Hahaha thanks man. En ja, anders moet ik zover lopen en ik zat net zo lekkerHashtag schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 09:09:
[...]
Wow, da's echt super vetIk weet waar ik voor moet sparen
Je land 'm trouwens knap dichtbij
Door dit treurige weer zijn de weilanden waar ik vlieg veranderd in modderpoelen. En nadat ik mijn ZMR voor de helft in de modder heb geboord geloof ik het eerst wel even. Gelukkig doet alles het wel na de rebuild...maar ik heb flink moeten schoonmakenlasharor schreef op maandag 30 november 2015 @ 22:33:
Pff, wat een complex gedoe op de laatste paar pagina's. Vliegt iemand van jullie eigenlijk wel met dit weer? Of zijn we bezig met transmitters omdat het weer zo slecht is?

Klopt, er word al best wat indoor gevolgen, alleen is het nog lastig om een goeie parkeergarage te vinden...
Ik kreeg van het weekend nog een app van een filmpje van een 'pro' die maar net op tijd zn gas dicht kon trekken...
Schoof daarbij nog maar net op tijd onder een rijdende auto door. Had ie hem te laat gezien, dan had ie zn drone met een flinke snelheid in het zijportier gebeukt.
Ik moet ook nog meer oefenen met op de juiste manier mijn hoogte houden, dus ik wacht even met het vliegen in garages met m'n nieuwe qav
Nu wel de goeie foto:

Heb flink wat foto's gemaakt tijdens het bouwen, zal dus binnenkort even een bouwverslagje online knallen!
Ik kreeg van het weekend nog een app van een filmpje van een 'pro' die maar net op tijd zn gas dicht kon trekken...
Schoof daarbij nog maar net op tijd onder een rijdende auto door. Had ie hem te laat gezien, dan had ie zn drone met een flinke snelheid in het zijportier gebeukt.
Ik moet ook nog meer oefenen met op de juiste manier mijn hoogte houden, dus ik wacht even met het vliegen in garages met m'n nieuwe qav
Nu wel de goeie foto:

Heb flink wat foto's gemaakt tijdens het bouwen, zal dus binnenkort even een bouwverslagje online knallen!
Dat ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar je verslag.RonnieB82 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:56:
Nu wel de goeie foto:
[afbeelding]
Weet iemand wellicht wat het voordeel van bullnose versus standaard propellors is? Ik kan er zo snel geen informatie over vinden.
RonnieB82 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 10:56:
Nu wel de goeie foto:
[afbeelding]
Bullnose heeft meer thrust, maar kost meer torque en daarmee amps. Je vliegt dus sneller, maar minder lang, mits je motoren krachtig genoeg zijn.Sumerechny schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:42:
[...]
Weet iemand wellicht wat het voordeel van bullnose versus standaard propellors is? Ik kan er zo snel geen informatie over vinden.
Dank!Sensei_D schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:56:
[...]
![]()
[...]
Bullnose heeft meer thrust, maar kost meer torque en daarmee amps. Je vliegt dus sneller, maar minder lang, mits je motoren krachtig genoeg zijn.
Vandaag weer eens buiten gevlogen op een groot grasveld nu het eindelijk droog en windstil is. Maar dat liep niet zo goed af. Ik had een probleem met de self-leveling van de KK2.1.5. Hij wil de neutrale positie van de sticks nog wel eens veranderen. Ik dacht eerst dat het kwam door de windstoten dat hij de gyroscoop niet helemaal goed kon resetten ofzo. Maar met dit winstille weer gebeurde het ook, en hoe!
Na een tijdje vliegen week de pitch zo extreem af, dat terwijl ik de stick volledig naar achter hield, de drone alsnog naar voren ging
Wat betekent dat ik zowel niet stil kon hangen, als niet achteruit kont. Ergo, een flinke crash
Ik heb weer veel troep in een van de motors zitten, een stuk meer meer dan vorige keer.
Ik laat de zooi een dag of wat drogen, hopelijk kan ik er genoeg uit halen dat de motor nog wel werkt.
Na een tijdje vliegen week de pitch zo extreem af, dat terwijl ik de stick volledig naar achter hield, de drone alsnog naar voren ging

Ik laat de zooi een dag of wat drogen, hopelijk kan ik er genoeg uit halen dat de motor nog wel werkt.
Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.
Pff, balen man...amas schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:00:
Vandaag weer eens buiten gevlogen op een groot grasveld nu het eindelijk droog en windstil is. Maar dat liep niet zo goed af. Ik had een probleem met de self-leveling van de KK2.1.5. Hij wil de neutrale positie van de sticks nog wel eens veranderen. Ik dacht eerst dat het kwam door de windstoten dat hij de gyroscoop niet helemaal goed kon resetten ofzo. Maar met dit winstille weer gebeurde het ook, en hoe!
Na een tijdje vliegen week de pitch zo extreem af, dat terwijl ik de stick volledig naar achter hield, de drone alsnog naar voren gingWat betekent dat ik zowel niet stil kon hangen, als niet achteruit kont. Ergo, een flinke crash
Ik heb weer veel troep in een van de motors zitten, een stuk meer meer dan vorige keer.
Had je daar laatst ook al niet last van? Kan het zijn dat je FC teveel vibraties te verwerken krijgt waardoor je gyro over de rooie gaat?
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Mss, ik heb mn FC namelijk met dubbelzijdig tape vastgeplakt op het frame in plaats van met schroeven. Reden hiervoor is dat hij te breed is voor de ZMR250. Niet de beste optie, I know, maar hij zit stevig vast, en met wat ruig vliegwerk blijft ie ook vastzitten, dus ik nam aan dat het dan gewoon goed is.Hashtag schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:34:
[...]
Pff, balen man...
Had je daar laatst ook al niet last van? Kan het zijn dat je FC teveel vibraties te verwerken krijgt waardoor je gyro over de rooie gaat?
Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.
Probeer er anders ook wat schuim tussen te plaatsen of meerdere lagen tape, want het lijkt op een trillingsprobleem. Anders kan je ook nog proberen je I te verhogen op je pitch.
Hoe bedoel je dit precies? Ik kan op mijn Taranis een expo zetten op de input (sticks) of output (zender). Wat is het verschil tussen die 2 mogelijkheden en het aanpassen in de fc? Als ik hem op de output zet, dan blijft mijn input-resolutie toch gewoon -100 tot 100?Sensei_D schreef op maandag 30 november 2015 @ 11:26:
[...]
Houd er wel rekening mee dat expo op de transmitter zorgt voor een lagere stick resolution in het 2de deel van de totale stick range. Hoeft niet uit te maken natuurlijk, maar met expo op de flight controller heb je dit probleem helemaal niet.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Nou, goed nieuws: met 5 kanalen aangesloten werkt de receiver gewoon in Cleanflight. Modes ingesteld en voorlopig rates/expo op de transmitter, maar ik denk dat die toch ook gewoon via de transmitter ga laten lopen. Heb eigenlijk toch geen schakelaars over om de AUX2 te gebruiken 
Mensen hier nog ervaring met Betaflight?
Deze persoon legt het erg helder uit; http://www.rcgroups.com/f...?p=32705942&postcount=999Ethirty schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:30:
[...]
Hoe bedoel je dit precies? Ik kan op mijn Taranis een expo zetten op de input (sticks) of output (zender). Wat is het verschil tussen die 2 mogelijkheden en het aanpassen in de fc? Als ik hem op de output zet, dan blijft mijn input-resolutie toch gewoon -100 tot 100?
Maar goed, het verschil zal klein zijn he. Maar ja, liever gewoon geen verlies in resolutie denk ik dan.
Helaas niet, ben wel nieuwsgierig. Ik heb nog geen flashtool om mijn escs naar BlHeli 14 te brengen en geen blheli bootloader, maar ik heb nog geen 1 negatieve reactie gezien over betaflight. Maar dit is geen beginnersfirmware he, acro only en dat is pittig. Toch zou ik zeggen, zo snel mogelijk acro gaan!barrymossel schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:51:
[ Voor 5% gewijzigd door Sensei_D op 01-12-2015 19:45 ]
Duidelijk verhaal.Sensei_D schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:43:
[...]
Deze persoon legt het erg helder uit; http://www.rcgroups.com/f...?p=32705942&postcount=999
Maar goed, het verschil zal klein zijn he. Maar ja, liever gewoon geen verlies in resolutie denk ik dan.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Oeps, alleen Acro is voor mij een no-go, haha. Beter lezen dus.Sensei_D schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 19:43:
[...]
Deze persoon legt het erg helder uit; http://www.rcgroups.com/f...?p=32705942&postcount=999
[...]
Helaas niet, ben wel nieuwsgierig. Ik heb nog geen flashtool om mijn escs naar BlHeli 14 te brengen en geen blheli bootloader, maar ik heb nog geen 1 negatieve reactie gezien over betaflight. Maar dit is geen beginnersfirmware he, acro only en dat is pittig. Toch zou ik zeggen, zo snel mogelijk acro gaan!
