Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09-2024
Flaker schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:08:
[...]

Ik lees wat tegenstrijdige berichten over TPM en de XPS15. Ik heb verschillende posts gelezen in Engelstalige fora waarin gebruikers aangeven TPM in gebruik te hebben. Wel moest deze in de BIOS aangezet worden. Ik heb de XPS15 nog niet binnen (wacht al 3 maanden...) dus kan het niet verifiëren. In mijn besteloverzicht staat 'TPM not enabled'. Dat suggereert dat er wel TPM aanwezig is, maar dat deze niet in de BIOS aanwezig is. Waarom zou men anders deze regel in het overzicht opnemen? Misschien kan een XPS15 bezitter dit bevestigen?

Overigens is sinds Windows 10 met Bitlocker geen USB meer nodig maar kun je ook alleen pincode of wachtwoord gebruiken (ook in afwezigheid van de TPM chip) - sleutel wordt dan op de schijf opgeslagen.
Als TPM not enabled staat op je besteloverzicht, dan zit er GEEN TPM op je moederbord. Je vindt in de BIOS ook niets over TPM terug.

De "software bitlocker" mode werkt alleen met een pro versie van Windows en vereist dat je wat knutselt met de management-consoles van Windows. Is te doen, heb dat ook gedaan met meerdere machines, waaronder mijn XPS 15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
maurice22 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:35:
Ik heb de XPS 15 met 512GB SSD. Ik las hier dat om de SSD performance issue op te lossen dat je moet switchen naar AHCI mode en dan in safe mode de Samsung NVMe driver moet installeren. Echter, daar staat ook vermeld dat deze Samsung drivers problemen geven bij een reboot. Weet iemand of dit inderdaad een isssue is, en hoe je deze dan kan oplossen?
Dat switchen naar AHCI is met een PM951 en de .15 bios niet meer nodig. Je hebt tevens geen reboot problemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaker
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-01-2023
fazerrider schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:15:
[...]

Als TPM not enabled staat op je besteloverzicht, dan zit er GEEN TPM op je moederbord. Je vindt in de BIOS ook niets over TPM terug.
wel vreemd dan dat Dell er verschillende soorten moederborden op nahoudt, vooral ook omdat je dit (TPM of niet) niet kunt kiezen. De huidige business modellen hebben het erin zitten zie ik nu op de site. Misschien latere ontwikkeling? Alhoewel het eerder zal liggen aan de configuratie keuzes die Dell beschikbaar maakt. Jammer dat er tegenwoordig zo weinig nog te configureren Is, je kunt uit voorgekauwde modellen kiezen en dat Is het dan. Prima hoor, maar zorg dan wel voor een fatsoenlijke voorraad - het 'made-to-order' kon met vrije configuratie nog goed verdedigd worden, nu lijkt het me meer voordeel voor Dell dan voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaker
kw4h schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:01:
Hij kwam geleverd met BIOS versie 01.00.07. Uiteraard gaat nu de clean install procedure van start, met een BIOS upgrade (01.01.15), aangezien Dell zelf aangeeft dat het een zeer aan te raden update is: http://www.dell.com/suppo...ersDetails?driverId=8800M
Wat? De 1.1.15 is al 3 weken beschikbaar en men zet nog een oude BIOS op een product dat afgelopen week geproduceerd is? Kan in mijn lijstje van gebrekkige Dell QC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:50
Ondertussen heb ik mijn loszittend touchpad kunnen 'repareren' met wat tape.

Maar wat een irritant touchpad zeg. Ik vind de bewegingen niet altijd consequent registreren. Is dat ook bij jullie?
Bv. bij het selecteren van tekst. Als ik links klik en begin te slepen met de muis: geen probleem als ik het traag genoeg doe (en dan nog). Als ik snellere swipes doe, dan begint de muis maar heel traag te bewegen.

Het werkt echt niet zo fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-10-2022
GSamson schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:14:
Ondertussen heb ik mijn loszittend touchpad kunnen 'repareren' met wat tape.

Maar wat een irritant touchpad zeg. Ik vind de bewegingen niet altijd consequent registreren. Is dat ook bij jullie?
Bv. bij het selecteren van tekst. Als ik links klik en begin te slepen met de muis: geen probleem als ik het traag genoeg doe (en dan nog). Als ik snellere swipes doe, dan begint de muis maar heel traag te bewegen.

Het werkt echt niet zo fijn!
Ik ben juist heel positief over de touchpad..... al moet ik zeggen dat de touchpad van een macbook net iets beter werkt.

Het is voor mij sowieso een hele verbetering na het gebruik van een laptop van 7 jaar oud.

Zijn er geen programma's die zoiets kunnen uitlezen?

Ik moet trouwens ook melden dat toen ik de xps 15 kreeg ik ook een loszittend touchpad had maar na een paar keer gebruiken heb ik er geen last meer van?

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
  • Laatst online: 04-09 08:44
Ja hoor het is weer zover... Mijn laptop doet alweer niks..
Gisteren begon het probleem dat ik geen startmenu niet had.. Vervolgens verdwenen de microsoft apps en daarna kon ik opeens niet meer mijn downloads benaderen.....
Hierna probeerde ik een systeemherstel te doen en dat deed het ook al niet :'(

Vervolgens wilde ik de pc opnieuw op aan het starten en kwam ik niet verder dan bios scherm...

Ik ga straks alweer dell bellen en vragen wat ik hiermee moet... Heb nog geen dag fatsoenlijk ermee gewerkt en dat voor 1800 euro? Neeee dacht het toch niet eah :/
Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
k---evi-n schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:18:
Ja hoor het is weer zover... Mijn laptop doet alweer niks..
Gisteren begon het probleem dat ik geen startmenu niet had.. Vervolgens verdwenen de microsoft apps en daarna kon ik opeens niet meer mijn downloads benaderen.....
Hierna probeerde ik een systeemherstel te doen en dat deed het ook al niet :'(

Vervolgens wilde ik de pc opnieuw op aan het starten en kwam ik niet verder dan bios scherm...

Ik ga straks alweer dell bellen en vragen wat ik hiermee moet... Heb nog geen dag fatsoenlijk ermee gewerkt en dat voor 1800 euro? Neeee dacht het toch niet eah :/
Ik hou jullie op de hoogte
De zaken zoals het verdwijnen van je startmenu lijkt toch software matige?
Kan je in je bios wel je harde schijven/ssd zien?

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
Olrac.Srednjim schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:28:
[...]

De zaken zoals het verdwijnen van je startmenu lijkt toch software matige?
Kan je in je bios wel je harde schijven/ssd zien?
Jip kan wel de hdd zien maar het is al de 3e keer dat ik de laptop opnieuw moet installeren...
Ook zoals ik al eerder zei is dat mijn laptop niets meer doet als ik er een tikje tegen geef en dat hij soms gewoon zwart scherm geeft -_-

Dusja strax bellen ervoor want normaal gesproken koop je een laptop wat het gewoon goed doet en niet die je 3x moet installeren en je hdd al moest vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
k---evi-n schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:39:
[...]

Jip kan wel de hdd zien maar het is al de 3e keer dat ik de laptop opnieuw moet installeren...
Ook zoals ik al eerder zei is dat mijn laptop niets meer doet als ik er een tikje tegen geef en dat hij soms gewoon zwart scherm geeft -_-

Dusja strax bellen ervoor want normaal gesproken koop je een laptop wat het gewoon goed doet en niet die je 3x moet installeren en je hdd al moest vervangen...
Daar heb je helemaal gelijk in.... het is ook niet zo dat je een banaan koopt bij de supermarkt die bij het eten toch een beetje rot blijkt te zijn 8)7

Proberen aan te sturen op vervanging en alle problemen zo goed mogelijk onderbouwen met foto's oid.

