binnen kan oefenen.
[ Voor 15% gewijzigd door barrymossel op 11-12-2015 14:51 . Reden: toevoeging ]
Alweer haast een jaar geleden dat ik mijn drone kocht. En aangezien ik de laatste tijd maar weinig gevlogen heb en toch een filmpje wilde maken, heb ik een recap gemaakt. Feedback is welkom! 
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
leuk filmpje
Volgorde lijkt mij niet altijd even logisch. Die van de bevroren grond moet misschien alleen aan het begin en niet aan het eind? Twijfel soms ook of opname in Nederland is of niet.
Enkele fragmenten zijn niet heel bijzonder omdat die ook vanaf het water of vanaf de grond te maken zijn.

Volgorde lijkt mij niet altijd even logisch. Die van de bevroren grond moet misschien alleen aan het begin en niet aan het eind? Twijfel soms ook of opname in Nederland is of niet.
Enkele fragmenten zijn niet heel bijzonder omdat die ook vanaf het water of vanaf de grond te maken zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door nokiaan958GB op 11-12-2015 23:06 ]
welke lipos zijn geschikt voor 2204 2300kv motoren?
ik heb een aantal 3s 2200 lipos, maar die zijn 25c
en een dergelijk pdb, past een flip32 daar ook op?
http://www.aliexpress.com.../1291582_32418428742.html
en een dergelijk pdb, past een flip32 daar ook op?
[ Voor 49% gewijzigd door sander817 op 12-12-2015 09:38 ]
FraaiTheRicolaa10 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:28:
Alweer haast een jaar geleden dat ik mijn drone kocht. En aangezien ik de laatste tijd maar weinig gevlogen heb en toch een filmpje wilde maken, heb ik een recap gemaakt. Feedback is welkom!
[video]

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Zit niet echt een volgorde in, heb meer naar de muziek gekeken eerlijk gezegd. Een aantal fragmenten zijn in Frankrijk & Spanje opgenomen (vakantie).nokiaan958GB schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 23:05:
Moest een keuze maken..nokiaan958GB schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 23:05:
Thanks!
25c zal wel te licht zijn waarschijnlijk. Google eens op ' lipo battery calculator' en reken uit wat je nodig hebt.sander817 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:10:
welke lipos zijn geschikt voor 2204 2300kv motoren?
Of kijk hier: http://multicopter.forestblue.nl/lipo_need_calculator.html
De flip heeft een andere layout, dus kun je niet direct op de pinnen solderen. Dat wil je ook niet. Het is handiger om een paar draadjes te desolderen wanneer er iets stuk gaat.en een dergelijk pdb, past een flip32 daar ook op?
Zo veel verbindingen hoeft je ook niet te leggen: 4x signaal en 5v voeding voor je flip. Eventueel een buzzer en voltage monitor. Of ik moet iets gemist hebben.
Heb je reviews gevonden voor deze specifieke PDB? De kwaliteit van die dingen wisselt nogal... Ik heb zelf ook zo'n ding, maar ik vraag me af of je voor een eerste build niet beter zelf de kabelboom kunt sorderen. Heb ik zelf ook gedaan. Dat werkt eigenlijk zeker zo snel, en je hebt beter/eerder in de gaten wat er mis is als er iets niet naar behoren werkt. (Minder dingen die mis kunnen gaan.)
Nee, deze was random gekozen. Het leek me wat handiger met een dergelijke pdb te werken, anders wordt het zo'n kabelbende
Zorg dan in elk geval dat je isolerende ringen (nylon, kunststof oid, zolang het maar geen stroom geleid) gebruikt tussen de PDB en de aluminium staanders. Het wil nog wel eens gebeuren dat op die punten kortsluiting ontstaat.sander817 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 22:06:
Nee, deze was random gekozen. Het leek me wat handiger met een dergelijke pdb te werken, anders wordt het zo'n kabelbende
Mooi filmpje.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:28:
[video]
Kwaliteit is ook zeker niet slecht, wat zijn de specs van je drone?
Blade 350QX3 AP Combo.SanderH_ schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 22:34:
[...]
Mooi filmpje.
Kwaliteit is ook zeker niet slecht, wat zijn de specs van je drone?
Met CGO2 + 3 axis gimbal
De kerel zelf vind ik altijd vrij irritant op een of andere manier, maar hij heeft soms wel leuke modellen. Het gaat hard met de ontwikkelingen als WLtoys ondertussen al met dit soort modellen bezig is.
Hij had een tijdje terug ook al een tilt-rotor.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik kan natuurlijk een Quanum Nova of CX 20 aanschaffen, of helemaal vanaf scratch gaan bouwen, maar iets zegt me dat dit of dat knutselproject er ook niet echt slecht uitziet.
Er zal vast wel een heleboel op aan te merken zijn, maar mbt techniek en hardware is volgens mij alleen een LiPo nodig om dit te laten vliegen.
Er zal vast wel een heleboel op aan te merken zijn, maar mbt techniek en hardware is volgens mij alleen een LiPo nodig om dit te laten vliegen.
[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 13-12-2015 16:16 ]
moet ik bij het bestellen van 4x1806 motoren zoals deze rekening houden met CW of CCW?
Of moet ik vragen om 2x CW en 2xCCW?
http://www.aliexpress.com...r-QAV250/32247629838.html
Niet voor de draairichting, maar wel als je moeren wil gebruiken die zichzelf vastdraaien. Het schroefdraad is dan anders. Uit het product haal ik niet echt of er nou verschil in zit, je hebt in ieder geval geen keuze welke je wil kopen. Dat betekent wellicht 1 CW en 1 CCW.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het is niet de bedoeling om het OSD en de FC direct aan dit PDB te solderen. Je moet die female headers erop solderen en vervolgens kan je gewoon je bordje er in steken.guapper schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:03:
[...]
25c zal wel te licht zijn waarschijnlijk. Google eens op ' lipo battery calculator' en reken uit wat je nodig hebt.
Of kijk hier: http://multicopter.forestblue.nl/lipo_need_calculator.html
[...]
De flip heeft een andere layout, dus kun je niet direct op de pinnen solderen. Dat wil je ook niet. Het is handiger om een paar draadjes te desolderen wanneer er iets stuk gaat.
Zo veel verbindingen hoeft je ook niet te leggen: 4x signaal en 5v voeding voor je flip. Eventueel een buzzer en voltage monitor. Of ik moet iets gemist hebben.
Heb je reviews gevonden voor deze specifieke PDB? De kwaliteit van die dingen wisselt nogal... Ik heb zelf ook zo'n ding, maar ik vraag me af of je voor een eerste build niet beter zelf de kabelboom kunt sorderen. Heb ik zelf ook gedaan. Dat werkt eigenlijk zeker zo snel, en je hebt beter/eerder in de gaten wat er mis is als er iets niet naar behoren werkt. (Minder dingen die mis kunnen gaan.)
Kwaliteit is trouwens prima, je moet alleen even voor de zekerheid alle verbindingen doormeten. Maar afgezien van dat kan er niet veel mis gaan met dit PDB.
Voordeel van zo'n PDB is dat je op het bord een BEC kan monteren, verder is het ook niet zo ingewikkeld met een OSD. Ik denk niet dat je een nette quad kan maken als je zelf allemaal kabels gaat solderen zonder PDB.
Inderdaad geen heel prettige stem om naar te luisteren, maar die TR260 tilt-rotor vind ik zó gaafEthirty schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 23:56:
[video]
De kerel zelf vind ik altijd vrij irritant op een of andere manier, maar hij heeft soms wel leuke modellen. Het gaat hard met de ontwikkelingen als WLtoys ondertussen al met dit soort modellen bezig is.