Iemand trouwens nog tips m.b.t. de hoek van de FPV camera? En de "antenne"-draadjes van de receiver? En de vTX antenne (die loopt bij mij nu met een doorbuigende L "kabel" naar buiten, direct van de vTX - deze verbonden aan deze, die dus wat doorbuigt)
Momenteel zit mijn ZMR250 redelijk in elkaar, al mis ik dus nog de motoren en ESC's. Leuk knutselwerk.
Momenteel zit mijn ZMR250 redelijk in elkaar, al mis ik dus nog de motoren en ESC's. Leuk knutselwerk.
Zet de hoek niet te hoog in ieder geval, ik had 'm zo hoog staan de eerste keer dat ik alleen de lucht kon zien en het daardoor niet in te schatten was hoe hoog ik opsteeg.barrymossel schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:45:
Iemand trouwens nog tips m.b.t. de hoek van de FPV camera? En de "antenne"-draadjes van de receiver? En de vTX antenne (die loopt bij mij nu met een doorbuigende L "kabel" naar buiten, direct van de vTX - deze verbonden aan deze, die dus wat doorbuigt)
Ik gebruik dezelfde kabel als die jij daar hebt, ik heb het zo opgelost op m'n ZMR180.

Had nog gedacht dat dit misschien storing zou geven in m'n videofeed omdat de voedingskabel er tussendoor gaat, maar bij mij is dat in ieder geval niet zo.
Bij mijn frame is er erg weinig ruimte en was dit de enige manier.
Dat is inderdaad een goed idee. Dan moet ik dat gaatje wel uitboren dus. Eens kijken hoe ik dat zonder de bovenplaat te mollen ga doen 
Want nu hangt hij er maar een beetje achter. Kan me niet voorstellen dat zo'n uitstekend gewicht(je) die hangt te bouncen goed is voor stabiliteit van de quad.
Want nu hangt hij er maar een beetje achter. Kan me niet voorstellen dat zo'n uitstekend gewicht(je) die hangt te bouncen goed is voor stabiliteit van de quad.
Ik dacht dat de ZMR250 al een gat heeft voor de vtx antenne, maar jouw frame heeft dat niet zoals deze?barrymossel schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:09:
Dat is inderdaad een goed idee. Dan moet ik dat gaatje wel uitboren dus. Eens kijken hoe ik dat zonder de bovenplaat te mollen ga doen

Nog mensen die 10 december naar het mini symposium gaan over Drones op de TUD?
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Nope, er zit bij mij een miniscuul gaatje:noobgrinder schreef op woensdag 02 december 2015 @ 10:32:
[...]
Ik dacht dat de ZMR250 al een gat heeft voor de vtx antenne, maar jouw frame heeft dat niet zoals deze?
[afbeelding]
http://www.aliexpress.com...rame-Kit/32362026698.html
Dus die zal ik moeten uitboren dan.
Een paar pagina's terug ging het ook over dat boren. Iemand zei dat hij de boor achteruit liet lopen. Dan gaat ie zeker niet happen.barrymossel schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:15:
[...]
Nope, er zit bij mij een miniscuul gaatje:
Leg er ook een houten plaatje onder, om splinteren aan de onderkant te voorkomen.
Ik wist dat ik het ergens gelezen hadguapper schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:00:
[...]
Een paar pagina's terug ging het ook over dat boren. Iemand zei dat hij de boor achteruit liet lopen. Dan gaat ie zeker niet happen.
Leg er ook een houten plaatje onder, om splinteren aan de onderkant te voorkomen.
Wellicht een aardig document voor in de OP:
Privacywaarborging drones
Privacywaarborging drones
Terwijl ik een beetje zit te browsen naar 180 frames in mijn pauze kom ik de Tweaker tegen
Geen bijzonder frame maar wel een goede naam
[ Voor 4% gewijzigd door Sumerechny op 03-12-2015 10:33 ]
Hahaha ja die had ik al eens eerder gezien, die zouden we hier allemaal moeten hebbenSumerechny schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:29:
Terwijl ik een beetje zit te browsen naar 180 frames in mijn pauze kom ik de Tweaker tegen![]()
Geen bijzonder frame? Het is een erg populair framepje nog wel hoor
Ik zie overal lange "antennes" voor de receiver. Bij mij zitten aan mijn receiver twee draadjes van 2-3cm. Moet je die verlengen, of niet nodig?
Hahaha, nee hoor. Die lange antenne's komen vooral van de D4RII, een veelgebruikte ontvanger. Ik had hiervoor OrangeRX ontvangers en die hadden ook een hele korte antenne. Probeer er alleen voor te zorgen dat de antenne's buiten het frame vallen, dan stoort het carbon frame niet zobarrymossel schreef op donderdag 03 december 2015 @ 12:21:
Ik zie overal lange "antennes" voor de receiver. Bij mij zitten aan mijn receiver twee draadjes van 2-3cm. Moet je die verlengen, of niet nodig?
dat probleem heb ik niet met mijn oldschool receiver (35Mhz dacht ik) met antenne van een meter lang: daar heb ik zelf een whip antenne voor geknutseld van een piano/gitaar snaar en een inductor (choke).Sensei_D schreef op donderdag 03 december 2015 @ 12:55:
[...]
Hahaha, nee hoor. Die lange antenne's komen vooral van de D4RII, een veelgebruikte ontvanger. Ik had hiervoor OrangeRX ontvangers en die hadden ook een hele korte antenne. Probeer er alleen voor te zorgen dat de antenne's buiten het frame vallen, dan stoort het carbon frame niet zo
Het lijkt mij voor receivers met zulke korte antennes een verplichting om deze tegen of op het bovenste deck te monteren, zodat de antennes ver genoeg buiten het carbon uitsteken inderdaad.
Haha, mweh, ik heb er een stukje heatshrink om gesmolten om ze iets te verlengen en ze makkelijker door het frame te prikken. Prima dus!Sensei_D schreef op donderdag 03 december 2015 @ 12:55:
[...]
Hahaha, nee hoor. Die lange antenne's komen vooral van de D4RII, een veelgebruikte ontvanger. Ik had hiervoor OrangeRX ontvangers en die hadden ook een hele korte antenne. Probeer er alleen voor te zorgen dat de antenne's buiten het frame vallen, dan stoort het carbon frame niet zo
Boorrichting omdraaien. Met de minst grootte boor beginnen en dan steeds groter.barrymossel schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:15:
[...]
Nope, er zit bij mij een miniscuul gaatje:
Plankje er inderdaad onder. Je moet niet teveel kracht zetten trouwens. En ook niet te lang boren!
´Geen bijzonder frame´ bedoelde ik meer als het ziet er niet extreem stoer uit. Maar het design is wel practish (camera voor motoren).Sensei_D schreef op donderdag 03 december 2015 @ 12:09:
[...]
Hahaha ja die had ik al eens eerder gezien, die zouden we hier allemaal moeten hebben
Geen bijzonder frame? Het is een erg populair framepje nog wel hoor
Ik zal hem ieg wel in mijn achterhoofd houden. Na mijn rebuilt is mijn ZMR niet erg FPV geschikt meer. Mocht ik dat nog willen zit ik aan een 180 frame te denken (net iets meer geknutsel volgens mij
Dit topic lezen werkt verrekte aanstekelijk 
vooral leuk om te lezen hoe z'n ontwerpen tot stand zijn gekomenSumerechny schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:29:
Terwijl ik een beetje zit te browsen naar 180 frames in mijn pauze kom ik de Tweaker tegen![]()
Erg héJoeBravo schreef op donderdag 03 december 2015 @ 14:24:
Dit topic lezen werkt verrekte aanstekelijk
[...]

guapper schreef op donderdag 03 december 2015 @ 13:14:
[...]
dat probleem heb ik niet met mijn oldschool receiver (35Mhz dacht ik) met antenne van een meter lang: daar heb ik zelf een whip antenne voor geknutseld van een piano/gitaar snaar en een inductor (choke).
Niet stoer? Hij heeft gouden standoffs!Sumerechny schreef op donderdag 03 december 2015 @ 14:15:
[...]
´Geen bijzonder frame´ bedoelde ik meer als het ziet er niet extreem stoer uit. Maar het design is wel practish (camera voor motoren).
Ik zal hem ieg wel in mijn achterhoofd houden. Na mijn rebuilt is mijn ZMR niet erg FPV geschikt meer. Mocht ik dat nog willen zit ik aan een 180 frame te denken (net iets meer geknutsel volgens mij).
Ik vlieg op het moment ook met een 180 frame. Het is prima te doen hoor, de 250 heeft juist vaak erg veel ruimte over. Al moet ik zeggen dat mijn 180 dus een zeer dirty build is omdat ik hem heb geprobeerd 1:1 over te zetten van mijn inmiddels overleden 150 frame. Op een gegeven moment wil je gewoon de lucht in i.p.v. bouwen
Maar waarom zou je in vredesnaam niet FPV willen vliegen?
Wie kan me helpen met de Advanced 3, heb hem net binnen, via YT de drone zelf succesvol geupdate, maar de controller lukt dus niet, welke versie ik ook probeer het blijft rood branden..
in de DJI app krijg ik alles geconnect, maar calibreren lukt dus niet + error van RC requires upgrade, please upgrade to 1.3.20 trough USB first.