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaker
kw4h schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:01:
Vandaag is dan eindelijk het vervangende model voor de defecte XPS 15 binnengekomen. Eerste impressie tot zover is goed. Het systeem startte out-of-the-box gewoon op, en kwam zowaar in Windows terecht.
Direct daarna de diagnostics gestart. Deze gaf geen problemen, los van het feit dat hij aangaf dat er geen Hard Drive geïnstalleerd is. Ergens klopt dat wel natuurlijk, want er zit een SSD in.

[...]

Fijn natuurlijk dat er eindelijk een werkend apparaat is geleverd, maar er zit best een nare nasmaak aan gezien het eerste model DOA op 09-11-2015 is geleverd. Daar zijn dus twee maanden en een beetje overheen gegaan.
Gelijke verhaal hier. 15-okt besteld; 11-nov dood geleverd; 25-nov vervangend exemplaar besteld; 12-jan geleverd. Ook uitgebreide diagnostics gedraaid na upgrade van drivers en BIOS - geen problemen gevonden. Ook qua hardware geen issues als loszittende touch pads, uitstekende hoeken of klem zittende spatie balk.

Ik ben blij dat ik heb gewacht want wat is dit een strakke machine... Maar net als kw4h toch wrange nasmaak over de bijna drie (3!) maanden die ik heb moeten wachten - met een volstrekt kansloze serviceorganisatie die het met een proces uit de jaren 80 moet doen... Weet niet zo gauw of ik volgende keer weer voor een Dell zou gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:21
Flaker schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:56:
[...]

Gelijke verhaal hier. 15-okt besteld; 11-nov dood geleverd; 25-nov vervangend exemplaar besteld; 12-jan geleverd. Ook uitgebreide diagnostics gedraaid na upgrade van drivers en BIOS - geen problemen gevonden. Ook qua hardware geen issues als loszittende touch pads, uitstekende hoeken of klem zittende spatie balk.

Ik ben blij dat ik heb gewacht want wat is dit een strakke machine... Maar net als kw4h toch wrange nasmaak over de bijna drie (3!) maanden die ik heb moeten wachten - met een volstrekt kansloze serviceorganisatie die het met een proces uit de jaren 80 moet doen... Weet niet zo gauw of ik volgende keer weer voor een Dell zou gaan...
Ik zou gewoon 'm niet bij Dell bestellen, maar bij een webshop die 'm op voorraad heeft. Dus dat betekent misschien soms wat langer wachten voordat je 'm kan bestellen, maar dan heb je 'm tenminste snel binnen en vaak zijn webshops qua garantie en retourneren echt beter en sneller.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:50
Ter info, de issues met het touchpad die ik nog had, zijn voorlopig opgelost door het disablen van de 3-vinger swipe gesture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Flaker schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:56:
[...]

Hoe kan je de uitgebreide diagnostics draaien?

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sender
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Bios update XPS_9350_1.1.9.exe | Release date 13 Jan 2016
http://www.dell.com/suppo...ps-13-9350-laptop/drivers

Dell XPS 13 9350 Skylake, i7@2.5Ghz, 16GB, 1T NVMe, 3200x1800, linux4.13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Afgelopen maandag heb ik van Dell de factuur ontvangen. Ik ging er vanuit dat dat dan ook wel het startschot voor de verzending zou zijn en ben gaan kijken bij de order status.
Daar staat nu inderdaad de status "Verzonden" en is de datum bij de geschatte leverdatum verdwenen en nu staat er "Bestelling is verzonden".

Bij UPS kun je dan je pakket traceren. Het pakket bevind zich momenteel in China, maar daar is de status de afgelopen 4 dagen onveranderd. De status is: "Agent afhalen; onderweg naar UPS-facil".

Wat is jullie ervaring m.b.t. de verzending? Is het gebruikelijk dat een pakket 4 dagen onderweg is naar een UPS distributiecentrum in China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Mystic Spirit schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:35:
Afgelopen maandag heb ik bericht van Dell de factuur ontvangen. Ik ging er vanuit dat dat dan ook wel het startschot voor de verzending zou zijn en ben gaan kijken bij de order status.
Daar staat nu inderdaad de status "Verzonden" en is de datum bij de geschatte leverdatum verdwenen en nu staat er "Bestelling is verzonden".

Bij UPS kun je dan je pakket traceren. Het pakket bevind zich momenteel in China, maar daar is de status de afgelopen 4 dagen onveranderd. De status is: "Agent afhalen; onderweg naar UPS-facil".

Wat is jullie ervaring m.b.t. de verzending? Is het gebruikelijk dat een pakket 4 dagen onderweg is naar een UPS distributiecentrum in China?
Het eerst volgende bericht wat je krijgt is als hij hier in Nederland is aangemeld bij UPS.

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Olrac.Srednjim schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:37:
[...]

Het eerst volgende bericht wat je krijgt is als hij hier in Nederland is aangemeld bij UPS.
Dat verklaard een hoop... Dan is het niet zo vreemd dat het er een weekje over doet :) Heb nu wel lang genoeg gewacht en ben benieuwd naar mijn nieuwe laptopje... De levering duurt al eventjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
Mystic Spirit schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:41:
[...]

Dat verklaard een hoop... Dan is het niet zo vreemd dat het er een weekje over doet :) Heb nu wel lang genoeg gewacht en ben benieuwd naar mijn nieuwe laptopje... De levering duurt al eventjes :X
Het wachten wordt beloond :P _/-\o_

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorelord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-08 13:03
Harde schijf vervangen is al een aantal keren gevraagd vwb de 1TB + 32 GB cachedisk.

Ik ga het M2 bankje niet vervangen. Ik heb nog een SSD disk liggen en wil de 1 TB vervangen. Ik zou ook die M2 lat willen blijven gebruiken voor cache... omdat het kan. Ook alles in UEFI mode. En dat lijkt niet te gaan.

Hersteldisk gemaakt op SD kaart, maar die kan niets met de SSD schijf.

UEFI uit en LEGACY aan. Ik kan met een usb stick windows 10 installeren.

Kan ik achteraf UEFI draaien? Ik heb nog geen drivers of wat dan ook geinstalleerd. Maar in de bios zegt ie al no boot device.

De herstelpartitie stond vast op de 1TB disk, kan ik ooit die herstelpartitie gebruiken om de "image" of installatie op de nieuw geplaatste SSD schijf te zetten?

Kan ik überhaubt nog de M2 lat gebruiken in cache mode? Hoe?

(intussen ben ik nog aan het knoeien... tot zo ver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvBest
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-03-2019
Er zijn verschillende berichten over deDell DA-200 dongle (USB-C naar VGA/HDMI/USB/Ethernet);

Werkt dit nu wel of niet met de skylake XPS13 ? Wat zijn anders prijsgelijke alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was een powerbank aan t zoeken voor de XPS 15, lijkt dit jullie een goede optie:
http://www.pdashop.nl/pro....html#direct-naar-reviews
Wat zijn de alternatieven, aangezien er wel een AC outlet bij moet zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 08:54

Coehinator

Hocus Pocus!

[b]scorelord schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:14:

Kan ik achteraf UEFI draaien? Ik heb nog geen drivers of wat dan ook geinstalleerd. Maar in de bios zegt ie al no boot device.
Naar mijn weten is dit niet mogelijk, ik heb ook altijd gedonder met die uefi, krijg het nog steeds niet helemaal voor elkaar een bootable uefi zelf te branden. Het is me wel eens gelukt, maar de andere keer weer niet. Heel apart.