Hij had een tijdje terug ook al een tilt-rotor.
[video]
Ik vond het eigenlijk best mee vallen. Wat wel helpt is wanneer je een paar afstandhouders tussen de 2 bodemplaten monteert. Daar kun je dan het gros van de bedrading tussen verstoppen.lasharor schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:12:
[...]
Ik denk niet dat je een nette quad kan maken als je zelf allemaal kabels gaat solderen zonder PDB.
Het wordt pas moeilijk wanneer je daar ook je ESC's tussen wil steken. Met de Emax250 en clones, die groter en breder zijn (280mm ofzo) gaat dat nog wel, maar als je die truuk bij de ZMR250 uit wil halen moet je echt op zoek naar zeer compacte ESC's, Anders gaat dat nooit passen. (Ik heb ze nu dus mooi op de armen zitten.)
Het grootste nadeel van een PDB vind ik toch wel de kwetsbaarheid van al die dunne draadjes. Zal ongetwijfeld ook met mijn soldeer skills (of beter: het gebrek daaraan) te maken hebben en wellicht de verkeerde kwaliteit bedrading, maar die dingen willen nog wel eens los gaan of afbreken.
In mijn geval betekend dat het ding uit elkaar halen. omdat ik het PDB ondersteboven gemonteerd heb, zodat alle aansluitingen tussen de 2 bodemplaten in liggen. Het PDB is bij mij de middelste plaat (ondersteboven gemonteerd dus), zodat bij een crash een carbon plaat tegen de grond slaat, en niet het PDB.
Edit: als iemand met een 3d printer binnenkort aan de slag gaat: ik hou mezelf aanbevolen voor een zetje afstandhouders tegen redelijke prijs.
[ Voor 11% gewijzigd door guapper op 13-12-2015 22:41 ]
Verwijderd
Wat is er mis met die stem? Ik ken ladingen bekende en minder bekende videomakers/bloggers die een aanzienlijke minder draagbare stem en/of accent hebben. Dit is op dat vlak echt prima. Goed te verstaan en geen nare intonatie of toonhoogte.Hashtag schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:14:
Inderdaad geen heel prettige stem om naar te luisteren
Het lijkt mij dat een PDB ook meer kansen biedt op problemen, zij het in de connectoren, zij het in de interne bedrading zelf. Als je de boel netjes soldeert is het flexibel en solide.guapper schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:38:
Het grootste nadeel van een PDB vind ik toch wel de kwetsbaarheid van al die dunne draadjes. Zal ongetwijfeld ook met mijn soldeer skills (of beter: het gebrek daaraan) te maken hebben en wellicht de verkeerde kwaliteit bedrading, maar die dingen willen nog wel eens los gaan of afbreken.
Deze zijn allemaal "CW". Je kunt evt. borgmoeren gebruiken, of CCW prop adapters bestellen.sander817 schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:07:
moet ik bij het bestellen van 4x1806 motoren zoals deze rekening houden met CW of CCW?
Nooit begrepen waarom je ccw en cw door elkaar zou willen gebruiken.barrymossel schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:57:
[...]
Deze zijn allemaal "CW". Je kunt evt. borgmoeren gebruiken, of CCW prop adapters bestellen.
Elke keer weer de juiste moer bij de juiste draad zoeken.. En leren bij welke moer motor je welke kant op moet draaien om hem los of vast te draaien. Lang leve de kleurtjes, maar dan nog...
Nee, dan liever gewoon wat zelfborgende moeren: kosten nagenoeg niets en altijd een passende moer in je handen. Links los, rechts vast, hoeveel simpeler wil je het hebben. Komt nog bij dat ze veel kleiner zijn, en waarschijnlijk ook lichter dan die grote conussen.
[ Voor 28% gewijzigd door guapper op 13-12-2015 22:40 ]
Persoonlijk vind ik het geen prettige stem. Luister ik liever naar Quadcopter 101, waarvan ik weet dat anderen hem juist weer geen prettige stem vinden hebbenVerwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:57:
[...]
Wat is er mis met die stem? Ik ken ladingen bekende en minder bekende videomakers/bloggers die een aanzienlijke minder draagbare stem en/of accent hebben. Dit is op dat vlak echt prima. Goed te verstaan en geen nare intonatie of toonhoogte.
Verwijderd
Jullie zijn niets gewendHashtag schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:21:
Persoonlijk vind ik het geen prettige stem. Luister ik liever naar Quadcopter 101, waarvan ik weet dat anderen hem juist weer geen prettige stem vinden hebben
Vraagje, heeft er hier iemand ervaring met bestellen bij deze webshop? (Levertijd, komt er nog douane tax bij ? etc)
Ik ben van plan om die Walkera Runner 250 advanced te gaan bestellen. Dit lijkt me echt een fantastische drone om mee te vliegen en (voorzichtig) te beginnen met racen. Is de Runner 250 een goede keuze of zouden jullie andere modellen eerder aanraden?
Ik ben van plan om die Walkera Runner 250 advanced te gaan bestellen. Dit lijkt me echt een fantastische drone om mee te vliegen en (voorzichtig) te beginnen met racen. Is de Runner 250 een goede keuze of zouden jullie andere modellen eerder aanraden?
Ik hoop dat je je realiseert dat racen = laag en hard vliegen = vaker crashen dan landen.ElayZ schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:37:
Vraagje, heeft er hier iemand ervaring met bestellen bij deze webshop? (Levertijd, komt er nog douane tax bij ? etc)
Of je dat wil leren met een dergelijk prijzig apparaat, hoe mooi ook, moet je natuurlijk zelf weten, maar ik zou me alvast gaan verdiepen in de beschikbaarheid en prijs van reserve onderdelen.
Wat een duur ding! Hier komt vrij zeker belasting/invoerrechten overheen.ElayZ schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:37:
GPS is vrij nutteloos op een racer, alleen maar extra gewicht.
Je kan zelf een quad bouwen voor zeker de helft van de prijs, je weet dan ook precies hoe je quad werkt wanneer er onderdelen kapot gaan (en dat gaat zeker gebeuren).
Als je niet zelf wil bouwen kan je ook kijken naar de Eachine Racer 250 (http://www.banggood.com/E...Camera-RTF-p-1008942.html)
Hier is een uitgebreide review voor deze quad: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2548304
Dit is zonder een bril maar met een los schermpje, als bril kan je eventueel een Quanum V2 kopen + een ontvanger (http://www.hobbyking.com/...nch_LCD_Monitor_Kit_.html)
[ Voor 3% gewijzigd door noobgrinder op 14-12-2015 12:01 ]
Dank voor jullie reacties! Ik ga zeker naar alternatieven kijken. Dit leek me een mooie set, alles compleet incl bril, camera, radio etc etc. (en ik vind persoonlijk dat hij er heel vet uitziet).
Maar als ik jullie goed begrijp is het naar verhouding dus alsnog vrij duur en kan het ook goedkoper. Ik denk alleen niet dat ik heel snel zelf zal gaan bouwen, voornamelijk ivm tijd. En op zich vind ik het niet heel erg om ergens voor te sparen en in te investeren als ik weet dat iets goed is, goede spullen kosten nu eenmaal geld.
Maar ik hoor wat je zegt guapper, je hebt ook gelijk. Ik heb ook absoluut niet meteen voor ogen om mee te gaan doen met echte westrijdraces. Eerst maar eens zelf veel oefenen, 100% onder controle krijgen en snelheid leren/durven maken. Wat me vooral heel vet lijkt is het hele FPV gebeuren, dat je echt t gevoel hebt dat je er in zit. En om dan samen met mijn broer bijv een wedstrijdje te kunnen doen. (hij is zich ook aan t oriënteren).