Maar dat lukt dus niet, heb de v1.5.0030 op de drone en batterij succesol gedaan, maar op de controller lukt v1.5.0030, v1.4.0010 v1.3.20 allemaal niet, niet via USB en niet via microSD. Google me heel de dag maar geen oplossing te bekennen, wie weet hier meer van af?
in de DJI app krijg ik alles geconnect, maar calibreren lukt dus niet + error van RC requires upgrade, please upgrade to 1.3.20 trough USB first.
Maar dat lukt dus niet, heb de v1.5.0030 op de drone en batterij succesol gedaan, maar op de controller lukt v1.5.0030, v1.4.0010 v1.3.20 allemaal niet, niet via USB en niet via microSD. Google me heel de dag maar geen oplossing te bekennen, wie weet hier meer van af?
TouchéSensei_D schreef op donderdag 03 december 2015 @ 15:37:
[...]
Niet stoer? Hij heeft gouden standoffs!
Ik vlieg op het moment ook met een 180 frame. Het is prima te doen hoor, de 250 heeft juist vaak erg veel ruimte over. Al moet ik zeggen dat mijn 180 dus een zeer dirty build is omdat ik hem heb geprobeerd 1:1 over te zetten van mijn inmiddels overleden 150 frame. Op een gegeven moment wil je gewoon de lucht in i.p.v. bouwen
Maar waarom zou je in vredesnaam niet FPV willen vliegen?En hoe kan een ZMR daar niet meer geschikt voor zijn?
FPV lijkt me erg vet alleen het budget is er helaas niet op dit moment. Zodra dat er wel is kan ik mogelijk ook een tweede quad bouwen. Zie het als een slap excuus om meer geld uit te geven aan een kleiner model

En ik krijg vast nog wel FPV in mijn ZMR ingebouwd maar ik heb een beetje zitten spelen met de afstand tussen de platen (onder nu 1cm ruimte ipv 3 mm, boven 2 cm ipv 3 cm). Dat maakt het inbouwen iets meer gedoe volgens mij.
Nee, eerder in de props. Bij elke crash zo ongeveer... Dan is het regelmatig zoeken geblazen, omdat de antenne los kan dmv een bullit connector. De props kunnen zo.n antenne nog een flink eind eeg slingdren. Heb er altijd een paar reserve bij.
[ Voor 16% gewijzigd door guapper op 03-12-2015 20:50 ]
Misschien heel suf, maar is de accu van je controller wel vol (genoeg)?Vedrano schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:53:
Wie kan me helpen met de Advanced 3, heb hem net binnen, via YT de drone zelf succesvol geupdate, maar de controller lukt dus niet, welke versie ik ook probeer het blijft rood branden..
Hmz....m'n zelfbouw drone niet op tijd klaar
Is er iemand in de buurt van Arnhem die een deze dagen tijd en zin heeft om een foto (GoPro aanwezig indien nodig) te maken van onze woning?
Idee was goed, maar uitvoering qua levering onderdelen bleek iets minder te zijn. Wellicht dat er een held aanwezig is die me uit de brand kan helpen?

Is er iemand in de buurt van Arnhem die een deze dagen tijd en zin heeft om een foto (GoPro aanwezig indien nodig) te maken van onze woning?
Idee was goed, maar uitvoering qua levering onderdelen bleek iets minder te zijn. Wellicht dat er een held aanwezig is die me uit de brand kan helpen?
Op de frontpage zag ik in het bericht van de nieuwe Parrot een link naar dit stuk in de Telegraaf over een dreumes die z'n oog is verloren aan een drone.
Omdat het de Telegraaf is ook even verder gezocht
. Ook de BBC e.a. weten het ook te melden. Sowieso een naar bericht maar als vader van twee kleintjes waarvan één helemaal gek is van 'de grote helicopter' toch een naar bericht...
Er zijn natuurlijk veel vergelijkbare voorbeelden te vinden, helaas zijn er altijd mensen die het óf niet weten of denken dat het hun niet kan overkomen...
We hebben er al een paar keer een discussie over gehad in het originele topic, maar ik ben er van overtuigd dat het goed is dit soort berichten af en toe even langs te laten komen. Zeker met de hoeveelheid Tweakers die ook 'even' een drone willen.
Omdat het de Telegraaf is ook even verder gezocht

Er zijn natuurlijk veel vergelijkbare voorbeelden te vinden, helaas zijn er altijd mensen die het óf niet weten of denken dat het hun niet kan overkomen...
We hebben er al een paar keer een discussie over gehad in het originele topic, maar ik ben er van overtuigd dat het goed is dit soort berichten af en toe even langs te laten komen. Zeker met de hoeveelheid Tweakers die ook 'even' een drone willen.
Verwijderd
Wat gebeurt er doorgaans met de stroom tussen de accu's en de motoren? Wordt die:
- Centraal gereguleerd voordat deze naar de motoren gaat
- Op de ESC gereguleerd
- Niet gereguleerd
- Anders
Dat is me niet helemaal duidelijk
- Op de ESC gereguleerd
- Niet gereguleerd
- Anders
Tuurlijk, maar ik mag hopen dat de "gemiddelde Tweaker" kan nadenken en niet dicht in de buurt van mensen/kinderen gaat vliegen met een apparaat dat je vingers eraf kan rukken. Ook de Tweakers die ook "even" een drone willen (zoals iedereen begint).Sumerechny schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:21:
Doet er niet aan af dat je dit soort berichten zeker langs moet laten komen hoor.
Verwijderd
Tegelijk moet je je ook realiseren dat ongelukken altijd gaan gebeuren. Dat doet niets af aan hoe vervelend het is, maar hoort wel bij welke activiteit dan ook. Bij zwemmen gebeuren ongelukken, bij fietsen, bij het zeer gereguleerde vliegen en dus ook bij het vliegen met drones.
Neemt niet weg dat je met een beetje verstand en goede maatregelen al een heel eind komt.
Neemt niet weg dat je met een beetje verstand en goede maatregelen al een heel eind komt.
Vooropgesteld dat de exacte details mij ook niet 100% duidelijk zijn, maar de ESC's zitten allemaal direct aan de accu, al dan niet via bekabeling, een PDU of een printplaat met geïntegreerde PDU.Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:51:
Wat gebeurt er doorgaans met de stroom tussen de accu's en de motoren? Wordt die:
- Op de ESC gereguleerd
- Niet gereguleerd
- Anders
De computer geeft vervolgens een signaal aan elk van de ESC's hoeveel vermogen er benodigd is om de gewenste vliegactie te realiseren. De computer krijgt meestal zijn 5V via diezelfde ESC.
De ESC jast de stroom om en om door de 3 kabels van de motor zodat deze gaat draaien.
Hopelijk kom je zo verder. Letterlijk ook, anders doet je drone niks.
#team_UTC+1
Verwijderd
Dat laatste stukje is waar ik in geïnteresseerd ben. Die 5 volt is uiteraard nodig voor het voeden van de chip/computer en suggereert de aanwezigheid van een step down-circuit. Wat me echter niet duidelijk is of de motoren direct uit de accu gevoed worden (doorgaans 3 fasen, begrijp ik) of dat deze stroom ook eerst gereguleerd wordt voordat deze fasegemoduleerd doorgestuurd wordt.Ethirty schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 19:13:
De computer krijgt meestal zijn 5V via diezelfde ESC.
De ESC jast de stroom om en om door de 3 kabels van de motor zodat deze gaat draaien.
Of is dat een soort 2-in-1 waarbij de ESC niet alleen de fasesturing doet om de brushless motor aan de praat te krijgen, maar daarmee ook het voltage dat doorgestuurd wordt actief reguleert om zo de motoren een beetje te ontzien en een hoog vermogen bij volle accu's te voorkomen?
Dat doet me herinneren dat ik ook met een andere vraag zat: als de ESC de stroomregulering van de computer doet, hebben ze dan allemaal een step down-circuit aan boord waarvan er eentje gebruikt wordt? Of gebruik je één afwijkende ESC?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2015 19:20 ]
Er zijn verschillende type ESC's, simpel opgedeeld in die met en die zonder BEC. De BEC zorgt voor de 5V. In principe koop je altijd gelijke ESC's en als je al je ESC's op je computer aansluit kunnen ze dus allemaal spanning leveren aan je computer. Ik heb mijn bedrading versimpeld, waardoor slechts 1 ESC op de 5V en gnd van de computer is aangesloten. Voor de andere 3 gebruik ik alleen de signaal kabel.
Maar je hebt dus ook ESC's zonder BEC, dan moet je je 5V via een extern circuit betrekken. En dan heb je voor videoapparatuur vaak ook nog een gefilterde BEC, om stabiel 5 of 12V spanning te leveren, meestal alleen in step-down, maar soms ook step-up.
De meeste regelaars zijn geschikt voor meerdere inputvoltages (2-3s, 3-4s of zelfs tot 6s), maar of die onveranderd door de motoren gaat of ook via een step-down circuit lopen durf ik niet met zekerheid te stellen. Ik gok op wel, want er zit nogal wat verschil tussen 8V of 24V door je motortje heen jagen.