In principe kan je gewoon in leagacy blijven, maakt geen zak uit
De herstelpartitie stond vast op de 1TB disk, kan ik ooit die herstelpartitie gebruiken om de "image" of installatie op de nieuw geplaatste SSD schijf te zetten?
Bij sommige installaties kan dit. Mijn ervaring is dat de herstelpartities bij dell gewoon random een disk pakken. Vaak degene in bay 0. Heb er met mijn alienware ook gedonder mee gehad.
Kan ik überhaubt nog de M2 lat gebruiken in cache mode? Hoe?
Zou moeten kunnen, allen als je toch al opstart van een SSD, waarom zou je dat dan doen?
Ik zou die SSD gewoon partitioneren en gebruiken als backup diskje voor belangrijke bestanden, of gewoon als opslag voor dingen die je niet op je c schijf wilt hebben

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Coehinator op 14-01-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 13:05
NielsvBest schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:05:
Er zijn verschillende berichten over deDell DA-200 dongle (USB-C naar VGA/HDMI/USB/Ethernet);

Werkt dit nu wel of niet met de skylake XPS13 ? Wat zijn anders prijsgelijke alternatieven?
Sinds recente BIOS en Thunderbolt firmware updates werkt de XPS 13 prima met de DA 200 dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:21
Coehinator schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:56:
In principe kan je gewoon in leagacy blijven, maakt geen zak uit
Je kan dan geen Windows 8/10 fast boot gebruiken toch? Nou start zonder fast boot Windows 8/10 heel snel op, maar ik zou het persoonlijk echt niet kunnen hebben als ik weet dat het sneller kan ;)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:41
Heb zojuist ook mijn XPS 15 binnen gekregen, werkt perfect. Ben er tot nu toe erg tevreden mee.
Ik heb een bios update uitgevoerd en nog een paar firmware updates.
Nu dat ik Windows heb geherinstalleerd loop ik tegen het probleem aan dat bij een herstart de SSD niet wordt herkend. Blijkbaar moet ik de RAID mode i.p.v. AHCI mode gebruiken.

Is het mogelijk om dit om te wisselen op een bestaande installatie?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:24
Gijs007 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:02:
Heb zojuist ook mijn XPS 15 binnen gekregen, werkt perfect. Ben er tot nu toe erg tevreden mee.
Ik heb een bios update uitgevoerd en nog een paar firmware updates.
Nu dat ik Windows heb geherinstalleerd loop ik tegen het probleem aan dat bij een herstart de SSD niet wordt herkend. Blijkbaar moet ik de RAID mode i.p.v. AHCI mode gebruiken.

Kan het niet zijn dat je de drivers met een usb moet installeren tijdens de windows installatie? Kan me dit herinneren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 08:54

Coehinator

Hocus Pocus!

Luuk1983 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:44:
[...]

Je kan dan geen Windows 8/10 fast boot gebruiken toch? Nou start zonder fast boot Windows 8/10 heel snel op, maar ik zou het persoonlijk echt niet kunnen hebben als ik weet dat het sneller kan ;)
Nee klopt, fast boot gaat dan over.
Maar ik ben er zelf niet uit of het nou echt sneller is.
Fast boot blijft bij mij wel redelijk lang hangen op het bios dingetje.
Terwijl ik in leagacy een balkje krijg die voorbij schiet, waarna die direct opstart.

Naar mijn ervaring is het verschil tussen fastboot en gewoon dus echt erg klein.
Maar ik ben het met je eens, als je in uefi kan booten, waarom zou je dat dan niet doen?
Ik had er gewoon veel tijd in zitten om iets bootable te krijgen, via rufus vanalles geprobeerd. Maar hij pakte m niet... Als iemand nog tips heeft om dit allemaal voor elkaar te krijgen. graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaker
Olrac.Srednjim schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:15:
[...]
Hoe kan je de uitgebreide diagnostics draaien?
Door op Dell.nl in te loggen (Mijn Account), dan Support -> Dell PC Diagnostics. Kies dan je Product of voer je service tag in. Scherm dat dan opent heeft menu met 'Diagnostiek'. Daar kun je een snelle (10 min) of volledige (40 min) test kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enver63
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-08 12:00
Gijs007 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:02:

Ik ben zelf weer terug gegaan van AHCI naar RAID, omdat ik bij AHCI het reboot-probleem had, en RAID sinds BIOS update 1.1.15 net zo snel is.
Als je de drivers (Intel RST) hebt geinstalleerd kun je zonder problemen terug. Als je van RAID (standaard) naar AHCI gaat moet je een keer booten in safe mode om de Samsung driver te installeren.

Zie ook mijn documentje hierover dat al een paar keer is gelinkt in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Li1quid schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:36:
[...]

Kan het niet zijn dat je de drivers met een usb moet installeren tijdens de windows installatie? Kan me dit herinneren :)
Ja klopt, blijkbaar de Intel RAID floppy driver nodig tijdens de installatie.

Overigens haal ik die snelheid van 2500MB/1500MB lezen/schrijven bij lang en na niet.

Met AHCI en NVMe driver van Samsung haal ik ongeveer 1700MB/s lezen.
Bij RAID met laatste bios versie rond de 1100MB lezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Gijs007 op 15-01-2016 13:10 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enver63
Met AHCI haal ik ook hogere snelheden

Afbeeldingslocatie: https://tsfedw.bl3301.livefilestore.com/y3pfDzTjbSZdgqa-rSKX369YxoCxCMY15lMzBP2lvgIspKZADP_vie80fNzulQD8VNlPTumc3Y_oxw5ptGH3Vjvsmf6jWIPikyfuAYebxjoIrY8Krz3dSwflMxwrM_6uew4zZ6AvdeP38tRGsS0Kv5JMz-1NYVkwbuPZPpLb-YIg1s/crystalDiskMark.png?psid=1

dan met RAID

Afbeeldingslocatie: https://umfedw.bay.livefilestore.com/y3pYkB188GGt0yzlhsJuu1O2CRxWK5cb4h9qfy3smvaUOnFhp7-u_zGnecm0VaVmbtKDjhiyCaKRwJVwwzLomB8tQtzAw7WAV-cO8VbqWs3Zx02oEfKjqCOV3dNOREDGuVlHk1jU-8PUVQmrgTj3CoR3mEd24_Itpu543rl66aqu_8/CDM-RAID.png?psid=1

Ik heb BIOS 1.1.15, maar blijkbaar heeft die nog een snelheidsprobleempje met RAID.

Misschien moet ik toch terug gaan naar AHCI en dan niet rebooten.

[ Voor 42% gewijzigd door enver63 op 16-01-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Vandaag heb ik mijn XPS 15 binnen gekregen :) Ziet er top uit en werkt lekker. Ik heb het model met 32gb ssd en 1tb hdd. Dat is me wel een beetje te traag. Morgen dus even opzoek naar een samsung 950 pro NVME lat om erin te zetten, of zijn er betere alternatieven?

Wat raden jullie aan met de BIOS versie? Is de laatste versie inmiddels redelijk stabiel, of moet ik hem nog maar even bij de factory default houden? Hoop eigenlijk het gedoe met slechte roboots een beetje te ontlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
enver63 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:52:
dan met RAID

Ik heb BIOS 1.1.15, maar blijkbaar heeft die nog een snelheidsprobleempje met RAID.

Ik heb mijn XPS 15 (i7, 4K, 512 SSD) begin deze week ontvangen. :) BIOS bijgewerkt naar versie 1.1.15 en daarna een verse installatie van Windows 10 gedaan. BIOS staat ongewijzigd in RAID modus. Ik heb niet de RST drivers geïnstalleerd en ook niet de Samsung NMVe driver. Gebruik dus de standaard RAID controller en NMVe driver van Windows.