Maar ik ga sowieso dit topic nog veel verder uitdiepen en meer lezen en niet meteen iets aanschaffen.
[edit] die Eachine ziet er ook goed uit en is een stuk betaalbaarder inderdaad, misschien eerst maar zoiets proberen.
Maar als ik jullie goed begrijp is het naar verhouding dus alsnog vrij duur en kan het ook goedkoper. Ik denk alleen niet dat ik heel snel zelf zal gaan bouwen, voornamelijk ivm tijd. En op zich vind ik het niet heel erg om ergens voor te sparen en in te investeren als ik weet dat iets goed is, goede spullen kosten nu eenmaal geld.
Maar ik hoor wat je zegt guapper, je hebt ook gelijk. Ik heb ook absoluut niet meteen voor ogen om mee te gaan doen met echte westrijdraces. Eerst maar eens zelf veel oefenen, 100% onder controle krijgen en snelheid leren/durven maken. Wat me vooral heel vet lijkt is het hele FPV gebeuren, dat je echt t gevoel hebt dat je er in zit. En om dan samen met mijn broer bijv een wedstrijdje te kunnen doen. (hij is zich ook aan t oriënteren).
Maar ik ga sowieso dit topic nog veel verder uitdiepen en meer lezen en niet meteen iets aanschaffen.
[edit] die Eachine ziet er ook goed uit en is een stuk betaalbaarder inderdaad, misschien eerst maar zoiets proberen.
[ Voor 5% gewijzigd door ElayZ op 14-12-2015 12:44 ]
Ik had nog nooit een quad gebouwd en ben begonnen met een ZMR180, het ding was compleet gebouwd in ongeveer 3-4 uur, dus dat valt op zich ook wel mee.ElayZ schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:41:
Ik denk alleen niet dat ik heel snel zelf zal gaan bouwen, voornamelijk ivm tijd.
En als je toch zoveel geld wil uitgeven kijk dan naar de ImmersionRC Vortex 250 Pro (http://www.immersionrc.com/fpv-products/vortex-250-pro/), de quad zelf kost $479
Als je hier een RX/TX bij koopt van zo'n $100 en de Quanum V2 bril + receiver dan ben je alsnog goedkoper uit dan de Walkera en je hebt dan echt een top racer!
Hoeveel ervaring heb je met het vliegen van drones? Het klinkt een beetje of dit je eerste quadcopter is. Eigenlijk wordt er overal aangeraden om te beginnen met een (speelgoed) micro quad zoals de Blade Nano QC of een Hubsan X4 en dat is niet zonder reden.
Ik ben me zelf ook aan het oriënteren maar weet nog niet of ik dit ga doorzetten met de restrictieve regels in Nederland voor fpv vliegen.
Ik ben me zelf ook aan het oriënteren maar weet nog niet of ik dit ga doorzetten met de restrictieve regels in Nederland voor fpv vliegen.
heb me in dat kader al af zitten vragen of een soor 'binnenspeeltuin voor drones' (a la monkeytown etcMonkeySandwich schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:55:
Hoeveel ervaring heb je met het vliegen van drones? Het klinkt een beetje of dit je eerste quadcopter is. Eigenlijk wordt er overal aangeraden om te beginnen met een (speelgoed) micro quad zoals de Blade Nano QC of een Hubsan X4 en dat is niet zonder reden.
Ik heb inderdaad niet heel veel ervaring nog met drone vliegen an sich, meer met heli's. Maar dat is toch net ff anders. Ik heb wel zo'n speelgoed ding inderdaad maar in hoeverre is dat representatief voor dit soort meer serieuzere drones zogezegd... Ow en een vriend van mij heeft zo'n DJI Phantom waar ik wel eens paar keer mee gevlogen heb. (alleen op groot open grasveld)MonkeySandwich schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:55:
Vandaar ook dat ik me eerst hier in het topic begeef, eerst inlezen en veel op youtube kijken en uiteindelijk pas iets aanschaffen. Ik ben me er dus van bewust dat er een leercurve aan zit. Mijn andere grote 'uit de hand gelopen hobby' is DJ-en, daarmee ook ooit klein begonnen, steeds bij leren, nieuwe gear aanschaffen en nu heb ik volledige profi pioneer setup, dus ik snap hoe t werkt.
Het is dus niet zo dat ik perse veel geld uit wil geven, in tegendeel. Alleen ik wil ook weer niet helemaal op het onderste segment beginnen, dus ik zoek nog een beetje naar het juiste level om in te stappen.
Wat betreft die regels, wordt er binnenkort iets aangescherpt als het gaat om FPV racing?
Want met de huidige regels (www.drones.nl/wetgeving) is het toch prima te doen?
Bij het 2e plaatje gaat het al nat.
Hm ja ok, vraag is hoe letterlijk moet je dit nemen? Ik denk dat je vooral je gezonde verstand moet gebruiken ook.MonkeySandwich schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:19:
Bij het 2e plaatje gaat het al nat.
Dit weekend zag ik een FPV racing filmpje, ik was onmiddellijk verkocht. Ik moet ook 1 hebben.
De eerste ervaring is er ook al, ik vlieg namelijk al een jaartje met een Hubsan x4. Deze kreeg ik voor mijn verjaardag van mijn vriendin, wat is ze toch lief.
Dat vliegen lukt eigenlijk al aardig, toch zeker binnenhuis. 8tjes maken in de veranda, onder tafels en stoelen vliegen, etc. Ik woon aan de zee en hier is meestal wel wat wind waardoor met de Hubsan buiten vliegen niet simpel is.
Ik zou hem graag zelf bouwen maar ik heb totaal geen verstand van solderen en electronica, dit maakt het natuurlijk extra spannend. Ik zal dus ook een soldeerbout moeten aanschaffen, iemand tips? En wellicht wat andere tools.
Ik heb al heel wat info en build logs bekeken en kan niet wachten om te starten. In deze build logs zie je de standaardcomponenten voorbijkomen nl frame, motors, ECD, FC, transmitter + receiver. Ik ben geneigd zonder PCB te gaan omdat dit extra gewicht is. Of is dit niet verstandig?
Maar wat komt er nog bij kijken, wat heb ik nog allemaal nodig? Kabels en welk soort, M2 + M3 standoffs, spacers, antennes, connectoren, battery strap, velcro, etc? Hier ga ik wat de mist in, alle info/hulp is welkom.
Voorlopig is dit de cocktail:
frame - ZMR250 Carbon Fiber
motoren - DYS BE1806/2300KV x4
ESC - Afro 12A (SimonK) x4
flight controller - Naze32 rev 6
propellers - Gemfan 5x3 x999
batterijen - 1500mAh 3S 45C x3; 2200mAh 3S 45C x1
transmitter - Turnigy 9X + FrSky DJT + FrSky D4R-II
of
transmitter - FrSky Taranis X9D Plus + FrSky D4R-II
FPV voor later, eerst wat LoS vliegen
camera - Eachine 700TVL + transmitter
receiver - Boscam 5.8G 200mW 8CH FPV
goggle - Quanum DIY FPV V2
batterij - 2200mAh 2S
Xiaomi Yi Cam + mount (heb de cam al)
Zoals je kan zien ben ik over de transmitter nog niet echt uit, ofwel de goedkope Turnigy 9X of het budget opschroeven voor een Taranis. Dilemma's, dilemma's. Ook van de batterijen ben ik niet echt zeker, ik zou starten met de grotere 2200mAh accu, om er wat in te komen en dan overschakelen naar de 1500mAh's. Iemand tips ivm de temp voor de accu's?