Leesvoer: http://blog.oscarliang.net/what-is-esc-ubec-bec-quadcopter/
Maar je hebt dus ook ESC's zonder BEC, dan moet je je 5V via een extern circuit betrekken. En dan heb je voor videoapparatuur vaak ook nog een gefilterde BEC, om stabiel 5 of 12V spanning te leveren, meestal alleen in step-down, maar soms ook step-up.
De meeste regelaars zijn geschikt voor meerdere inputvoltages (2-3s, 3-4s of zelfs tot 6s), maar of die onveranderd door de motoren gaat of ook via een step-down circuit lopen durf ik niet met zekerheid te stellen. Ik gok op wel, want er zit nogal wat verschil tussen 8V of 24V door je motortje heen jagen.
Leesvoer: http://blog.oscarliang.net/what-is-esc-ubec-bec-quadcopter/
#team_UTC+1
Verwijderd
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik begin te geloven dat de fasemodulatie voor de timing van de motoren gecombineerd wordt met een voltageregeling naar diezelfde motoren. Met enige handigheid is dat volgens mij prachtig in één keer te doen. Je deelt je magnetische puls alleen op in kleinere blokjes. Wellicht dat daar nog wat mitsen en maren aan zitten vanwege de traagheid van magnetische velden.Ethirty schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 19:33:
Als iemand van de hoed en de rand weet laat ik me graag beter informeren
Misschien kan je nog wat meer te weten komen als je zoekt naar hoe de firmware van SimonK of BLheli werken?
#team_UTC+1
Verwijderd
Ik zie vooral het nodige over een hogere polling rate, wat logischerwijs een verbetering oplevert, maar mij niet dichter bij een antwoord brengtEthirty schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 20:24:
Misschien kan je nog wat meer te weten komen als je zoekt naar hoe de firmware van SimonK of BLheli werken?
Hier zie je (volgens mij) het resultaat van een betere detectiesnelheid/polling: minder oscillatie/pogo.
Tuning (oa pid) is een essentieel onderdeel van het afstellen van je quad.
Maar je bent ondertussen verder dan ik met begrijpen hoe het werkt. You're on your own.
Maar je bent ondertussen verder dan ik met begrijpen hoe het werkt. You're on your own.
#team_UTC+1
Oooh, ik dacht dat je al lang FPV vloog en door de blubber actie dit niet meer kon. Nu snap ik het ja. Als je eenmaal FPV hebt gevlogen zul je mijn vragen beter begrijpenSumerechny schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:59:
[...]
Touché![]()
FPV lijkt me erg vet alleen het budget is er helaas niet op dit moment. Zodra dat er wel is kan ik mogelijk ook een tweede quad bouwen. Zie het als een slap excuus om meer geld uit te geven aan een kleiner model
En ik krijg vast nog wel FPV in mijn ZMR ingebouwd maar ik heb een beetje zitten spelen met de afstand tussen de platen (onder nu 1cm ruimte ipv 3 mm, boven 2 cm ipv 3 cm). Dat maakt het inbouwen iets meer gedoe volgens mij.
Ooooh dit is het ergste wat kan gebeuren zeg en drukt je toch even met de neus op de feiten. Het was ook niet zijn eigen kind ook nog, dat maakt het voor mijn gevoel nog erger. Die gaat nooit meer vliegen. Ik moet toegeven dat ik ook wel eens bij kinderen heb gevlogen met een heel klein frame met 3 inch propjes. Die kids zijn echt nergens bang voor, dat zal ik niet snel meer doen. Ons kleintje vind het mooi, maar blijft toch bij zijn moeder staan. Maar precies in een oog is ook wel erg ongelukkig natuurlijk zeg, bah.Sumerechny schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:21:
Sowieso een naar bericht maar als vader van twee kleintjes waarvan één helemaal gek is van 'de grote helicopter' toch een naar bericht...
Maar er zit toch wel een verschil in vliegen waar kinderen bij zijn en dusdanig vliegen dat er risico op oogletsel ontstaat lijkt me. Voor mijn gevoel was dit gewoon echt een domme lul...Sensei_D schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 00:12:
[...]
Ooooh dit is het ergste wat kan gebeuren zeg en drukt je toch even met de neus op de feiten. Het was ook niet zijn eigen kind ook nog, dat maakt het voor mijn gevoel nog erger. Die gaat nooit meer vliegen. Ik moet toegeven dat ik ook wel eens bij kinderen heb gevlogen met een heel klein frame met 3 inch propjes. Die kids zijn echt nergens bang voor, dat zal ik niet snel meer doen. Ons kleintje vind het mooi, maar blijft toch bij zijn moeder staan. Maar precies in een oog is ook wel erg ongelukkig natuurlijk zeg, bah.
Hoe vak gebeuren er überhaupt ongelukken met drones (en mensen)?
Verwijderd
Hoe ben je tot die conclusie gekomen?barrymossel schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 09:39:
Voor mijn gevoel was dit gewoon echt een domme lul...
Het lijkt me dat om een oog (of überhaupt een persoon) te raken je risico's moet hebben genomen door (te dicht) in de buurt van mensen/kinderen te vliegen. Dat lijkt me een apparaat als een drone erg onverstandig. Ik ga ook niet jongleren met kettingzagen terwijl ik naast mijn dochter sta 
---edit---
Ik had het artikel niet gelezen, nu wel. Ok, hij heeft pech gehad. Maar toch blijft het voor mijn gevoel erg onverstandig om zo'n apparaat zo dicht in de buurt te laten komen van andere mensen (en met name kinderen).
---edit---
Ik had het artikel niet gelezen, nu wel. Ok, hij heeft pech gehad. Maar toch blijft het voor mijn gevoel erg onverstandig om zo'n apparaat zo dicht in de buurt te laten komen van andere mensen (en met name kinderen).
[ Voor 28% gewijzigd door barrymossel op 05-12-2015 09:53 ]
Zoals gewoonlijk zijn er bij dit incident meerdere zaken fout gedaan/gegaan. Vliegen nabij mensen vergroot de kans dat je die raakt. In principe vermijden dus. Kleine kinderen kunnen minder adequaat reageren op hun omgeving. Daarmee nemen de risico's dus toe en dus moet je daar juist meer voor compenseren als je toch bij ze in de buurt vliegt.
Nabije obstakels vergroten ook de kans op oncontroleerbare gebeurtenissen. Ook in principe vermijden dus. Doe je dat niet dan moet je ook weer compenseren voor dat verhoogde risico.
Hij vloog én dicht bij obstakels én dicht bij mensen én daar was ook een zeer jong kind bij die niet het inzicht en de reflexen had om tijdig zijn hoofd te beschermen wat volwassenen wellicht wel hadden gedaan.
En hij vloog zonder prop-guards.
Prop-guards zijn uitermate nuttige dingen. Als je iets raakt gaat je toestel zich niet meteen vrijwel altijd oncontroleerbaar gedragen. En als je dan toch een mens raakt dan raakt in principe die guard die mens en niet de propeller. (En je props gaan minder snel stuk.) Dat werkt dus op meerdere vlakken positief. Daarom heb ik dus nooit een meter gevlogen met mijn Phantom zonder prop-guards. Precies om die redenen. Ja het kost me vliegtijd maar die ben ik bereid in te leveren voor de verhoogde veiligheid. Je weet namelijk dat de grote aantallen op een gegeven moment tegen je gaan werken en dat statistisch de kans op een dergelijk ongeluk zó groot zal worden dat ze daadwerkelijk gaan gebeuren. Om dat te voorkomen moet je dus vooruit denken en snappen dat de beste manier om dat te voorkomen is om altijd zo te vliegen dat ook áls je vliegmachine onbedoeld iemand zal raken de kans op letsel minimaal zal zijn. Dat betekent dus altijd vliegen met prop-guards. Het is een afweging die je maakt en een keuze die je op grond van die afweging maakt. En daar moet je je dan consequent aan houden en niet gaan schipperen. Anders werkt het niet en zul je tóch ongelukken krijgen.
Nabij obstakels vliegen.
Nabij mensen vliegen.
Zonder prop-guards vliegen.
Er zullen wellicht nog meer factoren gespeeld hebben waar ik niet van op de hoogte ben zonder meer details te weten van de situatie maar in elk geval waren er minimaal drie factoren die allemaal 'de verkeerde kant uit werkten', namelijk risicoverhogend. Op een gegeven moment ga je dan over een risicodrempel heen en dan gaat het mis. Hij had zélfs dichtbij mensen kunnen vliegen én dichtbij obstakels, wat hij allebei beter niet had kunnen doen, als hij maar prop-guards had gebruikt. Dan had het kind misschien een bult op zijn hoofd gehad maar was hij geen oog verloren.