Ik haal dan de volgende snelheden (Read/Write MB/s):
- Seq Q32T1: 1769 / 585
- 4K Q32T1: 602 / 484
- Seq: 1353 / 584
- 4K: 46 / 179

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
SunBeech schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:38:
[...]

Ik heb mijn XPS 15 (i7, 4K, 512 SSD) begin deze week ontvangen. :) BIOS bijgewerkt naar versie 1.1.15 en daarna een verse installatie van Windows 10 gedaan. BIOS staat ongewijzigd in RAID modus. Ik heb niet de RST drivers geïnstalleerd en ook niet de Samsung NMVe driver. Gebruik dus de standaard RAID controller en NMVe driver van Windows.

Ik haal dan de volgende snelheden (Read/Write MB/s):
- Seq Q32T1: 1769 / 585
- 4K Q32T1: 602 / 484
- Seq: 1353 / 584
- 4K: 46 / 179
Vreemd, bij mij wordt de SSD niet herkend zonder de RST "floppy" drivers te laden bij de installatie.

Is het overigens mogelijk om het lampje onder aan de laptop te laten branden zolang als de stroomkabel er in zit? Nu brandt hij heel even tijdens het aansluiten en gaat dan weer uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Gijs007 op 16-01-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider

[afbeelding]

dan met RAID

[afbeelding]

Misschien hoef je alleen de Intel RST drivers/software te deinstalleren via Config menu/programma's.
Schijnt nogal veel overhead te creeren. Ik zit inmiddels ook weer op raid in Rom, geen Intel RST drivers geinstalleerd. Dit zijn mijn waarden inmiddels (1Tb pm950).
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/0B3sNzUcY-xsvYnBxVWM1VzJqMm8/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Gijs007 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:32:
Vreemd, bij mij wordt de SSD niet herkend zonder de RST "floppy" drivers te laden bij de installatie.
Ik heb inderdaad de 'floppy' drivers gebruikt tijdens de installatie. In mijn geval pakte Windows de RAID-driver. Echter nadat Windows erop stond heb ik niet het RST-driverpakket geïnstalleerd.
Is het overigens mogelijk om het lampje onder aan de laptop te laten branden zolang als de stroomkabel er in zit? Nu brandt hij heel even tijdens het aansluiten en gaat dan weer uit.
Bij mij gaat dat lampje aan als in de laptop in slaap zet en blijft dan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
fazerrider schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:57:
Misschien hoef je alleen de Intel RST drivers/software te deinstalleren via Config menu/programma's.
Schijnt nogal veel overhead te creeren. Ik zit inmiddels ook weer op raid in Rom, geen Intel RST drivers geinstalleerd. Dit zijn mijn waarden inmiddels (1Tb pm950).
[afbeelding]
Opvallend dat jouw schrijfwaarden een stuk hoger zijn dan de mijne. Zou er zoveel verschil zitten tussen het 512 GB-model en 1TB-model? Of heb je nog andere tweaks toegepast? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
SunBeech schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:44:
[...]

Ik heb inderdaad de 'floppy' drivers gebruikt tijdens de installatie. In mijn geval pakte Windows de RAID-driver. Echter nadat Windows erop stond heb ik niet het RST-driverpakket geïnstalleerd.

[...]

Bij mij gaat dat lampje aan als in de laptop in slaap zet en blijft dan branden.
RST heb ik niet geïnstalleerd, toch apart dat dan de prestaties zo verschillen.

Dat lampje gaat bij mij ook niet aan in de (hybride) slaapstand. :/ (vindt het nogal een nutteloos lampje atm.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
SunBeech schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:46:
[...]

Opvallend dat jouw schrijfwaarden een stuk hoger zijn dan de mijne. Zou er zoveel verschil zitten tussen het 512 GB-model en 1TB-model? Of heb je nog andere tweaks toegepast? :)
Nee, ik heb verder niks bijzonders gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Hoe ervaren jullie het geluid uit de XPS 15?

Bij mijn exemplaar klinkt het namelijk behoorlijk overstuurd. Ik zou bijna denken dat de speakers al opgeblazen zijn voor ze in de laptop zijn geplaatst, maar bij sommige stukken klinkt het minder overstuurd.

Ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden. Vond in dit topic maar 1 keer een melding dat iemand het geluid goed vond, maar goed vind ik het zeker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Mystic Spirit schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:08:
Hoe ervaren jullie het geluid uit de XPS 15?

Bij mijn exemplaar klinkt het namelijk behoorlijk overstuurd. Ik zou bijna denken dat de speakers al opgeblazen zijn voor ze in de laptop zijn geplaatst, maar bij sommige stukken klinkt het minder overstuurd.

Ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden. Vond in dit topic maar 1 keer een melding dat iemand het geluid goed vond, maar goed vind ik het zeker niet...
Bij mij is het geluid prima. Het kan lekker hard en de kwaliteit is prima.
Heb je wel de Dell audio drivers geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online

dan met RAID

Toch nog even een check gedaan om de snelheden van de Samsung 512 GB SSD te vergelijken in RAID- vs. AHCI-modus, met de standaard Windows-driver. BIOS-versie is 1.1.15.

In RAID-modus leidt dit bij mij tot de volgende resultaten:
Samsung PM951 512GB Dell XPS 15 9550 RAID

In AHCI:
Samsung PM951 512GB Dell XPS 15 9550 AHCI

Resultaten verschillen een beetje als ik de test opnieuw draai.
Nadeel in AHCI-modus is dat je je laptop niet goed kunt herstarten (loopt vast op Dell-logo). RAID-modus lijkt de voorkeur te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Gijs007 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:30:
[...]

Bij mij is het geluid prima. Het kan lekker hard en de kwaliteit is prima.
Heb je wel de Dell audio drivers geïnstalleerd?
Hij is gewoon out of the box (vrijdag ontvangen)... Dus heb nog niks aangepast of een reinstall gedaan. Daarvoor wacht ik op de Samsung 950 pro die ik besteld heb.

Het enige wat ik heb gedaan is de laatste BIOS flashen, maar daarvoor was het hetzelfde.

Edit:
Ben eruit... Het verschrikkelijke geluid komt door de zogenaamde audio enhancement van DELL "MAXX Audio PRO"... Wat een drama :N |:( alle enhanchement uit maakt het een stuk beter :Y

[ Voor 16% gewijzigd door Mystic Spirit op 17-01-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
SunBeech schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:44:
[...]

Toch nog even een check gedaan om de snelheden van de Samsung 512 GB SSD te vergelijken in RAID- vs. AHCI-modus, met de standaard Windows-driver. BIOS-versie is 1.1.15.

In RAID-modus leidt dit bij mij tot de volgende resultaten:
[afbeelding]

In AHCI:
[afbeelding]

Resultaten verschillen een beetje als ik de test opnieuw draai.
Nadeel in AHCI-modus is dat je je laptop niet goed kunt herstarten (loopt vast op Dell-logo). RAID-modus lijkt de voorkeur te hebben.
Hoe heb je RAID modus werkend gekregen met de standaard Windows drivers?
Ik had de "floppy" driver nodig om überhaupt de SSD te kunnen zien tijdens de installatie.
Heb je deze daarna weer verwijdert via apparaatbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 23:31
[...]
Bij mijn XPS13 blijft dat lampje gewoon continue branden als de voedingskabel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Bij mij alleen als hij de batter oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Gijs007 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:54:
[...]