Ik ga maar nog wat opzoeken, want ik heb nog zoveel vragen
De eerste ervaring is er ook al, ik vlieg namelijk al een jaartje met een Hubsan x4. Deze kreeg ik voor mijn verjaardag van mijn vriendin, wat is ze toch lief.
Dat vliegen lukt eigenlijk al aardig, toch zeker binnenhuis. 8tjes maken in de veranda, onder tafels en stoelen vliegen, etc. Ik woon aan de zee en hier is meestal wel wat wind waardoor met de Hubsan buiten vliegen niet simpel is.
Ik zou hem graag zelf bouwen maar ik heb totaal geen verstand van solderen en electronica, dit maakt het natuurlijk extra spannend. Ik zal dus ook een soldeerbout moeten aanschaffen, iemand tips? En wellicht wat andere tools.
Ik heb al heel wat info en build logs bekeken en kan niet wachten om te starten. In deze build logs zie je de standaardcomponenten voorbijkomen nl frame, motors, ECD, FC, transmitter + receiver. Ik ben geneigd zonder PCB te gaan omdat dit extra gewicht is. Of is dit niet verstandig?
Maar wat komt er nog bij kijken, wat heb ik nog allemaal nodig? Kabels en welk soort, M2 + M3 standoffs, spacers, antennes, connectoren, battery strap, velcro, etc? Hier ga ik wat de mist in, alle info/hulp is welkom.
of
batterij - 2200mAh 2S
Zoals je kan zien ben ik over de transmitter nog niet echt uit, ofwel de goedkope Turnigy 9X of het budget opschroeven voor een Taranis. Dilemma's, dilemma's. Ook van de batterijen ben ik niet echt zeker, ik zou starten met de grotere 2200mAh accu, om er wat in te komen en dan overschakelen naar de 1500mAh's. Iemand tips ivm de temp voor de accu's?
Ik was ook begonnen met een Hubsan voor de leuk, daarna mijn ZMR250 in elkaar gezet. Voorheen had ik ook vrijwel geen ervaring met solderen en ik het kader van budget heb ik een goedkoop ding aangeschaft. Werkt niet optimaal maar ik heb mijn ZMR er mee kunnen bouwen (en herbouwenObscurax schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:31:
Dit weekend zag ik een FPV racing filmpje, ik was onmiddellijk verkocht. Ik moet ook 1 hebben.
of
batterij - 2200mAh 2S

Je lijst ziet er goed uit, zelf zou ik voor een Turnigy gaan ipv Taranis. In het begin twijfelde ik ook, de Taranis ziet er toffer uit maar voor het doeleinde doet de Turnigy het top bij mij (ook een beetje ge-mod inmiddels).
Qua LiPo durf ik je niets te zeggen, ik vlieg met 1500 mAh rond, doet het ook goed. Echter nog geen kans gehad om te spelen met andere LiPo's.
PDBtje is handig, had ik eerst ook maar mijn rebuild heb ik een kabelboom gemaakt. Werkt net zo goed en is goed oefenen voor het solderen
Welke threadlocker kan ik gebruiken? Ik heb geen loctite, is er een alternatief uit China?
Ik heb een flesje van Bison gekocht bij de plaatselijke doe-het-zelf. Prijs viel me mee, zeker als je naar de prijzen van Loctite + verzending kijkt.
Na 7 weken nog steeds mijn vervangende motor niet binnen. Banggood gaat een nieuwe opsturen. Met een beetje mazzel kan ik tegen de tijd dat er 20cm sneeuw ligt weer vliegencrashen.
Na 7 weken nog steeds mijn vervangende motor niet binnen. Banggood gaat een nieuwe opsturen. Met een beetje mazzel kan ik tegen de tijd dat er 20cm sneeuw ligt weer vliegencrashen.
#team_UTC+1
Verwijderd
Kijk eens naar een Aoyue 936 of 937. Dan heb je voor een zeer beschaafd bedrag toch een heel bruikbaar soldeerstation.Sumerechny schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:22:
Ik was ook begonnen met een Hubsan voor de leuk, daarna mijn ZMR250 in elkaar gezet. Voorheen had ik ook vrijwel geen ervaring met solderen en ik het kader van budget heb ik een goedkoop ding aangeschaft. Werkt niet optimaal maar ik heb mijn ZMR er mee kunnen bouwen (en herbouwen).
Hobbyking heeft goedkope die ze verkopen uit het EU distributiecentrum.sander817 schreef op maandag 14 december 2015 @ 19:22:
Welke threadlocker kan ik gebruiken? Ik heb geen loctite, is er een alternatief uit China?
Dat rode flesje, moet je even zoeken. Werkt perfect!
klopt, ook gevonden, iets van $5, ik krijg alleen $35 verzendkosten
http://www.hobbyking.com/...wItem.asp?idProduct=77628sander817 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:16:
blijkbaar niet meer op voorraad
Ik zou gewoon de "bison lock bond" halen bij een gamma/praxis.sander817 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:16:
Kost iets van 6 euro volgens mij.
Deze gebruik ik zelf ook en werkt perfect.
Vraagje, de DJI app, houdt die niet bij alle vluchten data enz die je aflegt? Of is er een andere app die een soort van LOG is voor al je locaties, hoogtes en alles wat je hebt uitgespookt met de phantom 3?
Linksboven in de startpagina zit een knop waarmee je de logs kunt bekijken.Vedrano schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:13:
Vraagje, de DJI app, houdt die niet bij alle vluchten data enz die je aflegt? Of is er een andere app die een soort van LOG is voor al je locaties, hoogtes en alles wat je hebt uitgespookt met de phantom 3?
Dat geeft al goeie hoop, hopelijk lukt het voor mij ook als leek.Sumerechny schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:22:
[...]
Ik was ook begonnen met een Hubsan voor de leuk, daarna mijn ZMR250 in elkaar gezet. Voorheen had ik ook vrijwel geen ervaring met solderen en ik het kader van budget heb ik een goedkoop ding aangeschaft. Werkt niet optimaal maar ik heb mijn ZMR er mee kunnen bouwen (en herbouwen).
Je lijst ziet er goed uit, zelf zou ik voor een Turnigy gaan ipv Taranis. In het begin twijfelde ik ook, de Taranis ziet er toffer uit maar voor het doeleinde doet de Turnigy het top bij mij (ook een beetje ge-mod inmiddels).
Qua LiPo durf ik je niets te zeggen, ik vlieg met 1500 mAh rond, doet het ook goed. Echter nog geen kans gehad om te spelen met andere LiPo's.
PDBtje is handig, had ik eerst ook maar mijn rebuild heb ik een kabelboom gemaakt. Werkt net zo goed en is goed oefenen voor het solderen.
Ik denk ook dat het de Turnigy 9X zal worden. Mods zullen voor later zijn, eerst de basis
Bedankt, heb de 936 aangeschaft.Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:31:
[...]
Kijk eens naar een Aoyue 936 of 937. Dan heb je voor een zeer beschaafd bedrag toch een heel bruikbaar soldeerstation.
[ Voor 7% gewijzigd door Obscurax op 15-12-2015 16:40 ]
Dat plastic dopje wat op die soldeerbout zit ter bescherming kan je het beste gelijk weggooien. Dat ga je sowieso vergeten er vanaf te halenObscurax schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:39:
[...]
Dat geeft al goeie hoop, hopelijk lukt het voor mij ook als leek.