Als hij maar één van die drie dingen niet had gedaan was het niet gebeurd. Dat is kenmerkend voor heel veel ongevallen. Zeker in de luchtvaart. Zoveel dingen tegelijk fout doen mag je wel verwijtbaar noemen. Hij had gewoon beter moeten weten. Daarom is het zo belangrijk dat er actief beleid wordt gevoerd om de kennis en kunde van de beoefenaars van deze hobby te vergroten. Dat zal de enige manier zijn om de risico's te verkleinen. Strengere regels (behalve een totaalverbod op verkoop) zullen geen effect hebben als mensen er geen weet van hebben dat die regels er zijn, zoals dat effect er bij minder strenge regels ook niet zal zijn als men díe niet kent. Als je ze niet weet kun je je er ook niet aan houden. Maar regels doen ook niets als je de controle over je toestel verliest. Daar helpt alleen grotere kunde bij.
Mensen met kleine kinderen die zelf vliegen en hun koters niet het plezier van toezien willen ontnemen moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen en compenseren voor de risico's door bijv. prop-guards te gebruiken dan wel hun kinderen veiligheidsbrillen te laten dragen. En misschien ook uitgebreidere bescherming als een volledig (transparant) gezichtsscherm en handschoenen. Een kindervingertje zou wel eens niet bestand kunnen zijn tegen props die op té krachtige motoren zitten. Vooral niet als dat carbon fibre props zijn. Die zijn echt vreselijk link. Ook daar kun je bewust kiezen om wat performance op te offeren voor hogere veiligheid.
Uiteindelijk is de vraag keihard: Hoe sociaal of egoïstisch ben je?
Nabije obstakels vergroten ook de kans op oncontroleerbare gebeurtenissen. Ook in principe vermijden dus. Doe je dat niet dan moet je ook weer compenseren voor dat verhoogde risico.
Hij vloog én dicht bij obstakels én dicht bij mensen én daar was ook een zeer jong kind bij die niet het inzicht en de reflexen had om tijdig zijn hoofd te beschermen wat volwassenen wellicht wel hadden gedaan.
Prop-guards zijn uitermate nuttige dingen. Als je iets raakt gaat je toestel zich niet meteen vrijwel altijd oncontroleerbaar gedragen. En als je dan toch een mens raakt dan raakt in principe die guard die mens en niet de propeller. (En je props gaan minder snel stuk.) Dat werkt dus op meerdere vlakken positief. Daarom heb ik dus nooit een meter gevlogen met mijn Phantom zonder prop-guards. Precies om die redenen. Ja het kost me vliegtijd maar die ben ik bereid in te leveren voor de verhoogde veiligheid. Je weet namelijk dat de grote aantallen op een gegeven moment tegen je gaan werken en dat statistisch de kans op een dergelijk ongeluk zó groot zal worden dat ze daadwerkelijk gaan gebeuren. Om dat te voorkomen moet je dus vooruit denken en snappen dat de beste manier om dat te voorkomen is om altijd zo te vliegen dat ook áls je vliegmachine onbedoeld iemand zal raken de kans op letsel minimaal zal zijn. Dat betekent dus altijd vliegen met prop-guards. Het is een afweging die je maakt en een keuze die je op grond van die afweging maakt. En daar moet je je dan consequent aan houden en niet gaan schipperen. Anders werkt het niet en zul je tóch ongelukken krijgen.
Nabij obstakels vliegen.
Nabij mensen vliegen.
Er zullen wellicht nog meer factoren gespeeld hebben waar ik niet van op de hoogte ben zonder meer details te weten van de situatie maar in elk geval waren er minimaal drie factoren die allemaal 'de verkeerde kant uit werkten', namelijk risicoverhogend. Op een gegeven moment ga je dan over een risicodrempel heen en dan gaat het mis. Hij had zélfs dichtbij mensen kunnen vliegen én dichtbij obstakels, wat hij allebei beter niet had kunnen doen, als hij maar prop-guards had gebruikt. Dan had het kind misschien een bult op zijn hoofd gehad maar was hij geen oog verloren.
Als hij maar één van die drie dingen niet had gedaan was het niet gebeurd. Dat is kenmerkend voor heel veel ongevallen. Zeker in de luchtvaart. Zoveel dingen tegelijk fout doen mag je wel verwijtbaar noemen. Hij had gewoon beter moeten weten. Daarom is het zo belangrijk dat er actief beleid wordt gevoerd om de kennis en kunde van de beoefenaars van deze hobby te vergroten. Dat zal de enige manier zijn om de risico's te verkleinen. Strengere regels (behalve een totaalverbod op verkoop) zullen geen effect hebben als mensen er geen weet van hebben dat die regels er zijn, zoals dat effect er bij minder strenge regels ook niet zal zijn als men díe niet kent. Als je ze niet weet kun je je er ook niet aan houden. Maar regels doen ook niets als je de controle over je toestel verliest. Daar helpt alleen grotere kunde bij.
Mensen met kleine kinderen die zelf vliegen en hun koters niet het plezier van toezien willen ontnemen moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen en compenseren voor de risico's door bijv. prop-guards te gebruiken dan wel hun kinderen veiligheidsbrillen te laten dragen. En misschien ook uitgebreidere bescherming als een volledig (transparant) gezichtsscherm en handschoenen. Een kindervingertje zou wel eens niet bestand kunnen zijn tegen props die op té krachtige motoren zitten. Vooral niet als dat carbon fibre props zijn. Die zijn echt vreselijk link. Ook daar kun je bewust kiezen om wat performance op te offeren voor hogere veiligheid.
Mja, deze piloot heeft denk ik inderdaad erg veel pech gehad, maar ik weet ook niet hoeveel ervaring hij had en of hij LoS of FPV vloog. Ik denk inderdaad ook dat extra regels dit nooit tegen kunnen gaan. Mensen zijn te nieuwsgierig. Het is dus inderdaad veel belangrijker ze te scholen. Ik denk dat je bij de aankoop van een drone gewoon een certificaat moet hebben, net als bij de aankoop van een auto. Deze persoon vloog tegen een tak en verloor controle. Als ik de controle verlies in mijn vlucht, ook al vlieg ik alleen in een open veld, gooi ik door mijn paniekreflex
, automatisch mijn gas helemaal dicht. Een bult op je hoofd is een stuk minder erg dan een draaiende prop in je lichaam. En alle schade aan de quad is wel weer te repareren. Ik snap niet dat de persoon dat niet heeft gedaan, maar goed ik was er niet bij.
En prop guards +1 voor alle beginnende piloten!
En prop guards +1 voor alle beginnende piloten!
Prima gesproken. Maar hoewel je het duidelijk opschrijft is het geen hogere wiskunde. Iedereen met ook maar een beetje verstand zou dit zelf kunnen bedenken (hoop ik). Actief beleid voeren vind ik dan ook erg betuttelend en ik vraag me af of dat zin heeft (zonde van het geld!). Ik denk dat het inderdaad meer te maken heeft met sociaal/egoïstisch. En dan zit er maar één ding op: volledige verwijtbaarheid.CaptJackSparrow schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 11:59:
Zoals gewoonlijk zijn er bij dit incident meerdere zaken fout gedaan/gegaan. Vliegen nabij mensen vergroot de kans dat je die raakt. In principe vermijden dus. Kleine kinderen kunnen minder adequaat reageren op hun omgeving. Daarmee nemen de risico's dus toe en dus moet je daar juist meer voor compenseren als je toch bij ze in de buurt vliegt.
Prop-guards zijn uitermate nuttige dingen. Als je iets raakt gaat je toestel zich niet meteen vrijwel altijd oncontroleerbaar gedragen. En als je dan toch een mens raakt dan raakt in principe die guard die mens en niet de propeller. (En je props gaan minder snel stuk.) Dat werkt dus op meerdere vlakken positief. Daarom heb ik dus nooit een meter gevlogen met mijn Phantom zonder prop-guards. Precies om die redenen. Ja het kost me vliegtijd maar die ben ik bereid in te leveren voor de verhoogde veiligheid. Je weet namelijk dat de grote aantallen op een gegeven moment tegen je gaan werken en dat statistisch de kans op een dergelijk ongeluk zó groot zal worden dat ze daadwerkelijk gaan gebeuren. Om dat te voorkomen moet je dus vooruit denken en snappen dat de beste manier om dat te voorkomen is om altijd zo te vliegen dat ook áls je vliegmachine onbedoeld iemand zal raken de kans op letsel minimaal zal zijn. Dat betekent dus altijd vliegen met prop-guards. Het is een afweging die je maakt en een keuze die je op grond van die afweging maakt. En daar moet je je dan consequent aan houden en niet gaan schipperen.
Nabij obstakels vliegen.
Nabij mensen vliegen.
Dat actieve beleid kan heel simpel zijn. Maak het bijvoorbeeld verplicht dat in elke doos van een verkochte RTF multicopter een papieren versie zit van de Regeling Modelvliegen, een DVD met instructievideo's (zodat je wéét dat men die in elk geval had en de mogelijkheid had om er kennis van te nemen en het dus verwijtbaar is als men dat heeft nagelaten) en een A4tje met een aantal waarschuwingen en aandachtspunten die elke gebruiker moet weten waaronder de melding dat men nog véél meer moet weten om verantwoord te kunnen vliegen met wat suggesties hoe men zich die kennis eigen maakt. Die DVD o.a. en een aantal organisaties en links op het internet. De overheid zou dan (eventueel uitbesteed aan een KNVvL) een pagina op het internet kunnen zetten die iedereen dan zal weten te vinden waar alle relevante informatie te vinden is zodat niemand nog in een situatie kan verkeren dat hij niet van essentiële zaken op de hoogte is vóór hij aan deze hobby begint.