Hoe heb je RAID modus werkend gekregen met de standaard Windows drivers?
Ik had de "floppy" driver nodig om überhaupt de SSD te kunnen zien tijdens de installatie.
Heb je deze daarna weer verwijdert via apparaatbeheer?
De laptop stond standaard in RAID-modes bij levering. Ik heb toen een clean install van Windows 10 gedaan. Daarbij had ik inderdaad die 'floppy' drivers nodig, waarbij de de installatie de intel RAID driver gebruikte (BIOS stond immers in RAID-modus). Nadat Windows geïnstalleerd was, heb ik geen verdere drivers voor de SSD en/of controller geïnstalleerd.

In Apparaatbeheer, onder Opslagcontrollers, staat bij mij dan het volgende item:
- bij BIOS in RAID-modus: Intel Chipset SATA RAID Controller
- bij BIOS in AHCI-modus: Standard NVM Express Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
SunBeech schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:17:
[...]

De laptop stond standaard in RAID-modes bij levering. Ik heb toen een clean install van Windows 10 gedaan. Daarbij had ik inderdaad die 'floppy' drivers nodig, waarbij de de installatie de intel RAID driver gebruikte (BIOS stond immers in RAID-modus). Nadat Windows geïnstalleerd was, heb ik geen verdere drivers voor de SSD en/of controller geïnstalleerd.

In Apparaatbeheer, onder Opslagcontrollers, staat bij mij dan het volgende item:
- bij BIOS in RAID-modus: Intel Chipset SATA RAID Controller
- bij BIOS in AHCI-modus: Standard NVM Express Controller
Same here.

Bij mij is de Intel Chipset SATA RAID Controller driver versie 14.8.0.1042 (4-11-2015) van Intel Corporation.
Welke versie gebruik jij? Want ik haal dus veel lagere prestaties.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eNFGYnF9SywWJrDONKDZDK2Q/thumb.png

[ Voor 7% gewijzigd door Gijs007 op 17-01-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
woekele schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:16:
Klopt, ik had de vraag niet als zodanig geïnterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Gijs007 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:38:
[...]

Same here.

Bij mij is de Intel Chipset SATA RAID Controller driver versie 14.8.0.1042 (4-11-2015) van Intel Corporation.
Welke versie gebruik jij? Want ik haal dus veel lagere prestaties.
[afbeelding]
Ik heb zo te zien een andere/oudere versie: 14.6.0.1029 (datum: 27-7-2015) van Intel Corporation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
SunBeech schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:37:
[...]

Ik heb zo te zien een andere/oudere versie: 14.6.0.1029 (datum: 27-7-2015) van Intel Corporation...
Hmm interessant.
Zou je het programma trim check kunnen uitvoeren om te kijken of TRIM met die driver werkt?
woekele schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:16:
Ahh dus het is een oplaad indicator. Dan is het nut daarvan ook gelijk duidelijk :)

Zijn er trouwens mensen die in Firefox last hebben van knipperende of witte velden? heb daar last van op deze laptop, ik vermoed een of andere driver bug (heb de laatste Intel en NVidia GPU drivers.)

[ Voor 15% gewijzigd door Gijs007 op 17-01-2016 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met de kleurweergave van het 4K-scherm en het gebruik van de Dell PremierColor tool?

Ik loop tegen het volgende aan:
- De witbalans van de standaard weergave lijkt niet helemaal juist: wit is te gelig
- Met PremierColor kun je dit wel bijstellen, maar dan gaat de witbalans van 6500k meteen naar 8200k, waardoor wit weer doorschiet naar het blauwige. Er is geen tussenweg via die tool.
- Daarnaast: iedere keer als ik de laptop aanzet en PremierColor laadt zich, dan past deze tool de helderheid van het scherm aan. De ene keer 30%, de andere keer 70, erg irritant. Terwijl de Ambient Light-optie uitstaat (ik neem aan dat die zorgt voor auto aanpassing helderheid scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Gijs007 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:42:
Hmm interessant.
Zou je het programma trim check kunnen uitvoeren om te kijken of TRIM met die driver werkt?
Bedoel je het volgende commando: "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" ?
Dat levert bij mij op: "DisableDeleteNotify = 0". Als ik het goed begrijp dan betekent dat "TRIM support enabled"
Zijn er trouwens mensen die in Firefox last hebben van knipperende of witte velden? heb daar last van op deze laptop, ik vermoed een of andere driver bug (heb de laatste Intel en NVidia GPU drivers.)
Bij mij geven de laatste NVidia-drivers (361.43) problemen met Adobe programma's (BSOD). Ik heb de driver terug gerold naar de vorige driver die ik had geïnstalleerd (van de Dell Driver-site). Ik gebruik nu versie 358.94, zonder problemen. Wellicht dat FireFox ook last heeft van die laatste drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
SunBeech schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:54:
[...]

Bedoel je het volgende commando: "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" ?
Dat levert bij mij op: "DisableDeleteNotify = 0". Als ik het goed begrijp dan betekent dat "TRIM support enabled"

[...]

Bij mij geven de laatste NVidia-drivers (361.43) problemen met Adobe programma's (BSOD). Ik heb de driver terug gerold naar de vorige driver die ik had geïnstalleerd (van de Dell Driver-site). Ik gebruik nu versie 358.94, zonder problemen. Wellicht dat FireFox ook last heeft van die laatste drivers.
Deze trim check:
http://files.thecybershadow.net/trimcheck/

Ik denk dat het aan de Intel drivers ligt, aangezien de Intel GPU voor Firefox wordt gebruikt.
SunBeech schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:45:
Wat is jullie ervaring met de kleurweergave van het 4K-scherm en het gebruik van de Dell PremierColor tool?

Ik loop tegen het volgende aan:
- De witbalans van de standaard weergave lijkt niet helemaal juist: wit is te gelig
- Met PremierColor kun je dit wel bijstellen, maar dan gaat de witbalans van 6500k meteen naar 8200k, waardoor wit weer doorschiet naar het blauwige. Er is geen tussenweg via die tool.
- Daarnaast: iedere keer als ik de laptop aanzet en PremierColor laadt zich, dan past deze tool de helderheid van het scherm aan. De ene keer 30%, de andere keer 70, erg irritant. Terwijl de Ambient Light-optie uitstaat (ik neem aan dat die zorgt voor auto aanpassing helderheid scherm).
Same here, op de website van notebookcheck staat een ICC bestand welke het scherm calibreert. Dan zijn de wit waarden wel normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Gijs007 op 17-01-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 20:16
[...]

Ahh dus het is een oplaad indicator. Dan is het nut daarvan ook gelijk duidelijk :)

Is er geen mogelijkheid om dat lampje anders te regelen?
Heb hem wit gezien tijdens het opladen (wat uit gaat als die vol is)
Oranje een keer gezien wanneer de batterij bijna/helemaal op was.

Is er bijv. geen mogelijkheid om het lampje te laten knipperen (of die van de powerbutton) wanneer het apparaat in standby staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Mjaw, dat vind ik ook wel een gemis. Voor zover ik weet is het niet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Misschien contact opnemen met Dell als feature suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Hmm, mijn virusscanner blokkeert die link...
Gijs007 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:18:
Same here, op de website van notebookcheck staat een ICC bestand welke het scherm calibreert. Dan zijn de wit waarden wel normaal.
Thanks. Moest jij je laptop opnieuw starten voordat het profiel werd toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
SunBeech schreef op zondag 17 januari 2016 @ 18:59:
[...]

Hmm, mijn virusscanner blokkeert die link...

[...]