Ik denk ook dat het de Turnigy 9X zal worden. Mods zullen voor later zijn, eerst de basis
[...]
Bedankt, heb de 936 aangeschaft.

Wat is de beste manier om de lipo vast te maken?
In mijn ervaring werkt het goed om een velcro strap te gebruiken in combinatie met velcro wat je op je drone en LiPo plakt. Op deze manier beperk je de beweging in meerdere richtingen.sander817 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:07:
Wat is de beste manier om de lipo vast te maken?
Alleen de strap zorgde bij mij vaak voor een verschoven LiPo en verplaatst punt van zwaartekracht...... = crash
velcro tussen drone en lipo werkt vaak erg goed, ik heb normaal gesproken hetzelfde als Sumerechny; velcro tussen drone en lipo, en een strap om de lipo...
Een paar keer gehad dat ik die strap vergeten was, en het was me ook niet opgevallen dat ik hem misste... heb toen een aantal vluchten gemaakt met enkel de velcro tussen lipo en drone, en zelfs met flips en rolls bleef ie zitten
Een paar keer gehad dat ik die strap vergeten was, en het was me ook niet opgevallen dat ik hem misste... heb toen een aantal vluchten gemaakt met enkel de velcro tussen lipo en drone, en zelfs met flips en rolls bleef ie zitten
wat is de lengte ongeveer voor de strap?
Wel goede klittenband gebruiken, gewoon van HobbyKing o.i.d. en niet van een knutselsite.
Pfff...30 cm volgens mij (zal vanmiddag kijken en een edit doen).sander817 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:36:
Ik heb een 330mm strap.sander817 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:36:
Waar vandaan? Kan op AE niet echt een geschikte vinden
http://www.banggood.com/5...ipo-Battery-p-986315.htmlsander817 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:13:
Waar vandaan? Kan op AE niet echt een geschikte vinden
Deze gebruik ik, 30cm.
Ze zitten goed vast in ieder geval.
Even een vraag.
Valt, belangeloos, een filmpje maken voor een stichting onder commercieel gebruik?
Valt, belangeloos, een filmpje maken voor een stichting onder commercieel gebruik?
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Bron: https://www.rijksoverheid...ls-drone-zakelijk-gebruikWanneer gelden de regels voor zakelijk gebruik?
Als u uw drone inzet om geld te verdienen of voor uw bedrijfsvoering gebruikt, gelden de regels voor zakelijk gebruik. Dit wil zeggen dat u een vergunning moet aanvragen. Ook gelden er eisen aan de bestuurder en de drone. Met de eisen voor commerciële vluchten met drones wil de overheid ervoor zorgen dat de vluchten veilig verlopen.
Bedrijven die drones inzetten voor zakelijk gebruik zijn bijvoorbeeld videoproductiebedrijven die luchtopnames maken. Of inspectiebedrijven die drones gebruiken om moeilijk bereikbare locaties te bekijken.
Die link kende ik al maar ik verkoop dus niks aan de stichting.
Is het dan commercieel gebruik (zeker ook omdat een stichting geen winstoogmerk heeft)?
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Dat een stichting geen winstoogmerk heeft, wil niet zeggen dat er niet flink met zakken geld geschoven kan worden. Zie woningcorporaties.nils7 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:39:
[...]
Die link kende ik al maar ik verkoop dus niks aan de stichting.
Is het dan commercieel gebruik (zeker ook omdat een stichting geen winstoogmerk heeft)?
Zolang jij en de stichting er geen financieel voordeel mee kunnen halen is het geen probleem. Wanneer je met dit filmpje de stichting promoot voor fundraisers, of wanneer het filmpje op de website van de stichting getoont wordt, waar ook een reclame banner staat, is er sprake van financieel gewin.
Wanneer er op welke manier dan ook iets verdient zou kunnen worden mag het niet. Dat moet je in de meest ruime zin van het woord lezen.
[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 16-12-2015 13:47 ]
M'n vader is voorzitter van de lokale avond vierdaagse en heeft aan me gevraagd (heb een Drone) om wat plaatjes te schieten bij de vier daagse van volgend jaar (in mei).guapper schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:46:
[...]
Dat een stichting geen winstoogmerk heeft, wil niet zeggen dat er niet flink met zakken geld geschoven kan worden. Zie woningcorporaties.
Zolang jij en de stichting er geen financieel voordeel mee kunnen halen is het geen probleem. Wanneer je met dit filmpje de stichting promoot voor fundraisers, of wanneer het filmpje op de website van de stichting getoont wordt, waar ook een reclame banner staat, is er sprake van financieel gewin.
Wanneer er op welke manier dan ook iets verdient zou kunnen worden mag het niet. Dat moet je in de meest ruime zin van het woord lezen.
Nu ligt een groot deel van onze stad onder een no-fly zone en maar op 1 dag komen ze daar buiten. Heb hem aangegeven dat het alleen daar zou kunnen.
Ze starten dan (buiten de bebouwde kom) bij een plaatselijke voetbal club dus vanaf dat veld zou ik kunnen vliegen.
De beelden zijn bedoeld voor op de Facebook pagina van de Wandelstichting..
Je mag ook niet in de buurt van een groep mensen vliegen.nils7 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:10:
[...]
M'n vader is voorzitter van de lokale avond vierdaagse en heeft aan me gevraagd (heb een Drone) om wat plaatjes te schieten bij de vier daagse van volgend jaar (in mei).
Nu ligt een groot deel van onze stad onder een no-fly zone en maar op 1 dag komen ze daar buiten. Heb hem aangegeven dat het alleen daar zou kunnen.
Ze starten dan (buiten de bebouwde kom) bij een plaatselijke voetbal club dus vanaf dat veld zou ik kunnen vliegen.
De beelden zijn bedoeld voor op de Facebook pagina van de Wandelstichting..
Als er niemand op dat veld komt heb ik de marge die gesteld wordt van minimaal 50 meter.Jegorex schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:16:
[...]
Je mag ook niet in de buurt van een groep mensen vliegen.
Er staat: "Als u uw drone inzet om geld te verdienen of voor uw bedrijfsvoering gebruikt, gelden de regels voor zakelijk gebruik."
Dus als u uw drone inzet om geld te verdienen (dat doe je dus niet, want je verdient er zelf niets mee), of voor uw bedrijfsvoering gebruikt (doe je ook niet, want het is niet jouw bedrijfsvoering)...
Dus nee, niet commercieel.
Dus als u uw drone inzet om geld te verdienen (dat doe je dus niet, want je verdient er zelf niets mee), of voor uw bedrijfsvoering gebruikt (doe je ook niet, want het is niet jouw bedrijfsvoering)...
Hiervoor heeft sebastius een erg mooie 'Best Buy Guide' opgesteld een paar weken geleden. Multimeter, soldeerstation en desoldeerpomp zijn erg aan te raden als standaardset! En wat betreft je skills, bedenk dat een project als dit een geweldig doel is om het te leren. Veel leuker dan oefenen met suffe elektrosetjes naar mijn meningObscurax schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:31:
Ik zal je absoluut aanraden een PDB er bij te bestellen. Maakt het echt 10x makkelijker en netter. Zeker als je nog niet zo goed kan solderen is het fijn dat je niet met een kabelboom hoeft te werken en alles geintegreerd in de bottom plate al met elkaar doorverbonden is.Ik heb al heel wat info en build logs bekeken en kan niet wachten om te starten. In deze build logs zie je de standaardcomponenten voorbijkomen nl frame, motors, ECD, FC, transmitter + receiver. Ik ben geneigd zonder PCB te gaan omdat dit extra gewicht is. Of is dit niet verstandig?