Mij stoort het dat de overheid dit heeft nagelaten en meteen is begonnen met domweg meer te verbieden, wat dus ook nog eens ineffectief is en voornamelijk een wassen neus is en schijnveiligheid biedt.
Mij stoort het dat de overheid dit heeft nagelaten en meteen is begonnen met domweg meer te verbieden, wat dus ook nog eens ineffectief is en voornamelijk een wassen neus is en schijnveiligheid biedt.
Dit specifieke ongeluk was ook gebeurd als er een A4-tje in de doos had gezeten. Dit soort ongelukken ontstaan denk ik niet door het gebrek aan kennis.
He verplicht stellen van dat soort (doorgaans ongebruikte) waarschuwingen is alleen voor het verleggen van enige aansprakelijkheid vanuit de overheid. Nut heeft het verder niet. En ik vind het redelijk onzinnig dat er geld aan besteed moet worden terwijl in mijn ogen sowieso niemand ook maar enige aansprakelijkheid heeft buiten de gebruiker (of bij gebrekkige hardware de fabrikant). Begint een beetje op die urban myth over Amerikaanse handleidingen te lijken waarin staat dat je een kat niet mag drogen in de magnetron
He verplicht stellen van dat soort (doorgaans ongebruikte) waarschuwingen is alleen voor het verleggen van enige aansprakelijkheid vanuit de overheid. Nut heeft het verder niet. En ik vind het redelijk onzinnig dat er geld aan besteed moet worden terwijl in mijn ogen sowieso niemand ook maar enige aansprakelijkheid heeft buiten de gebruiker (of bij gebrekkige hardware de fabrikant). Begint een beetje op die urban myth over Amerikaanse handleidingen te lijken waarin staat dat je een kat niet mag drogen in de magnetron

Als je maar genoeg 'mishaps' met multicopters analyseert zul je merken dat gebrek aan adequate kennis en vaardigheid er bijna altijd aan ten grondslag ligt. Dat gaat niet op miraculeuze wijze veranderen dus is niets doen geen verstandige optie als je het veiliger wilt maken.
Dus ja. Er zal zeker iets gedaan moeten worden en men moet actief proberen die hiaten in kennis en vaardigheid op te vullen. Anders zullen we toe gaan naar een situatie dat je eerst veel geld mag neertellen voor lessen en een theorie- en praktijkexamen en moet je een vliegbrevet hebben en mag je alleen nog maar vliegen op terreinen waar het expliciet is toegestaan. Als dat een toekomst is die we liever willen vermijden dan zullen we ALLEMAAL aan die grotere veiligheid moeten werken. Niet alleen al die andere mensen maar jij toevallig niet.
Dus ja. Er zal zeker iets gedaan moeten worden en men moet actief proberen die hiaten in kennis en vaardigheid op te vullen. Anders zullen we toe gaan naar een situatie dat je eerst veel geld mag neertellen voor lessen en een theorie- en praktijkexamen en moet je een vliegbrevet hebben en mag je alleen nog maar vliegen op terreinen waar het expliciet is toegestaan. Als dat een toekomst is die we liever willen vermijden dan zullen we ALLEMAAL aan die grotere veiligheid moeten werken. Niet alleen al die andere mensen maar jij toevallig niet.
Goeie discussie.
Onlangs heb ik voor mijn buurman een quadcopter (Tarantula X6) uit China besteld, omdat hij er ook mee wou gaan vliegen. Hij had zelf al een beetje ervaring met een nano-quad (Cheerson CX-10), maar wou iets groters en met camera.
Ik heb 'm na binnenkomst aan hem uitgeleverd (prop-guards erop!) en na de nodige instructies ook een A4'tje gegeven met do's & don'ts én nog een mail gestuurd met belangrijke links en regelgeving. Ook daar een link naar een filmpje ingezet met drone-ongelukken. Puur om even te laten zien wat er zou kunnen gebeuren.
Het was voor hem wel een eye-opener, want hij vliegt nooit als de omstandigheden er niet naar zijn (wind = minder controle, drukte = hoger risico). Zelfs niet als de kleinkinderen het zo graag willen zien.
Veel mensen beseffen niet dat het risico-vol 'speelgoed' is.
Als wij (mensen met een beetje verstand) dit over kunnen brengen, denk ik dat er al meer besef is.
Onlangs heb ik voor mijn buurman een quadcopter (Tarantula X6) uit China besteld, omdat hij er ook mee wou gaan vliegen. Hij had zelf al een beetje ervaring met een nano-quad (Cheerson CX-10), maar wou iets groters en met camera.
Ik heb 'm na binnenkomst aan hem uitgeleverd (prop-guards erop!) en na de nodige instructies ook een A4'tje gegeven met do's & don'ts én nog een mail gestuurd met belangrijke links en regelgeving. Ook daar een link naar een filmpje ingezet met drone-ongelukken. Puur om even te laten zien wat er zou kunnen gebeuren.
Het was voor hem wel een eye-opener, want hij vliegt nooit als de omstandigheden er niet naar zijn (wind = minder controle, drukte = hoger risico). Zelfs niet als de kleinkinderen het zo graag willen zien.
Veel mensen beseffen niet dat het risico-vol 'speelgoed' is.
Als wij (mensen met een beetje verstand) dit over kunnen brengen, denk ik dat er al meer besef is.
[ Voor 9% gewijzigd door Kars op 05-12-2015 13:43 ]
En weer een stapje verder met mijn moordmachine 
Alleen de motoren en esc's nog en de fpv camera bevestigen.

Tippie; doe wat spacers tussen je cam en dat plaatje, dan komt ie mooi binnen het frame, want dat lijk nu niet het gevalbarrymossel schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:47:
En weer een stapje verder met mijn moordmachine
[afbeelding]
Verwijderd
Daar gaat het dus al misSensei_D schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:17:
Een bult op je hoofd is een stuk minder erg dan een draaiende prop in je lichaam.
Tuurlijk, maar in dit geval is schade niet meer te voorkomen dan he. Dus de keus is; stuurloos een random kant op gaan waarbij je geen vaart mindert of als een baksteen uit de lucht vallen. Kiezen uit 2 kwaden natuurlijk, maar ik heb dan liever geen spinning propsVerwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 03:27:
[...]
Daar gaat het dus al misEen propeller op precies de verkeerde plek kan de nodige schade aanrichten, maar een vallende drone is mogelijk veel gevaarlijker. Of denk je dat carbon delen, printplaten of andere metalen onderdelen die met een rotvaart en niet zelden toch ook nog wat gewicht naar beneden komen geen schade aan gaan richten?
Bij een discussie als deze verwater je natuurlijk wel heel snel in de "what-if" scenario's. Laten we niet vergeten dat het ook heel vaak goed gaat. Op verschillende drone nationals/fpv wedstrijden en stunt events zijn er geen incidenten. Hier zijn dan ook piloten met veel ervaring. Het grootste gevaar zit imho in die eerste ervaringen opdoen, dan moet je gewoon logisch nadenken en de maatregelen nemen die al eerder genoemd zijn. Dan confidence opbouwen en dan kun je heus je nieuwe skills wel aan iemand laten zien, je hoeft niet altijd eenzaam te vliegen
Ik vond de eerste keer autorijden ook eng. Wat als je iemand aanrijdt...., maar als je wat ervaring hebt opgebouwd weet je ook dat je maatregelen kan nemen die dit voorkomen. Echter heb je bij autorijden verplichte lessen en misschien kun je dit bij multirotor vliegen niet verplichten, het moet wel toegankelijk zijn. Hoeveel scholen/clubs kent een doorsnee mens die zo'n ding wilt kopen?
Oe oe oe, je zou een verkoper random "lastige" vragen kunnen laten stellen
Ik vrees dat een klant die lastige vragen krijgt zijn speelgoed ergens anders gaat halen.Sensei_D schreef op zondag 06 december 2015 @ 09:45:
[...]
Oe oe oe, je zou een verkoper random "lastige" vragen kunnen laten stellen, zoals; hoe werkt een lipo, wat zijn pre-flight checks. Zo heeft de koper zich minimaal ingelezen
Het grote publiek is zich gewoon niet bewust van de gevaren. Waar waren de ouders/begeleiders van eerder genoemd kind toen dat te dicht bij die drone kwam?
Ja, snap ik. Bovendien heb ik mijn eerste micro drone van de beverwijkse bazaar, daar vertellen ze je sowiezo nietsguapper schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:14:
[...]
Ik vrees dat een klant die lastige vragen krijgt zijn speelgoed ergens anders gaat halen.
Het grote publiek is zich gewoon niet bewust van de gevaren. Waar waren de ouders/begeleiders van eerder genoemd kind toen dat te dicht bij die drone kwam?