Thanks. Moest jij je laptop opnieuw starten voordat het profiel werd toegepast?
Is waarschijnlijk een false postive, volgens virustotal is ie schoon: https://www.virustotal.co...9327a74b2278beb/analysis/

Nope, maar je moet het wel op de correcte manier doen: https://pcmonitors.info/a...-icc-profiles-in-windows/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Ik lees net het volgende in de handleiding van de laptop m.b.t. het lampje:

Lampje voor energie- en batterijniveau
Dit lampje geeft het energie- en batterijniveau van de
computer aan.
  • Wit lampje: netadapter is aangesloten en de batterij wordt opgeladen.
  • Oranje lampje: de batterij is bijna leeg of kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Gijs007 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:01:
Is waarschijnlijk een false postive, volgens virustotal is ie schoon: https://www.virustotal.co...9327a74b2278beb/analysis/
Na het draaien geeft het programma aan: CONCLUSION: TRIM appears to be WORKING!
Thanks. Eerste deel had ik gedaan, tweede deel (system defaults) niet). Kleuren paste zich meteen aan: wit werd een stuk 'roder'. Was dat bij jou ook zo? Even mijn ogen laten aanpassen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribozyme
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-01 00:37
Hallo, ik zocht de dell xps 15 met full hd scherm op amazon.co.uk en vond hem daar voor een goede 1000 pond wat overeenkomt met een goede 1300 euro. Dat is zowat 300 euro goedkoper dan je hem in Nederland en België kunt krijgen... Mis ik hier iets? Voor deze prijs ben ik wel erg geïnteresseerd.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparda
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-08-2019
Al een kleine twee dagen aan het spelen met mijn XPS 15 (512gb SSD) en tot nu toe nog geen problemen
tegen gekomen. Ook even het lijstje van de updates en problemen afgewerkt dat hier rondgaat, maar (fingers
crossed) de laatste reeksen die van de band afkomen lijken toch redelijk in orde... Ook met het trackpad
tot nog toe nagenoeg geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerrider
Ribozyme schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:29:
Hallo, ik zocht de dell xps 15 met full hd scherm op amazon.co.uk en vond hem daar voor een goede 1000 pond wat overeenkomt met een goede 1300 euro. Dat is zowat 300 euro goedkoper dan je hem in Nederland en België kunt krijgen... Mis ik hier iets? Voor deze prijs ben ik wel erg geïnteresseerd.

Groeten
BTW? Douane kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribozyme
VAT included staat er en maar 5 pond verzendingskosten.

Dellxps15amazondeal

Ik heb nog nooit een laptop besteld van de UK dus ik weet niet of er nog douanekosten bijkomen. Maar zelfs dan nog zullen deze veel minder dan 300 euro zijn en dus een betere deal dan op de officiële dell sites of andere retailers (die tot 200 euro duurder zijn dan dell site zelf!).

Als iemand ervaring heeft met deze laptop bestellen op amazon uk hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groent
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
Geen ervaring met een laptop bestellen uit de UK, maar er komen als het goed is geen douanekosten bij, omdat het een EU land is.
Wel heb je een andere stekker nodig voor je oplader en de keyboardlayout kan misschien anders zijn.
Wat ik me verder afvraag hoe het zit als je laptop kapot gaat, kan je dan in Nederland gebruik maken van de garantie?
Het lijkt op zich een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribozyme
Groent schreef op zondag 17 januari 2016 @ 22:34:
Geen ervaring met een laptop bestellen uit de UK, maar er komen als het goed is geen douanekosten bij, omdat het een EU land is.
Wel heb je een andere stekker nodig voor je oplader en de keyboardlayout kan misschien anders zijn.
Wat ik me verder afvraag hoe het zit als je laptop kapot gaat, kan je dan in Nederland gebruik maken van de garantie?
Het lijkt op zich een goede deal.
Ha juist stekker was ik vergeten..
Hmm ik denk wel dat dell zijn garantie eert onafhankelijk van waar de laptop is aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sender schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:01:
Het lijkt net alsof er een XPS13 te krijgen is met 16GB, 1TB, i7 EN 1920x1080 scherm, omdat er geen 'Aanraakfunctionaliteit' bij de een-voor-laatste optie op http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9350-laptop/pd staat.

Onder 'Beeldscherm' staat dan wel weer 'QHD+ (3.200 x 1.800) InfinityEdge touchbeeldscherm' genoemd. Foutje van Dell op de site?

De FHD versie is nl precies wat ik zou willen bestellen.
Heel gek. In Amerika krijg je dus geen i7 zonder touch. Waarom Dell meer modellen in Nederland en Belgie heeft dan in Amerika, raakt kant noch wal. Aangezien ik niet in Nederland of Belgie woon, weet iemand of je internationale garantie krijgt? Kun je je laptop bij eender welk Dell-verkooppunt ter wereld binnen brengen voor reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sender
  • Niet online
bluppfisk schreef op maandag 18 januari 2016 @ 10:43:
[...]
In Amerika krijg je dus geen i7 zonder touch.
[...]
Volgens mij dus ook niet in NL. Er staan minstens 2 fouten op de XPS13 pagina (http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9350-laptop/pd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
in Taiwan wel volgens hun site, maar ik ben er dus ook nog niet in geslaagd met een CSR te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De drivers die op hun website staan...

http://www.dell.com/suppo...ps-13-9350-laptop/drivers (en dan wel even windows 10 64 bit selecteren)

Ik zie dan 2 results onder Video... Eentje van oktober, eentje van december. Die van oktober heb ik nu, maar die crasht dus regelmatig in browsers, als hardware-versnelling ingeschakeld is. Die van december kan ik niet installeren, niet geschikt zegt hij dan. Als je doorklikt op Details op de site, zegt hij ook dat het voor Windows 7 is. Weet iemand of er een werkende Windows 10 driver is, nieuwer dan die van oktober?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparda
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-08-2019
Even in de bios gaan zoeken, niets van TPM terug te vinden hierzo. Had eigenlijk gezien de productiedatum verwacht van wel maar soit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 20:16
sender schreef op maandag 18 januari 2016 @ 12:23:
[...]

Volgens mij dus ook niet in NL. Er staan minstens 2 fouten op de XPS13 pagina (http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9350-laptop/pd).
Dan heb ik een niet bestaand exemplaar :9 ;)

Een i7 zonder touch, FHD scherm dus.
Die van de Del website €1399,- zoals in je weblink.

Ben er mee eens dat die van €2199,01 idd wel tegenstrijdig is en onduidelijk.
Waar trouwens die ene cent dan ook voor is....?.

[ Voor 15% gewijzigd door Bert20 op 18-01-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Bert20 schreef op maandag 18 januari 2016 @ 18:43:
[...]

Ik heb ook gewoon een non touch FHD i7 XPS13 exemplaar met Windows 10 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Laatst online: 15-09 10:44
Vraagje: ik heb de XPS15 ook besteld en wil daar Fedora op gaan draaien.
Nu vraag ik mij alleen af welke Wireless chipset er in zit. Op de site van Dell kom ik drivers (voor Windows) tegen voor een DW1820 (Dell Wireless), maar ook voor Intel. Heeft iemand al Linux draaien op zijn XPS15 en kan mij vertellen welke wireless chipset hier in zit?

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrreutel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:25
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:21:
Vraagje: ik heb de XPS15 ook besteld en wil daar Fedora op gaan draaien.
Nu vraag ik mij alleen af welke Wireless chipset er in zit. Op de site van Dell kom ik drivers (voor Windows) tegen voor een DW1820 (Dell Wireless), maar ook voor Intel. Heeft iemand al Linux draaien op zijn XPS15 en kan mij vertellen welke wireless chipset hier in zit?
XPS 15 wordt met DW1830 geleverd:

Dell Wireless 1830 - BCM43602 + BCM20703A1 (DW1830 Bluetooth 4.1 LE)

Ik draai zelf sinds een paar maanden Ubuntu 15.10 op mijn XPS 15, gaat prima met wat kleine beperkingen zoals wat 'tearing' als de nvidia GPU actief is. Wellicht dat je wat tips uit dit Ubuntu draadje kunt halen die je ook met Fedora kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sender
  • Niet online
[...]