Toen ik paar weken terug de laatste keer in dit topic aanwezig was heb ik deze vraag ook beantwoord voor iemand, even teruglezen dus. Wat je zoal nodig hebt:Maar wat komt er nog bij kijken, wat heb ik nog allemaal nodig? Kabels en welk soort, M2 + M3 standoffs, spacers, antennes, connectoren, battery strap, velcro, etc? Hier ga ik wat de mist in, alle info/hulp is welkom.
- XT60 'staartje' van batterij naar je PDB
- Krimpkoussetje
- M3 setje standoffs (M2 niet nodig, eventueel voor fpv cam maar kan ook wel met M3 of kabelbinders)
- Velcro strap voor je batterij
- Schroevendraaier met M2 en M3 hex kop
- Male-male header kabeltjes voor aansluiten flight controller etc.
- Aluminium! nylock borgringen, stalen beschadigen de alu propadapter van je motors
- En zo veel meer waar ik nu niet op kom...
Koop sowieso 5 motoren en 5 ESC's, must-have voor wanneer het mis gaat, wat zeker gaat gebeuren. Koop ipv 1000 Gemfans alsjeblieft een paar setjes DAL 'unbreakable' props. Geeft ietsje minder performance maar gaan tig keer minder vaak kapot. Overweeg ook de bullnose varianten, geven meer thrust dan de standaard. Hier heb je dan wel low-profile borgmoeren voor nodig omdat deze props een erg hoog middenstuk hebben.Voorlopig is dit de cocktail:
Ik heb zelf (en 3 andere vrienden ook) een Turnigy/Flysky i6. Absolute aanrader voor beginners. Wat ik zelf daarnaast een erg groot voordeel vind is dat het een vrij dunne radio is, en niet zo'n kast als al die anderen. Heeft wel 'maar' 6 kanalen, maar voor een race drone meer dan genoeg (zeker in het begin). Als je hiervoor gaat neem dan wel de set met de iA6B receiver, deze heeft PPM waardoor je alle kanalen met slechts 1 draadje kan doorsturen naar je flight controller. Zo blijven de andere poorten op de FC beschikbaar voor bijv. GPS, een ledstrip of een tweede seriële poort (handig als je een OSD toevoegt later).transmitter - Turnigy 9X + FrSky DJT + FrSky D4R-II
of
Die Eachine kits zijn prima, maar zorg wel dat je de CCD variant er van neemt. Is tikkeltje duurder maar geeft veel beter beeld bij donker weer of een laaghangende zon. Wat betreft de batterij voor je receiver kant kan ik je aanraden om geen losse LiPo er aan te hangen zoals zovelen doen, maar te gaan voor een powerbank + step up converter. Met dat laatste ding maak je van de 5V uit je powerbank een mooie 12V voor je receiver en schermpje. De voordelen die ik hier van ervaar zijn dat de powerbank makkelijk op te laden is via micro-usb en ik de toestand van de batterij niet in de gaten hoef te houden. De powerbank heeft immers een eigen accubewaking en zelfs nog 4 ledjes die aangeven hoe vol ie zitFPV voor later, eerst wat LoS vliegen
batterij - 2200mAh 2S
Zit er nog verschil in de clover leaf antenne's? Of kan ik gewoon (weer) voor goedkoop gaan?
Ik heb deze van $6 gekocht
http://www.aliexpress.com...ial-Photo/2024126993.html
http://www.aliexpress.com...ial-Photo/2024126993.html
Er zit vast en zeker verschil in. De vraag is of je dat gaat merken, maar ik ben nog geen 'cheap cloverleaf shoot-out' tegen gekomen. Bruce heeft er wel een filpje over gemaakt, en waarschijnlijk zijn er wel meer reviews te vinden.barrymossel schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:51:
Zit er nog verschil in de clover leaf antenne's? Of kan ik gewoon (weer) voor goedkoop gaan?
Voor de prijs hoeft je het niet te laten, tenzij je ze zelf wil bouwen.
Voor het geld van 2 budget clover leafs, koop je ook materiaal voor 5-10 zelfbouw antennes, afhankelijk van de frequentie. Handleidingen genoeg op het web. Ben je gelijk weer een avondje van de straat.
Ah thanks. Dan bestel ik gewoon de goedkope meuk! Zelf maken vind ik teveel op origami lijken...
Ho stop! Ik zou je absoluut aanraden om de Aomway antenness van Banggood te bestellen, die zijn vele malen steviger. Die goedkope gaan echt zo kapot, dan kom je uiteindelijk toch weer uit op zelf 'maken' maar dan meer in de zin van repareren! Zijn het geld echt wel waard.barrymossel schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:36:
Ah thanks. Dan bestel ik gewoon de goedkope meuk! Zelf maken vind ik teveel op origami lijken...
Haha, net te laat. Dan bestellen we die Aomway nog wel na.
Hoe is het bereik van die antennes?-Tim- schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:04:
[...]
Ho stop! Ik zou je absoluut aanraden om de Aomway antenness van Banggood te bestellen, die zijn vele malen steviger. Die goedkope gaan echt zo kapot, dan kom je uiteindelijk toch weer uit op zelf 'maken' maar dan meer in de zin van repareren! Zijn het geld echt wel waard.
Ik heb 'van horen zeggen' dat er zo min mogelijk afstand moet zitten tussen de basis en het punt waar de lobes weer samen komen. Bij die antennes lijkt daar best wat ruimte tussen te zitten. Hoe zijn je ervaringen met het bereik?
Als het werkt is stevigheid nutuurlijk een dik pluspunt.
[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 16-12-2015 21:45 ]
Welke bron hanteer je hier?barrymossel schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:19:
Er staat: "Als u uw drone inzet om geld te verdienen of voor uw bedrijfsvoering gebruikt, gelden de regels voor zakelijk gebruik."
Een woningcorporatie zonder winstoogmerk die huur ontvangt lijkt wel verdacht veel op een niet-gratis wandeltocht zonder winstoogmerk. Je doet het toch niet voor je hobby al die zweterige wandelaars op camera vastleggen ?
Dat is inderdaad heel gebruikelijk bij dat soort verenigingen; het inschrijfgeld dekt de kosten van de organisatie. Mensen die helpen bij de organisatie worden dan ook steevast aangeduid als 'vrijwilliger'.nokiaan958GB schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:10:
[...]
Welke bron hanteer je hier?
Een woningcorporatie zonder winstoogmerk die huur ontvangt lijkt wel verdacht veel op een niet-gratis wandeltocht zonder winstoogmerk. Je doet het toch niet voor je hobby al die zweterige wandelaars op camera vastleggen ?
Op modelbouwforum.nl is iemand die ze zelf in elkaar knutselt en verkoopt. Ik heb er veel goede dingen over gelezen.barrymossel schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:13:
Haha, net te laat. Dan bestellen we die Aomway nog wel na.
Rijsoverheid. Ik weet niet of ze een disclaimer hebben, maar zoiets lijkt me redelijk bindend in een "rechtzaak".nokiaan958GB schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:10:
[...]
Welke bron hanteer je hier?
In hun tekst gaat het niet om de wandelvereniging (of in jouw voorbeeld de woningcorporatie zonder winstoogmerk), maar om de "hobbyist" die gratis, zonder geld te verdienen en zonder winstoogmerk de drone gebruikt.
Ik kan die pagina bij Rijksoverheid écht niet anders uitleggen.
---edit---
Zijn zo te zien niet echt cloverleafs voor race quads of wel?Sumerechny schreef op woensdag 16 december 2015 @ 22:49:
[...]