Dat 2de vraag ik mij ook af ja, al weet ik precies hoe dat gaat. Kind is aan het spelen, papa krijgt van vriend te zien dat die iets nieuws heeft. "Sow, das een mooi ding, laat hem eens vliegen". Vriend die nog lerende is, kan het niet laten om toch even te showen. Papa's zijn nu eenmaal minder voorzichtig dan mama's.
Ook zo lekker verantwoordelijk:
YouTube: New spot vs Carpark | ZMR 250 | DYS 2300kv | CC3D | FPV 5.8Ghz | 3S |
[ Voor 41% gewijzigd door barrymossel op 06-12-2015 19:24 ]
Onder die auto door? Zo te zien zijn eigen auto, volgens mij zit hij er namelijk achterin. Coole trick dan toch?barrymossel schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:23:
Ook zo lekker verantwoordelijk:
Niet echt goed voor het imago van de vliegsport om een parkeergarage onveilig te maken.
Omdat hier regelmatig gevraagd wordt naar ervaringen met de eachine 250 hierbij een link naar een review door rcgroups.
Geen idee of het een gesponsord artikel is, hoewel de URL dat wel doet vermoeden. Het geeft in elk geval een aardige indruk van wat je krijgt voor je geld.
http://www.rcgroups.com/f...aign=RCG%20mass%20Dec%204
Geen idee of het een gesponsord artikel is, hoewel de URL dat wel doet vermoeden. Het geeft in elk geval een aardige indruk van wat je krijgt voor je geld.
[ Voor 10% gewijzigd door guapper op 06-12-2015 22:45 ]
Verwijderd
Waarom nou weer niet? Mensen moeten zich hier niet zo aanstellen. We hebben geen idee of die garage privé/van eigen bedrijf is en of de garage afgesloten is. Als dat wel het geval is is dat natuurlijk prima in orde.nokiaan958GB schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:29:
Niet echt goed voor het imago van de vliegsport om een parkeergarage onveilig te maken.
Ga je in een publiek toegankelijke garage met auto's van andere mensen vliegen dan is het een ander verhaal, maar gezien het hier om een lege garage gaat is dat laatste niet het geval.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 23:27 ]
Heb niet heel goed gekeken, vond het filmpje an sich redelijk briljant. Ik dacht dat er meerdere mensen bij die auto stonden. En één keer verkeerd tegen de grond (of de auto) knallen kan volgens mij ook voor de omstanders redelijke gevolgen hebben.Sensei_D schreef op zondag 06 december 2015 @ 20:53:
[...]
Onder die auto door? Zo te zien zijn eigen auto, volgens mij zit hij er namelijk achterin. Coole trick dan toch?Met andermans auto is dit asociaal ja.
De url die jij opgeeft is een url uit een mailing/nieuwsbrief. De url die hij gebruikt in zijn review is een url vanuit een Google Shopping campagne. En er staat verder ook geen affiliate-code van Banggood in. Dan nog is de kans groot dat het artikel gesponsord is, aangezien Banggood veel gratis weggeeft voor reviews. En dan is het noemen van Banggood een keer of 10 ook goed genoeg.guapper schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:44:
Omdat hier regelmatig gevraagd wordt naar ervaringen met de eachine 250 hierbij een link naar een review door rcgroups.
Overigens lijkt het me een aardig ding, maar juist het zelf uitzoeken en bouwen van zo'n quad is toch net zo leuk? Daarentegen is de €121,50 die ze nu vragen (1 lipo en geen tx/monitor/rx) toch wel erg aantrekkelijk: Eachine Racer (dat is een affiliate link!).
[ Voor 59% gewijzigd door barrymossel op 07-12-2015 08:07 . Reden: toevoeging ]
Affiliate link van wie? (Ben je daar iemand mee aan het sponsoren?)barrymossel schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:45:
[...]
Overigens lijkt het me een aardig ding, maar juist het zelf uitzoeken en bouwen van zo'n quad is toch net zo leuk? Daarentegen is de €121,50 die ze nu vragen (1 lipo en geen tx/monitor/rx) toch wel erg aantrekkelijk: Eachine Racer (dat is een affiliate link!).
Zelf uitzoeken en bouwen maakt het zeker zo leuk, maar niet iedereen zal daar de lol van in zien. Je moet dan ook zoveel lezen... Ik vond het een geweldig leuke speurtocht, en in die paar weken heb ik zoveel geleerd over elektronica, motoren, props, LiPo's, regelgeving en weet ik wat niet meer, Ik geniet van het uitzoeken en bouwen. Maar dat was in de winter.
Wel goed om te zien dat ze die armen van de eachine 250 ook los verkopen.
Haha, dat is een affiliate linkje van mij. Wilde alleen even het verschil aangeven in de affiliate links van Banggood (met ?723497293847 erachter) en url's die getagd zijn voor specifieke campagnes vanuit Banggood zelf (met &utm_source=newsletter&utm_medium=email etc. wat aangeeft dat de link getagd is voor de nieuwsbrief van BG). Maar ik zie nu wel iets vreemds: als ik over links in de review hover dan zie ik utm-codes (tags) voor een Google Shopping campagne. Als ik er op klik echter, bevat de url ineens deze tags: &utm_source=Banggood_CJ&utm_medium=commission_junction&utm_content=sandy&utm_campaign=OpenPilot wat wel weer duidt op een commissie-link.guapper schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:07:
[...]
Affiliate link van wie? (Ben je daar iemand mee aan het sponsoren?)
Nou ja, whatever... Denk sowieso dat het gros van deze reviews in welke manier dan ook gesponsord zijn.
Zoals al is aangegeven, Banggood hangt behoorlijk aan goede reviews (net als andere China-shops).guapper schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:44:
Ik vind deze specifieke review niet zo heel bijzonder, omdat er niet echt wordt ingegaan op de techniek (gebruikte ESC's enz.) maar heel algemeen blijft.
Maar goed, voor dat geld heb je zo te zien wel een goed vliegende quad, welke vooral voor beginnende fpv'ers een aanwinst kan zijn.
Off-topic: Op RC-Groups zit ook deze gebruiker welke ook veel reviews voor/met BG doet, maar naar mijn idee de boel veel verder uitzoekt en ook duidelijke pro's en con's neerzet.
Je link werkt (nog) niet.Hashtag schreef op maandag 07 december 2015 @ 10:46:
[...]
Off-topic: Op RC-Groups zit ook deze gebruiker welke ook veel reviews voor/met BG doet, maar naar mijn idee de boel veel verder uitzoekt en ook duidelijke pro's en con's neerzet.
Hmm, zo te zien moet je ingelogd zijn op RC-Groups om dit te zien.
Goed, even zoeken op user SeByDocKy (ook op YouTube) voor zijn reviews
Wat een genot zo'n drone, heb mijn eerste vlucht en filmpje net ook gedaan, kost wat maar het is elk cent waard
[ Voor 16% gewijzigd door FSXnoob op 09-12-2015 14:44 ]
Nice! Wel lef trouwens, eerste vlucht zo boven waterVedrano schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:44:
Wat een genot zo'n drone, heb mijn eerste vlucht en filmpje net ook gedaan, kost wat maar het is elk cent waard![]()
[video]
Al ervaring opgedaan voor de Phantom?
In het voorjaar een fun-fly quad gebouwd maar ik blijf mooi boven land al ben ik nog niet gecrashed

Vedrano schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:44:
Wat een genot zo'n drone, heb mijn eerste vlucht en filmpje net ook gedaan, kost wat maar het is elk cent waard![]()
[video]
Dat was ook mijn eerste gedachteMutatie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:09:
[...]
Nice! Wel lef trouwens, eerste vlucht zo boven water![]()
Al ervaring opgedaan voor de Phantom?
In het voorjaar een fun-fly quad gebouwd maar ik blijf mooi boven land al ben ik nog niet gecrashed
Phantom vliegen kan een kind van 3 ook wel
Op het water heb je geen obstakels niks, ik vond het juist ideaal. Verder heb ik nooit met drones gevlogen, alleen op de simulator zelf. 2de accu zal snel besteld worden en 64gb kaartje... dus het vliegen zal volop gebeuren boven land en water 
Alleen nog kijken naar de beste settings voor filmopnames met de drone etc, 1080P op 60frames etc.
Alleen nog kijken naar de beste settings voor filmopnames met de drone etc, 1080P op 60frames etc.
[ Voor 14% gewijzigd door FSXnoob op 09-12-2015 15:16 ]
Bij DJI zullen ze erg blij zijn met die gedachtegang.Vedrano schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:15:
Phantom vliegen kan een kind van 3 ook wel]...]
Het blijft een apparaat wat ieder moment naar beneden kan komen om tig verschillende redenen.
Dat dachten deze mensen ook allemaal.
YouTube: phantom flyaway
Uuuren leerzaam en vermakelijk kijkvoer waar je veel van kunt leren. Vooral als je de handleiding van voor tot achter en terug hebt doorgelezen en precies weet hoe alles werkt en de gemaakte fouten kunt herkennen want het merendeel van die flyaways worden veroorzaakt door fouten gemaakt door de mensen die er mee vliegen en niet door technische storingen ook al lijkt dat soms zo.