Whut?!!

Ik zie er geen van €1399.. bedoel je die van 1299?
Daar staat bovenin: 6 de Generatie Intel® Core™ i5 processor, terwijl in de beschrijving staat: zesde generatie Intel® Core™ i7 processor en daaronder bij processor weer: 6e generatie Intel® Core™ i5-6200U (3 MB cache, tot 2,80 GHz).

Die site klopt van geen kanten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sender
  • Niet online
[...]

Ok wacht, die van 1399 gevonden, helemaal gelijk! Alleen... maar 8GB (ik wilde per se 16GB, vandaar).

Die 2199,01 is idd weer vaag, geen icoontje 'Aanraakfunctionaliteit' zoals overal, maar wel '13,3 inch QHD+ (3.200 x 1.800) InfinityEdge touchbeeldscherm, zilver'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sender
  • Niet online
Hebben jullie trouwens ook dat de rechterkant van het toetsenbord iets dieper in het chassis zit dan de linker kant?

Ook skippen sommige toetsen soms. Heel soms. Maar wel merkbaar en irritant. Denk alleen dat een nieuw tobo een irritant grote reparatie is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals gechat met Dell support, medewerker wist me ook te vertellen dat er een Full HD XPS 15 uitkwam met i7 en 16GB RAM "binnenkort".
Hopen dan maar.

Ik krjig echt altijd een Mohammed, Mahmoud, Ahmed, ... in de chats, wat geen probleem is, zolang ze begrijpen wat ik zeg. Hier leek dat niet helemaal het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Toch nog een mooie meevaller gehad van Dell.

Ik had mijn Dell XPS 15 (i7, UHD, 16GB, 512GB SSD) besteld half november 2015 via de mail (Dell VIP mailadres) om zo 10% korting te ontvangen. In de periode die volgde heb ik gebeld met de klantenservice van Dell, omdat de levering maar uitbleef.

Paar dagen later belde de medewerkster terug om te melden dat er leveringsproblemen met een bepaald onderdeel (scherm?) was en dat ze de e.e.a. in de gaten zou houden. Uiteindelijk is de laptop begin januari pas geleverd (jammer van het kerstcadeau...).

De dag na levering kreeg ik een verrassende mail van dezelfde klantenservice medewerkster die ik gesproken had, met de vraag of de laptop beviel en er een terugbetaling zou plaatsvinden: 10% extra korting. Binnen een week was het geld teruggestort.

Toch een mooie meevaller na het lange wachten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
SunBeech schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:24:
Toch nog een mooie meevaller gehad van Dell.

Ik had mijn Dell XPS 15 (i7, UHD, 16GB, 512GB SSD) besteld half november 2015 via de mail (Dell VIP mailadres) om zo 10% korting te ontvangen. In de periode die volgde heb ik gebeld met de klantenservice van Dell, omdat de levering maar uitbleef.

Paar dagen later belde de medewerkster terug om te melden dat er leveringsproblemen met een bepaald onderdeel (scherm?) was en dat ze de e.e.a. in de gaten zou houden. Uiteindelijk is de laptop begin januari pas geleverd (jammer van het kerstcadeau...).

De dag na levering kreeg ik een verrassende mail van dezelfde klantenservice medewerkster die ik gesproken had, met de vraag of de laptop beviel en er een terugbetaling zou plaatsvinden: 10% extra korting. Binnen een week was het geld teruggestort.

Toch een mooie meevaller na het lange wachten! :)
Geluksvogel :P ik heb alleen de studenten korting gekregen en geen terugbetaling ook niet nadat voor de 2e keer morgen een monteur langskomt omdat die weer eens de kl*te op is :|

Gelukkig vroeg mevrouw van de support mij vandaag niet of ik de laptop voor de 8e keer opnieuw wilde installeren want dat kon ze dan ook mooi vergeten :9 Hopen dat de monteur morgen het moederbord komt brengen (en niet zoals eerder genoemd hier dat het onderdeel niet leverbaar is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
k---evi-n schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:41:
Geluksvogel :P ik heb alleen de studenten korting gekregen en geen terugbetaling ook niet nadat voor de 2e keer morgen een monteur langskomt omdat die weer eens de kl*te op is :|

Gelukkig vroeg mevrouw van de support mij vandaag niet of ik de laptop voor de 8e keer opnieuw wilde installeren want dat kon ze dan ook mooi vergeten :9 Hopen dat de monteur morgen het moederbord komt brengen (en niet zoals eerder genoemd hier dat het onderdeel niet leverbaar is...)
Hopen dat de monteur het definitief kan fixen. Ik neem aan dat, nu de levertijden volgens de Dell-site, weer normaal zijn, ook de voorraad reserve-onderdelen is aangevuld en Dell sneller defects kan oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acid_rain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 12:26
Na 8 weken wachten eindelijk de XPS 15 ontvangen. Probleem is echter dat het touchpad totaal niet werkt. Heb de synaptics driver geprobeerd maar geen succes. De linker/rechter muistoetsen werken wel. Na booten in bios werkt ook daar het touchpad niet. Waarschijnlijk dus stuk?

Hegel H190, Marantz Cinema 40, KEF R11, KEF R6 META, 2x KEF Q350, 4x KEF Q50A, ELAC Sub 2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cwookie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 17:54
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:36:
Nogmaals gechat met Dell support, medewerker wist me ook te vertellen dat er een Full HD XPS 15 uitkwam met i7 en 16GB RAM "binnenkort".
Hopen dan maar.

Ik krjig echt altijd een Mohammed, Mahmoud, Ahmed, ... in de chats, wat geen probleem is, zolang ze begrijpen wat ik zeg. Hier leek dat niet helemaal het geval.
Ik probeer ook nog steeds wekelijks informatie los te peuteren mbt meer FHD configuraties. Ik heb elke keer nog gechat met Mohammed die me wekelijks weer zegt dat ze geen informatie hebben over komende configuraties en dat deze alleen vrij worden gegeven dmv officiële aankondigingen

Wel brengt Dell 2 februari een nieuwe XPS 13 uit. Een Zweedse Dell medewerker heeft in november gezegd dat er eind januari meer XPS 15 FHD configuraties komen in Zweden. Wat dus ook voor ons zal gelden als dit zo is. Of deze medewerker zich voorbij heeft gepraat of simpelweg niet weet waar het over gaat blijft gissen. Verder is er namelijk nog niks naar buiten gebracht/gelekt.

Ik blijf nog steeds duimen dat deze komt in Nederland. Een mat scherm + langere batterij duur is iets waar ik en vele anderen veel waarde aan hechten.. Het lijkt me sterk dat ze een minimale omzet verhoging van €1.000.000,- links laten liggen..

[ Voor 4% gewijzigd door Cwookie op 19-01-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
Zo alweer eens top service van dell!
Ik was benieuwd hoelaat de moneur langkwam omdat ik niks gehoord had, en nu kreeg ik het leuke berichtje terug dat het moederbord niet op voorraad was en dus de monteur morgen waarschijnlijk langskomt...