Op modelbouwforum.nl is iemand die ze zelf in elkaar knutselt en verkoopt. Ik heb er veel goede dingen over gelezen.
[ Voor 21% gewijzigd door barrymossel op 17-12-2015 07:50 ]
1.3 ghz moet al genoeg zeggenbarrymossel schreef op donderdag 17 december 2015 @ 07:40:
[...]
Rijsoverheid. Ik weet niet of ze een disclaimer hebben, maar zoiets lijkt me redelijk bindend in een "rechtzaak".
In hun tekst gaat het niet om de wandelvereniging (of in jouw voorbeeld de woningcorporatie zonder winstoogmerk), maar om de "hobbyist" die gratis, zonder geld te verdienen en zonder winstoogmerk de drone gebruikt.
Ik kan die pagina bij Rijksoverheid écht niet anders uitleggen.
---edit---
[...]
Zijn zo te zien niet echt cloverleafs voor race quads of wel?
barrymossel schreef op donderdag 17 december 2015 @ 07:40:
[...]
Zijn zo te zien niet echt cloverleafs voor race quads of wel?
Scherp, daar had ik niet naar gekeken. Wellicht maakt hij ook andere modellen. Een bescherming is relatief eenvoudig gemaakt van bv een pingpong balletje volgens mij (...mits antenne natuurlijk niet te groot islasharor schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:13:
[...]
1.3 ghz moet al genoeg zeggen. Hoe lager je gaat hoe groter die "leafs" worden.
Bruce doet het even voor:
Voor meer info over clover leaf antennas kijk je natuurlijk bij de uitvinder, IBcrazy:
Voor meer info over clover leaf antennas kijk je natuurlijk bij de uitvinder, IBcrazy:
Super, bedankt voor de link. Ik had ondertussen de Aoyue 936 al aangeschaft op aanraden van Camacha.-Tim- schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:26:
Hiervoor heeft sebastius een erg mooie 'Best Buy Guide' opgesteld een paar weken geleden. Multimeter, soldeerstation en desoldeerpomp zijn erg aan te raden als standaardset! En wat betreft je skills, bedenk dat een project als dit een geweldig doel is om het te leren. Veel leuker dan oefenen met suffe elektrosetjes naar mijn mening
Ik zie dat deze ook wordt aanbevolen door sebastius dus dat zal wel goed zitten. Een multimeter heb ik al, maar een desoldeerpomp kende ik nog niet
Ok, zal die er mss toch bij bestellen. Alhoewel ik al veel filmpjes bekeken heb en ik die met de PDB'tjes er wat fragieler zag uitzien. Vond het er ook niet altijd netter uitzien dan met een kabelboom te werken. Maar ja met mijn niet bestaande soldeerskills zal het waarschijnlijk wel eenvoudiger zijn.Ik zal je absoluut aanraden een PDB er bij te bestellen. Maakt het echt 10x makkelijker en netter. Zeker als je nog niet zo goed kan solderen is het fijn dat je niet met een kabelboom hoeft te werken en alles geintegreerd in de bottom plate al met elkaar doorverbonden is.
Hier heb ik wat aan! Ik ook even je postgeschiedenis na om de rest terug te vinden, dank je.Toen ik paar weken terug de laatste keer in dit topic aanwezig was heb ik deze vraag ook beantwoord voor iemand, even teruglezen dus. Wat je zoal nodig hebt:
- XT60 'staartje' van batterij naar je PDB
- Krimpkoussetje
- M3 setje standoffs (M2 niet nodig, eventueel voor fpv cam maar kan ook wel met M3 of kabelbinders)
- Velcro strap voor je batterij
- Schroevendraaier met M2 en M3 hex kop
- Male-male header kabeltjes voor aansluiten flight controller etc.
- Aluminium! nylock borgringen, stalen beschadigen de alu propadapter van je motors
- En zo veel meer waar ik nu niet op kom...
Goeie tip om een reserve achter de hand te houden. Wat is een goeie source voor deze DAL props?Koop sowieso 5 motoren en 5 ESC's, must-have voor wanneer het mis gaat, wat zeker gaat gebeuren. Koop ipv 1000 Gemfans alsjeblieft een paar setjes DAL 'unbreakable' props. Geeft ietsje minder performance maar gaan tig keer minder vaak kapot. Overweeg ook de bullnose varianten, geven meer thrust dan de standaard. Hier heb je dan wel low-profile borgmoeren voor nodig omdat deze props een erg hoog middenstuk hebben.
Vind ze niet zo snel op HK of banggood. Vind ze wel online maar zijn toch een pak duurder incl verzendingskosten.
transmitter - Turnigy 9X + FrSky DJT + FrSky D4R-IIIk heb zelf (en 3 andere vrienden ook) een Turnigy/Flysky i6. Absolute aanrader voor beginners. Wat ik zelf daarnaast een erg groot voordeel vind is dat het een vrij dunne radio is, en niet zo'n kast als al die anderen. Heeft wel 'maar' 6 kanalen, maar voor een race drone meer dan genoeg (zeker in het begin). Als je hiervoor gaat neem dan wel de set met de iA6B receiver, deze heeft PPM waardoor je alle kanalen met slechts 1 draadje kan doorsturen naar je flight controller. Zo blijven de andere poorten op de FC beschikbaar voor bijv. GPS, een ledstrip of een tweede seriële poort (handig als je een OSD toevoegt later).
Had deze combi ondertussen al besteld. Zo kan ik alvast gaan oefenen met Freerider
Goeie tip voor de Eachine. Met de geringe hoeveelheid zonneschijn hier neem ik dit zeker mee.Die Eachine kits zijn prima, maar zorg wel dat je de CCD variant er van neemt. Is tikkeltje duurder maar geeft veel beter beeld bij donker weer of een laaghangende zon. Wat betreft de batterij voor je receiver kant kan ik je aanraden om geen losse LiPo er aan te hangen zoals zovelen doen, maar te gaan voor een powerbank + step up converter. Met dat laatste ding maak je van de 5V uit je powerbank een mooie 12V voor je receiver en schermpje. De voordelen die ik hier van ervaar zijn dat de powerbank makkelijk op te laden is via micro-usb en ik de toestand van de batterij niet in de gaten hoef te houden. De powerbank heeft immers een eigen accubewaking en zelfs nog 4 ledjes die aangeven hoe vol ie zit
Ik heb hier nog een Xiaomi power bank liggen dus dat ik ook een optie. Dit zal het gewicht van de goggles wel een pak doen toenemen, voorkeur gaat dus nog altijd naar een 2S batterij ivm de warmte en gewicht.
Het verbruik ligt toch laag van receiver en monitor.
Bedankt voor je uitgebreide reply
Haha, hoe kun je die niet vinden op BG? https://www.banggood.com/search/dal.htmlObscurax schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:36:
[...]
[...]
Goeie tip om een reserve achter de hand te houden. Wat is een goeie source voor deze DAL props?
Vind ze niet zo snel op HK of banggood. Vind ze wel online maar zijn toch een pak duurder incl verzendingskosten.
[...]
Verkeerde zoektermbarrymossel schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:42:
[...]
Haha, hoe kun je die niet vinden op BG? https://www.banggood.com/search/dal.html

Niet geweest, maar ik moet zeggen dat ik de titel pod racing een stuk beter vind bekken dan drone racing.Hashtag schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:56:
Is er nog iemand bij onderstaand geweest?
http://www.drones.nl/sand...nt-eerste-nk-drone-racen/
vanavond het filmpje maar eens kijken.