Er valt heel veel te weten om verantwoord en veilig met deze dingen te vliegen. Doe jezelf en de hele vliegende community een plezier en doe de moeite om die kennis te leren en je de vereiste vaardigheden eigen te maken. Daarmee voorkomen we hopelijk nóg draconischer regelgeving zodat we allemaal kunnen blijven vliegen en de hobby niet doodgeregeld zal gaan worden.
En je moet eens weten hoeveel mensen hun Phantom (bijna) in het water hebben zien verdwijnen. Staat ook genoeg over op Youtube.
Hier een aardig voorbeeld van een professionele fotograaf die ook onvoldoende kennis had en aannam dat het allemaal wel kon en daardoor een dure Phantom met een dure Sony camera eronder.....
Kijk maar.
Ik zie je ook over mensen heen vliegen (rond 1:00), ik zou hier toch wel heel erg mee oppassen.Vedrano schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:15:
Phantom vliegen kan een kind van 3 ook welOp het water heb je geen obstakels niks, ik vond het juist ideaal. Verder heb ik nooit met drones gevlogen, alleen op de simulator zelf. 2de accu zal snel besteld worden en 64gb kaartje... dus het vliegen zal volop gebeuren boven land en water
Er hoeft maar iets mis te gaan en ze hebben de propellers in hun hoofd staan.
Netjes gemonteerd filmpje hoor, leuke beelden en een mooie titel, maar het is toch echt; "maiden flight"Vedrano schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:44:
[video]
@All; hoe weten jullie nou dat Vedrano geen kennis heeft opgedaan? Misschien kent hij de handleiding juist wel. Als ik het filmpje zie denk ik zelf eigenlijk dat hij wel het een en ander weet. Anders; beginnersgeluk
In hoeverre is deze kit goed of slecht?
Wil graag starten met een 250 quad
Http://m.banggood.com/QAV...ml?p=QR1814094452201211VY
Ik denk dat de reviews onderaan de pagina voor zich spreken. Dit is net iets te goedkoop voor een budget kit.sander817 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:20:
Heb je al ervaring opgedaan met een iets kleiner model? Ik denk niet dat iemand in dit topic met vliegervaring op een 250 je zal adviseren om daarmee te starten. Dat is ook mijn persoonlijke ervaring.
[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 09-12-2015 21:32 ]
Dat dacht ik ook bij dit filmpjeMutatie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:09:
[...]
Nice! Wel lef trouwens, eerste vlucht zo boven water
Ik wil nog een keer boven de waddenzee vliegen met mijn Inspire, maar ben elke keer bang dat er iets mis gaat en ik mijn drone kwijt ben.
Heb hier precies dat kitje, alleen dan via Gearbestsander817 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:20:
Leuk om te bouwen en prima te doen, mocht je 'm kopen heb ik nog wel een paar handig linkjes voor je
En tjah, 't is niet het duurste setje, dus verwacht er ook niet al te veel van qua duurzaamheid, een van mijn ESC is na een crash kapot dus dan meot je weer een nieuwe (uit china) halen, en dat duurt even
Nou ja, leuk om te bouwen dus. Als jij al na één crash een kapotte ESC hebt en de reviews het over nogal wat DOA's hebben, dan zou ik het toch echt afraden. €150 voor één keer vliegen is wel erg veel. Kun je weer 3-4 weken wachten op een ESC en dan is het wachten tot er iets anders kapot gaat.tokko1 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:49:
[...]
Heb hier precies dat kitje, alleen dan via Gearbest
Leuk om te bouwen en prima te doen, mocht je 'm kopen heb ik nog wel een paar handig linkjes voor je![]()
En tjah, 't is niet het duurste setje, dus verwacht er ook niet al te veel van qua duurzaamheid, een van mijn ESC is na een crash kapot dus dan meot je weer een nieuwe (uit china) halen, en dat duurt even. Maar voor de rest tevredne hoor
Dan kun je volgens mij beter gaan voor de Eachine Racer 250. Die is een stuk completer en daar zijn in ieder geval positieve reviews over te vinden:sander817 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:20:
RC Groups
Youtube
En zoals guapper al zegt: het is verstandig om ook een (kleine indoor) quad te bestellen. Die heb je al voor een paar tientjes en daarmee leer je op een "verantwoorde" manier vliegen met een quad. Het is namelijk echt niet zo simpel als het in filmpjes lijkt. En er is best een groot verschil tussen binnen tussen plafond en vloer stuiteren met een nano quad of crashen met race quad met 5/6 inch vleugels die vaak onbeschermd zijn.
Want crashen ga je
[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 10-12-2015 08:03 . Reden: toevoeging ]
Even voor de duidelijkheid, ik heb er heel wat keren mee gevlogen. En de crash was mijn eigen schuld, redelijk hard en op nat gras.. Lag dus niet aan de kit.barrymossel schreef op donderdag 10 december 2015 @ 07:58:
[...]
Nou ja, leuk om te bouwen dus. Als jij al na één crash een kapotte ESC hebt en de reviews het over nogal wat DOA's hebben, dan zou ik het toch echt afraden. €150 voor één keer vliegen is wel erg veel. Kun je weer 3-4 weken wachten op een ESC en dan is het wachten tot er iets anders kapot gaat.
[...]
Dan kun je volgens mij beter gaan voor de Eachine Racer 250. Die is een stuk completer en daar zijn in ieder geval positieve reviews over te vinden:
RC Groups
Youtube
En alle onderdelen worden over het algemeen gewoon gecheckt voordat ze geshipped worden. Laat je niet meteen misleiden door die paar negatieve reviews, zijn ook een paar positieve. En over het algemeen reageren mensen sneller negatief, dus hier eigenlijk best oké balans.
Ik ben tevreden over de set.
Ik heb ervaring, heb een mjx600.
Daar begint alles kapot van te gaan
Het bouwen en uitzoeken vind ik leuk, dus liever een 250 dan eachine
Die kits op aliexpress, betere keuze dan
http://www.aliexpress.com...Esc-5030/32408220517.html
(from AliExpress Android)
Nou ja, er zijn toch wel wat verschillen tussen de reviews van dat setje en de Eachine Racer. Daarbij worden negatieve reviews vaak aangepast naar positieve (na refund e.d.), dus ik vind het wel wat zeggen dat er redelijk wat negatieve reviews bij staan.tokko1 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:05:
[...]
Even voor de duidelijkheid, ik heb er heel wat keren mee gevlogen. En de crash was mijn eigen schuld, redelijk hard en op nat gras.. Lag dus niet aan de kit.
En alle onderdelen worden over het algemeen gewoon gecheckt voordat ze geshipped worden. Laat je niet meteen misleiden door die paar negatieve reviews, zijn ook een paar positieve. En over het algemeen reageren mensen sneller negatief, dus hier eigenlijk best oké balans.
Ik ben tevreden over de set.
Ah, als je zelf wilt bouwen, zou ik gewoon echt alles bij elkaar zoeken. Heb ik zelf ook gedaan en daar leer je echt heel veel van. Ook kun je dan zelf de keuze maken wat betreft kwaliteit van de onderdelen (FPV heeft bij mij geen prio, dus een cheap camera, etc.).sander817 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:22:
Ik heb ervaring, heb een mjx600.
Als je het echt wilt begrijpen en als je wilt leren ervan, dan is alles bij elkaar zoeken the way to go.
ok, duidelijk. Alleen zie ik door de bomen het bos ook niet meer. Vandaar mijn vraag of een dergelijke AE kit ok is.
2.4 ghz futaba 6ex zender en corona r8fa receiver heb ik al van een vliegtuig. Ouder spul, maar voldoet prima neem ik aan?
2.4 ghz futaba 6ex zender en corona r8fa receiver heb ik al van een vliegtuig. Ouder spul, maar voldoet prima neem ik aan?
[ Voor 18% gewijzigd door sander817 op 10-12-2015 08:54 ]
Om je meer duidelijkheid te gevel zou ik je graag verwijzen naar een serie video's over het bouwen van een budget zmr250 door Bruce aka rcmodelreviews op youtube.sander817 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:49:
ok, duidelijk. Alleen zie ik door de bomen het bos ook niet meer. Vandaar mijn vraag of een dergelijke AE kit ok is.
Hierin wordt alles besproken, uitgelegd en voorgedaan wat je wil weten.
YouTube: Low-cost racing mini-quadcopter build
Als je uitleg wil over individuele componenten heeft hij ook vaak een losse video waarin hij dieper op de materie in gaat; erg goed voor je kennis.
Kijk ook eens hier: barrymossel in "Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 1"sander817 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:49:
Lijstje met zeer interessante links naar het blog van Oscar Liang. In principe gaat het bouwen om maar een paar dingen:
- Frame, ZMR250 is een goede (begin)optie
- Flight controller, bijvoorbeeld de Naze32
- Motors
- ESC's
- FPV kit (wanneer je FPV wilt vliegen)
- Receiver (heb je al)
- Transmitter (heb je al)
zender en ontvanger zijn prima te gebruiken? icm een flip32 bijvoorbeeld?
Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.