Nou bedankt he voor het niks laten weten.. Weer een halve dag thuisgezeten voor niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

k---evi-n schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:21:
Zo alweer eens top service van dell!
Ik was benieuwd hoelaat de moneur langkwam omdat ik niks gehoord had, en nu kreeg ik het leuke berichtje terug dat het moederbord niet op voorraad was en dus de monteur morgen waarschijnlijk langskomt...

Nou bedankt he voor het niks laten weten.. Weer een halve dag thuisgezeten voor niets..
Jouw ervaring met Dell is toch echt wel onfortuinlijk =/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Jouw ervaring met Dell is toch echt wel onfortuinlijk =/
Jip helaas wel, en de klantenservice vertelde mij dat de moederborden voor andere klanten waarschijnlijk gereserveerd zijn dus er zullen nog meer mensen zijn die een kl*te laptop hebben gekregen die niet werkt :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olrac.Srednjim
k---evi-n schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 13:58:
[...]

Jip helaas wel, en de klantenservice vertelde mij dat de moederborden voor andere klanten waarschijnlijk gereserveerd zijn dus er zullen nog meer mensen zijn die een kl*te laptop hebben gekregen die niet werkt :O
Kan je hem niet terug geven voor een compleet nieuw exemplaar?
Aangezien de levertijden nu op de website 3-5 dagen staan tot verzending?

[ Voor 8% gewijzigd door Olrac.Srednjim op 20-01-2016 14:16 ]

Dell XPS 15 9550 FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 15:37
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:36:
Hopen dan maar.

Klinkt misschien hard maar als ik dat soort namen aan de lijn krijg of in de chat dan hang ik op. Teveel negatieve ervaringen met crap support of welwillendheid om dingen voor je uit te zoeken. Het stapje extra doen zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acid_rain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 12:26
acid_rain schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:12:
Na 8 weken wachten eindelijk de XPS 15 ontvangen. Probleem is echter dat het touchpad totaal niet werkt. Heb de synaptics driver geprobeerd maar geen succes. De linker/rechter muistoetsen werken wel. Na booten in bios werkt ook daar het touchpad niet. Waarschijnlijk dus stuk?
In Bios dus geen trackpad in de lijst met POST behaviour. Vandaag gebeld, morgen komt een monteur...

Hegel H190, Marantz Cinema 40, KEF R11, KEF R6 META, 2x KEF Q350, 4x KEF Q50A, ELAC Sub 2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Weet iemand hoe je ervoor zorgt dat Windows de aanwijzersnelheid van de touchpad onthoudt (op het tabblad Opties voor de aanwijzer) ?

Na elke herstart van de computer staat die bij mij weer terug op de standaardinstelling, en moet hem steeds weer op de door mij gewenste hogere snelheid instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
Olrac.Srednjim schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:15:
[...]

Kan je hem niet terug geven voor een compleet nieuw exemplaar?
Aangezien de levertijden nu op de website 3-5 dagen staan tot verzending?
Meen je die levertijden kloppen :p
wimpie007 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:20:
[...]

Klinkt misschien hard maar als ik dat soort namen aan de lijn krijg of in de chat dan hang ik op. Teveel negatieve ervaringen met crap support of welwillendheid om dingen voor je uit te zoeken. Het stapje extra doen zeg maar
Uhm een mohammed (achternaam ga ik niet vermelden) daar is de account manager en deze heeft my 2x netjes geholpen met de bestelling en heeft mij 2x korting geregeld op de laptops dus.. overigens de meeste keren zal je deze mohammed aan de chat krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
k---evi-n schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 22:45:
Uhm een mohammed (achternaam ga ik niet vermelden) daar is de account manager en deze heeft my 2x netjes geholpen met de bestelling en heeft mij 2x korting geregeld op de laptops dus.. overigens de meeste keren zal je deze mohammed aan de chat krijgen ;)
Idem hier. Ben ook netjes geholpen door deze account manager. Lijkt me ook wat voorbarig om puur o.b.v. naam een persoon 'af te schrijven'! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k---evi-n
Ik wil even een update geven over mijn laptop en de reparatie.
Gelukkig was de dell monteur vandaag langsgekomen met een vervangend moederbord! Netjes alles vervangen en kreeg ook een licentie van dell mee.
Tot mijn verbazing kreeg ik een windows 10 pro licentie ipv de home dat is dus al helemaal mooi :D
Ook ben ik zo slim geweest mijn oude licentie op te schrijven dus win win zullen we maar zeggen :p

Ook vertelde de monteur dat hij toevallig vandaag een touchpad had vervangen dus er zijn meerdere mensen die last hebben van het touchpad met deze dell.. :|
Toen ik vertelde dat de reparatie vertraging had omdat het moederbord niet beschikbaar was keek die mij toch met hele grote ogen aan want hij verbaasde zich echt toen ik dat zei (wat kan die klantenservice dus liegen) 8)7

Maar gelukkig na een herinstallatie werkt de dell weer als nieuw (heb ook geen uitval bij de 40 min test op de site) :9

Overigens er is weer een bios-update vandaag uitgekomen. Het lijkt dezelfde versienummer te zijn maar er lijken mij een aantal dingen nog toegevoegd te zijn in de update ;)
Linkjee naar de update :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
k---evi-n schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:31:
Ik wil even een update geven over mijn laptop en de reparatie.
...
Maar gelukkig na een herinstallatie werkt de dell weer als nieuw (heb ook geen uitval bij de 40 min test op de site) :9
Hartstikke mooi natuurlijk! Blijft een fijne laptop (als alles werkt) :)
Overigens er is weer een bios-update vandaag uitgekomen. Het lijkt dezelfde versienummer te zijn maar er lijken mij een aantal dingen nog toegevoegd te zijn in de update ;)
In mijn geval waren er een paar verschillen met de vorige 1.1.15-versie. Volgens mij een firmware update van de USB-C connector:
Dell XPS 15 (9550) BIOS 1.1.15 (21 Jan 2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edseltje
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-03-2021
Mijn eerste XPS 15 heb ik begin november ontvangen. Deze had twee problemen een los schroefje tussen een van de scharnieren van het scherm en zogeheten "ghost touches", het touchscreen registreert dan aanrakingen die er niet zijn (zie ook diverse filmpjes op YouTube). De "ghost touches" kun je tijdelijk oplossen door het scherm even te buigen heb ik op een ander forum gelezen, dit werkte echt. Uiteindelijk is een monteur langsgekomen en heeft het schroefje verwijderd (fabrieksfout geweest). Omdat het schroefje ook kleine krassen had veroorzaakt heb ik een vervangend systeem gekregen. Wel een maand op moeten wachten helaas maar mijn nieuwe XPS 15 werkt uitstekend :D. Wellicht hebben ze hun productieproblemen inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't Was een echte ramp bij jou. Blij dat alles naar behoren werkt nu :)

Ik vraag me trouwens af of quality control bij modellen die vanaf nu besteld worden nog steeds zo slecht is.
Misschien is dat betere business, inspectie skippen en monteurs betalen om alle dagen rond te rijden. Je offert er wat klanttevredenheid voor op, maar wie weet krijgen ze er winst voor terug |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enver63
Linkjee naar de update :*)
Allereerst gefeliciteerd met jouw werkende XPS15! :D

Dit is al de derde BIOS versie 1.1.15 die ik installeer. De vorige was van 14-1, en deze van 21-1.
Het zou toch wel handig zijn als Dell iets met hun nummering doet. Er zijn immers nog genoeg gehele getallen na 15 (of na 1) om uit te kiezen? 8)7
Pagina: 1 ... 9 ... 35 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor ervaringen en discussie omtrent de XPS 13 en 15, uitdrukkelijk niet voor statusupdates en leveringen over bestellingen. Dit kun je kwijt in Dell levertijden topic.