Ik ben niet bij de wedstrijd geweest, heb wel een stukje 'voorgevlogen' voor de opnames van de trailer, een week eerder in HC.Hashtag schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:56:
Is er nog iemand bij onderstaand geweest?
http://www.drones.nl/sand...nt-eerste-nk-drone-racen/
De race zag er in ieder geval erg spectaculair uit, het reclamebureau heeft een hoop uit de kast gehaald om er wat gaafs van te maken!
Een minpuntje is wel dat het nu als NK bestempeld word, terwijl het een invite only evenement was, waarbij tegen de deelnemers op voorhand alleen was gezegd dat het een demo was...
Er miste dan ook een flink aantal goede vliegers. Neemt niet weg dat Sander wel heel erg netjes (en hard!) gevlogen heeft! (Bij de race in de garages van de jaarbeurs was ie ook al eerste)
[ Voor 3% gewijzigd door GeleFles op 18-12-2015 14:41 ]
Ik heb nog niet eerder gehoord van een NK PODracing, dus die titel is vrij om te claimen.
Als alles goed verlopen is (petje af voor de veiligheidshekken!) is het in elk geval een mooi stukje reclame voor de hobby.
Als alles goed verlopen is (petje af voor de veiligheidshekken!) is het in elk geval een mooi stukje reclame voor de hobby.
Zojuist eens Hotprops geprobeerd. Alleen acro mogelijk en dat is toch een partij lastig.
Jammer dat die simulator zo buggy is, want het is best geschikt om te oefenen merk ik.
Jammer dat die simulator zo buggy is, want het is best geschikt om te oefenen merk ik.
Ik heb geen ervaring met meer of beter bereik met deze antennes, maar heb eigenlijk nog nooit echt goede tests gedaan. Door de verschillende omgevingen kan ik er ook niet veel over zeggen, maar voor het normale vliegwerk in ieder geval prima. Eventueel zou je een fragielere op je ontvanger kunnen zetten, daar doet de stevigheid er natuurlijk minder toe.guapper schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:44:
[...]
Hoe is het bereik van die antennes?
Ik heb 'van horen zeggen' dat er zo min mogelijk afstand moet zitten tussen de basis en het punt waar de lobes weer samen komen. Bij die antennes lijkt daar best wat ruimte tussen te zitten. Hoe zijn je ervaringen met het bereik?
Als het werkt is stevigheid nutuurlijk een dik pluspunt.
Ik heb zonet een F450 gekregen van mijn vriendin. De kerstman is vroeg dit jaar! 
Het gaat om de basic kit dus ik ben nog op zoek naar een goeie flight controller.
Dit wordt namelijk mijn eerste drone die ik zelf in elkaar ga steken. Voorheen heb ik wel zo een cheap quad dingetje gehad vanuit china waarmee ik al meerdere uren gevlogen heb. Dus nu kan ik beginnen aan het grote werk.
Ik zat zo wat rond te kijken en natuurlijk Naza M Lite voor een goeie € 65 bij hobbyking tegengekomen. Dit ziet er wel een goede uit maar uiteraard heb ik ook al zitten kijken naar de goedkopere controllertjes. Alleen lees je dan wel verhalen op internet dat die minder vlotte auto leveling hebben en dat het instellen ook niet altijd even makkelijk is. Ik ben niet bang om wat te zitten rommellen en zaken uit te zoeken. Maar uiteraard wil ik dan wel dat het goed werkt. Ik zag ook de kk controllers van hobbyking zelf, maar deze blijken niet altijd goed te werken.
Welke raden jullie mij aan voor een f450? Ik vroeg mij ook nog af of er geen snellere en goedkopere winkels als hobbyking bestaan in Nederland/België/Duitsland waar ik al mijn andere componenten kan bestellen. Bij hobbyking komen er heel snel veel verzendkosten bij, zeker als ik ook nog een 2-tal accu's, stekkertjes, enz.. wil bestellen.
Het gaat om de basic kit dus ik ben nog op zoek naar een goeie flight controller.
Dit wordt namelijk mijn eerste drone die ik zelf in elkaar ga steken. Voorheen heb ik wel zo een cheap quad dingetje gehad vanuit china waarmee ik al meerdere uren gevlogen heb. Dus nu kan ik beginnen aan het grote werk.
Ik zat zo wat rond te kijken en natuurlijk Naza M Lite voor een goeie € 65 bij hobbyking tegengekomen. Dit ziet er wel een goede uit maar uiteraard heb ik ook al zitten kijken naar de goedkopere controllertjes. Alleen lees je dan wel verhalen op internet dat die minder vlotte auto leveling hebben en dat het instellen ook niet altijd even makkelijk is. Ik ben niet bang om wat te zitten rommellen en zaken uit te zoeken. Maar uiteraard wil ik dan wel dat het goed werkt. Ik zag ook de kk controllers van hobbyking zelf, maar deze blijken niet altijd goed te werken.
Welke raden jullie mij aan voor een f450? Ik vroeg mij ook nog af of er geen snellere en goedkopere winkels als hobbyking bestaan in Nederland/België/Duitsland waar ik al mijn andere componenten kan bestellen. Bij hobbyking komen er heel snel veel verzendkosten bij, zeker als ik ook nog een 2-tal accu's, stekkertjes, enz.. wil bestellen.
Tja, zoveel mensen zoveel wensen
Zelf heb ik een Naze32 acro op mn 450 sized quad gezet en dat was haast plug and play, met de basis instellingen en de rates iets hoger voelde het al aan als een grote hubsan x4 zeg maar. Alsof hij behoorlijk vast in de lucht hangt.
Dat ging zo ongeveer zo: Bordje aan usb hangen,motor stop commando instellen (zodat de motoren niet gaan draaien bij het aansluiten vd accu), flight modes op de switches instellen, gyro calibreren, ESC's calibreren en gaan met de banaan.
Daarna komt het tunen eventueel nog wel maar ik vond het zelf wel fijn om eerst aan te voelen hoe hij standaard vloog om daarna aan te kunnen voelen wat betere instellingen zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Mutatie op 20-12-2015 02:42 ]
Snap er ff niets meer van; Ik heb een Naze32 met r615x ontvanger (gepaired aan een ORX t-six). Kan met Baseflight motortest doen, Zie in baseflight de throttle schuiven als gas geef maar motoren lopen niet?
PPM staat aan, zie het ff niet meer
Je weet zeker dat je motoren gearmed zijn wanneer je ze probeert op te laten spinnen met de radio?Tazzy schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:20:
Snap er ff niets meer van; Ik heb een Naze32 met r615x ontvanger (gepaired aan een ORX t-six). Kan met Baseflight motortest doen, Zie in baseflight de throttle schuiven als gas geef maar motoren lopen niet?
uh, armed... dat zal ffs wel zijn. Geloof niet dat ik daar iets mee gedaan heb.
Net even getest, throttle 0 + stick naar rechts, geen verandering, varianten ditto
Net even getest, throttle 0 + stick naar rechts, geen verandering, varianten ditto
Probeer anders een Cleanflight? Heb even gegoogled en zie een paar mensen die iets dergelijks hebben opgelost met andere firmware.Tazzy schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:20:
Zat gisteravond nog even rond te neuzen. Vermoed dat ik met mijn stick beweging niet de juiste waarde haal om te disarmen. Dat vermoed ik soort van nu ;-)
Zal straks wel ff kijken wat cleanflight doet
Zal straks wel ff kijken wat cleanflight doet
Eachine racer 250 is weer in de aanbieding. €127.30 dit maal. Da's redelijk schappelijk voor wat je er voor krijgt lijkt me.
Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.